Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

14-07-2019

10-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Had al eerder iets geschreven maar er reageert helemaal niemand, het helpt zo goed ervaringen te lezen van andere gebruikers.. bijna 2 weken bezig nu. Moedeloze vrouw hier.
08-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit middel gebruikt voor een paniekstoornis, maar daartegen helpt het vrijwel niet. Het middel zelf geeft GEEN bijwerkingen, maar bij het afbouwen kwam ik allerlei vreemde ontwenningsverschijnselen tegen. Vooral de 'brainzaps', maag- en darmklachten en duizeligheid zijn zeer vervelend. Nu voor de vierde keer aan het afbouwen, maar zeer geleidelijk. Ik bouw ongevee[lees meer...]r een milligram per een aantal dagen af, in de hoop er nu volledig vanaf te kunnen komen.
07-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Help. Sinds 12 dagen bezig met 10 Mg escitalapram😩 Eerder aan de paroxetine gezeten, wilde zo graag op Eige kracht verder door het leven. Het zit in de familie dus erfelijk helaas. Na een tijdje weer flink in een dip te zitten heb ik met de psychiater afgesproken om escitalapram 10 Mg te beginnen maar zit nu in een hel op aarde.. ook krijgen de kinderen volgende week vak[lees meer...]antie.. heb een zoon van 20 en een dichter van 8. Over 2 weken moet ik op vakantie naar Spanje maar wil niet en zie er zo tegen op, wat moet ik nou🙈
06-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds twee jaar geleidelijke klachten ontwikkelt in de depressieve- en angsthoek. Verschillende vormen van therapie gevolgd o.a. cognitieve gedragstherapie en daarnaast ook schematherapie. Ook al meerdere AD geprobeerd. Momenteel ongeveer 9 weken bezig met escitalopram. Ik merk nog weinig van deze medicatie, terwijl mijn hoop hier wel op gevestigd was. De laatste weken heb[lees meer...] ik last van suïcidale gedachten en daarnaast somberheid. Een soort van tunnelvisie. Daarnaast merk ik dat ik een extreem negatieve gedachtengang heb. Telkens wanneer ik probeer positief te denken, schiet ik terug in negativiteit, alsof het een automatische reactie is. Ook heb ik vermoedens van AD(H)D en autisme, niet in klassieke mate, maar wel als onderliggend probleem. Moeite met het voelen van emoties en ook snel denken en in de negativiteit blijven hangen. Heeft iemand suggesties wat ik kan doen in deze situatie?
03-07-2019

Dwangstoornis

Bij mij is er iets fout gegaan maar door die ervaring weet ik nu hoe gevaarlijk dit middel is, iig bij verkeerd gebruik. Ik had een dwangstroornis, en een traumatische ervaring gehad. Was er slecht aan toe. De inval huisarts heeft me de antidepressiva voorgeschreven en zei welke wil je😳 Al een gekke vraag, maargoed verkeerde dosis voorgeschreven dus van de een op de ander[lees meer...]e dag met 20 Mg begonnen, had geen idee dat dat de hoogste dosis was. Dit is er in geklapt, ik had zelf niks meer in de gaten maar mijn hersenen waren volledig geblokkeerd als iemand al wat zei konden ze dat niet verwerken en liep het zweet langs mij heen. Ik was volledig in de war. En kon niks meer mijn hersenen werkten gewoon niet meer. Snapten niks meer konden geen enkele prikkel verwerken en waren heel erg in de war. Ik had eerst niet door dat het misschien niet goed was, ik dacht het is de opstartfase, maar toen bleek dat de dosis de einddosis was , de huisarts zei om de fout weg te moffelen oh dat doe ik wel vaker, gewoon doorgaan. Nog een keer gevraagd en gezegd is dat niet te hoog? Nee even doorbijten zei ze!! Het werd steeds erger. Ik kon niks meer, uiteindelijk heeft mijn moeder een afspraak gemaakt bij de huisarts en nog maar weer verteld hoe het ging. Toen zei ze dat ik dan maar beter kon stoppen, en gaf haar een afbouwschema mee. Opgelucht dacht ik nou als ik er dan vanaf ben wordt alles weer normaal. Maar ook het schema om af te bouwen was veel te snel, wat ik ook niet wist, dus was zo afgebouwd, en in plaats van beter werd het erger! Agressie, depressie, huilen, misselijk, ziek, hoofdpijn, duizelig, rillerig, hersenen in de knoop, soms niet goed bij bewustzijn kunnen komen bij wakker worden, hersenen in de knoop, gevoel flauw te vallen etc. etc. En alles wat er eerder al was bleef ook! Dus ernstig verward, geen enkele prikkel kunnen verwerken, niks snappen etc. Nu was ik helemaal de weg kwijt. En toen mijn moeder voor mij de huisarts belde of dit normaal was zei ze oh maar het middel is allang haar lichaam uit, dit zijn gewoon de onderliggende problemen, op zon kleinerend toontje. Nou ik weet wel dat dit niet de onderliggende problemen zijn, want dit heb ik nog nooit meegemaakt, na maanden wachtlijst eindelijk bij een psychiater die vertelde dat dit volledig aan de medicijnen lag en ik niet aan mijzelf hoefde te twijfelen, nou dat was wel heel even een opluchting eindelijk weten wat er is en erkenning, maar vervolgens sloeg de schrik me om het hart toen hij zei dat hij niet wist hoe lang dit gaat duren, kan wel maanden duren, inmiddels nu vanaf dat ik begonnen ben een half jaar verder en helemaal gestopt drie maanden, al een half jaar in deze hel, en deze hel kwam nog over de vorige heen!!!! De psychiater schrok van de hoge dosering in een keer, dat dat vaker gebeurd is onzin dat zegt de huisarts alleen maar om zich in te dekken. Ik zou zo graag willen weten of iemand dit herkend, overal op internet lees je alleen over problemen met en na afbouwen maar dit dubbele probleem, dus ook de opstart verkeerd lees ik nergens, ik hoop zo dat iemand er iets van ervaring mee heeft , want ik ben zo bang dat deze hersenbeschadiging niet meer hersteld en dat zou ik niet aankunnen meer. Elke dag is overleven. En omdat niemand ook de psychiaters ervaring hebben met het hoge opstart probleem weet ik niet of mijn hersenen kunnen herstellen van die klap. En enige hulp is er niet, kan niet meer praten zowat dus bij de psychiater kan ik niks en hij kan ook niks voor me doen, het is afwachten. Het is heel beangstigend, een soort opgesloten in jezelf met hersenen die niet meer werken , en bij bijv teveel prikkels gaan ‘razen’ waardoor alles door mijn hoofd loopt wat er gezegd is, heel verwarrend en eng. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen!!.....
30-06-2019

Dysthymie

Gestart met medicatie bij huisarts na lang (jaren) aanhoudende stemmingsklachten voortkomend uit persoonlijkheidsproblematiek en andere lichamelijke beperkingen. Bij start erg veel bijwerkingen: slapeloosheid, vermoeidheid, gapen, zweet handen, opgejaagd gevoel, tremors, slikproblemen, tandenknarsen, hyperactiviteit, suicidiale gedachten, extreem versterkt gevoel van le[lees meer...]egte en verminderd libido. Al deze bijwerkingen zijn na 1-2 weken weggetrokken. Aanvankelijk leek het de eerste 1-2 maanden beter te gaan, maar toch zijn de laatste 2 symptomen weer keihard terug gekomen. Daarmee zou netto het effect als minimaal beschrijven voor mij.
27-06-2019

Hyperventilatie

Escitalopram is een medicijn dat mij erg goed heeft geholpen. Ik kampte al een tijdje met ‘aanvallen’. Meerdere keren bij verschillende huisartsen geweest, die mij niet verder hielpen en mij steeds naar huis stuurde met ‘je hyperventileert’. Te lang mee doorgelopen dat ik er een angststoornis aan over hield. Hyperventilatie geeft namelijk het gevoel dat je een hartaanval g[lees meer...]aat krijgen. de hyperventilatie aanvallen ontstonden bij mij door een combinatie met een soort burnout/overspannen. Heel lang met deze klachten rond blijven lopen, het werd alleen maar erger maar ik wilde absoluut niet aan de antidepressiva omdat het wel troep is.. ik ben een jonge meid die elk weekend in de stad te vinden is of op een festival is.. uiteindelijk werd mijn leven zo beïnvloed dat ik geen keuze meer had en ben ik dus aan escitalopram begonnen. Op het begin had ik heeeel veel bijwerkingen (alles bijgehouden) zoals o.a.: zweet handen, vermoeidheid, hoofdpijn, droge mond, jeuk, zweverigheid en pijn op de borst, dit was echt verschrikkelijk maar je moet er doorheen. Tijdens mijn gebruik (10mg per dag) had ik echt heel erg veel last van winderigheid/darmproblemen en het niet krijgen van een orgasme. Uiteindelijk heb ik dit middel 8 maanden gebruikt en heb ik mijn leven terug! Hopelijk hebben jullie hier iets aan :)
25-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na eerst jaren Seroxat gebruikt te hebben, had dit middel geen effect meer. Dus was ik overgestapt op Escitalopram. In het begin had ik het idee dat deze medicatie wel werkte, maar na enkele maanden was dit alweer voorbij. Na een bloedonderzoek bleek dat de medicijnspiegel veel te laag was, en aangezien ik de maximale dosering van 20mg nam, was ophogen niet meer mogelijk. [lees meer...] Dus ben ik nu overgestapt op Venlafaxine (wat tot nu toe ook geen effect heeft). Ondanks dat het medicijn niet goed hielp met mijn angsten en paniekaanvallen, vond ik het wel een prettig medicijn om te gebruiken vanwege het gebrek aan bijwerkingen. Op deze medicatie had ik geen last van een afgevlakt gevoel, erectiestoornis, anorgasmie, gewichtstoename, of vermoeidheid. Bijwerkingen die ik wel ervaren had op Seroxat en nu ook weer op Venlafaxine. Het enige wat ik wel merkte is dat ik me vaak afwezig voelde ook wel "brainfog" genoemd.
21-06-2019

07-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste maanden drama daar voelde ik me beter.Heb nog wel is een aanval maar niet zo erg als voor medicatie gebruik.
20-05-2019

14-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanaf half januari heel veel paniekaanvallen zo uit het niets soms wel 30 per dag/ nacht. Afgelopen maanden al heel veel geprobeerd van fysio tot overgangsconsulente maar het mag allemaal niet baten. Sinds 25-4-19 escitalopram 5 Mg nou dat heb ik geweten ik werd helemaal gek dus gebeld naar de psychiater en ik moest rustig opbouwen met 1 druppel Mg beginnen tot 5 Mg . Vand[lees meer...]aag weer gaan opbouwen naar 10 Mg dus om de dag er 1 druppel Mg bij. Ik ben nu bijna 3 weken bezig heb ook alprazolam 0,25 Mg mag Max 2 per dag en die heb ik ook echt nodig.wanneer ga ik ook echt wat positiefs merken want ik voel me nog steeds zwaar klote help 😓😓
10-05-2019

Depressief

helpt de zware negatieve emoties beter te beheersen.Ik ben minder druk en vi nd meer gevoel van ontspanni g.
08-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren op en af last van angst en paniekaanvallen, gepaard met depressieve gedachten. Tot het november 2018 uit de hand liep en ik in een diepe dal terecht ben gekomen. Enorme last van derealisatie en depersonalisatie. Bij de huisarts gevraagd om citalopram, zij raadde escitalopram aan. Eerste week begonnen met 5mg, de enige bijwerkingen die ik ervaarde waren vermoeidh[lees meer...]eid ongeveer een uur na inname. Dit was erg lekker want slapen ging lastig ivm het piekeren. Na 4 weken merkte ik dat ik weer alleen thuis kon zijn (bijna een maand bij mijn ouders gelogeerd) en na 6 weken kon ik weer (lekker) de stad in. Wat een verademing! Ik heb ervaring met sertraline, daar werd ik enorm vlak van. Bij escitalopram merk ik alleen positieve veranderingen. Ik ben weer opgewekt, kan genieten van de lente, maak weer muziek en spreek meer over mijn emoties en reis ik verder dan voorheen. Natuurlijk zijn antidepressiva persoonlijk en moet je net die ene vinden die bij jou past, maar ik ben dankbaar dat ik met escitalopram ben begonnen. Ik voel mij meer mezelf dan ik in jaren heb gevoeld!
07-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Gekregen via de huisarts omdat ik snachts erg lag te piekeren en daardoor nauwelijks sliep. ik sliep ongeveer 3-4uur per nacht, en als ik wakker werd piekerde ik of ik weer kon slapen of niet omdat ik de volgende dag gewoon moest werken. sinds 2 weken gebruik ik escitalopram 10 mg in de ochtend, had vooral de eerste 10 dagen enorm last van de bijwerkingen, de angst en on[lees meer...]rustigheid werden verergerd en ik heb ongeveer een week nauwelijks gegeten, ook heb ik veel last gehad van beven en trillen in mijn armen en benen, dit is nu nog wel aanwezig maar in vele mindere maten. Slapen gaat gelukkig iets beter, heb wel het gevoel dat alles me wat minder uitmaakt dan normaal, maar dit gevoel is wel fijn tot op heden. gebruik natuurlijk pas 2 weken en merk al wel verbetering, hopelijk is het optimale effect over een aantal weken aanwezig! voor de mensen die beginnen met escitalopram (lexapro) zet door! vooral de bijwerkingen in het begin zijn erg rot, maar ze verdwijnen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (501) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum