Bestaat uit:
Menopauze (37)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

17-03-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!

Angeliq

12-03-2024 | Vrouw | 59
estradiol / drospirenon
Overgang
Angeliq was idd tijdelijk niet meer verkrijgbaar, maar Klimedix is identiek. Volledig dezelfde samenstelling. 'Angeliq' is gewoon een merknaam. Dus neem gerust Klimedix, dat is bovendien nog goedkoper ook 😉

Zoely

12-03-2024 | Vrouw | 48
estradiol / nomegestrol

langdurige menstruatie

Ik ben nu 3 weken geleden begonnen met Zoely en ben heel tevreden, ondanks dat ik vanaf de eerste cyclusdag niet gestopt ben met menstrueren. Ik weet niet of dit op den duur zal stoppen, voor nu iig niet, maar dat vind ik bijzaak. Mijn grootste winst heb ik behaald met mijn gemoedstoestand. Ik was bang dat ik door Zoely depressieve gevoelens zou krijgen, omdat dat als bi[lees meer...]jwerking staat beschreven, maar ik voel me rustiger en opgewekter en dat heb ik heel lang niet gevoeld. Ik heb geen explosieve momenten meer, lach vaker, zelfs tranen met tuiten. Zoals gezegd is het nog maar kort, maar ik vond het wel echt de moeite van het vermelden waard!

Activelle

07-03-2024 | Vrouw | 51
estradiol / norethisteron continu
Overgang
Ik ben ze meteen gaan slikken toen de hevige overgangsklachten begonnen....wilde geen opvliegers en dat mijn gemoedstoestand niet goed daardoor aanvoelde. En kreeg ook nog eens een hele droge mond dat ik er bijna niet van kon slikken geen spuug meer. Zonder hormoontabletjes zou ik de rest van het leven niet kunnen dragen ! Ik heb eerst Angelique geslikt die vond ik geweld[lees meer...]ig !!! Toen ze hier uit de handel werden genomen niet meer verkrijgbaar via recept bij mijn apotheek was het drama !! Dacht wat nu....heb toen even ander hormoon geslikt maar die deed mij niet goed dus ook mee gestopt. Toen met huisarts overlegd en uitgekomen op de activelle....en die voelt ook geweldig !!! Activelle ik noem het een gelukstabletje want zonder gaat alles niet goed. Ik heb er geen enkele nare bijwerking van alleen goede voordelen....en slik nu bijna 5 jaar overgangshormonen blijf ze ook levenslang slikken. In België zijn er meerdere dokters goed mee bekend en daar slikken ook veel meer vrouwen hormonen vanaf dat de overgang begint en blijvend. Mijn huisarts stond er ook achter toen ik er mee begon....alleen maar voordelen geen nadelen ! Maar er zijn er ook die er nog steeds huiverig tegen aan kijken .Er wordt wel van te voren gevraagd of je borstkanker hebt gehad en of je rookt....want dan mag het niet gebruikt worden. Maar als dat niet het geval is kun je ze langdurig slikken. Het is ja lichter hormoon dan de anticonceptiepil....en de oestrogeen is vervangen door estradiol. Ik zou het fijn vinden als hier meer huisartsen van weten dat het een mens goed kan doen. Ik denk dat een mens met overgewicht en die fastfood eet niet beweegd en rookt veel meer kans maakt op borstkanker en hart en vaat ziekten. Een mens zoals ik die niet rookt gezond eet genoeg beweegd veel water drinkt veel baat heeft bij activelle en het veel goeds doet !!!! Stop er ook niet mee want het onderdrukt alle nare dingen als je stopt breekt alles uit ! Ken uit eigen omgeving mensen die stopte ermee op 62 jarige leeftijd en toen kwamen alle overgangs verschijnselen nog uit.....dus waarom stoppen ermee. En ik kan vrouwen die geen hormonen hebben gehad....en vroeg in overgang waren maar deze nog altijd voelde met 65 jaar....en ook veranderde daardoor op niet positieve manier....als deze wel hormoon tabletje hadden geslikt was ze mischien veel leed bespaart. Want het is niet niks moet veel meer aandacht aan worden besteedt. Nogmaals ben erg blij met de activelle....en met de moderne progestron en oestradiol is natuurlijk veel minder kans op borstkanker dan de hormonen die ze vroeger hadden met hoge dosering oestrogeen. Deze lichte doseringen mensen die deze slikken hebben ook maar een ietsje hogere kans op borstkanker dan mensen die geen hormonen slikken ! Maar het is een keuze een afweging wat ieder mens zelf moet maken. Ik vond de Angelique erg erg goed.....en nu de Activelle lichte dosering ook goed

Zoely

25-02-2024 | Vrouw | 39
estradiol / nomegestrol
Overgang
Ik ben 39 en peri overgang. Ik had hiervoor de nuvaring en was ik jarenlang uiterst tevreden totdat ik zowel lichamelijk als psychisch klachten ondervond en merkte dat ik meer oestrogeen nodig had. Na overleg huisarts heb ik voor Zoely gekozen ondanks de vele negatieve berichten online. Ik merk na een maand slikken verschil : haaruitval vrijwel gestopt , stemming nu [lees meer...]al iets verbetert, libido komt langzaam weer op gang. Het is nu pas het begin maar ben zeer hoopvol! Het enige nadeel is dat ik in de eerste week heel raar in mijn hoofd was en heel duizelig maar dit neemt beetje bij beetje ook af.

24-02-2024 | Vrouw | 44
Overgang
Ik ben ermee gestopt omdat ik angstig werd en mijn borsten deden zeer. Vooral de angsten vond ik heel heftig. Herkent u of iemand het ook toevallig? Heeft iemand ook angst klachten gehad i.v.m deze medicijn? Dank

23-02-2024 | Vrouw | 53

vermoeidheid

Na jaren slecht slapen en op andere HRT (eerst Femoston, toen Estadriol+DUPHASTON) nu overgestapt op Estadriol+Udrogestan. Een wereld van verschil! Ik kan weer gewoon doorslapen en voel me daarom op allerlei vlakken weer beter. De Duphaston was een verschrikking, onrust, racende gedachten, vermoeidheid, depressieve gevoelens, nog slechter slapen. Voel me nu een ander me[lees meer...]ns.

18-02-2024 | Vrouw | 57
Overgang
Ik gebruik nu 11 jaar femoston , tussendoor wel twee maal geprobeerd te stoppen Was een ware hel ! Zo erg dat ik niet meer buiten wilde gaan , overal pijn en de hele dag opvliegers , verdrietig , humeurig , kortom echt slecht ! Laatst bij de mannelijke huisarts geweest die zei “ wanneer gaan we eens stoppen ? “ Ik zei “ wat u doet moet u zelf weten 🙃, maar ik stop[lees meer...] voorlopig zeker niet “ !

15-02-2024 | Vrouw | 54
Overgang
Ik functioneer weer. Ik had zo ontzettend veel pijn aan spieren, botten en opvliegers dat ik alleen nog op bed lag buiten werk om. Geen zin meer om dingen te ondernemen ivm pijn en algehele malaise. Na 3 dagen gebruik was ik na jaar tobben weer mijzelf. Met name de rugpijn is gewoon weg en mijn frozen shoulder is ook minder geworden.

Livial

29-01-2024 | Vrouw | 73
tibolon

29-01-2024 | Vrouw | 73
Overgang
Sinds een paar maanden gebruik ik utrogestan Duurde 2 weken voor ik resultaat had Maar tussendoor steeds het gevoel of mn menstruatie Door moest komen,heel naar Ook vind ik het lastig om er ook nog tabletten bij te slikken Voorheen slikte ik tibolon,beviel prima maar kreeg Wel bloedverlies 2 x per jaar

24-01-2024 | Vrouw | 55
Overgang
Heel veel last van opvliegers, tot 20 op een nacht dus via mijn gynaecoloog van de pil. die ik nog nam wegens endometriose, aan de overgangshormonen. Eerst nam ik Heria. De opvliegers na 2 weken verdwenen maar meer haargroei op gehele lichaam. Dus aan de Femoston Conti. Sinds begin oktober, nu bijna 4 maanden dus, 8 kg afgevallen maar ook stevige, volle boezem volledig [lees meer...] verandert, cupmaat kleiner, net theezakjes... Ga terug aan de Heria nu. Liever af en toe laten ontharen dan geen boezem meer.

19-01-2024 | Vrouw | 62
Overgang
Op aanraden van mijn arts dit 's avonds gaan gebruiken. Volgende dag werd ik licht duizelig wakker. Toch ' s avonds weer gaan gebruiken.Volgende ochtend werd ik heel lamlendig wakker.Koud ( niet warm te krijgen),darmkrampen, misselijk en algeheel gevoel van onbehagen, lichte hoofdpijn. Voor mij geen Synapause meer.

19-01-2024 | Vrouw | 56
Overgang
Ik ben 56 en had erge last van opvliegers en nachtzweten. Dat is met Femoston zo goed als voorbij. Helaas menstrueer ik nu wel weer maandelijks, dat vind ik een vervelende bijwerking. Voordat ik Femoston gebruikte menstrueerde in maar enkele keren per jaar. Ik denk erover om toch pleisters te gaan gebruiken.

18-01-2024 | Vrouw | 59
Overgang
Vanwege overgangsklachten als opvliegers, nachtzweten, slaapproblemen en brainfog (het lijkt soms wel afasie!) aan huisarts hormonen gevraagd. Had al jaren aangemodderd en had goede berichten gehoord over combi Oestrogeengel (estradiol) en utrogestan. De opvliegers zijn nagenoeg weg, slapen gaat over het geheel beter en vooral dieper. Mijn brainfog is nog niet weg. Ik be[lees meer...]n wel alerter maar dat kan ook door het beter slapen komen. Wel heb ik nu na ca. 6 weken gebruik veel last van jeuk in mijn liezen. Verder niks bijzonders, geen ander wasmiddel, juist minder zweten etc. Moet dus van ofwel utrogestan of estradiol komen. Ik ga met huisart overleggen in elk geval of ze nog andere opties heeft. Als iemand het herkent, hoor ik graag je reactie.

13-01-2024 | Vrouw | 50
Overgang
Ik heb de vaginaal crème gekregen via de huisarts vanwege klachten bij de overgang. Waar ik al 5 jaar in zit. Het inbrengen gaat heel makkelijk. En de bijwerkingen vallen me dik mee. De eerste dagen wat buikpijn na het inbrengen. Na een week of anderhalf kreeg ik gevoelige tepels, maar als dat alles is doe ik het er voor. Mijn klachten zijn nagenoeg weg.

13-01-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Na jaren aanmodderen met slecht slapen en overgangsklachten, ben ik utrogestan gaan gebruiken. Dit in combinatie met Lenzetto Spray. Eindelijk slaap ik weer een nacht door. Ik ben hier zo van opgeknapt! De bijwerking is slaperigheid, maar daar profiteer ik dus juist van. Voel me ook minder prikkelbaar en gewoon lekkerder in mijn vel. Ga nu van 200 mg afbouwen naar 100 [lees meer...]mg, dus ik hoop dat ik het ook op een lagere dosis nog goed doe.

11-01-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Ik heb hele tijd erg last van mijn darmen en rugklachten. Erg pijnlijk. Jammer genoeg nam de pijn toe. Ben vandaag gestopt en klachten zijn veel minder.

10-01-2024 | Vrouw | 56
Overgang
Combinatie met Estradiol pleister, wat wel werkte tegen opvliegers en alleen klein beetje misselijkheid veroorzaakte, maar helaas niet zonder Utrogestan/progesteron mag worden gebruikt. Ik reageerde erg heftig op Utrogestan en met alles gestopt na overleg huisarts. Op PMS klachten na, was ik daarna direct van alle klachten verlost.

07-01-2024 | Vrouw | 61
Overgang
Veel bijwerkingen na half dosis. Ik heb het gebruikt ivm vaginale droogheid. Vreselijk ervaring. Na een dag ben ik meteen gestopt. Ik vind het scandalig dat deze crème wordt zo maar geadviseerd.

Venlafaxine

04-01-2024 | Vrouw | 52
venlafaxine
Overgang
Helpt mij enorm bij somberheid klachten als gevolg bij de overgang. Voelt echt alsof ik weer meer mezelf ben.

23-12-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik had achteraf gezien heel veel klachten, maar pas toen ik afgelopen jaar zo slecht ging slapen, zoveel opvliegers kreeg, en me in het algemeen echt zo belabberd voelde dat ik dacht, zo hoeft het voor mij niet, toen ben ik me hierin gaan verdiepen. En na een weekje pleisters plakken dacht ik... ik ben mezelf weer! Ik was best depressief, had last van brainfog, maagdarmkla[lees meer...]chten, pijnlijke gewrichten, etc. en dat ging vrij snel over toen ik startte met de pleisters en met tabletten duphaston. En ik heb sinds m'n 25e geen orale hormonen genomen omdat ik daar zo heftig op reageer. Maar die pleisters geven een hele lage dosering af, en ik heb geen aandelen, maar dit was voor mij echt een lifesaver. Ook redding van m'n huwelijk want ik kon mijn partner al helemaal niet verdragen. Rest van het gezin beet ik gewoon regelmatig de kop af zeg maar, ik was zo boos soms. Kortom, ik ben ontzettend blij met deze patches. Ze blijven alleen niet heel goed uit zichzelf plakken. Ik maak voor het aanbrengen mijn huid schoon met een watje met alcohol en dan blijven ze wel goed zitten.

Femoston continu

19-12-2023 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron continu
Overgang
Endometriose en de overgang…. Mijn hele huishouding was van slag. Helemaal hyper in de nacht. Overdag altijd warm. Nachtmerries. Overgevoelig voor histamine. Mijn specialist stelde me dit als laatste redmiddel voor. Eerst gaf ze me die met wisselende hormonen. Daar werd ik helemaal hyper van. Nu de continu op laagste dosis. Ik ben niet helemaal door de overgang heen. Ik [lees meer...]bloed zo nu en dan nog licht maar wat een verschil! Ik kan weer Slapen. Geen nachtmerries meer. Niet meer zo hyper in mijn hele lijf. Minder last van voedsel intolerantie. Rustigere darmen… super blij!

30-11-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Ivm overgang heb ik 5 jaar 2/10 gebruikt. Vanaf dag 2 kon ik weer slapen en geen opvliegers meer. Wel pijnlijke menstruaties van 3 dagen. Zo tevreden dat ik niet meer wilde stoppen! Wel gedaan en gelijk veel klachten, nu vandaag met lage dosis 1/5 gestart

Femoston continu

22-11-2023 | Vrouw | 49
estradiol / dydrogesteron continu
Overgang
Ik ben net 49 jaar geworden en ben op 13 oktober 2023 begonnen met Femoston 1/5 op advies van HA nadat ik zelf tot het inzicht was gekomen dat alle klachten van de jaren ervoor weleens overgangsklachten konden zijn. Ik heb nooit opvliegers gehad en dacht daarom niet aan de overgang, mijn huisarts eerder ook niet maar deelde nav mijn verhaal mijn vermoeden. De overgangsk[lees meer...]lachten die ik had: energieproblemen, heel erg misselijk, lage rugpijn, enorme spierkrampen in billen en benen (vooral s'avonds en s'nachts) depressieve gevoelens , hartkloppingen, angsten, paniekaanvallen en onrust s'nachts en hierdoor veel slapeloze nachten. Ik was tot 2020 een sterke vrouw (gedreven ondernemer) maar ben in een paar jaar tijd veranderd in een labiel zwak mensje. Ik was mezelf niet meer. Ik ben in augustus naar de Fysio gegaan met enorme spierkrampen en spierpijnen. Mede dankzij hem tot inzicht gekomen dat rugpijn door spieren kwam en spierpijnen verdeeld door het lichaam zaten ( de ene week billen, dan zijkant bovenbeen, dan onderbeeen etc) en niet op gebruikelijke manier herstelden. Dit was voor mij de druppel van de zoveelste vage maar serieuze klacht die voor mij het normale leven lastig maakten. Ik leefde al jaren bij de dag en paste mijn hele leven hierop aan. Ik durfde ook niks meer te plannen omdat ik niet wist hoe ik me die dag zou voelen. Dat is allemaal niet zo erg als het een week per maand is maar ik had amper nog een 'goede' dag per maand. Binnen een week nadat ik begon met slikken van Femoston 1/5 was ik geestelijk en emotioneel mezelf weer! Dat was echt ongelooflijk, ik was zo blij! De angsten waren weg. Ik was niet meer labiel maar weer sterk. De eerste weken heb ik dagelijks lichtroze (druppels) bloedverlies gehad. Na twee weken gebruik ben ik ontzettend hevig ongesteld geworden en ben ik twee dagen enorm ziek geweest, alle klachten kwamen in alle hevigheid terug. Gelukkig had mijn huisarts me hiervoor gewaarschuwd en heb ik doorgezet! Tot heden ben ik blij met dit pilletje. Ik heb wel last van bijwerkingen maar die wegen niet op tegen de ellende van de jaren ervoor. Ik kan weer normaal functioneren. Ook op sociaal gebied bloei ik op en durf ik meer vooruit te plannen. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich verder ontwikkeld. Even afwachten nog.

Qlaira

20-11-2023 | Vrouw | 44
estradiol / dienogest
Overgang
Ik voel me energieker sinds ik Qlaira slik. Ik voel wel stemmingswisselingen door de maand heen, maar ik kan daar mee omgaan en het accepteren. Qlaira heeft het verloop van andere klachten door de maand heen verholpen (tussen menstruatie en eisprong voelde ik me heel dof en energieloos)

15-11-2023 | Vrouw | 49

12-11-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Ik ben ontzettend tevreden met het gebruik van hormonen, hiernaast gebruik ik ook één pompje gel en 100 mg utrogestan (progesteron) continu. En iedere dag een druppel testosteron.

Oxybutynine Tabletten

08-11-2023 | Vrouw | 51
oxybutynine
Overgang
Afschuwelijk veel last van opvliegers/zweten tijdens overgang, 4x per uur, dag en nacht en kon niet meer normaal functioneren. Onmiddelijk na ingebruikname van oxybutine zijn de oplviegers en het zweten met 80% verminderd. Ik heb dit voorgeschreven gekregen omdat ik geen hormonen mag gebruiken ivm borstkanker in het verleden. Een echte uitkomst. Ik heb nagenoeg geen bijwer[lees meer...]kingen en heb sinds 2 maanden mijn leven weer terug

05-11-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Ik word s’ochtends wakker met vies laken en natte dijbenen . Hebben vrouwen hier vaker last van ?