categorie

Anaesthetica (verdoving)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anaesthetica (verdoving)

Emla crème

03-01-2024 | Man | 32
lidocaine / prilocaine
Fantastisch middel om pijn te onderdrukken bij injecties. Ik gebruik deze zowel voor bloedafname, vaccinaties, als epo-injecties (voor bloedarmoede). Ook bij een infuus heb ik dit gebruikt. Opbrengen is soms wat gedoe; de meegeleverde plastic 'pleisters' zijn een drama, komen makkelijk los, en sluiten vaak niet voldoende af. Ik gebruik in plaats daarvan een uitgeknipt s[lees meer...]tukje van een (luchtdicht) diepvrieszakje, in combinatie met kinesthetische tape. Dit is minder pijnlijk om te verwijderen, blijft beter zitten, en sluit in de prakijk beter af (waardoor de werking beter is), zeker bij gewrichten. Mits voldoende luchtdicht afgesloten werkt het fantastisch, en voel ik niets van de naald ondanks dat ik bijzonder pijngevoelig ben, en ik zonder verdoving vaak flauwval van de pijn bij een injectie. Vaak wordt een uur inwerktijd geadviseerd, maar ik laat het vaak net even iets langer zitten (een kwartiertje extra o.i.d.) voor betere werking. Ondanks langdurig gebruik geen enkele bijwerkingen ervaren. Huid voelt wel een paar uur wat vreemd aan op de plek van de verdoving, maar dit trekt vanzelf weer weg. Niet iedereen binnen de medische wereld lijkt bekend met dit middel; ik moet soms even uitleggen dat je het gewoon weg kunt halen met een alcoholdoekje o.i.d. - let ook op dat je bij bijvoorbeeld opname op de SEH vooraf meldt dat je emlazalf gebruikt, i.v.m. inwerktijd voor eventuele bloedafname.

21-05-2023 | Man | 55
Kaakoperatie
Naar de kaakchirurg geweest voor het verwijderen van mijn verstandskies (onderkaak). 2 injecties gehad voor de verdoving, kaakchirurg heeft niet aangegeven met welk middel dit ging gebeuren en niet gewezen op de bijwerkingen. Het spul werkte direct, wachten was niet nodig en er kon gelijk begonnen worden met het verwijderen van de verstandskies. Tijdens de behandeling voe[lees meer...]lde ik als een verhoogde hartslag, eerst dacht ik dat het aan mezelf lach. Mogelijk een beetje gestrest. De behandeling verliep op zich goed, alleen bloede het meer dan de kaakchirurg had verwacht, dus kreeg ik Surgicel (bloedstelpend gaas) op de wond gedrukt. Ik moest even een half uur in de wachtkamer wachten. Na een half uur bloede het iets minder maar werd er opnieuw een Surgicel gaas en mocht ik naar huis. Thuis gekomen voelde ik me verder niet echt lekker, de hoofdpijn werd steeds erger. Paracetamol in genomen en vanaf 12:00 verder thuis gewerkt. Om 17:00 ging het echt niet meer de hoofdpijn werd steeds erger.Nogmaals paracetamol ingenomen en op bed gaan liggen. De volgende ochtend was het nog steeds niet beter. Aangezien ik medicijnen gebruik voor hoge bloeddruk mijn bloeddruk opgemeten. Deze was 177/116 dus veel te hoog. Aangezien het Hemelvaartsdag was kon ik niet het ziekenhuis bellen waar ik loopt voor de behandeling voor de hoge bloeddruk. Volgende dag was de situatie nog steeds het zelfde en geen verbetering. Ziekenhuis gebeld waar ik was geholpen aan mijn verstandskies om te achterhalen welk verdovingsmiddelen ze hebben gebruikt. Dit bleek Ultracain te zijn geweest. Hierna een bericht gestuurd naar mijn internist waar ik loop voor behandeling voor de hoge bloeddruk. Ook gebeld wat ik hier nu mee aan moest en of ik kon langskomen. Assistente vertelde me dat ik gebeld zou worden door de vervangende arts.Einde van de dag gebeld door een andere vervangende arts en het hele verhaal uitgelegd. Hij wist te vertellen dat het absoluut geen bijwerking kon zijn van Ultracain. Wel heeft hij een extra bloed verlagend medicijn voor geschreven (Doxasosine). Dit kon ik tijdelijk extra innemen om er voor te zorgen dat de bloeddruk meer naar normale waarde kon dalen. Mijn eigen internist zou dan in de loop van de volgende week weer contact met me opnemen. 4 dagen later is nu mijn bloeddruk weer rond de 136/88. Inmiddels veel gelezen over Ultrcain en de werkzame stof articaïne in combinatie met​adrenaline. Je kan hier dus wel degelijk hoge bloeddruk van krijgen en flinke hoofdpijn.

Versatis

13-03-2023 | Vrouw | 51
lidocaine
2 jaar geleden na osteotomie aan linkerknie is mijn onderbeen aangetast door sudeck. Begon in de voet nu al tot aan de knie. 2x 5 weken revalidatie te oostende na 7 weken hospitaal. Nu sinds december gestart met versatis 700mg en de pijn is na 2 jaar draaglijk ...eindelijk dank zij versatis.

23-03-2022 | Vrouw | 67
capsaicine
Eerste keer fijn. Na 2 maal smeren s' nachts wakker van zeer pijnlijke tenen. Kloven ontstaan . Is ook een bacteriële infectie ontstaan. Na 3mnd nog veel pijn. Zal het zeker niet aan bevelen!!

30-07-2021 | Vrouw | 51
Lokale verdoving
Ben 3 weken ziek geweest na een verdoving met articaine. Dagen erbij gehad dat ik niet goed kon functioneren vanwege heftige hartritmestoornissen. Het was Septanest, maar had ook een andere verdoving kunnen zijn waar articaine inzit. Dit blijkt mijn lichaam niet goed af te breken waardoor ik vreselijke klachten kreeg. Gelukkig wist ik de link met de verdoving en de klachte[lees meer...]n te leggen omdat ik er eens over gelezen had. Grotendeels inmiddels opgeknapt door homeopathie/natuurgeneeskunde maar het oorsuizen (wat ik voordien al had) is helaas erger geworden en wordt dus ook niet minder.

26-05-2021 | Vrouw | 53
articaine / epinefrine
Extreme duizelingen bij verlaten ruimte. Evenwichtsorganen waren in de war, moest gapen en kreeg een luchtaanval, extreem moe, spierklachten waardoor ik nog maar 3 a 4 uur kon staan. Moest mijn werkzaamheden halveren 3 tot 6 mnd en... Het Boscher institute gaf goede uitleg. Zij maken de bijsluiter en als veel mensen dezelfde klachten doorgeven wordt het op de bijsluiter [lees meer...]bijgeschreven. 1 op 1000 heeft duizelingen. 1 op 10.000 gewrichtspijnen. Waarschijnlijk ben 12 tekort door 2 jaar vega te zijn geweest. Geen artecaine meer voor mij. Krijg nu behandeling als bij natuurtandarts.

30-09-2020 | Man | 75

19-03-2020 | Vrouw | 53
articaine / epinefrine
Trekken van tand of kies
Nadat ik Septanest ingespoten heb gekregen, kreeg ik een week later vreselijke last van angst- en paniekaanvallen die maanden hebben geduurd. Was zeer heftig.

19-11-2019 | Vrouw | 31
Kaakoperatie
Langs de kaakchirurg gegaan voor het verwijderen van verstandskiezen. De mate van de pijn van het geÏnjecteerde spul viel reuze mee, de prikjes uiteraard gevoelig als gebruikelijk. Het verdoofde supersnel, sneller dan ik gewend ben van een lokale verdoving. Ook de tong raakte aan een kant verdoofd. De bovenlip had nog gewoon gevoel, de kin niet; De behandeling verliep vlo[lees meer...]t, en lokale pijn was er niet. Nadat de behandeling voldaan was echter veel last van trillen en mijn lichaam leek in stress (alsof ik heel veel pijn ervaarde, echter voelde ik geen directe pijn). Daarna urenlang mij neerslachtig gevoeld, het flink koud gehad - ookal was het niet koud in de verwarmde woonkamer. De wond bleef ook uren flink bloeden. Ik was duizelig en ik voelde me zo ellendig dat ik alleen maar in bed wou blijven liggen, ondanks dat ik honger had en langs de winkel moest voor eten. Toen ik langzaam gevoel begon terug te krijgen, in de tong en kin en daarna de rest, uitte zich dit in pijn en jeuk (logisch, de zenuwen worden weer wakker). Het opvallende was dat sinds de verdoving uitgewerkt was ik mij weer 'de oude' voelde, het niet meer ijskoud had en weer normaal kon functioneren. Ook de effecten van de pijn die ik voelde rond de behandelde plek waren minder en het bloeden verminderde aanzienlijk. Nu is het begrijpelijk dat het bloeden heftiger is als er een anestheticum wordt gebruikt waarbij in wordt gespeeld op adrenaline en epinefrine, echter zijn de duur (ca. 5 uur) van de verdoving en de bijwerkingen (trillen, duizelig, hoog stressgevoel, aanhoudende bloeding) buitensporig. Ik gebruik zelf medicatie die inspelen op de noradrenaline, norepinefrine en die hele familie, dus vraag me af of dit niet iets is waar de arts eerst goed overleg over gepleegd heeft, gezien dit een wisselwerking kan hebben. Ik zal nog contact opnemen met de behandelaar om na te gaan of dit het juiste middel is voor mij, of dat er wellicht een beter middel voor mij geschikt is, omdat hiermee onnodige risico's worden genomen. - Zoals ik zei, mijn lichaam reageerde overspannen; ik ben dus -nog- niet helemaal zeker of dit is omdat mijn lichaam heftig reageerde op de gebruikte middelen, of dat mijn lichaam de pijnstress waarnam zonder de pijnsensatie door te geven - dit uit zich immers ook op eengelijke manier.

18-07-2019 | Vrouw | 28
Gewrichtspijn
Makkelijk een dun laagje aan te brengen. Werd aangenaam, heel lichtjes warm. Verlichte de pijn (waarvoor ik deze crime had) alleen niet echt. Echter 14 uur na aanbrengen een enorm branderig gevoel, ook na meerdere keren wassen. Water maakte het erger, uiteindelijk met melk gewassen om te verkoelen. Voor mij geen succes.

25-04-2019 | Vrouw | 49
articaine / epinefrine
Injectie met Septanest gekregen i.h.k.v. het vervangen van een vulling, ondanks het feit dat ik bij anamnese had aangegeven niet goed te reageren op dit middel. In de daaropvolgende dagen tot op heden (twee weken later) bovengenoemde klachten (hartkloppingen, spierzwakte, slaapproblemen, tintelingen in ledematen, concentratiestoornis, gevoel van druk in het hoofd, zweetaan[lees meer...]vallen en een gevoel van vibraties 's nachts), nemen niet af maar eerder toe in ernst en aantal. Kan daardoor niet meer werken of andere activiteiten ondernemen, lig voornamelijk op bed en voel mij erg beroerd (malaise). Ik wacht op dit moment op bevestiging van een klinisch-geneticus dat ik de enzymen die benodigd zijn voor afbraak van articaine niet (voldoende) aan maak. Deze deficiëntie staat ook vermeld en omschreven in de bijsluiter van Septanest, mocht u zichzelf ook willen laten testen. In het verleden heb ik deze klachten ook al eens ervaren na injectie met een middel dat articaine bevatte. Het heeft toen maanden geduurd voordat ik weer kon functioneren. De klinisch geneticus was overigens erg verbaasd om te horen dat ik dit middel toegediend gekregen had; dit is al lang uit het desbetreffende ziekenhuis verbannen i.v.m. de ernst van de bijwerkingen! Het leidt o.a. bij operaties tot het moeilijk van de beademing af kunnen halen van patiënten na afronding van de operatie, m.a.w.: de ademhaling is zodanig verstoord door dit middel dat men moeite heeft met weer zelf gaan ademen. Ik raad mensen ten zeerste af om injecties met middelen die articaine bevatten toe te staan. De arts/tandarts weet niet of u de stof kunt afbreken, tenzij u zich heeft laten testen, en de gevolgen zijn zeer ernstig indien u bij de groep mensen hoort die niet in staat zijn articaine af te breken! Ter info: 85% van de verdovingsinjecties bij tandartsen bevat articaine.

28-03-2019 | Man | 59
Lokale verdoving
Tandarts voor vulling vervangen lokaal verdoofd. Werkte zeer snel en volledig; niets gevoeld en geen bijwerkingen, wat ik bij lidocaine soms wel heb.

12-03-2019 | Vrouw | 27
Aften
Voorheen altijd wat anders gebruikt, maar hier zeer negatieve ervaringen mee. De huisarts stelde voor om lidocaïne te proberen en dat was echt een verademing. Weg vieze smaak (smaakt een beetje mintig), doet geen pijn met aanbrengen en het verdooft de plek, zodat ik op een normale manier kan eten. Het effect houdt niet super lang aan, maar het maakt het redelijk dragel[lees meer...]ijk.

11-04-2018 | Man | 70
Diabetes type 1
het begon met tintelende zenuwuiteinden door de ouderdomsdiabetes. Nu is het branderige gevoel bijna niet uit te houden . het gevoel doet zich voor tussen de tenen(op een plaats) en aan de top van mijn tenen.De pijn noopt mij om met open schoenen te lopen, wat in de winter een probleem op zich is. Er is aangegeven dat er voor de rest weinig of niets te doen is tegen d[lees meer...]e neuropatische pijn, dus ik ben nu ook maar gestopt met het gebruik van Capsaine om dat het toch niets helpt en de pijnen eerder erger geworden zijn,.

03-04-2018 | Man | 52
Angst
Aangezien ik panisch voor steeds bloedprikken ben, en dit toch heel regelmatig moet i.v.m. een veel te hoog cholesterol, heb ik in overleg met mijn huisarts verdovende zalf voorgeschreven gekregen. Ik was voorafgaande aan het prikken nog wel sceptisch van zou het werken. Ik moet zeggen voor mij is dit wel de oplossing, ik heb totaal niets gevoeld. Ik heb de zalf 1 uur voo[lees meer...]raf aangebracht en met een pleister afgedekt.

13-02-2018 | Vrouw | 19
capsaicine
Gisteravond heb ik de creme om 21:30 gebruikt omdat ik koude voeten had en ik heb daarna de hele nacht een pijnlijke branderige gevoel gehad aan mijn voeten waardoor ik de slaap niet kon vatten, ik kreeg het branderige gevoel met geen mogelijkheid weg, uiteindelijk heb ik midden in de nacht maar koude natte doeken om mijn voeten gewikkeld. zelfs de volgende dag nog ee[lees meer...]n branderig gevoel De creme blijft dus echt heel lang op de huid, zelfs ook na het goed wassen van de handen, dat heb ik ervaren toen ik jeuk aan mijn oog had.

26-06-2017 | Vrouw | 20
Aften
Werkte zeer snel had meerdere aften op mijn tong en het aanbrengen dempte de pijn. Had ze tijdens de zwangerschap.

15-12-2016 | Vrouw | 51
Polyneuropathie
Mijn branderige voeten leken op neuropatische pijn (maar was het uiteindelijk niet). Door het gebruik van de capscaine creme ben ik behoorlijk in de problemen gekomen! Na 3 weken zijn de klachten alleen maar veel erger geworden en heb ik nog (1 jaar na gebruik) steeds last van extreme brandgevoelens die na het gebruik van de creme zijn gekomen. Het is een soort van ingesla[lees meer...]gen brandwond geworden. Voeten worden rood bij warmte en druk, het lijkt alsof de bloedvaten en kleine zenuwen zijn verbrand. Het geneest niet, en het is erg invaliderend. Ik ben 51 en moet de hele dag koelen en zitten. Echt bizar! Is er een arts of deskundige die mij hier vanaf kan helpen? Ik heb de creme maar 3 weken gebruikt maar na een jaar heb ik nog steeds de bijwerkingen.

01-11-2016 | Vrouw | 64
Lokale verdoving
Ik had een bijtplek op mijn lip die maar niet wegging en aangezien ik er steeds opnieuw op beet besloot ik samen met de huisarts dat ik het beter kon laten verwijderen. Ik heb dit middel gekregen voor de poliklinische ingreep aan mijn lip. Het heeft 12 dagen nodig gehad om weer een " normale" lip te hebben, het bleef dik. Toen het wegtrok kreeg ik looporen en in 1 oor ee[lees meer...]n middenoor ontsteking met veel stank en rommel uit het oor gedurende 14 dagen. Tevens was ik zo uitgeput dat ik bijna 3 weken amper mijn bed uit kon. Nu zijn we ruim 5 weken verder en heb ik een rode, jeukende nek met vochtblaasjes en ik kan niet zeggen dat het minder is geworden aangezien de plekken juist groter worden en optrekken naar mijn kin.

Emla pleister

23-07-2016 | Man | 68
lidocaine / prilocaine
is een schrikkelijk middel, ben er doodziek van geweest na 3 dagen gestopt en kom langzaam weer bij, maar de pijn in rechterzij is nog niet weg. Hopelijk gebeurt dat ook snel, want is niet om uit te houden. Dit middel is niet goed, als maar niet mijn lever beschadigd is door dit middel.

22-07-2016 | Vrouw | 28
capsaicine
Ik heb dit middel gekregen omdat mijn litteken in mijn hals erg veel pijn deed en jeukte, vooral aanrakingen waren zeer onprettig. De eerste week was dat spul vreselijk. Het brandde en jeukte t eerste half uur verschrikkelijk. Daarna en nu nog steeds is het top spul. Eindelijk geen jeuk of gevoel dat mijn nek in de fik stond. Bij de apotheek zeiden ze dat je je hand[lees meer...]en moet wassen na het smeren. Dit helpt niet echt. Met een dun plastic handschoentje aan opbrengen werkt beter. Raak vooral niet dat spul aan en daarna aan je mond/neus/oog zitten want dat staat dan in de fik. Of was je handen met melk.

14-07-2016 | Man | 60
capsaicine
Het zal wel aan mij liggen maar het middel doet vreemde dingen met m'n geest. Ik word er duf van, slapen is dan een uitkomst. Het daarna wakker worden is ook niet echt een aanrader. Net alsof je de periode ervoor zwaar gedronken hebt.

09-07-2016 | Vrouw | 43
Aambeien en vaatscheurtjes
Aambeien treden vaak op na een bevalling. Ooit zag ik op een film hoe de Afrikaanse vrouwen dit doen. De verloskundige gaat voor de zwangere vrouw zitten en zet haar voet - tenen tegen de anus van haar. Zo houdt zij de druk onder controle, zal het proces beter verlopen. Menige verloskundige kent deze primitieve maar wel effectieve manier niet. Men zou daar wel iets voor k[lees meer...]unnen vinden c.q. bedenken ( dat het niet met de voet moet ) maar met een ander oplossing.

28-02-2013 | Vrouw | 58
Aambeien en vaatscheurtjes
Tegen de pijn kreeg ik van de huisarts lidocaine 3% vaselinecreme. Het helpt mij echt goed, binnen 5 minuten is de pijn weg.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6346)
Anticonceptie - overig (4483)
Cholesterol (3286)
Depressie - antidepressiva overig (3120)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2867)
ADHD - psychostimulantia (2537)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2309)
Pijn (2258)
Bloeddruk - betablokkers (1924)
Maagzuur - protonpompremmers (1782)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1718)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1665)
Anticonceptie - eenfase (1595)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1448)
Antibiotica - urineweginfectie (1279)
Depressie - antidepressiva TCA (1234)