bupropion

Stoppen met roken (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

05-01-2021 | Man | 27
ADHD
In 2017 voor het eerst begonnen met de Wellbutrin. Ik vond het moeilijke om in een nieuwe HBO studie te komen en had veel problemen met plannen. Het gebruik van Wellbutrin was als het opzetten van een bril bij slechtziendheid. Ik had eerder veel bijwerkingen met medicatie als Ritalin en Conecerta maar met Wellbutrin heb ik weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Na een sto[lees meer...]p van ongeveer een jaar ben ik in 2019 weer begonnen met de Wellbutrin. Nu zit ik momenteel tegen mijn afstuderen aan en ik ben verwonderd dat ik in 4 jaar mijn bachelor waarschijnlijk af ga kunnen ronden. Ik heb hiernaast altijd een part-time baan gehad, want ik woon zelfstandig. Door de rust in mijn hoofd ben ik zelfs naast mijn studie veel nieuwe dingen begonnen, zoals het leren spelen van gitaar, het leren van een nieuwe taal. Ik ben ook wat vaker een boek gaan lezen. Echter door het vele thuiswerken en studeren ivm corona is het wel moeilijker geworden om weer de motivatie en concentratie te vinden om bezig te blijven. Dan merk je weer dat dit medicijn slechts een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Enkele bijwerkingen, zoals drukkend gevoel op het hoofd of op de borst had ik vroeger ook wanneer ik angstaanvallen kreeg. Ik vermoed dat het lichamelijke reacties zijn op angstige of stressvolle situaties. Mijn intenties zijn om na het afstuderen de medicatie af te bouwen tijdens mijn nieuwe baan. Ik wil niet afhankelijk zijn van de medicatie, namelijk.

31-12-2020 | Vrouw | 22
ADHD
2 weken geleden met Bupropion begonnen i.v.m. gebrek aan concentratie. Eerste paar dagen leek alles goed te gaan en waren er geen bijzonderheden. Echter, ik vond de tweede week behoorlijk tegenvallen; ik viel terug in oud gedrag (gedroeg mij recalcitrant en vertoonde zo nu en dan passief agressief gedrag), ik was somber zonder reden en zag geen mogelijkheden hier weer uit [lees meer...]te komen. Wat betreft de concentratie ging het niet beter dan voorheen. De nadelen van dit medicijn wogen (voor mij) zeker niet op tegen de voordelen. Dit alles maakte de beslissing met Bupropion te stoppen gemakkelijk. Ik voel mij nu weer goed en zit fantastisch in m'n fel en ben niet van plan opnieuw met medicatie te beginnen.

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Hopend op een wondermiddel was dit het niet. Erg onrustig werd ik ervan. Terwijl het rust moest brengen. Ook voor mensen met adhd, heb ik niet. Ik wil geen angsten of rare gedachten, je constant verantwoorden en dus erg onzeker. Nu over op andere medicatie

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

21-10-2020 | Man | 20
bupropion (300mg)
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

12-10-2020 | Man | 47
bupropion (300mg)
Zie Efexor (Venlafaxine). Geen of nauwelijks betering op depressie, wel aangeraden voor eventueel mensen die proberen te stoppen met roken, dure medicatie.

06-10-2020 | Vrouw | 34
ADD
als add persoon met verslavingsachtergrond heeft men dit mij voorgeschreven. Ik ben er nog niet lang met gestart maar ervaar enorme irritatie, emotioneel en heftig dromen. ik heb lang niet geweten wat er aan de hand was met me, het inzicht dat dit het kan zijn verheldert zoveel. Ik was vaak afgesloten, overprikkeld, angstig, depressief. een wonderpil bestaat helaas niet d[lees meer...]enk ik. Ik heb goede en slechte dagen. De buikpijn en misselijkheid die ik ervaar bij de start van het innemen zijn irritant. ik hoop dat het mij binnenkort de boost zal geven die men beweert te hebben. Als persoon met verslavingsvatbaarheid kijkt men steeds naar aangepaste medicatie. Zo zullen ze mij binnenkort laten starten met Strattera voor de add. Ik ben benieuwd. Het put me wel enorm uit, de diagnoses die men hiervoor stelden gingen van bipolair tot paranoïde psychose. Ik voel me deels gestigmatiseerd hierdoor. Kent iemand dat gevoel? ik beschik nochtans over een mooi bachelor diploma , maar werken lukt zeer moeizaam. Ik kan bepaalde zaken helemaal niet, waar anderen geen enkele hinder ondervinden. Anderzijds neem ik alles op van emoties, gevoelens, stress van anderen. Tijd om het roer om te draaien en mijn eigen persoon en denken af te bakenen en grenzen te leren stellen. Het is dus niet enkel het pilletje dat het hem doet. Ik ben in begeleiding bij gtb, psychiater, psycholoog, huisarts en ken een opnamegeschiedenis. Aan iedereen die het psychisch moeilijk heeft wens ik veel sterkte; Het is belangrijk te praten , al is het met tele-onthaal. praten lucht op groeten

02-10-2020 | Man | 21
ADHD
Ik slik dit medicijn voor mijn ADHD in combi met hevige stemmingswisselingen. Dit medicijn heeft mij veel voordelen geboden, vooral in het reguleren van mijn eigen emoties. Voorheen gingen mijn gedachtes zo snel dat ik mijn emoties niet onder controle kon krijgen, wat weer leidde tot hevige pieken en dalen. Mijn hoofd is door de pillen veel overzichtelijker geworden, al[lees meer...] blijf ik chaotisch, ongeconcentreerd en druk. Dit medicijn werkt dus vooral voor je emotionele pieken en dalen. Het vlakt mijn emoties wel af en dat vind ik af en toe heel vervelend. De bijwerkingen kan ik mee leven, alleen zijn die nerveuze emoties in mijn buik lastig.

28-09-2020 | Vrouw | 59
Depressief
Ik ben begonnen in mei met citalopram voor hele erge angst paniekaanvallen omdat mijn man ziek is geworden ongeneeslijk. Lorazepam om de ellende van bijwerkingen te onderdrukken. Nu erbij sinds 3 weken bupropion 150 voor de enorme somberheid die ik erbij kreeg. Heb nog veel last van een heel zenuwachtig gevoel met wat angst erbij. Somberheid wordt heel iets minder[lees meer...] maar ook veel huilbuien. Hoeveel weken duurt het totdat je baat hebt bij dit middel, want ik moet na het wakker worden nog steeds 1 lorazepan nemen en om 12.00 een halve. Na 19.00 in de avond uur ben ik altijd weer de oude nergens geen last van, vrolijk energiek, blij. Soms denk ik wel eens 'savonds is alle medicatie wat uitgewerkt en loop ik overdag met die rot klachten door de chemische werkingen van alles wat ik in neem, hoe kan het dan dat er 'savonds niks meer aan de hand is.

22-09-2020 | Man | 25
ADD
Kort samengevat: - kan een goede optie zijn als je last hebt van AD(H)D & depressie. - als je bij ritalin de 'acute concentratie-boost' niet fijn vind dan zou ik hier naar kijken. - 150 mg en 300 mg kan een enorm verschil zijn ivm bijwerkingen. - de ergste bijwerkingen (naar mijn ervaring) waren darmproblemen. - de milde bijwerkingen zijn droge mond, hoofdpijn, trille[lees meer...]nde handen. - niet combineren met alcohol of wiet: of pas in ieder geval écht op. - kan invloed hebben op je menstruatiecyclus, als je testosteron neemt, dan zou ik dat ook in de gaten houden. Ik gebruik Wellbutrin nu al ongeveer een jaar en ben recent in dosis verhoogd. Van de 150 mg had ik niet echt last van bijwerkingen, maar het werkte voor mijn gevoel ook minimaal. Naast ADD heb ik namelijk ook depressieve klachten, en ondanks dat het me wat vlakker maakte, merkte ik weinig verschil als het aankwam op beter kunnen concentreren. Van 300 mg kreeg ik echter wél last van bijwerkingen. Vooral aan mijn darmen. De eerste twee weken waren echt afschuwelijk voor mij en om het netjes te houden zeg ik het maar zo: het ging van verstopping tot het tegenovergestelde. En omdat je dan ook fysiek heel zwak bent, weegt dat zwaar als je depressieve of zelfs suïcidale klachten hebt. Daarnaast heb ik een slechte ervaring gehad toen ik het combineerde met alcohol. Ik kreeg daar een paniekaanval van en heb daarna een week nog last gehad van trillende handen. Na ongeveer 3 weken is het wel verbeterd. Wat daarbij hielp is dat ik het s'avonds nam ipv s'ochtends. Let daar vooral op, want dat kan verschil maken in je ervaring. Ik merk dat mijn depressie in ieder geval vervlakt is, wat fijn is voor mij. Voor de ADD vind ik het moeilijk te zeggen, ook omdat ik pas een aantal maanden weet dat ik het heb, maar ik merk dat ik net wat meer overzicht voel. De afwas doen of mijn bed verschonen lukt nu beter, en ik slaap ook wat beter? Ik zou dit medicijn aanraden als je last hebt van depressieve klachten naast je AD(H)D. Zeker als je bij ritalin teveel last hebt van een soort 'opvliegers' of bij antidepressiva last hebt van het acute vlakke gevoel. Ik voel dat die dingen wat meer verspreid zijn over de dag. Wel belangrijk voor trans-mannen: het heeft werking op progesteron, wat een vrouwelijk hormoon is. Nu gaat die officieel tegen oestrogeen in, maar het heeft wel met je menstruatiecyclus te maken. Het kan zijn dat ondanks dat je door testosteron niet meer ongesteld word, dat het hierdoor terugkomt. Dit weet ik niet zeker echter, maar ik heb zeker 2 jaar geen last van bloedingen gehad, en sinds ik dit slik, wél. Let erop in ieder geval, want het kan behoorlijk dysforisch zijn. Succes :))

15-09-2020 | Man | 33
bupropion (150mg)
Gebruik nu 4 weken dit medicijn en heb er na de inwerkperiode prima baat bij. Neem dit niet in combinatie met alcohol en neem zeker de eerste weken rust. Probeer het, het kan je zeker helpen een stap te maken.

11-09-2020 | Vrouw | 50
Chronische depressie
Na ca. 25 jaar allerlei antidepressiva geslikt te hebben, heb ik bij Wellbutrin het meest baat. Het opbouwen ervan was een hele zware periode met wantrouwen, wat hallucineren en totale onrust. Ook tinnitus werd erger. Dit duurde ca. 2 a 3 weken, daarna werden de bijwerkingen minder en ging ik mij aanzienlijk beter voelen, dus ik ben blij dat ik door heb gezet. Van Wellbu[lees meer...]trin ben ik energieker. Ik overweeg af te bouwen naar 150 mg vanwege de tinnitus, maar als het écht niet anders kan neem ook genoegen met een leven lang 300mg .

28-08-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Beste allemaal. Zou graag willen weten hoe jullie ervaringen zijn met de bijwerkingen in eerste 4 weken. Ik leef op dit moment echt in een hel, de dag doorkomen is een lijdensweg voor mij. Heb zoveel paniek en onrust dat ik niet normaal kan functioneren en daardoor oxazepam moet gebruiken. Gisteren het ziekenhuis gebeld en die vertelde mij door te zetten aangezien d[lees meer...]e bijwerkingen in het begin juist heftiger zijn. Voor mijn gevoel gaat dit niet over. Is er iemand die dit ook heeft gehad en er daadwerkelijk na een paar weken vanaf was?

28-08-2020 | Vrouw | 35
ADD
Hallo, ik slik wellbutrin omdat ik add heb en depressieve klachten. Ik ben er niet tevreden over, ik heb vaak hoofdpijn en oorsuizen. Ook ben ik vaak chagerijnig, kribbig en reageer ik buitensporig boos. Heel vervelend. Maar het ergste vind ik nog dat ik wel 3x per maand ongesteld ben! En dan niet zo'n klein beetje ook! Het is te vroeg voor de overgang en na wat googlen la[lees meer...]s ik dat dit ook een van de bijwerkingen kan zijn. Ik zit niet te wachten op een medicijn die m'n hele hormoonhuishouding door de war gooit!

26-08-2020 | Vrouw | 29
bupropion (300mg)
Ik ben 5 weken geleden gestart met bupropion 150 mg. Hiervoor al citalopram, escitalopram en sertraline geprobeerd in hele hoge en lage doseringen maar dat mocht helaas niet baten. De eerste 2 weken was ik vooral draaierig, snel boos en heftige huilbuien. Week erna ging beter qua bijwerkingen maar depressie, angst en dwangklachten bleven. Dus verhoogd naar 300 mg. Ik gebr[lees meer...]uik nu een week deze dosering maar heb helaas ontzettend veel bijwerkingen. Ik dacht eerst een buikgriep maar komt toch van bupropion. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat ik dan ook minder psychische klachten ervaar.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum