categorie

HIV (AIDS)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: HIV (AIDS)

18-09-2019

Biktarvy (bictegravir/​emtricitabine/​tenofoviralafenamide)

Sinds 5 weken neem ik Biktarvy, tot nu toe geen enkel bijwerking. Ben overgestapt omdat ik bij mijn vorige medicijnen minimum 500 kcal moest nemen wat zonder honger best moeilijk was.
07-08-2019

HIV

Na mijn HIV positief uitslag gelijk gestart met dit medicijn , Bijna tot geen bijwerkingen gelukkig
06-07-2019

Descovy (emtricitabine/​tenofoviralafenamide)
HIV

Dit middel werd voorgeschreven icm Issentres en ipv Truvada. Ik merkte geen bijwerkingen. Prima middel dat minder belastend is dan Truvada zou zijn. Bovendien is het pilletje kleiner. Je HOEFT er niet bij te eten, maar dit is wel aan te raden voor de maag. Geen beestjes, vreemde dromen of gemoedswisselingen toegeschreven aan dit middel. Het is betrouwbaar en werkt.
06-07-2019

Isentress (raltegravir)
HIV

Dit was het eerste medicijn dat mij werd voorgeschreven. Eerst icm Truvada, later met Descovy, omdat dit minder belastend zou zijn voor organen. Groot voordeel vond ik dat je er niet bij HOEFT te eten. Het is beter om het niet op de nuchtere maag te slikken. Ik slikte eerst 2x per dag 1 tablet. Sinds vorig jaar is dat omgezet naar 1x per dag 2 tabletten. Ik heb toen wel ex[lees meer...]tra mijn bloedspiegel laten testen. Het is een zeer betrouwbare combi die het lichaam niet meer dan nodig belast. Ik voel me over het algemeen gewoon goed en heb geen last van bijwerkingen. Wel slaap ik lichter, wat ook door leeftijd kan komen of andere factoren. Ook heb ik rugklachten, maar die had ik ook al voor gebruik van het medicijn. Ik ben dus tevreden met deze combi
21-05-2019

HIV

Gebruik Biktarvy na constatering van HIV. Eerst met antibiotica, later alleen Biktarvy. Werkt goed. Voel me goed, kan alles weer doen, ben fit.
21-02-2019

Odefsey (rilprivirine/emtricitabine/tenofovir)
HIV

Eerste 2 weken lichte hoofdpijn en slecht slapen en nachtmerries, dit verdween zeer snel. Na 2,5 maand Viril Load ondetecteerbaar.
07-02-2019

HIV

Heel efficient en makkelijk te gebruiken. Steeds ondetecteerbaar tijdens 6 maandelijkse opvolging
25-01-2019

HIV

Ik dit medicijnen op 7 November 2018.ik had in het begin beetje hoofdpijn , koude handen maar geen probleem met slapen en diaree na 4 week terug naar mijn internist voor control resultaat was goed. Volgende control in maart 2019. Tot nu toe geen zwaar bijwerken
18-01-2019

HIV

ik gebruik dit medicijn nu ongeveer +/- 2 a 3 jaar totaal neem het iedere avond in rond 23:30 en heb totaal nergens geen last van heb nog nooit problemen gehad of ondervonden van medicijn. enige wat ik had dat ik direct na aantal maanden al ondetectable was dus mijn 'viral load' was totaal niet meer meetbaar dus ik kon geen andere mensen meer besmetten wat voor mij toch w[lees meer...]el meest belangrijkste was om medicijnen nam omdat ik toen ik het kreeg me er totaal niet op had ingelezen of had voorbereid op hiv dus dacht altijd dat ik ten dode was opgeschreven wat tegenwoordig gelukkig niet meer zo hoeft te zijn mits je je op tijd laat testen en je op tijd begint met je medicijnen.
15-01-2019

HIV

In april 2014 is er bij mij HIV geconstateerd. In september 2014 begonnen met Triumeq vanwege de eenvoud; 1 pil per dag en je hoeft er niet bij te eten. Mijn viral load was bij de eerste controle in het ziekenhuis al ondecteerbaar. De pil nam ik elke dag om 19:00 uur 's avonds in. Lichamelijk had ik vooral de eerste paar dagen het gevoel dat ik erg vermoeid was en op elk m[lees meer...]oment flauw kon vallen. Doorgezet en zeker 3,5 jaar vrijwel geen klachten ondervonden. Tot een halfjaar geleden (+/-Juli 2018) kreeg ik een soort 'waas' rondom mijn hoofd( hier kom straks op terug). Ik kreeg daarbij een neerslachtig gevoel en had ik last van depressieve gevoelens. Ook kreeg ik last van paniekaanvallen. In die periode ben ik naar een psycholoog gegaan en heb ik veel gesprekken gehad met verpleegkundigen en mijn internist van het ziekenhuis. In samenhang besloten om over te stappen op andere combinatie; Descovy en Raltegravir. Een aantal weken na de overstap merkte ik al verschil. Deze 'waas' rondom mijn hoofd verdween geleidelijk. Ik kon weer fris en helder kan nadenken. Momenteel ben ik blij dat ik ben overgestapt. Ik heb minder last van psychologische klachten. Lichamelijke klachten van deze nieuwe combinatie is hetzelfde als bij andere combinatie. Geen duidelijk verschil.
14-01-2019

HIV

Enige bijwerking die ik af en toe heb is misselijkheid. Vervelend, maar als dat het enige is. Verder was het virus snel ondetecteerbaar.
12-01-2019

HIV

Sinds september gebruik ik Triumeq. Na drie weken ondecteerbaar. Geen bijwerkingen tot nu toe. Ben er heel blij mee. Weerstand was in september 290, nu al 430.
21-12-2018

Isentress (raltegravir)

21-12-2018

HIV

Na bijna 2 jaar andere medicatie te hebben gebruikt (Triumeq, geen succes ivm heftige bijwerkingen) en daarna lange tijd Isentress+Descovy (succesvol en prettig maar 3 pillen) op aanraden specialist het nieuwe medicijn Bictarvy gaan gebruiken. Eerste gebruik 2 weken geleden en ik voel me meer vermoeid, dat ik soms wel de dag wil doorslapen. Lusteloosheid. Ik vermoed dat di[lees meer...]t betrokken kan worden op dit nieuwe medicijn. Sinds enkele dagen (dus vanaf de 2e week gebruik), heftige diarree, zeer dun (waterig) en in snelle intervals, wat dus erg hinderlijk is op werk en wanneer ik onderweg ben. Ik zal het nog een aantal dagen aankijken maar overweeg een directe switch terug naar mijn oude regime.
22-09-2018

Triumeq (dolutegravir/abacavir/lamivudine)

Het medicijn gedraagt zich als een stille valsaard. Langzaam komen de bijweringen op, zo langzaam tot je het niet in de gaten hebt. Ik werd vergeetachtig, waar heb ik mijn sleutels gelegd. Ook zaken die je normaal automatische doet bv even naar de winkel ha dan kom ik langs de Aveve en tankstation dus voer uithalen en tanken. Dat soort dingen gaan verloren, je kunt je nog [lees meer...]concentreren op 1 zaak. Later na 2 jaar een soort wazige duizeligheid. Ik ben naar de oogarts en oorarts geweest; MRI, buisje in oor, verschillende pillen kuren. Klachten houden aan, net of oor steeds dicht gaat. Je wordt langzaam neerslachtig en weemoedig, je laat alles over je heen gaan. Totdat ik bij de apotheek was voor mijn pillen en de assistante vroeg: "heb je geen bijwerkingen". De internist was super positief over die pil dus bijwerkingen nul. Ik gaan google'n en daar kwam ik van alles tegen. Terug naar internist met de klachten, die gaf toe er kan een psychose bijwerking zijn ja. Nu 2 weken aan Genvoya, mijn kop is weer klaar die rare weemoedige duizeligheid is weg. Ik voel me weer energieker (ben 6 kilo afgevallen, die met Triumeq er bij kwamen). Kortom ik voel me weer kip lekker als vanouds. Pasop met dit medicijn, ga bij jezelf na of je niet bent verandert in gedrag sinds je het neemt. Lichamelijk merk je direct niks van Triumeq. Maar via de psychotische bijweringen, komt dat indirect wel met lichamelijke 'klachten'.
06-04-2018

HIV

Begonnen met een viral load van 1 miljoen en 35 cd4. Ondanks dat ik geen klachten had van hiv was ik er ernstig aan toe. Eerste periode geen bijwerkingen. Na twee maanden ondetecteerbaar en cd4 110. Helaas had de hiv toch schade achter gelaten in de vorm van Burkitts. Diagnose eind feb 2016. Triumeq blijven gebruiken tijdens chemo. Remissie sinds aug 2016. Daarna k[lees meer...]lommen mijn cd4 waardes bij elke check up. Maar begonnen ook de bijwerkingen. Ik had al last van “dromen in HD” maar steeds vaker lag ik ook uren wakker of sliep ik heel licht. Doodmoe gedurende de dag en steeds somberder. Ik had het gevoel dat ik me de dag door MOEST slepen, terwijl ik liever op de bank ging liggen. Gelukkig ben ik blijven trainen, ondanks uitputtende moeheid. Na sporten voelde ik me beter, alsof ik werd schoongespoeld. De klachten wijde ik aan chemo moeheid. Ik verwachtte dat deze met de tijd weg zouden gaan. Klachten namen alleen maar toe. Ik voelde me bijna niet meer in staat om te werken, laat staan mijn bed uit te komen. Na uitvoerig overleg met mijn internist en research van mijn kant besloten om Genvoya te proberen. Ik slik het nu ruim een week en er is een wereld voor me open gegaan. Ik slaap weer, ben actief, vrolijk, energie. Ik voel me weer mezelf. Kortom; prima medicijn om snel te herstellen na diagnose, maar hou de bijwerkingen in de gaten. Een revieuw hieronder heeft het over “langzaam slopen” en ik kan dat vol overgave beamen. Ik hoop dat ik Triumeq nooit meer hoef te nemen.
17-02-2018

Tivicay ( dolutegravir)

11-01-2018

Abacavir (abacavir)
HIV

Ik ben net een week gestart, dus wil proberen de eerste 6 weken vol te houden. Mijn probleem van nierfalen door truvada lijkt snel op te lossen. Ik word vermoeid en behoorlijk duizelig van de medicijnen, slechte concentratie, beetje wous.
11-01-2018

Truvada (emtricitabine / tenofovirdisoproxil)
HIV

Mijn creatine liep terug, zo bleek uit mijn bloedonderzoek. Daardoor kreeg ik wat irritatie pijn aan mijn nieren. Ik heb 13 jaar truvada geslikt samen met issentres. En zonder bijwerkingen naar alle te vredenheid. Het alternatie welke ik nu slik is abacavir/lamivudine. Deze kent veel bijwerkingen zoals duizeligheid. Dat schijnt naar 6 weken minder te worden.
18-09-2017

Trizivir (zidovudine, lamivudine en abacavir)

ik had met name op het laatst veel last van gewricht- en spierpijn.
18-09-2017

Triumeq (dolutegravir/abacavir/lamivudine)

Heb last van sterk verhoogde triglyceriden, zijn er andere mensen die dit ook hebben door dit medicijn?
07-09-2017

HIV

Gestart met VL 60.000 en CD4 680, de eerste 2 jaar Eviplera gebruikt. Dat ging prima binnen 6 weken was het virus niet meer aantoonbaar. Had wel de indruk dat ik van Eviplera iets minder goed sliep. Sommige nachten soms even wakker. Sporten met Eviplera ging lastig. Aan het einde van een uurtje sporten vaak stijve spieren / kramp. Na 2 jaar Eviplera, alleen nog 1 werkzame[lees meer...] stof (dolutegravir) gebruikt, als onderdeel van een studie naar mono-therapie (slechts 1 werkzame stof). Ik had geen enkele bijwerking van dolutegravir. Sliep weer als een roos en sporten ging ook prima. Helaas werd het mono-therapie experiment 3 maanden geleden gestaakt na 2 jaar. Slechts 1 werkzame stof bleek toch te riskant. Bij te veel deelnemers werd het virus toch weer actief. Wel jammer want bij mij onderdrukte dolutegravir het virus prima en dat alles zonder een enkele bijwerking! Omdat het mono-therapie experiment is gestopt, nu sinds 3 maanden op Triumeq (dolutegravir/abacavir/lamivudine). Wat een drama spul is dat !! Echt ver-schrik-ke-lijk. Ik slaap vele nachten niet en vaak lichte hartritme-stoornissen. Ben de hele dag super vermoeid. Overdag heb ik nergens meer zin in. Geen zin in werk, sporten, familie en vrienden zien etc. Er komt niets uit meer uit mijn handen. Ook gaat het niet samen met alcohol. Een glaasje alcohol erbij en de negatieve effecten verdriedubbelen ! Dan voel ik me de hele dag een totale zombie. Met Triumeq voel ik me in een klap ‘patient’. Vandaag begonnen met Genvoya. Kijken of dat minder bijwerkingen heeft.
20-08-2017

HIV

Half jaar nadat ik hiv opgelopen had begonnen met Triumeq (Cd4: 400 / viral load 10.000). Na 3 maanden Cd4: >800/ viral load ondetecteerbaar. Eerste 2-3 weken lichte last van mijn maag, verder geen bijwerkingen. Na een jaar overgestapt op Rezolsta/ Descocy, omdat ik op de lange termijn zeer depressief werd door de medicijnen. Op den duur kon ik beter aanvoelen hoe subtie[lees meer...]l triumeq mij vermoeide, tussentijds 1x geswitcht naar andere medicijnen en toen ik weer triumeq innam voelde ik het binnen 24 uur. Ik kan het het specifiekst omschrijven alsof er iets zwaars zat op mijn achterhoofd aan de onderkant, een soort klein zwaar wolkje of ruis. Dit resulteerde in vermoeidheid, slecht kunnen focussen tijdens gesprekken, minder tot geen dromen meer tijdens het slapen ervaren (normaal droom ik elke avond tijdens mijn slaap) en uiteindelijk dus ook depressie. Van nature kan ik al episodes van depressie hebben, maar met mijn nieuwe medicijnen tot nog toe geen last meer van gehad. Tip: Neem medicijnen overdag in, ben er achter gekomen dat ik nachtmerries krijg als ik medicijnen vlak voor het slapen gaan inneem (geldt ook voor descovy rezolsta).
10-08-2017

Super tablet
13-06-2017

HIV

Na vaststellen HIV VL 190.000 en CD4 500. Begonnen met Triumeq. In begin slapeloosheid, wakker worden om 04 uur klaarwakker. Na inname ook een pieptoon in de oren. Vermoeidheid, neerslachtige momenten en prikkelbaarheid. Na 1 maand al undetectable dus was tevreden, maar nu na 5 maanden hartritmestoornissen, hartkloppingen. Internist heeft me nu aanbevolen om Stribild te ne[lees meer...]men, dus ik stop met Triumeq.
24-02-2017

Viread (tenofovirdisoproxil)
Hepatitis B

1) Bijwerking; nierfunctie aangetast na 10 jaar gebruik. Is binnen marge. Bij steiging klachten is stopppen Viread enige optie. 2) Viread tot 2016 gebruikt in combi met lamivudiine (Zeffix) om kans op resistentie te verlagen. Protocol van UMC Utrecht.
13-02-2017

HIV

sinds november 2015 op Triumeq... vrijwel direct na diagnose, enkel de eerste weken beetje melig gevoel in de maag (beter met voedsel innemen en voldoende drinken). Zelden nachtzweten (een keer in de maand en niet hevig). Ik word wel om 4.00 's nachts wakker, maar dat was ervoor ook al door mn asperger. Ondanks dat ik in de hogere leeftijdscatagorie zit (54) is het zeer ef[lees meer...]fectief, niet meer detecteerbaar. De bijwerkingen van depressie, huidproblemen en zo die ik hier lees heb ik helemaal niet. Maar ik rook dagelijks wel een cannabissigaretje, dat heeft er volgens mij wel mee te maken.
10-02-2017

Truvada (emtricitabine / tenofovirdisoproxil)

10-02-2017

Ik gebruik HIV-remmers v/a 1999
27-01-2017

Stribild (emtricitabine/tenofovir/elvitegravir/cobicistat)
HIV

Na de start voelde ik ahw het spul borrelen door mijn aders. Heel vreemd maar geen bijwerkingen of vervelende reacties. Ik leef normaal. Ben er blij mee.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4776)
Anticonceptie - overig (3503)
Cholesterol (2761)
Depressie - antidepressiva overig (2561)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2183)
Pijn - morfine-achtigen (2084)
Pijn (1888)
Verslavingsziekten (1797)
ADHD - psychostimulantia (1793)
Bloeddruk - betablokkers (1574)
Maagzuur - protonpompremmers (1493)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1427)
Anticonceptie - eenfase (1310)
Angststoornissen (1110)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1056)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1054)
Depressie - antidepressiva TCA (980)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (915)