ziekte

Valproinezuur (Depakine)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor epilepsie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: epilepsie

11-02-2021 | Vrouw | 51
Bij hogere dosering 1450 mgr per dag kwam ik in 10 jr 20 kilo aan

11-02-2021 | Vrouw | 51
Epilepsie
Overgegaan van Depakine Chrono naar Lamotrigine. Van Depakine Chrono kwam ik in 10 jr 20 kilo aan

11-02-2021 | Vrouw | 52

03-01-2021 | Man | 56
Epilepsie
Ik naam eerst depakine 500 Mg smorgens en savonds en kon amper schrijven van de bevingen. Ik was wel van mijn 17 j tot 53j aanvalsvrij. Ik ben toen bij een andere arts terecht gekomen en moest. Mijn depakine afbouwen tot 0mg maar ik moest 150mg lamictal bij nemen bij de 500mg depakine. Zo kon de depakine afgebouwd worden. Als wonder boven wonder begon mijn geschrift duid[lees meer...]elijker en mooier te worden. Mijn bevingen gingen. Ik praatte ook terug normaal. Ik heb toen 2j 150mg lamictal genomen. ik voelde me opperbest en heb een 1/2 j gestopt met de medicatie. Mijn bloedspiegel bleef zeer goed. 59, terwijl 63 perfect is. Een half jaar later verder kreeg ik plotseling een aanval. Toen moest ik 750 Mg depakine en 125mg lamictal innemen en moest op twee maanden mijn depakine op 2m tijd terug afbouwen naar 0mg. De volgende maand kreeg ik terug een aanval. Mijn dosis lamictal was te weinig. Mijn bloedspiegel was van 59 naar 27 gegaan. Extreem laag vandaar de aanval.. Ze verhoogde de lamictal van 125 naar 150mg. Een maand later kreeg ik terug een serieuxe aanval bij een wandeling. Een tand kwijt, net naast oog 4x4 cm gezichtsveld weg. Dus openvlees. Een groot gat in de wenkbrauw dat genaaid moest worden en een dikke rechter knie.. Hier ben ik begonnen met 750mg smorgens en savonds keppra te nemen met 150mg lamictal. Mijn bloedspiegel ging van 27 stilletjes terug omhoog. Ik moest meer keppra nemen. Nu neem ik smorgens smiddags savonds 1g keppra + 200mg lamictal. Op t eind van deze maand januari 2021 moest terug bloed laten nemen. Ik ben crieux naar de waarde vd bloedspiegel. Eind maart moet ik terug op onderzoek. Sinds sept 2020 heb ik t nimmer gehad. Ik mag terug met de auto rijden. Op mijn e-bike rijden. Maar heb wel wat schrik op beide voertuigen. Wat normaal is blijkbaar.

Levetiracetam

27-12-2020 | Vrouw | 25
Epilepsie
Dit middel is een nachtmerrie. Na een status epilepticus heb ik 9 maanden aan dit middel gezeten met doorlopende ernstige ontstekingen over het hele lichaam. Ondertemperatuur, flauwvallen was vaste koek. Als klapper op de vuurpijl kreeg ik last van psychose - achtige klachten waardoor ik begon te vrezen voor mijn leven; de metro nemen lukte al niet meer uit verwardheid en [lees meer...]angst dat ik mezelf iets aan zou doen. Normaal gaat het super goed met mij, functioneer optimaal en ben erg succesvol in mijn werk. Boven alle verwachtingen uit verschrikkelijk!! Begin hier niet aan en vraag voor een alternatief. Lamortrigine werkt prima.

20-12-2020 | Man | 57
Epilepsie
Sinds het overlijden van mijn vrouw 23 jaar geleden kreeg ik meer en meer "abscences". Ik dronk veel alcohol nadien omdat ik het verdriet niet aankon, maar kon een normaal leven leiden. Tot een viertal jaren geleden ik echt epileptische aanvallen kreeg, en enkele echt wel zware. Sinds iets meer dan drie jaar neem ik Depakine en ik ben volledig gestopt met alcohol. Sindsdie[lees meer...]n heb ik geen enkele aanval meer gehad. Maar ik ben overdag soms plots heel moe en slaperig en op m'n werk is dat heel lastig. Ik moet nu ook verplicht examens afleggen ivm mijn werk, opgelegd door de Staat, waarbij ik 470 blz tekst moet leren, en examens moet afleggen waarbij ik op 16 submodules telkens 60% moet halen. Maar mijn geheugen laat me in de steek. Ik mag keihard op iets studeren, de dag nadien ben ik meer dan de helft vergeten. Dus de Depakine heeft me wel geholpen met de aanvallen, maar de vermoeidheid en het geheugenverlies zijn heel lastig.

24-11-2020 | Man | 48
Epilepsie
Werd gestoorde EEG gedaan. Sinds enkele maanden neem ik dit spul. Wel gratis maar geen voordeel bij. Waarom het moet weet ik echter niet.

02-11-2020 | Man | 41
Epilepsie
Begonnen met Briviact omdat mijn oude medicijn, oxcarbazepine, me meer kwaad dan goed deed. Ben sinds 1 week nu helemaal over na een "ombouwperiode" van een paar maanden van Oxcarbazepine over naar Briviact. Ik zit nu op 2 x 100mg per dag ( en 10 mg Clobazam vor het slapen gaan ) Toen ik begon met opbouwen Briviact merkte ik direct een enorme energie- en positieviteitsboo[lees meer...]st. Tijdens het process wel lichte klachten gehad, maar ja epilepsie gaat niet over en het afbouwen en opbouwen doet uiteraard ook wel wat met je lichaam. Sinds Briviact er bij zit geen grote ( Tonische ) aanvallen meer gehad. Ik merk uiteraard nog wel eens wart abnormale activiteit in mijn hoofd maar voe echt dat er een deming overheen zit. Ik heb er geen "last" van. Alcohol versterkt de vermoeidheid enorm, ik as al minder gaan drinken maar nu helemaal. 1 voordeel, heb geen katers meer ;) Humeur is wisselend, maar ben niet tenergeslagen, angstig of depressief. Als het een keer minder is heb ik eerder een "plat" humeur, beetje gevoelloos. gelukkig is dit niet vaak. Vandaag bloed test en woensdag de uitslag, kijken of mijn natrium, welke Oxcarbazeoine afbrak, eindelijk weer omhoog op niveau gekomen is. Voorlopig voor mij geen ander medicijn, ik ben tevreden!

22-10-2020 | Vrouw | 17
Epilepsie
Sinds kleins af aan heb ik epilepsie ontwikkeld door een verouderde injectie die ik heb gekregen als baby.. later is dit is verdwenen en kreeg ik in 2018 twee aanvallen. Ik neem Lamotrigine (van 1 tablet naar 3, ik neem dus nu 2x op een dag 75milligram). Ik heb gelezen dat dit wordt gebruikt voor mensen die depressie hebben.. ik heb depressie ontwikkeld via deze med[lees meer...]icijnen dus ik zit heel erg in de knoop met: Geen medicatie - epilepsie Wel medicatie - depressie Ik heb sinds kort een ander merk want Sandoz is weg. Ik merk dat ik van dit merk heel veel hoofdpijn krijg en dat had ik bij Sandoz niet. Rare vraag maar hebben jullie ook dat de Lamotrigine tabletten naar een soort aardbei milkshake smaken?

01-10-2020 | Vrouw | 39
Epilepsie
Op mijn 24e uit het niets in een week tijd 3 tonisch clonische aanvallen in mijn slaap, waarna ik ben gestart met 300mg Depakine. Dit is in de loop van de jaren opgehoogd naar 2x 500mg. Waar mijn bijwerkingen in het begin nog onschuldig waren (trillende handen, een klein beetje vermoeidheid) werd het al snel duidelijk dat mijn haaruitval door de Depakine kwam. Ik vond het [lees meer...]belangrijker dat ik aanvalsvrij was, dus ben doorgegaan. Inmiddels ben ik twee (zware) depressies verder en is mijn haar dusdanig uitgevallen dat ik kale plekken over mijn hele hoofd heb. Daarnaast ben ik niet vooruit te branden van vermoeidheid en heb ik regelmatig hoofdpijn. Ik heb dan ook besloten mijn neuroloog te vragen om een ander medicijn. Ik vind het wel erg spannend, ik slaap alleen en mijn aanvallen komen nooit overdag, altijd in mijn slaap. Maar ik krijg spontaan een derde depressie van de hoeveelheid bijwerkingen inmiddels...

30-09-2020 | Man | 16
Epilepsie
Briviact als derde medicatie naast trileptal en clobazam. Wel bijna aanvalsvrij. Eerste weken ernstig verkouden en heel erg moe. Toen over naar s ochtends 25mg en s avonds 50 mg. Nu nog heel veel last van continu koud hebben.

22-09-2020 | Vrouw | 17
Epilepsie
Waar trileptal en lamotrigine niets deden, helpt briviact mij zeker wel. Van minimaal twee grote aanvallen per maand naar slechts een lichte aanval in de twee maanden.

07-09-2020 | Vrouw | 38
Epilepsie
Ik gebruik ruim 10 jaar Depakine, maar ik begin nu al een aantal jaar hinder er van te krijgen... door de gewrichtspijn in mijn knieën. En de gewichts toename. En om de drie vier maanden nog steeds een zware epileptische aanval te krijgen. Waardoor ik de keuze heb gemaakt om te stoppen met dit medicijn en begonnen met een nieuw medicijn (brivicat). Wat hopelijk op langer t[lees meer...]ermijn zal gaan helpen. Elke dag pijn is ook geen pretje... kwaliteit van leven is ook belangrijk om je fitter te voelen en als je moeite moet doen om uit bed te komen.. dan moet je zelf de vraag stellen is Depakine het dan waard. Voor mij niet.

02-09-2020 | Man | 41
Epilepsie
In 2012 met Oxcarbazepine begonnen na 2 maanden Keppra te hebben gebruikt, wat wegens gemoedstoestand absoluut niet beviel. Tussen 2012 en 2019 2 x een aanvalsvrije periode gehad van +/- 3 jaar met daartussen steeds een serie van 3 a 4 nieuwe aanvallen in korte termijn na elkaar. Elke x de dosis verhoogd en het bleef na dezelfde tijd terugkomen. Wat blijkt, bij mij is mij[lees meer...]n natrium zo ver gezakt dat het juist de aanvallen opwekt. In het begin vd verhoging werkte het steeds weer, maar op de achtergrond bleef mijn natrium zakken tot ik dus steeds weer nieuwe aanvallen kreeg. Ben nu over aan het stappen van 1900 mg naar 0 en ipv Oxcarbzepine overgegaan naar 200 mg Briviact. ( 10 mg Clobazam had en houd ik ernaast aan) Tot op heden bevalt de Briviact prima, maar nu ik inmiddels op 900 mg Oxcarbazepine zit ( op weg naar 0 ) merk ik wel dat het afbouwen met ups en downs gaat qua "mentale vermoeidheid/verwardheid" . het is niet heel ernstig en hopelijk trekt het snel weg

27-08-2020 | Man | 16
Epilepsie
augustus 2020: Lamotrigine Sandoz wordt binnenkort uit de handel genomen. Bespreek dit met je neuroloog.

16-08-2020 | Man | 61
Epilepsie
Na mijn hersentumor operatie op 8 juni 2018 werd ik getroffen door een grand mal epileptische aanval op de intensive care...vervolgens een hersenbloeding waardoor ik 3 maanden rechtszijdig verlamd was en niet meer kon praten (afasie). Gelukkig ben ik daar grotendeels van hersteld en kan weer lopen en praten...Vanaf mijn eerste epileptische aanval in het ziekenhuis kreeg ik[lees meer...] 2X daags 750mg. Keppra...en in het verpleeghuis waar ik 3 maanden revalideerde werd de dosis op mijn verzoek teruggebracht naar 2X daags 500mg. omdat de huid onder mijn voetzolen begon los te laten...Nu gebruik ik nog maar 2X daags 250mg...dit bevalt goed...heb al bijna 1 jaar geen epileptische aanval meer gehad.

Zonegran

31-07-2020 | Vrouw | 25
zonisamide
Epilepsie
Ik heb epilepsie en slik daar lamotrigine voor en depakine. Ik wou/wil stoppen met depakine , dus ben ik zonegran gaan proberen. Het werkte goed , geen last van aanvallen . Maar ik had 1 bijwerking die heel vervelend was. Ik had continu het gevoel dat ik moest plassen en als ik zat lukte het niet. Het voelde als een soort chronische blaasontsteking. Echt een hel dus. Daarn[lees meer...]a weer depakine gaan slikken.

Implanon (hormoonimplantaat)

28-07-2020 | Vrouw | 33
etonogestrel
Epilepsie
werd meer voor het blok gezet om dit te gebruiken als je epilepsie heb word je verplicht anticonceptie te gebruiken anders kreeg ik geen depakine meer. niks anders als problemen met dat ding de bijwerkingen zijn geen pretje zeker de hoofdpijnen die ik er aan overheid die lijken op flinke migraine ik wil hem er super graag uit hebben maar huisarts weigert ivm epilepsie i[lees meer...]k wil naar de pil maar helaas spiraal doe ik liever niet denk echt goed na voor je hem laat zetten zeker als je gevoelig ben met hoofdpijnen

23-07-2020 | Vrouw | 61
Epilepsie
Toen ik 2x daags 750mg ging goed maar na verhoging savond niet tril in benen en moe reden verhoging snachts een aanval heb gehad

21-07-2020 | Vrouw | 20
Epilepsie
Sinds mijn 18e neem ik dit medicijn. Toen had ik ook mijn allereerste grote aanval, en dat kwam best uit de lucht gevallen. Concentratie problemen had ik al en viel meerdermaals op een maand bewusteloos. Persoonlijk zocht ik er niet veel achter omdat ik niet zo gezond leefde! Dan zijn we toch maar naar de dokter geweest en met vervolg naar het ziekenhuis. Ik heb een klein [lees meer...]weefsel in mijn hersenen en vanuit dat weefsel ontstaat mijn epilepsie! Op twee jaar tijd ben ik van 250mg (2xperdag) naar 750mg (2xperdag) gegaan. Ik bleef kleine attackjes hebben, dit uitte zich in niet bewust zijn bij het moment, waardoor er veel verwarring was en plotseling omvallen zonder goed te weten hoe of wat. Maar toch ben ik tevreden met Keppra als medicatie, ik heb geen stuiptrekkingen meer en voel me over het algemeen goed. Natuurlijk heb ik klachten, zoals een spastische darm maar dat heb ik al sinds dat ik mij kan herinneren! Net zoals het neerslachtigheid een symptoom kan zijn maakte ik ook juist veel mee in deze periode! Ik denk dat er heel veel symptomen kunnen in gepraat worden en je dus vooral goed voor jezelf moet zorgen, mentaal en fysiek, want dat maakt werelden van verschil!

Trileptal

16-07-2020 | Man | 41
Epilepsie
In augustus 2011 (achteraf) Epilepsie aanval gehad. Mijn dochter van 3 zat naast me in auto en enigste wat ze de hulpverlening kon zeggen was dat "pappa viel in slaap". Gelukkig voelde ik ( en voel ik ) de aanval aankomen. Door de medische mallemolen gegaan ( o.a bloedonderzoek, ct scan, MRI scan, hersenfilmpje enz enz ) maar niets te vinden. Ik mocht 3 maanden geen autori[lees meer...]jden en dat was het. Januari 2012 s'avonds in bed net voor het slapen voelde ik me weer uit het niets paniekerig worden met hoge hartslag en hoorde "getik", mijn vrouw bij de pols gepakt en toen was ik weer weg. Nou, een getuige welke exact de uitleg kon geven over de aanval, Epilepsie dus. Eerst op Keppra gezet en daar veranderde mijn persoonlijkheid van, niet ten goede van anderen maar zelf voelde ik m ebest wel relaxed. In maart 2012 nog een aanval toen moest de dosis omhoog, mijn vrouw zegt alles goed maar geen keppra meer. Toen op de Trileptal/Oxcarbazepine gezet en dat ging 3 jaar ok, toen weer een serie aanvallen en weer verhoogd, toen weer 3 jaar aanvalsvrij en weer verhoogd. De aanvallen bleven de laatste x wel weer weg, maar de bijwerkingen werden te ernstig. Paniekgevoel / aanvallen, momenten met verhoogde hartslag, acuut naar de wc moeten, erg vergeetachtig en verward, was het ergste wel dat mijn natrium op 128 stond. Die waarde zelf alleen al kan epileptieaanvallen uitlokken. Dus medicatie moest omlaag. Eerst Briviact opgebouwd naar 200mg per dag en ben nu de trileptal aan het afbouwen (deels) van 1800mg per dag naar 1200mg per dag. Over enkele weken bloed afnemen en weer controle. De bijwerkingen nemen al af merk ik, al zijn ze niet helemaal weg. nog 1 week op 1500 en dan over naar 1200, kijken wat dat doet. het is allemaal spannend. Ervaring met Briviact tot op heden prima, kreeg er een energieboost van.

Clobazam

13-07-2020 | Man | 61
clobazam
Epilepsie
Bij oplopende spanning, geestelijk en/of lichamelijk, werkt het uitstekend. Ik verneem de werking binnen een half uur.

09-07-2020 | Man | 42

Carbamazepine

18-06-2020 | Man | 44
carbamazepine
Epilepsie
Ik ben begonnen met deze medicijn 25 jr geleden en even overgestapt naar lamboligine of zoiets. Dat viel zo verkeerd en ben weer terug gegaan naar carbazipine. Geen bijwerking oi.

18-06-2020 | Man | 44
Epilepsie
Ik zit al 24 jaar aan de carbamizepine. En was mss goed om over te stappen naar dit. Met de opbouw ging het goed. Geen bijwerkingen totdat ik alleen maar dit ging gebruiken en ging het helemaal mis. De hele dag door misselijk en kreeg niks meer binnen. Dat werd na een paar dagen minder alleen kwamen de volgende bijwerkingen. Mijn spieren bleven de hele dag gespannen en v[lees meer...]oelde me erg opgejaagd en en angstig.. Nog nooit zo gevoeld. Nu heel veel spijt ervan maar nu gewoon weer terug naar mijn vertrouwde medicijn wat goed ging. Nu eerst weer ff wennen. Zijn er nog meer mensen die er zoveel last van hebben gehad.

16-06-2020 | Vrouw | 39
Epilepsie
Na jarenlang op zoek naar geschikte medicijnen, eindelijk de ideale combinatie: briviact en lamictal. Buiten een klein beetje vermoeidheid, geen bijwerkingen en geen aanvallen.

25-05-2020 | Vrouw | 49
Epilepsie
Ondanks een actieve levensstijl en een gebalanceerd dieet, val ik niets af (kwam na de voorschrijving van Keppra 5 kg aan, alsof er met een toverstaf bij werd getoverd) . In het begin ontzettend veel moodswings. Ik voel me emotioneel vlak. Geen hongergevoel.

29-04-2020 | Vrouw | 23
Epilepsie
Na vele soorten anti-epileptica te hebben gebruikt, en met de angst om terug te moeten naar Depakine waar ik hevige ervaringen bij heb, heb ik bij Kempenhaeghe in opname Keppra geprobeerd. Met name omdat hiervoor het zusje Briviact mij ook goed beviel had ik daarvoor de moed. Hoewel ik zwaar ben gewaarschuwd voor de zeer ernstige bijwerkingen, beviel het verrassend goed. I[lees meer...]k had last van lichte moodswings, maar verder was ik ontzettend tevreden en zat eindelijk goed in mijn vel! Na enige tijd thuis bleken de bloedwaarden te zijn opgestapeld naar 69 (ipv 5-25). Dit betekent helaas het afbouwen van Keppra en het opbouwen van Depakine en Frisium.

28-04-2020 | Man | 60
Epilepsie
Nadat op mijn 13e jaar (in 1973) epilepsie bij mij was vastgesteld, kreeg ik - na eerst met andere medicijnen te zijn behandeld - in 1975 Depakine. Dus ik gebruik het middel al 45 jaar en weet niet beter... Vorig jaar een andere neuroloog die voorstelde de Depakine te vervangen door Lamotragine. Nadat de Depakine was afgebouwd kreeg ik echter heftige bijwerkingen: veel erg[lees meer...]ere tremor dan ooit tevoren en spraakstoornissen (halverwege een zin niet verder kunnen, andere woorden zeggen dan ik wilde, niet op - de meest simpele - woorden kunnen komen). Ten slotte kreeg ik, kort na elkaar, twee grote insulten. En dit na 42 jaar aanvalsvrij te zijn geweest. Terug naar de Depakine en alle klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen...

Midazolam

27-02-2020 | Vrouw | 21
midazolam
Epilepsie
Niets helpt: nvs niet chirurgie niet medicatie niet

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2487)
Depressie (2004)
Angst & paniekstoornis (1962)
Hoge bloeddruk (1400)
Blaasontsteking (1020)