categorie

Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

Mijn advies bij diabetes Diabetes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

28-11-2022 | Man | 62

Victoza

26-11-2022 | Vrouw | 70
Diabetes type 2
30 kilo afgevallen maar schildklier aandoening gekregen geresulteerd in de ziekte van Graves (oogziekte) spoedoperaties gehad dus voor mij geen VICTOZA meer

Jardiance

25-11-2022 | Man | 46
empagliflozine
Ik ben het nu 5 dagen aan het nemen.ik had last van metformine .ik had hele dagen last van diarree bij het drinken en soep eten .ik krijg nu jardiance.ik ben bang van schimmelinfectie van de penis te krijgen omdat veel mensen erover vertellen.ik heb nu geen last meer van diarree.ik kan drinken en in de namiddag nog buiten lopen zonder diarree.dus ik kon de voormiddag nog b[lees meer...]oodschappen doen 4 uur maar zonder iets te drinken.ik nam metformine 1 s middags en 1 s avonds en uni diamicron 2 pilletjes s middags en 1 atorvastatine s avonds.glucose stond altijd wel goed.nu ook met jardiance

20-11-2022 | Vrouw | 45
Afslanken - overgewicht
Slechts 1 injectie gehad en al de hele week misselijk en totaal geen eetlust , zelfs moeite met eten bereiden voor het gezin,

20-11-2022 | Vrouw | 60

16-11-2022 | Vrouw | 66
Vreselijk nog nooit zo beroerd gevoeld drama gestopt na 3x gebruik t te hebben

13-11-2022 | Man | 79
Diabetes type 2
Sinds ik glyclaxzide gebruik heb ik veel en vaak ontlasting.. wie herkent dit? Huisarts zegt dat het geen bijwerking is.

Januvia

10-11-2022 | Man | 67
sitagliptine
Diabetes type 2
Toen ik in Frankrijk woonde (2016-2021) werd alle benodigde medische hulp en medicatie m.b.t. diabetes vergoed. Er werd mij in Frankrijk een combinatiepil voorgeschreven (metformine en januvia) en Glicazide Ret tablet 60mg (1xd). In Nederland werd de combinatiepil niet vergoed.

Forxiga

10-11-2022 | Man | 67
dapagliflozine
Diabetes type 2
Mijn oorspronkelijke medicatie was als volgt: - Januvia tablet OMH 50mg )1xd) - Metformine tablet OMH 1000mg (2xd) - Glicazide Ret tablet 60mg (1xd) Er is mij forxiga 10mg voorgeschreven i.p.v. januvia. Forxiga heeft bij mij nogal ingrijpende bijwerkingen: - veel dorst en dus ook vaker naar het toilet; - zeer droge mond (nauwelijks speeksel, zeker ’s-nachts); [lees meer...]- met grote regelmaat duizeligheid en problemen met evenwicht; - zeer weinig energie (slap, erg moe en slecht slapen); - geen noemenswaardige verschillen te constateren m.b.t. mijn bloedsuikerspiegel; - in 2.5 maand ben 6.5 kg afgevallen. In augustus was mijn gewicht nog 71.5 kg - inmiddels is mijn gewicht gezakt naar 66.5 kg. Inmiddels heeft de internist mij op mijn verzoek gelukkig weer januvia voorgeschreven. Ik zou eigenlijk insuline moet gebruiken, maar ik ben allergisch voor de draagstof. Er is een onderzoek gaande of er wellicht een insuline is waar ik niet allergisch voor ben. Het schijn dat er één soort is met andere draagstoffen, maar die wordt niet vergoed. Mijn schommelende bloedsuikerwaarden slaan bij mij op m'n gebit. Ik heb al jaren ontstekingen. De afgelopen 8 jaar ben ik ruim 8 kiezen en tanden verloren. Dat slingert mijn diabetes verder aan. Er is besloten dat de enige manier om dat proces te stoppen het verwijderen van mijn gebit betekent. Omdat ik geen insuline gebruik worden de medicijnen en de testcassettes niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Nederland op z’n smalst…

Saxenda

07-11-2022 | Vrouw | 70
Afslanken - overgewicht
Ik ben twee weken geleden begonnen met Saxenda in combinatie met een koolhydraatarm dieet obv een diëtist. Afvallen gaat langzaam, maar gestaag. Ik denk dat ook mijn lichaam nog moet wennen aan het anders eten. Wel wat last van misselijkheid af en toe, maar het effect van minder trek hebben ervaar ik als positief. Laat regelmatig een behoorlijk deel van het opgeschepte e[lees meer...]ten staan. Kleinere porties opscheppen moeten nog keren 😊Vanaf half september alles bij elkaar 7 kg afgevallen, waarvan 3 kg ivm Saxenda. Ik zou iedereen adviseren om je te laten begeleiden door een diëtist.

29-10-2022 | Vrouw | 75

25-10-2022 | Vrouw | 58
Afslanken - overgewicht
Na een maagring met vele problemen deze laten wegnemen direct 10kilo bijgekomen, op aanradenbij de endocrinoloog ozempic voorgeschreven gekregen, netjes gebruikt en 16 kilo afgevallen daarna nog 1 dosis om de 14 dagen bleef heel goed stabiel, veel minder last van mijn artrose in mijn knieën en ook weer veel beweeglijker, ik heb namelijk poly-artrose, hoe spijtig nu dat i[lees meer...]k dit niet meer kan krijgen geen misbruik van gemaakt!moet ik dan eerst ouderdomsuiker zoals mijn,moeder ontwikkelen of zoals mijn grootmoeder diabetes type 1, ik versta het ook helemaal niet , wel het dure vervangingsmedicijn gekregen maar dit kannik niet blijven betalen ik heb het zelfs nog niet gaan halen morgen laatste prik Ozempic en dan voor mij hopeloos …….zo voel ik me echt ik voelde me echt goed in mijn vel.

21-10-2022 | Vrouw | 53
Afslanken - overgewicht
Ik gebruik Ozempic nu 20 weken en ik ben 14 kilo afgevallen. Met de pen moet/kan je de eerste weken 0,25 (19 tikken) en evt daarna 0,5 (38 tikken) nemen. Ik ben begonnen met 25 tikken en na 3 weken naar 40 tikken overgegaan, een beetje meer dus maar ben van de ronde getallen. De eerste week was ik heel erg moe en best misselijk maar niet dat het mijn functioneren in de weg[lees meer...] stond. Na al die weken ben ik soms nog vaag misselijk en heb ik soms last van oprispingen. Maar ook daar is prima mee te leven. Om af te vallen doe ik OMAD, one meal a day. Een strenge vorm van intermitted fasting. Ik doe 4 a 5 dagen per week OMAD en de andere dagen eet ik gewoon, zeker in het weekend. Als ik eet, eet ik waar ik trek in heb, ook gewoon friet met mayo en snack. Het voordeel van Ozempic is dat mijn eetlust echt is afgenomen en met 1 maaltijd per dag eet ik altijd lekkere dingen. Gewoon met het gezin, hollandse pot, pasta enz. Ik zit dus niet op een blaadje sla en magere kwark. Ik eet gewoon een croissantje en een lekker broodje bij mn ontbijt in het weekend. Dus als ik eet, is het geen mager eten, ook gewoon uit eten. Maar ik eet wel minder, gewoon omdat ik minder trek heb. Ik ben echt super blij met Ozempic, let op! Het is zeker geen wondermiddel en ik moet echt mn best doen en ook NEE zeggen tegen tussendoortjes, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik echt minder kan eten. De mateloosheid die ik voorheen had heb ik niet meer. Dat mensen het soms met een maagverkleining vergelijken snap ik wel, dan kun je tussen je oren nog steeds trek hebben maar er kan minder in. Dat is wat Ozempic voor mij doet. Nog 6 kilo te gaan maar ik heb er alle vertrouwen in en voel me nu al zo veel zelfverzekerder. Ik heb mn hele verhaal en ervaring maar opgeschreven en ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik miste soms de info hoe anderen het gebruik ervaren en hoe ze het echt doen want alleen een prik erin en gewoon dooreten gaat het niet worden. Het is een hulpmiddel en geen wondermiddel. Veel succes!

13-10-2022 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Na een tijdlang Prednison gebruik vanwege reuma heb ik overgewicht en diabetes gekregen, een dieet en veel bewegen hielp niet. Een maand Metformine gebruikt maar ongelofelijk veel buikpijn en diarree gehad. Toen Gliclazide gekregen wat niet werkte voor de hoge bloedsuiker. Uiteindelijk mocht ik dan Ozempic gaan gebruiken wat ik ook wel spannend vond vanwege gevoeligheid [lees meer...]maag en darmen. Maar het is ontzettend meegevallen, ik gebruik het nu bijna 5 weken en mijn nuchtere bloedsuiker is van boven de 10 nu keurig naar onder de 7! Verder ruim 4 kilo afgevallen. Als bijwerkingen heb ik wel regelmatig last van misselijkheid maar door iets kleins te eten (fruit) verdwijnt dat ook wel weer, ik gebruik er wel een maagbeschermer bij. Ik volg geen dieet (let wel op met suiker) maar ik merk dat ik gewoon automatisch de helft neem van wat ik altijd at en dat is voldoende, ben veel sneller verzadigd. Ik ben er heel blij mee en vooral dat mijn bloedsuiker zo snel en zo goed op dit medicijn reageert! Het prikje voel je amper en het is fijn dat het maar 1 keer in de week hoeft.

13-10-2022 | Man | 55
Diabetes type 2
Gebruik sinds een maand rybelsus (de pil vorm van ozempic ) en veel last van misselijkheid ,maagzuur en indigestie, en ik ging vermageren zeiden ze ,ben al 4,5 kg bijgekomen sinds begin gebruik ,en heb constant een hongergevoel (maar eet minder dan vroeger )

11-10-2022 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
sinds begin juni gestart.... sindsdien steeds dezelfde bijwerkingen die draaglijk zijn.. viertal kilo vermagerd doordat je minder kan eten.. bijwerkingen verergeren als je teveel eet of de foute dingen eet.. insuline (lantus) van 22E naar 12E en suikerwaarden gezakt van 7,6 naar 6,3 :-) ik ga ermee door en hoop ooit de insuline te kunnen stoppen!

08-10-2022 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Ik ben gestart met ozempic op doktersbevel voor mijn diabetes. Sinds half januari tot nu 25 kg afgevallen. In het begin geen last van bijwerkingen. In augustus kreeg ik wel wat maaglast maar was houdbaar. Maar nu, de laatste week heb ik al serieus moeten braken, constant braakneigingen ook en last van de maag. Dus, ik stop ermee. Al dan niet tijdelijk, daar ben ik nog n[lees meer...]iet uit maar op die manier hoeft het voor mij ook niet meer. Doordat ik me niet goed voel zie je me ook vermageren natuurlijk, maar dat weegt niet op tegen het misselijk zijn.

05-10-2022 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Sinds januari 2021 gebruik ik Ozempic voor mijn diabetes type 2. In eerste instantie had het niet het effect op de suikerwaardes, slechts een kleine daling van de HbA1c en weinig tot geen gewichtverlies, ik kwam er voornamelijk van aan. Sinds juli 2022 ben ik gestart met een programma dat heet Keer Diabetes Om en sindsdien val ik ook af bij het gebruik van Ozempic en is er[lees meer...] ook een behoorlijke daling te zien in mijn HbA1c. Ik eet sinds juli 2022 Koolhydraatarm, maar ook geen toegevoegde suikers en/of zoetstoffen en ik drink voldoende (water, koffie, thee). Mijn ervaring met Ozempic is dat ik tevreden ben. Mijn inziens moet je wel je eet- en leefpatroon willen aanpassen voor het beste resultaat. Op dit moment is Ozempic (05-10-2022) niet leverbaar, dit komt omdat het medicijn ook voorgeschreven wordt aan mensen met overgewicht. Op zich prima als dit gebeurd vanuit een internist of andere specialist. Maar het heeft nu wel tot gevolg dat mensen met Diabetes type 2 waarvoor het medicijn bedoeld was, zonder zitten. Ik heb het geluk dat ik nog 3 injecties over heb (tot en met 23-10-2022). Ik hoop dat het tegen die tijd weer leverbaar is.

04-10-2022 | Vrouw | 41
Diabetes type 2
Dit medicijn werd mij toegewezen ter vervanging van Ozempic. Deze was niet leverbaar. In de eerste week na start met Trulicity hevige maagkrampen, maagpijn, reflux, opgezette buik, spierkrampen en vermoeidheid. Dit alles nam toe in de tweede week. Nu weiger ik dit medicijn nog te gebruiken. Ik wacht wel tot Ozempic er weer is.

04-10-2022 | Vrouw | 62
Afslanken - overgewicht
In de eerste twee weken (25mg). Voelde ik me wat weeig op mijn maag, en merk inderdaad dat als ik iets eet wat naar verhouding vet is, daar weer wat last van krijg, ik heb totaal de behoefte niet meer om tussendoor te eten, ik was een echte emotie eter ook, ik val elke week een pond gemiddeld af, wel iets last van obstipatie, maar valt goed te handelen…er komt immers ook m[lees meer...]inder voeding binnen om af te vloeien ;) wat verder heel belangrijk is, mijn bloedsuikers zijn perfect, ik gebruik niet meer de helftvan de insuline eenheden van eerder. Zeer positief dus!

03-10-2022 | Man | 57
Diabetes type 2
Wegens schaarste van mijn gebruikelijke Ozempic noodgedwongen gebruik gemaakt van Trulicity. Niet tevreden hiervan, ik stop er mee en wacht dan maar tot Ozempic weer beschikbaar is. Ik gebruik dit medicijn in kader van diabetes type 2. Daar waar ik met Ozempic een heel stabiele curve had in bloedsuikerwaarden, gaat deze nu weer alle kanten op met pieken en dalen. Naast de [lees meer...]erg vervelende bijwerking van enorm opgeblazen gevoel en hevig dromen, alsook de drang naar eten, stop ik met Trulicity. Daar waar het voor andere mensen allicht goed werkt doet het dit bij mij allerminst

29-09-2022 | Vrouw | 47
Diabetes type 2
Ozempic is niet meer verkrijgbaar. Dit heeft mij een enorme mentale klap gegeven. Het was mijn redmiddel en hoop voor mijn diabetes , depressie, burnout en overgewicht!!! Doordat het massaal is voorgeschreven is het nu op!! Hoe kortzichtig kan men zijn. Denk eens na voordat je dit laat gebeuren. Nu krijg je binnenkort heleboel mensen met ontregelde suikers!!

29-09-2022 | Man | 80
Afslanken - overgewicht
Van 138 kg naar 118 kg op 15 maanden tijd. Daarna niet meer. In België niet terugbetaald als je geen diabeet pacient bent.;best duur- 105€ voor 4 maal spuiten

Saxenda

28-09-2022 | Vrouw | 53
Artrose
ik ben nu 7 weken bezig met Saxenda en inmiddels 10 kg afgevallen. Ik voel mij er nu prima bij. In het begin veel bijwerkingen gehad van misselijkheid, maagzuur en moeilijke stoelgang. Ik zwem 2 x per week en doe helaas nog niet mee aan het GLI programma,( zit vol) Ik ben wel erg blij dat ik ben gestart met Saxenda. Ik heb eindelijk weer 2 cijfers op de weegschaal

Metformine

27-09-2022 | Man | 57
metformine
Diabetes type 2
Al zeker 1 jaar lang. Heel veel bijwerkingen.

Jardiance

27-09-2022 | Man | 79
empagliflozine
Diabetes type 2
Ik gebruik dit middel vanaf januari ‘22 Eerste maanden veel plassen en een paar keer een schimmelinfectie gehad. Mijn bloedwaarden zijn super vooruit gegaan en ik voel me fit. Meer zin in bewegen, wat geresulteerd heeft in 15 kg verlies. PS mijn cardioloog was aangenaam verrast door de start met Jardiance

27-09-2022 | Vrouw | 60
Diabetes type 2
Omdat dit medicijn ook gebruikt wordt door mensen die alleen willen afvallen, hebben mensen zoals ik nu geen medicatie meer. Graag op een andere manier paar kilo afvallen zodat wij diabetes patiënten niet zonder komen te zitten

24-09-2022 | Vrouw | 42
Afslanken - overgewicht
Kan iemand me vertellen of het gewicht terug komt na het stoppen van ozempic aub?

22-09-2022 | Vrouw | 43
semaglutide
Eergisteren begonnen met Ozempic 0,25 , Ik neem al pantomed, dus van de maag niets last Het is natuurlijk heel vroeg om mijn bevindingen neer te zetten. Wat ik wel al kan zeggen is dat ik geen hongergevoel heb, een volle maag vanaf ik iets kleins eet en de drang /zin naar zoet wel weg is . Wel een droge mond . Vermoeidheid is er sowieso want heb cvs en fibro ... I[lees meer...]k evalueer na ren maandje nog eens hoe ik me voel en mijn bevindingen. Tot nu toe dus geen last van bijwerkingen

18-09-2022 | Vrouw | 27
Afslanken - overgewicht
Hey allemaal. Ik nam ozzmpic inspuitingen zon 2 maanden en was al 5KG kwijt! Nu ben ik 3 weken geleden gestopt omdat alle spuiten een half jaar niet meer verkrijgbaar zijn. Nu ben ik overgestapt op Rybelsus in tablet vorm, het bevat dezelfe stoffen als de spuit. Ik merk nu toch wel dat de werking van de spuit beter gaat. Ik ben ook 2 weken op vakantie geweest en ben een go[lees meer...]ede 2 kg aangekomen :(… Breng ozempic dan echt een jojo effect als je stopt?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5819)
Anticonceptie - overig (4280)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2951)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2396)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1698)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1440)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1437)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1349)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)