Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

12-11-2019

05-11-2019

Escitalopram (escitalopram)

ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.
28-10-2019

Overspannen/burn-out

Dit medicijn werd me aangeraden door de huisarts na dat ik helemaal "en block" zat. Ik kampte met een burn-out, had angststoornissen, depressief, kon niet meer nadenken, niet meer concentreren op lezen, schrijven, rekenen, angst om onder de mensen te komen... 1e dosis was 10mg, maar deze had geen effect. Overgestapt op 20mg en dit voelde aan als net te weinig. De sympto[lees meer...]men waren nog steeds aanwezig, net nog overheersend. Dan overgestapt op 30mg per dag. Van toen af is het stelselmatig beginnen beteren. De bijwerkingen waren enorm vervelend maar doorbijten bleek de juiste denkwijze. Nu heb ik terug zelfvertrouwen, kan me opnieuw concentreren, depressieve gedachten zijn verleden tijd en heb me over burn-out kunnen zetten. Neem het nu een goed jaar aan deze dosis. Aan afbouwen denk ik nog niet. Heb onlangs een dag vergeten de medicijnen in te nemen en de effecten waren enorm negatief. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren tanden knarsen, stijve kaken, hartkloppingen, verminder libido. Hartkloppingen werden vooral getriggerd door een ander probleem (slaapapneu met zeer hoge scores waardoor men lichaam in overdrive moest om te kunnen functioneren). Het verminderde libido is ook verleden tijd, tanden knarsen ook maar de stijve kaken blijven aanwezig. Al bij al kan ik concluderen dat het product me weer op de baan heeft gekregen. Ik kan terug functioneren, sta niet langer stil bij tegenslagen, kan me terug concentreren en heb geen negatieve gedachten meer. De angststoornissen zijn er nog op dagen waarop ik me niet goed voel maar doorgaans is dit ook sterk verbeterd. Daar ik ook nog lijd aan een slaapprobleem (ernstige obstructie OAHI 93) waarbij ik gemiddeld 93x per uur leek te verstikken , val ik wel nog steeds ongecontroleerd in slaap overal waar ik me durf neerzetten... Een controle-arts van het werk heeft me nu het medicijn Provigil aangeraden maar durf de stap niet zetten. De bijwerkingen die dit product heeft zijn dezelfde als degene waar ik nu de Escitalopram voor inneem...
11-10-2019

Depressief

Ik ben in 2013 begonnen als middel Lexapro .. omdat ik na mijn bevalling in 2012 een postnotrale depressie kreeg ... ik kreeg veel woedeaanvallen en wilde mijn zoon niet .. heb een spoedkeizersnee gehad .. alles was me toen te veel geworden ... ik werd zoooo moe en zo down ik Zat de bomen door het bos niet meer ... mijn verleden heeft ook een enorme rol daarin gespeelt w[lees meer...]aardoor ik de bijna geen band met mijn moeder heb gebroken .. dat had ik vele malen eerder moeten doen .. 2013 werd ik zoooo moe en steeds huilen . Mijn ijzer was goed dus dat was het niet .. psychiater heeft mij dit middel voor geschreven van begin 20 Mg . Heftige bijwerkingen gehad maar langzaam aan werd ik rustiger ... ik was ontzettend bang voor de dood . Ontzettend ..Uiteindelijk in 2014 naar 30 mg gegaan .. en in 2017 afgebouwd en nu zit ik op 2.5 mg .. Moet zeggen dat ik daar nu een dikke jaar op zit en mijn is gezegd dat ik pstt lijdt .Maar ik wild afbouwen .. nu 2019 krijg ik sinds kort weer paniekaanvallen en zeer bang voor de dood wat er na de dood gebeurd . Ik begin er van te hyperventileren 🤦🏻‍♀️... ik vrees voor mij zelf om terug te gaan naar 5 mg of 10 .ik zal wel eerst zwaar vermoeid worden maar echt dit is zoo onderdrukkend . Dat ik Weer kan leven . Zorgen en angsten zullen er altijd blijven maar zijn een heeel stuk minder . Ik heb 3 kids en man als chauffeur ik moet mobiel blijven .. anders redt ik het niet .. qua geestelijk . Echt bijwerkingen is per persoon verschillend daarom neem ik het in de avond in ..
07-10-2019

Ik slik het nu een 5tal weken.Maar heb nog steeds veel last van bijwerkingen

Depressief

Ik slik het nu een week en ik vind het tot nu toe troep. Ik heb sowieso al een angst met pillen slikken dus dit was een extra grote stap. Ik word snachts wakker met paniekaanvallen en enorme duizeligheid ook zie ik dubbel en wazig wat heel eng is. Het gaat pas na 4 weken werken zeggen ze. Geen idee of ik dat zolang volhoud met deze vervelende bijwerkingen

Escitalopram (escitalopram)

Jarenlang heb ik geworsteld met zware buien en paniekaanvallen. Ik ben geen voorstander van anti-depressiva. Ik wilde geen afhankelijkheid van medicatie en zorgde dat ik mezelf zoveel mogelijk recht trok met gezond leven en sporten. Tot ik op een zonnige dag ineens, zonder enige aanleiding, rustig in de speeltuin zat te kijken naar mijn dochter en van prima omsloeg naar [lees meer...]diep donker. Er is iets fysiek niet oké, besefte ik me uiteindelijk. En ik realiseerde me dat ik dit lijden, wat het dagelijks was, echt niet meer wilde. Bij navraag bleek mijn halve familie al jaren antidepressiva te gebruiken. Dat hielp me over de brug om het een kans te geven. Gestart met tabletten maar daar werd ik high van, kon dagenlang niet functioneren. In overleg met de huisarts gestart met druppels. Ben erg gevoelig voor alles, dus langzaam opbouwen naar 10 druppels was het advies. De eerste druppel maakte al een wereld van verschil! Ik heb me sinds ik gestart ben niet meer zomaar somber gevoeld. Ook geen heftige paniekaanvallen meer. Ik heb niet meer opgehoogd naar meer dan 1 druppeltje dus. Het tikt me blijkbaar op een goede manier net t randje over. Dankbaar voor het verschil dat t maakt!

Escitalopram (escitalopram)

Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.
28-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit middel al 15 jaar en sinds juli heb ik weer klachten. Angst is teruggekomen kan door drukte komen weet niet waarom. Ik gebruikte al die jaren 15 Mg citralopram en heeft prima geholpen. Nu sinds 5 weken neem ik 20 Mg in en heb nog steeds bijwerkingen zoals slapeloosheid word midden in de nacht rond 04.00 wakker met angst en zweetaanval en trillen.
17-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Hallo, Ik zit sinds 2 maanden thuis met een depressie/burn-out. Ben in behandeling bij de haptonoom. Gister weer bij de huisarts geweest en die stelde voor om Escitalopram 10mg te gaan gebruiken, zodat mijn angsten, ('s nachts) veel piekeren, stress, enz, enz, minder worden. Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen en ik schrik enorm van de reacties die ik hier l[lees meer...]ees over het gebruik van dit middel. Nu was ik na het lezen van de bijsluiter al een beetje aan het twijfelen, maar ik word niet vrolijk van de reacties hier. Wat zijn ze ontzettend heftig, pfff, wat een ellende. Weet niet goed wat ik er mee moet, wel of niet starten? Ben ook totaal niet bekend met medicijngebruik, ben wel via mijn werk van veel op de hoogte. (werk in de zorg) Graag zou ik jullie reacties tegemoet zien, zodat ik deze kan "gebruiken" bij het afwegen wat ik zal gaan doen. Alvast bedankt en veel sterkte allemaal. Ps: bij stap 2 moet ik mijn mening invullen, maar die klopt niet, omdat ik er nog niet mee gestart ben.
16-09-2019

Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.
14-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik had al verschillende medicijnen geprobeerd toen ik esitalopram kreeg voorgeschreven 10mg ... veel te veel ..ik was helemaal suf en dat was iets wat is juist niet wilde ik heb twee kinderen en wil gewoon volt meekunnen over de dag .. zelf gekozen voor vijf Mg en slik deze savonds zodat de piek van sufheid snachts is en ik er overdag fijn en gezellig bijloop! Voor mij [lees meer...]geeft esitalopram net even t vleugje /stofje dat ik mis van mezelf dat mijn depressie/angst aanvallen vermindert .. ben er erg blij mee ! Ik zal dit dan ook blijven slikken !
12-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik nu al 1,5 jaar escitalopram vanwege angst en paniekstoornis en ik ben erg tevreden. Het helpt ontzettend goed. Het enige nadeel is dat ik krachtverlies heb gekregen. Qua bijwerkingen was ik de eerste 3 weken zo high als een kanarie maar verder niks ernstigs.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.
31-08-2019

Chronische depressie

Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum