categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

24-11-2022 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Weer besloten om aan de pil te gaan om meer controle te krijgen over mijn cyclus en de migraine aanvallen tijdens mijn menstruatie te verminderen. Vanaf dag 1 al doorbraakbloedingen, deze hebben twee maanden geduurd. Na zo'n drie maanden in korte tijd vaak extreem misselijk, rommelende darmen, diarree, nauwelijks eetlust en extreem van last van geuren (mijn moeder dacht[lees meer...] al dat ik zwanger was). Daarnaast was ik veel moe, ik lag maar op de bank voor de tv (heb ik normaal een hekel aan) ging extreem vroeg naar bed, geen zin meer om te koken, huishouden te doen, om even lekker de deur uit te gaan. Voelde me snel boos en opgefokt en werd gewoon angstig om in een winterdepressie te raken. Vanaf het begin van slikken van de pil even veel stress gehad ivm ernstig ziek huisdier, daarna corona gekregen, dus dacht bij de klachten niet meteen aan de pil. Maar afgelopen week bedacht ik me dat de pil wel eens de oorzaak kon zijn, ben gaan lezen op de bijwerkingen en schrok me rot. Ben meteen gestopt (was extreem misselijk) en binnen een dag extreme bloedingen, heftige buikpijn en hoofdpijn. Hopelijk verdwijnen deze klachen snel en voel ik me snel weer de oude. Nooit meer de pil voor mij.

Microgynon '30'

10-11-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Na 4 jaar een koperspiraal gehad te hebben wou ik toch weer terug aan de pil. Ik slik nu zo’n 5 maanden desorelle 30, maar heb enorm veel last van acné, neerslachtigheid, haaruitval en men libido zit onder het vriespunt. Goed middel tegen zwangerschap, maar als deze strip op is toch maar weer een koperspiraal laten plaatsen.

07-11-2022 | Vrouw | 29
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb al meerdere anticonceptie geprobeerd. De Diane pil, het spiraaltje, meerdere soorten pillen en de nuvaring. Sommige met redelijk succes andere waren vreselijk. Ik had vreselijke PMS klachten, zowel lichamelijk als mentaal. (Huilbuien, depressieve gevoelens, nachtzweten, pijn in de rug, zwellingen in mijn borsten, paniekklachten etc.) Zo ernstig dat het mij belem[lees meer...]merde in mijn leven. De dokter adviseerden de pil maar na eerdere ervaringen durfde ik niet. Via een forum veel positiefs gelezen over de Zoely. En met succes. Ik voel mij weer een veel normaler mens! Heb een beetje puistjes erdoor gekregen maar die neem ik voor lief.

07-10-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / drospirenon
Overgestapt van de Kylena spiraal naar de YAZ pil vanwege mijn acne. Ik gebruik de pil nu een half jaar en ben telkens 1,5 week ongesteld. Verder heb ik de eerste 3/4 maanden heel veel last gehad van misselijkheid en overgeven. Mijn acne is redelijk onder controle, behalve tijdens mijn menstruatie. Maar omdat deze dus zo lang aanhoudt heb ik dan ook weer redelijk veel acne[lees meer...].

05-10-2022 | Vrouw | 33
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb verschillende anticonceptie middelen gebruikt. Sinds ik kinderen heb gekregen lijk ik erg gevoelens te zijn voor extra hormonen. Ik heb deze lichte pil gekregen vanwege extreme hoofdpijnen en veel bloedverlies tijdens menstruatie. Maar ik kreeg na een paar maanden steeds meer last van negatieve gevoelens. Het begon met paniekaanvallen gepaard met hartkloppingen. [lees meer...]Na een tijdje bij de praktijkondersteuning gelopen te hebben dacht ik... Er moet toch een reden zijn voor dit. Ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd positief en rustig. Heb ik iets meegemaakt wat stress geeft onlangs? Niet echt.. Toen begon ik wat te lezen over hormonen, vitamines etc. En ben ik gestopt met de pil. Het voelt in ieder geval als een enorme opluchting. Die paniekaanvallen zijn zo zwaar. En vervelend. Ik slik magnesium en b12 nu voor mijn stofwisseling en energie. Sport en let op mijn voeding. Hopelijk helpt het. Maar voor nu geen anticonceptie pil meer....

02-10-2022 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na 6 jaar een Mirena spiraal te hebben gehad, voelde het onprettig om niet meer ongesteld te zijn. Door de spiraal was de werking van mijn baarmoeder volledig stopgezet. Ik maakte me zorgen of alles nog werkte en of ik geen nare effecten hier aan overhield. Daarnaast kreeg ik van de spiraal bijwerkingen als neerslachtigheid/depressie, ongewenst veel haargroei, schildklier[lees meer...] die minder functioneerde & acne. Na het verwijderen van spiraal verdwenen al mijn klachten al na 3 weken! Op aanraden van de huisarts begonnen met pil (Focus); ter voorkoming van zwangerschap. Na 3 dagen innemen van deze pil kreeg ik weer neerslachtige/depressieve gevoelens terug (in ergere maten zelfs!) en drukkend gevoel rondom mijn schildklier. Mijn emoties zijn erg afgevlakt waardoor ik minder geluk/blijdschap/liefde ervaar. Door de hele dag heen schommelt mijn gemoedstoestand enorm. Er is geen peil op te trekken hoe de dag verloopt. Ze zeggen dat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen, maar mijn lichaam is erg gevoelig voor hormonen. Maandag weer naar de huisarts om de situatie te bespreken.

03-09-2022 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies

28-08-2022 | Vrouw | 19

23-08-2022 | Vrouw | 28
Menstruatiepijn
Gebruik nu 11 jaar deze pil, daarvoor 2 andere (goedkopere) geprobeerd. Maar de een veroorzaakte nog ergere menstruatiepijn, de ander bevatte een hulpstof waardoor plots mijn gezicht onder de eczeem zat. Ik heb veel minder last van buikkrampen in de stopweek dankzij de Yasmin. 2 dagen flink bloedverlies, maar daarna is het minimaal en dan ook geen pijn meer. Wel erg vaa[lees meer...]k een migraine aanval in de stopweek gekregen, daarom slik ik de pil nu zo lang mogelijk door. Nooit last van een doorbraakbloeding gehad! Tegen een ongewenste zwangerschap is deze in mijn geval 100% betrouwbaar. Libido werd na starten met de Yasmin al wat lager, maar is inmiddels tot ver beneden NAP gezakt. Dus de Yasmin doet waar 'ie voor bedoeld is..

Cilest

15-08-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norgestimaat
Acne/puistjes
Jaren Ethinylestradiol geslikt om mijn acne te bestrijden. Acne bleef weg maar dat was het enige positieve. Altijd stemmingswisselingen en woedeuitbarstingen. Ook depressies en vreselijk migraine gehad. Nooit aan Ethinylestradiol gelinkt en geen arts die zei dat het daardoor kwam. Wel kreeg ik andere diagnoses. Tot de dag dat ik stopte omdat ik een kinderwens had. [lees meer...] Geen hoofdpijn meer en andere klachten en er kwam zoveel rust in mijn lijf. Nooit dat ik Ethinylestradiol ooit nog ga slikken. Vreselijke jaren gehad hierdoor. Nu kan ik eindelijk gaan leven.

12-08-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de Yasmin pil 7 weken geslikt zonder stopweek. Na een week slikken kreeg ik last van veel onderhuidse ontstekingen, maar omdat ik wist dat je acne in het begin wat erger kon worden ben ik de pil toch door blijven slikken. Na ongeveer 3 weken slikken stopte de onderhuidse ontstekingen. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren wat gevoeligere borsten (ook e[lees meer...]en beetje gegroeid), beetje gewichtstoename en heel veel afscheiding. Ik moet echt elke dag een inlegkruisje dragen. M’n huid werd na de eerste strip eindelijk rustig en ik dacht dat het nu eindelijk z’n werk ging doen tegen m’n acne. Helaas is m’n onrustige huid weer terug en heb ik besloten om na 7 weken en 2,5 strip te stoppen met het slikken van Yasmin. De afgelopen week heb ik me ook enorm neerslachtig gevoeld en moest ik steeds huilen zonder reden. Voor mij genoeg redenen om te stoppen met deze pil aangezien het niks doet aan mijn hormonale acne.. hiervoor heb ik 11 jaar microgynon 30 geslikt en ik denk dat ik maar weer terug ga naar deze vorm van anticonceptie.

Microgynon '20'

01-08-2022 | Vrouw | 38
Abnormaal vaginaal bloedverlies
1.5 maand heel misselijk geweest. Ik neem ze nu samen met een pilletje tegen misselijkheid en tijdens het eten. dat helpt. Mijn borsten doen pijn . Nu is de misselijkheid wat beter nu krijg ik tussentijdse bloedingen.

01-08-2022 | Vrouw | 12
Onregelmatige menstruatiecyclus
Dochter begon in 2021 op haar 11e met deze pil ivm zeer heftige menstruaties met als gevolg erge bloedarmoede. Wat een vreselijke pil. Ik heb mijn meisje van een vrolijke meid zien veranderen in een verdrietige puber, dat begon toen ze startte met de pil. Eerst zoek je naar allerlei andere redenen die overigens natuurlijk ook te maken hebben met stemmingen. Zoals de pu[lees meer...]berteit, corona, middelbare school. Hoogsensitief? Haar sombere buien begonnen met het starten vd pil maar ook met het starten van de middelbare school. Dus gewoon weer fysiek les na 2 jaar online... Van alles gaat door je hoofd. Therapie gestart. Maar het werd zo heftig dat we toch ook hebben gedacht dat het (mede?) aan de pil kon liggen. Urenlang huilen, niet weten waarom. Zo verdrietig. Zo down. Met de huisarts overlegd. Haar advies: strip afmaken en dan stoppen. Ze is 6 juli 2022 gestopt. Het is nu 1 aug. Bijna een maand verder en nog geen depressieve bui meer gehad. Voorheen was dit al maanden om de 2 weken en de laatste tijd dagelijks. Huisarts heeft aan dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat haar lichaam weer zichzelf is. We wachten dus nog af hoe het verder gaat. Maar dat ze nu al een maand zonder depressieve buien (2 tot 3 dagen per1,5 week urenlang huilen zonder en zich zo rot voelen)is, is zo fijn!! Onderzoek heeft aangetoond dat bij met name jonge meisjes last kunnen hebben van deze vreselijke bijwerkingen. Ben er dan ook van overtuigd dat deze pil voor een zeer groot deel verantwoordelijk is voor haar depressieve buien. Ik kan dit pas met volledige zekerheid zeggen over een maand of 2.

23-07-2022 | Vrouw | 38
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zonder pil veel last van angsten/moeheid/en migraine door de PMS. Met deze pil nergens last van echt ik ben zo dankbaar voor deze pil. Ik hoor veel klachten van mensen maar voor mij is hij levensreddend mijn emoties zijn stabiel ik schommel niet meer. Ik was altijd een week voor mijn menstruatie erg moe/hoofdpijnen/angstig. Nu met deze pil Is alles mooi stabiel en ervaa[lees meer...]r ik deze klachten niet meer.

20-07-2022 | Vrouw | 50
Onregelmatige menstruatiecyclus
In verband met onregelmatige en heftige menstruatie de Zoely gaan gebruiken. Vanaf de eerste maand begonnen de problemen. Ik heb de Zoely in totaal 9 maanden gebruikt waarvan ik hem de laatste 4 maanden heb doorgeslikt. Het is een hel geweest. Laatste 4 maanden aan 1 stuk door ongesteld geweest. Dit bestond uit zeer zware bloedingen met stolsels. Mijn buik was opgezwollen [lees meer...]en zag eruit of ik 5 maanden zwanger was. 5 kilo aangekomen. Mijn libido weg. Nergens meer zin in. Ik ben op eigen initiatief gestopt. Gynaecoloog wilde dat ik hem minimaal 6 maanden zou doorslikken. Binnen 2 weken waren alle klachten verdwenen. Weet waar je aan begint!

12-07-2022 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik gebruik deze pil circa 2 jaar en ik heb nog nooit zulke vermoeidheid ervaren. Ik ben meerdere keren naar de huisarts geweest met vermoeidheidsklachten, maar telkens was alles goed (op een erg hoge hartslag na). Ik ben nu 18 jaar en ik vind het level van de vermoeidheid op mijn jonge leeftijd niet normaal. Na een wandeling ben ik al kapot. Het gaat wel met pieken en dale[lees meer...]n, maar ik ben er gewoon klaar mee. Ik wil mijn gewone leven weer kunnen leven.

09-07-2022 | Vrouw | 45
estradiol / nomegestrol
Door abnormaal bloedverlies samen met gynaecoloog besloten om aan de Zoely pil te gaan. 1e strip ging goed advies van gyn. Doorslikken... strip 2... ik ben nu al 13 dagen ongesteld (niet heftig maar veel pruttelen bloed) Nou dan ben ik liever een aantal dagen zwaar ongesteld dan dit! Ik heb 5 jaar lang geen anticonceptie gebruikt sus misschien moet mijn lijf hieraan we[lees meer...]nnen? Ik geef het nog even de kans in augustus een evaluatie afspraak met gynaecoloog.

Ethinylestradiol/Drospirenon

27-06-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na jaren getobt te hebben met ernstige Pmdd was ik bij Yaz 24+4 uitgekomen. Zelf alles geprobeerd, van een Mirena spiraal tot verschillende pilsoorten, geen anticonceptie (was ook een ramp met Pmdd), gynaecoloog niemand die mij verder kon helpen. Ik zakte steeds verder in een depressie. Ik voelde me 1 week in de maand goed en voor mijn menstruatie was een hel. Tot ik deze [lees meer...]pil ontdekte. Aan alle vrouwen met Pmdd klachten deze pil is echt de moeite waard. Ik zit 1 dag voor mijn menstruatie, normaal had ik mezelf slepend de dag door moeten helpen. Ik heb bijna geen klachten meer. Wat een wereld van verschil! Ben er zo blij mee dat ik het andere vrouwen die hiermee kampen ook gun!

20-06-2022 | Vrouw | 41
Premenstrueel syndroom (PMS)
Deze pil voorgeschreven gekregen via de huisarts. Altijd ben ik vrolijk, maar deze pil heeft mij emotioneel kapot gemaakt. Ik heb angsten en depressieve klachten, ik zie niet meer de mooie dingen van het leven. Terwijl ik altijd heel vrolijk ben en naïef door het leven ga. Ik slik nu tijdelijk antidepressiva om van alle klachten af te komen. Deze pil zal ik niet aanraden o[lees meer...]m te slikken. Ik ben per direct gestopt en voel mezelf gelukkig al iets beter.

10-06-2022 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik schrok toen ik de ervaringen opzocht van deze pil die ik al 3 jaar slik (19-22). Ik heb deze pil altijd wel fijn gevonden omdat er weinig hormonen inzitten. Helaas is de pil niet meer sterk genoeg want als ik de stopweek oversla, krijg ik last van doorbraakbloedingen die maar niet stoppen. Ik ben een aantal keer gestopt met deze pil in de 3 jaar, en merk wel dat ik mind[lees meer...]er emotioneel ben wanneer ik aan de pil zit. Ik kan mij dus wel vinden in de veranderde emoties die anderen benoemen. Wel is mijn libido een stuk hoger met deze pil. Mijn borsten zijn ook een klein beetje gegroeid sinds ik aan deze pil zit. Als ik stop worden ze ook weer kleiner.

Microgynon '30'

09-06-2022 | Vrouw | 37
ethinylestradiol / levonorgestrel
Heb zo’n 20 jaar geleden deze pil gebruikt en toen na een half jaar gestopt door de acne. Ik hoopte dar het nu minder zou zijn omdat ik ouder ben.. Niet dus! Binnen 17 dagen gebruik al 14 puisten op m’n kin en wangen. Ik had maar één menstruatie puistje voordat ik hiermee begon. Ook oppeens ingegroeide haren in de schaamstreek en oksels dat heb ik al 18 jaar niet gehad! M’[lees meer...]n doodgebleekte droge haar is oppeens baggervet. Heb een uur geleden m’n gezicht gewassen en heb nu alweer een vet gezicht. Ook krijg ik ‘snachts last van hartkloppingen, overdags een gejaagd gevoel, voelt erg ongemakkelijk. Nu is het bekend dat de combinatiepil bij 35+ met een jaar gebruik voor hart/vaat complicaties kan zorgen, maar dit is wel erg vlot. Wat een troep zeg. Ik wil de strip niet eens afmaken, ik wil nu stoppen.

Ethinylestradiol/Drospirenon

04-06-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na negatieve ervaringen met verschillende soorten anticonceptie kwam ik er achter dat de Yaz pil zou kunnen helpen bij PMDD. Ik heb via mijn huisarts deze generieke versie voorgeschreven gekregen. Na de eerste maand voelde ik al een verlichting. Ik heb 4 jaar lang een Kyleena gehad omdat ik dacht dat dat zou helpen maar mijn klachten leken daarmee alleen maar toe te nemen [lees meer...]en ik was zwaar depressief geworden. Ik had nooit gedacht dat deze pil mijn redding zou zijn. Ik kan niet goed verwoorden wat een hel PMDD is, en ik wou dat ik veel eerder de Yaz (of generieke variant) had ontdekt. Ik kan me voorstellen dat deze pil niet goed valt bij mensen zonder PMDD/PMS dus mijn aanrader is deze vooral te proberen als je last hebt van deze klachten, anders kan het te heftig zijn. Ik slik de 24+4 variant, maar ik kon dat niet selecteren uit de lijst.

Lovette

01-06-2022 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na de vele positieve reacties dacht ik dit is de pil voor mij. Nou ik heb het geweten. Ik ben bekend met PMS dan is deze pil niet geschikt. Ontzettende hoofdpijn, angstig, de hele dag door moe. Ik dacht wat heb ik toch hoe kan dit. Ik ben met deze pil gestopt en de klachten zijn zo goed als weg. Wat een troep. Wat voor de 1 werkt hoeft dus voor de ander zeker niet het geva[lees meer...]l te zijn. Mijn zoektocht gaat verder :)

29-05-2022 | Vrouw | 26
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had veel klachten tijdens mijn menstruatie, met name stemmingswisselingen. Hierdoor besloten om nog een keer de pil te proberen. Zoely gekozen ivm het "natuurlijk" oestrogeen wat de zoely pil bevat. Na 1,5 maand ervaarde ik minder plezier in de dagelijkse bezigheden, sneller geïrriteerd te zijn, neerslachtig te zijn. Ik herkende mijzelf totaal niet meer. Ik ben dan o[lees meer...]ok meteen gestopt met zoely. Helaas in de pil qua anticonceptie niks voor mij.

28-05-2022 | Vrouw | 27
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik yaz 24+4 nu ongeveer 7 jaar. Ik heb altijd ontzettend veel last gehad van PMS klachten en hevige menstruatie. Ook is mijn huid onrustig en heb ik last van stemmingswisselingen. Alle soorten anticonceptie geprobeerd, maar het enige wat mijn klachten verlichting geeft is yaz 24+4, andere anticonceptiemiddelen verergeren mijn klachten alleen maar. Mijn acne is weg, mi[lees meer...]jn menstruatie is nog maar 1 of 2 dagen heel licht en mijn pms klachten zijn ook veel minder. Ik merk wel verschil in stemming als ik een paar maanden de pil niet slik, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Ik had voorheen al last van migraine, dat heb ik aan de yaz nog steeds, maar wel minder, nu 1 of 2 keer per maand. Ik was ten einde raad, aangezien ik zo slecht reageer op anticonceptie en hormonen, maar hiermee heb ik mijn leven terug gekregen. De eerste 3 maanden moet je lichaam er wel nog aan wennen en kun je doorbraakbloedingen hebben, met de klachten die daarbij horen (bij mij zijn dat migraine, huilbuien en vermoeidheid), maar uit mijn ervaring balanceert dat uit na 3 maanden. Neem het wel altijd rond dezelfde tijd, anders werkt ie minder goed en krijg je sneller last van doorbraakbloedingen.

25-05-2022 | Vrouw | 41

21-05-2022 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel
Tijd lang deze pil geslikt zonder probleem, toen 1,5jaar gestopt en toen ik weer begon kreeg ik last van puistjes (waar ik nooit last van heb gehad), stemmingswisselingen en gewichtstoename…

01-05-2022 | Vrouw | 21
estradiol / nomegestrol
Kreeg gewoon mijn menstruatie door de pil heen, nog nooit zo’n heftige pijn gehad. Ik kon de eerst drie dagen niet lopen met paracetamol op. Hoofdpijn ook als ik geen menstruatie had. En angst. Metteen gestopt.

29-04-2022 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Voorgeschreven gekregen ivm PMS klachten. Stemmingswisselingen zijn bij mij verminderd. Echter had ik constant last van doorbraakbloedingen en heb ik veel last van migraines.

10-04-2022 | Vrouw | 40
Haaruitval
Na vele jaren zonder pil, waarin ik me supergoed voelde, vanwege alopecia androgenetica deze pil voorgeschreven gekregen. Na een maand of 3, 4 namen die klachten inderdaad af en vielen mijn haren minder uit. Echter woog dit niet op tegen hoe ik me geestelijk en lichamelijk voelde nadat ik deze pil weer was gaan slikken. Angstig, somber, soms agressief. Misselijk in de eers[lees meer...]te maand en elke maand diarree tijdens de stopweek. Na een half jaar de keuze gemaakt ermee te stoppen. Nu druk op zoel naar andere middelen tegen haaruitval.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5819)
Anticonceptie - overig (4280)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2951)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2396)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1698)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1440)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1437)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1349)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)