Valproinezuur (Depakine)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor epilepsie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: epilepsie

09-03-2024 | Vrouw | 43
Epilepsie

vermoeidheid gewichtstoename handen trillen of trillen tijdens het rusten

Ik gebruik nu bijna 30 jaar depakine tegen JME en het is het enige middel dat echt effectief is zonder al teveel bijwerkingen. Wel belangrijk te vermelden dat de pil bij mij verminderd werkte zonder dat ik dat wist. Maar dat werd uiteindelijk een prachtige bijwerking 😉 Ik ben zeer tevreden en hou eigenlijk mijn hart vast voor als dit middel teveel bijwerkingen gaat krij[lees meer...]gen en ik het niet meer kan gebruiken

04-03-2024 | Man | 61
Epilepsie

moe wakker worden snel geïrriteerd

2 x 500mg is bij mij het maximum om nog enigszins vrolijk door het leven te gaan. Onlangs 's nachts 2 aanvallen gehad en de arts schreef toen 2 x 750mg voor. Hier werd ik zo depressief, moe en lusteloos van dat ik zelf weer de oude hoeveelheid medicatie ben gaan gebruiken. Deze geeft ook wel deze bijwerkingen maar minder. Ben wel snel geïrriteerd over kleine dingen die ni[lees meer...]et helemaal naar wens gaan.

21-02-2024 | Man | 40
Epilepsie

vermoeidheid moeite met het vinden van woorden rusteloze benen

anderhalf en een half jaar geleden tonisch-clonische epileptische aanval vanuit m'n slaap gehad en eerst op 2 maal daags 100 mg Levetiracetam gezet. Hier had ik veel beperkende bijwerkingen van. zo was ik erg moe, helemaal niet helder en erg snel geagiteerd. In overleg met de neuroloog overgestapt op Lamotrigine (1 keer per dag 100 mg) en meteen veel helderder en ni[lees meer...]et zo snel geagiteerd. Vermoeid ben ik nog wel snel; zeker na een inspannende of spannende bezigheid, zoals ver autorijden (omdat ik de aanvallen in m'n slaap heb gehad mocht ik na een paar maanden weer in de auto stappen) of sociale aangelegenheden met een hoop mensen. Nu een half jaar geen aanval meer gehad dus het werkt in ieder geval goed! Lamotrigine heeft veel minder ernstige bijwerkingen dan mijn vorige medicijn. Erg fijn!

Vimpat

02-02-2024 | Vrouw | 64
lacosamide
Epilepsie
2021 1e hevige aanval door gebruik van prednison. Depakine gekregen met levetiracetam. Afgebouwd door ernstige bijwerking. Nu Vimpat eerst 400 mg ochtend avond 300.zit in afbouw. Nu 2x per dag 200 mg. Ik wil stoppen. Gezien de bijwerkingen. Gewichtsverlies ben 63 jr 1.60m weeg nog 45 kg geen eetlust neuroloog slaat hier niet op aan. Wil miet dat ik stop of verminderd .

27-01-2024 | Vrouw | 18
Epilepsie
Sinds mijn 14e de diagnose epilepsie. Heb eerst depakine en keppra geslikt, dat nu afgebouwd. En zit nu een paar maanden aan de lamictal. Voel me veel minder vermoeid, van de andere medicijnen kreeg ik bijwerkingen, met lamictal ervaar ik er zelf geen. Ben vooral overgestapt op lamictal vanwege een kinderwens later, beter optijd dan te laat.

Midazolam

26-01-2024 | Vrouw | 39
midazolam
Epilepsie
Sinds bijna 3 jaar gebruik ik nu de nidazolam neusspray 2,5 mg. Ik heb meerdere aanvallen op een dag en veelal voel ik deze vooraf aankomen. 1 x sprayen is vaak afdoende om de aanval niet actief door te laten zetten, soms zet deze wel door (vaak de hevigere) en is het nodig dat iemand nog 1 of 2 maal een spray toedient. Dan 98% met succes. Helaas vind ik de 2 bijwerkinge[lees meer...]n die ik hierdoor heb wel erg hinderlijk. Ik had altijd een ontzettend goed geheugen, maar nu vergeet ik soms hele dagen of delen van een dag/ week enz. Daar valt wel mee te leven, maar natuurlijk best frustrerend. De andere bijwerking is het verlies van mijn reuk (volledig). Ik ruik echt niks meer (smaak is wel hetzelfde gebleven, gelukkig). Zodra je niks meer kunt ruiken voor inmiddels jaren, merk je pas hoeveel invloed dit heeft op je gesteldheid. Buiten dat ruiken heel praktisch is (zweet ik? Brandlucht, voedsel, enz. )is het (voor mij) ook van grote invloed op mijn gemoedstoestand. Zo kon ik héél ontspannen raken van een bad of douche met heerlijke geur van douchegel oid, werd ik rustig en gewoon een heel fijn gevoel van een heerlijke geurkaars of diffuser, dan heb je nog parfum wat ervoor kan zorgen dat je je zekerder of fijner voelt.... daar weegt allemaal niet op tegen de enkele voordelen: alle nare vieze ranzige luchten zijn ook verleden tijd. Ik vrees dat mijn reukorgaan beschadigd is doordat de spray dermate agressief is, het prikt immers ook altijd erg wanneer het in je neusholte terecht komt. Hebben meer mensen deze bijwerking???? Dan lees ik dat héél graag.

25-01-2024 | Vrouw | 50
Epilepsie
Als kind een schedelbreuk opgelopen en vanaf mijn 7 jaar epilepsie. Dit is alleen niet erkend en heb lang geen medicatie gehad en wel aanvallen. Deze werden toen ik 30 jaar was zo heftig dat ik aan de medicatie moest. Na een aantal omzwervingen kwam ik op Kepra. Mijn aanvallen, depressie en zintuigelijke sensaties verdwenen maar werd intens moe. Hier moest ik maar aan wenn[lees meer...]en. Wel ging ik steeds slechter functioneren en ben inmiddels afgekeurd. De gekste dingen kwamen voorbij! Ineens niet meer kunnen lopen, flauwvallen, ernstige darmklachten, heftige allergieën tot shocks aan toe op andere middelen, ernstige draaiduizeligheid en geen normaal gesprek kunnen voeren. Inmiddels krijg ik jodium en b12 injecties zodat ik weer een beetje functioneer. Maar de koek is op en ben naar mijn neuroloog gestapt dat er iets moet gebeuren! Maar wat?? Ik heb geen idee!! Ik voel me inmiddels zwaar gehandicapt maar durf nog maar weinig te veranderen omdat ik overal zo heftig op reageer. Inmiddels ben ik zelfs van mening dat ik maar het beste overal mee kan stoppen en misschien een ketogeen dieet moet gaan starten??……

Briviact

20-01-2024 | Vrouw | 12
brivaracetam
Epilepsie
Ik gebruikte eerst levetiracetam en dat was oprecht een hel. Had veel hoofdpijn, angsten, paniekaanvallen en zelfmoordgedachtes. Veel gelezen en onderzoek gedaan en dit medicijn is het “zusje”. Dus aan mijn neuroloog voorgesteld om om te schakelen. Ik gebruik het al enige medicijn en het werkt tot op heden perfect. Ik voel mij weer mijzelf. Was in het begin wat moe, ma[lees meer...]ar dat is weggetrokken na 2 weken. Ik heb focale epilepsie die soms generaliseerd (tonisch clonische aanval) en daarnaast myoclonieën.

Rivotril

14-01-2024 | Vrouw | 53
clonazepam
Epilepsie
Na anderhalve dag in status epilepticus gelegen te hebben kreeg ik Rivotril om de nacht door te komen. De aanvallen zijn gestopt maar ik voel me net n zombie .. weet niet goed of dit nou aan de Rivotril ligt of nog t herstel is van mn aanvallen.. kan bijna niet normaal functionerend zo

07-01-2024 | Vrouw | 12
Epilepsie
Wat een hel deze medicatie. De epileptische aanvallen bleven dan wel weg, maar ik was totaal niet mijzelf. Nog nooit psychische problemen gehad, maar ik was een wrak. Na 6 weken afgebouwd en toen werd het iets minder heftig en verdwenen gelukkig de zelfmoordgedachten, maar ik was nog steeds totaal niet mijzelf. Uiteindelijk overgeschakeld naar Briviact. Dit is het [lees meer...]tweede generatie “zusje” en dat lijkt nu al beter te zijn.

Clobazam

31-12-2023 | Vrouw | 51
clobazam
Epilepsie
Op advies van neuroloog dit medicijn samen met lamotrigine( wat ik al jaren slik). Eerst 10 mg voelde mij verward geheugen en concentratie problemen. Ik begon aan mijzelf te twijfelen. In overleg 5 mg. Bijwerkingen werden iets minder. Moest van de huisarts naar de praktijk ondersteuner, het zat tussen mijn oren. Uiteindelijk contact opgenomen met neuroloog. Ik mocht met he[lees meer...]t medicijn stoppen. Na 2 dagen voelde ik me een heel ander mens. Ben er nu 6 weken af, gelukkig. De absence epilepsie neem ik voor lief. Dat liever dan de bijwerkingen.

03-12-2023 | Man | 35
Epilepsie
Steets hoofpijn naar het innamen en die hoofpijn huod hele dag aan met 1 pil verder werk het harsteke goed voor me slaapen maar helaas hoofpijn hele dag is niet fijn

09-11-2023 | Vrouw | 23
Epilepsie
Ik heb Depakine 23 jaar gebruikt omdat er voor mij toendertijd geen andere optie was. Ik kwam in korte tijd 20 kilo aan doordat ik constant honger had. Ik kreeg tremoren in mijn lichaam waardoor ik niks meer normaal kon vasthouden en alles knoeide. Ik werd depressief en kreeg constant 24/7 intrusieve gedachten in mijn hoofd. Ik werd een soort "zombie" en was mezelf helemaa[lees meer...]l niet meer. Prikkels kwamen ook intenser binnen.

08-10-2023 | Vrouw | 30
Epilepsie
Ik ben op m’n 9e begonnen met Depakine toen ik m’n eerste epileptische aanval kreeg. Ik ben nooit veranderd van medicijn en zit er 21 jaar later nog steeds aan. Het werkt goed want ik heb nooit last van m’n epilepsie, maar de bijwerkingen zijn niet misselijk: Sufheid, vermoeidheid, gewichtstoename (ruim 20kg overgewicht terwijl ik 5x per week sport en heel erg op m’n eten [lees meer...]let), trillende handen, geheugenverlies, emotioneel onstabiel. Ik wou dat ik kon stoppen met dit medicijn, maar dat is helaas geen optie voor mij…

Rivotril

24-09-2023 | Vrouw | 61
clonazepam
Epilepsie
Ik slik al zeker 10 jaar rivotril, voor epilepsie en na 4 zware rug operaties. Zoals bij iedereen wel bekend was het een tijd lang slecht leverbaar, nu weer volop leverbaar, maar let op de originele rivotril was van Roche, nu heeft een Duitse fabrikant dit overgenomen, de doosjes en potjes zijn bijna hetzelfde, je ziet het eigenlijk niet. Ik heb enorme bijwerkingen gekrege[lees meer...]n van deze rivotril, clonazepan is voor mij ook geen optie en ik kan niet zonder. In België is het soms nog te krijgen van Roche, maar er zijn nieuwe regels, je mag het niet meer over de grens mee nemen. Als iemand nog rivotril 0,5 mg of 2 mg van Roche heeft, ik ben ten einde raad //////////////RED. Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek./////////

06-09-2023 | Man | 64
Epilepsie
Zie ook mijn gunstige verhaal over overstap naar Briviact.

Briviact

06-09-2023 | Man | 64
brivaracetam
Epilepsie
Begin 2019 eerste grote aanval. Ambulance. Vier dagen ziekenhuisopname. Conclusie: geen bijzondere oorzaak. Gewoon pech. Medicijn: Valproïnezuur. Daarvan veel hinderlijke bijwerkingen. Daarom herfst switch naar Levetiracetam. Bijwerkingen vrijwel hetzelfde. Daarom na een jaar, in overleg met neuroloog, gestopt met medicijn. Anderhalf jaar aanvalsvrij, hoera, bijna vergeten[lees meer...] dat er nog aanvalsrisico bestond. Wel fietshelm blijven dragen voor de zekerheid, en niet alleen de zee in bijvoorbeeld. Zomer 2021 tweede grote aanval. Ambulance. Middagje ziekenhuisopname, onderzoek immers niet meer nodig. Weer aan de medicijnen, nu blijvend omdat de epilepsie blijvend blijkt. Weer dus Levetiracetam. Ik neem bijwerkingen maar voor lief, want tja, wat moet je anders. Begin 2023 lees ik in een besloten Facebook-groep voor het eerst over Briviact. Ik google wat, het blijkt (vooralsnog) 'tweede-keus-medicijn'. Ik check op deze site: gunstige reviews. Ik bel voor informatie naar mijn verzekeraar en leg contact met ZorgInstituut Nederland, maar krijg daar onduidelijke informatie. Mijn neuroloog vind het prima dat ik wil switchen naar Briviact, maar ze wil wel mijn verwachtingen/hoop over minder bijwerkingen temperen. September 2023. Drie maanden omswitchtraject achter de rug, nu sinds enkele weken alleen nog de Briviact. Mijn conclusie: hoera! Echt veel minder bijwerkingen. Aanrader voor iedereen. Nouja, niet iedereen dan. Alleen voor mensen mét epilepsie, vooral degenen die nu bijvoorbeeld Levetiracetam of Valproïnezuur gebruiken en daar hinderlijke bijwerkingen van ervaren.

29-08-2023 | Vrouw | 27
Epilepsie
Na mijn eerste insult aan deze medicatie begonnen. Veel bijwerkingen en was totaal mezelf niet meer. Ik werd er depri van en wou zelfs de deur niet meer uit. Nooit eerder zulke gevoelens gehad waarvan ik niet wist hoe ik er mee om moest gaan. De eerste dagen leek het alsof ik dronken was. Ging er niet vanuit dat ik epilepsie had (na enkel insult) dus ben ik de medicatie ga[lees meer...]an afbouwen. Echter na 3 dagen zonder, kreeg ik 2 aanvallen in dezelfde nacht (tonisch klonische epilepsie). Nu opbouwfase Lamotrigine en dat gaat beter. Ik ben weer mezelf en kan lachen ondanks enkele bijwerkingen.

29-08-2023 | Vrouw | 27
Epilepsie
Momenteel zit ik in de opbouwfase op 100mg. Bij elke verhoging de eerste 2 dagen last van veel bijwerkingen. Knallende hoofdpijn, gevoelig voor licht en geluid, braken, en een beetje in de war/vergeetachtig. Wel zit ik ondanks de klachten weer goed in mijn vel. Van de vorige medicatie (levetiracetam) had ik veel bijwerkingen en voelde ik me depri, was totaal niet meer meze[lees meer...]lf. Met Lamotrigine zit ik veel beter in mijn vel en kan ik weer lachen.

27-08-2023 | Vrouw | 54
Epilepsie
Door NAH epilepsie waargenomen en werd op 2x 750 mg gezet. Bleek te hoog.. toen 2x 500 mg en dat vijf jaar geslikt...kreeg rare klachten maar was te suf om erover na te denken... echter Keppra was toch veilig?maar wekt ook aanvallen op! Enfin 2022 lag ik tweemaal op de IC. Acute bloeddrukdaling door orgaanfalen waardoor hart stopte en lag op straat. 1e x lag ik op de Brai[lees meer...]n Care Unit met hartbewaking (juni) daarna op Cardiologie.( aug ) liep o.a.als een Parkinsonpatient en had ineens een slepend been; bleek een stolsel in nekslagader... dus dit medicijn verandert bloedbeeld! Had nooit iets; was kerngezond. Na een moeilijk gesprek met neuroloog ("wie gelooft u nou, hen op de IC of mij.. Ik ben de neuroloog") op aandringen van mij stemde ze in tot langzaam afbouwen want ze wilde meteen stoppen. (???) Dus in 2014 zat ik op 2x 750 mg (tandvlees zwol op en ik kwijlde) 2016 tot 2022 2x 500 mg en in 6 mnd afgebouwd tot 1x 250 mg en die breek ik nu en zit op 125 mg per dag. Gek genoeg geen enkele bijwerking meer en voel mijn eigen lijf weer. Volgende mnd een EEG. Ik ga gastlessen geven op mijn oude college omdat er een grijs gebied is over bijwerkingen op lange termijn! Ik weet nu dat ze mij elk half jaar had moeten bloed prikken op Levetiracetam. Bovendien is de communicatie tussen artsen summier. Mijn tip: wees alert en assertief ook al kostte het eerst bijna je leven. Arrogante neuroloog doet weer erg beleefd.

09-08-2023 | Vrouw | 27
Epilepsie
De eerste paar dagen liep ik rond met een dronkengevoel. Duizelig, hartkloppingen, eczeem, overmatig transpireren, wazig zien, trillende armen. Daarnaast ook heel emotioneel. Soort paniekaanvallen. Snel geirriteerd en een ongelukkig gevoel. Niet meer naar buiten willen, geen bezoek. Zoveel last van bijwerkingen dat ik besloot er mee te stoppen. Ik had nog maar 1 insult mee[lees meer...]gemaakt en wist niet zeker of ik leid aan epilepsie. 3 dagen nadat ik Levetiracetam volledig had afgebouwd, kreeg ik een nieuwe aanval in mijn slaap, tonisch clonisch. 2-3 uren later volgde er nog een aanval. Nu ben ik Lamotrigine aan het opbouwen en dat gaat veel beter.

19-07-2023 | Vrouw | 72
Epilepsie
40 jaar Carbazepine geslikt! Altijd te hoog cholesterol, mede erfelijk bepaald! Nu bij gebruik Levetiracetam verlaagd, maar haaruitval!

13-07-2023 | Vrouw | 52
Epilepsie
Deze medicatie gebruik ik voor het tegengaan van focale aanvallen met verminderde gewaarwording ,ze helpen goed en dat samen met Levetiracetam. Nu heb ik de laatste tijd dag in dag uit een geur die ik ruik die niet te omschrijven is zo vies, ik ruik het aan alles en overal het is constant. Alles stinkt naar braaksel , ik heb hier een neusspray voor gekregen omdat de hui[lees meer...]sarts denk dat mijn neusslijmvlies gezwollen is maar het helpt niks . Nu vraag ik mij af waarom en hoe dit kan ontstaan, mischien door het gebruik van lamotrigine?

Carbamazepine

06-07-2023 | Man | 47
carbamazepine
Epilepsie
Heb ongeveer 6 jaar gedaan op 1 × 200 mg per dag en pas vorig jaar okt een aanval gehad. Nu heb ik sinds die tijd 800 mg carbemazepine per dag en nu al 4 aanvallen gehad. Soms wel iets minder zwaar

Lamictal

31-05-2023 | Vrouw | 16

31-05-2023 | Vrouw | 15

Vimpat

31-05-2023 | Vrouw | 17
lacosamide
Epilepsie
Ik nam eerst elke ochtend en avond 500mg keppra Daardoor kreeg ik woede aanvallen waardoor de neuroloog mij heeft laten overschakelen naar Lamictal 150mg in de ochtend en in de avond Na een maand inemen van Lamictal heb ik 2 nachten in het ziekenhuis gelegen door een enorm zware epileptische aanval. Met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Sinds dien ben ik overgescha[lees meer...]keld naar 100mg Lamictal en 50mg Vimpat in de ochtend en in de avond. Dit gaat heel goed! Sinds dien geen last meer gehad van epileptische aanvallen!

Lamictal

12-05-2023 | Man | 44
Epilepsie
Ik neem 400 mg Lamictal. Eerst wat bijwerkingen gehad waarvan voornamelijk afvlakking vermits het ook wordt gebruikt voor bipolaire stoornissen. Hoofdpijn| migraine. Dat ging over. Nu heb ik sinds kort ( neem dit medicatie nu ongeveer 5 maand) heb ik last van slapeloosheid ,wordt 1a2 maal wakker per nacht en bovendien met lichte hoofdpijn / laat ons zeggen een zwaar wazig[lees meer...] hoofd dat maar niet wakker wordt alsof je uit de diepste slaap uit je leven komt. Nog iemand gelijkaardige bijwerkingen? Groet, Jelle

11-05-2023 | Man | 39
Epilepsie
Heb dapakine 500 chrono 3 maanden ingenomen, maar moeten stoppen omdat mijn lever er niet meer tegen kon. Weinig klachten, vermoeidheid de eerste week maar voor de rest geen last gehad. Jammer dat ik moet overschakelen, Depakine was niet het eerste middel voor mij.

07-05-2023 | Vrouw | 52
Epilepsie
Na een insult 7 jaar geleden zit ik op 1000 mg Levetiracetam per dag, smorgens 2 keer 250 gram en savonds idem Bij het opbouwen naar 1500 begon ik mij zeer ellendig te voelen en onwerkelijk waardoor ik weer terug mocht naar 1000 per dag , maar het afbouwen brengt evengoed dezelfde klachten mee, wie herkend zich hier in , ben in staat om er mee te stoppen met innemen