categorie

Immuunsysteem - immunostimulantia

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunostimulantia

17-09-2019

MS (multiple sclerose)

Ook ik heb sinds ik de glatirameer van Mylan gbruik veel meer last van vermoeidheid ook spelen ms-klachten vaker op.
11-09-2019

MS (multiple sclerose)

12,5 jaar Copaxone gebruikt.Zeer tevreden,sinds een half jaar de vervanger gekregen glatirameeracetaat Mylan.Mijn vermoeidheidsklachten nemen weer toe.Ben lusteloos en alles kost weer meer energie.Ben ik de enigste die deze klachten heeft?
06-09-2019

MS (multiple sclerose)

8 jaar geleden is de diagnose MS vastgesteld. Ik zit sinds die tijd in de relapsing / remitting fase. De afgelopen 4 jaar heb ik geen aanval meer gehad. Wat ik vooral merk is dat mijn vermogen tot onthouden (geheugen) , wandelen en fietsen sterk achteruit is gegaan. Bij warme zomerdagen functioneer ik niet echt meer. Ben een wintermens, als kind al een hekel aan de zomer. [lees meer...] Sinds een jaar gebruik ik dit middel. Zelf heb ik het idee dat het wat doet. Dat is moeilijk vast te stellen. Eerste scan geweest na gebruik. In oktober wordt de uitslag besproken. Wel een waarschuwing voor nieuwe gebruikers. Spuit niet per ongeluk in een spier. Het middel komt dan direct vrij. Dit heb ik dus ervaren. Had het gevoel dat mijn laatste uur was aangebroken. Geen controle meer over het lichaam, schokken en enorme hartkloppingen.
29-07-2019

MS (multiple sclerose)

Mijn allereerste MS medicatie ooit, 18 juli gestart en qua bijwerkingen had ik alleen wat opvliegers af en toe en vermoeidheid. De rode spuitplek kreeg ik ongeveer een week later pas. Deze week de tweede injectie met een iets hogere dosis, benieuwd of de bijwerkingen hetzelfde blijven bij mij.
14-05-2019

Immukine (interferon gamma)

dankzij immukine kan ik weer leven had altijd infecties en lag 24/7 ziek op bed,nu niet helemaal vrij van klachten maar zeker leefbaar. af en toe hoofdpijn na injectie maar dat is op te lossen met paracetamol. Met dank aan mijn arts.
12-05-2019

MS (multiple sclerose)

Na MS diagnose in 2011 gestart met rebif. Hoofdpijn, lelijke plekken op buik en slapeloosheid, alhoewel dat laatste verbeterde dr op een ander moment te gaan inspuiten en vr de hoofdpijn nam ik een pijnstiller, dus dat was eigenlijk ook ok. Maar ongeveer een half jaar na het gebruik kreeg ik een ernstige ooginfectie (rosacea) Het duurde een jaar voor ze achterhaald hadden [lees meer...]wat het was. Ondertussen blijven spuiten maar na 1,5 jaar toch gestopt omdat ik te veel pijn had en ik die infectie nr de baas kon. Rosacea staat niet bij de bijwerkingen maar ik vermoed dat de oorzaak een verzwakking van mijn immuunsysteem was. Dan 6 jaar geen opstoten gehad zonder medicatie. Nu op 3 jaar tijd toch wel weer 3 opstoten. Ga nu terug proberen, wellicht met copaxone. Probleem is dat alle medicatie werkt op het immuunsysteem...
13-03-2019

Neupogen (filgrastim)

Veel last van spier/bot en gewrichtspijn, hoofdpijn en misselijk zijn. Kreeg ik af en toe rare pijnlijke spiertrekkingen in mijn rug en kon mij minder soepel bewegen. Na 10 jaar gebruik overgestapt naar neulasta.
13-03-2019

Neulasta (pegfilgrastim)

Gebruik neulasta i.v.m. chronische idiopathische neutropenie, dit is een tekort aan witte bloedcellen. De eerste 10 jaar heb ik gebruik gemaakt van neupogen, deze injecteerde ik weekelijks. Ik ben overgestapt naar naulasta omdat ik minder vaak een injectie nodig heb en dus minder vaak last heb van de bijwerkingen van de medicatie. De bijwerkingen zijn heftig, maar dit is n[lees meer...]iet bij iedereen zo. Ik gebruik morfine om de pijn van de bijwerkingen te onderdrukken. Als ik in de middag injecteer dan beginnen in de avond de eerste bijwerkingen, dit bouwt zich verder op en houdt ongeveer 5 dagen aan. Bijwerkingen zijn onder andere; bot/spier en gewrichtspijn, hoofdpijn, misselijk, krachtverlies en moeite met bewegen omdat dit zeer pijnlijk is. Het medicijn doet wel wat het moet doen en werkt dus prima!
14-02-2019

MS (multiple sclerose)

Sinds 2,5 jaar spuit ik 3x per week Copaxone. Erg wennen in het begin. De injecties zijn niet echt prettig. Pijnlijke jeukende harde schijven die soms wel 2 weken voelbaar blijven. In benen injecteren of in je bil is helemaal onprettig met als resultaat blauwe plekken dus dat doe ik niet meer. Het went allemaal wel alleen moet ik vaak zoeken naar een plaats om te injectere[lees meer...]n tussen de schijven. Dat is wel eens lastig want je MOET spuiten. Gelukkig werkt het medicijn wel goed. Ik heb geen problemen meer gehad sinds ik dit gebruik. Het doel heiligt de middelen dus. Wat ik erg jammer vind is dat ik nu over moet stappen op een preferent middel, dus met wel dezelfde stof naam, maar dan de goedkopere variant. Ben hier echt niet blij mee maar heb geen keus. Ik hoor graag of en welke ervaring anderen hebben met Glatirameer Mylan?
13-02-2019

MS (multiple sclerose)

Absoluut niet aan te bevelen, ik ben zieker geweest van Rebif dan dat ik ooit van MS ben geweest.
03-02-2019

Pegasys (peginterferon alfa 2a)
Essentiële trombocytemie

Ik heb PV, maar staat niet in de lijst. Spuit dit om bloedwaarden te verlagen. Duurt enige maanden tot 1,5 jaar voor echt effect optreedt. Voorheen chemo gebruikt, voel mij hier veel beter bij. Wel regelmatig opgefokt en onrustig hart bij in slaap komen. Dat is prima te doen. Goed spul dus! Spuiten is ideaal, stelt niets voor, spuit ook bij migraine, Sumatriptan.
15-01-2019

MS (multiple sclerose)

Heb ruim 1 jaar Rebif 44 gebruikt. Moest hier mee stoppen ivm hoge leverwaarden.
05-12-2018

06-11-2018

Betaferon (interferon beta-1b)
MS (multiple sclerose)

Ik ben na 1 jaar MS te hebben, begonnen met Betaferon. Toen nog met de hand injecteren. Dit ging eigenlijk best goed. Toen ik zwanger werd, ben ik gestopt, maar na 20 weken zwangerschap en diverse solumedrol kuren verder, heeft de neuroloog geadviseerd weer te beginnen. Direct nadat ik weer begonnen was, gingen de MS klachten weg. Dus het werkt idd. Nu na bijna 19 jaar voe[lees meer...]l ik me om de dag niet lekker, en heb ik samen met de neuroloog besloten om met iets anders te beginnen, niet omdat het niet meer werkt, maar omdat ik teveel bijwerkingen ervaar.
28-10-2018

MS (multiple sclerose)

Griepachtige verschijnselen, koorts, hoofdpijn. Wordt minder na verloop van tijd. Goed doorheen te slapen uiteindelijk.
20-07-2018

12-07-2018

MS (multiple sclerose)

Ik vind copaxone echt goed, heb heel weinig bijwerkingen. Het is wel wennen om elke dag in te spuiten.
30-06-2018

MS (multiple sclerose)

Sinds ik copaxone gebruik heb geen uitvalsverschijnsen meer gehad. Ondanks de twee necroses (erg pijnlijke afsterfplekken op de injectieplaats) blijf ik het tóch gebruiken omdat het werkt
27-06-2018

MS (multiple sclerose)

3 x per week zelf spuiten. In het begin wennen. Maar ben nu al 2 jaar zonder klachten. Ernst van de ziekte is niet verslechterd. enige irritante bijwerkingen zoals jeuk, spuit plekken. Verdwijnen naar 3 dagen weer.
21-05-2018

MS (multiple sclerose)

overgestapt van avonex naar plegridy sinds 2.5 jaar. Algemeen gezien positief, bijwerkingen eerste dag zwaar om dragen maar met paraceztamol verdraagbaar. Verdraag het eigelijk goed.
13-05-2018

MS (multiple sclerose)

Ik prik nu ongeveer 1,5 jaar, soms ben ik goed maar merendeels blijven de griepsymptomen wel vrij hevig en duren 2 tot 3 dagen. Ik neem voor de prik dafalgan en er na ook nog een paar, dan lukt het wel nog. De dag na de prik hou ik mij rustig en slaap wat langer door.
07-05-2018

MS (multiple sclerose)

Dit middel een maand gebruikt, ik werd er echter slechter van en voelde mij niet lekker, dus weer gestopt. Nu gebruik ik tecfidera en ben heel tevreden
04-04-2018

Avonex (interferon beta-1a)
MS (multiple sclerose)

Avonex was voor mij een prima medicijn, ben er mee moeten stoppen vanwege extreem hoge leverwaardes.
04-04-2018

MS (multiple sclerose)

Zeer prettig om te injecteren, heeft bij mij wel een paar maanden nodig gehad om effect te merken. Wel vervelend zijn de harde schijven en de jeuk een dag na het prikken.
21-02-2018

MS (multiple sclerose)

Na 7 jaar Copaxone te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Plegridy. In het begin van het gebruik voelde ik achteruitgang. Volgens de artsen en MS-verpleegkundige moest ik geduld hebben en het zeker een jaar proberen. Op dit moment gebruik ik het 11 maanden maar in die 11 maanden ben ik behoorlijk achteruit gegaan. Mijn linkerbeen begon altijd al iets te slepen, werd [lees meer...]zwak, na zware inspanning of na zo'n 1,5 km wandelen. Dit werd in de loop van het jaar steeds slechter. Inmiddels sleep ik elke dag met mijn been. Ook zonder zware inspanning maar gewoon al 's ochtends direct bij het opstaan. Ik overweeg om te stoppen want ik ga steeds verder achteruit...
12-09-2017

Avonex (interferon beta-1a)
MS (multiple sclerose)

Ik heb de Avonex gebruikt omdat ik veel last had van de MS. Veel schubs in een korte tijd dus heb ik toch maar besloten om te gaan injecteren. Met de auto injector van de Avonex. Ik vond het af en toe erg eng om te prikken omdat ik soms iets verkeerd heb geprikt waardoor er flink wat bloed bij kwam kijken. Gelukkig is dit maar enkele keren voorgekomen (2 á 3 keer) en ging [lees meer...]het voor de rest prima. Maar soms kwamen er nog schubs door de Avonex heen, waardoor je weer een Methylprednisolon kuur moest ondergaan via infuus. Ben inmiddels erg blij dat het momenteel zeer goed gaat nu ik de Tecfidera slik, en al bijna 3 jaar lang geen schubs meer gehad.
12-09-2017

18-06-2017

MS (multiple sclerose)

Na bijna een jaar plegridy gebruikt te hebben, ben ik er helemaal klaar mee. De bijwerkingen zijn bij mij heftig en ze zijn niet minder geworden (griepverschijnselen, koorts, rillingen, algehele malaise, spierpijn). Ik wil terug naar avonex, ook niet ideaal, maar milder.
20-05-2017

Intron A (interferon alfa 2b)
Huidkanker

Een jaar lang heb ik Interferron gebruikt. Dit nadat de lymfeklieren uit mijn lies werden verwijderd a.g.v. Een melanoom van 6 jaar daarvoor, boven de knie. Het was een zwaar jaar, maar inmiddels is dit al 17 jaar geleden en ik ben nog steeds springlevend...... Kwestie van GELUK of toch het effect van een jaar afzien???? Bijwerkingen: Chronische griepverschijnselen. Hoof[lees meer...]dpijn, weinig weerstand, en vermoeidheid.
03-03-2017

MS (multiple sclerose)

Gebruik nu bijna 2 jaar copaxone en heb er eigenlijk nooit bijwerkingen van. Kan alleen echt niet in mijn benen prikken omdat ik dan allemaal blauwe plekken krijg dus die sla ik over. Verder heb ik eigenlijk nooit last van plekken ed. De werking van het medicijn is vaak een gewetens vraag. Heb ik sinds het gebruik nooit meer schubs gehad? Nee, afgelopen zomer nog zelfs.[lees meer...] Had dit voorkomen kunnen worden door de medicijnen? Denk het ook niet, de omstandigheden waren erg MS uitlokkend namelijk. Stress, warmte, weinig tot geen rust etc. etc. Feit is wel dat vorig jaar april de MRI geen nieuwe plekken liet zien. Dus onder normale omstandigheden, die niet MS uitlokkend werken, werkt de medicatie gewoon goed. De begeleiding door Care4MS is ook gewoon goed en het bezorgen van de medicatie ook.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4776)
Anticonceptie - overig (3503)
Cholesterol (2761)
Depressie - antidepressiva overig (2561)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2183)
Pijn - morfine-achtigen (2084)
Pijn (1888)
Verslavingsziekten (1797)
ADHD - psychostimulantia (1793)
Bloeddruk - betablokkers (1574)
Maagzuur - protonpompremmers (1493)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1427)
Anticonceptie - eenfase (1310)
Angststoornissen (1110)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1056)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1054)
Depressie - antidepressiva TCA (980)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (915)