categorie

Depressie - antidepressiva TCA

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva TCA

23-07-2024 | Vrouw | 51
clomipramine

verandering van het hartritme hoge bloeddruk chronische vermoeidheid overgewicht verminderd libido droge mond

Zo'n 25 jaar geleden ben ik gestart met Clomipramine 75 mg retard. Reden was depressie en angst/paniekstoornis. Ook ik gebruikte Sandoz en later Mylan. Voor mij gelukkig geen verschil qua werking. Na 30 jaar ben ik gefaseerd gaan afbouwen. Reden is, dat ik nu op 51 jarige leeftijd de diagnose ADHD gecombineerde type heb gekregen. De klachten van de ADHD verergerden extreem[lees meer...] nu de overgang bij mij begonnen is, vandaar onderzoek naar en uiteindelijk de diagnose ADHD. In overleg met mijn psychiater wilde ik ADHD medicatie gaan proberen. Volgens de psychiater combineert de Clomipramine niet goed met bijvoorbeeld methylfenidaat. Bovendien zou de Clomipramine een enorme dikmaker zijn. Aangezien ik al jaren met overgewicht kamp, hoop ik dat dit minder zal worden. Ik ben nu pas 6 weken volledig afgebouwd, dus ik kan nog niet aangeven of mijn overgewicht afneemt. Met de Clomipramine had ik last van de volgende bijwerkingen. Droge mond, veel zweten, extreem vermoeid, verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, laag libido en overgewicht. Bovendien kon ik amper nog huilen, wat soms best een noodzakelijke uitlaatklep is. Alle emoties werden afgezwakt, zowel de negatieve als de positieve. Het medicijn werkte wel goed tegen mijn depressie en angststoornis. De bijwerkingen heb ik altijd voor lief genomen. Het afbouwen van de medicatie vond ik wel heel erg naar. Met name de brain zaps. Ben nu onlangs gestart met Bupropion (zou zowel tegen depressie als ADHD klachten werken), maar daar heb ik of de juiste dosering nog niet van gevonden of het werkt bij mij niet/onvoldoende. Ben niet depressief en het is rustiger in mijn hoofd, maar ik heb wel continu adrenalinestoten achter mijn maag, ben erg emotioneel, verbaal verschrikkelijk agressief en mijn tinnitus is verergerd. Ga nu op advies van mijn psychiater een hele lage dosering Aripiprazol erbij gebruiken in de hoop dat deze klachten gaan afnemen. NB: Clomipramine heb ik tijdens mijn zwangerschap gebruikt en mijn dochter moest na de bevalling minimaal 3 dagen afkicken. Ze had tremoren die gelukkig na een paar dagen afgenomen zijn. Ik heb me hier achteraf altijd heel erg schuldig over gevoeld en zou, als ik weer zwanger wilde worden of al was, toch proberen te stoppen met de medicatie voor/tijdens de zwangerschap.

Anafranil

23-07-2024 | Man | 65
clomipramine
al 42 jaar gebruik ik clomipramine eerst was het anafranil 10 mg van Sandoz. mijn leven is weer leefbaar geworden door dit medicijn. nu heeft Sandoz besloten om het medicijn niet meer te produceren, ik vind het vreselijk de clomipramine van Mylan helpt echt niet. ik vind het heel erg dat Sandoz mij en andere patiënten in de steek laat. ik heb al ander medicatie geprob[lees meer...]eerd maar dan gaat het gigantisch fout. heeft iemand een tip waar ik de clomipramine nog kan halen/kopen? Nena

21-07-2024 | Man | 63

buikpijn

in combinatie met Zopiclon (3,5 mg) geeft amitriptilyne steken in je bovenbuik/maag waardoor je de eerste paar uren wakker blijft. chemische reactie? Advies niet met Zopiclon gebruiken. Kan wel ,et Temazepam

16-07-2024 | Man | 53
clomipramine
Met het papieren recept van de huisarts naar de apotheek gereden. Medicijnen zelf betaald (€ 5 voor een doosje van 50 st)

Nortrilen

15-07-2024 | Vrouw | 51
nortriptyline
Spierpijn
Al weken met erge pijn in mijn benen. Dag en nacht. Maar nu nortiptyline 10 mg en zo goed als geen pijn meer.

11-07-2024 | Man | 62
amitriptyline

snel zweten verhoogde hoeveelheid zweten verstoorde slaap verlies van libido afwezig voelen oorsuizen

Ik gebruik het s avonds 1x perdag 2x10mg voor het RLS syndroom. Dan heb je heel erge jeuk binnen in je benen ( zo voelt het ) en ben je heel onrustig in je slaap. Regelmatig komt het voor dat ik in slaap val en plots wakker wordt met het gevoel dat ik al uren geslapen heb , kijk op mijn mobiel heb ik slechts 1 uurtje geslapen , en kom dan maar weer in slaap . Heb ik overd[lees meer...]ag al last van jeukende benen dan neem ik ook nog 2 paracetamols en soms lukt het om een paar uur te slapen. Verder ben ik soms heel afwezig als er tegen me gesproken wordt wat ook zorgt voor de nodige irritatie , en de duizeligheid is bijna altijd in lichte mate aanwezig net als de oorsuizen wordt je ook gestoord van. Ik heb soms sterk het gevoel dat ik mezelf niet ben !!!!

09-07-2024 | Vrouw | 57
clomipramine
Ik heb dit medicijn al 30 jaar naar volle tevredenheid gebruikt. Andere merken hebben tot nu toe niet hetzelfde resultaat In Nederland is Sandos (nu) niet (meer ) te krijgen.

09-07-2024 | Man | 53
clomipramine
Ik heb een Franse vriendin laten bellen met de eerste apotheek over de grens bij Lille. Zij hebben het besteld en 2 dagen later zijn we naar Frankrijk gereden. Daarna nog meerdere apotheken bezocht want ze nemen het recept niet in. Nu voor een jaar op voorraad.

08-07-2024 | Vrouw | 62
Chronische depressie

vaak moeten plassen moeilijk om te plassen problemen met autorijden verhoogde hartslag droge mond

Serotonine tekort en niet kunnen slapen en daardoor depressief.

Nortrilen

08-07-2024 | Man | 68
nortriptyline

concentratieproblemen droge mond

07-07-2024 | Vrouw | 36
amitriptyline

depressief nachtmerries slapeloosheid diarree die langer dan 4 weken aanhoudt trillingen verhoogde hartslag

Na 5 soorten SSRI's overgestapt naar een TCA. Sinds circa 5 weken geleden gestart met Amitriptyline 50mg (HCL Strides) Vanaf de 2e dag begonnen de bijwerkingen en zijn tot op heden nog niet verbeterd. Voel me lichamelijke en psychische alleen maar slechter worden. Voor de slapeloosheid inmiddels zopiclin gekregen (ivm niet leverbare temazepam en zopidem). Dat helpt wel [lees meer...]iets tegen het slapen, echter niets tegen de hevige nachtmerries. Het trillen en de versnelde hartslag leer je wel mee omgaan, maar de overige bijwerkingen ervaar ik als vreselijk. Zou zeggen dat je na 5 weken toch wel wat verbetering in zowel stemming als bijwerkingen zou merken.

07-07-2024 | Vrouw | 43
Hersenschudding

constipatie

Na een ernstige hersenschudding begonnen met amitriptyline. Ik sliep slecht door de stresss van een langdurige hersenschudding. Ben zo blij dat ik met amitriptyline ben begonnen. Sliep veel beter, waardoor het herstel van de hersenschudding ook sneller verliep. In Duitsland wordt overigens standaard antidepressiva gegeven bij ernstige hersenschudding, om slaap te bevordere[lees meer...]n.

04-07-2024 | Vrouw | 28
Buikpijn

duizeligheid hartritmestoornissen veel meer honger

24-06-2024 | Man | 53
clomipramine
Ondertussen een ritje naar Frankrijk gemaakt en voor een jaar Sandoz op voorraad

15-06-2024 | Vrouw | 61

slapeloosheid

10 jaar gebruikt, verschillende doseringen. Meestal 10 mg voor de nacht tegen zenuwpijn door FBSS. Na stoppen omdat ik het idee had dat het niet (meer) hielp, kon ik ineens beter in slaap komen. Daarvoor lag ik 2-3 uur wakker voordat ik eindelijk in slaap viel. Wat een verschil. Moest ik zelf achterkomen….

11-06-2024 | Vrouw | 38
Hernia

versuft

Ik heb al ruim 10 jaar Fibromyalgie en slaap elke nacht slecht. 4 maanden geleden kreeg ik een acute rughernia met uitstraling in het been. Ik kreeg toen 25 mg amitriptyline voorgeschreven. De pijn in het been werd minder en ik sliep sinds jaren weer als een roosje. Wel werd ik er erg moe van nadat ik het ingenomen had. Inmiddels ben ik geopereerd aan de hernia en heb ik d[lees meer...]e amitriptyline niet meer nodig maar in overleg met huisarts ga ik 10 mg proberen voor de Fibromyalgie. Voorlopig ga ik niet stoppen, want van een goede nachtrust en weinig pijnklachten word een mens blij.

08-06-2024 | Vrouw | 45
Rugklachten

vermoeidheid

Omdat er zoveel negatieve ervaringen zijn, wil ik mijn positieve verhaal delen. Vanwege chronische rugpijn na een ongeluk 14 jaar geleden (div. Operaties) amitriptyline voorgeschreven gekregen. Gestart met 1x10mg en mocht het opbouwen tot 30mg in de avond per dag. Ja, je hebt in het begin veel bijwerkingen (duizelig, heel moe, gevoel van onrust, hoofdpijn), maar letterlijk[lees meer...] na 1 week op de dosering nam het enorm af (alleen een lichte moeheid blijft en droge mond). Vanwege de vermoeidheid ,in overleg met pijnverpleegkundige, neem ik ze al om 18.00. Ik lag toch al vroeg op bed, dus ga rond 21.00-21.30 naar bed en ben zo in dromenland. Mijn pijn is dusdanig verminderd (had ook jaren onverklaarbare pijn in mn bovenbeen en daar helpt het ook enorm goed voor), dat ik weer praktisch zonder pijn m’n werkuren red en ook weer eens zonder al teveel pijn wat leuks met m’n dochter (peuter) kan doen. Ik ben superblij!

02-06-2024 | Vrouw | 33
Fibromyalgie

oorsuizen

Ik kreeg na een week gebruik extreme oorsuizen dus helaas moeten stoppen. Voor de pijn werkt het geweldig, erg jammer.

02-06-2024 | Man | 50
clomipramine
Heeft er iemand al ervaring met het halen van clomipramine van het merk Sandoz uit het buitenland (Frankrijk) Daar zou het nog leverbaar zijn?

02-06-2024 | Man | 50

29-05-2024 | Vrouw | 45

depressief

Deze medicatie helpt mij goed bij extreme PDS pijn. Na 2 weken bijna geen bijwerkingen meer.

Imipramine

26-05-2024 | Vrouw | 70
imipramine
in 1989 van de trap gevallen aangetaste zenuw in de rug na het lang ontkennen en vinden van de artsen immipramine voor geschreven gekregen. deze heb ik 34 jaar geslikt naar volle tevredenheid. plots zijn ze niet meer op de markt van de ene op de andere dag moest ik er mee stoppen. wat natuurlijk niet wenselijk was. mijn inziens heeft de apotheker hier een grote steek laten[lees meer...] vallen. Toen amitriptyline voorgeschreven deze ongeveer 5 maanden gebruikt en de is toen in anderhalve week afgebouwd ik gebruikte hiervan 4 x25 mg deze bevielen niet.. Afgesproken met de arts dat ik helemaal zou stoppen met de medicijnen 14 april heb ik de laatste medicijn gehad. en nu ben ik aan het afkicken het is vreselijk hoeveel ik daarvan onder vind. Toen ik met immipramine gestopt was heb ik liggen te schudden op bed daarna hoge koorts. de volgende dat vreselijke nekpijn enz.. maar nu even weer terug naar nu ik voel mij zo ellendig heb alle verschijnselen die ook op het internet staan. ik wil zo niet verder ga deze week met mijn man naar de huisarts om er over te praten. en ik wil een handvat hebben voor nu hoe verder. ik heb mij in deze materie verdiept en ben van mening dat ik na zoveel jaren slikken er veel langer over het afbouwen gedaan moet hebben. waarschijnlijk wel 4 a 5 maanden hiervoor wil ik jullie waarschuwen denk erom. Mijn huisarts heeft er lang niet genoeg verstand van want anders had hij dit niet zo gedaan met mij. ik wil nu graag contact met een psychiater deze heeft ze mij ook voorgeschreven op verzoek van het UMCG voor 34 jaaar terug. Daar ligt de expertise niet bij de huisarts.

11-05-2024 | Man | 38
clomipramine
Bij mij werkt het middel prima. Ik lees hieronder van iedereen dat Mylan niet helpt maar vindt dit wel vreemd aangezien hetzelfde bestanddeel erin zit. Alleen de hulpstoffen zijn wat anders. Of zie ik dat verkeerd?

Anafranil

08-05-2024 | Vrouw | 64

angst

Helaas niet meer leverbaar Nu Mylan helpt dus niet terug bij af. Waar kan ik sandoz halen wie weet dat

08-05-2024 | Vrouw | 64

duizeligheid droge mond angst

Waar kun je de anafranil verkrijgen in Spsnje Mylan werkt bij mij ook niet.9

29-04-2024 | Vrouw | 64
clomipramine
Al 30 jaar gebruik ik dit van Sandoz dit id helaas niet meer verkrijgbaar in Ned. Nu heb ik mylan en dit werkt niet. Waar kan ik Sandoz kopen heeft iemand idee?

28-04-2024 | Vrouw | 67
amitriptyline

diarree hoofdpijn onregelmatige hartslag hoge bloeddruk ongerustheid

Ook ik heb een genetisch probleem Een zeer laag,of niet werkend enzym CYP2D6, en een traag enzym CYP3A4. Is men pas eind 2020 achter gekomen,na heel veel negative reacties van artsen,omdat het allemaal tussen mijn oren zou zitten. Daar ik vrijwel niets aan pijnstillers o.i.d kan gebruiken als alleen paracetamol. Heb ik gevraagd om amitriptyline. Mag maar 10 mg... Vroe[lees meer...]ger merk CFgehad,en in feite niets gemerkt van bijwerkingen..,terwijl dat genetisch probleem al bestond. Nu gebruik ik strides... de eerste nachten sliep ik niet. Vervolgens kreeg ik last van obstipatie,opvliegers en zweetaanvallen. Ik slik ze ongeveer 6 weken. Ondertussen is obstiepatie diarree geworden.. Slaap ongeveer 5 uurtjes ,wordt met hartbonken,wat zelfs te horen is in mijn oren wakker met stevige hoofdpijn Heb medicijnen tegen hoge bloeddruk,vreemd maar waar de bloeddruk schiet omhoog ondanks metoprolol ongeveer 37.5 mg en hydrochloorthiazide. Onbegrijpelijk. Ik ga afbouwen .Wat ik erg jammer vind,is dat ziekenfondsen alle premies verhogen,ons volproppen met de goedkoopste zooi wat er is ,zodat ze zich kunnen blijven verrijken. Maar niet in staat zijn,voof mensen met een genetisch probleem medicijnen op maat te verstrekken. SORRY DAT IK HET ER ZO NEER ZET....ER ZIJN MEER MENSEN,ALS IK DIE TEGEN DAT PROBLEEM AAN LOPEN. (Red: absoluut en zo zie je maar weer dat een DNA test geen overbodige luxe is, want artsen vinden je dan maar een zeur, maar nu weet jij tenminste beter. Nu nog even zorgen dat de artsen er ook rekening mee gaan houden. Onze DNA test Personal Medicine is zojuist uitgebreid naar 34 genen en heeft ook de mogelijkheid de uitslagen te delen met zorgverleners. Jij beheert de resultaten zelf, jij bepaalt wie inzage kan hebben. Als de ene arts er niets mee doet, dan heb jij zelf de mogelijkheid om de resultaten met een andere arts te delen.)

28-04-2024 | Vrouw | 56

zweten

prima medicijn, slik het al 30 jaar, helaas nu niet meer te verkrijgen in 25 mg, dus overgestapt op 10 mg, erg vervelend, hoop dat het weer terug komt. Heeft mij erg geholpen na jaren oxazepam geslikt te hebben.

27-04-2024 | Vrouw | 65

emotionele afvlakking

Na een rugoperatie in 2016 amytriptiline gekregen ivm restpijn. In februari 2024 besloten het niet meer te willen gebruiken. Er zijn geen druppels of lagere doses dan 10 mg wat het af ouwen bemoeilijkt. Dus zelf tabletjes doorgebroken. Eerst 3 weken 5 mg en daarna 2 weken 2 mg. (Ongeveer) Wel eens gedacht weer te beginnen maar het is bekend dat je die eerste weken teru[lees meer...]g wil grijpen. Heel langzaam komen mijn emoties weer terug en dus ook de nodige pijnen en vermoeidheid van de fibromyalgie. Ik heb één nacht enorme kramp gehad in mijn rechterbeen en angstdromen maar die zijn nu weg.Ik zorg er wel voor veel te drinken en zover het kan veel te bewegen. Nu twee weken niet meer gebruikt !! Ik ga ervoor om het. Iet meer te nemem.

27-04-2024 | Vrouw | 74
amitriptyline

koud nachtelijk zweten acute hoofdpijn hartkloppingen

Gebruik dit middel(10mg) tegen pijn (fibromyalgie en erge slapeloosheid. Helaas krijg ik er veel narigheid voor terug. -erge hoofdpijn -zware hartkloppingen -rusteloosheid in de nacht -zware warmte aanvallen in de nacht. Leeftijd bijna 74.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6407)
Anticonceptie - overig (4522)
Cholesterol (3319)
Depressie - antidepressiva overig (3146)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2889)
ADHD - psychostimulantia (2571)
Pijn - morfine-achtigen (2526)
Verslavingsziekten (2330)
Pijn (2272)
Bloeddruk - betablokkers (1940)
Maagzuur - protonpompremmers (1793)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1765)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1670)
Anticonceptie - eenfase (1613)
Angststoornissen (1584)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1459)
Antibiotica - urineweginfectie (1293)
Depressie - antidepressiva TCA (1264)