categorie

Centraal zenuwstelsel

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Centraal zenuwstelsel

26-06-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Ik ben er eigenlijk pas net achter dat mijn haaruitval wel eens te maken kan hebben met het gebruik van de tecfidera. Ik gebruik het nu bijna 2 jaar. En mijn staart is qua dikte echt gehalveerd. Verder in het begin veel.last gehad van opvliegers. Dat gelukkig nu nog maar zelden. Dan vaak door te weinig eten van te voren.

07-06-2021 | Vrouw | 63
MS (multiple sclerose)
Na 25 jaar ms ZONDER medicatie nu begonnen met Tecfidera 2x daags 240 mg, voel me een stuk fitter, en de vermoeidheid is ook een heel stuk minder alleen nu met de zomer, de warmte is voor mij echt helemaal niets dan maar wat extra rusten en doen wat je kan en wil, NIETS moet!!!! en blijf positief!!!! hoe moeilijk het soms is.

06-06-2021 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Helaas blijkt uit de MRI dat Tecfidera onvoldoende bij mij werkt. Binnenkort dus overstappen naar een 2de lijns medicijn.

02-06-2021 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Begin april 2021 ms geconstateerd, RRMS. 6 jaar geleden begonnen met zicht rechteroog verminderd, nu 6 jaar later uitval rechterbeen. 4 weken gelden begonnen met opbouw Tecfidera. Eerste 2 weken bijna geen bijwerkingen. De 3de week, ochtend 120 mg, avond 240 mg. Na verhoging derde week ernstige darmklachten (water kwam eruit), misselijk en overgeven, s'nachts 3x flauwgeval[lees meer...]len waarop we uiteindelijk naar de spoed zijn gereden. Daar werd geconstateerd dat ik uitdrogingsverschijnselen had en dat de ontstekingswaarden in het bloed hoog waren, dat kon duiden op buikinfectie. Gestopt met Tecfidera en in overleg met arts nadat ik weer was opgeknapt weer begonnen op 2x 120 mg ochtend en avond. meteen de eerste dag na de start in de avond wederom hetzelfde, gelukkig niet zo ernstig als de eerste keer, water diarree en beetje misselijk. weer gestopt. Morgen overleg met arts wat te doen. Effect kan ik helaas niks over zeggen, MRI staat gepland voor juli 2021. Is er nog iemand die deze hevige klachten heeft gehad?

26-05-2021 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Sinds oktober 2019 diagnose MS. Ik slik tecfidera sinds december '19. In het begin veel last van bijwerkingen. Last van maag, voelde me beroerd. En af en toe last van flushing. Na aantal maanden geen last meer. Alleen af en toe last van flushing als ik hem later inneem dan normaal. Slik bij ontbijt en bij avondeten. Mijn lymfocyten schommelen wel. Maar totnutoe nog net ni[lees meer...]et onder de laagste grens. Heb in oktober '20 weer een mri gehad en toen waren er geen vlekjes bijgekomen.

29-03-2021 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
Hoi, Ik gebruik al bijna 7 jaar tecfidera. Ik heb daarvoor avonex gebruikt en ben nog steeds blij dat ik op tabletten mocht overstappen ipv de prikken. Ik heb in die 7 jaar geen schubs meer gehad en er zijn ook geen nieuwe laesies bijgekomen. De meeste dagen merk ik niets van mijn medicijnen gebruik maar soms (volstrekt onverwachts) komt de nare [lees meer...]flashing terug. Die is bij mij vrij ernstig want mijn hele bovenlichaam kleurt rood en wordt heel branderig. Soms duurt het tot een uur lang waarbij ik me ook niet lekker voel. Maar ja, het is dan het enige en ik mag niet klagen want op vermoedheid na heb ik weinig last van de ms, mede dankzij het gebruik van tecfidera.

15-03-2021 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Helaas moest ik op dag 1 na overleg met neuroloog al per direct stoppen met tecfidera. Na inname van de eerste capsule van 120 mg leek het alsof mijn licbaam in brand stond. Alles vuurrood en een zeer brandende & pijnlijke huid. Was een extreme reactie op het medicijn. Jammer want heb er wel goede recensies over gelezen. Maar het is zeker niet voor mij geschikt. [lees meer...]Die brandende pijn heb ik in november & december 2020 2x eerder ervaren tijdens schubs. Namelijk bij aangezichtspijn. Ook zo'n intense pijn. Nu was het helaas over mijn hele lichaam. :-(

07-03-2021 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de Tecfidera nu pas de 2e week a 120mg per keer. Sinds 2003 gediagnosticeerd met MS en nu pas aan de medicatie. In 2017 zware longontsteking gehad en sindsdien achteruitgang in met name mijn benen en dus het lopen. Kan me nog geen flushing herinneren, geen darmproblemen maar wel lichte vermoeidheid. Ik heb 5 weken Aubagio gehad voorafgaand aan de Tecfidera, ma[lees meer...]ar daar had mijn lever grote problemen mee. Vooralsnog blijf ik open minded voortgaan met de Tecfidera en hoop op het beste en dat mijn lopen niet nog verder achteruit gaat.

04-03-2021 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Hallo iedereen. Ik zou graag willen weten of er nog mensen zijn die tecfidera hebben gebruikt, en dat ze moesten stoppen omdat ze te lage witte bloedcellen hebben. Ik gebruik deze medicatie juist een jaar en moest vandaag stoppen want heb te weinig witte bloedcellen.

25-02-2021 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
De diagnose ms heb ik nu 3,5 jaar. Tecfidera is mijn eerste en enige medicatie waar ik tot nu toe 2,5/3 jaar gebruik van maak. Positieve is dat ik geen nieuwe ontstekingen meer heb gekregen! Nadeel voor mij is dat ik (bijna) dagelijks een flushing krijg waarbij tegelijkertijd alles brand en ik lichtelijk wat misselijk ben. Als de flushing is gestopt (zo’n 30/45 minuten lat[lees meer...]er) ben ik erg vermoeid. Afhankelijk van de Ernst van de flushing, dit verschilt per dag. Soms een week maar een lichte flushing en soms heel extreem. Soms mijn twijfels om er mee te stoppen als ik weer zo’n heftige flush heb gekregen maar of ik dat aandurf omdat mijn mri scans stabiel blijven, geen idee.... blijft een moeilijke afweging om te maken.

22-02-2021 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Veel last van buikpijn, hoofdpijn en flushing. Ook krijg ik zodra ik me stoot meteen een blauwe plek.

13-01-2021 | Vrouw | 34
MS (multiple sclerose)
Ik slik nu precies een jaar Tecfidera. In het begin heel veel last van flushing gehad en nu nog af te toe als ik een pil inneem zonder eten (te laat), een pil vergeet of toch te weinig heb gegeten. Op zich vind ik deze bijwerking vervelend maar niet heel erg. Wat ik wel heel vervelend vind is dat mijn haar erg is uitgevallen (en dit nog steeds doet). Dit staat echter nie[lees meer...]t aangegeven bij de bijwerkingen van tecfidera maar lijkt wel samen te hangen met het gebruik. Op dit moment veel.last van tintelingen in mijn armen door MS. Iets wat ik de afgelopen 10 jaar niet heb gehad. Vraag of het gebruik goed werkt; geen idee.. het is lastig te vergelijken, omdat geen antwoord gegeven kan worden op "als ik het niet had gebruikt dan.."

13-10-2020 | Vrouw | 40
MS (multiple sclerose)
1.5 maand bezig en bijwerkingen vallen reuze mee. Af en toe flushing in combinatie met suiker bijv. Cake eten in de eerste uren na inname in de ochtend. Voeding aangepast wel om darmen goed te laten werken, veel variatie, meer plantaardig en vezels. Ook meer dorst. Soms branderige spieren en moe, zit nog in de opbouw of wenningsperiode van 3 mnd dus geef het wat tijd. Bl[lees meer...]oed was prima tot zover, scan komt na 6 mnd gebruik medicatie en zien we wat het effect is.

08-09-2020 | Man | 37
MS (multiple sclerose)
Sinds 2008 RRMS. In het begin beetje last van m’n darmen gehad en af en toe flushing. Na een tijdje alleen nog heel af en toe flushing maar hier heb ik zelf geen last van je ziet het alleen maar. Wat mij vooral positief stemt is dat ik sinds ik begonnen ben (2018) geen schub meer heb gehad terwijl ik daarvoor 1 schub per 1,5 jaar had. Door Corona nog geen nieuwe mri gehad[lees meer...] dus nog geen hard bewijs.

02-09-2020 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Gebruik sinds ongeveer 3 kwart jaar nu tecfidera. Heb in het begin tot en met de dag van vandaag geen bijwerkingen/flushing gehad. Ben nog wel erg vermoeid. MRI heeft milde opflakkeringen laten zien. De volgende MRI gaat laten zien of dit medicijn effectief is of niet en of ik kan blijven doorgaan

29-08-2020 | Vrouw | 35
Dysautonomie
Gebruik Mestinon al jaren, 3 bij opstaan, 4 uur later weer 3, nog vier uur later; 3. Merk dat ik het nodig heb en werkt snel naar inname. Helpt ook met concentratie.

08-08-2020 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
2 weken opstart in februari 2020, daarna 2x 240mg per dag. De eerste maand heel vaak een branderig gevoel over mijn hele lichaam en lelijke, onregelmatig verdeelde rode uitslag. Mijn spijsverteringssysteem was ook uit onbalans. Nu, na een half jaar, heb ik enkel nog flushing en een branderige huid als ik de medicatie op een nuchtere maag of met een kleine snack neem. Mijn [lees meer...]spijsverteringssysteem doet wel nog steeds moeilijk. Onlangs bijvoorbeeld medicatie proberen nemen tegen ontstoken sinussen maar daar ben ik heel misselijk van geweest. Ik vergeet de medicatie ook heel vaak te nemen en dan heb ik weer veel last van bijwerkingen. Maar over het algemeen wel tevreden want ik heb nog geen nieuwe aanval gekregen. Het doet dus wel wat het moet doen. :)

20-07-2020 | Vrouw | 53
pyridostigmine
Ik heb dit voorgeschreven gekregen omdat voor een groep patiënten met ME/ CVS dit medicijn als bijwerking heeft, energie toename.. en voor mij werkt t geweldig goed!! Ik ben weer in staat om de momenten dat ik actief kan zijn, een stuk energieker te voelen en tot meer in staat. Ik moet blijven rusten en slapen tussen de middag en en en maar de kwaliteit van leven is signif[lees meer...]icant toegenomen op die momenten ertussen door. De volledige zwarte uitgeputheid heb ik al maanden (!) niet meer gevoeld!!!

21-06-2020 | Man | 70
Myasthenia gravis
Begonnen met 20 mg/dag, na een tweede aanval lange zoektocht naar optimale dosering - iedere verandering in dosering gaat gepaard met aanvallen van buikloop (8 per dag), maagkrampen en verhoogde hartslag. Het actieve bestanddeel bestaat ook in pillen met vertraagde afgifte maar wordt onder deze vorm niet in Belgie en blijkbaar ook niet in Nederland verdeeld. Er zou dringe[lees meer...]nd ook in onze landen een formulering met vertraagde afgifte op de markt moeten komen.

03-05-2020 | Man | 78
Myasthenia gravis
Ik heb dé myastenia Gravis sinds 2014. Diverse behandelingen gehad bv oog lid correctie ,mijn ogen vielen dicht. Medicijnen neoral 2x 100 MG cellcept 2x2 500 MG mestinon 60 MG 8x per dag pretnison 30 mg. Na 2 jaar begonnen met afbouw medicijnen. Neoral naar 1x 100 MG pretnison naar 5 MG Meston naar 3x 60 MG let wel de afbouw is langzaam en onder toezicht van de neuro[lees meer...]loog gegaan. Ik Blijf veel wandelen en Blijf in beweging wandel . Helaas kan ik geen kracht meer uitoefenen en mis ik. Ook het langdurig vasthouden van partituren bij het koor 2 minuten isaleen probleem je ogen zien dubbel en dat ook weer een handicap voor het lezen. Kortom je moet er mee leren leven en je leven aanpassen aan deze ziekte. Naast deze MG heb ik ook ernstig hartfalen en dat is moelijk om mee te leven maar houdt de moed erin. Met vriendelijke groet

28-04-2020 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Na een trage opbouw, waarbij vervelende bijwerkingen (roodheid, vermoeidheid) ging ik kort bij de arts langs. Hij stelde voor om aspirine in te nemen om deze bijwerkingen op te vangen. Dit werkte wonderlijk goed! Sindsdien geen last meer! Ondertussen is mijn lichaam gewoon aan de medicatie en heb ik de aspirine niet meer nodig. Bloedwaarden moeten nog genomen worden, dus d[lees meer...]aar heb ik minder zicht op momenteel. Maar op dit moment is dit voor mii een prima medicijn!!

11-04-2020 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
Gebruik nu sinds januari Tecfidera en was op het ergste voorbereid. Lange opbouw gedaan van 5 weken (tweemaal lage dosis voor 3 weken, daarna twee weken een lage en hoge dosis per dag). De bijwerkingen zijn mij meegevallen. Tijdens opbouw een week buikpijn gehad en weinig energie maar dat is weer hersteld. Veel dorst in de nacht nog steeds. Wel meteen vuurrood na eerste in[lees meer...]name maar nu heb ik daar nog nauwelijks last van. Heb gemerkt dat dat als je je druk maakt en warme baden/douchen een flushing uitlokken. Mri moet nog gemaakt worden, bloedwaarden zijn wel gedaald maar is nog ok.

25-03-2020 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
In juni 2019 kreeg ik de diagnose RRMS. Sinds augustus 2019 slik ik Tecfidera. Mijn neuroloog stelde een rustige start voor (3 weken 2x120 mg, 2 weken 1x120 mg + 1x 240 mg) zodat ik pas na 5 weken naar de volledige dosis ging. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad (een paar flushes in het begin). Ik neem het tablet in na het ontbijt en na het avondeten met een eetlepel vet[lees meer...]te, Griekse yoghurt. Een paar weken geleden heb ik de eerste MRI gehad sinds de diagnose. De ontstekingen die vorig jaar zichtbaar waren, zijn weg. Er zijn geen nieuwe plekjes bij gekomen. En ik voel me prima.

16-03-2020 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Geluk gehad dat ik geen maagklachten ervaar

13-12-2019 | Man | 73
Myasthenia gravis
Problemen sinds februari 2019. Dagelijks darmspoelen noodzakelijk. Loop (bijna) dagelijks met beenzak voor opvang urine.

05-12-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Kort na de diagnose RRMS gestart met Tecfidera. Twee maanden ernstig ziek geweest van de bijwerkingen. Ik had het gevoel helemaal verbrand te zijn, had een heel zwaar hoofd en was volkomen futloos. Na twee maanden verdwenen de meeste bijwerkingen. Ik kon de medicijnen ook met alleen water innemen zonder maagklachten. Wel bleef ik extreem vermoeid, dusdanig dat het mij erns[lees meer...]tig belemmerde in mijn functioneren. Ook de flushes bleven en bij iedere flush was het alsof alle energie uit me trok. Ik voelde me alsof ik gedrogeerd was. Uiteindelijk is dit de reden dat ik moest stoppen met de medicatie. Wel was het heel effectief tegen de ziekte, de krampen en tintelingen waren grotendeels verdwenen en er zijn geen plaques bijgekomen. De dag na het stoppen, waren de MS verschijnselen weer terug, maar was ook mijn energie terug en ik had weer een helder hoofd.

15-05-2019 | Man | 44

04-05-2019 | Man | 32
MS (multiple sclerose)
Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.

05-04-2019 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel

20-02-2019 | Man | 66
MS (multiple sclerose)
Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5543)
Anticonceptie - overig (4058)
Cholesterol (3022)
Depressie - antidepressiva overig (2867)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2552)
Pijn - morfine-achtigen (2334)
ADHD - psychostimulantia (2270)
Pijn (2111)
Verslavingsziekten (2097)
Bloeddruk - betablokkers (1774)
Maagzuur - protonpompremmers (1654)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1590)
Anticonceptie - eenfase (1464)
Angststoornissen (1314)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1264)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1243)
Depressie - antidepressiva TCA (1115)
Antibiotica - urineweginfectie (1072)