ziekte

Bestaat uit:
Menopauze (16)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

07-11-2019

Overgang

Ik zit al sinds mijn baarmoeder eruit in de overgang en heb al 16 jaar opvliegers heb ook van alles geprobeerd en heb nu echt bij de huisarts een noodkreet gegeven en heeft mij ook dit medicijn gegeven.Ben er sinds gisteren mee begonnen ,ben heel benieuwd,moet het eerst 3 weken slikken en dan terug bij de Huisarts.
29-10-2019

Estradiol Pleisters (estradiol transdermaal)
Overgang

Ik gebruik de pleisters samen met Utrogestan (progesteron). Misschien moet ik 2 maanden wachten tot het goed werkt. Wat perfect werkt om de pleister goed te laten zitten is: de plek waar je de pleister wilt plakken eerst te ontvetten met een drupje afwasmiddel en water, daarna afspoelen en drogen en 5 min later de pleister erop plakken.
22-10-2019

Overgang

Ik heb geen klachten over dit medicijn. Werkte vanaf het begin goed. Alleen m’n slaapproblemen zijn niet voorbij. Verder heel blij om zonder depressieve gevoelens en opvliegers door het leven te kunnen gaan.
18-10-2019

Overgang

2x dgs 3 tabletten van 0,025 mg. Prima medicijn tegen overgangsklachten zoals opvliegers/ zweten. Verdwijnt niet helemaal, maar wordt aanzienlijk gereduceerd in mijn geval. Maar dat van die hartslagdaling is een bijwerking die bij minder dan 1 op de 100 voor komt, maar ik heb het! Mijn normale bpm zit op 60. Met dit middel keldert het naar 40 bpm. Vooral 's nachts, in rust[lees meer...]. Als ik geen polsslagmeter had gedragen had ik het niet eens geweten. En de lijn daalt nog steeds, reuze eng! Maar mijn huisarts is weer eens op vakantie, dus daarom zelf maar besloten de dosis iets te reduceren. Hopelijk wordt bpm dan weer normaal en blijven de opvliegers grotendeels weg.
16-10-2019

Overgang

Tijdens gebruik van Femostone weren opvliegers bijna volkomen verdwenen maar mijn rug deed zo veel zeer dan ik moet stoppen met de pil. Na 3 pil-vrije dagen was de rugpijn weg.
14-10-2019

Overgang

Na enkelebweken waren opvliegers weg, heerlijk weer slapen s nachts. Mentaal helaas nog wel behoorlijk up en down.
12-10-2019

Mirena (levonorgestrel)
Overgang

Last van hormonale migraine en constant bloedingen. Na het plaatsen van de Mirena heeft het circa 6 maanden geduurd voordat ik geen last meer had van krampen, bloedingen en de hoofdpijn is nu draaglijker. Na 5 jaar is er weer een nieuwe ingebracht die er inmiddels 2 jaar inzit. Zeer tevreden over het spiraal.
07-10-2019

Overgang

Na verwijdering baarmoeder en eileiders voor geschreven gekregen om nog niet in de overgang te raken. Werkt prima, voel mij prettig en geen klachten.
16-09-2019

Overgang

Het leek een mogelijke oplossing tegen de opvliegers elk uur dag en nacht. Maar inmiddels is het middel toch erger dan de kwaal. Na een ruime week kan ik inmiddels de hele dag denken dat ik zo in slaap kan vallen. Maar dat kan niet want werk. Afgelopen weekend heb ik een groot deel van de zondag slapend doorgebracht en nog is het niet genoeg. Gestopt dus ermee. (verminderi[lees meer...]ng van opvliegers overigens niets van gemerkt..)
13-09-2019

Angeliq (estradiol / drospirenon)
Overgang

Binnen een dag waren al mijn klachten; zweten, hartkloppingen, angsten, duizelingen etc. weg! Als ik het pilletje een dag vergeet voel ik de klachten weer. Ben zo blij ermee!
05-09-2019

Qlaira (estradiol / dienogest)
Overgang

Omdat Zoely uit de handel was kreeg ik Qlaira als alternatief voorgeschreven tegen overgangsklachten. Ik ben er na 4 weken mee gestopt vanwege de bijwerkingen. Deze waren stemmingswisselingen, depressief, opvliegendheid, erg moe. We waren met vakantie, waar ik al maanden naar uit keek, maar ik kon nergens van genieten, alles was me teveel. Ik was totaal mezelf niet meer. [lees meer...]Verder had ik acne op mijn gezicht. De overgangsklachten werden er niet minder van, opvliegers. Ik ben er gelukkig niet van aangekomen. In eerste instantie had ik niet door dat het van Qlaira zou kunnen komen. Toen ik stopte waren de klachten binnen enkele dagen weg. Ik baal er ontzettend van dat dit onze zomervakantie zo heeft beinvloed.
03-09-2019

Overgang

Wat ben ik blij met dit medicijn! Ik had veel last van opvliegers, slapeloosheid, gewrichts- en spierpijn, kortom; typische overgangsklachten. Ik heb een drukke, verantwoordelijke baan en twee inwonende, studerende kinderen en voelde me vaak zo moe, zeker ook doordat ik steeds zo slecht sliep. Al mijn klachten zijn verdwenen en daarnaast voel ik me opgewekt en energiek. [lees meer...]Voel me echt 10 jaar jonger, heb ook weer zin om te sporten, alleen maar positief wat mij betreft.
29-08-2019

Overgang

Ging pas werken na 4 weken. Opvliegers zijn afgenomen tot een aanvaardbare hoeveelheid. Vooral het feit dat ik weer kan slapen zonder veel opvliegers is heel fijn! Na half jaar gebruik wel nog steeds last van pijnlijke borsten. Vooral aan één kant, daar maak ik me toch een beetje zorgen over. Het is soms een stekende pijn. Ik heb net van huisarts toestemming gekregen om d[lees meer...]it middel nog een jaar te gebruiken. Ik voel me er veel beter door (ik slaap weer) dus wil er niet mee stoppen voorlopig. Alleen die pijn in m'n borst, hoort dat erbij ook al slik ik het al een half jaar? Kan iemand mij adviseren? Mijn huisarts weet niets van overgangsklachten dus van hem krijg ik geen nuttig antwoord.
20-08-2019

Overgang

ik ben eigenlijk vervroegd in de overgang, was nooit heel erg vruchtbaar (met altijd onregelmatige cycli). omdat ik eerst een laparoscopie had gehad, dacht ik: het duurt even voor ik terug ongesteld wordt. maar het is na de operatie nooit meer goed gekomen. dan na jaren (ik miste mijn ongesteldheid niet echt en mijn relatie zat niet goed) toch maar nagevrgd hoe dat nu zat[lees meer...]. mssch schade geleden door de operatie? ik was oa door stress en aanleg, in die jaren ook veel vermagerd. maar acheteraf gezien is dit deels logisch omdat ik geen vrouwelijke hormonen of bijna niet meer had in mijn lijf. na veel 5en en 6en aangedrongen op een hormonaal middel. een gewone pil voelde me ik niet goed bij. zelf wat opgezocht en hierbij uit gekomen. heel erg is de kwestie dat ik door jarenlang geen menstruatie te hebben op te jonge leeftijd, en mijn gewichtprobleem, al ernstige osteoporose heb. dit middel zou hierbij ook moeten helpen. ik neem het nog niet lang, maar ben wel relatief tevreden. niet teveel bijwerkingen en voel me ergens stabieler. slapen gaat wat beter. een VRAAG echter: zijn er mensen die dit terugbetaald krijgen? wegens osteoporose bijvoorbeeld? en hoe geraken jullie aan vervolgvoorschriften? dit is op voorschrift gegaan via een gynaecoloog. passeren jullie telkense hierlangs? of huisarts? of is er een andere mogelijkheid (bvb via de apotheek waar je al een voorschrift gebruikte) ik wens in elk geval alle vrouwen met hormonale problemen wat dan ook, een hart onder de riem te steken. vaak wordt je misbegrepen door omgeving EN door andere vrouwen. veel moet je zelf uitzoeken, en de oplossing is toch persoonlijk. experts en artsen zien vaak (belangrijke) dingen over het hoofd. en je moet het probleem ook in zijn geheel bekijken naar je persoonn, fysieke achtergrond, emotioneel,.... niet simpel - zeker niet in deze maatschappij
12-08-2019

Overgang

Het was een enorme opluchting toen dit begon te werken - na anderhalve week waren mijn opvliegers bijna helemaal weg. Daarvoor had ik elk uur een opvlieger, waarvan sommige zo sterk dat ik het gevoel had dat mijn hoofd ontplofte. Die opvliegers waren vervelend, maar helemaal rampzalig was dat ik heel slecht sliep - maanden lang. Alle andere plantaardige of homeopathische [lees meer...]middelen werkten niet, leefstijl aanpassing ook niet. Nu na 3 maanden nog geen negatieve effecten ondervonden.
06-08-2019

Estradiol Pleisters (estradiol transdermaal)
Overgang

Na 10 jaar last te hebben gehad van opvliegers was ik het helemaal zat, dus uiteindelijk deze hormoontherapie geprobeerd. De opvliegers verdwenen na ruim 2 maanden gebruik, maar intussen was mijn haar zó dun geworden dat ik bang was kaal te worden en daarom heb ik besloten te stoppen met de hormoontherapie. Liever opvliegers dan kaal!
29-07-2019

Overgang

Gebruik femoston continu inmiddels al vele jaren...naar volledige tevredenheid ...bijna al mijn overgangs klachten waren als sneeuw voor de zon verdwenen, alleen van slapeloosheid daar heb ik nog wel wat last van . Op mijn 50 e moest ik plotseling stoppen van mijn huisarts , hij vond dat ik deze pil al lang genoeg geslikt had...van de een op andere dag dus gestopt. Toen b[lees meer...]egon de ellende...ik kreeg naast alle overgangsverschijnselen ook een burnout, heel hevige paniekaanvallen en ben 5 jaar lang zwaar depresief geweest! Nu gebeurde er in die tijd heel veel tegelijk...ik verloor in een paar weken tijd veel dierbaren, mijn zoon had net een huis gekocht en raakte zonder werk ...toen ook mijn vader kwam te overlijden na een kort ziekbed en mijn liefste hond...was ik totaal gebroken...als je dan ook nog met zo’n enorme en plotselinge hormoonval te maken krijgt ...vind ik het ( inmiddels) meer verwonderlijk dat alles toen zo mis ging. Door veel te lezen ben ik tot voor mij zeer heldere inzichten gekomen...het plotseling stoppen van hormonen dat kan gewoonweg niet ....niet zonder gevolgen. Heb daarom weer om de pil gevraagd ...en slikte deze een 3 tal maanden, om de dag (omdat ik dacht dat dit beter zou zijn ...) maar dat werkte niet. ...Na uitgebreid gesprek met ( inmiddels een vrouwelijke! ) arts kwam zij met de conclusie, je moet het wel elke dag slikken anders heb je er geen baat bij... Dus daarmee begonnen. Toen ging er een nieuwe wereld voor mij open ...99 % van ALLE klachten verdwenen . Ik kon weer kleuren zien ...mijn lichaam en geest werden weer een...ik voelde mij als herboren ...op mijn 55 e ! eindelijk kon ik weer genieten van alles . Nu ben ik inmiddels alweer jaren verder ...8 jaar om precies te zijn...slik elke dag een (alleen dat ene ) pilletje en ik voel mij fantastisch ! Voor de rest slik ik nooit iets anders want ik ben geen medicijnen mens ...maar dit pilletje ...daar wil ik nooit meer zonder. Heb ook geen andere medicijnen nodig gehad totnutoe...ja eigenlijk zou ik iets tegen chronische bronchitis moeten innemen, een pil voor schildklier en een pil voor wat te hoog suiker (volgens artsen ) ...maar ik neem niets van dat alles ..Laat mij wel regelmatig controleren ...totnutoe was alles prima......ben ook bloeddonor en mijn bloeddruk is altijd prima ...(als die van een jonge vrouw ) Dus waarom zou ik naast de femoston nog andere medicatie ( met allerlei bijwerkingen waarvoor weer andere medicatie nodig is ) gaan gebruiken ? Dit is mijn persoonlijke mening ...en dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, en ik besef heel goed ...dat dit niet voor iedereen is weggelegd ... ik voel mij daardoor wel een enorme geluksvogel.... en zing het iedere dag van de daken! Wens iedereen ditzelfde , maar bovenal veel wijsheid en veel geluk bij hun persoonlijke zoektocht en keuzes .
26-07-2019

Overgang

Na 1 week reed ik op de fiets naar huis en ineens kwam er een gedachte in mijn hoofd van: "ik voel me goed, energiek en wat gaat het fietsen makkelijk" ook mijn hartkloppingen zijn verdwenen, mijn gedachten zijn weer zoals ik die herken en mijn spieren en gewrichten zijn veel minder stijf! Niet afl mijn opvliegers zijn weg maar het is nu af en toe een de nachten zijn niet [lees meer...]tot nauwelijks onderbroken. Kortom, voor mij echt een prima middel tot op heden.
03-07-2019

Overgang

Zeer blij mee, de bijwerkingen die ik had zijn na een maand verdwenen. Geen last meer van opvliegers en kan weer slapen in de nacht. Volgens mij ben ik niks aangekomen.
01-07-2019

Overgang

Met het ‘betreden’ van de peri menopauze verdween mijn maandelijkse migraine maar daar kwam de hoge bloeddruk hartkloppingen spijsverteringsklachten en intense vermoeidheid alsof het een lijstje is dat afgestreept moet worden. Na het stoppen met de pil was daar emotionele instabiliteit en hevige spier- en gewrichtspijnen . Na vele doktersbezoeken kreeg ik eindelijk iets vo[lees meer...]orgeschreven: femoston 1/10. Waarom dat middel vroeg ik. Omdat dat was was artsen voorschrijven was het antwoord en anders kon ik de spiraal proberen. Nu na vijf maanden gebruik kan ik zeggen dat de scherpe kantjes eraf zijn. Maar dat is het dan ook. sporten zit er nog steeds niet in, te stijf en te pijnlijk en de menstruaties zijn hevig. Ik denk erover een menopauzepoli te bezoeken of een overgangsconsulente voor het hele verhaal. Dat zit niet in het basispakket. Slechte zaak dat huisartsen hier niet in opgeleid zijn.
27-06-2019

Overgang

Zeer tevreden met dit medicijn, weg opvliegers, weg wisselende stemmingen. Maar..na een paar maanden dikke benen, armen en toen ging het gehele lichaam opzwellen. Totaal 4 kilo aan vocht erbij. Sinds kort gestopt en binnen 2 weken 3 kilo vocht spontaan verloren. Het was een afweging maar nu na een jaar heb ik mijn slanke lichaam weer terug. Progynova 1mg helpt erg goed als[lees meer...] je veel opvliegers en stemmingswisselingen hebt maar in mijn geval nam het vocht vasthouden wat geleidelijk ging, echt extreme vormen aan. Ik ben nu een maand gestopt en het gaat erg goed. Het helpt je echt om weer rust terug te vinden maar in mijn geval ben ik er na een krap jaar puur vanwege het vocht mee opgehouden.
22-06-2019

Cetura (estradiol)
Overgang

Vanwege hevige opvliegers in de overgang (meer dan 10 per uur) gebruik ik nu sinds 1 jaar de laagste dosering Cetura. Een halve tablet in de ochtend en een halve in de avond. Mijn zweetaanvallen zijn snel verminderd naar 1 a 2 per dag. Ik heb ook een Mirena spiraal anders zou ik geen Cetura kunnen gebruiken. Ik ben blij met deze combinatie.
30-05-2019

Overgang

Ik gebruik het sinds 17 maanden. Vond het een openbaring binnen de kosrtste keren geen opvliegers meer..gewoon door slapen in de nacht . Je weer normaal voelen. Wel af en toe wat bloedverlies . En nu sinds 2 weken weer wat opvliegers..is er iemand die dat ook heeft of wel eens heeft gehad?
28-05-2019

Overgang

Ik slik nu 1 jaar femoston en ben er ontzettend blij mee. Hiervoor heb ik een aantal jaren gelopen met heftige opvliegers 's nachts en overdag, altijd moe, energieloos en had ontzettend veel onverklaarbare pijn in mijn lichaam. Ik heb veel gedokterd en voelde mij zo onbegrepen. Heb ook veel verschillende homeopathische middelen uitgeprobeerd maar dat hielp steeds maar voo[lees meer...]r even. Toen ik begon met slikken duurde een aantal weken, maar nu zijn alle klachten verdwenen en voel ik mij weer als vanouds, al ben ik wel iets aangekomen maar dat heb ik er graag voor over want ik heb mijn leven weer terug.
27-05-2019

Overgang

Ik slik 1 Mg / 10 Mg en vraag me af of een lichtere variant niet beter voor mij is. Ik kom daar nu achter via deze site. Heb geen last meer van stijve gewrichten maar een opgeblazen buik en s’nachts hartkloppingen. In de eerste week werd ik ongesteld ik ben af en toe ook wat misselijk. Dit weekend kreeg ik een blaasontsteking waar ik nu antibiotica voor slik. Hoop ni[lees meer...]et dat dat ook een bijwerking is. Ik slaap slecht. Het wordt aangeraden om door te slikken. Ik zit nu op dag 17
22-05-2019

Overgang

Veel pijn in heup en rug onstaan na 12 dagen gebruik. Lichte afname van opvliegers, maar zeker niet verdwenen. Depressieve gevoelens terwijl ik die anders nooit heb! Ontzettend moe. Voor mij géén hulpmiddel, eerder het tegenoversgestelde.
14-05-2019

Overgang

Ik had femoston voorgeschreven gekregen door de gynaecoloog vanwege zeer heftige menstruaties en de rest van de tijd steeds langdurige PMS, als meest recente fase in al 8 jaar overgangsgehannes. Na de eerste strip meteen weer mee gestopt want ik ervoer geen enkel positief effect en het maakte sommige verschijnselen juist erger: zere borsten, lang ongesteld dwars door de pi[lees meer...]llen heen, somberheid, vermoeidheid. Volgens de andere gynaecoloog die ik erover sprak zijn mijn eigen hormonen nog te aanwezig en is femoston dus eigenlijk te 'zwak' om positief effect te hebben.
14-05-2019

Overgang

Ik vind het een fantastisch preparaat. Mijn overgangsklachten verdwenen als sneeuw voor de zon en heb helemaal geen laat van bijwerkingen.
07-05-2019

Overgang

Ik gebruik femoston nu een maand en heb erg veel last van mijn benen. Prikken en zwar gevoel. Ook het gevoel dat ik spierpijn heb. Mijn overgangsklachten zijn helemaal weg, dat is wel heel fijn!
07-05-2019

Overgang

Ik heb vorig jaar zomer het medicijn vd dermatoloog voorgeschreven gekregen, 2x dgs 1 tablet, nu na bij a een jaar komen de klachteb van overmatig zweten weer terug, huisarts zei dat ik 2 tabl 2x pd mocht gaan nemen, het zweten werd nog erger !! Nu een week gestopt met Clonidine, niet gezweten , maar vandaag keert t zweten in alle hevigheid weer terug !! Ik ben vanmorgen[lees meer...] weer begonnen met clonidine 3x dgs 1 tablet , omdat ik anders met een hormoon tabletje moet beginnen ! Ik probeer het zo nog 1 keer , heb ook geen bijwerkingen vd clonidine !

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2214)
Depressie (1822)
Angst & paniekstoornis (1672)
Hoge bloeddruk (1274)
Acne/puistjes (886)