lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

18-04-2016

Acne/puistjes

Roaccutane is een medicijn welke voor velen een heel effectieve manier is om van acne af te komen. Bij mij werkt het ook erg goed, ik ben nu drie maanden bezig met de kuur, en het meeste is zo goed als weg. Klachten waar ik last van heb zijn onder andere droge lippen, een dunne huid, en wazig en slechter zien. Dit zijn echter klachten welke ik de moeite waard zou vinden. W[lees meer...]aarom ik nu per direct stop heeft te maken met de psychische klachten die het medicijn mij geven. Ik ben een nuchter en vrolijk persoon wie wel eens een dipje kon hebben, maar niet meer dan dat. Sinds anderhalve maand is een goede dag echter zeldzaam. Ik ben continu neerslachtig en futloos en mijn school, werk en vriendschappen leiden hier onder. Ik kwam hier al snel achter, maar wou zo graag van mijn puistjes af dat ik door wou blijven gaan. Nu, na drie maanden, is dit echt geen optie meer. Ik wil iedereen aanraden die een vermoeden heeft neerslachtig te worden door de medicatie dit niet te negeren.
09-04-2016

Acne/puistjes

Ik had hier alle ervaringen gelezen voordat ik besloot om ook met de Roaccutane te beginnen en dacht daarom een review te schrijven. Ik ben nu 3 maanden bezig, 1e maand 30mg per dag en nu 2 maanden 60mg per dag. Bijwerkingen vallen extreem erg mee, uitdroging zag ik wel als bijwerking bij iedereen dus dat verwachten ik maar veel mensen kwamen met erge bijwerkingen, ik heb [lees meer...]totaal geen last van ergere bijwerkingen. M'n neus is erg droog en m'n lippen ook, ik probeer er niet te vaak lippenspul op te smeren want krijg dan door het vet een puist op m'n lip en dat is nog al irritant. Het werkt al redelijk goed, het werd in de eerste 2,5 maanden iets erger en het is nu rustiger aan het worden. Ik zou het zeker aanraden, ik was er graag eerder mee begonnen omdat ik nu er misschien wat littekens aan overhoud (nog niet in te schatten hoeveel tot na de kuur) ik hoop dat het meevalt. Ik ben 18 en heb vooral op mijn zeventiende behoorlijk veel acne gehad, niks hielp dus na lang tobben voor Roaccutane gegaan omdat ik voor dat ik ga studeren in het buitenland een schonere huid wil hebben. Erg tevreden tot nu toe met het medicijn.
13-03-2016

Acne/puistjes

Van mijn puberteit tot ver in de dertig (38) had ik last van ernstige acne, zelfs dikke onderhuidse zweren. Tijdens de pubertijd nam ik Diane 35, en gestopt op 30 om zwanger te worden. Bleek dan dat we geen kinderen konden krijgen, dus gestopt met die hormonenhandel. Echter de acne kwam weer ernstig opzetten: etterend en onderhuidse zweren op gezicht en rug. dus dan maar R[lees meer...]oaccutane om er definitief vanaf te geraken. Het waren de slechtste maanden van mijn gezondheidsleven: alles droogde uit, mijn haar hing als een pluk vacht van een dood dier op mijn kop, ik was totaal uitgeput, ook geestelijk, duizelig, gele vlekken voor mijn ogen en volgens mij droogde de binnen kant even ernstig uit! Want enkele maanden nadat ik gestopt was met die Roa, bleek dat ik aanzet had voor baarmoederhalskanker, gelukkig enkel HPV virus, en nog geen kanker, maar toch al aantasting. Dat krijg je als je verzwakt bent zei de gynaecoloog. En volgens mij ook, omdat er dan aan die baarmoedermond ook te weinig afscheiding is die alles wat beschermt, tgv Roa, maar daar gaan dokters niet in mee in die redenering. Kortom: ik dacht toen: nog liever 1000 boebels op mijn kop dan straks onder de zoden liggen van kanker. In de periode van mijn 30ste, voor die Roa-periode, heb ik wel ondervonden dat als ik dieette, mijn uitslag eigenlijk verdween. Dat dieet bestond gewoon uit beperking van calorie-inname: weinig vet (weinig gefrituurd eten, veel huttenkaas, geen schijfjes kaas maar magere kwark, geen worst ) en weinig snoep (chocola fel beperken, en koekjes ook mijden), en veel groenten en fruit, mager vlees en slechts om de 2 dagen. Nadien heb ik gelezen dat acne ook getriggerd wordt door de hormonen, en door rijkelijk te eten, gaat je hormonenspiegel omhoog. Dus ga je ook acne krijgen. Acne vereist nl. 3 factoren tegelijk: grote poriën, veel testosteron en een vette huid. Als 1 van die factoren wegvalt, dan is er ook geen acne. Dus matig en mager eten en gezond eten zorgen ervoor dat die hormonenspiegel niet te hoog komt. Ik raad iedereen aan om eerst te proberen via een vet-arm en matige calorie-inname-dieet van de acne af te geraken. De gevolgen van die pillen kunnen ernstig zijn! En éénmaal boven de veertig gaat de hormonenproductie naar af, en gaan de puisten ook weg. Ik heb er nu geen meer, behalve als ik me weer volprop met koekjes, chocola en fastfood, dan durft er nog eens eentje zijn kop opsteken, maar dan gelukkig geen zweren of etterkoppen meer. Soms is de beste weg niet de gemakkelijkste (wat dieet), maar wel de minst risicovolle. Ik denk dat dit voor vrouwen kan helpen. Voor mannen weet ik niet, want die hebben van nature meer testosteron dan vrouwen, dus is enkel een dieet minder evident.
28-02-2016

Acne/puistjes

Al vanaf mijn puberteit had ik last van acne. Dit heb ik heel lang kunnen onderdrukken met de Diane pil. Helaas moest ik verplicht met dit medicijn stoppen door verhoogde kans op trombose. Ik was toen 24 jaar. Ik dacht dat ik er inmiddels wel vanaf was, maar helaas. Het kwam weer in alle hevigheid terug. Van alles geprobeerd, van zalfjes, huidtherapeut tot antibiotica, maa[lees meer...]r niets hielp echt. Uiteindelijk toch besloten om met roaccutane te beginnen. Ik had er goede verhalen over gehoord. De eerste periode werd de acne veel erger, het was echt verschrikkelijk. Alles kwam eruit. Dit duurde circa 2 a 3 maanden en toen begon ik snel verbetering te zien. De bijwerkingen vielen in het begin wel mee. Ik had last van droge lippen en ik kreeg op een gegeven moment eczeem op mijn armen, maar dit was na het gebruik van een crème snel verdwenen. Hoe langer ik roaccutane slikte, hoe meer bijwerkingen ik kreeg. Ik kreeg erg last van mijn gewrichten, vooral na het sporten, maar het meest vervelende was dat ik me psychisch steeds minder goed begon te voelen. Had nergens zin meer in, moest overal snel om huilen terwijl dat helemaal niet bij mij past. Dit heeft mij ook doen besluiten om te stoppen na 8 maanden gebruik. Het ging super met mijn huid, maar met mezelf niet. Ik ben blij dat ik dit besluit heb genomen, want het kan nooit zo zijn dat het het een weghaalt, maar het belangrijkste 'je gevoel' verslechterd. Ik ben nu ongeveer 5 weken gestopt en het gaat nog steeds super goed met mijn huid. Geen puistje meer gehad. Ook psychisch begin ik me steeds beter te voelen. Gelukkig! Als je echt veel last hebt van acne dan is het zeker aan te raden om aan roaccutane te beginnen, maar onderschat het niet en blijf altijd naar je eigen gevoel luisteren!
25-02-2016

Acne/puistjes

Hallo Allemaal! Ik lees hier heel veel verhalen over deze medicatie. Ik zelf heb 2 jaar terug een dermatoloog bezocht die me per dag 1x 10 mg had voorgeschreven voor Roa. Ik had vooral last van puistjes aan mijn wangen (soms met etter, soms onderhuids) en aan mijn slaap. En dat vooral bij mijn menstruatie periode. Ik lees ook dat er bloedonderzoeken werden gedaan etc. B[lees meer...]ij mij was dit dus niet!!!! Ik vond het al vreemd! Mijn dermatoloog heeft dit niet goed opgevolgd. Kort nadat ik gestopt was met Roa. ong 6 maanden genomen, Kort daarna kreeg ik terug puistjes maar bleef geduldig. Op een gegeven moment besefte ik dat ik het beter nu in mijn jongere jaren kan behandelen. Ik ben dan veranderd van dermatoloog en jawel hoor, hij volgt het heel strikt op. Ik moest eerst een bloedonderzoek doen vooraleer ik groen licht kreeg. hij heeft me 1x 10 mg + 1 x 20 mg per dag voorgeschreven dus 30 mg Roa in totaal per dag. Vandaag ben ik ermee gestart. Het zit zo, ik heb niet zo overdreven veel last van acne maar bij lichtinval die kleine puistjes en bubbeltjes vind ik zo vervelend en begin ik ermee te prutsen etc.. Volgende maand moet ik weer op controle en ook eerst terug bloed prikken. Ik ben vooral benieuwd deze komende weken met de bijwerkingen etc.. Toen ik 10 mg nam per dag had ik enkel last van droge lippen meer niet. Aangezien ik nu 30 mg pak zal het waarschijnlijk vele erge bijwerkingen geven. Laten we hopen niet te erg. Ik zal verder nog wat van me laten horen indien ik wat verder ben met deze dosis. Lieve groetjes
25-02-2016

Acne/puistjes

Wauw, wat een vreemd medicijn. Het was mijn laatste optie om van de ernstige acné op mijn gezicht en schouders af te komen, maar ik ben de uitdaging aangegaan. 9 maanden, elke dag een pil, geen druppel alcohol. Na een paar weken zag ik al verschil in mijn gezicht! De grootste puisten gingen weg, en ze kregen allemaal een betere kleur (minder geel/rood). Na 2 maanden ginge[lees meer...]n de kleinere ook weg, en daarna ook die op mijn schouders/rug. Totdat de bijwerkingen gingen meespelen. Ik werd moe, hoe veel ik ook sliep. Ik werd chagrijnig van het kleinste dingetje, en als ik in m'n eentje op mijn kamer zat, had ik zelfs depressieve gevoelens. Toen ben ik na 6 maanden (in overleg met de huisarts) gestopt met de kuur, zodat ik genoeg (psychische) energie had om mijn eindexamen havo te halen. Het resultaat mag er zijn! Ik ben echt heel tevreden over mijn uiterlijk geworden na deze medicijnen. Helaas zit er ook een andere kant aan, die voor mij overmacht had. Een aanrader voor iedereen die ernstig last heeft van acné, maar wees je bewust van de bijwerkingen uit de bijsluiter.
14-02-2016

Acne/puistjes

Ik ben een jongen van 16 en mijn voorhoofd en kin zaten al 2 jaar lang onder de kleine pukkeltjes gemengd met echte zware ontstekingen (dikke puisten), na 3 jaar behandelingen, crèmes en allemaal andere dingen die niet hielpen voor roa gegaan. Augustus 2015 begonnen, na 3 weken begon het heeel erg te schilferen, en toen werd alles eigenlijk alleen maar beter. Vanaf februar[lees meer...]i 2016 nog geen pukkeltje gehad, niks noppes nana, ook met een vergrootglas niet te bespeuren, ik overdrijf niet, geen porie raakt meer verstopt, echt fantastisch, echt een droom. Totaal geen bijwerkingen, nouja, af en toe beetje droge lippen, rode ogen en ik had rugpijn, maar dat is over gegaan. Ik twijfelde in juli of ik het zou doen, doen doen doen doen! Mn huid is wel erg dun, ik heb wat vlekjes in mn gezicht van openhalingen e.d. Een heel klein beetje kracht van bijvoorbeeld een nagel schraapt de huid eraf. Af en toe ook paarse handen. Als ik wel eens ging knijpen (aan het begin, dat doen we spijtig genoeg allemaal), dan pakte ik een pukkeltje tussen 2 vingers, ging knijpen, en alle huid eromheen schuurde gewoon weg met allemaal lijkende brandplekken als gevolg die wel 1 a 2 weken bleven- doe dat niet! Maar het is echt fantastisch nogmaals.
27-01-2016

Acne/puistjes

Op mijn vijftiende begonnen met eerste kuur. Heeft toen een half jaar geduurd voordat er genezing optrad. Dacht echt er nooit meer vanaf te komen. Echter, voor mijn zestiende was ik al vrij van acne. Destijds was het 40 mg pd. De bijwerkingen vielen mij mee. Ik wil iedereen ook aanraden om nooit te besluiten Roaccutane niet te nemen, gebaseerd op drama verhalen van interne[lees meer...]t. Probeer het eerst zelf! Persoonlijk vond ik het gebruik van benzoylperoxide zalf vele malen dramatischer. Vooral door de blekende werking in textiel. Daar kom je niet omheen. Toen ik 26 was opnieuw een kuur gehad en nu op mijn 34ste weer. Ben nu een week bezig en merk al verbetering in structuur en vetgehalte van de huid. Wel goed je lippen insmeren (vaseline lanette, apotheek) en eventueel een neuszalf tegen korstvorming. Mocht je na alles geprobeerd te hebben ook twijfelen aan het gewenste resultaat van roaccutane en daarnaast vooral afgeschrikt worden door bijwerkingen... Probeer het gewoon! Je zult verstelt staan!
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (711) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (371) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (359) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (326) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (281) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (262) - Depressie - antidepressiva SSRI

Verwen jezelf of een ander met de
verzorgingsproducten van The Body Shop.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een cadeaubon t.w.v. €35!

Als je meer wilt weten over The Body Shop, klik dan hier.

The Body Shop