ziekte

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

Equasym

16-05-2022 | Man | 65
Heel herkenbaar!

07-05-2022 | Man | 54
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

29-04-2022 | Vrouw | 26
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

28-04-2022 | Vrouw | 6
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

25-04-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!

20-04-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

13-04-2022 | Vrouw | 36
ADHD
Binnen twee dagen van vrolijk en ondernemend, naar depressief en in mezelf gekeerd. Snel geirriteerd ook... Echt bizar dat deze troep nog op de markt is en dat het het tegenovergestelde effect lijkt te hebben van Ceban waar ik heel tevreden over was.

12-04-2022 | Man | 30
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

Concerta

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

Strattera

09-04-2022 | Vrouw | 20
atomoxetine
ADHD
Nadat 27 en 36mg concerta niet aansloeg en het middel teveel bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op Strattera. Ik startte met 40mg. Ondanks alle bijwerkingen merkte ik langzaam aan dat het medicijn begon te werken. Ik kon mijn leven weer iets meer oppakken en kon meer drukte aan. Toch merkte ik dat ik rond 3 a 4 uur smiddags heel erg moe en overprikkeld was. Daarom de keuz[lees meer...]e gemaakt om de dosis te verhogen naar 60mg. De eerste week voelde ik vrij weinig van het medicijn. M’n adhd klachten kwamen weer terug en ik voelde me wat afgevlakt. Maar aangezien de arts had gezegd dat het middel pas na 2 weken effect gaf bleef ik volhouden. In de tweede week begon alle ellende. Langzaam aan merkte ik dat ik niet meer goed kon nadenken. Ik voelde me afgevlakt, emotieloos en omschreef mijn gevoel toen zelf der tijd als een ‘zombie gevoel’. Ik voelde me afgesloten van de werkelijkheid en was compleet in mezelf gekeerd. Ik besloot mijn dosis weer te verlagen naar 40mg omdat dit voorheen wel effect gaf. 2 weken geslikt wachtend op effect, maar dit gebeurde niet… Ik bleef mezelf een zombie voelen. Ik had geen controle meer over mijn eigen gevoel en gedachten. Elke beweging die ik maakte overdacht ik. Ik voelde me zo angstig en opgesloten in mijn eigen lichaam. Ik had vreselijke hartkloppingen dus heb zelfs een hartfilmpje laten maken. Na 2 meter lopen was mn hartslag al rond de 130 en werd ik helemaal duizelig. Ik was er HELEMAAL klaar mee ! Zo erg dat ik besloot om mijn medicatie NIET meer te nemen. Wat er toen gebeurde is een vreselijke ervaring geweest. Ik kreeg hele erge wanen en had het gevoel dat iemand me iets aan ging doen. M’n hele lichaam stond onder angst en ik was zo in paniek zonder dat ik controle had over mezelf. Eenmaal thuis nam ik mijn medicatie weer en waren de wanen voorbij. In de week erna heb ik mijn medicatie langzaam afgebouwd van 40mg naar 0mg. Toen ik eenmaal gestopt was heet het vier weken (!!) geduurd voordat ik me weer mezelf voelde. De medicatie was uit m’n lichaam maar ik bleef me vreselijk voelen. Ik was nog steeds volledig in mezelf gekeerd en had totaal geen controle over mijn eigen lichaam en gedachten. Al mijn emoties waren weg, ik voelde me afgevlakt en ik voelde niks meer. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik mezelf na het slikken van deze troep weer teruggevonden door veel te praten en therapie. Achteraf denk ik: ik had allang moeten stoppen met dit medicijn. Maar ik kon simpelweg gewoon niet meer logisch nadenken toen ik Strattera slikte. Überhaupt nadenken lukte amper. Ik ben blij dat ik dit middel niet meer slik en mezelf weer terug gevonden heb. Artsen zeggen dat je zomaar kan stoppen met dit middel zonder enig probleem. Dat is helaas niet wat ik ervaren heb. Wel is het zo dat medicatie bij iedereen anders aanslaat. Als je het niet geprobeerd hebt weet je ook niet of het effect heeft. Als je de keuze maakt om met dit middel te starten, wil ik je graag wat meegeven. Als je dit medicijn slikt en je merkt dat je je NIET meer jezelf voelt , lichamelijke problemen krijgt of als je merkt dat de klachten die je ervaart overeen komen met de klachten die ik heb ervaren… STOP ERMEE! Er zijn genoeg alternatieven en je kan altijd na het stoppen nog ervoor kiezen om het medicijn in een lage dosering verdeeld over 2 giften te slikken.

07-04-2022 | Vrouw | 44
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

28-03-2022 | Vrouw | 44
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

23-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Tentin is voor mij echt de uitkomst. Het geeft me rust in mijn hoofd en overzicht. Het helpt ook met het stabiliseren van emotionele uitschieters met betrekking tot hormonale schommelingen. Medikinet en Ritalin gaven me alleen focus, maar Tentin doet voor mij echt veel meer dan dat. Het enige nadeel is de droge mond, maar met een fles water naast me is dat probleem ook mak[lees meer...]kelijk verholpen.

Dipiperon

19-02-2022 | Man | 31
pipamperon
ADHD
In het begin gaf het me de energie en de zin om dingen te doen. Het was geweldig. Sinds ik verhoogd ben naar twee begon dit gevoel langzaam weg te trekken. Weer geen energie en geen zin om op te staan. Ben weer verlaagd naar 1 pil maar dit hielp niet. Terug naar twee. Nog altijd geen energie, alleen meer vermoeidheid. Het heeft me geholpen. Vind het alleen raar dat het gee[lees meer...]n effect meer heeft en me alleen meer moe maakt.

Dexamfetamine

14-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Door negatieve effecten van methylfenidaat door mijn behandelend arts dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Dit was voor mij een verademing. Kon na een hele lange tijd eindelijk weer normaal functioneren. Toen kwamen ze ineens met het verbod op de doorlevering van de dexamfetamine naar andere apothekers.. En daar was Amfexa... En daar ging ik.. Ik was gelijk terug bij af.[lees meer...]. Ik was mezelf niet meer kwam in een crisis terecht.. Durfde me huis niet meer uit en op mijn werk kwam ik langdurig in de ziektewet door Amfexa... Na dat ik dit bij mijn apotheker neergelegd had is er direct een blokkade gezet op deze rotzooi.. Alleen toen? Ik heb heel veel geluk gehad dat mijn behandelend wist dat er nog wel een manier was om terug te gaan op mijn oude medicatie Dexamfetamine. Na het gebuik van Amfexa helaas nog wel blijvende schrik en angstgevoelens.. Dexamfetamine is niet te vergelijken met Amfexa.. Dexamfetamine werkt super bij mij en ben blij dat ik deze medicatie kan blijven gebruiken.

10-02-2022 | Man | 46
ADHD
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar en voel me weer als een vis in het water. Voorheen allerlei andere medicatie gehad, waar (ik) wel veel bijwerkingen van kreeg :) Voor mij is TenTon een uitkomst

Strattera

01-02-2022 | Man | 50
atomoxetine

31-01-2022 | Man | 45
ADHD
Ik gebruik dit nu meer dan een maand, op dit moment 2 of 3 keer per dag 5mg. Ik voel dat ik veel meer focus heb en concentratie en ook veel meer energie. Ben ineens veel meer georganiseerd dus over het algemeen ben ik positief. Het beste is de eerste 2-3 dagen maar 1 tablet te nemen en goed noteert wanneer je voelt dat het gaat werken en welke bijwerkingen je ervaart e[lees meer...]n tegelijkertijd kijkt naar wanneer de rebound start. Dit ivm de te bepalen tijd voor de volgende tablet. Het beste is dan om 30 min voordat de rebound start de volgende tablet te nemen zodat je die de volgende keer kan voorkomen. De tablet blijft 10 in uur in je lichaam, over het algemeen werkt het na 1 a 2 uur en dan werkt het zo'n 5-8 uur door. Op basis hiervan moet je dan je inname tijden bepalen. Ga ook niet te snel omhoog omdat je dan sneller last kan krijgen van bijwerkingen, dit geldt zeker als je te snel tussen elkaar inneemt. Je lichaam moet ook wennen aan de medicatie en het is belangrijk dat je het de tijd geeft om te proberen. Ik zie heel veel negatieve berichten van mensen die moesten overstappen van een ander merk naar Tentin, ik vind eigenlijk dat je deze reviews niet serieus kunt nemen omdat deze mensen gewend waren aan de andere medicatie en niet open staan voor verandering en daarom negatief zijn, laat je hier niet door uit het veld slaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen. Héél veel mensen halen goede resultaten uit deze medicatie.

27-01-2022 | Vrouw | 42
ADHD
Ik gebruik sinds een jaar Methylfenidaat 5mg vanwege ongespecificeerde ADHD/ADD en mijn leven is heel veel makkelijker geworden! Ik was altijd erg aan het hyperfocussen om me te concentreren, cijfers niet om te draaien, dingen niet kwijt te raken, alles te onthouden in chaos van input en daardoor had ik heel veel stress, in periodes uitend in woede aanvallen. Nu kan ik me [lees meer...]eigenlijk iets minder goed concentreren, maar wel veel makkelijker. Interessant is ook dat ik juist makkelijker in slaap val omdat mijn hoofd rustiger is. Ik gebruik dus maar 5mg, 4x per dag. Ik heb er speciaal om gevraagd want de startdosis zou 10mg zijn. Van 10mg krijg ik wat bijwerkingen en voelt het 'chemisch ' met 5mg heb ik er ook niet zo n last van als ik het eens vergeet of te laat inneem. Precies een randje rust en orde in de chaos om me veel beter te voelen.

26-01-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Ik kreeg de diagnose pas op mijn 45ste. Doordat mijn zoontje van 7 jaar vanaf zijn 4de jaar in gr.1 al met gedrag problemen te maken kreeg, ben ik ook naar mijzelf gaan kijken. Ik gebruik nu de tentin sinds 1 week , met weinig bijwerkingen en ben er wat rustiger mee. De methyl was voor mij teveel bijwerkingen en geen resultaat, juist onrustiger erdoor. Ik heb het stieke[lees meer...]m eigenlijk altijd al geweten, denk vanaf mijn 30ste, er is toen veel te veel gebeurd. Ook vanaf basisschool achterstand, middelbare niet afgemaakt maar pas 7 jaar later, onrustige relaties, vaak met foute vrienden omgaan, vatbaar voor verslavingen ( alcohol, roken ) , steeds ander werk en nu nog niet voor uit kunnen komen met werk carrière maken, het zit allemaal in mijn hoofd, maar komt er niet juist uit . Met alles in mijn leven wel, als ik er nu achteraf op terug kijk, concentratie is er niet, snel afgeleid en ik zit nu met een 3de burn out thuis. de eerste toen ik 31 was en ging samenwonen, daarna 39 jaar toen ik een drukke peuter had vanaf geboorte tot hij 2 was en alle ballen in de lucht moest houden en nu zit ik weer op mijn 45ste met een burn out thuis. Ik doe nu een superbrains training in groepsverband en medicijnen. Ik hoop zo verder te komen om er mee te leren omgaan. Maar maak mij ook heel erg veel zorgen over mijn zoon, alle signalen zie ik in mijn zelf terug. En wil niet dat zijn levenspad zoals die van mij gaat lopen. Teleurstelling op teleurstelling, hij zit nu in gr.4 op zijn 2de basisschool en ook hier gaat het concentreren niet en daardoor moeite met leren, faalangst en uit dat uit zich weer in gedragsproblemen. Op deze school willen ze hem nu " kwijt" en doorsturen naar een SO of SBO. Maar goed of dat nu het beste is voor iemand met ADHD? Ik en zoveel andere hebben tenslotte ook regulier onderwijs gevolgd en later door veel gedragsproblemen met een omweg de middelbare afgemaakt met 9en op mijn diploma, en werk inmiddels al jaren op een Universiteit op HBO niveau. Ik zou willen dat ik alle ellende en verdriet mijn zoon kan besparen, maar weet niet hoe? Ik ben tenslotte ook niet de "rustigste". ;-)

22-01-2022 | Man | 51
ADHD
Middel werkt goed tegen ADHD. Wel vervelende bijwerkingen. Met name wanneer het uitwerkt. Lastig is dat de werkingsduur nogal fluctueert. Het werkt tussen de 2,5 en 4 uur bij mij. Ik zet mijn medicijn alarm dus maar om de 3 uur, maar ben de rebound dan niet altijd voor. Vooral de rebound is naar. Als ik de dosering wat verhoog, werkt het langer, maar dan vind ik het te h[lees meer...]eftig. Hiervoor heb ik veel andere medicijnen geprobeerd, maar die waren geen van allen een succes. Dit is voor mij de minst slechte. Bijwerkingen zijn toch minder erg dan ADHD.

Concerta

29-12-2021 | Vrouw | 45

Wellbutrin XR

29-12-2021 | Vrouw | 45
bupropion
ADHD
Ik heb eerst methylfenidaat gebruikt, dat werkte perfect voor een goede focus. Ik raakte echter zo gefocust dat ik snel (heel erg) geïrriteerd was wanneer iets niet lukte of wanneer iemand me stoorde. Of wanneer iemand anders chaotisch en afgeleid was. Kortom, ik werd er niet leuker op, verloor allerlei leuke eigenschappen van mezelf. Ook kreeg ik auditieve wanen, heel ver[lees meer...]velend en beangstigend. Ik stopte ermee en ben toen begonnen met Wellbutrin. Ik slik het inmiddels al zo’n 5 jaar. Wellbutrin haalt voor mij de scherpe kantjes van adhd af. Ik ben minder impulsief, iets meer gefocust en minder snel afgeleid. Ik kreeg met dit medicijn de kans te werken aan de kanten van adhd waar ik vanaf wilde zonder mijn leuke eigenschappen te verliezen. Enig minpuntje is dat ik minder goed tegen alcohol kan. Staat ook duidelijk in de bijsluiter (pas op met alcohol). Maar ik drink graag een glas wijn en door deze medicatie wordt het in elk geval geen fles, maar blijft het hooguit bij 2 of 3 glazen. Voor mij is dat prima, ik heb ook wel de ervaring dat ik na 1 glas de hele fles leegdrink en dat kan nu gewoon niet meer. Is alleen maar goed :-) Ik ben heel blij met dit medicijn.

28-12-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Waardeloos!! Bij gebrek aan beter neem ik ze maar.. IK WIL DEXAMFETAMINE terug!!!

Valproinezuur / Natriumvalproaat

28-12-2021 | Vrouw | 27
valproinezuur
ADHD
Ik heb dit gekregen voor ADHD .. heb dit nergens terug gelezen maargoed... Zal wel de enige zijn .. ik heb een vraag .. ik slaap snachts niet ervan ben nu al 2 dagen wakker ...

Amfexa

15-12-2021 | Vrouw | 27
ADHD
Ik voel het inkicken een half uur nadat ik het heb genomen en het lijkt voor mij alsof ik opnieuw wakker word. De blurrige foto wordt scherp gesteld en ik besef nu pas wat ik zie. In plaats van in mijn hoofd, ben ik in de wereld.

10-12-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen 14:0[lees meer...]0 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig en een beetje in mezelf gekeerd. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2745)
Depressie (2200)
Angst & paniekstoornis (2187)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1157)