ISO 27001

ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Dogmatil 1 3
Zyprexa 1 3
Rivotril 1 4
Clonidine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

20-01-2019

Dogmatil (sulpiride)
ADD

Nog iemand gebruik sulpiride lage dosis ADHD angst
15-01-2019

ADD

Onze dochter heeft deze medicijnen 2 maanden gebruikt voor ADD. Achteraf hebben we geconstateerd dat het geholpen heeft in haar leerprestaties, maar thuis (als de medicijnen uitgewerkt waren) was ze niet te houden en een totaal ander kind. Door deze medicijnen is ze agressief geworden, angstaanvallen gehad, hele heftige nachtmerries gehad en kon zij moeilijk in slaap valle[lees meer...]n. De angst en wanhoop zag je in haar ogen. Heel erg heftig
14-01-2019

ADD

Werkt super goed! Zorgt ervoor dat ik alle prikkels beter kan onderscheiden en helpt met het prioriteiten stellen.
08-01-2019

ADD

welbutrin wordt voorgescheven bij depressie en het helpt bij adhd/add. Qua depressie geen resultaat, voor adhd wel een beetje. Ik kon me iets beter focussen en was minder snel afgeleid. Wanneer ik een dag vergat in te nemen altijd hoofdpijn gedurende een aantal uren. Bij regelmatig gebruik ook soms hoofdpijn. Geestelijk was de sexlust aanwezig, maar kon er niet veel mee do[lees meer...]en omdat het erg veel moeite kostte om een erectie te krijgen. Nu 2 maanden gestopt met gebruik en erectie is weer beter.
30-12-2018

ADD

Het helpt erg goed met mijn ADD klachten. Ik kan meerdere activiteiten op een dag plannen, wordt niet elke dag meer brak wakker en heb het gevoel weer controle te hebben over mijn leven. In contrast met wat wel eens beweerd wordt, word je er geen zombie van en blijf je gewoon je zelf. Anderen zullen wel opmerken dat je minder rommel achterlaat en meer aandacht voor ze hebt[lees meer...] :-)
22-12-2018

22-12-2018

ADD

Graag wil ik mijn ervaring delen in de hoop dat anderen daar baat bij hebben. Het gaat met name over de wisselende werking en dat op den duur de werking afneemt. Het medicijn slik ik officieel voor mijn add maar voor mij werkt het ook tegen somberheid. Naast de dex slik ik tevens venlafaxine 150mg tegen een depressie en angstklachten. De dex geeft daarin het laatste ma[lees meer...]ar cruciale zetje. Het geeft mij niet per definitie rust want als ik teveel op de hals neem en teveel bezig ben dan wordt ik erg zenuwachtig en onrustig. Doe ik het rustig aan dan komt de werking tot z'n recht. Je eigen lichaam maakt logischerwijs zelf dopamine/nor-adrealine aan in een bepaalde verhouding dat afhankelijk is van de situatie waar je in zit. En ja, dat is bij ieder mens weer een beetje anders.. Heel kort door de bocht, dex verhoogt deze stoffen (niet gelijkmatig). Wellicht hebben mensen er baat bij wanneer ik zeg dat gedrag een belangrijke rol speelt bij de werking van het medicijn. Jaren geleden werkte dit medicijn niet goed en nu wel. Ik vermoed dat het voornamelijk aan mijn gedrag ligt maar de invloed van de overige medicatie kan natuurlijk ook een rol spelen. Maar nu het addertje onder het gras waarvan ik vermoed dat heel veel mensen hier onbewust last van hebben. De werking neemt geleidelijk af... Ik kan hier alleen vanuit mijn eigen ervaring praten maar voor mij is dit een groot ding. Met het addertje onder het gras bedoel ik niet direct de werking die afneemt maar de reden ervan. Voor mij is het overduidelijk dat dex de kwaliteit van mijn slaap beinvloed. Niet meteen voelbaar en ook niet na twee weken. Langzaam sluipt dit er bij mij in en ik merk het alleen als de werking afneemt en de bijwerkingen toenemen. Bij een (of twee) nacht doorhalen en het drinken van een koffie geeft voor mij een soortgelijk effect dat ik ervaar na 2+maanden bij het slikken van de medicatie. Je bent wel iets meer wakker maar geforceerd. Wanneer mensen last krijgen van een verminderde werking, wat ik regelmatig lees, zou je erover na kunnen denken (en in doktersoverleg!!) om een paar dagen of langer te stoppen. Observeer wat je voelt die dagen. Voel je je uitgeblust en moe, dan zou dit een reden kunnen zijn. Als laatst wil ik zeggen dat een goede nachtrust ongelooflijk belangrijk is. Veel ziektes en kwalen worden al gelinkt bij langdurige slaaproblemen. Dit is het addertje onder het gras waar ik het over heb en wat ik ervaar bij mezelf wanneer de werking minder wordt. Op het moment van schrijven realiseer ik mij dat ik ook maar een kleine pauze in moet lassen. Bah geen zin in.
19-11-2018

ADD

Na een tijdje Concerta gebruikt te hebben waarbij ik enorm veel bijwerkingen heb ondervonden, ben ik overgestapt naar Dexamfetamine. Door de hoog ingestelde hoeveelheid van het vorige medicijn ben ik ook met Dexamfetamine hoog gestart, heb ik het afgebouwd maar kwam door gewenning en gebrek aan beweging ( na een ongeluk, revalidatie en flinke toename van lichaamsgewicht) ,[lees meer...] mijn lichaam in de war en wist ik niet meer wat ik er mee moest doen. Ik ging steeds meer nemen maar had niet meer het gewenste effect. Toen de zorgverzekering het ten slotte ook niet meer ging vergoeden ben ik op aanraden van de psychiater overgestapt naar Wellbutrin en heb er verder nooit meer iets bijgenomen.. Sinds die tijd heb ik meer rust ervaren, verdwenen de bijwerkingen en dat ervaar ik tot de dag van vandaag zo. Stabiliteit dus..
19-11-2018

ADD

ADD & paniekaanvallen.. Na de diagnose ADD / Paniek en angststoornissen , heb ik het medicijn Concerta voorgeschreven gekregen. Hierbij ondervond ik flink wat bijwerkingen zoals slapeloosheid, enorm gewichtsverlies, vele prikkels die versterkt werden en problemen aan huid en gebit. Ik ben toen overgestapt naar DEXAMFATAMINE en heb dit lang gebruik naar tevredenheid, ech[lees meer...]ter toen mijn gewicht toenam , betaling door de zorgverzekering was vereist ben ik als alternatief Welbutrin gaan nemen. Het medicijn is geen oppeppende of verdovende drug zoals die andere wel waren, geeft geen bijwerkingen in emoties, lichamelijke klachten en slapen gaat juist makkelijker. Wel heb ik mijn patroon van eten aangepast en ben regelmatig erbij gaan sporten.. tot nu toe een goede combinatie voor mij.
07-10-2018

Sint Janskruid (hypericum)
ADD

Om mijn negatieve gedachte stroom te verminderen dit kruid aangeboden van de psycholoog. Hierdoor meer rust in gedachtes te kunnen krijgen en en minder negatief te denken. Hielp alleen de eerste dag na de vorige dag er smiddags mee begonnen te zijn. 2e dag had het effect. een licht dizzy gevoel. Beetje High in de auto naar mn werk aan het rijden. Gedachte stroom was di[lees meer...]e dag aanzienlijk minder en alles leek niet zwaar meer qua waarde. Alles was wel oke qua lading en gevoel. De dagen erop niet meer hetzelfde gevoel gekregen. Wel leek alles nog moeizamer te gaan die weken erop. Niet echt een effect meer gemerkt daarna.
04-10-2018

ADD

Eerst ging er een wereld voor me open. Werd er zeer actief van en was mij ineens van alles bewust. Helaas ook dingen uit het verleden en dat was schrikken. Dit medicijn doet geen wonderen, je verandert als mens. Mensen pas er mee op!
01-10-2018

ADD

Werkt goed voor concentratie op school, zorgt er wel voor dat ik vaak verdrietig ben en negatief zelfbeeld krijg.
30-09-2018

ADD

Ik slik nu een aantal maanden dexamfetamine voor mijn ADD. Van te voren, na ritalin geprobeerd te hebben, heel erg sceptisch. Van ritalin veel bijwerkingen, zombiegevoel en veel te snel uitgewerkt met een mega rebound. Toch dex geprobeerd en wat een wereld van verschil. Ik slik 3x 10 mg om de 4 uur en voel me er echt goed bij. Ik voel me echt 100% mezelf en wil niet meer a[lees meer...]nders. Geen bijwerkingen! Mijn bloeddruk en hartslag zijn volgens de psychiater zelfs iets verlaagd (en die waren al goed). Alleen de eerste week heb ik een lichte eetlustvermindering ervaren maar niet zo erg dat ik niet kon eten. Die bijwerking is overigens verdwenen na 1 a 2 weken gebruik. Alle voordelen op een rijtje: - Ik pieker minder/zit minder in mijn hoofd; Zorgt er o.a. voor dat ik mijzelf meer naar buiten kan richten, socialer ben, beter naar mensen luister en geïnteresseerder overkom. Het maakt mij meer hoe ik wil zijn en ik ben daar gelukkiger van geworden. - Minder snel afgeleid; Zorgt er voor dat mijn ogen niet alle kanten op schieten als ik met iemand praat. Ook dat ik op straat (of ergens anders) kan lopen zonder het gevoel te hebben dat ik continu word aangestaard door alle mensen (prikkels) om mij heen. En dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat ik me zelfverzekerder voel en dus ook weer gelukkiger. Zonder dit medicijn kon ik uren proberen te focussen op een taak, met name iets proberen te lezen voor school of studeren/opdrachten maken, maar was ik om de minuut afgeleid en nam ik pauze. Of lukte het sowieso niet. Nu moet ik nog steeds mijn best doen om te focussen, maar lukt het wel als ik het probeer. Dit maakt mij het mogelijk om efficiënter met mijn studie bezig te zijn en boeken te kunnen lezen. Het gaat nog steeds niet vanzelf maar de moeite die ik doe om een taak uit te voeren wordt tenminste beloond. Het maakt mij een actiever mens en ik heb meer zin in dingen. Al met al een topmiddel en zeker het proberen waard!
27-09-2018

ADD

Na een lange periode van testen met verschillende medicatie (Methylfenidaad in verschillende dosissen en zowel langwerkende als kortwerkend) uiteindelijk ook dextro-amfetamine mogen testen. Veel over gelezen online en zeker bij add veel positieve verhalen over gevonden. Toch was het binnen een week vrij duidelijk dat dit het voor mij niet was. Veel bijwerkingen en de posi[lees meer...]tieve werking bleef veel meer op de achtergrond dan dat dat bij de Methylfenidaad het geval was. Snel weer terug naar de Methylfenidaad waar ik ook positief over was maar ook veel bijwerkingen bij had, mede daardoor ook mijn nieuwsgierigheid naar de Dex. Een paar weken later weer getest met de Dextro-amfetamine die ik toch nog had liggen. Nu een wereld van verschil met de eerste testweek! De bijwerkingen die in de eerste testweek erg op de voorgrond aanwezig waren (droge mond maar nog erger: enorme eetlust vermindering en moeite met in slaap komen) waren nu ineens veel verder weg! Ook had ik nu een veel positievere en duidelijkere werking van het medicijn zelf. Ik word er in mijn hoofd echt een stuk rustiger van. Voel me bijna een junk, zo fijn kan ik me er bij voelen. Nu gebruik ik overdag het liefste de Dextro-amfetamine en schakel ik over in de avond op de Methylfenidaad (kortwerkend) omdat deze bij mij na een uurtje al is uitgewerkt en ik er nog gewoon op kan slapen..... nooit tegelijkertijd maar altijd na elkaar om een zo goed mogelijke overlap of aansluiting te zoeken. Wel ervaar ik nog steeds verschil in werking tussen de twee medicijnen. Allebei hebben ze zo hun eigen voordelen... Mocht je vragen hebben, stel ze me gerust! Ik merk dat de meeste mensen de diagnose ADHD hebben waar ik me met mijn ADD nog wel eens ‘alleen’ in voel....
27-09-2018

Sint Janskruid (hypericum)
ADD

Ik gebruik het middel om somberheid te verhelpen. Bij mij is dat een neveneffect van AD(H)D. Van concerta viel ik enorm af en ging mijn bloeddruk en hartslag in rust enorm omhoog. Het middel werkt voor mij uitstekend. Ik voel me niet meer somber en ervaar de dingen in het dagelijks leven meer als uitdaging dan als probleem. Geen enkele bijwerking voor mij
26-08-2018

Paroxetine (paroxetine)
ADD

Mijn ervaring is .... Ik kan niet meer zonder en staat positieve in t leven 😊 Dus lang leve de paroxitine 😁
21-08-2018

ADD

Ik gebruik nu ruim 10 jaar methylfenidaat, sinds een jaar of 3 merk ik dat ik veel instabieler ben geworden, kortom oude gewoontes steken de kop op. Ik heb om onder andere deze redenen ook een hogere dosering gekregen 5x 25mg per dag, ( en nee ik weeg geen 125kg , integendeel , ik weeg 65kg bij een lengte van 1.82m) dat is dus het volgende punt waar ik tegenaan loop, ik b[lees meer...]en vrij lang en door de verminderde eetlust ( al moet ik zeggen dat ik nog best goed eet omdat ik eet voor ik mijn medicatie inneem) en ritalin verhoogd de stofwisseling ook aardig en ik eigenlijk ook graag af en toe sport ik gewoon afval. Met als gevolg dat ik tegenwoordig maar extra nutridrinks erbij neem. Moet niet gekker worden. Ook heb ik last van het fenomeen van renauld, bloed trekt weg uit mijn vingers en/ of tenen , vermoeidheid, depressieve momenten ( gelukkig heb ik mezelf vrij veel geleerd en kan ik er redelijk mee om gaan) , angst etc. Ik ben redelijk klaar met dit onbehagelijke gevoel en heb binnenkort of een gesprek met de psychiater ( mijn huisarts regelt normaal gesproken alles omtrent mijn medicatie) of bij de specialist in het radbout ziekenhuis. Na van alles geprobeerd te hebben ( concerta, dexamfetamine en andere zooi) vind ik het wel prettig om serieus genomen te worden wat betreft mijn klachten. Misschien klinkt het heel onlogisch als ik zeg dat ik eigenlijk heel erg tegen het medicijn ben , maar het wel slik. Inderdaad omdat ik nog geen ander alternatief heb gevonden. Sinds mijn zwangerschap 7 jaar geleden ben ik iets anders naar ritalin gaan kijken. Ik heb het om de volgende redenen niet gebruikt; vroeg geboorte, hersenafwijkingen, lichamelijke afwijkingen, en de dood tot gevolg. Zou het kindje wel " gezond " op de wereld komen dan moet het 2 weken in het ziekenhuis blijven om af te kicken. Dit in combi dat het onder de opiumwetgeving valt dus eigenlijk gewoon een drugs is, vraag ik me werkelijk oprecht af wat ik voor bende naar binnen werk, al ruim 10 jaar en wat de langetermijneffecten zijn. Ik bedoel het is best heftig spul. En daarnaast ben ik moeder van een prachtige zoon en hoop toch wel dat ik hem op mag zien groeien. ( ritalin kan ook de dood tot gevolg hebben) En ik vind ook dat medici er vrij laks mee om gaan, voor als het gaat om de controles, en bijwerkingen. Mijn ervaring is dat er erg gemakkelijk mee om word gegaan. Misschien klinkt het allemaal erg dramatisch maar ik denk dat de ernst van de bijwerkingen van dit medicijn nog steeds enorm worden onderschat . Wel wil ik zeggen dat ik er zeker ook ooit veel baat bij heb gehad, vooral de eerste jaren. Na dit hele betoog ben ik eigenlijk erg benieuwd of er mensen zijn die dezelfde mening hierover hebben of ook merken dat na lange tijd ritalin/ methylfenidaat te gebruiken er toch wat veranderd ..... Ik ben erg benieuwd.
18-08-2018

Rilatine (methylfenidaat)
ADD

Rilatine deed gewoon niéts bij mij. Geen nevenwerkingen, geen verhoogde concentratie, geen helderder hoofd, geen beter geheugen, niets.
18-08-2018

Strattera (atomoxetine)
ADD

Ik neem Strattera nog maar zes dagen, maar door mijn hooggevoeligheid voor medicijnen hoef ik geen drie maanden te wachten om effect te hebben. Vanaf dag 3 was ik helderder, meer gefocust en voelde ik mij ook happier hoewel ik geen depressie of zo heb. Het tobben is ook minder en ik ben pro-actiever. Naar werkprestaties is dit zeer significant: ik krijg dubbel zoveel afgew[lees meer...]erkt in een zelfde tijdspanne als er voor. Het is voor mij dus een immens verschil in mijn functioneren op zo'n korte tijd. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit blijft. Indien wel, dan heb ik éindelijk, éindelijk de juiste neurochemische ondersteuning gevonden! Helaas is de prijs voor mij onbetaalbaar om dit te blijven innemen. Een terugbetaling is volgens mij echt nodig voor de mensen die met rilatine of andere terug betaalde medicijnen niet geholpen zijn.
03-08-2018

ADD

Veel (vooral verschillende merken en werkingsduur en) methylfenidaat getest. Daaruit bleek dat het zeker een positief effect had maar ook dat de bijwerkingen best wel aanwezig waren. Na verschillende sterktes en merken langwerkende methyl geprobeert te hebben, ook de kortwerkende variant kunnen testen en deze bleek goed aan te slaan bij mij. Uit nieuwsgierigheid ook de dex[lees meer...]troamfetamine mogen testen. Dat bleek in eerste instantie geen succes. Het effect was niet sterk aanwezig en de bijwerkingen toch wel duidelijk merkbaar. Ik had vooral 'last' van de verminderde eetlust en dat zat me meer in de weg dan de positieve effecten.... Nu een maand later nog eens de dex getest en nu lijkt het overdag wel een wondermiddel! Ik heb bijna geen last meer van de negatieve bijwerkingen en kom met 2of 3keer op een dag innemen bijna een hele dag door wat met de methylfenidaat alleen lukt met zo'n 8 inname momenten(!) dus zeker positief! 😊 Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is dat ik me bewust duidelijker een stuk rustiger voel dan zonder de medicatie. Ik voel me daardoor zeer op mijn gemak en dat bevalt me wel... Ik sla soms ook gewoon een paar dagen over om niet afhankelijk te zijn of worden van medicatie maar ben er stiekem toch wel heel erg blij mee dat de mogelijkheid er wel is... Vragen worden altijd beantwoord dus stel ze gerust! Ik help je graag! 😊
29-07-2018

ADD

Beste lezer, ik gebruik al een paar jaar Ritalin. In het begin leek het een wondermiddel. Betere concentratie, mist trok op en een heldere koude beek stroomde door mijn hoofd. Ook betere stemming. In de loop der jaren lijken er meer negatieve bijwerkingen te zijn bij gebruik van Ritalin. Spontane geilheid, lichte misselijkheid en nervositeit. En een soort onnatuurlijk voel[lees meer...]end enthousiasme. En dat is erg jammer. En teleurstellend. Mijn smaak lijkt ook veranderd te zijn. Lust veel minder koffie dan voorheen. Mijn ogen zijn ook wat afgenomen, maar kan ook ouderdom zijn. Ik vind dat gevoelens wel echt moeten zijn, ook minder leuke, wat niet door Ritalin ondergesneeeuwd mag worden. Anders tast dit de creativiteit aan. Na innemen krijg ik wel wat energie, kjan echter zijn dat Ritalin op langere termijn mijn karakter matter heeft maakt. Verder vraag ik me af of Ritalin wel gezonde bestandsdelen voor mijn lichaam bevat. Want als het schadelijk is voor mijn lichaam is het mij niet waard. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Misschien is koffie met cafieëne beter recept dan Ritalin of ander medicijn op termijn.
04-07-2018

ADD

Ik denk dat het protocol was van de ggz maar gestart met de retard variant methylfenidaat (vertraagde afgifte) van verschillende fabrikanten (Mylan, Sandos en concerta) met allemaal een andere werking, effect en bijwerking. Werkten allemaal maar maximaal zo’n 3uur terwijl de bijwerkingen wel zo’n 6 uur aanhielden. Daarna op eigen verzoek ook nog getest met kortwerkende met[lees meer...]hylfenidaat van fabrikant Mylan in de hoop dat de bijwerkingen minder zouden zijn vanwege de kortere werkingsduur. Dat bleek ook zo te zijn.
04-07-2018

ADD

Een half jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Veel dingen vielen daardoor op z’n plaats. Uit nieuwsgierigheid naar het effect van medicatie via de ggz gestart met methylfenidaat langwerkende variant. De eerste keer weet ik nog goed want ik werd er erg rustig van in mijn hoofd. Helaas werkte deze variant niet erg lang en gaf in hogere doseringen veel vervelende bijwerking[lees meer...]en waardoor de drempel om in te nemen voor mij hoger werd. Ook de verschillende merken gaven allemaal een ander effect en resultaat. Mylan, Sandos, concerta allemaal getest in langwerkende vorm in 36mg en 54mg 2x op een dag waarmee ik de dag nog steeds niet helemaal door kwam. Na veel getest op eigen verzoek ook de kortwerkende methylfenidaat kunnen proberen. Eerst 5mg tabletten, maar al snel naar 10mg. Deze werkt voor mij redelijk snel al (na zo’n 30minuten) maar ook kort (ongeveer een uur) maar daardoor wel goed te doseren. Veel minder bijwerkingen dan de langwerkende variant en ook goed in de avond nog te gebruiken zonder dat ik last krijg om in slaap te komen. Helaas wel soms ruim 8 tabletten nodig voor een hele dag maar dat vind ik geen probleem meer omdat de positieve werking er toch duidelijk is en nu niet meer wordt overschaduwd door de bijwerkingen. Ook de Dexamfetamine nog geprobeerd maar deze gaf een sterkere bijwerking met veel mindere eetlust en een meer aanwezige droge mond. Ook het effect was wel aanwezig maar veel meer subtiel op de achtergrond, in combinatie met de 10mg kortwerkende methylfenidaat en een hele lage dosis dexamfetamine wel weer prettig waardoor ik een iets langere tijd tussen de pilletjes door kan laten zitten. Ik slik niet iedere dag, heb soms een paar dagen dat ik bewust geen medicatie neem maar vind het zeer prettig om wel als optie in te kunnen zetten. Dat zorgt er bij mij voor dat ik wel kan genieten in een redelijk druk restaurant of op een verjaardag of op een feestje waar ik voorheen toch echt veel moeite mee had en zeker niet genoot.
01-07-2018

ADD

Kreeg van de huisarts medikinet voorgeschreven ipv ritalin want ritalin voelde als een trein, zo snel gingen mijn emoties heen en weer en ritalin had bijwerkingen als hoofdpijn en boosheid. Medikinet werkt lang en houdt mijn humeur in balans, laat mijn dwanggedachten afnemen , zorgt voor een ‘ i dont give a fuck ‘ houding en ik voel me mentaal sterker plus een betere[lees meer...] concentratie en meer sociaal. En dat na enkele dagen.. wauw
29-06-2018

ADD

Ik zit nog in een proeftraject maar weet nu wel dat de kortwerkende variant voor mij wel het beste werkt. Ben al zeker een aantal maanden aan het testen maar uiteindelijk op eigen verzoek toch ook de kortwerkende variant kunnen en mogen testen. Deze is voor mij persoonlijk veel beter te reguleren dan de langwerkende variant en werkt ook nog eens beter. Met de langwerkende [lees meer...]methylfenidaat had ik een hoge dosis (2x 54 Mg mylan) en veel bijwerkingen. Met de kortwerkende methylfenidaat kan ik veel beter ‘sturen’ en zijn de bijwerkingen minimaal. Ook dexamfetamine geprobeerd maar helaas meer op de achtergrond dan de methylfenidaat voor mij. In combinatie wel weer heel effectitief overigens! 5mg Dex met 5mg methyl kortwerkend werkt perfect! Maar of dit ook oké is weet ik niet.... maandag (het is nu vrijdag) weer een afspraak....

ADD

Eerste paar weken last van bijwerkingen zoals hartkloppingen en slapeloosheid. Dit was na 3 a 4 weken uitgewerkt. (Dit is de periode dat nodig is om de medicatie in te laten werken) Artsen reageren soms raar dat GGZ mij wellbutrin xr heeft voor geschreven voor ADD maar het werkt wel. Ik wil wel op den duur naar een lagere dosis werken.

Citalopram (citalopram)
ADD

De psychiater van de GGZ heeft mij de Citalopram voor geschreven omdat ik steeds heel onrustig in mijn hoofd was. Had veel problemen met negatieve gedachten en had moeite keuzes te maken. Door de Citalopram is de drempel wat lager geworden en ik voel me een stuk beter sinds ik dit neem. Ik neem de medicatie niet meer in de ochtend maar in de avond anders kan ik namelijk ni[lees meer...]et slapen.

ADD

Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.

ADD

Voor mijn concentratieproblemen kreeg ik eerst gewone rilatine voorgeschreven zonder gereguleerde afgifte, maar door de pieken kreeg ik zeer veel bijwerkingen zoals misselijkheid en extreme nervositeit. De dokter heeft mij dan deze pillen voorgeschreven. Ik krijg nog steeds bijwerkingen, en vooral braakneigingen eenmaal de pil begint te werken (na een halfuur ongeveer), ma[lees meer...]ar na ongeveer 30 minuten tot 1 uur verminderen deze bijwerkingen sterk. De symptomen zijn alvast minder extreem dan bij de niet-gereguleerde afgifte. Wat me ook opvalt is dat deze medicatie ook inwerkt op je stoelgang (wat niet per se slecht is)
18-06-2018

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2029)
Depressie (1676)
Angst & paniekstoornis (1459)
Hoge bloeddruk (1147)
ADD (550)
Depressiviteit (519)
Astma (461)
Angststoornis (454)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!