ziekte

Valproinezuur (Depakine)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor epilepsie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: epilepsie

Staurodorm

12-05-2021 | Vrouw | 63
flurazepam
Epilepsie
Jaren staurodorm.perfect medicatie.nu een hel zonder.wie kan mij ergens een adres geven waar ze het nog hebben?

Levetiracetam

11-05-2021 | Vrouw | 52
Epilepsie
Erge jeuk over mijn hele lichaam en ontzettend moe

19-04-2021 | Man | 61
Epilepsie
ik heb ook keppra 250 mg geprobeerd i.p.v. 500 mg. maar ik merkte niets, geen verschil.

Vimpat

14-04-2021 | Man | 62
lacosamide
Epilepsie
Eerst andere middelen gebruikt, o.a. depakine en keppra, hiervan kreeg ik karakterveranderingen. Afwezig gedrag.

13-04-2021 | Man | 70
Epilepsie
Mijn epilepsie aanvallen zijn heel licht, vandaar redelijk tevreden Bij aanvang inname medicijn wel wat huidproblemen gehad. Verdwenen na een week of 2

Tegretol

25-03-2021 | Man | 60
carbamazepine
Epilepsie
het ging jaren goed met mij en ik ging dit medicijn verminderen.alles ging goed maar na 3 maanden voelde ik mij niet meer 100%. voor alle zekerheid ben ik weer terug gegaan naar de oude hoeveelheid waarvan ik begon. ik ga niet meer verminderen want ik wil zekerheid. i

25-03-2021 | Man | 30
Epilepsie
Gisteren 1x 1 zo'n pilletje genomen i.p.v. natriumvalproaat en dit spul bracht me in een zeer onprettige gemoedstoestand wat ik nog steeds voel. Ik zal iedereen afraden deze rotzooi in te nemen.

23-03-2021 | Man | 69
Epilepsie
Mijn eerste tonisch-clonische toeval kreeg ik 's nachts, op mijn 18de. Er waren geen drugs of alcohol in het spel. Ik bezocht geen arts omdat ik niets van epilepsie wist en geen getuigen kende. Al mijn toevallen vinden altijd om 03:00 uur plaats en altijd in bed. Boffen, dus. Ik heb niet veel toevallen gehad in vergelijking met anderen, plm. twee per jaar. Ik consulteer[lees meer...]de uiteindelijk 6 neurologen ook bij de Stichting Eplipsie Nederland, vaak omdat de bijwerkingen van de anti-epileptica heel naar kunnen zijn. Mijn anti-epileptica omvat Lamictal, Tegretol, Keppra, Briviact en Depakine. Van 2007 tot 2021 (14 jaar lang ) gebruikte ik twee maal daags 1000 mg. Keppra. Keppra vind ik een paardenmiddel omdat het wel helpt, maar grote invloed op mijn leven heeft gehad. Zo werd ik direct agressief, jaloers en snel geagiteerd. Mijn gezin en ik raakten snel vervreemd van elkaar. Naast Keppra kreeg ik ook nog 3000 mg Depakine voorgeschreven. Ik kwam zeker 10 kg. aan, maar weet niet of dat aan de Keppra of aan de Depakine lag. Sinds 2014 kreeg ik ook diarree, een bekende bijwerking van Depakine. Daardoor kon ik het huis niet meer uit, wat goed uitkwam met de Covid-19 pandemie (grapje). Naarmate ik ouder werd (nu 69) kon ik niet meer fietsen of zelfs maar rechtuit lopen, maar schommelde en verloor mijn evenwicht. Dat waren geen toevallen (ik was bij bewustzijn). Ik ben zelfs enkele malen thuisgebracht door passanten met medelijden. Mijn laatste neuroloog constateerde direct dat mijn Depakinedosis te hoog was en wij startten samen een afbouwtraject van 4 maanden. Keppra werd ineens (!) vervangen door Briviact . Momenteel zit ik op 2 maal daags 100 mg. Briviact en nog maar 2 maal daags 500 mg. Depakine.

21-03-2021 | Vrouw | 44
Epilepsie
Voor mij de ergste horror periode (lichamelijk) in mijn leven. Geen controle over mijn lichaam meer.

Zonegran

21-03-2021 | Vrouw | 44
zonisamide
Epilepsie
Het is jammer dat er niet veel ervaringen gedeeld zijn. Ik vind het prettig om de ervaring van anderen te lezen. Daarom mijn verhaal in de hoop op een reactie. Zonisamine is mijn derde medicijn voor epilepsie. Ik ben begonnen met levitiracetam wat een verschrikkelijke ervaring was. Hierdoor overgestapt naar lamotrigine waardoor ik heel erg haaruitval kreeg en veel ben aang[lees meer...]ekomen. Ook nog steeds niet aanvalvrij. Samen met de neuroloog gekozen voor zonisamide. Ik merk dat ik mezelf verlies. Depressief en vlak af. Het interesseert mij allemaal niet meer. Mijn geheugen en mijn zicht werken ook niet meer mee. Ik was een heel vrolijk positief persoon. Deze verdwijnt. Ik verander innerlijk en uiterlijk en heb daar moeite mee. Maar ook ben ik bang om weer een ander medicijn te gaan proberen. Wie kan mij vertellen of deze bijwerkingen na verloop van tijd weg gaan. Wie heeft dezelfde ervaringen als ik gehad? Wie kan mij adviseren op basis van ervaring.

18-03-2021 | Vrouw | 55
Epilepsie
Na een hersentumoroperatie in 2012 kreeg ik partiële epilepsie aanvallen en heb diverse anti-epileptica voorgeschreven gekregen. keppra of in mijn geval levetiracetam (soortnaam) werkt uitstekend ik ben al een aantal jaar aanvalsvrij. Ik heb last van slechts één bijwerking en dat is slaperigheid overdag.

Tegretol

14-03-2021 | Man | 62
carbamazepine
Epilepsie
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat anti-epileptica gevaarlijke middelen zijn op lange termijn.Ik heb al gedacht om ermee te stoppen.Als je elke dag 1500 mgr depakine en 600 mgr tegretol en rivotril inneemt ben je als het ware gedrogeerd.

Lamictal

03-03-2021 | Vrouw | 28
Epilepsie
Dit was mijn allereerste anti-epilepticum waarmee ik ben gestart. Voor 3 jaar was dit effectief en was ik grotendeels aanvalsvrij. De bijwerkingen had ik daarvoor wel over en vielen mee ten opzichte van andere medicijnen. Daarna verergerde de epilepsie en hielp dit medicijn niet meer voldoende. Toen ben ik daarnaast Keppra gaan gebruiken. Deze combinatie werktte voor 1 jaa[lees meer...]r goed, maar vanwege de psychische klachten die ontstonden is dat medicijn aangepast naar Briviact, wat minder op mijn stemming drukt. Al met al ben ik ervan overtuigd dat anti-epileptica invloed heeft op stemming. Daar moet men dus altijd goed bij uitkijken, voordat zij een nieuw middel starten.

Vimpat

03-03-2021 | Vrouw | 28
lacosamide
Epilepsie
Helaas heb ik een vorm van focale epilepsie die "medicatie resistent" is. Dit medicijn helpt de aanvallen bij mij qua intensiteit te verminderen, maar wegblijven doen zij helaas niet. De hoge dosering van 200 's ochtends en 200 s' avonds heeft er bij mij toegeleid dat na het inname moment ik tijdelijk extra vermoeid en duizelig ben. Nadat de spiegel weer gestegen is,[lees meer...] valt het op zich wel mee en kan ik mij weer wat beter concentreren. Ik slik het al jaren in combinatie met Briviact.

03-03-2021 | Vrouw | 42
Epilepsie
Ik neem reeds 9 jaar Keppra 750 2x per dag. Ik ben als persoon veel veranderd ( neerslachtig, prikkelbaar,...) Vorige week terug een grote aanval gehad. Mijn medicatie is nu verhoogd naar 2x 1000. Ik heb hoofpijn, ben moe, misselijk en enorm draaierig. Kan dit door de verhoging van de medicatie komen?

11-02-2021 | Vrouw | 51
Bij hogere dosering 1450 mgr per dag kwam ik in 10 jr 20 kilo aan

11-02-2021 | Vrouw | 51
Epilepsie
Overgegaan van Depakine Chrono naar Lamotrigine. Van Depakine Chrono kwam ik in 10 jr 20 kilo aan

11-02-2021 | Vrouw | 52

03-01-2021 | Man | 56
Epilepsie
Ik naam eerst depakine 500 Mg smorgens en savonds en kon amper schrijven van de bevingen. Ik was wel van mijn 17 j tot 53j aanvalsvrij. Ik ben toen bij een andere arts terecht gekomen en moest. Mijn depakine afbouwen tot 0mg maar ik moest 150mg lamictal bij nemen bij de 500mg depakine. Zo kon de depakine afgebouwd worden. Als wonder boven wonder begon mijn geschrift duid[lees meer...]elijker en mooier te worden. Mijn bevingen gingen. Ik praatte ook terug normaal. Ik heb toen 2j 150mg lamictal genomen. ik voelde me opperbest en heb een 1/2 j gestopt met de medicatie. Mijn bloedspiegel bleef zeer goed. 59, terwijl 63 perfect is. Een half jaar later verder kreeg ik plotseling een aanval. Toen moest ik 750 Mg depakine en 125mg lamictal innemen en moest op twee maanden mijn depakine op 2m tijd terug afbouwen naar 0mg. De volgende maand kreeg ik terug een aanval. Mijn dosis lamictal was te weinig. Mijn bloedspiegel was van 59 naar 27 gegaan. Extreem laag vandaar de aanval.. Ze verhoogde de lamictal van 125 naar 150mg. Een maand later kreeg ik terug een serieuxe aanval bij een wandeling. Een tand kwijt, net naast oog 4x4 cm gezichtsveld weg. Dus openvlees. Een groot gat in de wenkbrauw dat genaaid moest worden en een dikke rechter knie.. Hier ben ik begonnen met 750mg smorgens en savonds keppra te nemen met 150mg lamictal. Mijn bloedspiegel ging van 27 stilletjes terug omhoog. Ik moest meer keppra nemen. Nu neem ik smorgens smiddags savonds 1g keppra + 200mg lamictal. Op t eind van deze maand januari 2021 moest terug bloed laten nemen. Ik ben crieux naar de waarde vd bloedspiegel. Eind maart moet ik terug op onderzoek. Sinds sept 2020 heb ik t nimmer gehad. Ik mag terug met de auto rijden. Op mijn e-bike rijden. Maar heb wel wat schrik op beide voertuigen. Wat normaal is blijkbaar.

Levetiracetam

27-12-2020 | Vrouw | 25
Epilepsie
Dit middel is een nachtmerrie. Na een status epilepticus heb ik 9 maanden aan dit middel gezeten met doorlopende ernstige ontstekingen over het hele lichaam. Ondertemperatuur, flauwvallen was vaste koek. Als klapper op de vuurpijl kreeg ik last van psychose - achtige klachten waardoor ik begon te vrezen voor mijn leven; de metro nemen lukte al niet meer uit verwardheid en [lees meer...]angst dat ik mezelf iets aan zou doen. Normaal gaat het super goed met mij, functioneer optimaal en ben erg succesvol in mijn werk. Boven alle verwachtingen uit verschrikkelijk!! Begin hier niet aan en vraag voor een alternatief. Lamortrigine werkt prima.

20-12-2020 | Man | 57
Epilepsie
Sinds het overlijden van mijn vrouw 23 jaar geleden kreeg ik meer en meer "abscences". Ik dronk veel alcohol nadien omdat ik het verdriet niet aankon, maar kon een normaal leven leiden. Tot een viertal jaren geleden ik echt epileptische aanvallen kreeg, en enkele echt wel zware. Sinds iets meer dan drie jaar neem ik Depakine en ik ben volledig gestopt met alcohol. Sindsdie[lees meer...]n heb ik geen enkele aanval meer gehad. Maar ik ben overdag soms plots heel moe en slaperig en op m'n werk is dat heel lastig. Ik moet nu ook verplicht examens afleggen ivm mijn werk, opgelegd door de Staat, waarbij ik 470 blz tekst moet leren, en examens moet afleggen waarbij ik op 16 submodules telkens 60% moet halen. Maar mijn geheugen laat me in de steek. Ik mag keihard op iets studeren, de dag nadien ben ik meer dan de helft vergeten. Dus de Depakine heeft me wel geholpen met de aanvallen, maar de vermoeidheid en het geheugenverlies zijn heel lastig.

24-11-2020 | Man | 48
Epilepsie
Werd gestoorde EEG gedaan. Sinds enkele maanden neem ik dit spul. Wel gratis maar geen voordeel bij. Waarom het moet weet ik echter niet.

02-11-2020 | Man | 41
Epilepsie
Begonnen met Briviact omdat mijn oude medicijn, oxcarbazepine, me meer kwaad dan goed deed. Ben sinds 1 week nu helemaal over na een "ombouwperiode" van een paar maanden van Oxcarbazepine over naar Briviact. Ik zit nu op 2 x 100mg per dag ( en 10 mg Clobazam vor het slapen gaan ) Toen ik begon met opbouwen Briviact merkte ik direct een enorme energie- en positieviteitsboo[lees meer...]st. Tijdens het process wel lichte klachten gehad, maar ja epilepsie gaat niet over en het afbouwen en opbouwen doet uiteraard ook wel wat met je lichaam. Sinds Briviact er bij zit geen grote ( Tonische ) aanvallen meer gehad. Ik merk uiteraard nog wel eens wart abnormale activiteit in mijn hoofd maar voe echt dat er een deming overheen zit. Ik heb er geen "last" van. Alcohol versterkt de vermoeidheid enorm, ik as al minder gaan drinken maar nu helemaal. 1 voordeel, heb geen katers meer ;) Humeur is wisselend, maar ben niet tenergeslagen, angstig of depressief. Als het een keer minder is heb ik eerder een "plat" humeur, beetje gevoelloos. gelukkig is dit niet vaak. Vandaag bloed test en woensdag de uitslag, kijken of mijn natrium, welke Oxcarbazeoine afbrak, eindelijk weer omhoog op niveau gekomen is. Voorlopig voor mij geen ander medicijn, ik ben tevreden!

22-10-2020 | Vrouw | 17
Epilepsie
Sinds kleins af aan heb ik epilepsie ontwikkeld door een verouderde injectie die ik heb gekregen als baby.. later is dit is verdwenen en kreeg ik in 2018 twee aanvallen. Ik neem Lamotrigine (van 1 tablet naar 3, ik neem dus nu 2x op een dag 75milligram). Ik heb gelezen dat dit wordt gebruikt voor mensen die depressie hebben.. ik heb depressie ontwikkeld via deze med[lees meer...]icijnen dus ik zit heel erg in de knoop met: Geen medicatie - epilepsie Wel medicatie - depressie Ik heb sinds kort een ander merk want Sandoz is weg. Ik merk dat ik van dit merk heel veel hoofdpijn krijg en dat had ik bij Sandoz niet. Rare vraag maar hebben jullie ook dat de Lamotrigine tabletten naar een soort aardbei milkshake smaken?

01-10-2020 | Vrouw | 39
Epilepsie
Op mijn 24e uit het niets in een week tijd 3 tonisch clonische aanvallen in mijn slaap, waarna ik ben gestart met 300mg Depakine. Dit is in de loop van de jaren opgehoogd naar 2x 500mg. Waar mijn bijwerkingen in het begin nog onschuldig waren (trillende handen, een klein beetje vermoeidheid) werd het al snel duidelijk dat mijn haaruitval door de Depakine kwam. Ik vond het [lees meer...]belangrijker dat ik aanvalsvrij was, dus ben doorgegaan. Inmiddels ben ik twee (zware) depressies verder en is mijn haar dusdanig uitgevallen dat ik kale plekken over mijn hele hoofd heb. Daarnaast ben ik niet vooruit te branden van vermoeidheid en heb ik regelmatig hoofdpijn. Ik heb dan ook besloten mijn neuroloog te vragen om een ander medicijn. Ik vind het wel erg spannend, ik slaap alleen en mijn aanvallen komen nooit overdag, altijd in mijn slaap. Maar ik krijg spontaan een derde depressie van de hoeveelheid bijwerkingen inmiddels...

30-09-2020 | Man | 16
Epilepsie
Briviact als derde medicatie naast trileptal en clobazam. Wel bijna aanvalsvrij. Eerste weken ernstig verkouden en heel erg moe. Toen over naar s ochtends 25mg en s avonds 50 mg. Nu nog heel veel last van continu koud hebben.

22-09-2020 | Vrouw | 17
Epilepsie
Waar trileptal en lamotrigine niets deden, helpt briviact mij zeker wel. Van minimaal twee grote aanvallen per maand naar slechts een lichte aanval in de twee maanden.

07-09-2020 | Vrouw | 38
Epilepsie
Ik gebruik ruim 10 jaar Depakine, maar ik begin nu al een aantal jaar hinder er van te krijgen... door de gewrichtspijn in mijn knieën. En de gewichts toename. En om de drie vier maanden nog steeds een zware epileptische aanval te krijgen. Waardoor ik de keuze heb gemaakt om te stoppen met dit medicijn en begonnen met een nieuw medicijn (brivicat). Wat hopelijk op langer t[lees meer...]ermijn zal gaan helpen. Elke dag pijn is ook geen pretje... kwaliteit van leven is ook belangrijk om je fitter te voelen en als je moeite moet doen om uit bed te komen.. dan moet je zelf de vraag stellen is Depakine het dan waard. Voor mij niet.

oxcarbazepine

02-09-2020 | Man | 41
oxcarbazepine
Epilepsie
In 2012 met Oxcarbazepine begonnen na 2 maanden Keppra te hebben gebruikt, wat wegens gemoedstoestand absoluut niet beviel. Tussen 2012 en 2019 2 x een aanvalsvrije periode gehad van +/- 3 jaar met daartussen steeds een serie van 3 a 4 nieuwe aanvallen in korte termijn na elkaar. Elke x de dosis verhoogd en het bleef na dezelfde tijd terugkomen. Wat blijkt, bij mij is mij[lees meer...]n natrium zo ver gezakt dat het juist de aanvallen opwekt. In het begin vd verhoging werkte het steeds weer, maar op de achtergrond bleef mijn natrium zakken tot ik dus steeds weer nieuwe aanvallen kreeg. Ben nu over aan het stappen van 1900 mg naar 0 en ipv Oxcarbzepine overgegaan naar 200 mg Briviact. ( 10 mg Clobazam had en houd ik ernaast aan) Tot op heden bevalt de Briviact prima, maar nu ik inmiddels op 900 mg Oxcarbazepine zit ( op weg naar 0 ) merk ik wel dat het afbouwen met ups en downs gaat qua "mentale vermoeidheid/verwardheid" . het is niet heel ernstig en hopelijk trekt het snel weg

27-08-2020 | Man | 16
Epilepsie
augustus 2020: Lamotrigine Sandoz wordt binnenkort uit de handel genomen. Bespreek dit met je neuroloog.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2557)
Depressie (2060)
Angst & paniekstoornis (1995)
Hoge bloeddruk (1438)
Blaasontsteking (1046)