categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

22-09-2024 | Vrouw | 41
estradiol / nomegestrol

stemmingswisselingen drang om te huilen woede-uitbarstingen acute hoofdpijn

Na 6 jaar geen pil te hebben gebruikt op aanraden van huisarts begonnen met Zoely pil. Ik zou eerst beginnen met positieve bijna tot geen bloedingen wat ideaal is. Maar deze pil zorgt voor extreme stemmingswisselingen van snel huilen wat ik nooit doe tot woedeaanvallen. Sinds 2 maanden nu gestopt en ben zo blij ik ben weer mezelf. Herkende me eigen ik niet meer . [lees meer...] Voor mij nooit geen Zoely pil meer

Yasmin

19-09-2024 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon

depressief puistjes

Na 2 jaar de Kyleena spiraal gehad te hebben kreeg ik veel last van acne wat me erg onzeker maakt en werd me verteld dat ik dit door de spiraal kwam. Nu ben ik weer terug gegaan naar de Yasmin spiraal maar gebruik hem nu echt net en merk zoveel verschil in mn stemming.. heb me in tijden niet zo depri gevoeld. Ik moet het 3 maanden de tijd geven maar wordt er niet zo vrolij[lees meer...]k van nog. Ook zie ik nog niet veel verschil mbt de acne. Hopen dat het allemaal een stuk beter wordt!

17-09-2024 | Vrouw | 19

verminderd libido gewichtstoename

Ik ben aan deze pil gegaan vanwege een onregelmatige menstruatiecyclus. Ik ben hierdoor 12 kilo aangekomen, had enorme pijn aan mijn borsten en mijn libido was zeer verlaagd. Ik dacht dat dit gewoon bij mijn relatie hoorde, maar sinds ik ben gewisseld naar de mylan 35 heb ik weer een hoog libido en kom ik niet meer zo snel aan!

16-09-2024 | Vrouw | 45
Overgang

vermoeidheid wazig in het hoofd zware benen misselijkheid buikklachten

Net een week bezig met deze pil. Meteen na eerste pil ongelofelijk moe, 11 uur slapen en overdag ook steeds. Zware benen en constant misselijk. Heb mij zelfs ziek moeten melden. Denk er echt over na om na een week alweer te stoppen. Ook emotioneel. Neem dit ivm beginnende overgangsklachten, maar denk dat ik die toch liever heb.. voorheen microgynon 30 gehad, daar wel de[lees meer...]pressieve klachten van gehad, maar niet zoals dit. En dit is nog wel een lichtere versie, maar niet het merk.

Ethinylestradiol/Drospirenon

13-09-2024 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)

misselijkheid

Ik ben net een week begonnen aan deze pil omdat ik last heb van PMDD. Alleen heb ik nu erg veel last van misselijkheid en onrust in m'n lichaam. Weet iemand of dit nog weggaat of dat dit iets zegt over of het gaat werken?

04-09-2024 | Vrouw | 20
Acne/puistjes

hartkloppingen droge vagina verminderd libido

Ik slik Yaz al ongeveer 5 of 6 jaar, sinds mijn 14e voor hele ernstige acne. Ook gewoon gebruikt als anticonceptie toen ik sexual actief werd. Na een paar maanden tot een jaar was alle acne weg. Helaas is na een jaar of 2 de acne beetje bij beetje terug gekomen en toen weer weg en toen weer terug (schommelend), maar nu begint het weer heel heftig te worden. Vroeger weinig[lees meer...] bijwerkingen gehad, geen gewichtstoename of stemmingswisselingen bijv, nu helaas wel last van een heel erg verlaagd libido en droge vagina. Vorig jaar ook last gehad van hartkloppingen, waar ik zelfs tests voor moest laten doen in het ziekenhuis. Ik wist nooit waardoor dat kwam maar toen ik las dat de pil hartkloppingen konden veroorzaken besefte ik me dat het door de pil kon komen. Ik heb ook wel soms last van hoofdpijn die lijkt op migraine en eigenlijk al deze jaren nu ik terug kijk ben ik heel suf geweest. Deze pil is heel lang prima voor me geweest, maar ik denk dat het nu gewoon geen match meer is voor mijn volwassen lichaam vergeleken met m’n tiener lichaam vroeger, aangezien hormonen veranderen hoe ouder je wordt. Heb je last van hele heftige acne dan raadt ik je deze pil zeker weten aan, maar weet wel dat het na een paar jaar terug kan komen.

27-08-2024 | Vrouw | 45
Epilepsie
Prima werking door stabiele hormoon huishouding. Bij mij na jaren zware aanvallen al jaren rust. Helaas nu uit de handel. Als je 50mg nodig hebt kan je vragen voor 2x30 of een 20 en 30. Ook kan je 30 mg versie nemen aangevuld met losse ethinylestradiol in tablet vorm. Voor een groep is 30 mg echt onvoldoende

23-08-2024 | Vrouw | 33

beangstigende gedachten

Gebruik Zoely nu 5 maanden en ben erg tevreden. Ik slik op aanraden van de gynaecoloog zonder stopdagen om migraine tegen te gaan. Helaas merk ik daar tot nu toe nog niets van. Wel ben ik vrij van bijna alle menstruatie klachten zoals buikkramp, rugklachten, bloeden en algehele malaise. Pms klachten heb ik nog wel. Vooral angstgedachten. Die beginnen de laaste dagen van de[lees meer...] strip en stoppen dag 2 van de nieuwe strip. Zolang ik me bewust ben van de echte oorzaak van de angst, is dit te verdragen. Ik heb in het verleden ook meermaals de mirena spiraal gehad, implanon en een andere hormonale pil. Zoely en Mirena zijn mijn favoriet.

21-08-2024 | Vrouw | 29
Onregelmatige menstruatiecyclus
Gebruikte al zeker 15 jaar microgynon 50MG vanwege onregelmatige, en heftige menstruatie. Ooit begonnen met 30MG maar deze werkte bij niet, werd steeds ongesteld nog voor de strip op was dus overgegaan naar 50MG deze werkte gewoon goed, kon ook gewoon een stopweek overslaan zonder doorbraakbloedingen, nooit bijwerkingen van gehad. Maar 50MG is nu sinds kort uit de handel h[lees meer...]eel vervelend nu dus begonnen met een andere hoop dat deze net zo goed werkt.

13-08-2024 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/levonorgestrel

stemmingswisselingen emotioneel emotionele labiliteit angst depressie

Toen ik 11 was ben ik begonnen met de pil omdat mijn menstruatie erg ontregeld was. Nooit het gevoel gehad dat ik er echt last van had en je hoorde we ook eigenlijk weinig over. Ooit overgestapt op een ander merk en toen was het alleen maar ellende maar ik had me nooit kunnen indenken dat het aan de pil zou kunnen liggen. Veel extreme emoties en stemmingswisselingen. Ik ha[lees meer...]d vaak het gevoel dat ik met m'n hoofd in een wolk zat, afwezig. Ik dacht destijds dat het aan het studeren en de drukte eromheen lag. Na iets van 13 jaar gebruik van de pil ben ik 4 jaar gestopt. Wat een wereld van verschil. Die wolk was ineens weg en m'n emoties werden veel stabieler. Wel werd het bloeden wat ergens tijdens de menstruatie maar liever dat dan me mentaal zo instabiel voelen. Onlangs weer de pil geprobeerd omdat ik een nieuwe relatie heb. Het leek eerst goed te gaan maar in maand 3 en 4 waren de negatieve bijwerkingen weer helemaal terug. En toen werd het me duidelijk, die hormonen zijn niks voor mij. Nu weet een maand gestopt en ik merk direct dat alles veel stabieler is in de bovenkamer. Geen pil meer voor mij.

11-08-2024 | Vrouw | 43
Overgang

opgezette buik angst wazig in het hoofd verstoorde slaap verlies van libido doffe hoofdpijn

Ik ben 43 en ben aan deze pil begonnen ivm perimenopauzale klachten. Heb de pil 2 weken geslikt, langer ging niet door de bijwerkingen. Ik kreeg last van onverklaarbare angsten, waaronder de angst om in slaap te vallen (?). Veel nachtmerries. Verergerde hersenmist, keiharde buik, obstipatie. Afvlakking van emoties (dat was eerlijk gezegd het enige voordeel: ik ging niet me[lees meer...]er als een achtbaan.) Raar gevoel: alsof ik mijn lichaam aan had getrokken ipv dat het mijn eigen lijf was. Voelde er geen verbinding meer mee. Libido is verdwenen. Na 2 weken gestopt want het slaapgebrek werd gevaarlijk, autorijden werd een uitdaging en werken ging niet meer. Het middel is voor mij erger dan de kwaal.

Microgynon '30'

07-08-2024 | Vrouw | 37

buikpijn tijdens menstruatiecyclus

Helse pijnen elke maand. Mijn lijf duwde de menstruatie er elke maand door. Eerst was dit elke 3 maanden dit is langzaam opgeschoven tot elke 3 á 4 weken.

06-08-2024 | Vrouw | 37
Abnormaal vaginaal bloedverlies

gebrek aan energie hartkloppingen depressief gestrest darm/maag van streek opgezette buik

Ik ben begonnen met Zoely op aanraden van gynaecoloog. Na tientallen echo's te hebben gehad (door niet te verklaren buikpijnen, hevig bloedverlies, pijnlijke eisprong, enorme moodswings, depressieve en angstige klachten aka PMDD), was de conclusie: ga maar aan de pil. Voor 3 maanden heb ik Zoely een kans gegeven, maar het waren 3 vreselijke maanden. Ik voelde me continu op[lees meer...]gejaagd, ik had hartkloppingen, sliep slechter, had continu gas in mijn darmen (mega opgeblazen), slappe ontlasting. Maar de grootste dealbreaker was: ik had geen enkel plezier meer in het leven. Alles was zwaar, zwart en oneindig. Toen ik stopte heeft het nog 2 maanden geduurd voor ik weer de oude was. Ik weet dat dit geen 1-op-1 verhaal is, want inmiddels kan ik wel concluderen dat ik een heel fijngevoelig systeem heb, en daarom zo'n slechte ervaring heb gehad. Ik ga nu de YAZ pil proberen.

31-07-2024 | Vrouw | 31
estradiol / nomegestrol

misselijkheid opgezette buik acne stemmingswisselingen gewichtstoename depressief

Na 3 mnd gestopt vanwege de bijwerkingen. Niet effectief voor mij. Normaal 2 weken in de maand pms. Met deze pil lijkt het 4 weken pms, donker en grauw.

27-07-2024 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / drospirenon

stemmingswisselingen kan geen orgasme hebben depressief gebrek aan emoties

Sinds ik deze pil slik ben ik veranderd in een heks! Mijn emoties vliegen van 0 naar 100, ik heb er geen controle over. Krijg constant ruzie, voel me down en niet mezelf. Bovendien kan ik niet meer klaarkomen terwijl ik hier nooit eerder moeite mee had. Ik wilde sowieso niet aan de hormonen maar moest van de gynaecoloog omdat ze niks anders meer voor mijn pijn kunnen do[lees meer...]en. Nu toch weer sterk het verlangen om te stoppen!!

26-07-2024 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel

neerslachtig voelen angst verlies van libido depressief

Slik nu een aantal jaar die van Mylan. Last van neerslachtigheid, down gevoel, stemmingswisselingen, angst klachten. Maar vooral verlies van libido. Dat is de reden dat ik nu een andere ga proberen, de lovette. Hopelijk past het meer bij mij.

Cilest

23-07-2024 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norgestimaat

negatieve gedachten zenuwachtig doodsangst irrationele angst beangstigende gedachten angst

Ik ben zaterdag met de pil begonnen (nu dinsdag) en ik heb zo enorm last van angstgevoelens en gedachtes. Ik ben altijd wel een angstig persoon geweest met angstgevoelens en gedachtes maar nu sinds zaterdag is het erger geworden. Alleen had er vrijdag en zaterdag ook al last van en heb zaterdag avond pas mijn eerste pil ingenomen. Maar bij andere pillen die ik hiervoor heb[lees meer...] gehad lees ik dat nergens als bijwerkingen dus ik weet nou niet of het aan mij ligt of die pil. Hopelijk herkent iemand zich hier in. Ik zou graag nog erbij willen vermelden dat ik ook veel spanning(en) voel. Misschien dat anderen dat ook herkennen?

23-07-2024 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn

spanning angst doodsangst beangstigende gedachten

Ik had vorige week al enigzins angstgevoelens en gedachtes maar dat heb ik al opzich mijn hele leven. Nu ben in zaterdag begonnen met die pil (het is nu dinsdag) en mijn angstgevoelens en gedachtes zijn zoveel erger geworden. Ik had het vrijdag en zaterdag ook dus voordat ik begon dus weet niet helemaal waar het aanligt. En ben bang als ik stop en het gaat niet weg. Maar i[lees meer...]k lees wel dat meerdere last van hebben en bij mijn ouder pillen lees ik dat niet als bijwerkingen en bij deze wel, dus toeval of niet? Hopelijk kan iemand dit bevestigen.

16-07-2024 | Vrouw | 26
estradiol / nomegestrol
Na negatieve ervaringen met andere pillen, toch overgegaan op deze pil en ik heb het idee dat het een wereld van verschil is. Ik heb altijd last gehad van stemmingswisselingen en depressieve gevoelens door de pil. Van de mirena spiraal voelde ik me afgevlakt en zonder hormonale anticonceptie had ik weer pms klachten. Sinds ik deze pil slik (wat nu een maand is ongeveer) h[lees meer...]eb ik het idee dat ik een stuk stabieler ben mentaal en me ook niet afgevlakt of somber voel. Ik voel me gewoon normaal eigenlijk naar mijn idee. Als het zo blijft ben ik erg tevreden over deze pil. Tot nu toe heb ik het idee dat ik niet echt bijwerkingen merk van deze pil.

14-07-2024 | Vrouw | 39
Bloedstolsels

vermoeidheid

13-07-2024 | Vrouw | 44
Endometriose

verminderd libido emotionele afvlakking gewichtstoename

Ivm endometriose gebruik ik deze medicatie, aan één stuk door dus in principe zonder stopweek (intussen een maand of 5). Zoely is effectief in de zin dat het mijn systeem goed platlegt. Ik heb geen natuurlijke eisprong en menstruatie meer, waardoor ik veel minder pijn heb van de endometriose. Ik heb eens in de zoveel maanden een doorbraakbloeding (dit is normaal, omdat het[lees meer...] endometrium zich ondanks deze hormonen toch heel langzaam blijft opbouwen) en hou dan wel een (verkorte) stopweek. Ik heb dan ook pijn, maar wel wat minder dan toen ik nog geen hormonen slikte. Jammer van Zoely vind ik dat ik me emotioneel wat afgevlakt voel. Dat is een voor- en een nadeel: de dalen zijn minder diep, maar de pieken ook minder hoog. Ik ben emotioneel stabieler, zo kun je het ook zien. Mijn libido is verminderd, maar niet weg. Ik ben in elk geval blij dat ik geen depressieve klachten heb (zoals bij andere combinatiepillen), en geen tussentijdse bloedingen (zoals met progesteron-only soorten). De eerste maanden dat ik Zoely slikte ervoer ik meer onrust ("anxiety"), en had gewichtstoename. Al met al toch tevreden, temeer daar behandelopties zoals spiraal en lucrin voor mij geen optie zijn.

10-07-2024 | Vrouw | 21

06-07-2024 | Vrouw | 44
estradiol / nomegestrol
Zoely gaan gebruiken als anticonceptie, gezien bio identieke hormonen en lage dosering ook geschikt tot in de overgang. Helaas blijf ik bloedingen houden. Nu na 4 mnd besloot ik een strip door te slikken zonder de placebo pillen en vanaf deze nieuwe strip ben ik ongesteld geworden, alsof ik gewoon een stopweek heb, alleen dan AL TWEE WEKEN. Terwijl ik dus nog steeds die p[lees meer...]il slik. Ik wil juist graag doorslikken, bij voorkeur 3 strips achter elkaar zoals ik voorheen met Microgynon 30 deed, maar als dit zo blijft dan wordt het m niet met Zoely :(

Lovette

11-06-2024 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na een jarenlange zoektocht eindelijk iets gevonden zonder bijwerkingen!! Ik ben er zo onwijs blij mee. Ik heb de standaard pil gehad, de kyleena spiraal, de minipil, de qlaira, Yasmin en de zoely en helaas bij alle vormen van anticonceptie veel bijwerkingen. Zowel mentaal als fysiek. De yasmin en qlaira worden als lichte pillen omschreven, maar als je het vergelijkt heeft[lees meer...] de qlaira 2000 progestageen, de Yasmin 3000 progestageen en de Lovett maar 100. Ditzelfde geldt hetzelfde bij oestrogenen: qlaira 2000, Yasmin 30 en de lovette 20. Bij deze pil heb ik na 5 maanden nog steeds nergens last van. Ik heb wel aangeraden gekregen om deze pil alleen te nemen met echt het merk ‘Lovette’ in plaats van de B-variant. Dit heb ik dus ook altijd gedaan. Enige bijwerking die ik kon vinden in mijn vooronderzoek was doorbraakbloedingen. Ik ben normaliter zelf niet erg ongesteld, dus ook hier heb ik geen last van. Ik raad iedereen de lovette aan, maar vooral stop met je anticonceptie als je er voor langere tijd vervelende bijwerkingen van krijgt. De prijs van deze pil is ook top, voor 3 maanden €18.

09-06-2024 | Vrouw | 17
Endometriose

gewichtstoename stemmingswisselingen veel meer honger acne hoofdpijn

Voorgeschreven gekregen voor tekens van endometriose en veel pijnklachten, slik het nou 3 maanden en ben bijna 10 kg aangekomen. Ook hele slechte huid en veel hoofdpijn. Raad het niet aan!

07-06-2024 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon
Ik heb zelf ontzettend veel gelezen voor ik met Yaz begon en vrijwel alles leek negatief, daarom wil ik toch mijn positieve verhaal delen! Ik heb PCOS en slikte 2 jaar lang geen pil. Sinds ik met Yaz begonnen ben is mijn acne verdwenen, ben ik 6 kilo kwijt zonder iets aan te passen aan mijn dieet, ben ik van mijn extreme roos af en ben ik een veel prettiger en rustiger men[lees meer...]s. En dit alles zonder bijwerkinen (zit nu in mijn 4e strip). Ik zou aanraden je niet te veel te laten leiden door wat je online leest maar naar je dokter te gaan voor overleg en te kijken hoe jouw lijf reageert. Ieder lichaam is anders en heeft iets anders nodig. Ik voel me meer in balans dan ooit en ben een stuk blijer met mezelf nu.

06-06-2024 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)

verlies van seksuele sensaties verlies van libido oogheelkundige migraine hoofdpijn

Hai! Ik ben aan deze pil begonnen om mijn PMS klachten minder te maken. Had erge borstpijn, zo erg dat ik echt mijn borsten moest afbinden zelfs tijdens het slapen. Ook was ik super depressief om niets.. Op aanraden van HA aan de YAZ pil begonnen, nu 2 maanden geleden; de depressieve klachten zijn zeker minder geworden, emoties lijken wat stabieler. Alleen ben ik ontzetten[lees meer...]d misselijk na het vrijen en krijg ook buikpijn. Waar ik eerst best een hoog libido had is die nu gewoon compleet verdwenen. Ik heb zelfs een beetje walging van het idee van sex. Als ik naar mijn man kijk heb ik het idee dat ik me moet verstoppen. Ook aantrekkelijke mannen om me heen vind ik ineens vies en stinkerig, ik wordt direct misselijk alleen al als ze gewoon kijken/in mijn buurt zijn. Nu ook steeds hoofdpijnen en oog migraine erbij. Daarom vandaag besloten om er toch maar mee te stoppen. Dan maar wat liever voor mezelf zijn tijdens mijn PMS week.. Heb bedacht om een cadeautje voor mezelf te kopen en mezelf te trakteren op lekkere broodjes etc. Ook kun je met gezonde voeding het progesteron gehalte wat stimuleren deze wat omhoog te krikken in de twee weken voor de menstruatie, dat ga ik maar eens proberen. Jammer dat wij vrouwen toch vaak last hebben van onze hormonen, verder zijn we natuurlijk wel erg sterke en leuke wezens. Ik wens iedereen die last heeft van PMS veel beterschap en liefde toe. -X-

Marvelon

30-05-2024 | Vrouw | 45
ethinylestradiol/desogestrel

dubbele longembolie

Jarenlang heb ik deze pil zonder problemen gebruikt. Ik rook niet, drink niet en heb geen overgewicht. Enkele weken geleden kreeg ik echter een longembolie. Mijn internist zegt dat de pil, samen met mijn leeftijd, (45 jaar) de oorzaak was van de longembolie.

22-05-2024 | Vrouw | 33

gewichtstoename

Vervroegde overgang. Eerst Femoston gebruikt waarvan 2 weken goed en 2 weken slecht. Nu sinds een jaar over op Zoely en merk een groot positief verschil. Overgangsklachten nu goed te doen.

21-05-2024 | Vrouw | 45
ethinylestradiol/levonorgestrel
Helaas door gebruik van de pil (van mijn 16e tot 44e) een zeldzame bijwerking gekregen, een leveradenoom. Dit is iets wat men wel vaker ziet bij vrouwen die de pil gebruiken, alleen had ik enorme pech en heeft mijn adenoom van 9cm!, waar ik niets van wist, mijn lever gescheurd en enye enorme bloeding veroorzaakt. Levensbedreigende situatie met ingreep, ic opname , lang zie[lees meer...]kenhuisverblijf, en nu al meer dan een jaar van revalidatie ten gevolge hiervan. Uiteraard is deze bijwerking met zo'n groot adenoom zeldzaam, maar de kleinere adenomen komen wel vaker voor. Let op bij pijn onder je ribboog rechts en richting de rug uitstralend. Wanneer je een buikecho nodig hebt en de pil gebruikt, vraag ernaar dit na te kijken. Dan moet je dus meteen stoppen om dit kleiner te laten worden. Ik wil dit niet delen om vrouwen bang te maken, maar wel bewuster te maken van ook deze bijwerking, naast de andere bijwerkingen die men (ik ook) vaak voor lief neemt.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6478)
Anticonceptie - overig (4557)
Cholesterol (3337)
Depressie - antidepressiva overig (3165)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2911)
ADHD - psychostimulantia (2595)
Pijn - morfine-achtigen (2537)
Verslavingsziekten (2350)
Pijn (2287)
Bloeddruk - betablokkers (1954)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1816)
Maagzuur - protonpompremmers (1799)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1674)
Anticonceptie - eenfase (1629)
Angststoornissen (1598)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1473)
Antibiotica - urineweginfectie (1319)
Depressie - antidepressiva TCA (1275)