escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

31-07-2020 | Vrouw | 50

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram (15mg)
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram (15mg)
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram (10mg)
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

02-07-2020 | Vrouw | 42
Depressie en burn out

28-06-2020 | Vrouw | 66
escitalopram (5mg)
Vrouw 66 jaar Ik gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn 5mg. Ik ben wel wat rustiger geworden. Wel droge mond, snel heel warm, bijna de gehele dag misselijk en dan niet kunnen eten of drinken. Waardoor je je ook echt ziek voelt. Buik en keel pijn. In de avond als je naar bed gaat voel je je wat beter. Ook de nachten zijn rusteloos. Al met al geen feestje. Gebruik[lees meer...] er nog oxazepam bij. iemand ervaring hoe lang dit nog gaat duren. Moet ik doorzetten??

23-06-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Na 3 jaar wekelijks hulp/therapie gehad te hebben, waren mijn klachten nog niet verminderd, misschien zelfs wel verergerd. Na 3 jaar angst en paniek eindelijk Anti Depressiva voorgeschreven gekregen, escitalopram. De eerste 6 weken kunnen aardig pittig zijn, na 4 weken namen mijn klachten af en na 2 maanden voelde ik mijn beter dan voordat ik het medicijn nam. Ik starte[lees meer...] met 5 gram, na 2 weken 10 gram en na 6 weken 15 gram. Ik gebruik nu bijna 3 jaar escitalopram dosering 15 gram. Ik ben erg tevreden. Geen constante angst en paniek, alleen af en toe nog op stressvolle momenten. Maar dit is lang niet zo heftig als voorheen. Minder snel emotioneel. Meer energie. Kan alles beter op een rijtje zetten. Rustiger. Minder hoge pieke en lage dalen. Socialer.

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

17-06-2020 | Vrouw | 69
escitalopram (5mg)
slik nu 4 weken, weinig resultaat

15-06-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Voor mij werkt dit middel niet. Kort na het starten met dit medicijn heb ik een duidelijke verbetering in mijn somberheid ervaren. Echter werd deze opleving snel tenietgedaan door de vele bijwerkingen die vreemd genoeg niet afnemen na enkele maanden gebruik maar juist ik aantal en sterkte lijken toe te nemen. Ook het ontwennen gaat moeizaam en met veel bijkomende klachten.[lees meer...] Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

15-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Het medicijn sloeg niet aan

14-06-2020 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
A.s donderdag 18 juni slik ik het 5 weken 10 mg. Merk geen verbetering. Overprikkeling was afgelopen week erg aanwezig. Over prikkeld op cognitief, emotie en zintuiglijk. Probeer het nog een paar weken om het een kans te geven of het effect geeft

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum