dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (47 meningen)

Mestinon (21 meningen)
Xyrem (13 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

08-09-2020 | Man | 37
MS (multiple sclerose)
Sinds 2008 RRMS. In het begin beetje last van m’n darmen gehad en af en toe flushing. Na een tijdje alleen nog heel af en toe flushing maar hier heb ik zelf geen last van je ziet het alleen maar. Wat mij vooral positief stemt is dat ik sinds ik begonnen ben (2018) geen schub meer heb gehad terwijl ik daarvoor 1 schub per 1,5 jaar had. Door Corona nog geen nieuwe mri gehad[lees meer...] dus nog geen hard bewijs.

02-09-2020 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Gebruik sinds ongeveer 3 kwart jaar nu tecfidera. Heb in het begin tot en met de dag van vandaag geen bijwerkingen/flushing gehad. Ben nog wel erg vermoeid. MRI heeft milde opflakkeringen laten zien. De volgende MRI gaat laten zien of dit medicijn effectief is of niet en of ik kan blijven doorgaan

08-08-2020 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
2 weken opstart in februari 2020, daarna 2x 240mg per dag. De eerste maand heel vaak een branderig gevoel over mijn hele lichaam en lelijke, onregelmatig verdeelde rode uitslag. Mijn spijsverteringssysteem was ook uit onbalans. Nu, na een half jaar, heb ik enkel nog flushing en een branderige huid als ik de medicatie op een nuchtere maag of met een kleine snack neem. Mijn [lees meer...]spijsverteringssysteem doet wel nog steeds moeilijk. Onlangs bijvoorbeeld medicatie proberen nemen tegen ontstoken sinussen maar daar ben ik heel misselijk van geweest. Ik vergeet de medicatie ook heel vaak te nemen en dan heb ik weer veel last van bijwerkingen. Maar over het algemeen wel tevreden want ik heb nog geen nieuwe aanval gekregen. Het doet dus wel wat het moet doen. :)

28-04-2020 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Na een trage opbouw, waarbij vervelende bijwerkingen (roodheid, vermoeidheid) ging ik kort bij de arts langs. Hij stelde voor om aspirine in te nemen om deze bijwerkingen op te vangen. Dit werkte wonderlijk goed! Sindsdien geen last meer! Ondertussen is mijn lichaam gewoon aan de medicatie en heb ik de aspirine niet meer nodig. Bloedwaarden moeten nog genomen worden, dus d[lees meer...]aar heb ik minder zicht op momenteel. Maar op dit moment is dit voor mii een prima medicijn!!

11-04-2020 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
Gebruik nu sinds januari Tecfidera en was op het ergste voorbereid. Lange opbouw gedaan van 5 weken (tweemaal lage dosis voor 3 weken, daarna twee weken een lage en hoge dosis per dag). De bijwerkingen zijn mij meegevallen. Tijdens opbouw een week buikpijn gehad en weinig energie maar dat is weer hersteld. Veel dorst in de nacht nog steeds. Wel meteen vuurrood na eerste in[lees meer...]name maar nu heb ik daar nog nauwelijks last van. Heb gemerkt dat dat als je je druk maakt en warme baden/douchen een flushing uitlokken. Mri moet nog gemaakt worden, bloedwaarden zijn wel gedaald maar is nog ok.

25-03-2020 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
In juni 2019 kreeg ik de diagnose RRMS. Sinds augustus 2019 slik ik Tecfidera. Mijn neuroloog stelde een rustige start voor (3 weken 2x120 mg, 2 weken 1x120 mg + 1x 240 mg) zodat ik pas na 5 weken naar de volledige dosis ging. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad (een paar flushes in het begin). Ik neem het tablet in na het ontbijt en na het avondeten met een eetlepel vet[lees meer...]te, Griekse yoghurt. Een paar weken geleden heb ik de eerste MRI gehad sinds de diagnose. De ontstekingen die vorig jaar zichtbaar waren, zijn weg. Er zijn geen nieuwe plekjes bij gekomen. En ik voel me prima.

16-03-2020 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Geluk gehad dat ik geen maagklachten ervaar

05-12-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Kort na de diagnose RRMS gestart met Tecfidera. Twee maanden ernstig ziek geweest van de bijwerkingen. Ik had het gevoel helemaal verbrand te zijn, had een heel zwaar hoofd en was volkomen futloos. Na twee maanden verdwenen de meeste bijwerkingen. Ik kon de medicijnen ook met alleen water innemen zonder maagklachten. Wel bleef ik extreem vermoeid, dusdanig dat het mij erns[lees meer...]tig belemmerde in mijn functioneren. Ook de flushes bleven en bij iedere flush was het alsof alle energie uit me trok. Ik voelde me alsof ik gedrogeerd was. Uiteindelijk is dit de reden dat ik moest stoppen met de medicatie. Wel was het heel effectief tegen de ziekte, de krampen en tintelingen waren grotendeels verdwenen en er zijn geen plaques bijgekomen. De dag na het stoppen, waren de MS verschijnselen weer terug, maar was ook mijn energie terug en ik had weer een helder hoofd.

15-05-2019 | Man | 44

04-05-2019 | Man | 32
dimethyl fumarate (120mg)
MS (multiple sclerose)
Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.

05-04-2019 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel

20-02-2019 | Man | 66
MS (multiple sclerose)
Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.

14-02-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Tecfidera is een heel goed medicijn bij MS, mits je tegen de bijwerkingen kunt. Ik voelde me veel fitter, had veel meer energie en mijn ogen waren veel beter. De vele opvliegers, de uitslag , het gevoel vaak in brand te staan en de rode kleur nam ik graag voor lief, net als de vele bloedwaarde controles ( elke maand). Make-up doet veel en soms nam ik Acetylsalicylzuur t[lees meer...]egen het flushing. Dat helpt goed. Helaas werd mijn weerstand na 5 maanden zo laag dat ik er acuut mee moest stoppen. Het duurde bijna 4 maanden voordat mijn weerstand weer op minimaal niveau was. Pas toen mocht ik met een ander medicijn beginnen. Dat werkt ook, maar Tecfidera gaf me veel meer energie en heeft dus eigenlijk mijn voorkeur. Helaas mag ik het niet meer gebruiken.

29-01-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Ik heb 15 jaar MS en de 1ste 7 jaar was ik vrij stabiel en nam ik geen medicijnen. Enkel de vermoeidheid was een probleem voor mij. Daarna kreeg ik een opstoot en startte ik met betaferon maar daar werd ik zieker van. Dan startte ik met Aubagio maar ik had bijwerkingen en een opstoot. Zo'n 3jaar geleden gestart met tecfidera en sindsdien 15 kg bijgekomen. Terwijl ik geen g[lees meer...]rote eter ben of snoeper. Ik heb ook meer last in mijn gewrichten (voeten, knieën en polsen) Met de flushings en de jeuk daar kan ik makkelijk mee leven maar die gewichtstoename is echt niet leuk. Is er iemand die daar ook last van heeft? Groetjes Cathy

15-01-2019 | Vrouw | 61
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu een half jaar Tecfidera 240 Mg. 2x daags 1 capsule. Ben in het begin begonnen met 1xdaags 1caps. van 120 Mg Zo heel langzaam opgebouwd tot in de 7-de week ik met 2x daags 2 capsules van 240 Mg ging gebruiken. In het begin wat flushing gehad maar was goed te hebben. Neem de medicatie onder het eten in en dat gaat goed verder. Voel me best goed nu, [lees meer...]het heeft wel een week of 10 geduurd dat ik zelf vond dat t goed ging en ik aan de medicatie gewend was.

09-01-2019 | Man | 26
MS (multiple sclerose)
26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum