ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

14-09-2019

ADD

Gebruik half jaar medicatie voor ADD sinds 3 mnd over van dexam naar amfexa. Op werk minder geconcentreerd meer chaotisch en meer slordigheidsfouten als met dexam. Veel meer. Was met dexam eigenlijk over. ‘s Avonds enorm moe maar kom niet in slaap zelfs niet met Pammetjes. Zit snachts soms uren beneden nachten achter elkaar. Slik 2x 5mg p.d. om 8 uur en 13 uur. Daarna [lees meer...]maar niet meer ivm slaap maar dat helpt dus niet.
13-09-2019

ADD

Sinds 1 jaar maak ik gebruik van dexamfetamine (Pharmaline 2,5mg) Na 5 maanden uitproberen ben ik uitgekomen op een dosering per dag van 2 x 7,5mg en 1 x 5mg. Ik neem 's morgens altijd 2 x 2,5mg extra mee. Dan kan ik die gebruiken bij extra drukke situaties (denk aan een receptie of een intensieve vergadering) Vanaf september verplicht over moeten stappen van op Amfexa [lees meer...]5mg. Veel lastiger om te doseren, omdat ik doseer in stappen per 2,5mg. Bij Amfexa deel je het tablet in 4 stukjes (en wat kruimels) en moet je de ongebruikte restjes maar zien te bewaren. Na eerste 3 dagen mix van 1x Amfexa+1Pharmaline overgegaan op alleen Amfexa. Na enige dagen viel het me op dat ik er minimale effectiviteit van ondervond. Wel kreeg ik telkens hoofdpijn en was in mijn werkzaamheden chaotisch. Ondanks dat 's avonds weer erg moe was kon ik slecht slapen. Voelde me ook neerslachtig en moedeloos worden. Ook had ik telkens pijnscheuten aan de wortels van kiezen met een vulling. Het vermoeden is dat een en ander aan de wisseling van medicatie lag. Daarom 1 dag geen medicatie genomen en terug gegaan op de Pharmaline. Na 2 dagen betere nachtrust, geen hoofdpijn en geen kiespijn meer. Ook het gevoel zoals je je weer wat beter en opgewekter voelt na een paar dagen griep. Wel telkens een droge mond, waar ik bij de start van medicatie ook last van had. Om een en ander uit te sluiten zou ik nogmaals een keer op Amfexa moeten overstappen, maar nu even niet.

Fijne rustig werkende Dexamfetamine 2,5mg van de Ceban

ADD

Na diagnose ADD eerst Ritalin gehad, had een vreselijke uitwerking, helemaal van de kaart ervan. Overgestapt op 2,5 mg Dexamfetamine van Ceban. Dit werkte prima, ik kon me weer concentreren en dat vreselijke gejaagde gevoel was uit mijn lijf verdwenen. In augustus viel er een brief van de apotheek door de bus dat de overheid heeft bepaald dat de dex van de zelfbereidende a[lees meer...]pothekers niet gecontroleerd worden en zogenaamd niet veilig zijn en dat er daarom overgestapt moet worden naar Amfexa, dat werd ook maar meteen in het systeem aangepast voor mij. Nou had ik bij de eerste keer dat ik dex kreeg al weinig goeds gelezen over Amfexa dus ik schrok hier nogal van. Omdat ik nogal heftig kan reageren op medicijnen had ik geen zin om iets nieuws te proberen, de 2,5mg dex die ik nu had was immers prima. Toch weer eens informatie en meningen opgezocht over Amfexa en het blijkt inderdaad dat Amfexa nog steeds eerste klas troep is. Op elke website hierover lees je hetzelfde, geen werking, mensen worden ziek, hoofdpijn, depressie, noem maar op. Ik wilde hier niet eens aan beginnen dus contact gezocht met de apotheek, uiteindelijk heeft de directrice contact opgenomen met het KNMP. Omdat ik 1 tot max 3 tabletjes van 2,5mg slik (5mg in één keer verdraag ik niet) mag ik de dex 2,5mg van Pharmaline blijven gebruiken. Deze blijft in ieder geval tot eind dit jaar produceren. Voorlopig dus een fijne oplossing alhoewel ik de dex van Ceban wat fijner vind als Pharmaline. Maar het blijft een ronduit smerig zaakje rondom Amfexa, de overheid verbied zelfbereidende dex omdat deze niet veilig zou kunnen zijn maar duwt de meest afschuwelijke troep de markt in waar ontzettend veel mensen niks aan hebben. Volgens mij zit er een totaal andere insteek achter. Ik ben van mening dat mensen heel goed zelf weten welk medicijn voor hun het prettigst is en dat je ook alle recht moet hebben wat je zelf tot je neemt. Dat de overheid hiermee mensen dwingt om vergif in te nemen is zeer kwalijk. Apothekers, doktoren, psychologen, psychiaters zouden naar aanleiding van alle klachten dit medicijn niet meer voor moeten schrijven en de overheid zou moeten ingrijpen om deze mislukte dexamfetamine van Amfexa uit de markt te halen. Het gaat hier om het welzijn van mensen, mensen die willen werken en niet thuis willen zitten. Mensen die zich goed voelden bij een prima medicijn en nu kapot gemaakt worden... Onbegrijpelijk!

08-09-2019

ADD

Ik gebruik nu sinds een jaar dexamfetamine na al eerder Concerta en later in combinatie met Ritalin heb gebruikt. Ook nog een periode Medikinet gebruikt. Deze middelen waren geen uitkomst voor mij. Ik kreeg erge last van stemmingswisselingen en rebound. Als laatste startte ik met Dexamfetamine, wat de eerste weken een uitkomst leek te zijn. Mijn concentratie was stukken[lees meer...] toegenomen en kon mij ook op mijn werk beter focussen. Op sociaal vlak was ik ook erg veranderd en kon mij veel meer openstellen wat weer gunstig is. Ook mijn extreme vermoeidheid was helemaal verdwenen waardoor ik op gegeven moment te veel hooi op mijn vork ben gaan nemen. Toen kwam deze vermoeidheid na een halfjaar gebruiken van dexamfetamine weer terug. Mijn concentratie problemen namen steeds meer toe en voelde mij niet meer mijzelf. Mijn persoonlijkheid veranderde van erg bedachtzaam en liever luisteren naar een ander naar erg hyperactief en impulsief waardoor ik door steeds iedereen in de reden viel. De laatste bijwerking en welke het meeste impact op mijn dagelijks functioneren heeft is de verminderde eetlust. Ik heb nergens meer trek in en ben hierdoor al 15 kg afgevallen. Eigenlijk achteraf gezien heeft deze behandeling met dexamfetamine mij niks positiefs gebracht als wat ik hoopte. Momenteel ben aan het afbouwen met de medicatie bij een andere praktijk en ben ik benieuwd wat het me gaat brengen.
07-09-2019

ADD

Ondanks de bijwerkingen werkte Dexamphetamine prima voor mijn concentratievermogen. Ik kon me eindelijk gericht bezig houden met taken en alles was overzichtelijker in mijn ervaring. Het gaat hier trouwens om Dexamphetamine 2,5 mg, die nu dus niet meer vergoed worden of ‘mogen’.
07-09-2019

ADD

Wat een rotzooi. Ik ervaar zeer veel last van bijwerkingen, en het gewenste effect is minimaal. Voorheen gebruikte ik Dexamphetamine van (volgens mij) de magistrale bereiding. Hier had ik ook last van wat bijwerkingen, maar dat stelde niets voor vergeleken met de ellende die Amfexa heeft veroorzaakt. Klachten: - minimaal effect op concentratievermogen - Hoofdpijn [lees meer...]- buikpijn/ wee gevoel in maag - hoofd gloeit - zeer droge mond - wazig zien - plotselinge depressieve gevoelens - moeheid Bovenstaande klachten zijn begonnen vanaf het moment dat ik aan Amfexa begon. Deze klachten nemen af, of verdwijnen volledig wanneer de Amfexa is uitgewerkt. Ze komen weer terug op het moment dat ik een nieuwe dosis heb ingenomen. Het innemen van de Amfexa met voedsel zoals wordt aangeraden in de bijsluiter lijkt geen verschil te maken voor mij. Ik slik deze medicatie al een maand zonder enige verbetering te ervaren wat betreft de bijwerkingen, en het gewenste resultaat is nog altijd ver te zoeken. Wanneer er wordt beweerd dat Amfexa hetzelfde is als de Dex die je voorheen nam, dan Ben ik geneigd dit wel aan te nemen, ik ben zelf tenslotte geen arts. Maar als het bestanddeel in de pil hetzelfde is, en de hulpstoffen/vulmiddelen dit niet zijn, dan is het dus ANDERS. Als het zo is dat mijn lichaam niet goed reageert op de vulmiddelen, dan verklaart dit wellicht een groot deel van mijn klachten, maar geldt dit dan ook voor de plotselinge psychische klachten? En hoe zit het dan met het feit dat die ‘zelfde’ dexamphetamine (waarop mijn brein het voorheen goed deed) nu een te verwaarlozen effect blijkt te geven..? Geen arts, maar ook geen proefkonijn. Oh, en waarom is de bijsluiter van Amfexa volledig gericht op kinderen?? Vaag. Dit middel verpest voor mij een hele hoop.
06-09-2019

ADD

(!) Dit bericht voor iedereen die Amfexa gebruikt en dit misschien niet weet dat u Amfexa geheel gratis kan krijgen. Ik zie velen op deze site klagen over het feit hoe duur het medicijn is geworden. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen maximaal 250 euro per jaar aan eigen bijdrage moet betalen. Dit geld ook voor Amfexa. Na deze 250 euro hoeft u niets meer bij de beta[lees meer...]len en krijgt u amfexa geheel vergoed. Wat velen niet weten is dat de fabrikant van Amfexa een terugbetalingsregeling heeft voor de eigen bijdrage. U krijgt over een heel jaar bijna de volledige 250 euro teruggestort van de fabrikant (!) U kunt dit regelen door u arts het formulier op de volgende website te laten invullen. U kunt ook informatie hierover bij u apotheek opvragen. U kunt meer lezen op internet.
04-09-2019

ADD

Omgezet naar Amfexa. Labiel, emotioneel en depressief. Hiervoor had ik dat nooit. Onbegrijpelijk.
04-09-2019

ADD

Mensen! GOED NIEUWS! Ik kan het wel van de daken schreeuwen! LISDEXAMFETAMINE KOMT OP DE NEDERLANDSE MARKT EIND SEPTEMBER 2019!! Ik had ook steeds last van die bijwerkingen die iedereen hier beschrijft sinds het overstappen naar dat andere merk. Al jaren hoop en roep ik dat Nederland Vyvance (in Amerika is dat Lisdexmfetamine) moet gaan introduceren. Je neemt dan 1 pi[lees meer...]l in en je bent klaar. Amfexa kunnen we dus nu vaarwel zeggen! Laat het even goed tot je doordringen. LISDEXAMFETAMINE is overigens precies hetzelfde als Dex, alleen wordt het door je lever omgezet in werkzame Dex. Daardoor heeft het een langere werkingstijd. Maar nog belangrijker! Het is een andere fabrikant, andere manier van hoe Dex in je lichaam wordt opgenomen. Wees niet bang, ik ken dit middel. Heb het wel eens geprobeerd. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit middel dus veel minder bijwerkingen gaat geven op de stemming en veel meer ‘smooth’ aanvoelt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
27-08-2019

ADD

Van Dexamphetamine overgegaan op Amfexa vanwege de hele registratie kwestie. Ik heb niet het idee dat dit middel mij iets te bieden heeft behalve dan de vervelende bijwerkingen. Deze bijwerkingen ervaarde ik ook (in iets mildere mate) bij de Dex, maar daar kreeg ik dan wel een betere concentratie voor terug..
14-08-2019

ADD

Dexamfetamine 2.5 mg van Pharmaline gaf mij zoveel meer kwaliteit van leven. Een opgeruimd hoofd, huis , werk beter vol te houden, meer energie, positiviteit etc. Nu verplicht over op Amfexa dit doet precies het tegenover gestelde geen energie(futloos), duizelig, licht in het hoofd, geen concentratie, lichamelijke onrust en hartkloppingen. Waardeloos! En volgens de apothe[lees meer...]ek mag de dex 2.5 niet meer besteld worden door het preferentie beleid wat ik geloof eurocept zich veroorloofd heeft.. belachelijk.
14-08-2019

ADD

Verplicht over moeten stappen van dex 2.5 van pharmaline naar Amfexa, wat een Hell.. Enorm veel bijwerkingen en geen werking. Terug bij af qua Energie, concentratie, lichamelijke onrust (tiks) tijdens inwerken medicatie zweet aanvallen licht in mijn hoofd erg moe. Tot zeer weinig in staat, na 1 week is het verschil in huis al goed zichtbaar en heb ik mij al 1 x ziek moeten[lees meer...] melden voor werk icm duizeligheid. Ik wil nog steeds vanalles maar de bijwerkingen weerhouden mij. Hier zit ik (en met mij vast genoeg anderen) niet op te wachten. En de apotheek geeft aan dat 2.5 niet meer besteld mag worden. Hoe nu dan verder? Dit kan zo niet naar mijn idee. Dat ze er maar snel wat aan veranderen...
09-08-2019

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Ik ben begonnen met Equasym 20 mg , maar het werkte niet echt bij mij dus ik ben overgestapt naar 30 mg. Het is wel wat rustiger in mijn hoofd maar de bijwerking zijn veel te erg. Ik voel mij rot/verdrietig, ik wil de hele dag niets doen, ik heb geen eetlust, ik voel mij slaperig en heb altijd hoofdpijn. Ik hoop dat ik snel mag veranderen van medicatie.
09-08-2019

Equasym (methylfenidaat)

03-08-2019

Ritalin (methylfenidaat)
ADD

Enkele jaren geleden met Ritalin begonnen. 3 keer per dag 10 milligram. In begin wondermiddel. Betere concentratie, heldere beek in hoofd, optimistisch gevoel. In loop der maanden voelde ik de bijwerkingen sterker, vervelende: spontane geilheid, prikkelbaarheid, lichte misselijkheid, mogelijk wat slechter gezichtsvermogen, soms hartkloppingen. Voordelen wegen niet meer op [lees meer...]tegen nadelen. Kan ook zijn dat het medicijn tot geestelijke vervlakking leidt. Dus een afknapper uiteindelijk. Ben nu aan het afbouwen. Vervelend is ook dat het medicijn verslavend werk, dat had ik niet verwacht. Zij er nog alternatieve medicijnen die goed werken ? Anders maar weer aan de koffie met cafeïne. Zonder medicijnen. Wil niet dat ik lichamelijk schade oploop door ritalin gebruik. Overweeg nog lagere dosering van 3 x 5 milligram per dag. Als ik dit had geweten, was ik er niet aan Ritalin begonnen. Ben ook onvoldoende voorgelicht over de mogelijke nadelen door een psychiater. Te snel behandeld, te snel de deur uit.
27-07-2019

Methylfenidaat (methylfenidaat)

27-07-2019

25-07-2019

ADD

Sinds kort ben ik erachter dat ik add/adhd heb. Echt een grote ontdekking, om erachter te komen dat wat ik voelde, niet zo is, zoals de meeste mensen het leven ervaren. Dat het allemaal zoveel rustiger kan zijn in je hoofd. Sinds 1,5 maand gebruik ik dex. en ik voel ik me een stuk fijner en relaxter, op alle leefgebieden. Waar ik last van had: - Constante onrus[lees meer...]t : steeds switchen qua werk/ hobbies. interesses/ cursussen. Oh nu wordt ik timmerman want dat zag ik op tv, of nu wordt ik doktersassistent, en dan ook meteen inschrijven en geld overmaken voor de opleiding. En dan daarna denken, huh, waarom deed ik dat? Dat past helemaal niet bij mij. Het gevoel hebben dat ik iets "nuttigs" moet doen. - Gedachten die niet stoppen. Gesprekken die ik heb gevoerd, steeds herhalen in mijn hoofd en steeds aanpassen. Gesprekken alvast voeren die nog niet gebeurd zijn. Heel erg piekeren over alles wat ik zou moeten doen en nog niet heb gedaan. - Alles of niets mentaliteit: of keihard werken of totaal uitgeput zijn. Er was geen enkele balans. Op het werk nam ik geen pauzes en ging ik altijd door. Überhaupt vreemd opkijken als mensen heel relaxed ff een pauze nemen. Het werk dat ik deed checkte ik 10x omdat ik bang was fouten te maken. Na het werk was ik totaal uitgeput en had ik nergens meer energie voor. Moe dus ook. - Focussen op 1 taak: Niet goed kunnen focussen op een taak omdat ik alweer met de volgende taak bezig ben. 10 dingen tegelijkertijd doen, maar niets afmaken, of met veel moeite. - Slecht korte termijn geheugen. Iets echt 3 keer hardop moeten herhalen om het te onthouden. (als iemand bijvoorbeeld zegt: neem je dat even mee? dan zei ik: jas mee, jas mee, jas mee) Hoofdrekenen lukt niet, omdat ik het eerste gedeelte van het sommetje ben alweer ben vergeten als ik bij het 2de gedeelte aan kom. - Op sociaal vlak had ik last van: Gesprekken niet kunnen volgen, afdwalen en onrust: Schiet op met je zin! De meeste mensen praten zoooo langzaam. Het gevoel hebben dat ik er niet bij ben met mijn hoofd en weer wat wil gaan doen. Ook niet goed uit mijn woorden kunnen komen. - Stemming: mijn stemming switchte nogal.. als ik niet precies goed had geslapen of gegeten, was ik meteen erg moe of sacherijnig, of emotioneel en heel erg onzeker. Prikkels niet kunnen verwerken, overprikkeld zijn en geïrriteerd worden, en daarna lang afzonderen. De meeste dingen die ik heb genoemd zijn nu echt zoveel beter. Ik wil nog steeds alles snel doen en ben wel onrustiger dan de meeste mensen , maar het is gewoon veel rustiger in mijn hoofd en ik ben niet met alles tegelijkertijd bezig. Heb ook veel meer energie en minder last van prikkels en geluiden. En op sociaal gebeid kom ik beter uit mijn woorden en kan ik gemakkelijker gesprekken voeren. Ik ben gewoon echt heel blij met dex. en de ontdekking, dat het een verstoring in de neurotransmitters dopamine en noradrenaline is, die leidt tot deze problemen. En dat het niet zo is dat ik gewoon maar wat meer moet mediteren. :) Hoor graag wat er bij jullie verbeterd is!
21-07-2019

Simvastatine (simvastatine)

21-07-2019

Simvastatine (simvastatine)
ADD

Na vele jaren crestor,over naar simvastine 40,jaren klachten kramp in benen. De Neuroloog en huisarts vertelde mij nooit ,de oorzaak zou simvastine kunnen zijn. Tot enkele dagen geleden,uw nierfuntie is slechts 39 zou u willen stoppen??? Wat een slechte informatie,geen vertrouwen meer ,in dokters ik neem niets meer en voel mij nu al veel beter.
17-07-2019

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADD

Methylfendidaat maakt mij scherper (in concentratie) in vergelijking met Dexa maar die scherpte kwam met een prijs namelijk hartkloppingen (soms dagelijks) en moeite met slapen. Verder lichte darmklachten en een droge mond. Echter de hartkloppingen zijn de reden van overstap.
17-07-2019

ADD

Overgestapt van Methyl door vervelende bijwerkingen. Sinds bijna 1 jaar op dit medicijn. Minder bijwerkingen maar nog wel merkbaar. Positief echter op gedrag met name concentratie en sociaal.
16-07-2019

Wellbutrin XR (bupropion)
ADD

Ik gebruik dit medicijn (150mg) nu ruim 3 maanden (icm 7,5 Mg Escitalopram) en ben tot dusver erg tevreden! Gekregen wegens burn-out door mijn ADD en angststoornis. Ik had ontzettend last van mentale overprikkeling, waardoor ik veel niet meer kon. Denk hierbij aan het volgen van gesprekken, de stad in, drukke plekken bezoeken, boodschappen, werken achter pc en (denk)w[lees meer...]erk. Sinds ik dit medicijn gebruik, gaat het al zóveel beter en is de cognitieve overprikkeling al veel minder. Het is nog steeds niet helemaal weg, dus misschien overweeg ik tijdelijk naar 300 Mg te gaan. Daarnaast merk ik dat ik voor het eerst in mijn leven veel beter structuur kan aanbrengen, dingen beter kan ordenen, gedachtenprocessen beter worden geleid, ik veel meer rust in hoofd/lichaam ervaar, maar tegelijkertijd ook weer meer energie heb. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik herstellende ben Vd burn Out. Enige nadeel: ik droom veel en levendig. Voornamelijk in de ochtend. Wss omdat mijn brein dan langzaam wakker wordt en begint te werken? Ik wilde dit melden, omdat ik mij een ongeluk heb gelezen en misschien iemand hier mee help! :-)
29-06-2019

Citalopram (citalopram)
ADD

Na lang therapie te hebben gevolgd met veel twijfel dit medicijn gaan gebruiken. Sindsdien overleef ik niet, maar leef ik. Ik ben hier heel dankbaar voor en neem de lichte bijwerkingen graag voor lief.
24-06-2019

Ritalin (methylfenidaat)

22-06-2019

Concerta (methylfenidaat)

19-06-2019

ADD

Door slechte levering van Dexamfetamine krijg ik nu Amfexa en vind het verschrikkelijk! Wat ben ik onrustig, heb opeens ook allemaal tics, slaap slecht, ben boos en het engste vind ik dat mijn hart zo tekeer gaat. Kan niet goed zijn!
03-06-2019

Aripiprazol (aripiprazol)
ADD

Ik slik dit voor ADD. Ik had in het begin meer eetlust, sliep erg kort. Dat gaat inmiddels stukken beter. Eigenlijk voel ik me helemaal top met dit medicijn. Meer energie, nauwelijks stress. Al mijn emoties nog aanwezig.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2182)
Depressie (1793)
Angst & paniekstoornis (1640)
Hoge bloeddruk (1251)
Acne/puistjes (861)