Ervaringen met Ultracain

articaine / epinefrine

Capsaicine crème (9 meningen)
Lidocaine (5 meningen)
Septanest (4 meningen)
Emla crème (3 meningen)
Versatis (2 meningen)

21-05-2023 | Man | 55
articaine / epinefrine (40/0,01mg/ml)
Kaakoperatie
Naar de kaakchirurg geweest voor het verwijderen van mijn verstandskies (onderkaak). 2 injecties gehad voor de verdoving, kaakchirurg heeft niet aangegeven met welk middel dit ging gebeuren en niet gewezen op de bijwerkingen. Het spul werkte direct, wachten was niet nodig en er kon gelijk begonnen worden met het verwijderen van de verstandskies. Tijdens de behandeling voe[lees meer...]lde ik als een verhoogde hartslag, eerst dacht ik dat het aan mezelf lach. Mogelijk een beetje gestrest. De behandeling verliep op zich goed, alleen bloede het meer dan de kaakchirurg had verwacht, dus kreeg ik Surgicel (bloedstelpend gaas) op de wond gedrukt. Ik moest even een half uur in de wachtkamer wachten. Na een half uur bloede het iets minder maar werd er opnieuw een Surgicel gaas en mocht ik naar huis. Thuis gekomen voelde ik me verder niet echt lekker, de hoofdpijn werd steeds erger. Paracetamol in genomen en vanaf 12:00 verder thuis gewerkt. Om 17:00 ging het echt niet meer de hoofdpijn werd steeds erger.Nogmaals paracetamol ingenomen en op bed gaan liggen. De volgende ochtend was het nog steeds niet beter. Aangezien ik medicijnen gebruik voor hoge bloeddruk mijn bloeddruk opgemeten. Deze was 177/116 dus veel te hoog. Aangezien het Hemelvaartsdag was kon ik niet het ziekenhuis bellen waar ik loopt voor de behandeling voor de hoge bloeddruk. Volgende dag was de situatie nog steeds het zelfde en geen verbetering. Ziekenhuis gebeld waar ik was geholpen aan mijn verstandskies om te achterhalen welk verdovingsmiddelen ze hebben gebruikt. Dit bleek Ultracain te zijn geweest. Hierna een bericht gestuurd naar mijn internist waar ik loop voor behandeling voor de hoge bloeddruk. Ook gebeld wat ik hier nu mee aan moest en of ik kon langskomen. Assistente vertelde me dat ik gebeld zou worden door de vervangende arts.Einde van de dag gebeld door een andere vervangende arts en het hele verhaal uitgelegd. Hij wist te vertellen dat het absoluut geen bijwerking kon zijn van Ultracain. Wel heeft hij een extra bloed verlagend medicijn voor geschreven (Doxasosine). Dit kon ik tijdelijk extra innemen om er voor te zorgen dat de bloeddruk meer naar normale waarde kon dalen. Mijn eigen internist zou dan in de loop van de volgende week weer contact met me opnemen. 4 dagen later is nu mijn bloeddruk weer rond de 136/88. Inmiddels veel gelezen over Ultrcain en de werkzame stof articaïne in combinatie met​adrenaline. Je kan hier dus wel degelijk hoge bloeddruk van krijgen en flinke hoofdpijn.

19-11-2019 | Vrouw | 31
Kaakoperatie
Langs de kaakchirurg gegaan voor het verwijderen van verstandskiezen. De mate van de pijn van het geÏnjecteerde spul viel reuze mee, de prikjes uiteraard gevoelig als gebruikelijk. Het verdoofde supersnel, sneller dan ik gewend ben van een lokale verdoving. Ook de tong raakte aan een kant verdoofd. De bovenlip had nog gewoon gevoel, de kin niet; De behandeling verliep vlo[lees meer...]t, en lokale pijn was er niet. Nadat de behandeling voldaan was echter veel last van trillen en mijn lichaam leek in stress (alsof ik heel veel pijn ervaarde, echter voelde ik geen directe pijn). Daarna urenlang mij neerslachtig gevoeld, het flink koud gehad - ookal was het niet koud in de verwarmde woonkamer. De wond bleef ook uren flink bloeden. Ik was duizelig en ik voelde me zo ellendig dat ik alleen maar in bed wou blijven liggen, ondanks dat ik honger had en langs de winkel moest voor eten. Toen ik langzaam gevoel begon terug te krijgen, in de tong en kin en daarna de rest, uitte zich dit in pijn en jeuk (logisch, de zenuwen worden weer wakker). Het opvallende was dat sinds de verdoving uitgewerkt was ik mij weer 'de oude' voelde, het niet meer ijskoud had en weer normaal kon functioneren. Ook de effecten van de pijn die ik voelde rond de behandelde plek waren minder en het bloeden verminderde aanzienlijk. Nu is het begrijpelijk dat het bloeden heftiger is als er een anestheticum wordt gebruikt waarbij in wordt gespeeld op adrenaline en epinefrine, echter zijn de duur (ca. 5 uur) van de verdoving en de bijwerkingen (trillen, duizelig, hoog stressgevoel, aanhoudende bloeding) buitensporig. Ik gebruik zelf medicatie die inspelen op de noradrenaline, norepinefrine en die hele familie, dus vraag me af of dit niet iets is waar de arts eerst goed overleg over gepleegd heeft, gezien dit een wisselwerking kan hebben. Ik zal nog contact opnemen met de behandelaar om na te gaan of dit het juiste middel is voor mij, of dat er wellicht een beter middel voor mij geschikt is, omdat hiermee onnodige risico's worden genomen. - Zoals ik zei, mijn lichaam reageerde overspannen; ik ben dus -nog- niet helemaal zeker of dit is omdat mijn lichaam heftig reageerde op de gebruikte middelen, of dat mijn lichaam de pijnstress waarnam zonder de pijnsensatie door te geven - dit uit zich immers ook op eengelijke manier.

28-03-2019 | Man | 59
articaine / epinefrine (40/0,01mg/ml)
Lokale verdoving
Tandarts voor vulling vervangen lokaal verdoofd. Werkte zeer snel en volledig; niets gevoeld en geen bijwerkingen, wat ik bij lidocaine soms wel heb.

01-11-2016 | Vrouw | 64
articaine / epinefrine (40/0,005mg/ml)
Lokale verdoving
Ik had een bijtplek op mijn lip die maar niet wegging en aangezien ik er steeds opnieuw op beet besloot ik samen met de huisarts dat ik het beter kon laten verwijderen. Ik heb dit middel gekregen voor de poliklinische ingreep aan mijn lip. Het heeft 12 dagen nodig gehad om weer een " normale" lip te hebben, het bleef dik. Toen het wegtrok kreeg ik looporen en in 1 oor ee[lees meer...]n middenoor ontsteking met veel stank en rommel uit het oor gedurende 14 dagen. Tevens was ik zo uitgeput dat ik bijna 3 weken amper mijn bed uit kon. Nu zijn we ruim 5 weken verder en heb ik een rode, jeukende nek met vochtblaasjes en ik kan niet zeggen dat het minder is geworden aangezien de plekken juist groter worden en optrekken naar mijn kin.

04-03-2010 | Man
articaine / epinefrine
Verdoving tandarts dosering is niet bekend,
Geen bijsluiter gekregen van de tandarts, niet gewezen op gevaren. Verdoving duurde 8 uur in plaats van 1 uur. Na toediening in shock geraakt met stuiptrekkingen etc (tandarts en assistente raakten in paniek), 4 dagen last van maag, lamlendigheid, verhoogde hartslag, concentratie (niet in staat om tekst over te typen of iets dergelijks wegens niet kunnen onthouden van de z[lees meer...]innen.) In USA wordt gesproken over levensbedreigende reactie op articaine. Ultracain wordt bijna nergens gebruikt alleen in NL, D, Turkije en Georgie.