ISO 27001

ziekte

Medikinet

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Dogmatil 1 4
Zyprexa 1 4
Sifrol 1 1
Metoprolol 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

16-10-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADHD

In 2015/2016 heb ik een burnout gehad, ook heb ik adhd en gebruikte 20 jaar ritaline/methyfenidaat. 2x 30mg. De eerste paar weken begonnen met 150 mg, ik ondervond erg veel en intense bijwerkingen duf en alles kwam zeg maar in slowmotion binnen en megalijpe dromen maar dan ook superrealistische dromen dat ik soms als ik wakker werd moeite had om droom en realiteit te sche[lees meer...]iden. Dat dromen was eigenlijk best grappig onzettend leuke dromen zaten daar tussen! Deze bijwerkingen duurden ongeveer 1.5 week. Anyway uiteindelijk is mijn dosis 2 x verhoogd met 150 mg en daar zit in nog steeds op.(450 mg). Ik neem ze gek genoeg voor het slapen want als ik ze in de ochtend neem heb ik 's avonds in bed giga onrustige benen, zo erg dat ik daar dan een half ritalinnetje voor moet nemen en dan slaap ik weer prima. mijn ritaline gebruik ik nog soms bij lange autoritten of als ik bergen moet verzetten in huis of administratie ga doen. Al met al ben ik erg tevreden met deze medicatie. Functioneer weer helemaal goed en zit lekker in me vel. Ik heb een verantwoordelijke baan en dat gaat me ook weer prima af. Ik hoop dat iemand wat aan deze info heeft.
13-10-2017

ADHD

Ik slikte eerst 3x per dag ritalin 10mg per dosis. werkte niet meer naar behoren, voelde me niet meer fijn. Na overleg met de huisarts begonnen met Concerta 36mg. Deze dosis was echt te hoog. Ik had last van hartkloppingen voelde me niet prettig en kreeg zelfs hyperventilatie. Na overleg (ik wilde eigenlijk ermee stoppen) de 27mg concerta gekregen om te proberen. Ik ben [lees meer...]blij dat ik dit gedaan heb want sinds ik de concerta 27mg inneem voel ik me weer mens. Ik heb rust in mijn hoofd. ben niet meer zo prikkelbaar en ik voel me er echt goed bij. Super fijn. Ook geen last van rebounds eigenlijk.. Wel blijf ik onder controle om de zoveel tijd maar volgens mijn huisarts kan zo'n lage dosering in principe als je gezond ben geen kwaad. Ik ben er blij mee want ik heb eindelijk wat meer rust en weer zin om dingen te doen. Ook niet zo snel op mijn tenen getrapt. Voor diegene die ook hartkloppingen krijgen enz raad ik aan om dan een lagere dosis te proberen en wel de "echte" concerta te nemen.
12-10-2017

ADHD

Ik gebruik dit middel al sinds mijn 14de en ben van mijn 19de tot 21e tijdelijk gestopt, dit om te kijken hoe dat ging. Helaas was dit voor mij niet ideaal en daarom ben ik er weer mee begonnen. Ik heb eindelijk rust in mijn hoofd waar het eerst chaos was. Dagelijks slik ik 15mg, uitgezonderd de weekenden. Het lukt me weer om overzicht te creëren in mijn hoofd en mijn [lees meer...]omgeving, de studie gaat een stuk beter. Ik ben minder impulsief en stel de dingen een stuk minder uit, ook kan ik me beter concentreren. Soms heb ik echter wel last van "hyper concentratie" dan ben ik zo geconcentreerd dat alles wat in mijn omgeving gebeurd me volledig ontgaat. Vanwege de lange werkingsduur (10 uur), neem ik de medicijnen nooit na 1 uur 's middags in. Anders kan ik niet goed inslapen of helemaal niet slapen. Ik ben ontzettend tevreden over dit medicijn, het is een uitstekende vervanger voor ritalin. Ik slik het 3x daags met tussenpozen van 1,5 uur.
29-09-2017

Moclobemide (moclobemide)
ADHD

Sinds een paar aantal gebruik ik moclobemide i.v.m. ADHD. Naast ADHD heb ik ook een gegeneraliseerde angststoornis en een paniekstoornis die nu gelukkig onder controle is. Methylfenidaat en dexamfetamine gaven behoorlijke en serieuze bijwerkingen en ik werd er heel angstig en zenuwachtig van. Wellbutrin werkte nauwelijks. Aangezien Strattera zo duur is heb ik nu moclobemid[lees meer...]e gekregen. Vanaf dag 1 merk ik het verschil. Mijn concentratie is goed, zonder extreme tunnelvisie die je bij stimulantia vaker hebt. De gedachtestromen in mijn hoofd zijn goed in toom te houden. Daarnaast heb ik ook echt zin en motivatie om dingen te doen. Ik voel me ook een stuk minder gespannen dan voorheen. Er lijkt door dit middel echt een deken van rust over me heen te vallen. De enige bijwerking die ik heb is dat ik soms nog een klein beetje duizelig ben en dat ik af en toe lichte hoofdpijn heb. Die bijwerkingen zijn echter heel minimaal.
28-09-2017

ADHD

Na slechte ervaringen met Methylfenidaat over mogen stappen op Dexamfetamine. In eerste instantie 2x 5mg per dag voorgeschreven, de eerste dagen alsof je een nieuw persoon bent, scherpzinnig waar eerst een wolk in het hoofd zat. Helaas na een kleine week werd ik geleidelijk aan minder actief en steeds meer in mijzelf gekeerd en uiteindelijk zo erg dat afspraken afgezegd we[lees meer...]rden omdat het allemaal teveel werd. Ik heb zonder overleg een kleine week niets meer gebruikt waarna ik opnieuw startte met 2 x 2,5mg. Nu gaat het goed en in mijn nieuwe baan heb ik ineens een ongekende concentratievermogen. Bijzonder dat gewicht niet in relatie staat tot de dosering, ik weeg 108kg.
14-09-2017

ADHD

Dit middel was geen succes. Zowel van Concerta als kortwerkend methylfenidaat krijg ik suïcidale gedachten, ik voelde me net een zombie, ik werd heel angstig en ik ergerde me aan alles. Het leek ook of ik er alleen maar drukker door werd in mijn hoofd. Ik heb het middel voorheen al een gebruikt, maar toen was het effect wel goed. Nu ben ik echter volwassen. Wellicht is de [lees meer...]werking daardoor anders.
14-09-2017

ADHD

Voorheen heb ik methylfenidaat gehad, zowel kortwerkend als Concerta. Van beide werd ik net een zombie en ik werd er heel angstig van. Tevens kreeg ik suïcidale gedachten. Wellbutrin was ook geen succes. Met dexamfetamine heb ik geen last van psychiatrische bijwerkingen. Dexamfetamine werkt ook nog eens heel goed voor mijn ADHD. Ik kan me uitstekend concentreren, ik heb zi[lees meer...]n om dingen te doen, ik stel dingen veel minder snel uit, ik ben minder impulsief met eten en met geld uitgeven en ik voel me een stuk rustiger in mijn hoofd en lijf. Helaas heb ik wel andere bijwerkingen: inslapen is/was een ramp, mijn spieren worden behoorlijk stijf, soms zo erg dat het een beetje pijn doet, in de winter heb ik meestal koude handen - gelukkig niet zo erg dat mijn handen verkleuren - en ik voel me een beetje opgejaagd als ik doses te snel na elkaar inneem (lees: binnen 4 uur na de vorige inname). Gelukkig slaap ik nu weer heerlijk, maar dat komt doordat ik sinds enige tijd voor het slapen mirtazapine neem tegen een angststoornis.
13-09-2017

ADHD

Voor onze zoon werd eerst ritalin voorgeschreven maar dat is snel uitgewerkt en krijg je een rebound en dexamfetamine heeft minder bijwerkingen dan ritalin. omdat het een duurder medicijn is werd dat bijna niet voorgeschreven. maar naar goed inlezen hoe een medicatie voor ADHD werkt vond ik deze het beste. Alleen de retard vorm was voor mijn zoon niet genoeg 3 x per dag 2[lees meer...]0 mg. en dat is best veel. zijn eetlust werd er nog minder van, en de vergoeding stopte ook, vandaar zijn we ermee gestopt. Ik wilde 1 pil voor heel de dag.
13-09-2017

Intuniv (guanfacine)
ADHD

Onze zoon 10 jaar gebruikte eerst dexamfetamine kort en langwerkend, helaas door alle kosten en het meerdere keren op een dag te geven wilde ik voor hem wat anders. Gelezen dat er per eind vorig jaar (2016) intuniv bestond. We begonnen in overleg met de specialist het langzaam het op te bouwen nu half jaar later op 4 mg. Het werd in de ochtend 07:00 ingenomen (zonder mel[lees meer...]k) dat beinvloed de werking! Soms was hij rond 17:00 uur zo moe dat hij in slaap viel. toch ben ik tot nu toe nog niet helemaal tevreden over de werking hij is nog onrustig en slaperig. (word wel minder) maar met alle bijwerkingen is bij hem het voordeel dat hij wel honger kreeg!! (ondergewicht door de dexamfetamine en hij was al een slechte eter). hier zijn we heel blij mee. voor hem een voordeel maar misschien voor andere die geen gewicht erbij willen niet.
12-09-2017

12-09-2017

ADHD

Ernst en mate van reboundeffecten bij Methylfenidaat (Ritalin) maakte dat overgang naar Amfexa een verstandige keus leek. Medicijn werkt minder heftig in en uit. Rebound effecten zijn minder heftig en stemming blijft milder. Nu over op langwerkende dexamfetamine. Minder frequent medicatie inname en ook minder snel vergeten in te nemen waardoor minder kans op negatieve [lees meer...]bijwerkingen voortkomend uit het uitwerken van de medicatie. Meer evenwichtige verdeling over de dag en spiegel blijft meer op peil.
03-09-2017

ADHD

jaren ritaline gebruikt 12x 10mg, gedoseerd 3x40mg. ging op en neer, inwerking was 3 kwartier, uitwerking 2,5 uur. moeilijk om te plannen. met dex geen last van, werkt 10uur plusminus.
17-08-2017

ADHD

op late leeftijd met gestart, brengt rust maar is wennen.
10-08-2017

ADHD

Ik verbaas mij over de bijwerkingen die in veel van de ervaringen wordt beschreven. Vooral de negatieve conclusies die er domweg aan worden toegekend. De negatieve bijwerkingen en de impact ervan op de kwaliteit van leven begrijp ik maar al te goed. In mijn zoektocht naar het juiste medicijn, de dosis en (minstens even belangrijk) de aanpassingen van alledaagse gewoontes, [lees meer...]ben ik de meeste van doe bijwerkingen ook ondervonden. Ik slaap veel beter op Dex, inslapen in 30seconden en uitgerust wakker worden. Mijn hartslag tempo gaat naar beneden. Mijn bloeddruk gaat eveneens naar beneden. Methylfenidaat heb ik ook geprobeerd, daarmee ervaarde ik wel veel van de fysieke bijwerkingen.
10-08-2017

Nog maar pas begonnen
08-08-2017

ADHD

Enkele maanden geleden ben ik gediagnosticeerd met ADHD- gecombineerd type. Mijn klachten waren vooral slapeloosheid, overprikkeling en drukte in mijn hoofd. De eerste keer dat ik dit medicijn innam heb ik werkelijk genoten van de rust die het creëerde in mijn hoofd. Ik dacht helemaal dat ik het medicijn gevonden had waardoor ik mezelf weer zou worden. Toen ik het eenm[lees meer...]aal regelmatig begon te gebruiken, kwam ik er al snel achter dat er toch ook wel wat vervelende bijwerkingen bijzitten, zoals het niet in slaap kunnen vallen 's nachts. Alsof ik 20 bakken koffie gedronken had... Ook vond ik de hartkloppingen in bed best eng. Met het overmatig transpireren en de droge mond (wat ook niet echt fijn is) kan ik toch wel goed leven. Ook al nam ik de laatste dosis om vijf uur 's middags, dan nog had ik last van de slapeloosheid. Ik moet zeggen dat wanneer je er wat melatonine bij neemt om te slapen, het redelijk gaat.... Redelijk! Dexamfetamine helpt zeker voor een goede focus, je wordt wat meer gestructureerd en je pakt wat meer dingen op. Dingen die je normaal altijd uitstelt tot het laatste moment, bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes. Ook bij het kijken van een film/ serie, of het lezen van een boek, haakte ik al direct af (zonder medicatie). Met dit medicijn kun je gewoon je hoofd erbij houden en raak je veel minder snel afgeleid door andere dingen die om je heen gebeuren. Ook de duizend gedachten die soms tegelijk door je hoofd gaan worden zo goed als stilgelegd en alleen de dingen die er toe doen komen door. Ook een voordeel is dat de onrustigheid in je lijf iets afneemt. Het is bijvoorbeeld erg fijn wanneer je een poosje stil moet zitten. Misschien zijn mijn klachten van de ADHD, iets persoonlijk.. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Kort samengevat: Prima medicijn, alleen je slaapt er erg slecht op!
08-08-2017

Wellbutrin XR (bupropion)
ADHD

Na lang gebruik van ritalin en concerta heb ik hiermee betere resultaten en ben ik wat rustiger geworden.
30-07-2017

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Ritalin bleek erg kort bij mij te werken, waardoor ik rebounds kreeg. Daardoor zat ik elke ochtend rond 10 uur te internetten op mijn werk, omdat ik me niet kon concentreren. Ook had ik daardoor vaak zin in eten. De overstap naar concerta heeft ervoor gezorgd dat ik nu beter functioneer.
30-07-2017

ADHD

Na jarenlang ritaln te hebben geslikt, ben ik overgestapt op concerta. Ritalin bleek te kort te werken, waardoor ik veel last van rebounds had. Door de concerta kan ik nu een baan hebben op mijn eigen werk- en denkniveau en ik ben sneller klaar met klussen in huis. Ik heb de concerta alleen nodig op werkdagen. Ik slik heel bewust geen concerta in het weekend.Na inname kan[lees meer...] ik 16 uur niet slapen en mede daardoor slaap ikdoordeweeks soms wat te weinig. Door in het weekend niet te slikken, kan ik in het weekend mijn rust pakken. Ik ben echt enorm blij met concerta.
17-07-2017

ADHD

Voor mijn ADHD en ADD besloot ik om dit medicijn te proberen, om te kijken of het bij me paste. Eén van de bijwerkingen is dat het slecht op je stemming werkt; dat deed het bij mij. Ik heb het ongeveer een week gebruikt en heb me nog nooit zo neerslachtig gevoeld. Ik ben wel ietwat depressief aangelegd, dus dit zal er vast wat mee te maken hebben.
17-07-2017

ADHD

Ik neem dit medicijn omdat ik ADHD gecombineerd type heb; ik heb dus ook ADD. Vooral de concentratieproblemen waren erg lastig voor mij. Ik kon me vaak niet eens 20 minuten op iets concentreren. Sinds ik dit medicijn neem wordt het langzaam beter. De veranderingen zijn nog erg subtiel, maar er is zeker vooruitgang. Ook merk ik dat ik op sommige vlakken meer overzicht h[lees meer...]eb: ik vergeet minder snel dingen en m'n leven is niet meer zo'n erge chaos. Natuurlijk heb ik dit ook behaald door oefeningen, maar dexamfetamine helpt me hier zeker in.
13-07-2017

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.
13-07-2017

ADHD

Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.
08-07-2017

04-07-2017

ADHD

Het enige medicijn die mij direct rust geeft! Het was bij mijn eerste gebruik echt wonderbaarlijk hoe goed en snel het werkt. Jammer dat het niet gezond is maar ik zou niet meer zonder willen.
01-07-2017

ADHD

Ik ben in december 2016 getest op ADHD en ik heb het gecombineerde type. Ik ben nu 20 jaar. Altijd al zeiden docenten dat ik druk was en nergens zin in had, maar dat als ik het wel zou willen dat ik het zeker allemaal kon. Maar de echte reden waarom het niet lukte was dus dat ik behoorlijke ADHD heb, ja al die tijd al. Ik ben gelijk begonnen met medicatie en CGT en ik be[lees meer...]n er zeer positief over. Ik slik methylfenidaat (Ritalin), 3 maal per dag 20 mg. Als ik dagen heb dat ik niet veel hoef te doen, dan neem ik een lagere dosis van 10-15 mg per keer. Ik heb mij nog nooit een zombie gevoeld, maar ja je wordt er rustig en gefocust van en je gaat eerder beginnen aan de belangrijke zaken die je moet doen. Na vele studies te hebben verpest, ben ik nu zeker op de goede weg. Mijn cijfers zijn goed en ik kan eindelijk een project afmaken. De nadelen die ik heb bij Ritalin zijn o.a. veel transpireren en om de vier uur eraan denken je pilletje te slikken. Ook heb ik wel verminderde eetlust, maar ik heb op studie vaste pauzes en dan eet ik gewoon prima. Kortom, ik ben zeker fan van Methylfenidaat, maar ik raad iedereen aan om CGT te volgen als je gaat starten met de behandeling.
17-06-2017

ADHD

Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!
16-06-2017

ADHD

Wat een afschuwelijk medicijn. Ja, zo nu en dan was ik beter gefocust en gemotiveerder, waardoor ik me opgeruimder voelde en mijn dag een stuk lichter was. De nacht die daarop volgde echter.... Deze pillen maakten mij altijd grieperig en hielden me de hele nacht wakker. 1 tabletje in de vroege ochtend was genoeg voor 1 slapeloze nacht. Mijn psychiater raadde me telkens aan[lees meer...] de medicatie tenminste een week achter elkaar te gebruiken, om mijn lichaam te laten wennen. Dit resulteerde telkens in een enorme ramp; de laatste keer dat ik dit deed, veranderde ik ineens in een bipolair, suicidaal wrak. Ik herkende mezelf niet meer terug. Verder regelmatig 'los' gebruikt als er een deadline gehaald moest worden. Werkte onder het mom van "beter dan niets", maar altijd met een slapeloze nacht en een week ziekte tot gevolg. Een tijd geleden maar helemaal afgeschaft. De relatief kleine voordelen wogen niet op tegen de enorme nadelen. Ik raad dit medicijn aan niemand aan. Sterker nog: ik raad het ouders die dit overwegen voor hun kind streng af. Wat een ongelofelijke troep.
09-06-2017

ADHD

Jaren terug gebruikte ik concerta tijdens mijn studie en na 3 jaar gebruik had ik deze niet meer nodig. 1 jaar geleden begon ik met werken. Er gaat dan een hele nieuwe wereld voor je open en mensen die ook adhd/add hebben hoef ik niet te vertellen hoe moeilijk het is aan die kwaliteitseisen te voldoen. Ik werk in de kinderopvang en daar is iedere dag anders. Het is chaotis[lees meer...]ch en ieder kind heeft zijn eigen dingetjes waar je aan moet denken. Ouders geven dingen door. En er komt altijd wat tussen als je ergens mee bezig bent, je komt handen te kort. Ik ben dus opnieuw voor medicatie gegaan. Methyfinidaat eerst begonnen met een lichtere dosering nu 36 miligram. Je hoeft er niet van te verwachten dat je ineens een totaal ander mens bent en alles op orde hebt. Maar het helpt wel. Ik krijg de dingetjes net iets beter geregeld, ik heb net dat beetje meer concentratie en mijn hoofd heeft wat meer rust. Dit zien anderen ook, ik loop wat minder rond als een kip zonder kop haha. Wel snap ik ook de negativiteit over deze tabletten, er zitten zeker nadelen aan. Maar deze wegen niet af tegen mijn voordelen. Ik slik ze bewust alleen op werk dagen. Ik let goed op mijn eten, want door de tabletten heb ik vaak minder honger en in het begin viel ik af. Nu ik vaak voor inname eet is dit niet meer het geval. Ik slik ze niet na 12 uur in de middag, want dan kan ik avonds niet slapen. Af en toe/ voornamelijk in het begin had ik last van hartkloppingen, maar dit valt reuze mee. Ik heb bewust gekozen voor 1x per dag met geleidelijke afgifte, zodat ik niet steeds last heb van de uitwerking en er aan hoef te denken om nieuwe te pakken. Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn ervaring.
08-06-2017

ADHD

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1735)
Depressie (1447)
Angst & paniekstoornis (1228)
Hoge bloeddruk (990)
ADD (489)
Depressiviteit (459)
Astma (401)
Angststoornis (392)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!