ISO 27001

ziekte

Medikinet

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Dogmatil 1 4
Zyprexa 1 4
Sifrol 1 1
Metoprolol 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

17-06-2017

ADHD

Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!
16-06-2017

ADHD

Wat een afschuwelijk medicijn. Ja, zo nu en dan was ik beter gefocust en gemotiveerder, waardoor ik me opgeruimder voelde en mijn dag een stuk lichter was. De nacht die daarop volgde echter.... Deze pillen maakten mij altijd grieperig en hielden me de hele nacht wakker. 1 tabletje in de vroege ochtend was genoeg voor 1 slapeloze nacht. Mijn psychiater raadde me telkens aan[lees meer...] de medicatie tenminste een week achter elkaar te gebruiken, om mijn lichaam te laten wennen. Dit resulteerde telkens in een enorme ramp; de laatste keer dat ik dit deed, veranderde ik ineens in een bipolair, suicidaal wrak. Ik herkende mezelf niet meer terug. Verder regelmatig 'los' gebruikt als er een deadline gehaald moest worden. Werkte onder het mom van "beter dan niets", maar altijd met een slapeloze nacht en een week ziekte tot gevolg. Een tijd geleden maar helemaal afgeschaft. De relatief kleine voordelen wogen niet op tegen de enorme nadelen. Ik raad dit medicijn aan niemand aan. Sterker nog: ik raad het ouders die dit overwegen voor hun kind streng af. Wat een ongelofelijke troep.
09-06-2017

ADHD

Jaren terug gebruikte ik concerta tijdens mijn studie en na 3 jaar gebruik had ik deze niet meer nodig. 1 jaar geleden begon ik met werken. Er gaat dan een hele nieuwe wereld voor je open en mensen die ook adhd/add hebben hoef ik niet te vertellen hoe moeilijk het is aan die kwaliteitseisen te voldoen. Ik werk in de kinderopvang en daar is iedere dag anders. Het is chaotis[lees meer...]ch en ieder kind heeft zijn eigen dingetjes waar je aan moet denken. Ouders geven dingen door. En er komt altijd wat tussen als je ergens mee bezig bent, je komt handen te kort. Ik ben dus opnieuw voor medicatie gegaan. Methyfinidaat eerst begonnen met een lichtere dosering nu 36 miligram. Je hoeft er niet van te verwachten dat je ineens een totaal ander mens bent en alles op orde hebt. Maar het helpt wel. Ik krijg de dingetjes net iets beter geregeld, ik heb net dat beetje meer concentratie en mijn hoofd heeft wat meer rust. Dit zien anderen ook, ik loop wat minder rond als een kip zonder kop haha. Wel snap ik ook de negativiteit over deze tabletten, er zitten zeker nadelen aan. Maar deze wegen niet af tegen mijn voordelen. Ik slik ze bewust alleen op werk dagen. Ik let goed op mijn eten, want door de tabletten heb ik vaak minder honger en in het begin viel ik af. Nu ik vaak voor inname eet is dit niet meer het geval. Ik slik ze niet na 12 uur in de middag, want dan kan ik avonds niet slapen. Af en toe/ voornamelijk in het begin had ik last van hartkloppingen, maar dit valt reuze mee. Ik heb bewust gekozen voor 1x per dag met geleidelijke afgifte, zodat ik niet steeds last heb van de uitwerking en er aan hoef te denken om nieuwe te pakken. Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn ervaring.
08-06-2017

23-05-2017

ADHD

Ik gebruik Methylfenidaat nu bijna een week. De eerste twee dagen nam ik 5 mg per keer (halve tabletjes), maar ik voelde helemaal geen verschil. Ook geen duidelijke bijwerkingen. Daarna overgegaan op 10 mg per keer. Ik kan me nu wel beter focussen, maar niet op een fijne manier. Ik heb opeens chronisch hoofdpijn en voel me nog meer gespannen dan anders. Nu heb ik ook de di[lees meer...]agnose Gegeneraliseerde angststoornis gekregen, dus dat dit medicijn me nog meer gespannen maakt is echt volkomen kut. Voordat ik begon met Methylfenidaat kon ik me met enige moeite nog wel redelijk overgeven tijdens de Yoga-ontspanning. Nu is dat volkomen onmogelijk geworden. Ik heb tijdens de vorige ontspanning (max. 5-10 minuten) ongeveer 6 verschillende dingen bedacht die ik wilde opzoeken op internet. Niet echt ideaal.
16-05-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADHD

Ik slik nu 2 en halve week wellbutrin. (Hiervoor slikte ik setraline). Ik had de eerste week alleen hoofdpijn. Dat was te onderdrukken met paracetamol. Maar de donderdag in de tweede week kreeg ik rond 3 uur last van druk op mijn oren achter in mijn hoofd en in mijn keel/borst. Drukte kon in niet verdragen en werd ook onhandiger in mijn bewegingen. Liep tegen dingen op. O[lees meer...]ok zie ik waziger. Maagpijn erbij Kortom ik voel me niet goed. Dit een paar dagen aan gekeken en toen toch maar huisarts gebeld. Die adviseerde mij dat ik meer nodig had. Dus heb een halve erbij gedaan. Sommige klachten zijn nu weg maar het raar voelen in mijn hoofd en druk op mijn oren blijven! Gaat dit weg of blijft dat? Want anders ga ik ermee stoppen. Kan iemand mij vertellen hoe je je voelt in de 4e en 5e week?
15-05-2017

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.
15-05-2017

ADHD

Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!
14-05-2017

ADHD

Na jaren aanmodderen met anti depressie medicatie die ik overigens nog steeds gebruik, In oktober 2016 begonnen met ritalin. Ik had binnen het tijdsbestek van nog geen week er om de 2 uur 1 nodig, daarbij werd ik daar erg onrustig en opgefokt van. Gebruik nu een maand concerta 54 mg. Heb alleen ook niet genoeg aan 1 capsule per dag. Maar voel me wel erg goed, ben eindel[lees meer...]ijk weer wie ik ben, en niet meer zo afgevlakt.
07-05-2017

ADHD

Effectief medicijn met weinig bijwerkingen in vergelijking met SSRI's, methylfenidaat en dexamfetamine. Doet weinig voor hyperactiviteit maar veel voor impulsiviteit, angsten, dwangen en focus. Bijwerking zijn bij mij obstipatie, pijn na klaarkomen (zeurderig gevoel vanuit prostaat) en last van vroegtijdig verliezen van sperma, nog voor het klaarkomen.
05-05-2017

ADHD

Hoi allemaal. Alvast excuses voor de enorm lange tekst, maar ik probeer zo volledig en uitgebreid mogelijk mijn verhaal te doen over mijn ervaring van een jaar Dex omdat ik hoop dat ik mensen hiermee kan informeren wat het middel met je kan doen. Ik wil niet zeggen dat de bijwerkingen bij iedereen hetzelfde zijn, maar ik wil je er wel bewust van maken wat de gevolgen kunne[lees meer...]n zijn van lange termijn gebruik. Ongeveer een jaar geleden ben ik gediagnosticeerd op ADHD. Mijn hele leven lang had ik al moeite met concentreren, motivatie vinden voor minder leuke dingen in het leven en dingen afmaken. Mijn middelbare school periode was een hel. Uiteindelijk wel op eigen kracht, toen nog zonder medicatie, afgemaakt. Vervolgens ging ik studeren en daar ging het eigenlijk al snel weer mis: 2 studies vroegtijdig moeten stoppen omdat ik niet gemotiveerd was en niet wist wat ik met mijn leven nou precies wilde. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn 3e studie (inmiddels ben ik dus ongeveer in totaal 7 jaar aan het studeren). Ongeveer 3 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met ritalin. Vrienden van mij gebruikten het middel en ik kon altijd wat van ze krijgen om te studeren. Ik merkte dat het studeren gelijk al makkelijker ging. Ik ging sneller door de leerstof heen, ik behield het overzicht makkelijker, eerder gemotiveerd om te beginnen, minder snel afgeleid, alleen werd ik wel ontzettend vlak van ritalin. Toch besloot ik om te laten kijken of ik ADHD zou hebben, want het leek er wel ontzettend op en het leek me fijner om zelf de medicatie te kunnen halen als ik het nodig zou hebben. Na de diagnose ging er voor mij dan ook een wereld open. Ik was zo blij dat ik eindelijk wist waar alles vandaan kwam. Alles viel gewoon op zijn plek. Mijn ouders hebben dit vroeg nooit bij mij gezien omdat ik voornamelijk altijd druk in mijn hoofd ben en niet zo zeer van buiten. Maar, mensen zien mij wel altijd als een heel energiek, enthousiast, soms impulsief maar positief en gezellig, warm persoon. De instelling waar ik me heb laten testen kwam vervolgens met een nieuw middel wat me zou kunnen helpen en omdat het je minder vlak zou maken: Dex. De eerste keer dat ik het middel nam bij die instelling voelde fantastisch: ik had overzicht in mijn hoofd. Ik omschrijf het altijd als volgt: normaal is mijn hoofd een boekenkast waar alle boeken door de war op de grond liggen, maar als ik het middel heb genomen voelt het als een opgeruimde boekenkast met de boeken op alfabetische volgorde. Tuurlijk, er waren directe bijwerkingen (droge mond etc), maar die wogen niet op tegen de positieve werking op dat moment. Vervolgens ben ik het middel gaan gebruiken op regelmatige basis, dus alleen tijdens mijn stageperiode en tijdens het leren van toetsen, dus niet in de weekenden en niet tijdens de vakanties bijvoorbeeld. Wauw wat werd ik productief: studeren ging makkelijker, toetsen maken ging makkelijker, eerder huishoudelijke klusjes doen, overzicht bewaren op stage/school/werk, makkelijker gesprekken volgen (minder snel afdwalen), zin om dingen te doen overdag. Oke er waren nog steeds wat zichtbare bijwerkingen (droge mond, veel naar wc, veel water etc), maar ook die wogen nog niet op tegen de positieve bijwerkingen. Naarmate ik het middel langer gebruikte kwamen er toch helaas meer vervelende klachten bij... Op dit moment ben ik bezig met mijn scriptie en eigenlijk gaat eigenlijk alles ontzettend goed in mijn leven, maar door het gebruik van Dex ben ik gewoon een deel van mijn levensenergie verloren en kan ik gewoon die goede dingen niet meer inzien. Vooral wanneer het middel uitwerkt (vaak rond 19:00 omdat ik mijn laatste dosis rond 14:00 uur nam vnw slecht slapen), werd ik ontzettend prikkelbaar, had ik geen zin meer om dingen te doen en kon ik alleen maar voor de tv zitten als een soort zombie. Als ik na 14:00 uur nog Dex zou nemen, zou ik gewoon slecht tot niet kunnen slapen. Dit is per persoon anders, maar blijkbaar reageert mijn lichaam er gevoelig op (daar moest ik zelf ook nog achter komen). Daarnaast kwamen alle gedachtes in een keer terug die ik daarvoor in de boekenkast had opgeruimd. Ik kon nog maar weinig positieve dingen zien, terwijl ik altijd juist zo'n positief persoon was. Mijn vriendin waar ik mee samenwoon heeft het gezien en heeft me erop gewezen dat ik anders was wanneer ik het middel op had. Terwijl ik wel (gelukkig) mezelf was als ik geen Dex op had. Ik begon me er gewoon bewust van te worden dat ik me gelukkiger voelde wanneer ik een tijdje geen Dex had gebruikt. Kortom: Dex speelt met je emoties en hoe. Ik ben er door veranderd en ik heb dan ook gister besloten om met het middel te stoppen. Dan ben ik maar soms wat minder productief, maar ik ga op zoek naar een andere, natuurlijke manier om me beter te concentreren. Voor mij wegen de positieve bijwerkingen niet op tegen de negatieve bijwerkingen. Ik was altijd blij met mezelf als persoon, maar door het gebruik van Dex ben ik minder blij met mezelf geworden en dat is voor mij het momentum om te stoppen. Ik weet niet hoe ik me de komende weken/maanden ga voelen omdat ik pas net gestopt ben, daarnaast moet ik mijn scriptie nog afronden dus dat wordt waarschijnlijk ook een hele opgave, maar me psychisch en emotioneel slechter en deprimerend voelen door drugs, want dat is het eigenlijk, is voor mij genoeg reden om er per direct mee te stoppen. Nogmaals, het middel kan je zeker helpen om je productiever te maken. Maar dit kan wel ten koste van je persoonlijkheid en je moet je afvragen of dat is wat je wil. Ik in ieder geval niet. Liever ben ik een ongestructureerd, chaotisch en soms ongemotiveerd persoon, maar wel positief, energiek en enthousiast persoon. Dan een zombie die wel netjes al zijn werk afmaakt, maar vervolgens thuis dood op de bank ligt. Tuurlijk, het middel reageert anders op iedereen, maar het speelt wel met je hersens dus houd daar rekening mee.
29-04-2017

ADHD

Ben begonnen in 2012 eerst met methylfenidaat kort werkend(ritalin), vrij snel daarna vanwege rebounds over op concerta. Ik herinner mezelf nog de allereerste tablet, ik fietste voor het eerst naast mijn partner ipv een paar meter voorruit. Op de snelweg dacht ik waarom heb ik zo'n haast en rijdt ik zo hard. Ik kon luisteren bij verjaardagen en had helaas de eerste weken w[lees meer...]el veel hoofdpijn en het gevoel dat ik een vreselijk rood gezicht had. Na jaren gebruik kreeg ik hartklachten en moest per ambulance naar het ziekenhuis, hier bleek dat ik vertragingen kreeg van mijn hartslag en het hart dubbele slagen ging maken(overslaan). Moest per acuut mijn medicatie stoppen en bij controle van mijn hart bleek deze totaal niets meer te mankeren! De medicijnen dus, moest minderen met medicatie omdat er geen alternatief was en kreeg weer problemen op het werk door aandachtsstoornis. Weer ophogen gaf weer hartklachten en een gevaarlijk hoge bloeddruk. Daarna gestart met 2x 18mg verspreid over de dag ( 1x 8:00 en 1x 15:00) dit ging prima, echter heb veel last van depressiviteit gekregen. Eigenlijk voel ik me wel 100% met concerta, maar mijn humeur is afgevlakt. Heb veel geleerd doordat ik concerta heb gebruikt en ga er nu mee stoppen. Na paar dagen stoppen komt er wel iets meer chaos terug, maar als ik mezelf goed controleer neem ik meer rust. Voel me veel gezelliger en vrolijker zonder medicijnen en dat geeft voor mij de doorslag. Ik wil weer echt leven ipv van in een soort cocon. Heb altijd het gevoel met concerta dat ik niet echt leef. Geniet er nu veel meer van je voelt je meer ' gedrukt'. Ik moet bekennen dat ik de concerta nodig heb gehad om mijn leven weer op de rails te krijgen en problemen op te lossen, maar er kwamen er met concerta dus ook veel bij. De bijwerkingen zijn gevaarlijk en ook ontstaat er sneller depressiviteit bij langer gebruik met hogere doseringen.
28-04-2017

ADHD

Veel duf makkende effecten, Dexamfetamine heeft dit bij mij niet gelukkig. Maar geeft wel de structuur, rust en kalmte.
28-04-2017

ADHD

ADHD oogende klachten. Wereld is 180 graden gedraaid. Nog nooit zoveel rust en kalmte gevoeld. Jammer dat als het bij mensen niet bekend is of niet het juiste effect heeft er gelijk negatief over gedaan word. Misselijkmakend is de prijs en de prijsstijging, en het daarbij behorende gedoe om vergoeding. Nog even en de poeders uit de limburgse labjes zijn goedkoper.
26-04-2017

ADHD

Sinds 2 maanden gebruik ik nu Dexamfetamine na een volwassen diagnose ADHD. Heel mijn leven al klachten, pas na een zeer stressvolle periode in mijn leven is er door specialisten ADHD vastgesteld. Er ging voor mij een wereld open, eindelijk een verklaring voor de klachten die ik al heel mijn leven had/heb. Door de psychiater kwam een voorschrift voor ADHD medicatie. Ik[lees meer...] ben me gaan inlezen op Ritalin (methylfenidaat) en dexamfetamine. Ik ben voor dexamfetamine gegaan omdat ik van de psychiater de keus kreeg. Dexamfetamine heeft een geleidelijke opbouw en geleidelijke afbouw, methylfenidaat daarintegen "kickt" vaak in en geeft een zwaardere rebound. Bij het eerste gebruik van Dexamfetamine kwam er een enorme concentratie en rust over me heen. Ik had voornamelijk last van de drukte in mijn hoofd (ADHD). Dexamfetamine helpt me enorm, ik voel me zo rustig dat ik nog moet wennen aan mijn nieuwe IK. Enige nadelen zijn, weinig eetlust, een droge mond, vaak naar het toilet, veel drinken. Slapen is voor mij geen probleem, ik neem de laatste dosis rond 16:00. Ben wel skeptisch over wat dexamfetamine op de langere termijn met me gaat doen. Dexamfetamine voelt in deze moeilijke periode goed en brengt me rust, maar mijn ADHD heeft me ook veel gebracht en dexamfetamine vlakt me wel af. Minder sociaal, maar meer doordacht en minder impulsief (financieel, alcohol en drugs gebruik, en niet constant opzoek naar uitdagingen etc.). Dexamfetamine heeft voor mij persoonlijk veel voordelen, maar de persoon die mijn omgeving kent veranderd wel door de dexamfetamine. Dit is voor mezelf ook wennen. Een nadeel wat ik niet veel lees op het internet door dexamfetamine gebruikers. Echter ik persoonlijk wel ervaar.
19-04-2017

17-04-2017

ADHD

Sinds een maand gebruik ik langdurende methylfenidaat (strattera) voor mijn Adhd. Sinds 5 jaar weet ik dat ik adhd heb. Eerst Ritalin gebruikt kort werkende dosis. Daar ook zo'n last van rebound gevoel. En nu lijkt wel weer of ik steeds een rebound gevoel krijg. Mijn hoofd word druk, ik word misselijk, angstig, hartkloppingen, vreselijk moe, draaierig, moet heel erg huilen[lees meer...].Heel mijn gevoel slaat op hol. Ik moet gewoon in bed gaan liggen en ergens waar geen geluiden zijn, wie heeft daar ook dezelfde klachten van?
12-04-2017

ADHD

Mijn dochter van 7 gebruikt dit medicijn en het helpt haar goed om haar hoofd beter te kunnen "ordenen" zoals ze zelf zegt.
07-04-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADHD

Na veel medicatie geprobeerd te hebben tegen de symptomen van adhd scoorde dit medicijn goed. tegelijkertijd gebruik ik paroxetine 20mg /10mg tegen angstaanvallen.
06-04-2017

ADHD

Ik ben er een jaar geleden achter gekomen dat ik ADHD heb. Bij een specialist laten testen en heeft mij eerst Ritalin gegeven. Na een week gelijk mee gestopt aangezien ik een zombie werd en mensen aanstaarde alsof mijn ziel uit me getrokken was. De eerste keer dat ik het innam voelde het echt heerlijk alsof ik geluk inslikte. Maar na langdurig ingenomen te hebben was het n[lees meer...]iet prettig. Overgestapt op dexamfetamine, eerste keer dat ik het innam dacht ik dat er niks met me deed aangezien ritalin als een bom overgaat op aktie en met dexamfetamine geleidelijk toeneemt. Na een iets hogere dosering merkte ik toch onbewust dat ik veel meer focus had en dat ik zin had om te lezen en het voor mijn gevoel eindelijk kon zonder dat ik 1 bladzijde las en vervolgens 4 keer opnieuw heb gelezen en alsnog niet wist wat ik had gelezen. Moet zeggen dat het echt heerlijk spul is. Ik omschrijf het altijd als een stamboomeffect. Dat je alle takjes (wat dus gedachtes zijn) een sluiswerking heeft en alleen hoeft te denken als je er zelf daadwerkelijk aan wilt denken. Het jammere van dit al is dat ik het nooit fijn vind dat het toch chemisch spul is wat van nature niet in een lichaam hoort en heb mij daar altijd druk om gemaakt. Mijn bijwerkingen zijn het niet kunnen eten en echt extreem slecht kunnen slapen. Waardoor ik weer erg afval en weet dat mij lichaam zichzelf sloopt, omdat ik het zelf niet onder controle heb als ik medicatie slik. Daarom slik het alleen wanneer ik een test moet maken of wanneer ik zelf vind dat ik het nodig heb (niet vaak dus). Als ik dex slik dan kan ik echt genieten van alleen al simpel op een bank te zitten. Heb dan ook gelijk zin om dingen te doen wat ik leuk vind zoals piano spelen en natuurfotos maken. En dat doe ik dan echt met plezier en als ik geen medicatie op heb dan laat ik het voor 80 procent naast me liggen aangezien ik dan denk van, geen zin in of er komt toch niks leuks uit of dat ik gewoon geen geduld kan opbrengen. Voor jongeren die moeten leren zal ik het zeker aanraden om je toetsen te halen, alleen vind ik persoonlijk dat het niet alle zorgen weghaald voor lange termijn, aangezien het altijd terug komt wanneer je geen medicatie slikt en op ten duur ook terug komt en dan harder omdat je het contrast dan erg hebt van met medicatie naar niet en dat verschil ervaar ik als zeer onprettig. Ik probeer gewoon veel te sporten en muziek te maken en er mee proberen te leven. Heb daarbij ook een cognitieve gedragstherapie erbij gehad zodat ik met de dingen waarmee ik struggelde nog beter mee wist om te gaan en moet zeggen dat dat echt een aanrader is aangezien je veel beter inzicht krijgt in wat je voor je gevoel fout doet en wat je kan veranderen en accepteert dat je sommige dingen anders doet dan andere. Je praat ook met mensen die verstand en ervaring hebben met ADHD en ADD. En dat is zeer fijn om met iemand daarover te praten. Mijn persoonlijke conclusie: Neem het als jij vind dat je het nodig hebt en kijk of de voordelen hoger zijn dan de nadelen. Ik neem het alleen wanneer ik echt vind dat ik er voldoening aan heb.
04-04-2017

ADHD

Dexamfetamine is zeker wel het middel wat doet dat het moet doen, namelijk dat ik me kan concentreren op school, de taken doe die ik moet doen (ook in huis) en vanalles in die richting, heb heeel erg veel andere middelen geprobeerd (concerta, ritalin, methylfenidaat, strattera etc) en van al die medicijnen kan ik mij het beste concentreren, maar die bijwerkingen... dat is [lees meer...]een hele waslijst, zoals koude handen en voeten, enorm zweten, geen eetlust, enorm droge mond dus veel drinken, emoties zijn erg afgevlakt, word heel erg in mezelf gekeerd, ik slaap er vaak heel erg slecht door, hele erge hartkloppingen en als kers op de taart, als ik dex inneem ben ik erg depressief, en op n dag als ik t niet in neem ben ik altijd heel vrolijk en spontaan. Maarja wat voor andere opties heb ik nog? Geen, ik moet het slikken want anders haal ik mn examens niet. Maar ben dolgelukkig als ik die troep zometeen niet meer hoef te slikken
04-04-2017

ADHD

In het begin had ik heel veel last van bijwerkingen zoals nervositeit en vermoeid. Na 2 maanden gingen deze klachten weg. Inmiddels ben ik weer begonnen met sporten, maar ben nog niet op het niveau van 3 maanden geleden. Een klein beetje last van de rebound. Concentratie is veel beter geworden en ben ook rustigere geworden.
30-03-2017

Medikinet (methylfenidaat)

30-03-2017

Medikinet (methylfenidaat)

19-03-2017

ADHD

Medicijn werd voorgeschreven voor adhd om concentratie te verbeteren. Het verbeterde de concentratie heel goed, maar de bijwerkingen waren zo heftig op de kleinste dosering dat mijn psychiater mij er gelijk van af gehaald heeft na 3 dagen. Ik kon niet normaal mijn dag door komen en ook amper in slaap komen 's avonds. De eerste dosering viel wel mee, maar daarna werd het h[lees meer...]eel heftig. Een paar weken later dexamfetamine gaan proberen en dat bevalt nu na een paar maanden nog steeds goed. Heeft soortgelijke bijwerkingen, maar in veel mindere mate.
19-03-2017

ADHD

Ik slik dex wanneer ik echt geconcentreerd aan dingen moet werken en moet het dan echt om de 2,5 uur weer slikken om op peil te houden. Als ik te laat de tweede dosis neem krijg ik de normale werking bovenop de uitwerkingsverschijnselen, als ik deze te vroeg neem word ik heel gespannen en hyper. Wanneer ik gestrest ben is dit niet zo'n heel fijn middel om te slikken aang[lees meer...]ezien het de stress aardig voedt. Ik word heel helder van dit middel en kan heel gericht taken uitvoeren en daarbij veel minder snel afgeleid worden door iets. Aan iets beginnen is ook makkelijker. Wel een valkuil dat ik op iets anders focus dan wat ik eigenlijk zou willen doen, maar mijn (studie)ontwijkend gedrag was reeds een probleem. Ik ben erg blij dat ik dit middel kan slikken wanneer ik het zelf nodig vind; een tijd buproprion geslikt, maar de langdurige bijwerkingen daarvan, of bijwerkingen van het missen van een dosering, waren een afknapper. Hiervoor ook heel kort methylfenidaat geslikt. Hier snel mee gestopt door ZEER heftige bijwerkingen op laagste dosering. Bij dit middel was het eigenlijk na een week al vrij relaxed. De nervositeit neem ik op het moment maar voor lief, het scheelt dat ik de keuze heb of ik daar op een gegeven dag zin in heb of niet. Ik klaag niet over het naar de wc moeten een half uur na innemen, alhoewel het wel een beetje irritant kan zijn als het gewoon echt even niet uitkomt (het MOET echt, vooral bij de eerste dosering). Voor het gebruik van dex een half jaar lang met verstopping gekampt. Vaak moeten wint het echt altijd van niet kunnen. Ik ben blij dat ik dit middel kan gebruiken, maar ik zou het absoluut niet elke dag de hele dag kunnen gebruiken. Disclaimer: ik ben gevoelig voor medicatie.
15-03-2017

ADHD

Tja, dan vul je ADHD in, omdat je niets anders kan kiezen. Maar mijn ervaring wil ik graag delen. Ik gebruik het nu pas kort, maar het is een verademing. Ik gebruik sinds 2015 Citalopram. Dit is een antidepressiva. Nadat ik op eigen verzoek van een jaar lang 30 Mg per dag, naar 40 ben gegaan, voelde ik ineens mijzelf weer. Zeker niet de 1e weken hoor. Dat was heftig. Maar [lees meer...]dat kan je bij "Citalopram" wel lezen. Maar alles bij elkaar zeer tevreden. Het is mijn redding. Ik kan weer werken! En naar buiten. Maar, methylfenidaat is nieuw. Ik was ineens zo druk in mijn hoofd. Eigenlijk heb ik dit altijd gehad, maar niet ZO aanwezig. Ik had nu ineens ongemerkt een deel van een heel suf liedje in mijn hoofd.. Dat je na een halve dag denkt, wat?! Die is normaal.. Dit in combinatie met slecht kunnen focussen en rustig op de bank willen zitten na een drukke dag, heeft mij doen besluiten Google op te gaan, en hierna mijn huisarts te overtuigen van het voordeel van methylfenidaat en de combinatie met Citalopram. En die is er! Ik slik het niet elke dag. Denk ook niet dat ik er "lekker" op kan werken. Maar als ik thuis kom en heb een veel te druk hoofd, is het super! Sandoz is wel mijn merk, de apotheek moest het bestellen, maar van 2 andere kreeg ik heel vreemde gedachten en liep ik soort van vast. Hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt! Deze site, heeft mij voor een deel zeer goed geholpen.
11-03-2017

Risperdal (risperidon)
ADHD

mijn brief aan de verantwoordelijken voor dit medicijn: een aantal jaar geleden heeft mijn nu 15 jarige zoon risperdal gebruikt. Nu, een paar jaar verder heeft hij nog steeds veel overgewicht, en wat erger is, borstontwikkeling. Mijn zoon heeft het al moeilijk genoeg, en dit is echt iets wat het leven voor hem nog ongelooflijk veel moeilijker maakt dan het al was. Ik ben [lees meer...]een alleenstaande mama van 2 kindjes, de enige oplossing voor het probleem dat mijn zoon nu heeft, is een operatie aan zijn "borsten" die ik niet kan betalen. Waardoor mijn zoon nu dus opgescheept zit met 2 lichaamsdelen die hij kan missen als kiespijn, en waar ik hem niet vanaf kan helpen. Er is mij nooit gemeld dat hij van dit middel overgewicht in deze mate kan krijgen, laat staan dat hij borsten zou krijgen, nooit. En al helemaal niet dat het blijvend zou zijn, hij neemt al 5 jaar geen medicatie meer, maar het overgewicht blijft, en de borsten jammer genoeg ook. Mijn ventje zit er nu wel mee natuurlijk. Hij heeft het al zo moeilijk, hij heeft al zo'n laag zelfbeeld, terwijl het zo'n fantastische jongen is. Hij draagt altijd dikke truien nu, uit angst om uitgelachen te worden... Ja, ook als het 30 graden is en hij moet sporten, ja ook als hij bijna flauwvalt van de warmte, altijd!!! Na enig opzoekingswerk kom ik te weten dat jullie hier wel degelijk van op de hoogte zijn, en er voor kiezen het niet te melden aan de ouders van onschuldige kinderen. Dat jullie weten wat die kinderen zal overkomen, maar ervoor kiezen de schouders op te halen en de poen te pakken. Voor jullie is mijn zoon een nummer, de zoveelste jongen zonder gezicht. Voor mij is hij een prachtige jongen, mijn zoon. Degene die zijn kleine zus beschermd, ook als ik haar onder haar voeten geef omdat ze zelf fout zat. Degene die mijn boodschappen binnendraagt zonder dat ik het hem moet vragen. Degene die het voor de zwakken en kleintjes opneemt zonder oog te hebben voor zichzelf. Degene die stilletjes in zijn kamer op de laptop speelt, omdat hij zo met zijn lichaam in de knoop zit dat hij liever uit de realiteit ontsnapt. Degene waar ik me stiekem heel erg zorgen om maak, omdat ik bang ben dat hij ooit een wanhoopsdaad begaat, omdat hij niet meer met zijn lichaam om kan. Maar ook degene die me altijd laat lachen met zijn fantastische gevoel voor humor. Degene die mijn hart doet smelten wanneer hij weer eens het toonbeeld van eer en geweten is. Degene die me onmenselijk trots maakt als hij zich weer eens als de held van de dag opwerpt om een ander te verdedigen. Mijn held, mijn zoon. Als ik had geweten dat deze medicatie dit met mijn jongen zou doen, dat er ook maar een aannemelijke kans was, dan had ik het hem nooit gegeven. Maar ik heb het wel gedaan, want ik wist het niet, en jullie wel...
04-03-2017

ADHD

Voor iedereen is het gebruik en de ervaringen van Concerta bij ADHD anders, niemand is namelijk hetzelfde. Ik startte in groep 8 met het medicijn, ik begon bij een redelijk lage dosering na vaststelling dat ik ADHD had, volgens mij 18mg. In de beginjaren had ik veel last van eetlustvermindering en het moeilijk in slaap kunnen komen. Dit is door het gebruik van Melatoni[lees meer...]ne enigszins onderdrukt, maar had nog niet het gewenste resultaat. Na een paar jaar afgestapt van Melatonine. Toen ik in de 3e zat, zat ik onderhand aan een redelijk hoge dosering van 54mg, een tablet van 36mg en een tablet van 18mg. Je merkt op een gegeven moment wel dat het medicijn echt werkt, en je leven ook veranderd, hoe gek het ook klinkt. Het was denk ik heel moeilijk geweest te staan waar ik nu sta zonder het gebruik van Concerta. Na een paar jaar ga je er mee leren leven, dan komt ook het moment dat je het zelf moet gaan betalen en je niet iedere dag meer zin hebt om de stilste van de klas te zijn. Ik ben het laatste jaar gaan afbouwen van 54mg naar 36mg. Deze slik ik nu niet meer omdat ik in de loop van de jaren zo veranderd ben, misschien mede door het medicijn, dat ik er mee heb leren leven en de ADHD onder controle heb. Al met al is het een fijn medicijn om te gebruiken. Het heeft bij mij ook het gewenste resultaat opgeleverd, des al niet te min kunnen de bijwerken soms erg vervelend zijn.
13-02-2017

ADHD

na 40 jaar vond ik het genoeg geweest, die herrie in mijn hoofd, al die tv's en radio's die fulltime aanstonden op allerlei zenders, hard en zacht. De vele verhalen die ronddwaalden en ik niet stop kon zetten, het impulsieve, het snauwerige, het boos zijn, geïrriteerd, maar niet weten waarom je de neiging hebt een willekeurige fietser op een willekeurig moment een knal voo[lees meer...]r zn kop te willen geven, hahahaa. vreselijk!!! na de diagnose ADHD viel mijn jeugd op zijn plek, je anders onbegrepen voelen, dom!! want wie gaat in een prachtige lijn paarden die in ene naar links moeten dan als enige naar rechts, ik natuurlijk, maar ik ben toch niet gek, ik weet toch verdorie wel wat links en rechts is..... tja nu weet ik dat ze ipv van te roepen: nu naar links!!! Mij ff 5 minuten van te voren moeten inlichten welke kant we op gaan want stantepee reageren is er in mijn brein niet bij, niks dom gewoon net wat langer de tijd nodig en dan strontintelligent uit de hoek komen is mijn motto tegenwoordig. maar ja toen nog niet, de jaarlijkse gesprekken op school ook altijd hetzelfde, het wordt niks met haar! elke vlieg ziet ze langskomen, de lolbroek vd klas, tja je staande houden is dan alleen mogelijk. Affijn ik aan de medicatie... wat een ellende... ik persoonlijk had alleen maar heel erge bijwerkingen, schijnbaar reageer ik op veel medicatie heftig, erg droge keel, drinken drinken, afvallen (das wel lekker hihi) uiteindelijk zo voorzichtig mogelijk na al een tijd met venlafaxine de dalen en de pieken heerlijk vlak te krijgen (dat is al een verademing) heeeel voorzichtig concerta opgebouwd. Wat een feest!!! dat een mens zich zo dus ook kan voelen, slapen 12 uur aan een stuk (hoezo van 40 jaar iets in te halen), vrolijk, maar 1 gedachte tegelijk ipv 36 door elkaar heen, weer energie voor 10, een leukere mama. Mijn gezin leed erg onder mijn niet te controleren stuiterbal humeur, de ene keer zei mam is goed hoor schat, om de volgende keer volkomen out of the blue van flippenstijn te gaan. Afschuwelijk. Fijner huwelijk door meer begrip, gelatener voel je je, in een woord mijn echte leven begon. En voor degene die denken ja maar het is toch rotzooi??? Ja en!!! het is mijn rotzooi waarmee ik nog 40 jaar, de andere helft van mijn leven, slaap, plezier heb, geniet, energie heb, mezelf eindelijk heb leren kennen als een harstikke leuk, nog steeds lekker impulsief ding, maar dan op de goede manier. Ipv midden op straat te denken: heee bloemen voor oma!!! en de rem in te trappen om vervolgens 6 andere fietsers achter mij in mijn nek te krijgen, denk ik nu heeee is wel leuk een bloemetje mee te nemen, ik zal zo even stoppen om te kijken of ik hier ergens kan draaien om bij dat winkeltje een bloemetje mee te nemen. Jij veranderd niet, je gedrag wel en op een heerlijke zalige fijne manier zoals jij wil... en de rest vd wereld met zijn gezeik van er komen er steeds meer bij van die! Ik denk dat we het in 2017 maar eens gaan omdraaien het wordt tijd! Wij ADHD'rs, ADD'rs, autisten zijn de normale norm geworden, want wij zijn lekker nu in de meerderheid, met onze eigen specifieke talenten waar wij in uitblinken, want wat is in godsnaam normaal het kind dat netjes meteen rechts gaat als je dat vraagt??? Is het niet langzamerhand zo dat wij eens gaan denken, jezus dat is toch niet normaal zeg....85% van de leerlingen heeft meer tijd nodig, meer uitleg, misschien baat bij een toets die maar steeds een vraag tegelijk geeft ipv een onoverzichtelijk pakket, heeft een koptelefoon nodig om meerdere geluiden even af te schermen, een kleinere toets waar hij/zij eens lekker wel een 7 voor haalt gewoon, omdat ze het kunnen maar wel op hun manier. Dat is gewoon, dus als leraren dat eens als maatstaf namen, hadden ze ook niet zoveel problemen in de klas, het zijn niet de leerlingen het is het systeem dat normaal les geeft, maar we hebben net geconstateerd dat 85% van ons al niet meer normaal is, dus draaien we het om. ADHD, ADD, autist: doe lekker normaal, want dat zijn wij. En al degene die zo goed meteen kunnen reageren, voor de tijd om is klaar zijn met een toets, niks meer aan uitleg nodig hebben, niet snel afgeleid zijn en met een klok erlangs een heel pakket afwerken maar nergens specifiek echt in uitblinken (want dat doen wij wel!!! Hahhaa). Die 10 personen per school! Jullie zijn niet normaal man. Ik zeg voor degene die zeggen, gadver, ik loop mezelf echt in de weg, join the concerta club, en voor vele anderen, strijdt voor je kind, partner voor de normaal norm. Dat is namelijk wat een ieder wil zijn, een gewoon normaal kind, en ja de een is dit en de ander is dat. maar dat is al sinds de oertijd. Groetjes, Sandra

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1670)
Depressie (1378)
Angst & paniekstoornis (1163)
Hoge bloeddruk (935)
ADD (472)
Depressiviteit (452)
Astma (388)
Angststoornis (371)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!