Dexamfetamine

Medikinet (113 meningen)
Strattera (109 meningen)

22-08-2019

ADHD

Dit gebruikte ik voordat ik moest overstappen van minister omdat Amfexa hem zo de angst had aangejaagd met als die Dexamfetamine-fabriekjes/apotheekjes. (En wij van Amfexa doen het wel even beter... Uh..en duurder ja dat wel). Ja, én Amfexa werkt dus helemaal niet goed :-( Wil de Magistrale Bereiding terug!
19-08-2019

ADHD

word erg moei van deze medicijnen, maar stoppen is ook geen optie dan verliest ik mijn concentratie en kan ik niet meer stil zitten .
14-08-2019

ADD

Dexamfetamine 2.5 mg van Pharmaline gaf mij zoveel meer kwaliteit van leven. Een opgeruimd hoofd, huis , werk beter vol te houden, meer energie, positiviteit etc. Nu verplicht over op Amfexa dit doet precies het tegenover gestelde geen energie(futloos), duizelig, licht in het hoofd, geen concentratie, lichamelijke onrust en hartkloppingen. Waardeloos! En volgens de apothe[lees meer...]ek mag de dex 2.5 niet meer besteld worden door het preferentie beleid wat ik geloof eurocept zich veroorloofd heeft.. belachelijk.
06-08-2019

ADHD

Na een lange zoektocht naar juiste medicatie zonder teveel bijwerkingen (zoals ik die bij bijv. Ritalin en Concerta wel had) uitgekomen op Dexamfetamine. Na geleidelijke opbouw op 2 x 12,5 mg en 1 x 7,5 a 10 mg uit gekomen. Werkt fijn, meer rust in hoofd terwijl het ook een meer wakker gevoel geeft tegelijk (wellicht ook door minder vermoeiende chaos in hoofd). Door pa[lees meer...]tentgebeuren vorig jaar, overgestapt op 2,5 per tablet. Eigenlijk alleen maar fijn, is makkelijk te doseren (bijv. later op de dag iets minder pakken). Helaas voor voldongen feit gesteld onlangs dat dit niet meer gemaakt (kon) worden en ik moest overstappen op amfexa. Zou zelfde moeten werken. Effect blijft daarvan uit, alleen maar nare bijwerkingen (die ik eerst niet eens linkte aan), zoals (erge) neerslachtigheid/ depressie en steeds chagrijnig-ontzettend boos zelfs! (ben juist zo'n blijerd van nature!) . Ik ken mezelf niet terug. Ook last van hartkloppingen en duizeligheid, trillende handen. Bij Dexamfetamine nooit gehad. Dat was echt een hulpmiddel. Amfexa een ramp. Baal van de overstap, hoop dat Dexamfetamine toch weer verkrijgbaar wordt, want dit is een drama, zelfs zo erg dat ik nauwelijks meer kan functioneren!
27-07-2019

25-07-2019

ADD

Sinds kort ben ik erachter dat ik add/adhd heb. Echt een grote ontdekking, om erachter te komen dat wat ik voelde, niet zo is, zoals de meeste mensen het leven ervaren. Dat het allemaal zoveel rustiger kan zijn in je hoofd. Sinds 1,5 maand gebruik ik dex. en ik voel ik me een stuk fijner en relaxter, op alle leefgebieden. Waar ik last van had: - Constante onrus[lees meer...]t : steeds switchen qua werk/ hobbies. interesses/ cursussen. Oh nu wordt ik timmerman want dat zag ik op tv, of nu wordt ik doktersassistent, en dan ook meteen inschrijven en geld overmaken voor de opleiding. En dan daarna denken, huh, waarom deed ik dat? Dat past helemaal niet bij mij. Het gevoel hebben dat ik iets "nuttigs" moet doen. - Gedachten die niet stoppen. Gesprekken die ik heb gevoerd, steeds herhalen in mijn hoofd en steeds aanpassen. Gesprekken alvast voeren die nog niet gebeurd zijn. Heel erg piekeren over alles wat ik zou moeten doen en nog niet heb gedaan. - Alles of niets mentaliteit: of keihard werken of totaal uitgeput zijn. Er was geen enkele balans. Op het werk nam ik geen pauzes en ging ik altijd door. Überhaupt vreemd opkijken als mensen heel relaxed ff een pauze nemen. Het werk dat ik deed checkte ik 10x omdat ik bang was fouten te maken. Na het werk was ik totaal uitgeput en had ik nergens meer energie voor. Moe dus ook. - Focussen op 1 taak: Niet goed kunnen focussen op een taak omdat ik alweer met de volgende taak bezig ben. 10 dingen tegelijkertijd doen, maar niets afmaken, of met veel moeite. - Slecht korte termijn geheugen. Iets echt 3 keer hardop moeten herhalen om het te onthouden. (als iemand bijvoorbeeld zegt: neem je dat even mee? dan zei ik: jas mee, jas mee, jas mee) Hoofdrekenen lukt niet, omdat ik het eerste gedeelte van het sommetje ben alweer ben vergeten als ik bij het 2de gedeelte aan kom. - Op sociaal vlak had ik last van: Gesprekken niet kunnen volgen, afdwalen en onrust: Schiet op met je zin! De meeste mensen praten zoooo langzaam. Het gevoel hebben dat ik er niet bij ben met mijn hoofd en weer wat wil gaan doen. Ook niet goed uit mijn woorden kunnen komen. - Stemming: mijn stemming switchte nogal.. als ik niet precies goed had geslapen of gegeten, was ik meteen erg moe of sacherijnig, of emotioneel en heel erg onzeker. Prikkels niet kunnen verwerken, overprikkeld zijn en geïrriteerd worden, en daarna lang afzonderen. De meeste dingen die ik heb genoemd zijn nu echt zoveel beter. Ik wil nog steeds alles snel doen en ben wel onrustiger dan de meeste mensen , maar het is gewoon veel rustiger in mijn hoofd en ik ben niet met alles tegelijkertijd bezig. Heb ook veel meer energie en minder last van prikkels en geluiden. En op sociaal gebeid kom ik beter uit mijn woorden en kan ik gemakkelijker gesprekken voeren. Ik ben gewoon echt heel blij met dex. en de ontdekking, dat het een verstoring in de neurotransmitters dopamine en noradrenaline is, die leidt tot deze problemen. En dat het niet zo is dat ik gewoon maar wat meer moet mediteren. :) Hoor graag wat er bij jullie verbeterd is!
21-07-2019

ADHD

Ik gebruik nu dexamfetamine sinds 3 jaar. Ik heb recent voor het eerst een rust-pauze ingelast omdat ik het geval had dat ik gewend raak aan dexamfetamine. Tijdens de rust-pauze kwam ik erachter dat - wat de dokters je ook vertellen - dexamfetamien is verslavend, psychisch maar ook lichamelijk. Ik kreeg in de rust-pauze (cold turkey gestopt) enorme afkick verschijnsele[lees meer...]n, angst-paniek aanvallen, trillen, warm, koud gevoel, zware onrust. Allemaal afkick verschijnselen die ik ken van Benzodiapines, maar deze zijn korter. Het duurde ongeveer 2 dagen voor ik me beter voelde. Ik vond het waard dit te melden, aangezien de huisarts in mijn geval alles als "niet verslavend" afdoet. Wel dus.
17-07-2019

ADD

Overgestapt van Methyl door vervelende bijwerkingen. Sinds bijna 1 jaar op dit medicijn. Minder bijwerkingen maar nog wel merkbaar. Positief echter op gedrag met name concentratie en sociaal.
29-05-2019

25-05-2019

ADD

Ik heb begin dit jaar besloten medicatie weer een kans te geven, i.v.m. verandering van werkzaamheden en workload. Ik ben voornemens de medicatie enkele dagen per week te gebruiken tot ik m'n nieuwe cadans heb gevonden. Ik voel me met dexamfetamine net zo levendig als anders. Groot pluspunt in vergelijking met Ritalin. M'n beste vriendin merkt nu in mij als persoon geen[lees meer...] verschil t.o.v. zonder medicatie, terwijl ik met Ritalin in een een soort zombie veranderde. Concentratie gericht vasthouden en prioriteiten stellen gaan me (net als met Ritalin) veel beter af dan zonder medicatie. Wel merk ik dat ik erg moe/futloos ben op de dagen dat ik de pillen niet neem. Als ik een dag niets hoef neem ik de pillen (i.s.m. arts) niet, maar kom ik vaak ook mijn bed nauwelijks uit en dat vind ik erg vervelend: extremere opstartproblemen dan zonder medicatie. Ook het monitoren van mijn slaappatroon blijft (mede door onregelmatig werk) een uitdaging. Die lethargie kan een gevolg zijn van onregelmatig gebruik van de medicatie, met als gevolg een onregelmatig slaappatroon. Ik kan me echter ook voorstellen dat ik gedurende het gebruik mijn 'batterijen' zo ver leeg trek, dat ik rust in moet halen. Ik ga hierover in gesprek met m'n arts. In het laatste geval zal ik met de medicatie stoppen.
23-05-2019

ADHD

Ik neem al 5 jaar dexamfitamine enkel tijdens de examenperiodes (2x14mg per dag). Het werkt om mij te kunnen concentreren, maar na mijn studies zal het zeker niet meer opwegen tegen de vele bijwerkingen. Ik lees bij niemand dat hij/zij last krijgt van reflux, ben ik de enige?
22-05-2019

13-05-2019

ADD

Sinds januari 2019 de diagnose ADHD type ADD gekregen op eigen verzoek. Ik kwam tot inzichten door een collega die symptomen omschreef waarin ik mijzelf herkende. Het resultaat van de diagnosestelling verbaasde mij daarom niet. Over het algemeen kan ik in deze paar maanden van gebruik stellen dat het bitterzoet is. Aan de ene kant bieden de medicijnen mij rust in mijn alti[lees meer...]jd overvolle hoofd. Ik kan mijn hersencapaciteit beter gebruiken en toepassen op momenten waar het moet. Mijn humeur op het moment van inwerking is vrijwel vaak heel goed en ik voel niet dat ik moe ben. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen omdat ik eindelijk kan nadenken zonder constant afgeleid te zijn. Aan de andere kant ondervind ik een aantal psychische problemen. Mijn PTSS is teruggekomen. Dit na ongeveer 3 maanden na gebruik. Omdat ik zoveel tijd heb om na te denken, pieker ik over onzekerheden. Ik slaap de laatste tijd slecht tot bijna niet omdat ik in de nacht het meest nadenk. Ik overdenk en pieker mezelf suf waardoor ik ontzettend erge hartkloppingen krijg. Ik slik daarom melatonine pillen om te kunnen slapen. Ik heb onlangs ook een psycholoog benaderd om mij te helpen met mijn PTSS. Daarnaast ben ik 12 kg afgevallen sinds februari. Ik ben ook vaak in de war en weet ik niet wie ik ben sinds ik ineens wél goed kan nadenken en stilte in mijn hoofd heb. Het is lastig uit te leggen wat ik voel tenzij je herkenning kunt vinden in mijn ervaring. Ik ben van mening dat als je geen diepe psychische onopgeloste zaken hebt, je deze klachten niet zult hebben alleen als je die wel hebt .. bereid je voor.
11-05-2019

ADHD

Gebruik dexamfetaime nav diagnose (milde)ADHD onder begeleiding van psychiater icm therapie. 3x2,5 mg na 1 week verhoogd naar 3x5 mg ivm matige effect. Bijwerkingen in eerste drie dagen lichamelijk wat erger maar dit ging over. Psychische bijwerkingen bleven jammer genoeg en wogen voor mij niet op tegen de positieve effecten. Kon me wat wat beter concentreren en uitstelged[lees meer...]rag was verdwenen maar voelde me erg prikkelbaar en had last van stemmingswisselingen. 4 weken volgehouden en toen gestopt in overleg met psychiater. Overgestapt op methylfenidaat (ritalin) maar daarmee precies dezelfde bijwerkingen dus ook gestopt na 2 weken. Het was van tevoren bekend dat de kans hierop groot was. Binnenkort overleg met psychiater om te kijken wat de volgende stap kan zijn, wellicht bupropion. Conclusie: dexamfetaime werkte voor mij een beetje maar ik ben gevoelig voor dit type medicijn waardoor dit medicijn niet bij mij past. Jammer maar niks aan te doen, ik heb het geprobeerd!
10-05-2019

02-05-2019

ADHD

Op mijn 22ste de diagnose ADHD en ADD gehad. Begonnen met 2 keer per dag 5 mg. De eerste 2 weken behoorlijk veel last gehad van de rebound klachten. Het voelde alsof ik dood ziek was. (Misselijkheid, duizelig, hoofdpijn, droge mond, last van mijn ogen ) Ook best wel wat afgevallen wat voor mij niet best was omdat ik altijd al op ondergewicht zat/zit. Ik woog voor het g[lees meer...]ebruik van de dexamfetamine 53 kilo en ben toen afgevallen naar 48 kilo. Omdat ik me niet elke avond dood ziek wilde voelen, heb ik na overleg met de zorgverlener besloten om op venlafaxine over te stappen. Ik zocht dit eerst op internet op en kon hier niks positiefs op vinden, mijn gevoel zei me dat ik hier niet aan moest beginnen. Toen met lichtelijke angst weer terug gegaan naar de dexamfetamine. Ik slik op dit moment 2 keer 7,5 mg op een dag, en kan gelijk merken wanneer ik een dosis vergeten ben. Dan ben ik weer hartstikke onrustig in m'n hoofd en lichaam, begin ik over mijn woorden te struikelen en praat ik als een sneltrein. Het medicijn werkt voor mij nu super goed, ik ben er heel alert van geworden en voel rust in hoofd en lichaam. Ook na 2 weken helemaal geen last meer gehad van de rebound klachten.

Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum