ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Tranxene 1 5
Zyprexa 1 3
Rivotril 1 4
Clonidine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

07-03-2017

ADD

Na lang geen medicatie gebruikt te hebben voor mijn add om omstandigheden toch ermee begonnen. Vanalles geprobeerd en toen dex gekregen. In het begin weinig eetlust gehad en het is even goed zoeken naar de juiste hoeveel/inname, maar neem ze nou in om de 4 uur. Het brengt bij mij een rust met zich mee en een bepaalde controle over mijzelf. Heb altijd heel veel moeite geha[lees meer...]d om normaal met mijn geld om te gaan. En ben ook altijd gevoelig geweest van gokken en drugs! Sinds ik de juiste dosering heb gevonden gaat alles mij een stuk beter af. Zou goed dat de buitenwereld wel eens aan mij vraagt hoe ik zo verandert ben. Ik ben er van overtuigd dat dit door de dex komt, die brengt mij een bepaalde grip in het leven die ik nooit heb gehad. Het enigste nadeel is de rebound en soms slaap ik slecht (ben nog aan het uitvogelen tot hoe laat ik ze kan pakken). Voor de rest ben ik heel dankbaar voor dit medicijn!
28-02-2017

ADD

Rond mijn 26 al niet helemaal lekker in mijn vel. Werk zat vaak tegen en was negatief. Inmiddels ben ik nu bezig met mijn 3de psycholoog, ik ging heen voor een depressie. Tijdens het onderzoek kwamen we er achter dan ik ADHD heb. Dit verklaard een hoop voor mij. In het begin niet gekozen voor medicatie, maar na verhalen en ervaringen van anderen toch gestart. Ik merk wel d[lees meer...]at het rustiger in mijn hoofd is en mijn lontje naar mensen is een stukje langer geworden. Merk wel dat wanneer ik in de auto zit me sneller irriteer aan andere gebruikers. Dus daarin is mijn lontje weer korter geworden. Ik sport zeer regelmatig en had altijd rond de 60 slagen per minuut dit is nu 80 en soms hoger. Daar baal ik wel een beetje van. Ik ben nu wel meer bewust van mijn emoties wanneer het (als in relatie voorbij) tegen zit kan ik wanneer ik alleen ben zomaar in tranen uitbarsten. Dit is wel echt nieuw voor me en vind dit een rare bijkomstigheid. Vroeger kon ik die emoties beter in bedwang houden. De focus in mijn hoofd is wel lekker en ook de rust. Of ik het in de toekomst blijf gebruiken, kan ik nog niet zeggen. Ik zal over een maand weer mijn ervaring delen.
26-02-2017

ADD

2x p d 56 mg: 1 capsule 20 mg en een 36mg. Geen sterke effectiviteit. Wel sterke rebound. Moodswing was voor mij erg heftig en moeilijk te handelen. Ik ben overgestapt naar medikinet.
26-02-2017

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

Top fijn en prettig. Ik gebruik dit middel voor Add/Adhd. Ik merk een betere stoelgang. Dat is een echte plus. Goede concentratie en helder. Negatief: kaakspanningen drogemond eetlust problemen en wat downgevoel. Dit is voor mij echter niet problematisch. Ik slik het dagelijks. Getracht niet in het weekeinde te nemen, maar dat zorgde voor een nare eerste dag medicatie. D[lees meer...]uizelig emoties wiebelig. Ik ben blij met het medicijn. Concerta was voor mij minder effectief en mijn emoties waren uit balans. Ik ben pas op 45 jaar gediagnosticeerd met Add en AdHd. Wist ik dit vroeger maar en had ik de medicatie toen maar...
16-02-2017

ADD

Na de diagnose ADD van een jaar geleden begonnen met gebruik van Methylfenidaat. Begonnen met af en toe gebruiken om uit te proberen, toen het medicijn goed leek aan te slaan begonnen aan dagelijks gebruik. Sindsdien is het altijd een afweging geweest hoeveel ervan ik nou echt wilde gebruiken; de effecten waren uitermate positief - eindelijk de rust en concentratie om aan [lees meer...]dingen te beginnen die ik wilde of moest doen en ook af te maken, overzicht houden op alles en alerter (minder afwezig) - maar het voelde tegennatuurlijk om elke dag van die pillen te slikken. Ik gebruik sinds het begin dezelfde dosis (3xdaags 10 mg), en heb nog geen behoefte gehad om deze te verhogen. Bijwerkingen zijn bij mij verhoogde nervositeit, en soms iets te veel in een tunnelvisie zitten. Bij een lagere dosis heb ik dat niet , maar 5mg is te weinig en helaas zijn er geen pillen van 7.5 mg. Langwerkende worden niet vergoed door de verzekering, behalve de 'goedkope' versie van Concerta, maar deze deed bij mij meer kwaad dan goed helaas. Wel merk ik dat je bij langdurig gebruik enorm afhankelijk wordt van deze pillen. Als ik een dag zonder Ritalin gaat voel ik me enorm afwezig (nog erger dan voordat ik begon met ermee) en chaotisch. Wanneer ik wil stoppen met deze medicijnen gaat dat dus wat worden ben ik bang. Voorlopig blijf ik het in ieder geval gebruiken, omdat het over het algemeen heel goed werkt!
09-02-2017

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Ik heb dit medicijn ongeveer 2 maanden gebruikt. Ik had veel last van bijwerkingen. Ik kon nachten niet slapen, puur omdat mijn lichaam nog heel onrustig was door dit medicijn. Ik had ook altijd iets in mijn oog dat bonkt, maar ik dacht dat het niets ernstigs was. Tot op een nacht lag ik gewoon in bed en zag ik witte flitsen opeens uit het niets en elke keer dat ik mijn o[lees meer...]gen sloot trilde ze als een gek. Ik ben toen gestopt met mijn medicatie en had het later pas tegen mijn specialist verteld: Ik moest acuut stoppen. Ook had ik heel af en toe last van hartkrampen en ook dat rondom aders in mijn lichaam bonkte. Nu ik ben gestopt met het middel heb ik deze klachten niet meer en kan ik lekker weer slapen (: Maar tegelijkertijd was dit middel wel effectief. Het hielp mij erg goed met concentratie. Ik maakte ook een perfecte start op school. Mijn emoties waren wel wat vlakker, maar niet zo vlak als ik bij methylfenidaat had. Daarbij was ik minder angstig en had meer motivatie. Door dit middel werd ik nog meer in mezelf en had ik meer overzicht. Dat vond ik erg fijn. Alleen als het medicijn was uitgewerkt kreeg ik een terugval en was dan snel prikkelbaar, maar ook dat vond ik niet heel erg. Ik kon me wel niet concentreren op wat mensen zeiden, maar als ik zelfstandig aan het werk moest gaan kon ik me perfect concentreren. Dus het leerwerk, huiswerk enzovoort ging uitstekend.
03-02-2017

ADD

Sinds een aantal jaar de diagnose ADD. Eerst begonnen met ritalin en coaching. Hierdoor beter in mijn vel gekomen. Meer rust. Wel last van de rebounds. Toen we een kinderwens hadden in overleg met psyg overgestapt naar wellbutrin. Wat een verschil. Niet meer hele dag in de weer met medicatie. Wel iets mindere werking als methylfenidaat, maar totaal geen rebound of andere b[lees meer...]ijwerkingen. Toen ik dacht zwanger te zijn kon ik gelijk stoppen. Omdat ik de laagste dosering heb. In zwangerschap beduidend minder klachten. Ik voelde me erg fijn. Zelfs na 42 weken zwangerschap. Na zwangerschap weer verder met wellbutrin. Afgelopen jaar wat anders gaan proberen. Om te kijken hoe de werking was. Eerst concerta. Nou binnen paar maanden mee gestopt was gejaagd, vet geïrriteerd en ook last van de rebound. En slapen. Daarna dexamfetamine. In begin erg fijne ervaring. Maar na een paar maanden vervelende bijwerkingen. Gejaagd, geïrriteerd, slecht slapen. En voelde precies wanneer het begon te werken. Sinds 3 weken weer Wellbutrin. En ik ben er nu wel achter dat dit het beste werkt voor mij. 1 x daags 1 tablet en niet de hele dag bezig met het innemen van de medicatie. En een beduidend betere nachtrust.
29-01-2017

Citalopram (citalopram)
ADD

Het spul helpt wel maar heeft bij mij ook veel bijwerkingen. Zoals erg veel zweten, gewichtstoename van 35kg, elke week een aantal dagen hoofdpijn (voorheen nooit), afwijkende leverwaarden, laag libido, veel vaker diarree en elke nacht wel een paar keer wakker dus veel slaap te kort. Voor je hoofd werkt het prima maar voor de rest van je lijf absoluut niet.

ADD

ik gebruik het medicijn voor mij add, het help mij goed en heb geen bijwerkingen. vroeger toen ik klein was had ik ritalin, maar was achteraf toen niet nodig en zijn gestopt, maar gebruik sinds 2010 Methylfenidaad en dat bevalt goed. kan mij beter concenteren

ADD

verhoogde concentratie, minder afgeleid. niet meer zo opvliegerig, levend lustiger, aardiger, niet meer zo snel uitgeput. Weer interesse in mensen, vrienden maken, liefde. Als ik 's morgens tablet neem, kan ik weer 3 uur slapen. Minder somber, vrolijker.

ADD

Op vlak van concentratie heeft het me echt geholpen om door mijn studies te geraken. Wanneer ik aan mijn bureau zit en het niet heb ingenomen, kan je zeggen dat ik de focus van een vis heb. Het is belangrijk op te bouwen, en nog beter om sowieso met halfjes te werken i.p.v. volledige tabletten. Aangezien je zo beter opbouwt en kan afbouwen, en de effectieve werktijd kan bi[lees meer...]j iedereen anders liggen. In het begin moest ik ze elke dag nemen op school, maar nu kies ik er zelf voor wanneer ik ze neem en dat is enkel in de examens aangezien de bijwerkingen me te zwaar vallen. Tijdens de blok zit ik toch thuis, en moet ik voor niemand een glimlach forceren, enkel studeren! Een aanrader voor ADD'ers, maar enkel wanneer het echt nodig is best. Ik vind dat er na een periode toch wel enig gewenningseffect komt.
10-01-2017

ADD

Stimulantia maken mij juist onrustig, dus nu gebruik ik wellbutrin. Eerste twee weken 150 mg, daarna twee weken 300 mg en nu al bijna twee weken 450 mg. Echter, ik merk er helemaal niks van. Alsof ik niks heb geslikt. Geen bijwerkingen en geen effect. Duurt het echt zo lang voordat het begint te werken? Ik hoor het graag.
28-12-2016

ADD

Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.
28-12-2016

ADD

Ik heb al mijn hele leven last van motivatie problemen, moeite met starten waardoor ik nooit iets op tijd af kreeg. Hierbij helpt Dex goed. Zodra het begint te werken sta ik op mijn voeten en ga ik aan de slag. Ik raak enorm gefocust, al moet ik wel bewust blijven waarop ik die focus richt. Huishoudelijke klusjes gaan haast vanzelf, maar als ik even vergeet wat mijn doel i[lees meer...]s kan ik in de details blijven hangen en dat kan vervelend zijn. Aan de andere kant, mijn oven heeft er nog nooit zo sprankelend uitgezien!
21-12-2016

ADD

Na de diagnose add heb ik dex voorgeschreven gekregen. Ik had er mijn twijfels bij omdat het hier gaat om amfetamines, drugs dus. Ik wilde mijn kracht niet afhankelijk stellen van een pilletje, maar omdat ik veel moeite had met concentratie, gestructureerd werken, aandacht erbij houden, dingen afmaken, verzekerde mijn psychiater dat dex amfetamine niet verslavend werkt voo[lees meer...]r iemand met add. Het dopamine level zou door de medicijnen op een normaal peil komen waardoor het gebruik van drugs niet wordt ervaren. Dex heeft zeer zeker zijn pluspunten zoals geconcentreerd werken, taken afmaken, dagelijkse klussen oppakken, eigenlijk alles waar ik me moeilijk toe kon zetten, deed ik door de dex. Maar achteraf zeg ik ' de prijs die je ervoor betaald is hoog' je lichaam gaat wennen aan de extra brandstof die je door de dex krijgt, moeheid wordt onderdrukt en taken doe je alleen nog maar als het door de dex wordt aangestuurd. Zodra je langere tijd deze medicatie gebruikt en daarna stopt, merk je dat je lichaam niet meer zonder dit extraatje wilt. Ik merkte dat mijn gedrag afhankelijk werd van de dex, op dagen dat ik geen medicatie nam, voelde ik me uitgeput, kreeg eetbuien (alsof de onderdrukte honger ingehaald moest worden), was motivatieloos, omdat ik zonder dex geen concentratie meer kon opbrengen en zelfs de kleine taken waren me teveel. Denk goed na over het gebruik maken van dit medicijn. Je lichaam gaat namelijk denken dat hij niet meer zonder dit hulpmiddel kan. Ik heb het nu een jaar gebruikt, en ben sinds 1 maand gestopt. Als ik terug kijk heeft mijn lichaam het grootste gedeelte op de dex gewerkt met alle bijwerkingen van dien: stemmingwisselingen, nerveus, hartkloppingen, prikkelbaar, sociaal afgevlakt, onderdrukte honger, koude handen en voeten, veel zweten, slecht slapen, geirriteerd raken door kleine dingen. Ik ben er klaar mee om alleen nog maar taken te kunnen en willen uitvoeren dmv een pilletje. Mijn lichaam moet weer gaan wennen om op een natuurlijke manier meer dopamine aan te gaan maken. Mijn lichaam is niet meer in balans en moet bijkomen, afkicken beter gezegd. Wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken is dat dex verslavend werkt, ook al heb je adhd/add. Het is belangrijk dat je lichaam een natuurlijke bron heeft of krijgt waardoor je op een gezonde manier voor meer dopamine aanmaak kunt zorgen. Denk aan voeding, mediteren, sport, een geregeld slaappatroon hebben. Hoe dan ook, dex is en blijft drugs.
20-12-2016

ADD

Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.
20-12-2016

ADD

Sinds ruim een half jaar gebruik ik Dex, waar ik voorheen ook andere medicatie (Ritalin, Concerta, Medikinet) en andere behandelmethoden voor mijn ADD heb geprobeerd. Dit is de eerste die aanslaat en mij helpt tijdens het focussen, concentreren, gesprekken voeren, dingen onthouden, structureren en studeren. Bij te veel gebruik (zoekende naar goede dosering) werd ik echter[lees meer...] erg nerveus, zeker niet prettig. Ik heb daarnaast erg veel moeite met het tijdig innemen van medicatie. Dit is wellicht beter te doen bij mensen met continue ritme, maar dan nog ben je hele dag in je hoofd bezig met het vermijden van de dip. Al met al is het mij lang niet zo zwaar gevallen als eerdere middelen, daar werd ik echt niet goed van. Mijn bijwerkingen: slapeloosheid (moeilijk in slaap komen + licht slapen), vlakt me ontzettend af (saaie stemming), minder eetlust, wisselende stemming, egoïstischer, heftige hartslag/hartritmestoornissen, minder zin in seks/moeilijker erectie/minder klaarkomen, wisselend zweten, koude handen en voeten, gefrustreerder ná gebruik, vermoeidheidsdip (na cyclus van 4 uur per dosis).
19-12-2016

ADD

Sinds begin deze maand gebruik ik methylfenidaat voor mijn ADD. Na er 20 jaar mee rondgelopen te hebben was het nu tijd voor actie. Ik voel me veel georganiseerder en neem de tijd voor dingen, zoals ik vroeger nooit kon. Ook ben ik fysiek rustiger, ondanks dat de diagnose ADD en niet ADHD was. Ik kan me concentreren op m'n werk en heb minder de neiging impulsief dingen te [lees meer...]doen die uiteindelijk leidden tot ziekmelden of zelfs simpelweg niet op komen dagen op afspraken of werk.
14-12-2016

ADD

Ik gebruik al langer dan een jaar dexamfetamine, 3x per dag 5 mg. Na 20 minuten begin ik erg te zweten. Maar de laatste maanden stinkt mijn zweet naar pure ammonia. En dat, terwijl ik niet aan het sporten ben, maar gewoon thuis ben. Ik ben niet te dun, ik heb vet genoeg om te verbranden, maar als ik dex slik, wordt niet mijn vet of suiker verbrand, maar mijn eiwitten[lees meer...]. Ik weet niet of dit ernstig is, maar wat wel erg is, is dat ik zo echt de deur niet uit kan. Het zweten houdt uren aan. Dus nu neem ik vaak niet, terwijl het als medicijn wel goed helpt, beter dan alle andere medicijnen. Hebben meer mensen dat? Ik heb het namelijk nooit gelezen en er is niks op te vinden op internet?
13-12-2016

ADD

Sinds een half jaar gebruik ik Methylfenidaat, ivm de diagnose ADD. Tot een een paar weken terug slikte ik om de 4 uur, 3x per dag. Echter had ik dus ook 3 x per dag een rebound. Na overleg met de psychiater dosis opgevoerd naar 4 x per dag, om de 3 uur. De eerste week na het opbouwen voelde ik me prima, concentratie was top en ik was rustig. Nu een paar weken later, ben i[lees meer...]k opgefokt, onrustig en heb ik continu een zeurende hoofdpijn. Concentratie is tijdens gebruik wel goed en rebound heb ik niet meer zo'n last van. Ik zou graag eens Dexamfetamine willen proberen, maar gezien het kostenplaatje ziet het er naar uit dat ik Methylfenidaat moet blijven gebruiken. Het is lastig, zonder voel ik me rustiger en heb ik geen last van bovengenoemde bijwerkingen, maar komt er niks uit mijn handen en ben ik passiever...
03-12-2016

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

Ik gebruik deze medicatie nog niet zo lang maar ik heb de laatste tijd last van bijwerkingen. Ik ben misselijk, hoofdpijn, slaperigheid (ik slaap al bijna 3 dagen aan een stuk) ik heb geen eetlust, heb de hele week bijna niets gegeten, ben bijna 1kg afgevallen.., Ik heb af en toe last van een vastgekrampte kaak. Ik neem ook sertraline tegen angststoornis en depressie maar[lees meer...] ik heb het gevoel dat deze minder gaan werken. Mijn concentratie is wel beter maar van korte duur. Aangezien ik medikinet nog niet superlang gebruik hoop ik dat de bijwerkingen wel verminderen
22-11-2016

ADD

Na jaren lang last te hebben gehad van een burn-out en depressieve klachten eindelijk de stap naar een psychiater genomen. Ik heb er erg veel baat bij. Al vind ik het slapen erg lastig. Ik slaap heel onrustig en oppervlakkig. Maar wel bakken energie. Dus af en toe behoorlijk moe ineens. Hopelijk kan ik ooit weer zonder
08-11-2016

ADD

Ik slik nu ongeveer een maand concerta en vind het middel erg fijn werken. Ik voel me geconcentreerd en kan me beter aanzetten tot het uitvoeren en beginnen/afmaken van taken. Helaas heb ik de bijwerking extreme haaruitval. Daarom overweeg ik te stoppen met het medicijn. Ook word ik er soms erg nerveus van en ben ik 's avonds echt kapot, maar daar kan ik alletwee nog wel m[lees meer...]ee dealen. Vooral die haaruitval vind ik super vervelend. Qua eetlust was het de eerste twee weken wat minder, maar van die bijwerking heb ik inmiddels geen last meer. Hiervoor slikte ik ritalin en dat werkte ook fijn, maar kreeg ik hartkloppingen van.
07-11-2016

ADD

Ik merk een groot verschil in mijn concentratirvermogen, en wordt minder chaotisch na inname. Nadeel van dit medicijn zijn de bijwerkingen, zo word ik erg nerveus, soms zelfs een beetje opgefokt zoals sommige melden. Eetlust verdwijnt compleet, dus heb ik mezelf aangeleerd flink te eten voordat ik het inneem. Overmatig transpireren komt ook zo nu en dan voor. Desondanks[lees meer...] compenseert de gewenste werking deze bijwerkingen en ben ik tevreden.
04-11-2016

ADD

Ik heb last van een Dysthyme Stoornis. Ook een vooronderzoek gedaan voor add en het vermoeden is dat ik dit heb. Hiernaast vaak last van depressies met suïcidale gedachten. Naast vele therapieën al veel anti depressiva geprobeerd maar niets leek te werken. Slik nu sinds ongeveer 1 week ritalin en heb sinds ik het slik geen depressieve gevoelens meer. Wel vaker plassen. Ik [lees meer...]hoop dat dit aanhoud. Ik ben helderder en energieker.
01-11-2016

ADD

Eerder ritalin gebruikt, beviel niet zo goed, ik werd er een beetje een zombie van. Vooral aan het begin dat ik dexamfetamine gebruikte vond ik het een erg fijn medicijn. Ik kreeg meer zin om dingen te doen, ik werd socialer, en kon makkelijker mijn zinnen verzetten om dingen te doen. Het hielp me wel bij mijn concentratie. Alleen vervelende bijwerkingen zijn dat ik 's av[lees meer...]onds met geen mogelijkheid in slaap kom. Als ik om 16:00 mijn laatste dosis heb genomen, moet ik niet voor 12:00 op bed gaan, want dan slaap ik niet. Ook word ik erg prikkelbaar en heb ik minder geduld als ik het medicijn neem. Dit is vooral vervelend voor mijn omgeving. Het medicijn doet zijn werk een aantal uren, daarna moet ik een dosis bij nemen. Echter, wanneer het is uitgewerkt krijg ik niks mee voor elkaar en voel ik me waardeloos. Ik merk dat het mijn lichaam uitput, ik ga over m'n grenzen heen waardoor ik me later slecht voel (als ik stop met nemen). Als ik het maanden achtereen gebruik en daarna stop of afbouw, heb ik echt een maand nodig om ervan bij te komen. Pas op met dit middel: het geeft motivatie om dingen te doen, het voelt lekker, maar het vlakt je ontzettend af, en het is echt een drug: als je stopt met nemen moet je afkicken en voel je je flink belabberd. Je persoonlijkheid verandert door dit medicijn, ik zie dit overal om me heen. Je bent spraakzamer, wat positief kan lijken maar het kan erg vervelend zijn voor anderen omdat je meer geneigd bent om over jezelf te praten en niet meer naar anderen te luisteren. Ook als je problemen binnen jezelf hebt, bijvoorbeeld depressieve klachten, onzekerheid, nare ervaringen, etc... helpt dit medicijn niet met verwerken hiervan en aan jezelf werken, maar werkt het eerder tegen omdat alles op 'pauze' wordt gezet.
20-10-2016

ADD

Methylfenidaat liet me op zich beter focussen, maar het voelde heel gedwongen en als een tunnelvisie. Ik kon niks anders meer doen en voelde me erg teruggetrokken en gespannen. Kanttekening is dat ik dit medicijn van de huisarts heb gekregen zonder veel verdere psycho behandeling. Omdat dit niet goed werkte heb ik dexamfetamine gekregen. Dit werkte beter maar ik kreeg last[lees meer...] van paniekaanvallen en neerslachtigheid bij uitwerking. Later ben ik toch het traject van de psycholoog en psychiater ingegaan bij het UCP in Groningen (aanrader!). Daar bleek dat ik aan depressie leed en daarvoor eerst behandeld moest worden met antidepressiva (AD) en cognitieve therapie. Na een tijdje AD ben ik gestart met dexamfetamine hiernaast, omdat ik nog wel problemen had met concentreren, en nu ben ik van de AD af en slik ik alleen nog dex. Dex geeft ook bijwerkingen en de dosering is lastig, maar het werkt voor mij een stuk fijner dan methylfenidaat in het verleden deed. Ook heb ik sinds mijn behandeling nooit meer paniekaanvallen gehad!
20-10-2016

ADD

Fijn medicijn dat me laat focussen op mijn studie, mijn dag beter laat indelen en me meer motiveert om dingen te gaan doen. Echter het is niet helemaal zonder problemen. Ik merk dat het doseren heel nauw komt. Een te lage dosis maakt me in mezelf getrokken, somber en doet niet veel voor mijn productiviteit. Ik was bang dat een hogere dosis me nog meer somber en zombie [lees meer...]zou maken maar dit is niet zo, het maakt me actiever, vrolijker en heb een goede focus. Een te hoge dosis kan me echter weer onrustig maken en problemen geven als een hoge hartslag en overmatig zweten. Om het nog lastiger te maken kan het per dag verschillen hoe ik er op reageer. Vooral bij weinig slaap werkt het medicijn minder goed en heb ik meer bijwerkingen. De lastigste bijwerking is slapeloosheid en dat heeft een soort zelf versterkend effect. Als ik minder heb geslapen, heb ik meer dex nodig en slaap ik daardoor nog minder. Ik weet nu dat ik het niet meer na 16:30 moet nemen, als ik om 23:30 mn nest in wil. Ook sporten savonds en melatonine kan helpen. Het liefst neem ik die laatste dosis om 16:30 wel altijd in, anders krijg ik te maken met een rebound savonds die erg vervelend kan zijn in mijn ervaring. Maar niet zo erg als bij ritalin, wat ik voorheen slikte en me helemaal zombie maakte.
12-10-2016

ADD

Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook[lees meer...] de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd.
12-10-2016

Strattera (atomoxetine)
ADD

Mijn ouders waren er vroeg bij, mijn eerste diagnose begon met 2 maanden oud. Uiteindelijk gediagnosticeerd met autisme, PDD-NOS en ADD op vijf-jarige leeftijd. Daar zijn er nog twee bijgekomen twee jaar geleden; hoogbegaafdheid en dyscalculie, stel dyslexie voor maar dan met getallen. Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en[lees meer...] hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd. Toen ik ongeveer acht of negen jaar oud was stapten we over op Strattera wat onmiddellijk aansloeg. Ik had last van verminderde eetlust, slaperigheid, geen slaap problemen maar wel hoofdpijn. Gelukkig waren deze bijwerkingen van tijdelijke aard en stopten ze na ongeveer een maand gebruik. Toen begon ik met 40mg wat ongeveer neerkwam op 1mg per kg aan lichaamsgewicht. Eigenlijk is her verder helemaal niets bijzonders te melden over Strattera behalve dan dat ik in mijn groei zwaarder werd en dus ook een hogere dosis nodig had om dezelfde verhouding te behouden. Deze werd verhoogd naar 60mg toen ik 60kg woog, dat was al vrij vroeg, maar ik ben vergeten hoe oud ik was. Ik ben nooit gepest geweest, achtergesteld of gediscrimineerd en geen geschiedenis van psychoses, depressie of andere mentale littekens dus toen ik een jaar lang 60mg gebruikte was het heel erg vreemd dat mijn al absurd levendige fantasie, zich nu daadwerkelijk probeerde te mengen met de werkelijkheid en me tot dingen aanzette die ik niet wilde- en niet gedaan heb. Nee, er waren geen stemmen in mijn hoofd of andere personen. Ik had altijd controle en was volledig bewust van alles wat ik deed maar ik wilde dingen doen die ik niet zou moeten doen, daarbij zag ik ook dingen die niet echt waren maar ik wist dat ze niet echt waren. Desalniettemin was de constante projectie van fantasieën op de werkelijkheid zeer uitputtend voor mijn brein waardoor ik naast gebrek aan concentratie eveneens geen energie had om het ook maar te proberen. Ik ben hiervoor naar therapie gegaan en kreeg een verhouding naar 80mg wat in feite een overdosis was van 20mg maar geen verschil. Een half jaar later op dezelfde dosis is het gewoon weg gegaan. Van de een op de andere dag gewoon, poef. Anders kan ik het niet beschrijven. Ik besloot toen met mijn ouders om terug te gaan naar 60mg wat ik tot op heden nog steeds doe zonder ooit nog zo'n moment te hebben meegemaakt. Ik heb dus geen idee of het ligt aan de medicatie maar vanwege het gebrek aan emotionele problemen en andere gezondheidsklachten sluit ik het niet uit. Ik ben altijd al een geheel onthouder geweest van alcohol, roken en andere verslavende middelen maar toen ik vijftien jaar was wilde ik ervaren waarom drinken zo'n geweldige hype is. Om dit te doen besloot ik mijn medicatie af te bouwen en na een half jaar zonder Strattera ging ik drinken maar ik vond er niks aan en ben dus onmiddelijk gestopt. Tijdens het afbouwen van Strattera ervoer ik geen ontwenningsverschijnselen waar sommige andere reacties op deze site het over hadden. Wat ik wel merkte was dat het in het begin voelde alsof ik mijn medicijnen helemaal niet nodig had. Ik behield mijn focus nog een goede twee weken nadat ik stopte. MAAR! Hier moet ik wel bij zeggen dat ik dat in de zomervakantie. Mijn theorie is dat ik dus maar een fractie van mijn concentratie nodig heb dan wat ik op school gebruik, wat direct te merken is aan mijn metabolisme. Normaal gebruik ik schrijven en tekenen als manieren om mijn over actieve hoofd rustiger te maken door de fantasieën er uit te laten. In het verloop van de vakantie merkte ik dat het steeds lastiger werd om mijn aandacht bij het tekenen of schrijven te houden dus ging ik games spelen wat wel hielp. Eenmaal op school ging het de eerste week redelijk goed maar algauw werd het een groot fiasco. Mijn concentratie was zo goed als niet bestaand. Ik kon niet eens tekenen of schrijven wat normaal drukte verminderd, wat mij dus leidde in een negatieve spiraal van minder en minder rust in mijn hoofd. Het werd zo erg dat ik niet eens meer gamen kon, een activiteit die algemeen bekend staat om het positieve concentrerende effect op mensen met ADHD. Ook moet ik er bij zeggen dat ik emotioneel minder stabiel was. Tevredenheid werd blijdschap, irritatie woede, een slechte dag werd verdriet. Ik voelde me meer ''alive'' dat moet ik toegeven, ik voelde me ''echter'' maar niet per sé gelukkiger met mijn heftige emoties. Al moet ik wel zeggen dat de mensen om mij heen nooit hebben gemerkt dat mijn emoties heftig waren, dus misschien waren ze niet heftig en is het dus mijn eigen ervaring van een leven vol medicijnen die het niet gewent is? Dat is een vraag waar ik waarschijnlijk nooit het antwoord op zal weten. Ik heb mijn ouders gesmeekt om terug naar Stattera te gaan zodat ik mijn school kan afmaken. Ik vrees dat ik nooit zal kunnen functioneren zonder maar ik hoop op een dag een baan te vinden waar mijn impulsiviteit en fantasie nuttig zijn. Anders zou het betekenen dat ik zonder medicatie arbeidsongeschikt zou zijn... Dat brengt mij toch weer tot de vraag of veel medicatie gewoon niet nodig als wij als samenleving een andere cultuur hadden. Een vraag die mij inspireert tot schijven...

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1618)
Depressie (1326)
Angst & paniekstoornis (1110)
Hoge bloeddruk (903)
Zenuwpijn (448)
Depressiviteit (446)
Astma (381)
Angststoornis (355)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!