categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

Ethinylestradiol/Drospirenon

27-06-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na jaren getobt te hebben met ernstige Pmdd was ik bij Yaz 24+4 uitgekomen. Zelf alles geprobeerd, van een Mirena spiraal tot verschillende pilsoorten, geen anticonceptie (was ook een ramp met Pmdd), gynaecoloog niemand die mij verder kon helpen. Ik zakte steeds verder in een depressie. Ik voelde me 1 week in de maand goed en voor mijn menstruatie was een hel. Tot ik deze [lees meer...]pil ontdekte. Aan alle vrouwen met Pmdd klachten deze pil is echt de moeite waard. Ik zit 1 dag voor mijn menstruatie, normaal had ik mezelf slepend de dag door moeten helpen. Ik heb bijna geen klachten meer. Wat een wereld van verschil! Ben er zo blij mee dat ik het andere vrouwen die hiermee kampen ook gun!

20-06-2022 | Vrouw | 41
Premenstrueel syndroom (PMS)
Deze pil voorgeschreven gekregen via de huisarts. Altijd ben ik vrolijk, maar deze pil heeft mij emotioneel kapot gemaakt. Ik heb angsten en depressieve klachten, ik zie niet meer de mooie dingen van het leven. Terwijl ik altijd heel vrolijk ben en naïef door het leven ga. Ik slik nu tijdelijk antidepressiva om van alle klachten af te komen. Deze pil zal ik niet aanraden o[lees meer...]m te slikken. Ik ben per direct gestopt en voel mezelf gelukkig al iets beter.

10-06-2022 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik schrok toen ik de ervaringen opzocht van deze pil die ik al 3 jaar slik (19-22). Ik heb deze pil altijd wel fijn gevonden omdat er weinig hormonen inzitten. Helaas is de pil niet meer sterk genoeg want als ik de stopweek oversla, krijg ik last van doorbraakbloedingen die maar niet stoppen. Ik ben een aantal keer gestopt met deze pil in de 3 jaar, en merk wel dat ik mind[lees meer...]er emotioneel ben wanneer ik aan de pil zit. Ik kan mij dus wel vinden in de veranderde emoties die anderen benoemen. Wel is mijn libido een stuk hoger met deze pil. Mijn borsten zijn ook een klein beetje gegroeid sinds ik aan deze pil zit. Als ik stop worden ze ook weer kleiner.

09-06-2022 | Vrouw | 37
ethinylestradiol / levonorgestrel
Heb zo’n 20 jaar geleden deze pil gebruikt en toen na een half jaar gestopt door de acne. Ik hoopte dar het nu minder zou zijn omdat ik ouder ben.. Niet dus! Binnen 17 dagen gebruik al 14 puisten op m’n kin en wangen. Ik had maar één menstruatie puistje voordat ik hiermee begon. Ook oppeens ingegroeide haren in de schaamstreek en oksels dat heb ik al 18 jaar niet gehad! M’[lees meer...]n doodgebleekte droge haar is oppeens baggervet. Heb een uur geleden m’n gezicht gewassen en heb nu alweer een vet gezicht. Ook krijg ik ‘snachts last van hartkloppingen, overdags een gejaagd gevoel, voelt erg ongemakkelijk. Nu is het bekend dat de combinatiepil bij 35+ met een jaar gebruik voor hart/vaat complicaties kan zorgen, maar dit is wel erg vlot. Wat een troep zeg. Ik wil de strip niet eens afmaken, ik wil nu stoppen.

Ethinylestradiol/Drospirenon

04-06-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na negatieve ervaringen met verschillende soorten anticonceptie kwam ik er achter dat de Yaz pil zou kunnen helpen bij PMDD. Ik heb via mijn huisarts deze generieke versie voorgeschreven gekregen. Na de eerste maand voelde ik al een verlichting. Ik heb 4 jaar lang een Kyleena gehad omdat ik dacht dat dat zou helpen maar mijn klachten leken daarmee alleen maar toe te nemen [lees meer...]en ik was zwaar depressief geworden. Ik had nooit gedacht dat deze pil mijn redding zou zijn. Ik kan niet goed verwoorden wat een hel PMDD is, en ik wou dat ik veel eerder de Yaz (of generieke variant) had ontdekt. Ik kan me voorstellen dat deze pil niet goed valt bij mensen zonder PMDD/PMS dus mijn aanrader is deze vooral te proberen als je last hebt van deze klachten, anders kan het te heftig zijn. Ik slik de 24+4 variant, maar ik kon dat niet selecteren uit de lijst.

Lovette

01-06-2022 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na de vele positieve reacties dacht ik dit is de pil voor mij. Nou ik heb het geweten. Ik ben bekend met PMS dan is deze pil niet geschikt. Ontzettende hoofdpijn, angstig, de hele dag door moe. Ik dacht wat heb ik toch hoe kan dit. Ik ben met deze pil gestopt en de klachten zijn zo goed als weg. Wat een troep. Wat voor de 1 werkt hoeft dus voor de ander zeker niet het geva[lees meer...]l te zijn. Mijn zoektocht gaat verder :)

29-05-2022 | Vrouw | 26
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had veel klachten tijdens mijn menstruatie, met name stemmingswisselingen. Hierdoor besloten om nog een keer de pil te proberen. Zoely gekozen ivm het "natuurlijk" oestrogeen wat de zoely pil bevat. Na 1,5 maand ervaarde ik minder plezier in de dagelijkse bezigheden, sneller geïrriteerd te zijn, neerslachtig te zijn. Ik herkende mijzelf totaal niet meer. Ik ben dan o[lees meer...]ok meteen gestopt met zoely. Helaas in de pil qua anticonceptie niks voor mij.

YAZ 24+4

28-05-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik yaz 24+4 nu ongeveer 7 jaar. Ik heb altijd ontzettend veel last gehad van PMS klachten en hevige menstruatie. Ook is mijn huid onrustig en heb ik last van stemmingswisselingen. Alle soorten anticonceptie geprobeerd, maar het enige wat mijn klachten verlichting geeft is yaz 24+4, andere anticonceptiemiddelen verergeren mijn klachten alleen maar. Mijn acne is weg, mi[lees meer...]jn menstruatie is nog maar 1 of 2 dagen heel licht en mijn pms klachten zijn ook veel minder. Ik merk wel verschil in stemming als ik een paar maanden de pil niet slik, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Ik had voorheen al last van migraine, dat heb ik aan de yaz nog steeds, maar wel minder, nu 1 of 2 keer per maand. Ik was ten einde raad, aangezien ik zo slecht reageer op anticonceptie en hormonen, maar hiermee heb ik mijn leven terug gekregen. De eerste 3 maanden moet je lichaam er wel nog aan wennen en kun je doorbraakbloedingen hebben, met de klachten die daarbij horen (bij mij zijn dat migraine, huilbuien en vermoeidheid), maar uit mijn ervaring balanceert dat uit na 3 maanden. Neem het wel altijd rond dezelfde tijd, anders werkt ie minder goed en krijg je sneller last van doorbraakbloedingen.

25-05-2022 | Vrouw | 41

21-05-2022 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel
Tijd lang deze pil geslikt zonder probleem, toen 1,5jaar gestopt en toen ik weer begon kreeg ik last van puistjes (waar ik nooit last van heb gehad), stemmingswisselingen en gewichtstoename…

01-05-2022 | Vrouw | 21
estradiol / nomegestrol
Kreeg gewoon mijn menstruatie door de pil heen, nog nooit zo’n heftige pijn gehad. Ik kon de eerst drie dagen niet lopen met paracetamol op. Hoofdpijn ook als ik geen menstruatie had. En angst. Metteen gestopt.

YAZ 24+4

29-04-2022 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / drospirenon
Menstruatiepijn
Voorgeschreven gekregen ivm PMS klachten. Stemmingswisselingen zijn bij mij verminderd. Echter had ik constant last van doorbraakbloedingen en heb ik veel last van migraines.

10-04-2022 | Vrouw | 40
Haaruitval
Na vele jaren zonder pil, waarin ik me supergoed voelde, vanwege alopecia androgenetica deze pil voorgeschreven gekregen. Na een maand of 3, 4 namen die klachten inderdaad af en vielen mijn haren minder uit. Echter woog dit niet op tegen hoe ik me geestelijk en lichamelijk voelde nadat ik deze pil weer was gaan slikken. Angstig, somber, soms agressief. Misselijk in de eers[lees meer...]te maand en elke maand diarree tijdens de stopweek. Na een half jaar de keuze gemaakt ermee te stoppen. Nu druk op zoel naar andere middelen tegen haaruitval.

03-04-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel
Nooit meer deze pil. Geslikt vanaf mijn 12e tot 25e. Ik heb een adenoom ontwikkeld op mijn lever door deze pil zo groot als een pasgeboren babyhoofd. Deze is 4 weken geleden verwijderd. Ik merkte er niks van en kwam er toevallig achter omdat ik nierstenen had. Laat je aub controleren als je langdurig de pil slikt.

03-04-2022 | Vrouw | 33
estradiol / nomegestrol
Tot nu toe amper bijwerkingen zoals hoofdpijn en stemmingswisselingen, ook geen acne. Wat wel vervelend is, is dat ik op de eerste dag van mijn menstruatie ben gestart met Zoely en dat ik nu ruim 2 weken later nog steeds ongesteld ben. Ik hoop dat dit overgaat, heeft iemand anders dit ook zo ervaren?

28-03-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / levonorgestrel
Van mijn 16e tot mijn 29e deze pil gebruikt. Toen gestopt om zwanger te raken. Gelijk voelde ik verschil in de toename van mijn libido. Na mijn zwangerschap weer gestart maar na een jaar mee gestopt omdat ik hormoon vrij wilde zijn. De verandering die ik toen heb doorgemaakt is een wereld van verschil. Ik was minder neerslachtig, had een positiever zelfbeeld en had het[lees meer...] gevoel al die tijd afgevlakt te zijn. Nu na 4 jaar geen anticonceptie te hebben gebruikt maar weer geprobeerd maar na 1.5 maand ben ik terug bij af. Voel me neerslagtig, onzeker, heb hoofdpijn en voel leeg/vlak. Heel snel stoppen en hopelijk voel ik mezelf snel weer de oude.

19-03-2022 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
toen ik begon aan deze pil was ik helemaal bang gemaakt door deze verhalen, dus ik wilde even een wat positiever geluid ertussenin brengen. naast wat misselijkheid de eerste 2/3 weken, ervaar ik nu geen negatieve bijwerkingen meer op de helft van mijn derde maand. ik ben niet aangekomen, zelfs afgevallen en mijn hormonale acne klaart eindelijk op na ruim drie jaar ermee ge[lees meer...]vochten te hebben. het enige is dat mijn haarstructuur iets veranderd is maar het is nog steeds dik dus daar kan ik prima mee leven. ik merk dat mijn cyclus nog niet helemaal lekker loopt met de hormonen (last van spotting), maar ik heb goede hoop dat dit vanzelf wel gebeurt. deze pil zal zeker niet voor iedereen werken maar ik ben tot nu toe erg tevreden.

13-03-2022 | Vrouw | 36
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik kreeg deze pil voorgeschreven van de gyneacoloog omdat ik last heb van hevig bloedverlies. Hiervoor heb ik 4 jaar geleden een Nova-Sure behandeling gehad, maar mijn baarmoederslijmvlies groeit weer aan, waardoor de oude klachten terugkomen. De eerste twee maanden was ik veel misselijk, had ik last van stekende hoofdpijn en gevoelige borsten. Ik gebruik de Zoely nu bij[lees meer...]na een jaar. Ik voel me door deze pil emotioneel stabieler dan voor het pilgebruik. Af en toe heb ik last van migraine, maar dat had ik ook al voordat ik aan de pil was, dus dat hoeft er niet persee mee te maken te hebben. Verder zijn mijn borsten een cupmaat groter en ben ik ruim 5 kg aangekomen. Dat vind ik niet prettig, maar doordat ik met de Zoely mijn hevige menstruatieklachten onder controle heb en ik me emotioneel prettig voel, ga ik door met het gebruik van deze pil.

Microgynon '20'

10-03-2022 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel
Nam deze pil omdat ik last had van zware stemmingswisselingen. Sinds deze pil heb ik zoveel acne! Niet een klein beetje maar hele bulten over mijn hele lichaam. Dit heb ik nooit gehad! Word er niet bepaald vrolijk van en qua stemmingswisselingen doet het ook niet meer. Nu 4 maanden gebruikt, ga overstappen op de Yasmin tegen de acne.

06-03-2022 | Vrouw | 26
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik zit sinds mijn 15e, aan depro provera wegens heftige menstruatie ... op mijn 24e ben ik eindelijk gestopt want ik woog inmiddels 118 kg...puur omdat ik me bagger voelde, emotioneel helemaal padje af , huilen om geen redens, en ook best agressief/geirriteerd gedrag vertonen, ik was zo moe... libido ook helemaal weg... dus dokter, echo gedaan en jahoor PCOS.. 1x menstruat[lees meer...]ie gehad in een jaar, dus nu de versie van deze pil slikken... man man wat een bijwerkingen... eerste dag enorm lopen huilen in bed met hoofdpijn.. ik zag zwarte vlekjes .. ik was heel angstig van deze pil, volgends dokter toch de lichtste variant 😅 jaartje gebruikt.. en puistjes, en ineens rosacea (?) Nooit gehad. Toen gestopt met de pil slikken, mij was verteld door apotheker dat het soms ook goed is met pcos om een weekje door te slikken... so i did that, en sindsdien zelfs in stopweek geen ontrekkingsbloed meer... ben toen pas 1 maand gestopt en boem , ik kreeg super veel acné op me wangen... ipl laser gedaan omdat se zijden dat het rosacea was, maar somehow werkt de ipl laser niet bij mij😅 Mensen... als je pcos heb, hit the gym... eet vezelrijk, avocado's, magnesium , zink, 1 handje noten per dag en zoveel mogelijk granen... ik ben er mee bezig, ik heb geen zin meer in die pil troep ik ga er zelf goed mee aan de slag, waar een wil is, is een weg.

22-02-2022 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/levonorgestrel
In de eerste paar dagen al een neerslachtig gevoel, veel huilbuien, depressief gevoel en vooral angstaanvallen. Opvliegers en extreem moe. Ik ben normaal een vrolijk mens en heb ik dit soort klachten nier dus ik wijt het echt aan deze pil. Lichamelijk ervaar ik weinig bijwerkingen maar des te meer geestelijk. Heel naar. Nu heb wel al een oestrogeen dominantie. Dus de combi[lees meer...]natie van deze pil helpt hier niet aan mee. Ik heb een andere pil gevraagd aan de gynaecoloog.

15-02-2022 | Vrouw | 28

08-02-2022 | Vrouw | 53
ethinylestradiol / levonorgestrel
Van mijn 16e tot 28e deze pil gebruikt. Ik had regelmatig hoofdpijn. Plots kreeg ik op 28e hevige migraine rond de stopweek. Omdat ik dit vreemd vond dat iedere keer de migraine in de stopweek terug kwam, begon ik de pil te verdenken. Ik ben gestopt met de pil en de hevige migraine was direct weg. Wel bleef ik regelmatig hoofdpijn houden Nu ben ik 53 en in de overgang,[lees meer...] de hoofdpijn is weer overgaan in migraine. Ik ben er van overtuigd dat de pil iets iets stuk gemaakt heeft in mijn lichaam waardoor mijn hormoon balans nooit meer goed gekomen is. Het is troep, gebruik het niet!

04-02-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon
Van mijn spiraal naar Yasmine gegaan. Libido was zo goed als weg en ontzettend pijnlijke menstruaties. Acne bleef wel weg. Toch gekozen om opnieuw een spiraal te plaatsen. Wat een verademing.

31-01-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld dan toen ik aan deze pil zat. Heel depressief, heel veel last van angstgevoelens terwijl ik me nog nooit eerder in m’n leven zo heb gevoeld. Ik was altijd heel vrolijk. Emotioneel heel vlak geworden, vind niks meer grappig, nergens zin meer in, kost moeite om met andere mensen te praten. Ben bijna elke dag aan het huilen, oncontroleerbare[lees meer...] huilsessies. Voel me echt verrot en het is extreem moeilijk om iedere dag door te komen. Ga er per direct mee stoppen na deze recensies te hebben gelezen, en hoop me snel weer mezelf te voelen.

29-01-2022 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
1 jaar en 2 maanden blijvend doorgeslikt tegen menstruatiepijn en rugpijn. Na deze periode kreeg ik doorbraakbloedingen. Werkt dus prettig tegen menstruatiepijn, maar dan moet je wel na een jaar kijken om toch wel eens een stopweek mer pijnstillers weer te gebruiken.

08-01-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel
Op mijn 15e begonnen met deze pil te slikken, toen merkte ik wat gewichtstoename en kreeg ik migraine aanvallen rondom mijn menstruatie/stopweek. Ik ben sinds kort, na bijna 12 jaar, met deze pil gestopt. Ik kan nog weinig verschil merken sinds ik ben gestopt, behalve wat misselijkheid en hoofdpijn. Ik ben nog niet ongesteld geworden, dus ik vermoed dat de hormonen van de [lees meer...]pil nog niet uit mijn systeem zijn. Al met al heeft de pil zijn werk gedaan (anticonceptie) en kon ik mijn menstruatie overslaan. Alleen na 2 a 3 maanden doorslikken kreeg ik altijd doorbraakbloedingen. Het grootste nadeel van deze pil is voor mij migraine en een sombere stemming.

31-12-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel
3 jaar aan deze pil geweest nadat ik hiervoor bijna elk jaar wisselde van pil. Ik kon maar niet de juiste pil voor mij vinden, had bij elke pil wel een bijwerking, van de 1 teveel hoofdpijn, de ander teveel buikpijn, de ander weer doorbraakbloedingen. Maar toen ik aan deze pil ging was ik het zo zat en bleef ik deze slikken uit gemakzucht. In het begin nergens last van geh[lees meer...]ad, alleen ook deze pil kon ik niet doorslikken, als ik de pil doorslikte voelde ik gewoon aan mijn lichaam dat ik ongesteld moest worden, werd ik echt vreselijk chagrijnig en niet te houden. Na ongeveer 2 jaar slikken van deze pil kreeg ik opeens paniekaanvallen, met angst en depressieve gevoelens. Nou had ik ook wat trauma’s te verwerken, na een behandeling bij de psycholoog bleef ik maar in de depressieve stemming hangen en kreeg ik steeds vaker het gevoel of de pil er niet mee te maken had, maar dit schoof ik steeds weg. In augustus dit jaar toch besloten te stoppen met de pil om te kijken wat het doet, nadat ik al 1 jaar psychische klachten had. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen heb, ik kan sneller omdenken naar het positieve en voel me weer meer mijzelf. Ik weet niet zeker of de pil te maken had met mijn klachten maar ik denk zeker wel dat het hierdoor erger is geworden. Ik voel me echt een stuk beter zonder pil. Vandaag een koperspiraal laten zetten, voor mij geen hormonen meer. Voor iedereen die klachten heeft en denkt dat het door de pil komt, luister naar je gevoel!! Ook al zegt de dokter van niet (zei die van mij ook) je kent je eigen lichaam het beste. Ik kan gewoon niet tegen de pil is wel gebleken, ik heb ze bijna allemaal gehad.

08-12-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel
Omdat mijn man vruchtbaarheidsproblemen heeft starten we volgende maand een ICSI traject. Ik ben 17 maanden niet aan de pil geweest. Hiervoor aan de Yaz 24/4 en daar ging ik heel erg goed op. Ik zag dan ook geen probleem met deze pil. Ik slik hem nu een week en er komt niets uit m’n handen, neerslachtig, nergens zin in, niet happy, huilbuien die spontaan opkomen. Zware en [lees meer...]gezwollen borsten, vocht vasthouden. Het is een lichte pil dus ik had dit niet verwacht. Maar schrik hier enorm van en lees in alle reacties op deze pil dezelfde ervaringen. Ik dacht dat een hoop tussen m’n oren zat omdat we een traject in gaan. Maar dit is niet wie ik ben. Ik moet hem nog even doorslikken tot de behandeling begint. Maar ik zou nooit deze pil meer willen of aanraden!

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5685)
Anticonceptie - overig (4186)
Cholesterol (3079)
Depressie - antidepressiva overig (2917)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2622)
Pijn - morfine-achtigen (2385)
ADHD - psychostimulantia (2346)
Pijn (2142)
Verslavingsziekten (2139)
Bloeddruk - betablokkers (1809)
Maagzuur - protonpompremmers (1675)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1611)
Anticonceptie - eenfase (1493)
Angststoornissen (1378)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1354)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1317)
Depressie - antidepressiva TCA (1150)
Antibiotica - urineweginfectie (1119)