ziekte

Bestaat uit:
Menopauze (29)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

Utrogestan

21-05-2022 | Vrouw | 52
progesteron
Overgang
Ik dacht Yes dit is de oplossing tegen mijn klachten maar helaas kon ik niet tegen de utrogestan pilletjes. Ik nam er maar 1 ipv 2 in de avond. Was verschrikkelijk duizelig moe depressief kon alleen maar huilen dit nooit meer. Nu moet ik beginnen met alleen de pleisters en dan ben ik benieuwd wat ze als vervanger voor de utrogestan willen doen.

Progynova

16-05-2022 | Vrouw | 51
estradiol oraal
Overgang
Ik heb het middel voorgeschreven gekregen door de huisarts nav overgangsklachten. Opvliegers, zweten, innerlijke onrust, hartkloppingen, opgefokt etc. Alles wat er beschreven wordt mbt overgang heb/had ik. Progynova werkt. Na 2 weken stuk minder opvliegers en voel me stukken rustiger. Het enige wat ik heb is jeuk. Jeuk in gezicht/hals/lichaam. Lijkt van binnenuit te kom[lees meer...]en, op huid zelf is niks te zien. Volgens huisarts komt dit voor bij 10% van de vrouwen. Heel erg vervelend en zeker met warm weer. Van zweten krijg ik nog meer jeuk. Iemand ervaring met deze klacht? groetjes

16-05-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Ik gebruik femoston 2 jaar i.v.m zware opvliegers. Ondertussen gestopt maar opvliegers kwamen heel snel terug. Ik voel me heel goed weer. Wel afentoe bloedingen. Ik weet dat ik femoston niet lang mag gebruiken maar ik weet niet hoe ik moet zonder.

12-05-2022 | Vrouw | 68
Overgang
Heb dit medicijn voorgeschreven gekregen en moet het nu 14 dagen achtereen gebruiken. Had last van vaginale droogheid met als klachten vaak plassen en het gevoel hebben van een blaasontsteking. De eerste dag ging het goed daarna jeuk irritatie huid opgezet en vanaf de vierde dag veel buikpijn menstruatiebuikpijn en een spatje bloed gehad. Huisarts gebeld en die zei de b[lees meer...]uikpijn kon niet komen van de synapause crème maar lees wel op veel sites dat deze klacht veel voorkomt maar niet in de bijsluiter staat Heb het nu 14 dagen vol gehouden met veel ellende en nu naar 2 x in de week en hopelijk komt het dan goed. Mocht het niet zo zijn dan maar terug op een crème zonder hormonen wat ik hiervoor ook heb geprobeerd alleen deze hielp niet voldoende vandaar het gebruik van de synapause

Kliogest

02-05-2022 | Vrouw | 57
estradiol / norethisteron continu
Overgang
Had al 3 jaar veel last van overgangskilachten. Denk hierbij aan: moodswings, onredelijkheid, boos, verdrietig, opvliegers, slecht slapen, etc. Zo erg dat je huwelijk er serieus onder lijdt. Bah. Heb me 3 jaar lang niet mezelf gevoeld.

25-04-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Heb heel er last van me onderrug trek door naar me bil en been Jeuk aan me oog galbulten Slaap slecht Heel veel aan gekomen Ik ga ermee stoppe en proberen weer afvallen

Utrogestan

19-04-2022 | Vrouw | 52
progesteron
Overgang
Ik gebruik Lenzetto spray (estradiol) i.c.m. Utrogestan capsules 100 mg. maar ik ervaar van de Utrogestan nare bijwerkingen zoals een sterk jeukende tepel en uitslag in de vorm van rode jeukende bultjes op zowel mijn boven als onderarmen. Mijn HA zegt dat ik dan maar uit de zon moet blijven maar dat is op vakantie een beetje lastig. Het lijkt wel een allergische reactie. [lees meer...]Aangezien ik ook hooikoortspatient ben gebruik ik ook dagelijks antihistaminetabletjes dus je zou verwachten dat ik dan geen allergische reactie meer kan krijgen. Helaas dus toch! Iemand die dezelfde ervaringen/klachten heeft?

28-03-2022 | Vrouw | 54
Overgang
In verband met overgangsklachten zoals hevige migraine ben ik dit gaan slikken. Het duurde heel lang voor ik verschil merkte. Na 2 jaar bleek ik borstkanker te hebben. Moest er direct mee stoppen

15-03-2022 | Vrouw | 72
Overgang
Een klein beetje synapause vaginaal creme één keer per week op de rand van de vagina is al voldoende. Geen bijwerkingen en geen last meer van blaasontsteking sindsdien. Daarnaast een neutrale vaginaal gel Hyalofemme twee keer per week.

15-03-2022 | Vrouw | 72
Overgang
In verband met regelmatig terugkerende blaasontsteking en post menopausaal droog vaginaal slijmvlies gebruik ik maar één keer per week een klein beetje synapause vaginaal creme op de rand van de vagina. Dit op advies van de arts. Dit blijkt genoeg voor een optimaal resultaat! Ik begon met twee weken elke dag en daarna dus één keer per week en heb totaal geen last van bijwe[lees meer...]rkingen. Wat ik wel had van de vaginaal tabletten. En geen blaasontsteking meer sindsdien. Daarnaast gebruik ik een vaginaalgel twee keer week: Hyalofemme.

08-03-2022 | Vrouw | 54
Overgang
Ik slik nu 1 mnd femoston 1/10 Opvliegers zijn veeeel minder, Niet helemaal verdwenen. Ik slaap zo goed dat ik niks meer slik om te slapen. Zin in seks is terug.

01-03-2022 | Vrouw | 62
Overgang
Na bijna 10 jaar femoston continue geslikt te hebben en trouw naar de bus voor mammografie is er bij mij3maanden geleden borstkanker geconstateerd. Een week late bleek ik ook een tumor in mij andere borst te hebben. Hormoongevoelige borstkanker. Moest onmiddellijk stoppen met de femoston. Ik word gek van de opvliegers, maar dames PAS OP met femoston.

17-02-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Met mijn overgangsklachten kon ik niet werken. Om de 5 minuten wel een hevige opvlieger en gevoel van angst. Verward gevoel, vergeetachtig en erge pijnlijke spieren en gewrichten. De arts stelde voor Femoston te gebruiken, de eerste maand namen de klachten af, na de tweede maand verdwenen de klachten volledig. Ik voel me weer fit, vrolijk, zonder pijn klachten. Voor mij to[lees meer...]taal geen bijwerken, een wonder middel. Ik gebruik het ruim 4 jaar met waarbij ik elke 3 maanden stop. Om te proberen of het ook zonder gaat.

15-02-2022 | Vrouw | 74
Overgang
Na het vrijen had ik vaak een scheurtje bij de ingang van mijn vagina, of een scheurtje tussen mijn kleine en grote schaamlippen. Ik gebruikte Synapause en zag met een spiegeltje dat mijn vagina er wat meer roze en minder rimpelig uitzag. Soms stop ik een poosje, maar zelfs na een fietstochtje naar de mondhygienist (veel verkeersdrempels!) deed het plassen pijn, auw, wee[lees meer...]r een scheurtje tussen mijn schaamlippen. Dus weer gestart met Synapause en het werkt gewoon. Bijwerkingen? Ja, iets, de dag na het gebruik schrijnt mijn vagina een beetje. Dat is alles. Ik ben zo blij met die Synapause, kan ik tenminste lekker vrijen en lekker fietsen.

04-02-2022 | Vrouw | 53
Overgang
Angeliq is gewoon weer verkrijgbaar

04-02-2022 | Vrouw | 53
Overgang
Angeliq is gewoon weer verkrijgbaar. Even goed informeren en anders kun je met je recept van je Nederlandse gyneacoloog terecht bij alle belgische apotheken

30-01-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Ik gebruik nu sinds een jaar femoston 1/5. Het bevalt mij heel goed. Voel mij een stuk rustiger en geen opvliegers meer. Wel heb ik sindsdien heel veel haaruitval gehad en ben ik 8 kilo afgevallen en heb mij eigenlijk geen dag fit gevoeld. Nu moet ik na een jaar even gaan stoppen van de huisarts maar wil het graag rustig afbouwen. Weet iemand daar een goede methode voor e[lees meer...]n in hoeveel tijd kun je het beste afbouwen. Ik las hier iemand die 6 dagen 1 pil overslaat en dan na vier dagen 1 over slaat en dan na twee dagen 1 overslaat , maar over hoeveel weken doe je dat? Eerst een paar weken 6 dagen en dan een paar weken vier dagen of meteen in 1 x achter elkaar. Ik hoop dat iemand daar iets over kan vertellen.

Provera tabletten 5mg/10mg

15-01-2022 | Vrouw | 52
medroxyprogesteron oraal
Overgang
Ik heb hieronder ook al een keer een review gegeven, toen was ik halverwege het slikken. Uiteindelijk bleef ik de gehele slikperiode van 10 dagen licht ongesteld (zoals ik al was, dus het leek niet te werken) maar toen de pillen op waren werd ik 'echt' ongesteld, een dag of 4 en daarna was mijn cyclus weer normaal, dus het heeft wel gewerkt. Alleen nu is het weer onregelm[lees meer...]atig, net na mijn boosterprik (eerder had ik het na mijn 2e vaccinatie, het moet hier haast wel door komen lijkt het, nu leg ik dat verband pas). Dus ik wacht het nog een paar dagen af (vorige keer had ik 1,5 maand gewacht en ik bleef toen dagelijks heel, heel licht ongesteld) maar nu ga ik niet lang wachten en waarschijnlijk meteen nog een keer zo'n dosis vragen.

Estradiol Pleisters

12-01-2022 | Vrouw | 50
estradiol transdermaal
Overgang
Nadat ik in mei 2021 mijn laatste menstruatie had gehad kreeg ik last van opvliegers gewrichtsklachten en slapeloosheid. Werd 's nachts wakker van de opvliegers en kon vervolgens niet meer in slaap komen. In september 2021 naar de huisarts gegaan en ik kreeg deze pleisters en utrogestan voor geschreven. Na een week of 3 werden de opvliegers minder en zijn nu helemaal verd[lees meer...]wenen. Ik slaap goed en mijn gewrichtsklachten zijn ook verdwenen. De pleisters lieten wel vaak gedeeltelijk of helemaal los. Ik maak nu mn huid schoon met alcohol en plak ze erop als de alcohol nog nat is. Dan zitten ze na 3 dagen nog heleaal goed.

19-12-2021 | Vrouw | 66
Overgang
Ik ben 66 jaar. Had pijn in de vagina. Gyneacoloog geweest waar ik onder behandeling staat voor de lichen sclerose. Zij raadde me aan om dit middel te gebruiken. Eerste nacht was branderig. De eerste 10.00 dagen voelde het geweldig. Veertien dagen gebruikt na 12 dagen branderig in schaamstreek. Ging er van uit dat het over zou gaan. 14 dagen afgemaakt. Nu na 5[lees meer...] dagen stoppen. Word er niet beter van. Brand zit nu overal. Is erger dan voorheen. Vrijen gaat ook niet meer. De hele vagina staat in de brand. Zo jammer ik had er goede vertrouwen in. Helaas wordt hier verdrietig van.

23-11-2021 | Vrouw | 57
Overgang
Na stoppen met anticonceptie na 3 maanden typische overgangs klachten; Onrust, concentratie problemen, somberheid, slecht slapen. Via huisarts Femoston 1/10 mg voor geschreven gekregen.Nu anderhalve maand verder tussen de 1ste en 2de strip bloedverlies, en tijdens helft vd 2de strip zeer pijnlijke/ gevoelige borsten.Verder wat last van bovenste luchtwegen.Meer vrouwen die[lees meer...] daar last van hebben gehad?

19-11-2021 | Vrouw | 48
Overgang
Ik hoop anderen iets te kunnen helpen.....mijn klachten waren vaag. Vooral veel spierkrampen, geen opvliegers maar wel snel boos en angst. Een enorme spanning rond mijn keel. Dit alles is met 60% afgenomen en gebruik de continu nu voor de tweede maand.

14-11-2021 | Vrouw | 51
Overgang
Na een aantal jaren voor mij acceptabele overgangsklachten veranderde dit. Van 1a 2 nachten minder goed slapen naar 4a 5 nachten. Ook kreeg ik flinke stemmingswisselingen, concentratie problemen, een soort mist in mijn hoofd. Ik kende mezelf niet meer terug. Dat veranderde toen ik op advies van de overgangsconsulente i.o.m HA Femoston 1/5 ging gebruiken. Ik sliep weer bet[lees meer...]er op een enkele slechte nacht na, stemming verbeterde. Na 3 maanden ontstond er licht vaginaal bloedverlies, dit kwam steeds vaker en heviger voor. Na 4 maanden keerden klachten waar ik het voor ging gebruiken terug. Dat icm bloedverlies maakte dat ik besloot te stoppen met Femoston. Voor het bloedverlies moest ik onderzoek laten doen, behalve stress geen afwijkingen. Na het stoppen met Femoston stopte ook het bloedverlies en bleven klachten redelijk stabiel.

Tibolon

29-10-2021 | Vrouw | 45
tibolon
Overgang
Op mijn 41e begon ik lichtelijk in overgang te gaan,aangezien mijn moeder 38 was en mijn oma ( moeder van mijn moeder) was 34, dus zat in de bloedlijn. Viel allemaal nog wel te behappen,de nachten werden met de weken erger en zwaarder door weinig slaap en zwaar transpireren, half jaar lang was ik meer ongesteld dan niet....uiteindelijk huisarts gegaan met dringend verzoek [lees meer...]voor verwijzing naar gynaecoloog, onderzoeken gehad, en elk half jaar injectie tegen bloed verlies en 1x per dag Tibolon gebruiken. Menstruatie blijft weg, opvliegers is te behappen vooral snachts, en op de dag veel minder last van. Ivm meer medicatie, maak ik gebruik van medicijn dagen doosjes, zo weet ik zeker dat ik alles netjes inneem.

24-10-2021 | Vrouw | 68
Overgang
Echt jaren en jaren geslikt....begon met 50 jaar in de overgang.na paar jaar ellende ,met femoston begonnen. Paar x gestopt.kwam in alle hevigheid terug. Nu ben ik bijne 69.op advies van arts gestopt.ik heb nu nog mega veel opvliegers dag en nacht.echt nat van zweet.en dan zegt huisarts kan niet meer als je 68 bent! Wat is het dan??? Was super blij met femoston.

15-10-2021 | Vrouw | 62
Overgang
Sinds twee weken gebruik ik Angeliq en voel me nu al stukken beter. Opvliegers zijn nagenoeg verdwenen waardoor ik veel meer energie heb en bijna de hele nacht kan doorslapen. Ik woon in Spanje en kreeg Angeliq voorgeschreven van mijn Nederlandse arts. Als je het werkelijk zoveel waard is, en daar kan ik goed in komen, koop een retourticket naar Spanje, zoek een Nederlands[lees meer...]e arts en vraag of hij Angeliq voorschrijft. Als je er gelijk een korte vakantie aan vast knoopt, sla je twee vliegen in een klap. Veel succes.

Provera tabletten 5mg/10mg

13-10-2021 | Vrouw | 52
medroxyprogesteron oraal
Overgang
Naar aanleiding van de reacties hier was ik huiverig om dit medicijn te gebruiken. Echter totaal geen bijwerkingen (voor de zekerheid slikte ik het voor het slapen gaan, dan kon ik, bij bijwerkingen, in ieder geval in mijn bed blijven liggen) Maar werken doet het niet, zou mijn menstruatie (ben nu al 4 weken achtereen heel licht ongesteld) moeten laten stoppen, maar ben[lees meer...] nog steeds licht ongesteld. Ik gebruik het nu 5 dagen, ben op de helft, moet het 10 dagen gebruiken

09-10-2021 | Vrouw | 59
Overgang
Heerlijk, geen opvliegers meer, en ik slaap fantastisch!

Estradiol Pleisters

29-09-2021 | Vrouw | 54
estradiol transdermaal
Overgang
In 2017 kreeg ik een burnout, als gevolg van te weinig slaap door ondere andere nachtelijke opvliegers. Het ging de hele nacht door. Via de menopauze kliniek kreeg ik in 2018 Systen 50 van Jansen voorgeschreven, samen met utrogestan (progesteron) pillen. Na ongeveer een maand geen enkele last meer van opvliegers. Voel me sindsdien een stuk beter, en kan beter doorslapen. H[lees meer...]et enige minpuntje van de Systen pleisters is dat ze bij mij enorme vieze zwarte lijmranden krijgen, al na een paar uur na het opplakken. Hoezo onzichtbaar. Ook heb ik regelmatig last van jeuk en uitslag op de plakplek. Op eigen verzoek ben ik overgeschakeld naar Sandoz. Deze pleisters plakken inderdaad minder goed, maar nu weet ik ermee om te gaan. Met een nat washandje boen ik eerst de huid, daarna goed droogboenen en de pleister plakt perfect. Geen lijmranden meer, de pleister is echt onzichtbaar. Werking is even effectief.

Zoely

18-09-2021 | Vrouw | 50
estradiol / nomegestrol
Overgang
Ik ben twee maanden geleden gestart met zoely omwille van overgangsproblemen. Ik heb een zware bevalling gehad en daardoor bekkenbodemproblemen. Werd erger tijdens perimenopauze. Nu met zoely zijn de vaginale problemen volledig weg vanaf dag 1. Ongelooflijk positief verschil. Qua bijwerkingen heb ik wel netelroos gekregen ( vroeger nog al eens gehad), ik moet daarvoor anti[lees meer...]histaminica nemen. Ook totaal geen hongergevoel. Ik ben er heel blij mee, ondanks bijwerking.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2748)
Depressie (2202)
Angst & paniekstoornis (2189)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1157)