Astma

Het effect van luchtreinigers op astmaklachten

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor astma

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: astma

14-03-2024 | Man | 68
Astma
Ik gebruik al jaren de Foster inhaler ,deze beviel prima totdat ik de mededeling van mijn apotheek kreeg dat ik nu de Beclometason/Formoterol van het merk Viatris krijg. Door preferentie beleid vergoed mijn zorgverzekering de Foster niet meer. De Viatris is in mijn geval absoluut niet te inhaleren,per direct heftige hoestbuien en nu al een week de stem kwijt. Ik heb nu [lees meer...]de Foster op eigen kosten gekregen. Zo wordt er omgegaan met patiënten door de zorgverzekeraar die dwingen om naar een goedkoper medicijn te gaan.

21-02-2024 | Vrouw | 42

koorts 103f tot 104f vermoeidheid keelontsteking

Tijdens het gebruik van de eerste week voelde ik dat ik dieper kon ademen en was erg enthousiast over de foster nexthaler. Na een week kreeg ik heftige keelpijn, dan hoge koorts van boven de 39c. Dit duurde in het totaal een week en ik dacht dat dit door een virusinfectie veroorzaakt werd. In de week dat ik ziek was, heb ik de foster niet gebruikt. Toen ik beter was, gebr[lees meer...]uikte ik de inhaler weer en kreeg ik weer precies na een week heftige keelontsteking met hoge koorts. Als ik liep, voelde het alsof ik door water liep. Spierpijn kreeg ik ook. Ik was zelden zo benauwd als ik de trap opliep. Wat mij betreft kan de foster echt de prullenbak in.

15-02-2024 | Vrouw | 40
Astma
IK heb dit medicijn meer dan 20 jaar gebruikt en heb mijn astma hiermee heel goed onder controle kunnen houden. Bijwerken heb ik eigenlijk geen last van gehad.

15-02-2024 | Vrouw | 40

droge mond

Na 20 jaar Symbicort gebruikt te hebben, kreeg ik bij de apotheek Bufoler mee met de mededeling dat het hetzelfde medicijn is, alleen een ander merk. De verzekeraar vergoedt de Symbicort niet meer. Ten eerste is het een andere inhalator, waar ik geen uitleg bij gekregen heb. Ten tweede doet het helemaal niets. Na enkele weken kon ik niet meer ademen en moest ik aan de pred[lees meer...]nison. Apotheek bleef volhouden dat het niet aan de Bufoler lag. Schandalig dat deze troep geproduceerd mag worden. Ook bij de apotheek aangegeven dat ik de Symbicort zelf wel zou betalen, maar ook dat werd niet geaccepteerd. Inmiddels heb ik Foster gekregen, maar deze werkt niet zo goed als Symbicort.

Dexamethason Injecties/ Tabletten

10-02-2024 | Vrouw | 63
dexamethason
Astma
Daar ik veel bijwerkingen had van prednison overgegaan naar de dexamethason. Sinds oktober 3 x een kuur van een week gehad met Dexa 4 mg. Na uittesten medicatie in ziekenhuis nu sinds een aantal dagen 1.5mg per dag. Echter nog steeds benauwd, bloeddruk vliegt omhoog, restless leggs, hooguit 3-4 uurtjes slapen, sinds oktober 7 kilo afgevallen in de periode van gebruik dex[lees meer...]a, hartkloppingen. het is de bedoeling dat ik deze medicatie nog enkele weken blijf slikken. Echter ga ik maandag een bloedonderzoek aanvragen en stoppen met dexa als bloeddruk zo sky hoog blijft

Beclometason Dosisaerosol/Inhalatiepoeder

10-02-2024 | Vrouw | 68
beclometason
Astma
Jammer dat je niet kunt zien wanneer de dosis op is bij de aerosol je moet maar gissen of je krijgt het weer benauwd of je gooit een hoop weg ( goed voor de fabrikant)

Qvar

08-02-2024 | Vrouw | 70
beclometason

Salbutamol Inhalatie

31-01-2024 | Man | 35
salbutamol inhalatie
Astma
Ik krijg steeds salbutamol sandoz aërosol terwijl deze puffer al in het neuiws was dat deze niet goed ze werk doet maar blijft wel in de handel niet normaal ik ook deze puffer gekregen heb gelijk andere puffer gevraagt als je op de puffer drukt komt er bijna niks uit waardeloos sandoz ze moeten dat uit de handel nemen heb nu salbutamol mylan die is wel goed

18-01-2024 | Vrouw | 39
Astma
Mijn astma was meer dan 20 jaar stabiel met Beclometason. Na de 2e keer covid hield ik een raar hoestje over en Beclometason werkte niet goed meer. Huisarts gaf mij na overleg met longarts Foster. Dat ging een tijdje goed, maar toen kreeg ik er opeens een hardnekkige keelinfectie van en ook vaak kuitkrampen. Nu is de keelinfectie weg maar heb ik opeens last van een gejaagd[lees meer...] gevoel in m’n lijf en hartkloppingen als ik Foster heb genomen, waardoor ik heel slecht slaap. Ook de schorheid gaat maar niet over en ben ik sinds het gebruik van Foster aangekomen en lukt het niet om af te vallen: waarschijnlijk door de corticosteroïden. Alles bij elkaar gaat de longarts kijken naar een alternatief wat mij minder klachten geeft.

10-01-2024 | Vrouw | 43
Astma
Het middel helpt effectief tegen de lichte benauwdheidsklachten die ik heb. Sinds opnieuw gebruiken van dit middel echter kramp in voeten en kuiten en jeuk zonder uitslag op diverse plekken, zoals onderarmen, onderbenen en oksels. Niet constant, maar af en aan, wel dagelijks, vooral aan het eind van de avond en nacht. Eerder ook Symbicort gebruikt, maar toen deze klachten [lees meer...]niet. Kon er enkele jaren zonder door het stoppen van melkproducten, maar door een fikse verkoudheid longen toch weer minder goed en dus weer opnieuw gestart met gebruik.

02-01-2024 | Man | 49
Astma
Zeer jong (licht) astma vastgesteld (vaak gekoppeld aan allergie kat, huisstof, pillen) en diverse behandelingen gekregen (jaren 80). Uiteindelijk, in de latere puberteit, gestopt met alle benadeling. Enkel nog Ventolin en Seritide in periode met sterke allergie. Werkte voor mij. Recente hoest die maar niet wegging en vermoeid. Longarts deed diverse testen en was duideli[lees meer...]jk dat capaciteit te sterk was afgenomen. Behandelingskuur van 3 maanden met Relvar 92/22 (1 puf per dag). Werkte na een week al bijzonder goed. Kreeg nadien relatief snel last van maag en darmklachten (ontzettend snel en vaak naar toilet - diarree). Mijn ogen ook opmerkelijk droger en het zicht wat waziger (leek mij). Wat mij enigszins verontrust zijn de mogelijke bijwerkingen op de botten. Voorlopig geen last van. Intussen zit ik bijna 2 maand ver, ben er even mee gestopt omdat ik een bronchitis heb ... Belangrijk bij het gebruik, zoals bij elke medicatie met cortisone, is de mond na gebruik zeer goed te spoelen.

22-12-2023 | Vrouw | 63
Astma
Dit middel, aerosol 200/6 2x per dag, hielp mij goed. Ook mijn stem werd weer normaal en de droge plek in mijn keel was weg. Ook geen hoestbuien meer gehad. Helaas was het effect op mijn hartslag groot. Ik kreeg al snel last van een uitgestelde hartslag. Om de 4 -12 slagen was er een merkbare flinke slag. Dat ging continu zo door. Nadat ik weer op de symbicort inhaler , [lees meer...], 400/12 2x per dag, overging raakte de hartslag weer in normaal regelmatig ritme.

Salmeterol/Fluticason

04-12-2023 | Man | 79
Astma
In 2003 is bij mij astma is geconstateerd en de longarts heeft mij Seretide voorgeschreven. Ik gebruik het inmiddels 20 jaar en het werkt uitstekend. Ooit iets anders geprobeerd omdat Seretide bij mij soms beenkramp kan veroorzaken. (bekend bijverschijnsel) Het alternatieve middel werkte slecht want ik kreeg het al snel weer benauwd. Dus ik ben maar weer snel overgestapt [lees meer...]op Seretide. Sinds kort is door een gerechtelijke uitspraak mijn zorgverzekeraar verplicht om een voorkeursbeleid te gaan voeren. Ik kreeg bij het laatste herhaalrecept nu geen Seretide meer maar Neutec. Al naar een paar dagen was duidelijk merkbaar dat Neutec totaal niet het gewenste effect bracht. Ik lees hier op mijnmedicijn.nl van anderen precies dezelfde klachten die ik ook ervaar. Schorre keel, veel meer hoesten, kortademigheid, lichte hoofdpijn enz. Neutec is gegarandeerd niet dezelfde Salmeterol/Fluticason die in de Seretide disk zit. Ik zal mijn arts inlichten en vragen of hij weer Seretide kan voorschrijven. Desnoods betaal ik de paar euro per diskus zelf bij. Jammer dat er in de zorg zo gemarchandeerd wordt. Vervangers dienen natuurlijk mede om kosten te drukken maar op deze manier wordt het uiteindelijk alleen maar duurder.

Airflusal

03-12-2023 | Vrouw | 76
Werkt bij mij veel beter dan Salmeterol/Fluticasonpropionaat Glenmark

02-12-2023 | Vrouw | 68
Astma
Ik heb al heel mijn leven astma . Soms had ik zo eens plots geen lucht meer , maar was redelijk onder controle met ventolin ,daar ik het niet elke dag had . Op een moment met luchtproblemen zei mijn arts om Relvar te gebruiken. Qua meer lucht , ik ervaar géén verschil. Zelfs nadelen , ik heb na inname ga ik erg beven . Zijn er nog mensen die beven na inname . Van Duovent [lees meer...]beefde ik ook hard .

24-11-2023 | Vrouw | 64
Astma
Voor mij is Symbicort een ideaal medicijn, bijzonder effectief en zeer simpel qua gebruik. Blij dat ik het weer terug heb na een korte overstap door de zorgverzekeraar op Duoresp spiromax, wat niet goed bij me werkte.

DuoResp

24-11-2023 | Vrouw | 64
formoterol/budesonide
Astma
Na jaren tot volle tevredenheid Symbicort te hebben gebruikt, wilde de zorgverzekeraar dat ik Duoresp uitprobeerde. Het veel grofkorreliger poeder vloog bij inhalatie voor een deel tegen mijn tong, kreeg veel last van wondjes in mijn mond, ik werd er schor en hoesterig van, en het vervelendst: ik had de dubbele dosis ervan nodig als met Symbicort. Op verzoek heb ik nu gelu[lees meer...]kkig weer Symbicort gekregen, letterlijk en figuurlijk een verademing.

Lomudal Inhalatiepoeder

21-11-2023 | Man | 89
cromoglicinezuur
Astma
In de eerste 40 jaar van mijn leven was ik door allergie voor de huisstofmijt en boompollen vaak benauwd en vrijwel voortdurend verkouden, met neusbloedingen, zware aanvallen van hoofdpijn door voorhoofdsholte-ontsteking, ernstige bronchitis en soms een een flinke longontsteking. Dit alles totdat een longarts mij Lomudal voorschreef, en er later ook Lomusol kwam. Na verloo[lees meer...]p van tijd is de asthma vrijwel volledig verdwenen. Nog slechts af en toe gebruik ik wat Lomudal. De Lomusol heb ik nog wel regelmatig nodig, met name als ik een ander kledingstuk heb aangetrokken. Als dan mijn neus begint te kriebelen neem ik even een pufje Lomusol. Ik ben nu 89 jaar oud, en ik ben nog steeds dolgelukkig dat er Lomudol en Lomusol is geweest om mijn kwalen te verlichten..

16-11-2023 | Man | 69
Astma
Na gebruik van 1 keer! Zeer beroerd! Gaat door mijn tanden heen! Ik heb o.a. diabetes!! Is toch voorgeschreven! Nooit meer!

Seretide

09-10-2023 | Man | 34
salmeterol/ fluticason
Astma
2 keer perdag heb weer me oude puffer weer trug merk seretide de merkloze kreeg ik aleen maar bernoudhied er van gelukkig me oude seretide weer trug

Spiriva

30-09-2023 | Vrouw | 52
tiotropium
Astma
Sinds 1.5 week gebruik ik het medicijn. Met de dag nemen de rugklachten toe. Lijk vocht in de rug vast te houden. Soort zenuwpijn. Heb contact gezocht met de apotheek. Nu paracetamol slikken. Ook contact gezocht net de longarts. Ik wacht nog op antwoord.

Flixovate

25-09-2023 | Man | 71
fluticasonpropionaat
Astma
De arts stelde dat Fosterxthaler beter was! en daardoor was ik over gestapt. Maar ik vindt de bijwerkingen te groot en ben weer met de Fluticason verder gegaan.

25-09-2023 | Man | 71
Astma
Gebruikte eerst Fluticason met af en toe als ik te veel last had ,de ventolin discus . na een bezoek aan de huisarts kreeg ik te horen dat er een beter medicijn was voor mijn astmatische bronchitis En ik begon met de FosterNexthaler , netjes mondspoelen na gebruik en gorgelen . En werdt schor ,het werkte net aan 12 uur en de hele dag een raar gevoel in mijn borst [lees meer...] . En ik kreeg meer last van krampen in mijn benen en armen . Totaal 210 x gebruikt en het wordt niet beter , de schorheid wordt langzaam minder, in de loop van de dag , maar dan moet je weer een nieuwe dosis nemen . Dus ik stop ermee! Gr Henk

Salmeterol/Fluticason

18-09-2023 | Vrouw | 56
Astma
Overgestapt van seretide naar deze van Neutec. Eerste maand ging het wel, maar daarna echt vreselijk. Gortdroge strot als schuurpapier, alles in mijn lichaam doet pijn, vooral nu 's nachts. Heb het veel benauwder. Elke ochtend wanneer ik opsta is het net alsof ik de hele nacht in een doorrookte kroeg heb gestaan. Doordat het heel droog wordt van binnen, heb ik ook pijn i[lees meer...]n mijn keel, kaak en neusholtes en heel veel eeltvorming op mijn voeten. Door de droogte in mijn keel etc.. ruikt het erg. Water drinken helpt er niet tegenaan. Had ik bij het gewone merk Seretide, Serevent en Flixotide niet. Ga dus nu weer over naar de originele medicijnen, helaas wel duurder.

Dupixent

13-09-2023 | Vrouw | 68
dupilumab
Astma
Al ruim 40 jaar last van astma en chronische bijholtenontstekingen met poliepen. Meerdere malen geopereerd. Geen reuk. Nu ruim anderhalf jaar Dupixent. Ruik weer en heb alle long-en neusmedicatie inmiddels afgebouwd. Poliepen nu minimaal. Eerste half jaar mogelijk wel huiduitslag op de benen gehad. Tijdelijk gestopt maar weer begonnen en geen last meer. Nu spuit om de [lees meer...]drie weken.

03-09-2023 | Vrouw | 53
Astma
In de ochtend na inname last van zweten, trillen en wat duizeligheid. Verlaging bloedsuikerspiegel. Gaf eens in de zoveel weken klachten.

03-09-2023 | Vrouw | 53
Astma
Apotheek meldde dat Symbicort niet meer leverbaar was (ruim 6 jaar gebruikt), dus deze ter vervanging gekregen. De eerste drie maanden ging het goed, daarna heftige migraineaanvallen gekregen en veel last van duizeligheid. Ook minder energie omdat de dosis lager is.

Alvesco

27-08-2023 | Vrouw | 75
ciclesonide
Astma
Dosering verhoogd en verlaagd. Geen resultaat, wel veel bijwerkingen waaronder o.a. heesheid, slecht zicht en stemmingswisselingen. Uiteindelijk gestopt met alvesco 160. Bovendien was de container veel sneller leeg dan vermeld stond.

22-08-2023 | Vrouw | 64
Astma
Door foster heb ik mee lucht en daardoor ook meer energie

18-07-2023 | Vrouw | 59
Astma
Ik heb de laatste 3 maanden veel last van bufoler eayshaler. Ik kreeg branderige mond/tong, ijzer smaak in mijnmonf, smaakverlies, bufoler hielp niet meer, benauwdheid nam weer toe, hartkloppingen, vermoeidheid en somber