ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7
21-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eind december ben ik gestart met 5mg Escitalopram Accord wegens depressie met angst- en paniekklachten. Na 1 week opgehoogd naar 10mg en drie weken later naar 15mg. In de eerste weken heb ik last gehad van lichte bijwerkingen. Angstklachten namen iets toe, verder wat last van misselijkheid en lichte verstopping. Na twee weken op 10mg begon ik de werking te merken. De angst[lees meer...]klachten verdwenen en mijn stemming verbetert geleidelijk.
02-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na bijna 6 jaar lang Seroxat geslikt te hebben op afwisselende doseringen, had dit medicijn totaal geen effect meer en kwamen de angsten en paniekaanvallen volop terug. Dus in overleg met de GGZ arts een cross-taper switch gemaakt naar Escitalopram. Dus van Januari t/m Maart 2018 bezig geweest met het afbouwen van seroxat en het opbouwen van escitalopram. Het switchen t[lees meer...]ussen de medicijnen was natuurlijk niet prettig. Ik had last van klappertanden, spier spasmes, diarree, geen eetlust, slecht slapen + rare dromen, heel erg prikkelgevoelig zijn, en natuurlijk erg toegenomen angst en paniekaanvallen. Niet prettig, maar met Oxazepam was het wel uit te houden. Na enkele weken hielden deze nare bijwerkingen natuurlijk op. Dosering uiteindelijk opgehoogd naar 15mg. Van half Mei t/m September ging het best goed! ik kon alles weer en had op een enkele angstaanval na nergens last meer van. Ook had ik met deze medicijnen geen last van seksuele stoornissen of gewichtstoename. Maar sinds November gaat alles nu weer slecht. Er is niks veranderd aan mijn medicatie of omstandigheden maar de klachten zijn weer terug. Ik durf bijna niks meer, voel me erg onzeker, zit niet lekker in mijn vel, en ben weer veel vaker angstig. Binnenkort weer een afspraak met de GGZ arts, misschien toch maar weer een ander medicijn zoals Sertraline proberen. Oftewel: het medicijn was redelijk effectief voor enkele maanden, maar lijkt nu al niet meer effectief te zijn.
26-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu al bijna drie jaar en kan de mensen vertellen dat het mij zowel voor- als nadelen heeft gebracht. Ik kreeg ooit last van hevige paniekaanvallen, waardoor ik niks meer kon. Lag heel de dag in bed, omdat ik bang was dood te gaan. Naar een specialist gegaan, de GGD. Ik kreeg hier, omdat de ernst nogal hoog was, sertraline voorgeschoteld. Wat aanvank[lees meer...]elijk goed werkte, veranderde na twee weken na gebruik in een nachtmerrie. Iets wat mijn leven verwoestte. Ik kreeg last van oorsuizen, niet heel licht, maar heftig. Ik hoorde door alles heen een knalharde piep in mijn oren. Ik kon niet meer rusten, tv-kijken of wat dan ook doen. Ik stond op het punt uit het raam te springen, ik kon niet meer verder. Ik ben direct gestopt en hoopte dat het over zou gaan. Wel moest ik een ander medicijn slikken, het werd escitalopram. Hetgeen wel aansloeg. De oorsuizen gingen over en voelde mij wel redelijk. Tot de oorsuizen weer terugkwam, niet zo hard als eerst, maar heb er al die jaren last van blijven houden. Het heeft mij soms echt verdrietig gemaakt, maar kan er toch wel mee leven. Soms is het heel lastig, zeker het slapen. Of deze bijwerking ook door dit medicijn komt weet ik niet, aangezien weinig mensen hier last van krijgen. Wel wil ik mensen waarschuwen met het gebruik van anti-depressiva. oorsuizen zijn echt geen pretje. Het kan je leven echt verwoesten. Kijk er dus aub mee uit. Verder heb ik gewichtstoename gekregen. Van 75 kilo, weeg ik nu ongeveer 88. Nu is dat niet heel erg, aangezien ik 187 ben. Maar moet er wel constant mee bezig zijn wat ik eet, want als ik niet beweeg en even niet gezond eet, kom ik zo kilo's aan. Hiernaast heb ik gynacosmastia, mannelijke borstgroei, gekregen. Iets wat zeker niet heel aantrekkelijk is. En tot slot voel ik mij toch wel minder ambitieus dan vroeger. Maak me niet snel meer druk, maar daardoor stel ik geen echte hoge doelen voor mezelf meer. Wel ben ik redelijk gelukkig en is mijn stemming echt verbeterd tav vroeger. Geen paniekaanvallen meer gehad en de depressieve gedachtes zijn al heel lang weg. Ik hoop wel dat ik ooit er vanaf kan komen.
21-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Na een ingrijpende gebeurtenis kreeg ik erge angst- en paniekklachten met agorafobie. De huisarts had hier onvoldoende oog voor. Na een paar gesprekken met een psycholoog kwamen tot de conclusie dat ik meer hulp nodig had. Ik heb een intensieve behandeling gehad met goed resultaat. Ik ben tijdens de behandeling van Mirtazepine naar Escitalopram geswitcht. Ik had eerst de M[lees meer...]irtazepine verhoogd, maar dit had onvoldoende effect op de angstklachten. De eerste twee weken waren niet fijn. De depressieve klachten en angstklachten verergerden. Daarnaast sliep ik maar een paar uur per nacht. Omdat ik al een hele periode erop had zitten met weinig slaap trok ik dat niet. Op advies van de behandelaar ben ik naast de Escitalopram 10 mg voor de nacht 7.5 mg. Mirtazepine gaan slikken. En dat gaat goed. Na die maanden slikken had ik het optimale effect bereikt. De angstklachten zijn een stuk minder. Ik doe alles weer. Het piekeren en de dwanggedachten zijn ook echt minder geworden. En daarnaast heb ik veel gehad aan cognitieve gedragstherapie. Wat ook enorm helpt is dat ik mijn grenzen beter aanvoel en aangeef en dat ik mijn lichaam en geest de tijd geef om te ontspannen. Daarnaast wandel ik veel en loop ik hard. Kortom; ik voel me weer aardig in balans., mede dankzij de medicijnen! Ik denk nog niet aan stoppen.
16-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Na langere tijd (jaren) niet van mijn angstklachten af te komen heel rustig met dit medicijn begonnen. Alles in overleg met huisarts na vier weken steeds iets verhoogd naar 15mg. Steeds bijwerkingen maar achteraf denk ik dat angst voor medicijnen ook gewoon klachten gaf mede omdat ik op dit forum veel gelezen had. Nu na bijna vijf maanden ben ik erg tevreden. De bijwerking[lees meer...]en zijn weg én ook de angstklachten. Vooral de vermoedheid die je met veel emoties zo opbreekt is heel veel minder. Ik kom nu zonder emotionele dip de dag door. Ik ben niet afgevlakt. Wel houd ik pittige dromen maar dat heb ik altijd gehad als ik ontspannen en goed slaap. Ik ben super blij met wie ik ben; weer een normale versie van mezelf. Mijn smartwatch geeft ook een veel stabielere en vooral in de ochtend een veel rustigere hartslag aan. Ik ben erg tevreden, ondanks weken van bijwerkingen. Daar moet je je doorheen slaan.
14-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

2016 kreeg ik deze druppels omdat ik behoorlijk wat paniekaanvallen en angstig was. Ik durfde niet eens meer de deur uit. Toen ik begonnen ben had ik wat bijwerkingen zoals overgeven, duizelig en niet lekker. Toch voelde ik al naar de eerste weken duidelijk verschil. Ik bouwde rustig op met elke week 1 druppel omhoog tot ik op 5 mg zat. Ik voelde me meteen een stuk beter,[lees meer...] vrolijker en kon weer langzaam genieten van het leven. In 2017 ben ik met 1 druppel omhoog gegaan (6mg per dag) want ik merkte dat ik langzaam weer aan het terugvallen was. 3 weken geleden moest ik van mijn arts weer opbouwen naar 7mg per dag. Helaas was de Escitalopram van Sandoz tot februari niet beschrikbaar en heb ik nu Lexapro gekregen. Hier gaat hij mij niet goed mee. Ik ben sinds 3 weken heel erg moe, lusteloos en beetje depressief heb ik het gevoel. Ook gaat de Lexapro niet samen met mijn Pill. Ik was benieuwd of er nog iemand is die de zelfde overstap heeft gemaakt van Sandoz naar Lexapro?
12-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb in het verleden regelmatig last gehad van depressies. Toen het me allemaal te veel werd ben ik begonnen met Escitalopram 10mg. In het begin had ik last van misselijkheid en maagpijn. Maar na een kleine maand begon ik me beter te voelen en had ik geen last meer van bijwerkingen. Na een 3-tal maanden had ik terug veel last van depressieve klachten. Na overleg met mijn[lees meer...] huisarts en psychiater, is de Escitalopram verhoogt naar 20mg. Ik heb nu het gevoel dat mijn leven in de grote lijnen stabiel is.
08-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van een gegeneraliseerde angststoornis, paniekaanvallen die komen en gaan en depressieve periodes. Hiervoor al meerdere jaren cognitieve gedragstherapie gehad, dit hielp redelijk om beter met de angst om te leren gaan, maar de klachten bleven aanwezig. Door een gebeurtenis kwam ik echter weer in een dal terecht, wat ervoor zorgde dat ik niet meer kon function[lees meer...]eren. Angst en paniek speelden heel erg op en enorm last van depressieve gevoelens. Gezien de klachten elke keer recidiveerden in overleg met huisarts en psycholoog besloten toch te gaan starten met escitalopram 10 mg. Dit was mij al jaren geleden aangeraden, maar ik wilde dit destijds absoluut niet. Besloten dit medicijn toch een kans te geven en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De bijwerkingen waren wel vervelend; misselijkheid, geen eetlust, toename van angst- en depressieve klachten. Deze bijwerkingen verdwenen ongeveer na 1-2 weken. Tevens kampte ik met extreme slapeloosheid. Ik ben daarom de medicatie in de ochtend gaan slikken, maar dit had aanvankelijk geen effect. Heb de eerste twee weken nauwelijks geslapen, tevens veel last van bizarre dromen / nachtmerries. Na 4 weken kwam hier langzaam verbetering in en na 6 weken sliep ik voor mij doen weer normaal. Op dit moment heb ik nagenoeg geen bijwerkingen, misschien ben ik sneller vermoeid, maar dit heb ik altijd al gehad. De escitalopram drukt als het ware mijn angst- en downgevoelens naar de achtergrond. Ik kan beter relativeren, ben minder gespannen en de chaos in mijn hoofd aan negatieve gedachten en angsten over de toekomst is enorm verminderd. Enorm blij dat ik dus begonnen ben!
Pagina 1 van 7

Mirena (2099) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (841) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (482) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (461) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (372) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!