Bestaat uit:
Menopauze (40)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor overgang

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: overgang

20-07-2024 | Vrouw | 55

depressief angst

Nadat ik eerst Duphaston tablet 10 mg had gebruikt in combinatie met oestrogel, ben ik overgestapt naar Utrogestan. Want ik werd depressief en zenuwachtig van de Duphaston. Helaas werd het met de Utrogestan niet beter. Ik kreeg zelfs suicidale gedachten, heel eng en naar. De wereld was gitzwart. Sinds een paar dagen gestopt na overleg met de huisarts. Zij had de Dupaston [lees meer...]sowieso nooit mogen voorschrijven ivm mijn aanleg voor depressies. Nu voel ik mij beter, minder depri. Ik ben wellicht progestaron sensitief. In augustus kan ik terecht bij de menopause poli, hopelijk kunnen zij mij verder helpen. De oestrogel beviel wel goed, maar dat mag ik niet zonder progestaron gebruiken ivm de opbouw vh baarmoederslijmvlies en de risico's op kankercellen.

12-07-2024 | Vrouw | 52

minder alert

In perimenopause. Had last van hevig bloedverlies, slecht slapen en hartkloppingen/extrasystolen. Met oestrogeen pleister en utrogestan 100 mg 1 maal per dag werd bloedverlies veel minder. Gekozen voor dagelijks utrogestan omdat wisselende hormoonspiegels de hartritme klachten verergerde. Het werd ook erger rondom ovulatie, als de eigen oestrogeen spiegel hoger is. Uiteind[lees meer...]elijk utrogestan opgehoogd naar 200 mg per dag continu en oestrogeen gestopt ( had geen opvliegers). Sindsdien slaap prima, veel kalmer en direct geen hartkloppingen meer van de ene op de andere dag. Gaat nu al 9 maanden goed. Bloedverlies normale hoeveelheid, wel onregelmatig. De gynaecoloog heeft heel fijn meegedacht, het is geen standaard voorschrift (off-label) maar ik ben er prima mee geholpen. Wel iets duffer maar dat accepteer ik. Functioneerde bijna niet meer eerst. De theorie is mogelijk dat oestrogeen ritmestoornissen bevordert en progesteron juist anti ritmestoornissen werkt. Utrogestan werkt op het gaba systeem en dat geeft vermindering van angst en onrust. Er wordt veel nadruk gelegd op tekort aan oestrogeen in de overgang, maar progesteron daalt ook en kan daardoor klachten geven, zoals veel bloedverlies en hartkloppingen. Misschien is iemand met atypische overgangsklachten zoals hartkloppingen geholpen met dit verhaal en kan het met de arts bespreken. Het blijft natuurlijk maatwerk.

11-07-2024 | Vrouw | 62

kortademigheid

Ben heel blij met Estradiol pleisters, alleen sinds gisteren last van kortademigheid, ben nu ruim 3 weken bezig met een halve pleister 4 mg 2x keer per week? Hebben jullie daar ook last van kortademigheid?

Kyleena

08-07-2024 | Vrouw | 53
levonorgestrel
Overgang

gewichtstoename verminderd libido huidirritatie doffe hoofdpijn

Het is een beetje een gemixt verhaal. Ik heb ruim twee maanden gelden de Kyleena geplaatst gekregen. Dat was 15 seconden vervelend, maar viel me heel erg mee. Ik heb een beetje buikkramp gehad, maar dat was na twee dagen over. Ik gebruik dit naast mijn oestrogeenspray. Ik had heel veel last van de mijn maag door de oestrogeen pillen, dus dit is zeker een goed alternatie[lees meer...]f en je hoeft nergens over na te denken. De eerste weken had ik een kleine bloeding, maar dat verdween vrij snel. Ik heb af en toe hoofdpijn in de ochtend. Gelukkig gaat dat meestal na het douchen weg . Het enige wat licht vervelend is, is een beetje huidirritatie op mijn hoofd en af en toe vermoeidheid. Aan de andere kant ben ik wel veel beter gaan slapen en voel ik mij in het algemeen rustiger. Ik heb minder libido en ik ben een ook 2,5 kilo aangekomen en dat vind ik misschien wel het allerergste. De klachten zijn dus op zich mild tot dragelijk. Veel van de klachten schijnen na 3 tot 6 maanden te verdwijnen, dus ik houd zeker nog even vol.

07-07-2024 | Vrouw | 58
Alles weer beter.

Femoston continu

04-07-2024 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron continu

gewichtstoename

Ik gebruik nu sinds 5 weken Femonston. De klachten worden minder. Echter ben ik in deze korte tijd bijna 3 kilo aangekomen. Ik heb altijd een stabiel gewicht gehad en sport 3 keer per week. Ik ben benieuwd of gewicht stoene tijdelijk is en stabiliseert en of er meer vrouwen die hier last van hebben .

04-07-2024 | Vrouw | 55

branderig gevoel

Ik ook last van. Reden gebruik: vaginale droogheid, voorkomenblaasontsteking. Na gebruik 1 capsule: Geel groene afscheiding, malaise, rillerig gevoel, emotioneel, branderigheid in vagina. Zelfs 2x paracetamol hielp niet, Slecht geslapen, Meteen gestopt.Middel erger dan kwaal

03-07-2024 | Vrouw | 52
Overgang

opvliegers energieverlies moeite met slapen

Atrofische vaginitis. Wat een ellende die canules. Het lijkt wel alsof mijn lichaam ze niet opneemt? Bedden- en ondergoed altijd onder. Irritatie en ontstekingen bij gebruik van inlegkruisjes ed en niks verbetering. Na twee pogingen van enkele weken gebruik, nu besloten dat ik dit gewoon niet 3 maanden of langer ga doen en nieuwe afspraak bij huisarts gemaakt. Hoe bereid [lees meer...]ik me voor op dit gesprek? Naast ontbrekend sexleven, slecht slapen, prikkelbaar en humeurig, energie ver te zoeken, watten in mn hoofd. En ja, opvliegers.. maar dat stoort me niet in functioneren, de rest beperkt me wel degelijk. Ookpijnlijke(re) gewrichten en lees her en der dat bepaalde middelen daar ook verbetering lijken te geven?

Duphaston

24-06-2024 | Vrouw | 54
dydrogesteron
Overgang
Vanwege het niet willen/kunnen gebruiken van Utrogestan nu Duphaston gekregen in combi met pleister. Bijwerkingen: gespannen borsten, bloeding wat lijkt op menstrauatie en hoofdpijn. De voordelen zijn er wel, de overgangsklachten zijn zo goed als verdwenen.

19-06-2024 | Vrouw | 51
Overgang

acute diarree braken misselijkheid acute hoofdpijn

Opgenomen in het ZH vreselijke hoofdpijn Pres syndroom Zeer af te raden. Dit wil ik niemand aanraden!!!!!!!!

12-06-2024 | Vrouw | 55
Overgang
Gebruik het al anderhalf jaar, huisarts heeft niks gezegd over stoppen. Ben ook niet van plan te stoppen. Ik vind het ook helemaal geweldig.

10-06-2024 | Vrouw | 54

levendige dromen nachtmerries gewichtstoename

Ik was in eerste instantie blij dat ik weer kon slapen en opvliegervrij door het leven ging. Voelde me weer mezelf. Helaas na een maand of vijf begonnen de nachtmerries. In paniek of huilend wakker worden... zo naar. In overleg met de huisarts overgestapt op Lenzetto spray, maar na twee weken vreetbuien ben ik een beetje moedeloos aan het worden.

05-06-2024 | Vrouw | 53
Overgang
Ik heb de utrogestan 3 maanden gebruikt in combinatie met estradiol (hormoonpleister). Ik ben ermee gestopt omdat ik last kreeg van angstgevoelens. Die heb ik nooit eerder gehad. Het hielp wel goed tegen de overgangsklachten: nauwelijks nog opvliegers en ik sliep weer goed door. Maar de angstgevoelens waren te heftig om ermee door te gaan.

30-05-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Ben zeer gevoelig voor hormoonschommelingen en al enige jaren in de overgang. Tevens geschiedenis met vleesbomen. Na enkele jaren progesteron creme gebruikt te hebben werden overgangsklachten (met name opgejaagd gevoel en slecht slapen te veel) via ha oestrogeen pleister en in eerste instantie duphaston progestageen gekregen. Verschrikkelijk! Depressief gevoel en huilen[lees meer...] om alles. Uiteindelijk via overgangsconsulent utrogestan voorgeschreven (naast pleister) dit werkt perfect! Gejaagdheid voor 80% verdwenen en slaap stukken beter. Ik heb zelf gekozen voor halve pleister en 0,5 capsule utrogestan. Hele is te veel voor mij. Dan krijg ik buikkrampen, last van darmen en vreselijk moe. Onhandig, maar werkt goed voor mij.

29-05-2024 | Vrouw | 60

gestrest angst

Ivm misselijk, duizelig en heftige opvliegers aan de femoston sinds april 2023. In het begin super tevreden maar voel mij nu een wrak. Altyd wel wat, hartkloppingen duizelig maar ook weinig eetlust. Hoe fit en optimistisch ik vroeger was zie ik nu overal apen en beren op de weg. Overweeg om te stoppen al voelde ik mij toen ook niet goed... Wie heeft verhoging van femosto[lees meer...]n genomen en hoe ging dat?

Clonidine

29-05-2024 | Vrouw | 57
clonidine
Overgang
De eerste maanden werkte clonidine tegen mijn opvliegers maar nadat ik het ba een hakf jaar afbouwde kwamen de klachten terug. Toen ik de dosering weer verhoogde bleven de klachten en hielp het niet meer.

29-05-2024 | Vrouw | 57
Overgang
Ik heb van alles, voeding, katoenen kleding, ander geneesmiddel (clonidine) etcetera geprobeerd maar had bijna elk uur een opvlieger en zweette zo erg dat ik de hele dag rond liep met een nat shirt, en 's nachts sliep ik op een handdoek en verkleedde me 2x per nacht. Kortom geen nachtrust in zijn geheel slopend. Na 2 jaar ploeteren waarbij ik uiteraardook mentale klachten [lees meer...]kreeg, heb ik een doorverwijzing gevraagd naar de gynaecoloog aangezien ik geen hormoontherapie kreeg van mijn huisarts omdat ik nog menstrueert. De gynaecoloog schreef Femostone voor en sindsdien zijn mijn klachten verdwenen. Lifesaver.

25-05-2024 | Vrouw | 46
Overgang

kortademigheid hartkloppingen uitputting chronische vermoeidheid

Allereerst wil ik de dames bedanken die de moeite hebben genomen hier hun ervaringen te delen. Ik ben een half jaar geleden met Femoston begonnen. Ik had last van nachtzweten, beetje somber, overgangsklachten. In eerste instantie was ik erg tevreden. Echter werd ik steeds meer moe, kortademig, en kreeg ik hartkloppingen. Bloedonderzoek wees uit dat mijn b12 erg laag was, d[lees meer...]us ik weet het daaraan. Maar na bijslikken b12 geen verbetering, sterker nog; ik ging mij steeds slechter voelen. Zo absurd moe, totale uitputting, de minste inspanning was teveel. Verder veel hartkloppingen/hartbonzen. Meerdere bezoeken huisarts; bloedonderzoek, longfoto, hartfilmpje. Niks verklaarde mijn klachten. Ik sliep enorm veel en deed haast niks meer buiten de deur. Ook vrij angstig want ik voelde mij ZO slecht dat ik vreesde dat ik ernstig ziek moest zijn. Als laatste optie bedacht ik te stoppen met Femoston. Ik kon immers altijd weer beginnen. Na ongeveer tien dagen merkte ik opeens op dat ik niet uitgeput was. Dat ik weer wat dingen had gedaan zonder om te vallen van vermoeidheid of kortademigheid. Nu twee weken verder en ik voel mij met de dag een beetje beter. Was ontzettend fijn hier soortgelijke verhalen te vinden, mede ook omdat de bijwerkingen die bekend zijn niet aansluiten bij mijn klachten. Voor mij geen Femoston meer, het kostte mij ruim 4 maanden waarin ik mij hondsberoerd heb gevoels.

23-05-2024 | Vrouw | 54

buikklachten

Gebruik de synapause E3 nu een week. Heb sinds 3 dagen een vervelende pijn onder in de buik. Had al vermoeden dat het van de crème kwam. Na de ervaringen gelezen te hebben, ben ik er vrijwel zeker van. Ga er even mee stoppen om te zien of de buikpijn dan ook verdwijnt. Overigens helpt het goed voor atrofie, waar ik het voor voorgeschreven kreeg. Gaf na een dag al verlicht[lees meer...]ing. En ook het vrijen was (eindelijk) weer pijnloos. Zou de klachten over gaan na paar weken?

22-05-2024 | Vrouw | 33
Overgang
Steeds in dosis onhoog gegaan tot 2/10 maar onvoldoende resultaat. 2 weken op 2 weken af. Die 2 weken voelde ik me top. Andere 2 weken overgangsklachten heftig aanwezig. Gekozen voor kwaliteit van leven en daardoor overstap op andere medicatie.

Zoely

22-05-2024 | Vrouw | 33
estradiol / nomegestrol

gewichtstoename

Vervroegde overgang. Eerst Femoston gebruikt waarvan 2 weken goed en 2 weken slecht. Nu sinds een jaar over op Zoely en merk een groot positief verschil. Overgangsklachten nu goed te doen.

05-05-2024 | Vrouw | 59
Overgang
Na 2 jaar gesukkeld te hebben bij een overgangsconsulente ben ik bij de gynaecoloog terecht gekomen. Die heeft estradiol pleisters voorgeschreven. Wat een opluchting was dat. Ik kon weer slapen na 2 weken. Niet meer 6x per nacht drijfnat wakker worden. Ik had door deze klachten hele rare gedachten. Ik heb de pleisters nu 7 jaar. Helaas wil de huisarts nu dat ik er mee [lees meer...]ga stoppen. Ik was er 3 weken geleden mee gestopt. Wat een drama. De eerste week dacht ik dat het wel ok was. Daarna begon de hel weer. Warm dekbed eraf. Brr koud. Dekbed er weer overheen. Etc.etc. mijn man lag onder een dekbed met een sprei eroverheen. En nu. Ik kan dus nog niet zonder. Hoe gaan we dat aanpakken. Ik heb alleen de pleisters. Mijn baarmoeder is er uit gehaald toen ik 40 was. Ben nu bijna 60.

22-04-2024 | Vrouw | 50

allergische reactie

Allergische reactie op de lijm van de pleister

17-04-2024 | Vrouw | 58
Overgang
Heb de pleister enkele jaren gebruikt maar huisarts wilde dat ik ging stoppen i.v.m evt bijwerkingen. Vanaf juni vorig jaar gestopt maar voelde mij weer erg slecht. Vooral heel erg moe en spier en gewrichtspijnen. Ik had nog wat pleisters en ben weer bijna twee weken begonnen. Wat een verschil! Meer energie en mijn pijnen zijn beduidend minder. Waarom doen huisartsen[lees meer...] er zo moeilijk over hier in Nederland? Ps mijn baarmoeder is met 42 jaar verwijderd.

16-04-2024 | Vrouw | 55
Overgang
Na een tsunami van klachten door overgang wat niet meer was te combineren met mijn werk, zoals zware vermoeidheid, erge angststoornis op de weg in auto en vliegtuig, slecht slapen, stemmingswisselingen, nachtelijk zweten, onrust in lijf, onregelmatige menstruatie en incontinentie ben ik via de huisarts gestart met Femoston. Binnen 3 dagen kreeg ik rust in mijn lijf en name[lees meer...]n de klachten met de maanden af. Behalve de onregelmatige menstruatie. Per januari kwam de menstruatie tweewekelijks en komen er andere klachten in de plaats, zoals dromerige ogen, vol hoofd , hersendruk, vergeetachtig, vaak emotioneel beladen, gewrichtsklachten en vooral overgewicht, hogere bloeddruk en hartslag en vocht vasthouden dus na 9 maanden Femoston nu acuut gestopt en we gaan zien in welk stadium ik kom. Probeer veel uit voeding te halen en meer te bewegen. Tot zover mijn ervaring!

14-04-2024 | Vrouw | 54

misselijkheid vermoeidheid hoofdpijn

Slik het nog moet nu iets meer dan twee weken maar sinds ik begonnen ben (3 dagen) met het tweede deel de grijze ben ik nog vermoeiender maar erger is de misselijkheid waar ik de hele dag hinder van ondervind. Ik slik het juist om me beter te gaan voelen weer mezelf, minder nachtzweten etc. Weet iemand of dit minder word naarmate je het langer inneemt. Nu voel ik me helema[lees meer...]al nutteloos .

08-04-2024 | Vrouw | 53
Overgang

doodsangst duizeligheid bij het opstaan

Ik was zo depressief tijdens en voor mijn doorbraakbloeding en zelfs tegen suïcide aan dat mij dat opviel. Toen naar Overgangsconsulente gegaan en zij zette mij hier dus op. Er was veel verwarring over het gebruik daarvoor al en het ging meteen beter! Maar nu na vier maanden weer bar en boos. Alleen maar huilen en gejaagd. Totale onrust. Ik hou van sporten en buiten zijn [lees meer...]en dingen doen maar kan mij er niet toe zetten. Burn-Out gevoel.

25-03-2024 | Vrouw | 47
Overgang

maagpijn voor misselijkheid/braken buikkrampen verlies van smaak

Ik ben femoston gaan gebruiken en kreeg droge mond en smaakverlies en zoutige smaak en buikkrampen en misselijk Maar smaakverlies/verandering staat niet in de bijwerkingen!! Verder geen opvliegers meer wel vloeien !!

20-03-2024 | Vrouw | 48

doorbraakbloeding

Omdat ik er veel over had gelezen en gehoord en veel klachten ervaarde, wilde ik graag aan de bio-identieke hormonen. Mijn huisarts kon daar niets mee, dus heb me laten doorsturen. Ik gebruik Utrogestan en Estradiol sinds begon januari. Al vanaf het begin ervaar ik een enorme verbetering van met name mijn mentale klachten. Alleen had ik om de 2 weken 4 dagen lang enorme[lees meer...] bloedingen en zijn mijn borsten heel gevoelig. Ik moet de utrogestan nu afbouwen naar 14 dagen. Dat vind ik jammer, want daar voel ik me nu na 9 dagen niet gebruiken ook minder goed bij. Daarnaast houd ik ook meer vocht vast volgens mij.

17-03-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!