colchicine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor jicht

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Meloxicam 1 5
Prednison tabletten 1 5
Probenecide 1 5
Omeprazol 1 3

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: jicht

18-03-2024 | Man | 59
Jicht
Kwam niet van jicht af, het ging van ene naar andere voet. Alles geprobeerd, anders eten geen bier, prednison, colchicine, diclofenac etc. maar niets hielp! Nu 5 weken allopurinol 300 mg gebruikt urinezuur van 45 naar 0,3 en geen last meer van jicht! En eet en drink alles. Het helpt niet gelijk, je moet het echt weken slikken voordat het werkt. Bijwerkingen? In begin wat[lees meer...] krampen in darmen maar dat verdwijnt.

02-03-2024 | Man | 66

vergrote prostaat

Begonnen met dit medicijn ivm positieve berichten dat dit ook effectief zou kunnen zijn tegen artrose. Omdat ik ook jicht hebb heb ik na overleg met de huisarts besloten over te stappen op colchicine. Ik dacht dat ik alleen maar last had van artrose in mijn handen en dat stijfheid in mijn lijf vooral samenhing met leeftijd. Na start van gebruik van colchicine was ik behoo[lees meer...]rlijk verbaasd hoe snel dit medicijn werkte. Niet alleen bij mijn handen. Stijfheid en pijn in rug, knieen, heupen verbeterden behoorlijk. Kan nu weer sokken van de grond oprapen zonder ergens op te steunen of op mijn knieën te gaan zitten. Bijwerkingen zijn er zeker ook. Mijn urine en ontlasting veranderden van geur. Mijn urine werd ook donkerder. Een van de mogelijke bijwerkingen is dat het invloed heeft op de hoeveelheid zaadvocht en dus invloed heeft op de prostaat. Ik heb nu een licht vergrote prostaat en ga dit binnenkort bespreken met mijn huisarts. Ik hoop niet dat ik daarom moet stoppen met dit medicijn. De voordelen van het gebruik van colchicine zijn in mijn geval groot.

02-02-2024 | Man | 77
Jicht
uitstekend want houdt urinezuur onder de knie

18-10-2023 | Man | 71

Prednison tabletten

07-07-2023 | Man | 51
prednison
Jicht
3 weken niet kunnen lopen vanwege zeer pijnlijke grote teen(alsof er met een hamer op geslagen was). Bewegen van teen niet mogelijk. Na 3 weken eindelijk afspraak bij huisarts kunnen maken, die vrijwel meteen de conclusie trok dat dit 99% zeker jicht zou zijn. Urinezuur meting bevestigde dit later ook. Prednison kuur van Max 10 dagen (30mg/dag) meegekregen. Pijn vrijwel[lees meer...] onmiddellijk gereduceerd tot een fractie van wat het was. Lopen nog steeds een beetje pijnlijk, maar te doen. Na 10 dagen gestopt en na 20 dagen alleen nog pijn bij indrukken zijkant grote teen. Helaas niet zonder recept te verkrijgen. Gezien de lange wachttijden bij het inplannen van een huisarts consult vrees ik de volgende keer weer lang met pijn te zitten voordat ik prednison kan krijgen.

16-06-2023 | Man | 70

30-05-2023 | Man | 62
Jicht
Een jaar of 5 geleden mijn eerste jichtaanval gehad en sindsdien gebruik ik allopurinol. Sinds ik allopurinol gebruik, slechts 1 keer een jichtaanval gehad.

01-04-2023 | Man | 54
Jicht
Moet het medicijn een kans geven, vooralsnog terug bij af. Wordt er zwaar moedeloos van.

24-03-2023 | Vrouw | 74
Jicht
Al na een paar dagen gebruik niet lekker , verlies van eetlust, smaak. Zwellingen en blaren op voeten , rug , gezicht. Huid loslaten op rug. Na 10 dagen heel erg ziek en met spoed opgenomen. Syndroom van Stevens Johnson, of te wel T.E.N. 3 weken ziekenhuisopname, waarvan 5 dagen Brandwondencentrum Beverwijk.

Etoricoxib

27-02-2023 | Man | 45
etoricoxib
Jicht
Werkte snel en effectief, echter als bijwerking vocht vasthouden, waaardoor ik pijnlijke voetzolen krijg.

17-01-2023 | Man | 64
Jicht
Heb dezelfde ervaring van jeuk.Jeuk om zot van te worden.Endocrinoloog heeft geadviseerd van 14 dagen allopurinol te stoppen.Heeft effect 80-90 % minder jeuk.Nog een week/2 weken en denk dan geen jeuk meer te gaan hebben. Neem allopurinol al jaren.reden: urinezuur laag houden wegen af en toe jichtaanvallen. Naar oorzaak jeuk is gezocht in meerdere richtingen.tekort vitam[lees meer...]ine B12, wat zenuwpijn kan geven., droge huid,....(wel geen droge lucht hihi). Maar goed iedereen zocht naar oorzaak en ieder op zich bedoelt het goed.Allicht ook je huisarts.Maar geloof me allopurinol!.Misschien niet bij iedereen het geval, maar bij mij wel de oorzaak.

Probenecide

16-01-2023 | Man | 39
probenecide
Jicht
Na 4 jaar jicht vrij te zijn met Benzbromaron (Desuric) met een ochtend dosering van 100mg per dag, ben ik sinds afgelopen Vrijdag na veel zelfonderzoeken en in overleg met mijn Reumatoloog overgestapt op dit medicijn als vervanger. De dosering werkt voor mij het beste 250mg 4x daags om de 8uur 250mg, dus totaal 1000mg per dag (dit kan nog verhoogd worden tot maximaal 2000[lees meer...]mg per dag aan de hand van je urinezuur streefwaarden). Dit omdat de Benzbromaron van Desuric er hoogstwaarschijnlijk nooit meer komt ivm wereldwijde tekorten. Nu 4 dagen verder geen jichtaanval gehad, dus het doet zijn werk goed. Normaalgesproken als ik de Benzbromaron vergat in te nemen was het de volgende dag meteen raak. Dit middel is al jaren op de markt en wordt normaalgesproken gebruikt om bepaalde antibiotica te versterken of als doping bij topsport. Het middel Probenecide is eigenlijk een soort 4e keus middel en wordt in Nederland niet veel voorgeschreven en vergoed door de verzekering. Mijn Apotheker, Reumatoloog en Zorgverzekeraar hebben het toch voor elkaar gekregen om het te vergoeden als zijnde medisch noodzakelijk en ik een contra-indicatie/allergie heb met Allopurinol en Febuxostat. Dit middel is gewoon verkrijgbaar bij Fagron en komt in potten van 300st van 250mg. De tabletten lijken precies op een paracetamol met een breekgleuf. Ah fijn. Er wordt wel geadviseerd om voldoende erbij te drinken 8 to 12 glazen water per dag en voeding wat veel oxaalzuur bevat te vermijden. Dit om de kans op nierstenen te voorkomen. Ik merk wel dat ik wat frequenter moet urineren, dat staat ook in de bijsluiter van Apotheek de Magistrale Bereider. Verder geen noemenswaardige bijwerkingen. Ik hou altijd colchicine voor nood bij me, hopelijk hoef ik dit niet te gebruiken omdat mijn urinezuur al vrij laag was door de Benzbromaron en Probenecide een vergelijkbare werking heeft. Ik hoop voor de mensen die ook noodgedwongen zijn om op dit middel over te moeten stappen dat zij hier ook veel baat bij krijgen. Ik wil wel een gouden tip meegeven, laat je Reumatoloog en Apotheker goed samenwerken om dit middel uit coulance van je zorgverzekering vergoed te krijgen. De Apotheker is doorslaggevend uiteindelijk. Anders is het 165euro per pot en moet je het zelf betalen. De aanhouder zal winnen met dit medicijn om het vergoed te krijgen! De Reumatologen maken zich hier hard voor heb ik begrepen.

23-11-2022 | Man | 54

09-11-2022 | Man | 42

Zyloric

09-09-2022 | Vrouw | 64
Jicht
Ik neem het 3x per dag tijdens de maaltijden in om hopelijk de tofys kwijt te raken. Maar weet niet of ik er mee kan doorgaan.

19-06-2022 | Man | 57
Jicht
Ik gebruik sinds kort Allopurinol en heb erge last van hoofdpijn en last van de ogen, kan iemand mij vertellen hoe lang deze bijwerkingen aanhouden ?

20-04-2022 | Man | 50
Jicht
Bij mij duurde het 2 jaar voordat ik met 300 mg mijn jicht onder controle kreeg. Nu geen last meer. Bijwerkingen: weet ik niet. Vermoeidheid maar ik weet niet of dat door het middel komt

14-03-2022 | Vrouw | 70
Jicht
Tintelen in handen en voeten ,En al jaren reuk en smaakverlies En dat wordsteeds erger ,heeft iemand hier ervaring mee ,

28-12-2021 | Man | 68

07-10-2021 | Man | 72
Jicht
Jicht, vond het medicijn onprettig ben gestopt, naar reumatoog, toch allopurinol. 1 jaar gebruikt bloedwaarde naar 0.35 mmol/ l. Klachten werden steeds erger ( geen jicht) meer), pijn in onderrug - tranende ogen- hoofdpijn- trillen , heupgewrichten voelde aan als van 80 jarige voorheen nooit last. Na gesprongen ader in oog bloeddruk gemeten, torenhoog , gestopt weet nog [lees meer...]niet hoe verder Ondertussen pfizer vaccin gehad, kies met ontsteking laten verwijderen, 72 jaar, Voorheen altijd steady blokeddruk, time will tell?

12-09-2021 | Man | 53

11-09-2021 | Man | 53

04-08-2021 | Man | 67
Jicht
Na een week NSAID's die wel tegen de pijn hielpen, maar minder tegen de ontsteking, overgestapt op colchicine 3x/dag 0,5 mg. Na 4 dagen gestopt met redelijk succes.Beetje diarrhee gehad.

08-07-2021 | Man | 56
Jicht
Gebruik Colchicine alleen als ik een directe jichtaanval aan voel komen, iets wat ik tegenwoordig goed voel. Heb jicht aanval in de teen en begin met 3x daags, bouw ook zo snel mogelijk weer af want je raakt ervan aan de diaree.Gebeurt meestal 2 a 3 keer per jaar. Standaard onderhouds middel tegen jicht is 100mg Allupurinol per dag. Colchicine werkt bij mij zeer doeltreffe[lees meer...]nd.

05-07-2021 | Vrouw | 70
Jicht
Ik neem nu 1maal 150mg per dag, maar toch nog regelmatig last en neem dan colchicine. Ik krijg van beide hevige diaree. Ik moet de dosis dus verhogen maar ik kan niet verhogen zo lang ik niet klachtenvrij ben. Ik kan niet echt veel meer plannen ofwel een opstoot ofwel diarree.

01-02-2021 | Man | 68
Jicht
Onbegrijpelijk dat een middel als dit op de markt is. Het is puur vergif. Kennelijk heeft maar liefst 1 op de 10 last van misselijkheid en braken. In wat grotere hoeveelheden is volgens eigen zeggen schadelijk voor het beenmerg, en kan het zelfs tot harstilstand en de dood leiden. Bij eerdere aanvallen prednisolon gebruikt; veel effectiever en geen enkele bijwerking.

30-12-2020 | Man | 52

06-11-2020 | Man | 32
Jicht
Na 3 dagen wordt ik helaas erg ziek van dit medicijn. Overgeven, hondsberoerd en na ongeveer 1 uur na inname bonkende hoofdpijn voor ongeveer 1 uur lang. Helaas werd ik steeds zieker en zieker dat ik per direct moest stoppen van mijn arts. Tegen de jicht werkte het wel redelijk, na 2 dgn was de pijn velen malen minder.

08-07-2020 | Man | 55
Jicht
Sinds een jaar of 7 klachten in polsen, enkels, voeten, tenen of de gewrichten in de voet evenals peesaanhechtingen polsen. Klachten vaak onderdrukt met diclofenac destijds maar de klachten werden frequenter dus van de reumatoloog in eerste instantie allopurinol voorgeschreven gekregen dosering 2 maanden 100 mg daarna ophogen naar 300 mg per dag. Mijn waarden lagen destijd[lees meer...]s vrij hoog nl op 0,53. Dit bouwde in een jaar af naar eerst 0,43 daarna 0,35 en 0,31. Klachten werden minder maar verdwenen niet. Na 2 heupoperaties gehad te hebben welke de jicht getriggerd hebben zoals bekend is de Allopurinol opgehoogd naar 400 mg. Ik kreeg enorm dike enkels en onderbenen en mijn polsen waren ook vaak zeer dik en ontstoken. Vocht afgenomen om toch de conclusie te komen dat het wel jicht is maar met urinezuurwaarden van 0,28 dit weer niet paste bij de diagnose jicht. Wederom een verhoging van de Allopurinol naar 2x daags 300 dus 600mg p/d. Plus een injectie prednison in de pols en 1 in de bil als depot. Na 2 dagen klachten geheel verdwenen pijnvrij geen dikke enkels meer of polsen. Dat is nu 10 dagen geleden en mijn gevoel zegt dat de injectie prednison uitstekend helpt. Ik kan alleen nog niet zeggen voor hoelang omdat het nog te recent is. Maar wat een genot om weer normaal te kunnen lopen of dingen te kunnen doen. Het was echt een kwelling. Ik denk zelf omdat jicht een auto-inflammatoire aandoening is mij lichaam te heftig reageert op indringers in dit geval de kristallen. Vreemd blijft wel dat mijn waarden laag waren (0,28) en toch die aanvallen bleven komen. Verder heb ik gevraagd of eten en drinken van invloed is of kan zijn op jichtaanvallen. Blijkt dat dit slechts 10% van invloed is de rest is genetische aanleg. Wat ik wel weet na veel onderzoek op internet is dat er nog maar weinig bekend is over de juiste behandelingen en dat jicht ook een marker is voor cardiovasculaire aandoeningen. Dat is van mijn vader's kant het geval dus daar wil ik zelf iets meer onderzoek naar laten doen. Conclusie bij mij is dus dat Allopurinol na anderhalf jaar nog steeds niet afdoende werkt tegen jicht.

Naproxen

25-05-2020 | Man | 80