categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

27-11-2020 | Vrouw | 50
Overgang
Na een zware menstruatieperiode van 5w met als gevolg bloedarmoede, was ik met mijn gynaecoloog overeengekomen om deze pil even te gebruiken om de bloeding onder controle te krijgen. De eerste maand ging goed, al had ik wat last van hoofdpijn tijdens mijn "off pil" periode. Ben nu bijna op het einde van mijn 2de strip en is al een kleine week geen aangename periode. Sta[lees meer...] op met hoofdpijn en ga er mee slapen. Alsook had ik zeer veel last van oogmigraine. Na de bijsluiter te lezen ben ik meteen gestopt met deze "pil" te nemen. Hopelijk voorkom ik nu erger, even afwachten.

Microgynon '30'

24-11-2020 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / levonorgestrel
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Slik sinds aantal weken deze pil, maar nu van Aurobindo, en nu last van nachtelijk transpireren, hallucinaties. Hoofdpijn en misselijkheid had ik ook al last van bij Teva. (leuk hè, die verzekeringsmaatschappijen die voor jou bepalen welk merk je krijgt?!)

23-11-2020 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb deze pil geslikt van april 2019 tot november 2020 ik ik kan gerust zeggen dat ik nog nooit zoveel spijt heb gehad van iets. Deze pil heeft me bijna kapot gemaakt. Ik begon hem te nemen in de hoop mijn maandelijkse klachten te verminderen en omdat ik die zomer 3 weken op vakantie zou gaan. Na de vakantie ben ik hem blijven slikken omdat ik het wel handig vond om te k[lees meer...]unnen plannen. Mijn klachten zijn erger en erger geworden tot op het punt dat ik mezelf pijn heb gedaan en er vaak aan heb gedacht mijn leven tot een einde te brengen. Vorige week zondag vroeg mijn moeder of het misschien wel aan de pil kon liggen. Toen ik op de bijsluiter kreeg schrok ik en heb ik vandaag de huisarts gebeld voor een afspraak, daarna ben ik online gaan kijken wat anderen ervaren hadden door deze pil en echt, ik ben boos. Ik heb nu al zo lang rondgelopen met depressieve gevoelens en gedachten, hoofdpijn. buikpijn, zware vermoeidheid en nog heel veel meer. Ik zit nu in 5 vwo en heb nu al te horen gekregen dat ik misschien beter het jaar over kan doen omdat ik eerst voor mijn gezondheid moet zorgen omdat het al slecht gaat sinds de derde maar nog slechter sinds de vierde. Deze pil heeft zo veel voor me verpest omdat ik zo vaak thuis moest blijven door mijn klachten... Alsjeblieft, neem deze pil niet. Hij zal je fysiek en emotioneel zo veel schade aanbrengen. Ik wens dit echt niemand toe.

20-11-2020 | Vrouw | 15
ethinylestradiol/levonorgestrel
Niet aan beginnen. Troep is het. Zorgt voor depressies bij je puber.

03-11-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
Deze pil heb ik 7 jaar geslikt. Helpt goed tegen veel bloedverlies tijdens de menstruatie en deed wonderen voor mijn huid. Ik had echt nooit meer een onzuivere huid, maar dan ook echt nooit. Ik had welgeteld 1 hooguit 2 minuscule puistjes tijdens mijn menstruatie. En natuurlijk het belangrijkst: geen zwangerschap ;) Nadelen die ik ervaarde: maandelijks migraine, afvlak[lees meer...]king van mijn emoties en bijna geen libido. Werd nooit echt meer opgewonden. Ik dacht dat er iets mis was met mij maar het was gewoon de pil. Daarom uiteindelijk gekozen voor hormoon vrije anticonceptie (koperspiraal). Die vervelende bijwerkingen zijn dus allemaal verdwenen! Maar mijn mooie huid helaas ook...

30-10-2020 | Vrouw | 41
ethinylestradiol/levonorgestrel
Pijnlijke borsten , hoofdpijn af en toe bulten in het gezicht. . Na een maand was dit over. 2.5 jaar heel evreden toen opeens eerder dan einde van de strip ongesteld, soms nog 5 of 4 pillen te gaan. Ik ben inmiddels 8mnd gestopt wou over stappen op de nuvaring maar lees teveel klachten en hogere kans op trombose dus ik ga toch nog een keer de pil proberen

30-10-2020 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Op advies gynaecoloog dit middel 3 maanden geprobeerd tegen hevige menstruatie. De eerste maand ging het prima, idd minder bloedverlies. De maand erna blijven vloeien, de maand daarna zelfde verhaal. Na overleg gestopt, menstruatie stopte weer netjes. Buikpijn bleef wel en ik werd wat benauwd met hoestje. Dat bleek na 3 weken meerdere longembolieën te zijn met flink [lees meer...]wat longschade aan de long zelf maar ook aan het longvlies. De combinatie van deze pil, boven de 35 jaar en roken is mij bijna fataal geworden. Zint eer ge begint

28-10-2020 | Vrouw | 52
Acne/puistjes
Ik heb 30 jaar yasmin doorgenomen zonder stoppen om migraine uit te sluiten. Nu pre menopauze en gestopt ermee. Mijn huis is zo vettig niet normaal en overal puistjes. Nu raad ze me aan om over te gaan op yasminella daar die lichter is

Lovette

21-10-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel
Over het algemeen ben ik wel tevreden over deze pil. Ik ben drie jaar geleden begonnen met deze pil vanwege acné, overmatige haargroei door PCOS en onwijs veel krampen tijdens de menstruatie. Voor de Lovette slikte ik de Yasmin pil, maar daarvan kreeg ik erge menstruaties en kramp in m'n kuiten., en voor de Yasmin slikte ik de gevaarlijke Diane-35, waarvan ik per direc[lees meer...]t ziek werd en gelijk gestopt ben. Ook hielpen beide pillen niet tegen haargroei en acné. De Lovette hielp wel tegen krampen en hevige menstruaties, maar niet tegen acné en haargroei. Ook had ik last van gewichtstoename bij alle pillen. Maar ik had verder geen andere klachten bij deze pil zoals ziek, veel kramp, pijnlijke borsten etc etc. Anderhalf jaar geleden gestopt met de Lovette, omdat ik een doorbraak bloeding kreeg die niet wilde stoppen. Ook zag ik niet in waarom die pil nog nodig was, ik had destijds toen ik stopte geen relatie. Ik heb toen een jaar lang geen menstruatie gehad. Inmiddels heb ik een relatie waardoor ik weer begonnen ben met de Lovette. Momenteel erg misselijk, brandend maagzuur en buikpijn, maar verder niks. Misschien nog afwachten. Op de doorbraak bloeding 1,5 jaar geleden na en een jaar lang geen menstruaties, was ik zeer tevreden over de Lovette, weinig bijwerkingen.

18-10-2020 | Vrouw | 41
Premenstrueel syndroom (PMS)
Sinds jaren zonder pil (was er angstig voor door allerlei negatieve verhalen) nu sinds 3 maanden deze pil voor pms klachten (partner gesteriliseerd, dus niet voor anti conceptie). De eerste 2 weken moest ik even wennen, was nog een beetje aan het schommelen in humeur. Sindsdien heel gelijkmatig in stemming en zelfvertrouwen, waar ik voorheen maar 1 'goede'week per maand ha[lees meer...]d, voel ik me nu alle dagen prima. Ik kan veel meer hebben. Voel me zeker nog mezelf en ben blij of verdrietig op logische momenten. Op een paar extra pukkeltjes en 1 kilo erbij na, heel erg tevreden met deze pil.

09-10-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/levonorgestrel
Mijn ervaring wisselt heel erg van welk merk pil. Eerst het standaard doosje van PCH. Heel fijn. Eindelijk weer regelmaat en kon mijn menstruatie ook eindelijk weer eens een weekje uitstellen indien nodig. Sinds een half jaar niet meer verkrijgbaar en nu Focus. Wat een enorme troep. Een pil vergeten of stopweek zorgt voor ondragelijke hoofdpijn en sinds gebruik heel veel[lees meer...] last van puistjes. Constant moe. Zusje heeft helaas dezelfde klachten maar huisarts wil niet meewerken aan een ander merk, want het is hetzelfde medicijn. Ik wil mensen echt waarschuwen voor als je Focus (roze doosje) voorgeschreven krijgt. Let goed op, als je extra klachten hebt, direct de huisarts bellen. Geen idee wat deze fabrikant in de pil stopt want in PCH niet zit, maar voor mij echt afschuwelijk.

05-10-2020 | Vrouw | 24
estradiol / nomegestrol
Na stoppen met deze pil verdwenen mijn gezondheidsklachten als sneeuw voor de zon, ondanks veelvuldig ziekenhuisonderzoek nooit ontdekt dat het al die tijd al aan deze pil lag. Wees dus alert bij gebruik!

25-09-2020 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 13 jaar lang deze pil geslikt (ben inmiddels eind 20) en nu gestopt, omdat ik toch wilde weten hoe het zonder de pil. Voordat ik aan de pil begon zat ik in de puberteit en had ik soms last van puistjes, nu ik gestopt ben (na ongeveer 4 maanden) zijn de puistjes terug, vooral op mijn voorhoofd is het vrij erg.. Ik weet niet of het tijdelijke klachten zijn,[lees meer...] of dat het beter wordt als mijn hormonen wat minder 'in de war' zijn vanwege het stoppen, maar het is wel erg vervelend. Daarnaast merk ik door het stoppen dat mijn haar uitvalt (niet heel erg, maar wel een verschil) en dat mijn haar heel snel vettig wordt. Na 1 dag moet ik mijn haar eigenlijk alweer wassen. Heeft iemand anders ervaring met huidproblemen door stoppen met pil die tijdelijk waren? Ik hoor namelijk graag of het beter wordt, anders overweeg ik om toch maar weer te beginnen met de pil.

07-09-2020 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb een leveradenoom van 5 bij 5 cm gekregen door het gebruik van deze pil. Gestopt en 6 maanden later is het gelukkig kleiner geworden en nu nog 2 bij 2 cm. Mag dit nooit weer gebruiken van mijn arts.

02-09-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Mijn acne is volledig weg na 6 maand gebruik van deze pil. Ook mijn humeur is ineens veel beter geworden terwijl dat ik vroeger last had van depressie. Aanrader dus !

25-08-2020 | Vrouw | 56
ethinylestradiol/levonorgestrel
De huisarts schreef dit middel voor tegen extreme bloedingen in de overgang, maar ipv af te nemen namen ze toe. De bijwerkingen waren afgrijselijk. Ik voelde me aldoor beroerd. Ik ben gestopt en later overgestapt op Utrogestan, een bio-identieke progesteron, dat destijds niet alleen de bloedingen vrij snel stopte, maar ook mijn algehele kwaliteit van leven verbeterde. Eind[lees meer...]elijk sliep ik weer. Ik knapte zienderogen op. FYI: ik weet de sterkte niet meer, maar dat veld moest ingevuld. Ik weet nog dat het een lage dosering was.

Daylette

20-08-2020 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon
de bijwerkingen ervaar ik als ernstig slik deze pil nu 3 weken en ben zwaar depresief sinds ik deze gebruikt maar helaas krijg geen anderen pil ben je al depresief ga deze pil dan nooit slikken

Seasonique

19-08-2020 | Vrouw | 19
ethinylestradiol /​ levonorgestrel
Buikpijn
Nadat ik ontevreden was over een andere anti-conceptie ben ik terug gegaan naar de dokter die mij deze voorschreef. Ik heb al sinds ik klein kind ben enorme buikpijn aanvallen die ervoor zorgde dat ik flauw viel. tijdens mijn menstruatie was mijn pijn zo ondraagbaar dat ik geen andere keus had dan anti- conceptie. Sinds ik deze pil gebruik heb ik echt bijna nooit meer e[lees meer...]lke dag buikpijn, nauwelijks aanvallen (1 jaar pil gebruikt, 1 keer aanval) ik ben blij en vrolijk en heb geen stemmingswisselingen (behalve in mijn stopweek) Ik ben wel 11 kilo aangekomen in 7 maand. dat is mijn enige nadeel, en natuurlijk de 45 euro die ik om de drie maanden moet betalen. maar het is het allemaal waard!!

17-08-2020 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel
Fijne pil enige pil die werkt tegen mn pms alleen je heb sneller doorbraak bloedingen. Zonder pil voel ik me emotieloos weinig gevoel afgevlakt mist in me hoofd. Met de pil veel meer levendslust.

10-08-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 5,5 jaar aan de Microgynon 30 gezeten. De reden dat ik aan een andere pil wilde is omdat ik standaard hele grote puisten op mijn kin had en ze op geen enkele manier weggingen en dat was beschamend en het deed ook pijn aan mijn kin. Toen besloot ik met mijn huisarts de Zoely te nemen. Helaas was die niet leverbaar. Daardoor kwam ik terecht bij de Yaz 24+4 (0[lees meer...],02/3). Deze pil heb ik een kleine drie weken geprobeerd maar dit was niet te doen. Ik was intens humeurig en voelde me vreselijk. Ik dacht eerst dat mijn depressie terug aan het komen was maar gelukkig realiseerde ik me al snel dat het door deze pil kwam. Naast dit gingen mijn puistjes ook niet weg maar ook al deed het dat wel kon ik met het humeur niet leven. Vervolgens ben ik over gegaan naar de Mercilon (0,02/0,15) maar ook deze heeft niks goeds voor mijn huid gedaan. Ik heb tijdelijk huidantibiotica gehad in de vorm van een soort vloeistof maar als ik hiermee stopte kwam het gedoe weer terug. Ik zoek dus nog een oplossing..

Microgynon '50'

05-08-2020 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / levonorgestrel
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik had eerst een lichtere variant gekregen met een andere naam. Rede dat ik begonnen ben met de pil, hele zware onregelmatige menstruatie, onverklaarbaar bloedverlies en pijnklachten tussen de menstruatie door, niet duidelijk wanneer ik uberhaupt een tussentijdse bloeding, eventueel eisprong, of echte menstruatie had. Nadat ik drie maanden lang vaker bloed verloor als voo[lees meer...]r de pil gebruik, een zware kuur gekregen in de hoop het bloeden te stoppen, tranexaminezuur, en de microgynon 50 begonnen. Die slik ik nu 6 maanden, in eerste instantie zonder stopweek, zoals het ziekenhuis in het aller begin had gezegd, later een keer een stopweek gehad om te kijken of klachten dan zouden verminderen. In die 6 maanden is het aantal dagen ZONDER bloedverlies (lees: zo veel dat je maandverband moet dragen) minder dan 14 dagen. Waar er 5 van waren in die ene stopweek. Dus, mijn klachten bij deze pil: elke dag bloedverlies in meer of mindere mate, elke dag gek makende pijn in de onderbuik (menstruatiepijn), groter geworden pijnlijke borsten (80L = bijna twee maten erbij inmiddels, zat ik echt niet op te wachten!), vaker migraine, sinds een paar maanden hevig zweten ‘s nachts, heel vaak misselijk, temperatuur lijkt niet goed te regelen want veel koorts en/of opvliegers, vaker diarree. Ik word hier helemaal gek!

27-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ondertussen ben ik nu 3 maanden gestopt met de Focus, het haarverlies is iets geminderd nog wel aanwezig maar niet meer in extreme mate. Mijn haar groeit terug (vele kleine haartjes op de hoofdhuid te zien) maar voordat deze allemaal op gelijke lengte van mijn huidige haar zijn, zijn we wel ruim een jaar verder met als gevolg een jaar lang een dunnere bos haar:( Ik moet we[lees meer...]l bekennen dat ik nu Esthecin op mijn hoofdhuid ben gaan gebruiken (dit stimuleert de haargroei op natuurlijke basis..)

23-07-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel
Tijdje terug kreeg ik de focus. Nu heb ik erg veel last van haaruitval.. met als gevolg erg dun haar. (Dit had ik nooit). Ik vraag mij af of meerdere dit hebben bij deze pil????

16-07-2020 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ivm adenomyose ben ik aan de pil gegaan. Na 1,5 maand uitproberen weer mee gestopt ivm zeer heftige stemmingswisselingen, depressiviteit, niet meer willen leven, huilbuien, paniekaanvallen, angst. Ik heb wel vaker negatieve gevoelens, maar dat is misschien een keer per maand. Nu is het iedere dag een keer of 5, heen en weer in emoties. Ik raad deze pil (uberhaupt de pil[lees meer...]) niet aan. En ook: een vrouw zou dit soort offers nooit (!) hoeven te maken voor een man die per se geen condoom wil gebruiken - dit verdient niemand.

14-07-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik heb precies het zelfde. Ik ben nu een halfjaar gestopt met de pil . En zit veel beter in m’n vel! Maar nog steeds wel een beetje last van puisten. En pigmentvlekken werden ook niet minder. Ik ga nu naar een huidspecialist en heb daar nu een hele zware behandeling onder begaan. Mijn huid is heel mooi nu, af en toe ook nog een puistjes, maar dat zal er wel bij horen! Ik b[lees meer...]en nog steeds bezig met mijn behandeling. Mijn pigmentvlekken zijn ook een stuk minder. Maar ik blijf voor altijd gevoelig voor de zon, en daar baal ik van. Want ik hou van zonnen! Ik vond het ook zo raar dat ik opeens acne en pigmentvlekken kreeg, waarom moet ik dit nu weer hebben? En ook gewoon dubbelop. Nu heb ik gisteren een hormoon spiraaltje laten zetten en lees op internet hele slechte recensies. Maar ik moet toch wat proberen, want kan ook niet onbeschermd blijven. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Want toen ik ben gestopt met de pil is de acne of pigmentatie niet minder geworden, ik zat alleen een stuk beter in m’n vel en dat de reden waarom ik niet meer aan de pil wil. Een hormoon spiraal moet minder hormonen afstoten, en de meeste hormonen worden in de buik afgestoten. Ik ben benieuwd, of ik meer last van puisten ga krijgen. Ik heb wel van overtuigd dat ik acne en pigmentatie van de pil heb gekregen waardoor ik er nu nog mee zit. Pigmentatie gaat namelijk nooit meer weg. Voor advies zou ik je echt een huidspecialist aanraden, geeft je echt een goed gevoel en advies! Succes !

12-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb jaren lang deze pil geslikt. Een jaar geleden ben ik gestopt met de pil, want ik was na jaren lang depressief te zijn nog steeds niet de oude. Iemand zei mij dat toen ze stopte haar depressieve gevoelens weg waren. Toen ik een jaar geleden stopte merkte ik na een week al een groot verschil! Het klopt! Al mijn vage klachten stopten en ik kon weer genieten van het lev[lees meer...]en! Ik hoefde niet meer naar de psycholoog en voelde me weer gelukkig! Ik kon niet geloven dat deze pil zo’n invloed had op mijn gemoedstoestand. Afgelopen week heb ik de meest domme beslissing ooit gemaakt. Ik koos (omdat het gemakkelijk was) weer met de pil te beginnen. Nu (5dagen later) heb ik ongelooflijke spijt!! Al mijn klachten zijn weer teruggekomen! Ik ben depressief, heb huilbuien, vreselijke hoofdpijnen, moe en nog eens moe! Ik wil per direct stoppen, maar de huisarts heeft aangegeven dat ik de strip moet afmaken vanwege een verstoorde cylcus, maar ik kan niet meer! Mensen! Pas alsjeblieft op met deze troep! Ik ben er 2 keer in getrapt.. :(

10-07-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na lang twijfelen of ik aan de pil wilde beginnen, mede door alle horrorverhalen die ik online las, ben ik er afgelopen maart toch aan begonnen. Ik heb altijd al last gehad van een onregelmatige cyclus en acne, welke door mijn verstoorde hormonen veroorzaakt leek te worden. Na vier maanden kan ik zeggen dat mijn acne zo goed als verdwenen is! Slechts af en toe een puistje[lees meer...] maar dit is niks vergeleken met hoe het eerst was. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen gehad. Alleen de eerste 2/3 maanden s ochtends wat misselijk geweest, maar dit verdween na wat te eten. Ook zijn mijn borsten wat pijnlijker dan eerst en zelfs een cup gegroeid! Verder helemaal nergens last van gehad (tot nu toe). Mijn menstruatie is vrij licht geworden en heb bijna geen pijn. Kortom, ik kan deze pil zeker aanbevelen! Vooral als je last hebt van (hormonale) acne kan dit dus echt de oplossing zijn. Iedereen reageert natuurlijk anders op de pil, maar ik zou het zeker aanbevelen om het te proberen.

05-07-2020 | Vrouw | 41
ethinylestradiol / drospirenon
Eerst gestart met microgynon 30, na een paar dagen hield ik zoveel vocht vast dat ik een paar kilo zwaarder was en helemaal opgeblazen was. Toen over op de yaz. Vocht was zo weg gelukkig, maar wat voel ik me verder ellendig. Humeur als een draak en zo verschrikkelijk moe en futloos. Ik ben ook schildklier patiënt, dus dacht eerst dat mijn waardes niet goed waren, maar dat [lees meer...]is allemaal ok. Gelukkig mag ik over 2 weken stoppen en hoef ik daarna nooit meer aan de pil. Wat een drama is dit zeg.

30-06-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Werkte goed tegen acne en vette huid. Ook geen last meer van menstruatie krampen. Helaas erg last gekregen van depressies en paniekaanvallen. Toen ik met het middel stopte verdwenen de paniekaanvallen.

27-06-2020 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel
Op mijn vijftiende deze pil voorgeschreven gekregen. Eigenlijk nooit bij stil gestaan wat ik voor hormonen in mijn lichaam stop. Ik luisterde laatst een hele interessante podcast, Period Power en begon er toen wat meer over te lezen. Het gebruik van de pil is makkelijk en zit zo in mijn systeem dat ik hem nooit vergeet, maar toch merk ik de laatste tijd dat ik neerslachtig[lees meer...] ben (zonder reden en ook wanneer ik niet ongesteld ben) en herken ik het ''vlakke'' gevoel waar veel meiden het over hebben. Ook heb ik weinig zin in sex. Nooit bij stilgestaan dat dat door de pil kan komen. Ik ben erg benieuwd hoe ik mij voel als ik ermee stop en leer graag mijn lichaam op die manier beter kennen. Ik twijfel nog tussen een spiraal (bang door de verhalen) of Natural Cycles, waarbij je met een app je cycle bijhoudt en die dan, based on je lichaamstemperatuur, aangeeft op welke dagen je bescherming moet gebruiken. Zie wel op tegen weer condooms gebruiken, maar dat liever dan dit nog jaren slikken en eigenlijk niet helemaal weten hoe mijn lichaam werkt zonder.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5232)
Anticonceptie - overig (3810)
Cholesterol (2916)
Depressie - antidepressiva overig (2755)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2389)
Pijn - morfine-achtigen (2227)
ADHD - psychostimulantia (2106)
Pijn (2014)
Verslavingsziekten (1980)
Bloeddruk - betablokkers (1704)
Maagzuur - protonpompremmers (1580)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1531)
Anticonceptie - eenfase (1405)
Angststoornissen (1240)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1179)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1155)
Depressie - antidepressiva TCA (1052)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (975)