categorie

Immuunsysteem - immunostimulantia

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunostimulantia

27-02-2024 | Vrouw | 66
peginterferon alfa 2a

verstopte neus hoesten vermoeidheid kortademigheid

23-09-2023 | Man | 64
MS (multiple sclerose)
Sinds twaalf jaar MS (Remitting/Relapsing) . Mijn ervaring met Plegridy is positief. Geen aanvallen meer sinds 10 jaar. Eerste keer bij zelf injecteren per ongeluk in een spier gezet. Dat gebeurt je maar 1 keer. Totale controle over het lichaam kwijt (schokken e.d.) , koude koorts en hartkloppingen. Daarna bij juist injecteren (o.a. in buikvet) geen last meer gehad. Behou[lees meer...]dens dan de normale verschijnselen die mild zijn. Koortsachtig en rillingen. Maar die zijn binnen een dag of twee verdwenen. En met paracetamol dempt dit de bijwerkingen. Warmte/hitte is voor mij een drama. Geheugenverlies en extreme vermoeidheid.

31-07-2023 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
Ik heb sinds 2000 de diagnose MS en gebruik sinds 2005 copaxone, met een onderbreking tussen 2014 en 2016. In de eerste vier jaar van mijn ziekte had ik een aantal schubs en was ik erg vermoeid, na gebruik van copaxone heb ik geen schubs meer gehad en is mijn energieniveau normaal. Ik ben in 2014 gestopt met copaxone, in overleg met mijn neuroloog, omdat ik al 8 jaar geen [lees meer...]klachten had en de MRI geen nieuwe activiteit aangaf in die 8 jaar. Dat was achteraf een verkeerde keuze. In 2015 kreeg ik een forse schub (kon pech zijn, zei mijn neuroloog en ik wilde ook niet meteen weer beginnen), en in 2016 nog 1. Daarna weer gestart met copaxone en sindsdien, 7 jaar tot nu, geen schub meer gehad. Energieniveau nog steeds goed (ik werk nog fulltime time) en de klachten die ik heb (onder andere snel vermoeide spieren als ik loop, moeite met plassen) komen door de eerdere schubs waarvan herstel niet 100% is geweest. Ik ben enorm dankbaar voor copaxone en ga hiermee door, hoewel spuiten steeds moeilijker wordt naarmate in ouder word (veel schijven, goed zoeken naar prikplaatsen). Ik heb overigens twee weken Mylan gebruikt en werd daar ziek van, snel weer terug naar copaxone (dit is dus mogelijk als neuroloog aangeeft dat dit wenselijk is!)

04-01-2023 | Vrouw | 28
MS (multiple sclerose)
Met mijn mega angst voor naalden (ik ging vroeger gewoon tegen de vlakte) met gezonde tegenzin begonnen. Eerst op de mylan maar bleek hier allergisch voor te zijn (kreeg een plek, zo groot als een mensenhoofd op mijn buik). Even een maand rust gehad en gestart met de copaxone. Spuit dit nu 1.5 jaar (hiervoor maanden mylan) en heb geen schub meer gehad! Nadeel zijn wel de[lees meer...] harde schijven in mijn buik (vooral als ik de fout maak om onder mijn navel te prikken en waar mijn riem dus zit) die gevoelig zijn. Verder blijk ik het verborgen talent te hebben om blauwe plekken te maken maar dat is het dubbel en dwars waard als ik daardoor geen verdere klachten krijg! Mijn angst voor naalden overigens overwonnen door de prikpen, super fijn want dan zie ik de naald niet maar kan ik toch zelf injecteren :)

23-09-2022 | Vrouw | 33
MS (multiple sclerose)
Mijn ervaring was niet best.. Ik heb het 3 maand volgehouden puur omdat ik zo iets had misschien moet me lichaam aan het medicijn wennen. Het zieke gevoel en bijwerkingen bleven. Maar 3 dagen in week ik me ingeval geen zombie voelde. En met drie kinderen is het geen pretje om je dan zo te voelen terwijl je verder moet. Enige wat ik fijn vond is het 1 week spuiten

22-05-2022 | Vrouw | 61
MS (multiple sclerose)
Met het spuiten had ik geen problemen. Er zat iets in de medicatie waardoor de spuitplek ruim 1 week geiiriteerd bleef. Na week bleef ik de spuitplek onderhouden door te masseren in de hoop geen harde plekken te krijgen. Helaas, er zit iets in de medicatie wat niet goed word opgenomen door mijn lichaam. Gevolg harde plekken en putjes , het is net of het vet langzaam verd[lees meer...]wijnt. Wanneer je slank bent is dit een probleem. Heb helaas nog geen nieuwe MRI scan gehad dus kan niet aangeven of de medicatie de MS heeft gestopt. Wel erg moe. Na ruim 7 maanden overgegaan op andere medicatie, met minder spuiten.

17-12-2021 | Vrouw | 71
Essentiële trombocytemie
Ik kan er heel slecht tegen zwaar depressief en ben onder behandeling Cardioloog en heb veel hartkloppingen en kortademigheid, meer dan bij Hydrea

07-12-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
3x p week rebif 22 - 11jaar Aangedane rode plekken - littekenweefsel op spuitplekken. Koorts-slapeloosheid-spierpijn- algehele malaise 1-2 uur na injectie Bijwerkingen zijn nooit weggegaan! Geen achteruitgang merkbaar qua ziekte

18-08-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Gebruik het nu 7 jaar met alle tevredenheid! Af en toe wat prikklachten zoals ipr..verkeerd geprikt. Kregen de vervangende copaxone mylan.na 1mnd overgestopt naar de echtte.was doodmoe.neuroloog heeft er advies van gemaakt. Nu nergens geen last meer van

16-07-2021 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Inmiddels ruim drie jaar verder met rebif injecteren. Helaas blijven de bijwerkingen aanhouden. Nog steeds neem ik 2 paracetamol en ibuprofen in voor het injecteren. Ik word er onrustig van, mijn slaap ritme is al jaren in de war en krijg ik maar niet op orde. Als ik een dag heb gemist met spuiten dan zijn de klachten extremer. Het is jammer want afgezien van de aanhoudend[lees meer...]e bijwerkingen lijkt het aan te slaan. Ik ben nu tot op een punt gekomen dat ik het niet meer kan opbrengen en overweeg om te stoppen.

06-06-2021 | Vrouw | 44

16-02-2021 | Man | 50
TIA
In 2015 kreeg ik een TIA waarbij geconstateerd werd dat ik ET had met een JAK2 mutatie. Nadat ik een beenmerg biopt en een bot biopt had gehad kwam dit uit het onderzoek, waarna ik direct moest injecteren met Pegasys om de waarden naar beneden te halen ( waren 900 en na 3 weken 320 ) dus erg effectief ) bijwerkingen lusteloos en prikkelbaar, maar dat nemen we op de koop to[lees meer...]e:)

27-11-2020 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Heb 4 jaar Copaxone gespoten. Ging lang goed maar de recentste MRI liet een actieve haard zien, vandaar de overstap op wat zwaardere medicatie

26-10-2020 | Man | 22
MS (multiple sclerose)
Ongeveer een jaar geleden begonnen met Plegridy, eerste dosis viel mee, maar daarna ben ik zeker een half jaar lang elke twee weken goed ziek geworden. Te denken aan blijven trillen en het ijskoud hebben, samen met spierpijn en hoofdpijn. Al met al geen prettige bijwerkingen. Na een tijd ben ik de prik voor het slapen gaan innemen in combinatie met 2 paracetamol. Hierdoor [lees meer...]ben ik er eigenlijk weinig van gaan merken. Wel wat hoofdpijn en een verminderde eetlust de volgende dag, maar goed te verdragen. Vooral in het begin was het even door bijten, merk er nu eigenlijk bijna niks meer van. Ook geen schub meer gehad sinds ik gestart ben.

18-10-2020 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex sinds januari 2015. Sindsdien geen schubs meer gehad. Komt het door Avonex, dat weet ik niet, maar hoe het de afgelopen jaren is verlopen ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Ik raad medegebruikers aan om met de hand te prikken (heb ik geleerd van verpleegkundige) trek je huid straks en prik de naald heel langzaam in je been, je voelt hier weinig tot ni[lees meer...]ets van. Ik geloofde dit eerst niet totdat ik het zelf ging ervaren. Hierdoor ben ik niet meer bang om te prikken. Ik heb Avonex eerder gebruikt maar dan met prikpen, en als niet prettig ervaren en werd angstig door de harde klap van de pen en snelheid waarmee de naald in je been gaat. Zelf gebruik ik nog hoge dosis vitamine D3 en magnesium capsules en perilla olie van okinawa (omega 3) hoe het nu gaat ben ik tevreden en kan ik Avonex nog lang gebruiken.

22-09-2020 | Man | 59
Essentiële trombocytemie
Ziekte is niets de medicijnen is een ander verhaal....

30-07-2020 | Man | 59
Essentiële trombocytemie
Hydroxy urea was een drama werkte wel maar te veel bijwerkingen. Interferon werkt goed al is het vinden van de juiste dosis lastig, mij viel op dat bij een lagere dosis de bijwerkingen minder zijn een de trombocyten op niveau blijven....was 700 met pegasus rond de 300. Helaas wel levenslang spuiten..... Ik meet vaker bloed zeker om het effect van de halfwaarde tijd te kun[lees meer...]nen vaststellen, of liever het effect in tijd. Ik prik iedere twee weken bloed zet dit in een grafiekje versus de dosis, werkt prima.

18-07-2020 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Voor mij wogen de " ziektedagen" zwaarder dan de " goede dagen. Op 1 week 3a4 dgn extra klachten of zoals nu 2a3 dan op 2 wkn

18-07-2020 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Vergeleken met de Avonex die ik eerder gebruikte is dit middel en vooral de bijwerkingen mild te noemen, de vermoeidheid die de MS veroorzaakt is slopend

19-05-2020 | Man | 64
peginterferon alfa 2a
Gebruik Pegasys 135 mg voor verlaging van rode bloedplaatjes (ET, essentiële trombocythemie). Hiervoor werkt het goed. 1 keer per week een injectie is gemakkelijker dan (max) 6 Hydrea pillen per dag. Pegasys 135 verlaagd beter dan Hydrea pillen. Vind droge mond en slapeloosheid wel een probleem.

22-11-2019 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Op 12 juni 2019 kreeg ik de diagnose MS. Vrij kort daarna ben ik gestart met het injecteren van Plegridy. Na de eerste 2 keer echt een paar dagen vreselijk moe geweest, maar daarna nergens meer last van. Of het helpt weet ik nog niet omdat ik pas rond mei weer een MRI krijg,d aarna meer duidelijkheid. Wel heb ik flinke prikplekken die jeuken, maar een beetje Azaron doet w[lees meer...]onderen.

20-11-2019 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
Noodgedwongen in mei overgestapt op de Glatirameer Mylan ipv Copaxone. Binnen een week wat jeuk, binnen 2 weken ernstige aanvallen van netelroos. Ik stond he-le-maal onder de rode vlekken en bulten, en mijn enkels waren erg gezwollen. Antihystaminetabletten hielpen niet veel, enkel de jeuk nam wat af met een dubbele dosis. Meteen gestopt met de Mylan, en even niets gespote[lees meer...]n. Netelroos nam niet af, zelfs niet na 5 dagen een stevige Prednisonkuur! Lang verhaal kort: Na veel ellende en zelfs een bezoek aan de dermatoloog nam uiteindelijk na 2 maanden de netelelroos langzaam af, Gelukkig kreeg ik mijn oude vertrouwde Copaxone weer. Recente MRI liet nu na 3 jaar stabiel te zijn geweest een nieuwe kleine laesie zien. Kwam dat door de Mylan of gewoon door alle ellende? Neuroloog zegt van niet, maar het zou mij niets verbazen. Wat een vergif!

08-11-2019 | Vrouw | 32
peginterferon bèta-1a
Sinds een jaar ms, en gebruik ook sinds een jaar plegridy. Ik had vorig jaar 4 actieve ontstekingen in mn hoofd. Vorige maand weer mri gehad nu nog maar 1 actieve ontsteking. De rest is weg. Qua bijwerkingen wisselend. ene keer heviger dan andere keer. Ik spuit me savonds zodat ik de koorts in mn slaap heb. Werkt prima.

23-09-2019 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
na bijna 13 jaar gelukkig copaxonegebruik. gedwongen overgestapt van de real thing naar mylanversie. lopen verslechterd, veel naar toilet. moe moe moe. ik stop ermee.

17-09-2019 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Ook ik heb sinds ik de glatirameer van Mylan gbruik veel meer last van vermoeidheid ook spelen ms-klachten vaker op.

11-09-2019 | Vrouw | 58
MS (multiple sclerose)
12,5 jaar Copaxone gebruikt.Zeer tevreden,sinds een half jaar de vervanger gekregen glatirameeracetaat Mylan.Mijn vermoeidheidsklachten nemen weer toe.Ben lusteloos en alles kost weer meer energie.Ben ik de enigste die deze klachten heeft?

06-09-2019 | Man | 60
MS (multiple sclerose)
8 jaar geleden is de diagnose MS vastgesteld. Ik zit sinds die tijd in de relapsing / remitting fase. De afgelopen 4 jaar heb ik geen aanval meer gehad. Wat ik vooral merk is dat mijn vermogen tot onthouden (geheugen) , wandelen en fietsen sterk achteruit is gegaan. Bij warme zomerdagen functioneer ik niet echt meer. Ben een wintermens, als kind al een hekel aan de zomer. [lees meer...] Sinds een jaar gebruik ik dit middel. Zelf heb ik het idee dat het wat doet. Dat is moeilijk vast te stellen. Eerste scan geweest na gebruik. In oktober wordt de uitslag besproken. Wel een waarschuwing voor nieuwe gebruikers. Spuit niet per ongeluk in een spier. Het middel komt dan direct vrij. Dit heb ik dus ervaren. Had het gevoel dat mijn laatste uur was aangebroken. Geen controle meer over het lichaam, schokken en enorme hartkloppingen.

29-07-2019 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Mijn allereerste MS medicatie ooit, 18 juli gestart en qua bijwerkingen had ik alleen wat opvliegers af en toe en vermoeidheid. De rode spuitplek kreeg ik ongeveer een week later pas. Deze week de tweede injectie met een iets hogere dosis, benieuwd of de bijwerkingen hetzelfde blijven bij mij.

Immukine

14-05-2019 | Vrouw | 54
interferon gamma
dankzij immukine kan ik weer leven had altijd infecties en lag 24/7 ziek op bed,nu niet helemaal vrij van klachten maar zeker leefbaar. af en toe hoofdpijn na injectie maar dat is op te lossen met paracetamol. Met dank aan mijn arts.

12-05-2019 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Na MS diagnose in 2011 gestart met rebif. Hoofdpijn, lelijke plekken op buik en slapeloosheid, alhoewel dat laatste verbeterde dr op een ander moment te gaan inspuiten en vr de hoofdpijn nam ik een pijnstiller, dus dat was eigenlijk ook ok. Maar ongeveer een half jaar na het gebruik kreeg ik een ernstige ooginfectie (rosacea) Het duurde een jaar voor ze achterhaald hadden [lees meer...]wat het was. Ondertussen blijven spuiten maar na 1,5 jaar toch gestopt omdat ik te veel pijn had en ik die infectie nr de baas kon. Rosacea staat niet bij de bijwerkingen maar ik vermoed dat de oorzaak een verzwakking van mijn immuunsysteem was. Dan 6 jaar geen opstoten gehad zonder medicatie. Nu op 3 jaar tijd toch wel weer 3 opstoten. Ga nu terug proberen, wellicht met copaxone. Probleem is dat alle medicatie werkt op het immuunsysteem...

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6319)
Anticonceptie - overig (4476)
Cholesterol (3277)
Depressie - antidepressiva overig (3110)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2862)
ADHD - psychostimulantia (2533)
Pijn - morfine-achtigen (2516)
Verslavingsziekten (2301)
Pijn (2254)
Bloeddruk - betablokkers (1916)
Maagzuur - protonpompremmers (1779)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1707)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1663)
Anticonceptie - eenfase (1590)
Angststoornissen (1571)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1445)
Antibiotica - urineweginfectie (1270)
Depressie - antidepressiva TCA (1229)