Dexamfetamine

<< < vorige
Pagina 1 van 7
14-04-2019

ADHD

Al 8 jaar lang aan het aanrommelen met concerta en ritalin. Ontzettend veel bijwerkingen, waarbij het sociaal en emotioneel afgevlakt zijn en de zombie-modus mij er meestal van weerhield ze op mijn werk te slikken. Resultaat dat ik bijna tegen een burn out aan liep en steeds met mezelf in de knoop bleef zitten. Onrust uitte ik in overeten en mijn huid open krabben. Na al[lees meer...] jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik nu zelf ook sinds 2 dagen begonnen met Dexamfetamine. 4x daags 7,5 Mg. Ik heb zelf besloten ook de avonden in te nemen, omdat ik vooral de rebound erg vervelend vind. Door savonds ook nog een dosis in te nemen krijg ik de rebound terwijl ik slaap en heb ik er minder last van. Ik heb overigens niet erge slaapproblemen door de dex, wat ik bij concerta en ritalin wel heel erg had. In eerste instantie heel positief, want ik heb geen last van de zombie-modus. Ik ben nog steeds vrij spontaan en kan gewoon lachen om grapjes i.p.v. zo apathisch voor me uit te blijven staren. Wel het gevoel dat ik drugs heb gebruikt en zit te spacen. Ik ervaar de wereld nu wederom anders, maar misschien is het een kwestie van wennen. Eetlust is totaal weg en in 2 dagen al 2 kilo kwijt. Maar dit had ik destijds met concerta ook. Soms ontzettende hoofdpijn en hartkloppingen maar hopelijk wordt dit minder. Ik merk wel dat ik veel minder onrust ervaar en mijn hoofd niet continue alle kanten op schiet. Helaas daardoor wel ruimte om veel na te denken waardoor al mijn ‘demonen’ zoals onzekerheid en weinig eigenwaarde weer uit de kast komen. Het schijnt dat dit een gevolg is van onbehandelde adhd. Voor jullie beeldvorming; ik was 22 toen ik de diagnose kreeg en met concerta begon, nu ben ik net 30 en ben ik begonnen met Dexamfetamine. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook psychologische hulp krijgen tegen de negatieve gedachtepatronen? Ik denk dat ik hier nu wel opnieuw mee aan de slag moet.. de Dex creëert de rust, maar nu nog een positiever zelfbeeld zien te ontwikkelen. Indien iemand ervaringen wil uitwisselen sta ik daar zeker voor open. Toch fijn om te weten dat je niet de enige bent:)
23-03-2019

ADHD

Ik gebruikte al een jaar (sinds mijn diagnose) merkloze dexamfetamine van 2,5 mg. Ik was er enorm blij mee en het helpt me naast ADHD ook bij depressieve klachten en mijn slaapstoornis. Maar nu heb ik ineens Amfexa gekregen. Ik heb drie keer gevraagd of het EXACT hetzelfde is, want ik wil niks anders. Volgens de apotheker was dat zo. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken [lees meer...]wat Amfexa voor rotzooi is. Het enige wat het doet is me wakker houden tot 4 uur 's nachts. In plaats van de mentale helderheid die gewone dex geeft lijkt het wel alsof ik in een droom leef, alles gaat langs me heen. Ik kon met dex gewoon naar de supermarkt en met de trein in de spits, maar nu ben ik enorm paranoïde. Ik ben rusteloos, kan niet slapen, heb hoofdpijn, voel me enorm down. Dexamfetamine is super, maar Amfexa komt gewoon rechtstreeks uit de hel.
19-03-2019

ADHD

Gebruik dexamfetamine nu 1,5 maand en mijn ervaringen zijn wisselend. In de ochtend en voormiddag voel ik me gefocust, minder moe en redelijk opgewekt. In de namiddag en avond wordt mijn lichaam moe en word ik nerveus, onwezenlijk, geirriteerd en gespannen. In de avond ook extreem moe. Heb allerlei intervallen en doseringen geprobeerd maar de winnende combinatie zit er tot[lees meer...] op heden nog niet tussen. Vooral de rebound is extreem heftig. Blijf het wel nog even volhouden want de enkele keren dat het goed aansloeg werken enorm helpvol.
01-03-2019

ADHD

Ik ben net begonnen met dit medicijn en heb wisselende ervaringen. Van top dagen tot dagen dat ik nauwelijks effect merk tot enorme terugval. De combinatie met koffie (waar ik al overgevoelig voor was) is bij mij extreem. Ging trippen (fijn, maar niet wat ik dagelijks zou willen mee maken), knarsetanden, heel veel praten. Die avond enorme dip, verward, voelde me zeer slech[lees meer...]t. Het bleek gelukkig een incident op de 2e dag van gebruik. Het is nog te vroeg om uitgebreid over mijn ervaringen te vertellen en ben bovendien erg verkouden en heb een blessure die me wakker houdt snachts dus eea is moeilijk te beoordelen, maar de hoofdreden dat ik dit schrijf is om te wijzen op hoe zeer de werking en bijwerkingen afhankelijk zijn van wat je doet en eet. Bewegen (wandelen) lijkt een positieve invloed te hebben. Koffie dus extreme interactie bij mij. Bij een bakje havermout in de ochtend een top effect, precies wat ik zou willen. Vanochtend nam ik daarnaast ook thee met citroen en honing en een multi vitamine pil en de de werking was nihil. Na nalezen blijkt vitamine c en evt andere stoffen die je urine verzuren de werking enorm te kunnen verminderen. Ook zijn er blijkbaar stoffen (vit b6, b12?, omega x) die het zou kunnen verbeteren. Zo ook kunnen de bijwerkingen blijkbaar verminderen bij het juiste voedings en beweeg/leef patroon. Wat wel of niet werkt ben ik nog niet uit en is ook heel persoonlijk - getuige de ervaringen op deze site - maar ik raad iedereen aan om naast het uitproberen van moment en dosering ook vooral te experimenteren met je eet en leef gewoonte rondom het gebruik van dit medicijn en op zoek te gaan naar de interactie (best na te zoeken in het Engels, in het Nederlands is minder Info lijkt het). Voor mijn korte ervaring geldt: het kan in de juiste combi een fantastisch effect hebben. Rust, focus, plezier, zorgen lijken van me af te vallen, maar het is echt zoeken naar de juiste balans.
28-02-2019

ADD

Ik kreeg dit middel voorgeschreven i.v.m. somberheidsklachten in combinatie met een vorm van adhd. De werking begon direct: opgejaagd gevoel, versnelde hartslag, een soort roes alsof ik dronken was. Onprettig. De volgende dag hetzelfde, alleen dan zonder de roes. Ik kon slecht schakelen tussen taken en signalen kwamen laat binnen waardoor ik traag reageerde. Ook het autori[lees meer...]jden leidde hier onder. Ik was chaotisch, terwijl ik normaal gesproken gestructureerd ben. Ik deed langer over taken. Ook had ik de eerste paar dagen last van een droge mond, hoeveel ik ook dronk. Als het middel uitgewerkt was, was ik doodmoe, zo moe dat ik dubbel zag en naar bed moest. Dag 4 en 5 merkte ik bijna niets meer van het middel, alleen was ik nog chaotisch en kon ik slecht schakelen. Mijn partner gaf aan mij als hyper te ervaren. Na contact met de specialist (waarin ik bovenstaande allemaal vermeld heb), is de dosis verdubbeld. De dag dat dit gebeurde kwamen alle klachten zoals op de eerste en tweede dag beschreven terug, alleen dan heftiger. Op advies van de specialist na 7 dagen gestopt. Ik heb er geen positieve ervaringen aan. Het enige positieve was dat ik geen last had van vreetbuien. Mijn gewone trek nam echter wel toe.
21-02-2019

ADHD

ik gebruik het voor mijn concentratie, het werkt erg goed ik kan een lange tijd goed werken alleen het nadeel is is dat ik het gevoel krijg alsof ik koorts heb en erg misselijk kan worden
26-01-2019

Dexamfetamine (dexamfetamine)

Gebruik dit eigenlijk offline omdat dit medicijn omdat dit eindelijk wel invloed heeft op m'n stemming, heb vele ADs gebruikt zonder enig resultaat, Door dit medicijn ging het zoveel beter niks geen last meer van depressie o.d. Uit voorzorg gebruik ik het 1
24-12-2018

Dexamfetamine (dexamfetamine)

vervanger voor bupropion plus methylfenidaat. Daarnaast gebruik ik fluvoxamine die door de psychiater met 1/3 verlaagd is van wege de kans op h. Circa 1 uur na inname overvallen door vermoeidheid. Depressie toegenomen. Volgens psychiater geeft dexamfetamine ook een grote kans op het serotoninesyndroom. Ik vraag mij af waarom dit middel zoveel beter wordt geacht dan mijn v[lees meer...]orige medicatie terwijl de klachten verergeren en ik er lethargisch en moe van word. Vandaag besloten met alle medicatie te stoppen want erger kan het niet worden.
23-12-2018

ADHD

Ik heb op volwassen leeftijd (37)de diagnose ADHD gecombineerde type ADD gekregen. Ontzettend last van een vol hoofd, deze draaide overuren dag in dag uit! Sochtends als ik op stond "begon de stem alweer te praten" daar werd ik doodmoe van al dat "denken". Ik werd boos op het "gekakel" in m'n hoofd en dacht echt vaak "HOU TOCH IN GODSNAAM EENS OP"! Ik heb ook last van o[lees meer...]vergevoeligheid licht, geluid en sliep heel slecht! (Nu in ieder geval al gemiddeld 2uur meer) en kan dus nu gemiddeld 6/7 uur slapen en voel me meer uitgerust. Ik had ook enorm last van perfectionisme en faalangst b.v. met een examen, kreeg ik complete blackouts en wist in 1x 0,0 meer, dit terwijl ik wel erg goed kan leren (bovengemiddeld IQ) en voelde mijzelf dan zo dom. Of b.v. in mijn huishouden bepaalde dingen op een bepaalde manier "MOEST" doen en vervolgens gebeurde het niet! Ook had ik het "alles of niks" gedrag b.v. altijd diegene die bij de borrel op de kop naar huis ging, geen rem! Het feestje is nooit afgelopen toch... Ik heb verschillende medicijnen sinds de diagnose gehad. Dit schijnt de standaard procedure te zijn. (Schandalig trouwens maar, dat is een andere discussie). Ik moet zeggen, ik gebruik deze medicijnen nu al ruim een jaar en ik kan echt met recht zeggen dat ik hier veel baat bij heb. De scherpe kantjes zijn dr af en eindelijk ben ik niet meer diegene die als laatste op de kop naar huis gaat!
22-12-2018

ADD

Graag wil ik mijn ervaring delen in de hoop dat anderen daar baat bij hebben. Het gaat met name over de wisselende werking en dat op den duur de werking afneemt. Het medicijn slik ik officieel voor mijn add maar voor mij werkt het ook tegen somberheid. Naast de dex slik ik tevens venlafaxine 150mg tegen een depressie en angstklachten. De dex geeft daarin het laatste ma[lees meer...]ar cruciale zetje. Het geeft mij niet per definitie rust want als ik teveel op de hals neem en teveel bezig ben dan wordt ik erg zenuwachtig en onrustig. Doe ik het rustig aan dan komt de werking tot z'n recht. Je eigen lichaam maakt logischerwijs zelf dopamine/nor-adrealine aan in een bepaalde verhouding dat afhankelijk is van de situatie waar je in zit. En ja, dat is bij ieder mens weer een beetje anders.. Heel kort door de bocht, dex verhoogt deze stoffen (niet gelijkmatig). Wellicht hebben mensen er baat bij wanneer ik zeg dat gedrag een belangrijke rol speelt bij de werking van het medicijn. Jaren geleden werkte dit medicijn niet goed en nu wel. Ik vermoed dat het voornamelijk aan mijn gedrag ligt maar de invloed van de overige medicatie kan natuurlijk ook een rol spelen. Maar nu het addertje onder het gras waarvan ik vermoed dat heel veel mensen hier onbewust last van hebben. De werking neemt geleidelijk af... Ik kan hier alleen vanuit mijn eigen ervaring praten maar voor mij is dit een groot ding. Met het addertje onder het gras bedoel ik niet direct de werking die afneemt maar de reden ervan. Voor mij is het overduidelijk dat dex de kwaliteit van mijn slaap beinvloed. Niet meteen voelbaar en ook niet na twee weken. Langzaam sluipt dit er bij mij in en ik merk het alleen als de werking afneemt en de bijwerkingen toenemen. Bij een (of twee) nacht doorhalen en het drinken van een koffie geeft voor mij een soortgelijk effect dat ik ervaar na 2+maanden bij het slikken van de medicatie. Je bent wel iets meer wakker maar geforceerd. Wanneer mensen last krijgen van een verminderde werking, wat ik regelmatig lees, zou je erover na kunnen denken (en in doktersoverleg!!) om een paar dagen of langer te stoppen. Observeer wat je voelt die dagen. Voel je je uitgeblust en moe, dan zou dit een reden kunnen zijn. Als laatst wil ik zeggen dat een goede nachtrust ongelooflijk belangrijk is. Veel ziektes en kwalen worden al gelinkt bij langdurige slaaproblemen. Dit is het addertje onder het gras waar ik het over heb en wat ik ervaar bij mezelf wanneer de werking minder wordt. Op het moment van schrijven realiseer ik mij dat ik ook maar een kleine pauze in moet lassen. Bah geen zin in.
12-12-2018

ADHD

Na sceptisch te zijn tegenover medicijnen en zeker na de ritalin ervaringen toch met de dokter in gesprek over mijn ADHD klachten. Hierbij is er gekeken welke mogelijkheden er waren maar wel expliciet aangegeven geen ritalin meer te willen. Toen kwam als optie voor medicijnen dexamfetamine en wat alternatieve mogelijkheden zoals mediteren etc. ook gevraagd naar de werki[lees meer...]ngen van CBD maar volgens de specialist te weinig concrete signalen dat het zou werken. Omdat ik dacht dat mediteren en dergelijke niets voor mij is, mede door mijn ADHD, gekozen voor dexamfetamine. Na een kort gezondheids onderzoek begonnen met het medicijn. Het eerste wat me opviel is dat er nauwlijks bijwerking waren. Vermindere eetlust is het enige wat optrad maar het was niet zo dat ik niks naar binnen kreeg wat bij Ritalin wel het geval was. na 2 weken aangekeken samen met de dokter wat het deed. ik was wel wat kg verloren maar dit had ik ook niet anders verwacht. Omdat ik ziek was een telefonische afspraak gemaakt 1 week later. Toen telefonisch aangegeven dat het super werkt maar ik toch dacht dat een hogere dosering beter is. nu zit ik momenteel op 5mg Conclusie: Zoals een andere hier terecht verteld heeft; het is niet dat je concentratie probleem weg is maar de energie die je erin steekt wordt beloond. Door de weinig bijwerkingen en het toenemen van de concentratie voel ik me meer gefocust.
09-12-2018

ADHD

Vandaag begonnen met dexamfitamine, ontzettend huiverig omdat ik antimedicijn ben .Via ADHD centraal hele dag testen , moest de dag na de test al aan de medicijnen beginnen, lastig omdat ik wist dat ik twee uitjes had waarbij ik wist dat ik zou gaan drinken . Al mijn hele leven veel alcohol gedronken , altijd al onrust in mijn lijf en impulsief en heel druk in hoofd , spri[lees meer...]ng van de hak op de tak. Wil veel en maak dingen niet af . Dus ze maakte bij ADHD een uitzondering en kon later beginnen met medicatie . Vandaag dan begonnen met de medicatie , ik weet niet of ik al iets merk , mijn partner vind me al rustig . Ik ga het nu twee weken proberen en een dagboek bijhouden, dus ga geen alcohol hierbij drinken . Dat is het enige waar ik tegen aan zit , ik probeer te kijken wat het met mij gaat doen nu
23-11-2018

ADHD

Mijn ervaring met dit medicijn zijn niet goed. Ik slikte 3 x per dag 7,5 mg. In het begin had ik vooral last van een verminderde eetlust, hoofdpijn en slapeloosheid. Ik viel de eerste twee weken 2 kilo af en in de weken erna ook nog eens 3 kilo. Ik ging steeds slechter slapen en op een gegeven moment merkte ik dat mijn haar dof werd en ging uitvallen. Ik ging steeds meer i[lees meer...]n mijn hoofd zitten en op een bepaald moment raakte ik er van overtuigd dat ik in de gaten werd gehouden door de AIVD, omdat ik staatsgeheimen had ontdekt. Ik wilde mij. Laptop en telefoon weggooien. Toen greep mijn partner in en ik ben abrupt met de medicatie gestopt. Hierop verdwenen de klachten gelukkig ook vrij snel. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar op het moment zelf was ik erg bang. Voor mij wegen de voordelen absoluut niet op tegen de nadelen, maar uit contact met degene die mij dit middel heeft voorgeschreven, zijn de hevige bijwerkingen die ik kreeg op dit medicijn wel echt uitzonderlijk. Ik mag dit middel niet meer gebruiken en heb het niet meer aangedurfd een andere vorm van medicatie te gebruiken. Liever voor altijd chaotisch dan kaal en psychotisch
19-11-2018

ADD

Na een tijdje Concerta gebruikt te hebben waarbij ik enorm veel bijwerkingen heb ondervonden, ben ik overgestapt naar Dexamfetamine. Door de hoog ingestelde hoeveelheid van het vorige medicijn ben ik ook met Dexamfetamine hoog gestart, heb ik het afgebouwd maar kwam door gewenning en gebrek aan beweging ( na een ongeluk, revalidatie en flinke toename van lichaamsgewicht) ,[lees meer...] mijn lichaam in de war en wist ik niet meer wat ik er mee moest doen. Ik ging steeds meer nemen maar had niet meer het gewenste effect. Toen de zorgverzekering het ten slotte ook niet meer ging vergoeden ben ik op aanraden van de psychiater overgestapt naar Wellbutrin en heb er verder nooit meer iets bijgenomen.. Sinds die tijd heb ik meer rust ervaren, verdwenen de bijwerkingen en dat ervaar ik tot de dag van vandaag zo. Stabiliteit dus..
31-10-2018

ADHD

van januari tot maart heb ik dex gebruikt. Hier ben ik mee gestopt omdat in deze periode ik heel erg prikkelbaar en agressief werd en mijn ADHD klachten alleen maar erger werden. Ik heb nog 2 keer mijn dosis verhoogd, maar dit werkte niet. Mijn concentratie was dan wel subliem, maar ik had ook het idee dat ik de wereld waarnam alsof ik in een donzen deken zat. Het leek[lees meer...] we alsof a mijn zintuigen minder actief waren. Hierdoor kreeg ik paniek aanvallen, omdat ik altijd het idee had achter de feiten aan te lopen. Mijn ouders hebben ook aangegeven dat ik niet meer mijzelf was. Maar ik moest en zou dit blijven gebruiken, mijn concentratie was immer uiterst goed du het zou toch wel goed werken. Tot ik op een dag ziek werd a.g.v. een ei-allergie, waardoor mijn medicatie niet binnen bleef. Ik merkte die dag dat ik weer mijzelf was en ondanks het ziek zijn mij prettiger voelde dan de drie maanden ervoor. Inmiddels heb ik meer inzicht in hoe ik mij in deze periode gedroeg en schaam mij hiervoor. Ik vindt het een wonder dat mijn vriend bij mij is gebleven tijdens deze periode.
24-10-2018

<< < vorige
Pagina 1 van 7

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (491) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (467) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!