Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

14-03-2024 | Vrouw | 24

langdurige menstruatie

Ik zit nu in mijn 3e jaar van mijn implanon. Hiervoor slikte ik de pil, dit deed ik al vanaf 15. In het laatste jaar dat ik de pil slikte kreeg ik last van heftige migraine en hitte aanvallen. Ik koos voor de implanon omdat hier minder hormonen in zitten maar hij wel goed beschermt. het eerste 21, 5jaar was ik regelmatig ongesteld en soms niet. Verder ervaar ik geen klacht[lees meer...]en. het afgelopen jaar is echter hells. ik ben soms 3 maanden aan een stuk ongesteld en dan slecht 4 dagen niet voor het weer begint, Hierdoor heb ik last van ijzer te kort. Ik ben van mening dat het een goede optie is maar het niet voor iedereen werkt. Mijn vriendinnen die hem ook hebben kampen echter met hetzelfde probleem. Erg veel en lang ongesteld zijn.

12-03-2024 | Vrouw | 29
etonogestrel (68mg)

spotting of bloeding tussen menstruaties

Ik heb altijd een koperspiraaltje gehad maar door mijn hevige menstruatie werdt mij de implanon aangeraden. Ik heb deze nu 3 jaar. De eerste paar maanden wat last van spotting maar nu al minstens 2 jaar niet ongesteld geworden en geen nare bijwerkingen gehad. Enige nadeel is dat ie bij mij nu een half jaar voor hij eruit moet al minder is gaan werken, en ik dit alleen merk[lees meer...]te doordat ik opeens weer volledig ongesteld wordt. Dat maakt het voor mij een een minder vertrouwd product.

28-02-2024 | Vrouw | 23

migraine bloedverlies acne

Ik heb nu zo'n 4 maanden het staafje in mijn arm. Ik heb 4 jaar geleden de kyleena spiraal laten zetten, die vond ik vrij prettig, bijna tot geen menstruatie. Maar wel veel last van hoofdpijn/migraine. Doordat ik de laatste paar maanden erg veel last kreeg van dagelijkse buikpijn, heb ik het spiraaltje laten verwijderen en ben ik overgestapt op de Implanon, omdat ik daar h[lees meer...]ele goede verhalen over had gehoord/gelezen. Mijn buikpijn was direct verdwenen. De eerste twee manden heb ik de implanon als zeer positief ervaren, omdat ik niet meer ongesteld werd. Nu ben ik al sinds begin januari 2024 ongesteld, zonder onderbrekingen. Daarnaast heb ik een veel lager libido, voel ik mij energieloos en ongemotiveerd en heb ik het gevoel dat ik aankom in gewicht. Ik heb nu pilletjes gekregen die de bloeding moeten stoppen, hoop dat dat gaat werken. Als ik dit allemaal had geweten van te voren had ik hem denk ik niet laten plaatsen...

26-02-2024 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)

somber voelen opgeblazen gevoel zware menstruatie

Ik heb er geen fijne ervaring mee. De eerste weken keek ik het aan en dacht dat ik er gewoon doorheen moest. Echter werden de klachten steeds erger. Ik kwam aan, kreeg acne, menstruatie bleef aanhouden. Ik heb hem eruit laten halen na een maand. Dat ging overigens niet makkelijk. Het staafje was zo erg ingenesteld, het heeft een paar sneetjes, geduw en getrek gekost voor d[lees meer...]at ding er eindelijk uit kon. Nooit meer.

16-02-2024 | Vrouw | 38
etonogestrel

overgewicht acute hoofdpijn onregelmatige menstruatie duizeligheid

Ik begon met de pil maar ik was mezelf niet, kort lontje, humeurig en somber. Toen ben ik over gegaan naar spiraaltje, werkte super tot mijn 3e keer plaatsing, ik had verschijnselen van verkeerde plaatsing, druk op de darmen en dagelijks buikpijn. Ik ben over gegaan naar inplanon. Ik had een aantal dagen last van stijve arm en erge duizeligheid, gelukkig trok dit weg. Hel[lees meer...]aas was ik wat kilo's aangekomen en heb ik regelmatig hoofdpijn. Af en toe verschuift mijn menstruatie anderhalf week later. Ik ben met moeite wel afgevallen. Vergeleken met andere anti conseptie is het zeker de moeite waard omdat in brengen veel malen prettiger is dan spiraaltje en kwa gemoedstoestand doet het me ook goed.

06-02-2024 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een implanon. Een lange tijd geen bijwerkingen gehad en zeer tevreden. Sinds 1,5 maand heb ik ineens heel erg last van puisten rondom mijn kin en nek en ik heb het gevoel dat dat door de inplanon komt omdat ik op internet lees dat deze puisten op deze plek voornamelijk door hormonen komen. Ik vind het alleen raar dat dat na 1 jaar ineens k[lees meer...]an ontstaan daarom twijfel ik of het door de implanon komt, heeft iemand anders dezelfde soort klachten (gehad)?

02-02-2024 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Al vrij snel begon mijn menstruatie, deze eindigt altijd na 6 dagen maar hierna hield ik 2/3 weken last van bloedingen. Soms 2x per maand mijn menstruatie. Na 5 maanden de implanon laten verwijderen

31-01-2024 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
3 dagen na het zetten begon de ellende. Erg misselijk, rillen, zweten maar vooral last van een extreem versnelde hartslag. Na 1 week het ding erweer uitgehaald maar van de versnelde hartslag ben ik na 1.5 maand nog steeds niet af. Van de andere klachten gelukkig wel. Ik raad het niet aan.

25-01-2024 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ongeveer 7 jaar (vanaf mijn 17de) de "normale" pil gebruikt. Een aantal jaar gelden kwam er steeds meer in het nieuws/ op social media over het gebruik van de pil en depressieve gevoelens/ laag libido. Omdat het zo makkelijk in gebruik is en je ook je ongesteldheid kan regelen wilde ik er toch niet mee stoppen. Nu ongeveer driekwart jaar geleden gestopt met de pil en oh ik[lees meer...] voelde me opeens een heel ander persoon. In het begin juist veel mood swings, maar op een goede manier, ik had het gevoel dat ik weer mijzelf was en vooral mijn libido was zo anders dan wat ik gewend was. Ik heb 3 maanden de pil niet geslikt en omdat ik een relatie kreeg wilde ik toch weer een anticonceptiemiddel gaan gebruiken. Toen het staafje laten plaatsen. Ik had last van erge hoofdpijn de eerste paar dagen en ik moest ook weer voor de eerste keer sinds lange tijd om "niks" huilen. Ik merkte dat mijn energie veranderde en vooral op het gebied van seks. Ik heb hem 2 maanden laten verwijderen en vervolgens begonnen met de nuva ring. De nuva ring vind ik nu wel prettiger maar na het inbrengen kreeg ik ook weer ontzettende last van hoofdpijn en buikpijn. Nu opzich wel prima, maar ik ga toch stoppen met al die hormonen, omdat ik het gevoel heb dat dat bij mij veel invloed heeft op hoe ik ben als persoon. Achteraf heb ik ook spijt dat ik toch weer was begonnen met anticonceptie.

19-01-2024 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb last van heel vaak een opgeblazen buik en lang bloedverlies. Na ong. 8 maanden begint het iets meer “normaal” te worden.

14-01-2024 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb 21 december mijn implanon laten zetten. Ik had altijd last van acne, mijn gezicht is nu abnormaal glad. Geen onzuiverheden, komt dit door de implanon, want dan ben ik wel erg tevreden. Verder heb ik wel veel jeuk op de plek waar de implanon is geplaatst. En ervaar ik hoofdpijn, en is mijn libido erg laag. Ik heb af en toe een bloeding. Ik had altijd last van een lag[lees meer...]e bmi maar eet nu alles wat los en vast zit, ben in 1 maand 1 kilo aangekomen.. ik ga het een tijdje aankijken

05-01-2024 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Hi ik had een vraagje ik heb 2 dagen geleden voor het eerst weer seks gehad na een jaar. Vorig jaar was dan ook mijn eerste keer en na de seks bloedde ik ook gelijk. Nu ik weer seks heb gehad bloedde ik dus pas vandaag na 2 dagen pas en ik had vorige week buikgriep waardoor k een beetje buikpijn nog had maar dat houd nog steeds aan met bloedverlies. Ik vind het wel een bee[lees meer...]tje gek omdat het bij de eerste keer gelijk was en nu pas na 2 dagen. Ik heb zelf een Implanon dus ik ben beschermd tegen zwangerschap die heb ik nu ook al een jaar en ben in die jaar nog niet ongesteld geweest dus ik weet ook niet of dat weer verband heeft met elkaar. Omdat ik het gewoon beetje gek vind waarom ik nu pas bloed verlies. En nu is het dag 3 en ik heb nu het gevoel dat ik ongesteld ben onderbuikpijn en bloedverlies. Kan dit toevallig zijn dat ik nu ongesteld ben geworden met de Implanon of hoort dit niet?

12-12-2023 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu 1 jaar. In dat jaar ben ik enorm aangekomen (> +15 kilo). Zelfs na mijn zwangerschappen ben ik niet zoveel aangekomen als nu! Ik heb van te voren bewust geen info gelezen mbt de bijwerkingen van de Implanon. Nu heb ik dat wel gedaan en herken ik heel veel verhalen van dames. Ik ben tegenwoordig twee keer per maand ‘ongesteld’ met - ook nog - tusse[lees meer...]ntijdse bloedingen. Dan braak ik en ben ik er beroerd bij. Dan heb je dagen niets aan me omdat ik me zo ziek voel. Ik heb heel veel hoofdpijn en voel me ook nog wat depri. Ik laat ‘m eruit halen. Voor mij is de Implanon schijnbaar niet geschikt, heel jammer want het leek me zo handig!

22-11-2023 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik stopte met de pil omdat ik die een paar keer per maand vergat, wat niet handig is als je nog geen kinderen wilt. Ik ging opzoek naar een alternatief en kwam uit bij de implanon. Laten zetten toen ik net 1 dag ongesteld was en diezelfde dag stopte mijn ongesteldheid al. Daarna niet meer ongesteld geworden. Wat voor mij de enigste bijwerking is. Voor mij werkt de implanon[lees meer...] goed en ben er super tevreden mee.

09-11-2023 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Ik heb al 6 jaar af en aan last van periodes Met vreselijke duizeligheid. Alsof je op een boot staat de hele dag. Ook erg moe, haaruitval en niet lekker in mijn vel. Ik gebruik nu 6 jaar implanon en hij is van de week verwijderd. Ik hoop dat de klachten nu ook gaan verdwijnen. Herkennen andere vrouwen ook die duizeligheid?

27-10-2023 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb het implanon nu wat meer als een maand. Ik ben na het plaatsen niet meer ongesteld geweest. Wel heb ik af en toe hoofdpijn, en gevoelige/zere borsten. Dit zou als het goed is na 3 maanden minder zijn. Dat ga ik nog ervaren. Had hiervoor een spiraal waarvan ik maandelijks echt ziek was. Dit is al 10x beter.