Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

maagpijn chronische vermoeidheid geen honger verminderd libido beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid ongerustheid moeite met slapen kan geen slijm of slijm ophoesten misselijkheid kriebelige keel

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

14-03-2024 | Man | 31
escitalopram (7.5mg)
Overspannen/burn-out

beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid verminderd libido ongerustheid moeite met slapen

Eerder citalopram gebruikt werd ik loom van, maar werkte wel erg goed tegen spanning. Nu escitalopram en merkte bij 5mg al meteen meer opgefoktheid, slecht slapen, wazig, trillerig etc. Bij citalopram niet gehad. Opbouwend naar 10mg bleven die klachten, toen naar 7.5mg gegaan en was ok. Libido wel helemaal verloren, en amper erectie kunnen krijgen. Maar verder wel OK, m[lees meer...]aar wel van plan om naar een TCA te switchen vanwege hevige PDS. 3 merken gehad in 5 maanden. Eerst sandoz, toen teva en toen accord. Bij accord begon de drama, libido weliswaar terug maar dat is het enige voordeel. Verder lijkt het alsof het totaal niet werkt. Alle heftige bijwerkingen die ik krijg bij het starten escitalopram, zijn terug. Naar apotheek gegaan, en krijg weer teva. Zal een update plaatsen of merkswitch inderdaad de oorzaak was.

11-03-2024 | Vrouw | 59
escitalopram (10mg)

geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten angst rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Ik gebruik het nu 2 dagen is eigenlijk te kort maar ben zo beroerd als een hond en overweeg te stoppen weet niet of dit het juiste middel voor mij is ze zeggen je moet het de kans geven .maar ik doe niks anders dan slapen tril als een rietje niet eten en ook mijn andere medicatie slik ik hier door niet.

03-03-2024 | Man | 31
Overspannen/burn-out

maagpijn chronische vermoeidheid kriebelige keel misselijkheid

25-02-2024 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Mijn leven is 100% veranderd. Waar ik eerst nergens meer het nut van inzag, nergens van kon genieten en alles heel veel moeite koste.. loop ik nu lachend rond en geniet ik van iedere kleine zonnestraal en heerlijk rustig een boekje lezen op de bank. Ik voelde al effect na 2 weken en inmiddels 5 maanden later gaat het nog steeds iedere week beter. Voor mij is het ECHT ee[lees meer...]n wondermiddel. Twijfel je nog? Geef dit een kans!!

12-02-2024 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Besloten mijn ervaring te delen. De slechte ervaringen/verhalen hielden me eerder tegen escitalopram te starten, terwijl het me uiteindelijk geholpen heeft. Wel eerst op eigen kracht geprobeerd. Zware burn-out. Ik kon letterlijk niks meer, 8 kilo afgevallen. Ik kon de deur niet meer uit van de spanning en kon alleen maar huilen. Bijvoorbeeld bedrijfsartsen en artikelen [lees meer...]kunnen mooi praten met; je moet gewoon gaan wandelen en therapie. Fijn als dat lukt maar soms kan het gewoon niet anders. Uiteindelijk, omdat het echt niet anders meer ging toch besloten medicatie te starten. Eerst begonnen met Quetiapine 12,5 mg vanwege de bijwerkingen escitalopram. Langzaam opgebouwd tot 10 mg. 12 weken had het totaal zeker nodig voor je werkt. Toen Quatiapine langzaam afgebouwd. Nu alleen nog escitalopram. Natuurlijk is de burn-out niet hersteld en mag dit zijn tijd nog hebben met therapie. Maar ik kan de dagen weer doorkomen met rustige activiteiten in en om huis. Ik laat me adviseren door een goede acupuncturist om uiteindelijk te kunnen afbouwen in de toekomst als mn nier-energie weer voldoende is en heb hier goede hoop voor.

07-02-2024 | Man | 66
Chronische depressie
Met veel interesse de meningen van iedereen gelezen aangezien ik net gestart ben met 10mg. Als oudere man (66j) dit soort medicatie moeten nemen is een verhaal die dikwijls voorkomt. Alles begint achteruit te gaan en een pilletje zou de oplossing niet mogen zijn maar als de dokter het voorstelt zal het wel juist zijn zeker... Langs de ene kant ben ik relatief bang van de [lees meer...]bijwerkingen want ik wil geen mini zombie worden maar langs de andere kant is het misschien de oplossing om terug het leven een beetje rooskleuriger te zien. Jaaaaren geleden eens naar een psychiater geweest en volgens die heb ik wegens een tekort aan een bepaald stofje in de hersenen, een chronische depressie. Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik blij ben om mijn verhaal eens te mogen doen hier want ik hou mijn "problemen" bewust verborgen voor iedereen.

30-01-2024 | Man | 26
escitalopram (20mg)
Al een groot deel van mijn leven ben ik al depressief en ervaar ik angst in sociale settings. Door enkele heftige gebeurtenissen is mijn depressie/angst groter geworden waardoor ik zelfs fysieke klachten had. Langdurig verschillende zaken laten onderzoeken en telkens werd er niets vastgesteld. Uiteindelijk akkoord gegaan met de dokter om SSRI's te nemen. Ik was bang voor d[lees meer...]e bijwerkingen. De eerste twee weken had ik hevige bijwerkingen. Ik neem het ondertussen al een maand. Maar na de eerste 1-2 weken ben ik al een betere versie van mezelf geworden, het is geen wondermiddel maar nu kan ik de wereld iets beter aan. Ik ben socialer, geheugen is beter, rustiger, minder prikkelbaar, meer eten etc. Wat ik wel ervaar is zweten, moe zijn en zeer lang slapen, verward vooral 's ochtends, licht aangekomen, misselijk vooral bij stress. Vandaag mijn dosis verhoogd naar 20mg en de bijwerkingen zijn wat minder. Ik ga afwachten om 's ochtends na inname te zien of er positieve/negatieve verschillen zijn tussen 10 en 20mg. Maar algemeen heeft escilatopram mijn levenservaring verbeterd.

30-01-2024 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Ik ben ook tevreden over dit medicijn. Fijn dat het jou zo goed helpt. Mag ik vragen hoeveel je bent aangekomen en of je nog steeds aankomt? Welk merk gebruik je?

24-01-2024 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik doe normaal niet aan reviews, maar toen ik begon met medicatie heb ik zelf ook op deze site gekeken in de hoop ook wat positieve reviews tegen te komen. Ik zit nu driekwart jaar aan de escilatopram en het helpt mij echt enorm. In combinanatie met goede therapie ben ik vrijwel helemaal af van mijn klachten: - constant een gevoel van spanning - knoop in mn maag/ gesp[lees meer...]annen buik - veel angst/negatieve gedachtes - paniekaanvallen - moeite om bij anderen te ontspannen - somberte - depressieve klachten Ik voel me echt meer mezelf. Ik voel en ervaar de wereld nog steeds intens, maar het schiet niet meer zo heftig naar beneden, waardoor ik me overwegend goed/ok voel en juist kan genieten van mijn diepe gevoelsleven. In het begin had ik alleen last van moeilijk in slaap komen, heftige dromen en ik had het idee dat ik wat gewicht was aangekomen. Oh en ik kon in het begin echt niet tegen alcohol, heel snel dronken! Nu kom ik alleen soms wat moeilijker in slaap, maar niets ernstigs en het gewicht tsja.. het zou ook door veel en lekker eten kunnen zijn gekomen. Ik ben heel erg dankbaar dat dit middel bestaat, het maakt mijn leven op dit moment gewoonweg een stuk minder zwaar en daardoor heel wat leuker! Dit is het tweede middel dat ik heb geprobeerd en het begon echt een verschil te maken toen ik van 10MG naar 15MG ging. Daarvoor voelde ik wel iets van een verschil maar het voelde nog wat weinig. Voor iedereen die worstelt met angst en depressieklachen en zoekt naar de juiste medicatie. Ik hoop dat je iets vind dat voor je werkt. Je mag streven naar een gelukkiger, vrij van angst en depressie versie van jezelf en je mag daarbij geholpen worden. Ik gun je goede ondersteuning in deze zoektocht ( goede, fijne therapie helpt!) en veel sterkte maar vooral zachtheid gewenst in het omgaan met je klachten. Mocht je vragen hebben over mijn ervaring, kun je hierop reageren en dan wil ik je zeker te woord staan!

22-01-2024 | Vrouw | 27
escitalopram (20mg)
Hallo Ik heb 11 maanden escitalopram 20mg genomen wegens paniek en angststoornissen, mezelf niet goed in men vel gevoeld te hebben. Nooit last gehad van extra kilo’s of moeilijk afvallen tijdens het slikken van deze medicatie. De laatste 2 maand begon ik plots aan te komen en ondanks ik heel gezond eet (volgens een voedingscoach) krijg ik er geen enkele gram meer af!! .[lees meer...] Volgens hem en de dokter zou het aan de escitalopram kunnen liggen, wegens langdurig gebruik zou mijn stofwisseling hierdoor vertraagd kunnen zijn en hou ik ook veel vocht vast. Nu het weer veel beter met me gaat en nu ik ook weet dat dit de reden zou kunnen zijn dat ik niet meer afval ben ik van 20mg naar 0mg gegaan (nu reeds dag 4). Wel enkele bijwerkingen aan het ervaren zoals duizeligheid, snel geïrriteerd en hoofdpijn, wat normaal is bij abrupt stoppen ipv afbouwen. Nu blijft mijn gewicht na 4 dagen zonder medicatie nog steeds onveranderd (heel demotiverend) :( . Heeft iemand hier enige ervaring mee?? Wanneer begin ik terug af te vallen, wanneer is deze medicatie volledig uit mijn lichaam en wanneer komt mijn stofwisseling weer op gang????

21-01-2024 | Vrouw | 52
escitalopram (10mg)
Nu gestopt per direkt. 3 maanden geslikt en nog nooit zo beroerd geweest. Vooral veel hoesten met slijm. Nu gestopt en de klachten zijn weg behalve de spierpijn in mijn arm en schouder. Misschien moet ik toch overstappen op andere ad

06-01-2024 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Zomaar ineens in een burnout beland, met zeer ernstige depressie klachten. Niks vond ik meer leuk sliep alleen maar. Voor mijn kinderen en man ging ik verder. Tot dat het eerste advies van de huisarts kwam om aan antidepressiva te beginnen om hier uit te kunnen komen (het bekende duwtje in de rug) ik had paniek en angst aanvallen sliep vrijwel iedere nacht slecht. Ik was[lees meer...] zeer sceptisch wilde er eigenlijk niet aan beginnen tot de psycholoog hetzelfde advies gaf. Eerste weken was ik bang om deze medicatie te slikken, en mijn klachten werden ook erger het versterkte. Tot daar eindelijk de verlossing kwam en ik effect ging merken van 5 Mg overgestapt geleidelijk aan naar 10 Mg. Optimaal effect 6 weken voor mij. Nog nooit zo blij geweest ik was uit deze hell gekomen. Ik geloof er heilig in dat het door dit medicijn komt. Daarom raad ik het aan als je in een soort gelijke situatie zit en je nog twijfeld. En wat heb ik getwijfeld niet normaal! Ik geniet weer van de kleine dingen ben niet meer depressief ik kan eindelijk alles achter me laten. Aan afbouwen denk ik nog even niet dat komt later wel. En het is helemaal niet erg of schamend om medicatie in te nemen. Daarom schrijf ik ook mijn ervaring op al kan ik maar 1 persoon helpen die dit leest want zelf heb ik deze ervaringen ook gelezen. En gelukkig kan ik nu een positieve ervaring terug schrijven.

27-12-2023 | Vrouw | 32
escitalopram (10mg)
Ik heb uren op deze website en vele andere websites gespendeerd om informatie te verkrijgen over dit medicijn. Belangrijkste tip! Probeer het gewoon, luister naar je zorgverleners en neem deze reviews niet te serieus. De personen die erg tevreden zijn zullen niet zo snel een review plaatsen want die zijn allang weer een fijn leven aan het lijden. Daarnaast zijn d[lees meer...]e reviews op de Amerikaanse websites vele malen positiever dus lees die dan liever bij de wens naar het lezen van ervaringen. Ik slik dit medicijn nu 3 maanden en kan nu pas het optimale resultaat merken. Mijn angst en paniek is een stuk minder. Het is echt niet ineens weg, maar het is beter te behappen. Kan mijn kennis over mijn klachten nu beter toepassen waardoor ik grote stappen zet. Ik zat na mijn bevalling echt in een diep dal en deze medicatie heeft mij hier echt uit geholpen. De bijwerkingen in het begin waren zeker aanwezig maar zijn nu allemaal weg. Mocht ik toch ooit iets nadeligs ervaren zal ik dit ook zeker plaatsen maar voor nu heeft dit medicijn alleen maar geholpen om mijn leven terug te krijgen. Erg dankbaar dat het bestaat!

25-12-2023 | Vrouw | 38
escitalopram (10mg)
Een week na de inname van de medicatie heb ik een hoest gekregen. Nergens lees ik hier iets over, maar kan na maanden niet van de indruk ontdoen dat dit samen hangt. Nog iemand ?

21-12-2023 | Man | 32
Overspannen/burn-out
Wegens burn-out mee begonnen en na 3 maanden opgehoogd. Het begin was een drama, angst werd in een crash nog hoger en ik was enorm moe. Na een maand op 10mg begon het te werken, ik kon slapen en ontspannen. Kreeg wel enorme honger en bleef erg moe en vlak. Lastig van dingen genieten en niet echt mijzelf. Na ongeveer 7 maanden was dit beter behalve de moeheid, soms viel[lees meer...] ik om 7 uur half op bed in slaap en had nooit goede energie. Afgebouwd en op 5mg was het veel beter (had eigenlijk op deze dosis moeten blijven). Terugval gehad wegens covid en nu spijt dat ik er niet meer op zit.

09-12-2023 | Man | 62
escitalopram (10mg)
neem het een 4-tal maanden, overweeg af te bouwen wegen matig resultaat. Hoofdpijn valt wel mee, gebeurt niet vaak. De problemen zijn voor mij een groter probleem dan voor mijn echtgenote, op je 62 zo'n 40 tot 50 minuten penetreren om klaar te komen is fysiek best zwaar, mijn geliefde klaagt hierover zeker niet :-)