ISO 27001

ervaringen per categorie

Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

Mijn advies bij diabetes Diabetes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

15-06-2018

Trulicity (dulaglutide)

Zonder dat ik t wist mega hoge Hb1Ac waardes gemeten in bloed en arts vroeg of ik niets merkte. Nee dus! Direct naar internist vasculair en Trulicity voorgeschreven gekregen. Na 3 maanden terug naar waarde 60 en nu na 1/2 jaar 46. In t begin wel misselijk en geen trek in eten met als resultaat 8 kilo afgevallen. De internist was mega verrast en mag nu weer onder controle v[lees meer...]an de huisarts. Trulicity is mega gemakkelijk om te injecteren. Mag nu nu ook de diamicron halveren maar als ik nadelen hiervan ondervind mag ik weer terug naar 2
07-06-2018

Diabetes type 2

heel veel buikpijn, regelmatig enorme buikloop, behoorlijk sterke vermoeidheid, misselijkheid
06-06-2018

Forxiga (dapagliflozine)
Diabetes type 2

Voor mij een wondermiddel. Mijn waardes waren veelste hoog (12-17 mml) ik spoot pd ong 120 eenheden novorapid en 80 eenheden levemir. In April met Forxiga begonnen en met mijn waardes zit ik nu onder de 7.5, ik spuit nu 52 eenheden novorapid pd en 50 eenheden levemir. Daarbij ben ik ook koolhydraatarm gaan eten, met als resultaat -15kg en voel me super fit. Samen met insul[lees meer...]ine word Forxiga niet vergoed door de zorgverzekering. Maar wel door “Terugbetaalregeling.nl”, je behandelend arts kan je hier meer over vertellen.
10-05-2018

Diabetes type 2

Ik heb eerst metformine gebruikt maar werd daar behoorlijk ziek van. Veel last van diarree en veel buikkrampen. Gebruik nu Januvia en ben daar zeer tevreden mee
08-05-2018

Diabetes type 2

heel veel buikpijn, regelmatig enorme buikloop, behoorlijk sterke vermoeidheid
08-05-2018

Diabetes type 2

Met Metformine heb ik een stuk minder last van dorst en wazig zien en voel me lichamelijk een stuk beter, al heb ik 's avonds na het innemen wel last van meer vermoeidheid en slaap, maar of dit door de Metformine komt? Ik weet weet het niet... , ik ben sinds een half jaar Diabeet en kreeg toen deze Metformine, 1 x daags 1 tablet voorgeschreven .
22-04-2018

17-04-2018

Diabetes type 2

Ik ben al sinds 2002 diabeet en ben begonnen met pillen maar na aantal jaar werkte dat niet meer en ging over op insuline. Ook dat werkte een paar jaar. Nu sinds 3 jaar gebruik ik metformine(2x1), glimepiride(1x), victoza(1x). De metformine is uiteindelijk verhoogd naar 2xdaags 2 en sinds een week is daar jardiance bij gekomen. Tot op heden nog geen idee of het werkt. Ik p[lees meer...]las erg veel, drink ook veel water want ik ben enorm dorstig. Voel mij wel suffiger dan ervoor maar het is te doen. Ik heb geen last, tot nu toe, van bijwerking zoals uitslag maar wel af en toe beetje jeuk. Ik lees dat vele van dit middel zijn afgevallen dus ik ben benieuwd of ik ook nog wat kilo's ga afvallen. Door de Victoza ben ik al behoorlijk veel afgevallen maar er mogen van mij nog best kilootjes af. Ik hoop dat met dit middel mijn absurd hoge waardes lager word, want ik schommelde op den duur rond de 20. Ik wacht het af ...
12-04-2018

Diabetes type 2

Op eigen verzoek onderzoek bij internist aangevraagd . Insuline werd steeds verder verhoogd maar effect nihil. Ochtendwaarden waren +/- 14 en wijzigde niet. DAC bezocht, en internist stelde Victoza voor. Na eerste gebruik direct effect, ochtend waarde 6!!! Vermoeidheid neemt af en insuline is nu na 6 weken afgebouwd tot nul. Inmiddels ook 6 kg afgevallen, ondanks geen v[lees meer...]erandering in voedingspatroon en beweging. Die waren er al maar hadden geen effect, ook de motivatie ontbrak door de vermoeidheid. Ik word fitter en de waarden worden beter, zonder insuline. Wat een suc6, ben er blij van. Gr. R
04-04-2018

Gliclazide (gliclazide)
Diabetes type 2

Ik weet nog niet of het medicijn helpt aan het onprettige gevoel, of de te lage glucose... Als ik meet et mijn oude meter, dan is een nuchtere glucose 8,4 mmol/ltr en en van mijn huisartsen 12,+ (vergeten wat het precies was sorry) Ik was enige tijd ziek geweest en ben hierdoor slordig geweest met het innemen van medicatie.) Een volgende nuchtere glucose, mijn meter 8,+ d[lees meer...]ie van de assistente 9,2. Ik heb inmiddels een hele nieuwe meter voor een paar weken. Die geeft ongeveer het zelfde aan dan mijn oude meter. Ondanks het verschil van de meters bij de dokter werd mij toch verteld dat hun meters goed waren... Tja welke meter is dan goed? Die van mij of van hun? Ik heb een auto totaal los heb gereden omdat mijn hoofd stopte met werken, in die dagen gebruikte ik Metformine maar ook heel slordig, maar er is een mogelijkheid dat het is gekomen door een te laag glucose gehalte het is jammer dat alles is gemeten die dag maar geen glucose... Inmiddels heb ik al vaker uitval gehad en ben ik consequent met gliclazide begonnen en heb ik al 2 keer uitval gehad die ik mij niet herinner en die mijn vrouw mij later vertelt, en ook laat zien wat mijn werkzaamheden zijn. Ik zou over gevoelig voor glicazide kunnen zijn als ik lees wat soms de bijverschijnselen kunnen zijn en ik dat lijk te hebben. Zo heb ik ook altijd het graatje in de vis of de haar in mijn soep of eten. Ik heb voor de algehele tevredenheid / neutraal gekozen omdat ik van mijn arts tot het volgende nuchtere prikje het medicijn consequent moet gebuikt hebben voor we besluiten meer dan 1 tablet per dag te gaan geven, maar het is niet bekend of de uitval van mijn hoofd door een tekort aan glucose is of iets anders... Dat zijn we nu met behulp van een neuroloog, psychiater en psycholoog aan het onderzoeken. Als het wel door diabetes of het medicijn wordt veroorzaakt hou ik U graag later op de hoogte. Ik blijf volgens meting na de gliclazide hoog in de glucose, als ik uitval hersen heb, is de glucose nog niet eerder gemeten dus of ik dan een hypo of een hyper heb is nog niet gemeten. Zo heb ik veel bijwerkingen gekozen, maar weet nog niet zeker of het van gliclazide komt.
27-03-2018

5 kg afgevallen en de Hbaic stuk verbetert van 70 naar 60
26-03-2018

Diabetes type 2

Ben al 10 jaar diabeet... 2x opgenomen geweest voor insuline resistentie (spoot meer dan 250 eenh. per dag) Jardiance sinds 1 jaar na laatste opname. Meteen 5 kg afgevallen. Bijwerking: schimmelinfectie. Opgelost met "gloves in a bottle". Nu, na 1 jaar gebruik, plotseling ene hypo na andere.... insuline injecties teruggebracht naar nul! Gewichtsverlies: 8 kilo. Gem. suik[lees meer...]er tussen 5 en 7. Waardes laten prikken: alles normaal!
23-03-2018

Diabetes type 2

Laatste “redmiddel” om insulinespuit te voorkomen
21-03-2018

Diabetes type 2

De eerste maanden de eerste 3 dagen na de injectie ziek van geweest. Erg misselijk, geen zin in eten, snel vol zitten, beroerd. Moeite met nadenken, slecht concentreren. De klachten van misselijkheid namen af na 2,5 maand. Grootste probleem is nu de moeheid en het me niet meer concentreren. Erg emotioneel ook. Ga de internist vragen een aantal weken te stoppen om te kijken[lees meer...] of de bijwerkingen van de slechte concentratie, het wazig zijn, en de moeheid verminderen zullen. Dan weet ik of dit ook een bijwerking is. Zijn hier meer ervaringen mee?
16-03-2018

Galvus (vildagliptine)

15-03-2018

Diabetes type 2

Sinds 3 jaar gebruik ik Metformine wegens Diabetes type 2. Ik heb me intussen met de bijwerkingen verzoend want er schijn geen echte vervanger te zijn voor Metformine is mij verteld. Deze zijn: vermoeidheid; lelijke smaak en adem; rode vlekken in gezichtl veel plassen, maar voel me zonder Metformine over het geheel beter. Nu gebruik ik sinds 4 dagen Metformine van een an[lees meer...]der merk nl.: Aurobinda. Nu heb ik iedere morgen na het opstaan er lichte hoofdpijn bij gekregen. Ik vraag me af of dit aan het het andere Metformine-middel ligt. Ik heb het bij de apotheek nagevraagd. Nee zeggen ze daar het is hetzelfde effectieve middel. Dit is zo, maar kan het niet aan de vulstof waar de pillen van gemaakt zijn liggen? Weten ze niet. Basta;-(
13-03-2018

Diabetes type 2

Meestal had ik sochtens een bloedsuiker spiegel van 20 en dan ging het lopende de dag wat omlaag. Ik spoot grote hoeveelheden insuline. Nu zit de suiker gemiddeld op 5 of 7 en iedereen is blij :) Heb het jaren afgehouden omdat de internist beweerde dat het niet vergoed werd. Het word 100% vergoed hier.
12-03-2018

Diabetes type 2

Ineens kreeg ik Diabetes type 2 vanwege een cocktail van andere middelen, dat is de oorzaak. Op dat moment woog ik door die medicatie 135 kilo. Ik kreeg te horen dat ik nu ook nog diabetes had, ben gaan afvallen en actievere levensslijn op na gaan houden en zo in aantal jaren 71 kilo afgevallen en van metformine, de andere medicamenten en diabetes af gekomen
10-03-2018

Diabetes type 2

Ik slikte eerst glicolazide, maar dat werkte niet en had veel naardere bijwerkingen als metformine. Ik heb de internist zelf voorgesteld om metformine te gaan gebruiken. Mijn glucosewaarden zijn omlaag gegaan en ik ben behoorlijk tevreden. Sommige bijwerkingen zoals moeilijke stoelgang zijn lastig. Met de andere bijwerkingen kan ik leven, maar het is wel vervelend. Iemand [lees meer...]schreef hier vermoeidheid na het eten, dat heb ik de laatste tijd ook. Ik moet me erop instellen en dan valt er mee te leven. Ik weet niet wat de effecten, dwz qua bijwerkingen op de lange termijn zijn, dwz als je het middel lang gebruikt.
07-03-2018

Diabetes type 2

Zie bijwerkingen. Inmiddels ben ik er mee gestopt. Ik spuit ook nog 4x per dag insuline.
05-03-2018

Diabetes type 2

Vicieuze cirkel: obese-DMII-insuline-gewichtstoename-toename resistentie- meer insuline- gewichtstoename- toename resistentie etc. Met empagliflozine is deze vicieuze cirkel doorbroken en met een reductie van 60% van mijn inslinebehoefte zijn mijn BG waarden beter dan sinds de eerste diagnose in 1997.
01-03-2018

Diabetes type 2

goed middel , ik heb zeer goede bloedwaarden sinds het gebruik . ook ben ik 5 kilo afgevallen en voel me over het algemeen zeer goed , heb wel last van enkele bijwerkingen waaronder een droge mond en dorstig maar dit is niet zo erg , waar ik wel een probleem mee heb is behoorlijke huiduitslag met name op de gehele armen , veel rode vlekken die jeuken waardoor je gaat krabb[lees meer...]en , toch ga ik niet stoppen met dit medicijn want de voordelen zijn beter dan de nadelen , mijn suiker is doorgaans weer rond de 6.0 .
18-02-2018

Glimepiride (glimepiride)

18-02-2018

Diabetes type 2

Kreeg 8 jaar geleden diabetes 2, met ernstig hoge suikerwaarden. Dokter schreef metformine voor. Dat bleek niet voldoende effectief. Kreeg januvia erbij. Januvia gaf na enige tijd grote rode vlekken rond mijn oksels. Stapte over op glimepiride. Eerst 2, daarna 3, daarna 6 Mg per dag. Weinig effect. Op advies huisarts januvia weer opgestart, ditmaal in combinatie met de gli[lees meer...]mepiride en de metformine. Ernstige Diarree klachten, dagelijks. Ondanks maximaal pillengebruik, steeds hoge waarden. Hba bleef rond de 11. Zeer streng dieet bracht het terug tot 9.5 was zeer ontmoedigd en had niet meer de discipline om door te gaan met dieet. Tijdens vakantie in het buitenland, verplichtte mijn nieuwe vriendin mij om opnieuw op dieet te gaan. Compleet suikervrij. Mijn dagelijkse kopje thee met stevia, ter okekke zerr populaire zoetstof. Na 2 Dagen suikerwaarden russet 6-7 !! In 5 jaar nite meegemaakt! Reeds ernstige zenuwschade wegens doorlopend the hoge waarden. Gedurende hele week vakantie iedere dag tussen 5-7 gezeten. Eenmaal thuis, direct weer tussen 10-13 suikerwaarden!!?? Mijn vriendin had mij een grote pot stevia meegegeven. Ik besloot weer thee te drinken met stevia. Iedere ochtend waarden rond de 5-6 !!! Werd ineens heel ziek. Pijn in de maag/ borst. Arts dacht aan hartklachten, ik ging het ziekenhuis in. Geen aanwijzing voor hartproblemen, maar het nare gevoel bleef. Ik vermoedde dat de combinatie met de pillen en stevia geen goed deed. Eergisteren gestopt met januvia. Resultaat? Weg diarree, suikerwaarden met iedere dag 2 x kopje thee met stevia: tussen de 5-7!!! Conclusie: die pillenrotzooi is stinkend duur en helpt nauwelijks. Pot stevia kost 80 cent , klachten weg, suikerwaarden na 5 jaar ploeteren weer normaal, pillen kunnen in de kast blijven! Heel lang niet zulke waarden gehad!! Nu een prima gevoel. Blijft de vraag: in het buitenland weten ze al jaren van het positieve effect van stevia op het bloedsuikergehalte. Waarom in Nedetland niet? Belang van de farmaceutische industrie? Ook op het internet staan onderzoeksresultaten die aangeven dat het middel de suikerwaarden tot 20 % kan doen zakken!!
14-02-2018

14-02-2018

Laatste 5 jaar samen met insuline spuiten is dit redelijk onder controle
05-02-2018

Janumet (sitagliptine / metformine)
Diabetes type 2

Jaren lang problemen met gebruik van Metformine. Kon bijna de deur niet meer uit i.v.m. spontane diarree. Klachten bij huisarts, maar geen oplossing. Andere huisarts, dezelfde huisartsenpraktijk. overgegaan op Janumet. Eern wereld van verschil. Geen problemen meer met de ontlasting, en mijn waarden zijn prima. Een aanrader voor mensen met dezelfde problemen als ik.
03-02-2018

Diabetes type 1

Ik had een verhoogde bloedsuikerspiegel maar nog geen diabetispatient.Kreeg Metformine voorgeschreven om de pancreas te pushen om meer insuline af te geven.Ik neem dit 1 maal per dag (meestal s'morgens bij het ontbijt).Nu valt mij wel op dat ik in de loop van de dag plotse moeheid overvalt,maar echt zo moe dat ik nog met moeite kan rechtstaan,laat staan een activiteit ontw[lees meer...]ikkelen.En het rare is dat dit steeds na een maaltijd is.Ik neem ook 1 maal per dag L-Thyroxine 25mcg (van Christiaens) s'morgens nuchter,ook voorgeschreven door de arts nav een vertraagde schildklier.Deze 2 zijn de enige medicatie die ik neem,daarom mijn bezorgdheid over de vermoeidheid.Mijn laatste bloedonderzoek gaf geen negatief resultaat betreffende lever en nieren.
27-01-2018

Trulicity (dulaglutide)

nam al een 2tal jaar metformax850mg en trajenta tegen verhoogd suikerpijl in mijn bloed nu sinds begin december 2017 begonnen met trulicity1,5mg en trajenta gestopt , na de 2de spuit die trouwens heel gemakkelijk in gebruik zijn is , mijn suikerpijl met de helft gezakt van meer dan 400 naar een waarde van +- 220 , daar het niet verder zakte nu ook begonnen met insuline , h[lees meer...]eb niet heel veel last van bijwerkingen juist last van de maag als de tijd tussen 2 maaltijden te lang wordt , ben ook een 4tal kg gewicht kwijt wat ik zeker als +punt ervaar .
13-01-2018

Diabetes type 2

Sinds ik Jardiance gebruik moet ik veel plassen en soms pijn aan mijn rechter nier en heb constant een droge mond , heb mijn urine laten onderzoeken en die bevatte enorm veel suiker, verder ben ik al enkele kilo's afgevallen , voor de rest zijn er geen bijwerkingen tot nu toe

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4265)
Anticonceptie - overig (3182)
Cholesterol (2529)
Depressie - antidepressiva overig (2318)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1935)
Pijn - morfine-achtigen (1882)
Pijn (1730)
ADHD - psychostimulantia (1610)
Verslavingsziekten (1607)
Bloeddruk - betablokkers (1472)
Maagzuur - protonpompremmers (1424)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1391)
Anticonceptie - eenfase (1186)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (981)
Angststoornissen (957)
Depressie - antidepressiva TCA (891)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (882)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (856)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!