ziekte

ADD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADD

15-11-2019

ADD

Ik word er ook nog eens depressief van en krijg nekkrampen en hevige bijwerkingen. Het heeft tot nu toe sinds al 3 maanden helemaal NIETS gedaan behalve mijn leven im een goot gooien. Ik ben 17 en ik heb ADD en OCD. Ik woon vrijwillig in een woongroep voor mijn depressie en thuis situaties en eindelijk wanneer ik dacht dat ik mijn leven weer de goeie kant opgaat komt Amfex[lees meer...]a het allemaal verpesten. 3 hele maanden verprutst en kan geen nuttige therapie krijgen voor mijn progressie want het heeft geen zin als deze troep mij zo beroerd laat voelen. Ik wordt ook nog eens verplicht om deze medicatie te nemen. Alles valt weer uit elkaar. Dat de farma handel mensen die het nodig hebben gewoon zo snel laat stikken en hun leven bepalen. Dat kan toch niet?! Ritalin werkt ook niet voor mij en kreeg er ook depressieve klachten van, alleen heb ik met Amfexa ook nog eens veel minder concentratie en veel meer bijwerkingen.
13-11-2019

ADD

Mijn medicatie was vorige week veranderd naar Amfexa nadat ik al lange tijd dexamfetamine gebruikte. Maar dat mogen ze nu dus niet meer maken door het patent van amfexa. Het hoort eigenlijk hetzelfde medicijn te zijn, maar ik merk duidelijk verschil. Ik heb de eerste paar dagen met amfexa echt een soort afkick periode gehad. Super moe en aan het trillen. Dit had ik altijd [lees meer...]wanneer ik ging minderen met mijn medicatie. Daarbij voel ik niet dat Amfexa nu iets bij mij doet. Ik heb nu weer moeite met concentreren. Mijn omgeving merkt het ook, ik begin weer zinnen en maak ze niet af of heb moeite met ze afmaken.
11-11-2019

11-11-2019

ADD

Geen effect op concentratie.
06-11-2019

ADD

Wanneer ik het niet vergeet in te nemen, merk ik dat ik minder last heb van de hoofd symptomen die ik ADD'er ervaar. Ik voel me een uurtje na inname duidelijk opgewekter en de dagelijkse dingetjes doe ik vrijwel zonder enige tegenzin tenopzichte van dagen dat ik het niet inneem. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik moeite heb met inslapen. Een goede tip die ik he[lees meer...]b gekregen is het nemen van vitamine C die de dexamfetamine sneller schijnt af te breken en dus sneller uit je systeem zou gaan. De reden dat ik besluit het zo nu en dan een dagje niet in te nemen is omdat ik graag eens goed zou willen slapen. Tegelijkertijd zit daar ook een grote keerzijde aan vast. Ik voel me de gehele dag vrij down en kamp dan met veel negatieve gedachten. Ik kan niet meer rationeel denken. Maar dit heeft dan als hoofdreden uiteraard dat je het plotseling een dag niet inneemt en je systeem daar op deze manier bij mij op reageert omdat je gewend bent geraakt aan het medicijn. Conclusie: Amfexa is een goed medicijn voor mij. Echter zou ik moeten kijken naar een ander soort medicijn waarmee de bijwerking die naar voren komt als niet of nauwelijks kunnen inslapen minder heftig opspelen. Weinig slaap betekend ook dat ik niet optimaal van het medicijn kan genieten want we weten allemaal wat weinig slaap met een mens kan dken.
26-10-2019

Concerta (methylfenidaat)
ADD

Ik slik concerta al 15 jaar. Ik ben veel beter geconcentreerd in mijn werk. Ik wil ook niet meer zonder. Doordat bij mijn kinderen ADD/ADHD is gediagnotiseerd ben ik er zelf ook achter gekomen.
24-10-2019

ADD

Lieve mensen, Graag deel ik mijn mening over de Amfexa Dexamfetamine. Persoonlijk denk ik dat de overstap naar Amfexa bijwerkingen geven met name in de eerste periode. Totdat het lichaam gewend is aan het nieuwe medicijn. Ik merk dit zelf ook een hoge hardslag en soms wat nerveus. Ik ervaar meer rust en ben duidelijk meer aanwezig met de wereld om mij heen. Bij de dex [lees meer...]2,5 voelde ik mij contant opgejaagd en stilzitten was lastig, sociaal was het ook niet top. Wat ik probeer te zegen geef het een kans en geef je lichaam de tijd om te wenen aan de stofwisseling. Vergelijk het niet met de vorige dex 2,5 maar voel persoonlijk aan of het je helpt. Ik merk dat ik meer mijzelf ben met de Amfexa. Ik hoop dat dit sommige kan helpen, het is niet makkelijk als je afhankelijk bent maar we kunnen het alleen accepteren. Succes allemaal!
22-10-2019

ADD

Vorige week begonnen met 3 x daags 1 x 2,5 mg en vanaf deze week 3 x daags 2 x 2,5 mg. Volgende maand word ik 49 en vorige maand is ADD vastgesteld. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar en met de Dexamfetime heb ik eindelijk rust in mijn hoofd en daardoor ook in mijn lijf. Ik kan me beter focussen, schiet niet van hot naar her in gedachten, waarnemingen, prikkels en maa[lees meer...]k dingen ook eens af. Ik ben meer dan blij en vind het eigenlijk alleen jammer dat ik dit niet minimaal 40 jaar eerder heb geweten. Ik hoop dat dit zo blijft en dan blijf ik de rest van mijn leven deze medicatie slikken. Ik krijg er een hoop voor terug.
14-10-2019

ADD

Dexamfetamine houdt me alerter naast alle andere medicatie. Van amfexa wordt ik ziek. Hevige hartkloppingen. Vanaf half uur tot uur na inname ziek gevoel. Dit houdt paar uur aan. Bij een hele tablet van 5 mg voel ik me echt helemaal niet lekker. Bij inname van een halve tablet is het iets milder.
10-10-2019

ADD

Ik vind dexamfetamine een heel fijn medicijn, het heeft natuurlijk wel zn nare bijwerkingen maar ik vind het het waard. Ik kan goed leren, ik kan makkelijk de dosering bepalen aan de hand van wat ik ga doen (of zelfs per schoolvak). Ik krijg er zelfs een beetje een motivatie boost van. Een nadeel kan zijn dat je er niet door kan slapen en dat je heel lang afgeleid kan zijn[lees meer...] als je je op het verkeerde focust, maar daar is heel makkelijk rekening mee te houden vind ik.
10-10-2019

ADD

Voor mij de gebruikelijke bijwerking waar ik met dexamfetamine ongeveer evenveel last van had (voor mij een heel stuk fijner dan zowel concerta als ritalin). Maar de werking is niks, ik slik ze sinds het begin van het schooljaar en ik snapte niet waarom ik niks meer gedaan kreeg, toen kwam ik een oud pilletje tegen (dexamfetamine 2,5 mg) en slikte die en ineens kon ik w[lees meer...]el weer uren stilzitten en leren. Echt wat een rot medicijn is amfexa vergeleken bij dexamfetamine, ben gewoon niet vooruit te branden meer.
07-10-2019

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADD

Ik ben een vrouw van 34 jaar en 5 maanden geleden is de diagnose ADD vastgesteld en nu gebruik ik dit middel 4 maand. Eerst een lichtere dosis (2maand), nu de dosis van 54 Mg (2maand). Mijn concentratievermogen is veel verbetert. In 2011 heb ik een CMV (virus) opgelopen met als gevolg dat ik erg last heb van aanhoudende vermoeidheid met spierpijn. De vermoeidheid is er nog[lees meer...] wel maar in mindere mate. Voor mij is de grootste bijwerking het gewichtsverlies. Voor dit middel woog ik 61 kg, nu nog 55 kg. Ook sneller transpireren en meer moeite met inslapen. Maar dankzij dit middel lukt het mij om deeltijds te werken dus neem ik de bijwerkingen er graag bij.
01-10-2019

ADD

Sinds kort verplichte overstap gemaakt van Dexamfetamine naar Amfexa. Het medicijn werkt niet voor mij, nu bijna 3 weken geprobeert, onrust ,nerveusiteit, hartkloppingen, beweeglijkheid. Met Dexamfetamine had ik een aantal keren per dag een rustmoment, geen chaos, ik wil terug naar het oude middel,g heeft iemand raad?
23-09-2019

Brintellix (vortioxetine)

14-09-2019

ADD

Gebruik half jaar medicatie voor ADD sinds 3 mnd over van dexam naar amfexa. Op werk minder geconcentreerd meer chaotisch en meer slordigheidsfouten als met dexam. Veel meer. Was met dexam eigenlijk over. ‘s Avonds enorm moe maar kom niet in slaap zelfs niet met Pammetjes. Zit snachts soms uren beneden nachten achter elkaar. Slik 2x 5mg p.d. om 8 uur en 13 uur. Daarna [lees meer...]maar niet meer ivm slaap maar dat helpt dus niet.
13-09-2019

ADD

Sinds 1 jaar maak ik gebruik van dexamfetamine (Pharmaline 2,5mg) Na 5 maanden uitproberen ben ik uitgekomen op een dosering per dag van 2 x 7,5mg en 1 x 5mg. Ik neem 's morgens altijd 2 x 2,5mg extra mee. Dan kan ik die gebruiken bij extra drukke situaties (denk aan een receptie of een intensieve vergadering) Vanaf september verplicht over moeten stappen van op Amfexa [lees meer...]5mg. Veel lastiger om te doseren, omdat ik doseer in stappen per 2,5mg. Bij Amfexa deel je het tablet in 4 stukjes (en wat kruimels) en moet je de ongebruikte restjes maar zien te bewaren. Na eerste 3 dagen mix van 1x Amfexa+1Pharmaline overgegaan op alleen Amfexa. Na enige dagen viel het me op dat ik er minimale effectiviteit van ondervond. Wel kreeg ik telkens hoofdpijn en was in mijn werkzaamheden chaotisch. Ondanks dat 's avonds weer erg moe was kon ik slecht slapen. Voelde me ook neerslachtig en moedeloos worden. Ook had ik telkens pijnscheuten aan de wortels van kiezen met een vulling. Het vermoeden is dat een en ander aan de wisseling van medicatie lag. Daarom 1 dag geen medicatie genomen en terug gegaan op de Pharmaline. Na 2 dagen betere nachtrust, geen hoofdpijn en geen kiespijn meer. Ook het gevoel zoals je je weer wat beter en opgewekter voelt na een paar dagen griep. Wel telkens een droge mond, waar ik bij de start van medicatie ook last van had. Om een en ander uit te sluiten zou ik nogmaals een keer op Amfexa moeten overstappen, maar nu even niet.

Fijne rustig werkende Dexamfetamine 2,5mg van de Ceban

ADD

Na diagnose ADD eerst Ritalin gehad, had een vreselijke uitwerking, helemaal van de kaart ervan. Overgestapt op 2,5 mg Dexamfetamine van Ceban. Dit werkte prima, ik kon me weer concentreren en dat vreselijke gejaagde gevoel was uit mijn lijf verdwenen. In augustus viel er een brief van de apotheek door de bus dat de overheid heeft bepaald dat de dex van de zelfbereidende a[lees meer...]pothekers niet gecontroleerd worden en zogenaamd niet veilig zijn en dat er daarom overgestapt moet worden naar Amfexa, dat werd ook maar meteen in het systeem aangepast voor mij. Nou had ik bij de eerste keer dat ik dex kreeg al weinig goeds gelezen over Amfexa dus ik schrok hier nogal van. Omdat ik nogal heftig kan reageren op medicijnen had ik geen zin om iets nieuws te proberen, de 2,5mg dex die ik nu had was immers prima. Toch weer eens informatie en meningen opgezocht over Amfexa en het blijkt inderdaad dat Amfexa nog steeds eerste klas troep is. Op elke website hierover lees je hetzelfde, geen werking, mensen worden ziek, hoofdpijn, depressie, noem maar op. Ik wilde hier niet eens aan beginnen dus contact gezocht met de apotheek, uiteindelijk heeft de directrice contact opgenomen met het KNMP. Omdat ik 1 tot max 3 tabletjes van 2,5mg slik (5mg in één keer verdraag ik niet) mag ik de dex 2,5mg van Pharmaline blijven gebruiken. Deze blijft in ieder geval tot eind dit jaar produceren. Voorlopig dus een fijne oplossing alhoewel ik de dex van Ceban wat fijner vind als Pharmaline. Maar het blijft een ronduit smerig zaakje rondom Amfexa, de overheid verbied zelfbereidende dex omdat deze niet veilig zou kunnen zijn maar duwt de meest afschuwelijke troep de markt in waar ontzettend veel mensen niks aan hebben. Volgens mij zit er een totaal andere insteek achter. Ik ben van mening dat mensen heel goed zelf weten welk medicijn voor hun het prettigst is en dat je ook alle recht moet hebben wat je zelf tot je neemt. Dat de overheid hiermee mensen dwingt om vergif in te nemen is zeer kwalijk. Apothekers, doktoren, psychologen, psychiaters zouden naar aanleiding van alle klachten dit medicijn niet meer voor moeten schrijven en de overheid zou moeten ingrijpen om deze mislukte dexamfetamine van Amfexa uit de markt te halen. Het gaat hier om het welzijn van mensen, mensen die willen werken en niet thuis willen zitten. Mensen die zich goed voelden bij een prima medicijn en nu kapot gemaakt worden... Onbegrijpelijk!

08-09-2019

ADD

Ik gebruik nu sinds een jaar dexamfetamine na al eerder Concerta en later in combinatie met Ritalin heb gebruikt. Ook nog een periode Medikinet gebruikt. Deze middelen waren geen uitkomst voor mij. Ik kreeg erge last van stemmingswisselingen en rebound. Als laatste startte ik met Dexamfetamine, wat de eerste weken een uitkomst leek te zijn. Mijn concentratie was stukken[lees meer...] toegenomen en kon mij ook op mijn werk beter focussen. Op sociaal vlak was ik ook erg veranderd en kon mij veel meer openstellen wat weer gunstig is. Ook mijn extreme vermoeidheid was helemaal verdwenen waardoor ik op gegeven moment te veel hooi op mijn vork ben gaan nemen. Toen kwam deze vermoeidheid na een halfjaar gebruiken van dexamfetamine weer terug. Mijn concentratie problemen namen steeds meer toe en voelde mij niet meer mijzelf. Mijn persoonlijkheid veranderde van erg bedachtzaam en liever luisteren naar een ander naar erg hyperactief en impulsief waardoor ik door steeds iedereen in de reden viel. De laatste bijwerking en welke het meeste impact op mijn dagelijks functioneren heeft is de verminderde eetlust. Ik heb nergens meer trek in en ben hierdoor al 15 kg afgevallen. Eigenlijk achteraf gezien heeft deze behandeling met dexamfetamine mij niks positiefs gebracht als wat ik hoopte. Momenteel ben aan het afbouwen met de medicatie bij een andere praktijk en ben ik benieuwd wat het me gaat brengen.
07-09-2019

ADD

Ondanks de bijwerkingen werkte Dexamphetamine prima voor mijn concentratievermogen. Ik kon me eindelijk gericht bezig houden met taken en alles was overzichtelijker in mijn ervaring. Het gaat hier trouwens om Dexamphetamine 2,5 mg, die nu dus niet meer vergoed worden of ‘mogen’.
07-09-2019

ADD

Wat een rotzooi. Ik ervaar zeer veel last van bijwerkingen, en het gewenste effect is minimaal. Voorheen gebruikte ik Dexamphetamine van (volgens mij) de magistrale bereiding. Hier had ik ook last van wat bijwerkingen, maar dat stelde niets voor vergeleken met de ellende die Amfexa heeft veroorzaakt. Klachten: - minimaal effect op concentratievermogen - Hoofdpijn [lees meer...]- buikpijn/ wee gevoel in maag - hoofd gloeit - zeer droge mond - wazig zien - plotselinge depressieve gevoelens - moeheid Bovenstaande klachten zijn begonnen vanaf het moment dat ik aan Amfexa begon. Deze klachten nemen af, of verdwijnen volledig wanneer de Amfexa is uitgewerkt. Ze komen weer terug op het moment dat ik een nieuwe dosis heb ingenomen. Het innemen van de Amfexa met voedsel zoals wordt aangeraden in de bijsluiter lijkt geen verschil te maken voor mij. Ik slik deze medicatie al een maand zonder enige verbetering te ervaren wat betreft de bijwerkingen, en het gewenste resultaat is nog altijd ver te zoeken. Wanneer er wordt beweerd dat Amfexa hetzelfde is als de Dex die je voorheen nam, dan Ben ik geneigd dit wel aan te nemen, ik ben zelf tenslotte geen arts. Maar als het bestanddeel in de pil hetzelfde is, en de hulpstoffen/vulmiddelen dit niet zijn, dan is het dus ANDERS. Als het zo is dat mijn lichaam niet goed reageert op de vulmiddelen, dan verklaart dit wellicht een groot deel van mijn klachten, maar geldt dit dan ook voor de plotselinge psychische klachten? En hoe zit het dan met het feit dat die ‘zelfde’ dexamphetamine (waarop mijn brein het voorheen goed deed) nu een te verwaarlozen effect blijkt te geven..? Geen arts, maar ook geen proefkonijn. Oh, en waarom is de bijsluiter van Amfexa volledig gericht op kinderen?? Vaag. Dit middel verpest voor mij een hele hoop.
06-09-2019

ADD

(!) Dit bericht voor iedereen die Amfexa gebruikt en dit misschien niet weet dat u Amfexa geheel gratis kan krijgen. Ik zie velen op deze site klagen over het feit hoe duur het medicijn is geworden. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen maximaal 250 euro per jaar aan eigen bijdrage moet betalen. Dit geld ook voor Amfexa. Na deze 250 euro hoeft u niets meer bij de beta[lees meer...]len en krijgt u amfexa geheel vergoed. Wat velen niet weten is dat de fabrikant van Amfexa een terugbetalingsregeling heeft voor de eigen bijdrage. U krijgt over een heel jaar bijna de volledige 250 euro teruggestort van de fabrikant (!) U kunt dit regelen door u arts het formulier op de volgende website te laten invullen. U kunt ook informatie hierover bij u apotheek opvragen. U kunt meer lezen op internet.
04-09-2019

ADD

Omgezet naar Amfexa. Labiel, emotioneel en depressief. Hiervoor had ik dat nooit. Onbegrijpelijk.
04-09-2019

ADD

Mensen! GOED NIEUWS! Ik kan het wel van de daken schreeuwen! LISDEXAMFETAMINE KOMT OP DE NEDERLANDSE MARKT EIND SEPTEMBER 2019!! Ik had ook steeds last van die bijwerkingen die iedereen hier beschrijft sinds het overstappen naar dat andere merk. Al jaren hoop en roep ik dat Nederland Vyvance (in Amerika is dat Lisdexmfetamine) moet gaan introduceren. Je neemt dan 1 pi[lees meer...]l in en je bent klaar. Amfexa kunnen we dus nu vaarwel zeggen! Laat het even goed tot je doordringen. LISDEXAMFETAMINE is overigens precies hetzelfde als Dex, alleen wordt het door je lever omgezet in werkzame Dex. Daardoor heeft het een langere werkingstijd. Maar nog belangrijker! Het is een andere fabrikant, andere manier van hoe Dex in je lichaam wordt opgenomen. Wees niet bang, ik ken dit middel. Heb het wel eens geprobeerd. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit middel dus veel minder bijwerkingen gaat geven op de stemming en veel meer ‘smooth’ aanvoelt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
27-08-2019

ADD

Van Dexamphetamine overgegaan op Amfexa vanwege de hele registratie kwestie. Ik heb niet het idee dat dit middel mij iets te bieden heeft behalve dan de vervelende bijwerkingen. Deze bijwerkingen ervaarde ik ook (in iets mildere mate) bij de Dex, maar daar kreeg ik dan wel een betere concentratie voor terug..
14-08-2019

ADD

Dexamfetamine 2.5 mg van Pharmaline gaf mij zoveel meer kwaliteit van leven. Een opgeruimd hoofd, huis , werk beter vol te houden, meer energie, positiviteit etc. Nu verplicht over op Amfexa dit doet precies het tegenover gestelde geen energie(futloos), duizelig, licht in het hoofd, geen concentratie, lichamelijke onrust en hartkloppingen. Waardeloos! En volgens de apothe[lees meer...]ek mag de dex 2.5 niet meer besteld worden door het preferentie beleid wat ik geloof eurocept zich veroorloofd heeft.. belachelijk.
14-08-2019

ADD

Verplicht over moeten stappen van dex 2.5 van pharmaline naar Amfexa, wat een Hell.. Enorm veel bijwerkingen en geen werking. Terug bij af qua Energie, concentratie, lichamelijke onrust (tiks) tijdens inwerken medicatie zweet aanvallen licht in mijn hoofd erg moe. Tot zeer weinig in staat, na 1 week is het verschil in huis al goed zichtbaar en heb ik mij al 1 x ziek moeten[lees meer...] melden voor werk icm duizeligheid. Ik wil nog steeds vanalles maar de bijwerkingen weerhouden mij. Hier zit ik (en met mij vast genoeg anderen) niet op te wachten. En de apotheek geeft aan dat 2.5 niet meer besteld mag worden. Hoe nu dan verder? Dit kan zo niet naar mijn idee. Dat ze er maar snel wat aan veranderen...
09-08-2019

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Ik ben begonnen met Equasym 20 mg , maar het werkte niet echt bij mij dus ik ben overgestapt naar 30 mg. Het is wel wat rustiger in mijn hoofd maar de bijwerking zijn veel te erg. Ik voel mij rot/verdrietig, ik wil de hele dag niets doen, ik heb geen eetlust, ik voel mij slaperig en heb altijd hoofdpijn. Ik hoop dat ik snel mag veranderen van medicatie.
09-08-2019

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2210)
Depressie (1821)
Angst & paniekstoornis (1671)
Hoge bloeddruk (1272)
Acne/puistjes (884)