ziekte

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

28-09-2022 | Man | 8
ADHD
Zoontje van 8 met ADHD. Erg veel last van een heel vol hoofd en fysieke onrust., waardoor het met name op school niet goed lukte. Werd veel gecorrigeerd overal, op school, sport etc. Er overkwam hem heel veel, wat leidde tot een gevoel van “ik doe altijd alles verkeerd”, ik ben dom, negatief zelfbeeld, etc. Gestarte met Equasym: Bij 1 x 10 mg: geen merkbaar versch[lees meer...]il Bij 1 x 20mg: hij voelde dat hij rustiger werd in z’n hoofd. Leerkracht zag kleine vooruitgang in concentratie. Wij zagen geen merkbaar verschil, maar gelukkig ook geen bijwerkingen. Nog onvoldoende resultaat, dus optie: aanvullen met guancine of uitproberen wat ophoging naar 30 zou doen. Gekozen voor het laatste. Resultaat: top!!! Als dit zo blijft, teken ik ervoor. Kwam bv heel enthousiast en trots uit school dat het vandaag HEEEEL goed ging. Meester beaamde dit. Zit in 1 x gewoon rustig te knutselen of te kleuren. Gaf aan dat hij dat altijd al wel leuk vond, maar deed dat eigenlijk zelden. Was altijd zo prikkelzoekend en druk dat dat niet lukte. Niet afgevlakt. Nog steeds echt mijn kind zoals ie is❤️, maar hij komt nu zoveel beter uit de verf. Ik hoop nu vooral dat dit zo blijft en deze medicatie dit effect blijft hebben zolang hij dat nodig heeft!! De pillen uit de verpakking krijgen zou wat gemakkelijk mogen gaan, maar bij bovenstaand effect, neem ik dat heel graag voor lief.

Dexamfetamine

28-09-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Ik kreeg last van hartkrampen (niet te verwarren met hartkloppingen). Dit komt normaliter volgens mijn arts niet vaak voor. Het stopte echter wel direct na het stoppen met de medicatie. Naast hartkrampen had ik ook last van een droge mond, spierspanning en tandenknarsen. Echter zou ik dat voor lief nemen als ik geen last had van hartkrampen. Het medicijn werkte namelijk [lees meer...]wel heel goed: ik was rustiger in mijn hoofd, kon impulsen (kopen/eten/praten) beter controleren en hield aan het einde dag veel meer energie over omdat (zintuiglijke) prikkels minder hard binnen kwamen. Maar de hartkrampen en ook me vervreemd voelen van mezelf hebben ervoor gezocht dat ik toch gestopt bent. Ik was ook heel gevoelig voor ontwenning hoewel dit meestal niet zo is bij dit medicijn. Hiermee bedoel ik dat toen ik stopte ik gigantische stemmingswisselingen en depressieve gevoelens kreeg.

14-09-2022 | Man | 54
ADHD
Ik weet sinds een paar maanden dat ik al mijn hele leven ADHD heb. Na een tijd tussen psychologen heen en weer geslingerd te zijn omdat ik depressief was. Bleek de laatste psycholoog (hij zei ik denk dat jij ADHD hebt en geen depressie) het bij het rechte eind te hebben. Dus mezelf laten testen bij ADHD centraal en daar bleek ik 9 van de 9 herkenningspunten van ADHD af te [lees meer...]vinken. Toen ben ik met een recept methylfenidaat naar huis gestuurd wat ik eerst maar eens moest proberen maar al snel bleek dat dit niet het juiste medicijn voor mij was omdat ik me daar best gejaagd door voelde. Dus werd me lisdexamfetamine 50 mg voorgeschreven wat me al veel beter paste, ik functioneerde ineens veel beter en voelde me een al stuk gelukkiger en na een paar aanpassingen zit ik uiteindelijk op 70 mg , dat past me nog net een stukje beter. Alles gaat me wat makkelijker af en de "depressie" is omgezet in geluk. Ik ben super blij met dit resultaat.

04-09-2022 | Vrouw | 43
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

Wellbutrin XR

26-08-2022 | Vrouw | 45
bupropion
ADHD
Hallo allemaal, Recent heb ik in een achterbaan gezeten naar een zoektocht naar voor mij, een goed medicijn voor ADHD. (ook burnout met daarbij de nodige therapieën) Ik heb alle medicatie geprobeerd en omdat ik graag mijn ervaringen wil delen, ga ik deze hier opschrijven. Ik weet namelijk wat dit met je doet als je niet de juiste medicatie krijgt of niet aanslaat, dit w[lees meer...]il ik diegene die net begint echt behoeden. Ik ben begonnen met Ritalin, dexavitamin, atomoxetine, Bupropiom, Lexapro. Ik ben door een behoorlijke molen gegaan met heel veel downs, juist door steeds de verhogingen en daarmee de schommelende effecten. Ik ben met dit middel begonnen met de 150 mg. Bijwerkingen : slaapproblemen, erg droge mond, veel zweten voor namelijk overdag op hoofd en in nek. (zweette zeer weinig maar sinds deze medicatie alleen maar) lusteloos en heel erg moe, totaal geen energie. Ik werd op een gegeven moment weer erg druk en onrustig, met overleg met Psychiater verhoogt naar 130 mg. Moet zeggen dat dit het beste (tot nu ) medicatie is die bij mij past. Nog een detail, ik rookte en kan er nu makkelijk van af blijven, ben ook al jaren gestopt maar dat was voorheen toen ik deze nog niet slikte ook al ;-) Deze blijf ik maar gebruiken, aangezien ik alle medicatie al gehad heb. Gebruik deze by the way in combinatie met Lexpro (vanaf 2010 dus nu al 12 jaar) Voor toen der tijd depressie maar afbouwen is erg moeilijk!! Deze ervaring zet ik bij de Lexapro

20-08-2022 | Vrouw | 40
ADHD
2 jaar geleden heb ik tijdens een burn-out adhd-diagnose gekregen en ben ik begonnen met Tentin 5mg. Ik voelde me gelijk stukken beter. Wel was het vervelend om de hele dag geen zin in eten te hebben. Ik viel in een paar maanden tijd 5kg af, wat voor mij niet nodig was. Gelukkig kwam de eetlust na een paar maanden terug en lukte het me om op gewicht te blijven. Mijn leven[lees meer...]skwaliteit is door Tentin erg omhoog gegaan. Ik voelde me een 2.0-versie van mezelf. Voor ik de diagnose adhd kreeg, vermoedde ik altijd wel dat ik adhd had, maar ik was me er niet van bewust hoeveel invloed het op mijn leven had. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben erachter gekomen wat ik wel en niet kan. Ook vond ik eindelijk de naam voor die week vooraf gaand aan mijn menstruatie, waarin ik alles en iedereen altijd wel in elkaar wilde trappen of in bed wilde liggen huilen. Pms, waar dus ook een verhoogde kans op is met adhd door de wisseling in hormonen. Tijdens die week hielp het me erg om de dosering tentin met een 2,5mg per keer te verhogen en een extra tablet te nemen aan het eind van de dag. Helaas werd na zo’n anderhalf jaar de werking van de medicatie minder en was ik emotioneel weer veel instabieler. Werke 5mg eerst bijna 4 uur, ineens voelde ik het na 3 uur al niet meer en tijdens die 3 uur al niet optimaal. Een verhoging van de dosering hielp me hierin niet. Ik kon er niet meer van opaan. Nu ben ik bezig met uitzoeken wat dan wél werkt; 20mg Elvanse, 30, 40, of gaat dit gewoon níet werken. Zucht.

20-08-2022 | Man | 22
ADHD
Ik gebruik al sinds mn 8ste medicatie voor adhd, dit begon met ritalin waar ik veel last van de rebound had. Daarna concerta waardoor ik me niet mezelf voelde en mn sex drive ook minder werd. Met de lisdedexamfetamine heb ik bijna geen last van een rebound. En mn sexdrive is weer zoals normaal. Dit medicijn helpt mij met focusen en minder impulsief te reageren of dingen te[lees meer...]doen.

Methylfenidaat

20-08-2022 | Vrouw | 43
Ik heb ADD en ADHD

Amfexa

16-08-2022 | Vrouw | 33
ADHD
Diagnose gekregen op mijn 22e en dik 8 jaar op en af Ritalin en Concerta geprobeerd. Beiden zorgden voor veel bijwerkingen en hadden weinig positief effect op. Toen maa besloten geen medicatie meer in te nemen, maar dan liep ik weer gigantisch vast. Na zelf research op internet te hebben gedaan kwam ik veel positieve verhalen tegen over Dexamfetamine. Dit wilde ik ook prob[lees meer...]eren en in april 2019 mocht ik starten met Dexamfetamine (Magistraal Bereid - DMB). Ik omschrijf het gevoel alsof ik van fietsen met wind tegen, met twee slappe banden en een slag in het wiel (zonder medicatie), over ging naar een gloednieuwe fiets met twee opgepompte banden en versnelling! Wat een verademing! Het duurde even voordat ik goed en wel was afgesteld op de medicatie en de eerste weken waren een aardige rollercoaster met veel emoties, maar uiteindelijk was het het allemaal waard en wilde ik nooit meer anders. Met deze medicatie zou ik eindelijk kunnenTot ik begin 2021 ineens een ander middel (TENTIN) kreeg via de apotheek met een brief erbij dat er ook nog een flinke eigen bijdrage van 250,- euro bij komt kijken, maar geen zorgen. Deze wordt vergoed. Moet je voortaan wel zelf in de gaten houden want ze sturen geen nieuwe herinneringen en als je het niet aanvraagt krijg je dus niets vergoed. Nou dat moet je vooral aan iemand met ADHD overlaten. Ik ben hierdoor dus al 300 euro misgelopen. Toen ik begin 2021 ook nog Corona kreeg, viel het me daarna op dat mijn medicatie niet meer leek te werken. Slechte concentratie, sombere gedachtes, hersenmist, fysieke onrust was weer terug. Piekeren en slaapproblemen. Balen dat ik deed! Dat zal wel door de Corona komen dacht ik. Keer op keer terug naar de huisarts, maar los van een paar slaappillen konden ze mij niet vooruit helpen. Nu inmiddels ruim 1,5 jaar verder en nog steeds het gevoel dat mijn medicatie niet werkten. Ik neem het netjes iedere keer in, op gezette tijden. Normaal kon ik dan tot het eind vd dag super goed vooruit. Concentratie top, rust, ik kreeg eindelijk dingen voor elkaar. Nu ben ik smorgens al aan het struggelen met zelfs de simpelste taakjes. Alleen maar op zoek naar dopamine shotjes via online shoppen, chocolade, friemelen, werk ontwijkend gedrag etcetera. Uiteindelijk weer contact opgenomen met een nieuwe psychiater met de vraag of er geen andere medicijnen zijn, want dexamfetamine werkt voor mij niet meer. Terwijl ik er eerst toch zo blij mee was en ook de psychiater was het er mee eens dat Dex wel de beste optie voor mij was. Ineens legde ik de link met het krijgen van de nieuwe medicatie en het verergeren van mijn klachten. Toen ik ook nog op de website van het Lareb belandde en daar letterlijk meteen twee artikelen zag staan over de meldingen na wisseling dexamfetamine magistraal naar Amfexa/Tentin hoorde ik de engelen zingen. Het ligt dus gewoon aan die switch van medicijnen en ik ben niet de enige! Ondanks de opluchting over deze bevinding, merk ik dat ik ergens ook gewoon boos ben. Ik ben dus al 1,5 jaar dagelijks aan het struggelen met de simpelste taken, mijn werk, het huishouden, puur doordat anderen voor mij ineens besluiten de medicatie te verwisselen. Ik heb hierover contact opgenomen met mijn verzekeraar (DITZO/ASR) en zij reageerde heel begripvol en gaven meteen aan dat de huisarts of psychiater een nieuw recept kan aanvragen voor de oude/reguliere dexamfetamine. Hierbij moet dan worden aangegeven dat het 'medische noodzaak' betreft. Inmiddels gebruik ik alweer een paar dagen de 'oude' Dexamfetamine en ondanks ik er weer aan moet wennen (droge mond, hartkloppingen en meer moeite met slapen), merk ik qua focus en functioneren al meteen verschil. De bijwerkingen die ik zojuist benoemde verminderde bij mij de vorige keer ook na een tijdje dus daar ga ik nu ook vanuit. Al met al heb ik liever iets bijwerkingen van iets wat echt werkt, dan een hoop bijwerkingen van een middel waar mijn klachten juist van verergeren. Het is toch een kosten-baten afweging doe je altijd moet doen met medicatie. Kortom, ik hoop dat meer mensen met negatieve ervaringen met Amfexa/Tentin hier druk achter gaan zetten en een switch naar de oude dexamfetamine aanvragen. Hier wordt echt gespeeld met mensen hun kwaliteit van leven!

Risperdal

29-07-2022 | Man | 30
risperidon
ADHD
toen ik in eindjaren 90, 2000, 8 jaar was, geboren op 1992. Kreeg ik de diagnose, MCDD > Pdd-nos > En adhd. ik kreeg voorgeschreven 3x daags dus sochtends, savonds, en smiddags, 2ML, met zo'n spuitbusje via mond, dit was zeer vervelend, het maakte me zo ongelovenlijk suf, dat ik niet eens meer kon opletten in de klas, en de helft van de tijd lag te slapen. het was zee[lees meer...]r vervelend want het voede mijn onzekerheden ook heel erg! aangezien ik zeer dik was geworden, terwel ik eigenlijk nooit dik was geweest, mijn tiener jaren zijn hierdoor letterlijk verpest vanwegen onzekerheden, durfde ik niet eens een strak tshirtje aan te doen ofzo. laat staan een tanktopje. toen in mijn tiener jaren, werden de medicatie verlaagt naar 1 ml, 3x daags, het voelde ook niet veel anders als eerst, ook zeer veel moeite met uitbed komen, opstaan, en over het algemeen mijn onzekerheden, hoofdpijn soms ook, en kloppend angstig gevoel van stikken op de borstkast. ( ook zeer awkward... had ik een soort van man boobs ondervonden... kneep ik ooit eens in.... en er kwam een soort wit achtig melk spul uit, schrok me eigen dood hierdoor. ) eenmaal 19, toen ik bij doctor aankwam, toen zijden ze tegen mij, je hebt helemaal geen adhd, zo kom je niet over, ik ben een zeer rustige jongen sinds een jaar of 17 tm nu. eenmaal van die troep af, ben ik met 1 jaar, van 95 kilo, naar 72 gegaan, ( mijn ideale gewicht ) en nu gaat het stukken beter Mijn advies: Begin er niet aan...

24-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

21-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Begonnen met 1x een 20 mg capsule, vrijwel niks van vernomen. Dat een week volgehouden en toen op eigen initiatief maar 2 tegelijk genomen. Was toen redelijk tevreden met de werking, geen bijwerkingen alleen wel uitgewerkt rond 3 uur. Nu 40mg pillen gekregen en nog een 30 voor om 2 uur in de middag. Allen nu krijg ik hartkloppingen en word ik onrustig van deze dosering? Pa[lees meer...]ar dagen met de 40 begonnen maar toen maar de dag met 30 begonnen, en nog steeds last van deze bijwerkingen. Neem nu ook nog een 30 pil om 2 uur maar bijwerkingen worden nu erger in de avond en ik kan niet slapen, concentratie in de ochtend wel redelijk verbeterd maar in de avond nauwelijks verschil. Twijfel of ik even door moet zetten in de hoop dat de bijwerkingen verdwijnen. Ook beetje in de war dat ik nergens last van had bij 2x 20mg maar wel bij 1x 40? Iemand hier ook ervaring mee? En blijkbaar werkt de pil wel langer dan ik dacht, maar dan alleen het wakker blijven deel?

Concerta

15-07-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik heb eerst bijna een jaar 36 mg genomen maar ik merkte dat ik er steeds minder van begon te merken en dat ik er juist onrustiger van werd, ik had ook wel last van duizeligheid, hartkloppingen en geen honger gevoel. Ik ben dus overgestapt naar 54 mg in de hoop dat het beter zou werken. ik voel me minder druk in me hoofd en het duizelig zijn werd minder. mijn geen honger [lees meer...]hebben werd wel erger. de hartkloppingen blijven ook wel maar hetgeen wat mij het meeste stoort is wanneer ik niets te doen heb en dus wil rusten op de bank lukt het niet. ik word erg onrustig dan en zelfs agressief omdat ik niets te doen heb maar wel te veel energie. ik vind het goed spul als ik naar school toe moet of moet werken maar verder niet.

11-07-2022 | Man | 8
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

04-07-2022 | Vrouw | 28

03-07-2022 | Man | 34
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

30-06-2022 | Vrouw | 47
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.

29-06-2022 | Man | 22
ADHD
Werkt slecht werd er letterlijk gek van.

Wellbutrin XR

29-06-2022 | Man | 22
bupropion
ADHD
Medicatie voor adhd normale middelen hadden geen effect en daarom met verpleegkundige specialist gekozen voor welbrutin omdat adhd een sterke comibiliteit heeft met depressies het helpt me te functioneren het is geen wondermiddel maar het feest je net ff die extra schop onder je kunt die je met adhd nodig hebt.

26-06-2022 | Man | 58
ADHD
Trillen spieren, kort lontje en drukker dan normaal. Aantal weken gebruikt maar ben nu gestopt. Maakt de kwaal alleen maar erger.⁰

Zopiclon

21-06-2022 | Vrouw | 18
zopiclon

20-06-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

20-06-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben als kind al gediagnostiseerd met ADHD. Op de middelbare school ben ik begonnen met het slikken van Concerta 54. Dit heeft mij toen goed geholpen (om mijn examens te kunnen behalen), maar na 2,5 jaar was ik de somberheid, extreme hyperfocus en het niet kunnen eten zat. Ik ben toen gestopt en ben ook niet overgestapt naar een ander medicijn. 10 jaar later, na e[lees meer...]en hoop vallen en opstaan toch besloten om opnieuw, samen met een psychiater, te gaan kijken naar eventuele medicatie die beter bij mij zou passen. De eerste en de beste! De psychiater schreef mij Elvanse voor 20 mg om mee te proberen. De eerste 2-3 dagen voelde ik mij 'raar'. Als ik mij zo zou blijven voelen was ik direct weer gestopt, maar ik heb doorgezet. Na dag 4 voelde ik mij geweldig. Het medicijn voelde ik niet meer zo hard binnenkomen, geen opgejaagd gevoel meer, geen slapeloosheid en absoluut geen somberheid meer. Na 2 weken is mijn dossering verhoogd naar 30 mg. Het voelt als rust, eindelijk mijn werk af kunnen maken, minder error-momenten op een dag, minder boos/gefrustreerd, beter uit mijn woorden kunnen komen en vooral beter naar mijzelf kunnen luisteren. Ik voel mij herboren! ongelooflijk.. ik zou willen dat ik 10 jaar geleden dit middel al had ontdekt, wat had dat mij een hoop ellende bespaart. Mijn tip aan jou: Als je je de eerste dagen wat rot en raar voelt door het medicijn, probeer het nog even vol te houden.. wie weet heeft het bij jou ook 4 dagen nodig om het gewenste effect te mogen ervaren.

Ritalin

14-06-2022 | Man | 38
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

13-06-2022 | Vrouw | 19
ADHD
Tentin werkt voor mij goed. Het werkt veel beter dan de Ritalin die ik hiervoor nam. Wel merk ik dat de slaapproblemen bij Tentin erger zijn dan bij Ritalin. Verminderde eetlust is hetzelfde. Andere bijwerkingen zoals spanning, angst, buiten adem zijn en hartkloppingen heb ik veel minder dan met Ritalin. Als je niet tevreden bent met Ritalin of ander methylfenydaat zou ik[lees meer...] tentin (of andere dexamfetamine) zeker aanraden.

03-06-2022 | Man | 44
ADHD
Zelf heb ik ADHD en gebruik van medicatie zorgt voor mij dat ik focus weet te houden, zaken kan ik nu ook daadwerkelijk kan afmaken. Minder afleiding door randzaken en verzand raken in alle afleidingen wat weer tot een verloren dag leidt.

Strattera

03-06-2022 | Vrouw | 21
atomoxetine

03-06-2022 | Vrouw | 21

Concerta

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben nadat ik mijn diagnose adhd/ass kreeg begonnen met methylfenidaat. Eerst op de kortdurige variant daarna op langdurig 30/54 mg. Het duurde redelijk kort voordat ik verschil merkte maar elke keer voelde het alsof het nog niet genoeg was om goed te functioneren. In overleg met de arts besloten dat ik 54mg + 1/2 kortdurige van 10 mg mocht nemen. Dit ging opzich goe[lees meer...]d maar steeds bleef het gevoel van meer nodig hebben hangen. De bijwerkingen werden er ook met elke verhoging erger. Ik had last van hartlkloppingen, een rusteloos gevoel door verhoogde adrenalinelevels, dromerigheid en slapeloosheid (vooral op de dag). Het was niet dat het niets deed want mijn focus, emotieregulatie en energie gingen er wel op vooruit maar de bijwerkingen waren het niet waard. Ik ben overgestapt naar elvanse caps 30 mg lisdexamfetamine en dat werkt echt prima. Minder bijwerkingen en meer controle.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik neem deze medicatie nu al een paar maanden (6?) en het is zeer effectief. Het is voor mij niet geheel bijwerking-vrij maar de bijwerkingen zijn goed te doen, ik krijg voor het hogere adrenalinelevel een beta blocker genaamd propranolol. Door propranolol gaat ook mijn bloeddruk naar beneden. Ik merkte al vrij snel dat het effect had (na een weekje) want ik heb veel m[lees meer...]eer energie, ik ben een stuk stabieler als het gaat om emoties en ik kan een hoop verdragen als het gaat om prikkels (ik heb ook de diagnose ass). Ik merk nu dat het naar mate van tijd steeds effectiever werkt, ik merk dat ik elke paar weken mijn grens (als het gaat om prikkels) iets kan verleggen ivm de medicatie en therapie. Ik ben ooit begonnen op methylfenidaat en zat daar op 54/74 mg per dag en dat gaf me erge bijwerkingen, dit is echt vele malen beter voor me. Als het gaat om slapeloosheid is het gewoon zaak het zo vroeg mogelijk in te nemen en het te timen zodat de rebound niet zo erg is. Ik gebruik ook tentin erbij om zo nodig rebound te voorkomen of meer energie te hebben. Ik hoop dat mijn erg uitgebreide verhaal iemand kan helpen een beslissing te nemen!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2816)
Angst & paniekstoornis (2272)
Depressie (2260)
Hoge bloeddruk (1624)