categorie

Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

Mijn advies bij diabetes Diabetes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

23-06-2024 | Vrouw | 56

maagzuur Misselijkheid gebrek aan eetlust

Mijn glucose waarden zijn in 1,5 week tijd flink omlaag gegaan. Wel een aantal Hypo's gehad de eerste paar dagen waardoor ik de 4 gliclazide tabletten (afgebouwd) heb moeten laten staan. Wel nog Metformine 2x per dag 1000mg. Echt fantastisch. Ik sta nu in de ochtend op met een waarde van rond de 5,7 i.p.v. 8, 9 of soms zelfs 11. Ook overdag gaat het nu goed.

22-06-2024 | Vrouw | 43

Bijwerkingen

galstenen onderrug pijn niersteen verstoorde leverwaarden

Saxenda onderschat de bijwerkingen niet. Mocht met de gele taxi na het ziekenhuis omdat dubbel lag van een galstenen aanval/ontsteking . Doodeng. De hele mikmak erbij en hele circus op de ehbo door een bijwerking van SAXENDA omdat het m'n gal overwerkt maakt. Dus als je het in feite niet meer nodig hebt vanwege een plateau . STOP gewoon. Als je niet verder afvalt is dat he[lees meer...]t antwoord van je lichaam en luister er aub naar.

22-06-2024 | Man | 60
Afslanken - overgewicht
Ging 5 weken geleden naar de huisarts. BMI bijna 28 en last van hoge bloeddruk. Wilde Wegovy krijgen, de arts schreef semaglitude voor en groot was de verbazing dat ik een pen Ozempic kreeg. Omdat ik wist wat er bij mij mankeerde, teveel suiker, gaf ik geen zin om een jaar naar een gedragscursus te gaan. Dus kosten voor eigen rekening. Bijwerkingen heb ik niet ervaren, beh[lees meer...]alve dan dat ik enorme buikpijn krijg als ik teveel eet de uren ervoor. Ik ben begonnen met 0,25 elke week. De derde en vierde week 0,50 en nu zit ik op 0,75. Ik begon op 86,3 kilo op 12 mei en vanochtend, 22 juni, zat ik op 80,8. Niet alleen dankzij Ozempic, ik kon best nog wel chips en chocolade op, maar ik vind dat ik dat niet kan maken. Ja, lullig dat ik Ozempic krijg in plaats van Wegovy, scheelt wel veel in de beurs, dik 300 tegen dik 100 euro, maar enerzijds besloot de apotheek daartoe en anderzijds blijkt er momenteel geen schaarste te zijn, ik kreeg de pennen steeds een dag na bestelling. Nog een kilo of 2, dan zit mijn BMI onder de 25 en dan ga ik afbouwen. Vind het middel toch wel een beetje eng.

19-06-2024 | Vrouw | 63
Diabetes type 2
Ik heb nu 2x Ozempic 0.25 mg gespoten en mijn suikerwaardes zijn een heel eind gezakt. Helaas ben ik ruim 1 kilo aangekomen. Ik eet niets meer of minder gewoon wat ik altijd al at. Bijna geen tussendoortjes. Geen afkeer van eetluchtjes. Maar ik gebruik het omdat mijn bloedsuikerwaarde niet wilde zakken en ik allergisch schijnt te zijn voor Gliclazide. Blaren enorme eeltvo[lees meer...]rming onder mijn voeten en niet kunnen afgaan. Dus dan maar over op de Ozempic. Ik hoop dat ik er ook een beetje van ga afvallen zou erg prettig zijn.

18-06-2024 | Vrouw | 54
Artrose

Metformine

18-06-2024 | Man | 50
metformine

Bijwerkingen

donker plassen diarree moe erectiestoornis

De meeste zaken staan hier wel al genoemd. Maar daar ik vandaag mn bloedtest terug kreeg heb ik een interessante update. Sinds ik metformine gebruik, is mn libido lager, en ik ben testosteron gebruiker mn waarde was aan de hoge kant 25, die is naar 17 gezakt dus maar liefst met 30% gedaald. Voor mij niet zo'n probleem, ik neem iets meer creme en dat was het dan. Maar v[lees meer...]oor normale mannen op leeftijd adviseer ik dus om je testosteron te laten testen samen met je suiker. Een aantal problemen zoals gewrichtspijn , en lusteloos, depressie, zwakheid verminderd libido dat komt waarschijnlijk omdat je testosteron niveau gekeldert is naar een punt dat je nu testosteron moet gaan bijsmeren.. (creme). Success ermee.

16-06-2024 | Man | 62

Misselijk maagpijn voor misselijkheid/braken

op vakantie thailand 1 week misselijk door tijdverschil

13-06-2024 | Man | 75
Diabetes type 2
Ik ben n actieve man van 75 jaar. Ik kreeg Ozempic van de internist voor geschreven omdat mijn Hba1c gemiddelde niet lager werd met gezonde leefstijl, voeding en bewegen. Medicijnen Metformine, Glyclazide, insuline. Ik begon 6 maanden geleden met Ozempic en stopte met Glyclazide en Insuline. Ik viel in 20 weken 20 kilo af, van 95 naar 75. Het afvallen is gestopt, ik kan [lees meer...]alles eten. Het medicijn zorgt ervoor dat je nog maar de helft eet en geen honger hebt. Ik ben dol gelukkig, geen enkele ongewenste bijwerking . Jeans van taille maat 34 naar 28, slimfit, shirts van XXL naar L, zelfs mn ondergoed van xl naar l. Ik ben er, erg gelukkig mee. Ter compensatie ga ik om de dag naar de sportschool en train mn 5 grote spieren.want je levert ook spiermassa in. GEWELDIG MEDICIJN.voor mij.

07-06-2024 | Vrouw | 43
Afslanken - overgewicht
Ik gebruik het nu 1 week 3 mg en misschien is het nog te kort, maar ik ervaar bijna geen bijwerkingen Heel af en toe een beetje misselijk en dat is het Het effect op verzadigingsgevoel is tot nu toe goed!! Rybelsus doet wat het moet doen Ik ben wel nuchter als ik ze inneem met 2 kleine slokjes en wacht ook echt een half uur voor ik ontbijt

07-06-2024 | Vrouw | 38
Braken

misselijkheid

Saxanda gebruikt. Eerst weinig bijwerkingen . Maar na 2 weken begon de misselijkheid toe te nemen. Veel braken en maagpijn.

04-06-2024 | Vrouw | 35
liraglutide
Vorig Jaar gestart met saxenda, 7 kg mee afgevallen, wegens pcos was dit altijd lastig voor me voor ik met sax begon. Maar helaas het werkt niet meer. Paar maanden mee gestopt en vorige week weer een nieuwe doos met 5 pennen voorgeschreven gekregen van de arts, helaas werkt het echt niet meer. Als je interesse hebt in deze pennen laat het me weten, ik heb ze uit eigen z[lees meer...]ak betaald, dus wil graag dat ze overgenomen worden.

02-06-2024 | Man | 72
Diabetes type 2
Hallo Ben 21 jaar diabeet en 72jaar heb alle middelen gebruikt die er voor zijn om diabetes type 2 onder controle te houden.Insuline , metformine,enzv. Mijn diabetes op het moment in remise gezet met behulp van Rybelsus.Mijn bloedsuikers zijn nu stabiel te noemen.Nuchter tussen de 5 mm/l en 10mm/l nooit meer boven de 10mm/l. Heb in mijn linkeroog wat zwarte kriebels[lees meer...] maar verder geen noemenswaardige klachten.Ben inmiddels 13 kg afgevallen.Van 87kg nu 74kg

02-06-2024 | Vrouw | 49

Bijwerkingen

bittere smaak misselijkheid vermoeidheid braken na hoesten

De zin ik Koffie is geheel verdwenen. Vaak een gevoel van misselijkheid. Kan honger hebben en na 3 happen gevoel van misselijkheid. Geen trek meer. Het is precies of warm eten of een maaltijd met saus de misselijkheid opwekt.

30-05-2024 | Man | 47

vermoeidheid constipatie Lichte hoofdpijn

Begonnen met OZEMPIC op advies van de dokter. Door overgewicht een te hoge suiker, een te hoge cholesterol, een te hoge bloeddruk, slechte nierwaardes en leververvetting. Nu 7 maanden verder van 112 naar 92 kilo gegaan en alle waardes zijn top. Zonder OZEMPIC en de begeleiding van de arts was dit nooit gelukt ik ben heel blij met dit medicijn.

28-05-2024 | Man | 54

Bijwerkingen

darm/maag van streek vertraagde maagfunctie

Paar keer geprobeerd wat afgevallen en suikers beter. Jr droogt uit. Maag en darm problemen waardoor je afvalt. Alvleesklier vind het niet prettig. Galblaasontstekiing maag bloeding. Kortom pas er mee op

20-05-2024 | Vrouw | 51

chronische vermoeidheid migraine

De eerste 3 weken waren geweldig. Totaal geen honger meer, de kilo’s vlogen eraf. Voor het eerst in mijn leven heb ik ervaren om vol te zitten na een normale maaltijd. Na de 3 weken kwamen de bijwerkingen, een verdubbeling van mijn migraine, extreem vermoeid en gekmakende jeuk op de prikplekken. Ook het honger gevoel kwam weer terug. Een poos gestopt en weer opnieuw bego[lees meer...]nnen met de laagste dosering, maar helaas de bijwerkingen sloegen gelijk weer toe en het hongergevoel ging niet meer weg, Mezelf erbij neergelegd dat dit niet voor mij is. Nu op zoek naar iets dat wel gaat helpen bij mijn eetstoornis. /////RED mijn medicijn.nl: wij herinneren u eraan dat wij volgens onze richtlijnen het ruilen of kopen van medicijnen niet faciliteren. De wet verbiedt ons dit te doen. Bovendien geven wij geen persoonlijke gegevens door, wat de reden ook is, alles wordt geanonimiseerd.////

17-05-2024 | Vrouw | 58

Bijwerkingen

algemene zwakte buikklachten acute diarree herhaaldelijk overgeven

Beginnen met 3 mg. Overgestapt naar 7mg. Na 2 weken 7 mg regelmatig diarree en overgeven en voel me heel zwak. Weet niet wat doen. Verder gaan en volhouden of verminderen of stoppen?

17-05-2024 | Vrouw | 35

vermoeidheid lage suikerwaarden

Inmiddels gebruik ik een maand Saxenda. 0,6 mg verdroeg ik goed, 1,2 mg ook en nu op 1,8 mg en hier heb ik meer moeite mee. Het duurde een week om eraan te wennen en me weer ‘Okay’ te voelen. Maar de eetlustremming is zo sterk dat ik op deze dosering echt moeite heb om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Ik heb na een paar happen zo’n gigantisch vol gevoel dat dooreten[lees meer...] echt moeite kost. Ook merk ik op deze dosering dat ik sneller het gevoel van een lage glucosewaarde hebben. Of dat echt zo is, dat weet ik niet want dat heb ik niet gemeten. Maar wat ik voel is trillerig, vermoeid, slap gevoel in de armen en een prikkel om iets suikerrijks te eten. Ik merk over het algemeen dat mijn hang naar zwaar en hartig eten is veranderd in de wens om licht en zoet te eten. Ik vraag me af of dat komt omdat ik behoefte heb aan suiker omdat mijn glucosewaarde nu kunstmatig laag gehouden wordt of omdat licht voedsel doorgaans vaak zoet is in plaats van hartig. Ik begon op een gewicht van 69,5 kg (BMI 27,1). Maar ik heb een lang traject met GLI en maagballon achter de rug vanwege obesitas (BMI 35). Na 4 weken gebruik weeg ik nu 66,2 kg (BMI 25,9). Kan me voorstellen dat als mensen dit lezen denken: als je zo weinig afvalt en zoveel geld moet betalen voor dit middel is het dan de moeite waard? Ja, het middel is heel duur. En ja, ik vind het de moeite wel waard. Als ik het niet zou gebruiken dan zou ik nu waarschijnlijk weer wat zijn aangekomen ipv zijn afgevallen. Of ik zou stabiel zijn gebleven. Maar 3,3 kg afvallen in 4 weken, zonder veel spiermassa te verliezen en zonder dat ik heb gesport zou mij niet lukken in een normale situatie. Mede omdat ik ook redelijk dichtbij een gezond gewicht zit. Vanwege vermoeidheid heb ik niet de energie gehad om te sporten. Maar als ik mijn nieuwe gewicht wil behouden na het stoppen met Saxenda zal ik mezelf er wel toe moeten zetten. De eerste maand heb ik tegen mezelf gezegd dat ik deze mag gebruiken om te wennen aan het middel. Maar nu is de maand afgelopen dus schouders eronder en vanaf morgen doen wat ik geleerd heb in het GLI traject: 6x per dag kleine maaltijden eten, zo puur en natuurlijk mogelijk eten, veel drinken en dagelijks bewegen. Ik weet dat ik het kan. Het gaat me lukken. Maar man man man, wat is obesitas toch een vervelende chronische en erg onderschatte aandoening. Ondanks dat ik meermaals heb laten zien dat ik slank, gezond en gelukkig door het leven kan gaan val ik na enige tijd altijd weer terug in periodes van stress. Er is ooit door mijn bariatrisch arts gezegd dat ik de strijd met obesitas de rest van mijn leven zal moeten voeren. Toen dacht ik nog: wat een onzin. Maar hij heeft helaas toch echt gelijk…

17-05-2024 | Vrouw | 61

Bijwerkingen

vermoeidheid Vol gevoel misselijkheid darm/maag van streek

Gebruik twee maand wat een wondermiddel. Suikers zakken. Eet al jaren ketogeen,nu koolhydraatarm en veel beweging. Het belangrijkste is toch leefstijl Ben er heel tevreden over en zit pas op 0.25.

15-05-2024 | Man | 72

Bijwerkingen

lucht in darmen constipatie abdominale gevoeligheid, rebound buikmassa, linker onderste kwadrant buikkrampen

Ben nu bijna 3 maanden bezig met het gebruik van Rybelsus. De eerste dagen last gehad van buikkrampen en zuurbranden.Zinds gisteren last van retinopathy in mijn linker oog.Mijn gewicht is verlaagd met 9kg. In 2022 een hartoperatie ondergaan en woog toen 87kg.Ben ruim 20 Jr diabetes patiënt injecteerde4x daags insuline+ 2000 mg metformine en rosuvastatine. In overleg m[lees meer...]et diabetes verpleegkundige om mijn diabetes in remise te zetten.Nu volledig van de insuline en metformine af.Rybelsus reguleert nu mijn bloedsuikers en doet dat goed.Mijn bloedsuikers blijven stabiel.Tot zo ver mijn relaas.

Jardiance

15-05-2024 | Man | 60
empagliflozine

Bijwerkingen

gezwollen tong schimmelinfecties acute rugpijn

Sinds 3 maanden, nadat alleen Metformine niet voldoende bleek, 1 tablet Jardiance erbij. Na een paar dagen een schimmelinfectie aan de geslachtsdelen en in de mond. En hevige rugpijn. De rugpijn is niet onder controle te krijgen. De schimmelinfectie blijf ik bestrijden met weinig effect. De tong is opgezwollen en de voeten zijn soms zo dik, dat ik de schoenen niet aan krij[lees meer...]g. Het enige voordeel. Ik ben op 3 maanden, bijna 10 kilo afgevallen. Maar ik heb geen vertrouwen in dit medicijn. Volgende week terug naar de praktijkondersteuner. Of ik stop met dit medicijn, of er moet een ander komen. Dit brengt me van de regen in de drup.

Forxiga

15-05-2024 | Vrouw | 68
dapagliflozine
Hartfalen

ontsteking van de urinewegen

Medicijn helpt goed tegen hartfalen ,maar heb nu in 3 maanden tijd 5x een urineweginfectie. Je urine wordt er zoet van en dat geeft infectie. Ben nu gestopt in overleg met zkhs.

13-05-2024 | Vrouw | 74

Bijwerkingen

trillingen in handen Misselijkheid trillingen bij zwakke inspanning

Na jaren op en af gewicht en de moed opgegeven te hebben toch naar de huisarts gegaan. Mij schildklier werkt niet helemaal goed, inmiddels bij een internist/lifestyle coach. Zelf begonnen met een koolhydraatarm dieet en op 4 maart begonnen met Saxenda. Na 4 weken begonnen met 2.4 mg. dat na een week gebruiken teruggebracht naar 1.8 mg, het leek alsof ik de weg kwijt was[lees meer...]. Het rillen blijft evenals de misselijkheid en overweeg terug te gaan naar 1.2 mg en er dan maar langer over doen. Inmiddels bijna 10 kg afgevallen. Mijn coach vindt dat teveel in zo'n korte tijd en dat ik moet oppassen om zo snel te gaan, risico dat ik blijf hangen op het inmiddels afgevallen gewicht en dat klopt er gaat niets meer af en ik wil nog zeker 10 kg afvallen. Even in een dip!

Victoza

08-05-2024 | Vrouw | 37

Maagreflux vermoeidheid

Ik begon vorig jaar met Victoza begonnen en 7,5 kg afgevallen van 111 naar 103,5 kg. Op ten duur ging ik onregelmatig prikken en vaak vergeten. Daarna 6 maanden gestopt vanwege veel reflux, drukte met werk en weer flink aangekomen, dus nu weer begonnen en regelmatig prikken met erg mager voedsel en geen reflux meer. Nu weer in 4 weken tijd van 115 kg naar 111 kg gegaan en[lees meer...] nu ga ik flink doorzetten. Moet het ws mijn hele leven gebruiken om het gewicht onder controle te houden. Middel werkt dus perfect voor gewichtsverlies. Denk niet meer aan eten en eet kleine porties.

05-05-2024 | Man | 57

Bijwerkingen

verlies van spiermassa maagpijn vertraagde maagfunctie winderigheid

Maak deel uit van een medisch onderzoek mbt diabetes. Onderdeel daarvan is Ozempic om te kunnen stoppen met insuline. Mijn suikerwaarden zijn sinds het gebruik van Ozempic uitstekend. Ben ook afgevallen en op een bmi van 24. Ik gebruik het dus niet als afvalmedicatie. Wel enkele bijwerkingen, zoals last van maagpijn bij inspanning, verlies van veel spiermassa en vertraa[lees meer...]gde maagfunctie. De bijwerkingen namen na drie maanden wel grotendeels af. Erg blij mee, voel me energieker en veel beter.

03-05-2024 | Vrouw | 59

migraine

Door medicatie en schildklier 1/5 verwijdering en andere hormonale verwijderingen hoop aangekomen twee jaar GLI gedaan en uiteindelijk toch mogen meedoen inmiddels 15 kilo kwijt in 10 maanden Eerste week erg veel migraine ( ben al chronische ) langer gedaan over opbouwen en toen ging het goed zelfs om en om dosis verhoogd ipv elke dag hetzelfde ( 1.2/1,4/1,2 ect )

01-05-2024 | Vrouw | 56

Bijwerkingen

passeren van kleine nierstenen moeilijke stoelgang alvleesklier ontsteking

Ik nam ozempic 3.5 jaren lang. Mijn stoelgang was zo hard als steen maar ik heb doorgezet. Na 1 jaar kreeg ik last van nierstenen, 2e jaar opnieuw, 3e jaar opnieuw. Arts kon geen verband leggen met ozempic maar ik was ervan overtuigd dat dit wel door ozempic kwam. Ik nam dit door en na een tijd begon mijn alvleesklier te reageren. Ik kreeg verhoogde ontstekkingswaarden (li[lees meer...]pase) in het bloed waardoor ik onmiddellijk heb moeten stoppen met dit vergif. Ik ben er 3 kilo van vermagerd op al die jaren... maar ik kon wel eten wat ik wou.

27-04-2024 | Vrouw | 35

Bijwerkingen

onverschilligheid vermoeidheid constipatie traagheid duizeligheid

Zit nog in de opbouwfase. Ben nu een week bezig. Was erg huiverig voor flinke bijwerkingen maar vind het tot nu toe reuze meevallen. De eerste twee dagen last van vermoeidheid, wat trager in denken/doen, gevoel van onverschilligheid (al schieten ze een kanon naast me af, het zal allemaal wel) en soms wat lichte duizeligheid. De hele week een gevoel van super vol zitten en [lees meer...]daardoor geen zin om te eten. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit kunnen ervaren als misselijkheid maar zo zou ik het niet willen noemen. Zo heftig was het niet. Eerder het gevoel alsof je een uur daarvoor heel veel en vet gegeten hebt en dus nog overvol zit. Van maag-darm klachten is nauwelijks sprake geweest. Een keer of twee een moeilijke stoelgang gehad. Heb wel gemerkt dat wanneer ik at, ik vooral trek had in lichte en gezonde dingen zonder dat ik daar moeite voor hoefde te doen. Het ging als vanzelf. Ik heb wel een keer iets gegeten dat wat vetter was en daarna heb ik wel een gevoel van misselijkheid ervaren. Vanwege het gebrek aan eetlust werd ik niet enthousiast bij het idee om de dosis te verhogen. Vandaag was het zover: dosis verhoogd, weer een paar uur een super vol gevoel en heel even licht duizelig maar daarna voelde ik me vrij snel weer normaal/prettig. Ik merk duidelijk gewenning aan het medicijn. Tot nu toe ben ik erg tevreden. 8 dagen geleden begonnen bij 71 kilo (in 2022 afgevallen van BMI 35 naar 23 maar was als gevolg van stress weer aangekomen tot aan een BMI 27). Na een week gebruik weeg ik nu 67,5 kilo. Nog 9,5 te gaan maar heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Let op: ik heb eerder een Allurion maagballon gehad en daarbij een leefstijlprogramma gevolgd. Ik raad het mensen af Saxenda te gebruiken zonder een leefstijlprogramma te volgen of te hebben gevolgd. Doordat je zo verzadigd bent hoef ik geen moeite te doen om me te beheersen als het om eten gaat. Daardoor loop je denk ik meer risico dat je jezelf niet aan kunt leren om te stoppen met eten wanneer je verzadigd bent. En uiteindelijk moet je het zonder medicijn zelf doen. Het is dat ik in het leefstijlprogramma echt een ‘reset’ heb gehad waardoor ik weet wat mijn valkuilen zijn en wat ik moet doen maar ik denk in alle eerlijkheid niet dat ik blijvend op gewicht zou kunnen blijven na Saxenda als ik eerder geen leefstijlprogramma had gevolgd. Hierbij spreek ik wel als iemand die jarenlang obesitas heeft gehad en aangezien dit eigenlijk een chronische ziekte is vind ik het wel zo eerlijk dit aan te geven. Ik geloof wel echt dat je na Saxenda op eigen kracht op gewicht kunt blijven. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Het simpelweg stoppen met Saxenda hoeft niet te betekenen dat je ook aankomt.

26-04-2024 | Man | 63
Diabetes type 2
Vandaag de tweede prik gezet (0,25 mg.). Merk er nog nauwelijks iets van. Alleen is mijn ontlasting is wat vochtiger en zachter. Ik begrijp dat het nog te vroeg is om een echte mening te hebben dus zal ik later een update geven.

Gliclazide

24-04-2024 | Vrouw | 63
gliclazide

Eelt voeten hoofdpijn

Het middel doet voorlopig niets. Ban van 30mg naar 60 en nu naar 90 mg gegaan. Hoofdpijn wordt erger. Nog steeds nuchter boven de 10 Bij de eerste keer kreeg ik bulten op mijn benen en ernstig eelt op mijn voeten. Ik had nooit eelt op mijn voeten maar nu is het ernstig en het doet zeer.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6385)
Anticonceptie - overig (4507)
Cholesterol (3311)
Depressie - antidepressiva overig (3139)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2875)
ADHD - psychostimulantia (2556)
Pijn - morfine-achtigen (2523)
Verslavingsziekten (2323)
Pijn (2265)
Bloeddruk - betablokkers (1934)
Maagzuur - protonpompremmers (1787)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1748)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1668)
Anticonceptie - eenfase (1606)
Angststoornissen (1578)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1454)
Antibiotica - urineweginfectie (1287)
Depressie - antidepressiva TCA (1250)