categorie

Depressie - antidepressiva TCA

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva TCA

23-11-2022 | Vrouw | 47
nortriptyline
Enorm kort lontje. Ik gebruik dit voor zenuwpijn, morgen overleggen met huisarts maar wil ze niet meer innemen

17-11-2022 | Vrouw | 31
Hoofdpijn
Opgestart voor chronische spanningshoofdpijn. Ik heb farmacogenetisch onderzoek laten doen en heb een enzym deficiëntie op cyp2D6. Het enzym waarmee amitryptiline wordt gemetaboliseerd. Dit houdt in dat ik de medicatie zeer traag verwerk en de kans op bijwerkingen groter is dan de kans op werking. Toch gestart met laagste dosering. Na 14 dagen enkel hevige bijwerkinge[lees meer...]n gestopt, ik kon het helaas niet doorzetten. De bijwerkingen waar ik last van had; droge mond (niet erg), rusteloosheid, extreme vermoeidheid, hoge hartslag 100+, lage bloeddruk, oedeemvorming, suizende oren. Nu drie dagen gestopt en ik voel me nog wat rusteloos en oren suizen nog. Mijn advies voor mensen die vaak bijwerkingen hebben en geen werking, laat een farmacogenetisch onderzoek doen bij Erasmus MC. Dit kan op aanvragen van arts of huisarts. Dit geeft je zoveel meer inzichten in wat je wel en niet kan gebruiken. Helaas kan ik tegen geen enkele antidepressiva of pijnstiller. Dus voor mij was het proberen op lage dosering. Helaas niet door kunnen zetten. /// REDACTIE: Daar zijn wij het helemaal mee eens en we brengen gelijk graag ook ons eigen, veel uitgebreider, aanbod op dit vlak onder de aandacht: https://www.mijnmedicijn.nl/dna/genetische-testen

30-10-2022 | Man | 75
nortriptyline
Werkt totaal niet medicatie imipramine veel beter maar wordt uit de handel genomen

22-10-2022 | Vrouw | 68
clomipramine
Voor mij werkt dit middel perfect. De angststoornis is verdwenen. Ik heb totaal geen bijwerkingen. Ik neem dit middel in de loop van de avond in. Na een uur of 2,5 word ik slaperig en slaap vervolgens snel in en ook na nachtelijk toiletbezoek slaap ik weer snel in, wat voorheen anders was. Dat is dus een positief bij-effect van dit middel.

10-10-2022 | Man | 23
Braken
Sinds 4 dagen slik ik dit medicijn tegen het chronisch braken. Niks hielp, waardoor we als laatste 'redmiddel' dit medicijn konden gaan gebruiken. De arts wees me op de bijwerkingen die konden opspelen. Ik had echter niet gedacht dat 1 zo'n klein bauw pilletje alls zou veranderen. Ik slik het medicijn voor het slapengaan, omdat je er heel slaperig van kan worden. Dat blijk[lees meer...]t maar weer.... De eerste avond 13 uur geslapen, 2e nacht 11 uur en de 3e nacht 12 uur. Heerlijk zeg dat pilletje, alleen dat je de hele dag door suf, moe en geen kracht in je lichaam hebt is wel heel vervelend. IIk merk dat ik rustiger in me hoofd ben en wat vlakkiger in mijn emoties. Ik voel ook geen spanningen meer. Wel lastig, want ik werk volledig onregelmatig (vroeg,laat,nacht). Hier moet ik nog even mijn draai in vinden. Ik hoop dat deze bijwerkingen van korte duur zijn, want braken......dat doe ik niet meer sinds dat ik het pilletje slik.

09-10-2022 | Vrouw | 54
amitriptyline
Ik ben net begonnen met amitriptyline 25 mg voor het slapen. Ik heb veel last van een droge mond en angst en kom in de ochtend zeer slecht op gang.

04-10-2022 | Man | 77
amitriptyline
Na twee hernia operaties in de afgelopen 50 jaar, sinds twee jaar zenuw pijn in beide voeten. Brandend en prikkelend gevoel in voor voeten. Soms, een snel heftig opkomende en ook weer snel weg trekkende stekende pijn in tweede teen en linker bovenbeen buitenkant. Hoewel ik niet de specifieke klachten voor foraminale stenose heb zoals niet kunnen wandelen, was de uitslag [lees meer...]van de MRI een foraminale stenose L4 L5. aan. Polyneuropathie en diabetis is uitgesloten. Advies is RPF L4 L5 links. ? Maar zenuwpijn in beide voeten. Misschien toch ook RPF rechts ? We zullen zien. RPF gaat vandaag als proefbehandeling gebeuren. Nu gebruik ik Amitriptyline. 2 keer 20 mg per dag. Help prima. Wel van CF. Vooral in het begin lichte bijwerkingen. Omdat ik toch van de medicijnen af wil, toch maar een RPF. We zullen zien wat het wordt.

21-09-2022 | Man | 39
Fibromyalgie
Dit medicijn reduceert pijnklachten enorm bij fibromyalgie en geeft een gunstige invloed op de slaap. Bij mij werkte het echter zeer versuffend en voelde mij een zombie. In mijn hoofd voelde ik mij ontspannen maar ik kwam tot niks meer.

21-09-2022 | Vrouw | 20
amitriptyline
Ik heb erfelijke chronische pancreatitis, daardoor zenuwpijn in de alvleesklier en ACNES. Daarom ben ik 8 dagen geleden met amitriptyline gestart, voorheen oxycodon gebruikt, maar daardoor was mijn kwaliteit van leven te laag. Helaas geeft de amitriptyline extreem veel bijwerkingen bij mij, dus mijn kwaliteit van leven wordt juist slechter inplaats van beter. De pijn is oo[lees meer...]k niet weg, ik ga het nog een week proberen, maar als het pijnstillende effect niet werkt en de bijwerkingen zo heftig blijven, ga ik stoppen.

13-09-2022 | Man | 50
nortriptyline
Na 4 jaar gebruik van deze medicijnen, ben ik ermee gestopt middels een afbouwschema van 2 maanden. Dat afbouwen is enorm meegevallen, ik heb eigenlijk geen enkele bijwerkingen gehad. Ik heb nu weer meer energie, en ben met van alles bezig. Mijn advies is: stop ermee zodra je maar enigszins denkt: ik heb ze niet meer nodig.

Imipramine

05-09-2022 | Man | 25
imipramine
Na verschillende middelen imipramine geprobeerd. Zeer onrustig, hoge hartslag Heb dit middel moeten staken. Persoonlijk vind ik het niks maar iedereen reageert anders.

08-08-2022 | Vrouw | 77
nortriptyline
In 2016 had ik ernstige depressie. Onder beheer van psychiater gestopt met citalopram, gestart met Nortrilen 125 mg per dag. Vanaf dat moment, april 2016, kreeg ik "vervelende" benen, zoals ik omschreef. Klachten breidden zich uit. Nu, 2022, na vele consulten bij neuroloog, reumatoloog, orthopeed, haptonoom, psycholoog, osteopaat nog steeds ernstig beperkt in mobiliteit.[lees meer...] Geen afwijkingen gevonden die oorzaak van klacht zouden kunnen zijn. Klachten voornamelijk in de ochtend, uitlopend naar middag ca.15 uur. Daarna minder last. Ik wijt de klachten aan Nortrilen hoewel dit door de diverse specialisten werd tegengesproken. Heb ik ook gemeld bij Lareb. Ik ben er soms moedeloos van. Ik ben tot 2016 erg actief geweest, wandelen, fietsen, met huishouden in de weer. Nu niets meer van dat alles. Vaatwasser leegruimen, douchen, wat opruimen kost mij héél erg veel moeite. Heb gelukkig fijne huishoudelijke hulp voor de echt zware klusjes. Een ding heb ik niet gelukkig en dat is pijn.

23-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline
Ik ben een half jaar geleden met amitriptyline begonnen. Ik kreeg het in eerste instantie voorgeschreven voor spanningshoofdpijn. Maar aangezien het ook een antidepressivum is reageerde ik er heel slecht op in combinatie met de antidepressiva die ik al slikte. Na overleg met mn arts besloten om alleen nog maar amitriptyline te slikken en er ging echt een wereld voor me ope[lees meer...]n. Met m'n oude antidepressiva was ik in een korte tijd heel veel kilo's aangekomen en daar was ik echt ongelukkig door, ik was veel te zwaar en zat daardoor heel slecht in m'n vel. Toen ik alleen maar amytriptyline ging slikken vlogen de kilo's er van af. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo maar voor mij werkte dat heel goed. Ik slik nu elke dag 10 mg voor het slapen en die lage dosering is voor mij prima. Ik slaap ook beter en m'n depressieve klachten zijn goed te handelen. Wel heb ik nog steeds altijd last van een hele droge mond en dat is soms wel vervelend. Is wel de enige bijwerking die gebleven is na de eerste paar weken. Mijn spanningshoofdpijn is ook een stuk beter te behappen, het haalt het niet helemaal weg. Maar waar ik eerst elke avond huilend op de bank zat van de pijn heb ik er nu alleen nog maar last van als ik te druk ben geweest. Al met al heeft het mijn kwaliteit van leven een heel stuk verbeterd!

20-07-2022 | Vrouw | 55
clomipramine
Ik ben met Clomipramine van mijn angsten en depressie geholpen maar had helaas veel last van bijwerkingen. Na 2,jaar besloot ik dus af te bouwen. Het afbouwen (in hele kleine stapjes) ging goed maar 2 maanden na het afbouwen kwamen mijn klachten helaas toch weer terug.

20-07-2022 | Vrouw | 40
Braken
Na jaren heel veel te hebben overgegeven door het cyclisch braken syndroom, ben ik uiteindelijk geadviseerd om amitryptiline te gebruiken. En wat heeft het me veel gebracht. Ik neem 25 mg per dag (8 maanden inmiddels) en alle aanvallen van het cyclisch braken zijn verdwenen. Eindelijk kan ik m'n leven weer oppakken. De bijwerkingen vallen wat mee, vooral een droge mond[lees meer...]. Ik ben dus tevreden met dit middel, al wil ik er uiteindelijk wel weer proberen mee te stoppen. Maar voorlopig nog niet, ik ben toch bang om dan weer een terugval te krijgen.

16-07-2022 | Vrouw | 56
Fibromyalgie
De arts wilde de inname van Baclofen stopzetten en vervangen door Redomex. Het resultaat was zeer slecht,de pijnen waren veel heviger en op 1 maand veel gewichtstoename,opgeblazen, ronduit een slecht resultaat . Terug Baclofen beginnen nemen en de pijnen verminderden zeer snel naar "normaal" niveau. Nu Redomex afbouwen.

10-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline
Na de bevalling, scheiding, verhuizing, het zorgen voor mijn zieke moeder... Ik viel in een zware depressie (wist niet dat het een depressie was) met veel zelfmoordgedachten over hoe de wereld beter zou zijn zonder mij en voelde me waardeloos. Ik had ook last van paniekaanvallen en veel angst. Ik heb citalopram geprobeerd, maar werkte niet voor mij, het maakte het alleen m[lees meer...]aar erger. De eerste 2-3 weken op 50 mg amitryptiline was ik een groente, was duizelig, erg traag, moe, kon niet nadenken en een hele zin zeggen, kon absoluut geen auto of fiets rijden. Na ongeveer 3 weken van de ene op de andere dag was het weg. Samen met mijn depressie. Mijn gedachten veranderden volledig en ik voelde dat het gewicht van mijn borst was afgenomen. Toen realiseerde ik me hoe slecht ik het vroeger deed. Ik heb mijn leven nu op de rails en samen met het creëren van een gezonde routine, eetgewoonten en beweging voel ik me weer een normale ik en kan ik weer levensvreugde vinden. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen. Sommige bijwerkingen bleven, namelijk af en toe duizeligheid en een droge mond, maar zeker de positieve effecten die het op mijn leven had waard. ////(Originele tekst: After giving birth,divorce, moving, taking care of my sick mum… I fell into heavy depression (didn’t know it was depression) with lots of suicidal thoughts as to how the world would be better without me and felt worthless. I also suffered from panic attacks and lots of anxiety. I tried citalopram but didn’t work for me, just made it all worse. The first 2-3 weeks on 50mg amitryptiline I was a vegetable, was dizzy, very slow, tired, couldn’t keep a thought and say a whole sentence, definitely couldn’t drive a car or a bike. After about 3 weeks from one day to another it was gone. Together with my depression. My thoughts completely changed and I could feel like the weight off my chest has lifted. It was then that I realised how badly I was doing before. I got my life on track now and together with creating a healthy routine, eating habits and exercise I feel like a normal me again and can find joy in life again. I think it it worth giving it a try. Some side effects remained nameli occassional dizziness and dry mouth but definitely worth the positive effects it had on my life. )

09-07-2022 | Vrouw | 52
clomipramine
Dit medicijn heeft me enorm goed geholpen. Heb het een halfjaar geslikt, 25 mg per dag, ging prima. Op advies vanbde huisarts gestopt, dacht dat ik wel weer zonder kon. Totdat ik drie maanden bedlegerig werd vanwege een ernstige infectie en merkte daarna dat het weer de verkeerde kant opging. Depressie en angstennsliegen hard toe. Toch weer opnieuw begonnen, mijn hemel, wa[lees meer...]t waren de bijwerkingen weer erg in het begin, bijna niet te doen, extreem angstig en depressief. Toch doorgezet, na 25 mg verhoogd naar 50 mg en tien vielen de puzzelstukjes weer in elkaar en denk je "was dat nou zo moeilijk?" Ben hier heel blij mee, laat je in het begin niet afschrikken door de bijwerkingen, die zijn echt erg, dat je denkt "hoe ongelukkig kan een mens zijn." Maar nu leef ik weer, heb elke dag plezier, een zware verantwoordelijke baan, maar dit gaat me heel goed af. Ik heb dit stofje gewoon nodig, heeft niks met jeugdtrauma ofzo te maken, dit is puur een lichamelijk iets.

06-07-2022 | Vrouw | 34

30-06-2022 | Vrouw | 45
Hoofdpijn
Hoi ik wou vragen hoelang het bij jou heeft geduurd voordat het begon te werken. Ik slik notrilen nu 7 weken en merk er nog niks van. Groetjes Chantal

29-06-2022 | Man | 59
Lage rugpijn
Sinds ik Notrilen gebruik, was het mijn vrouw opgevallen dat ik snel boos en geïrriteerd ben. Ik vraag mij af of dat een bijwerking van Notrilen is?

27-06-2022 | Vrouw | 41
clomipramine
Voor mij hielp clomipramine 25 mg tegen mijn angst en paniek klachten (het was niet weg maar wel minder!) en heel erg goed tegen mijn prikkelbare darm klachten. Geen kramp aanvallen meer!

12-06-2022 | Vrouw | 43
amitriptyline
Migraine gekregen na het doormaken van 2x corona. Vanalles geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk amitriptyline gekregen. Dit begon na 2 weken te helpen. Door longcovid naast migraine al meer dan een jaar een erg overprikkeld hoofd. Na 2 weken amitriptyline gebruik knapte mijn hoofd opvallend goed op! Ik gebruik het nu 5 maanden. Heb geen migraine meer en de overprikke[lees meer...]ling is zoveel Minder geworden dat ik langzaam maar zeker weer een normaal leven kan leiden. Ik slaap ook veel beter nu. Enige minpuntje is dat ik wel aankom in gewicht...

Gaat erg goefd nu

Tegen angsten

clomipramine
Na een zeer depressieve periode, met veel angsten wist ik niet wat me overkwam. Altijd was ik vrolijk en ineens vol met angst. Dit medicijn heeft me enorm veel geholpen.

08-06-2022 | Vrouw | 49
Syndroom van Ehlers-Danlos
Door de amitriptyline kon ik eindelijk na een enorme tijd weer langer slapen dan een kwartiertje per keer en hulp nodig bij zelfs omdraaien door de pijn (op dat moment waren mijn heupen hels). Maar in 3 maanden 30 kg aangekomen. Daardoor acuut zelf gestopt met de amitriptyline zonder bijwerkingen en alleen nog maar oxycodon, langwerkende en kortwerkende. De langwerkende de[lees meer...]ed na een tijdje niks meer, dus zelf acuut mee gestopt. Geen bijwerkingen gehad van het stoppen met de langwerkende oxycodon en dus ook niet van de amitriptyline. Wel weer meer pijn en slechte nachten, maar zoveel extra gewicht komt mijn lichamelijke klachten ook niet ten goede.

01-06-2022 | Vrouw | 27
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Jaren getwijfeld en nooit gebruikt. Puur door alle horror verhalen en ervaringen die ik online las. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn allen geneigd om alleen slechte ervaringen te delen. De goede nemen we geen tijd voor. Ik ben nu 5 dagen verder en de buikpijn is echt veel minder. Ik heb altijd enorme buikpijn en afgelopen week wederom koliek aanvallen. Dus toch besl[lees meer...]oten te beginnen, met tranen en veel angst voor de medicijnen. Uiteindelijk zo blij dat ik ben begonnen. De bijwerkingen vallen hier echt gigantisch mee. Einde dag ben ik wat vermoeid en een draaiend gevoel, overdag een beetje duf en een droge mond niet in extreme vorm. Tot op heden geen buikpijn! En blijf ik voorlopig gewoon gebruiken.

30-05-2022 | Man | 48
amitriptyline
Jarenlang moeite gehad met diep in slaap komen met als gevolg dat ik iedere ochtend moe was. Inslapen is geen probleem, maar ik werd wakker van het minste of geringste. En als ik wakker werd, ongeacht de tijd, kwam ik niet meer in slaap. De huisarts had goede ervaringen met amitriptyline en de 10mg werkt bij mij uitstekend. Slaap veel dieper en ben vaak uitgerust als ik 's[lees meer...] ochtends wakker word.

24-05-2022 | Vrouw | 50
amitriptyline
Voor het slapen en ontspannen van mijn lichaam werkte het prima, alleen maakte het mij erg depressief en angstig, zelfs in een lage dosering

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5819)
Anticonceptie - overig (4280)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2951)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2396)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1698)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1440)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1437)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1349)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)