Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

vermoeidheid duizeligheid misselijkheid ongerustheid verminderd libido droge mond angst verhoogde hoeveelheid zweten somber voelen moeite met slapen

Overspannen/burn-out (35 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-07-2024 | Vrouw | 43

branderig gevoel

Heeft iemand ook last van roodheid in vlagdn en bra derig alsof je bloed kookt Na 10 min trekt her weer weg Lijkt soorf aanval

24-07-2024 | Man | 38
escitalopram (10mg)

angst paniekerig duizeligheid kortademigheid verminderd libido handpalmen zweten meer

Als je de bijwerkingen leest, denk je daar begin je niet aan. Echter zonder escitaloprám heb ik deze symptomen, met escitaloprám worden deze symptomen fors versterkt in de eerste weken. Als ik deze periode overwonnen heb, zijn vrijwel alle klachten weg en denk ik hoe is het er ooit gekomen. Wel moet je de kuur voor een periode van ongeveer 6 maanden volhouden en dan afbou[lees meer...]wen. Zie het als antibiotica die kuur maak je ook af, terwijl de ontsteking allang weg is.

20-07-2024 | Vrouw | 37
escitalopram (3mg)

ongerustheid been trillen

Ik ben zes weken geleden gestopt met antidepressiva escitalopram na heel geleidelijk afbouwen. Ik merkte al snel afkickverschijnselen als trillen en complete onrust. Nu was ik gelijk maar weer omhoog gegaan naar 0,5mg voor vijf weken, maar dat deed nog niks. Vorige week naar 1mg gegaan en nu sinds twee dagen naar de 3mg. Ik weet namelijk niet zo goed bij welke dosering i[lees meer...]k me nog redelijk voelde omdat het heel geleidelijk is gegaan. Nu is mijn vraag, heeft het lang tijd nodig voordat dit weer gaat stabiliseren? Of kan het zijn dat mijn lichaam nu niet meer reageert op de escitalopram? Dat laatste zou ik heel beangstigend vinden. Ik hoop dat het met een paar weken zal herstellen.

16-07-2024 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Hier een positief verhaal. Ik had dit namelijk ook willen lezen in de tijd dat ik het nodig had. Wat begon als overspannenheid is uiteindelijk overgegaan op neerslachtigheid-angst. Begonnen met therapie (ACT) en daar de tools geleerd. Hier leer je de tools om met dingen om te gaan, maar mijn gevoel bleef op den duur onveranderd. Angst en neerslachtigheid door het hele proc[lees meer...]es namen het over. Na lang overwegen toch de stap gemaakt om met 10 mg escitalopram te starten. En lang overwogen heb ik. Het liefst doe ik alles eerst zelf. Bang voor bijwerkingen, bang voor veranderingen in mijn persoonlijkheid, bang voor een eventuele medicatie verslaving. Vaak lees je alleen 'slechte reviews' online en ik wil dus ook het positieve laten horen. Qua bijwerkingen heb ik 1 week last gehad van obstipatie en 2 dagen wazig zien bij het opstarten. Ik voelde me in enkele weken al vrij snel de oude ik. Rustiger, minder piekeren. Niet meer alles overdenken of ik het wel goed doe? Maar gewoon doen. Genietend van het leven zoals ik voorheen ook deed. Al met al heb ik het 1,5 jaar ingenomen en heb ik een aantal maanden geleden het medicijn afgebouwd (tip: 1 mg per week zakken met druppels en richting het voorjaar). We zijn 4 maanden zonder AD en het gaat prima. Ja soms pieker je weer even of heb je wat stress, maar ik herinner mij eraan dat ieder mens dat soms heeft en dat het er mag zijn. Ik maak nu andere keuzes dan voorheen. Ik geloof niet dat iedereen wie overspannen is dit middel als quick fix moet gebruiken. Sterker nog, ik denk dat het in sommige gevallen (wanneer ik sommige verhalen lees) te snel gegeven wordt. Het is goed om tot stilstand te komen en echt tot de kern van het probleem te gaan samen met goede begeleiding. De dingen anders doen en andere keuzes maken moet je zelf doen. Mij heeft het slechts het laatste zetje gegeven om er weer voor te gaan. Ik heb er geen spijt van gehad. Mocht ik ooit in de toekomst onverhoopt in een zelfde positie komen, dan ben ik niet bang om opnieuw te starten met dit medicijn. Ik wens ieder in een zelfde positie als ik destijds veel kracht toe.

12-07-2024 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Ik heb speciaal een account aangemaakt om te kunnen reageren en ook positief geluid te laten horen. Tegen iedereen die in de gewenningsperiode zit zou ik willen zeggen: HOU VOL! Het wordt beter! Ik ben een half jaar geleden begonnen met 5mg escitalopram ivm heftige angstklachten en depressie. Ik heb pakweg de eerste 8 weken een hele rits aan bijwerkingen voorbij zien ko[lees meer...]men: hartkloppingen, misselijkheid, slapeloosheid, vermoeidheid, trillen, zweten, hoofdpijn, geen eetlust, droge mond, nervositeit. Maar het ergste was nog dat mijn angstklachten en somberheid erger werden. Het was werkelijk een hel.. Na 4 weken verhoogd naar 10mg, maar die stap bleek te groot/intens. Dus eerst naar 7,5mg en daarna uiteindelijk verhoogd naar 10mg. Ik bleef tegen mezelf zeggen: hou vol, je moet hier doorheen. En ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb. Na ongeveer 2 maanden (incl 2 keer verhogen) begon het te stabiliseren, en verdwenen ALLE bijwerkingen. Ik heb momenteel fysiek nergens meer last van en ik voel me veel rustiger. Soms vergeet ik gewoon dat ik antidepressiva slik, ik voel me gewoon mezelf. Haalt het de angstklachten 100% weg? Nee, daarnaast moet je ook gewoon aan het werk met bijv. een psycholoog. Maat het haalt wel de scherpe randjes eraf, en zorgt dat je weer normaal kan functioneren en kan genieten van dingen. Het werkt misschien niet voor iedereen, en ja het is zoeken naar de juiste dosis. Maar probeer die eerste periode door te zetten. Het komt goed!

04-07-2024 | Man | 47
escitalopram (10mg)

duizeligheid vertraagde ejaculatie verhoogde hoeveelheid zweten droge mond

Dit is de 4e x in 5 jaar dat ik gestart ben. Voorheen in 4 weken opgebouwd met 1ml druppels. Nu met 5 mg eerste week in tweede week naar 10 mg. Helaas geeft mij dit wel bijwerkingen. Ik ben erg duizelig en heb mede daardoor extra last van paniekaanvallen. Ik weet echter dat escitalopram voor mij werkt dus ik hou weer vol. Over week of 4 zal ik me weer stuk beter voelen en [lees meer...]hopelijk van die vervelende paniekaanvallen/stoornis af.

03-07-2024 | Vrouw | 35
escitalopram (20mg)

misselijkheid vermoeidheid duizeligheid

Hoi, ten eerste wil ik iedereen ontzettend veel sterkte wensen. Het is zo vervelend om met deze klachten te zitten. Ik vind dit medicijn een beetje lastig te pijlen, ik neem het nu iets meer dan een maand, maar bij elke verhoging (druppels) ben ik twee dagen misselijk en nu sinds een paar dagen op de dosis waar ik moet zijn, echter ben ik ontzettend duizelig, vraag me [lees meer...]af of dat normaal is, en hoe lang duren die bijwerkingen eigenlijk voor ze echt weg zijn? Want die enkele dagen ben ik nu echt wel voorbij. Alvast bedankt!

18-06-2024 | Vrouw | 28

verminderd libido

Na jaren te hebben gestruggled met een angststoornis en constante paniek, eindelijk de stap gezet een jaar geleden om aan de anti depressiva te gaan. Altijd heel erg anti medicatie geweest, maar nu ik beter weet kan ik het alleen maar aanraden. Een jaar geleden kon ik helemaal niks meer, ik at slecht, kwam nergens meer, ik was oprecht ziek. Maar escitalopram heeft het alle[lees meer...]maal veranderd (plus intensieve therapie!!). Overleg natuurlijk met je huisarts en therapeut, maar voor mij was dit het puzzel stukje in de puzzel die ik zelf niet kon oplossen. Ik leef al een jaar stabiel, heb nog steeds al m’n gevoelens en kan lekker huilen nog steeds (dus ben niet afgevlakt), maar paniek/angst beheerst mijn leven niet meer. En dat voelt heerlijk. Ik denk eigenlijk dat ik nooit meer ga stoppen met dit medicijn, het is het stofje wat ik altijd al miste en waarom zou ik stoppen. De enige bijwerking is een verlaagd libido, maar ik heb de meest lieve partner en de voordelen van geen angst meer hebben wegen er zwaar tegenop. Als je twijfelt, proberen kan nooit kwaad. You can do it!!

15-06-2024 | Vrouw | 40
escitalopram (15mg)
Ik overweeg het te gaan gebruiken voor angsten en spanningen.. ik heb geen depressieve gevoelens. Wil juist dichter bij mijn gevoelens komen te staan omdat ik al jaren mijn verdriet niet durf te doorvoelen. En dat geeft nu spanning klachten. Ik wil therapie gaan volgen waarin ik ga leren deze emoties weer toe te laten. Ervaren jullie bij het gebruik hiervan, dat je gevoel[lees meer...]ens van verdriet worden afgestompt? Maar ook gevoelens van vreugde bijvoorbeeld? Ik zou graag willen dat ik juist dicht bij mijn emoties blijf wanneer ik dit ga gebruiken. Wat is jullie ervaring daarin?

10-06-2024 | Man | 43
escitalopram (10mg)

vermoeidheid verminderde zin in seks

26-05-2024 | Vrouw | 43
escitalopram (10mg)

lichte duizeligheid verlies van seksuele sensaties

Ivm aanhoudende, terugkerende depressie, angsten en paniek uiteindelijk toch besloten medicatie te proberen. Het begon voor mij zeer snel (na 6 dagen) al te werken en heeft sindsdien constant gezorgd voor veel meer rust in mijn hoofd, een kalmere, constante modus, het kunnen dealen met tegenslagen en teleurstelling zonder weer onder water getrokken te worden. Veel minder a[lees meer...]ngst en paniek. Een ontzettend groot verschil! De bijwerkingen zijn minimaal en absoluut niet noemenswaardig voor mij. Ben heel dankbaar en tevreden!

25-05-2024 | Vrouw | 31

vermoeidheid concentratieproblemen wazig zien

Ik heb dit middel een jaar gebruikt, maar toch gestopt vanwege de vervelende bijwerkingen. Ik was er zo versuft van dat ik overdag telkens wilde slapen, vanaf een uur of 11. Dat gaat natuurlijk niet als je ook werkt. Toen ik het medicijn in het begin nam zag ik ook heel wazig, maar dat werd later beter. Autorijden was onmogelijk gedurende de op en afbouw periode. Op en afb[lees meer...]ouwen van dit middel heb ik sowiewso als heel vervelend ervaren, heel apathisch werd ik daarvan. Toen ik het medicijn starte zat ik er echt doorheen, en had ik een aantal paniekaanvallen per dag. Dit medicijn heeft me zeker geholpen om die periode te overbruggen, zodat alles minder hard binnenkwam. Toen ik een keer het medicijn was vergeten heb ik met 113 moeten chatten, sindsdien zet ik altijd een wekker om medicijnen in te nemen. Een haat/liefde verhouding dus met dit medicijn.

22-05-2024 | Vrouw | 19
escitalopram (10mg)

gewichtstoename verhoogde hoeveelheid zweten levendige dromen verhoogde eetlust

Ik gebruik het voor angst en somberheid. Ik ben er heel tevreden mee.

13-05-2024 | Vrouw | 32

misselijkheid

Het werkte goed voor mijn stemming en angst klachten. Ik piekerde veel minder. Ik werd alleen ondragelijk misselijk, zo erg dat ik moest gaan liggen, wit wegtrok en duizelig werd. Ik heb daarom de overstap naar mirtazapine gemaakt, dat medicijn werkte wel prettig voor mij

13-05-2024 | Vrouw | 48

spierpijn gevoelige gewrichten slapeloosheid

opbouwen van dit medicijn viel erg tegen. erg veel spierpijn en pijn in gewrichten. kon de trap niet meer op

04-05-2024 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)

gebrek aan energie vermoeidheid woedeaanvallen somber voelen duizeligheid

Dit is niet mijn medicijn, ben ik van mening. Ik heb dit 9 maanden de kans gegeven en ook verhoogd naar 20 mg. Maar ik heb me nog niet eerder zó ontzettend moe, futloos en somber gevoeld. Alsof ik niet in deze wereld was. En dan nog zorgen voor twee kinderen, het ging bijna niet. Nu dus aan het afbouwen….. ik had goede hoop maar het middel lijkt bij mij dus averechts te we[lees meer...]rken. Ook ben ik zeer snel kwaad.

Thyrax Duotab (876) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (629) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (604) - Antibiotica - penicillines breedspectrum