ziekte

Bestaat uit:
Menopauze (19)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

25-03-2020

Ferrofumaraat (ferrofumaraat)
Overgang

Door de vele menstruaties vanwege de overgang, veel bloedverlies. Behalve dat ik moe en lusteloos werd, nam ook het boezemfibrilleren waar ik al 10 jaar last van heb, enorm toe. Nu met deze ijzertabletten nemen de klachten sterk af en voel ik me energieker.
25-03-2020

Overgang

Heel snel van klachten af. Al na een ppar dagen een hele verbetering. Dacht dat anti-depresdiva niet meer werkte. Na femoston weer bijna geheel klachtenvrij. Heerlijk
16-03-2020

Duphaston (dydrogesteron)
Overgang

Ik slaap er heel goed op, wat nu in de overgang echt heel fijn is. Ben wel onrustiger en huiveriger overdag en snel gestresst sinds Ik het medicijn slik.
10-03-2020

Overgang

In depressie geraakt door, wat achteraf bleek, overgang. Eerst door gynaecoloog anticonceptiepil zoely verstrekt gekregen. Na twee weken sliep ik weer, geen opvliegers en emotionele buien meer. Moest hier echter na een jaar mee stoppen en na twee weken ging het weer bergafwaarts. Hierop met femoston continu begonnen. Merkte na twee weken weer verbetering en voel me hier [lees meer...]goed bij. Alleen pijnlijke borsten voornamelijk aan 1 kant. Inwendig is de borst hard en gespannen. Duurt nu al een maand of 5 maar wil niet meer terug naar af. Kijk het nog even aan en ga anders een keer voor een borstonderzoek.
26-02-2020

Overgang

Hoi, graag wil ik mijn ervaring met Femoston delen. Ik slik Femoston al 18 jaar. Ben begonnen met 2/10 Daarna 1/10. Nu slik ik 1/5. Ik ben aan het afbouwen. Ben benieuwd hoe ik me voel als ik ga stoppen. Ik had verschijnselen zoals 20 opvliegers per dag en s,nachts ook vaak wakker door een opvlieger. Vergeetachtigheid en een depri gevoel. Snel huilen kwam er o[lees meer...]ok nog bij. Overgevoelig dus. Femoston heeft me echt geholpen . Kwaliteit van leven is echt beter. Voel me gelukkiger als ik het slik.
26-02-2020

24-02-2020

Overgang

Na 5 jaar rond te hebben gelopen met enorme opvliegers, en een altijd rood en nat hoofd, (waardoor weer vreselijk onzeker), nervositeit en hyperventileren zonder echte oorzaak, slecht slapen, enz. en mijn man, vrienden en collega's zelfs voorzichtig opperden 'dat ik misschien wel een burnout had', was ik er zo klaar mee dat ik mij ingelezen heb over hst, en naar de huisa[lees meer...]rts gestapt ben. Alle begrip en medewerking van haar kant, en ook een duidelijke uitleg over het gebruik van hst. Dezelfde dag ben ik al gestart met Femoston continu 1/5. De eerste twee weken had ik toch wel wat bijwerkingen , zoals misselijkheid, hoofdpijn hevige ' menstruatie pijn' (ben al 6jr niet meer ongesteld), vaginale pijn, en ik heb zelfs even gedacht om maar weer te stoppen. Huisarts gaf het advies om toch nog even door te zetten, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Heb gewoon géén opvliegers meer, mijn kleding en mijn haren blijven droog, ik ben weer stukken rustiger , slaap als een blok, en voel mij weer mezelf!! Heb nog wel (af&toe) een wat rood/warm gezicht krijg, maar geen zweet aanvallen meer. De menstruatie -en vaginale pijn zakt ook af. Ik ben blij met dit middel, en ga er absoluut mee door!
22-02-2020

Tegen opvliegers
13-02-2020

Overgang

Femoston 1/10 bleek voor mij niet de goede dosering. Ik had meer nodig. Het is een lange weg geweest. Nu gebruik ik 1mg progynova (estradiol) en femoston 1/5. De voornaamste klachten (hevige spier- en gewrichtspijn en depressieve stemmingen) zijn weg en dat is fantastisch. Ik voelde me een wrak en nu leef ik weer. Toch gaat op de achtergrond de overgang door want er zijn n[lees meer...]og zeker hormoongerelateerde klachten. Ik kijk graag naar de voorlichtingsfilmpjes van menopauze op youtube en denk erover een consult bij haar aan te vragen. Ze is oprecht geweldig. Begin bij het begin. Aanrader voor als je alles wil weten. Zo kom je voorbereid bij je dokter. Succes allemaal👍🏻❤️
13-02-2020

Overgang

Na bijna 5 jaar geworsteld te hebben met vreselijk heftige overgangsklachten (altijd moe, heel veel opvliegers, slecht slapen, niet meer kunnen werken/ burn-out klachten) op 54-jarige leeftijd toch besloten te beginnen met hormoontherapie. Bijna vanaf dag 1 merkte ik positief verschil. De opvliegers werden meteen minder en waren binnen een week/ twee weken zo goed als verd[lees meer...]wenen. Depressieve gevoelens namen af. De rust keerde terug en ook kreeg ik langzaam aan weer meer energie. Nu, na 1 jaar slikken, nog steeds eigenlijk geen last meer van opvliegers. Nog wel af en toe beetje last van stemmingswisselingen. Dat leek na gebruik van ongeveer 10 maanden weer wat terug te komen. Maar kan ook aan periode van het jaar liggen (einde van de winter...). Al met al dus erg blij met dit medicijn. Het risico op ernstige ziektes is wel een reden van zorg, ik ben daar toch wel zeer bewust van... Maar het leven met depressie, burn-out, en allesoverheersende opvliegers was ook geen leven meer. Ik ben van plan nog zeker een aantal jaar door te slikken en pas op een ‘rustiger ‘ moment in mijn leven het afbouwen te gaan overwegen. Nu eerst mijn leven weer een beetje op de rit krijgen en houden ;-) Ik wens iedereen herleven sterkte met de keuze!
11-02-2020

Tibolon (tibolon)
Overgang

Ik begon met slikken kreeg een raar soort pijn in mijn bovenbenen Toch door gegaan met slikken Pijn werd erger Maandag gelijk de gynaecoloog gebeld Ik moest gelijk stoppen.
11-02-2020

Overgang

Ik ben al 5 jaar bezig ik heb verschillende medicijnen geprobeerd Mijn menstruatie waren heel erg zoveel bloedverlies dat ik echt thuis moest blijven. Andere klachten gewrichtspijn heel erg bang Geen zin in het dagelijks leven verschrikkelijk moe Niet meer ergens naar toe willen alleen boodschappen doen en weer terug Eindelijk na verschillende sterkte femoston te h[lees meer...]ebben geprobeerd Die niet helemaal werkte kreeg ik de pil voorgeschreven Het ging echt goed Maar nu moest ik stoppen van mijn gynaecoloog De klachten begonnen graag gelijk weer. Gebeld met mijn gynaecoloog Nu heb ik weer femoston 2/10 Ik hoop dat het mij gaat helpen Anders weet ik het echt niet meer!!!!!!!
10-02-2020

Livial (tibolon)
Overgang

Opvliegers verdwenen compleet na paar weken gebruik. Maar nu na dik 4 maanden gebruik twijfel ik. Intuïtief voelt t niet meer fijn. Temperatuur regelen wordt weer moeilijk vooral ineens alles-verontrustende overhitting met name mentaal ontstemmend. Buikpijn 24/7. Heb antibiotica genomen voor blaasontsteking die had ik 12 jaar niet meer gehad en ik vraag me af of t verband [lees meer...]er is met livial want zelfs na de kuur nog geïrriteerde blaas huisarts raadt aan livial 1 jaar te slikken ivm boost oestrogeen - maar ik voel me nu net zo onrustig als ervoor zonder livial ... (?)
23-01-2020

Zoely (estradiol / nomegestrol)
Overgang

Het medicijn deed niet waarvoor ik het kreeg, namelijk het verminderen van mijn overgangsklachten.
23-01-2020

Overgang

Ik ben 46 en heb al twee jaar last van de overgangsklachten: opvliegers, incontinentie, geen libido, brain fog (vergeetachtigheid, verwardheid), slecht slapen, stemmingswisselingen (woedeuitbarstingen) en het lukte niet meer om een drukke baan met kinderen te combineren. Burn out uitgesloten samen met de huisarts. Rustiger aan gaan doen op het werk. En leefstijl aanpassing[lees meer...]en (op gebied van eten, slapen, sporten). Vervolgens gestart met zoely maar dat deed erg weinig. Nu 4 maanden Femoston 1/5. De bijwerkingen zijn voor mij dusdanig dat ik het niet meer wil gebruiken. Vooral erge acne over mijn hele gezicht, grote onderhuidse ontstekingen, en heel pijnlijke borsten gedurende 2 weken van de “cyclus”. Mijn huid ziet er niet meer uit en dat helpt natuurljk niet. Daar staat tegenover dat de opvliegers minder heftig zijn, maar ze zijn er nog steeds en even vaak. Andere klachten zijn niet verminderd. Kortom: voor mij geen geslaagd medicijn.
13-01-2020

Overgang

Mijn leven is weer in balans dankzij femoston. Ik had een grote opvlieger die duurde 3 jaar. Gewrichtsklachten die bestonden uit ontstekingen en op fibromyalgie lijkende klachten. Ik sliep zeer slecht en wat compleet burn out aan het raken. Zeer vermoeid, kon niet meer sporten of fietsen. Alles was teveel. Nu ik Femoston gebruik ben ik een totaal andere vrouw. Geen klach[lees meer...]ten meer. Ik sport weer ik heb totaal geen opvliegers meer en ik slaap uitstekend. Mijn lichaam is weer in proportie. Ik raad iedereen aan om zich niet neer te leggen bij een excessieve overgang. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen als hij of zij niet wil mee werken. Het is de moeite waard! Ook de bijwerkingen zijn te verwaarlozen bij juiste indicatie. Ik mag dit medicijn tot 70 jarige leeftijd gebruiken als het moet.
06-01-2020

Overgang

Sinds gebruik zijn opvliegers weg . Stemming is niet verbeterd. En nu heb ik een slaapprobleem erbij.zit ik op een te lage dosering?
06-01-2020

05-01-2020

Overgang

Sinds 3 maanden gebruik ik femoston 0,5/2,5. Dit voornamelijk om opvliegers en daardoor erg slecht slapen tegen te gaan. Daarnaast veel minder last van spier- en gewrichtspijn. Voor de start van deze pillen had ik een half jaar niets genomen, had een eerdere periode van inname van femoston (1/5) achter de rug (een jaar lang) Daar was ik abrupt mee gestopt, en dat was ni[lees meer...]et zo’n goed idee. Na 6 weken bleken de pillen volledig uitgewerkt en ging ik met vol vermogen de opvliegers in. Voor nu ben ik weer aan het afbouwen en ben van 6 dagen 1 pil, 1 dag niet, naar 4 dagen , 1 dag niet nu naar 2 dagen, 1 dag niet gegaan in 6 weken tijd. En eigenlijk bevalt deze dosering me wel goed. Het zou fijn zijn als ik er mee kon stoppen natuurlijk, en dat gaat binnen nu een een half jaar ook zeker gebeuren. Waarom schrijf ik dit? Omdat ik zelf bijna niets kan vinden op het internet over afbouwen van deze medicatie en hoe en hoe lang je dit dan doet. De huisarts wist er ook niets zinnigs over te zeggen.
10-12-2019

Angeliq (estradiol / drospirenon)
Overgang

Bij gebruik van Angeliq heb ik doorlopend bloedverlies. Heeft iemand anders hetzelfde gehad? Met andere woorden: houdt het op? Het staat overal aangegeven maar ik begin het mij af te vragen ;)
09-12-2019

Clonidine (clonidine)
Overgang

Na bijna een jaar slapeloze nachten en opvliegers EINDELIJK weer normaal slapen nu. Wat een verschil! Zo blij ik was vergeten hoe het voelt om slechts 1 maal per nacht wakker te worden. Opvliegers niet geheel weg maar beduidend minder. 2xdaags 2 tabletjes ( smorgens en voor t slapen, werkt goed bij mij. Geen rare bijwerkingen: alleen ik zit niet meer om 21:30 u te knikk[lees meer...]enbollen agv slaap tekort. Ook kan ik weer lepeltje lepeltje slapen zonder opvliegers, zo fijn zo blij😁💃🏼 Ik was erg behoudend na het lezen van ervaringen maar huisarts stelde 14 dagen op proef voor, dat was erg prettig en overtuigde mij direct!
06-12-2019

Overgang

Ik heb GEEN bijwerkingen en die zijn ook NIET ernstig (immers niet aanwezig). Dat kan ik helaas niet goed invullen. Web-designer, dit kan beter! Slecht slapen, verstoorde temperatuurregulatie (opvliegers). Toen ik op mijn 56e in de overgang kwam kreeg ik hiermee te maken. Ik ben gestart met HRT, en dat werkt prima. Af en toe een week ingebouwd om na te gaan hoe het zond[lees meer...]er medicijn gaat. Tot nu toe in overleg met arts steeds besloten om door te gaan. Ik ben zelf erg benieuwd wat vrouwelijke artsen voor zichzelf kiezen.
02-12-2019

Overgang

Voortdurend angstig, paniek, opgejaagd gevoel. Hierdoor onzeker. Overgangsklachten werden meer en meer. Net uit burn out. Vandaag gestart. Hoe snel merk je er iets van?
07-11-2019

Progynova (estradiol oraal)
Overgang

Ik zit al sinds mijn baarmoeder eruit in de overgang en heb al 16 jaar opvliegers heb ook van alles geprobeerd en heb nu echt bij de huisarts een noodkreet gegeven en heeft mij ook dit medicijn gegeven.Ben er sinds gisteren mee begonnen ,ben heel benieuwd,moet het eerst 3 weken slikken en dan terug bij de Huisarts.
29-10-2019

Estradiol Pleisters (estradiol transdermaal)
Overgang

Ik gebruik de pleisters samen met Utrogestan (progesteron). Misschien moet ik 2 maanden wachten tot het goed werkt. Wat perfect werkt om de pleister goed te laten zitten is: de plek waar je de pleister wilt plakken eerst te ontvetten met een drupje afwasmiddel en water, daarna afspoelen en drogen en 5 min later de pleister erop plakken.
22-10-2019

Overgang

Ik heb geen klachten over dit medicijn. Werkte vanaf het begin goed. Alleen m’n slaapproblemen zijn niet voorbij. Verder heel blij om zonder depressieve gevoelens en opvliegers door het leven te kunnen gaan.
18-10-2019

Clonidine (clonidine)
Overgang

2x dgs 3 tabletten van 0,025 mg. Prima medicijn tegen overgangsklachten zoals opvliegers/ zweten. Verdwijnt niet helemaal, maar wordt aanzienlijk gereduceerd in mijn geval. Maar dat van die hartslagdaling is een bijwerking die bij minder dan 1 op de 100 voor komt, maar ik heb het! Mijn normale bpm zit op 60. Met dit middel keldert het naar 40 bpm. Vooral 's nachts, in rust[lees meer...]. Als ik geen polsslagmeter had gedragen had ik het niet eens geweten. En de lijn daalt nog steeds, reuze eng! Maar mijn huisarts is weer eens op vakantie, dus daarom zelf maar besloten de dosis iets te reduceren. Hopelijk wordt bpm dan weer normaal en blijven de opvliegers grotendeels weg.
16-10-2019

Overgang

Tijdens gebruik van Femostone weren opvliegers bijna volkomen verdwenen maar mijn rug deed zo veel zeer dan ik moet stoppen met de pil. Na 3 pil-vrije dagen was de rugpijn weg.
14-10-2019

Overgang

Na enkelebweken waren opvliegers weg, heerlijk weer slapen s nachts. Mentaal helaas nog wel behoorlijk up en down.
12-10-2019

Mirena (levonorgestrel)
Overgang

Last van hormonale migraine en constant bloedingen. Na het plaatsen van de Mirena heeft het circa 6 maanden geduurd voordat ik geen last meer had van krampen, bloedingen en de hoofdpijn is nu draaglijker. Na 5 jaar is er weer een nieuwe ingebracht die er inmiddels 2 jaar inzit. Zeer tevreden over het spiraal.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2310)
Depressie (1884)
Angst & paniekstoornis (1759)
Hoge bloeddruk (1318)
Acne/puistjes (930)