ziekte

Bestaat uit:
Angst (263)
Paniekaanvallen (72)   Buspiron

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor angststoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: angststoornis

Zoloft

20-09-2020 | Man | 33
sertraline
In eerste instantie kreeg ik ooit Zoloft toegeschreven om mijn ADD en depressieve symptomen te stabiliseren. Echter was ik in het verleden vaak neerslachtig en depressief. Pas naderhand jaren later (na in mijn rebelse tienerjaren veel te hebben geblowd en vervolgens diverse malen tripmiddelen te hebben gebruikt) ging ik op een avond ontzettend slecht en bad van een tripm[lees meer...]iddel (mushrooms). Ik kreeg angsten te verduren die ik nog nooit had ervaren en verteerde vanbinnen tot aan mijn ziel. Dit was het meest extreme dat ik ooit had ervaren op het gebied van angst, het was dan ook tot dan toe voorheen onbekend voor mij. Vervolgens bleef de angst aanhouden en bleek ik in een drugspsychose te zijn belandt, aangezien ik iedere keer angstiger werd naarmate het donker werd en ik bij iedere sigaret en hijs van een joint destijds begon te hyperventileren. Op eigen verzoek heb ik mij op laten nemen, nadat ik via de huisarts de angst met benzo's tijdelijk onderdrukte. Vervolgens heb ik Anafranil voorgeschreven gekregen na mijn opname van een maand in het ziekenhuis destijds. Dit medicament werkte op zich goed, echter waren de bijwerkingen extreem en kwam ik binnen het tijdsbestek van een half jaar 40kg aan. Ook had ik onder dit medicament nog wel wat angst als het donkerder dreigde te worden (ook jaren later nog). na een jaar of 5 besloot ik te stoppen met het medicament omdat de bijwerkingen te ernstig waren betreffende gewichtstoename, extreem zweten en heel de dag in een roes te verkeren. Ik ging weer terug naar de Zoloft, het medicament waar ik ooit mee was begonnen, alleen ditmaal ook met de bedoeling om de angst te bestrijden die ik jaren ervoor had opgelopen. De bijwerkingen van Zoloft zijn veel milder, echter heb ik bij Zoloft vaak het gevoel dat het ontzettend snel uitwerkt. na een aantal maanden/jaar merk ik dat het angstwerende, kalmerende en goede gevoel wegebt en het niet meer 100% lijkt te werken. De nadelen blijven wel aanhouden terwijl de voordelen sterk gereduceerd zijn. Ik heb destijds in mijn tienerjaren (jaren voor de angststoornis) dit ook al eens opgemerkt, maar ik dacht dat het aan mij lag. Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat ik toe ben aan een nieuw medicijn, De Zoloft werkt nog wel lichtjes maar het is niet meer het solide hulpmiddel als voorheen. Ik twijfel nu echter of ik een ander medicament aan moet vragen (met het risico op trial en error), dat is hetgeen mij het meest dwars zit. De angst voor het onbekende en om weer in de ban van de angststoornis te geraken. Ik wou dat er iets bestond om die verdomde angsten te doen stoppen.

17-09-2020 | Vrouw | 31
citalopram
Goedemiddag, Zat een hele lange tijd op 5mg, ik kwam van de 40mg af Nu ben ik in een aantal weken opgehoogd naar 40mg incl oxazepam voor ondersteuning. Ik slik de 40mg nu 17 dagen. Ik hoor van de dokter dat ik per verhoging weer verergerende angstklachten kan ervaren, zo voel ik dat ook weer. Ik zit nu ruim 2 weken op de 40mg.... ik wordt wat radeloos, ik wil zo graag weer[lees meer...] naar mijn eigen ik. Wie heeft er ervaring met verergerende klachten bij elke opbouw? Hoe is het jullie allen vergaan? De dokter geeft aan dat ik nu na die eerste 2 weken 40mg steeds meer spiegel ga opbouwen en dat we nu tot de 4 weken na start 40 mg echt verbetering gaan merken. Alvast bedankt

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

Nortrilen

23-08-2020 | Vrouw | 64
nortriptyline
ik lees dat u al 6 jaar slikt en na 54 niet zo veel mag waar staat dat dan

16-08-2020 | Man | 60
quetiapine
Ik gebruik dit middel nu zo'n 10 jaar. Het helpt mij als persoon met autisme (pdd-nos) tegen teveel prikkels van buitenaf, ik ben er rustiger van geworden. Ook zijn er veel minder stemmingswisselingen. Ik neem 2 tabl. van 25mg in, en word na een half uur erg slaperig. Ik ga dan naar bed en slaap vrijwel meteen in en slaap erg goed door. Nadeel is de enorme sufheid de e[lees meer...]erste 2 uur na het opstaan. (Oppassen in het verkeer!) Verder duizelig bij snel omhoog komen, en verhoogt het bij mij in lichte mate de bloeddruk.(Sporten en gezond eten!) Al met al ben ik toch erg tevreden vanwege de rust en goede nachtrust.

12-08-2020 | Vrouw | 29
citalopram
Ik was erg terughoudend en heb eerst 2 jaar therapie geprobeerd. Toen niks mij hielp toch maar ad begonnen (citolapram). Ik voelde me na een maand echt beter en kon weer meer ondernemen. Na een half jaar merkte ik echt dat ik mezelf vrijwel weer normaal voelde. Angst regeert mijn leven niet meer.

Lorazepam

01-08-2020 | Vrouw | 58
lorazepam
Ik neem lorazepam om de vreselijke bijwerkingen van citalopram te onderdrukken en dat is meteen na inname goed gelukt ik heb weer rust na 10 weken vreselijke bijwerkingen citalopram . Al 3 weken rust en voel mij super goed.

31-07-2020 | Vrouw | 40
citalopram
Ik gebruik citalopram 10 Mg nu vier weken. Ik merkte al vrij snel meer innerlijke rust en minder uitschieters in angstgevoelens. Ik ben een hypochonder. Helaas heb ik nog steeds last van bijwerkingen. Ik zou graag weten wie ook laat heeft van tintelingen in benen en soms een doof gevoel op verschillende plaatsen op de huid.

28-07-2020 | Vrouw | 81
venlafaxine
hele zware paniek aan vallen en onrust ik heb nu weer een leven.

Alprazolam

25-07-2020 | Man | 62
alprazolam
Na een niersteenoperatie van zowel links als rechtdrkant...waarbij de ene kant mislukt was en ze een catheter moesten steken voor herstel paniekaanvallen gehad met enorme buikkramp.Dokter vertelde mij altijd da het kwam van de binnekant die gekwetst was.Maar doorda ik constant in paniek was of het wel goed kwam gierden zenuwen paniekaanvallen en kramp door men lijf...Toeva[lees meer...]llig vertelde iemnd mij da het zenuwen waren en stelde voor om er es eentje te proberen.Dezelfde nacht gie geslapen en de volgende dag geen kramp en een rustig gevoel...1 pil is wel redelijk heftig daarmee halfje....en als ik geen last heb neem ik niets.Dus na 6 weken afzien gelek zot veel beterschap spijtig da de dokter hetzelf nie voirstelde en ik erzelf moest naar vragen Voor degene met hetzelfde probleem succes en een goeie gezondheid zonder stres Gr dirk

Buspiron

20-07-2020 | Vrouw | 33
buspiron
Ik gebruikte dit medicijn voor mijn angsten na een burn-out. Ik begonnen met 5 mg drie keer daags. Eerste week was ik het contact met mijn moeheid volledig kwijt en voelde ik mij speedy. Daarnaast ervaarde ik hoofdpijn. De tweede week voelde ik mij down, vervreemd en werden mijn angsten erger. Langzaamaan opgehoogd. Werd toen ineens heel moe. Al deze bovengenoemde klachte[lees meer...]n stabiliseerde zich na een paar weken en verdwenen. Levendige dromen bleven wel aanhouden en ik kreeg daarna last van oorsuizen. De oorsuizen werd steeds erger en nauwelijks te hanteren . Angst leek wel af te nemen. Na ongeveer 6 weken merkte ik pas effect dus het is doorzetten. Ik gebruikte 30 mg 3 keer daags. De oorsuizen waren zo vervelend dat ik besloot te stoppen. De bijwerkingen zijn in het begin aanwezig, maar als je eenmaal gewend bent aan dit medicijn is het zeer verdraagzaam voor je lichaam

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

05-07-2020 | Vrouw | 26
citalopram
4 jaar Citalopram geslikt, werkte wel en haalde de scherpe kantjes van de angst af maar dwanggedachten bleven, daarom overgestapt naar efexor. Bijwerkingen Citalopram vielen heel erg mee, droge mond en nu ik gestopt ben merk ik dat ik toch wat aangekomen was.

Efexor

05-07-2020 | Vrouw | 26
venlafaxine
Ik heb 4 jaar citalopram geslikt maar dat heeft nooit echt goed gewerkt, nam wel de scherpe randjes weg. Toen ik het advies kreeg om over te stappen op efexor heb ik heeel lang getwijfeld omdat ik zo bang was voor de bijwerkingen, had me voorbereid op een hele heftige periode. Het viel alles mee, nergens last van gehad en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. Wel zwee[lees meer...]t ik ‘s nachts heel veel, en overdag ook sneller maar dat heb ik er graag voor over. Echt, mocht je twijfelen om over te stappen of te beginnen: probeer het! Was ook bang om aan te komen maar nog niks van gemerkt. Heb wel van het merk efexor, de werkzame stof is gewoon venlafaxine maar van andere merken veel meer bijwerkingen.

03-07-2020 | Man | 50
citalopram
Een half jaar geleden slikte ik 10mg Citalopram in de avond, maar dit hielp niet, sterker mijn slaapklachten verergerden. nu slik ik 20mg Citalopram en ik voel me echt rustig en kalm dat heb ik me in mijn leven nog nooit gevoeld. Met daarbij psycho educatie over slaap (iemand van 50 jaar heeft maar 7 -8 uur slaap nodig) en cgt voel ik met echt gelukkig sinds een maand!

Temazepam

21-06-2020 | Vrouw | 40
temazepam
werkt prima bij slecht slapen! mits je het niet elke dag inneem . het is wel erg verslavend dus pas hier mee op . ik heb periodes gehad waarbij ik heel erg depressief was dan werkt dit middel niet!

11-06-2020 | Man | 64
citalopram
Ben begonnen met Anafranil. Gebruik nu al jaren Citalopram. Prima resultaat. Veel beter dan met zombiemiddel Anafranil.

11-06-2020 | Vrouw | 24
citalopram
Ik heb na veel overleg en na lang nadenken de stap gezet om te starten met AD. De huisarts heeft citalopram voorgeschreven en ik ben toen begonnen met 10 mg. Ik was al mentaal voorbereid op de bijwerkingen tijdens het opbouwen, maar ondanks dat viel het me toch zwaar. Ik gebruikte het alleen wegens een sociale fobie waar ik last van had en voor de rest ben ik iemand die be[lees meer...]st goed functioneert. Maar het had mij verandert in een zogezegde zombie. Ik sliep niet meer en had opeens constant paniekaanvallen (hiervoor nooit gehad). Het leven was uit me gezogen leek het, terwijl ik normaal best een vrolijk en levendig persoon ben. Na uiteindelijk 2 weken amper geslapen te hebben, ben ik na een spoedafspraak met de arts direct gestopt en overgestapt naar venlafaxine. Hierna zijn alle klachten verdwenen en was ik weer de ' vrolijke ik'. Er zullen vast genoeg zijn die baat hebben bij citalopram, maar het enige waar ik aan kan denken is mijn helse ervaring..

11-06-2020 | Vrouw | 24
venlafaxine
Ik was begonnen op voorschrift van de huisarts met citalopram. Ik ben na 2 maanden noodgedwongen gestopt wegens verschrikkelijke bijwerkingen . Daarna overgestapt naar venlafaxine 37,5 en 3 dagen later al naar 75 mg. Ik heb letterlijk geen bijwerkingen gehad en het leek net een wondermiddel op het moment zelf. Ik kon weer slapen, had geen paniek weer en was over het algeme[lees meer...]en rustig. Het sloeg ook direct aan bij mij en heb dus niet een aantal weken moeten slikken totdat ik effect merkte. Alleen heeft alles een nadeel, en ook dus venlafaxine. Want ik ben er wel erg van aangekomen, namelijk tegen de 20 kilo aan in iets langer dan een half jaar. Dus nu weer besloten om volledig te stoppen met antidepressiva.

Abilify

10-06-2020 | Man | 33
aripiprazol
Omdat ik door Olanzapine de vreetziekte kreeg ben ik op advies van de psychiater geswitched naar Abilify ook wel Aripiprazol genoemd. Met Abilify is de constante honger voorbij. De effecten waar ik met deze medicatie last van heb zijn rugpijn, hoofdpijn en snel geïrriteerd. Dat neem ik maar voor lief omdat ik met Olanzapine 3 kilo groeide in 2 weken, deels door meer eten [lees meer...]maar ook deels doordat ik aankwam zonder dat ik er invloed op had. Heb een periode strak gegeten en toch bleef ik aankomen. Voor mij een topmedicijn, de effecten tegen angst zijn voor een groot deel voorbij en geen extra kilos er meer bij. Nu weer bezig met het ketogeen dieet om deze 3 kilo eraf te krijgen. Na veel zoeken op internet ben ik in contact gekomen met het keto dieet. Afgelopen jaar ben ik hier 30 kilo mee afgevallen. Dit toen in combinatie met Escitalopram 15 mg, 1 x dags. Voor meer info over keto en hoe dit te volgen heb ik de faq over keto gebruikt.

Haldol

08-06-2020 | Man | 40
haloperidol
Mijn broer heb ik door dit horror spulletje van een kern gezonde jonge kerel in 4 dagen tijd zien aftakelen in een compleet wrak . Hij begon opeens spastische armen en benen te krijgen en enorme pijn door heel zijn lichaam wat ie daarvoor nog nooit had gehad , niet om aan te zien verschrikkelijk . Ik snap werkelijk de dokters niet dit dit vergif ook maar durven voor te sch[lees meer...]rijven gewoonweg misdadig . Dit moet ala minuut verboden worden het is puur vergif rotzooi .

07-06-2020 | Vrouw | 49
quetiapine
Afgelopen augustus crashte ik, van de psychiater kreeg ik Seroquel. Mn emoties vlakte af, dus op dat gebied werkte het. Ik slik al meer dan 20 jaar medicatie, tegen paniek en depressie, maar dit is de grootste rotzooi die ik ooit gehad heb. Binnen een maand was ik 14 kg aangekomen en aan het einde van de rit 20 kg. Ineens ging ik van een bmi van 20 naar een van 26 en h[lees meer...]ad ik dus overgewicht. Ik probeer er nu al een paar maanden vanaf te komen en echt heel makkelijk gaat het niet. De hoeveelheid die ik moet pakken tegen paniek is heel hoog, daar is dit medicijn ook niet voor gemaakt. Ik ben nu van 500mg inmiddels afgebouwd naar 300 mg, in 2 weken. De seroquel wordt vervangen door Fluanxol een medicijn dat ik eerder had in een lagere dosering, waarbij ik geen last van bijwerkingen had. Psychiaters zijn eigenlijk niet kritisch genoeg naar dit medicijn, in Amerika is het zelfs verboden om de ernstige bijwerkingen. Overwicht heeft weer ernstige andere gevolgen, zoals diabetes en te hoog cholesterolgehalte. Ik schrijf eigenlijk nooit iets over mn medicijnen, maar het liefst waarschuw ik iedereen voor seroquel. Zoek naar een ander alternatief als dat mogelijk is.

Fluoxetine

02-06-2020 | Vrouw | 22
fluoxetine
INTRODUCITE Ik heb mijn hele leven last gehad van een serieuze angststoornis en sinds mijn tienerjaren ook depressie. Dat is sinds het volwassen leven wel beter geworden, maar makkelijk werd het nooit. Mijn ouders waren altijd zeer tegen het gebruik van medicatie, omdat het je 'complete persoonlijkheid veranderd', ofzo. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze mij zelf de k[lees meer...]euze hebben laten maken, maar de afkeurende blikken zag ik al van een kilometer aankomen. Afijn, op mijn 21e ben ik weer in therapie gegaan met een hoop enthousiasme. Ik ben bij een dokter in Arnhem beland, wat ik een enorme aanrader vind. Ik gaf aan interesse te hebben in medicatie, een nieuwsgierigheid. Via contact met hun psychiater zijn we bij Prozac, Fluoxitine uitgekomen. BEGIN GEBRUIK We gebruikten een opbouwschema van 5mg-10mg-15mg en uiteindelijk mijn vaste prik van 20mg per dag. Dat was lekker spannend, om te testen of ik er bijwerkingen van zou krijgen. Het goede nieuws is dat ik tegenwoordig totaal geen bijwerkingen ervaar, naast een constant verlaagd libido. Als je hier problemen mee hebt zou ik er op letten, voor mij persoonlijk vind ik het wel fijn. Wel kreeg ik in de eerste week, al zou het maar een dag of drie zijn, last van een zekere verwardheid. Ik heb op een gegeven moment naar het plafond gestaard voor meerdere uren en kwam er bezweet uit. Maar dat is wel het ergste wat er is gebeurt, en of dat gewenning of placebo was kan ik je ook niet met zekerheid vertellen. Het was niet eng, ofzo, maar dit middel werkt in de hersenen dus het is logisch dat dat even door elkaar wordt geschud. RESULTAAT Na een maand, misschien twee, was ik compleet gewend aan dit middel. Ik kan de volgende resultaten beschrijven: Een vermindering in fobieën: ik heb mijn hele leven een vreselijke fobie voor honden gehad, wat het dagelijks leven erg voor mij belemmerde. Fluoxetine hielp mij om het grotere plaatje te zien; in plaats van dat ik dacht "Ik ben bang, dus ik ben in gevaar" dacht ik "ik ben bang, maar dat betekent niet meteen dat ik in gevaar ben". Ik begon het makkelijker te vinden om mijn angsten te redeneren. Zo ook is mijn studie erop voorruit gegaan, omdat ik hiermee ben gestopt! Ik had eindelijk het vertrouwen dat er een betere oplossing moest zijn dan dagelijks angstaanvallen hebben over deze studie, en dat ik misschien iets anders moest gaan doen. Fluoxetine hielp mij hierbij te gaan van stoppen met studie = geen werk = geen geld = geen eten = dood, naar stoppen met studie = niet meer miserabel zijn = nieuwe kansen = beter leven = verstandige keuze. Ik ben nu bijna klaar met mijn nieuwe studie en klaar om het werkveld in te gaan, en ben gelukkiger en zelfstandiger dan ooit. Ik heb eindelijk dingen gedaan waar ik mezelf zo lang in tegenhield; ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan, ben eindelijk begonnen met paardrijden, spreek die vriendin weer die ik zo lang niet heb gesproken. En geen angstaanvallen meer, alleen aangevallen door een mep van geluk, een bijwerking van of de medicatie of mijn verbetering van levenskwaliteit. Ik wil, als ik het zo mag stellen, eindelijk niet meer dood. CONCLUSIE Dit is natuurlijk allemaal met BEHULP van Fluoxetine. Ik had hiernaast ook een fantastische psycholoog en (nog steeds) de beste partner die iemand zich kan wensen. En een gezonde dosis motivatie (of in ieder geval een dosis ik-ben-hier-klaar-mee) En mijn familie? "Wat ben je toch gelukkig de laatste tijd" "Ik zie ineens een hele nieuwe jij" "vroeger was dat wel anders" volgens mij heeft medicatie niet mijn persoonlijkheid 'compleet veranderd', maar alleen het beste erin uitgebracht. Ik raad het middel aan in overleg met je huisarts en/of psycholoog en/of psychiater. Het is haast onmogelijk om zeker te weten of het door de medicatie komt of dat ik gewoonweg ben 'opgegroeid', en ik heb nog steeds depressieve gedachtes en o.a uitstelgedrag, dus het is geen wondermiddel ofzo, maar... Weet je wel wanneer je honger hebt, en je je daardoor heel slecht voelt? En dan eet je en dan kun je er weer even tegenaan? Dat is fluoxetine voor mij. Ik kan ook best nog wat uurtjes zonder een boterham, maar beter geef je je lichaam gewoon wat het nodig heeft. Je bent als het goed is volwassen genoeg om deze keuze te maken. En stel, het werkt vreselijk, je wordt er wel een 'zombie' van? Dan mag en kun je stoppen. De controle ligt in jouw handen. Ik ga zelf mogelijk proberen te stoppen met de medicatie, om te kijken of de resultaten dan nog blijven. Maar voor mijn part heb ik het nodig en ga ik hier nog 5 jaar mee verder, of 10. Of de rest van mijn leven. Die beslissing is de mijne, en van niemand anders.

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

Sertraline

24-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline
Het is deze juni al 5 jaar geleden dat ik een zware paniekaanval kreeg door vroeger drugsgebruik en bang was dat er iets mis was met mijn hart en sindsdien kwam er een focus op mijn ademhaling. Ik zat ook in een toxische relatie en hierdoor was ik vaak hysterisch en in paniek. Ik vond geen rust meer dus kreeg ik een hyperfocus op mijn ademhaling waardoor ik angst kreeg en[lees meer...] manueel begin te ademen, waardoor mijn hart sneller gaat slaan. Ik ben al met vanalles gediagnosticeerd: pts, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis,... wanneer ik wakker word ‘s ochtends voel ik me relaxed van te slapen (dat doe ik gelukkig wel nog goed) en begint het weer helemaal opnieuw met de ademhaling. Dit al 5 jaar lang en kan het gewoon niet stoppen. Mijn nieuwe vriend (een schat van een man) sinds 2 jaar, wil erg graag kinderen en ik ben gewoon als de dood dat ik een zwangerschap en bevalling niet zou overleven na heel mijn verleden. Hoeveel kan een mens aan? Ik neem nu sinds een week Sertraline 25 Mg en buiten wat ongemakken de eerste twee dagen, weinig tot geen bijwerkingen, maar ook nog geen positieve veranderingen op te merken. Herkent iemand zich in mijn verhaal? Het dwangmatige denken aan 1 gedachte door angst? Moest het enkel mentaal blijven dat is 1 ding, maar het verstoord heel mijn fysieke gezondheid en vaak heb ik hartkloppingen 24h aan een stuk hierdoor. Ik heb reeds ademhalingstherapie gedaan, ik mediteer, beweeg veel meer en eet gezond. Ik voel me beetje ten einde raad. Ik laat de angst ook gewoon gebeuren i.p.v. ze weg te duwen. En toch blijft die obsessie zitten. Ik hoop echt dat Sertraline hier voor zal beginnen werken. Als iemand tips voor me heeft, graag want ik word echt moedeloos en wil zelf zo graag een gelukkig leven met nog een kindje met m’n vriend. (Heb 1 zoontje, ben onverwacht zwanger geworden op m’n 20 jaar en leefde toen heel ongezond). Ben nu 29 jaar en ntlk dolverliefd op m’n zoontje. Maar heel m’n leven is 1 stressknoop geweest... groetjes

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

Haldol

02-05-2020 | Vrouw | 40
haloperidol
Haldol is het meest zware middel wat ik ooit ingenomen heb. Na 20 min kreeg ik het gevoel dat ik tegen de vlakte ging en ik kreeg hartkloppingen. Vervolgens kreeg ik zo'n sterke bewegingsdrang die ruim 9 uur geduurd heeft. Uiteindelijk naar de SEH gebracht met de auto, maar door die bewegingsdrang moest ik om de paar sec de auto uit om te lopen. Het was zo eng! Uiteindelij[lees meer...]k moest het volgens de huisarts vanzelf afzakken. Ik had geen te grote hoeveelheid gehad, dus ik kreeg geen tegengif, of hoe je dat ook noemt. De volgende ochtend dat ik ontwaakte was ik zo dankbaar dat ik me weer goed voelde, maar ik besefte me hoe eng het is om de controle over je lichaam te verliezen. Voor mij geen Haldol meer. Sommigen zullen er baat bij hebben, maar wees voorzichtig met de dosering. Ook bij ouderen wordt het vaak voorgeschreven en ik heb ooit tijdens een ziekenhuisopname gezien wat dat deed met die persoon. Totaal in de war en onrustig. Ik heb dat toen gemeld bij de verpleegkundige, omdat ik de bijwerking herkende. Ze zijn toen gestopt met het toedienen van het medicijn. De man knapte snel weer op. Bij onrust in mijn hoofd gebruik ik nu Xanax 1mg en Escitalopram 10 mg. DmDezeiddelen werken goed bij mij. De startdosering moet niet te hoog zijn. Dat raad ik iedere arts aan; ook al zit iemand nóg zo wanhopig tegenover u.

19-04-2020 | Vrouw | 34
venlafaxine
Meer dan 12 jaar last van een gegeneraliseerde angststoornis. Eerste jaren ontzettend veel paniekaanvallen. Eigenlijk hele dag door. Ik durfde de deur niet meer uit, met openbaar vervoer, studie, etc doordat de angst en paniek mij kon aanvliegen. Altijd het gevoel dat er iets ergs kon gebeuren. Door de angsten dronk en blowde ik veel. Dat hielp. Jaren later heb ik de diag[lees meer...]nose ADHD gekregen en kreeg dexampfetamine. Dat hielp goed tegen de chaos maar angst werd daardoor juist erger. Jaren in therapie geweest voor de gegeneraliseerde angststoornis en daarbij behorende depressieve klachten. Antidepressiva gehad, cymbalta. Vond ik vreselijk. Hielp voor geen meter en ik was vooral een zombie. Mijn leven op de rit gekregen door veel sporten, werk, structuur en kinderen. Maar toch altijd bleef de angst aanwezig gedurende de dag en nacht. Echte paniekaanvallen had ik niet meer maar ik voelde mij nog steeds paniekerig/angstig en had veel dwanggedachten. Na mijn tweede kind kreeg ik daarbij een postnatale depressie en liep de angst weer torenhoog op. Ik heb jaren geen medicatie durven te proberen omdat ik bang was dat het weer een negatieve uitwerking zou hebben. Altijd de angst om psychotisch te worden terwijl ik dat nooit ben geweest. Omdat het echt niet meer ging heb ik ervoor gekozen om het nog 1 keer te proberen met medicatie. Bij de poppoli en enkele gesprekken later kreeg ik van de psychiater venlafaxine voorgeschreven. Eerste dagen afschuwelijk. Gelukkig had ik daarbij oxazepam. Dat gaf mij rust. Tijdens het ophogen last van hoofdpijn, misselijkheid, angst etc. Beginnen en eerste keer ophogen waren het ergst. De twee ophogingen daarna viel het mee. Mijn lijf herkende de stof al. Nu zit ik al enkele maanden op 225 mg venlafaxine. En wat een verschil. Nooit meer gedacht of gehoopt dat het met mij goed zou komen. Ik voel na jaren strijden eindelijk rust. Het algemene angstniveau was eindelijk weg. Niet meer piekeren, dwanggedachten, paniek. Gewoon rust. Natuurlijk zijn er soms dagen die wat minder zijn en dat angstige gedachten de kop opsteken maar ik ben ze de baas. Zo fijn. Voor mij de komende tijd medicatie maar hopelijk in de toekomst afbouwen. En lukt het niet dan maar zo.

Quetiapine

23-03-2020 | Man | 30
quetiapine
Al een x aantal jaren heb ik ondefinieerbare angstaanvallen. Het zijn misschien wel korte psychoses, dat weet ik niet zeker. Nadat de boel een jaar geleden escaleerde, heb ik een afspraak gemaakt met mijn sph. Zelf heb ik toen quetiapine voorgesteld, omdat pammetjes verslavender schijnen. Mijn hoop werd bewaarheid; ik kreeg 50 mg per dag. Eigenlijk zou ik 75 mg per dag[lees meer...] willen, maar ik heb ook nog een depotinjectie paliperidon. Het zou allemaal te veel van het goede worden. Nu een jaar aan de quetiapine. Het heeft me mijn leven voor een groot deel teruggeheven, dit spul is heel potent. Ik word nu wel depressief wakker, heb meestal geen zin er uit te gaan. Dit kan ook aan een onderlinge depressie liggen. Maar de dromen die ik heb zijn 85 % onaangenaam. Verder heb ik de hele dag trek en heb ik dus ook wat overgewicht. Vroeger was ik altijd mager. Al met al is de balans toch positief. Ik wil dit middel blijven gebruiken.

19-03-2020 | Vrouw | 44
quetiapine
Het hielp ook niet en werd ik er alleen moddervet van

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2404)
Depressie (1952)
Angst & paniekstoornis (1858)
Hoge bloeddruk (1364)
Blaasontsteking (972)