ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

24-01-2021 | Vrouw | 40
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

21-01-2021 | Vrouw | 28
ADD
Ik lees hier allemaal verhalen over de magistrale bereider. Ik heb hier nooit eerder van gehoord. Intussen ben ik genoodzaakt over te stappen naar Tentin. Hiervoor zat ik aan de amfexa en Sandoz? Ik kan helaas het doosje niet meer lezen. As vrijdag heb ik een controle met mijn arts. Ik krijg alle bijwerkingen weer terug. Ik heb ADD, maar het lijkt nu of ik ADHD heb. I[lees meer...]k kan niet stil zitten, ben impulsief en heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen. Een rustig avondje op de bank zit er helaas niet in. Naast deze bijwerkingen heb ik ook geen eetlust, staan mijn kaken op spanning, lik ik continue aan mijn lippen en transpireer ik meer.. Het is niet alleen maar negatief.. Ik presteer beter op mijn werk, heb ik zin om mezelf te ontwikkelen en zijn mijn doelen nu concreet aan het worden. Daarbij kom ik beter uit mijn woorden en ben ik assertiever geworden. In a good way.. Ik weet alleen niet of deze positieve gevolgen opwegen tegen het feit dat ik mij dagelijks zo moet voelen. Ik ga dit bespreken met mijn arts en dat we samen kijken naar andere mogelijkheden.

15-01-2021 | Man | 23
ADD
In het kort: In 2020 heb ik mijn medicatie weinig gebruikt en ik had nog dexamfetamine (2,5mg) dat door de apotheek was bereid. Ik ben laatst weer gestart met de medicatie (5mg per dosis 3x per dag), maar kwam erachter dat mijn voorraad bijna op was en wilde daarom nieuwe bestellen. Mij werd verteld dat de apotheek de 2,5mg pilletjes niet meer maken en ik Tentin voorgesc[lees meer...]heven kreeg. Inmiddels gewend aan de dexamfetamine ging ik over op de Tentin pilletjes, maar dat bevalt niet goed. Het lijkt alsof er veel minder werkende stof inzit, hoewel dit misschien niet zo is. De bijwerkingen zijn gelukkig minder erg (en ook niet anders dan de vorige medicatie), maar mijn concentratie is ook gigantisch afgenomen. Het enige wat ik merk is dat ik me niet zo snel zenuwachtig voel. Nu kan het per persoon verschillen, maar ik vind (en zeker na het lezen van de beoordelingen hier) dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een medicijn dat zo slecht werkt.

12-01-2021 | Vrouw | 51
ADD
Helaas moest ook ik over van mijn dexamfetamine van Ceban naar Angela/Tentin. Wat een ramp. Binnen een paar dagen zo depressief als wat, huilbuien en totaal niet het positieve effect wat ik al ruim 7! jaar bij de Dex ervaarde. En nu? Geen idee... Waardeloos dat men denkt deze medicijnen zomaar ineens vd markt af te kunnen halen zonder na te denken wat voor leed dit kan [lees meer...]veroorzaken.

06-01-2021 | Vrouw | 50
ADD
Van dexamfetamine moest ik naar amfexa wat TOTAAL iets anders is en voor mij een waardeloos middel! Helaas heb je hierover niks te zeggen... amfexa is alleen geschikt om direct in de afvalbak te gooien

Medikinet

06-01-2021 | Man | 29
ADD
Blij dat het bestaat, maar nog niks ideaals gevonden. Veel minder rebound dan Ritalin kortwerkend wel. Medikinet CR werkt bij mij maar 5 uur. Gebruik 5 mg. Concerta heeft deze lage dosis niet. Ik vind het jammer dat ik na 3 uurtjes ongeveer toch echt veel minder effect voel.

Escitalopram

28-12-2020 | Vrouw | 39
escitalopram
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

23-12-2020 | Man | 26

16-12-2020 | Man | 41
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39

14-11-2020 | Man | 30
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

13-11-2020 | Vrouw | 26

18-10-2020 | Man | 63

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

16-10-2020 | Man | 23
ADD
Concentratievermogen is voor het eerst in mijn leven aanwezig. Ik kan eindelijk ergens aan werken en er vol op concentreren, zonder dat mijn gedachten ergens anders heen gaan.

12-10-2020 | Vrouw | 51
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
ik was zeer tevreden over de medicijn dexamfetamine en nu ben ik berplicht overgestapt naar amfexa en ik vind het verschrikkelijk

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
Ik heb zeer goede ervaringen met de oude dexamfetamine. Alsof ik helemaal geen ADD meer had. Nu is alles weer zoals toen door de rotmedicijn amfexa. begrijp niet waarom het nog steeds niet van de markt is en waarom we ook nog eens zoveel moeten betalen voor een medicijn die niet werkt

Ritalin

08-10-2020 | Man | 50
ADD
Werkte redelijk alleen als het uitgewerkt was kreeg ik irritatie en kon moeilijk slapen

08-10-2020 | Man | 50
ADD
Werkt perfect maar lastig te krijgen door macht van de farmaceutische industrie, betaal het zelf maar toch wil de apotheek het niet verstrekken

07-10-2020 | Vrouw | 31
ADD
het enige merk waar ik tegen kan is van DMB ( De Magistrale Bereider), heb veel andere merken gehad waar ik niet tegen kon en resulteerde in onrustigheid en heel erg prikkelbaar, agressief en werd er heel erg chaotisch door en nachten niet sliep. Van het merk DMB heb ik geen bijwerkingen en het zorgt voor de rust in mijn hoofd en lichaam en een betere concentratie en z[lees meer...]elfs het slapen gaat beter.

06-10-2020 | Vrouw | 34
ADD
als add persoon met verslavingsachtergrond heeft men dit mij voorgeschreven. Ik ben er nog niet lang met gestart maar ervaar enorme irritatie, emotioneel en heftig dromen. ik heb lang niet geweten wat er aan de hand was met me, het inzicht dat dit het kan zijn verheldert zoveel. Ik was vaak afgesloten, overprikkeld, angstig, depressief. een wonderpil bestaat helaas niet d[lees meer...]enk ik. Ik heb goede en slechte dagen. De buikpijn en misselijkheid die ik ervaar bij de start van het innemen zijn irritant. ik hoop dat het mij binnenkort de boost zal geven die men beweert te hebben. Als persoon met verslavingsvatbaarheid kijkt men steeds naar aangepaste medicatie. Zo zullen ze mij binnenkort laten starten met Strattera voor de add. Ik ben benieuwd. Het put me wel enorm uit, de diagnoses die men hiervoor stelden gingen van bipolair tot paranoïde psychose. Ik voel me deels gestigmatiseerd hierdoor. Kent iemand dat gevoel? ik beschik nochtans over een mooi bachelor diploma , maar werken lukt zeer moeizaam. Ik kan bepaalde zaken helemaal niet, waar anderen geen enkele hinder ondervinden. Anderzijds neem ik alles op van emoties, gevoelens, stress van anderen. Tijd om het roer om te draaien en mijn eigen persoon en denken af te bakenen en grenzen te leren stellen. Het is dus niet enkel het pilletje dat het hem doet. Ik ben in begeleiding bij gtb, psychiater, psycholoog, huisarts en ken een opnamegeschiedenis. Aan iedereen die het psychisch moeilijk heeft wens ik veel sterkte; Het is belangrijk te praten , al is het met tele-onthaal. praten lucht op groeten

26-09-2020 | Vrouw | 23
ADD
Ik was zeer tevreden met de generieke dexamfetamine die ik 2 jaar slikte zonder enige problemen. Sinds de gedwongen overstap naar amfexa is de effectiviteit van het medicijn minimaal en zeer kortwerkend. De dexamfetamine werkte voor mij ruim 4 uur uur lang met 10 mg nu moet ik met amfexa steeds blijven verhogen en naar 3x per dag gaan omdat amfexa binnen 2,5 uur uitwerkt. [lees meer...]Daarnaast is de werking niet geweldig met dit medicijn het is beter dan niks maar daar is alles ook mee gezegd. Het helpt me wel met aan taken en opdrachten beginnen wat zonder medicatie niet lukt maar het lukt me niet om ze af te maken. Waar ik eerst mijn taken en opdrachten voor een dag af kon krijgen lukt mij dat sinds het wisselen van medicijnen niet meer binnen dezelfde tijd. Ik pak te veel taken in een keer op en maak momenteel met veel moeite de helft af. Sinds de overstap meer moeite met mijn zinnen afmaken voor ik weer aan een nieuwe zin of onderwerp begin. Mijn functioneren is geheel afhankelijk van medicatie en dan heb je eindelijk iets wat werkt en dan is dat niet meer leverbaar en zit ik vast aan een medicijn die gewoon niet werkt. De rust die ik had met dexamfetamine is me afgenomen en ik zit nu weer vast in mijn hoofd omdat ik mijn gedachtes geen structuur kon geven zoals ik dat kon met dexametamine.

22-09-2020 | Man | 25
ADD
Ik had persoonlijk niet heel veel problemen of bijwerkingen bij methylfenidaat. Ik vond het alleen niet zo fijn dat het werkte als een soort 'concentratie-boost'. Voor mij waren de dips tussen door moeilijk om aan te wennen. Dan was ik 4 uur heel hyper, en daarna wilde ik alleen maar slapen. Het hielp niet tegen mijn depressieve klachten of insomnia.

22-09-2020 | Man | 25
ADD
Kort samengevat: - kan een goede optie zijn als je last hebt van AD(H)D & depressie. - als je bij ritalin de 'acute concentratie-boost' niet fijn vind dan zou ik hier naar kijken. - 150 mg en 300 mg kan een enorm verschil zijn ivm bijwerkingen. - de ergste bijwerkingen (naar mijn ervaring) waren darmproblemen. - de milde bijwerkingen zijn droge mond, hoofdpijn, trille[lees meer...]nde handen. - niet combineren met alcohol of wiet: of pas in ieder geval écht op. - kan invloed hebben op je menstruatiecyclus, als je testosteron neemt, dan zou ik dat ook in de gaten houden. Ik gebruik Wellbutrin nu al ongeveer een jaar en ben recent in dosis verhoogd. Van de 150 mg had ik niet echt last van bijwerkingen, maar het werkte voor mijn gevoel ook minimaal. Naast ADD heb ik namelijk ook depressieve klachten, en ondanks dat het me wat vlakker maakte, merkte ik weinig verschil als het aankwam op beter kunnen concentreren. Van 300 mg kreeg ik echter wél last van bijwerkingen. Vooral aan mijn darmen. De eerste twee weken waren echt afschuwelijk voor mij en om het netjes te houden zeg ik het maar zo: het ging van verstopping tot het tegenovergestelde. En omdat je dan ook fysiek heel zwak bent, weegt dat zwaar als je depressieve of zelfs suïcidale klachten hebt. Daarnaast heb ik een slechte ervaring gehad toen ik het combineerde met alcohol. Ik kreeg daar een paniekaanval van en heb daarna een week nog last gehad van trillende handen. Na ongeveer 3 weken is het wel verbeterd. Wat daarbij hielp is dat ik het s'avonds nam ipv s'ochtends. Let daar vooral op, want dat kan verschil maken in je ervaring. Ik merk dat mijn depressie in ieder geval vervlakt is, wat fijn is voor mij. Voor de ADD vind ik het moeilijk te zeggen, ook omdat ik pas een aantal maanden weet dat ik het heb, maar ik merk dat ik net wat meer overzicht voel. De afwas doen of mijn bed verschonen lukt nu beter, en ik slaap ook wat beter? Ik zou dit medicijn aanraden als je last hebt van depressieve klachten naast je AD(H)D. Zeker als je bij ritalin teveel last hebt van een soort 'opvliegers' of bij antidepressiva last hebt van het acute vlakke gevoel. Ik voel dat die dingen wat meer verspreid zijn over de dag. Wel belangrijk voor trans-mannen: het heeft werking op progesteron, wat een vrouwelijk hormoon is. Nu gaat die officieel tegen oestrogeen in, maar het heeft wel met je menstruatiecyclus te maken. Het kan zijn dat ondanks dat je door testosteron niet meer ongesteld word, dat het hierdoor terugkomt. Dit weet ik niet zeker echter, maar ik heb zeker 2 jaar geen last van bloedingen gehad, en sinds ik dit slik, wél. Let erop in ieder geval, want het kan behoorlijk dysforisch zijn. Succes :))

28-08-2020 | Vrouw | 35
ADD
Hallo, ik slik wellbutrin omdat ik add heb en depressieve klachten. Ik ben er niet tevreden over, ik heb vaak hoofdpijn en oorsuizen. Ook ben ik vaak chagerijnig, kribbig en reageer ik buitensporig boos. Heel vervelend. Maar het ergste vind ik nog dat ik wel 3x per maand ongesteld ben! En dan niet zo'n klein beetje ook! Het is te vroeg voor de overgang en na wat googlen la[lees meer...]s ik dat dit ook een van de bijwerkingen kan zijn. Ik zit niet te wachten op een medicijn die m'n hele hormoonhuishouding door de war gooit!

27-08-2020 | Vrouw | 31

05-08-2020 | Man | 35
ADD
Daxamfetamine hielp mij serieus vooruit, bracht kleur in mijn leven, relatie beter, kind gekregen, promotie op werk, etc. Amfexa wist dit allemaal van mij af te pakken binnen maar liefst 3 weken. Lieve mensen, pas op hiermee. Zal misschien niet voor iedereen zo zijn, maar wil dit toch even kwijt.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2464)
Depressie (1998)
Angst & paniekstoornis (1942)
Hoge bloeddruk (1394)
Blaasontsteking (1013)