ISO 27001

ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Tranxene 1 5
Zyprexa 1 3
Rivotril 1 4
Clonidine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

13-09-2017

ADD

Dexamfetamine 29 juni 2017. Ik ben nu 31 jaar en sinds dat ik me kan herinneren kamp ik met concentratieproblemen en uitstelgedrag. Sinds mijn 18e heb ik last van depressieve episodes waar ik al veel verschillende antidepressiva's tegen heb geslikt. Vorig jaar waren mijn depressie gevoelens wat afgenomen waarop mijn psychiater voorstelde een keer te experimenteren met medi[lees meer...]catie tegen de ADD die ik waarschijnlijk heb. Ik ben 1.60 en weeg 48 kilo dus startte met 5 Mg twee keer op een dag. Hier voelde ik niets van. Toen ik 7,5 Mg per keer probeerde voelde ik een licht verschil maar toen ik startte met 2 keer op een dag 10 Mg voelde ik bizar veel verschil op allerlei vlakken. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten. Als eerst is het gevoel super fysiek. Mijn hart begint sneller te kloppen en het lijkt alsof ik kan voelen dat mijn bloed sneller door mijn lichaam wordt gepompt. Er ontstaan een soort fijne (drugsachtige) tintelingen in mijn handpalmen en onder mijn voetzolen. Ik begin sneller te ademen en kan me met geen mogelijkheid ontspannen, maar eerlijk gezegd bevalt dat me wel omdat ik op deze manier niet kan vervallen in sloom zijn en uitstelgedrag. Mensen omschrijven mij vaak als extravert en enthousiast. Eigenlijk voel ik mij eerder introvert. Ik laad pas op als ik alleen ben en ik vind sociaal contact al snel vermoeiend. Op het moment dat de Dexamfetamine in slaat na ongeveer een uur na innemen, voel ik me meer die persoon hoe ik overkom op veel mensen. Ik heb meer plezier in sociaal contact. Voel me zelfverzekerder en energiek. Voel me sterk en alsof ik heel veel energie heb. Dit klinkt ideaal maar het is tegelijk ook best uitputtend. Door dat fysieke gedeelte waar mijn hart als een bezetene klopt, ik een droge mond heb, meer energie voel dan ik in werkelijkheid heb en mezelf daarom misschien uitput / over m'n eigenlijke grenzen heen ga. En omdat mijn gedachtes gaan als die bal in een flipperkast. Best intens. Maar als ik het vergelijk met de slome, nergens aan toe komende persoon die ik zonder vaak ben, is dit in ieder geval een stuk levendiger en ben ik achteraf trotser op mezelf en op wat ik gedaan heb. Dit kan zorgen voor een opwaartse spiraal als ik verder wel goed voor mijn lichaam zorg. Dus niet te weinig slaap door de Dex te laat te nemen. (Ik slaap überhaupt erg slecht als ik Dex op heb. Maar dat is nog erger als ik het na 16:00 neem). En wat ook nog het vermoeden waard is; normaal ben ik best een warm en fysieke partner. Zodra ik Dex op, heb heb ik vrijwel geen behoefte aan kroelen.
09-09-2017

ADD

Al aantal jaren slik ik dit medicijn (10mg). Op de middelbare school was dit voor mij een super medicijn (cijfers gingen van 3 naar 9) super geconcentreerd en ik kan me eindelijk helemaal afsluiten en had minder uitspattingen en voelde mindere persoonlijke aanvallen. Nadeel: ook mijn omgeving merkte dat ik helemaal in mijn eigen wereldje zat en had ik mindere emoties. Rond[lees meer...] de leeftijd 20/21 (nu) slechte ervaringen met het medicijn. Veel bijwerkingen zoals oog-migraine, enorme gewrichtspijn (terwijl ik zeer sportief ben), heel weinig slaap (soms angst voordat ik ga slapen), lusteloos en taken uitvoeren ZONDER medicijn lukken mij niet (voor mijn gevoel). Ook last van keel die dicht geknepen zit. Soms neem ik 2 a 3 medicijnen per dag en voel ik irritatie in mijn rug op een bepaalde plek. Vooral het laatste baart mij zorgen.. Het medicijn beviel me jaren goed, en nu nog steeds.. taken/tentamens leren gaat helemaal goed met hoge cijfers. Maar de bijwerkingen zijn nu zo enorm geworden dat ik er gewoon naar van wordt. Terwijl ik niet zonder het medicijn wil leven (misschien licht verslaafd?)
02-09-2017

ADD

Student 22j, Een klein jaar geleden de diagnose van ADD gekregen. Vroeger heel veel last voor het volgen van een planning of het opletten in de klas/college tot het verwerken van leerstof en het leggen van verbanden. Na de diagnose begon ik met concerta 18 mg wat een ongelooflijk effect achterliet. Mijn leerprestaties kende ongeziene hoogtes. Ik had enkel wat last va[lees meer...]n de klassieke bijwerkingen en rebounds.. Na enkele weken, na significant effect, viel het effect precies weg. Buiten een gevoel van gewenwording had het een heel negatieve invloed om mijn gemoedstoestand. Niets kon me nog interesseren en mentaal aan de grond. Deze negatieve gemoedstoestand verdwijnt wanneer ik er mee stop. herkenbaar voor iem? let me know
30-08-2017

25-08-2017

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

ik heb deze medicatie nu al 10 jaar lang gebruikt op een dagelijkse basis. en heb hier een erg verdeelde mening over gekregen. de medicatie werkt erg goed, beter dan ritalin, concerta en equasim. vanaf het eerste gebruik was er geen eetlust. en bij het uitwerken raak je in een euforische staat, gevolgd door een zware down. deze medicatie werkt 8 uur lang door, onafhankeli[lees meer...]jk van mijn dosis. dit betekent dus ook 8 uur lang (en soms zelfs 10) compleet geen slaap. de eerste 3 jaren bleef het op deze bijwerkingen. echter zijn er na die 3 jaar langzaam steeds meer bijwerkingen naarboven komen kruipen, die mij ernstige zorgen baren. waaronder onregelmatig hartritme, wat ik ook voel, en vaak te snelle hartkloppingen (heb recent een hart en long onderzoek laten doen en ze zijn wel nog kerngezond) ook kan ik het plotseling heel heet krijgen, duizelig, gevolgd door een gevoel van extreme misselijkheid. wanneer ik soms focus op iets zie ik het eerder dubbel of wazig dan scherp. (dit is nieteens de helft van de waslijst) deze medicatie is superslecht voor je lichaam op lange termijn, het verandert ook je persoonlijkheid, bijna alsof je een masker op doet. medikinet is zeker aan te raden als je je wil concentreren zonder de bijwerkingen erg te voelen, maar NIET op regelmatig gebruik!! het is tevens erg moeilijk om ermee te stoppen, en erg duur.
23-08-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

23-08-2017

Temazepam (temazepam)

ik gebruik het al 7 jaar en werkt niet meer
22-08-2017

ADD

Eerste weken na gebruik alle bijwerkingen gehad. vooral slapeloosheid, hartkloppingen en duizeligheid. Daarna verdwijnenen deze en weken/maanden daarna lijkt wondermiddel. Wereld veranderd en je kunt taken afmaken en ziet ook niet alles meer als persoonlijke aanval. Daarna wordt (voelt) werking minder dramatisch en onderdeel van dagelijks leven.
21-08-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADD

Reden voor gebruik: Focus/vergeetachtigheid-problemen verminderen, wat meer plezier beleven, minder emotioneel vlak zijn, dag/nacht ritme normaal maken. En ook om de depressieve klachten te verminderen (als gevolg van jaren niks kunnen). Middel is voorgeschreven door Psychiater, deze was zeer te spreken over dit middel, aangezien het minder erg aanjaagt dan Ritalin. Dit[lees meer...] is wel belangrijk, want ik heb overgewicht en een vervette lever. Belangrijk: Dit middel is een stimulant, dus zorg voor een goede timing qua inname, anders kan het je behoorlijk tegenwerken!!! 1e week : Eerste 3 dagen slikte ik de tablet (150mg) rond 10:30/11:00, gevolg was dat ik rond 03:00 niet in slaap kon vallen, want super energiek, conclusie, eerder in nemen. Vervolgens tot aan nu, neem ik de tablet rond 8:30 in, dit gaat prima zo, ik kan dus enigszins op tijd naar bed en dan snel inslapen ( alsnog 03:00/05:00 ). Eerste week merkte ik enkele lichte bijwerkingen, zoals niet in slaap kunnen vallen nadat ik wakker werd, dit kon al na 3 uur slaap zijn..., opvliegers en soms spontane jeuk. Maar ik voelde me meer energiek en aanwezig, kortom het had dus voor mij al effect, ook redelijk veel kunnen doen in deze week. 2e Week: Het in slaap vallen gaat goed, echter het weer in slaap vallen nadat ik de tablet heb ingenomen was erg lastig, ik begon wel last te krijgen van wazig zien aan één oog, dit kwam en ging ook zo weer weg. Ik merkte wel dat ik meer positief reageerde op prikkels van mijn omgeving, emotioneel meer stabiel, meer rust en niet meer de gedachten die als een stuiterbal met Mach 2 door je kop heen schieten, kortom positief. 3e Week: Ik was dus door mijn eerste voorraad van 15 stuks heen, dus herhaalrecept ingeleverd, nu had ik één pot van 30 stuks, de eerste 4 dagen leek het net alsof ik geen tabletten slikte, ik begon mij nu opeens slecht te voelen, moe en nog eens moe, kort lontje, veel slapen, en kon eigenlijk helemaal niks verdragen, dit is dan tot nu toe dan ook mijn slechtste week geweest. 4e Week: Ik voelde me zeer stabiel, vol met energie, ik beleef emoties ook zoals ik dat vroeger op een normale gezonde manier kon beleven, dus de emotionele vlakte is verdwenen. Lekker rustig qua gedachten, meer overzicht qua uitvoeren van taken. Enig nadeel voor mij persoonlijk is dat ik mij dus nu veel meer kan focussen op dingen, waardoor als het ware al het andere waar ik op dat moment niet mee bezig ben ook compleet als het ware niet bestaat, kortom hyperfocus-achtige verschijnselen, ook op momenten waarop ik niet eens echt zeer gefocust ben, en ik vergeet vaker de tijd. Ook raak ik nog sneller overprikkeld, maar dit is dan ook pas de 4e week, na een week of 6 moet duidelijk zijn of het wat doet voor mij, tot nu toe ben ik dan ook positief! 5e Week: Enige bijwerkingen zijn soms erg snel zweten (op voorhoofd alleen), soms wazig zien aan een oog, maar de rust en het overzicht zijn zeer goed te noemen, emoties ervaar ik nog veel meer, maar de bijkomende nadelen zoals het snel overprikkeld raken en het hyperfocussen zijn "erger" geworden. ---- Op dit moment zit ik dus in de 6e week, ik heb nu 39 maal 1 tablet geslikt, en het lijkt erop dat Wellbutrin XR voor mij goed werkt, en hopelijk blijft dit ook zo. Enige mogelijk bijwerking die ik nu voor het eerst ervaar, is dat mijn ontlasting erg zacht is, ik heb verschillende malen diarree gehad, terwijl het niet echt te verklaren is waarom, want wat ik eet is niet anders dan normaal, maar we zullen het zien. TLDR: Werkt voor mij zeer goed tot nu toe.
18-08-2017

ADD

Na diagnose ADD begonnen met Ritalin. 's Ochtends hielp het redelijk om beter op gang te komen en ik leek me minder snel te ergeren aan mij concentratie problemen, hoewel mijn concentratie er niet veel beter van werd. Een 5/6 tal andere problemen die ADD met zich mee bracht pakte Ritalin niet aan. Daarentegen kreeg ik wel een hoge hartslag (120/130 met regelmaat in rust). [lees meer...]Fysiek een heel onrustig gevoel, spanning en stijve spieren. Mentaal hielp het misschien lichtelijk maar fysiek was het geen pretje. Op aanraden van huisarts en haar psycholoog overgegaan op Dexamfetamine
16-08-2017

ADD

Relatief kort bezig met deze medicijnen. Heb het gevoel nog niet op de juiste dosis te zitten, maar dat komt wel. Kwestie van proberen. Uiteraard niet zelf, maar met zorgverlener. Ik merk (nog) niet zozeer verschil met mijn dagelijkse bezigheden, maar in mijn hoofd is het wel een stuk rustiger.
01-08-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADD

Depressie add. Strattera gebruikt klopte nog niet helemaal. Depressie bleef de overhand houden en passief gedrag was de norm. Al het andere (in referee afhd/add) al wel gebruikt/ geprobeerd. Nu na zoeken over de hele wereld... wellbutrin in combinatie met Strattera. Ja ja...wordt tegengesproken, maar in overleg en onderzoek van mijn apotheker en psychiater toch geprobeerd.[lees meer...] Strattera afgebouwd in 28dgn van 40 naar 20 mg en tegelijkertijd bupropion (jaja hier komt ie!!!) opgebouwd van 5 mg naar 75 mg, komende 28 dgn van 75 naar 150 mg. Dit kan via de regenboogapotheek. Dit laatste, met opbouwen, GROTE aanrader want ik heb 0 bijwerkingen en voel me per dag actiever en gezelliger. Mensen laat u niet zomaar wat toeroepen, bouw langzaam op!
26-06-2017

ADD

dit medicijn werkte bij mij wel als het puur om concentratie gaat, maar vanwege de erg vevelende bijwerkingen viel dit eigenlijk weg.
26-06-2017

ADD

Ik slik dit medicijn sinds mijn 17e, ik ben nu 19. ik had eerst metylfenidaat maar kreeg hiervan hartkloppingen. Ik gebruik hiernaast ook slaappillen vanwege ongerelateerde redenen, maar als ik op 1 dag veel dex genomen heb en daarna geen slaappil slaap ik wel beduidend slechter dan als ik geen of weinig dex genomen heb. Let ook op hoe laat je het nog neemt! ik raad aan mi[lees meer...]nstens 3 uur voor dat je gaat slapen geen dex meer te nemen
13-06-2017

13-06-2017

ADD

Na me 21 jaar "anders" gevoeld te hebben en regelmatig met mezelf en andere in de knoop te liggen kwam daar eindelijk dé diagnose; ADD. Waar de meeste mensen balen van hun diagnose, is het voor mij een verademing om te weten wat er nou gaande is in mijn hoofd, waarom ik ben zoals ik ben. Eerst een jaar gewone methylfenidaat gehad, hielp al een beetje maar had daarbij erge [lees meer...]last van rebounds. Toen een jaar lang concerta (langwerkende methylfenidaat) gebruikt. In eerste instantie merkte ik niet veel verschil, alleen dat ik geen rebounds meer had. Na een maand of twee begon mijn gedrag te veranderen, ik werd manisch, deed rare dingen, ging roken, begon met alcohol en ging vreemd. 5 maanden lang was ik mezelf helemaal kwijt, ik weet dan ook niet veel meer van deze periode, enkel wat vage herinneringen en dat wat mij vertelt is. Op verzoek van mijn man heb ik destijds aangegeven dat concerta niet mijn ding was en toen kreeg ik dexamfetamine. Man, wat een verademing!! Ik gebruik het nu een jaar en heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ineens ben ik sociaal, heb ik zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Ik kan me super goed concentreren en zelfs rekenen gaat goed. Allemaal dingen die voor anderen heel gewoon lijken maar voor mij van onschatbare waarde zijn. Ik ben verzekerd bij DSW, zodat ik ze vergoed krijg via de regenboogapotheek (via de post).
25-05-2017

Strattera (atomoxetine)
ADD

Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.
23-05-2017

ADD

Mijn bijwerkingen: Misselijk, weinig tot geen eetlust, licht in hoofd, trillen, hartkloppingen, nerveus, spierpijn, slapeloosheid, moeite te ontspannen.
23-05-2017

Strattera (atomoxetine)
ADD

Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.
12-05-2017

ADD

slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.
12-05-2017

ADD

Ik slik ritalin omdat ik anders niet kan leren. Ik heb ADD en slik al concentratie pillen sinds mijn 10e. Heb veel verschillende concentratie pillen geprobeerd en ben nu weer op zoek naar een andere. Het zijn teveel vervelende bijwerkingen (slecht inslapen, eet hele dag niks, emotioneel, boos, ongezellig, geen pauze nodig voor gevoel, eind van de dag te moe om te praten) [lees meer...]waar ik niet mee om kan gaan. Ritalin werkt wel erg goed voor een betere concentratie.
08-05-2017

Citalopram (citalopram)
ADD

Werkt goed op agressiviteit, prikkeldemping & ontangsten! Echter werkt ook op je stofwisseling en maakt je eerder suf, verder gaat je libido de kelder in! Ben in principe tegen medicatie, maar binnen ons gezin is het helaas praktisch noodzakelijk.
06-05-2017

ADD

Bij een opname is add geconstateerd, sindsdien concerta. Bijwerkingen: Geen hongergevoel, zweethanden en soms toch druk.
04-05-2017

ADD

Tijd lang ritalin gebruikt voor ADD. Kan zonder geen bladzijde lezen maar de bijwerkingen zijn het niet waard. Voel me erg opgejaagd,gefrustreerd en angstig. Krijg er ook stijvere spieren van waardoor nekpijn erger word. De rebound na ong 4 uur is erg vervelend, voelt alsof t leven uit je word gezogen en je niks meer waard bent. Neem het af en toe nog als ik echt ergens op[lees meer...] moet concentreren maar ben hard op zoek naar andere mogelijkheden!
28-04-2017

ADD

Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.
28-04-2017

ADD

Via een lang traject - Coaching, psycholoog, psychiater - en na heel veel onderzoek is diagnose ADD. Mijn psychiater gaf aan dat er diverse behandelmethoden waren maar dat er ook medicijnen mogelijk waren. In overleg met Concerta begonnen omdat dit een langdurige werking had. Eerst een lage dosis daarna opgebouwd nu al een aantal jaar op 36 mg en ik word er rustig van. Ge[lees meer...]en meerdere gedachtenstromen, kan me dus beter concentreren. Ik maak nu weer zaken af. Ik heb bij deze dosis geen last van bijwerkingen.
10-04-2017

ADD

Na de eerste dag heb ik al gebeld met mijn psychiater om te stoppen, omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond. De bijwerkingen waren hoofdpijn, zwaar hoofd, pijn in spieren, duizeligheid, onrustig. Op zijn advies toch doorgezet, om te kijken of de bijwerkingen na verloop van tijd minder zouden worden. Dat was niet het geval en ik had ook niet het idee dat ik meer focus k[lees meer...]reeg door deze medicijnen en mij dus ging helpen. Na 5 vermoeiende dagen heb ik, na overleg met een neef die huisarts is en ook AD(H)D heeft, besloten te stoppen. Voor zover ik begrijp zou het middel namelijk vrij direct moeten werken. Ga nu kijken of de dosering niet te hoog was ingezet of dat ik beter een ander middel kan gebruiken. Ik ga in overleg met mijn arts denk ik eerst eens rustig proefdraaien met Ritalin, om de juiste dosering te vinden.
07-04-2017

ADD

Dag mensen, Ik ben (nu 45) sinds 5 jaar gediagnosticeerd met ADD. Allemaal leuk en aardig, medicatie, maar het is een verschrikkelijk verslavend goedje. Iedereen heeft het altijd over afhankelijkheid van benzodiazepinen, opiaten en andere medicijnen die verslavend zouden zijn, maar ritalin wordt nóóit genoemd. Gek eigenlijk want ik heb gemerkt dat ik er binnen de pe[lees meer...]riode van 5 jaar een enorme tolerantie voor op heb gebouwd. Slik nu minstens 300 mg per dag (waarvan deels recept / deels van anderen die het recept niet benutten). Ik kom er niet vanaf, krijg het niet afgebouwd en wanneer ik iets lager in dosering ga zitten krijg ik enorm veel last van ontwenningsverschijnselen. Bekendste hiervan zijn met name vermoeidheid en de "cravings". oftewel behoefte naar energie. Hiermee wil ik één ding suggereren: GEEF - DIT - MIDDEL - NIET - AAN - UW - KIND. Als volwassene kunt u zelf beslissen of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, maar een kind heeft vaak geen keuze. Geef het niet aan kinderen, want het zorgt alleen maar voor veel ellende. Bij opmerkingen hoor ik het graag, Groeten, C. de A.
01-04-2017

ADD

de eerste paar maanden moeten zoeken met de psychiater naar een goede afstelling maar nu om de 3,5uur 15mg. Toen erg misselijk, hoofdpijn en een gejaagd gevoel. Toen ik de goede hoeveelheid/frequentie had nogsteeds geen eetlust. Ik eet voor het innemen anders moet ik overgeven. Zou nooit meet zonder willen, heeerlijk een wereld waarin ik me kan focussen en dingen af kan [lees meer...]krijgen.
29-03-2017

ADD

de psychische bijwerkingen waren te erg, daarom van ritalin overgestapt naar medikinet

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1714)
Depressie (1432)
Angst & paniekstoornis (1198)
Hoge bloeddruk (970)
ADD (486)
Depressiviteit (458)
Astma (398)
Angststoornis (385)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!