categorie

Centraal zenuwstelsel

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Centraal zenuwstelsel

15-05-2019

04-05-2019

MS (multiple sclerose)

Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.
05-04-2019

MS (multiple sclerose)

Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel
20-02-2019

MS (multiple sclerose)

Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.
19-02-2019

Myasthenia gravis

Van de één op de andere dag ging één van mijn oogleden zakken. Men dacht aan zakkend ooglid doorintensief langdurig contactlenzengebruik. Uiteindelijk na bezoek en onderzoek oogziekenhuis verwezen naar neuroloog, omdat ik tot de doelgroep behoor waarbij MG voor kan komen. (vrouw, tussen de 30-40 en de trotse eigenaresse van al een andere auto-imuunziekte :)). Bloedtest op[lees meer...] AchR receptoren was negatief. De neostigminetest was positief. Op basis daarvan 3x3 10mg tabletten per dag. Ik merk nauwelijks verschil aan mijn ooglid ondanks de 9 tabletten per dag en heb vooral last van de bijwerkingen.
14-02-2019

MS (multiple sclerose)

Tecfidera is een heel goed medicijn bij MS, mits je tegen de bijwerkingen kunt. Ik voelde me veel fitter, had veel meer energie en mijn ogen waren veel beter. De vele opvliegers, de uitslag , het gevoel vaak in brand te staan en de rode kleur nam ik graag voor lief, net als de vele bloedwaarde controles ( elke maand). Make-up doet veel en soms nam ik Acetylsalicylzuur t[lees meer...]egen het flushing. Dat helpt goed. Helaas werd mijn weerstand na 5 maanden zo laag dat ik er acuut mee moest stoppen. Het duurde bijna 4 maanden voordat mijn weerstand weer op minimaal niveau was. Pas toen mocht ik met een ander medicijn beginnen. Dat werkt ook, maar Tecfidera gaf me veel meer energie en heeft dus eigenlijk mijn voorkeur. Helaas mag ik het niet meer gebruiken.
29-01-2019

MS (multiple sclerose)

Ik heb 15 jaar MS en de 1ste 7 jaar was ik vrij stabiel en nam ik geen medicijnen. Enkel de vermoeidheid was een probleem voor mij. Daarna kreeg ik een opstoot en startte ik met betaferon maar daar werd ik zieker van. Dan startte ik met Aubagio maar ik had bijwerkingen en een opstoot. Zo'n 3jaar geleden gestart met tecfidera en sindsdien 15 kg bijgekomen. Terwijl ik geen g[lees meer...]rote eter ben of snoeper. Ik heb ook meer last in mijn gewrichten (voeten, knieën en polsen) Met de flushings en de jeuk daar kan ik makkelijk mee leven maar die gewichtstoename is echt niet leuk. Is er iemand die daar ook last van heeft? Groetjes Cathy
15-01-2019

MS (multiple sclerose)

Ik gebruik nu een half jaar Tecfidera 240 Mg. 2x daags 1 capsule. Ben in het begin begonnen met 1xdaags 1caps. van 120 Mg Zo heel langzaam opgebouwd tot in de 7-de week ik met 2x daags 2 capsules van 240 Mg ging gebruiken. In het begin wat flushing gehad maar was goed te hebben. Neem de medicatie onder het eten in en dat gaat goed verder. Voel me best goed nu, [lees meer...]het heeft wel een week of 10 geduurd dat ik zelf vond dat t goed ging en ik aan de medicatie gewend was.
09-01-2019

MS (multiple sclerose)

26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.
11-12-2018

Myasthenia gravis

Ter vervanging van ontbrekende stof uit hersenen. Hoge dosis ter voorkoming van noodzaak inname prednison.
16-11-2018

MS (multiple sclerose)

Ik ben in sept 2017 begonnen met Tecfidera. Mijn vermoeidheid nam met rasse schreden af, had geen bijwerkingen, heb eerlijk waar aan de verpleegkundige gevraagd of ik geen placebo had. In Sept 2018 werd het minder, ik voelde me ziek had elke avond verhoging eind september bleek ik een blaasontsteking te hebben en niet 1 die ik kende. Ik had eerder blaasontstekingen gehad [lees meer...]maar dat waren altijd 3 pijnlijke druppels urine. Nu was dat niet zo, ik kreeg een kuur en na 5 dagen ging het wel weer. Met na druk op wel weer, ik bleef verhoging houden en voelde me ziek, urine bleek schoon na een week na 2 weken weer urine laten controleren, die was schoon verstandig om hem op kweek te zetten. Voordat de week om was kreeg ik ontzettende pijn aan de zijn kant bijna achter net boven mijn heup ( nier hoogte ) ik kon niet eens gapen iets wat ik vaak doe zo pijnlijk was het. Op naar me volgende kuur. Na dat die kuur voorbij was, kreeg ik ook nog herpes.Toen kwam het verlossende woord van mijn huisarts. Zij verteld mij dat zij mij vroeger nooit zag en dat we nu al 6 weken bezig zijn met ontstekingen en verhoging. Zij dacht toch echt dat het aan mijn medicatie lag, en logisch ook met dit soort middelen ben je natuurlijk ook vatbaarder.Ik heb 8n de tijd dat ik Tecfidera gebruikte geen schub gehad. Ik ben eerlijk gezegd op 5 november jammer genoeg gestopt met Tecfidera en ben nu in gesprek met me neuroloog wat de volgende stap gaat worden. Eerst 8 weken stoppen immuunsysteem weer up to date brengen en dan verder praten. De vraag is wat nu? Ik ben een persoon die medicatie wil nemen omdat geen medicatie voor mijn gevoel niet goed is, MS is een onvoorspelbare ziekte maar geen medicatie is voor mij geen optie.
16-10-2018

Tecfidera (dimethyl fumarate)

Geen moeite met innemen. Totaal geen bijwerkingen. Ik hoop dat ik geen chubs meer krijg voorlopig
12-10-2018

Narcolepsie

In vergelijking met wat ik eerder allemaal al ingenomen heb ben ik zeer tevreden over Xyrem. Maar ik neem van dag 1 al de max dosis (2x9mil) en slaap gem. 4 tot uitzonderlijk 6u. Na 3 a 3.5u word ik wakker, na het nemen van de tweede dosis slaap ik gem. nog 1.5u verder
24-09-2018

MS (multiple sclerose)

Na 15 jaar copaxone injectie te hebben gebruikt, was ik het spuiten eigenlijk zat. Ik ben nogal tenger gebouwd en het werd steeds moeilijker om een plek te zoeken voor het spuiten. Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik overgegaan ben naar tecfidera. 2x op een dag een capsule innemen samen met de andere medicijnen is voor mij geen probleem, het bevalt mij prima. Alleen [lees meer...]kan ik niet zeggen dat de vermoeidheid beter is geworden. Dat is jammer. Verder een prima medicijn.
05-06-2018

MS (multiple sclerose)

Ik gebruik de tecfidera nu een maand en ben sinds het gebruik heel erg moe. Verder ervaar ik af en toe een beetje die flushing.
07-05-2018

MS (multiple sclerose)

Ik gebruik dit middel nu ruim een jaar en ben zeer tevreden. De bijwerkingen zijn te verwaarlozen en mijn MS is een stuk rustiger geworden sinds ik het gebruik. Af en toe enkele minuten wat branderige rode huiduitslag op gezicht, armen en borstkas, ik heb daar amper last van. Mijn stoelgang is wel veranderd en dat gaat soms moeizamer, ik moet dus extra goed letten op vol[lees meer...]doende drinken en toiletgang niet uitstellen. Heel soms wat zeurderig gevoel in maag. Mijn bloedwaarden worden elke 3 maanden gecontroleerd en tot op heden geen afwijkingen. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, gebruikte hiervoor interferon en na een maand mee gestopt.
04-04-2018

MS (multiple sclerose)

Ik heb nogal wat moeite met het wennen aan de Tecfidera. Ben nu ruim 5 weken bezig en de flushing, jeuk en uitslag steekt dagelijks rond de middag de kop op. Ik moet dus ook langer doorgaan op de 120mg voordat ik over mag stappen op de 240mg. Wat ik eet of Hoelaat ik de tabletten neem maakt niet uit, de bijwerkingen blijven dan het zelfde. Het enige dat lijkt te helpen i[lees meer...]s rustig mijn dag indelen zodat ik kan rusten wanneer mijn lichaam dat aangeeft en mijn momentjes zelf kan pakken en bepalen. Ik hoop enorm dat deze bijwerkingen nog over gaan!
31-03-2018

MS (multiple sclerose)

Gezien de lijst met bijwerkingen en alle ervaringen was ik vrij sceptisch voor wat komen ging..... Echter niks geen bijwerkingen. Dacht dat ik bij eerste pil een flush had, maar twijfel achteraf. Gelukkig nog niks gemerkt verder. Wat ik trouwens wel heb is haaruitval.... Kan door TEC komen naar wellicht ook combi met stress na onverwachte diagnose.
12-02-2018

25-11-2017

Narcolepsie

Na 15 jaar in gevecht met onbedwingbare slaapaanvallen en sinds 2 jaar ontwikkeling kataplexie en hevige hallucinatie dromen was ik er klaar mee. Ik kon niet langer vechten tegen de problemen waarvan ik altijd heb geweten dat ik iets had wat niet 'Normaal' was. Ik besloot naar een arts te gaan, ook moest ik nu gaan 'toegeven', zo voelde het voor mij. Ik lag mijn verhaal v[lees meer...]oor, deed een slaaponderzoek, en ja alles was in 1 klap duidelijk. De dagen erna heb ik het laten bezinken en ben na 5 dagen gestart met xyrem. Ik ben nu pas 10 nachten verder en ga genieten van de 11e dag dat ik voor het eerst weer leef!! Ik heb letterlijk mijn leven terug, ondanks veel discipline die het nu nog vergt mijn leven anders in te delen is het me het dubbel waard!
12-10-2017

Myasthenia gravis

Een jaar terug kreeg ik last van dubbelzien, meerdere malen bij de huisarts geweest, hij stuurde mij telkens weer naar huis en gaf aan dat het door vermoeidheid kwam. Het dubbelzien was na ongeveer 2 a 3 weken weer van zelf over. Na 5 maanden was ik zwanger, aan het einde van mijn zwangerschap kreeg ik last met slikken en praten (slissen). En gelijk na mijn bevalling krach[lees meer...]tverlies in mijn armen en nek. 2 weken na mijn bevalling ben ik opgenomen en hadden ze het vermoeden dat het myasthenia gravis was. Ik ben begonnen met de mestinon, eerst 4 x 30 mg en daarna opgebouwd naar 4x60 mg. Dit hielp niet, mijn bloeduitslagen waren nog niet binnen en ik was opgenomen weer voor verdere onderzoek. De bloeduitslag was negatief (schoon). Daarna hebben ze EMG scan, CT scan borst en een MRI van mijn hoofd gemaakt, alles was netjes en geen afwijkingen, daarna is er gekeken naar de MuSK antistoffen en die waren positief, daaruit bleek toch dat ik de spierziekte had, nu gebruik ik 6x60 mg en mijn kracht in mijn armen komt weer terug, het praten gaat beter, het zien, eten en slikken. Alleen heb ik nog wel last van een zwaar hoofd. Weining bijwerkingen van de mestinon alleen spiertrekkingen tot dat mijn lichaam er aan is gewend.
05-10-2017

MS (multiple sclerose)

Heb geen aanvallen meer gehad, maar heel veel last van flushing. En sinds het gebruik heb ik altijd honger, en kom ik bij. Heef hier nog iemand last van?
20-09-2017

Narcolepsie

Na tien jaar Modiodal gebruikt te hebben in verband met mijn narcolepsie, was de werking hiervan helaas dermate voor mij afgenomen, dat ik over moest stappen op een ander medicijn. Ik heb vervolgens eerst Methylfenidaat geprobeerd, gevolgd door Dexamfetamine en daarna Pitolisant, om uit te komen bij Xyrem. Voor het eerst in mijn leven ben ik nu klachtenvrij. Ik heb geen la[lees meer...]st meer van zeer levendige dromen 's nachts en de onbedwingbare slaapaanvallen overdag zijn verleden tijd, iets dat de Modiodal nooit helemaal heeft kunnen realiseren, ook niet toen het medicijn nog goed voor mij werkte. Ik gebruik nu in totaal 5 gram Xyrem per nacht, verdeelt over twee dosissen.Om 22:00 neem ik mijn eerste dosis van 2,5 gram in en om 01:00 mijn tweede dosis van 2,5 gram. Dit is ook meteen het eerste kleine minpunt van Xyrem; de halfwaardetijd is laag, waardoor een tweede dosis gedurende de nacht noodzakelijk is, wat het gebruiksgemak minder maakt. Het tweede kleine minpunt is de lichte duizeligheid die ik ervaar na het innemen van de eerste dosis, als de wekker afgaat voor de tweede dosis en als de wekker afgaat omdat ik moet opstaan. Het feit dat ik voor het eerst in mijn leven klachtenvrij ben, maakt deze lichte duizeligheid echter een eenvoudig te accepteren bijkomstigheid.
12-09-2017

MS (multiple sclerose)

Ik gebruik al een geruime tijd de Tecfidera, en heb sinds ik het gebruik geen nieuwe aanvallen (schubs) meer gehad. Het enige vervelende is dat ik veel last heb van flushing. Het maakt momenteel niet meer uit hoe vettig ik ontbijt, heb van alles geprobeerd maar de flushing weet zich iedere keer weer rond het middaguur na de lunch door te komen. Ik probeer nu met Omepra[lees meer...]zol 40mg, om de ernst van de flushing de kop in te drukken. Ben benieuwd of de flushing wegblijft of in mindere maten zich aan gaat bieden. Zeer vervelend maar omdat ik momenteel geen last heb van de MS doordat de Tecfidera zeer effectief werkt bij mij, neem ik de bijwerkingen voor lief maar hoop wel dat het minder gaat worden.
01-08-2017

MS (multiple sclerose)

af en toe flushing, maar niet het geval als ik zuivel eet, als ik slecht eet, riskeer ik nog te vaak diarree te hebben.
03-07-2017

Narcolepsie

Mijn dochter van 17 gebruikt Xyrem een paar dagen en merkt verbetering. Slapen gaat veel beter. ik heb voor haar een wekkerhorloge gekocht wat ook perfect werk. Ze is meer uitgerust en kijkt weer helder uit haar ogen. Ze lacht veel meer en uitbundiger en heeft meer energie. Alleen heeft ze wel veel last van de bijwerkingen. Ik ben dus erg benieuwd of ze hier last van blijf[lees meer...]t houden of dat de bijwerkingen van korte duur zullen zijn. Kan hier iemand mij wat over vertellen?
29-06-2017

MS (multiple sclerose)

Ik ben ms patiënte, neem tecfidera bijna 2 jaar. Tegen de fluching neem ik cardioaspirine 100mg maagsapresistente tabletten van Bayer erbij wat zeer goed helpt. Ik neem mijn pillen in het midden van mijn maaltijd, omdat ik merkte dat dit beter werkt tegen fluching. [lees meer...] Tip: geen warme dranken nuttigen na inname pillen, dit werkt fluching in de hand. Witte bloedcellen staan zeer laag momenteel. Ben juist getest op JCV virus heb ook geen verhoogd risico voor PML is een zeldzame, ernstige infectie van de hersenen. Gelukkig testte ik negatief, deze test zal nu jaarlijks herhaald worden. Om me op te volgen. Wel blijft 2 maandelijks controle van bloed aangewezen omdat de witte bloedcellen te laag staan.
27-04-2017

MS (multiple sclerose)

Ik heb hierdoor last van flushing. Heb het idee dat dit ook wordt getriggerd door bepaalde voedingsstoffen. Ben nog onderzoekende welke stoffen dit zijn....... Daarnaast word ik 's ochtends vaak wakker van de hoofdpijn en misselijkheid. Een uurtje na het opstaan verdwijnt dit meestal. Soms gehele dag weeïg gevoel.
16-04-2017

MS (multiple sclerose)

ik gebruik het voor MS behandeling en ik heb er veel baat bij. Ik begon voor de behandeling met 2 ontstekingen in mijn hoofd en het was binnen twee maanden op gelopen naar 15 ontstekingen en nu na een tijdje gebruik zijn de ontstekingen tot het minimum terug geholpen.
11-04-2017

MS (multiple sclerose)

In het begin moest ik de tecfidera opbouwen van 125 gram 2x per dag voor 2 weken, daarna 1 week 1 x 125 mg en 1x 250 mg per dag, daarna 2x per dag 250 mg, tot nu. In het begin veel maagklachten gehad. toen van de ms specialist een recept voor maagbeschermer gehad, 1x per dag een maagbeschermer erbij die ik nu nog erbij gebruik en nu nergens meer last van. zeer tevreden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4797)
Anticonceptie - overig (3512)
Cholesterol (2769)
Depressie - antidepressiva overig (2572)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2191)
Pijn - morfine-achtigen (2100)
Pijn (1893)
ADHD - psychostimulantia (1824)
Verslavingsziekten (1805)
Bloeddruk - betablokkers (1581)
Maagzuur - protonpompremmers (1498)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1433)
Anticonceptie - eenfase (1315)
Angststoornissen (1115)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1059)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1059)
Depressie - antidepressiva TCA (987)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (919)