ISO 27001

ziekte

Medikinet

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Invega 1 4
Dogmatil 1 4
Sifrol 1 1
Metoprolol 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

09-12-2018

ADHD

Vandaag begonnen met dexamfitamine, ontzettend huiverig omdat ik antimedicijn ben .Via ADHD centraal hele dag testen , moest de dag na de test al aan de medicijnen beginnen, lastig omdat ik wist dat ik twee uitjes had waarbij ik wist dat ik zou gaan drinken . Al mijn hele leven veel alcohol gedronken , altijd al onrust in mijn lijf en impulsief en heel druk in hoofd , spri[lees meer...]ng van de hak op de tak. Wil veel en maak dingen niet af . Dus ze maakte bij ADHD een uitzondering en kon later beginnen met medicatie . Vandaag dan begonnen met de medicatie , ik weet niet of ik al iets merk , mijn partner vind me al rustig . Ik ga het nu twee weken proberen en een dagboek bijhouden, dus ga geen alcohol hierbij drinken . Dat is het enige waar ik tegen aan zit , ik probeer te kijken wat het met mij gaat doen nu
07-12-2018

ADHD

Omdat ik al vanaf mijn jeugd last heb van adhd-klachten, is via de GGZ een medicatietraject opgestart met methylfenidaat. De bijwerkingen waren echter zo heftig dat dit traject na twee weken is stopgezet.
07-12-2018

ADHD

Sinds mijn jeugd heb ik al last van adhd-klachten, die zich vooral uiten in ernstige mentale onrust en gemoedswisselingen. In het verleden zijn via de huisarts twee medicatietrajecten opgestart: een met methylfenidaat, en een met dexamfetamine. Beide trajecten zijn binnen twee weken afgebroken, omdat ik zelfs bij een zeer lage dosering extreem veel last kreeg van bijwerkin[lees meer...]gen. Omdat de eerdergenoemde adhd-klachten in de overgang verergerden, is recent een medicatietraject opgestart met bupropion, de werkzame stof in Wellbutrin. Om de kans op ernstige bijwerkingen te verminderen, is gekozen voor een opbouwtraject via de apotheek. Na overleg met apotheker hebben we ervoor gekozen de inname van bupropion in de eerste maand op te bouwen van 5 naar 100 mg en in de tweede maand van 100 naar 150 mg. Ik zit nu precies op de helft (75 mg). Ik kan in dit stadium nog weinig zeggen over de werkzaamheid van het medicijn, maar ik heb in ieder geval nauwelijks last van bijwerkingen. Dat maakt dat het eenvoudiger is het traject vol te houden. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van dit traject.
23-11-2018

ADHD

Mijn ervaring met dit medicijn zijn niet goed. Ik slikte 3 x per dag 7,5 mg. In het begin had ik vooral last van een verminderde eetlust, hoofdpijn en slapeloosheid. Ik viel de eerste twee weken 2 kilo af en in de weken erna ook nog eens 3 kilo. Ik ging steeds slechter slapen en op een gegeven moment merkte ik dat mijn haar dof werd en ging uitvallen. Ik ging steeds meer i[lees meer...]n mijn hoofd zitten en op een bepaald moment raakte ik er van overtuigd dat ik in de gaten werd gehouden door de AIVD, omdat ik staatsgeheimen had ontdekt. Ik wilde mij. Laptop en telefoon weggooien. Toen greep mijn partner in en ik ben abrupt met de medicatie gestopt. Hierop verdwenen de klachten gelukkig ook vrij snel. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar op het moment zelf was ik erg bang. Voor mij wegen de voordelen absoluut niet op tegen de nadelen, maar uit contact met degene die mij dit middel heeft voorgeschreven, zijn de hevige bijwerkingen die ik kreeg op dit medicijn wel echt uitzonderlijk. Ik mag dit middel niet meer gebruiken en heb het niet meer aangedurfd een andere vorm van medicatie te gebruiken. Liever voor altijd chaotisch dan kaal en psychotisch
13-11-2018

ADHD

de normale adhd medicatie geeft mij teveel bijwerkingen. nu ben ik dit aan het proberen. mogelijk moet het nog verhoogd worden naar 300 mg per dag. het fijne van deze medicatie is dat het over de hele dag een kleine afgifte geeft. bij de andere medicatie moest ik het 3 maal daags innemen wat ik nog wel een vergat.
11-11-2018

ADHD

Ik heb uitstekende ervaringen met dit medicijn. Klein beetje last van eigenlijk maar twee bijwerkingen; strakke of gespannen kaakspieren, en zo nu en dan slapeloosheid. Meestal een nacht in de twee a drie weken.
31-10-2018

ADHD

van januari tot maart heb ik dex gebruikt. Hier ben ik mee gestopt omdat in deze periode ik heel erg prikkelbaar en agressief werd en mijn ADHD klachten alleen maar erger werden. Ik heb nog 2 keer mijn dosis verhoogd, maar dit werkte niet. Mijn concentratie was dan wel subliem, maar ik had ook het idee dat ik de wereld waarnam alsof ik in een donzen deken zat. Het leek[lees meer...] we alsof a mijn zintuigen minder actief waren. Hierdoor kreeg ik paniek aanvallen, omdat ik altijd het idee had achter de feiten aan te lopen. Mijn ouders hebben ook aangegeven dat ik niet meer mijzelf was. Maar ik moest en zou dit blijven gebruiken, mijn concentratie was immer uiterst goed du het zou toch wel goed werken. Tot ik op een dag ziek werd a.g.v. een ei-allergie, waardoor mijn medicatie niet binnen bleef. Ik merkte die dag dat ik weer mijzelf was en ondanks het ziek zijn mij prettiger voelde dan de drie maanden ervoor. Inmiddels heb ik meer inzicht in hoe ik mij in deze periode gedroeg en schaam mij hiervoor. Ik vindt het een wonder dat mijn vriend bij mij is gebleven tijdens deze periode.
24-10-2018

24-10-2018

16-10-2018

ADHD

Met lage dosis begonnen, enkele dagen goed gegaan. Plotseling werden alle gevoelens versterkt. Zeer heavy. Dan trg verdwenen dat gevoel. Lage dosis leek Geen meerwaarde te hebben. Na verhoging dosis leek het even beter te gaan. Voelde mij met momenten precies op speed. Focus focus maar was van korte duur. Daarna begon depresief gevoel terug te komen en alle bovenvermelde g[lees meer...]evoelens. Enige verschil was,dat ik met deze dosis mij zeer diep heb doen Laten gaan. En wil dit gevoel nooit meer mee maken.
16-10-2018

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

ik heb adhd en gebruik dit middel nu al zo lang als ik weet. het helpt mij erg om mij te concentreren. iets matter. ik heb wel prikkels nodig om iets meer los te komen, dus ik heb hooguit bijwerkingen als ik alleen thuis ben en mn pillen heb ingenomen
06-10-2018

ADHD

Ik gebruikte altijd ritalin maar kreeg heel veel last van downheid en droge mond,sinds ik nu dexamfetamine gebruik vol ik me super goed en heb ik mijn ADHD agressiefe vorm super goed onder controle. Ben er zo blij mee.
27-09-2018

ADHD

Beste Concerta gebruikers. Ik heb 4 kinderen met ADHD waarvan me oudste 18 is en me jongste 5. De 2 oudste hebben allebei concerta gebruikt van 18mg tot 56mg. Pas op dat als je concerta gaat gebruiken je ook de echte concerta krijg en niet de replica! De echte heeft Jansen op het doosje staan en zijn lang, rond en hard niet te breken. De replica daarin tegen is soor[lees meer...]t ovaal en platter. Deze worden gegeven omdat ze kwa kosten goedkoper zijn de een heeft er baat bij de ander totaal niet! Ik ging naar de apotheek om nieuwe concerta te halen voor me dochters toen ik de replica kreeg. Volgens hun hetzelfde alleen anders van vorm. Me oudste dochter werd depri, last van alles bijwerkingen noem maar op. Eerste instantie dacht ik ze is aan het puberen dus komt wel goed. Tot ik er achter kwam dat de concerta niet DE concerta was. Ik naar de apotheek en me verhaal verteld. Die mvr gaf toe dat ze vaker klachten ervan hebben gehad maar dat ze ze gewoon moeten aanbieden ivm de kosten. Nou ik heb haar gezegd dat ik die nooit meer wil voor allebei niet. Ging gisteren voor me jongens concerta halen die hadden eerst medikanet nou pff heeft even geholpen maar me oudste zoontje reageer erg agressief erop dus ben overgestapt. Okeej ik die pillen halen gisteren wat denk je geven ze me weer die replica heb ze gelijk even duidelijk gemaakt dat ik niet meer wil. En ook zijn ze geen zombies maar ook gewoon nog leuk en ondeugd. Gr Chantal
27-09-2018

18-09-2018

ADHD

Sinds 4 dagen slik ik dex. Sochtends 3 x 2,5mg en smiddags 2x 2,5mg. Ik eet amper, slaap amper ben al 4 dagen misselijk en heb afgelopen 2 dagen steeds ijskoude handen en een beetje een neurotisch gevoel. Mijn zweet ruikt anders dan normaal en mijn spieren zijn allemaal onwijs stijf! Einde van de dag zit ik er nu dus ook best wel doorheen terwijl ik dex voorgeschreven[lees meer...] heb gekregen omdat ik in de knoop zit met mijn geachtens en het lastig vind om uit het cirkeltje te komen. Ik wil weer opnieuw gelukkig zijn en meer rust in mijn hoofd. De ggz medewerker schreef het naar mijn idee snel voor maar ik wil graag kijken of het werkt. Hij denkt dat ik meer rust in mijn hoofd kan vinden en daardoor ook gelukkiger wordt. Toch lees ik veel bijwerkingen zoals afgevlakte gevoelens en suïcidale gedachten zelfs, juist dit wil ik echt niet wil krijgen want dan ben ik bang om in een depressie te komen?! Tot nu toe heb ik nog niks positiefs aan dex ervaren en merk ik (behalve de bijwerkingen) niks. Ik vind het eerlijk gezegd heel spannend en wil ook niet alleen gelukkig zijn door pilletjes. Ik heb wel besloten nog even aan te houden (minstens 2 weken dan heb ik weer een afspraak bij ggz) Ik vind het trouwens wel gek dat diegene die het voor schreef eigenlijk niks heeft gezegd over de bijwerkingen (hij deed meer alsof die amper voorkomen) en ook dat hij me zei dat ze voor het slapen gaan innemen misschien hielp om rustiger te slapen en minder te dromen terwijl ik nu als ik de laatste voor 16:00 slik zelfs al niet kan slapen!! Ik sta er nog open in en ben erg benieuwd, maar tot nu toe niet veel positiefs, spannend!
17-09-2018

ADHD

Geen goede ervaring met dit medicijn. Alleen maar bijwerkingen als slapeloosheid, geen eetlust, hevige stemmingswisselingen en een heel laag libido zodra de medicijnen geslikt waren. Voelde mij ook niet mezelf, eerder een soort zombie. Kon mij wel goed concentreren op huiswerk maar was dan zo in mijn eigen wereld dat ik vergat te eten en drinken. Ik raad dit medicijn ook d[lees meer...]aarom niet aan.
17-09-2018

Strattera (atomoxetine)
ADHD

Ik gebruik nu 3 maanden strattera en het heeft mijn leven heel positief veranderd!! Ik heb ook andere ADHD medicatie als ritalin en concerta geprobeerd maar die werkten niet voor mij, veelste veel bijwerkingen en voelde mij net een zombie.. Toen las ik over strattera en mocht van mijn psychiater deze medicatie gaan proberen. Ik heb het rustig opgebouwd en had, naast dat ik[lees meer...] soms iets emotioneler dan normaal was, geen last van bijwerkingen. Na 4 weken kreeg ik al het gewenste effect. Mijn emoties werden voor het eerst in mijn leven aardig stabiel, kon opeens een stuk beter functioneren, voelde mij rustig in mijn hoofd maar ook stilzitten gaat stukken beter. Ik kan sindsdien bijvoorbeeld rustig een film afkijken, en beslissingen sneller maken; bijvoorbeeld een menukaart lezen in een restaurant doe ik nu 5 / 10 min over ipv 20! Mijn omgeving zegt mij ook positief veranderd te vinden en mijn positieve karaktereigenschappen meer naar voren komen. Ik had nooit verwacht dat dit medicijn mijn leven zou veranderen op zo een goede manier. Ik voel mij in tegenstelling tot andere ADHD medicijnen nogsteeds mezelf alleen dan een betere versie van mij. Ondanks dat het enige nadeel is dat het voor mij wel €100 per maand is, vind ik het zeker waard, en raad ik dit medicijn iedereen aan! Veel beter dan die andere medicijnen.
06-09-2018

ADHD

Mijn zoon van nu 10 kreeg deze ellende voorgeschreven. En hij heeft alleen maar geklaagd over buikpijn, misselijk, hoofdpijn. En dat werdt al erger zo erg dat hij getest werd op de ziekte van Crohn. En sinds gister achtergekomen dat het door de Concerta komt! Want hij heeft het 6 weken niet geslikt met de vakantie en hij slikt t nu weer sinds maandag en ja hoor wede[lees meer...]rom zijn de klachten in alle hevigheid terug. Ik stop ook met die troep te geven hoj zit op een speciale basisschool en ze nemen hem maar zoals hij is
29-08-2018

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Met zelfdiagnose naar psychiater (geen psychotherapeut) gestapt: klachten depressie adhd. Zij heeft eigenlijk zonder veel vragen onmiddelijk Spiralexa + Medikinet voorgeschreven. Heb Spiralexa nog niet geprobeerd. De Medikinet wel. Je voelt echt je bloeddruk stijgen en je spieren verstijven. Geeft meer het gevoel van strak staan, dan van gefocusd.
23-08-2018

ADHD

Ik ben deze medicatie gaan gebruiken nadat er adhd is vastgesteld. Met dank aan het medicijn kan ik mij weer focussen en hoef ik veel minder moeite te doen om continue te compenseren voor mijn beperkingen. Gevolg is dat mijn chronische vermoeidheidsklachten verdwenen zijn. Ik ben nog steeds beweeglijk, maar beduidend minder dan voorheen, ik ben minder impulsief, voel mij m[lees meer...]eer ontspannen, minder gejaagd en emoties komen minder heftig binnen. Ik voel mij emotioneel veel stabieler en bovenal gelukkiger. Het medicijn heeft echt mijn leven veranderd en ik wilde dat ik het eerder was gaan gebruiken. Mijn leven was dan waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest. Nadeel blijft voor mij op tijd innemen en meer moeite met inslapen. Naast medicatie heb ik veel baat bij mindfulness en gebruik ik veel technieken vanuit de cognitieve gedragstherapie om mijn dagelijkse leven te structuren en overzicht te houden. De adhd heeft nog steeds invloed op mijn leven, maar veel beperkter dan voorheen.
22-08-2018

ADHD

Als volwassen man met ADHD/ADD begonnen met Wellbutrin nadat een paar maanden alleen Dexamfetamine mijn bloeddruk zeer verhoogde. Wellbutrin helpt je meer rust in je hoofd te krijgen en haalt het opgejaagde gevoel uit je lijf. De bijwerkingen gaan na een week of 6 weg dus in het begin is het even doorbijten. Bij mij is 150 Mg per dag te weinig en 300 Mg alle dagen teve[lees meer...]el. Ik laat dus om de 4 dagen 1x 150 Mg in de avond weg. Ik neem ze dus twee keer per dag omdat 300 Mg in een keer mij flinke hoofdpijn bezorgt. Voor het slapen gaan neem ik 10 Mg Dexamfetamine en ik slaap 6 uur aan een stuk.
05-08-2018

Strattera (atomoxetine)
ADHD

Ik neem sinds het 5de leerjaar al strattera (ik was toen 10 of 11 ofz) dus dat is al zo een 8 jaar denk ik. In het begin had ik wel last van een mindere eetlust, ik ben hiervoor terug naar de kinderpsychiater geweest en zij raadde mij aan om voorlopig het aantal mg te minderen en later weer op te bouwen. Sindsdien heb ik daar nooit meer last van. Ik heb wel regelmatig last[lees meer...] van een droge mond, maar dat stoort mij niet zo. Ik ben vooral zeer blij met de voordelen die de medicatie brengt. Voor mij is strattera een echte aanrader! Ik heb veel meer rust in mijn hoofd en kan langer geconcentreerd zijn. Ik ben ook minder verstrooid en kan nu ook eens stil zitten. Mijn ouders hebben in de tijd voor strattera gekozen omdat ik een hele slechte slaper ben. Door de Strattera kan in doorslapen door dat het 24 uur lang werkt. De enige kritiek die ik heb is de prijs namelijk €121 en een paar cent. (in België) Ik neem nu strattera 80 mg. Toen in 40 mg nam was dat nog een stuk goedkoper. Ik hoop dat het ooit word terug betaald.
02-08-2018

Intuniv (guanfacine)
ADHD

Helpt de symptomen van ADHD te verlichten of te verminderen maar mijn zoon kreeg er spijtig genoeg depressieve gevoelens en somberheid gedachten in zijn hoofd erbij. Tót wenens toe wist hij niet wát hij allemaal van gedachten in zijn hoofd kreeg sedert de opstart van de medicatie. Hij wou dit niet meer en daarom zijn we voor zijn gedachten/gevoelens terug gestopt.
28-07-2018

Zyprexa (olanzapine)
ADHD

Ben minder druk in mijn hoofd en krijg veel minder prikkels binnen. Mijn stemming is ook stabieler, dus het bevalt goed.
27-07-2018

ADHD

Ik heb ADD en vroeg me vaak 's avonds af wat ik nu eigenlijk een hele dag had gedaan. Ik was altijd bezig maar niks raakte klaar. Ik begon aan zaken die ik dan vergat en dus niet afmaakte, liep continu mijn spullen te zoeken, kwam overal te laat, moest voor elk kleinste ding (wasmachine leegmaken, betalingen doen, naar de apotheek gaan enz.) een alarm zetten in mijn agenda[lees meer...] of ik vergat het. Ik begon met Wellbutrin 150, daarna 300, en mijn concentratie is volgens berekeningen van de psychiater met 40% verbeterd. Ik kan onthouden dat er was in de machine zit, ik kan onderbroken worden tijdens een taak en nadien nog weten waarmee ik bezig was, ik verlies veel minder mijn spullen, enkel te laat komen blijft maar minder lang dan vroeger. Ik geraak ook beter uit mijn woorden dan vroeger, ik ben in staat om in een conversatie onmiddellijk mijn mening te geven, iets waar ik vroeger soms twee dagen over moest nadenken. Ik blijf een beetje verstrooid, maar het is nu leefbaar. Ik heb weinig last van bijwerkingen. Af en toe heb ik tegen de avond hoofdpijn, of soms ben ik eens duizelig, maar dat gebeurt maar enkele keren per maand. Ik ben nog steeds vaak moe, net als vroeger, maar ik heb toch meer animo om aan dingen te beginnen. Ik sport meer, zie het allemaal wat beter zitten, ben actiever dan voordien.
19-07-2018

ADHD

Dit medicijn werkte bij mij in periodes waar het prima werkte en periodes waar het een hel was om te slikken. Zelf werd ik er ook depressief van. Als je teveel bijwerkingen hebt raad ik je aan om niet te wachten om van medicatie te wisselen. Ik had dit veel eerder moeten doen.
19-07-2018

ADHD

De bijwerkingen zijn vooral aan het begin erg. Als je van plan bent om hiermee te beginnen zou ik een paar dagen vrij nemen, want slapen lukt de eerste drie dagen amper. Na ongeveer 10 dagen heb je daar geen last meer van en is het een uitstekend medicijn. De verminderde eetlust blijft wel en het is aan te raden om je gewicht bij te houden.
10-07-2018

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Hoofdpijn, ik slik het nu zo ongeveer 2 maanden, ik ben pas 15 jaar, maar ik krijg er erg veel hoofdpijn van, mensen zeggen ook dat mijn ogen rood worden, en het voelt gewoon alsof me hoofd word geplet.
06-07-2018

ADHD

Na tientallen jaren zonder medicatie voor mijn adhd, ben ik het toch gaan proberen. Wat een ontzettend groot verschil, en dat al met 18mg per dag. Een hogere dosis vind ik niet fijn, de adhd 'uitschakelen' lukt toch niet, maar ondersteuning is wel fijn.
05-07-2018

ADHD

Vorig jaar zomer heb ik de diagnose ADHD gekregen. Alle puzzelstukjes vielen bijeen. In het begin was het een wondermiddel; ik had zin om dingen te ondernemen en ik was klaar om de wereld aan te gaan. Ik merkte dat ik er wat angstiger en afstandelijker van werd maar dat had ik er voor over en ik kon er goed mee omgaan. Ik kon langer dan een half uur lezen, opdrachten af kr[lees meer...]ijgen voor de deadline en ik had niet meer van die vervelende inkakkers na 3 uur wakker te zijn. Nu na 12 maanden dexamfetamine gebruikt te hebben ben ik gestopt. Ik merk dat dit medicijn invloed heeft op mijn emoties. Ik ben afgevlakt, geremd en ik ben gemakkelijk gespannen. Spierspanningen in mijn kaken is gebruikelijk. Mijn ouders gaven aan dat ik een ander persoon was als de dex aan het werken was. Ik heb geen zin in sociaal contact en ook al zet ik mij erdoorheen, merk ik dat ik er geen plezier uit mijn contacten haal. Als de dex is uitgewerkt merk ik dat deze zin terug komt. Conclusie: Gewenste bijwerkingen - ik kan mij langer focussen zonder afgeleid te worden. - Meer motivatie en energie. - Langer door kunnen gaan (kost wel uiteindelijk veel energie). Ongewenste bijwerkingen - Geen eetlust (5kg afgevallen) - Voel mij niet mijzelf - Geen plezier halen uit sociale interacties - Apathisch en afgevlakt voelen - Verhoogde angst - Gespannen - Onrustig gevoel - Hartkloppingen

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2003)
Depressie (1664)
Angst & paniekstoornis (1438)
Hoge bloeddruk (1133)
ADD (543)
Depressiviteit (517)
Astma (458)
Angststoornis (447)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!