Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

14-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanaf half januari heel veel paniekaanvallen zo uit het niets soms wel 30 per dag/ nacht. Afgelopen maanden al heel veel geprobeerd van fysio tot overgangsconsulente maar het mag allemaal niet baten. Sinds 25-4-19 escitalopram 5 Mg nou dat heb ik geweten ik werd helemaal gek dus gebeld naar de psychiater en ik moest rustig opbouwen met 1 druppel Mg beginnen tot 5 Mg . Vand[lees meer...]aag weer gaan opbouwen naar 10 Mg dus om de dag er 1 druppel Mg bij. Ik ben nu bijna 3 weken bezig heb ook alprazolam 0,25 Mg mag Max 2 per dag en die heb ik ook echt nodig.wanneer ga ik ook echt wat positiefs merken want ik voel me nog steeds zwaar klote help 😓😓
10-05-2019

Depressief

helpt de zware negatieve emoties beter te beheersen.Ik ben minder druk en vi nd meer gevoel van ontspanni g.
08-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren op en af last van angst en paniekaanvallen, gepaard met depressieve gedachten. Tot het november 2018 uit de hand liep en ik in een diepe dal terecht ben gekomen. Enorme last van derealisatie en depersonalisatie. Bij de huisarts gevraagd om citalopram, zij raadde escitalopram aan. Eerste week begonnen met 5mg, de enige bijwerkingen die ik ervaarde waren vermoeidh[lees meer...]eid ongeveer een uur na inname. Dit was erg lekker want slapen ging lastig ivm het piekeren. Na 4 weken merkte ik dat ik weer alleen thuis kon zijn (bijna een maand bij mijn ouders gelogeerd) en na 6 weken kon ik weer (lekker) de stad in. Wat een verademing! Ik heb ervaring met sertraline, daar werd ik enorm vlak van. Bij escitalopram merk ik alleen positieve veranderingen. Ik ben weer opgewekt, kan genieten van de lente, maak weer muziek en spreek meer over mijn emoties en reis ik verder dan voorheen. Natuurlijk zijn antidepressiva persoonlijk en moet je net die ene vinden die bij jou past, maar ik ben dankbaar dat ik met escitalopram ben begonnen. Ik voel mij meer mezelf dan ik in jaren heb gevoeld!
07-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Gekregen via de huisarts omdat ik snachts erg lag te piekeren en daardoor nauwelijks sliep. ik sliep ongeveer 3-4uur per nacht, en als ik wakker werd piekerde ik of ik weer kon slapen of niet omdat ik de volgende dag gewoon moest werken. sinds 2 weken gebruik ik escitalopram 10 mg in de ochtend, had vooral de eerste 10 dagen enorm last van de bijwerkingen, de angst en on[lees meer...]rustigheid werden verergerd en ik heb ongeveer een week nauwelijks gegeten, ook heb ik veel last gehad van beven en trillen in mijn armen en benen, dit is nu nog wel aanwezig maar in vele mindere maten. Slapen gaat gelukkig iets beter, heb wel het gevoel dat alles me wat minder uitmaakt dan normaal, maar dit gevoel is wel fijn tot op heden. gebruik natuurlijk pas 2 weken en merk al wel verbetering, hopelijk is het optimale effect over een aantal weken aanwezig! voor de mensen die beginnen met escitalopram (lexapro) zet door! vooral de bijwerkingen in het begin zijn erg rot, maar ze verdwijnen.
01-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na meerdere depressieve periodes in het verleden ben ik door een zeer stressvolle gebeurtenis in de zomer van 2018 die hevige angst en paniek bij mij getriggerd heeft geleidelijk in een ernstige depressie beland. Nu gebruik ik op advies van de huisarts sinds 3 maanden ecitalopram. Langzaam opgebouwd met druppels naar eerst 10 mg, later naar 15 mg. De enige bijwerking was [lees meer...]een droge mond. Het piekeren werd toen wel minder maar de depressie bleef aanhouden. Toen is de dosering langzaam opgehoogd naar 20 mg. Ik merk sinds kort dat mijn stemming veel beter is en voel me eindelijk weer goed, ben veel rustiger en ook het slapen is verbeterd. Ik ben vandaag overgestapt op tabletten van 20 mg. Het lijkt of ik met de tabletten wat minder last heb van een droge mond t.o.v. druppels. Als ik te zijner wil afbouwen dan stap ik over op de druppels, omdat het daarmee heel geleidelijk kan. De eerste maanden wilde ik beslist geen anti depressivum en dacht het op eigen kracht te doen. Uiteindelijk bleek er geen andere optie. Ecitalopram is voor mij een goed medicijn.
01-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van enorme paniekaanvallen. Therapie gevolgd maar deed niet erg veel. Toen de huisarts mij vertelde dat dit medicijn mij misschien zou kunnen helpen was ik erg sceptisch. Ik wou niet starten omdat ik bang was voor de bijwerkingen. Uiteindelijk weer enorme paniekaanvallen gehad en besloten toch te starten. De eerste week merkte ik dat ik erg moe was. Kon de he[lees meer...]le dag alleen maar gapen. Ook voelde ik mij soms een beetje duizelig en had last van een droge mond. Met de gedachte dat deze bijwerkingen tijdelijk zijn toch doorgezet. Nu anderhalve week verder ben ik zo ontzettend blij dat ik heb doorgezet. De bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen en de paniekklachten zijn weg. Ook is mijn humeur een stuk beter, kan veel meer hebben en ben er ook vrolijker door. Al met al dus erg blij met dit medicijn, ik raad het dan ook iedereen aan die kampt met een paniekstoornis!
29-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Mijn burn out/angst stoornis duurde ontzettend lang (een heel jaar). Ik werd erg bang voor de paniekaanvallen.. durfde niet in drukke ruimtes te zijn. Dan werd ik helemaal benauwd en gek van binnen. Ik kon niet tegen lawaai. Was elke dag, de hele dag door, licht in Mn hoofd. Alhoewel ik niet op gaf, en mezelf moed probeerde in te spreken.. zag ik echt het licht niet mee[lees meer...]r. De angst kwam echt van binnenuit. Ook tevergeefs geprobeerd te reintegreren ook werk. Wat een verschrikkelijk moeilijke periode was dat. De huisarts raadde me aan om eens medicatie te proberen. Om het ‘scherpe’ randje eraf te halen. Ik vond het heel erg eng. Toch maar begonnen. Met druppels eerst, om lichtjes op te bouwen. Daarna naar de eerste ‘pil’ van 10mg. WAT EEN VERADEMING! Ik had er veeeeel eerder aan moeten beginnen. Echt 0 bijwerkingen gehad. Uiteindelijk ietsjes verhoogd, naar 15mg toen ik weer aan het reintegreren was en ik voelde dat ik op het randje hing omdat er meer spanning op me kwam te staan. Met de 15mg is alles goed gegaan en is mijn re-integratie prima verlopen. Ik zit inmiddels alweer een half jaar op mijn oude uren (fulltime). Ik weet niet hoe het is om af te bouwen.. ik heb namelijk ook een kinderwens. Maar goed, ik zie het wel. Voor nu ben ik iig hartstikke blij dat ik niet meer in die diepe zwarte put zit. Dus voor mensen die het lezen en twijfelen: geef het een kans. Het is helemaal niet eng. Ik voel me gewoon weer de oude ik. :)
25-04-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Na oplopen van PTSS in 1978 heeft chronische hyperventilatie een groot deel van mij leven in negatieve zin mijn leven beïnvloed. 2011 een burn-out gehad met verheviging van hyperventilatie en depressie. In 2011 voor het eerst begonnen met Lexapro 20 mg op aanraden van een Psychiater. Na de inwerkperiode verbeterde mijn conditie en daardoor mijn kwaliteit van leven en[lees meer...]orm. 6 jaar achtereen gebruikt naar volle tevredenheid. Door omstandigheden in 2017 gestopt. Eind maart 2019 weer gestart aangezien ik een sterke terugval kreeg. Nu weer vier weken onderweg met het gebruik van 10mg. Weer veel last van verheviging van de symptomen. Daar moet je gewoon door heen. Ik lees wel eens dat mensen na een paar weken afhaken door de verheviging van de symptomen in het begin. Doorzetten gaat zeker lonen. Ik heb zelf ervaren hoe moeilijk dat kan zijn . De medicatie is een hulpmiddel om je weer mens te laten voelen en alles weer op een rijtje te krijgen zodat je beter in staat bent om aan de oorzaken te werken.
17-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.
09-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.
06-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben na een struggeling van 4 maanden met hevige angst en paniekaanvallen en depressiviteit op aanraden van mijn huisarts begonnen met escitalopram, ik had het middel sinds half januari al in huis maar ik durfde er niet aan te beginnen omdat ik bang was dat de bijwerkingen alles alleen nog maar erger zou maken. Na een goed gesprek met mn huisarts beginnen met een lage d[lees meer...]osis van 5 mg 1 week lang, ik had wel wat bijwerkingen maar niet dat het me hevig belemmerden in mijn dagelijkse doen zoals mn werk. Nu ben ik sinds afgelopen donderdag begonnen met 10 mg, ook hierbij zijn de bijwerkingen goed te doen. Ik neem als ik nu eeg zenuwachtig wordt een halve oxacepam en dan begin ik minn dag helemaal goed. Ik merkte na 2 dagen al een verschil namelijk: rustiger en relaxter en mijn angst en paniekaanvallen zijn nu al met de helft afgenomen en mijn depressieve gevoelen zijn sinds een week al helemaal weg. Ik vindt het ongelovelijk wat dit middel doet met je! Ik ben er heel positief over en raad het zeker aan!
01-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds 3 maanden gestart met lexapro (escitalopram) ivm angst, paniek klachten, deze kwamen voort uit te lange overbelasting. Eerst therapie en alternatieven geprobeerd maar uiteindelijk toch besloten om met medicatie te starten. De angst om hier wellicht nooit meer vanaf te komen heeft me hier in eerste instantie van weerhouden. Daarnaast diverse lichamelijke klachten erva[lees meer...]ren door de spanning. Hiermee wil ik iedereen die twijfelt mijn goede ervaringen delen met dit medicijn, iets wat ik enkele maanden geleden niet had gedacht te schrijven. Ik ben gestart met 5 mg lexapro de eerste week, daarna 10 mg. Ik heb de eerste dag wat bijwerkingen gehad of verergering van klachten. Die ene dag zijn tot nu toe de enige bijwerkingen die ik heb ervaren. Ik voel me veel meer ontspannen, angst en paniek is weg en is meer een soort zenuwachtig gevoel geworden wat zeker te handelen is. Daarnaast slaap ik langzaam beter, wordt ik vrolijker wakker en kan zeker alle prikkels beter aan zoals muziek, gezelschap, televisie etc. Ik ben uiteindelijk nog opgehoogd naar 15 mg, hierbij ook geen bijwerkingen gehad. De angst om hier mee te beginnen was ongegrond. Ik leef gezond en medicatie paste daar niet bij, althans, zo dacht ik. Nu zie ik dat het mij echt helpt mijn normale leven weer op te pakken. Qua afvlakking van emoties voel ik niet echt verschil, wat je wel eens leest. Kortom, twijfel je om met deze medicatie te starten, heel begrijpelijk want dat deed ik ook. Ik zie nu echter wat het voor me doet en ben daar heel erg blij mee.
28-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb van 2010 t/M 2016, dit medicijn geslikt, daarna zelf langzaam af gaan bouwen, ging een aantal jaren goed tot ik vorig jaar weer last kreeg van depressieve klachten , Van Huisarts op verzoek gestart met escitalopram 10 mg. Na inname van tablet, vrij snel last van heftige trillingen onrust en angstgevoelens, terug naar huisarts, de ze beweerde dat dit niet door de me[lees meer...]dicatie kon komen, maar ik ben toen terug gegaan naar 5 mg. en dit langzaam op gaan bouwen naar 10 mg Angsten zijn wel wat verminderd, heb alleen regelmatig last van opvliegers en soms een gespannen gevoel, en af en toe spiertrekkingen, slaap vreselijk slecht tot nachten helemaal niet slapen, slik vanwege mijn enorme slaapklachten, nu voor de nacht zolpidemtart 10 mg waar ik 4 uren op slaap, voel mij op de dag moe en uitgeput, slik af en toe oxazepam voor de onrust..
19-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Klachten begonnen doordat ik mijn lichaam niet meer kon vertrouwen. Ik had last van erge hartkloppingen, flauwvallen, continue duizelig etc. Ik was continue angstig vanwege de lichamelijke klachten. Ik durfde de deur niet meer uit en kon alleen maar huilen. Elke minuut was slopend. Ik wist niet meer hoe ik uit de dagelijkse nachtmerrie kon komen. Psycholoog vertelde alleen[lees meer...] maar wat ik kon doen tegen mijn paniekaanvallen maar dat hielp niets. Begonnen met escitalopram 10 Mg met daarbij oxazepam 5 Mg en quetapine (anti psychotechnisch) voor evt bijwerkingen. Mijn klachten werden eerst erger maar na 8 weken begon ik te merken dat mijn angst vele malen minder werd. Na 3 maanden opgehoogd naar 15 Mg omdat ik nog steeds flinke hartkloppingen had. Nu driekwartjaar verder ben ik een heel ander mens . Ik ben het medicijn zo dankbaar ! Ik durf ook haast niet te stoppen. Natuurlijk ervaar ik de bijwerkingen en die zijn soms vervelend maar ik weet van hoever ik kom. Ik heb liever de bijwerkingen dan een terugval. Een half jaar geleden is er iemand overleden die mij zeer dierbaar was maar dit medicijn verlichte erg de klap. Heb het gevoel bijna alles aan te kunnen.
16-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste keer dat ik anti depressiva ging gebruiken op advies psychiater. Begonnen met 5 mg maar direct merkbaar dat ik dit medicijn niet tolereerde. Naast de fysieke klachten begin ik ook qua emotie zeer snel achteruit te gaan. Was op de goede weg met het het stel van mijn depressie maar begon snel terug te vallen. Met de ophogong naar 10 mg ging il balistic Woede, frustr[lees meer...]atie en boosheid wat richting agressie gaat. Na spoed overleg met psychiater per direct stoppen met deze medicatie. Nude komende dagen rust en stressvrij houden om de medicatie uit mijn systeem te laten verdwijnen
13-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

het hielp goed om rustig te worden

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (496) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (468) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (379) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!