categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

15-08-2019

Acne/puistjes

Ik heb dit middel gebruikt tegen acné (en anticonceptie als bijzaak). Binnen enkele weken was mijn acné zo goed als verdwenen en na een paar maanden was mijn huid weer helemaal rustig. Echter vond ik de andere bijwerkingen van dit middel erg storend en ben daarom na een jaar gebruik weer gestopt. (Mede door het libidoverlies is dit ook een zeer effectief anticonceptie[lees meer...]middel gebleken ;-)) Nu ruim een halfjaar later is mijn acné nog steeds weggebleven (met af en toe een klein pukkeltje rond mijn menstruatie). De overige bijwerkingen zijn in het geheel verdwenen.
14-08-2019

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb deze pil bijna 20 jaar geslikt en had geen idee dat de klachten die ik had werden veroorzaakt door deze pil. Dankzij een bezoek aan de hormoonspecialist werd mij duidelijk dat deze pil zeer ongeschikt voor mij is, gezien mijn hoge bloeddruk, hoofdpijn, menstruele migraine en inmiddels bereikte leeftijd van 35 jaar. Door een slechte huisarts was mij dit niet eerder b[lees meer...]ekend gemaakt. Na het stoppen van deze pil en overstappen naar de minipil op advies van de hormoonspecialist was mijn bloeddruk binnen 1,5 maand gezakt van 145 naar 115 en de menstruele migraine heb ik tot op heden niet meer gehad. De dokter wilde al betablokkers voorschrijven, de hormoonspecialist zei: 'het is logischer om de veroorzaker van de hoge bloeddruk weg te nemen.' Ik hoef deze pil nooit meer! Een hoge bloeddruk kan leiden tot hart- en vaatziekten!
13-08-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Aan deze pil gegaan nadat ik bij de Yasmin pil doorbraakbloedingen kreeg. Heb hierna een aantal andere pillen geprobeerd (Cilest en Microgynon 30) om te kijken of daarmee de doorbraakbloedingen zouden stoppen. Deze hadden geen effect, waardoor de arts me Microgynon 50 aanraadde. Nu na meer dan 3 maanden slikken last van acne, gewichtstoename en enorme stemmingswisselingen.[lees meer...] Ook zijn de doorbraakbloedingen niet weg (wel iets minder). Voor mij wordt het helaas weer wat anders, want voor mij werkt deze pil niet.
12-08-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Eerst gestart met ElisaMylan 30. Toen ik mijn pil probeerde door te nemen kreeg ik last van doorbraak bloedingen. Dan maar overgestapt op Microgynon 50. Nu gebruik ik deze pil alreeds drie maanden en ook ik ervaar vervelende bijwerkingen. Sinds ik deze pil neem ben ik enorm (zonder overdrijven) ongelukkig. Vroeger was ik al bij al een gelukkig persoon dat kon genieten van [lees meer...]de kleine dingen, hier kan ik alleen nog maar van dromen nu. Ik kreeg al regelmatig de opmerking van mijn omgeving dat ik tegenwoordig vrij tot zeer ‘down’ ben, en dit klopt. Ik ben mezelf niet meer. Naast deze emotionele bijwerking ervaar ik ook een ander, licht vervelend, probleem. Mijn libido ligt namelijk ongelofelijk laag. Toen ik nog geen pil slikte was dit volledig anders, ik had altijd wel zin. Ik vind het sneu voor mijn partner, maar ik moet hem dagelijks teleurstellen met: Sorry, heb vandaag écht geen zin. Enkel in mijn stopweek (wanneer ik dus geen pil neem) ervaar ik mijn normale libido van vroeger terug. Als laatst bespreek ik graag de vitale bijwerkingen. Sinds ik Microgynon slik heb ik regelmatig last van maag- en darmproblemen. Mezelf misselijk en vermoeid voelen is voor mij een dagelijkse routine geworden. Diarree en buikkrampen komen er af en toe ook bij kijken. Nu, ondanks de nare bijwerkingen moet ik meegeven dat de eigenlijke werking van de Microgynon 50 pil wél enorm effectief is. Wanneer ik de pil doorneem heb ik letterlijk nooit een tussenbloeding/doorbraakbloeding. Mijn ongesteldheid duurt ook minder lang en is veel minder hevig. Wél heb ik sinds de Microgynon last van heftige buikkrampen tijdens mijn ongesteldheid (enkel op dag 1, soms dag 2). Ik raad deze pil ergens wél aan.. ze is zeer effectief. En de bijwerkingen? Daar wen je wel aan. Prettige dag nog iedereen!
09-08-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Elke ochtend neem ik mijn pil. Ik word daarna erg lusteloos en heb weinig energie. Na 6 uur is dit op zijn ergst, heb ik een zeer kort lontje en kan ik weinig hebben. Soms ben ik misselijk en de meeste middagen moet ik op bed liggen en voel ik me vreselijk. Ik schrik van de depressieve gevoelens en de bijwerkingen die deze pil bij mij opwekken. Volgende week bel ik mijn hu[lees meer...]isarts om te overleggen of ik direct weer kan stoppen, tenzij dit weekend het verbeterd.
07-08-2019

Endometriose

Op het vermoeden van Endometriose is deze pil (leverancier Wecare) voorgeschreven na 8 jaar geen gebruik van hormonale anticonceptie. Na 1 dag was ik al zo misselijk en duizelig dat ik ziek naar huis ben gegaan. Uiteindelijk bijna 1 week in bed gebleven voordat ik besloot dat het echt niet ok was. En in overleg met artsen (gyneacoloog, huisarts en neuroloog) overgestapt b[lees meer...]en naar microgynon 30 van Bayern. Deze heb ik in het verleden zonder bijwerkingen geslikt. Ik ben hier erg van geschrokken, inmiddels weet ik dat, ondanks dat de werkzame stoffen hetzelfde zijn, de apotheek een alternatief geeft wanneer niet expliciet microgynon 30 wordt voorgeschreven door de arts. Mijn eigen aptheek (deze pil via ziekenhuis apotheek verkregen) heeft mij verteld dat de pillen van Wecare inmiddels niet meer geleverd worden, ik heb waarschijnlijk restvoorraad gekregen. Weet niet waarom de pillen niet meer geleverd worden. Op deze wijze verlies je wel het vertrouwen. Als de intentie was om kosten besparend in te kopen is dat in mijn situatie al aardig mislukt. De overige kosten, die niet ten laste van mijn eigen risico komen zijn al veel hoger dan die 2 euro die met inkoop bespaard is.
03-08-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik de pil pas een week en ik zit erover na te denken om er gewoon mee te stoppen. Ik ben gevallen tijdens het rennen omdat mijn benen gewoon veels te zwaar aanvoelen en ik ben mezelf niet meer. Ik ben mega moe en ik heb erg last van stemmingswisselingen en benauwdheid. Dit is echt troep!!!
29-07-2019

(..)
29-07-2019

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Ik gebruikte altijd ethinyl/levenorgestrel en toen ik daarmee stopte kreeg ik last van acne. Toen weer terug gegaan op de levenorgestrel, maar dat hielp niet, ook niet na 3 maanden. Dus begonnen aan deze pil, na 2 weken merkte ik al ontzettend veel verschil en na 3 weken was mijn acne helemaal weg! Ik wil binnenkort wel stoppen met de pil, omdat ik er gewoon klaar mee ben[lees meer...]. Maar hij werkte heel goed tegen mijn acne.
21-07-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Sinds een paar maanden heb ik deze pil van het merk Teva gekregen van de apotheek. Het zou dezelfde samenstelling moeten zijn, maar mijn huid lijkt erg veranderd. Heel vettige neus en kin en meer pukkeltjes. Verder geen opvallende bijwerkingen. Jarenlang Yasmin en Sandoz gebruikt, zelfde product, andere merknaam.
19-07-2019

Menstruatiepijn

Ik ben nu ongeveer al een aantal maanden op weg. Krijg er paniekaanvallen van, hyperventilatie, heel erge opvliegers, huiduitslag en hoge hartslag. Ik heb altijd een mooi gewicht gehad. En tot voor kort heel blij met mijn lichaam al is m'n buik na 2 kinderen natuurlijk wel wat meer geworden maar nu lijkt 't wel of ik een paar maanden zwanger ben. Eerst kon ik 't met kledin[lees meer...]g nog wel verbergen dat ik een klein buikje had over gehouden na mijn zwangerschap maar nu is mijn buik zo veel meer en ik ben nu 3,5 kilo aangekomen. Ik ga hem de vakantie nog slikken en dan stop ik en ik hoop dat mijn hoofdpijn weg blijft want daar is het dus ook beetje voor gegeven. Dus hoop dat ik straks kan dealen ermee. Ik gebruik hem niet voor anticonceptie. Maar wie weet of de kilo's er nog af kunnen gaan? Ik bedoel als ik dan zou stoppen krijg je dan je figuur weer terug? Hartelijke groet M.
18-07-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Kreeg deze pil voor heftige menstruatie,heb het twee weken gebruikt maar zo naar ervan. Last van gespannen gevoel in je lichaam,angst /paniek en zweetaanvallen. Heb huisarts gebeld en gezegd ik stop ermee ,dit is niet te doen dan maar erger menstrueren maar zo ga ik niet verder . Ben ook in de overgang dus werkt het ook anders ,maar voor mij deze pil niet meer wat een [lees meer...]troep.
15-07-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Na jaren te zoeken naar een pil waarbij ik geen doorbraakbloedingen kreeg eindelijk gevonden! Een aantal weken flink last gehad in het begin (vooral steken in de borsten, moodswings...) maar daarna zeer tevreden! Nu een maand gestopt met de pil... enorm last van het ontpillen, maar eindelijk een normaal libido (daarvoor enorm laag) en minder afgevlakte emoties. Ik w[lees meer...]as redelijk tevreden over deze pil!
15-07-2019

Onregelmatige menstruatiecyclus

Na t slikken van deze pil heb ik heel erg last van spanning en stress de laatste tijd om de kleinste dingen. Ik kan om de kleinste dingen al gaan piekeren waar geen enkele reden voor is. Ik heb heel erg last van stemmingswisselingen en hele erge dipjes. Ook ben ik een aantal kilo aangekomen.
13-07-2019

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Ik heb deze pil nu ongeveer een jaar in gebruik gehad. Ik merkte bij het slikken van deze pil in het begin vooral stekende hoofdpijn. Maar ook op langere termijn depressieve klachten 2 weken voor de menstruatie (normaal nergens last van want ik ben een positief en vrolijk persoon). Pijnlijke borsten die langer aanhouden zonder enkele reden. Ook erg vermoeid. ( ik ben 20[lees meer...] en heb een 9-5 baan) Hiervoor had ik de microgynon 30. Voor mij was deze wel erger qua klachten maar ik vond de zoely ook niet de juiste pil die ik zoek. Nu zit ik aan een merk preparaat van de lovette (orginele lovette net als zoely zijn vaak ook niet op voorraad meer helaas dit maakt degelijk verschil door de hulpstoffen...) 100 microgram levenorgestol en 20 microgram ethinylestradiol. Ik zit nu op dag 2.... klinkt raar maar voel me al een stuk meer mezelf. Nu even 3 maanden afwachten....
08-07-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Waardeloos! Werd door de apotheker zomaar overgezet van de originele Microgynon naar deze 'zelfde' pil. Direct veel last van ernstige bijwerkingen. Ernstige haaruitval, zeer veel zweten, niet normale humeur schommelingen, gewrichtspijnen, en ga zo maar door. Jaren volgehouden zonder te beseffen waar het aan lag. Toen mijn man werd geholpen, kon ik van de pil af en langzaam[lees meer...] verdwenen de klachten en werd het mij helder. Daarna nog een tijdje microgynon 20 geslikt (ivm ernstige menstruatie, daar werd het minder van) welke veel minder bijwerkingen gaf. Moest wel elke keer bij de apotheek duidelijk zeggen dat het beslist de Microgynon moest zijn en niet die andere... :-( Zo erg hetzelfde zijn ze echt niet, die twee merken. Dat heb ik aan den lijve ondervonden.
07-07-2019

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Deze pil is echt super fijn! Eindelijk een pil met geen enkele bijwerking, en dit terwijl ik sle heb en depressie patiënt. Ik slik deze pil nu al een aantal jaren en kan deze iedereen aanbevelen. Jammer dat deze pil nog zo prijzig is, hopelijk wordt het in de toekomst goedkoper zodat 't ook voor vrouwen die het minder breed hebben betaalbaar wordt.
05-07-2019

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Begonnen toen ik een jaar of 15 was met deze pil. Vervolgens werd deze uit de basis gehaald, dus ben ik overgegaan op een staafje. Deze gaf enorm veel bijwerkingen, dus heb ik deze eruit laten halen en zit opnieuw aan de Yaz. Enorm fijn hormoon, welke door de lage dosering niet veel bijwerkingen op mij heeft.
04-07-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Alleen maar negatieve bijwerkingen: -moodswings -laag/geen libido -emotioneel onstabiel -depressie opwekkend -veel bloedverlies -etc. Bij goed gebruik geen doorbraakbloedingen en weinig buikkrampen tijdens de menstruatie. Overgestapt op de koperspiraal omdat ik van de hormonale rommel in mijn lijf af wil.
04-07-2019

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik had er niet genoeg aan. Zwanger met de pil (zeer correct gebruik, geen ziekte), gewichtstoename, slechte huid, zware menstruatie nog steeds en dus overgestapt naar mirena (ook hier niet tevreden over en gereviewed).
09-06-2019

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Na deze medicatie ongeveer 4 jaar geslikt te hebben, zonder enige bijwerkingen, wou ik plots overstappen op een koperspiraal. Dit was echter geen succes, ineens veel bijwerkingen, hormonaal totaal in onbalans enzovoort. Na de spiraal verwijderd te hebben gelijk terug overgestapt op deze pil. Ik voelde direct terug verschil mijn lichaam is terug in balans, mijn acne verdwee[lees meer...]n. Het enige dat ik ervaren heb bij de opstart was lichte hoofdpijn en vooral grotere borsten. Deze worden op korte tijd zo groot dat men vermoedde dat ik zwanger was :) gelukkig was dit negatief en heb ik nu mooi men eerste menstruatie na 4 dagen in de stopweek te zitten. Van een B naar C cup, vind ik ergens wel wat minder vermits ik kleiner gewend ben, voor de rest ben ik super tevreden!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Een halfjaar geleden ben ik begonnen met dit merk. (Omdat er een tekort was aan ‘de pil’ in Nederland) En heb toen meteen voor een halfjaar meegekregen. Ik was -voordat ik dit merk gebruikte- altijd op een mooi gewicht, had veel energie en was gelukkig met mijn eigen lichaam en met mezelf. Na een paar maanden kwam daar verandering in, ik kwam bijna 10 kilo aan (ook m[lees meer...]et sporten en dieet) raakte sneller uitgeput, en kreeg vaker en sneller stress. Nu slik ik dit merk een halfjaar en ik ben er helemaal klaar mee. Heb er dus ook voor gezorgd dat ik het merk wat ik voor dit merk gebruikte volgende week weer mee begin. Ik ben er ongelukkig van geworden en gun dit niemand!! Ik wil mijn oude ik weer terug en door te stoppen met deze pil ben ik een grote stap in de goeie richting!!

Premenstrueel syndroom (PMS)

Vanwege pms klachten en overmatige menstruatie nu 6 maanden gestart. Stemmingswisselingen zijn minder, onzekerheid is afgenomen, slaap weer goed, piekeren verminderd, vermoeidheidsklachten verminderd. Kortom, tevreden. Op ongeveer dag 14 van de pil merk ik soms dat de pms klachten licht terug komen. Maar verdwijnt al weer na 2 dagen . Helaas , recent is zoely uit de h[lees meer...]andel gehaald. Baal als een stekker. Huisarts heeft als alternatief qlaira voorgeschreven.

Premenstrueel syndroom (PMS)

31-05-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Heb jaren lang koperspiraal laatste jaar had ik probleem met onregelmatig bloedingen op advies van mijn gynaecoloog ben ik de pil gaan slikken (Ethinylestradiol) ik werd angstig paniekaanvallen somber alleen maar negatieve denken zweten huilbuien depressief.
30-05-2019

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Ik wil toch even mijn ervaring delen, normaal gesproken ben ik hier helemaal niet van, maar wil dit met jullie delen, mocht je het zelfde probleem hebben met deze pil. De zoely pil ik ben er niet tevreden mee, deze pil werd mij aangeraden omdat er PCOS gesignaleerd is, mijn lichaam maakt te weinig hormonen zelf aan en dit moest aangevuld worden. Tijdens het gebruik van[lees meer...] de pil, had ik constant last van talg bultjes (pukkeltjes) bij mijn kin/mond en onder de neus. Ik kon er maar niet vanaf komen, het werd steeds erger, verschillende voeding (zuivel, chocolade) mee gestopt, omdat ik dacht dat het aan mijn voeding lag. uiteindelijk lag het niet aan mijn voeding. Want ik eet heel gezond, ben heel sportief en ben mij bewust van bepaalde voedingstoffen. Ook heb ik nog een fruitzuur behandeling gehad voor de acne. Ik kwam er achter dat het aan deze pil ligt. Ik heb de zoely pil een half jaar geslikt en ben inmiddels 2 weken gestopt, heb nu even geen pil. Mijn huid wordt weer beter, ik krijg minder talg bultjes en het wordt echt weer rustig op mijn gezicht. Ook ben ik veel vrolijker en heb veel meer zin in alles. Dus de zoely pil, ik krijg er acne door en mijn stemming wordt er niet beter op. Blij dat ik hiermee ben gestopt. Ivm PCOS moet ik nog wel opzoek naar een andere pil, maar dit ga ik overleggen met de arts.
25-05-2019

Stemmingswisselingen

PMS /overgangsklachten de overgangsconsulente adviseerde mij deze pil...was beetje sceptisch over de pil i.v.m eerdere ervaringen. Maar van af dag 1 ben ik gelukkig met deze pil heel licht beetje misselijk, de eerste stop week voelde ik me direct weer rot, en was ik blij dat ik weer kon beginnen nu na drie maanden heb ik het volgende probleem het medicijn is niet leverbaa[lees meer...]r tot 1e kwartaal 2020 vind het vreselijk en weet me geen raad, arts heeft me ACTIVELLE voor geschreven maar daar wordt ik niet blij van de bijwerkingen die er in vermeld staan.
24-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Als tiener was mijn menstruatie erg heftig; was een paar dagen echt beroerd, viel soms bijna flauw, dagenlang veel bloeden. Toen ik een vriendje kreeg, wilde ik de anticonceptiepil. Huisarts schreef me deze voor. De pil deed tien jaar lang wat hij moest doen: ik werd niet zwanger, kon menstruatie regelen (werd 4x per jaar ongesteld want ik slikte drie maanden door), bloede[lees meer...]n en krampen werden minder. Na tien jaar ging ik me echter afvragen of ik mezelf nog wel was en was ik de hormonen zat. Toen gestopt met de pil en een koperspiraaltje genomen. Was een erg goede keus. Het enige jammere is dat ik meer bloed (logisch wel) en ik mijn menstruatie niet meer kan regelen. Ik heb echter minder krampen dan tijdens de pil. Belangrijker voor mij nog: ik heb weer het gevoel dat ik leef! Al na een paar weken had ik het gevoel dat 'de mist was opgetrokken'. Ik heb het nooit beseft, maar de pil had mijn emoties en stemming echt vlak gemaakt. Ik had daarvoor het gevoel er niet echt bij te zijn in het hier en nu en dingen te ervaren. Net of er dus een soort mist om me heen had gehangen al die tijd die alles wat somberder maakte en doffer. Ineens leek de zon weer echt te schijnen en ik werd vrolijker en genoot meer van alles. Ik zit zoveel lekkerder in mijn vel. Ook op seksueel vlak ging het er op vooruit. Hiervoor bleef alles, ondanks zin soms, lang droog en had het veel tijd nodig om 'op te warmen'. Nu gaat het als een speer. Bizar dat het zoveel uitmaakt. Als ik dit allemaal eerder had geweten, was ik misschien nooit aan de pil begonnen. Dat ik nu elke maand ongesteld ben, neem ik voor lief. Ik ben weer mezelf!
24-05-2019

Microgynon '20' (ethinylestradiol/levonorgestrel)

21-05-2019

Stemmingswisselingen

Ik heb anderhalf jaar een andere pil geslikt waar ik heel erg last van bijwerkingen kreeg, slaapproblemen , vermoeidheid , extreme hoofdpijn, stemmingswisselingen en ga zo maar door bijna het hele lijstje af. hierna een half jaar volledig gestopt met de pil en nu toch maar gestart met de zoely op aanrader van mijn huisarts. deze pil kan ik iedereen aanraden, ik heb totaa[lees meer...]l geen last meer van bijwerkingen en voel me prima! ook de gebruikswijze is heel handig vooral door de dagstickers zo kan je nooit vergeten f je al een pil had ingenomen vandaag. 1 nadeel en dat is dat deze niet vergoed word, maar het is het zeker waard!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4743)
Anticonceptie - overig (3492)
Cholesterol (2742)
Depressie - antidepressiva overig (2550)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2174)
Pijn - morfine-achtigen (2078)
Pijn (1881)
Verslavingsziekten (1786)
ADHD - psychostimulantia (1764)
Bloeddruk - betablokkers (1571)
Maagzuur - protonpompremmers (1490)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1425)
Anticonceptie - eenfase (1299)
Angststoornissen (1094)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1050)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1045)
Depressie - antidepressiva TCA (978)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (912)