ziekte

Bestaat uit:
Menopauze (16)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

03-07-2019

Overgang

Zeer blij mee, de bijwerkingen die ik had zijn na een maand verdwenen. Geen last meer van opvliegers en kan weer slapen in de nacht. Volgens mij ben ik niks aangekomen.
01-07-2019

Overgang

Met het ‘betreden’ van de peri menopauze verdween mijn maandelijkse migraine maar daar kwam de hoge bloeddruk hartkloppingen spijsverteringsklachten en intense vermoeidheid alsof het een lijstje is dat afgestreept moet worden. Na het stoppen met de pil was daar emotionele instabiliteit en hevige spier- en gewrichtspijnen . Na vele doktersbezoeken kreeg ik eindelijk iets vo[lees meer...]orgeschreven: femoston 1/10. Waarom dat middel vroeg ik. Omdat dat was was artsen voorschrijven was het antwoord en anders kon ik de spiraal proberen. Nu na vijf maanden gebruik kan ik zeggen dat de scherpe kantjes eraf zijn. Maar dat is het dan ook. sporten zit er nog steeds niet in, te stijf en te pijnlijk en de menstruaties zijn hevig. Ik denk erover een menopauzepoli te bezoeken of een overgangsconsulente voor het hele verhaal. Dat zit niet in het basispakket. Slechte zaak dat huisartsen hier niet in opgeleid zijn.
27-06-2019

Progynova (estradiol oraal)
Overgang

Zeer tevreden met dit medicijn, weg opvliegers, weg wisselende stemmingen. Maar..na een paar maanden dikke benen, armen en toen ging het gehele lichaam opzwellen. Totaal 4 kilo aan vocht erbij. Sinds kort gestopt en binnen 2 weken 3 kilo vocht spontaan verloren. Het was een afweging maar nu na een jaar heb ik mijn slanke lichaam weer terug. Progynova 1mg helpt erg goed als[lees meer...] je veel opvliegers en stemmingswisselingen hebt maar in mijn geval nam het vocht vasthouden wat geleidelijk ging, echt extreme vormen aan. Ik ben nu een maand gestopt en het gaat erg goed. Het helpt je echt om weer rust terug te vinden maar in mijn geval ben ik er na een krap jaar puur vanwege het vocht mee opgehouden.
22-06-2019

Cetura (estradiol)
Overgang

Vanwege hevige opvliegers in de overgang (meer dan 10 per uur) gebruik ik nu sinds 1 jaar de laagste dosering Cetura. Een halve tablet in de ochtend en een halve in de avond. Mijn zweetaanvallen zijn snel verminderd naar 1 a 2 per dag. Ik heb ook een Mirena spiraal anders zou ik geen Cetura kunnen gebruiken. Ik ben blij met deze combinatie.
30-05-2019

Overgang

Ik gebruik het sinds 17 maanden. Vond het een openbaring binnen de kosrtste keren geen opvliegers meer..gewoon door slapen in de nacht . Je weer normaal voelen. Wel af en toe wat bloedverlies . En nu sinds 2 weken weer wat opvliegers..is er iemand die dat ook heeft of wel eens heeft gehad?
28-05-2019

Overgang

Ik slik nu 1 jaar femoston en ben er ontzettend blij mee. Hiervoor heb ik een aantal jaren gelopen met heftige opvliegers 's nachts en overdag, altijd moe, energieloos en had ontzettend veel onverklaarbare pijn in mijn lichaam. Ik heb veel gedokterd en voelde mij zo onbegrepen. Heb ook veel verschillende homeopathische middelen uitgeprobeerd maar dat hielp steeds maar voo[lees meer...]r even. Toen ik begon met slikken duurde een aantal weken, maar nu zijn alle klachten verdwenen en voel ik mij weer als vanouds, al ben ik wel iets aangekomen maar dat heb ik er graag voor over want ik heb mijn leven weer terug.
27-05-2019

Overgang

Ik slik 1 Mg / 10 Mg en vraag me af of een lichtere variant niet beter voor mij is. Ik kom daar nu achter via deze site. Heb geen last meer van stijve gewrichten maar een opgeblazen buik en s’nachts hartkloppingen. In de eerste week werd ik ongesteld ik ben af en toe ook wat misselijk. Dit weekend kreeg ik een blaasontsteking waar ik nu antibiotica voor slik. Hoop ni[lees meer...]et dat dat ook een bijwerking is. Ik slaap slecht. Het wordt aangeraden om door te slikken. Ik zit nu op dag 17
22-05-2019

Overgang

Veel pijn in heup en rug onstaan na 12 dagen gebruik. Lichte afname van opvliegers, maar zeker niet verdwenen. Depressieve gevoelens terwijl ik die anders nooit heb! Ontzettend moe. Voor mij géén hulpmiddel, eerder het tegenoversgestelde.
14-05-2019

Overgang

Ik had femoston voorgeschreven gekregen door de gynaecoloog vanwege zeer heftige menstruaties en de rest van de tijd steeds langdurige PMS, als meest recente fase in al 8 jaar overgangsgehannes. Na de eerste strip meteen weer mee gestopt want ik ervoer geen enkel positief effect en het maakte sommige verschijnselen juist erger: zere borsten, lang ongesteld dwars door de pi[lees meer...]llen heen, somberheid, vermoeidheid. Volgens de andere gynaecoloog die ik erover sprak zijn mijn eigen hormonen nog te aanwezig en is femoston dus eigenlijk te 'zwak' om positief effect te hebben.
14-05-2019

Overgang

Ik vind het een fantastisch preparaat. Mijn overgangsklachten verdwenen als sneeuw voor de zon en heb helemaal geen laat van bijwerkingen.
07-05-2019

Overgang

Ik gebruik femoston nu een maand en heb erg veel last van mijn benen. Prikken en zwar gevoel. Ook het gevoel dat ik spierpijn heb. Mijn overgangsklachten zijn helemaal weg, dat is wel heel fijn!
07-05-2019

Overgang

Ik heb vorig jaar zomer het medicijn vd dermatoloog voorgeschreven gekregen, 2x dgs 1 tablet, nu na bij a een jaar komen de klachteb van overmatig zweten weer terug, huisarts zei dat ik 2 tabl 2x pd mocht gaan nemen, het zweten werd nog erger !! Nu een week gestopt met Clonidine, niet gezweten , maar vandaag keert t zweten in alle hevigheid weer terug !! Ik ben vanmorgen[lees meer...] weer begonnen met clonidine 3x dgs 1 tablet , omdat ik anders met een hormoon tabletje moet beginnen ! Ik probeer het zo nog 1 keer , heb ook geen bijwerkingen vd clonidine !
05-05-2019

Overgang

sinds 1 jaar gestart met Femoston Continu ivm beginnende overgangsklachten zoals opvliegers en onregelmatige (heftige) menstruatie i.c.m. voorkomen van botontkalking door langdurig medicijngebruik(Prednison). Overgangsklachten zijn nagenoeg helemaal over en slaap goed. Enkele keer nog lichte menstruatie gehad paar dgn. Geen hoofdmijn meer. Wel opgezwollen en tintelende (bo[lees meer...]ven) benen.
04-05-2019

Overgang

In okt 2018 gestart met 2 x 1 tablet Clonidine ivm hevige opvliegers. Dat werkte al vrij snel. Onverklaarbaar, maar in maart 2019 kwamen de opvliegers in alle hevigheid weer terug helaas. In overleg met de huisarts verhoogd naar 2 x 2 en 2 x 3 maar zonder effect. Nu bouw ik af en ga ik volgende week starten met een lage dosis Femoston (hormonen) en hoop zó dat dat aansla[lees meer...]at.
01-05-2019

Systen (estradiol transdermaal)
Overgang

Ben begonnen met Systen pleisters 0,50 Mg en 100 Mg Utrogestan. De eerste maand voelde ik mij erg duizelig vooral wanneer ik weer een nieuwe pleister plakte. De overgangsklachten verminderde niet dus ben ik na 1 maand 0,75 Mg Systen en 200 Mg Utrogestan gaan gebruiken. Volgens de gynaecoloog moest ik dit 3 maanden gebruiken voordat dit optimaal zou werken. Ik kreeg een hee[lees meer...]l drukkend gevoel op mijn blaas ofdat ik een soort blaasontsteking had. Toen kreeg ik er ook nog een vaginale schimmel infectie bij. Tot overmaat van ramp kreeg ik hele heftige menstruatiekrampen die uiteindelijk tot een flinke bloeding lijde. Na ongeveer 2 maanden toch uiteindelijk gestopt omdat ik dagelijks duizelig bleef. De opvliegers waren wel verminderd maar het opgejaagde gevoel dat ik had dat verminderde niet. Heb wel de pleisters doorgeknipt om langzaam af te bouwen. De bloedingen zijn na het stoppen gelukkig niet meer teruggekomen.
01-05-2019

Overgang

Vanaf de eerste dag dat ik Femoston innam werd ik duizelig en misselijk. Vervolgens kreeg ik hele onrustige gevoelens en voelde mij vreselijk nerveus terwijl ik dit nooit heb. Omdat ik ook behoorlijke hartkloppingen kreeg ben ik na 2 weken gestopt met Femoston. De gynaecoloog vertelde dat ik even moest doorzetten en dat de bijwerkingen dan wel minder zouden worden. In mi[lees meer...]jn geval vond ik het niet verantwoordelijk om door te gaan. Ik voelde mij de hele dag zo ziek dat ik toch gestopt ben. Erg jammer want hoe ga ik nu verder met de opvliegers en gejaagdheid.
26-04-2019

Overgang

Alle nachten 5 of meer keer wakker worden door opvliegers. Natte washand in een schaal naast bed om te koelen. Niet te doen. Na 10 dagen Femoston zijn deze klachten verleden tijd. Nu alleen nog dealen met de bijwerkingen.......
24-04-2019

Overgang

Hier hetzelfde probleem Ook weken lang menstruatie buikpijn Toch doorgegaan met slikken gemist in Hele vervelende bloedingen kan niet naar me werk Nu gestopt na 4 maanden Hoop dat ik wat anders kan krijgen Ben erg verdrietig angstig en geen zin nergens in
21-04-2019

Overgang

Nachtelijke overvliegens. Daardoor te lange tijd slecht slapen. Erg emotioneel, om en door alles huilen. Na 2 jaar echt niet grappig meer. Ik gebruik de pleisters icm Mirena, die ik al heel lang heb. Binnen een week nauwelijks nog opvliegers. Huilen begint nu eindelijk af te nemen. Heel blij met de pleisters. Jammer en typisch dat Nederland zo overbezorgd is over horm[lees meer...]oonaanvulling tijdens de overgang. Mijn ervaring met sandoz is ook idd dat ze heel slecht plakken.
20-04-2019

Provera tabletten 5mg/10mg (medroxyprogesteron oraal)
Overgang

Sinds 2013 bekend met provera (progesteron); prima! gebruik hierbij naast ook pleisters op de buik 2x per week (oestrogenen) geven deze af. Ben onder behandeling bij een overgangsspecialist bij Isala te zwolle, hele fijne begeleiding. Aanrader voor mensen die jong in de overgang komen. Normaal slik ik 1x per 5 weken gedurende 12 dagen achter elkaar 1 tabletje prove[lees meer...]ra, soms krijg ik tijdens deze slikdagen een kleine bloeding, ik slik dan gewoon door op advies. Na 12 dagen heb ik altijd een menstruatie. Helaas nu niet vandaag de 8e dag na slikken en nog geen bloeding ? raar? maakt me onzeker.
11-04-2019

Overgang

Ik gebruikte eerst Systen van Janssen: uitstekend product. Werkt goed en blijft de voorgeschreven tijd van ong. 3.5 dagen plakken. Die van Sandoz zijn vreselijk. Plakken niet en 1 x je kleding er langs en ze rollen af. Systen mag niet meer van de verzekering ook niet na voorschrift medische noodzaak arts. Ik vind dit rampzalig om eerlijk te zijn . Liever niet deze gener[lees meer...]ieke variant.
09-04-2019

Overgang

Ik zit nu in week 5 van femoston 1 /10. Vanaf week 2 geen opvliegers meer en slaap een stuk beter. Maar ik heb wel hevige hoofdpijn en buikkramp. Mijn buik voelt constant alsof je net voor een menstruatie zit, opgeblazen. Wie herkend dit? Ik twijfel of er mee door zal gaan, men zegt dat de bijwerkingen met 2 a 3 maanden verminderen....
01-04-2019

Overgang

Na jaren van van ongemak in de vorm van behoorlijke stemmingswisselingen, huilbuien en vermoeidheid, 4 weken geleden begonnen femoston te slikken. Syptomen verergeren en ik ben nu helemaal van de leg. Energieloos!.. zo'n zwaar hoofd en tintelingen in mijn lijf...en tegelijkertijd een opgefokt gevoel dat ik ben gaan halveren. Idd.naar de supermarkt is al teveel. Twijfel o[lees meer...]f ik zal stoppen. Binnenkort overleg met h.a.
29-03-2019

Overgang

Genomen ivm spier gewrichtspijn,opvliegers,slecht slapen. Helpt alleen voor minder spierpijn. Veel hoofdpijn. En misselijkheid. En na elke strip. Ongesteld. Ga er meen stoppen na 3 strips.
18-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)
Overgang

Vanwege de overgang en ernstige menstruatie heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, om mijn cyclus weer normaal te krijgen. Alleen wat een drama zeg. De eerste week ging prima, voelde me goed, en daarna kwam de hoofdpijn, ik kreeg een steeds korter lontje, hele hoge hartslag (normaal 65 nu gemiddeld 85!), geen fut, slapeloosheid en ga zo maar door. Na de stopweek toch we[lees meer...]er gestart op aanraden van de huisarts, maar ik ga er nu mee stoppen (3 dagen voor einde tweede strip), want ik voel me belachelijk beroerd, en slaap gewoon niet meer. Voor ik startte met deze pil had ik hier geen last van! Overigens hoef ik hem niet te slikken voor anticonceptie, want ik ben gesteriliseerd. Ook ben ik in twee maanden 5 kilo aangekomen, terwijl ik bijna geen eetlust heb, en dus slecht eet. In het verleden (tot 10 jaar terug ongeveer) altijd microgynon gehad, en nooit bijwerkingen gehad.
16-03-2019

Overgang

Ik gebruik dit samen met utrogestan tegen overgangsklachten. Het werkt direct. Je moet even op jouw lichaam de juiste plek vinden om de pleisters te plakken. Bij mij op m'n bovenbeen. Dit gaat goed. Ik kan weer slapen en voel mij zo veel beter!
05-03-2019

Overgang

In het begin een droge mond, maar dat gaat met een paar weken over. Veel minder opvliegers. Af en toe nog een paar, maar dat is niet erg. Als je niet teveel koffie en warme dranken drinkt, heb je veel minder opvliegers. Eerst heb ik hormonen geslikt, maar werd daardoor vele kilo's zwaarder. De kilo's vlogen er gelukkig weer snel vanaf. Eerst slikte ik er 1x1 op een da[lees meer...]g, maar ging al snel naar 2x 2. Als ik zo door de overgang ga, ben ik zeer tevreden. Gezonder dan hormonen slikken.
27-02-2019

Livial (tibolon)
Overgang

Na 1 jaar gebruik van zoladex adviseert mijn gynaecoloog livial te gebruiken tbv botontkalking. Ook de opvliegers stopten. Alleen gewichtstoename is sinds dec 2018 5 kilo.
27-02-2019

Overgang

Door extreme opvliegers kreeg ik van de huisarts door middel voorgeschreven. Binnen een week waren de opvliegers weg. Sinds wat last van bloed verlies, maar alleen als ik niet precies was met innemen van de tabletten. Op een gegeven moment wilde ik toch even stoppen... maar binnen 1 week kwamen de opvliegers weer terug. Dus ben ik weer opnieuw begonnen, nu heb ik ne[lees meer...]rgens meer last van, ook niet meer van bloed verlies, zelfs niet als ik een dag oversla. Wondermiddel.
22-02-2019

Overgang

Al 20 jaar heb ik last van de overgang, m.n. slaapproblemen, heftige opvliegers 's nachts en depressieve gevoelens. Heb meerdere alternatieven gebruikt, maar die werken niet bij mij. Om toch meer kwaliteit van leven te hebben, uiteindelijk besloten Femoston conti te gaan gebruiken. Al snel bemerkte ik resultaat. Sliep vaak nachten door en geen opvliegers. Ook mijn haar vie[lees meer...]l niet meer uit. Helaas na 3 maanden komen de opvliegers weer in alle hevigheid terug.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2143)
Depressie (1756)
Angst & paniekstoornis (1594)
Hoge bloeddruk (1232)
Acne/puistjes (842)