Ervaringen met Concerta

Bojan Nikolik (05-12-2014)

17-03-2024 | Man | 48
methylfenidaat (90mg)
ADHD
Hallo allemaal, Benieuwd wie zich kan herkennen in mijn verhaal. Een verhaal over de overlap tussen PTSS, hoogbegaafdheid en ADHD en hoe Concerta daar wel/ niet een rol in speelt. Ik ben een man van 48. Maatschappelijk geslaagd, goede baan, hypotheek, getrouwd, kinderen, etc. Als het gaat om mijn mentale gezondheid ben ik heel m'n leven al aan het tobben. In de afge[lees meer...]lopen jaren een hele collectie 'diagnoses' verzameld. Eerst een gegeneraliseerde angststoornis. Daar kreeg ik Venlaflaxine voor die ik nu sinds 24 jaar slik. Daarna borderline persoonlijkheidsstoornis en na een periode van verslaving kwam ook complexe PTSS daarbij. Een jaar geleden ben ik voor de zoveelste keer weer gestart met therapie. Voor het eerst in al die tijd heb ik het idee dat ik dichter bij de kern van mijn problematiek ben gekomen. Wat er nu een beetje uit lijkt te rollen is: complexe PTSS (trauma), mogelijk hoogbegaafd en mogelijk ADHD. Omdat heel veel symptomen van deze 3 diagnoses elkaar overlappen is het lastig om te achterhalen waar, wat nu precies vandaan komt. Na een jaar lang schema-therapie en ook EMDR sessies mocht ik van mijn psychiater ook gaan 'experimenteren' met ADHD medicatie. Ik ben nu een week of 8 aan het 'experimenteren'met Concerta, kijken naar de juiste dosering. Ik zit nu op de 90mg. Ik verwachtte eigenlijk dat de Concerta zou 'in-kicken', net zoals je dat bijvoorbeeld bij alcohol of drugs kunt ervaren. Ik dacht dat op die manier de werkzaamheid heel erg voelbaar zou zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb ook helemaal geen bijwerkingen. Ik vindt het erg lastig om te bepalen of Concerta wat voor me doet en wat ik aan de schema-therapie en EMDR sessie heb gehad. En als Concerta ook een rol speelt, welke bijdrage levert het dan aan de positieve veranderingen? Mijn vraag is of mensen het volgende herkennen en dit toeschrijven aan het gebruik van Concerta: Positieve ontwikkelingen: - minder gejaagd, - veel productiever (ik doe aanzienlijk meer op een dag). - zie veel minder op tegen 'dingen doen'/ 'dingen ondernemen', - kan een CD luisteren zonder om de 10 seconden naar het volgende nummer te zippen. - kan bijvoorbeeld de vaat op het aanrecht laten staan en eerst even gaan zitten om koffie te drinken i.p.v. de 'dwang' dat eerst alles aan kant moet zijn, - mijn algehele draagkracht lijkt toegenomen, - ik voel me niet meer zo uitgeput maar 'gezond' vermoeid, - geen onvliegendheid/ kort lontje meer, - kan langere tijd aan een taak werken, - ben meer present in het hier en nu (in plaats van in mijn hoofd bij toen en straks). - ik voel me niet 'opgefokt, of opgepept' maar 'energieker'. * Herkennen jullie dit? * Voelen jullie wél dat het medicijn 'werkt?' * Dat je bijvoorbeeld kunt aangeven: nu voel ik het werken of nu voel ik dat het uitgewerkt raakt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties, Goede groet, Stefan

08-03-2024 | Man | 13

gewichtsverlies

Door het steeds wisselen van merken van de medicatie heeft mijn zoon een ernstig ondergewicht gekregen en moet hij met spoed naar de kinderarts. Ik weet niet hoe en waar we duidelijk kunnen maken dat het juist zo belangrijk is dat je niet te veel met de adhd medicatie moet switchen tussen merken.

25-12-2023 | Vrouw | 26
ADHD
Pas sinds een maand gediagnosticeerd met ADHD. De Concerta 54mg is het eerste medicijn die me eindelijk liet in zien hoe mensen zonder ADHD functioneren. Voelt zo intens oneerlijk dat dát altijd van me werd verwacht en ik dat nooit heb kunnen waarmaken. Was ik maar eerder getest geweest.

27-06-2023 | Vrouw | 25

26-04-2023 | Vrouw | 16
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik krijg te horen dat ik ADHD heb. Ik werd aangeraden om een procede op te starten rond het opbouwen van mijn medicatie. Ik ben 16 en neem de medicatie nog maar net maar voelde me de afgelopen dagen heel erg slecht. Ik heb het soms veel te warm dan weer veel te koud. De kleinste dingen maken me emotioneel of gestresst. Ook heb ik een constante hoofdpijn. Ik eet normaal voo[lees meer...]r vijf en gisteren bestond mijn avondeten uit 1 gekookte patat. Dit is abnormaal voor mijn doen. Ik voel me ook erg misselijk en blijf daarom in bed.

21-03-2023 | Vrouw | 18
ADD
Ik heb voor een best wel lange tijd methylfenidaat gebruikt en merkte zeker verschil. zowel positief als negatief. Helaas waren er op lange termijn meer negatieve kanten aan dit middel dan positief. Ik kon moeilijk uit mijn woorden komen, was prikkelbaar en kreeg depressieve gevoelens. Eetlust had ik niet meer en ik at amper een normale maaltijd op een dag (vol met inspann[lees meer...]ing). De concentratie was verbetert maar dit was het niet waard in vergelijking met de lijst bijwerkingen.

19-01-2023 | Vrouw | 43
ADHD
Ik kan ineens beter plannen en me ook aan de planning houden. Ik ben niet meer zo intens moe en slaap nu prima de nacht door. Ik ben daadkrachtiger en kan meer afspraken op een dag hebben zonder totaal overprikkeld te worden.

17-11-2022 | Vrouw | 47
methylfenidaat (72mg)
ADHD
Al zo'n 10 jaar slik ik concerta. Werkt bij mij Super. Had m'n Adhd en heel het gebeuren daarnaast best wel op orde! Totdat ik van de apotheek maar weer eens een ander merk moest proberen.. ik had aangegeven dat dat bij mij niet werkt Omdat ik dat al eerder heb gehad Maar er werd weer niet geluisterd En ik kreeg een ander merk Nou dat heb ik geweten en weet ik[lees meer...] nu nog. # M'n Korte lontje was er ook weer ..snauwen en grauwen. En dat terwijl ik zo bekomen was van de concera. Geloof me ik was van een enorm kreng terug naar een hele Lieverd waar weer mee te leven viel! # M'n Onrust ook weer terug bij af Ik had een soort van een snelweg in m'n hoofd. M'n lichaam sliep maar m'n hoofd niet.. Door te weinig slaap heb ik nu koortslip wondjes op m'n kin..,en door m'n onrust krab ik die zo ongeveer 4x per dag open. Met gevolg dat ik nu een soort de wadden eilanden op m'n kin heb. Na veel janken en bellen met de verzekering de huisarts de apotheek , Heb ik nu m'n Concerta terug. Maar als je denkt dat ik daarmee direct weer helemaal oke klachten vrij ben? Nou dacht het maar niet Hele nachten ben ik nog steeds wakker, Alles maalt door m'n hoofd, Ben nog steeds zo onrustig als in weet niet wat. En heb nog steeds de Eilanden op m'n kin. Maar dat ik al zo ong nu 4 weken heel slecht slaap dat nekt me enorm. Echt alles doet me pijn heel m'n lichaam en ik word langzaam gek. Ik weet niet meer wat ik moet doen... Ben helemaal uit m'n ritme. M'n Concerta waardoor ik een heel ander mens ben geworden Het werkt nog steeds niet? Weet iemand hoelang het nodig heeft dat de inwerking weer optimaal is? En als laatste het zou niet moeten mogen: dat de apotheek je gewoon een ander merk goedkoper,medicijnen mag geven , Alles draait om geld!! En ondanks dat je aangeeft dat je daar niet tegen kunt , En ondanks dat de huisarts bij mij. Recept voor de concerta altijd medische noodzaak erbij zet De Apotheek gewoon jou een ander merk geeft. Daardoor ben ik nu al zo een 4 weken zo van slag, En voel ik mij zwaar Klote ,, Vreselijk moe En radeloos. Het liefst wil ik een Winterslaap......

13-10-2022 | Man | 12
ADHD
Naarmate hij ouder wordt en de groei mee speelt merk je dat het sneller ‘uitgewerkt’ is.

09-10-2022 | Man | 34
ADD
Ik merk dat de medicatie opname effectiever is tijdens een nuchtere maag. Na dat ik op sportschool zat en ook voedingscoach had merkte ik dat de medicatie veel beter tot zijn recht functioneerde i.v.m. plannen van je inname voedsel En de hoeveelheid. Bij pitzza patat sperib of andere junk foods. Lijkt het als of opname Concerta hinderd. Ook merkte ik bij vasten of 18u[lees meer...]ur vasten en binnen 6uur twee maaltijden binnen mag hebben. Dat Concerta daar goed bij werkt. Overigens is het leren kennen van je lichaam belangerijk Je zult informatieve informatie moeten opzoeken wat eten precies is. Bv toen ik te veel afviel werkt het om sneller aan te komen in de middag of savonds iets zoetig in te nemen. Zo dat je insuline omhoog gaat en je lichaam een een opslag modes activeert. Dat helpt heel goed om wat aan te komen. Mocht je juist veel aan zijn gekomen dan Helpt het om Juist bewerkt voedsel te meiden om je insuline laag te houden. Waardoor je je lichaam niet in een opslag modus komt.

21-07-2022 | Vrouw | 18
ADD
Het wordt voorgeschreven voor school, gezien het wat moeizaam ging. ADD en depressie. Dosis verhoogt van 36mg naar 54mg. Ik weet niet of de bijwerkingen worden veroorzaakt door een te hoge dosis of door het gebrek aan slaap. Op het moment niet veel voordelen, behalve met overweldigende emoties. Het is makkelijker om mezelf aan het werk te zetten als ik bezig blijf. 10mg in[lees meer...] de avond om de bijwerkingen te verminderen bij het uitwerken. Hoe vroeger ik het neem hoe meer bijwerkingen ik voel bij het uitwerken. Mijn beleving kan minder accuraat zijn vanwege mijn depressie. Het is lastig om de bijwerkingen van de medicatie en de depressie te onderscheiden. Ik begon met Concerta toen ik net 17 was geworden.

15-07-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik heb eerst bijna een jaar 36 mg genomen maar ik merkte dat ik er steeds minder van begon te merken en dat ik er juist onrustiger van werd, ik had ook wel last van duizeligheid, hartkloppingen en geen honger gevoel. Ik ben dus overgestapt naar 54 mg in de hoop dat het beter zou werken. ik voel me minder druk in me hoofd en het duizelig zijn werd minder. mijn geen honger [lees meer...]hebben werd wel erger. de hartkloppingen blijven ook wel maar hetgeen wat mij het meeste stoort is wanneer ik niets te doen heb en dus wil rusten op de bank lukt het niet. ik word erg onrustig dan en zelfs agressief omdat ik niets te doen heb maar wel te veel energie. ik vind het goed spul als ik naar school toe moet of moet werken maar verder niet.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben nadat ik mijn diagnose adhd/ass kreeg begonnen met methylfenidaat. Eerst op de kortdurige variant daarna op langdurig 30/54 mg. Het duurde redelijk kort voordat ik verschil merkte maar elke keer voelde het alsof het nog niet genoeg was om goed te functioneren. In overleg met de arts besloten dat ik 54mg + 1/2 kortdurige van 10 mg mocht nemen. Dit ging opzich goe[lees meer...]d maar steeds bleef het gevoel van meer nodig hebben hangen. De bijwerkingen werden er ook met elke verhoging erger. Ik had last van hartlkloppingen, een rusteloos gevoel door verhoogde adrenalinelevels, dromerigheid en slapeloosheid (vooral op de dag). Het was niet dat het niets deed want mijn focus, emotieregulatie en energie gingen er wel op vooruit maar de bijwerkingen waren het niet waard. Ik ben overgestapt naar elvanse caps 30 mg lisdexamfetamine en dat werkt echt prima. Minder bijwerkingen en meer controle.

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

29-12-2021 | Vrouw | 45