ziekte

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

18-07-2021 | Vrouw | 53
ADHD
Met dexamfetamine was ik zeer tevreden. Sinds het gedoe met amfex en tentin meer hoofdpijn na eerst een periode migraine te hebben gehad. Nu is het onmogelijk met tentin om op vrije dagen het gebruik te stoppen of te minderen zonder dat ik in slaap val overdag en er niets meer uit mijn handen komt. In tegenstelling tot dexamfetamine kan ik nu de hoeveelheid ook niet bepale[lees meer...]n (d.w.z. kan afstemmen op de dagtaken) zonder negatieve effecten (slaperigheid). Dus erg gefrustreerd dat ik niet de eerdere dexamfetamine terug kan krijgen. Er zal in tentin vast dexamfetamine zitten maar er zit tenminste een andere stof meer of minder in waardoor ik nu wel bijwerkingen heb ondanks het feit dat mijn (huis-)arts zegt dat het hetzelfde is, ik weet zeker dat het niet hetzelfde is.

Concerta

13-07-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Uitgebreide prsoonlijke review voor de liefhebbers Vorig jaar ben ik gediagnoseerd met ADD en autisme en stond erg sceptisch tegenover medicatie. Na een lange tijd wikken en wegen wilde ik het toch proberen uit wanhoop, het ging echt niet meer. Mijn huis was onleefbaar, vervreemde steeds meer van de mensen om me heen en kon niet meer vechten tegen de chaos in mijn hoof[lees meer...]d. Concerta heeft mijn leven zo erg veranderd en ben erg dankbaar dat ik de mogelijkheid heb om dit middel te nemen. In het begin was het lastig om de juiste dosering te vinden en de bijwerkingen waren ook best heftig (tics, "strak staan", apatisch, irritatie, opgefokt, rebound, druk op borst, keelpijn, koud/warm) maar die verdwenen nadat ik uit kwam op 36mg en gewend raakte aan het middel. Voor de dagen dat ik wat meer wil doen neem ik soms 1 of 2 keer ritalin erbij. Sociale interacties ga ik dan liever uit de weg aangezien mijn brein dan ontzettend gestuctureerd en linear werkt maar het is fijn om bijvoorbeeld op te ruimen of te leren. Met de normale dosering ben ik nog steeds mezelf, alleen wat minder "intens. Mijn creativiteit lijdt er absoluut niet onder, meer het tegenovergestelde zelfs! Ook ben ik nog steeds een chaotisch persoon met sterkte emoties maar de scherpe randjes zijn er van af waardoor ik beter kan relativeren en minder uitbarstingen heb. Het is dan ook een naar besef dat ik zolang heb rondgelopen met het idee dat ik dom, onkundig en niets waard ben. De medicatie helpt me om meer uit mezelf te halen zonder dat het "nep" aanvoelt. Ik raad dan ook aan om het op zijn minst een maandje uitteproberen nadat de juiste dosering is gevonden. Het is geen wondermiddel dat alle problemen oplost maar met inzet en motivatie kunner er stapjes gezet worden die eerst onmogelijk leken. Ook waardeer ik nu mijn hoofd zonder medicatie meer. In de avond komt de "normale ik" net zo hard terug en dat is helemaal prima. De heftige emoties hebben ook wel iets moois zolang ze tijdelijk zijn en minder kans krijgen om op te sstapele. In het begin sloeg ik vaker een dagje over zodat ik me nog "mezelf" zou voelen maar zie nu in dat dat niet nodig is. Natuurlijk is er een verschil tussen medicatie of niet maar het neemt niet af van het hele ik concept. Opsomming -de bijwerkingen werden binnen een maand een stuk minder - het is nu makkelijker om uit bed te komen -denken word doen -minder impulsief gedrag (en daardoor minder conflicten met anderen) -rationeel denkvermogen is er sterk op vooruit gegaan -kan beter met stressvolle situaties omgaan -betere concentratie waardoor ik meer van mijn hobbies kan genieten en taken op een "logische" manier kan aanpakken -onderdrukking van hongergevoel (dit werd iets minder na een tijdje maar langzaam afvallen gaat nu van zelf) -kan mijn kwaliteiten nu beter benutten omdat er minder chaos is (en dus meer zelfvertrouwen) - voel me een betere versie van mezelf - ook op de dagen dat ik geen medicatie inneem kan ik de geleerde vaardigheden beter toepassen -minder behoefte aan zelf beschadiging en het leven te beëindigen - minder last van mijn spinnenfobie (weet niet waarom?) Medicatie zal niet voor iedereen de oplossing zijn maar wens iedereen de verbeteringen toe die ik heb mogen ervaren. Een pilletje nemen en afwachten tot er op magische wijze iets gebeurd gaat niet werken, het is echt een wisselwerking. De bijwerkingen kunnen heftig zijn maar ze kunnen ook afnemen /verdwijnen en ik raad aan om zo open mogelijk te zijn naar de dokter of psychiater. Ik heb nu alle vrijheid om zelf te bepalen hoeveel ik neem en wanneer, whatever works the best for me. Ik wil iedereen succes wensen met de zoektocht naar de juiste hulpmiddelen en HOU VOL. Je bent het waard om hulp aan te nemen en de kans te krijgen op een draagbaar leven.

11-07-2021 | Vrouw | 39
ADHD
Gigantische rebound, onwijs moe en erg prikkelbaar

04-07-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Vreselijk, bij andere fabrikanten prima en optimaal resultaat, bij Teva vreselijke bijwerking en eigenlijk geen werking voor wat het moet doen

Amfexa

04-07-2021 | Man | 32
ADHD
Mijn ervaringen met dexamfetamine zijn de eerste 2,5 maand positief geweest, ik gebruikte toen merkloze tabletten van de huisarts. Deze 5mg tabletten gaven mij rust in mijn hoofd en lijf, ik had wel last van wat mildere bijwerkingen zoals zweethanden en slaperigheid. Toen ik moest omschakelen naar Amfexa is de ellende begonnen: Ik kreeg steken in mijn hart en werd schichti[lees meer...]g, daarnaast kreeg ik steeds vaker last van paniekaanvallen. een paar weker later heb ik een acute suïcidale episode gekregen en ben toen vanuit crisisoverleg met psychiater en psycholoog gelijk gestopt met het medicijn.

Strattera

04-07-2021 | Man | 32
atomoxetine
ADHD
Na meerdere medicijnen te hebben gekregen voor mijn ADHD krijg ik nu anderhalf jaar atomoxetine 80mg voorgeschreven. De eerste 3-4 weken waren niet bijzonder fijn, vaak misselijk na het innemen, enorme zweet aanvallen, pijn bij het plassen en ejaculatie en orgasme lopen niet meer synchroon. In de weken daarna verdwenen de bijwerkingen en merkte ik voor het eerst dat het r[lees meer...]ustig begon te worden in mijn hoofd, ik kon mezelf opeens focussen bij een film en het lukte mij voor het eerst sinds ik me kan herinneren om weer een boek uit te lezen. nu anderhalf jaar later ben ik erg blij dat ik deze medicatie krijg voorgeschreven. Mijn studie (HBO) gaat zoals het hoort te gaan en kan daarnaast als docent voor de klas staan zonder het overzicht kwijt te raken. Ik kan gesprekken voeren en heb ondertussen stapels boeken kunnen lezen. Ik ervaar rust en ga niet meer dagelijks door een rollercoaster van emoties heen. Dit betekent niet dat mijn gevoel is afgevlakt, het springt gewoon niet meer van de twee uitersten op en neer. Voor de mensen die graag een drankje drinken wil ik wel de waarschuwing geven dat de effectiviteit van het medicijn en je katers er niet beter op worden. Dit is voor mij de reden geweest om niet meer te drinken (voorheen minder dan 1 keer per week). De enige bijwerking die is gebleven is dat ik tijdens de seks zaadlozing en orgasme niet meer gelijk lopen, maar dit neem ik voor lief gezien de positieve effecten die ik voor de rest ervaar.

Wellbutrin XR

02-07-2021 | Man | 46
bupropion
ADHD
In burnout werd ADHD gediagnosticeerd. Ik slikte al paroxetine voor stemmingklachten. Bupropion gekregen v/h merk sandoz. Eerst 150 mg en na 3 weken 300mg. Het werkt voor mijn stemming en ADHD klachten. Eindelijk meer rust in mijn lichaam, beter slapen, meer gemotiveerd om dingen te doen, minder uitstelgedrag en minder opgeven bij moeilijkheden. Belangrijkste voor mij ein[lees meer...]delijk normaler cognitief functioneren. Ben erg tevreden. Nu paroxetine afbouwen wat een uitdaging op zichzelf is.

29-06-2021 | Man | 39
ADHD
Onrust en verdwenen motivatie. Volledige focus op het eigen persoon in plaats van mijn omgeving. Het is een middel dat zeer veel bijwerkingen geeft tijdens gebruik maar ook wanneer het niet wordt gebruikt. Lusteloosheid en gevoelloosheid zijn de meest aanwezige bijwerkingen gevolgd door hoofdpijn tijdens en enige uren na gebruik. Het enige wat positief is: meer onts[lees meer...]pannen gevoel als het middel volledig is uitgewerkt. Ik snap werkelijk niet waarom dit middel wordt voorgeschreven. De pillen zijn volledig hetzelfde als Amfexa en alleen de naam op het doosje is aangepast.

Elvanse

25-06-2021 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
Nu verplicht over op TEVA omdat dit nu het goedkoopste wordt ingekocht op advies zorgverzekeraar en regering het middel werkt niet en heeft erg veel nare bijwerkingen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
van Sandoz 36 mg naar TEVA 36 mg wat een verschrikkelijke verandering Wat een heftige bijwerkingen de hele dag in een nare afwezige mist , waar je je juist helder en opgeruimd zou moeten voelen. Je emoties zijn onberekenbaar van je ineens verdrietig en depressief voelen , tot soms zelfs agressief . Blij en vrolijk zijn komt niet voor Je hoofd en handen werken ni[lees meer...]et samen , tel daar de mist en sombere gevoelens bij op en je hebt er dus helemaal niks aan het maakt je juist onzeker het verdwijnt ook niet na een aantal weken gebruik Zelf mij 20 jarige zoon wil dit medicijn niet meer innemen zo onstabiel voelt hij zich ervan Inmiddels ken ik mezelf niet meer en alles waar je het voor gebruikt valt weg

Medikinet

22-06-2021 | Man | 16

Elvanse

lisdexamfetamine
ADHD
Omdat de Dexamfetamine van DMB eruit zijn en ik over moest op Tentin en dat niet werkt ging ik Elvanse uitproberen, maar de normale dosering doet mij niks, ik slik nu 100mg (heavy dosering) en dat geeft een lichte werking. Terwijl een normale dosis minmaal 30mg tot max 70mg

16-06-2021 | Man | 50
ADHD
Na veel verschillende medicijnen voor ADHD gebruikt te hebben ben ik uitgekomen op de voor mij minst erge van het arsenaal. Tentin gaf bij mij ook veel bijwerkingen en het werkte heel kort (altijd nog beter dan andere medicatie), maar wonder boven wonder nu niet meer. Wat is er gebeurt? In verband met andere klachten ben ik GABA gaan gebruiken. Of dat werkt voor de and[lees meer...]ere klachten is nog maar de vraag, maar na enkele dagen merkte ik dat de dex plotseling langer werkte en ik geen bijwerkingen meer had. Omdat ik hiervoor wel veel bijwerkingen had, slikte ik een lage dosis. Nu kon de dosis verhoogt worden tot een goed werkend niveau. Ik ben na een aantal dagen gestopt met GABA om te zien wat er gebeurt. Meteen werkte de dex minder goed. GABA langzaam weer opgebouwd om te zien wat de minimale dosering is voor het effect en de dex werkt weer prima. Ik ben gaan onderzoeken hoe dit te verklaren is. Het zou kunnen zijn door het gegeven dat een hoge aanwezigheid van glutaminezuur dexamfetamine afbreekt. Er is reden om aan te nemen dat mensen met een wat laag GABA niveau een wat hoger niveau glutamaat hebben, wat weer voortkomt uit glutaminezuur. Er is ook een aanwijzing dat ADHD’ers een lager GABA niveau hebben. N=1 dus het is niet te zeggen of dit bij anderen ook werkt. Maar als dexamfetamine bij jou kort werkt, of veel bijwerkingen heeft, dan zou je het kunnen proberen. GABA is vrij verkrijgbaar. Overleg natuurlijk eerst met je arts. Maar het effect nam af toen ik enorm verkouden werd. Ik ben gaan zoeken naar een relatie tussen dex en verkoudheid en de middelen die ik daartegen nam, zoals Otrivin en hoestdrank. Ik kon niks vinden dat in mijn situatie van toepassing was. Na veel zoeken, kwam ik uit op dezelfde regel uit de ‘samenvatting van de productkenmerken’ als waar ik de relatie met glutaminezuur vandaan had. Namelijk: vruchtensap. In de consumentenbijsluiter staat hier niks over beschreven en ook apotheek.nl vermeld er niks over, maar vruchtensap zorgt ervoor dat dexamfetamine minder goed wordt opgenomen (geabsorbeerd). Ik drink nooit vruchtensap, maar tijdens de verkoudheid heb ik mij gelaafd aan sinaasappelsap en sinaasappels. Citaat uit productkenmerken: “Middelen die bloedspiegels van amfetamines verlagen: Gastro-intestinale aanzurende middelen (guanethidine, reserpine, glutaminezuur HCl, ascorbinezuur, vruchtensappen enz.) verlagen de absorptie van amfetamines.“ In het algemeen geldt de vuistregel dat tussen de inname van medicijnen en het nuttigen van vruchtensap een uur of 4 moet zitten. Maar aangezien ik de dex iedere 4 uur inneem schiet dat niet op. Ook vitamine C kan een nadelige invloed hebben. Doe er je voordeel mee. Bronnen: Samenvatting van productkenmerken + bijsluiter: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg124800 ADHD en GABA: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970207/ Vruchtensap en medicijnen (algemeen): http://ui-online.nl/ufc/file2/sls_sites/editor/b07a6eb1b4837eef68adfb6ffa8ebb74/pu/Grapefruit_sap__en_sinaasappel_sap__en_kans_op_verminderde_werking_medicijn.pdf

ADHD
Dexamfetamine van DMB werkte erg goed! Helaas is deze uit de markt gehaald.

ADHD
Ik ben sinds kort van de Dexamfetamine van de Magistrale Berijder over gegaan op Tentin en ik merk een zeer groot verschil aangezien Tentin bij mij geen effect heeft behalve bijwerkingen.

08-06-2021 | Vrouw | 44
ADHD
Nadat ik 5 jaar op de dexamfetamine van de apotheek succesvol door het dagelijkse leven ben gegaan is sinds kort zonder enige aankondiging de dexa overgegaan naar Tentin. Sinds ik dit gebruik, wat ook nog eens een berg geld kost, ben ik helemaal van slag. Onrustig, paniekerig tegen depressief aan, hartkloppingen. Ik ga er mee stoppen en met de huisarts overleggen wat nu t[lees meer...]e doen want dit is niet te doen helaas.

Wellbutrin XR

31-05-2021 | Vrouw | 47
bupropion
ADHD
Gezien mijn combinatie van ADHD n terugkerende depressies maakte de basisarts bij de GGZ mij attent op een artikel over Wellbutrin. Ik heb jarenlang SSRI’s (depressies) en methylfenidaat (ADHD) geprobeerd met weinig succes en veel bijwerkingen. Wellbutrin is voor mij een passend middel. De eerste weken waren wel vreselijk, vooral veel migraine.

21-05-2021 | Vrouw | 39
ADHD
Ik slikte ACE dex waar ik zeer tevreden over was. Eindelijk had ik een leven en kon ik zijn wie ik was zonder mezelf in de weg te zitten Nu is Dex alleen nog maar verkrijgbaar via de Regenboogapotheek en allemaal bijwerkingen! Ik voel me een depressieve schim van mezelf met een kater. Terwijl ik geen alcohol drink, wel veel water;) Ik overweeg niet meer te nemen Ik ben[lees meer...] boos op het verzekeringsstelsel dat ons steeds weer iets anders wordt voorgeschoteld zonder overleg om losten te drukken, wat hetzelfde zou moeten zijn, maar het gewoonweg niet is! Ik voel veel onmacht....

17-05-2021 | Man | 48
ADHD
Mijn verhaal, tja voor wie het interesseert.. het is een te laat geconstateerde aandoening. Op mijn 47e is eindelijk ADHD vast gesteld.. mn hele leven ervoor heb ik veel problemen gehad met school werk, en mensen. Adhd, was voor mij mijn "kracht" "drive" onuitputtelijke bron van energie, om door te kunnen gaan met allerlei zaken die op mijn pad kwamen. Hierdoor erg im[lees meer...]pulsief in alles, als ik iets zag, moest ik het ook meteen hebben.. Maar ook niet het geduld kunnen opbrengen om bijvoorbeeld andere mensen te laten uitpraten, want dat duurde naar mijn idee allemaal te lang..etc. School ? Niets dan Ellende, lom-kind naar speciaal onderwijs, gewoon onderwijs kon ik moeilijk of gewoon niet aan. Stage lopen,? Ik was snel afgeleid door alles en nog wat...net als in de klas.. Iedereen had zijn toets of werkstuk al klaar .. ik zat elke middagpauze nog binnen om het af te maken. Concentratie ? was nauwlijks aanwezig.. meerdere banen kwijt geraakt, en nu wederom thuis...werkloos en voel mij depressiever worden met de dag. Zelfdoding zou ik graag willen, want nu ik ouder word realiseer ik mij dat ik steeds moeilijker in deze wereld thuis pas. Heb echter 2 kinderen, waarbij ik bij de oudste al merk dat hij precies hetzelfde probleem heeft als ik. Ik heb daarom ook zo,n ongelovelijke spijt dat ik ooit aan kinderen begonnen ben, omdat ik precies weet wat voor een hel mijn lieve jongen te wachten staat. En ja, nu merk ik wel dat deze pillen mij wat helpen, maar lees (en merk) ook wat voor bijwerkingen en gevaren er aan vast zitten. Kiezen tussen 2 kwaden. En mijn God, straks moet hij naar het voortgezet onderwijs, iets wat hem ook geestelijk zal kapot maken, het moment waar hij ook zal ontdekken dat hij niets tot weinig waard zal zijn in deze maatschappij die alleen leuke en succesvolle vooruitzichten geeft aan kinderen die wel goed kunnen leren, en geen afwijking hebben. Maar goed, ik zal hem ook stiekem elke ochtend een halve dosering door zijn yoghurt gooien..dan zal hij het ieder geval net iets makkelijker hebben dan mij. 😏 (RED mijnmedicijn.nl: Dit is echter per persoon verschillend. Wat voor uzelf goed is , is misschien voor iemand anders niet zo. Geef niet zulke medicijn aan kinderen of andere zonder advies van uw arts. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft een medicatie.)

15-05-2021 | Man | 56

10-05-2021 | Vrouw | 32
ADHD
Over moeten stappen sinds 1 week op Tentin. Na jaren ve intensieve therapie in combinatie met het slikken can de oude dexamfetamine 2,5mg tabletten voelde ik mij eindelijk stabiel. Nu kan ik niet functioneren en werken door de dagelijkse angst voor en de vele paniekaanvallen. Ik ben mij ten einde raad en voel mij machteloos over hoe het verder moet met mijn toekomst op dez[lees meer...]e manier. Dit is voor mij geen leven op deze manier. Ik vind het schandalig dat de farmaceutische industrie mij met het aansmeren van deze troep mijn kwaliteit van leven misgunt. Zoveel energie gestoken om de juiste medicatie in te stellen. Zo hard gevochten voor het zoeken naar de juiste balans om te functioneren zonder problemen en dat is nu door deze troep die ik nu verplicht moet slikken, omdat de andere dexamfetamine 2,5mg niet meer leverbaar is totaal verwoest. Er staan mensenlevens op het spel. Mensen die baat hebben bij de juiste medicatie. Met de oude dexamfetamine 2,5mg waren zoveel levens zoveel beter dan dat ze nu zijn. Ik hoop dat de farmaceutische industrie in kan zien dat dit zo langer niet gaat en inziet dat het op deze manier vele levens de totale vernieling in helpt, terwijl al deze mensen, waaronder ikzelf, met de oude Dex gewoon optimaal konden functioneren. Ik ben zo ontzettend kwaad, omdat ik zoveel tijd en energie heb gestoken jaren lang om de juiste medicatie in te kunnen stellen. En dit wordt door deze rotzooi in 1 klap met de grond gelijk gemaakt en drijft mij tot wanhoop. Ik hoop echt dat de oude dexamfetamine terug op de markt komt, zodat ik niet dagelijks alle bijwerkingen hoef te ervaren die ik op dit moment voel. Aub farmaceutische industrie doe hier wat aan, want Tentin maakt meer levens kapot dan je lief is!

Strattera

09-05-2021 | Vrouw | 30
atomoxetine
ADHD
Werkt ge-wel-dig voor mijn hyperactiviteit. Zo rustig, ik heb ook voor het eerst in jaren geen ‘angstig’/onrustig gevoel. Maar het maakt me iets te ontspannen? Heel erg slaperig. Ik kan mijn ogen niet open houden. ‘Drowsy’ is het woord. Al een maand bezig en het gaat niet weg :( jammer want Ritalin hield me wel wakker maar daar had ik extreem veel bijwerkingen van. Ik ga h[lees meer...]et maar in de avond proberen in te nemen en anders een lagere dosis. Andere bijwerkingen zijn overigens een veel lager libido en ik heb juist meer honger. Ook menstruatie lijkt te zijn veranderd. Voelde me de eerste dagen ook heel apathisch depressief. Dit is allemaal wel minder geworden gelukkig. Ik weet niet wat ik moet. Alleen dit helpt voor mijn onrust adhd maar ik kom zo nergens aan toe door de slaperigheid waardoor ik nog minder productiever ben :( heel jammer.

08-05-2021 | Man | 35
ADHD
Ruim 3 jaar geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik kreeg toen magistrale Dex ging een nieuwe wereld voor mij open. Na 1 jaar verplicht op amfexa direct ging het mis, met een dokters verklaring medische noodzaak kreeg ik Dex magistraal terug wel zelf betalen 170 euro per 3 weken. Dat heb ik er voor over. Begin 2021 toch naar tetin maar hier begin ik beter op [lees meer...]als bij de magistrale. Ik kom zelf 5-6 kilo aan eet beter ook met het gezin gaat beter. Nu in mei 2021 toch kleine terug slag via de dokter en de Rijksoverheid aanvraag voor magistrale Dex en gekregen ik probeer tetin nog even. Om geen misbruik te maken van het systeem

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat ik bij Ritalin de bijwerkingen te hevig vond en Concerta mij sterk afvlakte, ben ik met Dexamfetamine begonnen. Altijd zeer goede ervaring mee gehad. Jammer dat dit veranderd is en alleen nog maar onder Amfexa/Tentin te krijgen is. Ik zou graag terug willen naar deze medicatie.

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Nadat ik verplicht over moest stappen van Dexamfetamine naar Amfexa/Tentin, is het alleen maar achteruit gegaan. Amfexa/Tentin werkt totaal niet, last van schommelingen in het humeur, weinig motivatie, gigantisch slechte concentratie en dingen kosten mij gigantisch veel energie. Hier had ik met Dexamfetaminesulfaat helemaal geen last van. Ik hoop binnenkort over te stappen[lees meer...] naar andere medicatie.

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

Ritalin

02-05-2021 | Man | 52
ADHD
Ritalin geeft absoluut rust in mijn hoofd, maar de zware depressieve gevoelens met suïcidale neigingen maakt me bang. Die verminderde eetlust helpt mij zelfs met mijn overgewicht dus dat vind ik niet spannend. Droge mond is vervelend maar dat is ook te verhelpen met veel water drinken. Alleen dat loodzware depressieve gevoel...

02-05-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ben super blij met dit middel, ik heb AD(h)D en hiervoor kortwerkend rotailin gebruik 4 maal daags 20 mg, maar teveel rebound en vergeten in te nemen en stemmingswisselingen door uitwerking. Nu sinds kort aan de langwerkende Concerta 18 mg van Teva, en ik voel me stabiel kan me goed focussen, soms weleens iets te goed. Ik kan me nu met gemak op 1 ding tegelijk concentrer[lees meer...]en ipv dat mijn gedachten en handelingen 'all over the place' zijn. Het geeft me enorme rust en ik hoef het maar 1 keer per dag in te nemen. Het werkt wel vroeg uit (savonds om 17:00) dus savonds zit ik vaak te stuiteren omdat ik dan geen medicatie heb genomen

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2608)
Depressie (2099)
Angst & paniekstoornis (2046)
Hoge bloeddruk (1488)
Blaasontsteking (1069)