categorie

Depressie - antidepressiva TCA

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva TCA

18-01-2022 | Vrouw | 67
nortriptyline
Ook verpleging in instellingen moeten weten dat er bijwerkingen zijn van hartritmestoornissen lage bloeddruk duizeligheid Wacht nog een week voordat ik ga minderen Ik ben wel wat meer bezig enz dus helemaal negatief ben ik nou ook weer niet Ik neem ochtend 35 mg en avond 25 Zou ook wel willen weten of ik er beter door ga slapen?

16-01-2022 | Vrouw | 45
amitriptyline
Met dit middel begonnen omdat ik elke nacht een paar uur wakker lag. De eerste week erg suf en duizelig geweest bij het opstaan s'morgens. Na de eerste week merkte ik dat ik meer eetlust kreeg. Dit is jammer maar beter dan elke nacht wakker liggen. Door dit middel ben ik wel veel meer gaan dromen. Geen nare dromen maar wel erg intensief. De huisarts zei mij dat ik kon stop[lees meer...]pen met dit middel wanneer ik wilde. Mijn ervaring is dat ineens stoppen niet prettig is en dat afbouwen echt beter is.

10-01-2022 | Man | 67
Reumatoïde artritis
Ik gebruikte deze medicatie om de nacht door te komen i.v.m met veel pijn klachten door artrose. IK weet niet meer hoelang ik dit middel geslikt hebt, maar ben nu blij dat ik er vanaf ben. Voor het slapen gaan soms één tablet maar soms ook twee of zelfs drie tabletten geslikt, overdag niet kunnen functioneren wegens suffigheid, veel last van obstipatie om vervolgens de daa[lees meer...]rop komende nacht niet kunnen slapen. IK lag overdag meer te slapen als het snachts in bed. IK ben gestopt met deze rotzooi, en kan snachts weer door slapen tot aan de ochtend, geen last meer van suffigheid of obstipatie. Of ik het middel ooit nog eens ga gebruiken weet ik nu niet, maar kan gelukkig zonder. Wel veel ontwennings verschijnselen gehad ( drie dagen ) , op gelost door later te gaan slapen en overdag niet meer plat te gaan. Mijn idee is dat het middel erger was als de kwaal, de pijn van de artrose verdwijnt toch niet meer, maar kan nu wel overdag bij de les blijven en veel meer energie. Nogmaal ieder mens is anders en reageert anders op medicatie.

08-12-2021 | Man | 26
clomipramine
Jaren geleden dit middel geslikt (75mg) en toen leek het te werken. Nu sinds 2 weken weer opgepakt met 25mg en de bijwerkingen zijn intens. Veel paniekaanvallen, erg angstig, snelle hartslag, geen concentratie, onrust in mijn hoofd, paniek, versterkt depressief. Net begonnen met nieuwe baan en met deze bijwerkingen is het niet te doen. Vandaar dat ik per morgen stop met cl[lees meer...]omipramine. Vroeger heeft het me goed geholpen, dus hele tegenstrijdige ervaringen.

06-12-2021 | Vrouw | 49
clomipramine
Ik slik clomipramine nu ruim 4 eeken zit nu op 95.mg maar ik blijf zo onrustig Iemand hier ervaring mee en weet hoelang het ongeveer duurt Dank je wel

27-11-2021 | Vrouw | 38
amitriptyline
Amitriptyline 10 mg gekregen vanwege ACNES syndroom. Na jaren tobben met hevige pijn was dit een lifesaver voor mij! Korte tijd enkele bijwerkingen gehad (o.a. droge mond), maar niet ernstig of aanhoudend. Eindelijk weer kwaliteit van leven, met dank aan dat kleine blauwe pilletje.

27-11-2021 | Vrouw | 29

25-11-2021 | Vrouw | 39
amitriptyline
Ik had al meer dan een jaar, na de geboorte van mijn dochter, last van ernstige slapeloosheid en hiermee gepaard gaande angstklachten (wat als ik weer niet slaap, paniek, etc). Ik heb van alles geprobeerd, incl. slaapmiddelen (benzo’s, wat een troep) maar het hielp allemaal weinig tot niks. Met amitryptiline ben ik steeds beter gaan slapen en na zo’n 2-3 mnd gebruik zelfs [lees meer...]weer volledige nachten. Zo ontzettend fijn na ruim een jaar gemiddeld zo’n drie uur per nacht te hebben geslapen!

23-11-2021 | Vrouw | 60
nortriptyline
ben voor de opbouw nortriline opgenomen geweest had hier voor paroxetine 40mg maar na 26 jaar slikken werkte het niet meer nortriline werkte niet goed bij mij de dood gedachten die ik heb werd erger en was niet houdbaar meer

18-11-2021 | Man | 42
nortriptyline
Ik heb een jaar geleden via de GGZ nortriptyline voorgeschreven gekregen in een dosis van 125mg voor depressieve gedachten. Ik heb er enorm spijt van dat ik dit middel geslikt heb, want het heeft me totaal niet geholpen; de depressieve gedachten zijn in het jaar van gebruik alleen maar heftiger geweest. Mijn behandelaar stond erop dat ik dit middel nog jarenlang zou gebrui[lees meer...]ken, maar ik ben eenzijdig cold-turkey gestopt met het innemen. Gedurende het gebruik had ik constant last van duizeligheid bij het opstaan, waarbij ik dan 30 seconden stil moest staan om weer tot mezelf te komen. Het leek wel alsof ik dan een herseninfarct kreeg. En dat gebeurde de hele dag door bij zitten en opstaan. Een andere bijwerking was dat ik constant oververhit was, ook in de winter, waarbij ik maar iets hoefde te doen en het zweet brak uit over mijn hele lijf. Dit maakte de depressie alleen maar erger, nog een zorg erbij.. En tot slot heb ik gedurende het jaar van gebruik erbij gelopen als een zombie: een afgevlakt gevoelsleven en niets meer leuk vinden. Mensen om me heen zeggen dat ik in deze periode een 'glazige' blik in mijn ogen had. Als ik foto's van mezelf terugzie, dan zie ik dat zelf ook. De nortriptyline heeft dus helemaal niets geholpen v.w.b. mijn depressie. Het mooie is wel dat ik me na het stoppen weer mezelf begin te voelen. De cocon waarin ik geleefd heb is weg. Ik ben me alleen maar beter gaan voelen zonder nortriptyline. Het is nu 4 weken geleden dat ik abrupt ben gestopt en ik heb de eerste 2 weken veel last gehad van duizeligheid en 'hersenschokjes'. Maar dit was goed te behappen, ik heb er niet teveel aandacht aan geschonken. Nu krijg ik heel af en toe nog zo'n hersenschokje, maar verder is het afkicken van dit middel in 1 keer me zeer meegevallen. Normaal wordt geadviseerd om over een periode van maanden af te kicken. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Mijn gemoedstoestand zonder nortriptyline is in een korte tijd zoveel beter geworden. Ik wil dit middel nooit en te nimmer meer nemen. Het jaar van gebruik is omgeven van een zwarte waas die ik nooit meer wens te ervaren. Het is ook erg makkelijk om te zeggen van: hup we gooien een pilletje erin en je voelt je weer beter. In mijn geval heeft het passeren van de tijd en goede gesprekken met personen die ik liefheb me meer geholpen dan de nortriptyline.

07-11-2021 | Vrouw | 65
amitriptyline
Dit middel gekregen om zenuwpijn (waarschijnlijk) beklemde zenuw rechts onder ribbenboog en borstbeen. Nu eindelijk na jaar verschillende specialisten bezocht te hebben nu verwijzing naar pijncentrum, hopelijk kunnen ze mij daar helpen. Amitriptyline prima middel maar niet voor langdurig gebruik.

01-11-2021 | Vrouw | 35
amitriptyline
Na operatie aan voor en achterwand verzakking, kennelijk een zenuw geraakt.. . Het was vreselijk, ik kon niks meer. En nu met de hoogste dosering amitripteline kan ik alles zo'n beetje. Maar daarbij moet ik niet meer voorover bukken. Als ik een aantal keren buk, dan begint t met een gevoelige blaas en vervolgens kan ik niet meer opstaan door een heel zwaar gevoel wat mij b[lees meer...]lokkeert om nog op te willen staan..zo zwaar. Dus ik ben heel dankbaar voor dit medicijn..het zorgt ervoor dat ik mijn gezin nog kan draaien. 35 jaar

25-10-2021 | Vrouw | 55
Stoppen met roken
Mijn man en ik zijn samen begonnen met Nortriptyline begonnen . We rookte veel 10e dag 6 oktober gestopt . Bijna 3 weken er van af vind zelfs roken vies nu, mijn man heeft totaal geen behoefte aan roken. We zijn al vaker gestopt met roken maar toch weer begonnen. We sliepen slecht zweten kort af tegen elkaar. En nu niks ik kan zelfs beter slapen we lopen veel. Blij hoe ik[lees meer...] me voel rustig wel droge mond maar word beter nu. Zou het mensen aanraden die echt willen stoppen dit medicijn gebruiken. Ik ben er blij mee en mijn man ook. Aline

21-10-2021 | Vrouw | 71
amitriptyline
Ik slaap er goed op,enkele keer beetje later in slaap,maar ik kan hier mee dealen !

09-10-2021 | Vrouw | 55
Stoppen met roken
Hallo Ik gebruik samen met mijn man Nortriptyline voor stoppen met roken. 1e dag tot en 3e dag 1 tablet 25 mg. 4e tot 7 dag 2x smorgens daarna elke morgen 3x. We zijn er aan begonnen en 9e dag gestopt. Geen bijwerkingen , wat ik en mijn man 1e keer wel hadden. Toen zijn we uit ons zelf gestopt en vaak op de tenen getrapt. Dat is juist met medicijn die we nu slikken nie[lees meer...]t het geval. We voelen ons goed geen behoefte aan roken. Dus ja zou het aanraden en ik kan weer beter slapen ben rustiger en mijn man ook. We zijn nu meer aan wandelen en genieten van de natuur.

Imipramine

07-10-2021 | Vrouw | 67
imipramine
Psychische klachten
De angststoornis is redelijk onder controle met Imipramine. Voor het overige merk ik er amper iets van. Ik neem de dosis nu in 2x in (1x in de ochtend en 1x in de avond). Toen ik de hele dosis in 1x innam kreeg ik valneigingen. Nu ik de dosis in 2x heb verdeeld is dat over.

05-10-2021 | Vrouw | 43
clomipramine
Ik heb al 2 SSRI's geprobeerd, maar deze werken niet voor mij. Nu naar een TCA Clomipramine. Ik neem het sinds februari 2020, nu dik 1.5 jaar. De eerste 8 weken zijn zwaar, want het kost tijd tot hij het goed gaat doen. Na 8 weken merk je verschil. Het duurde bij mij 8 maanden voor ik stabiel was. Dat is nu een jaar zo en ik voel me hartstikke goed. Heb al een jaar geen pa[lees meer...]niekaanval meer gehad en krijg stukje bij beetje mijn leven terug. Ik ben super blij met dit medicijn!

30-09-2021 | Vrouw | 70
amitriptyline
Dit middel werkt goed. In eens kreeg ik dit middel geleverd en had in het begin niet in de gaten dat er een ander merk geleverd was. Na een paar dagen voelde ik me gespannen, veel pijn en zag dat het middel niet van Centrafarm maar van Strides was. Het middel van Centrafarm werkt wel en geeft ook veel minder bijwerkingen. Soms weet ik niet waar ik het zoeken moet van de z[lees meer...]enuwpijn.

20-09-2021 | Man | 59
amitriptyline
Gebruik amiitryptiline sinds januari 2021. Depressie is alleen maar erger geworden. Huisarts vertelt dat het tijd nodig heeft, maar alnger dan een half jaar vind ik waanzin.

14-09-2021 | Vrouw | 53
amitriptyline
Sinds 6 maanden gebruik ik dit middel voor slapeloosheid. Voorheen ook spierpijn (grieperig gevoel) en buikpijn. Klachten zijn verdwenen. Af en toe neem ik nog wel eens een slaappil maar ik voel me een ander mens u ik ontspannen kan slapen. Tandklemmen tijdens slaap is ook stukken minder. Ik ga hier voorlopig mee door en hoop over een p jaar te kunnen afbouwen. Begin [lees meer...]fase wel droge mond en last van obstipatie gehad en beetje suf . Ook wel iets meer eetlust Als je net als ik niet kan slapen en jaren wakker ligt dan is dit echt een aanrader. Vriendin neemt het ook in lichtere vorm 10 mg en heeft daar ook enorm baadt mee.

11-09-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline
Na een zware depressie met suidaliteit kreeg ik tijdens een opname dit middel voorgeschreven. Vooraf moest er een ecg gemaakt worden ivm evt hartklachten. Na een aantal weken werd het echt minder donker in mijn hoofd en verdwenen ook mijn suicidale gedachten en zag ik weer meer perspectief. Na een aantal maanden het middel geslikt te hebben kwam ik elke dag een beetje aa[lees meer...]n. Na 3 maanden was ik 12 kilo aangekomen. Dit kon ik niet accepteren hoe goed het middel ook werkte. In één keer gestopt. Twee weken vlogen mijn emoties en angst alle kanten op maar dat stabiliseerde daarna ook weer. Ik heb echt baat gehad bij het middel en als ik niet zo aan zou komen was ik er ook zeker verder mee gegaan.

11-09-2021 | Vrouw | 67
amitriptyline
Heeft iemand ooit Amitriptyline HCI strides gekregen ipv een bekend merk voor ons herinneren ? Ik ervaar heel veel last van obstipatie en toch minder goed slapen en in de ochtend depressief ?

04-09-2021 | Man | 44
clomipramine
Ik slik nu ruim 4 jaar Clomipramine. Nadat ik de Paroxetine had afgebouwd naar 0, kreeg ik een enorme inzinking. Opgenomen geweest en gelijk aan de Clomipramine gezet. Vooral in het begin heel onrustig in de ochtend. Erg vroeg wakker en niet meer kunnen slapen. Vaak erge droge mond. Maar de depressieve en angstklachten werden wel onderdrukt. Dus op zich deed het prima zijn[lees meer...] werk. Waar ik het meeste last van heb is de verminderde libido en moeilijk klaar kunnen komen. Voor een alleenstaande man erg vervelend als je afspraakjes hebt met vrouwen. Tast de mannelijkheid enorm aan, bij mij. Zou graag een AD slikken die deze bijwerking niet heeft. Na een jaar verdween de onrust in de ochtend en kan ik weer een beetje uitslapen. Zo nu en dan komen de depressieve en angst/paniekklachten wel terug. Na Paroxetine, Duloxetine en Clomipramine ben ik nu aan het wikken en wegen voor een andere AD.

02-09-2021 | Man | 39
amitriptyline
Na hoelang van het innemen zie dan verschil dat je kan slapen

25-08-2021 | Man | 67
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Heel naar middel waarmee ik snel ben gestopt aangezien het niet te doen was, veel en veel erger dan de kwaal: bloedsuikerspiegel die steeds teveel omlaag gaat/ging, flinke chronische vermoeidheid, somberheid, snel geïrriteerd zowel lijfelijk als emotioneel. Fabrikant: maar wat ingevuld, weet echt niet meer.

Anafranil

24-08-2021 | Vrouw | 30
clomipramine
Na CPTSS en comorbide gegeneraliseerde angststoornis ooit begonnen na een totale breakdown. Eerste 2 weken met lorazepam ernaast. Slikte 225 mg omdat ik voelde (met steeds prikken blpedspiegel) het niet genoeg deed. Nu 2,5 jaar gebruikt. Al bijna een half jaar aan het afbouwen, eerst vielen de ontwenningsverschijnselen mee. Nu 2 weken volledig gestopt, ik voel me net een j[lees meer...]unk. Doodziek! Hartkloppingen, raak mijn ademhaling kwijt, paniekaanvallen, schokjes, pijn in buik en darmen, constant nerveus en bang, niet kunnen slapen, huilbuien. Nog nooit was ik zo lang, zo heftig zo ziek. Ook niet van eerdere medicatie. Dit zag ik NIET aankomen. Is me ook nooit verteld dit zo extreem zou zijn. Als ik had geweten dit zo extreem was (en ik kan een hoop hebben) was ik hier nooit aan begonnen. Het heeft me wel een tijd wat meer rust gebracht, sliep meer, was afgestompter en minder kwetsbaar qua gevoel. Bang voor een terugval, maar wil nooit, niet meer afhankelijk zijn. Hoop het met 2 weken ÉCHT over is!! Je word er heel erg gek van...maar misschien lag dit ook aan de erg hoge dosering en gebruikersduur.

18-08-2021 | Vrouw | 25
clomipramine
In 2015 kreeg ik de eerste dosis. 25 milligram. Ging heel goed met mijn angsten maar later voelde ik steeds meer onrust. Ik kon dit niet meer kwijt terwijl mijn lichaam zo moe was ging mijn hoofd steeds door. Ook zat ik om de klipklap onder de blauwe plekken. Ook moest ik verplicht in het ziekenhuis bevallen en 48 uur blijven. Dit omdat ze Clomipramine nog zo slecht kennen[lees meer...] en willen kijken wat het met de baby doet en heeft gedaan. Nu sinds 4 weken aan het afbouwen en nu drie dagen op 0. Van 50 ml naar 0. Het is pittig, flink doorbijten wat betreft de ontwenningsverschijnselen: hoofdpijn , duizelig , onrust , veel stoelgang , hoofdpijn , misselijk etc. Maar we bijten door! En gaan voor een medicijn vrije toekomst! Ik vind het nu al weer heerlijk om gewoon weer emoties te voelen. Ik voel me weer een beetje mens! Terug van weggeweest, ik had vaak het idee dat ik er nooit helemaal bij was met mijn hoofd. Nu ga ik ineens weer genieten van dingen en heb ik echt wee meer het idee dat ik leef. Ik raad iedereen aan die erover denkt ermee te stoppen dit ook te doen. Even doorzetten, je kan het!

10-08-2021 | Vrouw | 55
nortriptyline
Ik ben therapietesistent en zeer gevoelig voor bijwerkingen. Ook van dit middel werd ik helaas ziek.

08-08-2021 | Vrouw | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

06-08-2021 | Man | 52
amitriptyline
Na een hersenstaminfarct heb ik continu het gevoel dat de gehele rechterzijde van mijn lichaam in brand staat/bevroren is. De amytriptiline ben ik begonnen met 10 Mg per dag. Inmiddels zit ik op ‘sochtends en ‘savonds 50 Mg per dag. Soms heb ik het idee dat het de pijn juist verergert maar ik ben noodgedwongen een paar dagen gestopt en toen was de pijn niet te harden. Blij[lees meer...]kbaar heeft het dus wel enig effect. De volgende stap zouden morfinepleisters zijn maar dat zou betekenen dat ik dan geen auto meer mag rijden en dat zou ook weer andere gevolgen gebben.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5568)
Anticonceptie - overig (4096)
Cholesterol (3036)
Depressie - antidepressiva overig (2878)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2561)
Pijn - morfine-achtigen (2340)
ADHD - psychostimulantia (2283)
Pijn (2120)
Verslavingsziekten (2105)
Bloeddruk - betablokkers (1782)
Maagzuur - protonpompremmers (1660)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1594)
Anticonceptie - eenfase (1467)
Angststoornissen (1324)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1276)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1263)
Depressie - antidepressiva TCA (1120)
Antibiotica - urineweginfectie (1087)