lees de ervaringen

Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Bupropion (Wellbutrin)
Geef mening

Wordt gebruikt bij:

Wellbutrin werkt bij depressie door de hoeveelheid van de neurotransmitter noradrenaline in de hersenen te verhogen. Daardoor kan

[lees meer...]

volgende > >>
Pagina 1 van 7

03-02-2016

Dysthymie

Mijn leven bestaat uit golven van depressies, enthousiast ergens aan beginnen, na een aantal maanden gaat de golf hoog (mede door werkdruk), geef ik het op en houd zo het gevoel van falen in stand (door andere ad is dit in de loop van de tijd al wat afgenomen, vooral de paniekaanvallen en angst). Met de Wellbutrin ben ik in het algemeen vrolijker en heb wat meer zelfvertro[lees meer...]uwen, omdat dingen die me normaal hard raken iets minder hard binnenkomen. Het geeft me net dat steuntje in de rug dat ik nodig heb om de wereld iets positiever te bekijken. Het vlakt de toppen en dalen wat af. Hiermee ben ik in staat geweest om een aantal moeilijke keuzes te maken en milder naar mezelf gaan kijken. De sombere periodes met negatieve denkspiralen zijn niet weg, maar hebben wat minder impact op mijn leven. Het verschil met ad die op de serotonine werken (deze werkt op de dopamine) is dat ik minder suf/sloom ben. Eerder alerter.
28-01-2016

Wellbutrin XR (bupropion)

Ik heb al van jongs af aan last gehad van langdurige depressieve perioden, er zaten soms wel maanden of jaren tussen deze perioden en dan voelde ik me juist vrij goed. Er is nooit echt een duidelijke oorzaak geweest voor deze depressive perioden. Een aantal jaren terug is er dan ook ADHD bij mij geconstateerd waarvoor ik Ritalin slik, zonder ritalin is het echt onmogelijk [lees meer...]om mij te kunnen concentreren en stil te zitten. Toen ik weer in een depressie raakte merkte ik dat de Ritalin er vaak voor zorgde dat ik me nog ellendiger voelde. Toen werd mij Wellbutrin aangeraden, dit zou zowel kunnen helpen tegen mijn depressie als bij het verminderen van het slikken van Ritalin voor concentratieproblemen. De eerste weken waren echt verschrikkelijk, angsten zijn toen enorm toegenomen, durfde bijna niet meer mijn bed uit. Na ongeveer 4 weken verdwenen de ergste bijwerkingen, maar voelde ik geen verbetering sinds het slikken van de medicatie. Ik slik nu al meer dan 5 weken Wellbutrin en merk nog geen verschil met voorheen. Als concentratiemiddel heeft Wellbutrin niets toegevoegd, ik heb nog steeds hele erge stemmingswisselingen, voel me nog steeds neerslachtig, onzeker en nog steeds veel onrust in hoofd. Vanaf morgen ga ik 300mg slikken, ik hoop dat ik niet weer zo'n ontzettende last van bijwerkingen krijg in de eerste weken en dat ik snel verbetering zie. Ik las in veel andere recensies dat het even kan duren met Wellbutrin, maar dat het middel zeker de moeite waard is om te proberen, dit heb ik zelf tot nu toe nog niet zo ervaren.
26-01-2016

ADHD

Ik gebruik Wellbutrin xr 300 mg nu ongeveer 5/6 weken tegen symptomen van ADHD, maar tot nu toe merk ik er vrijwel niets van. In het begin had ik af en toe last van lichte misselijkheid. Ik ben niet rustiger noch actiever geworden. Het studeren gaat zoals het altijd gaat. Misschien moet het effect nog optreden, dus ik wacht nog even af. Hebben meerdere mensen dit ervaren m[lees meer...]et Wellbutrin?
21-01-2016

Wellbutrin XR (bupropion)

Nu al twee weken aan de wellbutrin 150 mg voorgeschreven voor een depressie. Op zich een prettig medicijn, wel wat versterking van de onrust. 1 groot probleem: ik slaap niet meer! Zijn er mensen die dit ook in de eerste opstart weken hebben ervaren? En hoe lang duurde het voordat dit over was?
16-01-2016

Wellbutrin XR (bupropion)

Ik ben een meisje van 19 jaar, ik kan wel zeggen dat ik al een heftig leven achter de rug heb en al van vroege leeftijd gekampt met depressie. Ik heb eerst 2 jaar elke week met een psychologe gepraat, omdat ik nog zo jong was, wou ik geen medicatie nemen, maar dat hielp uiteindelijk niet veel, hoe ouder ik werd hoe erger, ik ben dan gestart met Sipralexa mijn 1ste antidepr[lees meer...]essivum, ik had last van de bijwerkingen, maar na 4 maanden zag ik nog altijd geen verandering in mijn manier van denken en doen, nog altijd moe alleen maar willen slapen en donkere gedachten, heel prikkelbaar over emotioneel, toen ben ik overgestapt naar wellbutrin 150mg, ook veel last van de bijwerkingen, maar nog steeds geen effect, toen naar een hogere dosis overgestapt 300 mg en dit had wel zijn effect, ik begon dingen te ondernemen, te sporten, een opleiding gestart al wat examens gedaan waar ik voor het eerste deel geslaagd was, alles ging goed, ik was terug blij! Maar toen begon het weer berg af te gaan, ik heb mijn opleiding op hold gezet, ik snap het niet, ik pakte nog altijd de zelfde hoeveelheid en ik had niks in mijn levenspatroon veranderd. toen ben ik langsgegaan bij een psychiater, heb daar dan heel mijn levensverhaal moeten vertellen en toen heb ik ook te horen gekregen dat ik met een angststoornis zat.. deze mevrouw heeft me dan paroxetine voorgeschreven 20mg en ook circadin, omdat ik heel lang lag te piekeren 's avonds tot diep in de nacht, ik heb gisteravond mijn eerste pilletje van circadin gepakt, het ging niet gemakkelijker om in te slapen en werd ook 4-5 keer al starend wakker midden in de nacht, ik voelde me wat raar... deze ochtend om 9 uur heb ik mijn eerste pilletje van paroxetine gepakt en ik heb verrassend genoeg nog geen last van de bijwerkingen, ik moet wel samen met de paroxetine mijn wellbutrin 300mg blijven doornemen, nu nog even afwachten om te zien wat effect het gaat hebben! vele groetjes. J
01-01-2016

Veeeel bibberen .. Verder' goed
18-12-2015

ADD

Medicatie voorgeschreven door psychiater, om symptomen van ADD tegen te gaan. Ik ben rustiger geworden, maar het vlakt me niet af, gelukkig. Ook heeft het geholpen bij stoppen met roken en ben ik inmiddels 3 maanden geleden gestopt. Bijwerkingen heb ik niet, ik ben actiever, ik slaap goed en eet goed. Voor mij werkt dit medicijn goed.
15-12-2015

ADHD

Ik heb dit medicijn gekregen voor adhd. In begin merkte ik meteen al rustiger. De scherpe randjes eraf. Maar na een paar dagen begin ik heel misselijk te worden. Overgeven, ernstige diarree. Nu ik dit medicijn bijna 3 weken slik is de misselijkheid afgenomen. Nog wel erg na het eten soms. Er is best wel migraine-achtige hoofdpijn voor teruggekomen en hoge bloeddruk. Slecht[lees meer...] slapen. Ik wacht nog 2 weken, maar als het zo blijft stop ik. Ik heb trouwens best wel erg overgewicht en ik heb nu geen eetbuien meer dus ben al aan het afvallen. Dat is zeker een voordeel. Ik hoop dat het nog beter gaat worden, want ik voel me veel rustiger in mijn hoofd en vergeet minder. Liefs anna
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (705) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (363) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (353) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (323) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (273) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (256) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.