ziekte

Bestaat uit:
Menopauze (33)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

27-01-2023 | Vrouw | 60
Overgang
Jarenlang pillen geslikt, Angelique, toen gemisten met als laatste 0.5 mg. Gestopt en verschrikkelijke klachten. 60 je, overweeg nu weer te beginnen met pleisters . Slapeloosheid zonder iets te nemen nu, opvliegers, gewrichtspijn

Synapause E3 ovules/vaginaal crème

24-01-2023 | Vrouw | 57
estriol vaginaal
Overgang
Ik ben begonnen met deze tabletten op aanraden van de gynaecoloog na het plaatsen van een pessarium. De eerste dag ging het goed, behalve dat ik in de middag erg moe werd en hoofdpijn klachten kreeg. De dagen daarna steeds 5 minuten na het inbrengen van het tablet vreselijke jeuk en zo'n branderig gevoel dat het haast niet te doen was. Op dag vijf na het inbrengen wer[lees meer...]d het branderige gevoel te gek. Ik heb de tablet verwijderd en besloten op zoek te gaan naar iets anders. Ik ben echt een doorzetter en geen ' klager' maar dit gaat zelfs mij te ver. Het voelt niet goed!

17-01-2023 | Vrouw | 57
Overgang
Ik slik al 10 jaar Femoston, dit in eerste instantie voor mijn geestelijke gesteldheid tijdens de overgang, ik huilde om alles, of werd juist heel boos om niks. Na 10 jaar adviseerde mijn huisarts om maar eens te stoppen omdat ik nu met 57 jaar wel door de overgang heen zou zijn. Ik dacht idd ik wil het wel proberen altijd pillen slikken is ook niks. Nu een half jaar lat[lees meer...]er ben ik net een wandelende fontein heb zoveel opvliegers dat ik met tissues overal op mijn lichaam in bed lig en na 5 mnd een ander matras heb gekocht omdat ik er vies van was geworden. Ik heb de huisarts gebeld dat ik er klaar Mee ben en de pillen weer wil want t moet wel leuk blijven. Nu moet ik eerst naar de gynaecoloog, gelukkig had ik nog voor twee mnd liggen en ben er gewoon aan begonnen. Geen zweten meer snachts maar ik merk wel dat mijn lichaam weer aan de hormonen moet wennen. Slaap nu ondanks dat ik geen opvliegers meer heb erg slecht, maar dat komt hopelijk snel goed, verder ben ik heel tevreden.

15-01-2023 | Vrouw | 58
Overgang
Minder opvliegers , wel haaruitval .gevoelige borsten en buik.

14-01-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Van de gewone pil yasmin .Met 10 migraine aanvallen per maand,naar femoston overgestapt.Wat een drama,30 dagen migraine,daar tableyten voor wat weer medicijnafhankelijke hoofdpijn veroorzaakt.Ten einderaad.

03-01-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Zonder dat ik het wist was ik in de overgang. Ik kampte al jaren met slapeloosheid, toegenomen stemmingswisselingen, extreme emoties en de laatste tijd ook gewrichtspijn. Ik dacht dat ik gewoon slecht sliep en ouder werd (51). Toch had ik het idee dat ik niet meer echt mezelf was. Ik las een artikel online over de overgang en realiseerde me dat dit aan de hand was. Ik be[lees meer...]n via een vrouwenkliniek begonnen met hormoontherapie. Nachtelijk zweten en gewrichtspijnen waren onmiddellijk verdwenen. Mijn geheugen werkte weer, ik kon me weer concentreren, was niet meer oversentimenteel, etc.. Ondanks dat ik het 'spannend' vind om hormonen te gebruiken, ben ik er heel blij mee. Ik voel me weer gewoon mezelf.

23-12-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Na veel klachten overgang dit middel gaan ikken . Samen met estradiol pleister 50 Helaas veel bloedingen tussen door. De rest symptomen geweldig,helaas alleen bloedingen tussendoor

11-12-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Hallo, in verband met erg depressieve klachten, ( geen opvliegers o.dat ik al AD slik) ben ik na diverse therapieen/gesprekken met psycholoog (1e diagnose was burn-out) zo'n 4 weken geleden begonnen met Femoston continu. Ik heb nu het idee dat de depressieve gevoelens wel verminderd zijn, maar heb nu een onrustig en gejaagd gevoel. En ontzettend veel hartkloppingen. Zou di[lees meer...]t kunnen komen door de beginfase en zal het overgaan na langere tijd gebruik ? Lees overal dat je het de tijd moet geven. Iemand ook ervaring dat de klachten de eerste weken verergeren ?

29-11-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Ik ben naar de Hormoonpoli gegaan ivm opvliegers daarbij sliep ik slecht en had al twee jaar chronische (onder)rugpijn. Ik slik 2 tabletten utrogestan in de avond en ben bijna helemaal van mijn rugklachten af, bizar, en slaap ook een stuk beter. Ik heb een spray oestrogeen voor de opvliegers maar die zijn er even niet meer dus die gebruik ik weer als het weer opkomt. Gewe[lees meer...]ldig! Het enige nadeel is dat mijn borsten vreselijk gevoelig zijn. Voor mij is dagelijks gebruik voorgeschreven, dat vind ik wel vreemd omdat ik bijna overal lees dat het twee weken wordt gebruikt per cycles.

29-11-2022 | Vrouw | 54
Overgang
Van eindeloos veelopvliegers, niet slapen, pijn in de gewrichten naar een fit mens. Was ik maar jaren eerder naar arts gegaan!

Vagifem

23-11-2022 | Vrouw | 50
estradiol
Overgang
Ik had al een tijdje enorm last van nachtzweten. Ook werd mijn nachtrust daardoor verstoord en dat kon ik merken overdag, weinig concentratie en vergeetachtigheid maar vooral moe! Ik dacht , ach iedere vrouw moet hier doorheen. Was ook al begonnen met bij een sportschool omdat dit meer vitaliteit zou kunnen opleveren (via mijn werkgever welke aangesloten was bij bedrijfsf[lees meer...]itness plan scheelt 40% abonnementskosten!) Ik heb geen overgewicht en eet gezond dat is ook belangrijk volgens de sportschool en hadden voor mij een eetplan die geeft de hele dag door energie (6x per dag eten ipv 3x), dit kun je dus ook laten controleren en het eetplan is per persoon verschillend. Bij mij is het vooral gericht op calorieën. Al met al zag ik aan mijn lichaam dat dit wel gestroomlijnd werd maar voorkwam niet het nachtzweten en het vaak naar het toilet moeten. Toen ineens vrijen pijnlijk werd heb ik als de sodemieter een afspraak gemaakt met mijn huisarts . Die schreef mij deze wonderpil voor. Na de 2e pil merkte ik direct verschil. Geen nachtzweet en 6 uur slaap achtereenvolgens wat fijn! Totaal geen bijwerkingen overigens. Prachtige uitvinding. En niet onbelangrijk dat het vrijen weer fijn is!

Duphaston

21-11-2022 | Vrouw | 52
dydrogesteron
Overgang
Slik 12 dagen per maand, naast dagelijks oestrogeen. Tijdens gebruik tot 1-2 dagen na stop, bovengenoemde klachten.

20-11-2022 | Vrouw | 54
Overgang
Ben sinds een paar maanden begonnen met femoston omdat ik heel slecht sliep en heel veel last had van mijn gewrichten. Ik had niet erg veel last van opvliegers wel was ik ook heel somber. Al deze klachten zijn zo goed als verdwenen. Dus ben daarom heel tevreden over het gebruik van femoston. Wel heb ik erg veel last gekregen van extreem veel haaruitval en zou daarom missc[lees meer...]hien willen stoppen maar ben bang dat de andere klachten weer terugkomen. Zijn er misschien ook nog andere die als bijwerking haaruitval kreeg en zo ja of dat ook over gaat

19-11-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Reden dat ik begon met Femoston waren opvliegers (30 per dag) en nachtzweten en slecht slapen. Maar door de bijwerkingen voel ik mij nog slechter. Iedereen zegt dat ik mezelf niet meer ben. Ik ga stoppen. Liever opvliegers dan wat ik nu allemaal ervaar.

Synapause E3 ovules/vaginaal crème

15-11-2022 | Vrouw | 57
estriol vaginaal
Overgang
Ik had last van overgangs klachten moe stemmings wisseling enz. Ben begonnen had meteen branderig gevoel en dacht dat ik blaasontsteking had na 1 week ging ik bloeden en echt pijn in de onderbuik net als vroeger als je gaat menstrueren en gevoelige borsten. Ik ben er mee gestopt want de bijwerkingen zijn echt erger dan de kwaal.

13-11-2022 | Vrouw | 47
Overgang
Sinds mijn 45 ste jaar had ik last van chronische vermoeidheid waarbij slapen en rusten geen effect had. Libido onder het vriespunt en een kort lontje. Enorme bloedsuikerspiegel schommelingen na het eten van suiker en/of snelle koolhydraten. Na een jaar kwam daar spierpijn en uiteindelijk ook gewrichtspijnen bij en een totaal gebrek aan motivatie en emotie. Alsof ik er nie[lees meer...]t meer was. Die klachten werden zo ernstig dat ik in overleg met HA begonnen ben met Femoston. Na 1,5 maand was ik weer voor 90% mezelf, 300% meer energie, emotioneel wel wat instabieler maar dat heb ik ervoor over. Weer het gevoel dat ik leef.

10-11-2022 | Vrouw | 46
Overgang
Na een jaar van overprikkeld voelen, angstaanvallen, somberheid en labiliteit én onregelmatige menstruaties bleek de overgang te zijn begonnen. Wat een ellende! Zo nog jaren door modderen zag ik niet zitten, daarom gestart met HST in de vorm van oestrogeen (Estradiol) pleisters. Die kun je niet gebruiken zonder progesteron, dus gekozen voor Utrogestan (op advies van overga[lees meer...]ngs verpleegkundige). Omdat ik nog wel (onregelmatige) menstruaties heb, moet ik 12 dagen per maand de Utrogestan pillen slikken. Voordeel is dat je er goed door slaapt (s avonds innemen!) nadeel is dat ik somber en emotioneler wordt tijdens slikken van dit middel. Neemt niet weg dat ik me met deze pil + estradiol pleister VEEL beter voel dan zonder

07-11-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ik gebruik deze pleisters (samen met utrogestan) voor overgangsklachten. Met name stijfheid in spieren en gewrichten. Dit was na 2 weken gebruik vrijwel weg. Grote nadeel is dat de pleisters slecht plakken. Ik moet 1 op 3 weggooien. Ook na warm bad laten ze los dan wordt het 1 op 2 weggooien. Terwijl op de bijsluiter staat dat je er wel mee in bad of zelfs sauna kan. En e[lees meer...]enmaal los is los. Een (deels) losgelaten pleister opnieuw plakken kan niet. Hier is nog wel een verbeterslag te maken.

02-11-2022 | Vrouw | 47

25-10-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Ik werd heel geïrriteerd en gestressed zonder andere oorzaak dan dat er een correlatie met mijn periode was. Sinds ik femoston gebruik is dat over. Helaas heb ik sindsdien ook slaapproblemen. Het gebeurt vaak dat ik me ‘s nachts heel wakker voel, ook als ik vroeg naar bed ben gegaan omdat ik zo moe was. Vroeger had ik dat hoogstens twee keer per jaar, altijd op een omsla[lees meer...]gpunt van mijn periode: hetzij als ik ongesteld moest worden hetzij rond mijn ovulatie. Verder heb ik de laatste 5 jaar heel vaak spierpijn in mijn bovenbenen, zo erg dat ik er wakker van wordt. Daar heeft de femoston NIET tegen geholpen. Ik overweeg om te stoppen met femoston en te kijken of ik dan wel kan slapen.

20-10-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ik heb eerst 5 jaar Angelique geslikt en sinds deze uit de handel werd gehaald slik ik nu al 2 jaar Femoston. Ik probeer nu te stoppen omdat ik weet dat het niet goed is om te lang te gebruiken. Ik heb overdag geen klachten , en krijg s'avonds nog wel eens een opvlieger, maar dat vind ik niet erg. Alleen s'nachts word ik om de 2 uur wakker en slaap niet makkelijk weer in.[lees meer...] Ik ben benieuwd hoelang dit nog duurt, ben ik nog in de overgang of komt er een sterkere reactie door het acuut stoppen met Femoston. Heeft het zin om eens in de 3 dagen nog een tabletje te slikken ..en dan steeds meer afbouwen ?

Progynova

19-10-2022 | Vrouw | 49
estradiol oraal
Overgang
49 jaar, erg actief leven en blij ei van mezelf. Drie jaar geleden baarmoeder verwijderd met behoud eierstokken. Ik hoef dus alleen progynova te slikken en geen estradiol. Een jaar geleden begonnen bij mij de opvliegers met op het hoogtepunt meer dan 12 per dag, maandenlang. Bij elke opvlieger totale error en kletsnatte kleding (erg onhandig in mijn vak, waarvoor ik op een[lees meer...] werkdag 12 kilo aan wapens en steekwerend vest draag). Daar werd ik niet blij van en er bleef ook steeds langer een PMS-gevoel bij me hangen in plaats van de voor mij gebruikelijke 2 dagen voor een menstruatie. Ik kreeg meteen Progynova mee van m'n huisarts. Binnen 2 weken verminderden de opvliegers tot een niet hinderlijk blozen en verdween het PMS-grijs. Inmiddels, halverwege de tweede strip, ben ik weer helemaal mezelf en in balans zonder vervelende opvliegers. Ik merk geen bijwerkingen. Gewicht is nog steeds 64 kilo, hou geen vocht vast en geen stemmingswisselingen. Integendeel, ik huppel de dag door. Ohja, een geen haaruitval meer, hoera!

18-10-2022 | Vrouw | 60
Overgang
4 maand pleisters gebruik maar ben 60 en mag niet vlg. overg.cons. nu 4 week gestopt en voel me vreselijk maar blijf volhouden je moet er toch eens zonder. alhoewel ik hier ook lees dat vrouw van 80 ze al 30 jaar neemt..... vreemd. wanneer wordt er iets uitgevonden dat je er vanaf bent en ik heb vroeger 20 jaar pil geslikt nooit een haan die er naar kraai[lees meer...]de en daar zitten veel meer hormonen in dan pleisters...

11-10-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Sinds mei 2022 begonnen met Femaston 1/10. Sinds 5 jaar zit ik in de overgang en heb ik geen menstructie , eigenlijk weinig klachten geahd tot begin dit jaar. Veel opvliegers onrustig gevoel, pijnlijke spieren vaag/waazig gevoel in hoofd. De overgang heeft ook meegeholpen aan overspannenheid. Bij HA kreeg ik voor mijn overgangsklachten Femaston 1/10 voorgeschreven. De eers[lees meer...]te 2 maanden ging het eigelijk prima, de meeste vage klachten waren verdwenen. Daarna kreeg ik elke mnd met begin van de tweede strip grijze pil ongesteldheid klachten terug. Buikpijn-bloedverlied zere borsten. Door de HA ben ik toen doorgestuurd naar de Gynaecoloog. Die kwam met de oplossing om over te stappen naar Femaston 1/5. Zo gezegt zo gedaan maar pffffff wat een ellende. Voel mij niet fijn on rustig gevoel is terug, hartkloppingen zware ademhaling. Nu dus maar terug naar de HA en Gynaecoloog. Schiet voor mij dus even niet op.

10-10-2022 | Vrouw | 46
Overgang
Stemmingswisselingen, angstig/opgejaagd gevoel, extreem prikkelgevoelig (ik kon geen radio en TV meer verdragen, verjaardagen gingen niet meer), slecht (door)slapen. Mijn huisarts vond het niet nodig iets tegen deze klachten te doen. Maar na een jaar te lopen vechten tegen deze nare overgansgklachten, vond ik dat zelf wel nodig! En dus ben ik naar een overgangsconsule[lees meer...]nte gegaan en op haar advies gestart met een halve pleister estradiol (0,25 mg), in combinatie met 2 weken per maand utrogestan pillen. Wat een goede beslissing! Geen enkele bijwerking gehad en na 3/4 weken voelde ik me een stuk rustiger en stabieler worden. Ook de prikkelgevoeligheid verdween snel. Nu, een half jaar verder, voel ik de klachten wat terugkomen, dus ga binnenkort verhogen naar een hele pleister.

25-09-2022 | Vrouw | 57
Overgang
Al 4,5 jaar in de overgang. Veel opvliegers en vanaf begin dit jaar niet fatsoenlijk meer geslapen. Veel moe, pijnlijke gewrichten, droge ogen. Eerste week van gebruik nog niet veel verandering. Na 2 weken kon ik eindelijk weer eens een nacht doorslapen en ik heb geen opvliegers meer. Na 4 weken gebruik spontaan zeer heftige bloedingen met buikpijn en rugpijn.

22-09-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Na een half jaar de hele dag en nacht opvliegers en van alles geprobeerd op natuurlijke middelen ben ik sinds een maand met dit medicijn begonnen , na 2 weken al effect en na 4 weken geen opvliegers meer , en weer normaal kunnen functioneren, de enige bijwerking na 4 weken een lichte doorbraak bloeding , maar als dat alles is ..... erg tevreden met dit medicijn.

Systen

19-09-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Helpt mij tegen opvliegers en deels tegen stemmingswisselingen. Ook tegen spierproblemen.

19-09-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ervaar heel veel last in mijn dagelijks leven door de overgang. Geen opvliegers maar veel pijn in mijn lijf, het voelt alsof ik heel de dag spierpijn heb en stijf ben. S'nachts doet zelfs omdraaien en lang in dezelfde houding liggen pijn. Mijn bekkengebied is heel gevoelig. Ik voel me moe en erg neerslachtig. Een maand de femoston 1/10 geprobeerd, huid en haar wordt er [lees meer...]mooi van, wat haaruitval, gewichtstoename en pijnlijke borsten en spierpijn lijkt erger te worden. Ik ben er weer mee gestopt. Ik hoor graag of anderen soortgelijke ervaringen hebben, voel me hier zo eenzaam en ellendig door, weet niet meer wat te doen en hoe de dag door te komen. Alvast dank voor het delen.

Provera tabletten 5mg/10mg

16-09-2022 | Vrouw | 46
medroxyprogesteron oraal
Overgang
Kuur voor 10 dgn ivm overgangsklachten. Vanaf dag 6 bijna niet meer te doen qua bijwerkingen. Hardnekkige hoofdpijn bij vlagen, hartstikke misselijk, zo vermoeid dat ik nauwelijks op de been kon blijven en tegelijkertijd van binnen een enorm opgejaagd gevoel. Heel naar zelfs bij vlagen als beangstigend ervaren.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2873)
Angst & paniekstoornis (2361)
Depressie (2313)
Hoge bloeddruk (1662)