ziekte

Astma

Het effect van luchtreinigers op astmaklachten

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor astma

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: astma

Airflusal

10-05-2021 | Vrouw | 78
Astma
Min stem werd heel erg hees. Ik kon niet meer zingen. De hele dag moest ik de keel schrapen en had ik een akelig kuchje. Besloot met het medicijn te stoppen. Na een paar dagen een duidelijke verbetering. Het viel ook mijn omgeving op.

Salmeterol/Fluticason

29-04-2021 | Man | 57
Astma
Na jaren Seretide gebruikt te hebben zonder veel problemen werd me de Neutec inhaler voorgeschreven op indicatie van de zorgverzekeraar. Enige dagen daarna merkte ik dat ik veel minder lucht kreeg en wandelingen die voorheen geen probleem waren me nu zwaar vallen.

26-04-2021 | Vrouw | 74
Astma
Eerste week was het prima.hoeste niet meer,nu weer t zelfde hoest weer dag en nacht.heb ook pufjes.

12-04-2021 | Vrouw | 51
Astma
Vanwege een proef Foster geprobeerd, astmaklachten verergerden flink. Terug naar oude medicijnen, einde experiment.

12-04-2021 | Vrouw | 19
Astma
Ik heb onlangs (maand geleden) last gehad van een astma-aanval (piepende adem, toegeknepen longen etc.). De longarts ging ervan uit dat het een allergie was, maar van die lijst heb ik nooit problemen gehad. Het gebeurde nadat ik 7,5km was gaan lopen (inspanningsastma). Ik heb sinds het gebruik van de NEXThaler last van een aantal bijwerkingen zoals jeukende (hoofd-)huid, [lees meer...]niesbuien, hoestbuien (+ droge keel) en acute loopneus. Ik heb soms ook last van een opgejaagd gevoel. In het begin werkte de NEXThaler goed, maar naar het einde toe komt er minder poeder uit. Ventolin vind ik persoonlijk een aangenamer gebruik, maar is helaas niet sterk / effectief genoeg.

06-04-2021 | Vrouw | 58
Astma
Gebruik het medicijn al een aantal jaren, maar sinds een paar maanden slaap ik heel slecht elke twee uur wakker, veel hoesten.

Xolair

06-04-2021 | Vrouw | 39
omalizumab
Astma
Xolair zorgt er al jaren voor dat mijn ernstig allergisch astma ( en andere bijbehorende klachten zoals aczeem, hooikoorts) voor zeker 80 tot 90 procent verminderd is. Hiernaast gebruik ik inhalators en montelukast. Maar sinds ik Xolair gebruik, kan ik alles doen wat ik wil zonder vaak klachten te hebben.

23-03-2021 | Vrouw | 73
Astma
Hoest s,nachts niet meer.slaap weer beter daardoor.

Symbicort

07-02-2021 | Man | 37
formoterol/ budesonide
Astma
Astma door allergieën . Depressief in de 200 doseringen had ik dit nog erger op 100 minder last van. Soms vergeet ik het te nemen.. als ik het dan vervolgens netjes inneem merk ik opeens een depri gevoel over me heen komen. Ik weet het al een tijdje.

Atimos

06-02-2021 | Man | 53
formoterol
Astma
gebruikte eerst Foster en had bijwerkingen nu reeds lange tijd gebruik Atimos en krijg steeds meer gewricht problemen en spontane ontstekingen in gewrichten

Salbutamol Inhalatie

19-01-2021 | Vrouw | 40
salbutamol inhalatie
Hartkloppingen, trillen.

Prednison tabletten

17-01-2021 | Vrouw | 51
prednison
Astma
Mijn dochter van 13 en ik zijn nu 3 dagen met deze stootkuur bezig. Zijn heeft veel hoofdpijn en soort van botten pijn. Ik hetzelfe, maar bij mij zijn het ergste de onrust, hoge hartslagmeter in rust en het bijna manisch zijn heel de dag. Dit is de 3e keer dat ik zoveel bijwerkingen heb. Ik heb heel veel kuren in mijn leven gehad. Maar nu is het bijna niet te doen. Maar [lees meer...]stoppen is ook geen optie omdat we allebei erg benauwd zijn en meer dan 8 keer per dag ventolin moesten gebruiken wat niet echt meer hielp. Zijn er geen andere opties? Het ergste vind ik de het druk zijn waar ook mijn omgeving last van heeft. Ook stemmingswisselingen. Gisteren moest ik huilen omdat mijn dochter een sneeuwbal naar mij gooide🤔. Nog even volhouden. Maar als het erger wordt de huisarts maandag maar even bellen

11-01-2021 | Vrouw | 34
Astma
Na verschillende soorten pufjes te hebben gebruikt Foster gekregen van de longarts ivm het niet onder controle hebbben van mijn astma. Ik was de hele dag door benauwd en zat vaak aan prednisolon en antibiotica. De benauwdheid zakt goed weg met Foster en daardoor gebruik ik heel weinig Ventolin meer maar ik heb erg last van hartkloppingen en trillen en algeheel raar en opge[lees meer...]jut voelen en sinds eerste week van gebruik heb ik erge last van mij maag gekregen, wakker worden van misselijkheid en maagkrampen en de hele dag door een misselijk gevoel. Ook staat sommige eten me tegen. Wie heeft deze klachten nog meer? Ik moest ddorgaan met de puffer totdat ik weer bij de longarts terecht kan maar dat duurt nu al een maand door corona.

Alvesco

06-01-2021 | Man | 60
ciclesonide
Astma
Zware astma patiënt met schimmel in de longen, zeer veel prednison gebruik in het verleden, Posaconazol tegen schimmel, allemaal zware middelen. Sinds gebruik alvesco geen prednison meer nodig gehad, zeer bijzonder, de artsen kunnen het niet echt goed plaatsen. Wellicht in combinatie met Nucala en Trimbow de juiste combinatie voor mij

Spiriva

24-12-2020 | Vrouw | 61
tiotropium
Astma
Ik vind de spiriva heel erg goed werken. Ben veel minder kortademig en heb vooral ‘s nachts echt meer lucht. Wel krijg ik er hartkloppingen van maar dat zakt na een uurtje. Voorheen Foster 200/6 en daarbij waren de hartkloppingen dramatisch. Enige probleem is de vernevelaar. Meestal direct een hoestreflex, oncontroleerbaar. Wordt dit niet beter zal ik het alternatief met [lees meer...]de capsules moeten proberen. Ik gebruik spiriva in combinatie met montelukast, pulmocort en zo nodig salbutamol.

Rhinocort

21-12-2020 | Man | 24
budesonide
Astma
Breng het terug op de markt aub. Ik ben ten einde raad. Het was altijd goed met dit medicijn maar nu zit ik weer dagen thuis omdat vloeibare neusspray niet werken. Veel minder energie en kan niet goed funcioneren

22-11-2020 | Vrouw | 41
Astma
- al sinds 7 jaar veel hartkloppingen, volgens hart-arts door dit middel. - laatste 2 keer was de verpakking half leeg.

21-11-2020 | Vrouw | 26
Astma
De eerste weken nergens last van. Juist vol lof over dit middel, ik kon weer ademen zoals ik jaren niet gekunt heb. Maar na een paar weken begonnen de klachten. Enorme draaiduizelingen, soms gepaard met misselijkheid/braken. Ik was mij ten einde raad. Bleek het een bijwerking te zijn. Direct gestopt met het middel waarna de klachten verdwenen.

Azitromycine

18-11-2020 | Vrouw | 27
azitromycine
Astma
Ik kan al paar jaar met onstabiele astma, die ze niet onder controle krijgen, naar heel wat onderzoeken in febuari 2019 er uit gekomen dat ik een te lage weerstand heb en dat ik steeds zelfde bacterie in me longen kreeg, na meerdere prednison en antibitica kuren, bleef ik sukkelen tot dat de inter geneeskundige deze antibitica voor schreef 3 x per week 250 mg. Dit heeft vo[lees meer...]or 9 maanden rust gezorgd. Sinds ik dit slik heb ik minder hoestbuien minder slijm op hoesten, minder ontstekingen tot december 2019. Sinds dien weer aan het kl*te. Vanaf voirge week hebben ze me kuue opgehoogd van 250mg naar 500 mg dus 3x per week 500 mg. Tot nu toe geen gekke nieuwe bijwerkingen. Alleen dat ik af en toe buikpijn krijg en dat ik dan aan de diaree ben, dit is bijwerking. Maar ik heb ook een spastische darm dus dat heeft met elkaar te maken.. Ik raad het egt iedereen aan die longklachten heeft en zo sukkelt. Hier door is alles weer een stukje beter!!

Relvar

13-11-2020 | Vrouw | 56
vilanterol/fluticason
Astma
Heeft iemand ook een onrustig gevoel bij het gebruik van Relvar en ook spierkrampen ?

Astma
Gebruik i.v.m. Astma: 2x p.d. 2 inhalaties 200/6. Het apparaatje is makkelijk te gebruiken en het medicijn geeft, behalve een droge keel en slijmvliezen in de neus. Spoelen met zout water lost dit goed op. Wat ik wel heel vervelend vind is dat de huid op mijn schouders helemaal onder de acne zit door deze medicijnen. Mijn avonddosis moet ik vroeg in de avond innemen omdat [lees meer...]ik anders last krijg van slapeloosheid en hartkloppingen in bed. Ik echter niet het idee dat het heel veel doet om de astma te verbeteren.

Azitromycine

azitromycine
Astma
Onderhoudskuur voor 2 maanden wegens Astma: 3 x per week 1 tablet. Klachten zijn tot nu toe met 50% verminderd waardoor ik weer redelijk normaal kan functioneren. Sporten is door de astma helaas niet mogelijk. Enigszins last van bijwerkingen in de vorm van misselijkheid en maagpijn maar dit is door het slikken van een maagbeschermer verholpen. Wel erg last van vermoeidheid[lees meer...].

Spiriva

tiotropium
Astma
Voorgeschreven gekregen zodat mijn luchtwegen 's ochtends te openen zodat ik de Foster goed kan innemen. Patronen zijn vrij makkelijk te vervangen. Alleen het draaien van het inhaler om de dosis te laden is voor mij wat lastiger vanwege stijve handen door fibromyalgie. Doet z'n werk. Ik kreeg wel keelpijn en droge slijmvliezen maar dat is te verhelpen door met zout water t[lees meer...]e spoelen.

Atrovent

ipratropium
Astma
Werkt prima tijdens een astma aanval of benauwdheid. Het enige nadeel voor mij is dat het ontzettend vies smaakt. De gebruiksaanwijzing zegt dat het medicijn zo gebruikt kan worden, waar de apotheker zegt dat een voorzetkamer gebruikt moet worden. Dit zorgt wel voor onduidelijkheid. Bij mij werkt het zowel met- als zonder voorzetkamer prima.

Astma
Gebruik i.v.m. Astma: 2x p.d. 2 inhalaties 200/6. Het apparaatje is makkelijk te gebruiken en het medicijn geeft, behalve een droge keel en slijmvliezen in de neus, weinig bijwerkingen. Spoelen met zout water lost dit goed op. Ik echter niet het idee dat het heel veel doet om de astma te verbeteren.

Ventolin Inhalatie

11-11-2020 | Man | 22
salbutamol inhalatie
Astma
Tijdens gebruik erg licht in het hoofd, ook misselijk.

Rhinocort

10-11-2020 | Vrouw | 58
budesonide
Astma
Jarenlang gebruikt. Door Rhinocort weer ademhaling door de neus mogelijk. Geen benauwdheid meer. Reuk en smaak terug. Wondermiddel. Geen enkele bijwerking. Nu is Rhinocort plotseling uit de handel gehaald en krijg ik verschillende alternatieve sprays die niet helpen en juist het probleem weer veroorzaken : verstopte neus, geen reuk en smaak, benauwdheid, slapeloze nachten[lees meer...] door benauwdheid. Hoe krijgen we Rhinocort weer terug op de markt??!

Symbicort

31-10-2020 | Man | 47
formoterol/ budesonide
Astma
Met de maximale dosering 400/12 en 4x per dag heb ik mijn astma eindelijk onder controle. Ik had regelmatig longontstekingen, pijn en piepende longen. Een verademing na seretide.

30-10-2020 | Man | 56
Astma
Voor de 3de keer al haal ik 120 pufjes niet. 2x was houder gewoon eerder leeg en 3de x veel problemen met inhalator.

Airflusal

29-10-2020 | Vrouw | 39
Astma
Zonder overleg kreeg ik de airflusal. Ik dacht dat dit hetzelfde was als mijn Seretide die ik al heel veel jaren gebruik. Mijn astma was altijd onder controle totdat ik vorige week begon met airflusal. Heb nog nooit zoveel angst gevoeld als in die week. Kreeg van mijn vriendin te horen dat het met de airflusal te maken kan hebben. Vanaf dat moment ben ik gaan zoeken [lees meer...]op internet en las al jullie verhalen hierover. Zo herkenbaar! Ook ik had nog een paar pufjes in mijn Seretide en ben daar mee begonnen. Dit voelde de dagen hierna al zoveel beter. Ben nu 4 dagen verder en sinds vanmorgen begint mijn slijm beetje bij beetje los te komen waardoor ik weer makkelijker kan ademhalen etc.. Heb natuurlijk ook contact gehad met mijn apotheek en ook ik kreeg hetzelfde te horen over vergoeding en verzekering bla bla bla. Uiteindelijk nadat ik heel duidelijk kon vertellen dat het echt aan dit medicijn lag heeft zij de Seretide gegeven voor 3 maanden maar ze kan mij niet beloven dat dit zo blijft. Waarom geven ze deze troep aan astma patienten ?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2557)
Depressie (2060)
Angst & paniekstoornis (1995)
Hoge bloeddruk (1438)
Blaasontsteking (1046)