ervaringen per categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

17-02-2017

Overgang

14-02-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Altijd deze pil geslikt sinds deze mij was voorgeschreven. Eerst had ik een hogere dosis waarbij ik vrij intrusieve bijwerkingen kreeg. Na het overstappen naar een lichtere dosis zijn deze vrijwel verdwenen. Ik slik deze pil non-stop zonder stopweek (op advies van mijn huisarts).
13-02-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Microgynon 30 deed niet genoeg (doorbraakbloedingen), dus toen maar over naar de 50. Helpt goed tegen de PMS-klachten, maar nu ik deze pil al jaren gebruik krijg ik steeds meer last van de bijwerkingen. Hormonale hoofdpijn, buikpijn, vermoeidheid, laag libido en ga zo maar door. Ik zou deze pil niet voor langdurig gebruik aanraden. Je persoonlijkheid verandert door de grot[lees meer...]e hoeveelheid hormonen.
12-02-2017

11-02-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik slik deze pil nu een maand en ben zeeeeer tevreden. Normaal ben ik minstens 1 week huilerig en down zonder pil. Met deze pil nergens last van. Ik slik hem door vanwege afschuwelijke menstruatiekrampen. Heerlijk om niet ongesteld te worden en me vrolijker te voelen. Ik ben wel een weekje licht misselijk geweest in de ochtend toen ik startte. En iets meer eetlust. Maar aa[lees meer...]ngezien ik dun ben geeft dat niet.
07-02-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op mijn achttiende toch maar aan de pil gegaan, om zwangerschap te voorkomen en om mijn vrij heftige ongesteldheid te kunnen regelen. De hel begon echter twee weken na het innemen van de eerste pil. Ik was echt mezelf niet meer: ik was op mijn tenen getrapt, niemand kon iets goed doen, ik had overal pijn, moest constant huilen - Ik wist echt af en toe niet wat ik met mezel[lees meer...]f aan moest. Na jaren kreeg ik ook weer migraine aanvallen. Ik kon ook spontaan heel bang worden dat het ineens heel donker zou worden, dat niemand me meer wilde zien of dat ik zou vergeten om mijn schoenen te poetsen, totaal onnozel. Na een halfjaar was ik doodongelukkig en was ik er helemaal klaar mee, toen ben ik overgestapt op de prikpil. Sindsdien nergens meer last van, voel me tien keer beter.
31-01-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik slik sinds 2,5 maand de Yasmin (Rosal) en ben nogal geschrokken van de bijwerkingen die ik voel sinds m'n eerste stopweek. Ik ervaar hevige misselijkheid, waardoor ik in 2 weken zo'n 4 kilo ben afgevallen. Maar ben ook zeer neerslachtigheid, pieker veel en heb continu huilbuien. In eerste instantie dacht ik er niet over na dat dit samen kon hangen met de pil, maar toen [lees meer...]ik me realiseerde dat het begon precies tijdens de stopweek begon het kwartje te vallen. Ik ga morgen naar de huisarts, maar ben per direct gestopt met deze pil.
27-01-2017

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Deze voorgeschreven na bevallen te zijn 6 weken geleden. Slikte vroeger (5 jaar geleden gestopt) de diane35 zonder problemen, generieke versie daarvan leidde binnen een dag al tot zware hoofdpijn gevolgd door migraine attacks. Met deze hoopvol gestemd begonnen maar na de eerste zware hoofdpijn de volgende dag, fijn met een pasgeborene. Vandaag misselijk, apathisch, lustelo[lees meer...]os, duizelig, depri en nog steeds enorme koppijn neigende naar migraine. Zorg voor m'n dochter is vandaag zo goed als onmogelijk, durf haar door de duizeligheid amper uit bed te halen om te verschonen en vanwege de hoofdpijn is elk huiltje te veel (en ze heeft krampjes dus huilen is gegarandeerd) ik kijk dit geen 3 maanden meer aan, in overleg met m'n man kap ik hier mee. Wat een zooi, dan maar alleen condooms!
25-01-2017

08-01-2017

Cilest (ethinylestradiol/norgestimaat)

Heb 15 jaar microgynon 30 geslikt. Nergens kast van gehad tot vorig jaar oktober. Stekende pijn rondom eileiders, het gevoel om dagelijks ongesteld te worden, buikpijn en pijnlijke borsten. In overleg met huisarts geswitcht van pil. Nu cilest. Slik de pil sinds 2 december. Heb als bijwerking pijnlijke en gespannen borsten.
02-01-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben van de mirena spiraal overgeschakeld naar de yasmine pil en tot hiertoe tevreden. Ik heb jaren het spiraal gehad en ook jaren plezier van gehad tot ik bij de laatste spiraal veel vocht vast hield en dus flink aangekomen was. Deze laatste spiraal heb ik er dan na 1jr laten uithalen en de yasmine beginnen gebruiken. Weg vocht vasthouden, mijn oude lijf terug en qua ge[lees meer...]wicht terug naar normaal. Bijwerkingen: naar mijn regels toe hoofdpijn (spiraal geen hoofdpijn), gespannen borsten. In het algemaan ben ik zeer tevreden van de yasmine.
29-12-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.
21-12-2016

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Ik kan erg slecht tegen hormonen, maar hier heb ik 0 problemen mee. Erg fijn in gebruik, en op 3 keer na (in 21 maanden) niet meer ongesteld
20-12-2016

Mercilon (ethinylestradiol/desogestrel)

Net zoals elk meisje dat seksueel actief wordt, begon ik rond mijn 16de op aanraden van de gynaecoloog met Mercilon. Toen ik na een jaar terug op controle ging bij mijn arts voor het jaarlijks uitstrijkje, werd er mij gevraagd of ik enige bijwerkingen ondervond van het pilgebruik. In alle vertrouwen en met het gedacht dat een professional hier ervaring mee heeft, vertelde [lees meer...]ik dat ik merkte dat ik weinig zin in seks had gekregen. Voor ik de pil nam, had ik namelijk een gezonde dosis 'interesse en behoefte' aan seks en intimiteit. Als 17-jarige vond ik het niet normaal, hier totaal geen behoefte meer aan te hebben. Ondanks dat ik mijn vriend heel graag zag wou mijn lichaam niet mee. Opgewonden raken lukte mij niet meer, fantaseren interesseerde me langs gaan kanten. Je bent letterlijk een koelkast. Ik hoopte dan ook dat men gynaecoloog me een andere pil zou aanraden of een spiraal, maar in de plaats daarvan zei ze mij doodleuk dat ik maar wat meer 'passie' in mijn relatie moest steken. Van een professioneel antwoord gesproken! Toen ik vroeg achter een spiraal, vertelde ze mij 'dat ze dit niet doen bij vrouwen die nog geen kinderen hebben, want je kan er onvruchtbaar van worden'. Het spreekt voor zich dat ik niet bij de desbetreffende gynaecoloog bleef, maar bij de nieuwe durfde ik mijn 'libidoprobleem' niet te vernoemen. Het zal wel aan mij liggen dacht ik! Om een lang verhaal kort te maken: alhoewel het internet bomvol staat van de negatieve effecten van de pil op het libido van de vrouw, heb ik de pil 4 jaar blijven doornemen doordat ik dacht dat een spiraal niet geschikt was voor mij. Ik wou immers nog kinderen! Een vriendin vertelde me over de Gynefix, een koperspiraal dat een I-vorm heeft ipv de gewoonlijke T-vorm en dus minder bijwerkingen heeft een geen kans op vegroeiing. Heel het 'onvruchtbaarheids-verhaal' was volgens haar nonsens en ze raadde mij aan een afspraak te maken bij de medeontwikkelaar van de Gynefix (gynaecoloog gevestigd in België). Wat ben ik daar hartelijk onthaald! Na een uitgebreid gesprek en eindelijk erkenning van mijn libido-probleem was ik zó blij dat er een oplossing bestond. De dokter vertelde mij over het vele onderzoek dat gevoerd wordt naar de pil en zijn bijwerkingen ervan. Na een maand en een half de Gynefix te hebben, voel ik me veel beter. Eindelijk heb ik terug het gevoel dat ik 'gevoel' heb! Ik schrijf dit uitgebreid verhaal in de hoop dat meisjes en vrouwen die zich hier in herkennen niet bij de pakken blijven zitten en élke gynaecoloog afgaan tot ze geholpen worden! Baseer je niet op één iemands visie, geen enkele vrouw verdient het om haar seksualiteit niet optimaal te kunnen benutten!
07-12-2016

Abnormaal vaginaal bloedverlies

ik heb altijd een hele vervelende menstruatie gehad. Was ongesteld om de 3 weken en dan ook heftig. 3 maanden geleden met deze pil begonnen. In het begin even wennen die hormonen en ik voelde me ook niet altijd heerlijk, maar voordat ik met de pil begon was de stemming er erger aan toe! Na ongeveer een maandje voelde ik me top, ik ben nog maar amper ongesteld van deze p[lees meer...]il en voel me er prima bij.
30-11-2016

Cilest (ethinylestradiol/norgestimaat)
Onregelmatige menstruatiecyclus

Mijn leeftijd is nu 49 jaar, dus bijna in de overgang. Mijn klachten waren onregelmatige hevige bloedingen. Onderzoek liet geen bijzonderheden zien (gelukkig), dus het advies was 'de pil' en dan af en toe stoppen om te kijken of ik nog ongesteld word. Begonnen met de meest voorgeschreven pil, hier werd ik echt beroerd van. Nog een andere pil geprobeerd, daar werd ik lekker[lees meer...] sjaggereinig van.. Toen Modicon en Neocon, dat ging prima, maar die zijn uit de handel genomen. In overleg met de huisarts nu Cilest. Gaat prima, nergens last van. Het is wel een dure pil (bijna 20 euro per drie maanden).
24-11-2016

Menstruatiepijn

Ik ben rond mijn 16e begonnen met deze pil (ongeveer 7 jaar terug). Ik ben hiermee begonnen omdat ik zeer veel last had van de menstruatie en ik telkens als ik ongesteld werd, flink ziek werd. Sinds ik deze pil neem heb ik nog amper last van de menstruatie. Ik sla hem wel regelmatig over, en het valt me ook op dat ik amper last heb van doorbloedingen. Daarbij voel ik me[lees meer...] niet alleen niet meer ziek als ik ongesteld ben, maar is de menstruatie ook minder hevig. Zelf heb ik ook totaal geen last van bijwerkingen. Ja, ben een paar kilo aangekomen, maar ik was altijd al aan de dunne kant dus dat maakt niet zo veel uit. Daarbij kom je volgens mij van iedere pil aan.
22-11-2016

Stemmingswisselingen

Al vanaf de zomervakantie zeer veel last van stemmingen, zo twee weken voor dat ik ongesteld moest worden, huilbuien, niet lekker in me vel. Naar de arts gegaan die heeft bloed laten prikken, geen afwijkingen gevonden, je denkt dan het komt door vakantie, je lichaam komt in de rust. Maar de klachten bleven. Toch weer de arts gebeld twee dagen voor ik ongesteld moest worden[lees meer...], dus ik was totaal overstuur. De arts adviseerde me met de praktijkondersteuner de psych in gesprek te gaan, maar door vakantie duurde deze afspraak twee weken, mijn klachten waren weer over. Dus toch weer terug naar de arts, omdat het met mijn hormoonhuishouding te maken had. De arts adviseerde mij seroxat of de pil, anti depressieve zag ik niet zo zitten. Ik dacht de pil dan maar, ook nog makkelijk om mijn menstruatie uit te stellen. Ben gelijk begonnen met de pil op dinsdag ik moest vrijdag ongesteld worden. De 1e 4 dagen ging het ok, menstruatie bleef gelijk weg, dus ik dacht dat is al 1 winst deze maand. Daarna begonnen de vage klachten, slapeloosheid, hoofdpijn, misselijk, rugpijn. En ik kon de hele dag wel huilen, manlief kon ik helemaal niet in me buurt hebben. Toen werd ik wakker met zo vreselijk hoofdpijn en misselijk dat ik amper op me benen kon staan, en ik op deze site de ervaringen van andere las...weg die pil!!!!! Ben nu 4 dagen gestopt heb al 4 dagen bloedverlies, buikpijn en nog steeds misselijk.
12-11-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Na 25 jaar de pil te hebben geslikt waarvan 15 jaar deze pil nu acuut gestopt na het lezen van al deze verhalen!Jaar in jaar uit verschillende vage klachten gehad (oa depressie, haaruitval, abcessen), waar huisarts geen antwoord op heeft. Bloedonderzoek wijst elk jaar niets uit, terwijl ik doodmoe ben wat steeds erger wordt. Zit als een zoutzak op de bank wanneer ik niet h[lees meer...]oef te werken, totaal geen energie (apathisch, lusteloos). Libido na al die jaren -10, tel daarbij de stemmingswissellingen op en je huwelijk wordt erg gezellig.Heb veel hoop na al deze verhalen dat het beter gaat worden. Twijfel zelfs of ik daadwerkelijk een burnout heb gehad 2 jaar geleden of dat de vermoeidheid zijn tol heeft geëist! Nu 4 dagen gestopt en al 1 kilo kwijt. Huisarts geeft aan dat je na 3 tot 6 maanden verbetering moet kunnen verwachten,ben benieuwd! Heb geen kinderen of kinderwens, dus terug naar de condooms. Voor mij geen hormonen meer.
05-11-2016

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik vind het een drama-pil. 2 maanden geen pil geslikt toch weer besteld krijg ik deze droeftoeter pillen. In de afgelopen 14 weken 10 kilo afgevallen ... 4 dagen deze pil en er zit gewoonweg weer een kilo aan. Gisteren ging ik voor niks helemaal uit mijn dak tegen mijn man en waarom... Zou het onderwerp niet weten. Wat een rotzooi... Door mijn afslanken en vele sporten had[lees meer...] ik veel energy dat is nu al in deze paar dagen verrrr te zoeken. Nope ik kap ermee dan maar condoom en een knippie bij manlief in het nieuwe jaar.
01-11-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil zo'n 7 jaar gebruikt. Ik heb altijd wel iets wat last gehad van stemmingswisselingen bij het gebruik van deze pil, maar het afgelopen jaar werd het steeds erger. Ik voelde mij erg somber en had nergens meer zin in. Ik voelde mij zo slecht dat ik abrupt besloten heb om te stoppen om te kijken wat het effect daarvan was. En wat ben ik blij dat ik gestopt ben.[lees meer...] Na 6 weken gestopt te zijn durf ik te zeggen dat ik mij echt een ander mens voel. Wat een verademing.
29-10-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Voorheen gebruikte ik diane-35, en na mijn zwangerschap gestart met deze pil op advies van mijn huisarts. Ik voel me al ander half jaar ellendig, stemmingswisselingen, verdrietig, somber. Daarnaast is mijn menstruatie een complete ramp geworden van 7 dagen ellende en angst voor doorlekken door zoveel bloedverlies. Gedurende drie weken blijf ik ool af en toe bloedverlies h[lees meer...]ebben. In het voorjaar van dit jaar gingen de klachten van verdrietig en somber naar depressief en ik vraag me steeds vaker af wat ik op deze wereld doe. Nooit heb ik gedacht dat dit door een pil zou kunnen komen! Ik ben nu twee maanden gestopt met deze pil en ik voel me eindelijk ietsje beter! Nu ben ik alleen bang dat met een andere pil straks ook weer zoiets gaat gebeuren. Voor nu eerst rust in mijn hoofd later ga ik weer advies vragen.
25-10-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Vanaf het eerste moment last van hoofdpijn, misselijkheid, zwaar gevoel, buikpijn. Na een paar dagen zware migraineaanval met hevige misselijkheid en overgeven. Deze pil heeft veel ernstigere bijwerkingen dan de oude microgynon. Ik stap over op een andere pil.
24-10-2016

Onregelmatige menstruatiecyclus

Mijn dochter van 16 jaar kreeg erg veel last van vreemde gedachten, piekergedachten, depressieve gedachten, huilbuien en enorm veel snoepbuien. Ze heeft de pil slechts 6 weken gebruikt, maar komt huilend thuis. Dokter had ons van te voren over deze mogelijke bijwerkingen verteld. Erg geschrokken dat deze pil zoveel bijwerkingen teweeg kan brengen, dat kan niet goed zijn!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik al jaren de pil. Nu heb ik twee maanden geleden een nieuw merk pil gehad, omdat de huisarts nu deze ging gebruiken. Binnen een paar weken begon ik te merken dat ik neerslachtig werd, angstig en momenten van onrust had. Vaak begon dat als ik wakker werd en ging het in de morgen weer over. Ik vertelde dit aan de dokter en hij raadde mij aan eens met een psycholoog t[lees meer...]e gaan praten. 3 jaar geleden heb ik ook problemen gehad met de pil, en ben toen op een ander merk overgestapt. De klachten verdwenen toen. Mijn psycholoog vertelde mij dat er niets met mij aan de hand is, maar dat deze nieuwe pil de grote boosdoener is. Ik ben dus afgelopen donderdag direct gestopt. De eerste dag voelde ik die onrust al minder. Maar gisteren, dag 2, begon de ik vanaf eind van de middag de onrust en paniek weer opkomen. Ik heb echt een verschrikkelijke nacht gehad. Ik lag te shaken in mijn bed, angstig, onrust. Alsof ik aan het afkicken ben. Nu heb ik net een validspert tablet ingenomen en hoop dat ik me wat beter ga voelen. Zijn deze bijwerkingen iemand bekend? En hoe lang duurt het voor ik me weer een beetje beter voel? Ik ga dus niet meer verder met de pil, maar wil een hormoonvrije anti conceptie. Dat ik lichamelijke klachten heb van het ontpillen (buikpijn, hevige menstruatie en dergelijke) vind ik prima. Maar wanneer / hoe snel verdwijnt die innerlijke onrust? Mijn hormoonhuishouding staat helemaal op zijn kop... en wil er heel snel van af.

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Prima pil! Nooit bijwerkingen gehad, nu op de generiek overgestapt, omdat dat moest van de apotheek en vreselijke bijwerkingen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Elke week een doorbraakbloeding, ik ben bezig m'n oude vertrouwde merkvariant terug te krijgen, maar die geven ze niet zomaar. Heb elke week zomaar opeens een zware bloeding, rugpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, het houdt niet op. Maar nee hoor deze is dezelfde als microgynon mevrouw.... Echt niet!!!! Vreselijke pil.
19-10-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Af en toe probeer ik het een maand of twee, maar iedere keer weer merk ik dat ik er ontzettend somber van word. Heb watten in mijn hoofd en kan me niet concentreren. Voel me verdrietig, ben niet meer de normale enthousiaste persoonlijkheid. En ik eet ontzettend veel nu. Veel zin in koolhydraten. Ik stop ermee
13-10-2016

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

ernstige bijwerkingen zoals depressiviteit, zeer emotioneel, hoofdpijn, slapeloosheid, paniek en angstklachten, onrust. Deze pil zou uit de handel moeten worden genomen.
01-10-2016

Mercilon (ethinylestradiol/desogestrel)

Als 15 jarig meisje gaan gebruiken tegen menstruatie klachten en later preventief tegen zwangerschap. 2 keer snel zwanger geworden. Betrouwbare pil. Na 17 jaar gestopt omdat ik weleens wilde weten wie ik was zonder pil. Op 32 jarige leeftijd dus. Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan. Waar zal ik beginnen. 8 kilo kwijt geraakt na het stoppen. Geen migraine mee[lees meer...]r. Stemmingswisselingen/ depressieve gevoelens weg. Maar bovenal mijn zin in sex is met 300% gestegen!! Ik dacht bijna dat ik niet"normaal" was. Ik had nooit zin in sex....moest altijd zin maken. Het zou je relatie kosten op den duur. Ik ben nu een stuk leuker voor mijn man en ook voor mezelf natuurlijk. Ik ga nooit meer aan een pil. Als ik 1 nadeel moet noemen is dat ik meer pukkels heb gekregen na het stoppen van de pil. Maar dat weegt helemaal niet op tegen al die voordelen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3748)
Anticonceptie - overig (2907)
Cholesterol (2281)
Depressie - antidepressiva overig (2125)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1711)
Pijn - morfine-achtigen (1602)
Pijn (1532)
ADHD - psychostimulantia (1441)
Verslavingsziekten (1407)
Maagzuur - protonpompremmers (1301)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1229)
Bloeddruk - betablokkers (1137)
Anticonceptie - eenfase (1060)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (885)
Migraine (847)
Angststoornissen (817)
Depressie - antidepressiva TCA (806)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (787)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!