Colchicine

colchicine

Bojan Nikolik (02-07-2015)

24-07-2019

Jicht

Nu diverse keren gestart met een kuur. Telkens word ik na 2 weken doodziek. Opgezette lymfklieren griep en onwijze keelpijn. Volgens reumatoloog is dit toeval. Maar na 3x?? Ga het middel nu gebruiken bij een aanval. Slik naproxen ernaast maximale dosering ook vanwege rugpijn(dec gebroken). Na stoppen binnen 3dgn van griep en keelpijn af.
12-06-2019

Jicht

Gebruik alleen Colcichine bij een opkomende jichtaanval. Binnen 2 dagen goed resultaat. 2 Jaren geleden veel last van jichtaanvallen. Ben toen Alka druppels (ontzuring) gaan gebruiken 3 x een halve liter water per dag, 6 druppels in een halve liter water (proef je nagenoeg niet). Na een paar weken waren de jichtaanvallen over. Dit moet je wel iedere dag blijven drinken (is[lees meer...] helemaal niet vervelend, gewoon een way of live). Ben ik echt blij mee. Werkt nog steeds goed. Wanneer ik slordig wordt met het gebruik hiervan (te weinig drinken), dan komt er echt wel een jichtaanval opzetten, die ik dan snel onderdruk met Colcichine. Dit geeft wel meteen aan dat deze basische druppels echt werken.
16-02-2019

Jicht

Na een zeer slechte levenstijl de afgelopen drie jaar (veel alcohol, droge worst, salami, verzadigde vetten, weinig sporten etc.. )Dit middel 3x daags voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit omdat het eerste keus middel diclofenac teveel andere nare bijwerkingen gaven. Opzich een zeer effectief middel tegen chronische jicht, alleen om de juiste dosering te bepalen is [lees meer...]het vaak nog lastig voor sommige specialisten etc.. gebruikelijk is de onderhoudsdosering 3 maal daags 0,5mg of 6x per week 0,5mg. Dit middel wordt ook voorgeschreven in combinatie met urinezuurverlagers (allopurinol, ferbuxostat etc..) voornamelijk de eerste 6 maanden. Maar goed. Ik gebruik dit middel "zo nu en dan" mocht ik weer een jichtaanval voelen opkomen (gelukkig door een andere levensstijl en dieet is het nu al 3 weken weg) en geloof me ik liep er maanden mee. Dan weer een aanval, dan weer weg, en ze werden steeds heftiger en heftiger.. Dus het roer moest om, en meteen merkte ik al dat de aanvallen steeds milder en milder werden totdat ze verdwenen (even afkloppen...) Wat ik nu veel gebruik om jichtaanvallen te voorkomen, is veel ongezoete biologische kersensap drinken, 1000mg vitamine c per dag en veel Omega 3 capsules, en iets meer koffie dan normaal. En ik moet zeggen, ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat dit wel een soort remedie tegen jicht kan zijn of in iedergeval verlichting kan geven. Ik heb toevallig mijn urinezuurgehalte laten meten in mijn bloed en deze waren van 630 in 1 maand tijd naar 420 gegaan( moet ook ergens tussen de 200 en 420 liggen) dus ik ga de goede kant op. Maar goed lang verhaal kort, ik gun jicht mijn ergste vijand niet. Het is een ware HEL.
03-09-2018

Jicht

Ik zou bij acute jichtaanval tot 5 mg Colchicine 0,5 mg kunnen gebruiken(bijsluiter). Na 8 x 0,5 mg per 2 uur was aanval vrijwel weg. Nog 1 x 0,5 mg genomen om af te ronden. Ik had het nog niet doorgeslikt of de aanval was in hevigheid terug. Om de 10 sec. flinke steek in grote teen linker voet. Krijg nu van de dokter Pretnisolon om 5 dagen 1 tablet in te nemen. Allopu[lees meer...]rinol blijven gebruiken. Eventueel 2 x daags 1 tablet Colchicine 0,5 mg. Resultaat nog niet bekend.
22-08-2018

Jicht

Na 1 dag al diarree en na twee dagen was dit onhoudbaar en ben ik gestopt met het nemen van dit medicijn.
28-01-2018

Jicht

Dat is een heel lang verhaal. Ik slik wel 7 tot 9 medicijnen per dag, met tussendoor kuren door huisarts en specialisten. Mijn vorige medicijn was Allopurinol en daar had ik bijwerkingen van zoals huiduitslag. Huisarts wil proberen alleen bij aanval van jicht Colchicine te nemen om de aanval te verzwakken.
18-01-2018

Bacteriële infectie

Behandeling voor pericarditis. Het heeft mij ontzettend geholpen. Na een week geen klachten meer. In het begin wel last gehad van ´traagheid´ maar kan ook komen door vermoeidheid ziekteproces. Ik zou dit middel best ter preventie elke dag willen slikken.
07-09-2017

Jicht

Ik slik de medicatie alleen wanneer ik de Jicht voel aankomen dit werk bij mij het best, allopurinol gebruik ik bijna dagelijks. Ik krijg de Jicht aanval ca. 2 x per jaar maar dan ook hevig ik ben dan 2 dagen thuis en dan gaat het weer.
26-04-2017

Colchicine (colchicine)

Ik slik deze medicijnen nu 9 maanden. Tot nu toe werken de medicijnen goed ter preventie van pericarditis. Officieel is het medicijn niet goedgekeurd ter behandeling van pericarditis, maar cardiologen schrijven dit toch voor (er is geen alternatief). Ik heb al 4 keer pericarditis gehad, altijd in een periode dat ik het medicijn niet slikte. Geen bijwerkingen gelukkig, maa[lees meer...]r wel enige bezorgheid over mogelijke (nog onbekende) negatieve lange termijn effecten; b.v nierfunctie? kanker? (colchicine remt mobiliteit van witte bloedlichaampjes). Pericarditis kan leiden tot beschadiging van het hartzakje (verstijving), dus preventie ervan is wel belangrijk.
01-02-2017

Colchicine (colchicine)

Ik neem Colchicine nu al meer dan een jaar dagelijks. Dit voor de gewrichtspijnen en de aften die bij mijn ziekte horen. Op de aften werkt Colchicine wel enigszins maar op de gewrichten niet. Nu heb ik de laatste weken heel veel last van ernstige pijnen in mijn benen. Lijkt wel of er weefsel of spierafbraak gaande is. Ik weet niet of dit van de Colchicine komt. Ga dit[lees meer...] morgen navragen. Ik ben dus niet helemaal tevreden over dit medicijn voor mijn aandoening.
30-01-2017

Jicht

Als ik pijn in een van mijn tenen of voeten krijg rode zwelling verder voorkomen. inname eerst 1 of 2 mg. daarna om de 2 uur een enkel pilletje totdat pijn mindert. dagen erna veel natte explosieve ontlasting. Als ik er snel bij ben de pijn werken direct beginnen kan het minder heftig doorzetten, maar altijd wel de ontlasting en plassen. Dit nu met 1mg pillen uit spanje we[lees meer...]rkt beter dan het voorschrift van de arts in nederland die maar de helft voorschreef. Herkenning van jicht heeft 2 jaar geduurd. Nu 5 jaar later lukt bestrijding beter, de dagelijkse Allopurinol had geen verbeterend effect. Gebruik ik niet meer. En geen rode wijn, rood vlees dat nog rosé is en dubbelfris framboos gaf ook aanval. vers fruit kan wel.
01-11-2016

Ontsteking van het hartzakje

Na een ernstige pericarditis welke steeds terugkeerde, colchicine voorgeschreven door cardioloog 1 x gestopt, echter de pericarditis kwam na 3 dagen weer terug. Gebruik ook omeprazol (maagbeschermer) en en een betablocker. Na 2 jaar gebruik hele rare symptomen, geen gevoel op huid van benen, raar gevoel aan de voetzolen, in het donker als een dronkenman lopen, dit ging l[lees meer...]ater ook overdag, wazig zien, stemmingswisselingen (kort lontje), geheugen problemen. Neurologisch onderzoek leverde niets op. Via internet gekomen bij de stichting B12 tekort en hier alle symptomen gelezen welke ik had, en daar werd ook het verband gelegd met de colchicine en de omeprazol, deze hebben grote invloed op de vitamine B12 huishouding. Na overleg met de cardioloog direct gestopt met deze middelen en een kuur van B12 injecties opgestart.
27-08-2016

Ontsteking van het hartzakje

Pericarditis ontsteking hartzakje. Tot nog toe geen bijwerkingen, na weekje lijkt het beter met me tegaan.
05-07-2016

Ontsteking van het hartzakje

Na diagnose van Pericarditis dit medicijn voorgeschreven gekregen. 1 x daags een dosis van 0.5mg voor een periode van 90 dagen om terugkeer van de ontsteking van het hartzakje tegen te gaan. Na een periode van 2 weken geen last van bijwerkingen en in combinatie met Ibuprofen ook vrijwel direct geen klachten meer die normaliter optreden bij Pericarditis (pijn op de borst, v[lees meer...]ooral bij liggen).
03-02-2016

Jicht

colchicine helpt wel, maar erg diarree en misselijk, maar dat kan ook komen door mijn zwakke darmen.
06-11-2015

Jicht

Na 2 dgn midden in de nacht wakker van hevige pijn achter borstbeen. Dag later ineens straalmisselijk, gestopt met inname. Medicatie A was diclofenac 50 mgr 3 dgs 1 tabl. weinig resultaat kuur van 10 dgn. Begin datum 31-8-2015.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum