Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

spierpijn verstoorde leverwaarden moeite met slapen nierfunctiestoornis droge lippen

Acne/puistjes (445 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

02-03-2024 | Vrouw | 39

droge lippen

Ik heb dit middel ook gebruikt en heb (werd niet geadviseerd) toch af en toe mijn gezicht/ lichaam gescrubt en daarna goed ingesmeerd met litteken crrme van biodermal… Als ik mensen vertel dat ik onder zat en roacutane heb gebruikt geloven ze het haast niet omdat mijn huid er goed uitziet nu!

25-02-2024 | Man | 61
Rosacea

verstoorde leverwaarden spierpijn moeite met slapen nierfunctiestoornis

Middel gaf na maand extreme bijwerkingen op lever en nierfuncties en heftige spierpijnen en spierbeschadiging. Week opgenomen geweest in Ziekenhuis. Na stoppen medicijn 3 weken terug nog steeds extreem vermoeid en spierpijnen. Lever en nierwaarden weer bijna op normaal nivo.

26-01-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben 4 maanden geleden begonnen met het slikken van roaccutane, 30 mg per dag. Dit medicijn heb ik eerder al gehad (paar jaar geleden), hier had ik vrijwel geen bijwerkingen buiten een beetje droge huid en droge lippen. Het is in de loop van de jaren langzaam weer teruggekomen en ben dus weer aan roaccutane begonnen op aanraden van mijn dermatoloog. Ik vond het nogmaals[lees meer...] het proberen waard. Nu ben ik dus alweer even bezig en moet zeggen dat mijn de ontstekingen in mijn huid al helemaal weg zijn, ik heb wel echt super veel littekens die ik voorheen nooit had? Dermatoloog zegt dat dit komt door de dunne huid en dat het nu beter zichtbaar is, zelf hoop ik dat dit wegtrekt gezien ik dit voorheen nooit heb gehad. Nu heb ik nog minimaal een half jaar te gaan dus hier ga ik het ook de tijd voor geven natuurlijk. Ik heb wel zodanig last van de bijwerkingen deze keer, dat dermatoloog mij aanraadde om nogmaals te bloedprikken en ik krijg deze uitslag maandag hiervan + een belafspraak. Mochten mijn waardes niet goed zijn, moet ik minderen of misschien wel stoppen. Ik heb last van droge huid, droge ogen, droge lippen, al 2 keer een oogontsteking gehad, ik heb nu een koortslip die ik voorheen nooit heb gehad, ik loop mank (dezelfde plek waar ik vorig jaar een peesontsteking heb gehad in mijn enkel/voet) het tast blijkbaar ook je pezen aan, hoofdpijn, super vermoeid, verminderd zicht, weinig zin in dingen, moeilijk mijn bed uitkomen en overal pijn in mijn lichaam. Ik ben zelf 23 en dit is natuurlijk niet normaal of gebruikelijk. Ik raad iedereen aan om echt goed te overwegen of het het waard is, en of je nog andere alternatieve probeert voordat je aan deze troep begint, en niet iedereen hoeft er zoveel last van te hebben natuurlijk, maar ik ben er nu wel achter dat het niet zomaar een medicijn is!

24-01-2024 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik slik nu bijna 9 maanden roaccutane. In het begin was ik vooral erg bang dat de acne zou verergeren maar dit is gelukkig niet gebeurd en de ernstige acne nam al snel af. Hier en daar af en toe nog een ontsteking maar deze zakken al veel sneller af dan voorheen. Ook de acne op mijn schouders en rug waren heel snel verdwenen. Nu heb ik rondom mijn menstruatie nog af en toe[lees meer...] een pukkeltje maar dit is echt te overzien. Wel heb ik nu het buiten ook kouder is last van een ontzettend droog gezicht, hier viel echt niet tegen aan te smeren. Ik stond meerdere keren per dag met mijn dagcreme paraat, maar sinds ik ook een andere gezichtsreiniger ben gaan gebruiken is dit ook al minder. Ik ben over een paar weken klaar met mijn behandeling en moet zeggen dat ik het wel een beetje beangstigend vind of het weer terug gaat komen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Voor mij, na jaren te hebben zitten kl*ten met verschillende huidspecialisten, behandelingen en medicijnen is dit de beste uitkomst geweest.

14-11-2023 | Vrouw | 24
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Sinds ik een jaar of 12-13 was had ik al last van acne. Vanaf toen talloze keren naar de huisarts geweest voor diverse lotions/crèmes, naar de schoonheidsspecialiste, en in 2012 al eens naar de dermatoloog geweest. Dit allen zonder resultaat. Niets leek te helpen, dus camoufleerde ik mijn acne met wat concealer. Toen ik wat ouder werd begon ik met het toepassen van een g[lees meer...]oede skincare. De acne bleef bestaan, waarop ik in 2021 naar een huidtherapeut geweest ben en dure producten had aangeschaft, maar dit ook zonder enkel resultaat. Hierdoor besloot ik de huisarts te vragen voor een verwijzing naar de dermatoloog. Eenmaal bij de dermatoloog bleek dat er eigenlijk maar 1 oplossing zou zijn voor mijn acne; starten met een behandeling met Roaccutane. Voor de afspraak had ik mij hier al over ingelezen en besloten dat ik hier wel aan zou willen beginnen. Van eind januari tot begin november heb ik 30mg per dag geslikt; en een korte periode 40mg (maar hier werd ik wat somber van, dus toch weer terug naar 30mg). Maandelijks bloedprikken, zwangerschapstesten, dit hoorde erbij. Ook mocht je geen alcohol drinken, maar dit vond ik zelf niet zo erg. Verder oppassen in de zon en goed insmeren. De grootste bijwerking was het hebben van droge/kapotte lippen. De eerste 2-3 maand werd de acne alleen maar erger, ik dacht waar ben ik aan begonnen. Mijn huid maakte mij zo onzeker, ik durfde soms haast de deur niet uit. In deze tijd droeg ik minerale make-up; dit sluit de huid niet af en camoufleerde de onrustige huid voor een deel. Naarmate de behandeling vorderde, zag ik steeds meer resultaat. Nu, 10 maand later, heb ik enkel nog rode vlekjes/littekentjes, die hopelijk nog meer gaan vervagen. Het was een heel proces, maar ik zou het zo over doen! Nu hopen dat het voor altijd weg zal blijven.

03-10-2023 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben sinds juni gestart met de kuur op aanraden van een vriendinnetje die dit in het verleden heeft gedaan. Zij raadde mij aan om na de zomer te starten aangezien je huid gevoelig is voor UV straling. Echter wilde ik zo snel als mogelijk beginnen omdat ik af wilde zijn van de onzekerheid die ik had door mijn acne. De dermatoloog heeft mij verteld over de bijwerkingen, i[lees meer...]k was me ervan bewust dat mijn huid (over) gevoelig zou zijn voor UV straling. Ik smeerde iedere dag goed met een hoge SPF (50+). In de zomer heb ik topjes en t-shirts gedragen, want het was gewoon warm en eerlijk is eerlijk, de zon is niet altijd te vermijden. Dit zorgde ervoor dat ik last kreeg van een soort zonneallergie. Daarnaast heb ik pigmentatie op mijn scheenbenen, ik hoop dit nog weg trekt over enkele maanden. De dermatoloog schat de kans groot, maar of alles verdwijnt kunnen ze niet zeker zeggen. Risico van het vak denk ik maar... dan had in minder korte broeken aan moeten doen. Ik zou toch aanraden om na de zomer te starten, dan maak je het jezelf gemakkelijker. Ik heb vooral veel last van een droge huid, maar met goed smeren is het prima te doen. Dit moet alleen even in je routine komen. Hetzelfde geldt voor droge lippen: Vaseline is je beste vriend :). Verder heb ik af en toe een bloedneus en soms last van droge ogen, maar hier heeft de apotheek oogdruppels voor. 1 positieve bijwerking van de verminderde talgproductie: je hoeft je haar ook minder vaak te wassen want dit wordt dus veel minder snel vet :). Ik was voorbereid op een verergering van mijn acne in de eerste paar weken van de kuur, dit gebeurde ook, maar al snel zag ik verbetering. Na ongeveer de eerste maand zag ik al verschil. En nu nog steeds. Inmiddels ben ik vier maanden bezig en nog twee maanden te gaan. Ik zag heel erg op tegen het geen tot weinig drinken van alcohol, maar dit valt eigenlijk ook heel erg mee. Ik denk omdat je weet waar je het voor doet. Mocht je twijfelen zou ik je aanraden om een gesprek aan te vragen met een dermatoloog en hier al je vragen te stellen. Mocht je (zoals ik) al van alles hebben geprobeerd, maar helpt niks? In dat geval zou ik je aanraden om hulp te vragen. Ik ben in ieder geval super blij dat ik de stap voor mezelf heb gezet.

02-10-2023 | Man | 44
Acne/puistjes
Ik heb tweemaal een behandeling met Roaccutane ondergaan. Hoewel het mijn puistjes wel heeft laten verdwijnen, waren de bijwerkingen echt verschrikkelijk, vooral de zeer droge en gevoelige huid en de jeuk. Nadat ik met Roaccutane was gestopt, kwam de acne helaas weer terug. Later ben ik overgestapt op Minocycline, en dat heeft tot op heden geholpen.

08-08-2023 | Vrouw | 14

26-04-2023 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Normaal zal ik niet snel een reactie plaatsen maar ikzelf heb deze reacties ook gelezen voordat ik begon aan roaccutane. Daarom wil ik met jullie ook graag mijn ervaring delen. Na enorm veel geprobeerd te hebben aan producten en de 30 aangetikt te hebben was ik radeloos wat ik nog kon doen mijn ecne weg te krijgen. Eenmaal naar de dermatoloog geweest begon ik weer te t[lees meer...]wijfelen omdat het zo'n zware medicijnen zijn. Begin september ben ik toch begonnen aan mijn roaccutane kuur. Hier heb ik lang over nagedacht omdat ik erg opzag tegen de bijwerkingen. In het begin werd mijn acne erger . Gelukkig vielen de bijwerkingen mee. Ik had last van droge lippen en vermoeidheid. De vermoeidheid weet ik niet of dit van de medicijnen afkomstig is. Mijn lippen was goed bij te houden met smeren. Ik ben begonnen met 40mg per dag. Na 2 maanden zag ik nog weinig verbetering en mocht ik mijn hoeveel mg ophogen naar 60mg per dag. Ook toen bleven mijn bijwerkingen goed te doen. Na 5 maanden was mijn acne nog steeds niet weg. Ik werd er onzeker van en begon te denken dat ik nooit af zou komen van mijn acne. Maar wachten en doorzetten wordt beloont. Nu na 8 maanden is mijn acne geheel verdwenen. Na 6 a 7 maanden werden mijn lippen wel steeds droger. Ik ben ontzettend blij dat ik hieraan begonnen ben. De kuur was het meer dan waard. Hopelijk komt mijn acne dan ook niet meer terug. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring en boeken jullie ook mooie resultaten wanneer jullie aan deze kuur beginnen.

25-04-2023 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb nooit hele ernstige acne gehad maar wel genoeg om er onzeker van te worden. Ik ging de deur niet uit zonder make-up. Zalfjes en antibiotica van de huisarts hielpen tijdelijk. Omdat het niet genoeg hielp ben ik bij de dermatoloog terecht gekomen. Ik heb in totaal 9 maanden roaccutane geslikt. 30mg per dag en de laatste 2 weken 20mg en 10mg 2x per week om het rust[lees meer...]ig af te bouwen. Ik kan jullie vertellen, ik ben nog nooit zo gelukkig en zelfverzekerd geweest. Ja ik had last van een droge huid, droge lippen (bleef maar smeren) en na maand 7 werd ik erg snauwerig en snel moe maar ohh wat is dit het waard geweest. Ik heb in de begin maanden een dagboek voor mijzelf bijgehouden. De eerste paar maanden zul je heftige ontstekingen krijgen en vellen die van je gezicht vallen maar wanneer je deze fase doorstaan hebt wordt je huidje mega glanzend en zacht. Inmiddels ben ik 4 weken gestopt en het wordt alleen maar beter. Ondanks de bijwerkingen en soms op je tenen lopen had ik deze keuze nogmaals gemaakt. De zelfverzekerdheid die je ervoor terug krijgt is ook heel veel waard.

14-04-2023 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
10 maanden geleden ben ik begonnen met 10 mg per dag, na enkele weken was er nog niet veel verbetering te zien maar het leek een beetje beter. Ongeveer na 1,5 maand kreeg ik ineens een opstoot en mijn acne verergerde immens veel. Toen ben ik antibiotica beginnen bijnemen en daardoor gingen de zwellingen al beter weg. Niet veel later ben ik begonnen met de 20 mg per dag. He[lees meer...]t leek goed te helpen en ik voelde me al comfortabeler in mijn huid. Nu ineens na 10 maanden heb ik terug een opstoot. Ikzelf maak me hier ook zorgen om. Zelf heb ik dus echt wel schrik maar iedereen zijn huid is anders. Wou ook gewoon even laten weten dat het niet altijd even vlot verloopt.

06-04-2023 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Ik liep jarenlang met grove poriën en milde acne. Vanwege dit probleem ging ik naar een dermatoloog. Diverse zalfjes geprobeerd en uiteindelijk in overleg met de arts 20 mg voorgeschreven gekregen. Was ik maar nooit aan dit medicijn begonnen. Mijn huid werd erger. Mijn hele wang zit vol met littekens, die ik daarvoor nooit had. Als ik de tijd had teruggedraaid had ik di[lees meer...]t niet gedaan en was ik tevreden met mijn grove poriën en milde acne. De arts raadt aan om door te gaan, maar dat zou betekenen meer permanente littekens en wat krijg ik voor terug iets kleinere poriën. Hebben jullie dit ook ervaren?

31-03-2023 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit last gehad van hormonale acné, vooral op kin en rond mond. Niet heel ernstig, maar soms wel diepe onstekingen waar ik soms ook in de weken na mijn menstruatie last van had. Ik probeerde dit zelf altijd op te lossen door skincare met salicylzuur of andere bestandsdelen te gebruiken. Werkte nooit écht, en was vooral erg duur. Ik heb bij een huidthera[lees meer...]peut/schoonheidsspecialiste peelings gehad, en ook wel eens microneedling, maar om eerlijk te zijn was dit ook weer weggegooid geld. Het heeft mijn huid alleen nog maar gevoeliger gemaakt. Na 10 jaar hormonale acné dacht ik op mijn 24e dat het inmiddels wel afgelopen moest zijn met die jeugdpuistjes en de psychische klachten die daarbij kwamen kijken (ik was zeer onzeker en zei regelmatig plannen af omdat ik slecht in mijn vel zat vanwege mijn huid). Toen brak het hoofdstuk huisartsenzorg aan en heb ik de volgende dingen gebruikt: - Benzyolperoxide (het voorkomt puistjes niet maar droogt bestaande puistjes wel snel uit maar bleekt ook je kleding en beddengoed) - Antibacteriele lotion (rook heel erg naar alcohol en was ook weel te agressief) - Doxycycline (in totaal twee keer deze anti-biotica kuur van 3 weken gedaan, hielp tijdens de kuur wel maar acne kwam terug toen ik stopte) - Treclinac (gel, iets van 4 maanden gesmeerd, maakte eerst mijn huid erger maar hielp daarna wel met het sneller genezen van pukkels, ik bleef wel rond menstruatie pukkels houden) Niets hielp écht. Totdat mijn huisarts toch de verwijzing naar de dermatoloog had gemaakt, en die schreef na de intake 30mg isotretinoine voor. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor deze beslissing! Hoewel ik me de eerste maanden erg zorgen maakte over de bijwerkingen waarover ik had gelezen, de 'purging' fase, etc, bleek dit allemaal zorgen om niets te zijn. Ja, er waren wat bijwerkingen, maar deze vielen reuuuze mee. Ik heb mezelf op lippenbalsem getrakteerd (allerallerbeste is Aquaphor van Eucerin (bij de apotheek zonder recept te krijgen) en ik druppel wat eyedrops als ik lenzen inheb, en doe ik nu elke dag SPF50 maar verder heb ik nauwelijks last gehad. En ja, na 1 maand had ik een periode van wat heftigere puisten - maar niets wat ik niet al in die 10 jaar hiervoor had gehad. Ik heb zojuist de laatste afspraak met mijn dermatoloog gehad en na 6 maanden isotretinoine en 0 puistjes de afgelopen 3 maanden (ik geloof het haast niet als ik het typ) ben ik nu klaar. De afgelopen maanden is mijn zelfvertrouwen zó ontwikkeld dat ik het gevoel heb dat mijn huid nog meer is gaan stralen. Ik ben er zo gelukkig mee geweest! Nu heb ik Differin voorgeschreven gekregen als nazorg na het stoppen van het slikken van dit medicijn. Ik hoop dat dat goed blijft gaan (ik lees ook dat het help met rimpels dus twee in 1 haha). Misschien dat ik ook nog een cosmetische behandeling voor de littekens ga doen ooit, maar ik ben er nu heel gelukkig mee. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik wens iedereen een goed herstel toe :)

13-03-2023 | Man | 17
Acne/puistjes
Ben nu 8 weken bezig met 2x20 mg in de ochtend en bij mij is het alleen maar veel erger geworden . Ze zeggen dat dit vaker gebeurd in het begin maar ik ben nu al dus 8 weken bezig en ziet er echt verschrikkelijk uit. Wil eigenlijk niet meer naar buiten omdat iedereen me aankijkt. Ik wil eigenlijk stoppen maar arts vertelde toch door te gaan . Zijn er hier mensen waarbij he[lees meer...]t ook niet hielp ?

05-02-2023 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
erge acne na stoppen/starten anticonceptie, in het begin extreem droge lippen bloeddende/ lippen scheuren, ontstoken oogleden,droge mond en droge ogen, neerslachtigheid. maar de acne word al gauw stukke beter, dit maakt je wel vrolijker en motiveert je, alles droogt uit, ik gebruikte daarvoor dagcreme en lippembalsem van la roche posay, tot heden nu inmiddels 1 jaar na de [lees meer...]kuur van roacctuane, nog steeds in gebruik de dagcreme effaclar en de reiningsgel van de effaclar lijn, ik kan niet meer zonder,zelfs de zonnebrand van la roche posay is top! nu 1 jaar na de kuur en nog steeds een egale en gladde huid, zonder puistjes, ik heb af en toe tiijdens mijn menstruatie een paar puistjes onder mijn kin, maar dat verdwijnt direct na de menstruatie en het is niet zo erg als eerst, ik heb verders nooit meer last van puistjes of een onzuivere huid, heb nauwelijks littekens! het is een rot medicijn in het begin, maar het is het aller effectiefste en meest opgeleverde medicijn in me leven, acne kan je erg onzeker maakte ik huilde elke dag voor de spiegel met mega grote puisten over me wangen en kin heen, maar dit medicijn heeft mij super geholpen!!! iedereen aan te raden met erge klachten van acne waarbij ook niets anders hielp, even doorbijten, mar je krijgt er zoveel voor terug!!! nu krijg ik complimenten over hoe mijn huid zo egaal en glad kan zijn, ;)

28-12-2022 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na alles geprobeerd te hebben om van mijn zeer ernstige acne te komen (zelfs de dermatoloog schrok ervan), was roaccutane mijn laatste optie. De eerste 2 maanden dat ik het slikte had ik eigenlijk nauwelijks bijwerkingen, alleen droge huid/haar/lippen en spierpijn/gewrichtspijn. Maar van de ene op andere dag kon ik opeens niet meer tegen licht, ik kon mijn ogen niet o[lees meer...]pen houden en kreeg hoofdpijnaanvallen. Nee, geen migraine want dit heb ik regelmatig, en dit was anders. Het voelde alsof mijn hoofd op imploderen stond, zoveel druk stond erop. Ik kon niet meer tegen licht en dus niet meer mijn huis uit overdag. Zelfs binnen moest ik een zonnebril op. Als ik een paar dagen binnen had gezeten, werd de druk wat minder. Maar als ik weer naar buiten ging of er was binnen te veel licht aan, kwam alles weer terug. De huisarts en dermatologen hadden dit nog nooit gezien en snapten niet wat ze ermee moesten. Ik moest per direct stoppen en nu een maand later is het iets minder, maar nog steeds niet weg. De dermatoloog stuurt me naar een neuroloog voor de zekerheid, dus ik ben benieuwd… Ik wil niemand bang maken met deze bijwerking, er is een extreem kleine kans dat je dit soort klachten kunt krijgen. Maar zelf kon ik op internet niemand vinden met dezelfde klachten, dus misschien dat iemand anders hier iets aan heeft, of zich in ieder geval minder alleen voelt :).