ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva TCA

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva TCA

13-02-2019

Maprotiline (maprotiline)
Depressief

Paniekaanvallen wat resulteert in depressie Gebruik het al 20 jaar. Vorig jaar gestopt, heb er een jaar over gedaan om het af te bouwen. Ben er nu weer aan omdat de angsten en paniekaanvallen terugkomen wat suïcidaal kan worden.
07-02-2019

Stoppen met roken

Via via hoorde ik over dit medicijn om te stoppen met roken ... Ik had een aantal pogingen gedaan om te stoppen wat elke keer mislukte .. Bij de huisarts gevraagd om nortrillen en gekregen .. Heeft mij super goed geholpen de eerste weken door ... Nooit meer gerookt
04-02-2019

Amitriptyline (amitriptyline)

In september 2018 hoorde wij dat mijn vrouw borstkanker had, Mijn eerste vrouw is al aan kanker overleden in het jaar 2002 zij had een tumor in haar hoofd. dus begon mijn film weer overnieuw het verleden van eerste vrouw speelde weer op. Ik kon s'nachts niet slapen, het maalde mij door mijn hoofd, veel angst en stress hoe het verder zou gaan met haar en was bang dat ik haa[lees meer...]r ook kwijt zou raken. Ook mijn kinderen heeft het verleden van mijn eerste vrouw mee gemaakt, en deze vrouw was de vervagende moeder zij waren er ook kapot van. Toen mijn eerste vrouw in 2002 is overleden waren de kinderen in de leeftijd van 6-8 en 11 jaar. Omdat ik zelf Artrose aan de beiden handen heb gebruikte ik 3xdaags de Diclofenac 50mg of de Tramadol 50mg 3xdaags met een maagbeschermer 1xperdag. Nu ik in september 2018 ben begonnen met de AMITRIPTYLINE 10mg die ik alléén s'avonds voor ik na bed ga 1 tablet in neem met water slaap ik de hele nacht goed door en sta s'morgens op zonder pijn klachten aan mijn handen mijn vrouw gaf al aan dat ik s'nacht zeer rustig slaap. Ben overdag niet meer moe en kan nu de ernstige ziekte van mijn vrouw die borstkanker heeft beter op mij nemen, en kan haar zo goed mogelijk helpen waar ik haar kan helpen. Overigens gebruik ik de Diclofinac en de Tramadol en maagbeschermers niet meer.
30-01-2019

Amitriptyline (amitriptyline)

Dit medicijn heb ik een keer gekregen omdat ik niet kon slapen. Dat heb ik geweten. Ik ben 3 weken duizelig geweest, depressief en angstig. De beste psychiaters en neurologen ter wereld weten niet precies wat deze middelen doen. Ze zijn levensgevaarlijk en kunnen dingen doen in je hersenen waar niemand iets vanaf weet. Ze worden domweg off-label voorgeschreven voor angste[lees meer...]n, slapeloosheid etc. en dat simpelweg vanwege de versuffende bijwerking. Ze zijn niet verslavend maar als je stopt kun je wel suïcidaal worden. Bovendien gedragen veel mensen die dit gif slikken zich als een zombie. Benzodiazepines kunnen dan wel verslavend zijn, maar de werking is tenminste bekend en ze zijn niet giftig. Ik neem nooit meer off-label anti-depressiva of anti-psychotica voor slaapstoornissen. Benzodiazepinen zijn naar mijn mening veel veiliger en werken beter (verschilt wel per variant).
25-01-2019

Anafranil (clomipramine)

Ik heb een vraag, ik slik al vele jaren anafranil maar sinds 2 weken slik ik nu 60 Mg (was 30 Mg). Ik voel me eerder slechter dan beter (onrustiger en neerslachtiger). Moet ik wel doorgaan of wil ik te snel resultaat? De dokter Vertelde dat het 2 weken zou duren voordat het aou "aanslaan". Ik slik het i.c.m. 30 Mg Frisium.
24-01-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Ik slik het nu 2,5 jaar en ben er erg blij mee. In het voorjaar van 2016 gestart met een andere antidepressiva, hierdoor in een ernstige depressie met psychotische kenmerken terecht gekomen. Tijdens opname en wat gerommel met medicatie bleek dat Nortrilen voor mij op dat moment de beste ‘keuze’ was ( naast mirtazapine en oxazepam in het begin, die heb ik er toen ik het nie[lees meer...]t meer nodig had snel vanaf gehaald). In het begin veel bijwerkingen gehad. Duizelig, lage bloeddruk waardoor ik als ik te snel opstond in elkaar zakte, droge mond soms zo erg dat mijn wangen aan mijn gebit plakten, trillen van handen en ontzettend zweten bij elke beweging die ik maakte. Ook ervoor ik erge traagheid net of ik in een slowmotionfilm zat. Nu ruim 2,5 jaar verder nog steeds last van een droge mond (zorg ervoor dat ik altijd een flesje water bij me heb), wat sneller zweten als normaal en gewichtstoename. Ik slik de 150mg voordat ik ga slapen zodat de meeste dufheid ‘s nachts zit. Een ander voordeel is dat het ook rust geeft in mij hoofd (Heb ritalin en methylfenidaat geslikt voor ADHD maar moest daar mee stoppen toen ik in depressie terecht kwam).
18-01-2019

Chronisch pijnsyndroom

Van 2x 25mg in 1x slikken op advies van apotheek overgestapt naar 1x 50mg van ander merk. (Brown en Burkina, prolepha) wat een drama! Werkte überhaupt niet en veel aangekomen. Nu weer terug naar 2x 2 tabletten van 25mg van sandoz. Pijn weg (fibromyalgie) humeur terug, geen migraine meer en kan eindelijke weer conditie op gaan bouwen. Aankomen van deze medicatie had mijn h[lees meer...]uisarts overigens wel even mogen vermelden. Ijs lik ter pijnbestrijding zodat ik kan sporten en af kon vallen. Duh!
17-01-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Ik kreeg eerst gabapentine 100 mg. voor de zenuw klachten in de benen. Geen last meer van de zenuwpijn, maar ik sliep slecht door zware hoest buien en zeer droge mond. Is een bijwerking van dit medicijn. Nu 3 dagen aan de nortrilen 10 mg. Ervaar een lichte verbetering maar begin slecht te slapen en heb veel gerommel in mn darmen. Is dit een bijwerking? Ook lees ik hier dat[lees meer...] het voor wordt voorgeschreven voor stoppen met roken en depressies. Roken doe ik niet en gelukkig heb ik geen last van depressive gevoelens. Nu vraag ik me af is dit wel een goed medicijn voor mijn zenuw pijn in de voeten en benen waardoor ik moeilijk loop en snel vermoeid ben.
14-01-2019

Fibromyalgie

4 jr heel slecht geslapen door pijn in mijn lijf. Tot deze diagnose kwam met de voorgeschreven medicijnen. Ik gebruik 4 x 10 mg om 20.00 en slaap sindsdien weer als een roosje. Voor mij zijn het wonderpilletjes...
12-01-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Ik vind dat nortrilen een goede medicament voor mijn depressie. Ik slik 100 mg per dag. Echter is mijn bloedspiegel is hoog. Mijn huisarts heeft 50 mg voorgeschreven en de depressie komt weer terug. Wat is de lange termijn consekventies voor de hoge bloedspiegel?
08-01-2019

Amitriptyline (amitriptyline)

Na jaren van stress en slapeloosheid Amitriptilyne voorgeschreven gekregen. Eerst 30 mg en dat hielp in het begin erg goed om de extreme stress en vermoeidheid weg te nemen. Na een jaar heb ik het langzaam afgebouwd naar 10 mg. Ik voel me rustiger en slaap goed. In de bijsluiter wordt aangegeven dat je het om 10 uur s avonds kunt innemen, ik doe dat liever rond 20:00 dan g[lees meer...]aan m'n ogen rond 11 echt dicht en slaap ik heerlijk. S morgens wakker worden is wel wat taai, maar zou het middel niet willen missen.
03-01-2019

Sarotex (amitriptyline)
Manisch-depressieve stoornis

slikte eerst Sarotex 100mg, maar ging helaas uit de handel vandaar uit, naar Amitripteline werkte niet vlakte helemaal weg, kreeg ook stem in hoofd, mee afgebouwd en toem clomipranine ook opgebouwd werkte ook niet, en sinds 21 november 2018, venlafaxine 2xdaags 150mg ook dat helpt nog niet.
26-12-2018

Fibromyalgie

Tijd lang 20 mg gebruikt, eind 2017 verhoogd naar 25 mg, werkt goed tegen de fibromyalgie, nadeel is de melkafgifte. Dit werkt niet stimulerend tijdens de sex
16-12-2018

Aangezichtspijn

Ik gebruik dit medicijn al meer als 17 jaar voor/tegen Aangezichtspijn,Neuropathie,slaapstoornis. Elke andere pijnstiller geprobeerd de aangezichtspijn te verminderen Fentanyl 125 mc,Oxynorm 10mg 3 x per dag,Gabapentine 3 x 10 mg en Amitriptyline 150 mg wat eindelijk de pijn dragelijk maakt.Van al deze medicatie doet Amitriptyline het meeste goed en het fijne is dat ik no[lees meer...]oit sliep (17 jaar 1 a 1,5 uur per nacht natuurlijk slapen) van alles geprobeerd Temazepam,Oxazepam
15-12-2018

Amitriptyline (amitriptyline)

Sinds ongeveer een jaar sliep ik heel slecht. Vaak maar een paar uur per nacht. Het verpestte echt mijn leven, ik werd er depressief van nooit meer energie te hebben om dingen te ondernemen. Sleepte mezelf de dag door. Heel veel dingen geprobeerd: wietolie, melatonine, aardingslaken, verzwaringsdeken, supplementen, mirtazapine, quetiapine, lorazepam, etc Hielp allemaal n[lees meer...]iet. Tot ik amitryptiline vond. Ik val weer gewoon in slaap, en als ik wakker word val ik ook snel weer terug in slaap. Wauw! Ik ben echt ontzettend blij en dankbaar dat ik dit middel heb gevonden. Ik heb weer energie om dingen te doen, kan me weer op dingen verheugen. Echt geen woorden voor hoe blij ik hiermee ben. Enige bijwerkingen die ik heb zijn iets meer eetlust en wat sneller moe, maar dit staat in geen verhouding met slecht slapen. Voor mij is het een wondermiddel, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Ik zou het zeker proberen! Ik zou alles proberen als je last hebt van slapeloosheid. Niet de moed opgeven in ieder geval, en doorgaan met dingen uitproberen. Ik had echt alle hoop eigenlijk al opgegeven, had al zo veel dingen geprobeerd. Tot ik hierop stuitte dus.
23-11-2018

Alvleesklierontsteking

Heb deze medicatie gekregen omdat me methadon werd voorgeschreven ivm chronische alvleesklierontsteking (veel pijn). Psychiater en de pijnarts vertelde mij doordat ik methadon ging gebruiken dat ik daarvan depressief zou worden en dus een anti depressivia moest nemen, amitriptyline dus.
18-11-2018

Stress

Amitriptiline helpt enorm met slapen maar de volgende dag ben je echt vermoeid. Let op: het is geen chemische slaap, maar je eigen vermoeidheid. In mijn geval stop de adrenaline die me wakker houdt. Volgende dag(en) kun je totaal kapot zijn - maar dat is dan je eigen vermoeidheid die je eindelijk ook echt voekt.
06-11-2018

Amitriptyline (amitriptyline)

Voor de zenuwpijn werkte dit medicijn perfect, voor de angststoornis erg slecht, ook na ophoging tot 50 mg geen effect op angststoornis
28-10-2018

Clomipramine (clomipramine)

Na een aantal medicijnen te hebben geprobeerd (citalopram, sertraline en velafaxine) overgezet op clomipramine. De effectiviteit van venlafaxine ging snel achteruit (binnen een half jaar) dus over op clomipramine op advies van de psychiater. De bijwerkingen hiervan waren dusdanig dat we besloten om met clomipramine te stoppen en over te gaan naar (weer) een andere AD. Nu o[lees meer...]ver op escitalopram. ben benieuwd.
17-10-2018

Clomipramine (clomipramine)

Ik heb een poosje clomipramine geslikt. Opgebouwd naar 150 mg. Toen dosis van 112,50 mg gecombineerd met fluvoxamine 25 mg. Ik zat er namelijk al een tijdje echt helemaal doorheen. Verlamd door angst. Zag het zelfs even allemaal niet meer zitten. De medicatie heeft mijn stemming toen verbeterd. De angst werd hanteerbaar en hierdoor zag ik het licht weer schijnen. Maar… ik [lees meer...]had heel veel last van de bijwerkingen. Van het ene op het andere moment ben ik hierom gestopt. Heb 2 dagen afgebouwd en toen naar 0. Heftige 1,5 tot 2 weken gehad. Mijn lichaam was in de war. Moest echt afkicken. Werd ook afgeschrikt door horrorverhalen over plotseling stoppen. Maar voelde dat ik dit moest doen. Afkicken viel in tegenstelling tot de horrorverhalen alles mee. Ik slik nu denk ik 1,5 maand geen medicatie meer. Het voelt alsof er een deken van me af is gevallen. Alsof ik ben ontwaakt. Ik leef ! Ik kan weer klaarkomen, heb energie, kan lekker hardlopen en sporten, kom goed uit mijn woorden. Mijn stoelgang is de oude en ik kan normaal plassen. Dat waren namelijk allemaal bijwerken. De energie om van alles te ondernemen is terug. De angst is helaas ook. Toch vind ik het fijner om écht te leven. De angst moet ik op de koop toenemen. Ik probeer zo min mogelijk eraan toe te geven. Ik ben ontzettend blij dat ik de keus heb gemaakt om medicijnvrij door het leven te gaan, tegen het advies van de behandelaar in. Vanochtend had ik een gesprek met mijn huisarts en die staat gelukkig achter mij. Hij vindt het een dapper besluit. Ik kan voor niemand bepalen om medicatie wel of niet te slikken. Ik weet alleen voor mezelf dat ik nooit meer medicatie wil. Hoe groot de angsten ook worden. Mijn medicatie is hardlopen, wat mediteren, gezond eten, af en toe helemaal uit je dak gaan op de dansvloer met wat wijntjes, goed slapen en werk doen waar je gelukkig van wordt. Ik vind het heftig hoeveel bijwerkingen zo’n medicijn heeft en dat je ook echt verandert als persoon. Toen ik startte, in de opbouwfase zat, waren de bijwerkingen ook echt heftig. Trillen, raar gevoel in hoofd. Af en toe was ik mijn zicht kwijt. En de eerste drie weken was het niet verantwoord om achter het stuur te kruipen. Ik kon niet meer fatsoenlijk autorijden. Ik wens iedereen veel succes met de moeilijke afweging om voor medicatie te kiezen of niet.
16-10-2018

Amitriptyline (amitriptyline)

Neuropathie langzaam veel klachten artsen hielden het op de overgang zelf gestopt tegen advies in voel me nu iedere dag een beetje beter pijn is wel weer helemaal terug bloeddruk is weer normaal al het toegenomen gewicht verdwijnt langzaam mond minder droog .de muur van onwil van de artsen vind ik jammer het had niet zo ver hoeven te komen.
11-10-2018

Aangezichtspijn

Geen bijwerkingen gehad vanaf 1ste gebruik tot heden, ik neem ze 's avonds in omdat je er slaperig van wordt, ik slaap er daarom ook prima op. Werkt voor mijn A-typische aangezichtspijn hewel goed,
02-10-2018

Clomipramine (clomipramine)

Ik slik dit middel ruim 4 maanden en het valt me zeer tegen. Ik had er zulke goede verhalen over gehoord. Ik heb last van een zware angststoornis, ik durfde zelfs mijn bed niet uit. In dat opzicht is het iets verbeterd maar ik functioneer nog steeds nauwelijks. Ik heb nog steeds heel veel angst maar daarbij ben ik zo duizelig dat alleen dat al angst oproept. Ik heb het eer[lees meer...]der aan de psychiater aangegeven maar die zei steeds dat het nog af kon nemen. Helaas dus niet. Van de week weer een gesprek met psychiater en ik denk dat ik ga vragen om een ander middel, dit is geen leven zo.
25-09-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Deze medicatie werd voorgeschreven nadat ik was afgebouwd van de maximale dosis sertraline. Helaas had ik een depressie die door de sertraline heen was gekomen. Bij het beginnen van de medicatie merkte ik vrij snel de bijwerkingen en hier heb ik totdat ik stopte met deze medicatie last van gehad. Trillende handen, ontzettend zweten zonder enige inspanning te leveren waardo[lees meer...]or ik niet meer durfde te sporten. Echter merkte ik na acht weken dat de medicatie hielp en kwam ik eindelijk uit mijn depressie. Het voelt alsof ik zonder deze medicatie nooit beter was geworden, alleen had ik enorme last van bijwerkingen. Ben blij dat ik er nu van af ben!
24-09-2018

22-09-2018

Depressief

Het duurde lang voor er aan gewent te zijn, ik begon met 10 mg na een paar maanden werd het 2x 10 mg per dag. Nog later werd het en nu nog, 25 mg per dag. DE gewenning vergt tijd, het resultaat is geen manische aanvallen en geen hoofdpijn meer.
18-09-2018

Fibromyalgie

Over het algemeen ben ik tevreden over amitryptoline. Minder over ook hier gewichtstoename. Ik heb dit uitgetest door na anderhalf jaar gebruik te stoppen 6 maanden en weer opnieuw in gaan nemen ivm slechte slaap. Ik viel af na geen inname en kwam weer 5 kilo aan bij inname.
18-09-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Na jarenlang SSRI's als Fluvoxamine en Seroxat zonder dat het hielp was Nortrilen voor mij hét middel om van mijn vreselijke depressies af te geraken. Zonder al te veel bijwerkingen in mijn geval een schot in de roos. Het blijft altijd een beetje trial and error met deze middelen.
16-09-2018

Prothiaden (dosulepine)

Na het proberen van antipsychotica, dit middel voorgeschreven gekregen. Werkte al snel in op mij, na ongeveer 2 weken. Mijn lust om te werken nam toe, dingen doen werd weer interessant. Over het algemeen heeft deze medicatie een zeer goede werking. Ben nu reeds ong. 4 maand dit aan het nemen. Hopelijk kan naar de toekomst toe de de medicatie/dosis stopgezet/verminderd word[lees meer...]en. Antidepressiva is een goede (tijdelijke) oplossing als je in een moeilijke situatie zit, maar naar mijn mening is geen medicatie nog altijd beter.
12-09-2018

Tryptizol (amitriptyline)

na enkele jaren "aanklungelen" werd ik opgenomen bij de PAAZ. Het was even zoeken welk medicijn bij mij paste. Uiteindelijk werd mij triptyzol voorgeschreven door de psychiater binnen enkele weken merkte ik verbetering en krabbelde ik weer op. op een gegeven moment voelde ik mij "top ". Ik voelde me goed en ging op eigen houtje afbouwen. Had ik dus niet moeten doen. de de[lees meer...]pressie greep mij opnieuw in de kraag. Ik wilde niet iemand zijn die bij de gratie van pillen kon functioneren. Dit was een proces van acceptatie. Nu denk ik: oke, ik moet een pil om mijn depressies de baas te blijven. Andere mensen nemen medicijnen voor b.v. de bloeddruk of diabetis. en ik dus medicatie om een ndepressie te voorkomen. Het zij zo. dus gewoon accepteren.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4508)
Anticonceptie - overig (3354)
Cholesterol (2645)
Depressie - antidepressiva overig (2436)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2069)
Pijn - morfine-achtigen (1993)
Pijn (1810)
Verslavingsziekten (1709)
ADHD - psychostimulantia (1684)
Bloeddruk - betablokkers (1528)
Maagzuur - protonpompremmers (1461)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1419)
Anticonceptie - eenfase (1247)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1028)
Angststoornissen (1017)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (975)
Depressie - antidepressiva TCA (938)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (888)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!