ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

08-09-2017

Wellbutrin XR (bupropion)

begin vorig jaar uitslag, adhd subtype add via ggz. Mede door depressie en kenmerken van adhd zonder hyperactiviteit, had daar alleen last van als ik een verhaal vertelde vd hak op de tak en te snel praten vaak daarnaast overdreven blij. Vaak wist mijn omgeving niet waar over ik het had. vergeleek mezelf vaak met mijn broer hij heeft adhd ( niet 24/7 hyper), maar erg moeil[lees meer...]ijk in omgang al vanaf onze kindertijd. Mijn zus was en is een uitblinker ze is dan ook een advocaat :-) super trotse zusje ben ik. Mijn klachten waren altijd laat zijn, hele dag slapen, vaak huilen, rommelig, zomaar leuk een dansje doen, geen animo, geen structuur voor mijn kind, geen dagelijkse klusjes, uitstellen, vergeetachtigheid, niet in staat zijn om rustig een boek te lezen, onmogelijk met mij een gesprek aan te gaan droom gewoon weg dan moest bijv lachen totaal niet geluisterd naar diegene, tv en mobiel tegelijk in gebruik, eenmaal achter de pc kan ik niet uit mezelf ermee stoppen, als een kip zonder kop rondlopen, vaak afzeggen, geen zin om sociaal te zijn, stemmingswisselingen, geen geduld met kind, kort lontje, dubbele afspraken maken of verkeerd genoteerd vaak niet verschijnen op een belangrijke afspraak, ook vriendinnen negeren ook vaak afzeggen, vaak ruzie, koppig, slechte relaties ook in de liefde, veel risico's nemen, geld verbrassen, zit nog steeds tot aan mijn oren in de schulden, maar eind 2018 word de schuldsaneringtraject gestart. Helaas heb ik tot op heden geen rijbewijs. afgelopen weken zie ik mijn toekomst wel positief in ben nog steeds onzeker, maar ik wil zo graag mijn salon openen en zet alles op alles om dat te verwezenlijken. Dit medicijn is geen wondermiddel, maar helpt mij om helder na te denken ook 2 keer nadenken voordat ik iets doe of zeg. ik laat mensen uitpraten, daarnaast discussieer rustig over een onderwerp of mijn gevoelens ben niet meer zo explosief en constant geirriteerd. ik slaap niet meer de hele dag en speel vaak met mijn kind en doen vele leuke uitstapjes samen bijv uit eten en een pretpark bezoeken gewoon iets simpels als naar de kinderboerderij of speeltuin gaan. geinteresseerd in haar schoolprestaties en met andere moeders afspreken zodat de kleine ook bij anderen kan spelen en vice versa. veel plannen en maandelijks een budget maken alleen kopen wat wij echt nodig hebben. ik word vaak blij wakker en we ontbijten weekend samen en neem elke ochtend trouw mijn 3 tabletjes in. in de ochtend heb ik op schooldagen soms wel een opstart probleempje maar probeer elke ochtend kleine klaar te maken voor school. Ik heb natuurlijk ook slechte dagen dat ik totaal niet toekom aan mijn to do lijstje of niet douche of te laat kom om mijn kindje op te halen maar heb Godzijdank een geweldige moeder die mij steunt en helpt. ik heb een lange weg te gaan maar als ik zo mijn best blijft doen en aanwezig bent voor mijn kind komt het zeker goed.
07-09-2017

Wellbutrin XR (bupropion)

Net 4 dagen begonnen aan dit medicijn nadat ik ongeveer een jaar lang citalopram 10mg heb geslikt voor depressieve klachten. Zit in mijn familie. Ik reageerde goed op citalopram maar vanwege bijwerkingen zoals lusteloosheid en een libido beneden het nulpunt heb ik de stap genomen om over te stappen en te kijken of Wellbutrin/bupropion iets voor me doet. Ik ben afgebou[lees meer...]wd van 10mg citalopram naar 5mg een week lang en afgelopen maandag overgestapt. Ik voelde het direct de eerste dag al: zweverig, hoofdpijn en wat maag/darm klachten. Op dit moment heb ik veel hoofdpijn, slaap ik minder goed in/door en ben ik dus vermoeid, last van diarree en ben ik soms geprikkeld/emotioneel. Omdat ik weet waar het door komt kan ik het goed relativeren maar vervelend is het wel. Ik moet na 2 weken terugkoppelen met mijn huisarts om te zien hoe het gaat. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die de switch hebben gemaakt van citalopram naar wellbutrin voor depressieve klachten? Ik ben namelijk benieuwd of de switch van de serotonine-heropname naar dopamine/noradrenaline effect heeft op mijn piekeren/somberheid op de wat langere termijn. Ik heb de hoop dat het meevalt gezien ik ook niet veel nodig had van de citalopram en Wellbutrin (hoewel minimaal) wel iéts doet met serotonine. Iemand ervaring?
05-09-2017

Psychische klachten

In mei 2017 begonnen met Wellbutrin. Eerste 3 weken veel bijwerkingen. Erg angstig, onrustig en paniekerig. Kwam m'n dagen bijna niet door. Hierna is dit afgenomen. Verdere bijwerkingen die bleven zijn piep in oor, hogere hartslag en onrust. Na 6 weken verhoogd, en 6 weken na verhoging pas positief effect. Voel me een stuk beter, heb geen diepe dalen meer en kom m'n dagen [lees meer...]een stuk beter door. Angst en chaos in m'n hoofd zijn afgenomen. Voelde me in het begin flink hopeloos maar ben nu blij dat ik door heb gezet met het doorgaan met medicatie. Pas na 12 weken effect maar voel me nu dus een stuk beter dan voorheen. Fijne tijdelijke ondersteuning zodat ik ruimte in m'n hoofd heb voor therapie.
28-08-2017

Wellbutrin XR (bupropion)

In combinatie met sipralexa 20 Mg amper bijwerkingen. Niet lang genoeg ingenomen om de effectiviteit te bepalen.
25-08-2017

Chronische depressie

Eerste 3 weken van inname geen effect en symptomen werden versterkt. Naderhand namen deze af. Medicatie zorgt niet voor afvlakking van gevoelens. Momenteel aan het afbouwen onder begeleiding van huisarts. Enkel bijwerking van spanning rond de mond.
21-08-2017

ADD

Reden voor gebruik: Focus/vergeetachtigheid-problemen verminderen, wat meer plezier beleven, minder emotioneel vlak zijn, dag/nacht ritme normaal maken. En ook om de depressieve klachten te verminderen (als gevolg van jaren niks kunnen). Middel is voorgeschreven door Psychiater, deze was zeer te spreken over dit middel, aangezien het minder erg aanjaagt dan Ritalin. Dit[lees meer...] is wel belangrijk, want ik heb overgewicht en een vervette lever. Belangrijk: Dit middel is een stimulant, dus zorg voor een goede timing qua inname, anders kan het je behoorlijk tegenwerken!!! 1e week : Eerste 3 dagen slikte ik de tablet (150mg) rond 10:30/11:00, gevolg was dat ik rond 03:00 niet in slaap kon vallen, want super energiek, conclusie, eerder in nemen. Vervolgens tot aan nu, neem ik de tablet rond 8:30 in, dit gaat prima zo, ik kan dus enigszins op tijd naar bed en dan snel inslapen ( alsnog 03:00/05:00 ). Eerste week merkte ik enkele lichte bijwerkingen, zoals niet in slaap kunnen vallen nadat ik wakker werd, dit kon al na 3 uur slaap zijn..., opvliegers en soms spontane jeuk. Maar ik voelde me meer energiek en aanwezig, kortom het had dus voor mij al effect, ook redelijk veel kunnen doen in deze week. 2e Week: Het in slaap vallen gaat goed, echter het weer in slaap vallen nadat ik de tablet heb ingenomen was erg lastig, ik begon wel last te krijgen van wazig zien aan één oog, dit kwam en ging ook zo weer weg. Ik merkte wel dat ik meer positief reageerde op prikkels van mijn omgeving, emotioneel meer stabiel, meer rust en niet meer de gedachten die als een stuiterbal met Mach 2 door je kop heen schieten, kortom positief. 3e Week: Ik was dus door mijn eerste voorraad van 15 stuks heen, dus herhaalrecept ingeleverd, nu had ik één pot van 30 stuks, de eerste 4 dagen leek het net alsof ik geen tabletten slikte, ik begon mij nu opeens slecht te voelen, moe en nog eens moe, kort lontje, veel slapen, en kon eigenlijk helemaal niks verdragen, dit is dan tot nu toe dan ook mijn slechtste week geweest. 4e Week: Ik voelde me zeer stabiel, vol met energie, ik beleef emoties ook zoals ik dat vroeger op een normale gezonde manier kon beleven, dus de emotionele vlakte is verdwenen. Lekker rustig qua gedachten, meer overzicht qua uitvoeren van taken. Enig nadeel voor mij persoonlijk is dat ik mij dus nu veel meer kan focussen op dingen, waardoor als het ware al het andere waar ik op dat moment niet mee bezig ben ook compleet als het ware niet bestaat, kortom hyperfocus-achtige verschijnselen, ook op momenten waarop ik niet eens echt zeer gefocust ben, en ik vergeet vaker de tijd. Ook raak ik nog sneller overprikkeld, maar dit is dan ook pas de 4e week, na een week of 6 moet duidelijk zijn of het wat doet voor mij, tot nu toe ben ik dan ook positief! 5e Week: Enige bijwerkingen zijn soms erg snel zweten (op voorhoofd alleen), soms wazig zien aan een oog, maar de rust en het overzicht zijn zeer goed te noemen, emoties ervaar ik nog veel meer, maar de bijkomende nadelen zoals het snel overprikkeld raken en het hyperfocussen zijn "erger" geworden. ---- Op dit moment zit ik dus in de 6e week, ik heb nu 39 maal 1 tablet geslikt, en het lijkt erop dat Wellbutrin XR voor mij goed werkt, en hopelijk blijft dit ook zo. Enige mogelijk bijwerking die ik nu voor het eerst ervaar, is dat mijn ontlasting erg zacht is, ik heb verschillende malen diarree gehad, terwijl het niet echt te verklaren is waarom, want wat ik eet is niet anders dan normaal, maar we zullen het zien. TLDR: Werkt voor mij zeer goed tot nu toe.
08-08-2017

ADHD

Na lang gebruik van ritalin en concerta heb ik hiermee betere resultaten en ben ik wat rustiger geworden.
01-08-2017

ADD

Depressie add. Strattera gebruikt klopte nog niet helemaal. Depressie bleef de overhand houden en passief gedrag was de norm. Al het andere (in referee afhd/add) al wel gebruikt/ geprobeerd. Nu na zoeken over de hele wereld... wellbutrin in combinatie met Strattera. Ja ja...wordt tegengesproken, maar in overleg en onderzoek van mijn apotheker en psychiater toch geprobeerd.[lees meer...] Strattera afgebouwd in 28dgn van 40 naar 20 mg en tegelijkertijd bupropion (jaja hier komt ie!!!) opgebouwd van 5 mg naar 75 mg, komende 28 dgn van 75 naar 150 mg. Dit kan via de regenboogapotheek. Dit laatste, met opbouwen, GROTE aanrader want ik heb 0 bijwerkingen en voel me per dag actiever en gezelliger. Mensen laat u niet zomaar wat toeroepen, bouw langzaam op!
Pagina 1 van 7

Mirena (1996) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (814) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (419) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (417) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!