ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2763)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

Paroxetine

30-06-2020 | Vrouw | 28
paroxetine
Door hallucineren op de spoedeisende hulp gebracht bij de psychiatrie crisis dienst.

23-06-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine
Het heeft enorm geholpen bij de depressie,maar ik ben 7 kilo aangekomen ,en daar baal ik van,constant hongergevoel.

17-06-2020 | Vrouw | 60
fluoxetine
Rouw en verlies, al jong mantelzorger, altijd mij bewust geweest van mijn voorbeeldrol in houding en spraak. Ik erken dat depressiviteit ertoe doet en dat erover praten en delen met lotgenoten je helpt.

Clonazepam

11-06-2020 | Man | 76
clonazepam

31-05-2020 | Vrouw | 26
venlafaxine
Helpt goed tegen somberheid, suicidale gedachtes zijn sterk verminderd en ik voel mij veel sterker in mijn schoenen staan. Wel veel bijwerkingen en dat is echt vervelend. Heb 225mg en 75mg = 300mg, het werkt dan ook als SNRI.

27-05-2020 | Vrouw | 62
venlafaxine
Door ziekenhuisopnames en overlijden moeder in mijn twintiger jaren en daarna een dochter opvoeden met een aan autisme verwante contactstoornis, was ik heel depressief en angstig, met paniekaanvallen en ernstige hyperventilatie. Daar kreeg ik diazepam voor. Ik denk nu tussen de 15 en 20 jaar aan de Efexor. Wel tussendoor een paar keer afgebouwd, was heel fijn. Maar al[lees meer...]s er ,voor mij, iets ingrijpends voorvalt, ben ik weer echt helemaal terug bij af, kan van alles zijn, laatste keer was het een MRI onderzoek, terwijl ik niet eens verwachtte dat ik daar in paniek van zou raken, had ook geen last van claustrofobie, nu dus extreem. Dan weer opbouwen van de efexor, dat zijn dan verschrikkelijke weken, maanden tot de goede dosis, bij mij dus 225 mg. Veel aangekomen, altijd hongergevoel, nooit het gevoel van vol zitten. Daardoor diabetes II, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, en 8 jaar geleden hartinfarct. De ergste bijwerking, die heel mijn sociale leven heeft plat gelegd, is echter het transpireren. Zomer en winter, alleen heel stil liggend is het veel minder. Altijd nat haar, rood gezicht, en druppels die constant van mijn gezicht en lichaam lopen, constant natte kleding. Dus haren stylen, make up, niet meer nodig. Op bezoek gaan, veel te warm, draag al jaren geen jas meer, in de winter een vestje of een dun ventileren regenjasje. Zoek al jaren naar een vervanger, zonder die rotte bijwerkingen, maar helaas nog steeds geen oplossing

26-05-2020 | Vrouw | 54
venlafaxine
Ik neem nu week 3 ...2x 75 mg mijn klachten zijn gewoon erger geworden....hoop dat het betert

Clomipramine

18-05-2020 | Vrouw | 33
clomipramine

Citalopram

15-05-2020 | Vrouw | 46
citalopram
Helaas de eerste 12 weken Alleen maar narigheid. Daarna weinig positieve effecten. Afname bijwerkingen maar niet weg. Ga na een half jaar afbouwen om te kijken hoe dat gaat.

Paroxetine

13-05-2020 | Man | 56
paroxetine

08-05-2020 | Vrouw | 30
venlafaxine
Gebruik dit middel al lang. Meerdere doseringen gehad van 37,5mg tot 300mg Beste resultaten bij 37,mg gehad. Nachtzweten beperkt tot 2 x pw Geen grote veranderingen in persoonlijkheid en gedrag Haalde beetje de randjes eraf maar niet voldoende dus vaak verhoogd en weer verlaagd. Bij hogere doseringen vanaf(75mg)was het nachtzweten zo hinderend dat het niet vol te houd[lees meer...]en was ( soms tot twee keer snachts bed verschonen en douchen) Ook werd ik bij hogere dosering enorm vlak, lusteloos moe, geprikkeld) normaal ben ik enorm actief daar bleef niet veel van over. Piekeren werd minder. De depressiviteit Steeds aanwezig. Mensen om mij heen zagen enorm verandering bij hogere doseringen. Vlak/ nergens zin in/ veel verdrietig /nergens puf voor had/ veel slaap nodig

01-05-2020 | Man | 37

Nuvaring

03-04-2020 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik vind het heel belangrijk om mijn ervaring te delen. Op dag 1 van mijn menstruatie heb ik de ring geplaatst. Diezelfde avond begon ik mijzelf al misselijk te voelen, maar niet noemenswaardig. De volgende morgen was ik kots misselijk! Ik kon niet eten en voelde me opgezwollen. Na twee uur gewerkt te hebben kreeg ik complete paniekaanvellen die een piek bereiktte binnen 1 [lees meer...]uur. Ik was compleet overstuur, ervaarde angst en kon alleen maar hysterisch huilen! Ik ervaarde een gevoel van op de rand van de duisternis te staan en er ingeduwd te worden waarbij ik er zelf niet meer uit zou kunnen. Direct heb ik in mijn paniek de dokter gebeld welke me eigenlijk niet kon kalmeren. Nadien was ik helemaal kapot en wilde ik niets dan slapen. Dit depressie nare gevoel herkende ik van mijn vorige depressie gevoelens die ik heb ervaren bij het gebruik van de Mirena spiraal. Ik wilde het nog vol houden maar toen ik de volgende dag opnieuw rond 10:00 uur een paniekbui op voelde komen en mijn hart overdreven begon te kloppen, heb ik direct de ring verwijderd en de dokter gebeld om dit te melden. Ik weiger om deze hartkloppingen, paniekaanvallen, depressieve gevoelens en verdriet te ervaren. Als je ook depressieve gevoelens ervaart bij gebruik van de Nuvaring wil ik er op wijzen dat het zeker kan liggen aan het gebruik van de Nuvaring. Dit treed snel (binnen 1 á 2 dagen) op na het plaatsen van de ring. Twijfel daarbij niet aan jezelf en sta het niet toe om in een diep zwart gat getrokken te worden zonder dat jouw persoonlijke omstandigheden hier verder aanleiding voor zouden geven. Tip: haal de ring er uit en ervaar hoe je jezelf de komende paar dagen voelt. Eventueel kun je bij je volgende cyclus opnieuw de ring plaatsen om te bekijken of het opnieuw negatief effect heeft op je gesteldheid. Indien dit zo is, dan weet je zeker dat je depressieve en andere nare gevoelens een gevolg zijn van de Nuvaring. Verwijder hem dan weer en gebruik het nooit meer!

10-03-2020 | Vrouw | 23
venlafaxine
Ik neem sinds mijn 16 jaar venlafaxine. Dit is inmiddels 7 jaar. De eerste jaren nam ik 150 mg, toen ik 19 jaar was 75 mg, van mijn 20 tot 22 jaar 37,5 mg en op dit moment terug 75 mg. Ik neem dit momenteel in combinatie met Sipralexa, vroeger in combinatie met Mirtazapine. Vanaf ik 150 mg neem heb ik last van hartkloppingen, trillingen, ticks aan gezicht / mond, wei[lees meer...]nig controle over lichaam. Bij 75 mg heb ik enkel last van nachtelijk knarsentanden (bruxisme), beweeglijkheid tijdens mijn slaap, restless leg syndrom Volgens psychiater heeft het geen zin om zolang dezelfde medicatie te nemen omdat je hersenen zich reeds naar deze medicatie gezet hebben en er dus geen enkel effect meer van is. Mijn huisarts is hier niet mee akkoord en wil niet dat ik stop met het innemen van deze medicatie. Bij afbouwen of vergeten van innemen medicatie voel ik meteen 'schokjes' in mijn hersenen. Precies een kortsluiting. Heel erg eng. Blijkt dat dit normale ontwenningsverschijnselen zijn. Volgens psychiater (moest ik willen afbouwen) moet ik het product kopen met afzonderlijke bolletjes in de capsule. Zodat ik iedere dag 1 bolletje minder inneem. Op die manier zou ik er het minst last moeten van hebben. Maar op dit moment is dit niet aan de orde. Zolang mijn hersenen / gedachten maar even uitgeschakeld zijn neem ik de bijwerkingen er wel bij.

10-03-2020 | Vrouw | 23
mirtazapine
In 3 maanden tijd, was ik 8 kg aangekomen. Ik hield precies vocht op en had enorm veel zin in zoetigheden, koolhydraten... Ik moet sowieso al rekening houden met mijn suikergehalte, deze was fors gestegen na het innemen van deze medicatie (15mg). Psychiater had deze voorgeschreven. Huisarts heeft dit meteen weer afgebouwd.

Wellbutrin XR

23-02-2020 | Vrouw | 26
bupropion
Voor mij was dit een wondermiddel. Depressie is geheel verdwenen en niet weer teruggekomen na zo'n 2 maanden gebruik. In het begin wel wat last gehad van bijwerkingen (prikkels kwamen overdreven hard binnen) maar dat verdween wel binnen twee weken. Ik gebruik dit in combinatie met een halve pil mirtazepine 15mg voor de nacht omdat ik anders niet goed slapen kon. Werkt prim[lees meer...]a. Slaap altijd goed! Gebruikt het nu zo n 2 jaar.

21-02-2020 | Man | 38
sertraline
jaren geleden begonnen, leek geen effect te hebben en al vrij snel afgebouwd. toen pas bleek dat het wel werkte want raakte verder depressief. weer opgebouwd naar 100mg en dit bleek voor problemen te zorgen op seksueel gebied. het duurde een eeuwigheid om klaar te kunnen komen en kon het soms helemaal niet. toen gezakt naar 75mg en wil afbouwen naar 50mg. wel hoop ik dat i[lees meer...]emand reageert, ik vergeet af en toe wel eens om het in te nemen en dan merk ik flitsen in mijn hoofd, vaak bij bewegen. hebben er meer mensen last van en wat doe je dan?

13-02-2020 | Man | 46
venlafaxine
12 jaar lang Efexor gebruikt tegen depressie en een gegeneraliseerde angststoornis. Efexor kan prima gevoel onderdrukken. Ik was altijd in een vlakke stemming. Nooit blij, nooit droevig. Ik heb het in diverse doseringen tussen 150 en 225mg genomen. Efexor vereist een nogal strikte levensstijl. Dit was met mijn ADD en Asperger niet makkelijk. Moet bij voorkeur op dezelf[lees meer...]de tijdstippen genomen worden. Als je te laat bent kun je het echt lichamelijk gaan voelen. Het is verslavend. Aan het eind werd ik resistent tegen Efexor, maar de lichamelijke verslaving was er wel nog. Afkicken is zeer zwaar en kan met harddrugs vergeleken worden. Begeleiding van de arts is dan ook vereist. Het hele afkickproces duurde ongeveer een jaar. Ik ben overgestapt op een hoge concentratie CBD pasta en voel me helemaal gezond. Als je besluit Efexor te nemen, doe het dan voor korte tijd. Bij depressie kunnen suïcidale gedachten opkomen tijdens de opbouw en de afbouw. De eerste weken lijkt het meer kwaad dan goed te doen, maar na een week of drie begint het te werken.

Tracydal

12-02-2020 | Vrouw | 48
tranylcypromine
Ik gebruik tracydal nu 8 mnd. Ik merk bijna geen verschil Ze zeggen in begin zelfmoord gedachtes ,maar ik heb ze nog steeds en ook verschillende pogingen gedaan .tracydal is tot op heden geen wonder middel. In okt'19 dacht ik ben voor de helft mezelf weer. Maar ben weer afgegleden de put in en daar zit ik in februari '20 nog steeds. Dus voor mij geen tracydal. De psychiate[lees meer...]r is druk op zoek naar een oplossing wat te doen om mij te helpen. Afeachten nog even slik nog steeds 60 mg tracydal

06-02-2020 | Man | 39
sertraline
Tja, sorry bij mij werkte het niet. Wel last van een raar gevoel in mijn hoofd. Ik kan het niet beschrijven.

06-02-2020 | Man | 39
mirtazapine
Ik slik dit medicijn. Nu bijna 5 jaar. Ik kan er goed op slapen en ook ik, kan direct merken als ik een dosis heb overgeslagen. Het houdt mij stabiel en het heeft voor mij geen bijwerkingen. Ik slikte, toen ik ernstig depressief was een combinatie van Mirtazapine 45 en Zopiclon 7,5. Maar van de Zopiclon kreeg ik de volgende dag een smerige bittere smaak van in mijn mond. E[lees meer...]n was zeer duf gedurende de dag. Mirtazapine heeft dit niet. Ik wordt goed wakker en heb geen last van dufheid of sloomheid. Op mijn werk presteer ik goed en maak ik natuurlijk fouten maar dat komt door mezelf en niet door de medicatie. Wel heel belangrijk is, een goede therapeut om de depressie te behandelen. Ik heb er eindelijk na tig jaar 1 gevonden.

Escitalopram

29-01-2020 | Vrouw | 30
escitalopram
Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!

Zoloft

16-12-2019 | Vrouw | 18

12-12-2019 | Vrouw | 53
sertraline
Zeer slechte ervaringen met Sertraline. De dosis van 50 mg deed niets, daarna in overleg met arts verhoogd naar 100 mg. Ik voelde me een soort van zombie. Kon niet functioneren overdag. Direct mee gestopt. Voor dit middel kreeg ik Citalopram waarvan de bijwerkingen bij mij nogal heftig waren. Eigenlijk zijn al deze middelen troep. Het is een lapmiddel maar de klachten blij[lees meer...]ven gewoon. Ik ga geen van deze middelen meer gebruiken.

Citalopram

11-12-2019 | Vrouw | 52
citalopram

Femoston

11-12-2019 | Vrouw | 57
estradiol / dydrogesteron
Gebruik nu sinds een paar dagen Femoston 1/5 continue. Ik moet zeggen dat mijn wereld er sindsdien weer beter eruitziet. Alle ongemakken waar ik al bijna 3 jaar mee kampte zijn zo goed als verdwenen. Slapen gaat beter, de neerslachtigheid is ook omgeslagen. Ik heb weer zin in het leven. Nou maar hopen dat het zo blijft.

Escitalopram

08-12-2019 | Man | 62
escitalopram
Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer

05-12-2019 | Vrouw | 16
sertraline
Verergerde het eerst. Nu geeft het rust

25-11-2019 | Vrouw | 50

23-11-2019 | Vrouw | 46
fluoxetine

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2353)
Depressie (1908)
Angst & paniekstoornis (1804)
Hoge bloeddruk (1343)
Acne/puistjes (953)