Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

14-02-2024 | Vrouw | 39

duizeligheid

Hallo, Ik lees hier al even mee maar ik had nog nooit gereageerd. 7 jaar geleden heb ik 3 miskramen gehad in een korte tijd. Ik kreeg een depressie en men raadde mij aan om te beginnen met cymbalta. Ik heb dat een paar jaar genomen maar toch kunnen stoppen. Paar jaar later ben ik gescheiden en werd de diagnose fibromyalgie vast gesteld. Omdat daar geen medicijn voor bes[lees meer...]taat kreeg ik weer een antidepressiva,namelijk citalopram sandoz. 20 kg van verzwaard en aan mijn pijn deed het ook niet veel. De huisarts stelde toen Wellbutrin voor (150). Oh wat voelde ik mij vreselijk depressief erdoor de eerste weken. Maar ik heb volgehouden en uiteindelijk deed het wel zijn werk. Ik denk soms teveel dat ik het allemaal wel aan kan zonder medicijnen dus een paar maanden geleden begon ik een half pilletje te nemen. Dat ging goed,tot er een collega ernstig ziek werd (kanker) en ik heb me dat zo aangetrokken dat ik me erg depri voelde. Veel last van hersenmist,niet kunnen concentreren. Ik besloot dan maar zelf weer een volledig pilletje te nemen sinds 14 dagen. Maar het gaat allesbehalve goed. Ik ben enorm duizelig en heb het in mijn hoofd gestoken dat ik een hersentumor heb. De paniek is enorm. Morgen mag ik een scan laten maken van mijn hoofd om geruststelling te geven. Ik vind het vreselijk dat ik dat nodig heb.

11-02-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Ik heb vijf jaar af en aan verschillende SSRI’s (paroxetine, citalopram, fluoxetine) gebruikt tegen terugkerende ernstige depressies en angstklachten. Tegen de mentale klachten werkte die medicatie goed, maar binnen het eerste half jaar kwam ik 20 kilo aan die ik er ondanks sporten en normaal eten met geen mogelijkheid af kreeg en mijn libido was volledig weg. Daarom heb i[lees meer...]k verschillende keren afgebouwd, maar de depressie kwam na een paar weken telkens terug. Omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond ben ik afgelopen zomer in overleg met mijn psychiater overgestapt naar bupropion, en ik zou iedereen met vergelijkbare bijwerkingen van SSRI’s aanraden dit medicijn ook te proberen. Zonder grote veranderingen in mijn levensstijl ben ik in een half jaar de helft van mijn ‘SSRI-gewicht’ kwijtgeraakt en mijn libido is weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam weer van mij is, en tegen depressie en angst is het bij mij even effectief als die andere pillen. Het enige waar ik van baal is dat ik dit niet veel eerder voorgeschreven heb gekregen!

10-02-2024 | Vrouw | 38
Psychische klachten
Mijn psychiater vertelde dat mijn heftige bijwerkingen (suïcidale gedachtes, depressieve gevoelens en enorme angsten) in de eerste 2 à 3 weken heel normaal waren en ik hier 'doorheen' moest. Ik had deze bijwerkingen na 5 weken gebruik nog steeds en ze werden alleen maar erger. Alsnog moest ik van hem doorzetten terwijl ik zelf aanvoelde dat deze bijwerkingen niet normaal w[lees meer...]aren en zeer ernstig. Ik ben dankbaar dat ik ondanks deze depressie en zelfmoordgedachten nog steeds kon inzien dat ik mijn man en kleine kinderen niet in de steek kon laten en ben uiteindelijk na 7 weken gebruik van bupropion op eigen houtje gestopt. Ik begon me per dag beter te voelen en na een week verdween het depressieve gevoel en de suïcidale gedachtes. Mijn psychiater is hier erg van geschrokken en gaf aan dat hij me de volgende keer niet meer zo lang zou laten doorzetten en eerder zou luisteren naar mijn hulpkreet.

03-02-2024 | Vrouw | 42
bupropion (50)
Afbouwen moet heeeeeel erg langzaam om nadien ernstige ontwenning te vermijden. Wat die dokter zegt, klopt dus totaal niet! Laat u niet opjagen en bouw zeer zeer langzaam af bv door laagste dosis in 2 te delen en dat elke dag te nemen. En misschien gewoon enkel de laagste dosis blijven nemen ter veiligheid, zodat je een gerust hart hebt. Voor meer info mag je me altijd ie[lees meer...]ts laten weten hier

25-01-2024 | Vrouw | 54
Psychische klachten
Gebruik dit medicijn voor mn depressie en add 150 mg Bij verhoging naar 300mg een soort van heftige hoofdpijn (migraine) Dus weer verlaagd naar 150mg

13-12-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik gebruik nu enkele jaren Wellbutrin 150 mg. Eerst in combinatie met Citalopram om meer energie te krijgen en minder vlak te zijn. Nu, sinds drie jaar, alleen de Wellbutrin. Ik wil nu stoppen en ben sinds drie weken om de dag aan het nemen omdat afbouwen met een lagere dosering niet mogelijk is. Volgens de huisarts zou ik meteen kunnen stoppen, maar omdat ik hier gevoel[lees meer...]ig voor ben, besloten om de dag te nemen. Nu, drie weken later, heb ik super veel afkickverschijnselen: geen concentratie, niet kunnen slapen maar heel erg moe zijn, geen prikkels kunnen verdragen, hele dag hoofdpijn en duizelig. Ik vraag me af of ik hier doorheen kom en hoe lang dit gaat duren. Iemand hier ervaring mee?

13-12-2023 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben nog maar een tweetal weken bezig met Wellbutrin, in combinatie met Elvanse. Omdat ik mijn Elvanse moest afbouwen van 60mg naar 30mg (door extreme pijn in de benen - knie artrose) en die medicatie mijn focus en rust niet echt verbeterde. Het is nog vroeg om al de volledige effecten van Wellbutrin te beoordelen, maar wat ik wel al merk is dat ik veel beter mijn gr[lees meer...]enzen kan aangeven. RSD/vrees voor afwijzing is heel erg aanwezig bij mij, maar ik heb deze week al meermaals mijn grenzen aangegeven en moeilijke gesprekken aangegaan die ik normaal gezien niet aandurf. Over een (traumatisch) onderwerp waar ik anders wel emotioneel van zou worden. Het lukt me voor het eerst het van een afstand te zien,en me niet zo hard aan te trekken hoe de andere persoon zou reageren. De Elvanse maakte me behoorlijk emotioneel, wellicht ook door de lichamelijke pijn die ik erdoor ervaarde. Dus dit is nu wel een heel welkom gevoel. Benieuwd wat het nog brengt. Normaal gezien slaap ik best vroeg, omdat ik belang hecht aan 8u slaap, met Elvanse lukte dat niet gewe´die. Met Wellbutrin is dat nog uitdagender. Ik mag me niet laten afleiden door mijn telefoon, of een boek, want anders slaap ik om 2u nog niet.

07-12-2023 | Vrouw | 25
Psychische klachten
Ik gebruik bupropion tegen angst, ik had last van dagelijkse paniekaanvallen. Ik wilde geen SSRI als citalopram (eerder gebruikt) gebruiken ivm de vervelende bijwerkingen. Bupropion is de uitkomst voor mij! Ik heb geen angst meer en ervaar 0 bijwerkingen. Ik heb mijn leven weer terug.

10-11-2023 | Man | 64
ADD
Ik heb deze medicatie aangeraden gekregen vanuit de psychiater van de GGZ. Dit voor mijn ADD en de hele dag "aan staan". Ik was op zoek naar meer rust in mijn hoofd. Ik heb in het verleden een CVA gehad en gebruik hierdoor de rest van mijn leven diverse andere medicatie. Hierdoor zijn er weinig combinaties die samengaan en Bupropion was een eerste keuze van de psychiater [lees meer...]uit dit beperkte assortiment. Uiteindelijk heeft deze medicatie mij na een kleine twee maanden gebruik niets positiefs gebracht en ik ben recent overgestapt op andere medicatie (Brintellix)

08-11-2023 | Man | 17
ADHD
na alles te hebben geprobeerd (ritalin, concerta, dexamfetamine, lisdex, atomoxetine) in verschillende dosissen enz nu gestrand op bupropion. voel er niks van en heb niet het idee dat ik beter concentreer ofz. heb gemerkt dat emoties beetje onderdrukt zijn. niet heel erg maar huilen kan ik niet meer bijvoorbeeld. na de eerste week bupropion gebruikt te hebben kwam ik in ee[lees meer...]n soort depersonalisatie toestand voor 3 dagen waarin alles nep voelde en ik of dit gevoel meer wilde hebben of helemaal niet hierna ging dit weer weg. heb een paar keer eerder dit gevoel gehad in de tijd dat ik nog veel blowde. slik nu zelfs bupropion in combinatie met concerta, maar voel ik ook niks van. ook nadat ik stiekem 72 mg concerta nam uit wanhoop dat ik niet kon leren voor mijn toetsen en zou zakken. niks werkt voor mij behalve methylfendidaat (concerta ritalin of iets anders met methylfendidaat erin) de eerste paar dagen, na die eerste dagen stopt de werking en merk ik er niks meer van. methylfendidaat is een geweldig middel voor mij helaas stopt de werking ervan na 4 dagen ofz, daarna voel ik er helemaal niks meer van ook als ik dosis verhoog. ik heb geen hoop meer in medicatie en zal waarschijnlijk mijn adhd in toon moeten houden op andere manieren zonder medicatie

17-10-2023 | Vrouw | 64
ADHD
na het gebruik van 5 mnd.gestopt door te veel bijwerkingen.daarvoor gebruikte ik venlavaxine 35.5

17-10-2023 | Vrouw | 51
bupropion (300mg)
Chronische depressie
Ik neem nu ruim 10 dagen Wilbutrin 300,voordien sinds januari 150mg in combinatie van Fluxotine 40mg. Ik moest mijn medicijnen verhogen omdat ik me zo lusteloos , moe en voor niks geen zin meer had. Ook concentratie lukte moeilijk. Momenteel nog geen beterschap gevoeld. Wel angstiger en nerveus. Wel minder moe. Vanaf wanneer begin ik het dan te voelen?

24-09-2023 | Vrouw | 29
bupropion (150mg)
Een tijd geleden begonnen met Wellbutrin. Super tevreden over. Door de apotheek opeens op het huismerk bupropion gezet, dat ging helemaal mis. Toen was het zomervakantie en ben ik maar tijdelijk gestopt. Ik merkte opeens dat ik weer kon slapen en weer rust in mijn lijf had! Ik had geen idee dat dat door dit medicijn kwam. Toen een jaar niet geslikt, van alles voor ADHD gep[lees meer...]robeerd, maar dat was allemaal veel te heftig en te kortdurend. Bovendien net zo erg met slapen. Dus toen maar weer hiermee gestart. Het fijne aan Wellbutrin is dat het subtiel heel veel goeds doet. Je voelt je jezelf, maar dan op een goede dag. De schaduwkant is dus het slechte slapen. Ik schrijf dit nu ook midden in de nacht. Daardoor is het toch echt afwegen of dit het waard is. Maar het werkt zo goed op depressieve klachten EN licht op ADHD dat ik het toch weer wil proberen.

17-09-2023 | Vrouw | 42
ADHD
Da's niet door het nieuwe medicament dat ge u ellendig voelde maar zeker omdat ge dat antidepressivum gestopt was. Psychofarmaceutische geneedmiddelen zijn namelijk altijd zeer verslavend (daardoor had ge dat slecht gevoel, want afbouwen of stoppen is meestal bijna onmogelijk omdat ze zo verslavend zijn fysisch en geestelijk. Dat moet ge zeker niet onderschatten. Vandaar d[lees meer...]at meeste ook levenlang worden voorgeschreven. Stopt ge ermee dan krijgt ge serieuze ontwenningsverschijnselen).

14-09-2023 | Vrouw | 42
bupropion (300mg)
Overspannen/burn-out
Neem al 14 jaar Sipralexa voor mijn angststoornis waardoor ik deze vrij goed onder controle heb maar door bijkomende problemen met depressie en volledig geen energie meer te hebben 7 jaar geleden heb ik Wellbutrin 300 bij gekregen van mijn psychiater. Dit voor energie te geven. Dit heeft me wel enorm geholpen om te functioneren. Als ik het medicijn te laat inneem ‘s ochten[lees meer...]ds dan heb ik slapeloosheid ‘s nachts dus neem het rond 10u in. Heb vóór Sipralexa en Wellbutrin ook paroxetine gebruikt maar dit kon ik niet meer verdragen plots na enkele jaren. Venlafaxine had geen effect bij mij.

11-09-2023 | Vrouw | 20
Psychische klachten
Ik slik nu ongeveer 2 maanden de gewone/merkloze bupropion, voor depressieve klachten en ADD. Ben er best wel tevreden mee. De eerste 2 weken enorm last gehad van bijwerkingen, super depressed, angstig en emotioneel. Daar nu totaal geen last meer van, maar ik heb wel meer moeite met inslapen, heb vaak nare dromen en merk ook dat ik meer zweet dan hiervoor. Ik ben dit midde[lees meer...]l met name gaan slikken vanwege vanwege heftige PMS en menstruatie, maar ook het stukje ADD is mooi meegenomen aangezien ik geen Ritalin of Concerta mag slikken ivm eetstoornis. Ik ben sinds de start van dit middel mijn laatste 2 menstruaties geheel klachtvrij doorgekomen, dit is een wonder. Ook heb ik los van mijn cyclus veel meer grip op mijn emoties, geen wekelijkse mental breakdowns en kan me veel sneller over tegenslagen heen zetten. Wat de ADD betreft heb ik nog niet heel veel gemerkt. Ik merk denk ik wel iets meer doorzettingsvermogen, maar de algehele motivatie is vaak nog ver te zoeken. Al vermoed ik dat dit ook door stres kan komen. Dit maakt het dus wat lastiger voor mij om het te beoordelen.