ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

30-03-2020

ADD

Dexamfetamine 2,5mg van DMB werkte uitstekend. Amfexa werkt niet. Het is een afschuwelijke ervaring. Alsof je een prachtig bergachtig zonovergoten natuurlandschap inwisselt voor een grauw bedrijventerrein. Ik gebruik geen Amfexa meer.
30-03-2020

ADD

Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?
26-03-2020

ADD

Op 38 jarige leeftijd gediagnosticeerd met ADD. Nadat methylfenidaat teveel bijwerkingen gaf overgegaan op dexamfetamine sulfaat (generiek). Er ging een wereld voor me open. Alsof je voor het eerst functioneert zoals het eigenlijk zou moeten. Een boek kunnen lezen, niet door elk geluidje afgeleid worden, eindelijk je gedachten kunnen verwoorden. Mijn omgeving hoefde minder[lees meer...] rekening te houden met mijn onvermogen me te kunnen focussen. Een betere kwaliteit van leven, is een understatement. Nu verplicht aan de Amfexa. Die toegenomen levenskwaliteit heb ik grotendeels weer moeten inleveren. Het medicijn werkt lang niet zo goed als de generieke versie en geeft flinke maagklachten. Het idee dat een goedkoper, beter werkend medicijn niet meer verstrekt mag worden en we nu flink betalen voor iets wat relatief weinig effect heeft.. Ik kan er niet bij. Misschien moeten beleidsmakers een poosje iets slikken wat de breincapaciteit met 50% terugschroeft. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe schrijnend de dagelijkse realiteit voor velen van ons nu is.
13-03-2020

ADD

Als er zoveel problemen ( verschillen zijn )met Amfexa ipv Dexamfetamine, dan moet er toch een kern van waarheid in zitten. Er zijn zoveel negatieve reviews over dit middel. Wat word er met de informatie van deze site gedaan en heeft het enigszins zin om deze reviews te plaatsen. Ik hoop ook dat de info bijdraagt aan een extra controle van een medicijn en de zuiverheid [lees meer...]van de grondstoffen.
13-03-2020

Dexmethylfenidaat (dexmethylfenidaat)
ADD

1. Methylfenidaat sandoz 2x 54 innametijd 900 en om 1400.gestopt na 1.5 jaar ivm negatieve gedachten. Isoleerde mij thuis en overvroeg mijzelf. Een tablet werkte voor mij 6 uur lang vandaar twee tabletten. 2. Concerta.eerst 2x 54 geprobeerd bleek te veel. Daarna overgegaan naar 1x 54 mg op een latere tijdstip namelijk rond 10.30. Dit ging beter. Sociaal ging het beter [lees meer...]en wilde meer met vrienden ondernemen en mij begeven in sociale situaties. Meer succeservaringen. In de ochtend dronk ik koffie en aan het eind van de.middag iets van cafeine voor meer effect. Daarom overgegaan na 1.5 jaar Concerta naar Dexamfetamine. 3. Dexamfetamine 4 maanden geprobeerd sloeg minder aan. Verschillende dosissen uitgeprobeerd. 4. Nu sinds een maand gezocht naar de juiste dosis Langwerkend Dexmethylfenidaat Retard. Start 20.00 met 20 mg. Tablet van 15+5 mg om 8.00 uur s'ochtends. Rond 16.00 neem ik 2mg erbij om rebound te overbruggen. Voordelen: - Rust - Overzicht - Taken afmaken - Stap voor stap kunnen nadenken. - Verbanden leggen - functioneren op werk en sport
12-03-2020

ADD

Mijn zoon heeft sinds het gebruik van deze medicatie zo zichzelf kunnen zijn. Hij kon zich eindelijk concentreren op zijn werk opschool en is in 1 jaar tijd 2 niveaus gegroeid op school. Hij kon eindelijk wat meer vrienden maken zonder te veel strubbelingen. Tijdens sporten kon hij erbij blijven met zijn gedachtes. Verjaardagen bezoeken was geen hel meer voor hem. Hij k[lees meer...]on het nu allemaal overzien. We balen daarom echt dat hij de overstap naar amfexa heeft moeten maken en zijn hard op zoek naar een oplossing hiervoor
12-03-2020

ADD

Mijn zoon kreeg eerst dexamfetamine voor geschreven dit werkte goed. Kon zich concentreren vriendjes maken, samen spelen, werken op school. Nu na 2,5 maand verplicht aan de amfexa veel last van lichamelijke klachten; hoofdpijn, duizeligheid. Ook in ene veel last van heftigere emoties. Hij vind alles oneerlijk wat er gebeurd (thuis, op school, met vrienden) waardoor hij va[lees meer...]ker alleen thuis zit.
08-03-2020

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Methylfenidaat werkt eigenlijk heel goed, maar voor zeer korte duur. Daarna enorm veel last van bijwerkingen, enorme rebound en ontzettend veel moeite met ontspannen. Ik voelde me enorm high, enorm 'strak' staan. Dit voelt heel ongemakkelijk op straat en in contact met anderen.
08-03-2020

ADD

Ik ben van Concerta overgestapt naar dexamfetamine 2.5 mg. Toen ook verplicht overgestapt op Amfexa. Voor mij is het het beste medicijn voor ADD. Heel goede focus en motivatie zonder een high gevoel te hebben, wat ik wel enorm had met methylfenidaat, of het gevoel te blijven willen bijpakken. In tegenstelling tot de meeste anderen, ben ik enorrm tevereden met dit medicijn[lees meer...]. Het kost wel een hoop, maar goed ik heb het er voor over.
04-03-2020

ADD

Een paar jaar geleden (2015) ook al Dex gebruikt, dat goed beviel. Uiteindelijk afgebouwd omdat ik het gevoel had dat de medicatie niet langer nodig was + een actieve kinderwens. Eind 2019 weer begonnen. Eerst verplicht Methylfenidaat (wat een ramp, zoveel bijwerkingen). Dus ik wilde graag weer over op Dexamfetamine. Verplicht over moeten stappen op Amfexa, net als de r[lees meer...]est van Nederland. Omdat ik erg slecht reageerde op Amfexa 5mg (binnen 1,5 week was ik zwaar depressief en was ik niet meer in staat goed voor mijn dochtertje te kunnen zorgen), ben ik in overleg met mijn psychiater meteen overgestapt op Dexamfetamine 2,5mg van de Magistrale Bereider van de Apotheek. Dit keer 2x daags 2 tabletten 2,5mg. om 8 en om 12:30 uur. Hoewel het wel goed bevalt heeft het bij lange na niet het effect dat ik gewend was uit 2015. Wellicht dat mijn lichaam er anders op reageert dit keer. Jammer. Ik heb een nerveus onderliggend gevoel de hele dag, en heb nog steeds flinke opstartproblemen bij het starten van taken. Daarnaast ervaar ik een heftige rebound precies tijdens het avondspitsuur thuis. Na het in bed leggen van mijn dochtertje stort ik qua energie enorm in en wil ik helemaal niets meer. Ik ga nu in overleg met mijn psychiater over op 3x daags 2 tabletten 2,5mg met de hoop dat ik de rebound kan opvangen en kan uitstellen totdat ik al slaap. Ik hoop dat ik geen inslaap problemen krijg, maar dat zullen we wel zien. Ook zit ik eraan te denken om naast mijn medicatie te starten met Omega-3 voedingssupplamenten. Heeft iemand daar positieve ervaringen mee met betrekking tot ADD/ADHD?
01-03-2020

Wellbutrin XR (bupropion)

01-03-2020

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Sinds 7 weken ben ik opgenomen in een kliniek, hier, zijn we met o.a diognastiek bezig. In het verleden heb ik de diagnose add gekregen en hiervoor kreeg ik het medicijn bupropion (welbutrin) voorgeschreven dit geen een tijdje goed totdat ik erg suïcidaal werd. Dit middel werd voorgeschreven omdat ik op dat moment ook heel erg depressief was en wilde stoppen met roken. Nu[lees meer...] een paar jaar later kreeg ik de vraag of ik concerta wilde proberen. Hier ben ik mee akkoord gegaan omdat ik heel onrustig in mijn hoofd was en veel aan het piekeren was. We begonnen met de 18mg en ik merkte gelijk al verschil. De eerste dagen veel hoofdpijn en misselijkheid maar daar was ik al voor gewaarschuwd. Na een week hebben we het verhoogd tot 36mg. Nu merk ik dat het een stuk beter gaat. Het enigste vervelende is, is wanneer de concerta is uitgewerkt ik veel last heb van hoofdpijn waardoor ik ook wat minder slaap. Maar al met al heb ik er veel baat bij.
28-02-2020

28-02-2020

ADD

Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.
22-02-2020

ADD

Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??
21-02-2020

ADD

Dit is tot nu toe het enige effectieve medicijnen voor add voor mij geweest.
21-02-2020

ADD

Na een jaar op dexamfetamine 2,5 mg te hebben gezeten, moest ik een maand geleden verplicht over op amfexa. Ik was ontzettend tevreden met dexamfetamine 2,5mg en zat eindelijk goed qua dosis en medicijn na heel wat zoeken. Maar ik moest dus verplicht over naar weer een ander medicijn. Ik voel me al een tijdje vrij slecht. Heel neerslachtig, totaal geen zin om mensen te [lees meer...]zien. Het zelfde effect als wat ik op ritalin had waar ik ooit mee begonnen ben. Het lukt me totaal niet om aan de slag te komen en aan de slag te blijven als het me wonderbaarlijk gelukt was om te starten. Daarnaast slaap ik heel slecht en kom ik niet inslaap. Wat er voor zorgt dat ik soms nachten wakker lig of ergens pas om 5 uur half inslaap val, om vervolgens een half uur later weer wakker te worden. Totaal niet tevreden mee en ik hoop dan ook dat ik weer terug kan naar dexamfetamine 2,5mg
20-02-2020

20-02-2020

ADD

Ik moest een aantal maanden geleden overstappen van dexamfetamine sulfaat naar Amfexa en heb sindsdien veel vaker last van hoofdpijn en slapeloosheid. Ik lees nu pas dat er veel meer mensen zijn die ook problemen met dit middel hebben, dus ik ga vandaag nog naar mijn huisarts.
18-02-2020

ADD

Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.
16-02-2020

ADD

Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.
16-02-2020

ADD

Ik heb tien jaar geleden de diagnose ADD en informatieverwerkingsstoornis gekregen. Ik was destijds zes jaar oud. Aangezien er niks tegen de informatieverwerkingsstoornis te doen is, raadden de artsen mij aan om medicatie te slikken voor de ADD. Zo zou de combinatie van deze twee mij minder belemmeren in mijn dagelijkse leven. Ik heb eerst een jaar Concerta gehad. Hier ben[lees meer...] ik mee gestopt, omdat ik hier heel heftig op reageerde. Ik werd namelijk volledige emotieloos en had nergens meer zin in, wat niet normaal is voor een zesjarige. Toen Dexamfetamine voorgeschreven gekregen en dat was een hele grote verbetering. Nu na negen jaar Dexamfetamine te hebben geslikt, ben ik genoodzaakt om over te stappen op Amfexa. Ik ben altijd vrij optimistisch en ging, ondanks veel slechte dingen te hebben gelezen over Amfexa, neutraal beginnen aan mijn eerste strip Amfexa. Ik slik dit nu ongeveer een week, wat helemaal niet lang is, en heb nu al heel veel last van bijwerkingen. Ik heb last van veel uitslag, hartkloppingen, koude vingers en tenen, meer moeite met zien, somberheid en iedere dag hoofdpijn. Ook merk ik dat ik me vervaagd en minder efficiënt voel. Ondanks dat ik eigenlijk echt mijn medicatie nodig heb, ben ik aan het twijfelen om te stopen met de medicatie, als er geen andere oplossing voor is.
13-02-2020

ADD

Ruim voor 16:00 laatste dosis ingenomen, hartkloppingen rond 23:00 als ik wil gaan slapen. Volgende ochtend suf, hoofdpijn als ik wakker wordt. Overdag voel ik me nep, vervaagd en minder efficiënt dan bij de magistrale bereiding...
11-02-2020

ADD

Hiervoor de dexamfitamine gehad, waarbij ik meer last had van de bijwerkingen dan bij de amfexa. Bij de dexamfitamine had ik ook nog eens last van hart-kloppingen. Dit is dus positief aan de amfexa. Ik gebruik het in combinatie met Citalopram 30mg tegen mijn angst-depressie. Melatonine slik ik om te kunnen slapen 1 tot 2 MG. De dexamfitamine zorgde er voor dat ik meer act[lees meer...]iviteiten ging uitvoeren en zaken aanpakte en de motivatie hier voor heb. Bij de amfexa moet ik gewoon beginnen en als ik eenmaal bezig ben kan ik me prettig voelen en in een hyperfocus terecht komen. Elke dag moet ik mezelf opnieuw uitvinden, bepaalde dagen nergens zin in. Andere dagen wil ik van alles doen en lijk ik tijd te kort te hebben. Elke dag is het s ochtends een strijd om in de flow te komen, eenmaal in de flow denk ik veel na over mijn leven; het verleden, heden en toekomst. S avonds werkt het uit als ik er voor kies mijn 3de dosis niet in te nemen, dan wordt mijn lichaam vermoeid en kom langzaam het irritante ventje in me terug die verslavingsgevoelig is, minder empathie en allerlei woorden en zinnen eruit floept zonder er eerst over na te denken. Raar maar waar. Zonder mijn medicatie, had ik nooit mee kunne doen met de maatschappij. Ik heb inmiddels bijna mijn HBO diploma binnen en dat met ook nog eens dislectie. Ik zal altijd dromerig, snel afgeleid of weinig motivatie/concentratie hebben. Maar mede door mijn medicatie, heb ik een drugsverslaving overwonnen, kan ik om mezelf wonen, kan ik een langdurige relatie hebben, genoeg om op te noemen. Het maakt mij scherp, ik kan aan afspraken houden, me geheugen werkt beter, ik kom vaker op tijd, kan meer empahtie tonen. En leer elke dag dingen bij, met dingen die voor mij werken. Handige tips en trucs waar ik me prettig bij voel om de strijd die het leven tegenwoordig biedt aan te kunnen. Het heeft mijn leven 180graden omgedraaid en ik heb enorm veel stappen gezet. Het medicijnen is niet prettig elke ochtend moet je door een hel, maar op de lange termijn kun je wel meedoen met de samenleving.
09-02-2020

Wellbutrin XR (bupropion)
ADD

Ik kreeg Bupropion voorgeschreven door de psychiater omdat ik ADHD heb en niet tegen Ritalin kan. De eerste 3 weken zijn echt een hel. Ik had enorm last van een hoge schelle piep in m'n oor, die de eerste paar dagen heel hard was waardoor ik niet kon slapen, maar na een week zakte het zo goed als volledig weg, af en toe hoor ik het nog een beetje maar het is zeker te doe[lees meer...]n. Ik was die weken (mede door de piep in m'n oor) erg angstig en zag de toekomst er somber uit. Ik had ook erg spijt dat ik met deze medicijnen begonnen was en was zelfs kwaad op mijn psychiater. MAAR! Na de eerste 2-3 weken zakten de bijwerkingen en begon ik toch wel profijt te voelen van de medicijnen. Ik ben minder angstig, ik ben rustiger in m'n hoofd, minder impulsief. De piep in m'n oor is voor 95% weg. Het is er nog maar in zo kleine mate dat ik het de meerderheid van de tijd niet hoor. Soms is het wat harder dan anders maar dat is ook snel weer over als je je focust op iets anders. Ik hoop natuurlijk dat de piep volledig zal weggaan, maar dat weet ik dus nog niet.
04-02-2020

ADD

Afgevlakt en dof gevoel. Alsof het mistig is in mijn hoofd. Eindeloos voor me uit staren. Veel gapen. Ontzettende hoofdpijn zodra medicijn uitgewerkt is. Geen motivatie of spontaniteit. Een sociaal ongemakkelijk gevoel. Een drukkend gevoel op de borst (eng!) Hoge bloeddruk. Koude, bijna gevoelloze vingers en tenen.
03-02-2020

ADD

Na lang zoeken bleek Dexamfetamine een zeer effectief medicijn voor mij. Ik heb dit daarom 3,5 jaar met opluchting gebruikt. Onlangs helaas gedwongen moeten overstappen op Amfexa, wat vele malen minder bevalt.
03-02-2020

ADD

Noodgedwongen overgestapt van Dexamfetamine naar Amfexa. --- Helaas is de werking iets minder en zijn vooral de bijwerkingen een stuk sterker. --- Voornaamste bijwerkingen zijn: slapeloos, afvlakken stemming/depressief, kort lontje/geïrriteerd.
30-01-2020

ADD

Hoop dat de normale apothekers dexamfetamine weer snel verkrijgbaar is want Amfexa heeft m’n leven in zeer korte tijd enorm verslechterd.
30-01-2020

ADD

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2310)
Depressie (1884)
Angst & paniekstoornis (1759)
Hoge bloeddruk (1318)
Acne/puistjes (930)