ISO 27001

ervaringen per categorie

Anticonceptie - eenfase

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - eenfase

24-04-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

ik gebruik nu sinds 2007 microgynon 50. Vanaf ik met de pil begin heb ik vooral last van netelroos op handen en zijkant vingers, nog iemand hier last van? komt het doordat deze pil te zwaar is?
12-04-2017

Ethinylestradiol/gestodeen Tabletten (ethinylestradiol/gestodeen)

06-04-2017

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Pil twee keer langere periode gebruikt. Ging beide keren de eerste paar maand goed en kreeg daarna veel last van klachten (Migraine (3-5 keer per week), vermoeidheid, depressieve klachten, misselijkheid, gewichtsverlies, pijn bij vrijen, lusteloosheid). Zag de eerste keer geen verband, totdat de klachten stopten nadat ik met de pil stopte. Tweede keer kreeg ik na ongeveer [lees meer...]vijf maand dezelfde klachten. Desondanks toch nog bijna zeven maand doorgegaan. Kreeg de laatste paar maanden dat ik hem slikte minstens drie zware migraine aanvallen per week waarbij ik vervolgens niks meer kon. Aangezien het leven gewoon doorging toch maar gestopt om te zíen of de migraine in verband stond met de pil. Heb de week dat ik stopte nog één migraine aanval gehad en sindsdien niet meer. Dit hoeft uiteraard niet bij iedereen zo te zijn, voor mij was het gewoon niet de oplossing.
03-04-2017

Onregelmatige menstruatiecyclus

Gebruikte het tot augustus 2015. Ben er toen accuut en eigenlijk bij toeval mee gestopt. Ik had al jaren ernstige hoofdpijn en pijn in het gezicht. Op het laatst had ik nog maar een enkele dag in de maand dat ik me enigzins beter voelde. Uiteindelijk bij de neuroloog de diagnose aangezichtspijn gekregen. Nou wil het toeval dat ik in diezelfde periode eigenlijk weer een he[lees meer...]rhaling van de pil moest gaan halen, maar dat ik dat vergeten was. Met als gevolg dat ik het maar achterwege had gelaten en het maar eens een tijdje zonder ging proberen. Ik gebruikte hem alleen omdat onregelmatig was iedere maand. Het resultaat was verbazingwekkend. Ik ben voor 95% van mijn aangezichtspijn af dankzij het niet meer nemen van de pil. Een enkele keer heb ik nog een aanval, maar deze is dan maar van korte duur en bij tijdig ingrijpen met simpel paracetamol en rust op te lossen. Dus na jaren van ellende voor mij echt geen pil meer.
27-03-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben net begonnen met deze pil vanwege erge buikpijn tijdens de ongesteldheid. Sinds ik hem slik heb ik ernstige buikpijn, voel ik me erg slap en heb weinig tot geen eetlust.. Ik heb geen idee of de bijwerkingen al zo snel kunnen komen, ik heb geen idee waar het anders vandaan moet komen.
20-03-2017

Menstruatiepijn

Ik had altijd gigantisch veel last van mijn menstruatie. Ontzettende krampen, moeilijk slapen, futloos voelen; ik was totaal nutteloos. Daarnaast was ik zeer onregelmatig, maar meestal heel snel weer ongesteld. De eerste 2 weken van gebruik kreeg ik heel veel bijwerkingen en voelde ik me heel slecht. Ik heb eerder een depressie gehad en het voelde alsof ik daar weer ik b[lees meer...]elandde. Ik heb de weken uitgezeten, het werd minder en na ongeveer een maand voelde ik me weer normaal. Sindsdien heb ik nergens last van gehad, zijn mijn periodes regelmatig, kan ik ze plannen en bovenal kan ik weer een leven hebben tijdens mijn menstruatie en voel ik me niet zo slecht.
19-03-2017

Menstruatiepijn

Begonnen met de pil vanwege zeer erge menstruatieklachten (buikkrampen, hoofdpijn/migraine, futloos) en als bescherming tegen zwanger worden. Voor het eerst begonnen afgelopen woensdag en vanaf de aller eerste inname al last van misselijkheid, terwijl ik normaliter zelden misselijk ben. Naast de misselijkheid kreeg ik ook last van hoofdpijn. Gelijk contact opgenomen met de[lees meer...] huisarts en besloten de pil niet op de nuchtere maag in te nemen maar pas in de avond. Dit ook een tijdje volgehouden naar wederom weer hele dagen misselijk. Weer contact opgenomen met de huisarts en besloten te stoppen met deze pil en zsm een afspraak maken voor een ander middel. Geen goede ervaringen mee dus!
17-03-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.
08-03-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ben dit gaan gebruiken i.v.m. heftige ongesteldheid en pms klachten. Heb al maanden vage klachten, misselijkheid, duizelig, lenzen die ik niet meer kan dragen en haar verlies. Mijn arts wist er niet waar mijn klachten vandaan kwamen, tot ik de bijsluiter op Internet gevonden had en het mee nam naar haar. Ben dan ook direct gestopt en krijg mijn oude pil weer. Die ik e[lees meer...]erder slikte en niet deze goedkopere variant.
07-03-2017

Overgang

Gedurende 20 jaar Femodeen gebruikt. Nooit klachten gehad. Naderhand de goedkopere versie ethinylestradiol/gestodeen 0,030/0,075 mg van merk Mylan of Sandoz gebruikt. Dit merk ook altijd zonder tussentijdse bloedingen kunnen gebruiken. Geen klachten, alleen tijdens stopweek wat meer hoofdpijn, ook met Femodeen. Sinds ongeveer 23 september 2016 met lichtere pil begonnen op [lees meer...]advies van gynaecoloog. Ethinylestradiol/levonorgestrel merk Mylan 0,02/0,10 mg. Werd na een paar weken ontzettend misselijk, kon geur van koffie nog niet verdragen. Ben toen, na een week ziek te zijn geweest, gestopt met deze pil en was na een dag al niet meer misselijk en kon na 2 dagen weer gaan werken. Ben toen definitief met hormonen gestopt en in 4 maanden tijd 7 kilo afgevallen.
06-03-2017

Acne/puistjes

Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(
05-03-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben ermee gestopt omdat ik ernstige stemmingswisselingen er op na hield, dat het mij enorm belemmerd in alles. Je kan je relatie ermee verkloten als je zoveel stemmingswisselingen en piekergedachtes hebt. Nu ik een weekje ben gestopt, begin ik mij al wel beter te voelen. Mijn relatie gaat beter dan een paar maanden geleden en nu hoop ik dat het alleen maar beter wordt.
27-02-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Prima pil niet veel op aan te merken. Lang problemen gehad met cystes op mijn eierstokken en zijn door deze pil helemaal verdwenen. Af en toe van misselijkheid in de ochtend en stemmingswisselingen. Verder hevige buikpijn maar alleen als ik ongesteld moet worden (dit hoort minder te worden door de pil maar heeft voor mij geen effect)
23-02-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sorry maar wat is dit voor een rotzooi??! Krijg ineens een nieuw merk voorgeschoteld van de apotheek Eerst super misselijk Hoofdpijnen Huilbuien Depressief Boos Gespannen Hele erge nachtmerries En niet helder zien horen??? Ik weet dat iedere pil zijn bijwerkingen heeft, maar dit is niet te doen hoor. Ik vind het vergif.
21-02-2017

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Echt de meest verschrikkelijke anticonceptie pil die ik ooit heb gebruikt!! Van de zomer kreeg ik ineens veel bulten op mijn rug en op mijn borst, toen dacht ik dat het zonnenallergie was maar dat was het dus niet. Ik kwam erna achter dat het zware acne was, het trok ook door naar mijn kaaklijn en mijn nek waardoor ik helemaal onder zat met acne. Veel stemmingswisselingen [lees meer...]en continu een opgeblazen gevoel plus veel aangekomen. Toen dacht ik in november ik stop eens een maand kijken wat het doet. De acne werdt gelijk een stuk minder, paar kilo afgevallen en ik voelde me weer echt mezelf. Terug gegaan naar de dokter en toen kreeg ik weer de microgynon 30 en na 3 weken krijg ik alles weer helemaal terug. Ik zit weer helemaal onder met acne, heb een opgeblazen gevoel en ben weer een paar kilo aangekomen. Ik ga dalijk terug om weer te vragen of ik asjeblieft weer de Yazmin pil mag, want dit vind ik echt 10000 keer niks!
17-02-2017

Overgang

14-02-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Altijd deze pil geslikt sinds deze mij was voorgeschreven. Eerst had ik een hogere dosis waarbij ik vrij intrusieve bijwerkingen kreeg. Na het overstappen naar een lichtere dosis zijn deze vrijwel verdwenen. Ik slik deze pil non-stop zonder stopweek (op advies van mijn huisarts).
13-02-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Microgynon 30 deed niet genoeg (doorbraakbloedingen), dus toen maar over naar de 50. Helpt goed tegen de PMS-klachten, maar nu ik deze pil al jaren gebruik krijg ik steeds meer last van de bijwerkingen. Hormonale hoofdpijn, buikpijn, vermoeidheid, laag libido en ga zo maar door. Ik zou deze pil niet voor langdurig gebruik aanraden. Je persoonlijkheid verandert door de grot[lees meer...]e hoeveelheid hormonen.
12-02-2017

11-02-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik slik deze pil nu een maand en ben zeeeeer tevreden. Normaal ben ik minstens 1 week huilerig en down zonder pil. Met deze pil nergens last van. Ik slik hem door vanwege afschuwelijke menstruatiekrampen. Heerlijk om niet ongesteld te worden en me vrolijker te voelen. Ik ben wel een weekje licht misselijk geweest in de ochtend toen ik startte. En iets meer eetlust. Maar aa[lees meer...]ngezien ik dun ben geeft dat niet.
07-02-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op mijn achttiende toch maar aan de pil gegaan, om zwangerschap te voorkomen en om mijn vrij heftige ongesteldheid te kunnen regelen. De hel begon echter twee weken na het innemen van de eerste pil. Ik was echt mezelf niet meer: ik was op mijn tenen getrapt, niemand kon iets goed doen, ik had overal pijn, moest constant huilen - Ik wist echt af en toe niet wat ik met mezel[lees meer...]f aan moest. Na jaren kreeg ik ook weer migraine aanvallen. Ik kon ook spontaan heel bang worden dat het ineens heel donker zou worden, dat niemand me meer wilde zien of dat ik zou vergeten om mijn schoenen te poetsen, totaal onnozel. Na een halfjaar was ik doodongelukkig en was ik er helemaal klaar mee, toen ben ik overgestapt op de prikpil. Sindsdien nergens meer last van, voel me tien keer beter.
31-01-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik slik sinds 2,5 maand de Yasmin (Rosal) en ben nogal geschrokken van de bijwerkingen die ik voel sinds m'n eerste stopweek. Ik ervaar hevige misselijkheid, waardoor ik in 2 weken zo'n 4 kilo ben afgevallen. Maar ben ook zeer neerslachtigheid, pieker veel en heb continu huilbuien. In eerste instantie dacht ik er niet over na dat dit samen kon hangen met de pil, maar toen [lees meer...]ik me realiseerde dat het begon precies tijdens de stopweek begon het kwartje te vallen. Ik ga morgen naar de huisarts, maar ben per direct gestopt met deze pil.
27-01-2017

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Deze voorgeschreven na bevallen te zijn 6 weken geleden. Slikte vroeger (5 jaar geleden gestopt) de diane35 zonder problemen, generieke versie daarvan leidde binnen een dag al tot zware hoofdpijn gevolgd door migraine attacks. Met deze hoopvol gestemd begonnen maar na de eerste zware hoofdpijn de volgende dag, fijn met een pasgeborene. Vandaag misselijk, apathisch, lustelo[lees meer...]os, duizelig, depri en nog steeds enorme koppijn neigende naar migraine. Zorg voor m'n dochter is vandaag zo goed als onmogelijk, durf haar door de duizeligheid amper uit bed te halen om te verschonen en vanwege de hoofdpijn is elk huiltje te veel (en ze heeft krampjes dus huilen is gegarandeerd) ik kijk dit geen 3 maanden meer aan, in overleg met m'n man kap ik hier mee. Wat een zooi, dan maar alleen condooms!
25-01-2017

08-01-2017

Cilest (ethinylestradiol/norgestimaat)

Heb 15 jaar microgynon 30 geslikt. Nergens kast van gehad tot vorig jaar oktober. Stekende pijn rondom eileiders, het gevoel om dagelijks ongesteld te worden, buikpijn en pijnlijke borsten. In overleg met huisarts geswitcht van pil. Nu cilest. Slik de pil sinds 2 december. Heb als bijwerking pijnlijke en gespannen borsten.
02-01-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben van de mirena spiraal overgeschakeld naar de yasmine pil en tot hiertoe tevreden. Ik heb jaren het spiraal gehad en ook jaren plezier van gehad tot ik bij de laatste spiraal veel vocht vast hield en dus flink aangekomen was. Deze laatste spiraal heb ik er dan na 1jr laten uithalen en de yasmine beginnen gebruiken. Weg vocht vasthouden, mijn oude lijf terug en qua ge[lees meer...]wicht terug naar normaal. Bijwerkingen: naar mijn regels toe hoofdpijn (spiraal geen hoofdpijn), gespannen borsten. In het algemaan ben ik zeer tevreden van de yasmine.
29-12-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.
21-12-2016

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Ik kan erg slecht tegen hormonen, maar hier heb ik 0 problemen mee. Erg fijn in gebruik, en op 3 keer na (in 21 maanden) niet meer ongesteld
20-12-2016

Mercilon (ethinylestradiol/desogestrel)

Net zoals elk meisje dat seksueel actief wordt, begon ik rond mijn 16de op aanraden van de gynaecoloog met Mercilon. Toen ik na een jaar terug op controle ging bij mijn arts voor het jaarlijks uitstrijkje, werd er mij gevraagd of ik enige bijwerkingen ondervond van het pilgebruik. In alle vertrouwen en met het gedacht dat een professional hier ervaring mee heeft, vertelde [lees meer...]ik dat ik merkte dat ik weinig zin in seks had gekregen. Voor ik de pil nam, had ik namelijk een gezonde dosis 'interesse en behoefte' aan seks en intimiteit. Als 17-jarige vond ik het niet normaal, hier totaal geen behoefte meer aan te hebben. Ondanks dat ik mijn vriend heel graag zag wou mijn lichaam niet mee. Opgewonden raken lukte mij niet meer, fantaseren interesseerde me langs gaan kanten. Je bent letterlijk een koelkast. Ik hoopte dan ook dat men gynaecoloog me een andere pil zou aanraden of een spiraal, maar in de plaats daarvan zei ze mij doodleuk dat ik maar wat meer 'passie' in mijn relatie moest steken. Van een professioneel antwoord gesproken! Toen ik vroeg achter een spiraal, vertelde ze mij 'dat ze dit niet doen bij vrouwen die nog geen kinderen hebben, want je kan er onvruchtbaar van worden'. Het spreekt voor zich dat ik niet bij de desbetreffende gynaecoloog bleef, maar bij de nieuwe durfde ik mijn 'libidoprobleem' niet te vernoemen. Het zal wel aan mij liggen dacht ik! Om een lang verhaal kort te maken: alhoewel het internet bomvol staat van de negatieve effecten van de pil op het libido van de vrouw, heb ik de pil 4 jaar blijven doornemen doordat ik dacht dat een spiraal niet geschikt was voor mij. Ik wou immers nog kinderen! Een vriendin vertelde me over de Gynefix, een koperspiraal dat een I-vorm heeft ipv de gewoonlijke T-vorm en dus minder bijwerkingen heeft een geen kans op vegroeiing. Heel het 'onvruchtbaarheids-verhaal' was volgens haar nonsens en ze raadde mij aan een afspraak te maken bij de medeontwikkelaar van de Gynefix (gynaecoloog gevestigd in België). Wat ben ik daar hartelijk onthaald! Na een uitgebreid gesprek en eindelijk erkenning van mijn libido-probleem was ik zó blij dat er een oplossing bestond. De dokter vertelde mij over het vele onderzoek dat gevoerd wordt naar de pil en zijn bijwerkingen ervan. Na een maand en een half de Gynefix te hebben, voel ik me veel beter. Eindelijk heb ik terug het gevoel dat ik 'gevoel' heb! Ik schrijf dit uitgebreid verhaal in de hoop dat meisjes en vrouwen die zich hier in herkennen niet bij de pakken blijven zitten en élke gynaecoloog afgaan tot ze geholpen worden! Baseer je niet op één iemands visie, geen enkele vrouw verdient het om haar seksualiteit niet optimaal te kunnen benutten!
07-12-2016

Abnormaal vaginaal bloedverlies

ik heb altijd een hele vervelende menstruatie gehad. Was ongesteld om de 3 weken en dan ook heftig. 3 maanden geleden met deze pil begonnen. In het begin even wennen die hormonen en ik voelde me ook niet altijd heerlijk, maar voordat ik met de pil begon was de stemming er erger aan toe! Na ongeveer een maandje voelde ik me top, ik ben nog maar amper ongesteld van deze p[lees meer...]il en voel me er prima bij.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3826)
Anticonceptie - overig (2946)
Cholesterol (2320)
Depressie - antidepressiva overig (2158)
Epilepsie (1934)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1745)
Pijn - morfine-achtigen (1648)
Pijn (1570)
ADHD - psychostimulantia (1468)
Verslavingsziekten (1431)
Maagzuur - protonpompremmers (1326)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1290)
Bloeddruk - betablokkers (1157)
Anticonceptie - eenfase (1075)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (891)
Migraine (853)
Angststoornissen (832)
Depressie - antidepressiva TCA (814)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (799)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!