Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Ja.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Paroxetine (972 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Pagina 1 van 7
28-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb van 2010 t/M 2016, dit medicijn geslikt, daarna zelf langzaam af gaan bouwen, ging een aantal jaren goed tot ik vorig jaar weer last kreeg van depressieve klachten , Van Huisarts op verzoek gestart met escitalopram 10 mg. Na inname van tablet, vrij snel last van heftige trillingen onrust en angstgevoelens, terug naar huisarts, de ze beweerde dat dit niet door de me[lees meer...]dicatie kon komen, maar ik ben toen terug gegaan naar 5 mg. en dit langzaam op gaan bouwen naar 10 mg Angsten zijn wel wat verminderd, heb alleen regelmatig last van opvliegers en soms een gespannen gevoel, en af en toe spiertrekkingen, slaap vreselijk slecht tot nachten helemaal niet slapen, slik vanwege mijn enorme slaapklachten, nu voor de nacht zolpidemtart 10 mg waar ik 4 uren op slaap, voel mij op de dag moe en uitgeput, slik af en toe oxazepam voor de onrust..
19-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Klachten begonnen doordat ik mijn lichaam niet meer kon vertrouwen. Ik had last van erge hartkloppingen, flauwvallen, continue duizelig etc. Ik was continue angstig vanwege de lichamelijke klachten. Ik durfde de deur niet meer uit en kon alleen maar huilen. Elke minuut was slopend. Ik wist niet meer hoe ik uit de dagelijkse nachtmerrie kon komen. Psycholoog vertelde alleen[lees meer...] maar wat ik kon doen tegen mijn paniekaanvallen maar dat hielp niets. Begonnen met escitalopram 10 Mg met daarbij oxazepam 5 Mg en quetapine (anti psychotechnisch) voor evt bijwerkingen. Mijn klachten werden eerst erger maar na 8 weken begon ik te merken dat mijn angst vele malen minder werd. Na 3 maanden opgehoogd naar 15 Mg omdat ik nog steeds flinke hartkloppingen had. Nu driekwartjaar verder ben ik een heel ander mens . Ik ben het medicijn zo dankbaar ! Ik durf ook haast niet te stoppen. Natuurlijk ervaar ik de bijwerkingen en die zijn soms vervelend maar ik weet van hoever ik kom. Ik heb liever de bijwerkingen dan een terugval. Een half jaar geleden is er iemand overleden die mij zeer dierbaar was maar dit medicijn verlichte erg de klap. Heb het gevoel bijna alles aan te kunnen.
16-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste keer dat ik anti depressiva ging gebruiken op advies psychiater. Begonnen met 5 mg maar direct merkbaar dat ik dit medicijn niet tolereerde. Naast de fysieke klachten begin ik ook qua emotie zeer snel achteruit te gaan. Was op de goede weg met het het stel van mijn depressie maar begon snel terug te vallen. Met de ophogong naar 10 mg ging il balistic Woede, frustr[lees meer...]atie en boosheid wat richting agressie gaat. Na spoed overleg met psychiater per direct stoppen met deze medicatie. Nude komende dagen rust en stressvrij houden om de medicatie uit mijn systeem te laten verdwijnen
13-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

het hielp goed om rustig te worden
05-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik slik nu ongeveer 4 jaar escitalopram, het duurde even voordat ik de juiste medicatie had gevonden die goed bij me paste, afgezien van wat trillende handen zijn de bijwerkingen beperkt.
04-02-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Bijna enkel slechte ervaringen in leven sinds 3e jaar, zelfs wanneer geluksmoment leek te hebben en vertrouwen terugkwam in leven zijn deze kapot gemaakt. Bij een zoveelste samenloop van dit keer lichamelijk verval, werkloos, schulden, sterfte en eenzaamheid (vooral omdat alleen eenzaamheid in dit geval deels mijn keuze was) controle over lichaam verloren om vervolgens tri[lees meer...]llend en stotterend inelkaar te zakken. Anderhalf jaar later nog steeds last hiervan bij sterke momenten (vreemde aanspreken, praten over gevoel, boos worden, mastruberen, erg lekker eten etc.)
28-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb in t verleden verschillende anti depressiva geprobeerd, maar dat had nooit effect. Toen ik in t verleden stopte met Escitalopram, was t net in die week dat ik juist een positief effect ervoer, op sociaal gebied. Ik had toen veel minder angst en was sociaal spontaner. Dat was fijn. Nu na een aantal jaren dit medicijn opnieuw gebruikt om te kijken of dat effect weer o[lees meer...]ptrad. Helaas was dat niet t geval. Wel was mijn angst en depriheid een stuk minder en ging t op mn werk een stuk beter. Maar helaas had ik ook last van bijwerkingen. Bijwerkingen: Verminderd libido. Al snel na t beginnen met Escitalopram merkte ik dat alles me niet meer raakt. Ik sta er neutraal in, dat is erg vervelend. Na afbouwen ( 5 weken op 0mg) was dit nog niet veranderd ten positieve. Zweten. De eerste paar maanden zweette ik veel in bed. Later is dat verdwenen. Negatieve gedachtes. Op 10mg ervoer ik veel negatieve gedachtes over mensen als ik op straat liep. Erg vervelend. Ging weg toen ik naar 5mg was afgebouwd. Positieve effect is wel dat de angst en het piekeren minder zijn. Praktisch gezien lukte mn werk een stuk beter, en dat is ook de reden dat ik toch weer begonnen ben met Escitalopram. Het helpt me om te concentreren en niet zo in de depriheid te blijven hangen.
25-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

het werkt voor mij. leven gedurende gebruik is stabiel. wil nu afbouwen. vraag advies aan huisarts
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!