Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Nee.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Mirena (2113 meningen)
Implanon (hormoonimplantaat) (386 meningen)
Nuvaring (248 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (150 meningen)
Cerazette (minipil) (146 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Pagina 1 van 7
24-03-2019

Premenstrueel syndroom (PMS)

In januari 2018 heb ik een implanon gekregen. Mijn huisarts raadde me dit aan i.v.m. premenstruele klachten en ook omdat ik zo min mogelijk extra hormonen in mijn lijf wil. Sindsdien heb ik een onregelmatige cyclus. Het varieert van 21 dg naar 26 dg. Nooit een hele maand. Mijn ongesteldheid is ook onregelmatig namelijk 4, 5, 6 of 7 dagen lang. Helaas en dat is ook bekend h[lees meer...]eb ik last van haaruitval. Het zijn geen bossen haar wat ik verlies hoor maar elke keer als ik kam of douche verlies ik dus meer haren dan voor dat staafje in mijn arm. In het begin toen ik deze pil gebruikte merkte ik wel degelijk effect. Mijn PMS klachten waren een stuk minder maar nu ik het al meer dan een jaar gebruik zijn de klachten weer toegenomen. Ik gebruik nu ook een homeopatisch middel namelijk vitex agnus cactus (monnikspeper). Dit middel is te verkrijgen bij een gespecialiseerde drogist in Nederland. In Belgie wordt de monnikspeper door een huisarts als middel voorgeschreven en is het zelfs te verkrijgen in de apotheek daar. Zoals ik al zei het is homeopatisch dus baat het niet schaad het niet. Het is een stuk gezonder voor je lijf dan 'de pil' en blijkbaar zeer gewaardeerd in ons buurland.
06-03-2019

Menstruatiepijn

Ik ben een van de eerste gebruikers, net na de testfase 18 jaar geleden in 2001. En vandaag heb ik de 7e laten zetten. Wat de laatste zal zijn vanwege de overgang. Bij mij geen tussentijdse bloedingen. En de manier van inbrengen is inmiddels heel erg verbeterd. Zou geen andere anticonceptie willen.
04-03-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Als allereerst lees alle reviews goed door en ga nooit af op één verhaal. Het implanon heeft bij mij helaas heel slecht uitgepakt. Het inbrengen was echter heel makkelijk en heb weinig pijn ervaren. Je voelt het staafje echter wel zitten (kan vervelend zijn). Na drie weken begon ik depressieve gevoelens te krijgen, zo erg dat ik moest stoppen met stage. Ik kon letterlijk o[lees meer...]m helemaal niks in huilen uitbarsten en wilde me echt van kant maken (totaal niet wie ik ben) en ik schrok daar heel erg van. Ik ben na een week met deze depressieve klachten (ik dacht dat het aan stage lag) naar de huisarts gegaan (niet wetende dat het door het implanon kan komen). De huisarts heeft geadviseerd om het eruit te laten halen en na drie dagen stopte mijn depressieve klachten. Ik ben echter die hele maand niet ongesteld geweest, maar dat woog niet op tegen die nare gevoelens. Het eruit laten halen was het beste wat ik ooit had kunnen doen en het lag dus echt aan de hormonen. Ik ben tot op heden nog niet ongesteld geworden en heb ik last van buikkrampen. Als je al van nature soms down ben dan raad ik het je echt af, maar de keuze is aan jou. Ik wil hiermee wel aangeven dat het voor mij echt nooit meer hoeft.
01-03-2019

Acne/puistjes

Nou, ik heb hem 24 december er in laten zetten wat opzich wel goed ging. De verdoving werkte eerste niet goed waardoor er meerdere keren een enorme naald in mijn huid werdt gestoken. Heb hierdoor ook veel paarse/blauwe plekken eromheen gehad. De eerste paar weken werdt ik niet ongesteld. Ik dacht YES ik hoef niet maandelijks chagie te zijn. Maar helaas heb ik nu al ongevee[lees meer...]r 4 weken last van "spotting" Ik heb hierbij ook een beetje last van rugpijn maar niet elke dag. Ik weet dat er gezegd wordt dat je er 4 tot 5 maanden aan moet wennen maar als dit zo door gaat zit ik er over na te denken om het er uit te laten halen. Heeft iemand tips of heeft iemand dit ook gehad? laat het mij alsjeblieft weten.
05-02-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ongeveer een half jaar geleden besloot ik te beginnen aan de Implanon. Het leek me een perfecte oplossing, aangezien in slecht tegen de pil kan en mijn menstruaties erg zwaar zijn. Met het vooruitzicht 3 jaar niet meer ongesteld te worden, werd ik na 2 weken 2 volle maanden ongesteld. Dit was gelukkig lichte ongesteldheid met weinig buikkrampen en weinig bloedverlies, maar[lees meer...] alsnog erg naar. Na die 2 maanden had ik een week waarin de ongesteldheid stopte en kreeg ik weer hoop. Maar al snel werd ik weer een volle maand ongesteld. Dit patroon herhaalde zich ongeveer 2 tot 3 maanden waarin de ongesteldheid periode steeds afnam. Momenteel heb ik geen last meer van lange ongesteldheidsperiodes en krijg ik af en toe een bloeding van een paar dagen. Echter heb ik de afgelopen 2 weken last van pijnlijke tepels en sinds een week last van hevige buikkrampen (ik ben niet zwanger). Ik hoop dat dit snel over gaat maar verder ben ik best wel tevreden met hoe het nu gaat. Zelf wilde ik na die 2 maanden ook de hoop opgeven, maar ik denk dat bij sommige mensen je lichaam even moet wennen aan de nieuwe hormoonschaal. En natuurlijk heeft het bij iedereen een ander effect dus de eerste 2/3 maanden aankijken hoe het gaat en of er vooruitgang te zien is, is mijn advies. Ook zou ik regelmatig checken of je Implanon nog op de goede plek zit want deze blijkt soms te verschuiven heb ik gehoord en dat geeft ook complicaties (zwangerschap of hij raakt kwijt/ is moeizaam te verwijderen).
27-01-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

De implanon inbrengen en vooral verwijderen was behoorlijk pijnlijk. De bloedingen verergerden met de maand.
14-01-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ivm gebruik ursodeoxycholzuur moest ik iets anders kiezen dan de pil. Dit werd de oplossing en bevalt mij beter dan wat dan ook. Ik voel me beter dan met elke andere hormoonpil.
01-01-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben overgestapt van de pil naar de Implanon. Dit was me aangeraden door mijn MDL arts i.v.m. darm problemen en betrouwbaarheid van de pil. Ik ben zeker 8/9 jaar aan de pil geweest, maar ik vind het een verademing om de Implanon te hebben. Ik heb m inmiddels dik 5 maanden en ik ben niet meer ongesteld, mijn hormonen zijn rustiger, ik ben een beetje afgevallen zelfs en ik[lees meer...] heb nog steeds zin seks (want sommige maken zich daar zorgen over). Als ik dit had geweten eerder, had ik de overstap al veel eerder gemaakt!
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!