categorie

Centraal zenuwstelsel

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Centraal zenuwstelsel

21-06-2020 | Man | 70
Myasthenia gravis
Begonnen met 20 mg/dag, na een tweede aanval lange zoektocht naar optimale dosering - iedere verandering in dosering gaat gepaard met aanvallen van buikloop (8 per dag), maagkrampen en verhoogde hartslag. Het actieve bestanddeel bestaat ook in pillen met vertraagde afgifte maar wordt onder deze vorm niet in Belgie en blijkbaar ook niet in Nederland verdeeld. Er zou dringe[lees meer...]nd ook in onze landen een formulering met vertraagde afgifte op de markt moeten komen.

03-05-2020 | Man | 78
Myasthenia gravis
Ik heb dé myastenia Gravis sinds 2014. Diverse behandelingen gehad bv oog lid correctie ,mijn ogen vielen dicht. Medicijnen neoral 2x 100 MG cellcept 2x2 500 MG mestinon 60 MG 8x per dag pretnison 30 mg. Na 2 jaar begonnen met afbouw medicijnen. Neoral naar 1x 100 MG pretnison naar 5 MG Meston naar 3x 60 MG let wel de afbouw is langzaam en onder toezicht van de neuro[lees meer...]loog gegaan. Ik Blijf veel wandelen en Blijf in beweging wandel . Helaas kan ik geen kracht meer uitoefenen en mis ik. Ook het langdurig vasthouden van partituren bij het koor 2 minuten isaleen probleem je ogen zien dubbel en dat ook weer een handicap voor het lezen. Kortom je moet er mee leren leven en je leven aanpassen aan deze ziekte. Naast deze MG heb ik ook ernstig hartfalen en dat is moelijk om mee te leven maar houdt de moed erin. Met vriendelijke groet

28-04-2020 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Na een trage opbouw, waarbij vervelende bijwerkingen (roodheid, vermoeidheid) ging ik kort bij de arts langs. Hij stelde voor om aspirine in te nemen om deze bijwerkingen op te vangen. Dit werkte wonderlijk goed! Sindsdien geen last meer! Ondertussen is mijn lichaam gewoon aan de medicatie en heb ik de aspirine niet meer nodig. Bloedwaarden moeten nog genomen worden, dus d[lees meer...]aar heb ik minder zicht op momenteel. Maar op dit moment is dit voor mii een prima medicijn!!

11-04-2020 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
Gebruik nu sinds januari Tecfidera en was op het ergste voorbereid. Lange opbouw gedaan van 5 weken (tweemaal lage dosis voor 3 weken, daarna twee weken een lage en hoge dosis per dag). De bijwerkingen zijn mij meegevallen. Tijdens opbouw een week buikpijn gehad en weinig energie maar dat is weer hersteld. Veel dorst in de nacht nog steeds. Wel meteen vuurrood na eerste in[lees meer...]name maar nu heb ik daar nog nauwelijks last van. Heb gemerkt dat dat als je je druk maakt en warme baden/douchen een flushing uitlokken. Mri moet nog gemaakt worden, bloedwaarden zijn wel gedaald maar is nog ok.

25-03-2020 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
In juni 2019 kreeg ik de diagnose RRMS. Sinds augustus 2019 slik ik Tecfidera. Mijn neuroloog stelde een rustige start voor (3 weken 2x120 mg, 2 weken 1x120 mg + 1x 240 mg) zodat ik pas na 5 weken naar de volledige dosis ging. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad (een paar flushes in het begin). Ik neem het tablet in na het ontbijt en na het avondeten met een eetlepel vet[lees meer...]te, Griekse yoghurt. Een paar weken geleden heb ik de eerste MRI gehad sinds de diagnose. De ontstekingen die vorig jaar zichtbaar waren, zijn weg. Er zijn geen nieuwe plekjes bij gekomen. En ik voel me prima.

16-03-2020 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Geluk gehad dat ik geen maagklachten ervaar

13-12-2019 | Man | 73
Myasthenia gravis
Problemen sinds februari 2019. Dagelijks darmspoelen noodzakelijk. Loop (bijna) dagelijks met beenzak voor opvang urine.

05-12-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Kort na de diagnose RRMS gestart met Tecfidera. Twee maanden ernstig ziek geweest van de bijwerkingen. Ik had het gevoel helemaal verbrand te zijn, had een heel zwaar hoofd en was volkomen futloos. Na twee maanden verdwenen de meeste bijwerkingen. Ik kon de medicijnen ook met alleen water innemen zonder maagklachten. Wel bleef ik extreem vermoeid, dusdanig dat het mij erns[lees meer...]tig belemmerde in mijn functioneren. Ook de flushes bleven en bij iedere flush was het alsof alle energie uit me trok. Ik voelde me alsof ik gedrogeerd was. Uiteindelijk is dit de reden dat ik moest stoppen met de medicatie. Wel was het heel effectief tegen de ziekte, de krampen en tintelingen waren grotendeels verdwenen en er zijn geen plaques bijgekomen. De dag na het stoppen, waren de MS verschijnselen weer terug, maar was ook mijn energie terug en ik had weer een helder hoofd.

15-05-2019 | Man | 44

04-05-2019 | Man | 32
MS (multiple sclerose)
Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.

05-04-2019 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel

20-02-2019 | Man | 66
MS (multiple sclerose)
Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.

19-02-2019 | Vrouw | 33
Myasthenia gravis
Van de één op de andere dag ging één van mijn oogleden zakken. Men dacht aan zakkend ooglid doorintensief langdurig contactlenzengebruik. Uiteindelijk na bezoek en onderzoek oogziekenhuis verwezen naar neuroloog, omdat ik tot de doelgroep behoor waarbij MG voor kan komen. (vrouw, tussen de 30-40 en de trotse eigenaresse van al een andere auto-imuunziekte :)). Bloedtest op[lees meer...] AchR receptoren was negatief. De neostigminetest was positief. Op basis daarvan 3x3 10mg tabletten per dag. Ik merk nauwelijks verschil aan mijn ooglid ondanks de 9 tabletten per dag en heb vooral last van de bijwerkingen.

14-02-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Tecfidera is een heel goed medicijn bij MS, mits je tegen de bijwerkingen kunt. Ik voelde me veel fitter, had veel meer energie en mijn ogen waren veel beter. De vele opvliegers, de uitslag , het gevoel vaak in brand te staan en de rode kleur nam ik graag voor lief, net als de vele bloedwaarde controles ( elke maand). Make-up doet veel en soms nam ik Acetylsalicylzuur t[lees meer...]egen het flushing. Dat helpt goed. Helaas werd mijn weerstand na 5 maanden zo laag dat ik er acuut mee moest stoppen. Het duurde bijna 4 maanden voordat mijn weerstand weer op minimaal niveau was. Pas toen mocht ik met een ander medicijn beginnen. Dat werkt ook, maar Tecfidera gaf me veel meer energie en heeft dus eigenlijk mijn voorkeur. Helaas mag ik het niet meer gebruiken.

29-01-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Ik heb 15 jaar MS en de 1ste 7 jaar was ik vrij stabiel en nam ik geen medicijnen. Enkel de vermoeidheid was een probleem voor mij. Daarna kreeg ik een opstoot en startte ik met betaferon maar daar werd ik zieker van. Dan startte ik met Aubagio maar ik had bijwerkingen en een opstoot. Zo'n 3jaar geleden gestart met tecfidera en sindsdien 15 kg bijgekomen. Terwijl ik geen g[lees meer...]rote eter ben of snoeper. Ik heb ook meer last in mijn gewrichten (voeten, knieën en polsen) Met de flushings en de jeuk daar kan ik makkelijk mee leven maar die gewichtstoename is echt niet leuk. Is er iemand die daar ook last van heeft? Groetjes Cathy

15-01-2019 | Vrouw | 61
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu een half jaar Tecfidera 240 Mg. 2x daags 1 capsule. Ben in het begin begonnen met 1xdaags 1caps. van 120 Mg Zo heel langzaam opgebouwd tot in de 7-de week ik met 2x daags 2 capsules van 240 Mg ging gebruiken. In het begin wat flushing gehad maar was goed te hebben. Neem de medicatie onder het eten in en dat gaat goed verder. Voel me best goed nu, [lees meer...]het heeft wel een week of 10 geduurd dat ik zelf vond dat t goed ging en ik aan de medicatie gewend was.

09-01-2019 | Man | 26
MS (multiple sclerose)
26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.

11-12-2018 | Man | 72
Myasthenia gravis
Ter vervanging van ontbrekende stof uit hersenen. Hoge dosis ter voorkoming van noodzaak inname prednison.

16-11-2018 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik ben in sept 2017 begonnen met Tecfidera. Mijn vermoeidheid nam met rasse schreden af, had geen bijwerkingen, heb eerlijk waar aan de verpleegkundige gevraagd of ik geen placebo had. In Sept 2018 werd het minder, ik voelde me ziek had elke avond verhoging eind september bleek ik een blaasontsteking te hebben en niet 1 die ik kende. Ik had eerder blaasontstekingen gehad [lees meer...]maar dat waren altijd 3 pijnlijke druppels urine. Nu was dat niet zo, ik kreeg een kuur en na 5 dagen ging het wel weer. Met na druk op wel weer, ik bleef verhoging houden en voelde me ziek, urine bleek schoon na een week na 2 weken weer urine laten controleren, die was schoon verstandig om hem op kweek te zetten. Voordat de week om was kreeg ik ontzettende pijn aan de zijn kant bijna achter net boven mijn heup ( nier hoogte ) ik kon niet eens gapen iets wat ik vaak doe zo pijnlijk was het. Op naar me volgende kuur. Na dat die kuur voorbij was, kreeg ik ook nog herpes.Toen kwam het verlossende woord van mijn huisarts. Zij verteld mij dat zij mij vroeger nooit zag en dat we nu al 6 weken bezig zijn met ontstekingen en verhoging. Zij dacht toch echt dat het aan mijn medicatie lag, en logisch ook met dit soort middelen ben je natuurlijk ook vatbaarder.Ik heb 8n de tijd dat ik Tecfidera gebruikte geen schub gehad. Ik ben eerlijk gezegd op 5 november jammer genoeg gestopt met Tecfidera en ben nu in gesprek met me neuroloog wat de volgende stap gaat worden. Eerst 8 weken stoppen immuunsysteem weer up to date brengen en dan verder praten. De vraag is wat nu? Ik ben een persoon die medicatie wil nemen omdat geen medicatie voor mijn gevoel niet goed is, MS is een onvoorspelbare ziekte maar geen medicatie is voor mij geen optie.

16-10-2018 | Vrouw | 54
dimethyl fumarate
Geen moeite met innemen. Totaal geen bijwerkingen. Ik hoop dat ik geen chubs meer krijg voorlopig

Xyrem

12-10-2018 | Man | 39
natriumoxybaat
Narcolepsie
In vergelijking met wat ik eerder allemaal al ingenomen heb ben ik zeer tevreden over Xyrem. Maar ik neem van dag 1 al de max dosis (2x9mil) en slaap gem. 4 tot uitzonderlijk 6u. Na 3 a 3.5u word ik wakker, na het nemen van de tweede dosis slaap ik gem. nog 1.5u verder

24-09-2018 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Na 15 jaar copaxone injectie te hebben gebruikt, was ik het spuiten eigenlijk zat. Ik ben nogal tenger gebouwd en het werd steeds moeilijker om een plek te zoeken voor het spuiten. Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik overgegaan ben naar tecfidera. 2x op een dag een capsule innemen samen met de andere medicijnen is voor mij geen probleem, het bevalt mij prima. Alleen [lees meer...]kan ik niet zeggen dat de vermoeidheid beter is geworden. Dat is jammer. Verder een prima medicijn.

05-06-2018 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de tecfidera nu een maand en ben sinds het gebruik heel erg moe. Verder ervaar ik af en toe een beetje die flushing.

07-05-2018 | Man | 36
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik dit middel nu ruim een jaar en ben zeer tevreden. De bijwerkingen zijn te verwaarlozen en mijn MS is een stuk rustiger geworden sinds ik het gebruik. Af en toe enkele minuten wat branderige rode huiduitslag op gezicht, armen en borstkas, ik heb daar amper last van. Mijn stoelgang is wel veranderd en dat gaat soms moeizamer, ik moet dus extra goed letten op vol[lees meer...]doende drinken en toiletgang niet uitstellen. Heel soms wat zeurderig gevoel in maag. Mijn bloedwaarden worden elke 3 maanden gecontroleerd en tot op heden geen afwijkingen. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, gebruikte hiervoor interferon en na een maand mee gestopt.

04-04-2018 | Vrouw | 28
MS (multiple sclerose)
Ik heb nogal wat moeite met het wennen aan de Tecfidera. Ben nu ruim 5 weken bezig en de flushing, jeuk en uitslag steekt dagelijks rond de middag de kop op. Ik moet dus ook langer doorgaan op de 120mg voordat ik over mag stappen op de 240mg. Wat ik eet of Hoelaat ik de tabletten neem maakt niet uit, de bijwerkingen blijven dan het zelfde. Het enige dat lijkt te helpen i[lees meer...]s rustig mijn dag indelen zodat ik kan rusten wanneer mijn lichaam dat aangeeft en mijn momentjes zelf kan pakken en bepalen. Ik hoop enorm dat deze bijwerkingen nog over gaan!

31-03-2018 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Gezien de lijst met bijwerkingen en alle ervaringen was ik vrij sceptisch voor wat komen ging..... Echter niks geen bijwerkingen. Dacht dat ik bij eerste pil een flush had, maar twijfel achteraf. Gelukkig nog niks gemerkt verder. Wat ik trouwens wel heb is haaruitval.... Kan door TEC komen naar wellicht ook combi met stress na onverwachte diagnose.

12-02-2018 | Man | 41

Xyrem

25-11-2017 | Vrouw | 26
natriumoxybaat
Narcolepsie
Na 15 jaar in gevecht met onbedwingbare slaapaanvallen en sinds 2 jaar ontwikkeling kataplexie en hevige hallucinatie dromen was ik er klaar mee. Ik kon niet langer vechten tegen de problemen waarvan ik altijd heb geweten dat ik iets had wat niet 'Normaal' was. Ik besloot naar een arts te gaan, ook moest ik nu gaan 'toegeven', zo voelde het voor mij. Ik lag mijn verhaal v[lees meer...]oor, deed een slaaponderzoek, en ja alles was in 1 klap duidelijk. De dagen erna heb ik het laten bezinken en ben na 5 dagen gestart met xyrem. Ik ben nu pas 10 nachten verder en ga genieten van de 11e dag dat ik voor het eerst weer leef!! Ik heb letterlijk mijn leven terug, ondanks veel discipline die het nu nog vergt mijn leven anders in te delen is het me het dubbel waard!

12-10-2017 | Vrouw | 24
Myasthenia gravis
Een jaar terug kreeg ik last van dubbelzien, meerdere malen bij de huisarts geweest, hij stuurde mij telkens weer naar huis en gaf aan dat het door vermoeidheid kwam. Het dubbelzien was na ongeveer 2 a 3 weken weer van zelf over. Na 5 maanden was ik zwanger, aan het einde van mijn zwangerschap kreeg ik last met slikken en praten (slissen). En gelijk na mijn bevalling krach[lees meer...]tverlies in mijn armen en nek. 2 weken na mijn bevalling ben ik opgenomen en hadden ze het vermoeden dat het myasthenia gravis was. Ik ben begonnen met de mestinon, eerst 4 x 30 mg en daarna opgebouwd naar 4x60 mg. Dit hielp niet, mijn bloeduitslagen waren nog niet binnen en ik was opgenomen weer voor verdere onderzoek. De bloeduitslag was negatief (schoon). Daarna hebben ze EMG scan, CT scan borst en een MRI van mijn hoofd gemaakt, alles was netjes en geen afwijkingen, daarna is er gekeken naar de MuSK antistoffen en die waren positief, daaruit bleek toch dat ik de spierziekte had, nu gebruik ik 6x60 mg en mijn kracht in mijn armen komt weer terug, het praten gaat beter, het zien, eten en slikken. Alleen heb ik nog wel last van een zwaar hoofd. Weining bijwerkingen van de mestinon alleen spiertrekkingen tot dat mijn lichaam er aan is gewend.

05-10-2017 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Heb geen aanvallen meer gehad, maar heel veel last van flushing. En sinds het gebruik heb ik altijd honger, en kom ik bij. Heef hier nog iemand last van?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5056)
Anticonceptie - overig (3714)
Cholesterol (2877)
Depressie - antidepressiva overig (2699)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2318)
Pijn - morfine-achtigen (2184)
ADHD - psychostimulantia (2041)
Pijn (1969)
Verslavingsziekten (1914)
Bloeddruk - betablokkers (1664)
Maagzuur - protonpompremmers (1552)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1504)
Anticonceptie - eenfase (1377)
Angststoornissen (1196)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1143)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1117)
Depressie - antidepressiva TCA (1036)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (950)