ISO 27001

ziekte

Medikinet

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Dogmatil 1 4
Zyprexa 1 4
Sifrol 1 1
Metoprolol 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

13-04-2018

Zopiclon (zopiclon)
ADHD

Door mijn heftige adhd heb ik insomnia. Ik heb totaal geen rem in mijn hersenen en soms word ik heeelemaaal gek van denken de hele dag en nacht. Het stopt nooit
02-04-2018

ADHD

ik ben begonnen met methylfenidaat voor een onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. toen ik daarmee begon slikte ik nog maar 5 milligram. ik wou toen zo graag dat het werkte dat het voor mijn gevoel ook wel een beetje werkte, maar toen ik het een week slikte bleek al dat het niet goed werkte. toen zijn we na enig overleg overgestapt naar 10 mg. nu slik ik 12,5 mg en d[lees meer...]aar ben ik heel blij mee.
25-03-2018

ADHD

Door een operatie werkte de concerta niet meer.
25-03-2018

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Door druk in mn hoofd en druk voor andere om me heen.. en nooit ergens zin in hebben. Heb ik nu wel ik vind het heerlijk om aan het werk te gaan
13-03-2018

Dipiperon (pipamperon)

13-03-2018

12-03-2018

ADHD

In het begin deed Concerta zijn werk. Maar ik ondervind de laatste maanden vervelende bijwerkingen zoals onrustig, piekeren, paniek, problemen met geheugen, gemoedswisselingen, angstig.
05-03-2018

ADHD

De medicatie werkt bij mij 1 uur waardoor ik nog steeds veel last van mijn ADHD heb. In dat uur werkte ze wel perfect. Sinds eind Februari overgestapt naar methylfenidaat HCI Mylan Retard
19-02-2018

ADHD

Ik slik al jaren antidepressiva paroxetine 20 Mg per dag wat mij goed helpt maar door mijn ADHD werd ik overal ontslagen . Ben ook druk,chaotisch en onhandig. Sinds een maand slik ik Wellbutrin en voel mij er goed bij. Na wat andere Adhd medicijnen te hebben gebruikt waar ik ontzettend misselijk van was en niet van kon slapen moet ik zeggen dat de enige bijwerking van Well[lees meer...]butrin is dat ik eenontzettend droge mond en tong heb. Ik drink veel water maar ik kan er soms moeilijk van slikken. Ik neem het maar op de koop toe want voor de rest lijk ik mij beter te voelen. Niet echt veel rustiger maar wel beter nadenken en minder prikkels en minder stress. Ik gebruik het nu een maand en wil dit als ik mij nog steeds prettig voel , nog veel langer gaan gebruiken.
19-02-2018

ADHD

Dit medicijn doet mij weer leven! Het duurde ongeveer een halfjaar voordat het echt goed werkte...dus heb geduld! Ik voel me energiek minder piekergedachte ben veel stabieler en kan weer genieten van de kleine dingen . Ik denk dat je rustig moet opbouwen om te zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 150 mg toen 300 mg toen 450mg .. merkte dat ik me daar onpretti[lees meer...]g bij voelde nu weer 300mg en ik heb m'n leven weer terug ik wil nooit meer zonder geluk om kleine dingen structuur en regelmaat zijn weer een onderdeel van mijn leven geworden..en oma ook gestopt met roken voor mij is wellbutrin een succes verhaal!
08-02-2018

ADHD

Ik ben er pas laat a ch ter gekomen dat ik adhd heb. Na een tijdje Ritalin gebruikt te hebben ben ik er jaren geleden mee gestopt. Omdat ik erg veel last van de rebound had Een aantal maanden geleden kwam ik echter in een burn out terrecht en mij werd aangeraden om weer voor korte tijd aan de medicatie te gaan omdat ik maar in dat cirkeltje bleef zitten en maar bleef pi[lees meer...]ekeren denk wel bekend onder ons. Het is dexamphetamine geworden omdat ik daar minder rebound klachten van zou hebben. Ik slik nu 2 keer 5 mg per dag en merk dat het heerlijk rustig in m'n hoofd maar heb wel het gevoel dat ik heel de dag loop te spacen. Ik denk dat mijn lichaam en geest eerst even aan rust moet wennen . Omdat ik in geen jaren meer rustog was . Beetje moeilijk uit te leggen maar ik weet zeker dat jullie precies weten wat ik bedoel .
06-02-2018

Rilatine (methylfenidaat)

05-02-2018

ADHD

Eerst methylfenidaat mylan gehad, wat een zooi. Daarna na eigen vraag op concerta van janssen-cilag, de echte dus. Wat een verheldering, impulsiviteit weg, rustiger en beter concentreren. Voor iedereen die in zichzelf of onrustig is met concerta...je dosering is te hoog!!
04-02-2018

28-01-2018

ADHD

Laat je niet beïnvloeden door negatieve recensies. Het einde van mijn behandeling bij m'n toenmalige psycholoog was in zicht. Ruim een jaar daarvoor had ik wel eens iets voorbij zien komen over ADHD en vond mijzelf daar in, maar ik dacht: 'Ik? ADHD? Nee joh, ik ben absoluut niet hyperactief'. Aldus het stereotiep ADHD'er dat ik in mijn hoofd had. Een jaar later zag ik [lees meer...]een bericht over ADHD op facebook. Ik moest weer aan dat jaar daarvoor denken en zocht meer informatie op. De symptomen van ADHD had ik vrijwel allemaal, dit vertelde ik aan mijn toenmalige psycholoog. Zij verwees me door naar ADHD Centraal (Zwolle). Een paar weken later kwam ik bij ADHD Centraal. Op de diagnose dag heb ik toen met diverse psycholoog en psychiaters gepraat en testen gedaan. Je ziet 'm al aankomen, ADHD gecombineerd. Er werd mij toen geadviseerd dexamfetamine te gaan slikken, ik kreeg diezelfde dag proefmedicatie (10 mg) om te zien of het werkte. Na 1,5 uur moest ik opnieuw diezelfde testen doen. Ze vergeleken de resultaten voor en na medicatie met elkaar en het was een groot (positief) verschil. Wat een magisch spul, dacht ik. Ik heb diezelfde dag nog een recept meegekregen en opgehaald bij de apotheek. En toen kwamen er de eerste 2 weken heel veel bijwerkingen, vrijwel het hele lijstje van de bijsluiter (dit was mij bij ADHD Centraal ook verteld). Laat je je hier niet door afschrikken! Ik ging veel resecties lezen en maakte mezelf bang. Dit is nergens voor nodig en ik wou dat ik dit niet had gedaan. Mensen met een slechte ervaring posten hun 'issues' nou immers sneller online dan mensen met een goeie ervaring. Na 2 weken waren alle bijwerkingen weg (behalve droge mond, maar dat is de enige bijwerking die blijft). Na bijna 2 maanden gebruik kan ik zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over dit medicijn. Het doet wat het moet doen en maakt het leven een stuk prettiger. Ik verdraag drukte (en dus prikkels) veel beter, ik kan me eindelijk op 1 ding tegelijk focussen. Ik heb nu gewoon 1 gedachte in plaats van 10. Ik heb rust en ontspanning in mijn lijf. Ondanks al die dingen is dex geen wondermiddel. Ik heb nog steeds moeite met afgeleid zijn en plannen. Daarom is het ook zo belangrijk om naast medicatie ook een behandeling te volgen, bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Ik volg dit zelf bij ADHD Centraal Zwolle en het gaat de goeie kant op. Bij ADHD Centraal moet je ook regelmatig terug komen. Bij m'n eerste afspraak na de diagnose (na 4 weken) zagen we dat m'n hartslag nog steeds hoog was. Dit is de eerste 2 weken normaal maar moet daarna afnemen. Dit gebeurde niet, de psychiater en ik hebben toen besloten de dosering te verlagen. Ik ging van 3x 10mg op een dag naar 10mg, 7,5mg, 7,5mg. Ik neem dex om de 4 uur in. M'n hartslag is weer op een normaal niveau en de dex werkt nog even goed. Wel neem ik soms 2,5 mg meer als ik me echt goed moet concentreren, dit helpt dan beter. Dit doe ik alleen als ik 7,5 slik. Ik slik dus niet meer dan 10 mg per inname. Kortom: Zorg dat je je verwijzing voor dex van een expert hebt, experimenteer in overleg met je arts/psychiater over de dosering om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk bijwerkingen hebt en ga naast medicatie ook met jezelf aan de slag bijvoorbeeld door cognitieve therapie. (Ik slik dex van: 'apotheek de magistrale bereider oud beijerland' maar dit staat niet bij fabrikant, vandaar 'onbekend')
16-01-2018

ADHD

snelle rebound, raar gevoel, verschillende doses geprobeerd maar bracht geen verandering.
16-01-2018

ADHD

Na jaaaaarenlang tobben bij psych terecht gekomen en na uitgebreid onderzoek diagnose adhd. Als anti-medicatiegebruiker was ik fel tegen het slikken van pillen voor mijn klachten. Echter adhd coaching leerde my dat ik alles in mijn leven al heb gedaan om de klachten te verhelpen en dat dit niet gelukt is. Toch gestart, eerst met methylfenidaat wat een drama was. Toen dex, [lees meer...]en wat een verademing! Langzaam en voorzichtig opgebouwd, meteen effect! Ben er heel blij mee, ik functioneer gewoon 10 x beter zie alles helderder, minder stress, geen alsmaar jagende gedachten meer, ook zonder lijstjes vergeet ik dingen niet meer, minder agressie, kan langer en beter stilzitten en luisteren. Heel fijn dus. Nadeel is wel het wat slechter slapen en het gevoel dat het echte heerlijke gave fijne effect van de begindagen nu weg is, dosering verhogen helpt daarbij niet. Maar: positief dus!
14-01-2018

ADHD

Het is voor mij een fijn medicijn. Ik word er rustig van en kan mij concentreren. Een nadeel vind ik wel dat ik er erg van ga zweten en een beetje trillen.
11-01-2018

ADHD

Als het medicijn uitgewerkt is na 8 tot 12 uur krijg je soms, zeker als je net ermee begint, last van hoofdpijn

meer in mezelf gekeerd,

ADHD

In de periodes dat ik dex voorgeschreven kreeg nam ik het de eerste maanden netjes op de gezette tijden in.. maar de verslaafde kwam sluipend weer naar boven en daardoor kon ik geen maat houden en het ging misbruiken. In het begin ervaarde ik het als fijn maar dat duiveltje is makkelijk te voeden als je lang en veel heb gebruikt. Je komt snel weer in een oud en ziekmakend [lees meer...]patroon. De dex is pure dopemine die je inneemt. Als je een actieve speed gebruiker was of bent heb je jezelf aangeleerd om dopamine zelf te reguleren, zelf te dokteren. Als je daar ineens mee moet stoppen krijg je even geen gelukshormoon binnen en kan je verslaving overgaan in een andere verslaving. Zo sterk is de verslaafde in de mens. En vooral als je niet zonder heb geleefd in je leven en dus helemaal moet leren genieten leg de terugval op de loer. Bij de methylfenidaten krijg je een andere werking waardoor ik gevoel krijg dat ik helemaal in mezelf keer. Geen grappen meer maak en echt helemaal niet meer de impulsieve debbie ben.. maar een robot met perfect georganiseerde gedachte en gevoelens.. ik vergelijk deze adhd medicatie met coke... totaal niet mijn ding maar eenmaal begonnen ga ik als een bezetene door terwijl ik mezelf alleen maar meer een kk gevoel geef. Deze variant geeft geen dopamine af maar werk via een andere weg. ik ben heel toevallig vandaag gestopt met de dex. En wil terug naar de concerta. dit is ook een methylfenidaat alleen ik moet kiezen tussen de 2 kwade.. of geen controle hebben over het medicijn of mezelf minder extrovert kunnen uiten maar wel de dingen kunnen doen of niet doen. Geen uitspattingen die uit het niks kunnen komen voor een ander of juist 10 dingen tegelijk aan het doen waardoor je alles door elkaar haalt en dus niks af of juist. ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen omdat het al 4 jaar geleden is dat ik dit slikte en nu minder lichamelijke adhd heb maar meer de add drukte in me kop. ik ben benieuwd wie deze lap tekst heb gelezeb hahaha

ADHD

Ik heb wellbutrin xr 300 mg een jaar of 5 gebruikt. Ben tevreden over de werkzaamheid met betrekking tot adhd en depressie. Impulsiviteit is duidelijk afgenomen en ervaar meer rust. Een nadeel is echter dat mijn huid rondom mijn kin enzo heel slecht is geworden vanaf de tijd dat ik het heb gebruikt (ben ik achter gekomen). Dikke onderhuidse bulten en ontstekingen waar ik v[lees meer...]an alles tegen geprobeerd heb (voeding, kruiden etc).. Nu sprak ik laatst toevallig iemand die ook wellbutrin gebruikt en dezelfde huidproblemen/acne ervaart als ik, terwijl zij hier ook nooit last van had. Deze klachten vind ik dusdanig dat ik nu aan het afbouwen ben en het wordt al beter. Heb over deze klachten nog weinig gevonden op internet, wel in het buitenland.Daarbij wilde ik sowieso gaan afbouwen. Het medicijn heeft gedaan wat het moet doen, maar nu wil ik zonder proberen!

ADHD

Je bent 42 en komt er eindelijk achter dat er echt iets mis in je hoofd. Er wordt ADHD geconstateerd. Deze afwijking vergroot een heel aantal problemen. Is misschien niet altijd de oorzaak van veel zaken maar wel het vergrootglas. Voor de kenmerken van ADHD zie Dr. Google of bijvoorbeeld het boek Hypersapiens. Dexamfetamine is een middel wat je helpt een aantal zaken m[lees meer...]eer onder controle te krijgen vanuit je hoofd. Het is dus niet de enige oplossing en kan niet alleen maar genomen worden zonder verder enige psychologische begeleiding. De dosering en de momenten waarop je het neemt en in welke dosis komt bij dit medicijn erg nauw. Mijn ervaring? Positief: - Meer rust in mijn gedachten - Mijn hyper fases worden onderdrukt (minder stuiteren) - Ik heb duidelijker in de gaten dat ik druk praat. (Dus tijdens het gesprek en niet pas erna) - Beter slapen als je vlak voor het slapen 5 mg neemt. (Is persoonlijk en niet voor iedereen zo) - Geen vreetbuien meer uit frustratie en niet meer met eten bezig in mijn gedachten. - Gelijkmatiger libido. - Beter boodschappen doen want je kunt zaken beter scheiden. - Veel minder impulsief in alles. (Dingen kopen, koken, geld uitgeven algemeen, dingen er uit flappen, eerst nadenken voordat je mensen wilt helpen, beter nee zeggen tegen projecten en wensen van anderen) - Stabieler humeur - Minder pijn van mijn rughernia en duidelijke verbetering t.o.v. coördinatie van mijn been die eerst verpest werd door de hernia. Nadelen: - Hoofdpijn, maagpijn (in het begin) en droge mond. - Heeeeeeeel veeeeeeel plassen. - Bij overdosering kom je in een mentale doos terecht. Mensen om je heen vinden je een beetje apatisch worden en veranderen. (Dit heb je dan zelf wel in de gaten maar je kunt er niets aan doen) - Sporten en andere lichamelijke inspanning en een hoge dosis doen eigenlijk hetzelfde tegelijk. Dan voelt het dus snel als overdosering waar je niets van begrijpt. - Je bloeddruk kan stijgen. Dit voelt dan tegenstrijdig met de werking van het medicijn. - Zomaar tussendoor stoppen kan bijna niet. Dan komen alle kenmerken die je hiermee onderdrukt dubbel zo hard naar boven.
26-12-2017

ADHD

In de veronderstelling en verhalen van anderen ben ik na de specialist begonnen met het gebruiken van Methylfenidaat. De eerste maanden deed het zijn werk in mijn ogen, maar na 3 maanden begon het effect af te nemen. In overleg ben ik gaan verhogen en deed het wat het moest doen, maar was kreeg ik meer problemen met het rebound effect. Ook kon ik minder hebben van anderen [lees meer...]en werd ik depressief. Een half jaar later had ik niet meer het gevoel dat het echt werkte en ben ik het gaan verhogen. Na 10 maand het gebruikt te hebben besloot ik het af te bouwen en te stoppen, omdat niet het effect gaf wat ik wilde en mijn humeur en gedrag werd er niet beter op. Ik ben onder een maand gestopt. Ik voel me me meer opgewekt en heb nu niet het gevoel dat ik me minder kan concentreren dan met dit medicijn. Helaas ben ik 5 kilo aangekomen door die vreetkicks en ook hebben we de feestdagen. Maar door weer vol te gaan trainen komt het wel goed. Al met al zie ik dit medicijn als iets met een tijdelijk effect. Als ik dit allemaal had geweten was ik er niet aan begonnen. Voor mij heeft het uiteindelijk geen positief effect gehad
18-12-2017

ADHD

Ik kreeg zodanig last van hartkloppingen dat ik over ben gestapt. Ik was te rusteloos dus ook ordenen ging niet goed. Zat er niet lekker door in mijn vel
18-12-2017

ADHD

Sinds 3 jaar slik ik dexamfetamine omdat methylfenidaat teveel bijwerkingen veroorzaakte. Met deze medicatie krijg ik veel meer voor elkaar, zonder dexamfetamine blijf ik gerust op de bank hangen maar zodra ik ze heb ingenomen ga ik alleen maar door en dan vooral opruimen en schoonmaken. Voor het huishouden is dit fijn maar voor man en kind wat minder want ik ben alleen ma[lees meer...]ar gefocust op waar ik mee bezig ben en vind het vervelend om daar dan mee te moeten stoppen. Helaas begin ik steeds vaker last te ondervinden van bijwerkingen. Deze waren er altijd wel maar niet in grote maten. Tegenwoordig lig ik regelmatig met hartkloppingen en slapeloosheid de uren in de nacht weg te tellen tot het ochtend is. Hartkloppingen treden overdag ook steeds vaker op. Regelmatig begin ik flinke hoofdpijn te krijgen, inspanningen maken dit alleen maar erger. Gelukkig helpen aspirines hier nog tegen. Steeds meer krijg ik een droge mond, mijn tong voelt dan als leer, keel voelt geprikkeld en het gaat niet weg ondanks de hoeveelheid water dat ik drink. Ik moet onnodig vaak plassen, in 1 uur tijd zeker 3x aandrang en het met moeite op kunnen houden en dat de hele dag door. Ondanks dit is het een goed medicijn, ik kan hiermee mijn dag vullen en mijn werkprestaties zijn aanzienlijk beter dan zonder deze medicatie.
15-12-2017

ADHD

Ik gebruik concerta nu al een paar jaar, wegens ADHD. Heb met een specialist (kinderarts) gesproken en die heeft me begeleid in het vinden van de juiste dosis. Ik slik enkel doordeweeks, omdat ze dan echt nodig zijn bij het concentreren bij mijn studie. In het weekend laat ik ze liever even liggen. Ik heb persoonlijk redelijk veel bijwerkingen, maar die treden vooral op aa[lees meer...]n het begin van de werkweek. Ik heb het gevoel dat dit komt door het niet slikken in het weekend. Ik heb vooral last van verminderde eetlust en verhoogde stress. Toch wegen de bijwerkingen niet op tegen het feit dat ik me nu heel goed kan richten op één taak, bij het studeren, en dat voor een paar uur lang. Ik zou wel als dringend advies geven concerta niet zomaar op eigen initiatief te gebruiken. Een specialist of huisarts heeft verstand van de dosis en weet precies wanneer het fout zit. Te hoge dosis is niet alleen lichamelijk vervelend, maar vooral psychologisch raak je in de war.
14-12-2017

ADHD

werkt heel goed voor mij veel meer rust
09-12-2017

ADHD

Methylfenidaat was de eerste medicatie die ik kreeg voorgeschreven na diagnose ADHD. Begonnen met 36mg, opgebouwd tot 90mg. De medicatie deed niks voor mij, dit is uiteindelijk ook bevestigd door herhaling QB-test. Enige effect vd medicatie was minder eetlust en door kunnen gaan op 3uur slaap wat de problematiek alleen maar verergerde.
09-12-2017

ADHD

Augustus 2017 diagnose ADHD gekregen, beter laat dan nooit want ben 41 inmiddels. Advies: coaching en medicatie. Gestart met methylfenidaat. Dit werkte niet, ook niet na meerdere malen verhogen van de dosering. Het enige effect was dat ik nog later naar bed begon te gaan dan normaal en op 3 uur slaap de hele dag door kon, niet echt bevorderlijk voor functioneren. He[lees meer...]rhaling van QB-test bevestigde wat ik zelf al wist; dit middel doet niks voor mij, maakt de problematiek (chaos) alleen maar erger. Blijkbaar behoor ik tot de uitzonderingen bij wie deze medicatie 0 resultaat geeft. Overgestapt op dexamfetamine. In eerste instantie geen verschil, maar na goed gesprek met medisch verpleegkundige en ophoging vd dosering heb ik nu het idee dat het voor me gaat werken. Eindelijk weer in staat om tot actie te komen (huishouden bijv) en efficiënt bezig te zijn. De medicatie is geen wondermiddel waardoor alles ineens vanzelf gaat maar ik ervaar nu het 'duwtje id rug' wat ik nodig heb om tot verandering te komen. Verder is coaching belangrijk.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1857)
Depressie (1550)
Angst & paniekstoornis (1333)
Hoge bloeddruk (1061)
ADD (515)
Depressiviteit (491)
Astma (429)
Angststoornis (416)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!