Ervaringen met Dexamfetamine

ADD (159 meningen)
Narcolepsie (1 mening)

06-11-2023 | Vrouw | 50
ADHD
Jaren geleden met Dex begonnen. Eerst met Methylfenidaat begonnen, vreeselijke rebounds en had er geen goed gevoel bij.. met Dex; wel het werkte super. Toen werd het Amfexa en daarna Tentin.. het ging wel maar niet altijd goed. Vorige wk kreeg ik Dex weer en ik voel me veel rustiger en beter. Alleen heb ik wel weer dat begin gevoel van toen ik eerst met Dex begon.. geen [lees meer...]trek, veel dorst en een beetje hyper van binnen (ik bedoel dat rush zeg maar) en niet echt hartkloppingen maar weet je dat gevoel waar je denkt je bloed te kunnen voelen pompen door je lichaam? Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit ook hebben? hl

06-11-2023 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb vorige week een herhaalrecept opgehaald voor mijn ADHD (dexamfetamine, 5mg). De leverancier is veranderd. Eerst had ik Dexamfetamine via Tentin en nu heb ik dexamfetamine via De Magistrale Bereider (DMB). Dit medicijn werkt voor geen meter. Ik kan me niet focussen en heb constant tintelingen in mijn vingers. Heeft iemand ook slechte ervaringen met de medicatie via D[lees meer...]MB?

27-09-2023 | Man | 26
dexamfetamine (2mg)
ADD
Apotheek bereide dexamfetamine was gewoonweg uitstekend

14-09-2023 | Vrouw | 29
dexamfetamine (5mg)
Gebruik nu een jaar tentin 5 mg (10mg per keer), 3 a 4 x per dag. Het werkt goed voor m’n productiviteit, concentratie is soms beter soms niet. Ik heb ADD en autisme, methylfenidaat werkt niet voor me, Elvanse word ik enorm afgevlakt van. Anti depressievas werken tegen over gestelde en dan bleef alleen nog strattera over…. Die bijwerken ga je van huilen als je het leest. A[lees meer...]lleen Dex werkt enigszins. Maar regelmatig dat die not goed werkt (of bijv eerste dosering wel en tweede opeens niet). Veel hartklopping/ versnelde hartslag. Maar goed als die wel goed werkt dan is het top

11-08-2023 | Vrouw | 26
ADD
Na vele diagnose's kreeg ik op een jongere leeftijd te horen dat ik ADD had. Mijn behandelaar van toen had toen de ritalin voorgesteld.. dat deed niks dus toen over gestapt naar DEXAMFETAMINE FNA MR dat mijn apotheek bereidde toen. Ik nam hiervan 2 capsules (5mg per capsule) omdat een hele capsule niks deed. Concentratie ging goed met leren op school was alles echt top. [lees meer...]Bijna alles dan. Ik voelde me alleen erg suf erdoor. Dat iedereen zomaar over me heen kon lopen. Daardoor werd ik gepest enzovoort. Had hierdoor besloten om te stoppen met het innemen van de DEXAMFETAMINE . En dacht ik dat mijn brein het zelf kon doen. Nou het ging steeds slechter op school. Dus nam ik het af en toe in. Maar uiteindelijk was ik er best klaar mee want helaas wou de sufheid gevoel maar niet weggaan. Jaren later.. ging het slecht met mijn hoofd. Dus ook slechter op school met concentreren..organiseren gewoon alles wat er mis kan gaan als je ADD hebt. Dus besloot ik hulp weer eens hulp te zoeken. Mijn nieuwe behandelaar schreef weer Ritalin en dat liet mij alleen happy voelen.. maar het gaf mij Niet de concentratie en rust in mijn hoofd dat de DEXAMFETAMINE FNA MR deed. Ik besloot de dosis van de Ritalin te verhogen.. dat triggerde met mijn chronisch pijn en ik begon pijn te krijgen op plekken die ik normal niet krijg. Dit heb ik uiteindelijk besproken met mijn behandelaar en die adviseerde om er mee te stoppen. Daarna heb ik een lange pauze genomen van alles. Begonnen zelf dosering toe te passen met natuurlijke producten. Dat ging mwa.. ben ik weer naar mijn behandelaar gegaan En zijn we naar de Amefexa Dexamfetamine overgestapt dat deed ook niets dan alleen pijn met mijn chronisch pijn.. daarna weer een pauze van helemaal niks.. daarna zijn we naar de Tentin Dexamfetamine gegaan.. en dat heeft mijn chronisch pijn NOG meer getriggerd dan ze allemaal bij elkaar pijn in mijn vingers zoals ik bij de Amefexa had. En eetlust werd slechter.. Dus had ik weer maanden pauze genomen.. Ik had later de Elvanse lisdexamfetamine geprobeerd..op een lagere dosis begonnen ( volgens mij op 20 mg) dat deed niks dan alleen happy gevoel.. maar nog steeds erg veel drukte in mijn hoofd volgens mij zelfs erger dus ook geen concentratie. En kon moeilijk naar de wc..We hebben de dosis toen verhoogd naar 30 mg en nog steeds heel veel drukte( veel praten en druk in mijn hoofd). Daarna naar 40 mg.. heel veel energie en concentratie werd redelijk.. niet top maar redelijk.. en nog steeds veel praten.. ook begon toen te merken dat ik meer last kreeg van mijn Endometriosis.. buiten mijn ongesteldheid om. Ik wist toen niet dat het daar aan lag. En vroeg aan mijn behandelaar of we naar 50 mg konden gaan hopend dat mijn concentratie zou verbeteren... maar dat liet me ook echt Te druk worden.. dus ook niet kunnen slapen de hele nacht enzovoort. En ik begon meer last te krijgen van mijn Endometriosis.. maar wist nog steeds niet dat het door de medicijnen kwam. We zijn weer terug naar 40 mg gegaan. En begon steeds meer pijn te krijgen. En dit keer was het een andere pijn die ik nog nooit had gevoeld. Het voelde alsof mijn baarmoeder in de knoop was..ik kon geen stap zetten van de pijn. Ik ben toen Ashwaghandha capsule gaan drinken en dat is de enigste die heeft geholpen met pijn vermindering die dag. Ik besloot toen te stoppen met de Elvanse om te kijken hoe ik me verder voelde..en het ging beter met de pijn. Alleen helaas is de pijn niet meer weggegaan tot de dag van vandaag.. Ik moet steeds Ashwaghanda blijven innemen om soms te kunnen functioneren met de pijn op sommige dagen buiten mijn ongesteldheid. Terwijl dit vroeger niet zo was. Ook sinds ik ben gestopt met de Elvanse is mijn ADD ook nog erger geworden dan voorheen..( veel praten, en drukte in het algemeen). Ik heb een tijdje pauze van alles genomen.. Ik ben later begonnen met Dexamfetamine van de Regenboog apotheek ( kortwerkende) 5mg tabelletjes. Ik neem hier van...andere half. ( 7.5 mg) Concentratie is niet heeeel top maar wel redelijk. En nog steeds erg chaotisch..Ook energie is ook niet zoo top zoals ik dat ervaarde met de Elvanse. Maar ik heb wel motivatie om vele dingen te doen. Alleen merkte ik hartkloppingen en vond ik het te kort werken. Maar nam het toen ook met andere natuurlijke medicijnen zoals de visolie etc, magnesium etc.( alleen bij deze medicatie nam ik deze vitamines en niet bij de vroige medicaties..) Ik vroeg de dokter of we de langere versie konden proberen van de DEXAMFETAMINE van de regenboog apotheek ( Dexamfetamine retard.. ) en begon daarmee met 20 mg .. maar kreeg nog erger last van hartkloppingen veel energie maar slechter concentratie dan de kortwerkende versie. En ook last van mijn chronische pijn dus ben ermee gestopt. Ik ben overstapt naar de DEXAMFETAMINE 10 mg Retard( langwerkende)ook van de Regenboog apotheek(. Heb het eerst voor 2 dagen geprobeerd.. maar veel bijwerking zoals last van mijn chronisch pijn.. En Concentratie is ook niet vooruit gegaan. Dus met advies van de apotheek heb ik het toen geprobeerd te combineren met de kort werkende. ( dus 5 mg van de kort werkende ) en 10 mg van de lang werkende) dus totaal 15mg op een dag. En dat doet ook helemaal niets. Werd drukker en had ook meer pijn. Dus had toen weer weken pauze genomen van alles. Ik heb gisteren, na zo langer tijd nog een keer de kans gegeven( de 10 mg Retard Dexamfetamine Regenboog apotheek) en weer geen concentratie. En had ook wel last van mijn chronisch pijn . Maar ik wil deze medicijn ook een kans geven zoals bij de andere medicijnen.. dus ik bijt er doorheen voor 1 of twee weken en hopelijk raakt mijn lichaam eraan gewend.. want uit mijn onderzoek kreeg ik te horen dat bij de retard medicijnen de werking zich langzamer opbouwt dan bij de kortwerkende medicijnen. Als de Dexamfetamine retard weer niet werkt.. ga ik terug naar de 5mg kortwerkende( van de regenboog ) en dit keer ook zonder de vitamines het nog een keer proberen. Met al deze gedoe met switchen van medicijnen hier en daar. Zou ik heel graag terug willen gaan naar de eerste Dexamfetamine die ik had gebruikt van vroeger.. de DEXAMFETAMINE Fna Mr.. het was misschien niet perfect maar tenminste ging dingen veel beter met me kwa concentratie en met mijn hoofd. Ik ben een student.. en het lukt mij nauwelijks met school door hoe het nu allemaal gaat met mijn hoofd en heb daardoor zelfs een vertraging opgelopen. En zoals jullie lezen heb ik van alles geprobeerd.. zonder medicijnen en met andere soorten medicijnen. Dus als iemand dit leest van het Parlement die hierover. Ik hoop dat jullie de apothekers weer de kans kunt geven om Dexamfetamine FNA Mr te kunnen bereiden voor mensen die lijden zoals mij. Ik zou ook graag de mensen die tips hebben, ook jullie advies willen horen. - Een verwarde meid -

21-06-2023 | Vrouw | 58
dexamfetamine (20mg)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Ik neem sedert 2 tal maanden dexamfetaminesulfaat bereid door de apotheker . 2 stuks per dag van 20 Mg. en dit in kader van cvs en fibromyalgie . Opgebouwd van 2 keer 5mg. naar 2 keer 20mg. en nog altijd moe en futloos .

07-01-2023 | Man | 36
dexamfetamine (30mg)
Psychische klachten
Zag het allemaal nie meer zitten door enkele dikke tegenslagen in men leven dit medicijn heeft en helpt me nog steeds normaal door het dagelijkse leven te gaan mss zelf beter dan ervoor!

06-11-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Ik heb de diagnose gecomb. type gekregen in juli 2022. Nu ben ik ca. 3,5 maand verder en ik ben sinds een maand op de lage dosering beland die voor mij super goed werkt. Ik ben heel blij met dit medicijn. Hierdoor heb ik een overzichtelijk leven waarbij ik goed in mijn vel zit en zelf kan bepalen hoe mijn leven gaat. Op alle vlakken is mijn leven nu weer leefbaar geworden.[lees meer...] Ik zie het echt als een toevoeging, waar ik niet meer zonder kan!

28-09-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Ik kreeg last van hartkrampen (niet te verwarren met hartkloppingen). Dit komt normaliter volgens mijn arts niet vaak voor. Het stopte echter wel direct na het stoppen met de medicatie. Naast hartkrampen had ik ook last van een droge mond, spierspanning en tandenknarsen. Echter zou ik dat voor lief nemen als ik geen last had van hartkrampen. Het medicijn werkte namelijk [lees meer...]wel heel goed: ik was rustiger in mijn hoofd, kon impulsen (kopen/eten/praten) beter controleren en hield aan het einde dag veel meer energie over omdat (zintuiglijke) prikkels minder hard binnen kwamen. Maar de hartkrampen en ook me vervreemd voelen van mezelf hebben ervoor gezocht dat ik toch gestopt bent. Ik was ook heel gevoelig voor ontwenning hoewel dit meestal niet zo is bij dit medicijn. Hiermee bedoel ik dat toen ik stopte ik gigantische stemmingswisselingen en depressieve gevoelens kreeg.

26-08-2022 | Man | 36
ADD
Ik zit nu een 4 weken op tentin en waar het eerst goed ging krijg ik nu toch langzaam meer depressieve gevoelens. ook lijkt het als ik me met pillen op veel te veel overprikkel waardoor ik dus somberder heeft iemand hier ook ervaring mee? ik heb nu methylfenidaat en tenting geahad maar beiden werkte voor mij niet echt als ik had gehoopt. wel meer concentratie en energie. o[lees meer...]p zich krijg ik ook wel meer dingen gedaan maar altijd hartstikke depressief. ik ga nu kijken wat mijn andere opties zijn want dit is het voor mij nog niet. al met al net niet geslaagt experiment

22-08-2022 | Vrouw | 25
dexamfetamine (15mg)
ADD
Hoi allemaal, Mijn verhaal zit zo ik ben een vrouw van 25 ik slik dexamfetamine 15 mg voor mijn add. Ik krijg voornamelijk last van transpireren tijdens activiteiten of inspanning of erg contreren. Ik slik ook antidepressiva (escitalopram) tegen mijn borderlineklachten. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken want het belemmert wel mijn leven. Hebben meer mensen dit of had [lees meer...]dit hij jullie wel is met een andere dosering ervoor gezorgd? Heb dit ook een tijdje niet goed gebruikt namelijk.. ik hoor graag jullie verhalen en oplossingen. Andere middeltjes ben ik niet zo van het is echt over me hele lichaam .. GRATIS DEXAMFETAMINE (MAGISTRALE BEREIDER): Even voor iedereen die op recept netjes zijn dexamfetamine krijgt voorgeschreven. Bij DSW zorgverzekeraar, dit is een prima verzekering. Die heeft een contract met de regenboogapotheek. Daar ben ik aangemeld, zij maken dex zelf is allemaal los van Tentin en noem maar op.. zij bereiden dit in hun apotheek zelf en staat loskrijgt netjes die dosering in 1 pilletje zowel langwerkende versie als kortwerkende hebben ze. En ze verzenden het gratis naar je huis in baxterzakjes voor de gehele maand. Ik was als ADDer hier heel blij mee natuurlijk haha.. ook zeer kostenbesparend. Duidelijker mail contact en DSW vergoed dit voor je. Alstublieft.

12-06-2022 | Vrouw | 47
ADD
Omdat Ritalin na jarenlang gebruik geen effect meer had uiteindelijk overgestapt naar Dexamfetamine. De eerste weken voelde ik me nog veel depressiever dan normaal, nu lijkt dit weer op het oude niveau. Het gebrek aan eetlust is niet leuk, ik kan niet meer genieten van lekker eten. Ben ook in korte tijd een paar kilo afgevallen maar dat vind ik niet erg want die waren er[lees meer...] aan gekomen door het gebruik van Nortryptiline (inmiddels gestopt). Wel ervaar ik veel onrust en voel ik me daarom minder mijzelf. Ik heb daarom ook de indruk dat dit meer een medicijn is voor ADHD ipv het gecombineerde type met ADD. Ik heb wel het idee dat het mijn executieve functies iets verbetert maar of het het waard is om te blijven gebruiken weet ik nog niet. Ga morgen mijn bloeddruk laten testen; als die nu opeens hoger is dan stop ik ermee.

09-06-2022 | Vrouw | 25
ADD
Vrouw, 25 jaar en late diagnoze van ADD. Methylfenidaat geprobeerd maar dit maakte mij erg somber terwijl ik daar nooit last van had. Van dexamfetamine had ik gehoord en daarmee had ik geen last van stemmingsklachten en de bijwerkingen zijn voor mij minimaal bij het nemen van een lage dosering van twee maal een halve pil. Deze lage dosering zorgt niet voor de allerbeste co[lees meer...]ncentratie en focus maar verbeterd dit al aanzienlijk. Wanneer ik een dag niet neem dan ben ik niets waard en wil ik alleen maar slapen. Met medicatie kan ik me wat gehaast voelen en ik moet opletten dat ik genoeg eet en drink. Ik ga nu wel een traject starten om te kijken of langwerkende methylfenidaat misschien toch interessanter is voor mij. Maar ik ben niet ontevreden over Tentin, wat ik nu dus inneem.

14-02-2022 | Vrouw | 27
dexamfetamine (2,5mg)
ADHD
Door negatieve effecten van methylfenidaat door mijn behandelend arts dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Dit was voor mij een verademing. Kon na een hele lange tijd eindelijk weer normaal functioneren. Toen kwamen ze ineens met het verbod op de doorlevering van de dexamfetamine naar andere apothekers.. En daar was Amfexa... En daar ging ik.. Ik was gelijk terug bij af.[lees meer...]. Ik was mezelf niet meer kwam in een crisis terecht.. Durfde me huis niet meer uit en op mijn werk kwam ik langdurig in de ziektewet door Amfexa... Na dat ik dit bij mijn apotheker neergelegd had is er direct een blokkade gezet op deze rotzooi.. Alleen toen? Ik heb heel veel geluk gehad dat mijn behandelend wist dat er nog wel een manier was om terug te gaan op mijn oude medicatie Dexamfetamine. Na het gebuik van Amfexa helaas nog wel blijvende schrik en angstgevoelens.. Dexamfetamine is niet te vergelijken met Amfexa.. Dexamfetamine werkt super bij mij en ben blij dat ik deze medicatie kan blijven gebruiken.

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Tentin werkt voor mij een stuk fijner dan de 2,5mg tabletjes! Ik neem het nu consistent 2 keer per dag in. Merk enorm verschil met als ik het niet inneem. Heb dan veel minder overzicht, ben snel geïrriteerd omdat alles me te veel is, en ik loop rond 'als een kip zonder kop' (woorden van m'n baas). Maar nu dus niet meer. Helpt me echt enorm!

10-12-2021 | Vrouw | 26
dexamfetamine (30)
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen[lees meer...] 14:00 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.