Ervaringen met Tecfidera

dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (66 meningen)

Mestinon (31 meningen)
Xyrem (14 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

26-08-2023 | Vrouw | 51
MS (multiple sclerose)
Recent heb ik een andere fabrikant gekregen.... en ik durf nog niet te juichen maar wat een enorm verschil !! Zelfs na bijna 2 jaar gebruik van het middel en echt veel voedsel bij de inname had ik meer keren per week pittige flushes, Wat M en kpusld tegelijk, een pijnlijke huid en last van mijn darmen..... Nu al 2 weken niets terwijl ik al veel minder eet voor de medic[lees meer...]atie inname. ..duimen dat het zo blijft

31-10-2022 | Vrouw | 36
MS (multiple sclerose)
Ik slik nu bijna 3 jaar Tecfidera (sinds ik weet dat ik MS heb). De bijwerkingen vallen mee alleen ik heb nog steeds regelmatig last van flushing waardoor mijn gezicht en soms hele lichaam knalrood worden. Dit houdt ongeveer een half uur tot een uur aan. Moet best veel eten bij het innemen van de Tecfidera om flushing te voorkomen en daar heb ik niet altijd zin in. Ook ben[lees meer...] ik gevoeliger voor blozen en voor blauwe plekken terwijl ik dat voorheen niet had. Sinds slikken medicatie heb ik krullen gekregen (had altijd stijl haar!). Staat niet als bijwerking beschreven maar kan er geen andere verklaring voor bedenken. MRI- scans zijn tot nu toe stabiel, maar ik merk wel wat lichamelijke achteruitgang; tintelingen en gevoelloosheid.

01-09-2022 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Ik heb nu 2 jaar tecfidera gebruikt. Gestart direct na de diagnose. Geleerd dat een rustigere opbouw dan protocol mijn lichaam meer tijd en ruimte gaf om te wennen. In het begin vaker flushing maar prima te doen. Later nauwelijks nog flushing. Er ligt hier een relatie met de hoeveelheid suikerinname. Vooral gerelateerd aan wat ik in de ochtend at. Darmen werken wel traa[lees meer...]g, maar weet niet of dit puur MS is of extra wordt beïnvloed door tecfidera. Sinds deze week over op 1 maand vumerity om te testen wat t verschil is. Vernieuwde versie van tecfidera en minder belastend voor maag, dunne darm en dikke darm. Ik ga het zien aan het einde van deze maand met bloedcontroles. In ieder geval een minder bolle buik nu. Geen nieuwe aanvallen meer gehad sinds gebruik en niks nieuws te zien op mri scan.

20-08-2022 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
In 2010 ontstond een gevoelsstoornis in mijn voeten met na enkele weken de diagnose MS. Nadat klachten weg waren stabiel geweest tot begin 2015. Toen een ernstigere schub met wederom gevoelsstoornis in mijn hele lichaam behandeld met Methylprednisolon en nadien gestart met Tecfidera met een duidelijk zeer positief effect. MRI sinds 2016 stabiel, geen nieuwe laesies bijgeko[lees meer...]men. Flushing blijft wel een terugkerende bijwerking, vaak wel terug te herleiden naar laat eten en dan pas inname medicatie. Haaruitval heb ik ook veel last van, ook nu nog na 7 jaar. Dit is inmiddels ook een geregistreerde bijwerking in het Farmaceutisch Kompas: www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/d/dimethylfumaraat__bij_multiple_sclerose_ Waarde lymfocyten wisselt, eerste jaren regelmatig verlaagd maar laatste jaren niet meer onder de referentiewaarde.

23-05-2022 | Man | 21
MS (multiple sclerose)
In het begin heel erg wennen om 2 keer daags medicatie te slikken, vergat het dan ook regelmatig waardoor ik onregelmatig in nam. hierdoor veel last gehad van de welbekende flushen

21-01-2022 | Man | 34
MS (multiple sclerose)
Toen ik 20 was had ik de eerste symptomen van MS. Ik kon mijn rechterbeen twee dagen niet bewegen. Toen kalmeerde ik en schonk ik geen aandacht aan het ontdekken van de oorzaak. Toen ik 25 was had ik een lichte gevoelloosheid, de helft van mijn lichaam, bijzonder uitgesproken deze gevoelloosheid in de vingers van de hand en kleine problemen met het gezichtsvermogen. Ove[lees meer...]rleg met de dokter leverde niets op. 33 jaar oud Ik heb de diagnose MS en Ik ben begonnen met de behandeling met Tecfidera en na 1 maand had ik de eerste beroerte, wazig zien, gedurende 15-20 seconden was mijn lichaam volledig geblokkeerd, ik kon niet lopen en duidelijk spreken. deze toestand werd vaak herhaald en na twee weken stelt de dokter voor om testosteron te nemen. Na 4-5 dagen normaliseerde deze situatie. Ik ben een regelmatige gebruiker van Tecfidera voor ongeveer 1 jaar, eet gezond, Ik ga elke dag naar de sportschool. De problemen die ik momenteel heb zijn vaak urineren en het rechterbeen is langzamer als ik lange wandelingen maakt. Ik wens je gezondheid!

26-06-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Ik ben er eigenlijk pas net achter dat mijn haaruitval wel eens te maken kan hebben met het gebruik van de tecfidera. Ik gebruik het nu bijna 2 jaar. En mijn staart is qua dikte echt gehalveerd. Verder in het begin veel.last gehad van opvliegers. Dat gelukkig nu nog maar zelden. Dan vaak door te weinig eten van te voren.

07-06-2021 | Vrouw | 63
MS (multiple sclerose)
Na 25 jaar ms ZONDER medicatie nu begonnen met Tecfidera 2x daags 240 mg, voel me een stuk fitter, en de vermoeidheid is ook een heel stuk minder alleen nu met de zomer, de warmte is voor mij echt helemaal niets dan maar wat extra rusten en doen wat je kan en wil, NIETS moet!!!! en blijf positief!!!! hoe moeilijk het soms is.

06-06-2021 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Helaas blijkt uit de MRI dat Tecfidera onvoldoende bij mij werkt. Binnenkort dus overstappen naar een 2de lijns medicijn.

02-06-2021 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Begin april 2021 ms geconstateerd, RRMS. 6 jaar geleden begonnen met zicht rechteroog verminderd, nu 6 jaar later uitval rechterbeen. 4 weken gelden begonnen met opbouw Tecfidera. Eerste 2 weken bijna geen bijwerkingen. De 3de week, ochtend 120 mg, avond 240 mg. Na verhoging derde week ernstige darmklachten (water kwam eruit), misselijk en overgeven, s'nachts 3x flauwgeval[lees meer...]len waarop we uiteindelijk naar de spoed zijn gereden. Daar werd geconstateerd dat ik uitdrogingsverschijnselen had en dat de ontstekingswaarden in het bloed hoog waren, dat kon duiden op buikinfectie. Gestopt met Tecfidera en in overleg met arts nadat ik weer was opgeknapt weer begonnen op 2x 120 mg ochtend en avond. meteen de eerste dag na de start in de avond wederom hetzelfde, gelukkig niet zo ernstig als de eerste keer, water diarree en beetje misselijk. weer gestopt. Morgen overleg met arts wat te doen. Effect kan ik helaas niks over zeggen, MRI staat gepland voor juli 2021. Is er nog iemand die deze hevige klachten heeft gehad?

26-05-2021 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Sinds oktober 2019 diagnose MS. Ik slik tecfidera sinds december '19. In het begin veel last van bijwerkingen. Last van maag, voelde me beroerd. En af en toe last van flushing. Na aantal maanden geen last meer. Alleen af en toe last van flushing als ik hem later inneem dan normaal. Slik bij ontbijt en bij avondeten. Mijn lymfocyten schommelen wel. Maar totnutoe nog net ni[lees meer...]et onder de laagste grens. Heb in oktober '20 weer een mri gehad en toen waren er geen vlekjes bijgekomen.

29-03-2021 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
Hoi, Ik gebruik al bijna 7 jaar tecfidera. Ik heb daarvoor avonex gebruikt en ben nog steeds blij dat ik op tabletten mocht overstappen ipv de prikken. Ik heb in die 7 jaar geen schubs meer gehad en er zijn ook geen nieuwe laesies bijgekomen. De meeste dagen merk ik niets van mijn medicijnen gebruik maar soms (volstrekt onverwachts) komt de nare [lees meer...]flashing terug. Die is bij mij vrij ernstig want mijn hele bovenlichaam kleurt rood en wordt heel branderig. Soms duurt het tot een uur lang waarbij ik me ook niet lekker voel. Maar ja, het is dan het enige en ik mag niet klagen want op vermoedheid na heb ik weinig last van de ms, mede dankzij het gebruik van tecfidera.

15-03-2021 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Helaas moest ik op dag 1 na overleg met neuroloog al per direct stoppen met tecfidera. Na inname van de eerste capsule van 120 mg leek het alsof mijn licbaam in brand stond. Alles vuurrood en een zeer brandende & pijnlijke huid. Was een extreme reactie op het medicijn. Jammer want heb er wel goede recensies over gelezen. Maar het is zeker niet voor mij geschikt. [lees meer...]Die brandende pijn heb ik in november & december 2020 2x eerder ervaren tijdens schubs. Namelijk bij aangezichtspijn. Ook zo'n intense pijn. Nu was het helaas over mijn hele lichaam. :-(

07-03-2021 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de Tecfidera nu pas de 2e week a 120mg per keer. Sinds 2003 gediagnosticeerd met MS en nu pas aan de medicatie. In 2017 zware longontsteking gehad en sindsdien achteruitgang in met name mijn benen en dus het lopen. Kan me nog geen flushing herinneren, geen darmproblemen maar wel lichte vermoeidheid. Ik heb 5 weken Aubagio gehad voorafgaand aan de Tecfidera, ma[lees meer...]ar daar had mijn lever grote problemen mee. Vooralsnog blijf ik open minded voortgaan met de Tecfidera en hoop op het beste en dat mijn lopen niet nog verder achteruit gaat.

04-03-2021 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Hallo iedereen. Ik zou graag willen weten of er nog mensen zijn die tecfidera hebben gebruikt, en dat ze moesten stoppen omdat ze te lage witte bloedcellen hebben. Ik gebruik deze medicatie juist een jaar en moest vandaag stoppen want heb te weinig witte bloedcellen.

25-02-2021 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
De diagnose ms heb ik nu 3,5 jaar. Tecfidera is mijn eerste en enige medicatie waar ik tot nu toe 2,5/3 jaar gebruik van maak. Positieve is dat ik geen nieuwe ontstekingen meer heb gekregen! Nadeel voor mij is dat ik (bijna) dagelijks een flushing krijg waarbij tegelijkertijd alles brand en ik lichtelijk wat misselijk ben. Als de flushing is gestopt (zo’n 30/45 minuten lat[lees meer...]er) ben ik erg vermoeid. Afhankelijk van de Ernst van de flushing, dit verschilt per dag. Soms een week maar een lichte flushing en soms heel extreem. Soms mijn twijfels om er mee te stoppen als ik weer zo’n heftige flush heb gekregen maar of ik dat aandurf omdat mijn mri scans stabiel blijven, geen idee.... blijft een moeilijke afweging om te maken.