lees de ervaringen

volgende > >>
Pagina 1 van 2

19-04-2014

Tevredenheid over:
Heb sinds mijn 16 last van acne al van alles geprobeerd maar het kwam maar telkens terug. Ben vorige maand naar de dermatoloog geweest en heeft hij mij Roaccutane aanbevolen. Dit is maar mij 2 week maar mijn puistjes zijn erger geworden en droge opgezwolle ogen en ben de hele tijd moe. Oohja en droge lippen vreselijk dit ik hoop dat het beter gaat worden want ik weet ni[lees meer...]et hoelang ik dit nog volhou. Gr Vanessa
U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u rechts hiernaast op deze pagina of maak eerst een account aan als u dit nog niet heeft gedaan. Registreer

14-04-2014

Tevredenheid over:
Hoi jongens, ik ben melany. 24 jaar. vanaf mijn 18e ineens acne…. van alles geprobeerd. vanaf 7 oktober bezig met 30 mg ROA. Ik heb me een last van de bijwerkingen zeg niet normaal…. rode huid in het begin, schilfers, korsten die niet wilde helen, stemmingswisselingen, vooral agressief of verdrietig haha. die lippen niet normaaaaaal 50 x per dag purol en 2 x per dag doe i[lees meer...]k schuren met een tandenborstel…. anders dan hangen de vellen tot me enkel. verder last van rugpijn en mijn knieën. last van bloedneuzen gehad en nu altijd nog droge korsten in mijn neus en droge ogen maar agh …… we houden nog even vol. Nog 4 maanden dus ben benieuwd. Ik wil alleen graag wat bruin worden. mensen die op vakantie zijn geweest???? graag ervaring uitwisselen. Ik kan trouwens ook wat foto’s sturen voor mensen die wat meer willen zien en weten. Groetjes

Reactie:

Hoi Melany, ik ben helemaal onder de indruk geraakt door alle reacties. Ik ben 18 jaar en heb sinds mijn 16e last van acne, niet heel ernstig moet ik zeggen, maar doordat ik jaren lang een gave huid heb gehad irriteer ik me ontzettend aan iedere puistje. Ook mijn rug zit er soms vol mee, dat maakt mij onzeker, vooral tijdens het zwemmen of sporten. Het ergste van alles vind ik de littekens die ik aan iedere puistje overhoud. Ik heb nogal aan gevoelige huid en krijg gauw littekens, zelf van een muggenbult. Vorige week ben ik naar de huisarts geweest, die heeft me doorverwezen naar de dermatoloog, waar ik morgen een afspraak heb. Ik vroeg me af of het makkelijk is om aan zo een kuur te mogen beginnen. Stemt de dermatoloog meteen toe als je komt met de voorstel om Roaccutane te gaan gebruiken? Ik heb namelijk verder geen gebruik gemaakt van andere alternatieven, maar wil wel meteen hieraan beginnen. Ook ben ik erg benieuwd naar jouw foto's! Groetjes, Malou

Datum 16-04-2014 14:40

07-04-2014
Vrouw (25) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Op het moment gebruik ik Roaccutane 2 weken. Na 3 dagen begonnen mijn puistjes minder te worden. Bijwerkingen kwamen na ongeveer een week. De bijwerkingen waar ik last van heb zijn: droge ogen (oogdruppels bij Etos voor gekocht die prima helpen!), de binnenkant van mijn neus is erg droog (smeer ik 's ochtends en s' avonds aan de hand van een oorstokje in met Vaseline), erg[lees meer...]e droge lippen (hier vind ik zelf Blistex *verkrijgbaar bij drogisten* erg goed tegen werken! Blistex bevat een soort mint, waardoor het als het ware in je lippen trekt, erg fijn) en een droge/schrale hoofdhuid. Mijn hoofdhuid jeukt ook behoorlijk. Bij de drogist heb ik hier een speciale shampoo voor gekocht (naam: Selsun). Al met al zijn mijn bijwerkingen dus goed te verhelpen/verzachten. Nu na twee weken komen er enkele grotere puisten terug, dit schijnt te maken te hebben met dat het de eerste dagen/weken erger kan worden. Ben benieuwd hoe het over een paar weken gaat.

04-02-2014
Man (13) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Mijn zoon is 13 jaar en hij heeft sinds zijn 10e al last van acne. Allerlei zalfjes en cremes (differine en Eryacne) ,die hij via de dermatoloog had gekregen, geprobeerd, maar niets hielp. Hij kreeg er alleen maar een erg droge huid van. Nu slikt hij sinds december 2013 40mg roacutane per dag. Hij heeft geen last van acne meer. Ik vind het echt een wondermiddel. Hij heeft [lees meer...]gelukkig bijwerkingen. Wel gaat hij naar een huidtherapeute. Zij maakte in het begin zijn huid schoon van mee-eters en puistjes. Maar ook dat is nu bijna niet meer nodig. Tevens heeft hij van haar een zalf gekregen om zijn mijn huid mee in te smeren, mocht het te droog worden. Ook heeft hij van haar een wasgel gekregen. Momenteel gaat hij nog eens in de 3 weken naar haar toe. Het is wel belangrijk dat het bloed gecontroleerd wordt, maar een goede dermatoloog zal daar zeker op letten.

01-02-2014
Vrouw (19) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Ik ben nu drie maanden verder met het gebruik van de roaccutane. Ik begon de eerste twee weken met het gebruik van 20 mg per dag, maar al snel werd dit verhoogd naar 40 mg per dag. Daarmee werden vanzelfsprekend ook de bijwerkingen erger. Het begon met erg droge lippen, hiervoor gebruik ik blistex, waarmee de scheurtjes aardig onder controle bleven. Met het verhogen naar 4[lees meer...]0mg kreeg ik ook last van erge korstvorming in mijn neus en daarbij ook bloedneuzen, die heb ik nu gemiddeld zo'n drie keer per dag. Ook heb ik erg veel last van vermoeidheid en spierpijn in de onderrug, hoofdpijn en voel ik me soms erg somber terwijl daar op het moment totaal geen reden voor is. Ik vind de kuur erg afzien, maar heb mezelf voorgehouden om aan het eindresultaat te denken. Ik ben dus inmiddels drie maanden verder en zie hele lichte verbetering en de dermatoloog vindt het verstandig om, zoals het er nu uitziet, de kuur een jaar te gebruiken. Ik wil dolgraag verder met de kuur en streef naar een acnevrij gezicht , maar de bijwerkingen worden steeds erger, als ik lach voelt het bijna alsof mijn wangen openspringen, ook heb ik sinds twee dagen last van droge, rode uitslag op m'n beide polsen. Het begint me een beetje te zwaar te worden, dus daarom ben ik gister weer naar de dermatoloog gegaan, zij wil dat ik twee weken terug ga op 20 mg per dag. Dit wil ik zelf niet, omdat het voor mijn gevoel dan nog langer duurt voor ik echt verandering ga zien. Ik zit echt in dubio, ik wil dolgraag verder, maar ik weet niet of ik dit alles nog negen maanden volhoudt, kan iemand mij advies geven? Groetjes, Eva

27-01-2014
Vrouw (22) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Hallo allemaal, Ik ben Ilse en ik ben 22 jaar. Sinds afgelopen woensdag slik ik de Roaccutane 30 mg. 1 capsule van 10 mg & 1 capsule van 20 mg. Vanaf de puberteit heb ik al last van acne. geen ene crème of lotion hielp. Ik ben een tijdje terug weer naar de huisarts gegaan om het te laten zien dat niets hielp en of er nog een optie was voor mij. Hij schreef Doxycycline voo[lees meer...]r, ik ging toen ook voor het eerst naar een schoonheidsspecialist. Die stelde voor dat ze alleen de mee-eters weghaalde, en een fruitzuur peeling van 5% omdat ik nog zo'n jonge huid heb. Ze heeft bij de eerste behandeling 1 wang behandeld om te kijken of ze 4 weken later verschil zag met de andere. Ik merkte dat 1 wang helemaal rood werd en bobbelig en heel zeer deed. Dat kwam dus door die Doxycycline. Tijdens het reinigen sprong alles open en was het 1 grote bloedbad. Ik heb het nog even aangekeken en ben toen teruggegaan naar mijn huisarts en die vond het er niet goed uitzien. Ik ben gestopt met de Doxycycline en de grote ontstekingen trokken weg. Ik heb er helaas aan 1 wang veel rode plekjes aan over gehouden. 2 weken terug moest ik terug naar de huisarts om te kijken of mijn gezicht verbeterd was nu ik gestopt was met de Doxycycline. Het was voor grote deels weggetrokken en de rode plekjes zijn helaas littekens geworden. De huisarts heeft me maar doorverwezen naar de dermatoloog en de derma zei meteen dat ik aan de Roaccutane moest, ik moest er eerst goed over nadenken en mijn bloed laten testen en een zwangerschapstest doen. Dat heb ik meteen de volgende dag gedaan en sinds afgelopen woensdag slik ik de Roaccutane. We zijn nu nog geen week verder en ik merk al dat mijn huid wat droger word en dat ik iets meer puisjes krijg, de Roa doet zijn werk dus wel al meteen. Ik hoop dat ik na 6 weken al verbetering kan zien en dat de verergering niet TE erg word.

25-01-2014
Vrouw (23) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
In oktober begonnen met Roaccutane. Na 10 jaar lang alle huis tuin en keuken middeltjes te hebben geprobeerd en ook alles bij de huisarts had gekregen werd ik doorverwezen naar de dermatoloog. Na het lezen van ervaringen op het internet een beetje angstig maar ik was blij dat ik het mocht proberen. 1e week ging het goed en toen begon de ellende. Dermatoloog had al aangegev[lees meer...]en dat het eerst erger kon worden en dat gebeurde ook, en hoe! Ik heb 2,5 maand last gehad van mega ontstekingen. En dan blijft de dermatoloog zeggen dat je vol moet blijven houden. Ik kan vertellen, dat is dan heel moeilijk. Nou ja ik nam het maar voor lief. In de tweede week begonnen ook de bijwerkingen. Zoals bijna iedereen, kreeg ik hele droge lippen. In elke tas, en elke jas zit tegenwoordig vaseline of purol. Mijn lippen zijn droog maar dit vind ik nog wel te doen. Na week of 4 scheurde mijn mondhoeken uit, auw!!! Vanaf de tweede week ook last van extreem droge ogen. Gelukkig is dit op te lossen met oogdruppels. Na 4 weken kreeg ik allemaal vellen aan mijn gezicht, gelukkig kon ik er goed afblijven en was het met een week alweer verdwenen. Vervolgens kreeg ik allemaal blaren en eczeem op mijn arm. Ook hier vanaf gebleven en af en toe wat vaseline erop en dit verdween ook geleidelijk. Maar ik ga vrolijk verder met alle bijwerkingen. Een die ik niet vaak tegenkom is bloedend tandvlees. Zo uit het niets begint mijn tandvlees te bloeden meerdere keren per dag. Verder ben ik een fanatiek sporter en sport minimaal 3 x per week. Dermatoloog gaf al aan dat ik misschien moest stoppen. Ik ben gewoon doorgegaan maar heb er veel last van. Met name de spierpijn die veel heftiger is en gewoon na elke sportbeurt aanwezig is. Dan nog de pijn aan mijn gewrichten, ik voel me af en toe net een vrouw van 80. Laatst terug geweest naar dermatoloog. Na de 2,5 maand dat de acne nog erger werd werd het langzaam minder. De dermatoloog gaf aan dat ik het nog 3 maanden vol moest houden. Ik ging akkoord. Inmiddels was er geen acne meer te bekennen, alleen nog wat rode vlekjes. Naast alle bovenstaande bijwerkingen ga ik nu gebukt onder vreselijke rugpijn. Ik kan niet meer sporten/werken en alles doet pijn. Dit vind ik erg lastig maar als ik dan in de spiegel kijk en ik zie hoe schoon mijn huid is word ik helemaal blij. Zoals te lezen is heb ik last van veel bijwerkingen en ja dat is lastig. Echter als je mensen om je heen hebt waar je even tegen mag klagen, en je hart kan luchten helpt dat al een stuk. De bijwerkingen bouwen bij mij op , het lijkt steeds erger te worden, maar ik ben gelukkig al over de helft!!

10-01-2014
Vrouw (25) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Ik heb 8 jaar lang last gehad van enorme onderhuidse puisten en veel mee-eters. Ik heb benzoylperoxide, eryacne (jarenlang) en antibiotica gebruikt, niets hielp. Nu gebruik ik 5 weken roaccutane (20mg) en het resultaat is geweldig! Nog 1 onderhuidse puist gehad in de eerste week, daarna niet meer. Ik gebruik goede dagcreme want eerst was m'n huid zo droog dat de vellen erb[lees meer...]ij hingen. Mijn haar is ook erg droog, eerst moest ik het elke dag wassen omdat het anders heel vet was (mensen dachten soms zelfs dat het nog nat was), nu kan ik het zo een week niet wassen. Ook m'n lippen zijn droog en barsten snel. Maar ik vind de bijwerkingen meevallen! Iedereen reageert natuurlijk anders erop, maar ik zou Roaccutane zeker aanraden, ik heb voor het eerst in jaren geen puisten.
2 reacties

Reactie:

Hallo, jouw verhaal leunt beetje aan bij het mijne ... alleen ... ik ben ondertussen 34 en reeds 20 jaar sukkel ik ook met acne. Niet erg, maar toch ook met veel onderhuidse dikke ontstekingen die ook voor maanden rode vlekken nalaten ! Laat ons zeggen dat ik de laatste 15 jaar minstens 10 antibioticakuren heb gedaan, telkens met goed resultaat, maar helaas nooit definitief ! Bij mijn vorig bezoek aan de dermatoloog werd ik roaccutane aangeraden, maar heb het toen niet gedaan. Mijn broer nam het destijds ook in zijn puberjaren en had last van een enorme opstoot bij het begin van die roaccutane kuur. Maar als ik het zo lees heb jij daar geen last van gehad? Daar ben ik toch zo bang voor, voor die erge opstoot die zich in het begin kan voordoen. Los van deze angst was ik al lang begonnen, maar niet dus. Op 1 april na enkele jaren terug afspraak bij dermatoloog ... ik zou het wel overwegen. Ze zou mij een heel lage dosis voorschrijven omdat het maar matige acne is ... maar ik vroeg me af ... moet je dan zo lang nemen tot je die aantal mg per kilo lichaamsgewicht hebt sowieso? Of kan je ook met minder geholpen zijn. Begrijp ik het goed dat jij geen last hebt gehad van een "break out" in het begin van de kuur? De gedachte dat mijn haar niet meer snel vet wordt lijkt me alvast super aangenaam ... nu ook ... na 1 dag heb ik al de typische 'talggeur' :-) pffffffff. En werk en werk ... om telkens weer dat haar te wassen en te drogen ... Alvast bedankt om nog even te reageren !

Datum 11-02-2014 19:14

Reactie:

Heyy.. ik las net jouw verhaal over uw acne en roaccutane!! Ik heb juist dezelfde probleem, dezelfde duur (ook 8 jaar.. nu wordt het bijna 9 jaar) al van mijn tienerjaren acne gehad.. ik was vorig jaar begonnen met roaccutane en het was idd GEWELDIG!! Dan was ik gestopt, maar helaas na 6 maanden ofzo begon ik terug puistjes te krijgen.. niet zo erg als ervoor, gelukkig! Maar tog, ik begon meer en meer van die pukkels en onderhuidse puistjes te krijgen.. Dus mijn dokter wou mij niet zo snel een 2de kuur roaccutane laten, dus ze heeft me 6 maanden Mynocycline gegeven, maar nix helpt.. mijn huid is niet meer zo zuiver als voorheen en ik voel mij gewoon niet meer zo goed in mijn vel.. Ik heb deze woensdag terug een afspraak, zowiezo dat ik met een 2de kuur wil beginnen! Ik ben er zeker van dan na mijn 2de kuur een betere resultaat zal zijn en dat misschien met de 2de kuur met gezicht terug beter wordt.. omdat ik dus niet zo'n ERGE acne heb zoals vroeger, dusja.. mss heeft mijn acne tog wel een 2de kuur nodig om het deftig te laten stoppen omg zit ik hier ook mijn verhaal te doen :p maar hopelijk heb je er geen last meer van, want ik wil het ook niet meer :(

Datum 13-01-2014 21:37

06-01-2014
Man (24) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Wat lees je toch een veel horror verhalen over Roaccutane, geheel onterecht. Het is absoluut topspul. Na jarenlang ellende met acne te hebben meegemaakt was Roa eindelijk datgene wat mij een mooie huid op ging leveren; na 6 weekjes Roa kreeg ik al geen nieuwe puisten meer. Roa zelf is zeer gebruiksvriendelijk: het komt allemaal niet zo nauw wanneer en hoeveel je het in[lees meer...]neemt. Enige wat ik er van merk is dat mijn huid droger wordt, met name mijn lippen. Maar dit mag je verwachten van een medicijn dat je (overtollige-) talgproductie een halt toe moet roepen. Na het douchen goed je huid insmeren en een fatsoenlijke lippenbalsem opsmeren voor het slapen en het is prima te doen. Ik kan roaccutane aan iedereen aanbevelen die worstelt met acne, al die verhalen over bijwerkingen vind ik zwaar overdreven.

Reactie:

Beste man van 24, wat fijn voor jou dat Roaccutane bij jou zo goed helpt en je bijna geen last van bijwerkingen hebt. Alleen wil ik je vragen om alstublieft te bedenken, dat iedereen een ander lichaam en een andere stofwisseling heeft. Roaccutane een zwaar chemisch medicijn dat heel diep in het lichaam ingrijpt. De door anderen beschreven bijwerkingen zijn zeer serieuze klachten, die bovenop de ellende van zware acne ook nog verdragen en uitgehouden moeten worden. Jij boft met een gestel, dat Roaccutane goed kan verwerken en afbreken. Wiens lichaam dit toevallig niet kan, zit niet te overdrijven, maar heeft pech en nog meer begrip en medische hulp nodig. Jouw opmerking dat dit onterechte en zwaar overdreven horrorverhalen zijn, is voor diegenen die er fiks ziek van worden, eczeem van krijgen, bloedende slijmvliezen of leverstoornissen, een belediging en een affront. Hoe durf je dat te zeggen! Ik zou het fijn vinden als je je dit goed realiseert, voordat je iemand zo kwetst en tekort doet. Je mag ervan uitgaan dat niet ieder mens hetzelfde is. Als jij boft mag jij je niet boven iemand anders plaatsen die een zwaardere lijdensweg heeft! Beetje nadenken en oefenen in empathie en mededogen, alstublieft. Misschien lees je de berichten die je overdreven leken nog eens door, en probeer je je werkelijk voor te stellen, dat jij dit bent. Oeps. Vriendelijke groet van iemand die zelf een heel leven lang huidpatiënt is, en nu een kind heeft met zware acne.

Datum 31-03-2014 18:16

30-11-2013

Tevredenheid over:
Nu 9 weken bezig. Nog steeds af en toe puistje erbij of een Ontsteking onder me huid. Ik kan er dan niet van afblijven en dan worden het wondjes... Deze zijn dan moeilijk te camoufleren. En dan voel ik me weer down. heb last van me lippen en gebruik zelf purol dit werkt enigszins. Maar ga aquaphor bestellen. dit schijnt het beste te zijn. Neus van binnen is droog en heb oo[lees meer...]k elke keer korstjes en bloedinkjes. Rugpijn vooral bij liggen en moe en stemmingswisselingen. Ineens een huilbui of geïrriteerd door van alles. Verder is het echt een kwestie van uithouden en geduld hebben. Hou vol mensen.

Reactie:

Goedemorgen, ik herken dit, heb precies dezelfde problemen. Onwijs droge slijmvliezen, inderdaad ook een onwijs droge neus, korsten, bloedneus af en toe en vooral onwijs veel laat van m'n onderrug als ik in bed ga liggen. Ik ben nu sinds 29 oktober 2013 bezig en ik heb niet echt het gevoel dat het heel veel beter wordt, al is het nu ook niet zo heel onrustig. Wat zijn jouw ervaringen nu en wordt het bij jou echt beter? Groetjes, Eva

Datum 11-01-2014 11:51

14-11-2013
Man (18) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Hallo allemaal, Het is nu iets langer dan een jaar geleden dat ik mijn roaccutane kuur begon. In april heb ik mijn kuur afgemaakt en had ik de voldoende hoeveelheid binnen gekregen van het medicijn (120 mg per kg lichaamsgewicht). Het begon bij de huisarts nadat al ik een tijdje niet zo lekker in mijn vel zat. Destijds had ik last van een redelijke depressie en het gi[lees meer...]ng allemaal niet zo lekker toen. Roaccutane heeft het niet erger gemaakt en nog voor het einde van mijn kuur ben ik er bovenop gekomen. Maar nou wilde ik toch wel eens van die vervelende acne af! Ik was al eerder bij de huisarts geweest maar achteraf heeft er niks geholpen behalve de roaccutane. Zo gezegd zo gedaan ik mocht naar de dermatoloog, ook die zag meteen dat het ernstig genoeg was om op deze manier te gaan behandelen. Op mijn gezicht was het aanwezig en verder liep het van mijn borst tot aan mijn bovenrug. De eerste week merkte ik nauwelijks iets, de tweede begonnen mijn lippen droog te worden. Ik raad iedereen die dit medicijn gaat gebruiken aan om hiervoor plurol aan te schaffen. Verder begon mijn huid steeds droger te worden en te schilferen. Na een maand was de acne alleen maar erger geworden, de tweede maand niet maar het werd er ook niet beter op. Pas na de derde maand merkte ik dat de boel aan het opklaren was; wat een heerlijk gevoel! Ik was inmiddels aan de bijwerkingen gewend en aan ook aan het moeten slikken van die pillen; een ' ochtends een 's middags en een na het avondeten. Soms vielen ze wat zwaar op mijn maag, het is ook niet niks wat je in je mond stopt denk daar wel bij na. Ook alcohol ben ik vanaf gebleven, alhoewel om de tijd 1 biertje wel kan. Na 4 maanden bleef de lijn alleen nog maar stijgen, en ik werd steeds tevredener. Het gevoel dat je hebt wanneer je na al die tijd van die vervelende, pijnlijke puisten af bent is onbeschrijflijk. Voor mij is het een goede ervaring geweest en alles wat er aan vastzat viel bij mij in het niets bij het resultaat. Na het stoppen van de medicatie is mijn huid nog verder opgeklaard en nu heb ik eigenlijk nooit meer een puist. Alleen soms na het scheren met een mesje maar die gaan na een paar dagen weer volledig weg. Ik ben al met al zeer tevreden over dit medicijn, ondanks de grote lijst met bijwerkingen raad ik het iedereen aan. Als je kampt met problematiek rondom je acne zou ik gewoon naar de huisarts gaan en vragen of roaccutane een optie zou zijn voor jou. Weet wel wat je te wachten staat, het is geen pretje en de reis naar resultaat is lang.

13-11-2013
Man (15) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Gebruik nu sinds 18 oktober dit jaar Roaccutane (Isotretinoïne) Het werkt werkelijk waar fantastisch. De acne is al stukken minder dan voorheen vooral op mijn wangen en voorhoofd regeert de Acne nog. Maar langs en onder mijn neus is het al volledig weg! Het gaat stapje voor stapje. De bijwerkingen zijn vervelend maar er valt mee te leven. Rugpijn als ik ga liggen of ga sta[lees meer...]an, Zeer droge lippen waardoor ze snel scheuren. En een droge neus. In het begin van de kuur kreeg ik ook een weekje last van Hoofdpijn, dit is nu gelukkig weg. Al met al ben ik blij dat ik aan deze medicatie begonnen ben, en ik raad het zeker andere aan die veel last hebben van Acne.

02-11-2013
Man (17) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Ik ben nu zelf 4 weken aan de isotretinoine 40 mg p dag. ik ben altijd voor mn acne naar de huid therapeut geweest die mijn huid netjes schoon hield en allemaal spul gaf om er op te smeren. ik vond t een beetje onzin want alles wat ze er ook aan deed ik was nooit echt tevereden er zat altijd wel iets. maar na de zomervakantie met vrienden waar ik de spulletjes kwijtraakt[lees meer...]e liep t compleet uit de hand. mn hele gezicht zat vol en bij thuiskomst was t helemaal uit de hand gelopen, de huid therapeut leek er ondanks dat ze zelf vond van wel er ook vrij weinig meer aan te kunnen doen. dus naar het ziekenhuis gegaan en meteen deze vitamine A voorgeschreven gekregen. nu ongeveer 4 weken mee bezig en eigenlijk direct effect het ergste ging er in de eerste week al vanaf maar nu blijft het een beetje hangen en lijkt het zelfs weer erger te worden, ik ga nu wekelijks naar huid therapeut omdat zij zegt de roccutane moet eerst alles eruit gooien dus als ik het eruit haal word dat proces versnelt ( weet iemand of dit waar is?? ) ik zet iniedergeval maar gewoon door want mn acne is nu wel echt een puinhoop. ik hoop dat er na de eerste maand verbetering komt maar ook daar lees ik wisselende verhalen over.. als iemand het weet hoor ik het graag! succes allemaal

Reactie:

Om van acne af te komen schoont je huid zich als het ware zichzelf door alle troep die er nu zit naar het oppervlak te brengen, dit zorgt weer voor ontstekingen maar nadat het allemaal weg is kan het zich gaan herstellen en dan zul je verbetering zien. Dus ja het moet eerst erger worden wil het beter worden.

Datum 14-11-2013 00:48

28-10-2013
Vrouw (22) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Ik kan de kuur enkel AANRADEN! Dit is mijn verhaal: Sinds pubertijd last van acné, na 10 jaar was ik het beu! (zeker als meisje, beetje een ijdeltuit... De onzekerheid die acné meebrengt en de moeite die je doet om het te camoufleren is vermoeiend, het geeft veel beperkingen: regelmatig bij schminken, je kan niet zomaar zonnen, ergens blijven slapen is lastig, heef[lees meer...]t op den duur emotionele impact... Er bij lopen met een 'verminkt gezicht' wordt onderschat) Op aanraden van huisdokter doorverwezen naar de dermatoloog. Deze heeft meteen beslist om tot Roaccutane over te gaan. De voorwaarden werden mij duidelijk uitgelegd, de bijwerkingen ook. Geen minuut getwijfeld, was énorm opgelucht dat er eindelijk verbetering zou aankomen. Begonnen in september. De 1e maanden vooral last van het volgende (tijdens winterperiode, gaf nog een schepje bovenop): Droge lippen ('s nachts vaseline erop, overdag bepanthol lippenzalf. Heb gemakkelijk droge lippen dus voor mij was dit wel het lastigste, soms van droogte een scheurtje, maar smeren is de boodschap) Droge handen ('s nachts vaseline op rug van men handen, dunne katoenen handschoentjes erover, 's morgen terug zacht. Overdag handcrème) Droge ogen (vermoeid gevoel door uitdroging, was nog doenbaar. Zolang je niet slechter ziet is dit perfect doenbaar. Oogdruppeltjes kunnen een oplossing bieden) Huid werd geleidelijk aan droog (had een heel vette huid, kreeg aangepaste dagcrème van dermatoloog) Had soms wat last van gewrichten of rugpijn, maar wist dat het van de kuur kwam, nam ik er met plezier bij. Acné werd met momenten minder, maar in periodes van stress kwam het toch nog door. Bloedtesten waren steeds goed (respecteerde ook de GEEN-alcohol regel). Gezichtshuid werd ook wat broos, kreeg soms lichtrode vlekken, huid reageerde gevoeliger op aanrakingen (geen puistjes aanvallen!). Mijn dosis werd opgebouwd, het hoogste dat ik heb gehad is van 24 mg naar 32 mg. Begin februari begon ik andere klachten te krijgen buiten degene die ik al heb gehad, hier heeft m'n lichaam volgens mij het hoogtepunt bereikt (hoewel levertesten telkens goed waren). Ik voelde mij prikkelbaar, beetje down, héél vermoeid (deed elke dag dutjes), soms wat depressieve gedachten (zelfmedelijden i.c.m. prikkelbaarheid). Kreeg ook een hoge bloeddruk, vooral na fysieke inspanning (werken). Door de zorgen die ik had over m'n plotse hoge bloeddruk, kreeg ik meer stress, en zo kwam ik in een vicieuze cirkel. Op één avond uit ongerustheid naar dokter van wacht gegaan, had 17/11 cmHg. Kreeg tijdelijke medicatie die ik moest nemen als ik merkte dat ik een hoge bloeddruk had. Met verloop van tijd kreeg ik ook een benauwd gevoel met mijn ademhaling (precies of ik kon niet tot het diepste inademen, zoals je anders wel zou kunnen). Met deze kwaaltjes werd ik heel ongerust, maar ik legde de link niet met de roaccutane. Dan naar de huisdokter gestapt, deze kon de link ook niet leggen met roaccutane, heb dan een 24-uurs bloeddrukmeting laten doen. Toen mijn afspraak met de dermatoloog eraan kwam, heb ik deze klachten voorgelegd. Zij zei dat het in zeldzame gevallen wel door roaccutane kon komen, maar aangezien ik op het einde van mijn kuur was en ik zowiezo zou stoppen, zei ze dat ik een maand moest afwachten. Om te zien of de klachten vanzelf zouden weggaan. En inderdaad, ik heb mijn stress opzij geschoven en vertrouwde erop dat het zou weggaan na het stoppen van mijn medicatie en met verloop van tijd ging het beter. Na het stoppen van mijn kuur is de acné weggebleven (heb soms nog 1 à 3 puistjes, maar dan vooral in periode van stress of hormonaal bepaald). De kunst is om er dan van af te blijven (aanpassing na 10 jaar aan acné te frutselen). Heb een aangepaste dagcreme gekregen (belangerijk! een te vette crème lokt terug uit), gebruik deze nog steeds (Effaclar K van La roche possay, +- 15 euro). Kreeg ook Zindacline aangeraden (vrij verkrijgbaar in apotheek) om lokaal op puistjes te smeren, anti-bacteriële zalf. Deze doe ik 's avonds op, en 's morgens is het al veel minder zichtbaar) Na verloop van tijd werd mijn huid normaal, niet te droog/niet te vet. Ook was mijn huid zichtbaar gaaf van structuur. Had veel schrik dat het niet zou blijven, maar een half jaar later ben ik nog steeds tevreden! Al bij al zou ik de kuur ZEKER aanraden, als je het echt beu bent, heb je de bijwerkingen ervoor over! Zoals sommige beschrijvingen schetsen loop je erbij als een monster met kapotte lippen enz., dit is echt niet het geval zolang je moeite doet om je huid te hydrateren! De bijwerkingen houden mij niet tegen op er opnieuw voor te kiezen, je weet dat de bijwerkingen weggaan als je stopt met de kuur. Het is een periode die je door moet, maar als je al jaren afziet van acné, dan weegt dit hier niet tegen op. 1 raad: iedereen reageert anders op deze medicatie, ga niet uit van het ergste, overleg met je specialist, en respecteer de regels... (geen alcohol, geen zonnebank, dubbel veilig vrijen!, en veel geduld) Als iemand meer wil weten, mail me maar gerust, zal je met plezier overtuigen!

Reactie:

heb je ook veel last gehad van haar uitval en wat heeft het jou gekost deze kuur met bloedonderzoek erbij en de verplichte zwangerschapstesten en heb je dit alles bij een dermatoloog gedaan of heb je de roaccutane via internet besteld? ik hoor het supergraag van je

Datum 20-11-2013 12:51

26-10-2013
Vrouw (14) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Hoi iedereen, sinds begin september 2013 slik ik roaccutane. Ik heb al last van acne vanaf de basisschool toen ik 10 jaar oud was. Nu ben ik 14 en ben er helemaal klaar mee, ik lees vaak op internet dat de dermatoloog meestal geen roaccutane voorschrijft op deze leeftijd. Misschien heeft hij dat toch gedaan omdat ik er al langer last van heb en al verschillende crempjes e[lees meer...]n antibiotica heb geprobeerd bij de huisarts. De pil zou ook een optie kunnen zijn, maar dat wilde ik liever niet omdat je pas resultaat zou zien na 3 a 6 maanden. Op dat moment heb ik toch besloten om voor de roaccutane te gaan. Ik heb voordat ik een afspraak had bij de dermatoloog goed onderzoek gedaan op dit soort blogs en andere verhalen van mensen gehoord bij de schoonheidsspecialiste waar ik regelmatig kwam. Om een lang verhaal korter te maken : ben dus nu ongeveer 6 weken bezig en er is duidelijk verschil! Het is natuurlijk niet helemaal weg, maar dat was wel te verwachten .. Ik moet ook elke maand langs komen voor controle (paar dagen voor de afspraak ook bloed prikken) waar de dermatoloog vraagt hoe het met me gaat etc. Het is toch wel heel fijn om zo'n gesprek even te hebben. Mensen om mij heen die mij zonder make-up zien (het is echt een grote onzekerheid van mij hoor..) zeggen dat het al stukken beter gaat! Ik zie mijzelf natuurlijk elke dag in de spiegel dus ik kan dat nooit zo goed bepalen. Toch is dat heel fijn als mensen zeggen dat je er goed uit ziet. Ik slik nu 2 pillen van 10 mg per dag. Bij de vorige afspraak was er een beetje twijfel of ik hoger zou kunnen krijgen omdat ik nog op dat moment last had van bepaalde bijwerkingen zoals : droge lippen (as usual..) en rugpijn. De dermatoloog heeft tegen mij gezegd dat ze altijd zo hoog mogelijk willen doseren dus ik hoop dat de volgende controle (6 november) ik wat hoger kan omdat ik net op de grens volgens hem zit (51kg) Ik lees ook heel vaak dat als je begint in het begin heel erg last kan hebben van een uitbraak. In welke tijd zou dit dan zijn? Zou ik het dus nog kunnen krijgen nadat ik al 6 weken bezig ben? Ik snap natuurlijk dat het per persoon verschilt. Verder heb ik ook nog een klein probleempje waar andere vrouwen en mannen misschien ook last van hebben : er niet van kunnen afblijven!! Op een of andere manier zegt er iets in mijn dat als het weg is, dat het puistje dan ook echt weg gaat : mooi niet dus.. Heb verschillende dingen geprobeerd om er mee te stoppen. Stressbal, alle spiegels wegzetten, STOP op de spiegel schrijven, nepnagels (deze is voor de dames, heeft mij wel geholpen) Wat je ook kan doen is een eigen kalender maken, elke avond geef je jezelf een krul als het is gelukt om er van af te blijven, een kruis voor niet. Dit heeft mij heel erg geholpen, je moet eerlijk zijn tegen jezelf 'heb ik deze dag er niet aan gezeten?' Dan komt het wel hard aan als je ineens 5 kruizen achter elkaar ziet.. Maar dat is juist mijn motivatie geweest om het de dagen daarna niet meer te doen! Mijn verhaal is toch langer geworden dan ik dacht.. Groetjes

29-09-2013
Man (18) - Acne/puistjes

Tevredenheid over:
Wanneer je dermatoloog je deze kans aanbiedt en al jaren sukkelt met acne, grijp deze kans. Ik heb jarenlang verschillende (dure) zalfjes en pillen genomen aangezien ik nog geen 16 was en dus geen roaccutane mocht innemen. Dan na mijn 16de verjaardag gaf mijn dermatoloog mij de kans om een 6-maanden-kuur op te starten. Ik heb deze met beide handen genomen en ben er nu hee[lees meer...]l tevreden van! Mijn acne is zogoed als verdwenen! Af en toe kan ik al eens een puistje hebben maar dit is met goede verzorging zo weer weg. Iedere avond ontsmet ik mijn gezicht met ontsmettingsmiddel. Dit zorgt er ook al voor dat ik weinig occasionele puistjes krijg. Als je deze kans dus krijgt om een kuur op te starten, je sukkelt al jaar en dag met acne, je geraakt er niet vanaf en je voelt je niet goed in je vel, twijfel niet en ga ervoor. De droge lippen en andere kleine bijwerkingen zijn niets in vergelijking met het acne-vrij-zijn!

volgende > >>
Pagina 1 van 2

Mirena spiraal (1693) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (350) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (302) - Antibiotica - penicillines breedspectrum