Depressiviteit

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (3399)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

Lorazepam

13-11-2023 | Vrouw | 22
lorazepam
Depressiviteit
Heb voor langere periode 4 mg lorazepam per dag geslikt. Na 3 maanden merkte ik dat ik depressiever werd als ik de lorazepam in nam. Gelijk mee gestopt. Ik heb een vergelijkbare situatie van een kennis van mij meegemaakt. Zij werd ook depressiever van lorazepam. Wel op echt lange termijn.

11-06-2022 | Vrouw | 51
Depressiviteit
Door het gebruik van St Janskruid voel ik mij meer stabiel en schommelt mijn "humeur" niet meer. Normaal gaan mijn gedachten van links naar rechts, boven naar beneden en kan ik sombere gedachten die uit het niets komen niet uitschakelen. Door het gebruik van 3x daags een st Janskruid capsule heb ik die schommelingen niet en ook geen sombere gedachten. Je moet je wel echt [lees meer...]aan de gebruiks voorschriften houden en 3 x per dag bij de maaltijd innemen. Ik ben er super positief over.

Hypericum

02-02-2022 | Vrouw | 69
sint janskruid
Depressiviteit
Na nare ervaring kwam mijn depressiviteit, waarvan ik al veel vaker last had gehad, weer opzetten. Ik wou niet aan de pillen, en mijn huisarts adviseerde Reviva. Dat heeft mijn opgefoktheid en opwellingen van agressiviteit laten afnemen, maar verder bleef ik toch redelijk down. Uiteindelijk ben ik aan het afbouwen omdat de vermoeidheid en duizeligheid na een halfjaar lijk[lees meer...]en toe te nemen (hoewel die andere oorzaken, mij alsnog onbekend, kunnen hebben). Samengevat: vooral in het begin had ik er wat aan. Toch blijkt dat ik na een dikke twee maand therapie veel meer baat heb bij sessies bij een psycholoog.

Abilify

12-03-2021 | Vrouw | 31
aripiprazol
Depressiviteit
Ik kreeg het middel voorgeschreven bij depressieve klachten, om te helpen bij het verbeteren van mijn stemming. Ik had enorme bijwerkingen: ik kon werkelijk niet meer stil zitten tijdens het gebruik van het middel. Ik had enorme bewegingsdrang, moest steeds bewegen en/of met mijn handen iets doen. Ik kon me anders niet concentreren. Ik heb het maar enkele dagen volgehouden[lees meer...] en ben dan gestopt.

17-02-2021 | Vrouw | 61
Depressiviteit
na de geboorte van mijn dochter 30 jaar geleden, ben ik op voorschrift van de huisarts citalopram gaan slikken. Ik heb verschillende malen geprobeert te stoppen zonder resultaat

Sertraline

13-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline
Depressiviteit
Chronisch depressief icm add, ptss en asperger. Het is een zeer effectief middel, ik ben jaren geleden van Prozac overgegaan naar sertraline, sindsdien voel ik mij beter. Het heeft minder bijwerkingen, Welke in elk geval acceptabel zijn. Ik denk dat 300 milligram per dag wel een hoge dosering is, maar het werkt voldoende. Wel heel erg aangekomen maar dat kan ook liggen aan[lees meer...] mijn vele andere medicijnen. (Waaronder Depakine, quetiapine)

Mirtazapine

13-01-2021 | Man | 35
mirtazapine
Depressiviteit
Ik had eerst 45 mg ik sliep 2 dagen achter elkaar kon totaal niks toen 30 mg nog steeds het is enorm sterk spul ik had temazepam gehad maar dat werkte allang niet meer die vond ik het beste maar je raakt er snel gewend aan naar een week bijna tot niks slapen werdt ik weer gek en pakte ik toch weer mirtazepine omdat het altijd werkt om te slapen

Mirtazapine

14-12-2020 | Man | 52
mirtazapine
Depressiviteit
in eerste instantie 15 mg voorgeschreven gekregen..dit hielp na 4 weken niet. Daarna 30 mg, dat werkt na 3 weken nog niet. Wat is ongeveer de tijd dat dit middel werkt ?

Paroxetine

11-12-2020 | Vrouw | 56
paroxetine

Amitriptyline

23-11-2020 | Vrouw | 89
amitriptyline
Depressiviteit
Gebruik het wel maar zie geen verbetering. Klachten komen voor uit maag-darm problemen en ernstige voedingsallergie. Sinds een jaar bij een orthomolec. therapeut die mij goed heeft behandeld met voedingssupplementen en omega 3 caps. Voor antidepressie stelt zij sero-plus voor maar moet die even bestuderen . Ik zal Amitriptyline laten staan.

Escitalopram

23-11-2020 | Man | 51
escitalopram
Depressiviteit
Ik kreeg erge last van bijwerkingen. Bij afbouw hevige darmkrampen.

17-11-2020 | Vrouw | 20
Depressiviteit
Hoi, ik dacht laat ik eens een verrijking wezen aan de reviews. Vanwege vermoedelijke chronische depressiviteit; ben gediagnosticeerd met dysthymie en add is ook niet heel erg fijn ofzo, dacht ik, laat ik eens dit spul gebruiken. Vermoedelijk mis gediagnosticeerd met dythymie, onlangs ontdekt dat bipolariteit sterk in de familie zit, maar goed. Dagelijks last van leegte, n[lees meer...]iet meer de heftige gevoelens die ik ervaarde in m’n tiener tijd. Vind beide vervelend want zou wel eens willen janken en nog in staat zijn om iets te voelen. Nog geen anti depressiva voorgeschreven, dus ik dacht laat ik dit eens even proberen. Eerste dag ging goed, zit nu op m’n 5e dag. Ik neem per keer 600mg. Ik voel al een aanzienlijke verbetering. Ik doe weer m’n vaat, de scherpe randjes van m’n leegte zijn verminderd. Natuurlijk voel je bij een AD een sterke verandering maar ik zou zeggen dat ik dit best goed vind werken. Als je AD een 9 zou geven, zou ik dit een 6,8 geven. Weet niet hoe mensen bijwerkingen krijgen, klinkt als aanstelleritus. Ben benieuwd naar de volgende weken, ik heb er veel baat bij :) ik combineer het met ginkgo biloba, valeriaan en omega 3 vis pilletjes. Aanrader voor wie sceptisch is en het zelf wilt ervaren. Dag gelukzoekertjes.

Brintellix

17-11-2020 | Vrouw | 25
vortioxetine
Depressiviteit
De arts vertelde me dat als ik brintelix ga slikken mogelijke bijwerkingen zou kunnen optreden nu ik heb het geweten zelfmoord neigingen huilbuien verschrikkelijk was het maar ik zette door en nu gebruik ik het ee jaar ik ben van 10 mg na 20 mg gegaan en merk wel dat er fijner leven van heb maar de bijwerkingen op begin was niet envoudig maar super blij dat niet gestopt be[lees meer...]n

Paroxetine

Trazolan

01-11-2020 | Man | 59
trazodon
Depressiviteit
Ik was altijd al een slechte slaper, echter laatste paar maanden werd het erger tot ongeveer 3 uur per nacht. Ik werd hierdoor ook depressief/neerslachtig met pieken maar vooral diepe dalen. Direct na start met Trazolan VEEL betere nachten, ongeveer 7-8 uur zonder problemen, prettig dromen. Wel eerste 10 dagen veel bijwerkingen zoals extreem droge mond, droge ogen, darmver[lees meer...]stopping, niet kunnen ejaculeren maar wel seksueel opgewonden, sufheid tot in de middag. Dit alles werd langzaam beter na ongeveer 7-10 dagen. Mijn gemoedstoestand is vlakker geworden, geen diepe dalen van depressie, maar ook geen euforische momenten. Eigenlijk wel prettig, over heel veel dingen maak ik me totaal niet meer druk, of interesseren me simpelweg niet. Misschien betekent dit dat ik niet meer helemaal 'ben wie ik was', maar ik ervaar het als prettig. Doordat alcoholgebruik verboden is, kom ik erachter dat ik dat eigenlijk niet echt mis, dus prettig neveneffect.

29-10-2020 | Vrouw | 22

Wellbutrin XR

21-10-2020 | Man | 20
bupropion
Depressiviteit
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

01-10-2020 | Vrouw | 44
Depressiviteit
Ik begon eindelijk toch maar eens aan de antidepressiva, Citalopram. Na 2 weken vreselijke pijn rondom borst met uitstraling naar keel, armen, schouders. Zo heftig dat ik bijna out ging van de pijn en daarna moest overgeven. Na 2 maanden veel pijn zelfs 112 gebeld omdat ik dacht dat het m'n hart was. Gestopt met medicijnen klachten weg. Nu andere medicijnen, setraline, pre[lees meer...]cies na 2 weken weer dezelfde klachten. De pijn aan m'n slokdarm is niet te doen. Is dit herkenbaar?

Parnate

26-09-2020 | Vrouw | 65
tranylcypromine
Depressiviteit
Ik gebruik het middel vanaf 2012. Na allerlei andere middelen is dit hetgeen dat helpt. Daar voor jaren citalopram gebruikt. Werkte niet meer. Ik gebruik 2 x daags 5 tabletten van 10 mg per tablet dus 2 x daags 50 mg. 8 weken geleden geprobeerd 1 tablet van 10 mg te minderen. Werkt niet. Sinds 4 weken u weer oude dosis, helaas blijf ik depressief.

Modafinil

12-09-2020 | Vrouw | 67
modafinil

08-09-2020 | Vrouw | 34
Depressiviteit
Ik heb slechte ervaring met sint janskruid. De eerste week heb ik veel hoofdpijn gehad en ik was duizelig. De tweede week kreeg ik allemaal rare maagklachten, maagzuur, buikpijn en pijn rondom de nieren. Ik werd angstig, kreeg tintelingen in mijn linker arm en been wat ik meestal krijg als ik angstig ben. Zwaar gevoel op mijn borst. Ik ben gestopt. Ik hoop dat de klachten [lees meer...]snel weer over gaan. Ik heb dezelfde klachten gehad met antidepressiva,alleen nog erger en daarom mag ik ze ook niet slikken. Ik ben gewoon erg gevoelig en radeloos.

30-08-2020 | Man | 58
Depressiviteit
Werkt in mijn geval goed tegen lichte/matige depressieve gevoelens binnen 2 dagen na inname. Eerste 4 dgn 2 caps. Daarna 1 pd

Lexapro

26-08-2020 | Vrouw | 48
escitalopram
Depressiviteit
15 mei begonnen en tot op heden merk ik niet dat het zijn werking doet. Heb last van jeukende bultjes op mijn handen. Ben opgenomen ggz verpleegkundige zien positieve dingen, ik ervaar ze niet. Vrijdag r september gesprek met psychiater en verpleegkundige specialist en psychiater . Als het aan mij ligt stop ik er mee. Heb ook diagnose Ass en ADD.

26-08-2020 | Vrouw | 40
Depressiviteit
Ik gebruik citalopram al 13 jaar 40 mg na postnatale depressie. Het heeft altijd goed gewerkt, maar ik voel nu dat de werking steeds minder wordt. Mijn psychiater gaat nu andere medicatie voorschrijven.

Seroquel

23-08-2020 | Vrouw | 42
quetiapine
Depressiviteit
Slik al jaren antidepressivum ivm chronische depressie sinds mijn puberteit. Ik ben dit gaan slikken naast escitalopram, waar depressie en angst en doorslaapproblemen na drie jaar weer doorheen kwam. Ben moeilijk instelbaar en een zgn ‘slow metabolizer ‘, vandaar de lage dosis van 12,5 mg. Voor mij is dit een heel fijn middel. Werkt veel beter dan ik ooit heb durven hopen[lees meer...]. Was ingezet op beter slapen , maar doet veel meer. Het is eindelijk weer stil in m’n hoofd en emoties zijn getemperd zonder het gevreesde zombiegevoel. Wel nog meer last van obstipatie gekregen en in het begin ‘stoned’ geweest. 3 kg aangekomen, best veel voor zo’n lage dosis, maar ik vind het nog binnen de perken....

Seroquel

10-08-2020 | Vrouw | 53
quetiapine
Depressiviteit
Vanaf kinds af aan al onzeker en snel angstig. Na 4 bevallingen 4 postnatale depressies gehad. Na de 4 e bevalling meteen gestart met paroxetine nu 21 jaar geleden. Ik werd daar gelukkig minder angstig en zenuwachtig van. Na 9 jaar overgegaan naar andere soorten medicatie maar toen in een diepe depressie gekomen. Hier ben ik weer uitgekomen door de combinatie van paroxetin[lees meer...]e en seroquel en daarna voelde ik mij weer stabieler, vrolijker en durfde ik veel meer dan ooit daar voor.

05-08-2020 | Vrouw | 67
Depressiviteit
Deze vergat ik steeds,en dat schijnt bij fluoxetine wat minder erg te zijn.

Fluoxetine

05-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine
Depressiviteit
De Huisarts zei dat je juist afviel door dit medicijn, ik ben 10 kilo gegroeid.

29-07-2020 | Man | 69
Depressiviteit
In 2014 diagnose autisme gekregen, naar de psychiater om te werken aan daarmee samenhangende klachten. Toen dat opklaarde ter sprake gebracht dat ik mijn leven lang al last heb van "ochtend depressie". Door de huisarts citalopram geadviseerd gekregen, opbouwend 10, 20, 30, 40mg dagelijks. 40mg zou de uiteindelijke dagdosis zijn, maar bij 20mg verdwenen mijn klachten al. Ha[lees meer...]lf jaar op 20mg gezeten, daarna io huisarts afgebouwd naar 10mg dagelijks. Klachten kwamen niet terug, lichte ontwenningsverschijnselen gedurende ongeveer 2 weken. Sindsdien, 2016, op 10mg blijven zitten. Voel me er prima bij, klachten blijven weg, al merk ik het wel wanneer ik meer dan 1 dag oversla. Ik heb een herhaalrecept voor breekbare 20mg tabletten, die ik doormidden breek naar 10mg. Recept is nooit aangepast, ik doe er enkel twee langer mee dan voorheen. Voor mij, met lichte depressieve klachten, werkt dit middel in lage dosis prima.