ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

23-07-2024 | Man | 35

energiek

Ik ben op mijn 35e getest op adhd na jaren antwoorden te zoeken op mijn klachten. Burnout, oververmoeidheid, slechte concentratie, slecht slapen, depressies en lusteloosheid. Dit kwam allemaal met vlagen maar eindelijk heb ik mij laten testen. Ik scoorde op alle vlakken heel hoog dus mocht gelijk een medicijn nemen. Mijn huisarts stelde concerta voor.. helaas was dit nerge[lees meer...]ns leverbaar. Hierom heb ik het voorstel gekregen Elvanse te gebruiken. Nu na een week is er werkelijk een wereld voor me open gegaan. Ik ben vrolijk, heb energie, zin om dingen te ondernemen, sociaal, focus, niet meer vermoeid en heb ook mn middagdutjes niet meer nodig. Enige is nog een beetje kijken welke tijd ik het in moet nemen gezien mijn onregelmatige baan als tourend muzikant. Op een normale dag neem ik het in om 9 uur in de ochtend. Met dagen waarop ik snachts ook moet werken neem ik het rond 12 uur in de middag in. Na ongeveer 1,5 uur merk je dat t werkt en word je wakker en actief! Zeker met een bakje koffie erbij begin je je dag erg goed. Dit medicijn is voor iedereen anders. Voor mij is het echt life changing en voel ik me weer de oude. Niet meer overprikkeld en lusteloos! Ik schrijf nooit reviews over medicijnen maar bij deze vond ik het echt waard! Succes!

Ritalin

18-07-2024 | Vrouw | 36

verwardheid migraine migraine misselijkheid

Ik gebruik het nu driekwart jaar en heb sindsdien last van migraine aanvallen 1-3 keer per maand. En ben verwarder dan ik ervoor was Depressieve klachten zijn ook toegenomen Al kan ik me soms wel beter focussen

18-07-2024 | Vrouw | 17
ADHD

geen honger droge mond moeilijk in slaap vallen hartklopping

16-07-2024 | Vrouw | 25
ADHD

nervositeit hartklopping angst misselijkheid geen honger

Mylan Methylfenidaat werkte voor mij niet. Het zorgde de eerste paar weken voor hevige misselijkheid. Deze werd na verloop van tijd iets beter maar verdween nooit volledig. De ergste bijwerking was voor mij de continue nervositeit en hartkloppingen. Ik dacht dat dit kwam door mijn dosis, dat ik minder moest nemen of dat ik de dosissen niet goed timede. Uiteindelijk bleek d[lees meer...]it simpelweg het effect dat dit medicijn op mij heeft. Toen mijn broer later ook met ADHD werd gediagnosticeerd en precies dezelfde ervaring had kwam ik tot de conclusie dat methylfenidaat niet bij me past. Hierdoor ben ik (na een aantal jaar niets te hebben gebruikt) overgestapt op Tentin Dexamfetamine. Het duurde even voordat ik opnieuw medicatie ben gaan proberen en achteraf gezien was ik graag eerder weer begonnen. Methylfenidaat wordt altijd als eerste aangeraden en geprobeerd maar weet dat je ook andere opties hebt! Dit was bij mij nooit duidelijk (genoeg) gemaakt.

Tentin

16-07-2024 | Vrouw | 25

geen honger

Ik ben gediagnosticeerd met ADHD en ASS. Zonder Tentin Dexamfetamine zou ik mijn leven niet kunnen leven zoals ik dat nu doe. Het helpt mij met name met prikkelregulatie en het tot actie kunnen komen. Zonder medicatie kan ik zo een paar uur op de grond zitten en niets doen; niet uit luiheid of onwil (want wat zou ik toch graag dingen doen), maar omdat het me simpelweg niet[lees meer...] lukt om iets te gáán doen. Zonder medicatie zit ik vast in mijn eigen hoofd en zit mijn “emmer” bij het minste of geringste vol. Iets simpels als boodschappen doen op een zonnige dag kan al teveel zijn. Ook met medicatie lukt het me misschien niet om een hele dag achter een bureau te gaan zitten (ik vraag me af of we dat überhaupt moeten willen?) en ik zal uiteindelijk sneller “op” zijn dan iemand zonder mijn stoornissen, maar daar gaat het niet om. Dexamfetamine geeft me een kans om tot actie te komen, om iéts te doen, me competent te voelen en om mijn gedachtes te structureren, waardoor ik niet constant in gevecht met mezelf ben. Ik slaap beter (dieper) dan ik deed voordat met deze medicatie begon. Dit merk ik met name aan het feit dat ik veel minder dromen onthoud. Persoonlijk heb ik nooit inslaap problemen gehad maar ik weet dat sommigen dat wel ervaren. Na inname duurt het net iets minder dan een uur voordat het begint te werken. Na vier uur neem ik de volgende dosis en in zijn geheel werkt een dosis ongeveer vijf uur. Ik kan niet precies inschatten wanneer het medicijn precies is uitgewerkt want zelfs al gaat het innemen van de volgende dosis vrij nauw, ik heb het gevoel dat het een relatief gelijkmatigere uitwerking heeft; het stort je niet van het ene op het andere moment in een crash. Dit laatste had ik met Methylfenidaat veel sterker. Dit gebruikte ik in mijn tienerjaren, toen ik net was gediagnosticeerd met ADHD. Hier kreeg ik echter hartkloppingen en nervositeit van. Dit was een persoonlijke ervaring die maakte dat de voordelen niet zwaarder wogen dan de nadelen. Mijn broer, ook gediagnosticeerd met ADHD, had dezelfde ervaring en gaat ook veel beter op Tentin Dexamfetamine, dus het lijkt iets te zijn dat in de familie zit. Wel heb ik het gevoel dat ik na een paar weken dagelijks gebruik van Dexamfetamine baat heb bij een dag zonder, omdat ik na een tijdje continu gebruik wel wat angstig wordt. Ik vermoed dat dit komt omdat mijn lichaam niet volledig de kans krijgt alles af te breken voor de volgende dosis wordt genomen, waardoor het zich ietwat opstapelt. Na een enkele, medicatieloze dag verdwijnt deze nervositeit altijd volledig. Verder is het verminderde hongergevoel wel een belangrijk punt. Ik ben vrij veel afgevallen toen ik begon met het gebruik van Dexamfetamine, al is dit niet meer dan toen ik op mijn zestiende met Methylfenidaat begon. Het verschil ligt hem voor mij met name in het feit dat Methylfenidaat me misselijk maakte, waardoor ik geen zin had in eten, terwijl Tentin ervoor zorgt dat ik minder goed herken wanneer ik honger heb. Hierdoor sla ik veel sneller maaltijden over. Tegelijkertijd vermoed ik ook dat ik door de betere prikkelverwerking minder neiging heb om te gaan snacken. Dit was namelijk (onbewust) een van mijn voornaamste manieren om mijn prikkels te reguleren. Deze noodzaak is nu minder omdat de medicatie me daar al bij helpt. Al met al zou ik niet weten wat ik zou doen als ik deze medicatie zou moeten missen. Het is een kruk die ik in de jaren dat ik geen medicatie gebruikte niet had, met als gevolg dat ik steeds verder de negativiteit in zakte. Niet omdat ik faalde in de grote aspecten van het leven, maar omdat ik elke dag weer met mijn neus op de kleine bewijzen van mijn eigen incompetentie werd gedrukt. De nadruk ligt voor mij dan ook op de ondersteunde werking. Dexamfetamine “geneest” iemand niet, maar het zorgt ervoor dat er touwen zijn om in handen te kunnen nemen. En tegen de mensen die niet afhankelijk willen zijn van medicatie zeg ik graag dit: dat wilde ik ook nooit. Het voelde als valsspelen om mijn success afhankelijk te laten zijn van een middel, maar als het uitvoeren van “simpele taken” voor jou zoveel moeilijker is dan dat het is voor anderen, dan maakt het niet uit hoe “sterk” je bent. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat iemand kan leven op een manier die hun gelukkig maakt. Dexamfetamine geeft me de kans om te doen wat ik wil doen en daar ben ik erg dankbaar voor. Als laatste een disclaimer: mijn ervaringen zijn geen feiten en ik ben geen expert. Ik vind het belangrijk dat iemand die dit leest weet dat wat ik heb beschreven mijn persoonlijke ervaring is. De connecties die ik leg hebben misschien weinig met de dexamfetamine medicatie te maken en ik heb niet de moeite genomen om al mijn punten wetenschappelijk te onderbouwen. Blijf kritisch, is mijn tip!

Ritalin

16-07-2024 | Vrouw | 35
ADHD
Mijn andere huisarts werd ik doorverwezen naar cgg. Daar werd borderline vastgesteld. Terwijl ik mij daar niet in herkende. Gesprekken met psychologen en psychiater ging niet goed. Omdat ik tegen hun in ging. Toen hebben ze mij geweigerd om te helpen. Ze zeiden ge hebt dag therapie nodig. Ik heb nu recent een nieuwe huisarts. Een schat van een dokter. Zij luistert echt naa[lees meer...]r u als mens. En door het gesprek heen. Zei ze is er ooit bij u adhd/autisme vastgesteld. Ik zei nee. Omwille van financiële problemen kan ik nu geen psychiater betalen. Huisarts zei ik ga u rilatine voorschrijven en in 2026 gaan we afspraak maken met psychiater om diagnose te laten vastleggen officieel. Sinds ik rilatine gebruik kan ik mij veel beter concentreren en ben veel rustiger. Omdat ik ook stemmingswisselingen heb. Krijg ik binnenkort langwerkende adhd medicijnen. En ga ik ook medicijnen krijgen voor stemmingswisselingen. Ieder persoon reageert anders op medicijnen. Voor de 1 kan het werken voor de andere niet. Maar je moet wel openstaan voor medicijnen te nemen en uw ziekte te aanvaarden.

15-07-2024 | Vrouw | 24
ADHD

negatieve gedachten gebrek aan eetlust vermoeidheid hoofdpijn

Vrouw hier, op mijn 24e gediagnosticeerd met ADHD. Zit al vanaf mijn 12e in de hulpverlening, gegeneraliseerde angststoornis, depressies, sociale angststoornis, PTSS, persoonlijkheidsstoornis cluster C. Een eerdere ADHD diagnose en medicatie had mij zoveel stress bespaard. Ben blij dat het er nu is. Ik heb al die jaren keihard gewerkt aan meer stabiliteit krijgen in mijn[lees meer...] stemming, wat snel alle kanten op vliegt. Concerta heeft mij hier enorm bij geholpen. Ik voel me niet een soort vlakke robot, maar gewoon een mens dat werkelijk ervaringen kan verwerken en niet uren blijft hangen in de hevigheid van een emotie. Ik ben veel minder snel overprikkeld (is dit hoe boodschappen doen is voor mensen zonder ADHD?! wat een eitje). Normaal raakte ik in paniek en ging ik huilen zeker 3x/week omdat ik het allemaal niet overzag en me extreem overprikkeld voelde. Dat is nu veel minder. Ik ben sociaal minder bang, kan mijn studiewerk veel beter bijhouden (nu 2 weken literatuur van de 12 gemist in plaats van 6/12) en haal dan ook betere cijfers. Nadelen zijn hoofdpijn bij rebound, stijve nek en verminderde eetlust. Dat laatste kun je goed opvangen door vóór je je medicijnen inneemt, je lunch en snacks alvast klaar te maken, zodat de drempel wat lager is. Soms kan ik gefixeerd raken op een negatieve gedachte(stroom), maar ik heb inmiddels wel tools om daar mee om te gaan. De laatste tijd ook wat somber, maar ik heb ook heel heftige familieomstandigheden, dus dat zal een combinatie zijn. In het begin was het wennen, maar nu kan ik mijn alledaagse leven echt een stuk beter aan. Ik wissel tussen 0/18/27/36 afhankelijk van wat de dag van me vraagt en dat gaat goed. Ohja, ik heb een hartprobleem en dat is gek genoeg verbeterd, omdat ik nu minder stress dankzij de concerta.

Dexamfetamine

11-07-2024 | Man | 71

droge mond

Wat een verwarrende enquete

11-07-2024 | Man | 71

droge mond

Tot op heden de meest passende medicatie, na methylfenidaat (vreselijk) en dexamfetamine (redelijk). Het werkt verhelderend, je wordt (ik word) er scherper van (even wennen aan je controle op wat je zegt) en het lijkt 'gezonder' omdat je geen dex slikt maar je lichaam aanzet tot het aanmaken van dexamfetamine.

Brintellix

10-07-2024 | Vrouw | 47
vortioxetine

misselijkheid

Tijdens mijn burn-out in 2015 (met veel paniekaanvallen en angst) kreeg ik last van draaiduizelingen wat resulteerde in een evenwichtsstoornis (pppd) die niet meer overging. Daardoor werd mijn wereld zeer beperkt. Onlangs de diagnose adhd (gecombineerd type) gekregen. Ik ontdekte dat medicatie die werkt op serotonine evenwichtsklachten met 60/70 kan verminderen. Voor mij[lees meer...]n adhd heb ik medicatie nodig die werkt op dopamine en noradrenaline. Eerst adhd-medicatie getest, maar dat werkte bij mij voor geen meter. Werd er heel nerveus en opgefokt van en juist extra duizelig. Nu sinds 3 weken vortioxetine (oftewel Bintellix) en dit bevalt super. Enige waar ik last van heb is misselijkheid na inname maar dat trekt na tijdje weg ook weer weg. Verder geen bijwerkingen terwijl ik altijd veel bijwerkingen heb (ooit Sexorat, Effexor en Sertraline geslikt voor angst). Dat was echt geen pretje. Nu gewoon nergens last van. Ik merk dat ik al veel meer ontspannen ben waardoor mijn evenwicht ook beter gaat. Ik voel me vrolijker en lach meer, ben minder angstig en voel me meer mezelf (zoals ik voor mijn burn-out en evenwichtsstoornis was). Kortom: ik ben enthousiast! Ik ben nu sinds twee dagen van 5mg naar 10 mg gegaan en nergens last van. Sterker nog: ik slaap beter en voel me relaxter. Ik heb dus goede hoop dat dit medicijn me mijn leven terug kan geven 😊

01-07-2024 | Man | 14
ADHD

zelf verminking depressief handen trillen of trillen tijdens het rusten trillingen bij zwakke inspanning spanningshoofdpijn duizeligheid

Ik merkte hoe ouder ik werd hoe meer ik er last van krijg ik slaap al meer dan 5 Jaar heel moeilijk ik had gisteren eijgelijk een grote fout gemaakt om te proberen om een overdosis the kijgen om eigenlijk veelste veel in the nemen dan je eigenlijk er aan dood gaan ik raad het niet aan ik struggle met mijn leave en ik heb last van depressieve al de last 3 jaar al zou het n[lees meer...]iet recommend maar ja je moet zelf weten als je naar mijn wilt luisteren dan niet ik deel alleen mijn ervaring hiermee maar ja suit your self ik bedoel niemand luistert naar een 14 jarige meisjes (Red: mijnmedicijn heeft contact opgenomen en zal actief proberen te helpen, maar als je zelf een ondersteunende reactie kan achterlaten aan haar, dan is dat fantastisch. Wij kunnen wel veel zeggen, maar ondertussen werkt het toch beter om van iemand te horen die weet hoe het voelt en die een weg omhoog heeft gevonden.)

20-06-2024 | Vrouw | 42

hartklopping droge mond

19-06-2024 | Vrouw | 52
ADHD
‘Al ‘ op mijn 52e gediagnosticeerd met type 3 van de adhd. Als je de lijst met problemen ziet door de jaren heen is het een soort van schande dat het niet eerder is gezien, maar de psychiater zegt dat dit komt doordat ik een vrouw ben met een aardig iq. Allemaal leuk en aardig maar ik had bijna alle symptomen/problemen wel. Buiten dit middel slik ik al 15 jaar citalopram t[lees meer...]egen mijn hypochondrie. Dit werkte redelijk goed (een 7). Na werkelijk de eerste tablet (verlengde afgifte laagste niveau van 18, ivm angst voor angst aanval) veranderde mijn leven. Geen depressie meer, geen onrust meer (werd gek van mijn gedachten) en geen hypochondrie meer (das mooi die kunnen we straks vast wegdoen). En NUL bijwerkingen. Ik heb zelfs een boek gelezen. Dat had ik na het vwo al niet meer gedaan. Alhoewel ik het toen ook deed met de samenvattingen geloof ik….. Waar is die man die dit middel heeft uitgevonden (vast dood), ik wil hem zoenen! Ik zweet trouwens wel wat meer, dus niet helemaal nul bijwerkingen

Dexamfetamine

04-06-2024 | Man | 53
ADHD

vermoeidheid druk voelen in hoofd hartklopping

Ik gebruik deze medicijnen nu een half jaar. Hiervoor had ik Tentin. In eerste instantie leek dit medicijn me meer rust te geven. Ik voelde me meer ontspannen. In de loop van de maanden ben ik steeds verder vermoeid geraakt zoveel dat het mij in mijn leven beperkt. Ik heb er nooit aan gedacht dat het van deze meds kan komen aangezien het een pepmiddel is. Nu heb ik vand[lees meer...]aag weer eens Tentin genomen. De vermoeidheid lijkt wel op slag verdwenen. Dat is wel bijzonder te noemen. Ik heb direct aan de huisarts een herhaling gevraagd voor Tentin.

04-06-2024 | Man | 36
ADHD

acne-achtige uitslag in één gebied droge mond zenuwachtig tics afwezig voelen

Ik had erg veel last van plaatselijke uitslag in de baardstreek(kaaklijn). De eerste dermatoloog zei dat het niet door de medicatie kon zijn. De tweede dermatoloog heeft goed geluisterd en las een artikel online over deze bijwerking. Ik ben nu overgestapt op methylfenidaat en merk dat het gelukkig zo goed als weg is.

01-06-2024 | Vrouw | 56
ADHD

gestrest depressief vermoeidheid zwaar hoofd

Ik ben 56 en heb m’n leven lang ADHD maar nu pas diagnose. Van methylfenidaat werd ik zo misselijk dat dat niet te doen was. Overgestapt naar Elvanse 40 mg. Hier merkte ik weinig van. Nu, sinds 5 dagen, naar 70 mg. Moe, zwaar hoofd, depressieverig. En concentratie is niet beter. Hoofd wel wat rustiger. Ik slik ook Venlafaxine, vraag me af of dat er iets mee te maken heeft[lees meer...]. Ook vraag ik me af hoe nu verder. Ander medicijn?

31-05-2024 | Vrouw | 31
ADHD

moeite met slapen neerslachtig voelen angst apathie droge mond verminderde eetlust

Pas sinds kort de diagnose ADHD waarbij ik het traject in ben gegaan om te kijken welke medicatie voor mij werkt. Bij concerta had ik ook al last van neerslachtigheid/depressieve klachten en spanning en om die reden overgestapt naar elvanse (ook omdat de positieve effecten nagenoeg uitbleven bij concerta). Eerst met de 30 mg begonnen waar ik in het begin weinig van merkte,[lees meer...] maar tegen de tijd dat ik ging ophogen naar 50 mg werkte de 30 mg eigenlijk heel goed. Veel meer focus en de drang om dingen ook meteen op te pakken. Helaas vind ik de 50 mg vreselijk, zodra ik het neem krijg ik last van vage hoofdpijn, droge mond, licht in m'n hoofd voelen, depressieve klachten, angst/gespannenheid waarbij het voelt alsof ik gevangen zit in m'n eigen lichaam en erg "leeg" ben en daarbij moeite met in slaap vallen. Verder heb ik juist het idee dat ik dingen veel sneller vergeet en ik kan me veel minder snel ertoe zetten om aan taken te beginnen. Ik ga dus vragen om weer terug te stappen naar 30 mg. Ik vraag me wel af of het normaal is dat je pas echt effect lijkt te merken na ong 3 a 4 weken? Dat zou in ieder geval verklaren waarom de 30 mg in het begin weinig leek te helpen en uiteindelijk wel.

Wellbutrin XR

29-05-2024 | Vrouw | 24
bupropion
ADHD
Wegens ADHD en depressie deze medicatie voorgeschreven gekregen door een psychiater na al enkele vormen van ssri’s te nemen. Ik neem nu dit tezamen met rilatin en equasym op een dag en voel maar weinig verschil van het stukje levenslust dat het me zogezegd zou moeten brengen. De rilatin en equasym nam ik al langer maar sinds ik de wellbutrin neem voel ik me meer afgevlakt[lees meer...]. Vandaar ook beslist om de dosis omhoog te halen nu naar 300mg, kijken hoe dat gaat! Hopelijk geen bijwerkingen zoals toen ik het begon te nemen!

25-05-2024 | Vrouw | 44
ADHD

depressief wazig in het hoofd emotioneel overal uitslag pijn op de borst hartritmestoornissen

Pas begonnen, gestart met Mylan was echt een blij ei, lang niet zo gelukkig gevoeld, meer voordelen als nadelen. omdat ik met 5 mg Mylan begon en het mocht ophogen met 10 wat veel beter was, kreeg ik Pharma HCI 1a 10 mg. bij eerste inname, direct emotioeel, niet lekker, raar voelen ,depresief, hartslag ging van heel hoog naar heel laag en weer terug, kwam niet vooruit zo[lees meer...] niet happy. Na 2e inname werd het erger en ben gestopt. Verschrikkelijk. Voor mij is tot nu toe Mylan de beste.

Tentin

12-05-2024 | Vrouw | 45

constipatie moeite met slapen

Op mijn 40ste diagnose adhd gekregen. Ritalin en Elvanse gebruikt. Sinds een half jaar Tentin. Eerst 2 x 5 mg. Nu sinds twee maanden 4 x 5 mg. (Ik slik tegen hormoonschommelingen ook de combinatiepil door en aanvullend gebruik ik nog visolie, teunisbloemolie en magnesium). Voor het eerst sinds jaren, voel ik me stabiel en ben ik niet constant bezig om bang te zijn voor e[lees meer...]n het erna dealen met de gevolgen van: stemmingswisselingen, paniekaanvallen, impulsieve domme acties, onhandige opmerkingen, driftbuien binnen gezin etc, etc. Concentratie zou nog iets beter kunnen,maar effect en lichte bijwerkingen zijn nu prima in balans.

07-05-2024 | Vrouw | 37
ADHD

verhoogde hoeveelheid zweten spierpijn droge mond spierspanning kaak

Voordeel is 1x per dag nemen en geen rebound. Wel pittige werkingen, nu neem ik het niet elke dag. Nu neem ik 1 dag voor het nodig heb 30 mg en dan de dag erna 50. Dan heb ik minder last van de bijwerkingen maar wel Positief effect.

Medikinet

05-05-2024 | Vrouw | 43
ADHD
vraag mijn dochtetje 10 jaar krijgt moelijk pilletje weg. is nu een keer gelukt maar zag in reacties dat sommigen hem ook open maakte mag dit en kan dit

02-05-2024 | Man | 36
ADHD

psychose pijnlijke tanden vergrendelde kaken psychiatrische problemen

BIj mij heeft dit medicijn een psychose veroorzaakt, dit heb ik nooit eerder gehad(en wist dus ook niet dat ik daar in zat)_ . Ik ben naar dokter gegaan & op hun advies ben ik toch doorgegaan met het gebruik van dit medicijn. Binnen zeer korte tijd weer een psychose gehad & weer naar de dokter. Toch het advies te blijven doorgegaan met het gebruik, de psychose zou niet zi[lees meer...]jn ontstaan door dit middel volgens het advies de dokter. Uiteindelijk meerdere psychoses gehad, toen werd ik suicidaal & ben ik bij de GGZ Crisis terecht gekomen. Hier werdt meteen besloten mij te laten stoppen, en heb ik de psychische hulp gekregen die ik nodig op dat moment. Voor mij was dit allemaal nieuw & heeft dit mijn hele leven op zn kop gezet. Nu zit ik nog in een behandeltraject op alles te verwerken en ben ik overgestapt op Bupropion. Dit allemaal voor een beetje rust..! Doe zelf gedegen onderzoek & misschien helpt het jou juist wel goed!

01-05-2024 | Vrouw | 33
ADHD

vermoeidheid nerveus gevoel angst verhoogde hartslag

Ik ben begin 2024 gediagnosticeerd met het gemengde type ADHD. Na een uitgebreid onderzoek van 10 uur verdeeld in verschillende test momenten. Heb ik Autisme, Hoogbegaafdheid, een combinatie of iets anders? Uiteindelijk kwam hier dus het gecombineerde type ADHD uit. Vroeger had ik een hekel aan de optie van medicatie maar nu maakt het mij niet zoveel meer uit. Als het mij [lees meer...]helpt en mijn leven word er beter van, waarom niet? Morgen gebruik ik het middel 14 dagen. In de tussentijd is zoveel gebeurd dat het bijna niet kort te beschrijven is. De 1e dag zette ik 20.000 stappen bij het gebruik van het medicijn waarvan het meeste in mijn huis. Ik ging flink opruimen. Ook merkte ik heel goed toen het medicijn ging inslaan. Mijn gezichtsveld werd scherper, geluiden kwamen helderder binnen en ik voelde mij echt aan de medicatie. De 2e dag had ik dit gevoel ook nog. Ik werd er wel blij van en had amper bijwerkingen. Enige dagen zou ik ongesteld moeten worden maar deze is uitgebleven. Normaal menstrueer ik tussen de 33 en 36 dagen en nu pas na 47 dagen. Vermoedelijk door de start van het medicijn. Maar voordat ik menstrueer word ik altijd heel erg moe, angstig, etc. Dus moeilijk om te zeggen of dit nou door de medicatie komt of gewoon door de pre-menstruatie klachten. Vermoedelijk het laatste. Ik vind alleen zelf 12 uur wel erg lang. Soms is het gevoel zo overweldigend. Maar weet dus niet zeker of dit door het medicijn komt of wordt versterkt. Voordelen zijn: veel makkelijker de planning gedaan krijgen van mijn werk, minder snel depressief, vrolijk, actief. Betere concentratie en scherper zicht. Minder hersen-mist. Maar dit werkt vooral beter als ik goed ben uitgerust. Nadelen: snel moe(of komt dit door de pre-menstruatie?), sneller angstig (pre-menstruatie?), onwerkelijk gevoel alsof ik in een film zit, maar dit had ik ook al zonder medicatie alleen de medicatie lijkt het iets te versterken, soms hogere hartslag, etc. Maar de bijwerkingen zijn veel minder intens als ik had verwacht. Ik ga dus kijken of ik de dosis kan verhogen en de duur naar 8 uur i.p.v. 12 uur. Ook had ik één dag niet genomen om te kijken of ik dan niet gek werd. Maar dat viel reuze me hoor. Af en toe een day-off is ook wel heel fijn voor de balans. Ik moet nog meer testen om echt te kunnen zeggen of ik dit blijf doen. Maar het is een hele interessante ervaring die zeker de moeite waard is om te ontdekken. Ik ben voorzichtig positief. Maar ik denk wel echt dat dit mij kan ondersteunen op de momenten dat ik minder zelf kan focussen en concentreren.

24-04-2024 | Man | 12

gebrek aan eetlust

Zoon (nu 12) gebruikt dit 3 jaar. Overdag weinig tot geen eetlust naar haalt dit na 17u in. Weinig last van rebound en karakterverandering. Met deze medicatie is hij de leukste versie van zichzelf. Omdat het weinig ondersteund is nu op school gaan we volgende week over op Elvanse...

18-04-2024 | Vrouw | 25
ADHD

spierspanning kaak echt slaperig overdag onvermogen om zich te concentreren

Ik slik nu een week Elvanse 30mg. Altijd Ritalin gehad, maar ik kreeg een lichte psychose (ik ben daar al heel gevoelig voor en heb een hele rits aan mentale problemen, dus die kans zit er nou eenmaal iets meer in) Bij mijn vriendin werkt dit medicijn geweldig, dus wilde ik de poging ook wagen. Ik heb namelijk heel veel last van geen concentratie, warrig zijn, mentaal hee[lees meer...]l druk, etc. Ook niet geheel onbelangrijk heb ik fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom. Ik vind deze medicatie dramatisch. Ik word er zó slaperig van, dat mijn hoofd continu tolt en ik niet wakker kan blijven. Mijn manager heeft, nu na een week nemen, gezegd dat ze me anders vindt deze week. Ze wist niet van de medicatie. Afwezig, ik doe mijn taken niet goed, ik ben er gewoon niet bij en ze uitte haar zorgen bij mij. Mezelf geëxcuseerd en uitgelegd dat ik medicatie problemen heb. Ik spreek zsm met de dokter om iets anders te proberen. Mijn kaken klemmen zo onwijs hard dat ik er niet van kan slapen. De fibromyalgie pijn in mijn benen is ongekend verergerd. Het enige voordeel is dat mijn hoofd rustig is. Maar hierdoor kan ik niet functioneren. Ik kan mezelf nergens toe zetten, mede omdat ik nog vermoeider ben dan normaal. Als je gevoelig bent voor bijwerkingen in andere medicaties, raad ik dit denk ik niet aan. Ik hoor goede dingen van anderen maar helaas ervaar ik het niet zo!

29-03-2024 | Vrouw | 19
ADHD

kortademigheid angst hartklopping meer plassen dan normaal verminderde eetlust nerveus gevoel

Ik ben dit medicijn gaan gebruiken om betere focus te krijgen en om meer motivatie te krijgen/plannen. Ook om overprikkeling te verminderen.

19-03-2024 | Man | 39
ADHD
Na jaren concerta en ritalin besloten te stoppen.in overleg met de psychiater Dit omdat ik een zoon heb van 4 jaar oud en ik was te veel momenten in mijzelf gekeerd. Een maand later besefte ik dat mijn leven te veel chaos was en ben weer op gesprek geweest en besloten om Elvanse te proberen. De eerste ervaring was weinig effect maar wel goed om te focussen. Het vervelende[lees meer...] was dat ik 3 nachten geen oog dicht had gedaan en ik ben vervolgens in overleg melatonine gaan gebruiken voor 4 avonden om 23:00 en direct naar bed. Slapen ging goed en na 4 dagen had ik geen melatonine meer nodig. Omdat het slaapprobleem verholpen was heb ik in overleg de dosis opgehoogd naar 2 tabletten. 1 om 7:30 en 1 om 14:00. Voor mij werkt dot perfect. Ik denk voordat ik handel, heb beter overzicht en alle dagelijkse taken die altijd zwaar aanvoelden of waar ik geen zin voor op kon brengen ervaar ik nu alsof het me geen energie kost. Ook zijn verjaardagen geen martelingen meer en heb ik veel energie om met mijn kind te spelen en de aandacht te geven die hij en natuurlijk mijn vrouw verdienen. Voor mij is het een wondermiddel en in vergelijking met Concerta zit ik heel relax in mijn vel ipv dat ik half strak sta van de amfetaminen. Mijn ervaring is dat als er bijwerkingen waren de dosis te laag is of dat je de eerste week ( sommige adhders die ik ken hebben het over een aantal weken) er eveb doorheen moet. Wel is belangrijk om goed op de voeding te letten want ik heb geen hongergevoel meer totdat ik begin met eten.

17-03-2024 | Man | 27
ADHD

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar diarree

Een paar weken geleden ben ik gediagnostiseerd met ADHD. Daarnaast ben ik als kind gediagnostiseerd met Asperger (Ik heb het geluk dat beide aandoeningen elkaar balanceren) Ik heb mijn huisarts gevraagd of ik DEX amfetamine zou kunnen proberen aangezien ik vaak moeite heb met het houden van overzicht en last heb van rusteloosheid en overprikkeling. Mijn huisarts zei dat he[lees meer...]t protocol is om eerst met methylfenidaat te beginnen. Ik had hier al sterke twijfels over aangezien bijna elke ADHD'er die ik er naar heb gevraagd slechte ervaringen had met methylfenidaat. De eerste twee dagen was ik wel iets rustiger, want de rusteloosheid werd vervangen door lusteloosheid. Vanaf de derde dag werd de rusteloosheid juist erger. Concentratie werd juist slechter in plaats van beter. Door mijn ADHD heb ik vaak moeite om dingen stap voor stap te doen, bijvoorbeeld als ik mijn huis schoonmaak. Dit werd door methylfenidaat versterkt in plaats van dat het hielp. Zolang als het middel werkte voelde het of ik een kater had in combinatie met een lichte griep. Ik had gehoopt dat ik door methylfenidaat beter opdrachten zou kunnen maken voor mijn studie. Het werkte alleen maar averechts. Ik kon niets onthouden van wat ik las en mijn motivatie was volledig weg. Ik probeer al een tijdje te stoppen met roken, methylfenidaat zorgde er echter voor dat ik twee keer zoveel rookte als normaal Nadat het middel volledig was uitgewerkt voelde ik mij juist weer erg goed, het is een fijn gevoel om weer nuchter te zijn. Na vier dagen ben ik met dit middel gestopt. Ik heb de bijsluiter erbij gepakt en in de eerste alinea staat al dat dit middel niet bedoelt is voor volwassenen.

17-03-2024 | Man | 48
ADHD
Hallo allemaal, Benieuwd wie zich kan herkennen in mijn verhaal. Een verhaal over de overlap tussen PTSS, hoogbegaafdheid en ADHD en hoe Concerta daar wel/ niet een rol in speelt. Ik ben een man van 48. Maatschappelijk geslaagd, goede baan, hypotheek, getrouwd, kinderen, etc. Als het gaat om mijn mentale gezondheid ben ik heel m'n leven al aan het tobben. In de afge[lees meer...]lopen jaren een hele collectie 'diagnoses' verzameld. Eerst een gegeneraliseerde angststoornis. Daar kreeg ik Venlaflaxine voor die ik nu sinds 24 jaar slik. Daarna borderline persoonlijkheidsstoornis en na een periode van verslaving kwam ook complexe PTSS daarbij. Een jaar geleden ben ik voor de zoveelste keer weer gestart met therapie. Voor het eerst in al die tijd heb ik het idee dat ik dichter bij de kern van mijn problematiek ben gekomen. Wat er nu een beetje uit lijkt te rollen is: complexe PTSS (trauma), mogelijk hoogbegaafd en mogelijk ADHD. Omdat heel veel symptomen van deze 3 diagnoses elkaar overlappen is het lastig om te achterhalen waar, wat nu precies vandaan komt. Na een jaar lang schema-therapie en ook EMDR sessies mocht ik van mijn psychiater ook gaan 'experimenteren' met ADHD medicatie. Ik ben nu een week of 8 aan het 'experimenteren'met Concerta, kijken naar de juiste dosering. Ik zit nu op de 90mg. Ik verwachtte eigenlijk dat de Concerta zou 'in-kicken', net zoals je dat bijvoorbeeld bij alcohol of drugs kunt ervaren. Ik dacht dat op die manier de werkzaamheid heel erg voelbaar zou zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb ook helemaal geen bijwerkingen. Ik vindt het erg lastig om te bepalen of Concerta wat voor me doet en wat ik aan de schema-therapie en EMDR sessie heb gehad. En als Concerta ook een rol speelt, welke bijdrage levert het dan aan de positieve veranderingen? Mijn vraag is of mensen het volgende herkennen en dit toeschrijven aan het gebruik van Concerta: Positieve ontwikkelingen: - minder gejaagd, - veel productiever (ik doe aanzienlijk meer op een dag). - zie veel minder op tegen 'dingen doen'/ 'dingen ondernemen', - kan een CD luisteren zonder om de 10 seconden naar het volgende nummer te zippen. - kan bijvoorbeeld de vaat op het aanrecht laten staan en eerst even gaan zitten om koffie te drinken i.p.v. de 'dwang' dat eerst alles aan kant moet zijn, - mijn algehele draagkracht lijkt toegenomen, - ik voel me niet meer zo uitgeput maar 'gezond' vermoeid, - geen onvliegendheid/ kort lontje meer, - kan langere tijd aan een taak werken, - ben meer present in het hier en nu (in plaats van in mijn hoofd bij toen en straks). - ik voel me niet 'opgefokt, of opgepept' maar 'energieker'. * Herkennen jullie dit? * Voelen jullie wél dat het medicijn 'werkt?' * Dat je bijvoorbeeld kunt aangeven: nu voel ik het werken of nu voel ik dat het uitgewerkt raakt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties, Goede groet, Stefan