ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Tranxene 1 5
Zyprexa 1 3
Rivotril 1 4
Clonidine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

10-01-2017

ADD

Stimulantia maken mij juist onrustig, dus nu gebruik ik wellbutrin. Eerste twee weken 150 mg, daarna twee weken 300 mg en nu al bijna twee weken 450 mg. Echter, ik merk er helemaal niks van. Alsof ik niks heb geslikt. Geen bijwerkingen en geen effect. Duurt het echt zo lang voordat het begint te werken? Ik hoor het graag.
28-12-2016

ADD

Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.
28-12-2016

ADD

Ik heb al mijn hele leven last van motivatie problemen, moeite met starten waardoor ik nooit iets op tijd af kreeg. Hierbij helpt Dex goed. Zodra het begint te werken sta ik op mijn voeten en ga ik aan de slag. Ik raak enorm gefocust, al moet ik wel bewust blijven waarop ik die focus richt. Huishoudelijke klusjes gaan haast vanzelf, maar als ik even vergeet wat mijn doel i[lees meer...]s kan ik in de details blijven hangen en dat kan vervelend zijn. Aan de andere kant, mijn oven heeft er nog nooit zo sprankelend uitgezien!
21-12-2016

ADD

Na de diagnose add heb ik dex voorgeschreven gekregen. Ik had er mijn twijfels bij omdat het hier gaat om amfetamines, drugs dus. Ik wilde mijn kracht niet afhankelijk stellen van een pilletje, maar omdat ik veel moeite had met concentratie, gestructureerd werken, aandacht erbij houden, dingen afmaken, verzekerde mijn psychiater dat dex amfetamine niet verslavend werkt voo[lees meer...]r iemand met add. Het dopamine level zou door de medicijnen op een normaal peil komen waardoor het gebruik van drugs niet wordt ervaren. Dex heeft zeer zeker zijn pluspunten zoals geconcentreerd werken, taken afmaken, dagelijkse klussen oppakken, eigenlijk alles waar ik me moeilijk toe kon zetten, deed ik door de dex. Maar achteraf zeg ik ' de prijs die je ervoor betaald is hoog' je lichaam gaat wennen aan de extra brandstof die je door de dex krijgt, moeheid wordt onderdrukt en taken doe je alleen nog maar als het door de dex wordt aangestuurd. Zodra je langere tijd deze medicatie gebruikt en daarna stopt, merk je dat je lichaam niet meer zonder dit extraatje wilt. Ik merkte dat mijn gedrag afhankelijk werd van de dex, op dagen dat ik geen medicatie nam, voelde ik me uitgeput, kreeg eetbuien (alsof de onderdrukte honger ingehaald moest worden), was motivatieloos, omdat ik zonder dex geen concentratie meer kon opbrengen en zelfs de kleine taken waren me teveel. Denk goed na over het gebruik maken van dit medicijn. Je lichaam gaat namelijk denken dat hij niet meer zonder dit hulpmiddel kan. Ik heb het nu een jaar gebruikt, en ben sinds 1 maand gestopt. Als ik terug kijk heeft mijn lichaam het grootste gedeelte op de dex gewerkt met alle bijwerkingen van dien: stemmingwisselingen, nerveus, hartkloppingen, prikkelbaar, sociaal afgevlakt, onderdrukte honger, koude handen en voeten, veel zweten, slecht slapen, geirriteerd raken door kleine dingen. Ik ben er klaar mee om alleen nog maar taken te kunnen en willen uitvoeren dmv een pilletje. Mijn lichaam moet weer gaan wennen om op een natuurlijke manier meer dopamine aan te gaan maken. Mijn lichaam is niet meer in balans en moet bijkomen, afkicken beter gezegd. Wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken is dat dex verslavend werkt, ook al heb je adhd/add. Het is belangrijk dat je lichaam een natuurlijke bron heeft of krijgt waardoor je op een gezonde manier voor meer dopamine aanmaak kunt zorgen. Denk aan voeding, mediteren, sport, een geregeld slaappatroon hebben. Hoe dan ook, dex is en blijft drugs.
20-12-2016

ADD

Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.
20-12-2016

ADD

Sinds ruim een half jaar gebruik ik Dex, waar ik voorheen ook andere medicatie (Ritalin, Concerta, Medikinet) en andere behandelmethoden voor mijn ADD heb geprobeerd. Dit is de eerste die aanslaat en mij helpt tijdens het focussen, concentreren, gesprekken voeren, dingen onthouden, structureren en studeren. Bij te veel gebruik (zoekende naar goede dosering) werd ik echter[lees meer...] erg nerveus, zeker niet prettig. Ik heb daarnaast erg veel moeite met het tijdig innemen van medicatie. Dit is wellicht beter te doen bij mensen met continue ritme, maar dan nog ben je hele dag in je hoofd bezig met het vermijden van de dip. Al met al is het mij lang niet zo zwaar gevallen als eerdere middelen, daar werd ik echt niet goed van. Mijn bijwerkingen: slapeloosheid (moeilijk in slaap komen + licht slapen), vlakt me ontzettend af (saaie stemming), minder eetlust, wisselende stemming, egoïstischer, heftige hartslag/hartritmestoornissen, minder zin in seks/moeilijker erectie/minder klaarkomen, wisselend zweten, koude handen en voeten, gefrustreerder ná gebruik, vermoeidheidsdip (na cyclus van 4 uur per dosis).
19-12-2016

ADD

Sinds begin deze maand gebruik ik methylfenidaat voor mijn ADD. Na er 20 jaar mee rondgelopen te hebben was het nu tijd voor actie. Ik voel me veel georganiseerder en neem de tijd voor dingen, zoals ik vroeger nooit kon. Ook ben ik fysiek rustiger, ondanks dat de diagnose ADD en niet ADHD was. Ik kan me concentreren op m'n werk en heb minder de neiging impulsief dingen te [lees meer...]doen die uiteindelijk leidden tot ziekmelden of zelfs simpelweg niet op komen dagen op afspraken of werk.
14-12-2016

ADD

Ik gebruik al langer dan een jaar dexamfetamine, 3x per dag 5 mg. Na 20 minuten begin ik erg te zweten. Maar de laatste maanden stinkt mijn zweet naar pure ammonia. En dat, terwijl ik niet aan het sporten ben, maar gewoon thuis ben. Ik ben niet te dun, ik heb vet genoeg om te verbranden, maar als ik dex slik, wordt niet mijn vet of suiker verbrand, maar mijn eiwitten[lees meer...]. Ik weet niet of dit ernstig is, maar wat wel erg is, is dat ik zo echt de deur niet uit kan. Het zweten houdt uren aan. Dus nu neem ik vaak niet, terwijl het als medicijn wel goed helpt, beter dan alle andere medicijnen. Hebben meer mensen dat? Ik heb het namelijk nooit gelezen en er is niks op te vinden op internet?
13-12-2016

ADD

Sinds een half jaar gebruik ik Methylfenidaat, ivm de diagnose ADD. Tot een een paar weken terug slikte ik om de 4 uur, 3x per dag. Echter had ik dus ook 3 x per dag een rebound. Na overleg met de psychiater dosis opgevoerd naar 4 x per dag, om de 3 uur. De eerste week na het opbouwen voelde ik me prima, concentratie was top en ik was rustig. Nu een paar weken later, ben i[lees meer...]k opgefokt, onrustig en heb ik continu een zeurende hoofdpijn. Concentratie is tijdens gebruik wel goed en rebound heb ik niet meer zo'n last van. Ik zou graag eens Dexamfetamine willen proberen, maar gezien het kostenplaatje ziet het er naar uit dat ik Methylfenidaat moet blijven gebruiken. Het is lastig, zonder voel ik me rustiger en heb ik geen last van bovengenoemde bijwerkingen, maar komt er niks uit mijn handen en ben ik passiever...
03-12-2016

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

Ik gebruik deze medicatie nog niet zo lang maar ik heb de laatste tijd last van bijwerkingen. Ik ben misselijk, hoofdpijn, slaperigheid (ik slaap al bijna 3 dagen aan een stuk) ik heb geen eetlust, heb de hele week bijna niets gegeten, ben bijna 1kg afgevallen.., Ik heb af en toe last van een vastgekrampte kaak. Ik neem ook sertraline tegen angststoornis en depressie maar[lees meer...] ik heb het gevoel dat deze minder gaan werken. Mijn concentratie is wel beter maar van korte duur. Aangezien ik medikinet nog niet superlang gebruik hoop ik dat de bijwerkingen wel verminderen
22-11-2016

ADD

Na jaren lang last te hebben gehad van een burn-out en depressieve klachten eindelijk de stap naar een psychiater genomen. Ik heb er erg veel baat bij. Al vind ik het slapen erg lastig. Ik slaap heel onrustig en oppervlakkig. Maar wel bakken energie. Dus af en toe behoorlijk moe ineens. Hopelijk kan ik ooit weer zonder
08-11-2016

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Ik slik nu ongeveer een maand concerta en vind het middel erg fijn werken. Ik voel me geconcentreerd en kan me beter aanzetten tot het uitvoeren en beginnen/afmaken van taken. Helaas heb ik de bijwerking extreme haaruitval. Daarom overweeg ik te stoppen met het medicijn. Ook word ik er soms erg nerveus van en ben ik 's avonds echt kapot, maar daar kan ik alletwee nog wel m[lees meer...]ee dealen. Vooral die haaruitval vind ik super vervelend. Qua eetlust was het de eerste twee weken wat minder, maar van die bijwerking heb ik inmiddels geen last meer. Hiervoor slikte ik ritalin en dat werkte ook fijn, maar kreeg ik hartkloppingen van.
07-11-2016

ADD

Ik merk een groot verschil in mijn concentratirvermogen, en wordt minder chaotisch na inname. Nadeel van dit medicijn zijn de bijwerkingen, zo word ik erg nerveus, soms zelfs een beetje opgefokt zoals sommige melden. Eetlust verdwijnt compleet, dus heb ik mezelf aangeleerd flink te eten voordat ik het inneem. Overmatig transpireren komt ook zo nu en dan voor. Desondanks[lees meer...] compenseert de gewenste werking deze bijwerkingen en ben ik tevreden.
04-11-2016

ADD

Ik heb last van een Dysthyme Stoornis. Ook een vooronderzoek gedaan voor add en het vermoeden is dat ik dit heb. Hiernaast vaak last van depressies met suïcidale gedachten. Naast vele therapieën al veel anti depressiva geprobeerd maar niets leek te werken. Slik nu sinds ongeveer 1 week ritalin en heb sinds ik het slik geen depressieve gevoelens meer. Wel vaker plassen. Ik [lees meer...]hoop dat dit aanhoud. Ik ben helderder en energieker.
01-11-2016

ADD

Eerder ritalin gebruikt, beviel niet zo goed, ik werd er een beetje een zombie van. Vooral aan het begin dat ik dexamfetamine gebruikte vond ik het een erg fijn medicijn. Ik kreeg meer zin om dingen te doen, ik werd socialer, en kon makkelijker mijn zinnen verzetten om dingen te doen. Het hielp me wel bij mijn concentratie. Alleen vervelende bijwerkingen zijn dat ik 's av[lees meer...]onds met geen mogelijkheid in slaap kom. Als ik om 16:00 mijn laatste dosis heb genomen, moet ik niet voor 12:00 op bed gaan, want dan slaap ik niet. Ook word ik erg prikkelbaar en heb ik minder geduld als ik het medicijn neem. Dit is vooral vervelend voor mijn omgeving. Het medicijn doet zijn werk een aantal uren, daarna moet ik een dosis bij nemen. Echter, wanneer het is uitgewerkt krijg ik niks mee voor elkaar en voel ik me waardeloos. Ik merk dat het mijn lichaam uitput, ik ga over m'n grenzen heen waardoor ik me later slecht voel (als ik stop met nemen). Als ik het maanden achtereen gebruik en daarna stop of afbouw, heb ik echt een maand nodig om ervan bij te komen. Pas op met dit middel: het geeft motivatie om dingen te doen, het voelt lekker, maar het vlakt je ontzettend af, en het is echt een drug: als je stopt met nemen moet je afkicken en voel je je flink belabberd. Je persoonlijkheid verandert door dit medicijn, ik zie dit overal om me heen. Je bent spraakzamer, wat positief kan lijken maar het kan erg vervelend zijn voor anderen omdat je meer geneigd bent om over jezelf te praten en niet meer naar anderen te luisteren. Ook als je problemen binnen jezelf hebt, bijvoorbeeld depressieve klachten, onzekerheid, nare ervaringen, etc... helpt dit medicijn niet met verwerken hiervan en aan jezelf werken, maar werkt het eerder tegen omdat alles op 'pauze' wordt gezet.
20-10-2016

ADD

Methylfenidaat liet me op zich beter focussen, maar het voelde heel gedwongen en als een tunnelvisie. Ik kon niks anders meer doen en voelde me erg teruggetrokken en gespannen. Kanttekening is dat ik dit medicijn van de huisarts heb gekregen zonder veel verdere psycho behandeling. Omdat dit niet goed werkte heb ik dexamfetamine gekregen. Dit werkte beter maar ik kreeg last[lees meer...] van paniekaanvallen en neerslachtigheid bij uitwerking. Later ben ik toch het traject van de psycholoog en psychiater ingegaan bij het UCP in Groningen (aanrader!). Daar bleek dat ik aan depressie leed en daarvoor eerst behandeld moest worden met antidepressiva (AD) en cognitieve therapie. Na een tijdje AD ben ik gestart met dexamfetamine hiernaast, omdat ik nog wel problemen had met concentreren, en nu ben ik van de AD af en slik ik alleen nog dex. Dex geeft ook bijwerkingen en de dosering is lastig, maar het werkt voor mij een stuk fijner dan methylfenidaat in het verleden deed. Ook heb ik sinds mijn behandeling nooit meer paniekaanvallen gehad!
20-10-2016

ADD

Fijn medicijn dat me laat focussen op mijn studie, mijn dag beter laat indelen en me meer motiveert om dingen te gaan doen. Echter het is niet helemaal zonder problemen. Ik merk dat het doseren heel nauw komt. Een te lage dosis maakt me in mezelf getrokken, somber en doet niet veel voor mijn productiviteit. Ik was bang dat een hogere dosis me nog meer somber en zombie [lees meer...]zou maken maar dit is niet zo, het maakt me actiever, vrolijker en heb een goede focus. Een te hoge dosis kan me echter weer onrustig maken en problemen geven als een hoge hartslag en overmatig zweten. Om het nog lastiger te maken kan het per dag verschillen hoe ik er op reageer. Vooral bij weinig slaap werkt het medicijn minder goed en heb ik meer bijwerkingen. De lastigste bijwerking is slapeloosheid en dat heeft een soort zelf versterkend effect. Als ik minder heb geslapen, heb ik meer dex nodig en slaap ik daardoor nog minder. Ik weet nu dat ik het niet meer na 16:30 moet nemen, als ik om 23:30 mn nest in wil. Ook sporten savonds en melatonine kan helpen. Het liefst neem ik die laatste dosis om 16:30 wel altijd in, anders krijg ik te maken met een rebound savonds die erg vervelend kan zijn in mijn ervaring. Maar niet zo erg als bij ritalin, wat ik voorheen slikte en me helemaal zombie maakte.
12-10-2016

ADD

Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook[lees meer...] de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd.
12-10-2016

Strattera (atomoxetine)
ADD

Mijn ouders waren er vroeg bij, mijn eerste diagnose begon met 2 maanden oud. Uiteindelijk gediagnosticeerd met autisme, PDD-NOS en ADD op vijf-jarige leeftijd. Daar zijn er nog twee bijgekomen twee jaar geleden; hoogbegaafdheid en dyscalculie, stel dyslexie voor maar dan met getallen. Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en[lees meer...] hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd. Toen ik ongeveer acht of negen jaar oud was stapten we over op Strattera wat onmiddellijk aansloeg. Ik had last van verminderde eetlust, slaperigheid, geen slaap problemen maar wel hoofdpijn. Gelukkig waren deze bijwerkingen van tijdelijke aard en stopten ze na ongeveer een maand gebruik. Toen begon ik met 40mg wat ongeveer neerkwam op 1mg per kg aan lichaamsgewicht. Eigenlijk is her verder helemaal niets bijzonders te melden over Strattera behalve dan dat ik in mijn groei zwaarder werd en dus ook een hogere dosis nodig had om dezelfde verhouding te behouden. Deze werd verhoogd naar 60mg toen ik 60kg woog, dat was al vrij vroeg, maar ik ben vergeten hoe oud ik was. Ik ben nooit gepest geweest, achtergesteld of gediscrimineerd en geen geschiedenis van psychoses, depressie of andere mentale littekens dus toen ik een jaar lang 60mg gebruikte was het heel erg vreemd dat mijn al absurd levendige fantasie, zich nu daadwerkelijk probeerde te mengen met de werkelijkheid en me tot dingen aanzette die ik niet wilde- en niet gedaan heb. Nee, er waren geen stemmen in mijn hoofd of andere personen. Ik had altijd controle en was volledig bewust van alles wat ik deed maar ik wilde dingen doen die ik niet zou moeten doen, daarbij zag ik ook dingen die niet echt waren maar ik wist dat ze niet echt waren. Desalniettemin was de constante projectie van fantasieën op de werkelijkheid zeer uitputtend voor mijn brein waardoor ik naast gebrek aan concentratie eveneens geen energie had om het ook maar te proberen. Ik ben hiervoor naar therapie gegaan en kreeg een verhouding naar 80mg wat in feite een overdosis was van 20mg maar geen verschil. Een half jaar later op dezelfde dosis is het gewoon weg gegaan. Van de een op de andere dag gewoon, poef. Anders kan ik het niet beschrijven. Ik besloot toen met mijn ouders om terug te gaan naar 60mg wat ik tot op heden nog steeds doe zonder ooit nog zo'n moment te hebben meegemaakt. Ik heb dus geen idee of het ligt aan de medicatie maar vanwege het gebrek aan emotionele problemen en andere gezondheidsklachten sluit ik het niet uit. Ik ben altijd al een geheel onthouder geweest van alcohol, roken en andere verslavende middelen maar toen ik vijftien jaar was wilde ik ervaren waarom drinken zo'n geweldige hype is. Om dit te doen besloot ik mijn medicatie af te bouwen en na een half jaar zonder Strattera ging ik drinken maar ik vond er niks aan en ben dus onmiddelijk gestopt. Tijdens het afbouwen van Strattera ervoer ik geen ontwenningsverschijnselen waar sommige andere reacties op deze site het over hadden. Wat ik wel merkte was dat het in het begin voelde alsof ik mijn medicijnen helemaal niet nodig had. Ik behield mijn focus nog een goede twee weken nadat ik stopte. MAAR! Hier moet ik wel bij zeggen dat ik dat in de zomervakantie. Mijn theorie is dat ik dus maar een fractie van mijn concentratie nodig heb dan wat ik op school gebruik, wat direct te merken is aan mijn metabolisme. Normaal gebruik ik schrijven en tekenen als manieren om mijn over actieve hoofd rustiger te maken door de fantasieën er uit te laten. In het verloop van de vakantie merkte ik dat het steeds lastiger werd om mijn aandacht bij het tekenen of schrijven te houden dus ging ik games spelen wat wel hielp. Eenmaal op school ging het de eerste week redelijk goed maar algauw werd het een groot fiasco. Mijn concentratie was zo goed als niet bestaand. Ik kon niet eens tekenen of schrijven wat normaal drukte verminderd, wat mij dus leidde in een negatieve spiraal van minder en minder rust in mijn hoofd. Het werd zo erg dat ik niet eens meer gamen kon, een activiteit die algemeen bekend staat om het positieve concentrerende effect op mensen met ADHD. Ook moet ik er bij zeggen dat ik emotioneel minder stabiel was. Tevredenheid werd blijdschap, irritatie woede, een slechte dag werd verdriet. Ik voelde me meer ''alive'' dat moet ik toegeven, ik voelde me ''echter'' maar niet per sé gelukkiger met mijn heftige emoties. Al moet ik wel zeggen dat de mensen om mij heen nooit hebben gemerkt dat mijn emoties heftig waren, dus misschien waren ze niet heftig en is het dus mijn eigen ervaring van een leven vol medicijnen die het niet gewent is? Dat is een vraag waar ik waarschijnlijk nooit het antwoord op zal weten. Ik heb mijn ouders gesmeekt om terug naar Stattera te gaan zodat ik mijn school kan afmaken. Ik vrees dat ik nooit zal kunnen functioneren zonder maar ik hoop op een dag een baan te vinden waar mijn impulsiviteit en fantasie nuttig zijn. Anders zou het betekenen dat ik zonder medicatie arbeidsongeschikt zou zijn... Dat brengt mij toch weer tot de vraag of veel medicatie gewoon niet nodig als wij als samenleving een andere cultuur hadden. Een vraag die mij inspireert tot schijven...
10-10-2016

ADD

Er was geen verschil als ik mijn medicijnen had genomen of niet
10-10-2016

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

Ik weet sinds een jaar dat ik ADD en ADHD heb, en gebruik sindsdien ook medicijnen hiervoor. Ik gebruik ze niet dagelijks, alleen als ik me echt moet kunnen concentreren voor school.
07-10-2016

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Ik mocht gelijk concerta proberen. Ik begon met 18 mg en binnen een week mocht ik al aan de 36 mg. Ik wist niks af van dit medicijn, uiteindelijk heb ik spijt dat ik er ooit aan begonnen ben. 18 mg sloeg bij mij niet aan, 36 mg in het begin ook niet, binnen een maand mocht ik 54 mg proberen. De bijwerkingen werden me te heftig en begon al gauw kilo's te verliezen, in totaa[lees meer...]l ben ik 8 kilo afgevallen. 54 mg werd voor mij te heftig, ik begon te hyperventileren en als het medicijn uitgewerkt was, kreeg ik het gevoel dat ik gek werd. Ook ging het met mezelf niet heel goed, dus vandaar sommige heftige bijwerkingen. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar 36 mg en heb deze ongeveer 2 maanden geslikt. De bijwerkingen bleven en ik bleef afvallen, ook slapen ging heel slecht, waardoor ik uiteindelijk nog maar 16 uur per week sliep, door die medicijnen kon ik gewoon door en had ik niet last van slaaptekort, maar omdat ik ook niet veel at, kwam ik psychisch hier onder te lijden, als ik in bed lag, raakte ik gewoon in paniek om te slapen, maar ook om te leven leek het wel. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik kreeg het gevoel dat ik gewoon gek was, dit was een combinatie van en te weinig eten en te weinig slapen. Uiteindelijk ben ik bij een andere psychiater geweest en die zei dat ik beter voor een tijdje kon stoppen met de medicijnen. Ik ben nu aan het afbouwen en ben heel erg moe. Ik raad het medicijn absoluut niet aan, maar het kan verschillend zijn per persoon, maar dit is mijn ervaring met concerta.
04-10-2016

ADD

Lang, lang geleden werd ik naar de huishoudschool gestuurd omdat ik niet gemotiveerd en te kinds nog was, terwijl uit de testen bleek dat ik zeker Mavo moest kunnen. Ik ben er heel blij mee, want ik ben creatief en graag bezig en heb er een heerlijke tijd gehad. Ik heb heel veel hobby's een gezin met 4 kinderen waarvoor ik altijd thuis was, maar het is altijd een zooitje[lees meer...]. Ik vlieg alle kanten op als ik aan het opruimen ben en voor ik er erg in heb, zit ik weer hele andere dingen te doen. Als ik het niet meer overzie maak ik 's avonds een lijstje hoe ik het de volgende dag aan ga pakken. Ik heb er nooit heel erg mee gezeten. Ik ben wie ik ben en doe mijn best. Tot dat ik opnieuw ging leren. Een BBL opleiding in de zorg waarbij je om het half jaar van werkplek wisselt. Ik kon het in mijn hoofd niet bijbenen. Methodisch werken...help! Verslagen, ik deed er uren over. Ik was bang dat ik door mijn ADD mijn studie niet ging halen en ben naar de dokter gegaan. Het was nooit officieel, en is het nog niet, maar het is in onze familie overduidelijk. Ik heb mijn verhaal gedaan en na een bezoek bij een psycholoog heb ik ritalin gekregen. Door alle verhalen ( ook van dichtbij) ben ik er heel voorzichtig mee. De eerste 4 maanden op mijn nieuwe werkplek heb ik om de 3 uur 5 mg gebruikt, geweldig! Mijn praktijkopleidster vroeg, hoe ik het nu wel voor elkaar kreeg...ja geheim van de smit. Mijn verslagen doe ik zeker de helft korter over. Ik laat me nu veel minder afleiden. Behalve nu (geen ritalin genomen)...ik ben dus eigenlijk met een verslag bezig, en zocht hiervoor de werking van een medicijn en zo zit ik weer andere dingen te doen . Maar wat ik duidelijk wil maken. Ik gebruik het zo min mogelijk, maar het geeft mij een gerust gevoel, dat ik weet dat er wat aan te doen is, wanneer dat echt nodig is.
30-09-2016

ADD

Ik gebruik sinds 2009 medicatie voor ADD. In het begin Ritalin 3x daags 2 stuks per dag. Aangezien ik dus ook nogal vergeetachtig ben en moeite heb met medicatie slikken vergat ik nog wel eens een dosering. Dus overgestapt op Concerta 54 mg. I.v.m. steeds goedkoop wordende medicijnen staat er nu Methylfenidaat op het potje. Ik mag hopen dat het dezelfde werking heeft, maar[lees meer...] ik betwijfel het. Ik denk er al een paar jaar over om hiermee te stoppen, aangezien ik vind dat ik teveel bijwerkingen heb. Ook ben ik er in de loop van de jaren hier niet slanker door geworden. Dit komt met name doordat ik nergens geen zin meer in heb. Als ik van mijn werk thuis kom ben ik een dood vogeltje. Ook een afgevlakte stemming. Vroeger vond ik verjaardagen, dagjes uit etc leuk. Als ik nu iets moet doen word ik er niet vrolijker op. Vind het verschrikkelijk. Doordat ik weinig zin in dingen heb ben ik er ook niet slanker op geworden. De huisarts denkt dat ik aan een depressie lijdt. Dit kan door de medicatie komen, maar hoeft ook niet. Gewichtstoename kan hier ook door komen. Ook heb ik soms een kort lontje. Huilerig, hogebloeddruk, snelle hartslag als ik in bed lig. Op mijn werk gaat het goed, maar thuis het gevoel alsof ik totaal uitgeblust ben. Moe moe en nog eens moe. Veel hoofdpijn. Dus al met al. Stoppen of doorgaan? Als ik stop ben ik bang dat ik weer last krijg van paniekaanvallen. Maar toch wil ik weer het gevoel terug krijgen van gezelligheid. Dat gevoel heb ik namelijk niet meer. Ik vind dat er TEVEEL nadelen zijn ten overstaan van de voordelen die ik heb.
26-09-2016

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Ik neem sinds 2 weken Amfexa van de apotheek, nadat ik in het verleden Dex van De Magistrale Bereider heb gekregen...De werking van Amfexa is ronduit slecht. Effect is veel minder en de bijwerkingen enorm. Nu heb ik enorme kaakkrampen en een mega droge mond. Gaat dit na verloop van tijd weg ?, want me tandvlees begint nu opeens terug te trekken en dat betekent niet veel go[lees meer...]eds voor mijn gebit... Bestaat er nog een mogelijkheid om terug te gaan naar de'ouwe' dexamfetamine ??
23-09-2016

ADD

het enige positieve wat het mij heeft gegeven is minder depressief en mijn dwangbuien zijn wat minder,,,maar met mijn maandelijkse periode,komen deze weer helemaal terug,ook depressief zijn,huilbuien,,stil staan bij je problemen,,nu stoppen en op zoek naar betere mdicijnen,,paar dagen afbouwen
27-08-2016

ADD

Nou er valt weinig te vertellen ,ik merk niks ,dus mijn vraag is wanneer gaat het werken ik slik het omdat ik onrustig ben en m'n eigen niet kan concentreren . weet iemand wat wel werkt ?
20-08-2016

ADD

Ik kan mijzelf nu veel langer en beter concentreren tijdens het studeren . Ook ben ik veel minder snel afgeleid en stap ik sneller de deur uit. Zelf heb ik het idee dat ik overgevoelig ben voor licht,geur en geluid. De prikkelingen daarvan lijken nu ook veel minder en veel beter in de hand te houden dankzij methylfenidaat.
11-08-2016

11-08-2016

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Toen bij mij ADD werd geconstateerd kreeg ik Dexamfetamine voorgeschreven. Er ging een wereld voor mij open. Eindelijk kon ik normaal functioneren en ik had geen last van bijwerkingen. Na de hele patentkwestie ben ik gedwongen overgestapt op Amfexa. Ik ging er vanuit dat er weinig verschil zou zijn, omdat het toch een relatief eenvoudig medicijn betreft, maar dat bleek [lees meer...]nogal tegen te vallen. Het medicijn lijkt een stuk minder sterk te zijn en zorgt regelmatig voor het tegenovergestelde dan waarvoor het bedoeld is. Ik merk dat ik regelmatig helemaal in mezelf keer en voor me uit zit te staren, waardoor ik de dosis moet verhogen, wat ik helemaal niet wil. 's avonds kom ik erg moe uit mijn werk en voel me lichamelijk, maar vooral geestelijk volledig uitgeput. Ik voel me down en ben 's avonds niet meer waard. Bij Dexamfetamine had ik al deze problemen niet. Recent ben ik weer overgestapt en nu op de 2,5 mg Dex pillen. Een goed moment om kijken of er echt verschil is. Ik ben zeer opgelucht dat dit het geval blijkt te zijn. Deze Dex pillen werken weer als vanouds. Amfexa kan ik gelukkig weer links laten liggen. Wat Eurocept ook mag beweren, dit medicijn voegt helemaal niets toe. Mijn conclusie is dat ze een veel slechter product in de markt hebben gezet, wat het bij lange na niet haalt bij de magistrale bereide tabletten.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1572)
Depressie (1274)
Angst & paniekstoornis (1082)
Hoge bloeddruk (871)
Zenuwpijn (434)
Trage schildklier (430)
Astma (366)
Angststoornis (335)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!