Ervaringen met Betahistine

Flunarizine (3 meningen)
Primatour (2 meningen)

04-04-2024 | Vrouw | 25
Ziekte van Menière
Sept 2022 eerste aanval gehad van ongeveer 8 uur en in dec 2022 een aanval die zeker 2 weken duurde waarna ik een injectie in het oor heb gehad. Hierna ook gestart met betahistine en ben zeer tevreden. Sindsdien geen echte aanval meer gehad. Heel soms nog een korte duizeling maar dat duurt maar een aantal seconden tot minuten.

28-06-2014 | Man | 31
Ziekte van Menière
Al jaren last van duizeligheid en daarmee gepaarde nek- en rugklachten. Continu piep in oren, ploppen en suizen. Naar duizeligheidscentrum in Zwolle gestuurd en een cursus gevolgd. Het zat er eenmaal, leer ermee leven. Na aanhouden toch maar naar de KNO. Diagnose Meniére. Hè hè het beestje heeft een naam. Nu 1x 16 mg per dag. Werkt wel maar verminderend maar het is niet we[lees meer...]g. 8 juli vervolgonderzoek/opnieuw gehoortest. Eergisteren de laatste tablet gehad en gelijk weer heftiger effect. Bijwerking is loomheid/moe en vast slapen. Vroeger keer of 6 aan buisjes geopereerd en doorgeprikt dus zijn oren zijn altijd al een zwakke plek geweest. Wordt vervolgd...

09-08-2019 | Vrouw | 33
Ziekte van Menière
In januari de 1e aanval van de ziekte van meniere gekregen. De medische molen in en na hoortest, evenwichtsonderzoek en MRI de diagnose gekregen. Daarna 2 injecties in het aangedane oor gekregen. Juni: Met name na de 2e injectie werd ik zo ziek (extreem duizelig, vol hoofd enz), dat ik binnen een week op hoge dosering Bethahistine ben gezet. Na drie weken slikken begon [lees meer...]ik effect te bemerken. Het heeft een lange inwerktijd dus, maar is voor mij echt een life saver geweest. Na ruim een half jaar ben ik eindelijk 'terug'. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een lage dosering (3x16mg) werkt. Of het in hoge dosering werkt is nooit onderzocht. Experts zeggen dat het dan wel werkt. Ik ben het daar mee eens. Ik slik 3x 32mg.

14-03-2017 | Man | 36
Ziekte van Menière
De medicijnen kreeg ik voor geschreven ivm met de ziekte van ménière. Ik persoonlijk merk totaal geen verschil met of zonder medicijnen. De bijwerkingen kreeg ik wel cadeau van deze pillen. In het begin de eerste maand had ik veel uitslag op mijn rechter kant van me gezicht. Dit is wel minder geworden. Daarnaast ben ik mentaal snel leeg en slaap me wat af op een dag, wat l[lees meer...]ast van me maag en darmen wat met maagbeschermers onder controle is. Ik zit grootte vraagtekens bij dit medicijn, het zal best kunnen werken bij sommigen, maar ik heb er geen baat bij.

11-07-2015 | Vrouw | 40
Ziekte van Menière
Ik gebruik al zo'n twintig jaar Bethahistine en Cinarizine. Mijn gehoor links was binnen enkele jaren geheel weg. Merkte dat na elke aanval mijn gehoor links ook slechter werd, met als gevolg dat ik op 24 januari 2014 na een zware aanval geen gehoor meer heb, hoor nu 0,0 ook na testen. Ben goed begeleid door het audiologisch centrum. Kan met mijn gehele doofheid goed omga[lees meer...]an, heb zelden nog een aanval. Heb echter sinds een paar maanden last van duizeling. Naast de ziekte van Meniére ook een progressieve spierziekte, waardoor ik in een verpleeghuis woon en in totaal zo rond de 45 tabletten slik per dag, niet te vergeten de polijsters en injecties morfine. Heb een nieuwe medicijnwisseling gehad en hierna willen ze kijken wat er nog te doen wat betreft de duizeligheid, als ik in de tillift hang en liggend/ zittend in mijn rolstoel ook ineens erg naar en duizeligheid heb, moet dan stoppen met rijden, want het duurt een paar minuten en dan kan ik niet verder. Ik krijg voor zonodig Cinarizine, maar dit helpt niets, ben daar dus zelf mee gestopt. Mijn tinitus is erg aanwezig, vooral bij stress en bij een aanval. Heb nu geen neven geluid meer, dus geen afleiding en dat heeft in mijn begin van de gehele doofheid, door muziek en andere geluiden mij erg geholpen. Ik wou dat ik echt als de meeste dove mensen, niets meer hoorde. Ik hoor nu 24 uur per dag mijn tinitus, alsof er een trein langs dondert. Heb geen rust in mijn hoofd, gelukkig heb ik dat toch weten op te lossen, met behulpzaam van een maatschappelijkwerk die in de gaten had dat ik vanaf mijn gehele doofheid, echt angst en paniekaanvallen gehad. Na een half jaar ben ik er vanaf gekomen, de paniek aanvallen, niet mij tinitus en en doofheid helaas. De aanvallen heb ik som één of twee keer per jaar. Ik hoop dat er iemand is die ook zijn gele gehoor is kwijtgeraakt en nog wel last van tinitus heeft.

22-11-2012 | Vrouw | 43
Ziekte van Menière
Ik blijk de ziekte van meniere te hebben sinds enkele maanden aan beide oren. Had dagelijks heftige aanvallen en binnen enkele maanden een gehoorverlies van 40-50 decibel. iik ben begonnen met 3 x 8 mg betahistine per dag. Deze is telkens verhoogd, eerst naar 3 x 16, toen naar 3 x 24, 3 x 48 en nu 3 x 64 mg, telkens na een verhoging was ik precies 10 dagen aanvalvrij. Bij [lees meer...]de laatste verhoging kreeg ik de 10e dag een lichte aanval, maar heb daarna geen aanvallen meer gehad. Heb wel constant het gevoel dat ik tegen een aanval aan zit, maar de medicijnen lijken toch wat te doen nu. Heb wel sinds het gebruik veel last van puistjes en een bobbelige huid gekregen.

23-04-2021 | Vrouw | 44
Ziekte van Menière
Sinds het betahistine gebruik ik heb iminder Aanval heb ik ziekte van meneren betahistine Is heel erg geholpen !!

11-03-2020 | Vrouw | 46
Ziekte van Menière
In januari 2013 heb ik mijn eerste aanval gehad. In de maanden daarop volgden er nog enkele waardoor ik uiteindelijk doorverwezen werd naar de KNO-arts. Deze bevestigde het vermoeden van Menière van de huisarts en ik kreeg een betahistine voorgeschreven. Ik heb dit 6 maanden aan een stuk genomen en de aanvallen werden niet minder. Uiteindelijk ben ik bij een osteopaat ter[lees meer...]echtgekomen. Na 3 behandelingen ben ik 2,5 jaar vrij geweest van aanvallen. Na die periode kreeg ik weer last, ben na een paar aanvallen terug naar de osteopaat gegaan en heb nu weer 9 maanden geen aanval meer gehad. Ik weet niet of het bij iedereen en altijd werkt, maar het is zeker het proberen waard.

28-10-2012 | Man | 47
Ziekte van Menière
19 mei 2009 ineens van de planeet. Enorme duizel"sensatie" misselijk en blank van zweet. Doodziek. Overgeven tot je niet meer kunt. Totaal uitgeput. Daarna totaal uitgeput en minimaal 24 uur slapen. Doofheid en een doffe hersenpan. IK drink geen alcohol, maar voelde een enorme kater die 3 dagen aanhoudt. Hoofdbewegingen zo veel mogelijk vermijdend. Brommen en suizen in v[lees meer...]oornamelijk r.oor. Om de vier dagen een repetitie van voornoemde. Heeft 26 weken geduurd. Daarna tot okt. 2011 vage psychische klachten maar geen aanvallen. Stress is klachtverhogend. Vanaf okt. 2011 tot 02 2012 tegen psychose tabletten gekregen die alleen verergerden.toevallen en herhaling situatie 2009. Vanaf 02 2012 consult en onderzoeken wezen Ménière uit. Betahistine gaan slikken. Eerst 3x daags 16 mg. Later om beter te onderdrukken 3x daags 24 mg. (1,5 tablet). Na 2e paasdag geen aanvallen meer. Wel in stresssituaties bekend met opkomende klachten. Pak dan 1000 mg paracetamol ter onderdrukking, wat prima werkt. Ben weer aan het werk 20 uur en durf nu ook weer alleen de weg op. Heb er controle over, maar ken mijn grenzen. Dat laatste is belangrijk.

17-03-2024 | Vrouw | 48
Ziekte van Menière
Na chemobehandeling ben ik zeer vatbaar gebleven voor overprikkeling id hersenen waardoor er chronische stress id hersenen is ontstaan welke mijn evenwichtsorgaan ook irriteren, dit lokt vervolgens menière aanvallen uit. De betahistine voorkomt dit maar ik merk zelfs dat het stress gevoel in mijn hoofd er wat mee weg gedrukt word. Een onverwacht extra plusje voor mij met[lees meer...] dit medicijn

29-04-2016 | Man | 48
Ziekte van Menière
Behandeling in verband met aanvallen van acute hardhorendheid en draaiduizelingen. Frequentie en ernst namen toe. Net begonnen met medicatie. Afwachten of het aanslaat. Nu nog geen effect merkbaar, behalve de bijwerkingen. Moet veel autorijden voor mijn werk. Heel spannend allemaal.

25-08-2015 | Vrouw | 49
Ziekte van Menière
Eerst 3x 8 mg geslikt, toen opgehoogd naar 3x16 mg, hetgeen nog steeds niet genoeg hielp, en slik nu sinds een behoorlijke tijd 3 tabletten van 24 mg per dag. Ik neem de tabletten heel strikt op vaste tijden in. De relatief hoge dosering helpt flink, alhoewel nog zeker niet voldoende. Zo gauw ik ook maar een beetje stress heb (vooral tijdsdruk of heftige emoties) word ik w[lees meer...]eer duizeliger, licht in m'n hoofd, en neemt de tinnitus toe. Ik kan daardoor ook niet meer werken helaas - zolang de Meniere nog actief is. Ik heb zelf een tijdje de dosering wat opgehoogd, omdat ik op internet las dat er mensen zijn die 3x48 mg slikken; en dat werkte inderdaad fantastisch. Maar op uitdrukkelijk verzoek / gebod van mijn KNO arts bij het UMCG ben ik weer omlaag gegaan naar 3x24 mg. Volgens haar leidt zo'n hoge dosering tot ernstige long- en hartklachten. Als bijwerking heb ik veel meer spanningshoofdpijn (meer dan ik normaliter al heb), en m'n (al gevoelige) huid reageert nu allergisch op de zon hetgeen enorme jeuk veroorzaakt. Ik twijfel of ik een doorverwijzing zal vragen naar het duizeligheidscentrum in Apeldoorn, omdat ik graag advies zou willen van een andere KNO arts m.b.t de hoge dosering. Ik zou heeeeel graag ophogen naar 3x36 mg of 3x48mg.

20-11-2018 | Man | 51
Ziekte van Menière
Ik kreeg plots aanvallen van duizeligheid en mijn linkeroor gaf het gevoel alsof er met een wattenstaafje ingedrukt werd. De huisarts stuurde mij door naar een KNO arts. Die arts kwam na onderzoek tot de conclusie dat ik de ziekte van Ménière had. Hij schreef 3 x daags 16 mg Betahistine voor . De eerste twee maand geen merkbaar effect maar ook geen bijwerkingen. Daarna [lees meer...]dempte de duizeligheid enigszins , de druk op mijn linkeroor bleef inclusief een irritante pieptoon. Nu na een jaar gebruiken is de duizeligheid 80% verbeterd alleen bij snelle bewegingen van mijn hoofd schokt het beeld heftig na en lokt het de duizeligheid uit, gelukkig is een aanval tegenwoordig van korte tijd ( 10 tot 30 minuten ) Geregeld hoor ik nog steeds in beide oren een hoog pieptoon met druk gevoel. Het medicijn werkt zonder bijwerkingen, maar tzt toch maar met de specialist om tafel voor een verhoging van de dosis zodat het effectiever kan zijn.

12-05-2015 | Vrouw | 51
Ziekte van Menière
Eerst met lagere dosering begonnen, nl.3x 16 mg, maar desondanks toch nog lichte aanvallen. Daarna verhoogd naar 24 mg en dit bevalt beter. Meniere is momenteel onder controle en ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Ik slik de medicijnen wel precies op vaste tijden. Weet van andere gebruikers dat dit de beste werking geeft.

17-11-2016 | Vrouw | 52
Ziekte van Menière
Had ernstige draaiduizelingen. Kon alleen in bed liggen dan. In het begin wel wat misselijk en moe van de medicijnen. Maar na een maand ongeveer geen last meer van bijwerkingen. Kon na een half jaar weer hele dagen werken. Nu bijna 3 jaar verder en nooit meer ziek thuis geweest vanwege de Meniere. Met de medicijnen 3 x daags 16 mg geen druk meer op de oren en niet meer z[lees meer...]o wankel. En geen aanvallen meer met de medicijnen. Alleen 3x daags 16 mg werkt. Neem ik 2 keer daags medicijnen of een keer 8 mg, dan ben ik weer wankel en duizelig. Wel heb ik ook een untermohlen prismabril voorgeschreven door mijn dokter. Zonder de bril kan ik ook niet meer functioneren.

07-06-2016 | Vrouw | 54
Ziekte van Menière
Het duurt te lang voor ik resultaat heb.