ziekte

Valproinezuur (Depakine)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor epilepsie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: epilepsie

Briviact

22-09-2020 | Vrouw | 17
brivaracetam
Epilepsie
Waar trileptal en lamotrigine niets deden, helpt briviact mij zeker wel. Van minimaal twee grote aanvallen per maand naar slechts een lichte aanval in de twee maanden.

Depakine

07-09-2020 | Vrouw | 38
valproinezuur
Epilepsie
Ik gebruik ruim 10 jaar Depakine, maar ik begin nu al een aantal jaar hinder er van te krijgen... door de gewrichtspijn in mijn knieën. En de gewichts toename. En om de drie vier maanden nog steeds een zware epileptische aanval te krijgen. Waardoor ik de keuze heb gemaakt om te stoppen met dit medicijn en begonnen met een nieuw medicijn (brivicat). Wat hopelijk op langer t[lees meer...]ermijn zal gaan helpen. Elke dag pijn is ook geen pretje... kwaliteit van leven is ook belangrijk om je fitter te voelen en als je moeite moet doen om uit bed te komen.. dan moet je zelf de vraag stellen is Depakine het dan waard. Voor mij niet.

02-09-2020 | Man | 41
Epilepsie
In 2012 met Oxcarbazepine begonnen na 2 maanden Keppra te hebben gebruikt, wat wegens gemoedstoestand absoluut niet beviel. Tussen 2012 en 2019 2 x een aanvalsvrije periode gehad van +/- 3 jaar met daartussen steeds een serie van 3 a 4 nieuwe aanvallen in korte termijn na elkaar. Elke x de dosis verhoogd en het bleef na dezelfde tijd terugkomen. Wat blijkt, bij mij is mij[lees meer...]n natrium zo ver gezakt dat het juist de aanvallen opwekt. In het begin vd verhoging werkte het steeds weer, maar op de achtergrond bleef mijn natrium zakken tot ik dus steeds weer nieuwe aanvallen kreeg. Ben nu over aan het stappen van 1900 mg naar 0 en ipv Oxcarbzepine overgegaan naar 200 mg Briviact. ( 10 mg Clobazam had en houd ik ernaast aan) Tot op heden bevalt de Briviact prima, maar nu ik inmiddels op 900 mg Oxcarbazepine zit ( op weg naar 0 ) merk ik wel dat het afbouwen met ups en downs gaat qua "mentale vermoeidheid/verwardheid" . het is niet heel ernstig en hopelijk trekt het snel weg

27-08-2020 | Man | 16
Epilepsie
augustus 2020: Lamotrigine Sandoz wordt binnenkort uit de handel genomen. Bespreek dit met je neuroloog.

16-08-2020 | Man | 61
Epilepsie
Na mijn hersentumor operatie op 8 juni 2018 werd ik getroffen door een grand mal epileptische aanval op de intensive care...vervolgens een hersenbloeding waardoor ik 3 maanden rechtszijdig verlamd was en niet meer kon praten (afasie). Gelukkig ben ik daar grotendeels van hersteld en kan weer lopen en praten...Vanaf mijn eerste epileptische aanval in het ziekenhuis kreeg ik[lees meer...] 2X daags 750mg. Keppra...en in het verpleeghuis waar ik 3 maanden revalideerde werd de dosis op mijn verzoek teruggebracht naar 2X daags 500mg. omdat de huid onder mijn voetzolen begon los te laten...Nu gebruik ik nog maar 2X daags 250mg...dit bevalt goed...heb al bijna 1 jaar geen epileptische aanval meer gehad.

Zonegran

31-07-2020 | Vrouw | 25
zonisamide
Epilepsie
Ik heb epilepsie en slik daar lamotrigine voor en depakine. Ik wou/wil stoppen met depakine , dus ben ik zonegran gaan proberen. Het werkte goed , geen last van aanvallen . Maar ik had 1 bijwerking die heel vervelend was. Ik had continu het gevoel dat ik moest plassen en als ik zat lukte het niet. Het voelde als een soort chronische blaasontsteking. Echt een hel dus. Daarn[lees meer...]a weer depakine gaan slikken.

Implanon (hormoonimplantaat)

28-07-2020 | Vrouw | 33
etonogestrel
Epilepsie
werd meer voor het blok gezet om dit te gebruiken als je epilepsie heb word je verplicht anticonceptie te gebruiken anders kreeg ik geen depakine meer. niks anders als problemen met dat ding de bijwerkingen zijn geen pretje zeker de hoofdpijnen die ik er aan overheid die lijken op flinke migraine ik wil hem er super graag uit hebben maar huisarts weigert ivm epilepsie i[lees meer...]k wil naar de pil maar helaas spiraal doe ik liever niet denk echt goed na voor je hem laat zetten zeker als je gevoelig ben met hoofdpijnen

23-07-2020 | Vrouw | 61
Epilepsie
Toen ik 2x daags 750mg ging goed maar na verhoging savond niet tril in benen en moe reden verhoging snachts een aanval heb gehad

21-07-2020 | Vrouw | 20
Epilepsie
Sinds mijn 18e neem ik dit medicijn. Toen had ik ook mijn allereerste grote aanval, en dat kwam best uit de lucht gevallen. Concentratie problemen had ik al en viel meerdermaals op een maand bewusteloos. Persoonlijk zocht ik er niet veel achter omdat ik niet zo gezond leefde! Dan zijn we toch maar naar de dokter geweest en met vervolg naar het ziekenhuis. Ik heb een klein [lees meer...]weefsel in mijn hersenen en vanuit dat weefsel ontstaat mijn epilepsie! Op twee jaar tijd ben ik van 250mg (2xperdag) naar 750mg (2xperdag) gegaan. Ik bleef kleine attackjes hebben, dit uitte zich in niet bewust zijn bij het moment, waardoor er veel verwarring was en plotseling omvallen zonder goed te weten hoe of wat. Maar toch ben ik tevreden met Keppra als medicatie, ik heb geen stuiptrekkingen meer en voel me over het algemeen goed. Natuurlijk heb ik klachten, zoals een spastische darm maar dat heb ik al sinds dat ik mij kan herinneren! Net zoals het neerslachtigheid een symptoom kan zijn maakte ik ook juist veel mee in deze periode! Ik denk dat er heel veel symptomen kunnen in gepraat worden en je dus vooral goed voor jezelf moet zorgen, mentaal en fysiek, want dat maakt werelden van verschil!

Trileptal

16-07-2020 | Man | 41
Epilepsie
In augustus 2011 (achteraf) Epilepsie aanval gehad. Mijn dochter van 3 zat naast me in auto en enigste wat ze de hulpverlening kon zeggen was dat "pappa viel in slaap". Gelukkig voelde ik ( en voel ik ) de aanval aankomen. Door de medische mallemolen gegaan ( o.a bloedonderzoek, ct scan, MRI scan, hersenfilmpje enz enz ) maar niets te vinden. Ik mocht 3 maanden geen autori[lees meer...]jden en dat was het. Januari 2012 s'avonds in bed net voor het slapen voelde ik me weer uit het niets paniekerig worden met hoge hartslag en hoorde "getik", mijn vrouw bij de pols gepakt en toen was ik weer weg. Nou, een getuige welke exact de uitleg kon geven over de aanval, Epilepsie dus. Eerst op Keppra gezet en daar veranderde mijn persoonlijkheid van, niet ten goede van anderen maar zelf voelde ik m ebest wel relaxed. In maart 2012 nog een aanval toen moest de dosis omhoog, mijn vrouw zegt alles goed maar geen keppra meer. Toen op de Trileptal/Oxcarbazepine gezet en dat ging 3 jaar ok, toen weer een serie aanvallen en weer verhoogd, toen weer 3 jaar aanvalsvrij en weer verhoogd. De aanvallen bleven de laatste x wel weer weg, maar de bijwerkingen werden te ernstig. Paniekgevoel / aanvallen, momenten met verhoogde hartslag, acuut naar de wc moeten, erg vergeetachtig en verward, was het ergste wel dat mijn natrium op 128 stond. Die waarde zelf alleen al kan epileptieaanvallen uitlokken. Dus medicatie moest omlaag. Eerst Briviact opgebouwd naar 200mg per dag en ben nu de trileptal aan het afbouwen (deels) van 1800mg per dag naar 1200mg per dag. Over enkele weken bloed afnemen en weer controle. De bijwerkingen nemen al af merk ik, al zijn ze niet helemaal weg. nog 1 week op 1500 en dan over naar 1200, kijken wat dat doet. het is allemaal spannend. Ervaring met Briviact tot op heden prima, kreeg er een energieboost van.

Clobazam

13-07-2020 | Man | 61
clobazam
Epilepsie
Bij oplopende spanning, geestelijk en/of lichamelijk, werkt het uitstekend. Ik verneem de werking binnen een half uur.

09-07-2020 | Man | 42

Carbamazepine

18-06-2020 | Man | 44
carbamazepine
Epilepsie
Ik ben begonnen met deze medicijn 25 jr geleden en even overgestapt naar lamboligine of zoiets. Dat viel zo verkeerd en ben weer terug gegaan naar carbazipine. Geen bijwerking oi.

18-06-2020 | Man | 44
Epilepsie
Ik zit al 24 jaar aan de carbamizepine. En was mss goed om over te stappen naar dit. Met de opbouw ging het goed. Geen bijwerkingen totdat ik alleen maar dit ging gebruiken en ging het helemaal mis. De hele dag door misselijk en kreeg niks meer binnen. Dat werd na een paar dagen minder alleen kwamen de volgende bijwerkingen. Mijn spieren bleven de hele dag gespannen en v[lees meer...]oelde me erg opgejaagd en en angstig.. Nog nooit zo gevoeld. Nu heel veel spijt ervan maar nu gewoon weer terug naar mijn vertrouwde medicijn wat goed ging. Nu eerst weer ff wennen. Zijn er nog meer mensen die er zoveel last van hebben gehad.

Briviact

16-06-2020 | Vrouw | 39
brivaracetam
Epilepsie
Na jarenlang op zoek naar geschikte medicijnen, eindelijk de ideale combinatie: briviact en lamictal. Buiten een klein beetje vermoeidheid, geen bijwerkingen en geen aanvallen.

25-05-2020 | Vrouw | 49
Epilepsie
Ondanks een actieve levensstijl en een gebalanceerd dieet, val ik niets af (kwam na de voorschrijving van Keppra 5 kg aan, alsof er met een toverstaf bij werd getoverd) . In het begin ontzettend veel moodswings. Ik voel me emotioneel vlak. Geen hongergevoel.

29-04-2020 | Vrouw | 23
Epilepsie
Na vele soorten anti-epileptica te hebben gebruikt, en met de angst om terug te moeten naar Depakine waar ik hevige ervaringen bij heb, heb ik bij Kempenhaeghe in opname Keppra geprobeerd. Met name omdat hiervoor het zusje Briviact mij ook goed beviel had ik daarvoor de moed. Hoewel ik zwaar ben gewaarschuwd voor de zeer ernstige bijwerkingen, beviel het verrassend goed. I[lees meer...]k had last van lichte moodswings, maar verder was ik ontzettend tevreden en zat eindelijk goed in mijn vel! Na enige tijd thuis bleken de bloedwaarden te zijn opgestapeld naar 69 (ipv 5-25). Dit betekent helaas het afbouwen van Keppra en het opbouwen van Depakine en Frisium.

Depakine

28-04-2020 | Man | 60
valproinezuur
Epilepsie
Nadat op mijn 13e jaar (in 1973) epilepsie bij mij was vastgesteld, kreeg ik - na eerst met andere medicijnen te zijn behandeld - in 1975 Depakine. Dus ik gebruik het middel al 45 jaar en weet niet beter... Vorig jaar een andere neuroloog die voorstelde de Depakine te vervangen door Lamotragine. Nadat de Depakine was afgebouwd kreeg ik echter heftige bijwerkingen: veel erg[lees meer...]ere tremor dan ooit tevoren en spraakstoornissen (halverwege een zin niet verder kunnen, andere woorden zeggen dan ik wilde, niet op - de meest simpele - woorden kunnen komen). Ten slotte kreeg ik, kort na elkaar, twee grote insulten. En dit na 42 jaar aanvalsvrij te zijn geweest. Terug naar de Depakine en alle klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen...

Midazolam

27-02-2020 | Vrouw | 21
midazolam
Epilepsie
Niets helpt: nvs niet chirurgie niet medicatie niet

22-02-2020 | Man | 63
Epilepsie
Ik ben geholpen met dit medicijn maar het vervelende, ik val geen gram af zelfs niet bij sporten, dieet ea ...zeer opmerkelijk en ik moet bijgevolg dagelijks op mijn voeding letten

Lamictal

19-02-2020 | Vrouw | 34
Epilepsie
Ik werd op mijn 21e zonder vragen overgezet van Depakine op Lamictal. De neuroloog vond dat ik in een fase kwam waar ik aan kinderen zou kunnen beginnen... Achteraf bekeken had ik toen al moeten vertrekken bij die neuroloog-lang verhaal van slechte ervaringen, maar swat... Merkte toen al vermoeidheid en bijkomen in gewicht. Ben niet de eerste 6 maanden (toen schommelde het[lees meer...] met 2 kg), maar in het jaar erna 10 kg bijgekomen. Volgens de neuroloog onmogelijk dat het aan medicatie lag. Bij overstap naar andere neuroloog even overgeschakeld naar Topamax, gezien dit normaal even goed werkt en ook tegen migraine, maar ook hier gewichtstoename en tal van andere bijwerkingen, zoals vocht op mijn longen. Nu terug op Lamictal wegens de vele bijwerkingen en aankomende planning om zwanger te worden. Ondertussen in totaal op 13 jaar tijd 18 kg bij, diëten uitgeprobeerd bij verschillende diëtisten, maar geen resultaat. Plan is om na zwangerschap toch andere medicatie te proberen, want ik herken me niet meer in de spiegel... Maar voor een zwangerschap is Lamictal het medicijn met minste bijwerkingen naar het kindje toe, dus even behouden. Mijn epilepsie is onder controle met 2x50 en 's avonds 1x2mg Rivotril, maar bij een nacht heel slecht slapen voel ik wel dat ik kleine aanvallen heb. Ik heb me er ondertussen wel bij neergelegd dat mijn gezondheid voorgaat op mijn figuur, hoe vervelend dat ook is met reacties van de omgeving...

Frisium

16-02-2020 | Vrouw | 33
clobazam
Epilepsie
Mijn epilepsie is stress gerelateerd. Op stress momenten krijg ik geen aanval maar juist als het moment voorbij is en de spanning van me af glijdt. Nu ben ik al 10 jaar aanvalsvrij en ik slik alleen Frisium. Ik heb vele medicijnen geprobeerd maar niks hielp. Ook een nvs is bij mij geplaatst. Ik heb nu alleen problemen met mijn langer termijn geheugen en korter termijn is o[lees meer...]ok niet super. Maar dat lever ik toch liever in voor een aanvalsvrij leven ook al mis ik delen van mijn leven in mijn geheugen.

13-02-2020 | Man | 51
Epilepsie
Sinds 2011 de diagnose Epilepsie, na een jaar lang tobben met de gangbare medicijnen die de aanvallen niet stopte dit middel gekregen. eerst 1000mG /1500mG dus 2500 per dag. dit is de afgelopen jaren afgebouwd naar 1250mG in verband met de behoorlijke bijwerkingen. Voor mij persoonlijk zijn dit : het snel overprikkeld raken (drukke winkelstraten, volle supermarkt e.d.) [lees meer...]het abnormaal versterken van negatieve emoties (geiriteerd word kwaad, beetje somber word depressief) en dan met name het continue gevecht tussen je gevoel en verstand. het is helaas het enigste middel wat mij aanvalsvrij houd en dat is veel waard. maar het blijft een achtbaan met pieken en veel dalen. maar alles beter dan weer op de SEH ontwaken na een insult.

Vimpat

12-02-2020 | Vrouw | 49
lacosamide
Epilepsie
Klachten ontstonden pas na aantal jaren gebruik van Vimpat. Onderzoek gedaan om enkele andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Lijkt toch door Vimpat te komen. Nadat ik hiermee gestopt ben, zijn klachten snel afgenomen. Kan even duren voordat het helemaal over is.

Levetiracetam

30-12-2019 | Vrouw | 52
Epilepsie
Vanaf mijn 13de jaar last van epilepsie. Eens om de 2 a 3 jaar kreeg ik weleens een aanval en soms bleef het langer weg of heel soms kreeg ik 2 aanvallen in één jaar. In 1999 kreeg ik weer een aanval en toen in 2008 ook weer, dat was wel weer een domper en gelijk weer voor de komende 3 jaar medicatie slikken (medicatie diphantoine). Na een aantal jaren mocht ik weer stop[lees meer...]pen met de medicatie. Dit jaar in februari 2019 na 10 jaar aanval vrij te zijn geweest ging het helaas weer mis. Gebruikt nu Levertiracetam en tot nu bevalt het mij prima. Sommige mensen kraken dit medicijn af maar onthou één ding, niet iedereen is het zelfde, de ene lichaam reageert er beter of slechter op dan het ander. Tot nu toe gaat het prima met mij en voelt mij goed, hoop dat het zo zal blijven.

29-12-2019 | Vrouw | 20
Epilepsie
Ik moet 2x per dag 500mg innemen na een paar dagen had ik geen eetlust meer Ik ben mezelf wel aan het forceren omdat het natuurlijk moet. Dan nog ben ik 2kg afgevallen in een week. Ik sliep nooit meer dan 6u per dag maar sinds ik deze pillen neem kan ik heel de dag door slapen als niemand me wakker maakt. Het heeft best wel veel bijwerkingen. Het allerbelangrijkste is dat [lees meer...]ik natuurlijk aanval vrij ben. Omdat we een kinderwens hebben, moet ik deze pillen nemen omdat ik nog steeds aanvallen kreeg met lamotrogine. Andere anti epileptica merken kunnen niet worden genomen tijdens de zwangerschap anders was ik wel overgestapt door de bijwerkingen.

28-12-2019 | Man | 25
Epilepsie
Ben vorig jaar met epilepsie gediagnostiseerd, dit nadat d'r op mijn EEG en andere tests niet te zien was, maar men 's nachts mij wel zag "spartelen" naast bed tijdens m'n REM-slaap. Mijn neuroloog wou mij aan de Levetiracetam hebben als éérste keuze tegen nachtelijke aanvallen. Natuurlijk ben ik dit gaan Googlen en kwam op deze website uit, vol met verhalen over hoe ve[lees meer...]rschrikkelijk de medictie is. Met frisse tegenzin aan deze medicatie begonnen en in het begin enkele bijwerkingen gehad, beetje licht in m'n kop, rusteloos & kort af. Dit hield na een paar weken op, en inmiddels (tot zo ver) aanvalsvrij en bijwerkingsvrij. Top medicatie! Ik heb mijn les geleerd, niet enkel onderstaande meningen lezen en hier op je keuze maken, maar zelf uitzoeken of het voor jou werkt. Ik slik overigens Aurobindo en niet de merk-pil Keppra.

24-12-2019 | Man | 40
Epilepsie
Ik voel aan mijn lichaam dat ik ook moet trainen. Ik doe alleen krachttrainingen, omdat ik niet kan springen en hardlopen. Ik probeer minimaal 1 keer te trainen en het voelt heel goed aan in mijn "hoofd". Ik train niet om heel groot te worden, maar om mijn lichaam ook nog gezond te houden. Ik heb mijn tabletten verminderd van 2 x 300mg, naar 2 x 125 mg. Ik kon niets doen m[lees meer...]et de hoge dosering en ik kreeg meer aanvallen. Ik heb denk ik alle tabletten geprobeerd, maar ik heb geen een die mij minimaal een jaar zonder een aanval heeft geholpen. Ik ben namelijk al 18 jaar mee bezig. AUB helpppppp

Lamictal

08-12-2019 | Vrouw | 27
Epilepsie
Ongeveer jaar geleden kreeg ik mijn eerste epileptische aanval. Ik heb kleine aanvallen (spraakverlamming) en grote (tonisch-clonische). De grote ongeveer om de 1,5 maand en de kleine zo'n 4x per week. Recent kreeg ik de diagnose epilepsie en ben ik direct begonnen met Lamotrigine. Alleen bij de opstart had ik 2 dagen last van jeuk en 3 dagen vermoeidheid. Wanneer ik iets[lees meer...] te snel opbouw, raakt mijn traanbuis wat ontstoken. Dit trekt binnen een week weer weg. Ik ben tot nu toe niet aangekomen. In de afgelopen 6 weken heb ik 2 kleine, kortdurende aanvalletjes gehad. Ik ben erg blij dat ik zo snel mijn normale leven weer op kan pakken.

01-12-2019 | Vrouw | 24
Epilepsie
Ik neem dit medicijn 3de dag en berg erg down zit hele tijd te we'en. Arts zegt dat dit na 3 weken overgaat. Iemand die dit ka' bevestigen?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2403)
Depressie (1952)
Angst & paniekstoornis (1858)
Hoge bloeddruk (1362)
Blaasontsteking (971)