Ervaringen met Tecfidera

dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (66 meningen)

Mestinon (31 meningen)
Xyrem (14 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

08-08-2020 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
2 weken opstart in februari 2020, daarna 2x 240mg per dag. De eerste maand heel vaak een branderig gevoel over mijn hele lichaam en lelijke, onregelmatig verdeelde rode uitslag. Mijn spijsverteringssysteem was ook uit onbalans. Nu, na een half jaar, heb ik enkel nog flushing en een branderige huid als ik de medicatie op een nuchtere maag of met een kleine snack neem. Mijn [lees meer...]spijsverteringssysteem doet wel nog steeds moeilijk. Onlangs bijvoorbeeld medicatie proberen nemen tegen ontstoken sinussen maar daar ben ik heel misselijk van geweest. Ik vergeet de medicatie ook heel vaak te nemen en dan heb ik weer veel last van bijwerkingen. Maar over het algemeen wel tevreden want ik heb nog geen nieuwe aanval gekregen. Het doet dus wel wat het moet doen. :)

05-06-2018 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de tecfidera nu een maand en ben sinds het gebruik heel erg moe. Verder ervaar ik af en toe een beetje die flushing.

23-05-2022 | Man | 21
MS (multiple sclerose)
In het begin heel erg wennen om 2 keer daags medicatie te slikken, vergat het dan ook regelmatig waardoor ik onregelmatig in nam. hierdoor veel last gehad van de welbekende flushen

02-09-2020 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Gebruik sinds ongeveer 3 kwart jaar nu tecfidera. Heb in het begin tot en met de dag van vandaag geen bijwerkingen/flushing gehad. Ben nog wel erg vermoeid. MRI heeft milde opflakkeringen laten zien. De volgende MRI gaat laten zien of dit medicijn effectief is of niet en of ik kan blijven doorgaan

25-02-2021 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
De diagnose ms heb ik nu 3,5 jaar. Tecfidera is mijn eerste en enige medicatie waar ik tot nu toe 2,5/3 jaar gebruik van maak. Positieve is dat ik geen nieuwe ontstekingen meer heb gekregen! Nadeel voor mij is dat ik (bijna) dagelijks een flushing krijg waarbij tegelijkertijd alles brand en ik lichtelijk wat misselijk ben. Als de flushing is gestopt (zo’n 30/45 minuten lat[lees meer...]er) ben ik erg vermoeid. Afhankelijk van de Ernst van de flushing, dit verschilt per dag. Soms een week maar een lichte flushing en soms heel extreem. Soms mijn twijfels om er mee te stoppen als ik weer zo’n heftige flush heb gekregen maar of ik dat aandurf omdat mijn mri scans stabiel blijven, geen idee.... blijft een moeilijke afweging om te maken.

02-10-2016 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
Eerst had ik de medicijnen betaferon dat ik drie keer in de week moest spuiten, hier kreeg ik heel veel blauwe plekken van op mijn benen die lang bleven zitten dus hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat dit mij erg onzeker maakte. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met het medicijn Tecfidera. In het begin had ik hier geen last van, maar de laatste maanden begint het hee[lees meer...]l hevig op te spelen. Mijn darmen en maag zijn heel erg van slag dat leidt tot dagelijkse diarree. En ik heb heel erg veel last van Flushes, ondanks dat ik goed ontbijt bij het medicijn. Nu is het voordeel van het medicijn dat mijn vermoeidheid beduidend minder is bij gebruik, dus dat is het grote voordeel en de reden om het voorlopig nog door te slikken in de hoop dat de andere bijwerkingen weg gaan.

29-06-2016 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
Op 1 februari 2016 begonnen met dit medicijn, 7 dagen nadat ik de diagnose MS had gekregen. Mijn wereld stond toen (natuurlijk...) een beetje op z'n kop. De eerste week de halve dosering gebruikt (als opbouw), 2 maal daags 120 mg. Dit ging prima, beetje rood, beetje warm, beetje diarree. De tweede week de normale dosis, 2 maal daags 240 mg. Dit ging toch wat minder goed. T[lees meer...]wee weken na de start heb ik besloten om geen medicatie meer te nemen; mijn maag deed zo verschrikkelijk pijn. Ik heb twee weken nodig gehad om te herstellen, iets wat mij verbaasde. Ik piep niet gauw, maar nu was ik echt goed ziek. Ook nooit last van maag of iets dergelijks. Op 1 april opnieuw begonnen met de Tefidera, op aandringen van mijzelf. Dit medicijn heeft zoveel goede uitwerkingen en is makkelijk in te nemen. Nu heb ik bij poging twee een veel langere opbouwperiode gehad en ik raad dit iedereen aan. Ik heb nu 3 weken lang de halve dosering geslikt en daarna 2 weken 1.5 dosering (s'ochtends halve, s'avonds hele ). Dit werkte erg goed. Ook heb ik baat bij een volle maag. Ik at toen s'ochtends een bak yoghurt of kwark en om 10u een tussendoortje. 's Avonds minder last, omdat je maag dan voller zit. Nu, 3 maand later, eet ik af en toe 's ochtends brood als ik daar zin in heb. Dat gaat nu prima, je lijf moet natuurlijk ook wennen aan de medicatie. Advies dus: - langzaam opbouwen - veel zuivel eten om maag te koelen - veel eten in maag hebben - ná de maaltijd innemen

12-09-2017 | Man | 24
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik al een geruime tijd de Tecfidera, en heb sinds ik het gebruik geen nieuwe aanvallen (schubs) meer gehad. Het enige vervelende is dat ik veel last heb van flushing. Het maakt momenteel niet meer uit hoe vettig ik ontbijt, heb van alles geprobeerd maar de flushing weet zich iedere keer weer rond het middaguur na de lunch door te komen. Ik probeer nu met Omepra[lees meer...]zol 40mg, om de ernst van de flushing de kop in te drukken. Ben benieuwd of de flushing wegblijft of in mindere maten zich aan gaat bieden. Zeer vervelend maar omdat ik momenteel geen last heb van de MS doordat de Tecfidera zeer effectief werkt bij mij, neem ik de bijwerkingen voor lief maar hoop wel dat het minder gaat worden.

09-01-2019 | Man | 26
MS (multiple sclerose)
26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.

18-11-2016 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
Ben sinds juni weer begonnen met Tecfidera. Bijwerkingen waren te verdragen, heb alleen vaak last van opvliegers. Maar sinds kort heb ik hele erge maagpijn. Vooral een stekende pijn en misselijkheid. Ik gebruik maagbeschermers, maar ik durf Tecfidera niet meer te slikken. Rebif werkte trouwens ook niet zo goed bij mij. Prikplekken gingen moeilijk weg en in werd er heel vaa[lees meer...]k ziek van.

31-10-2016 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
Ik ben half augustus begonnen met de tecfidera. Eerst 2x 120mg per dag. Na 2 weken kreeg ik verschrikkelijke buikpijn. Dit duurde 4 tot 5 dagen en ik stond op het punt om te stoppen. Echter na 4 a 5 dagen verdween de buikpijn en is het niet meer terug gekomen. Daarna verhoogd naar 240mg en nergens meer last van gehad. Uiteindelijk erg blij dat ik doorgezet heb.

06-11-2015 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
mijn eerste medicijn voor ms, bij de lichte dosis kreeg ik vrijwel geen last van de bijwerkingen, waardoor ik na een week naar de correcte dosis van 240 ging. toen krijg ik vrijwel gelijk erg veel last, een nare lichaamsgeur en ontzettend veel en heftige jeuk. zo erg dat ik weer terug naar de lage dosering ging, maar omdat de klachten niet echt verminderen, gaan we toch st[lees meer...]oppen en iets anders proberen.

04-04-2018 | Vrouw | 28
dimethyl fumarate (120mg)
MS (multiple sclerose)
Ik heb nogal wat moeite met het wennen aan de Tecfidera. Ben nu ruim 5 weken bezig en de flushing, jeuk en uitslag steekt dagelijks rond de middag de kop op. Ik moet dus ook langer doorgaan op de 120mg voordat ik over mag stappen op de 240mg. Wat ik eet of Hoelaat ik de tabletten neem maakt niet uit, de bijwerkingen blijven dan het zelfde. Het enige dat lijkt te helpen i[lees meer...]s rustig mijn dag indelen zodat ik kan rusten wanneer mijn lichaam dat aangeeft en mijn momentjes zelf kan pakken en bepalen. Ik hoop enorm dat deze bijwerkingen nog over gaan!

29-06-2015 | Vrouw | 30
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik t nu een paar maanden en ik voel me er prima bij. Iedereen had me bang gemaakt over de bijwerkingen, maar af en toe een beetje jeuk is prima te hebben. T resultaat weet ik nog niet, dat zal na de volgende MRI blijken. Op de site moet ik de effectiviteit invullen, maar daar heb ik dus nog geen idee van. Jammer dat t zo duur is, t kost de maatschappij klauwen met [lees meer...]geld.

06-05-2015 | Vrouw | 30
dimethyl fumarate (200mg)
MS (multiple sclerose)
Nadat ik eerst twee jaar Rebif heb genomen en daarna een jaar Copaxone, was het echt tijd voor iets anders! ik kan de spuiten niet verdragen, en de bijwerkingen van de Copaxone spuit waren veel te pijnlijk. Nu neem ik Tecfidera, en ik ben eigenlijk wel tevreden. De medicatie werkt voor mij zeer goed, ben meer alert, minder moe. Ik heb ook geen opstoot gekregen ondanks h[lees meer...]et feit dat het de laatste maanden zeer druk is (wat meestal een trigger is). Het voordeel van deze medicatie vind ik dat het je immuunsysteem niet keldert zoals dit bij Rebif en Copaxone wel het geval is. Dit is een groot voordeel met een klein kindje in huis, want ik neem nu geen ziektes over! De enige bijwerking waar ik last van heb zijn de hot flashes. Af en toe rood in het gezicht en jeuk aan de armen. Maar dat is in mijn ogen peanuts, het trekt snel wel en ik trek me er niets van aan. Je moet wel oppassen dat je op regelmatige tijdstippen eet, anders krijg je er een maagonsteking bij....

22-02-2021 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Veel last van buikpijn, hoofdpijn en flushing. Ook krijg ik zodra ik me stoot meteen een blauwe plek.