Ervaringen met Ursochol

Galstenen (15 meningen)

12-05-2020 | Vrouw | 64
Galstenen
Een jaar terug Ursochol gaan gebruiken ivm grote galsteen.Maar ipv de diaree en plakkerige ontlasting die als bijwerking wordt vermeld op de bijsluiter,kreeg ik ernstige verstopping.Dus gestopt met het middel.Nu ruim een jaar later opnieuw een poging gedaan met Ursochol van een andere fabrikant en kreeg na een dag of 3 vreselijke buikkrampen en pijn in mijn rug ter hoogt[lees meer...]e van de gal en rechterschouderblad.De buikpijn was onverdraaglijk en ben nu weer gestopt.Ik lees dat sommige mensen die ervaring ook hebben gehad en de dosis toen hebben verlaagd en dat de krampen zijn verminderd.Ik durf gezien de pijn die ik heb ervaren met Ursochol de tabletten bijna niet meer in te nemen.Misschien dat ik na een week nogmaals een poging doe met een lagere dosis en mochten er dan weer zulke ernstige klachten optreden dan geef ik het op en stop ik er helemaal mee.

30-01-2016 | Vrouw | 62
ursodeoxycholzuur (500mg)
Galstenen
Ik heb sludge in de galwegen; Sludge kun je vergelijken met gruis. Ik heb er al jaren last van van, maar heb halverwege vorig jaar pas actie genomen. Eerst echo, daarna MRI. Er is helaas weinig aan te doen. Sinds november slik ik Ursochol, 2 x 600 Mg. Na een maand kreeg ik huiduitslag met enorm veel jeuk. Omdat we met vakantie waren in Thailand heb ik dat geweten aan de vo[lees meer...]chtige warmte. Nu, eind januari, werd het me te gek en ben gaan Googelen omdat er weinig in de bijsluiter stond. En ja hoor: zeer zelden: huiduitslag, galbulten, veel jeuk en erg kortademig. Klopt allemaal! Ik ben dus onmiddellijk gestopt, conform advies internet.

24-09-2015 | Vrouw | 54
Galstenen
Zéér bittere pillen. Ingenomen , daarna vreselijke buikpijn gekregen. Mijn galblaas was net rustig een paar weken, de stenen zijn afgekomen met olijfolie , de leverflush. 5 stuks, zaten in mn stomazak. 1x2 en 1x3 Dit medicijn als onderhoud. Zo ziek ervan geworden................leek op koliekpijn, 3 uur lang. Ik stop met die troep. Dan maar iedere dag olijfolie.

25-08-2015 | Vrouw | 65
Galstenen
Ik heb 9 dagen ursochol geslikt en heb ernstige diarree en spier- en buikpijnen. Ben 4 dagen geleden gestopt en heb nog steeds buikpijn en diarree.

21-02-2011 | Vrouw | 55
P.B.C.
veel spier- en gewrichtspijnen moeilijke stoelgang

01-09-2009 | Vrouw
Galgruis
het middel heeft een verschrikkelijke vieze bittere smaak. Mijn ontlasting is bija altijd brij en ben geregeld aan de diaree.

20-03-2015 | Vrouw | 60
ursodeoxycholzuur (300mg)
enkele jaren geleden is de galblaas weggenomen door galstenen...daarna altijd terug pijn rechts onder de ribben..onderzoeken laten doen zonder resultaat...bloed laten nakijken en levertesten waren afwijkend...de dokter dacht dat er ergens een steentje was dat niet opgespoord kon worden daarom Ursochol nemen...s'morgens 1 tablet s'avonds 2 tabletten...met medicijnen nog mee[lees meer...]r pijn dan daarvoor...ik ben nu 2 weken bezig en hoop dat de pijnen overgaan

13-03-2015 | Vrouw | 43
Galstenen
Ik ben net een kleine week bezig met Ursochol maar tot op heden ervaar ik winderigheid, hevige pijnen in de bovenbuik die uitstralen naar de rug; lijkt bijna wel op een galkoliek. Er was 3 x 300 mg voorgeschreven, de eerste dag ging ik uit mijn dak 's nachts van de pijn, dus meteen gebeld met de apotheker/huisarts. Mocht naar 600 mg per dag, ook gezien mijn gewicht (zat m[lees meer...]et 900 mg toch wel aan de hoge kant). Maar ook 600 mg was niet te doen. Toen de dag erop terug naar 300 mg. Ook daarvan word ik 's nachts wakker van de pijn in de maag en rugstreek. Nu maar 150 mg per dag. Geen idee of dat iets in werking gaat zetten maar meer mg verdraag ik (nog) niet. Misschien moet ik het opbouwen, maar ik durf het tablet bijna niet meer in te nemen. Wat een heftige reacties, het medicijn werkt gewoon heel sterk bij mij. Wilde iedereen toch waarschuwen want er staan positieve verhalen hier over Ursochol met weinig bijwerkingen maar dat ervaar ik dan toch echt anders. Ik heb 1 (klein) galsteentje van 1 cm en aangezien ik niet in aanmerking kom voor een operatie (wegens te lichte klachten volgens de chirurg) ben ik verder gaan zoeken naar een oplossing. Want met galkolieken die ontstaan na te vet eten, daar ben ik klaar mee. Erg pijnlijk. Dus toen kwam ik met Ursochol in aanraking. Hoop dat het iets gaat doen, maar volgens de apotheek is de voorgeschreven hoeveelheid van 600 mg wel nodig om de galsteen te laten oplossen, met minder dan 600 mg is, aldus een lagere dosering, is het gewoon minder effectief, maar kennelijk niet onmogelijk. Ik ga stug door met 150 mg, de komende weken. En hoop dan langzaam naar 600 mg op te kunnen bouwen. Mocht dat niet lukken dan vermeld ik dat hier wederom.

20-09-2010 | Vrouw
PBC primaire biliaire cirrose
Erg veel darmklachten. Het was onmogelijk om 's avonds nog uit eten te gaan of ergens op de koffie. Alle etenswaren werkten laxerend, zodat uitstapjes werden vermeden. Nu 4 maand zonder, PBC stabiel en absoluut geen vervelende bijwerkingen meer. 2 jaar last van gehad.

01-12-2009 | Vrouw

01-10-2009 | Vrouw
Nee
geen verandering

15-11-2017 | Vrouw | 16
Levercirrose
Ik was 15 jaar oud toen ik werd geholpen aan galstenen (operatie) toen na de operatie nog steeds last van aanvallen omdat de galwegen niet goed door stroomde ze waren vernauwd, half jaar aan de pillen 3x per dag en geen last meer ergens van (mijn leverwaarden waren ook abnormaal hoog ) nu met de pillen weer normaal.

17-08-2017 | Vrouw | 44
Galstenen
Ik heb vijf jaar met galstenen gelopen, koliekaanval na koliekaanval met tussenpozen. Na vijf jaar galblaas eruit laten halen (oktober 2016). Helaas nog veel galstenen in de galwegen en daardoor nog vier keer een ercp-ingreep gehad. Na de laatste ercp ingreep (mei 2017) ben ik begonnen met ursochol. Ik heb geen bijwerkingen gehad en als ik toch een minpunt moet opnoemen is[lees meer...] het dat ik de tabletten erg groot vind en ze soms blijven hangen. Maar met een beetje extra water is dat ook verholpen. Na de laatste ingreep geen pijnaanvallen meer gehad, dus ursochol lijkt goed aan te slaan.

18-03-2024 | Vrouw | 47
ursodeoxycholzuur (300mg)
Gebruik nu 1,5 jaar ivm verhoogde leverwaarden door PBC. Nauwelijks bijwerkingen, redelijk tot goede effectiviteit. Waardes zijn flink gedaald en dalen nog steeds verder naar bijna weer normaal! Wel heel bittere smaak maar daar valt wel mee te leven.

06-10-2023 | Vrouw | 64
ursodeoxycholzuur (500mg)
Galstenen
mijn lever waarden waren jaren geleden heel hoog, die zijn nu wa stabielnu was mijnvraag wat is de levensduurtyd? mijn professer heeft eens gezegd dat je der oud mee kan worden ?maar zit met veel vragen iemand een link of forum

13-06-2022 | Vrouw | 46
Galstenen
Ik ben pas sinds kort met dit medicijn begonnen. Ik hoop echt dat mij dit gaat helpen. In 2013 is mijn galblaas verwijderd, helaas met complicaties. Ik heb nu blijvende galletsel opgelopen. Mijn galwegen zijn per ongeluk doorgenomen waardoor ik erge vernauwingen heb en last van galstenen en koliekaanvallen. Inmiddels 10 ERCP's gehad met stents wissels. 2 jaar terug weer [lees meer...]opgenomen met galstenen en afgesloten galwegen, hele boel ontstoken. Vorig jaar tijdens de één na laatste ERCP een darmperforatie en gaatje in mijn galwegen opgelopen. Week AMC gelegen met duodenumsonde. Ik hoop dat dit medicijn werkt en dat de gal goed blijft stromen hierdoor en ik minder tot geen koliekaanvallen meer zal hebben. Ik zie het namelijk niet zitten om een roux-Y operatie te ondergaan (reconstructie van de galwegen), dat zie ik als mijn laatste redmiddel 🙏