ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

17-05-2022 | Man | 20
ADD
Nu na de eerste week 5 mg twee keer per dag, op advies naar 10mg twee keer per dag (beginnersdosis). Eerste week met twee keer 5mg ging top, maar nu sinds die 10mg echt extreme nervositeit en alles wat daarbij komt kijken. Verlegen, niet uit mijn woorden komen, zweten en trillen is hier allemaal onderdeel van. Bovendien heb ik het gevoel dat ik minder goed uit mijn woorden[lees meer...] kom. Zodra ik thuis kom en het is uitgewerkt een soort leeg verdrietig gevoel en soms hoofdpijn. Ook heb ik het gevoel dat ik tijdens de werking een soort letterlijke tunnel visie heb met mijn ogen, waarbij mijn perifere visie erg wordt verminderd. Ik wacht het nog even uit aangezien ik pas in mijn tweede week zit, binnenkort gesprek met arts hoe alles gaat...

13-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn stemming een stuk beter is als ik het slik. Ook ben ik minder snel overprikkeld waardoor ik meer kan doen op een dag en is het wat rustiger in mijn hoofd. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb ook geen last van rebounds. Helaas doet het voor de bevordering van mijn concentratie en motivatie niet zoveel, ik heb wel iets mee[lees meer...]r concentratie maar niet zoveel als dat ik zou willen. Ik heb ook methylfenidaat geslikt en daarbij had ik een veel betere concentratie, maar ook veel meer bijwerkingen.

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

Wellbutrin XR

01-05-2022 | Vrouw | 46
bupropion
ADD
Ik kan voor het eerst in jaren gewoon helder denken. Wat een verschil. Ik ben een ander mens. Ik kreeg brain fog na het overlijden van mijn echtgenoot. Ik dacht lang dit is rouw of depressie. Maar ook al kon ik de draad weer opnemen en weer gelukkig zijn. Die brain fog bleef. Ik vond dat zo frustrerend. Maar dat was dus op 2 dagen opgelost. Wondermiddel.

28-04-2022 | Man | 26
ADD
Mensen die starten met deze medicatie pas op! Na 7 weken ben ik acuut gestopt. Het begin was redelijk maar na verloop van tijd werd ik steeds angstiger nerveus kreeg last van paniekaanvallen waardoor ik onbewust sociale situaties ging vermijden en een soort sociale fobie heb ontwikkeld. Nu ik gestopt ben merk ik dat dit medicijn z’n sporen heeft na gelaten.. terug bij af [lees meer...]dus. Denk a.u.b 2x na voordat je hieraan begint. Iedereen is anders maar de reacties liegen er niet om.

26-04-2022 | Man | 41
ADD
Helaas eind 2019 over moeten stappen naar Tentin/Amfexa, sindsdien is het een groot drama. Medicijn ondersteund totaal niet meer, en lijkt zelfs mijn AD(H)D klachten te verergeren!

Amfexa

22-04-2022 | Vrouw | 34
ADD
Ik wil graag even een tegengeluid laten horen. Ik leeds dat veel mensen niet tevreden zijn met Tentin, en dat ze hun vorige dexamfetamine fijner vinden. Ik juist niet ! Bij de vorige vroeg ik mij weleens af of het wel werkte terwijl Tentin zonder twijfel werkt. Ik voel me energiek, socialer, kan mij beter toezetten op werk en (misschien is dat nog het fijnst) pieker ik vee[lees meer...]el minder. Ook op het eind van de dag als het uitgewerkt is, voel ik mij goed omdat ik een veel productievere dag heb gehad. Weliswaar ben ik dan iets chaotischer, maar niet minder gelukkig. Uiteraard verschillen alle mensen heel erg. Daarbij scheelt het misschien dat ik nooit echt last heb van prikkels van buitenaf maar vooral van mijn eigen gedachten. Ik had altijd neiging om heel lang te blijven hangen in negatieve (overfocussed add?) dat is met Tintin een stuk minder. Wel moet ik meer dan met de oude Dex opletten met alcohol, als ik meer dan 2 glaasjes drink dan voelt het de volgende dag alsof ik een zuipfestijn heb gehouden.

Strattera

21-04-2022 | Man | 27
atomoxetine
ADD
Gebruik dit middel nu circa een half jaar naast dexamfetamine voor ADD klachten omdat de dexamfetamine steeds opgehoogd moest worden en uiteindelijk niet meer toereikend was. Toen Atomoxetine gestart naast een onderhoudsdosering dexamfetamine (2x daags 5mg). Ik merkte vrijwel meteen verschil, meer rust in mijn hoofd en beter in staat om overzicht te houden. Toen besloten o[lees meer...]m de atomoxetine op te hogen en dexamfetamine af te bouwen. Bij ophogen kreeg ik echter meer bijwerkingen m.n. bij 80mg 1x daags. M.n. ogeveer 40min na inname misselijkheid, zweten en soms ook hartkloppingen. Dat werd na verloop van tijd wel minder maar bleef een vaag ongemakkelijk gevoel ervaren na inname wat moeilijk te plaatsen is. Daarom gekozen om 2x 25mg in te nemen 's ochtends met een uurtje tussen beide capsules. Dat loste het probleem voor mij op en ik ben en blijf erg tevreden over het effect. Wel is het middel slecht te combineren met alcohol, de katers en bijwerkingen zijn erger de dag na het drinken.

12-04-2022 | Man | 48
ADD
TEVA (goedkoop is duurkoop) op advies psychiater, zorgverzekeraar en regering, het middel werkt niet! Of onvoldoende en heeft bijwerkingen, hartkloppingen en hoge bloeddruk 154 over 126 (norm 128 over 88 en hoge hartslag 86 (normaal 68) Bij verhoging meer bijwerkingen zoals; gedachtes buiten mijzelf, primaire reacties bijvoorbeeld verbale agressie in het verkeer.

07-04-2022 | Man | 26
ADD
Ben gestopt met Methylfenidaat, omdat dit medicijn mij niet meer het gewenste effect gaf. In overleg met mijn behandelend arts overgegaan op dexamfetamine van Tentin. De reacties op internet waren niet veel belovend, maar wil toch alle medicijnen een kans geven. De 1e dag beviel goed! Het werkte rustig in en voelde me vrolijk en gemotiveerd al voelde ik me een ongeleid pro[lees meer...]jectiel.. ik hield er rekening mee dat het medicijn moet wennen en dat waarschijnlijk een korte bijwerking was. Na de 1e week iom de arts de dosis verhoogd. Dit ging goed echter na een paar dagen begon de ellende: droge mond handen en gezicht ondanks het vele drinken. Alle ADD klachten namen toe continu een honger gevoel en voelde me verward overmatig zweten steken in mijn hart. En voelde me compleet contact gestoord. Kortom wat een troep! Ik overweeg het nog een kans te geven met een Verlaagde dosis van 3x per dag 5 mg, als dit niet werkt neem ik graag afscheid van deze rotzooi.

Elvanse

03-04-2022 | Vrouw | 18
lisdexamfetamine

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken

25-03-2022 | Man | 26
ADD
1 jaar geleden heb ik kennis mogen maken met het medicijn methylfenidaat van farmaceut Mylan. Eerst de kortwerkende en na een tijd de retard. Ik deel mijn ervaring over de retard ( langwerkend ). Het medicijn heb ik in totaal 1 jaar gebruikt. Circa de eerste 6 maanden voldeed de methylfenidaat aan mijn verwachtingen ik werd er rustig van zoals ik het zelf test omschree[lees meer...]f eindelijk een “flatline” in mijn hoofd. Ik had overzicht kon mijn werk weer fatsoenlijk afmaken en had geen last van bijwerkingen. Na verloop van tijd voelde ik steeds vaker dat oude patronen weer op de voorgrond traden tics, rusteloos, veel op mijn telefoon, impulsiviteit, vaker alcohol drinken, chagrijnig, oogcontact vermijden, maar het ergste van alles ik voelde me leeg.. het was alsof het medicijn omplaats van rechts om het ineens links om werkte en daarom het tegenovergesteld effect had. Omdat ik al een tijd dit medicijn gebruikte had ik niet direct in de gaten dat het aan de medicijnen lag. Heb hiervoor dan ook eerst even alle oorzaken op een rijtje gezet en weg gestreept en alleen de medicatie bleef over. In overleg met mijn behandelend arts heb ik besloten om te stoppen met mehylfenidaat en te starten met Dexamfetamine van Tentin 3 x 2x 5 mg. Wat een wereld van verschil met methylfenidaat rust, een goed humeur structuur en geen leeg gevoel! .Wel moet ik erbij vermelden dat ik nog in de opbouw fase zit en daarom wat bijwerkingen ervaar wetende dat alle psystimulantia in de beginfase tijd nog hebben om te wennen.

Amfexa

18-03-2022 | Man | 46
tintin amfexza werkt niet

17-03-2022 | Vrouw | 20
ADD
Ik vind het fijne medicatie ondanks de bijwerkingen. Ik heb zelf andere medicijnen gebruikt maar kreeg daarvan erg veel last van depressieve bijwerkingen. Bij tentin zijn het momenteel vooral fysieke lasten zoals, helemaal geen eetlust ik eet van mezelf erg veel maar zodra ik aan me medicijnen zit kan ik de hele dag niks eten daar word je dus pittig vermoeid van. Verder la[lees meer...]st van zweet tril handen en nog wat andere dingetjes maar ik ervaar ook juist GOEDE dingen zoals veel meer lichamelijke energie kan meer dingen tegelijk doen en kan wat makkelijker dingen onthouden. Ik denk dat de bijwerkingen er vooral aan licht dat ik nog bezig ben met de goede dosering vinden. Ook vind ik het lastig als het uitwerkt savonds ik in één klap klaar ben 0 energie of juist heel veel praten en herhalen van zinnen. En redelijke hoofdpijn en misselijkheid. Verder hoop ik dat iemand mij kan helpen met de volgende VRAAG ik krijg het niet duidelijk gevonden qua verzekering van de tentin hoe zit dat bij jullie.

11-03-2022 | Vrouw | 27
ADD
Na methylfenidaat en ritalin, ben zeer te spreken over dexamfetamine. Ik slik het al een paar jaar. De psychiater schreef mij 2x daags 2 tabletjes voor maar omdat vergeetachtigheid een van mijn grootste valkuilen is, heb ik dit zelf opgebouwd naar 's ochtends 4 tabletjes. Dit werkt erg goed voor mij maar als ik het een dagje vergeet in te nemen ben ik de hele dag ontzetten[lees meer...]d vermoeid en wil ik eigenlijk alleen maar liggen en iets gaan kijken op de tablet. Als ik de medicatie dus niet vergeet voel ik mij verder prima.

10-03-2022 | Vrouw | 26
ADD
Sorry dat ik dit meld hoor maar wil mensen waarschuwen die gevoelig zijn voor medicatie. Ik heb het vandaag ingenomen en heb serieus de ergste dag van m’n leven gehad. Continu extreem opgejaagd, heel erg neerslachtig, druk op het hoofd, verward, angstig en moe. Ik gooi het meteen in de prullenbak.

21-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ik gebruik al sinds mijn 9e dit medicijn maar de laatste jaren heb ik last van vervelende bijwerkingen

Ritalin

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ritalin werkte voor mij eerst wel prima, maar naarmate ik ouder werd (14 naar 18) werkte het steeds minder goed en had ik meer last van bijwerkingen. Het laatste jaar dat ik het gebruikte waren de bijwerkingen zo hinderlijk dat ze het positieve effect overschaduwde.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Echt ontzettend blij met dit medicijn. Ik zat eerst 5 jaar aan de ritalin en ik ben nu eindelijk op iets anders. Dexamfetamine werkt voor mij veel beter dan methylfenidaat. Minder zware bijwerkingen en ik voel me gewoon heel fijn als ik het neem. Ik voel me nu goed en positief als ik het neem, in plaats van de depressieve gevoelens die ik van ritalin kreeg. Als jij aan de [lees meer...]methylfenidaat zit en het niet goed werkt raad ik tentin zeker aan

29-01-2022 | Vrouw | 19
ADD
Merkte geen effecten van dit medicijn! Wel hartkloppingen en een zwaar verminderde eetlust. Letterlijk alleen maar bijwerkingen!

Concerta

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

Brintellix

07-01-2022 | Man | 46
vortioxetine
ADD
Het medicijn geeft een soort ruimte in je hoofd die ik nog niet eerder meegemaakt heb, dit zonder bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met Methylfenidaat, het enige is dat ik de druppels gebruik voor de dosering en die zijn onuitsprekelijk verschrikkelijk qua smaak. Druppels zijn wat beter te doseren en de afgrijselijke smaak zorgt in ieder geval dat ik het om de ju[lees meer...]iste redenen inneem.

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Was voor mij niet het juiste medicijn.

Dexamfetamine

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Tentin werkt voor mij een stuk fijner dan de 2,5mg tabletjes! Ik neem het nu consistent 2 keer per dag in. Merk enorm verschil met als ik het niet inneem. Heb dan veel minder overzicht, ben snel geïrriteerd omdat alles me te veel is, en ik loop rond 'als een kip zonder kop' (woorden van m'n baas). Maar nu dus niet meer. Helpt me echt enorm!

10-12-2021 | Vrouw | 25
ADD
Ik heb verschillende medicatie doseringen moeten uitproberen omdat het bij vrijwel alle doseringen van Tentin totaal misging. Geen woorden voor. Hoe kan een fabrikant dit soort rotzooi produceren? Moodswitch die je van dit ‘medicijn’ krijgt is niet te bevatten. Overprikkeld, opgejaagd gevoel, concentratie is vreselijk, non-verbale communicatie met mensen en details me[lees meer...]rk je immers bijna niet op. Je wordt een soort van ‘zombie’. Dieptepunt was echt het neerslachtig gevoel en wanneer je denkt dat het beter is om een paar dagen uit te stellen zijn de uitwerkingsverschijnselen net zo erg. Bij de behandelaars het probleem aangegeven maar die trok mijn diagnose in twijfel. Waarom moet er winst gemaakt worden over de gezondheid van mensenlevens? Zieke systeem.

05-12-2021 | Man | 54
ADD
Geen overzicht, chaos in mijn hoofd

Concerta

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Methylfenidaat (verlengde afgifte) kreeg ik voorgeschreven ter onderdrukking van ADD symptomen. Hoewel de focus beter werd werd ik wel onrustig en zelfs een beetje angstig. Ook mijn hartslag ging flink omhoog. Hierna ben ik overgestapt op lisdexamfetaminedimelylaat 30 mg (Elvanse). Voor mij persoonlijk een wereld van vesrchil en een enorme verbetering.

Elvanse

02-12-2021 | Man | 46
lisdexamfetamine
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2745)
Depressie (2200)
Angst & paniekstoornis (2187)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1157)