ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

16-11-2021 | Vrouw | 31
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

09-11-2021 | Man | 48
ADD
Sinds mei/juni gebruik ik Tentin. Persoonlijk voel ik mij er hee goed bij; veel rust in mijn hoofd en minder afgeleid. Dat laatste merk ik het best als ik auto rijdt en aan mijn werk ben. Voorheen stoorde ik mij mateloos aan andere weggebruikers, nu bijna niet. Met mijn werk kan ik langer gefocust blijven en stoor ik mij minder aan dingen. Om 8uur start ik met de eers[lees meer...]te 5mg en elke 4 uur later neem ik de volgende. Soms 2x,soms 3x per dag. Ligt eraan hoe mijn dag eruit ziet. Rebounds heb ik amper. Wel een half uur na het innemen voel ik aan mijn hartslag dat het gaat werken. S nachts slaap ik niet makkelijk in en slaap dan ook te weinig. Dit had ik voor Tentin ook, dus of dit een bijwerking is? Geen idee... Nu nog iets vinden waardoor mijn twijfel meer afneemt (zonder al die hoeveelheid bijwerkingen en elke keer opbouwen / afbouwen) en ik ben blij!

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

21-10-2021 | Vrouw | 38
ADD
Ik slik sochtends om de dag te beginnen 5 mg en savonds ben ik klaarwakker en kan ik de slaap niet vatten

16-10-2021 | Man | 26
ADD
Algheel ontevreden tenopzichte van magistraal bereide dexamfetamine

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

01-10-2021 | Man | 32
ADD
Na de diagnose ADD op eigen verzoek begonnen met medicatie. Methylfenidaat als eerste geprobeerd. Gigantisch veel last gehad van bijwerkingen waaronder hoofdpijn, droge mond maar het meest vervelende, misselijkheid en geen zin in eten. Het was zelfs zo erg dat ik moest kokhalzen tijdens het eten. Overgestapt op Tentin. Ik was eerst heel terughoudend met dit middel aan[lees meer...]gezien veel mensen het als negatief hadden ervaren. Voor mij was dit echt een uitkomst! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. Soms een beetje een gejaagd gevoel en ik zweet wat meer dan normaal. Aan de andere kant, rust in mijn hoofd, focus, en het algemene gevoel is veel beter.

Ritalin

30-09-2021 | Man | 22

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse. Zoals hierboven heb ik wel wat van dezelfde bijwerkingen, die geloof ik bij elke ADHD medicatie voorkomen. Het is wel een stuk gemakkelijk om Elvanse 1x per dag in te nemen. Al moet dit wel vroeg aangezien deze lang doorwerkt, rond de 12 uur. Ik moet nog uitvinden hoe lang deze precies bij mij werkt, dit verschilt ook per persoon. M Maar ik merk wel veel positiever effect op mijn leven met Elvanse. Rij(lessen) gaat stukken beter, ik heb meer "drive" om taken te beginnen en af te maken. Al moet je die focus wel goed richten, wat nog een vak apart kan zijn.. Op mijn werk merk ik iets minder effect, al merk ik wel een beetje verschil. Ik kan nu makkelijker orderenen en wordt iets minder snel afgeleid hierin. Het meeste effect merk ik zover nog met rijlessen. Ik heb niet het idee dat ik 'minder druk in mijn hoofd' ben helaas. Besproken met psychologe, en we hebben het idee dat juist de 'ruimte' die Elvanse me geeft omdat de dagelijkse dingen wat soepeler gaan dus ook vaak voor overdenken kan zorgen. Of juist wat meer onrust. Het is een heel proces, in dosering en ook in hoe je weer met die medicatie om moet gaat! Voor nu blijf ik wel doorgaan met de Elvanse. Ik neem deze nu niet dagelijks, alleen als ik weet dat ik een werkdag heb of ga autorijden. Of als ik weet dat ik ergens geconcentreerd voor moet zijn of veel moet gaan doen op een dag. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel last je ervaart in je dagelijks leven! Ik vind de eetlust wel de moeilijkste bijwerking. Omdat ik de medicatie vroeg 's ochtends moet nemen, lukt het mij dan vaak niet om te ontbijten en te lunchen. Dan komt pas laat op de middag of laat op de avond weer wat honger naar boven, als het is uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet goed voor je lichaam en ik vind het lastig om mezelf dan tóch te forceren te eten. Terwijl ik normaal niet veel moeite met eten heb, alleen het vroege ontbijt als ik weet dat ik weg moet. Anderzijds is dit misschien niet héél erg, aangezien ik ook veel at als stimulering vanuit de ADD, ook al had ik géén honger. Een balans vinden dus :)

28-09-2021 | Vrouw | 51
ADD
Sinds mijn apotheek eerst amfexa en daarna tentin voorschreef heb ik me nog nooit zo slecht gevoeld. Dit is zó totaal een waardeloos ‘medicijn’ De oude dexamfetamine door de apotheek gemaakt was het beste, maar die is eruit gehaald, heel erg jammer Tentin is heel slecht

Ritalin

16-09-2021 | Man | 55
ADD
Dit is een van de ergste medicijnen die ik ooit voorgeschreven heb gekregen. Ik ben er aan verslaafd geraakt, ik ben er meer alcohol door gaan drinken, ik kan er niet val in slaap komen, en mijn algehele persoonlijkheid is totaal veranderd. Mijn advies is: nooit aan beginnen.

Concerta

08-09-2021 | Vrouw | 20
ADD
Verschrikkelijk al die ADHD medicatie. Ik heb bijna alles gehad, en de volgende was erger dan de vorige. Ik slikte al ADHD medicatie vanaf mijn 8e jaar. Ik begon met Concerta, 2mg, 2 keer per dag... dat deed niet veel meer naar mate ik ouder werd, dus op mijn 10e met 2 keer 5mg begonnen. Ik werd er enorm stil van en enorm warrig. Het voelde alsof mijn hersenen geblokkeerd [lees meer...]waren. Simpele dingen begreep ik minder goed. Hierna nog veel meer mg geslikt en meerdere medicaties geprobeerd voor mijn ADD. Ik heb tot mijn 15e pillen geslikt. Mijn laatste was ADHD medicatie gemengd met anti-depressiva waarmee ik begon op mijn 14e. Ik werd mute, hartkloppingen, paranoia, i trilde enorm, ik sliep niet , voelde me depressief en ik was enorm in de war. Sinds mijn 16e gestopt, en ik voel me veel beter dan met alle zooi! Het is even een kwestie van leren omgaan met de zwakke punten, maar liever dat dan de hele dag niks kunnen doen....

22-08-2021 | Vrouw | 31
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Ik ben als kind begonnen met deze soort medicatie de eerst paar jaar ging het goed en rond mijn 16 merkte ik dat ik sociaal niet meekwam als ik mijn medicatie slikte. Hierdoor had ik het gevoel dat ik moest kiezen tussen gelukkig zijn en mijn diploma halen

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Door het gebruik van deze medicatie kan ik mijzelf zijn en hab ik goed concentratie wat bij mijn vorig medicatie vaak een afwezig was

02-08-2021 | Vrouw | 40
ADD
Overstap naar Teva. Ondanks dat dit hetzelfde zou moeten werken als de methylfenidaat rt van Sandoz is dit voor mij absoluut niet het geval. Depressieve gevoelens en agressie. Iets wat eerder, met en zonder medicijnen, nooit was.

01-08-2021 | Man | 13
ADD
Geen enkel effect. Niet positief, maar ook niet negatief

Dexamfetamine

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Dexamfetamine wekte perfect, werd helder in mijn hoofd en kon me goed concentreren.

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Had eerst Dexamfetamine en die werkte perfect nu Tentin en is echt totaal een andere uitwerking, voel me klote na een tijdje en niet helder maar numb en verloren.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

08-07-2021 | Man | 42
ADD
Ik werd van Tentin erg depressief wat ik niet bij De Magistrale Bereider had. Veel zaken intresseerde mij niet meer zelfs hobbies die ik heb.

04-07-2021 | Vrouw | 43
ADD
Ik gebruik dit sinds een jaar, wisselende dosering tot maximaal 3/4 keer per dag. Eerst sloeg ik nog wel een paar dagen over maar dat werkt niet positief. Ik begin meestal rond 11.30 met de eerste dosering, eerder lijk ik het niet nodig te hebben. Ik ben over het geheel Genomen stabieler, heb minder last van schommelingen in mijn gemoedstoestand, lijk ook een leuker pers[lees meer...]oon. Ook heb ik meer energie en overzicht. De werking is vrij kort en er ontstaat gewenning. Een tijdje last gehad van hartkloppingen maar dat is de laatste tijd weer minimaal. In de avonden ben ik erg moe en de ochtenden ook. Ik weet niet of dat een bijwerking is of gewoon bij mij hoort. In het begin wel last gehad van nerveuze en opgejaagde gevoelens maar omdat ik het nu dagelijks gebruik heb ik daar geen last meer van. Ik twijfel wel Over de lange termijn effecten, ik wil geen problemen later. Het liefste wil ik natuurlijk helemaal geen medicatie maar het is nu gewoon veel zonniger om me heen. De optimale dosering vinden heeft een tijdje geduurd. Ik gebruik een lage dosering 10 mg omeprazol erbij omdat ik er soms maagzuur/ buikpijn ervan krijg.

Dexamfetamine

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Dexamfetamine generiek werkte voor mij vele malen beter dan Tentin. Had een goede concentratie, stabiele stemming, was gemotiveerd en had eindelijk het idee weer grip op het leven te hebben. Nu met Tentin is dat allemaal weg.

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Altijd generieke Dexamfetamine gebruikt. Sinds een maand Tentin 5 mg. Alsof ik in een depressie ben beland, als het nou zo was dat ik me er enorm goed door kon concentreren had ik het voor lief genomen. Maar zelfs dat doet het niet. Binnenkort met de psychiater overleggen of ik Elvanse (langwerkend Dexamfetamine) kan krijgen.

22-06-2021 | Vrouw | 18

20-06-2021 | Vrouw | 21
ADD
Eerste 2 dagen dat ik dit gebruikte werkte het redelijk leek het, naast dat ik veel bijwerkingen had. 3e dag was ik erg prikkelbaar en mijn concentratie vreselijk. 4e dag kwamen mijn trauma's omhoog, waarna ik belandde in een psychose. Waarschijnlijk heb ik nog andere psychische stoornissen die (nog) niet vastgesteld zijn waardoor ik er extra slecht op reageer. Maar ik heb[lees meer...] in mijn leven een hoop medicijnen geprobeerd, en ik heb nog nooit zó slecht op een medicijn gereageerd. Ik ben nu volledig terug bij af door 4 dagen dit medicijn te gebruiken. Conclusie: Wees erg voorzichtig met dit medicijn! En als je psychose gevoelig bent/denkt te zijn neem dit zeker NIET. Het is levensgevaarlijk!

17-06-2021 | Vrouw | 25
ADD
Wat een enorme troep, gevaarlijk spul. Dit medicijn heeft mijn leven totaal op zijn kop gezet . (RED. Mijnmedicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

07-06-2021 | Man | 19
ADD
Bij inname zeer vermoeit. Waar ik met het vorige Amfexa goed kom leren en voor langere tijd mijn aandacht vast kon houden. Moet ik nu blij zijn als ik één of twee zinnen kan schrijven zonder afgeleid te zijn.

07-06-2021 | Man | 22
ADD
Extreme vermoeidheid bij inname, knikkebollend achter het stuur. Dit is bij Tentin, bij vorige dex van DMB werkte perfect en had deze bijwerking niet.

06-06-2021 | Vrouw | 24
ADD

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2658)
Depressie (2147)
Angst & paniekstoornis (2110)
Hoge bloeddruk (1528)
Blaasontsteking (1110)