ziekte

Medikinet

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

21-04-2019

ADHD

Ik heb autisme en een lichte vorm van ADHD. Sinds ik concerta gebruik gaat het een stuk beter in mijn hoofd. Minder snel boos en als ik boos ben dan weer sneller niet meer boos. Meer rust in mijn hoofd. Ik vergelijk het op deze manier: Zonder concerta: een hele drukke snelweg, rijd niet door en het is een chaos. Met concerta: nog steeds een drukke snelweg, alleen geen [lees meer...]chaos meer. Iedereen kan normaal doorrijden. Dat is bij mij het geval.
14-04-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)
ADHD

Na de geboorte van mijn zoontje in 2016 heb ik het advies van mijn huisarts gekregen om de implanon te nemen.... Ik ben zelf jaren lang, (vanaf 16 jaar) aan de prikpil geweest. Maar op mijn 27ste begon ik me zorgen te maken of dat niet schadelijk zou zijn voor mijn vruchtbaarheid. Toen huisarts ingelicht en die zei dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat ik zo een l[lees meer...]ange periode aan de prikpil zou blijven zonder tussenstop om weer natuurlijk te vloeien. Vooral vanaf zo een jonge leeftijd. Kort verhaal, cyclus terug gekomen en zwanger geraakt (bewuste keuze) en om geen stemmingswisselingen weer te krijgen zoals bij de prikpil en ook niets in me vagina te plaatsen, leek ne huisarts implanon het beste ivm dat ik vergeetachtig kan zijn omdat ik ADHD heb en dus mezelf niet vertrouw met een pil te slikken. Goed, lucifer in me arm... maar een bijwerken kan wel komen en dat is dat ik minder zin kan gaan hebben in sex... niet zo heel erg dacht ik want ik ben soms net een kerel en heel sexueel actief en gevoelig. Dus dat kan mooi een beetje dimmen dan...! Hihi... Nou, ik herken mezelf totaal niet meer terug hierin.... Soms voelde ik me net een oversekste puber voorheen maar nu voel ik me een saaie troela dat geen interesse toont in haar partner. Is het niet dat ik soms bijna 2 weken super ongesteld ben achter elkaar dan is het wel dat ik een hele negatieve depressie achtig gevoel krijg soms bij de gedachte om te gaan vrijen... Heb weinig gevoel nog voor fantasie op seksueel gebied en minder prikkel gevoelig voor intimiteit... Ik ga me implanon er binnenkort uithalen want het zit er nu over de 2 jaar in me arm. (In het begin was ik 125 kilo en nu 77 ivm maagverkleining) en als je zwaarlijvige bent is hij minder lang betrouwbaar. Dus ben benieuwd of mijn cyclus weer normaal gaat worden en mijn sexuele gevoelens weer terug gaat komen. Vooral het laatste hoop ik graag, want ik vind intimiteit wel heel erg belangrijk in een levenslange (langdurige) relatie... En kan dat zelf nu niet waarmaken na tevredenheid. Als er interesse is, dan geef ik een update!
14-04-2019

ADHD

Al 8 jaar lang aan het aanrommelen met concerta en ritalin. Ontzettend veel bijwerkingen, waarbij het sociaal en emotioneel afgevlakt zijn en de zombie-modus mij er meestal van weerhield ze op mijn werk te slikken. Resultaat dat ik bijna tegen een burn out aan liep en steeds met mezelf in de knoop bleef zitten. Onrust uitte ik in overeten en mijn huid open krabben. Na al[lees meer...] jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik nu zelf ook sinds 2 dagen begonnen met Dexamfetamine. 4x daags 7,5 Mg. Ik heb zelf besloten ook de avonden in te nemen, omdat ik vooral de rebound erg vervelend vind. Door savonds ook nog een dosis in te nemen krijg ik de rebound terwijl ik slaap en heb ik er minder last van. Ik heb overigens niet erge slaapproblemen door de dex, wat ik bij concerta en ritalin wel heel erg had. In eerste instantie heel positief, want ik heb geen last van de zombie-modus. Ik ben nog steeds vrij spontaan en kan gewoon lachen om grapjes i.p.v. zo apathisch voor me uit te blijven staren. Wel het gevoel dat ik drugs heb gebruikt en zit te spacen. Ik ervaar de wereld nu wederom anders, maar misschien is het een kwestie van wennen. Eetlust is totaal weg en in 2 dagen al 2 kilo kwijt. Maar dit had ik destijds met concerta ook. Soms ontzettende hoofdpijn en hartkloppingen maar hopelijk wordt dit minder. Ik merk wel dat ik veel minder onrust ervaar en mijn hoofd niet continue alle kanten op schiet. Helaas daardoor wel ruimte om veel na te denken waardoor al mijn ‘demonen’ zoals onzekerheid en weinig eigenwaarde weer uit de kast komen. Het schijnt dat dit een gevolg is van onbehandelde adhd. Voor jullie beeldvorming; ik was 22 toen ik de diagnose kreeg en met concerta begon, nu ben ik net 30 en ben ik begonnen met Dexamfetamine. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook psychologische hulp krijgen tegen de negatieve gedachtepatronen? Ik denk dat ik hier nu wel opnieuw mee aan de slag moet.. de Dex creëert de rust, maar nu nog een positiever zelfbeeld zien te ontwikkelen. Indien iemand ervaringen wil uitwisselen sta ik daar zeker voor open. Toch fijn om te weten dat je niet de enige bent:)
07-04-2019

Dogmatil (sulpiride)

Ja ik
01-04-2019

ADHD

je kunt een test laten doen om te kijken of het bij je werkt!
24-03-2019

ADHD

Danzij de diagnose van ADD&ADHD gecombineerd en de daarbijbehorende behandeling met medicatie kan ik eindelijk normaal studeren. Daar waar ik moeite had met het HBO, doe ik nu 2 WO studies.
23-03-2019

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Ik gebruikte eerst Dexamfetamine en kreeg nu ineens Amfexa en ik kan wel janken. Dexamfetamine werkte perfect, ik was er ontzettend blij mee. De bijwerkingen aan het begin gingen snel weg en ik kreeg er energie van, ik was gemotiveerd en vrolijk. Ik kon helder denken. Allemaal dingen waar ik lang van droomde en nu niet meer zonder wil. Maar toen kreeg ik Amfexa en alles is[lees meer...] terug bij af. Letterlijk alle klachten waarvoor ik in eerste instantie naar de huisarts ging (en na een lang proces de diagnose ADHD kreeg) zijn terug. Slapeloosheid, geen focus en geen overzicht hebben, depressieve klachten. Ik neem totaal niks in me op, vraag me niet wat ik gisteren heb gedaan. Ik kan net zo goed een pil lucht nemen. Ik wil mijn dex weer terug.
23-03-2019

ADHD

Ik gebruikte al een jaar (sinds mijn diagnose) merkloze dexamfetamine van 2,5 mg. Ik was er enorm blij mee en het helpt me naast ADHD ook bij depressieve klachten en mijn slaapstoornis. Maar nu heb ik ineens Amfexa gekregen. Ik heb drie keer gevraagd of het EXACT hetzelfde is, want ik wil niks anders. Volgens de apotheker was dat zo. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken [lees meer...]wat Amfexa voor rotzooi is. Het enige wat het doet is me wakker houden tot 4 uur 's nachts. In plaats van de mentale helderheid die gewone dex geeft lijkt het wel alsof ik in een droom leef, alles gaat langs me heen. Ik kon met dex gewoon naar de supermarkt en met de trein in de spits, maar nu ben ik enorm paranoïde. Ik ben rusteloos, kan niet slapen, heb hoofdpijn, voel me enorm down. Dexamfetamine is super, maar Amfexa komt gewoon rechtstreeks uit de hel.
19-03-2019

ADHD

Gebruik dexamfetamine nu 1,5 maand en mijn ervaringen zijn wisselend. In de ochtend en voormiddag voel ik me gefocust, minder moe en redelijk opgewekt. In de namiddag en avond wordt mijn lichaam moe en word ik nerveus, onwezenlijk, geirriteerd en gespannen. In de avond ook extreem moe. Heb allerlei intervallen en doseringen geprobeerd maar de winnende combinatie zit er tot[lees meer...] op heden nog niet tussen. Vooral de rebound is extreem heftig. Blijf het wel nog even volhouden want de enkele keren dat het goed aansloeg werken enorm helpvol.
14-03-2019

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!
09-03-2019

01-03-2019

ADHD

Ik ben net begonnen met dit medicijn en heb wisselende ervaringen. Van top dagen tot dagen dat ik nauwelijks effect merk tot enorme terugval. De combinatie met koffie (waar ik al overgevoelig voor was) is bij mij extreem. Ging trippen (fijn, maar niet wat ik dagelijks zou willen mee maken), knarsetanden, heel veel praten. Die avond enorme dip, verward, voelde me zeer slech[lees meer...]t. Het bleek gelukkig een incident op de 2e dag van gebruik. Het is nog te vroeg om uitgebreid over mijn ervaringen te vertellen en ben bovendien erg verkouden en heb een blessure die me wakker houdt snachts dus eea is moeilijk te beoordelen, maar de hoofdreden dat ik dit schrijf is om te wijzen op hoe zeer de werking en bijwerkingen afhankelijk zijn van wat je doet en eet. Bewegen (wandelen) lijkt een positieve invloed te hebben. Koffie dus extreme interactie bij mij. Bij een bakje havermout in de ochtend een top effect, precies wat ik zou willen. Vanochtend nam ik daarnaast ook thee met citroen en honing en een multi vitamine pil en de de werking was nihil. Na nalezen blijkt vitamine c en evt andere stoffen die je urine verzuren de werking enorm te kunnen verminderen. Ook zijn er blijkbaar stoffen (vit b6, b12?, omega x) die het zou kunnen verbeteren. Zo ook kunnen de bijwerkingen blijkbaar verminderen bij het juiste voedings en beweeg/leef patroon. Wat wel of niet werkt ben ik nog niet uit en is ook heel persoonlijk - getuige de ervaringen op deze site - maar ik raad iedereen aan om naast het uitproberen van moment en dosering ook vooral te experimenteren met je eet en leef gewoonte rondom het gebruik van dit medicijn en op zoek te gaan naar de interactie (best na te zoeken in het Engels, in het Nederlands is minder Info lijkt het). Voor mijn korte ervaring geldt: het kan in de juiste combi een fantastisch effect hebben. Rust, focus, plezier, zorgen lijken van me af te vallen, maar het is echt zoeken naar de juiste balans.
27-02-2019

ADHD

Ik gebruik Bupropion nu ongeveer een maand in verband met ADHD. De eerste week last gehad van wat duizeligheid en hoofdpijn en betere focus. Helaas is het effect met betrekking tot de focus wat minder geworden. Voorheen kon ik verbaal minder goed mijn punt maken omdat mijn gedachten erg snel door mijn hoofd gingen. Nu merk ik dat mijn gedachten veel meer geremd worden waar[lees meer...]door ik gestructureerder kan denken en spreken. Qua prikkelgevoeligheid doet dit medicijn nu voor mij weinig maar ik zit nu op 150mg, per volgende week gaat mijn dagdosis naar 300mg. Ik ervaarbverder nu na een aantal weken geen bijwerkingen.
26-02-2019

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.
26-02-2019

ADHD

Zo'n 7 jaar geleden in eerste instantie begonnen met Ritalin, dit ging in eerste instantie goed maar toen ik verder opbouwde begon ik me steeds slechter te voelen, alsof ik dagelijks aan de XTC zat. Erg jammer want het werkte in eerste instantie echt goed en ik had er vee baat bij. Na een paar jaar zonder medicatie op advies van de psychiater gestart met Concerta. Dit ru[lees meer...]stig opgebouwd. De eerste dosering ging goed maar daarna met iedere opbouw behoorlijk ziek geweest. Voelde me grieperig, gejaagd, had een veel te hoge bloeddruk, kon niet in slaap komen en kon niet eten, pas vanaf 21.00 uur kreeg ik weer er beetje trek. Dit hield dan een week ongeveer aan en werd dan minder. Omdat ik er wel een erg hoge bloeddruk van hou, stop ik af en toe even een week of twee tot een maand. Ik merk dan na een week gelijk dat ik weer meer last van mijn ADHD krijg. Ik word wat neerslachtig, emotioneel kan ik minder hebben en ik ervaar flinke stemmingswisselingen. Omdat ik stop tijdens vakanties is dat allemaal prima te overzien maar na enkele weken vind ik het ook weer prettig om te starten met de medicatie. Ik merk dan na een paar dagen meteen dat het piekeren minder wordt, mijn stemming wat stabieler is, mijn concentratie weer beter te reguleren is en ik minder last heb van chaos in mijn hoofd, het wordt letterlijk wat stiller. Het opnieuw starten na enkele weken brengt wel weer bijwerkingen met zich mee maar naarmate de tijd vordert lijkt dat wel steeds korter te duren. Die hoge bloeddruk hou ik overigens wel (tussen 140 en 160/90) deze was voor het gebruik altijd goed en mijn eetlust blijft gedurende de dag minder dan wanneer ik geen concerta gebruik.
23-02-2019

ADHD

Begonnen ivm depressie nu gebruik.ik het ivm met ADHD. Van 150 tot 450mg gebruikt. Ik had afgebouwd tot 150 maar ben na 1/2 jaar weer naar 300 ivm prikkel demping werd gek ervan. Minpunt is dat het niet samen gaat met dexamfetamine.
21-02-2019

ADHD

ik werd er erg ziek van wat langere tijd aan hield en pas weg ging toen k stopte met het gebruik van methylfenidaat
21-02-2019

ADHD

ik gebruik het voor mijn concentratie, het werkt erg goed ik kan een lange tijd goed werken alleen het nadeel is is dat ik het gevoel krijg alsof ik koorts heb en erg misselijk kan worden
12-02-2019

ADHD

Nare bijwerkingen. Maarja wat moet ik anders doen. Zonder mijn pillen kan ik niet productief zijn of me concentreren, dus moet ik het er maar voor over hebben. ADHD wens ik niemand toe
06-02-2019

ADHD

Voor mij een zeer doeltreffend medicijn. Het maakt dat ik daadkrachtiger ben, minder opzie tegen spannende/vervelende klussen en energieker ben. Maar het allergrootste voordeel is dat de onrust in mijn hoofd weg is, dus ook de negatievere gedachten, waardoor ik ook minder last heb van depressieve gevoelens. Ik kan mij voorstellen dat de uitwerking van dit medicijn voor ied[lees meer...]ereen verschillend is, maar mij geeft het dus de wind in de rug. Ik neem 4x per dag 10 mg. Bijwerkingen: iets minder eetlust, maar gelukkig ben ik een goede eter. Slaapproblemen heb ik niet, terwijl ik die daarvoor wel had. Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer twee maanden. Hopelijk blijft de werking zo goed.

Quetiapine (quetiapine)
ADHD

Ik slikte al 13 jaar ritalin, maar ik werd zeer geagiteerd, opgejaagd, heel erg druk, bleef praten en luisterde haast niet meer. Toen besliste de psychiater om quetiapine voor te schrijven, slik het nu enkele weken en iedereen, incluis mezelf, vind dat ik veel rustiger ben. Alleen de 2 bovengenoemde bijwerkingen, moeheid en verkouden, neem ik voor lief aan.

ADHD

Het medicijn werkte voor mij niet, maar de bijwerkingen waren minimaal. Alleen de verminderde eetlust is iets waar je op moet letten, persoonlijk heb ik geen last gehad van hoofdpijn of andere bijwerkingen. Innemen van deze tablet is ook heel gemakkelijk dus niks om bang voor te zijn.

Olanzapine (olanzapine)
ADHD

Ik heb 7 diagnoses waaronder ADHD en PTSS. In het begin met 5 mg gestart, na 2 weken slecht kunnen slapen is de dosering verhoogd naar 10 mg na overleg met de psychiater. Geen last van de bijwerkingen, alleen wel 4 kilo aangekomen. Gezien ik 1.76m ben en nu op zo'n 62 kilo zit, neem ik dit voor lief. Zolang er geen tientallen kilo's bij komen. Begonnen met Olanzapine omda[lees meer...]t ik Champix slikte (hulp bij stoppen met roken), hierna kreeg ik last van slapeloosheid en was ik volgens de psychiater ontremd en had deze een vermoeden van hypomanie. In het verleden heb ik Concerta, Ritalin en Methylfenidaat geslikt, en moet zeggen dat Olanzapine wel "beter" werkt.
04-02-2019

Citalopram (citalopram)
ADHD

Geeft geen bepaalde rust van de ADHD zonder datje je persoonlijkheid kwijt raakt en in een zombie veranderd. Wel belangrijk is hem niet te vergeten want na 2x merk je echt dat je oude ik terug komt.
31-01-2019

Sertraline (sertraline)
ADHD

Het helpt bij mijn depressies. Ik kom blijkbaar een of ander stofje tekort wat mijn stemming reguleert
30-01-2019

ADHD

Ik gebruik dit medicijn voor ADHD. Door mijn ADHD had ik ook last van een onstabiele stemming, kreeg niet gedaan wat ik gedaan wilde hebben en was altijd moe (veel nadenken). Eerder ritalin gebruikt; daardoor voelde ik me niet mijzelf en had ik veel bijwerkingen. Met Welbutrin dien je een spiegel op te bouwen. Het valt mij op dat er veel negatieve reacties staan, wellicht[lees meer...] zijn dit mensen die pas net begonnen zijn. Voor mij is het een heel fijn medicijn; ik voel me vrolijk, denk veel minder na, pak zaken sneller op en ben stabiel. Daarnaast voel ik me mezelf (ik kan lachen/huilen/genieten) en voel me dus niet suf en “ingedrukt” zoals bij ritalin. Ik raad het dan ook aan, even geduld hebben denk ik :)
27-01-2019

ADHD

Half november ben ik gestart met een opbouwtraject met bupropion: in twee maanden tijd heb ik opgebouwd van 5 naar 150 mg. In deze opbouwfase had de medicatie geen effect en had ik nauwelijks last van bijwerkingen. Sinds twee weken slik ik 's morgens 150 mg Wellbutrin XR en ik voel me met de dag beroerder. Ik ben emotioneel onstabiel, heb last van een versnelde hartslag (v[lees meer...]ooral 's morgens), trillende handen en ik heb de hele dag last van maag- en darmklachten. Mijn dochter (21 jaar) gebruikt Wellbutrin al twee jaar en volgens haar zullen de bijwerkingen na verloop van tijd verminderen en zelfs verdwijnen. Ik heb dus besloten te volharden en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
17-01-2019

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

doordat deze capsule maar 8 uur werkt, kreeg ik de rebound als ik uit school kwam en daardoor mijn huiswerk niet (goed) maakte.
17-01-2019

ADHD

het was de bedoeling om me op school beter te kunnen concentreren, maar dat lukt niet. Ik ben er gewoon niet lekker van en druk blijf ik ook.
09-01-2019

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Algemene ervaring zoals bij iedereen met ADHD ik hoorde de symtomen van een vriend van mij en concludeerden dat ik deze ook had en ben hierdoor naar de huisarts gegaan en kreeg de constatering dat ik ADHD had en medikinet moest slikken.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2082)
Depressie (1713)
Angst & paniekstoornis (1514)
Hoge bloeddruk (1187)
ADD (568)
Depressiviteit (526)
Angststoornis (476)
Astma (472)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!