ISO 27001

ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Tranxene 1 5
Zyprexa 1 3
Rivotril 1 4
Clonidine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

14-04-2018

Melatonine (melatonine)
ADD

13 jaar lang 5 mg melatonine geslikt. Sind september aan het afbouwen. Zit nu op 1 mg. Het is ooit voorgeschreven door een kinderpsychiater. Zeer veel bijwerkingen. Besloten om af te bouwen in overleg met de huisarts en onderbegeleiding van een psycholoog. Ontwennings verschijnselen zijn heftig.
10-04-2018

05-04-2018

ADD

In oktober begonnen met wellbutrin in combinatie met methylfenidaat, omdat ik een onrustig/opgefokt gevoel ervaarde door de methylfenidaat. 2,5 jaar hiervoor een depressie gehad en een angsstoornis, daarvoor ook anti depressiva geslikt, gaven dezelfde soort bijwerkingen. Alhoewel ik deze bijwerkingen als een stuk heftiger ervaar. Daarnaast heb ik soms nog wel eens een pani[lees meer...]ekaanval. In eerste instantie werkte het middel prima. Onrust was verdwenen, waardoor de methylfenidaat ook zijn werk deed. Na een tijdje (2/3 maanden) begonnen de bijwerkingen. Heel snel geïrriteerd, boos om de kleinste dingen, gehoorproblemen, hoofdpijn, toegenomen angst, achterdochtig over alles, concentratie problemen, verhoogde bloeddruk en hartslag en uiteindelijk het gevoel in een depressie te zijn beland (inclusief nare gedachten). Ik voelde me totaal niet meer mezelf. Het was alsof ik buiten mezelf stond (depersonalisatie). In overleg met de psychiater cold turkey gestopt. Hierdoor ervaar ik wat ontwenningsverschijnselen (met name extreme vermoeidheid en hoofdpijn), maar voelde me na 1 dag zonder wellbutrin al vele malen beter.
04-04-2018

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.
03-04-2018

ADD

Rond mijn 15e gediagnosticeerd met add. Was erg impulsief en geen rust in mijn hoofd, kon geen overzicht houden. Heb langzaam opgebouwd, hierbij was ik misselijk en emotioneler als dat ik gewend was. Jarenlang heb ik op 80mg per dag gezeten. 4 jaar geleden heb ik geprobeerd af te bouwen want ik wil kunnen functioneren zonder medicatie. Echter lukte afbouwen me toendertijd [lees meer...]echt niet. Ik viel teveel terug in mijn oude patroon en liep op bepaalde punten vast. Echter nu sinds 1,5 jaar weer aan het afbouwen omdat gevolgen van het gebruik op de lange termijn niet bekend zijn en bij mogelijke zwangerschap wordt er geadviseerd direct met het medicijn te stoppen. Maar dit gaat echt en koste van jezelf. Aangezien ik de strattera nu 10 jaar met goed resultaat gebruik maar toch een zwangerschapswens heb, ben ik nu rustig aan aan het afbouwen. Inmiddels zit ik op 25 mg per dag. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat, maar moet erg mijn best doen mezelf onder controle te houden. Ik zou strattera echt aan iedereen aanbevelen. Mijn advies zou wel zijn het zeer rustig op te bouwen en jezelf goed te laten voorlichten. Nadeel: strattera is erg duur en wordt sinds dit jaar nog maar minimaal vergoed door de zorgverzekering. Ik betaal 78 euro per maand, waarvan mijn zorgverzekeraar tot op vorig jaar nog 1000 euro per jaar vergoedde. Helaas is dat per 1 januari teruggedraaid naar 200 euro per jaar. Voor sommige mensen is dit absoluut niet betaalbaar en zullen zij dus genoodzaakt zijn om te snel met het medicijn te moeten stoppen omdat het financieel niet meer haalbaar is.
25-03-2018

ADD

Om normaal te kunnen studeren en concentreren neem ik dit in de ochtend. Na ongeveer een uur voel ik mij energiek en heb ik het idee dat ik alles aankan. Dat voelt top. Maar na ongeveer een uur zakt het alweer in en ben ik terug bij af. Daarbij krijg ik ook nog zweet handen en koude handen. Ook een gevoel van vervreemding met de mensen om mij heen en een soort van angstig [lees meer...]gevoel.
14-03-2018

ADD

Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.
07-03-2018

07-03-2018

ADD

Dit medicijn doet in principe alles wat het moet doen. Ik kan me beter en langer concentreren, ik ben minder impulsief en ik heb geen eetbuien meer. Ik kan makkelijker uit bed komen mezelf tot dingen zetten. Helaas heeft dit medicijn ook een keerzijde. Ik krijg er flink buikpijn van, soms bijzonder heftig. Daarnaast hoofdpijn en met momenten rusteloos. Tot slot voel ik een[lees meer...] dip op het moment dat het is uitgewerkt. Dan ben ik stiller en prikkelbaarder dan normaal en slaat de vermoeidheid toe.
01-03-2018

Ritalin (methylfenidaat)
ADD

Ik was 11 toen ik deze rommel ging slikken, het bracht me niks anders dan ellende. Ik had nóg meer last van stemmingswisselingen, licht geraakt, geen eetlust en ik was agressief. Voor mij een periode waar ik met liever niet aan terugdenk. Ik zal dit nooit aanbevelen aan wie dan ook, Ik gun dit mijn ergste vijand niet.
01-03-2018

ADD

Ik slik dit medicijn al vanaf mijn 11e, ben nu 26. In de loop der jaren de dosering bijgesteld naar hetgeen ik nodig had/heb. Zonder dit medicijn was er niks van me terecht gekomen, ik ben heel blij dat ik deze medicijnen kan gebruiken en daardoor alles uit mezelf kan halen.
18-02-2018

ADD

Na jaren last te hebben gehad van ADD verschijnselen toch maar eens begonnen met medicatie en psycho educatie. Ik heb echt geprobeerd er iets van te maken maar door slaapgebrek kwam ik in soort van verhoogde staat. Ik bleef maar door racen tot ik letterlijk omviel. Ben er echt manisch/ licht psychotisch van geworden. Ergens voelde dat ook weer heel lekker en daarom stopte [lees meer...]ik er niet eerder mee. Heeft me bijna mijn huwelijk gekost.. ik draaide helemaal door. Wellbutrin is voor mij een veel beter medicijn. Ik voel me rustig en kan goed slapen. De scherpe kantjes van de ADD zijn weg, verder ben ik helemaal mezelf.
18-02-2018

ADD

Ik begon met 2 weken 150mg. De eerste 2 dagen was ik moe en een beetje duizelig. De overgang naar 300mg. verliep zonder problemen. Geen bijwerkingen meer gehad. Ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar nadat ik zowat psychotisch werd door methylfenidaat (concerta). Ik ervaar veel meer rust, zowel in mijn lijf als in mijn hoofd. Slapen is geen probleem meer. Het haalt niet[lees meer...] alle kenmerken van ADD weg, maar het haalt de scherpe kantjes weg. AD(H)D eigenschappen kunnen erg leuk en verrassend zijn, als ze maar niet de overhand nemen. Dmv Wellbutrin blijft het binnen de perken. Ik ben mezelf, maar dan net iets minder impulsief/dromerig. Ben dus echt heel tevreden.
13-02-2018

ADD

ik heb 11 jaar deze medicatie gebruikt voor mijn ADD, en heb altijd erg veel sociale demping gehad door deze medicatie. Dit kwam onderandere door dat ik blijkbaar een Slugish cognitive type van ADD heb die door Methylphenidaat versterkt word. Overstap naar dexamphetamine heeft ten zeerste gewerkt.
13-02-2018

ADD

Zeer tevreden, ik heb 11 jaar methylphenidaat gebruikt. Uiteindelijk bleek dat ik naast ADD ook de Slugish cognitive type variant had en dat methylphenidaat een neuroremmer was die dit effect versterkte. Na overstap op Dexamphetamine merkte ik direct resultaat. Mensen in mijn omgeving zeiden dat ze mij sociaal hetzelfde vonden met medicatie als dat ik was zonder medicat[lees meer...]ie. en dat ze het ook fijn vonden om met mij om te gaan nu als ik mijn medicatie gebruik aangezien ik anders behoorlijk ingetogen was. Naast deze sociaal verhoogde oplettendheid en omgang werken de concentrationele aspecten ook zeer goed en kan ik met dexamphetamine overweg met een fractie van de dosering die voor methylphenidaat noodzakelijk was. (wat ook een vermindering in bijwerkingen betekend.) Zeer tevreden met deze medicatie.
23-01-2018

ADD

Na jaren eindelijk een verklaring voor mijn gedrag en een super werkend medicijn, zelf merkte ik het niet direct maar de omgeving wel. Maar ik zat binnen enkele weken helemaal onder de huiduitslag, ( Normaal is mijn huid super gaaf, geen puistje of wat dan ook)eerst benen, rug, schouders aangezicht, hals. Het ziet er niet uit en lijkt op brandwondjes, zo voelt het ook aan,[lees meer...] geen jeuk, wel pijn en het laat lelijke littekens na die weken lang blijven trekken en irriteren.Verwezen naar dermatologie. Die konden geen link leggen naar Methylfenidaat, allerlei onderzoeken gehad. Geen verklaring. Een soort van Herpes dacht men aan.( er zijn 100 varianten)Omdat ik eindelijk in evenwicht was, door dit medicijn en er niet zo een ernstige huiduitslag bekend was. Wilde men ook niet stoppen. Ik ben dus zelf gestopt en nu na 1 week is de uitslag voor 85% verminderd er komt niets meer bij, mijn gezicht is weer toonbaar, alle plekken zie je per dag verdwijnen.. Rara. Wie herkent dit? En wat is dan een alternatief voor mij? Ik heb sinds gisteren Dexamfetaminesulfaat 2,5 mg 4 x daags in te nemen, voorgeschreven gekregen. Ik hoop dat dit het zelfde resultaat geeft. Maar die huiduitslag mag toch wel vermeld worden hoe ernstig die kan zijn. Graag hoor ik meningen.
22-01-2018

Sipralexa (escitalopram)
ADD

Eerste 3weken ongemakkelijk, bijna niet kunnen eten. Daarna verzwaard vooral borsten. Nu tevreden maar mis REM-slaap en ben constant moe. Mijn rust in hoofd is zeer goed.ben ook kalmer en kan stilzitten.
09-01-2018

ADD

Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten
17-12-2017

05-12-2017

ADD

Ik ben over het algemeen tevreden met dit medicijn. Het helpt mij overzicht te houden waardoor ik ook minder last heb van angsten. Ik ben wat actiever en kom meer in actie dan zonder. Zonder medicatie blijf ik op de bank zitten met een hoofd vol plannen en gedachten. Wel had ik in het begin last van bijwerkingen zoals moeilijk in slaap komen, weinig eetlust en gespannen [lees meer...]spieren. Nu heb ik alleen nog last van droge ogen en mond en slaap lichter dan zonder medicatie.
06-11-2017

ADD

Ik ben begonnen met Concerta om de ADD-verschijnselen te verminderen. Dit middel werkte in het begin zeer effectief (1 x 18 MG), maar na een tijdje ervoer ik het effect minder. Toen ben ik overgestapt op 2 x 18 (1 x 's ochtends en 1 x 's middags). Hierbij merkte ik dat de angstklachten toenamen, maar ook na een paar keer weer minder werden. Echter gold dit ook voor de gewe[lees meer...]nste effecten. Om toch de positieve werking te kunnen ervaren ben ik 1 x 36 ('s ochtends) en 1 x 18 ('s middags) gaan gebruiken. Ik merk nu (na vijf dagen op deze dosis) dat ik de angstklachten helaas ook weer toenemen. Ik merk dat ik mij somberder voel dan normaal, en ik voel mij vooral sociaal onzekerder / stiller. Dit terwijl het daarvoor juist goed met me ging (op dat gebied). Ik ben bang om over te stappen op een lagere dosis omdat ik het juist ook wel een kans wil geven. Wat is jullie mening / ervaring hierin?
28-10-2017

ADD

Sinds 2010 heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen na de diagnose ADD. Na eerst het opbouwschema gevolgd te hebben, van laag naar hoog tot de conclusie gekomen dat ik veel baat heb bij de 54mg Concerta. Resultaat: Minder chaotisch in mijn hoofd, weer kunnen focussen op studie/werk, beter plannen/organiseren enz.. persoonlijk heb ik geen last gehad van vervelende bijwer[lees meer...]kingen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Voordeel is de vertraagde afgifte waardoor er niet de gehele dag om de paar uur Ritalin genomen hoeft te worden. Nadeel is echter de hoge kosten die zelf betaald moet worden bij de Apotheek, daar geen enkele zorgverzekering deze vergoed.

Modafinil (modafinil)

ADD

Ik gebruik nu 1,5 jaar het medicijn. Mijn redding in nood. Ik had veel last van onzekerheid doordat alles langs mij heen ging en Ik in mijn eigen wereld zat. Mijn werk en relatie gingen leiden onder mijn concentratie problemen. De eerste 2 weken tijdens het gebruik van het medicijn had je de standaard bijwerkingen zoals weinig eetlust, tikkende tong en wat hoofdpijn maar o[lees meer...]p en top geconcentreerd. Koffie drinken kon totaal niet. Ik steeg naar het plafond en begon te trillen. Tegenwoordig geen last meer van. Tot op heden super tevreden. Ik zou nooit meer willen stoppen. Zodra ik het medicijn 1 dag vergeet merk ik na een paar uur al dat ik niet geconcentreerd ben. Met koffie kan ik het redelijk opvangen maar zonder kan ik niet meer.
20-10-2017

ADD

Gebruikte Wellbutrin XR voor ADD en depressieve klachten. Het medicijn werkt naar behoeven, voel me beter in mijn vel maar na enkele maanden begon mijn haar uit te vallen. In eerste instantie niet de link gelegd tot ik realiseerde dat ik 3 jaar geleden ook last had van kale plekken in het haar, en ik toen ook Wellbutrin gebruikte. Na wat onderzoek op internet blijk ik al[lees meer...]les behalve alleen hierin te zijn. Het rare is dat het niet op de bijsluiter staat als bijwerking. Ik wil nu per direct er mee stoppen. Ja het zorgt dat ik beter in mn vel zit maar plukken haar die uitvallen verpesten dat weer flink.
30-09-2017

Ritalin (methylfenidaat)
ADD

Ik slik ritalin zodat ik meer motivatie heb in belangrijke taken die ik moet uitvoeren in mijn leven. Denk aan: solliciteren, naar school gaan, huiswerk maken, schoonmaken enz. Deze taken gaan een stuk gemakkelijker met ritalin op. Helemaal met een scheut koffie erbij kan ik zo 3 uren ongestoord geconcentreerd bezig zijn. Ik kan dingen veel beter overzien, ik ben rustig[lees meer...]er in mn hoofd, minder snel afgeleid en kan ook beter met prikkels omgaan. Op het werk ben ik minder chaotisch en ben ik mij meer bewust van de tijd en van de druk om mij heen. Ik kan veel beter plannen omdat ik de (tijds)druk voel. Ook heb ik meer energie en heb ik gelijk het gevoel dat ik wakker ben en de dag tot een succes kan maken. Ik krijg gewoon zin om dingen te doen. Deze dingen kunnen van alles zijn maar omdat het medicijn je dopamine geeft, heb ik vaak ook zin om informatie op te zoeken. Zo kan ik na een dagje thuis ritalin slikken, mij bijna wel een wandelende wikipedia noemen. Ik kan beter leren, het leren gaat gestructureerder en heb meer motivatie om eraan te beginnen. En als laatste remt het mijn impulsiviteit op een positieve manier. Zo flap ik er minder onhandige uitspraken uit en koop ik veel minder. De impulsieve aankopen die ik nml doe, doe ik altijd zonder ritalin. Met ritalin ben ik dus kort gezegd veel verstandiger en voor mijn gevoel slimmer. Mensen die mij iets uitleggen of vragen worden sneller verwerkt dan wanneer ik geen ritalin slik. Op deze manier voel ik mij ook slimmer. De darkside van ritalin is dat ik helaas minder eetlust heb. Dit is wel erg afhankelijk van de situatie waarin ik mij bevind. Heb ik geen stress/druk en ben ik gezellig met famillie of vrienden bijv. dan merk ik soms niks van mijn mindere eetlust en eet ik zo onbewust een groot bord eten op met 10 mg ritalin. Ben ik in mijn eentje in een kamer van 12 vierkante meter, huisgenoten in t studenten huis die ook wel eens de keuken in komen en ik die mij ongemakkelijk voel bij de gedachte om ineens met 10mg op een gesprekje moet ondergaan met een huisgenoot, ja dan kan ik me soms door die gedachte heel ongemakkelijk voelen en ontwijk ik elk contact het liefste. Ik kan dan soms ook misselijk worden en zo 3 of 4 uren niks eten.... Oftewel ritalin vermindert je eetlust, maar je kunt er ook tegen vechten en jezelf afleiden in deze domme gedachte. Dit was mijn ervaring met ritalin! Naast de hartkloppingen, angst, haast en verminderde eetlust kan ik mij ook gewoon goed voelen en deze negatieve bijwerking los laten. Want bijwerkingen van medicijnen is meer een schrik van je lichaam waar je gewoon mee om moet leren gaan. Je moet soms niet teveel luisteren en denken aan de bijwerkingen van een medicijn. Soms moet je gewoon leven alsof je van niks weet. Lachen, huilen, luisteren naar je creatieve brein en weten dat een medicijn jou niet de overhand moet laten nemen. Jij bent meer dan een medicijn. Tis alleen de kwestie van leren omgaan met bijwerkingen/invloeden van een medicijn en er soms niet teveel aandacht aan schenken! Ntl wel altijd naar jezelf blijven luisteren haha. Voelt een dosis of medicijn echt niet goed, dan moet je brein ook kunnen zeggen stop er dan mee ipv door blijven vechten in de hoop dat je brein wint tegen een medicijn. Jezelf en je medicijn moeten gwn in balans zijn. T medicijn moet nooit de overhand krijgen dat het dusdanig teveel invloed op je heeft. Je brein is niet gek;). Een medicijn kan je alleen soms gek maken.
27-09-2017

ADD

Beste lezers, Ben een aantal maanden geleden begonnen met dexamfetamine wat in eerste instantie zeer goed werkte, met name de concentratie en de mist in mijn hoofd was weg. Onder invloed van deze medicatie ging het dagelijkse leven me veel beter af, ik kreeg dingen af en het was alsof ik dingen ineens wel begreep. Echter, de kleine dingen in het leven kon k niet meer[lees meer...] van genieten, en normaal ben ik echt een warm sociaal persoon, maar als ik dex op heb dan lijkt het alsof ik niet meer zo neig naar contact met mensen, ik wil dan liever alleen zijn, ik voel me ook anders dan normaal. Het is alsof ik mijn Intuïtie/gevoel/bindng met andere mensen niet meer werkt...ik kan het niet goed omschrijven maar ik isoleer me dan echt en word passief in sociale gelegenheden...dit is zo rot. Hebben jullie dit ook? Ik heb ook ritalin gebruikt, dat is zeker niks voor me, en ook welbutrin, maar ik werd er nog meer passief van en voelde me ook heel licht in mijn hoofd. alle hulp is welkom...ik ben ten einde raad
13-09-2017

ADD

Dexamfetamine 29 juni 2017. Ik ben nu 31 jaar en sinds dat ik me kan herinneren kamp ik met concentratieproblemen en uitstelgedrag. Sinds mijn 18e heb ik last van depressieve episodes waar ik al veel verschillende antidepressiva's tegen heb geslikt. Vorig jaar waren mijn depressie gevoelens wat afgenomen waarop mijn psychiater voorstelde een keer te experimenteren met medi[lees meer...]catie tegen de ADD die ik waarschijnlijk heb. Ik ben 1.60 en weeg 48 kilo dus startte met 5 Mg twee keer op een dag. Hier voelde ik niets van. Toen ik 7,5 Mg per keer probeerde voelde ik een licht verschil maar toen ik startte met 2 keer op een dag 10 Mg voelde ik bizar veel verschil op allerlei vlakken. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten. Als eerst is het gevoel super fysiek. Mijn hart begint sneller te kloppen en het lijkt alsof ik kan voelen dat mijn bloed sneller door mijn lichaam wordt gepompt. Er ontstaan een soort fijne (drugsachtige) tintelingen in mijn handpalmen en onder mijn voetzolen. Ik begin sneller te ademen en kan me met geen mogelijkheid ontspannen, maar eerlijk gezegd bevalt dat me wel omdat ik op deze manier niet kan vervallen in sloom zijn en uitstelgedrag. Mensen omschrijven mij vaak als extravert en enthousiast. Eigenlijk voel ik mij eerder introvert. Ik laad pas op als ik alleen ben en ik vind sociaal contact al snel vermoeiend. Op het moment dat de Dexamfetamine in slaat na ongeveer een uur na innemen, voel ik me meer die persoon hoe ik overkom op veel mensen. Ik heb meer plezier in sociaal contact. Voel me zelfverzekerder en energiek. Voel me sterk en alsof ik heel veel energie heb. Dit klinkt ideaal maar het is tegelijk ook best uitputtend. Door dat fysieke gedeelte waar mijn hart als een bezetene klopt, ik een droge mond heb, meer energie voel dan ik in werkelijkheid heb en mezelf daarom misschien uitput / over m'n eigenlijke grenzen heen ga. En omdat mijn gedachtes gaan als die bal in een flipperkast. Best intens. Maar als ik het vergelijk met de slome, nergens aan toe komende persoon die ik zonder vaak ben, is dit in ieder geval een stuk levendiger en ben ik achteraf trotser op mezelf en op wat ik gedaan heb. Dit kan zorgen voor een opwaartse spiraal als ik verder wel goed voor mijn lichaam zorg. Dus niet te weinig slaap door de Dex te laat te nemen. (Ik slaap überhaupt erg slecht als ik Dex op heb. Maar dat is nog erger als ik het na 16:00 neem). En wat ook nog het vermoeden waard is; normaal ben ik best een warm en fysieke partner. Zodra ik Dex op, heb heb ik vrijwel geen behoefte aan kroelen.
09-09-2017

ADD

Al aantal jaren slik ik dit medicijn (10mg). Op de middelbare school was dit voor mij een super medicijn (cijfers gingen van 3 naar 9) super geconcentreerd en ik kan me eindelijk helemaal afsluiten en had minder uitspattingen en voelde mindere persoonlijke aanvallen. Nadeel: ook mijn omgeving merkte dat ik helemaal in mijn eigen wereldje zat en had ik mindere emoties. Rond[lees meer...] de leeftijd 20/21 (nu) slechte ervaringen met het medicijn. Veel bijwerkingen zoals oog-migraine, enorme gewrichtspijn (terwijl ik zeer sportief ben), heel weinig slaap (soms angst voordat ik ga slapen), lusteloos en taken uitvoeren ZONDER medicijn lukken mij niet (voor mijn gevoel). Ook last van keel die dicht geknepen zit. Soms neem ik 2 a 3 medicijnen per dag en voel ik irritatie in mijn rug op een bepaalde plek. Vooral het laatste baart mij zorgen.. Het medicijn beviel me jaren goed, en nu nog steeds.. taken/tentamens leren gaat helemaal goed met hoge cijfers. Maar de bijwerkingen zijn nu zo enorm geworden dat ik er gewoon naar van wordt. Terwijl ik niet zonder het medicijn wil leven (misschien licht verslaafd?)

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1854)
Depressie (1550)
Angst & paniekstoornis (1327)
Hoge bloeddruk (1058)
ADD (514)
Depressiviteit (491)
Astma (429)
Angststoornis (415)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!