Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

17-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Hallo, Ik zit sinds 2 maanden thuis met een depressie/burn-out. Ben in behandeling bij de haptonoom. Gister weer bij de huisarts geweest en die stelde voor om Escitalopram 10mg te gaan gebruiken, zodat mijn angsten, ('s nachts) veel piekeren, stress, enz, enz, minder worden. Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen en ik schrik enorm van de reacties die ik hier l[lees meer...]ees over het gebruik van dit middel. Nu was ik na het lezen van de bijsluiter al een beetje aan het twijfelen, maar ik word niet vrolijk van de reacties hier. Wat zijn ze ontzettend heftig, pfff, wat een ellende. Weet niet goed wat ik er mee moet, wel of niet starten? Ben ook totaal niet bekend met medicijngebruik, ben wel via mijn werk van veel op de hoogte. (werk in de zorg) Graag zou ik jullie reacties tegemoet zien, zodat ik deze kan "gebruiken" bij het afwegen wat ik zal gaan doen. Alvast bedankt en veel sterkte allemaal. Ps: bij stap 2 moet ik mijn mening invullen, maar die klopt niet, omdat ik er nog niet mee gestart ben.
16-09-2019

Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.
14-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik had al verschillende medicijnen geprobeerd toen ik esitalopram kreeg voorgeschreven 10mg ... veel te veel ..ik was helemaal suf en dat was iets wat is juist niet wilde ik heb twee kinderen en wil gewoon volt meekunnen over de dag .. zelf gekozen voor vijf Mg en slik deze savonds zodat de piek van sufheid snachts is en ik er overdag fijn en gezellig bijloop! Voor mij [lees meer...]geeft esitalopram net even t vleugje /stofje dat ik mis van mezelf dat mijn depressie/angst aanvallen vermindert .. ben er erg blij mee ! Ik zal dit dan ook blijven slikken !
12-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik nu al 1,5 jaar escitalopram vanwege angst en paniekstoornis en ik ben erg tevreden. Het helpt ontzettend goed. Het enige nadeel is dat ik krachtverlies heb gekregen. Qua bijwerkingen was ik de eerste 3 weken zo high als een kanarie maar verder niks ernstigs.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.
31-08-2019

Chronische depressie

Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)
28-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit medicijn bezorgde me hevige hoofdpijn vanaf de middag waardoor ik niet meer kon functioneren. Daarbovenop was ik enorm misselijk en duizelig. Ging maar niet over. Dit medicijn past niet bij mij. Wel al veel succes verhalen gehoord van anderen.
23-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds mei 2019 ben ik aan het opbouwen met deze AD voor mijn angst en paniekstoornis die in maart 2019 plots is op komen zetten. (Nooit eerder klachten van angst/depressie). In juni van 5mg naar 10mg wat resulteerde in een ziekenhuisopname, ik was totaal van de wereld. Vanaf juli zit ik op 10mg. Ik had al gedeeltelijk last van depersonalisatie en derealisatie en lijkt door[lees meer...] de medicatie erger geworden te zijn. Ook heb ik veel suïcidale gedachten erbij gekregen wat nu resulteert in een opname. Ik wachtte met een recensie in de hoop het beter zou worden, helaas niet.
14-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Enorm dankbaar voor dit medicijn. Het heeft ervoor gezorgd dat mijn behandeling voor een paniekstoornis met agorafobie me net iets soepeler afgaat. Het maakt de drempel lager om mijn huis uit te gaan en ook door de dag heen voel ik me kalmer. Naast paniek heb ik ADHD en ik heb het idee dat de medicijnen hier indirect ook positief effect op hebben. Ik ben veel minder snel o[lees meer...]verprikkeld. Ik neem ze nu ongeveer een jaar en heb geen bijwerkingen. Alleen toen ik ermee begon had ik de eerste twee weken last van mijn maag en darmen en extra paniek. Maar dat nam gelukkig snel af. Ik was erg bang om te beginnen met medicijnen, maar ben heel blij dat ik de stap destijds toch heb gezet!
09-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Geweldig! Terwijl het nog moest inwerken voelde ik me na een paar dagen een ander mens. Zag het licht weer en alle beren op de weg lijken verdwenen. Angsten weg, depressieve gevoelens weg! Ik wil weer leven, durf de toekomst weer in te gaan. Heb véél meer energie, al heb ik mijn time-outs nog wel hard nodig. (Heb o.a. adhd en Asperger) Bijwerkingen had ik meer verw[lees meer...]acht. Meer zweten, maar kan ook door overgang of diabetes2 komen. Echt, dit middel had ik jaren eerder moeten hebben!
04-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Gebruik 5 mg tegen angst en paniek. Stop er nu mee na 12 dagen: het is niet te doen. Hevige angsten, trillen spierpijnen, stijve kaak, zweten. Ik wist niet dat het zo erg kon zijn.
26-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Neem nu bijna 1maand Escitalopram 10mg en ben vooral smorgens als wakker word heel misselijk en bibberen in de loop van de dag gaat het beter wel draaierig maar dat zal door te lage bloeddruk komen. De dokter zegt dat het gaat beteren maar ik heb die indruk niet is er nog iemand die lang bijwerkingen heeft gehad word hier moedeloos van kan ook niet gaan werken nu .
21-07-2019

Depressief

Wat lief dat je reageert, vind het allemaal maar moeilijk . Merk wel dat de escitalopram aanslaat, almus het een lange weg te gaan😩ben vanaf 27 juni bezig en denk dat de dosis te laag is, maar misschien is dat nog te vroeg om te bepalen.. vanmorgen weer een behoorlijk angstige ochtend gehad en toch maar een halve oxazepam genomen. Was de koffers aan het inpakken en heb z[lees meer...]o geen zin om op vakantie te gaan, zie opbrengen de reis en ben en blijf het liefste thuis.. weet dus ook niet wat ik hiermee aan moet. Heb namelijk een dochter van 8 en een man en ook mijn ouders komen op de vakantie bestemming . Al met al erg moeilijk en weet ook nog noet wat ik hiermee aan moet😡 wel gaan niet gaan!
17-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Door zenuwinzinking angst en paniekaanvallen gekregen die de hele dag doorgingen, het middel is in de eerste 3 a 4 weken echt niet prettig (zacht uitgedrukt) dat is iets waar je doorheen moet en daarna merk je langzaam verschil als het goed aanslaat, en het is raadzaam om met een kleine dosis te beginnen en langzaam op te bouwen.
14-07-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (510) - Anticonceptie - eenfase