escitalopram

Overspannen/burn-out (17 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

20-07-2021 | Vrouw | 22
escitalopram (20mg)
Een aantal maanden geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor voornamelijk angstklachten. Dit leek wel iets te helpen. Uiteindelijk een ernstige depressie erbij gekregen en de escitalopram opgehoogd tot 20 mg. Helaas totaal geen werking meer gemerkt . Angsten kwamen terug en ook de somberheid was zeer sterk aanwezig. Dus ga nu afbouwen en starten met venlafaxine in [lees meer...]de hoop dat dit wel werkt

16-07-2021 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden gestart nadat burn-out na een jaar niet verminderde en de angst en met name paniek aanvallen niet minder werden. De eerste paar weken wel bijwerkingen, zoals droge mond en kaakkramp, daarna ging het veel beter. 1,5 jaar geleden. Geprobeerd af te bouwen van 10 naar 5 mg, maar dat gaf toch teveel bijwerkingen. Ik gedij goed bij 10 mg en ben weer helemaal t[lees meer...]erug in het arbeidsproces (wel ander werk gaan doen en minder uren draaien met minder harde deadlines) .

12-05-2021 | Vrouw | 31
Hyperventilatie
Jaren lang last van lichamelijke klachten zoals druk op borst, licht in het hoofd. Voor mijn gevoel niks psychische. Toch maar verschillende soorten therapie geprobeerd. Niks hielp. Tot dat ik dit medicijn probeerde! Na een week of 8 begon ik echt verschil te merken. Nu ben ik 80 procent klachtenvrij. Ik slik nu 4 maanden.

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

02-05-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (5mg)
ADD
Ik slik dit middel tegen angst en add. Ik heb het ook al jaren gebruikt. Maar zins 1,5 jaar heb ik erg last van spier en gewrichtspijn. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik vind het niet te doen. Wat doen jullie met deze bijwerkingen? Zijn er oefeningen waarmee de spierpijn vermindert?

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

25-04-2021 | Man | 40
escitalopram (15mg)
Gaat over hoor, doorzetten

07-04-2021 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Last van mijn kaken. Ik ga nu naar fysio omdat mijn kaakspieren op level 10 gespannen zijn. Helpt niet. Kan nog steeds niet slapen ook niet met dit erbij

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram (5mg)
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum