ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

12-04-2021 | Vrouw | 51
ADD
Eerder had ik Sandoz, en hoewel ik soms twijfelde of het wel echt werkte, merkte ik het vooral als ik het niet gebruikte. Als ik het wel gebruikte merkte ik nauwelijks bijwerkingen en was mijn concentratie wel een heel stuk beter. Nu is de apotheker overgestapt op Teva en ik vind het verschrikkelijk. Zeer versnelde hartslag en de zenuwen gieren door mijn lijf tot laat in d[lees meer...]e avond door mijn lijf. Na ongeveer 5 tot 8 uur word ik erg moe en voel me zeer somber of depressief en krijg huilbuien. Het helpt me totaal niet bij de concentratie. Ik durf het nu bijna niet meer te gebruiken, vanwege de extreme bijwerkingen. Ik functioneer nog beter zonder Teva Methylfenidaat. Ik slik al 12 jaar methylfenidaat, ooit begonnen met Ritalin, toen Concerta, Mylan, Sandoz en nu Teva.. Heb me het beste gevoeld met Concerta, en nu het slechtste met Teva.

ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is de spreiding van de pillen niet goed waardoor de ene pil sterker is dan de andere.

Tentin

ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Tentin juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Tentin beweert dat het om exact dezelfde zou gaan.

ADD
Amfexa heeft extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl de amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medi[lees meer...]cijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is het zo dat de spreiding van de pillen niet goed is waardoor de ene pil meer kan bevatten dan de andere wat zeer slecht is voor het behouden van een juiste spiegel.

08-04-2021 | Man | 42
ADD
Pas op 40 jarige leeftijd diagnose gehad en met dit wonderspulletje begonnen. 36mg van het merk Sandoz. Oh wow, kan het leven ook zo zijn!? Ik heb nu genoeg aandacht om te kunnen genieten van bijvoorbeeld het lezen van een boek. Super! Echter, na twee jaar gebruik van dit merk, ging mijn apotheek over op het merk Teva. Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid, maar een ande[lees meer...]r merk. Helaas bleek dat een regelrechte ramp. Ik werd er ziek van. Kreeg een pieptoon in mijn hoofd en pijn op mijn borst. Nu ga ik weer door het leven zonder. En ben ten einde raad.

07-04-2021 | Vrouw | 40
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

Zoely

05-04-2021 | Vrouw | 34
estradiol / nomegestrol
ADD
Ik heb add en daarbij een dwangneurose. Bij deze medicatie heb ik de medicatie ook voor add weer nodig. Daarbij depressieve gedachten en boos en verdrietig. Ook mijn libido is 0. Mijn omgeving en ik herkennen mij totaal niet.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

Zopiclon

27-03-2021 | Man | 50
zopiclon
ADD
Werkt uiterst effectief tegen onrust in je hoofd bij gebruik overdag. Je wordt er niet slaperig van maar kunt t leven weer aan.

Concerta

22-03-2021 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben echt radeloos, ben geen zeurderig mens en kan van alles hebben maar ik ben sinds kort overgestapt op 36 omdat 27 weinig werkte en ik voel me nu een verdoofd wrak. Ik zat net aan mijn huiswerk en ik kon maar niets begrijpen. Alsof ik een dode zombie was die iets probeerde te lezen maar het lukte niet. Ik gebruik het nu al bijna twee jaar en 1 ding waar ik wel om kan [lees meer...]janken: ik ben 6 kilo afgevallen. ( ik had een mooi lichaam van 58 kilo en ik woog gister 52 kilo ). Ik was nog zwaarder toen ik 14 was. Ik schaam me rot voor mijn lichaam, het wordt ook opgemerkt door anderen. Ik eet vrijwel vegan/vegetarisch en een kook fanaat ben ik ook niet dus misschien maar aan de shakes. Ik wil stiekem gewoon af van deze troep maar helaas ben ik er afhankelijk van geraakt. Ik heb geen idee wat nog helpt en amfetamientjes zijn nog schadelijker dus daar wil ik niet aan beginnen. Ik ben al bezig met paddenstoelen als alternatief, alleen ik heb nu examens dus heb concerta ook echt nodig. Wat een wereld leven we in. Ik schrok enorm van mijn lichaam, er is geen spier of vetje over. Ik zie er letterlijk uit alsof ik een eetstoornis heb. ( zo eet ik ook. ) Heeft iemand raad behalve dat ik meer “ vezelrijk” moet gaan eten?

Equasym

22-03-2021 | Vrouw | 25
ADD
Na de eerste week heel wat bijwerkingen ondervonden zoals vermoeidheid, apathisch en hoofdpijnen. De tweede week ging veel beter en zijn de bijwerkingen bijna allemaal verdwenen. Ik werk wel dat ik steeds moe ben na een werkdag en dit elke dag net iets vroeger komt. Door het verhogen en spreiden van de medicatie ging het even goed (2 weken). Ik merk dat elke keer de medica[lees meer...]tie verhoogd ik de eerste week het gevoel heb dat het helemaal goed zit en de tweede week weer last krijg van vroegtijdige vermoeidheid. Komt dit omdat mijn medicatie nog niet op de juiste dosis zit? Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?

Wellbutrin XR

12-03-2021 | Vrouw | 26
bupropion
ADD
Nu ongeveer 2 weken gebruik ik dit medicijn van 150 mg. Ik ben niet depressief maar ik heb add. Ik lees hier veel dingen over het medicijn wat mijn keuze meer bevestigd om hier mee te stoppen, ook al zit ik nog in mijn proef fase.... Ik ben nooit zo angstig geweest als ik nu ben, ik heb dagen lang dat ik moet huilen maar weet niet waarom... ik ben zo ontzettend angstig en[lees meer...] gister avond was mijn toppunt. Als dit zo blijft wil ik dit niet meer. Ik wil niet continu onzeker zijn, en het gevoel hebben dat je moet huilen. De nachtmerries vind ik ook heel verschrikkelijk... ik droom elke keer dat er een geliefde vermoord wordt. Of dat zie ik gebeuren of ik zie het achteraf. Beide niet fijn ik droom wel echt heel gedetailleerd. Vroeger had ik ook vaak nare dromen maar niet zo intens als deze. Nog een andere bijwerking is de diarree. Soms moet ik wel 4 x op een dag naar de toilette. Maar dat vind ik opzich het minste erg van de bijwerkingen die ik heb. Ook ben ik continu misselijk. Voor de rest lees ik dat mensen depressief zijn die dit slikken. Ik ben niet depressief en vraag me dan ook af of dit wel het goede medicijn voor mij is? De reden dat ik medicatie gebruik is om rust in mijn hoofd te creëeren. Hiervoor gebruikte ik elvanse maar daar werd ik zo ongeconcentreerd van dat ik continu vergat wat ik wou zeggen. Ook echt heel naar als je in een sollicitatie gesprek zit. Daar ben ik dus al gauw mee gestopt. De reden dat ze deze medicatie aanraadde voor mij is omdat mijn vader dit slikt voor concentratie en zijn add. Hij gebruikt hier nog concerta bij. In het verleden heb ik 9 jaar concerta geslikt met negatieve bijwerkingen. Ik voelde mezelf niet alsof ik op achtergrond stond en iemand anders voor mij beslissingen maakte. Dit medicatie moest mij helpen om geconcentreerd te blijven op school en met thuis leren. Dit heb ik vanaf groep 3 tot mijn 3e klas geslikt. Daarna ben ik over gegaan op ritalin 1 jaartje heb in dat geslikt ik zat in m’n examen jaar en heb nog nooit zulke goede concentratie gehad. Daarna hielp het averechts en ben ik er mee gestopt. Hetzelfde probleem als bij concerta. Nu 8 jaar later ben ik het toch weer gaan proberen. Maar als dit zo blijft dan stop ik er wel direct mee... ik hoop dat er nog andere opties voor mij zijn.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Dexamfetamine 2,5mg van de magistrale bereider (DMB) is echt een top medicijn!! Verbeterde concentratie, rust in hoofd, geeft energie en weinig bijwerkingen nadat je door de eerste paar weken heen bent (had last van hoofdpijn en moeite met slapen en weinig eetlust maar dat trok snel weer weg!), alleen een beetje een droge mond. Echt belachelijk dat het niet meer te krijg[lees meer...]en is!!

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Wat een waardeloos medicijn is dit. Probeer het nu voor de tweede keer en het is even dramatisch als eerst. Aanhoudende hoofdpijn (bij de eerste keer dat ik Amfexa gebruikte was dit maandenlang). Prikkelbaarheid, voelde me soms ineens heel agressief, onrustig, opgejaagd gevoel in mijn lichaam en hoofd. Dit medicijn verergerd mijn Add/adhd symptomen in plaats van deze tegen[lees meer...] te gaan. Heb amper concentratie meer. Het enige wat dit medicijn doet is een klein beetje energie geven. Geef ons de magistraal bereide dexamfetamine terug!

01-03-2021 | Vrouw | 23
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

25-02-2021 | Vrouw | 24
ADD
Ondanks dat ik het idee heb dat ik meer energie krijg door Amfexa heerst er een heftige onrust in mijn lichaam, het giert door mn lijf als ik merk dat het begint te werken. Hier voor gebruikte ik retalin maar dat vond ik ook heel naar dus ben ik hier voor gegaan. Ik heb met amfexa verschillende doseringen geprobeerd en ben nu blijven hangen op s'ochtends 1,5 en s'middags 1[lees meer...]. Ik neem de medicatie netjes bij de maaltijd en iedere dag op hetzelfde tijdstip maar ik vind de resultaten bijna iedere dag verschillen ondanks dat ik mijn dagen zo routine gewijs in probeer te delen ivm overprikkeling. De ene keer merk ik zo goed als niks en blijf ik op zo'n add manier wazig en ben ik niet vooruit te branden, de andere keer klapt de medicatie in en krijg ik een rush om van alles te ondernemen en te doen maar ondanks dat ik dan veel energie heb blijf ik constant afgeleid en ben ik 3 uur verder 10 verschillende dingen aan het doen maar nu wel met energie. De andere keer voel ik dat het gaat werken en ben ik in een klap overprikkeld doordat het zo door mn lijf raast en ben ik gelijk uitgeput. Ik ben vooral gevoelig voor geluiden en merk dat ik deze met amfexa vaak nog luider hoor. Ik zucht heel vaak heel diep omdat al mijn spieren continu aangespannen zijn en vooral mijn kaken staan altijd strak gespannen, het is heel moeilijk om je dan te ontspannen als je overprikkeld bent. Sinds amfexa heb ik iedere dag wel een moment dat ik ineens heel erg boos ben van binnen vaak zonder reden. De enige reden waarom ik het nog slik is omdat ik er genoeg energie van krijg om de dag door te komen ondanks dat het me vaak overprikkeld en uitput, hiervoor was het al helemaal geen doen. Ik maak me heel erg zorgen want het voelt iedere dag alsof ik zware drugs gebruik en daar irriteer ik me aan en word ik somber van. Om nog even duidelijk te maken dat het echt amfexa is en niet een andere factor, ik sta iedere dag op de dezelfde tijd op en ga op de dezelfde tijd naar bed en krijg dan vaak 7-9 uur slaap, ik eet volledig plantaardig met heel erg veel groenten, eet geen suiker, en let goed op mijn ijzer, zinc, magnesium, B12, vitamine D en laat regelmatig mijn bloed testen ivm met hoog cholesterol in de familie waarvan de resultaten altijd goed zijn. Ik ben inmiddels op zoek naar een ander medicijn want dit kan niet gezond zijn.

Tentin

21-02-2021 | Vrouw | 20

30-01-2021 | Man | 37
ADD
Ik slik nu al een poosje deze medicatie. En hoe raar het ook klinkt hoor ik stemmen die beweren dat ze van de overheid zijn.

24-01-2021 | Vrouw | 40
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

21-01-2021 | Vrouw | 28
ADD
Ik lees hier allemaal verhalen over de magistrale bereider. Ik heb hier nooit eerder van gehoord. Intussen ben ik genoodzaakt over te stappen naar Tentin. Hiervoor zat ik aan de amfexa en Sandoz? Ik kan helaas het doosje niet meer lezen. As vrijdag heb ik een controle met mijn arts. Ik krijg alle bijwerkingen weer terug. Ik heb ADD, maar het lijkt nu of ik ADHD heb. I[lees meer...]k kan niet stil zitten, ben impulsief en heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen. Een rustig avondje op de bank zit er helaas niet in. Naast deze bijwerkingen heb ik ook geen eetlust, staan mijn kaken op spanning, lik ik continue aan mijn lippen en transpireer ik meer.. Het is niet alleen maar negatief.. Ik presteer beter op mijn werk, heb ik zin om mezelf te ontwikkelen en zijn mijn doelen nu concreet aan het worden. Daarbij kom ik beter uit mijn woorden en ben ik assertiever geworden. In a good way.. Ik weet alleen niet of deze positieve gevolgen opwegen tegen het feit dat ik mij dagelijks zo moet voelen. Ik ga dit bespreken met mijn arts en dat we samen kijken naar andere mogelijkheden.

15-01-2021 | Man | 23
ADD
In het kort: In 2020 heb ik mijn medicatie weinig gebruikt en ik had nog dexamfetamine (2,5mg) dat door de apotheek was bereid. Ik ben laatst weer gestart met de medicatie (5mg per dosis 3x per dag), maar kwam erachter dat mijn voorraad bijna op was en wilde daarom nieuwe bestellen. Mij werd verteld dat de apotheek de 2,5mg pilletjes niet meer maken en ik Tentin voorgesc[lees meer...]heven kreeg. Inmiddels gewend aan de dexamfetamine ging ik over op de Tentin pilletjes, maar dat bevalt niet goed. Het lijkt alsof er veel minder werkende stof inzit, hoewel dit misschien niet zo is. De bijwerkingen zijn gelukkig minder erg (en ook niet anders dan de vorige medicatie), maar mijn concentratie is ook gigantisch afgenomen. Het enige wat ik merk is dat ik me niet zo snel zenuwachtig voel. Nu kan het per persoon verschillen, maar ik vind (en zeker na het lezen van de beoordelingen hier) dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een medicijn dat zo slecht werkt.

12-01-2021 | Vrouw | 51
ADD
Helaas moest ook ik over van mijn dexamfetamine van Ceban naar Angela/Tentin. Wat een ramp. Binnen een paar dagen zo depressief als wat, huilbuien en totaal niet het positieve effect wat ik al ruim 7! jaar bij de Dex ervaarde. En nu? Geen idee... Waardeloos dat men denkt deze medicijnen zomaar ineens vd markt af te kunnen halen zonder na te denken wat voor leed dit kan [lees meer...]veroorzaken.

06-01-2021 | Vrouw | 50
ADD
Van dexamfetamine moest ik naar amfexa wat TOTAAL iets anders is en voor mij een waardeloos middel! Helaas heb je hierover niks te zeggen... amfexa is alleen geschikt om direct in de afvalbak te gooien

Medikinet

06-01-2021 | Man | 29
ADD
Blij dat het bestaat, maar nog niks ideaals gevonden. Veel minder rebound dan Ritalin kortwerkend wel. Medikinet CR werkt bij mij maar 5 uur. Gebruik 5 mg. Concerta heeft deze lage dosis niet. Ik vind het jammer dat ik na 3 uurtjes ongeveer toch echt veel minder effect voel.

Escitalopram

28-12-2020 | Vrouw | 39
escitalopram
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

23-12-2020 | Man | 26

16-12-2020 | Man | 41
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39

14-11-2020 | Man | 30
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2534)
Depressie (2040)
Angst & paniekstoornis (1985)
Hoge bloeddruk (1424)
Blaasontsteking (1037)