ziekte

colchicine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor jicht

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Aleve 1 5
Ibuprofen 1 5
Meloxicam 1 5
Omeprazol 1 3

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: jicht

08-07-2020 | Man | 55
Jicht
Sinds een jaar of 7 klachten in polsen, enkels, voeten, tenen of de gewrichten in de voet evenals peesaanhechtingen polsen. Klachten vaak onderdrukt met diclofenac destijds maar de klachten werden frequenter dus van de reumatoloog in eerste instantie allopurinol voorgeschreven gekregen dosering 2 maanden 100 mg daarna ophogen naar 300 mg per dag. Mijn waarden lagen destijd[lees meer...]s vrij hoog nl op 0,53. Dit bouwde in een jaar af naar eerst 0,43 daarna 0,35 en 0,31. Klachten werden minder maar verdwenen niet. Na 2 heupoperaties gehad te hebben welke de jicht getriggerd hebben zoals bekend is de Allopurinol opgehoogd naar 400 mg. Ik kreeg enorm dike enkels en onderbenen en mijn polsen waren ook vaak zeer dik en ontstoken. Vocht afgenomen om toch de conclusie te komen dat het wel jicht is maar met urinezuurwaarden van 0,28 dit weer niet paste bij de diagnose jicht. Wederom een verhoging van de Allopurinol naar 2x daags 300 dus 600mg p/d. Plus een injectie prednison in de pols en 1 in de bil als depot. Na 2 dagen klachten geheel verdwenen pijnvrij geen dikke enkels meer of polsen. Dat is nu 10 dagen geleden en mijn gevoel zegt dat de injectie prednison uitstekend helpt. Ik kan alleen nog niet zeggen voor hoelang omdat het nog te recent is. Maar wat een genot om weer normaal te kunnen lopen of dingen te kunnen doen. Het was echt een kwelling. Ik denk zelf omdat jicht een auto-inflammatoire aandoening is mij lichaam te heftig reageert op indringers in dit geval de kristallen. Vreemd blijft wel dat mijn waarden laag waren (0,28) en toch die aanvallen bleven komen. Verder heb ik gevraagd of eten en drinken van invloed is of kan zijn op jichtaanvallen. Blijkt dat dit slechts 10% van invloed is de rest is genetische aanleg. Wat ik wel weet na veel onderzoek op internet is dat er nog maar weinig bekend is over de juiste behandelingen en dat jicht ook een marker is voor cardiovasculaire aandoeningen. Dat is van mijn vader's kant het geval dus daar wil ik zelf iets meer onderzoek naar laten doen. Conclusie bij mij is dus dat Allopurinol na anderhalf jaar nog steeds niet afdoende werkt tegen jicht.

Naproxen

25-05-2020 | Man | 80
naproxen
na 3 dgn pijn weg

23-04-2020 | Man | 49

03-03-2020 | Man | 75
Jicht
zeer droge huid na gebruik van ongeveer 10 mnd. vet nu mijn huid in met zalf .Helpt enigszins maar niet afdoende. wordt gek van de jeuk op rug ,borst benen.armen. huisarts denkt dat dit komt door de droge lucht. niet waar !! Relatieve luchtvochtigheid in mijn huis is tussen de 85% en 87%. Ruim binnen de marges. De meter is onlangs gekalibreerd. De slaap kamer wordt[lees meer...] geventileerd in de nacht.

23-02-2020 | Man | 72
Jicht
Sinds gebruik Alupurinol geen jichtaanvallen meer. Vermoeidheid en evenwichtsprobleem neemt wel toe.

19-02-2020 | Man | 66
Jicht
Ik slik deze pillen dagelijks preventief en heb al ca 7jaar geen aanval gehad. Hiervoor om de 1 a 2 maanden. Het is wel zo dat ik onder behandeling ben geweest bij een Ostheopaat waarna ik geen aanval meer heb gehad.

Diclofenac

30-01-2020 | Man | 56
diclofenac
Jicht
10-15 jaar geleden voor het eerst een jicht aanval gehad en diclofenac voorgeschreven gekregen. Deze echter zonder maagbeschermers. Na een aantal maanden na inname van diclofenac voelde mijn lichaam als geëlektrificeerd, sindsdien bij bepaald voedsel, meerendeels granen en dus ook na het drinken van een iertje rode uitslag. Afgelopen jaren mbv natuurgeneeskunde mijn urin[lees meer...]ezuurspiegel verlaagd en vrijwel nooit meer jicht gehad. Wel is erdus iets permanent beschadigd( dunne darm/maag) waaroor ik uitslag krijg.

Meloxicam

27-11-2019 | Man | 70
meloxicam
Zo nodig medicatie. Werkt na 3 uur

02-11-2019 | Man | 74
Jicht
Eindelijk een middel gevonden dat effectief is tegen jicht en dan wordt er miv september 2019 een eigen bijdrage verlangt!! Is er een alternatief?

01-10-2019 | Man | 69

Ibuprofen

25-09-2019 | Man | 51
ibuprofen
Jicht
Gebruik ik alleen als pijn niet meer te verdragen is

11-08-2019 | Man | 70
Jicht
Meer dan 15 jaar met jicht aanvallen gekampt, deze werden steeds heftiger en frequenter som zelfs 2x per maand.Neem maar een diclofenac als pijnstiller was het advies en let op je voeding. Eindelijk een echte reumatoloog tegen het lijf gelopen. Sinds een paar jaar gebruik ik Adenuric, in deze periode geen aanvallen meer gehad. Wat een verademing!!! Wel 1x per jaar bloed[lees meer...] prikken en urine laten na kijken. In verband met een waarschuwing over dit middel neem ik nu in overleg met de reumatoloog ( specialisatie jicht) een tablet 80 mg om de dag. Jammer dat 40mg niet bestaat.

24-07-2019 | Man | 44
Jicht
Nu diverse keren gestart met een kuur. Telkens word ik na 2 weken doodziek. Opgezette lymfklieren griep en onwijze keelpijn. Volgens reumatoloog is dit toeval. Maar na 3x?? Ga het middel nu gebruiken bij een aanval. Slik naproxen ernaast maximale dosering ook vanwege rugpijn(dec gebroken). Na stoppen binnen 3dgn van griep en keelpijn af.

12-06-2019 | Man | 63
Jicht
Gebruik alleen Colcichine bij een opkomende jichtaanval. Binnen 2 dagen goed resultaat. 2 Jaren geleden veel last van jichtaanvallen. Ben toen Alka druppels (ontzuring) gaan gebruiken 3 x een halve liter water per dag, 6 druppels in een halve liter water (proef je nagenoeg niet). Na een paar weken waren de jichtaanvallen over. Dit moet je wel iedere dag blijven drinken (is[lees meer...] helemaal niet vervelend, gewoon een way of live). Ben ik echt blij mee. Werkt nog steeds goed. Wanneer ik slordig wordt met het gebruik hiervan (te weinig drinken), dan komt er echt wel een jichtaanval opzetten, die ik dan snel onderdruk met Colcichine. Dit geeft wel meteen aan dat deze basische druppels echt werken.

24-05-2019 | Man | 55
Jicht
Ik ben een zware jichtlijder vanaf mijn 40ste levensjaar. Heb nu 15 jaar jicht en altijd reactief jichtaanvallen met Colchine en diclofinac bestreden. Ik heb minimaal elke maand een zware of minder zware aanval. Om gek van te worden. Sinds 5 maanden gebruik ik Allopurinol 300mg per dag. Zelfs dat helpt niet. 2x per maand een aanval. Moet ik nu overgaan op een hogere doseri[lees meer...]ng 400, 500mg, of een andere medicatie zoeken. Wie heeft hier ervaring mee?

18-03-2019 | Man | 55
Jicht
Na zeker 2 jaren sukkellen met zeer pijnlijke voeten, vooral de voorvoet bij de dikke teen waren rood en gevoelig. Moest zeer vaak Diclofinac 75 mg innemen tegen de pijn. Eerste diagnose reuma daarna overbelasting daarna halux valgas maar bleek gewoon Jicht te zijn. Nu al maanden totaal pijnvrij en kan makkelijk lange stukken lopen of de hele dag staan. Ben echt blij [lees meer...]deze aanvallen niet meer te hebben.

Tramadol

16-02-2019 | Man | 35
tramadol
Jicht
Dit middel destijds voorgeschreven in combinatie met colchicine tegen chronische jichtaanvallen. De combinatie is zeer goed. Alleen van Tramadol heb je steeds een hogere dosering nodig omdat je lichaam vrij snel aan de dosering went en de aanvallen steeds heftiger worden. Sinds ik mijn jicht onder controle heb, ben ik er gelijk mee gestopt. Geen afkickverschijnselen (geluk[lees meer...]kig).

16-02-2019 | Man | 35
Jicht
Na een zeer slechte levenstijl de afgelopen drie jaar (veel alcohol, droge worst, salami, verzadigde vetten, weinig sporten etc.. )Dit middel 3x daags voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit omdat het eerste keus middel diclofenac teveel andere nare bijwerkingen gaven. Opzich een zeer effectief middel tegen chronische jicht, alleen om de juiste dosering te bepalen is [lees meer...]het vaak nog lastig voor sommige specialisten etc.. gebruikelijk is de onderhoudsdosering 3 maal daags 0,5mg of 6x per week 0,5mg. Dit middel wordt ook voorgeschreven in combinatie met urinezuurverlagers (allopurinol, ferbuxostat etc..) voornamelijk de eerste 6 maanden. Maar goed. Ik gebruik dit middel "zo nu en dan" mocht ik weer een jichtaanval voelen opkomen (gelukkig door een andere levensstijl en dieet is het nu al 3 weken weg) en geloof me ik liep er maanden mee. Dan weer een aanval, dan weer weg, en ze werden steeds heftiger en heftiger.. Dus het roer moest om, en meteen merkte ik al dat de aanvallen steeds milder en milder werden totdat ze verdwenen (even afkloppen...) Wat ik nu veel gebruik om jichtaanvallen te voorkomen, is veel ongezoete biologische kersensap drinken, 1000mg vitamine c per dag en veel Omega 3 capsules, en iets meer koffie dan normaal. En ik moet zeggen, ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat dit wel een soort remedie tegen jicht kan zijn of in iedergeval verlichting kan geven. Ik heb toevallig mijn urinezuurgehalte laten meten in mijn bloed en deze waren van 630 in 1 maand tijd naar 420 gegaan( moet ook ergens tussen de 200 en 420 liggen) dus ik ga de goede kant op. Maar goed lang verhaal kort, ik gun jicht mijn ergste vijand niet. Het is een ware HEL.

05-02-2019 | Man | 61
Jicht
Na jaren van ernstige, pijnlijke aanvallen van jicht en het nemen van de standaardmedicijnen colchicine en allopurinol kwam ik geen moer vooruit. In overleg met de reumatoloog overgestapt naar Febuxostat (=Adenuric). Na een half jaar begon mijn urinezuurgehalte in het bloed echt te dalen. Jichtaanvallen werden minder. Na 2 jaarheb ik geen jichtaanvallen meer (afkloppen!!) [lees meer...]en is mijn urinezuurgehalte in het bloed perfect. Met de reumatoloog besproken om de dosering aan te passen naar 3x per week 80 mg. Ik weet niet of dit kan want het medicijn is er volgens mij op gemaakt om een constante spiegel ervan in het bloed te hebben. Dus eigenlijk elke dag een dezelfde dosis. Ik begin nu rare verschijnselen te krijgen: stijve dikvoelende gewrichten, opvlammende artrose en een rare pijn in de door jicht aangedane gewrichten. Ik stop nu met Febuxostat en hoop dat deze rare klachten over gaan.

30-12-2018 | Man | 77
Jicht
aantal plekken neemt steeds verder toe en ook de jeuk

Repatha

18-11-2018 | Man | 66
evolocumab
Jicht
Veel last van jicht, speciaal na lang wandelen

17-11-2018 | Man | 62
Jicht
had veel last van jicht, via de huisarts doorgestuurd naar een reumatoloog. bloed laten testen op urinezuren en was te hoog. begonnen met colcichine en twee dagen later met 100mg alopurinol deze volgorde aangehouden omdat alopurinol in het begin een jicht aanval kan uitlokken. na drie maanden weer bloed laten testen op urinezuur gehalte en was nog iets verhoogd. weer eerst[lees meer...] colcichine en later 200mg alopurinol. daar er geen tabletten zijn van 200mg slik ik er twee per dag. na drie maanden weer bloed laten testen en had een mooie waarde van 0.31 ik had gehoord dat de waardes moeten zijn tussen 0.25 en 0.45 dus mijn waarde was mooi. ik heb sinds dat ik met alopurinol ben begonnen geen jicht meer gehad en dat is geweldig. laat je door je arts of reumatoloog goed informeren zodat je weer kan genieten van het leven.

03-09-2018 | Man | 80
Jicht
Ik zou bij acute jichtaanval tot 5 mg Colchicine 0,5 mg kunnen gebruiken(bijsluiter). Na 8 x 0,5 mg per 2 uur was aanval vrijwel weg. Nog 1 x 0,5 mg genomen om af te ronden. Ik had het nog niet doorgeslikt of de aanval was in hevigheid terug. Om de 10 sec. flinke steek in grote teen linker voet. Krijg nu van de dokter Pretnisolon om 5 dagen 1 tablet in te nemen. Allopu[lees meer...]rinol blijven gebruiken. Eventueel 2 x daags 1 tablet Colchicine 0,5 mg. Resultaat nog niet bekend.

22-08-2018 | Man | 48
Jicht
Na 1 dag al diarree en na twee dagen was dit onhoudbaar en ben ik gestopt met het nemen van dit medicijn.

Celebrex

16-08-2018 | Man | 67
celecoxib
Jicht
Na mijn eerste jicht aanval in 2011, kreeg ik het medicijn celebrex. Helaas bleven de jichtaanvallen terugkomen. Hielp maar matig, jicht aanvallen kwamen regelmatig terug.

16-08-2018 | Man | 67
Jicht
Begon met 100 Mg Allopurinol......na 2 weken verhoogd naar 200 Mg, zit nu op 300 Mg. Geen last meer van jicht. Daarvoor diclofenac en selebrex gebruikt maar hielpen geen van beiden. Zijn er personen die hogere doseringen slikken? Schijnt dat je tot max. 900 Mg kunt slikken.

Desuric

02-08-2018 | Man | 74
benzbromaron
Jicht
Sinds 1996 geen aanval van jicht meer gehad. Moet het levenslang blijven gebruiken. Voor die tijd regelmatig hevige aanvallen gehad. Meerdere medicijnen gehad. Nu goed onder controle door de desuric.

24-07-2018 | Vrouw | 84
Jicht
Begon met Colchicine, maar na 2 dagen zware spierkrampen in bovenbenen, kon nauwelijks lopen. Gemeld, moest onmiddellijk stoppen. Over op Allopurinol. Na steeds meer hallucinatie verschijnselen ook hiermee gestopt. Gebruik nu Febuxostat. De jicht is op dit moment rustig, even geen aanvallen meer. Maar krijg nu wel constant jeuk bultjes hier en daar op mijn lichaam, armen[lees meer...], hals, bovenbenen. Zeer irritant en behandeling met 5 sec. hitte, wat bij muggenbulten uitstekend helpt, werkt hier maar deels. Jeuk is wel even weg, maar komt sneller weer terug, terwijl het bij muggenbulten echt weg blijft.

17-07-2018 | Man | 53

Diclofenac

09-07-2018 | Man | 43
diclofenac
Jicht
Ik gebruik al vele jaren Diclofenac vanwege nierstenen en jicht. De laatste jaren ervaar ik steeds pijn in mijn mond. Mijn tong zwelt op en er ontstaan wondjes in keel en op de tong. Ik vind dit bijzonder want ik slik dit middel al ruim 20 jaar! Gezwollen tong, wondjes in mond en keelpijn. Houdt anderhalve week aan na het slikken van 1 of 2 pillen van 25 mg

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2404)
Depressie (1952)
Angst & paniekstoornis (1858)
Hoge bloeddruk (1364)
Blaasontsteking (972)