ISO 27001

ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2128)   Duloxetine (Cymbalta)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Diane-35 1 5
Nuvaring 1 3
Mirena 1 5
Perindopril 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

05-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Heb tot vorig jaar Parnate gebruikt en was daar zeer tevreden over. Sinds kort is Tracydal daarvoor in de plaats gekomen en kun je Parnate niet meer krijgen. Heb het idee dat Tracydal minder werkt. Mijn stemming wordt weer wat minder m.n. de ochtenden zijn helemaal niet leuk. Van Parnate viel ik af. Als ik nu aan de lijn doe val ik een ons per maand af. inspireert me nie[lees meer...]t om verder te lijnen. Ik wil bekijken waar het verschil in die pillen zit. Welke stoffen worden er gebruikt. Ben benieuwd naar ervaringen van andere oud-Parnategebruikers
30-08-2017

Citalopram (citalopram)

Dit medicijn sloeg niet aan bij mij. Ik merkte geen enkel verschil en had daarom ook geen bijwerkingen. Overgestapt na een klassieke antidepressiva (Maprotiline). Dit werkt wel bij mij.
17-08-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

17-08-2017

Valdoxan (agomelatine)

Na 2 jaar fluoxetine overgestapt naar valdoxan. Binnen 2 weken al rustiger in mijn hoofd. Ik kan weer normaal autorijden en ben niet meer afwezig. Geen bijwerkingen gehad, mijn hoofdpijnen en maagklachten van jaren voor gebruik van medicijnen zijn juist verminderd!
19-07-2017

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik Citalopram al zo'n 5 jaar voor mijn winterdepressie. Na lichttherapie en een wake-up light bleven de depressieve klachten waardoor ik in de winter zo slecht functioneerde op mijn werk en het liefst in bed chips lag te eten van ellende. In de winter (vanaf september) gebruik ik 30 mg en die bouw ik vanaf april weer af naar 10 mg. Ben 2 jaar gestopt in de zomer [lees meer...]maar als ik dan weer begon had ik bijna 6 weken lang suïcidale gedachten. In overleg met HA slik ik nu het hele jaar door waarbij ik van 10 mg via 20 naar 30 mg in de winter ga. Ik voel me er in de winter erg oké bij en voel me beter en functioneer ook weer goed op werk. In de zomer denk ik altijd dat ik wel kan stoppen want dan gaat het goed maar ik doe het niet. De bijwerkingen van de eerste 6 weken zijn gewoon echt niet oké.
12-07-2017

Prozac (fluoxetine)

Werkt bij PTSS, depressie en slaapklachten. Doet wat het moet doen, in mijn geval geen bijwerkingen. Moet waarschijnlijk nog wel opgehoogd worden.
11-07-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

In 2010 begonnen aan 1 keer per dag, venlafaxine 75 mg. Dit vanwege depressieve gevoelens na een heftige periode. Deze medicijnen hebben mij er doorheen geholpen, echter de wens om het zonder te kunnen is er altijd geweest. Vanwege de heftige bijwerkingen niet eerder gelukt om te stoppen met deze pillen. Heftige koppijn, duizeligheid, misselijkheid en ontzettend moe waren [lees meer...]de grootste bijwerkingen als ik al eens 1 dag vergeten was deze pil in te nemen. Aangezien er sinds kort cardiologische problemen zijn, waaronder hoge bloeddruk, hoge cholesterol (familiair) en een lekkage aan de aortaklep bij het hart, heeft de cardioloog aangegeven dat het Medicijn venlafaxine en de aan mij voorgeschreven cardiologische medicijnen niet goed samengaan. De venlafaxine zou de werking van de cardiologische medicijnen tegenwerken. Een stok achter de deur om dan nu toch te gaan afbouwen met als doel helemaal te stoppen met antidepressiva. Dus ben ik begin juni 2017, na 7 jaar venlafaxine 75 mg overgegaan naar 37,5 mg per dag. Dit in overleg met de cardioloog en de huisarts. Na een paar weken 37,5 mg, zonder noemenswaardige problemen, ben ik sinds een 1 juli helemaal gestopt met het innemen van deze pillen. De eerste 4 dagen voelde ik me ziek. Enorme Hoofdpijn, misselijk, duizelig en moe. Maar deze klachten verdwijnen na een paar dagen en ik voel me nu helder en fitter. Ik besef dat ik er nog niet Ben, maar ben er trots op dat ik zo heb kunnen afbouwen en dat ik er nu van af ben. Ze hebben mij door een moeilijke tijd geholpen, echter heb ik nooit beseft wat voor troep het eigenlijk is dat je er zo veel bijwerkingen van hebt als je stopt.
18-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

De arts is gestart met 10mg als opstartdosis en al na een paar dagen ging het stukken beter. Sneller dan verwacht dus. Wel erg duf en soms afwezig in het begin maar na twee weken gingen "de gordijnen" weer open. Zo voelde het. Ik slaap weer goed en door. Neem makkelijker meer rust. Niet meer emotioneel om alles met steeds maar huilbuien. Kan tegenslagen beter aan. Geen d[lees meer...]wang meer om alles maar Nu te doen en af te maken. Kortom. Het is wat ik nodig had. Tja...moeilijk klaarkomen is natuurlijk niet leuk maar het gaat zoveel beter met me dat ik het dat toch waard vind. Gelukkig merk ik hier de laatste week wel een verbetering in dus dit zal vast wel goed komen. Dit is dus een positieve review want er is veel narigheid geschreven over dit middel. Het is bij ons een familiair probleem. Blijkbaar kom ik net dat kleine beetje serotonine te kort.
14-06-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Jarenlang venlaxafine gebruikt. Middel was niet effectief meer voor mij en depressies kwamen terug.
04-06-2017

Citalopram (citalopram)

Ik slik nu sinds 15 maart citalopram. Ik ben begonnen met 10 mg en moest al vrij snel omhoog naar 30 mg. Ik kreeg superveel nare bijwerkingen. Mijn paniekaanvallen leken alleen maar erger te worden en ik kreeg zelfmoordgedachten. De artsen hebben daarom mijn dosis weer iets verlaagd naar 25 mg. Dat leek even iets beter te gaan maar ik heb nu weer last van suïcidale gedacht[lees meer...]en en paniek aanvallen. Ik vraag me af of iemand anders hier ook ervaring mee heeft? En of het normaal is dat het zo lang kan duren...
21-05-2017

Olanzapine (olanzapine)

Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.
13-04-2017

13-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik ben vanaf januari gestart met Citalopram op aanraden van een vriendin. Ik heb een bewogen jaar achter de rug, verliezen van mijn vader, zware therapie gehad.. behalve dat ik qua handelen en emoties wel verbeterde.. bleef de depressie ( die al vanaf pubertijd altijd onder alle afleiding door bleef bestaan) mij achtervolgen. Het gebruik van medicatie heb ik heel lang uitg[lees meer...]esteld.. ik had dat toch niet nodig? Na huilbuien, paniekaanvallen en sociaal niet meer normaal te kunnen functioneren ben ik er maar mee gestart. Ik begon met 10 Mg de eerste week. Ik was af en toe misselijk en dizzy. Niet heel erg. Tweede week met 20 Mg gestart.. ik moest super veel gapen en moe. Daardoor sliep ik wel heel goed en ik voelde me een stuk rustiger. Alleen qua gevoel voelde ik me afgevlakt. Huilen lukte bijna niet meer en als ik iets aan het doen was voelde ik er niet zoveel bij. Soms toch nog paniekaanvallen en vooral nergens zin in.. nu toch maar overstappen naar paroxetine.
24-02-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Ben vandaag naar de huisarts geweest en ze heeft me anti-depressieva voorgeschreven... Nortrilen die heel veel bijwerkingen heeft...Weet nog niet of er zou aan beginnen... Heb erge last van druk op de anus door 'n matje dat ooit is geplaatst... Voor mij hoeft 't leven niet meer als men niet meer kan slapen... Die nortrilen pillen versterken nu zelfs die extreme gedacht[lees meer...]en... Kan nu met niemand overleggen wat ik 't beste kan doen...
22-02-2017

12-02-2017

24-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Kort samengevat: onderdrukt depressiviteit maar je krijgt er veel bijwerkingen voor terug waardoor je je gaat afvragen wat nou erger is.... De afstemming van dosering waren voor mij het verschrikkelijkst! Na een maand merkte ik een verschil qua stabiele (nouja eigenlijk te afgevlakte) stemming. Maar ik bemerkte dat de bijwerkingen die plek begon in te nemen; liever-dood[lees meer...]swensen, afwezig gevoel van liefde/verliefdheid en sexdrive, je niet echt meer 'verbonden' voelen met je lichaam en nog een tal van rare/moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik denk dat deze bijwerkingen het beste passen onder zombie-gedrag. Nu aan de afbouw begonnen omdat ik veel doodswens-gedachten kreeg, daar begon ik me serieuze zorgen over te maken. Ik wil mensen niet afschrikken, maar ik ging door een psychologische HEL nu ik afbouw; onverklaarbare huilbuien, extreme kluizenaarsgedrag, gevoel alsof je emoties in een achtbaan zitten, contact met jezelf nog verder verliezen en ook hier weer moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik krijg sterk het idee dat deze medicijn het investeren niet waard is vanwege de bijwerkingen die minstens zo vervelend zijn als depressief zijn zelf. Ja, het werkt. Maar het weegt niet op tegen de bijwerkingen voor mij.
20-11-2016

20-11-2016

Sint Janskruid (hypericum)

In 2001 door schildklierproblemen zeer depressief geworden. Door huisarts is toen paroxetine (anti depressiva) voorgeschreven. Deze hadden ernstig veel bijwerkingen en ik kon ook niet van deze medicatie afkomen. Na eigen onderzoeken op internet ben ik uitgekomen bij Sint Janskruid. In 2010 ben ik afgebouwd van de paroxetine en overgegaan op Arkocaps Sint Janskruid 185mg, 1[lees meer...] capsule per dag. Ik heb mezelf weer helemaal terug, geen bijwerkingen. Ik slik deze capsules nu dus al 5 jaar en ben er helemaal tevreden mee. Ik begrijp niet dat huisartsen bijna altijd met anti depressiva komen terwijl een Sint Janskruid zo goed werkt.
29-10-2016

29-10-2016

Wellbutrin XR (bupropion)

30-09-2016

Lexapro (escitalopram)

Werkt heel goed tegen depressie, prima stemming, en optimistisch over de toekomst. Ook de veel voorkomende bijwerkingen zijn goed te handelen maar eentje die nu echt bezwaarlijk gaat worden is de urine retentie. Het is een veel voorkomend bijverschijnsel bij alle SSRI`s maar in de bijsluiter staat deze bijwerking heel summier bij het kopje: "verder is gemeld". `S nacht[lees meer...]s enorme aandrang om te plassen maar er komen maar een paar druppeltjes met als gevolg herhaaldelijke blaasontstekingen waardoor je in een cirkeltje belandt. Een huisarts die deze klachten niet herkent maakt het er ook niet beter op. Depressief zijn of bedelen om een zoveelste antibioticum?
25-09-2016

Citalopram (citalopram)

Ik had al langere tijd gesprekken gehad bij een psycholoog en was naar mijn idee daar klaar toch bleef ik, vooral 's avonds, erg onrustig mijn huisarts schreef mij dit middel voor. Ik gebruik het nu 15 jaar en voel mij er erg goed bij. Ik kan mij nog heel happy voelen, maar de negatieve dingen komen minder hard aan. Voor mij is dit een prima middel om alles een beetje laco[lees meer...]nieker te benaderen.
04-09-2016

Prozac (fluoxetine)

Zonder dit medicijn was ik er niet meer geweest!
10-08-2016

Sertraline (sertraline)

Ik had veel last van angsten, depressie en piekeren en kwam er, ondanks psychologische hulp, niet goed uit. Ik ben begonnen met vier dagen 25 mg. Hiermee had ik (meteen na het eerste gebruik) veel last van bijwerkingen: het vervelendste was de depressie die in eerste instantie erger werd, de angst en paniek (ook 's nachts, niet goed durven gaan slapen), huilen en onrustig [lees meer...]zijn (zowel lichamelijke onrust in beweging (niet stil kunnen zitten) als onrust in het hoofd) en af en toe hartkloppingen. Andere, wat minder vervelende, bijwerkingen waren: hoofdpijn (alsof er een badmuts op je hoofd zit), wat duizelig, licht misselijk, een wat droge mond, diarree en het gevoel grieperig te zijn. Na een aantal dagen gebruik werd ik zo angstig, depressief en lichtelijk geobsedeerd door mijn bijwerkingen dat ik overwogen heb te stoppen, maar de huisarts had gemeld dat de bijwerkingen ongeveer twee weken zouden kunnen aanhouden, dus heb ik volgehouden. Na vier dagen verhoogde ik naar 50 mg per dag. Na twee weken precies waren de ergste bijwerkingen over en na drie weken voelde ik me redelijk goed. Toen kwam er een stijgende lijn in en na zes weken was het positieve effect maximaal. Ik pieker minder, ben niet meer angstig en depressief, zie de toekomst wat positiever en geniet weer meer van het leven. Ook ben ik aardiger voor mezelf en voor anderen, wat 'relaxter', minder streng. Ik slik het nu ongeveer 9 weken en de bijwerkingen die ik nu nog ervaar zijn: soms moeilijk doorslapen (te vroeg wakker, daarvoor slik ik soms een melatoninetabletje en drink een kop kamillethee voor het slapengaan), 's nachts een beetje duizelig (alsof ik wat lig te dobberen), beetje nachtelijk transpireren (iets vaker beddengoed verschonen) en overdag soms wat slaperig. Maar dit alles weegt niet op tegen de voordelen. Het was voor mij behoorlijk doorbijten in het begin, maar nu ben ik blij dat ik er mee begonnen ben. PS: Ik gebruikte eerst van het merk PCH en nu, sinds een week, van Ranbaxy. Ranbaxy is wat makkelijker te slikken, want iets kleiner en valt niet uit elkaar bij contact met water/speeksel dus geen vieze smaak.
09-08-2016

Amitriptyline (amitriptyline)

In het begin veel slapen, leek rustiger geworden, raakte eraan gewend, dus meer nodig. Dit werd door de jaren heen meer en meer, kreeg dus veel bijverschijnselen. Op een gegeven moment kreeg ik zenuwpijn en vroegen mensen of ik geen ziekte van lyme had, toevallig twee jaar daarvoor een tekenbeet gehad, dus had ik had neurolyme met mijn verschijnselen. Ook zenuwpijn dus no[lees meer...]g meer medicatie, amitryptiline dus, tot ik op 150mg zat. Toen kreeg ik in de gaten dat het niet goed met me ging, ik vlakte steeds meer af. Tot ik lipoedeem kreeg, kreeg therapie en de pijn zakte af. Ik knapte op en besloot steeds meer af te bouwen met amitryptiline en kreeg mijn emoties terug. Ik ben de koning te rijk, mag voelen en ervaren. Begin er niet aan, maar als je het hebt, pas op de bijverschijnselen, en laat het niet zover komen als bij mij! Ik zat aan de 150 mg, en werd gek van mezelf. Laat het niet zover komen als bij mij.
08-08-2016

Seroquel (quetiapine)

27-07-2016

Lexapro (escitalopram)

ik slik druppels en ben heel erg blij met het medicijn. eerste keer dat ik zo'n soort middel slik en was bang voor de bijwerkingen.
06-07-2016

Paroxetine (paroxetine)

In 2004 ben ik voor het eerst begonnen met Paroxetine. Van de een op de andere dag belandde ik toen in een depressie en viel ik in een diep gat. De huisarts heeft toen direct 30 mg voorgeschreven. ik heb het 14 dagen heel zwaar gehad, maar toen ging het langzamerhand beter. Op een gegeven moment voelde ik me zo goed, dat ik zelf gestopt ben. Foutje bedankt. Dit had ik NOO[lees meer...]IT moeten doen. De eerste tijd ging het goed, maar ineens van de een op de andere dag weer diep in de put en weer aan de paroxetine. Ik heb toen wel langzaam afgebouwd naar 15 mg (onder begeleiding) en dat is ca. 9 jaar heel erg goed gegaan. Zo goed, dat ik afgelopen jaar onder begeleiding van de huisarts heb afgebouwd. Inmiddels was ik 3 maanden clean en toch ging het afgelopen weekend weer fout. Zit weer in dat diepe gat. Ben wel gelijk naar de huisarts gegaan en heb nu weer 10 mg per dag. Omdat je lichaam eigenlijk ontwent is, ga ik de hele cirkel opnieuw in. Over 10 dagen gaan we opbouwen naar 20 mg. Als het daarna goed gaat, uiteindelijk weer afbouwen naar 15 mg en in overleg met de arts zal ik dat dan mijn leven lang blijven slikken. Op dit moment voel ik me verschrikkelijk. Ik klamp me echter maar even vast aan het verleden. Ik ben immers 2 x eerder begonnen met dit medicijn en na 2 tot 3 weken voelde ik me gewoon lekker. Ik weet dat er mensen zijn, die heel erg tegen dit medicijn zijn. dat mag ook, want iedereen mag een mening geven. Zelf heb ik er echter veel baat bij en ik merk dat ik dus echt niet zonder kan. Ik zie het maar zo: Een ander heeft bijvoorbeeld suikerziekte en moet daarvoor medicijnen slikken. Bij mij mist er waarschijnlijk een stofje in mijn bovenkamer en dat moet aangevuld worden.
28-06-2016

Seroquel (quetiapine)

Ik was erg depressief en had dwanggedachten. Ook leed ik aan slapeloosheid. Als je goed op je dieet let, mn koolhydraten, kom je niet aan. In het begin, de eerste 3 maanden ongeveer was mijn libido niveau antartica, ook dat trekt helemaal bij. Voor mij een geweldig middel! Ben de laatste 2 jaar af gaan bouwen van 100 naar 50 mg en het gaat nog steeds geweldig.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1737)
Depressie (1447)
Angst & paniekstoornis (1228)
Hoge bloeddruk (990)
ADD (489)
Depressiviteit (459)
Astma (401)
Angststoornis (392)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!