estradiol / dienogest

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-04-2021 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Door deze medicatie stopte mijn dwangneurose en werd ik rustiger in het hoofd. Helaas ervaarde ik de hele dag spierpijn

02-01-2021 | Vrouw | 39
estradiol / dienogest (28)
Sinds enkel jaren nu neem ik Qlaira. Ik het begin weinig problemen met bloedingen. Bloedingen bleven dikwijls uit of kwamen soms maar 1 of 2 dagen per maand. De laatste maanden helaas wordt het heviger en houdt de bloeding al zelfs een ganse maand aan. Met alle andere bijwerkingen ook extra in de verf gezet...

25-12-2020 | Vrouw | 50
estradiol / dienogest
De bedoeling was om mijn pre-meno klachten te verzachten. De eerste maand ondervond ik niet echt een positieve invloed maar ik dacht dat ik moest wennen. Ik bleef dus Qlaira nemen maar de bijwerkingen werden heel snel erger. Vanaf de tweede week heel zware bloedingen - zwaarder dan voordien - met zware krampen, dag en nacht. Extreme vermoeidheid, ik moest me de dag doorsl[lees meer...]epen. En depressieve gevoelens... Die wilde ik net verminderd zien met deze pil. Ergens brandde een waarschuwingslampje in mijn hoofd, gelukkig want ik betrapte me erop dat ik écht concreet aan het overlopen was wat de praktische gevolgen zouden zijn als ik mezelf iets zou aandoen. Mijn zoon omschreef het zo: "Ik zie elke dag jouw levensvreugde meer en meer verdwijnen." Voor mij werkte Qlaira dus niet...

24-08-2020 | Vrouw | 37

29-06-2020 | Vrouw | 24
estradiol / dienogest
Zeer tevreden over deze pil. Menstruatie is minder pijnlijk dan vroeger en vaak krijg ik ze zelfs niet meer. Nadeel is dat ze vaak onregelmatig is. Soms heb ik nog een beetje bloedverlies tijdens de laatste week, af en toe heb ik donkerbruin verlies tijdens week twee. Ik reis zeer veel, maar de pil is minder geschikt om door te nemen.

26-05-2020 | Vrouw | 23
estradiol / dienogest (3,5)

26-10-2019 | Vrouw | 27
estradiol / dienogest (1)
Zoals genoemd zware depressie en zelfmoordpogingen zeer zware vermoeidheid Schandalig dat dit middel voorgeschreven wordt moet meteen vd markt gehaald worden

05-09-2019 | Vrouw | 45
estradiol / dienogest (2,5)
Overgang
Omdat Zoely uit de handel was kreeg ik Qlaira als alternatief voorgeschreven tegen overgangsklachten. Ik ben er na 4 weken mee gestopt vanwege de bijwerkingen. Deze waren stemmingswisselingen, depressief, opvliegendheid, erg moe. We waren met vakantie, waar ik al maanden naar uit keek, maar ik kon nergens van genieten, alles was me teveel. Ik was totaal mezelf niet meer. [lees meer...]Verder had ik acne op mijn gezicht. De overgangsklachten werden er niet minder van, opvliegers. Ik ben er gelukkig niet van aangekomen. In eerste instantie had ik niet door dat het van Qlaira zou kunnen komen. Toen ik stopte waren de klachten binnen enkele dagen weg. Ik baal er ontzettend van dat dit onze zomervakantie zo heeft beinvloed.

23-10-2018 | Vrouw | 26
estradiol / dienogest
Gestart met de Qlaira pil omdat ik erge acne had. Dermatoloog in België schreef mij deze soort pil voor. Heb de Qlaira pil in totaal 6 maanden geslikt. Ik was nog niet bekend met de 28 daagse cyclus, normaal had ik maar 21 dagen een pil en 1 week de stopweek. Voordeel is dat ik de afgelopen 6 maanden maar enkele doorbraakbloedingen heb gehad, van circa 2 a 3 dagen. De eers[lees meer...]te 3 maanden kreeg ik wel nog steeds acné op mijn kaaklijn en hals. Heb nu het gevoel of mijn lichaam deze pil uiteindelijk toch niet (meer) prettig vindt. Erge last van een droge vagina en heb 2 keer een vaginale schimmelinfectie gehad. Of dit aan deze pil te wijden is, geen idee. Het kan ook komen door dat ik nu veel seksueel actief ben. Ik stap nu over op de Stediril-30. Deze heb ik voorheen ook jaren geslikt en amper klachten gehad. Ik zal deze pil ook niet meer gebruiken, het is ook overigens de duurste anticonceptiepil die er in NL te verkrijgen is.

08-02-2018 | Vrouw | 17
Premenstrueel syndroom (PMS)
Nog steeds last van PMS al is het iets minder. Wel last gehad van doorbraakbloedingen en vermoeidheid. Op sommige dagen begin ik heel energiek en stort om ongeveer 14.00 helemaal in en kan haast niet verder. Op dag 18 van mijn eerste pilstrip begon in vooral heel veel pijn te krijgen, zodoende dat ik er snachts wakker van werd. Dit zijn alleen mijn ervaringen van de eerste[lees meer...] maand, het kan zijn dat het nog beter wordt aankomende strips.

21-12-2016 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben met Qlaria in September 2016 begonnen, omdat ik aan Mirena niet kon wennen en moest laten uithalen. Nu ben ik aan het overwegen dat ik Mirena nog een keer probeer. Deze anticonceptie pil heeft veel meer bijwerkingen dan de anderen die ik in het verleden gebruikt heb. Puisten 2 keer per maand op mijn voorhoofd of om mijn mond heen, enorme hoofdpijn met de eerste twee[lees meer...] tabletten, wisselende bui veel vaker dan normaal, onregelmatige menses die 7+ dagen duurt, enorme boorstpijn 3 weken in een periode en dit is een echte libido killer. Dus zodra ik een andere oplossing kan vinden, vergeet ik dit monster! Als je het kan vermijden, moet je het doen!

15-11-2016 | Vrouw | 28
estradiol / dienogest (3mg)
Mijn bijwerkingen: Depressieve gevoelens, emoties niet onder controle (te emotioneel of te vlak), enorme stemmingswisselingen

18-05-2015 | Vrouw | 21
estradiol / dienogest (50mg)
Ik weet niet de exacte datum, maar ongeveer in 2009 ben ik begonnen met de pil Qlaira. Ik vond het fijn dat het een fase pil is en ik werd in de eerste jaren niet ongesteld. Het laatste jaar heb ik wat meer last van ongesteldheidskwaaltjes als ik de laatste 3 pillen slik. Verder ben ik al zolang ik mij kan herinneren ontzettend vaak moe, neerslachtig, negatief en volgens m[lees meer...]ij zat ik een aantal keer tegen een depressie aan. Ik ben niet aangekomen, maar ook niet afgevallen. Ik ben sinds gister gestopt met het slikken van de pil Qlaira en wil kijken hoe ik ben als ik helemaal geen pil slik. Ik wil even geen hormonen meer binnen krijgen. Ook wil ik nog geen spiraal. Ik hoop dat Qlaira de reden is van mijn gedrag de afgelopen jaren. Zijn er meerdere met deze ervaring, of mensen die al gestopt zijn met Qlaira?

09-04-2015 | Vrouw | 26
estradiol / dienogest (0.03mg)
Endometriose
Ik heb cystes in mijn eileiders. Daarvoor ben ik in 2009 al eens geopereerd. I.v.m. hevige pijn/bloedverlies kon ik niet meer normaal functioneren gedurende mijn menstruatie. Op gewoon pil/prikpil varianten reageerde ik niet goed. Vele bijwerkingen zoals overgeven, hoofdpijn, geen eetlust etc. Uiteindelijk bleek dat er weer cystes zaten, kortom ik had geen keus en moest a[lees meer...]an een hormonenmedicijn. Qlaira was net op de markt en is een 4 fase pil. Daardoor veel minder bijwerkingen. De bijwerkingen die ik heb zijn onzuiver huid en veel eetlust maar die zijn op te lossen door een tabletje Chroom en Zink per dag, welke je gewoon bij de drogist kunt kopen. Mijn bloedverlies is nu bij nihil en nog belangrijker: mijn cystes zijn kleiner geworden!

12-06-2014 | Vrouw | 25
estradiol / dienogest
sinds 2 juni ben ik begonnen aan deze pil. ik ben begonnen op de dag van mijn ongesteldheid en ben 7 dagen lang ongesteld geweest, daarna kreeg mijn afscheiding een vieze geur. de gehele periode van het gebruik van de pil heb ik een vettige hoofdhuid, zijn mijn haar punten dood en zweet ik ook meer, en ik ben extreem moe. Bij mijn vorige pil de microgynon 30 kwam ik 8 ki[lees meer...]lo aan. nu heb ik het idee niet aangekomen te zijn, misschien zelfs afgevallen. dit is dan ook een pluspunt haha maar de nare geur van mijn hoofdhuid en afscheiding maken mij een stuk minder blij. volgens de dokter kan dit niet met de pil te maken hebben maar ik heb dit nooit eerder gehad. iemand anders hier ook ervaring mee?

04-08-2013 | Vrouw | 21
estradiol / dienogest
Na zoveel verschillende soorten anticonceptie, van soorten pillen, meerdere spiraaltjes (en follikels) en de ring met veel erg vervelende bijwerkingen gebruik ik Sinds 24 mei de Qlaira. Het leek een hele goede oplossing aangezien in in het begin weinig last had van bijwerkingen. Gebruik voelde goed tot ik twee keer per maand ongesteld werd en weer last kreeg van moodswin[lees meer...]gs. Ik heb weinig last gehad van puistjes maar toch wel veel last van krampen etc. Ik heb elke morgen last van hoofdpijn (waarvan ik denk dat het door de pil komt) een libido beneden vriespunt, vlakte en negatieve gevoelens. Door dit alles heb ik besloten over te stappen op mijn laatste optie: de Evra. Hopen dat dit nu eindelijk de uitkomst is.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum