ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2722)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

03-04-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik vind het heel belangrijk om mijn ervaring te delen. Op dag 1 van mijn menstruatie heb ik de ring geplaatst. Diezelfde avond begon ik mijzelf al misselijk te voelen, maar niet noemenswaardig. De volgende morgen was ik kots misselijk! Ik kon niet eten en voelde me opgezwollen. Na twee uur gewerkt te hebben kreeg ik complete paniekaanvellen die een piek bereiktte binnen 1 [lees meer...]uur. Ik was compleet overstuur, ervaarde angst en kon alleen maar hysterisch huilen! Ik ervaarde een gevoel van op de rand van de duisternis te staan en er ingeduwd te worden waarbij ik er zelf niet meer uit zou kunnen. Direct heb ik in mijn paniek de dokter gebeld welke me eigenlijk niet kon kalmeren. Nadien was ik helemaal kapot en wilde ik niets dan slapen. Dit depressie nare gevoel herkende ik van mijn vorige depressie gevoelens die ik heb ervaren bij het gebruik van de Mirena spiraal. Ik wilde het nog vol houden maar toen ik de volgende dag opnieuw rond 10:00 uur een paniekbui op voelde komen en mijn hart overdreven begon te kloppen, heb ik direct de ring verwijderd en de dokter gebeld om dit te melden. Ik weiger om deze hartkloppingen, paniekaanvallen, depressieve gevoelens en verdriet te ervaren. Als je ook depressieve gevoelens ervaart bij gebruik van de Nuvaring wil ik er op wijzen dat het zeker kan liggen aan het gebruik van de Nuvaring. Dit treed snel (binnen 1 á 2 dagen) op na het plaatsen van de ring. Twijfel daarbij niet aan jezelf en sta het niet toe om in een diep zwart gat getrokken te worden zonder dat jouw persoonlijke omstandigheden hier verder aanleiding voor zouden geven. Tip: haal de ring er uit en ervaar hoe je jezelf de komende paar dagen voelt. Eventueel kun je bij je volgende cyclus opnieuw de ring plaatsen om te bekijken of het opnieuw negatief effect heeft op je gesteldheid. Indien dit zo is, dan weet je zeker dat je depressieve en andere nare gevoelens een gevolg zijn van de Nuvaring. Verwijder hem dan weer en gebruik het nooit meer!
10-03-2020

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik neem sinds mijn 16 jaar venlafaxine. Dit is inmiddels 7 jaar. De eerste jaren nam ik 150 mg, toen ik 19 jaar was 75 mg, van mijn 20 tot 22 jaar 37,5 mg en op dit moment terug 75 mg. Ik neem dit momenteel in combinatie met Sipralexa, vroeger in combinatie met Mirtazapine. Vanaf ik 150 mg neem heb ik last van hartkloppingen, trillingen, ticks aan gezicht / mond, wei[lees meer...]nig controle over lichaam. Bij 75 mg heb ik enkel last van nachtelijk knarsentanden (bruxisme), beweeglijkheid tijdens mijn slaap, restless leg syndrom Volgens psychiater heeft het geen zin om zolang dezelfde medicatie te nemen omdat je hersenen zich reeds naar deze medicatie gezet hebben en er dus geen enkel effect meer van is. Mijn huisarts is hier niet mee akkoord en wil niet dat ik stop met het innemen van deze medicatie. Bij afbouwen of vergeten van innemen medicatie voel ik meteen 'schokjes' in mijn hersenen. Precies een kortsluiting. Heel erg eng. Blijkt dat dit normale ontwenningsverschijnselen zijn. Volgens psychiater (moest ik willen afbouwen) moet ik het product kopen met afzonderlijke bolletjes in de capsule. Zodat ik iedere dag 1 bolletje minder inneem. Op die manier zou ik er het minst last moeten van hebben. Maar op dit moment is dit niet aan de orde. Zolang mijn hersenen / gedachten maar even uitgeschakeld zijn neem ik de bijwerkingen er wel bij.
10-03-2020

Mirtazapine (mirtazapine)

In 3 maanden tijd, was ik 8 kg aangekomen. Ik hield precies vocht op en had enorm veel zin in zoetigheden, koolhydraten... Ik moet sowieso al rekening houden met mijn suikergehalte, deze was fors gestegen na het innemen van deze medicatie (15mg). Psychiater had deze voorgeschreven. Huisarts heeft dit meteen weer afgebouwd.
23-02-2020

Wellbutrin XR (bupropion)

Voor mij was dit een wondermiddel. Depressie is geheel verdwenen en niet weer teruggekomen na zo'n 2 maanden gebruik. In het begin wel wat last gehad van bijwerkingen (prikkels kwamen overdreven hard binnen) maar dat verdween wel binnen twee weken. Ik gebruik dit in combinatie met een halve pil mirtazepine 15mg voor de nacht omdat ik anders niet goed slapen kon. Werkt prim[lees meer...]a. Slaap altijd goed! Gebruikt het nu zo n 2 jaar.
21-02-2020

Sertraline (sertraline)

jaren geleden begonnen, leek geen effect te hebben en al vrij snel afgebouwd. toen pas bleek dat het wel werkte want raakte verder depressief. weer opgebouwd naar 100mg en dit bleek voor problemen te zorgen op seksueel gebied. het duurde een eeuwigheid om klaar te kunnen komen en kon het soms helemaal niet. toen gezakt naar 75mg en wil afbouwen naar 50mg. wel hoop ik dat i[lees meer...]emand reageert, ik vergeet af en toe wel eens om het in te nemen en dan merk ik flitsen in mijn hoofd, vaak bij bewegen. hebben er meer mensen last van en wat doe je dan?
13-02-2020

Efexor (venlafaxine)

12 jaar lang Efexor gebruikt tegen depressie en een gegeneraliseerde angststoornis. Efexor kan prima gevoel onderdrukken. Ik was altijd in een vlakke stemming. Nooit blij, nooit droevig. Ik heb het in diverse doseringen tussen 150 en 225mg genomen. Efexor vereist een nogal strikte levensstijl. Dit was met mijn ADD en Asperger niet makkelijk. Moet bij voorkeur op dezelf[lees meer...]de tijdstippen genomen worden. Als je te laat bent kun je het echt lichamelijk gaan voelen. Het is verslavend. Aan het eind werd ik resistent tegen Efexor, maar de lichamelijke verslaving was er wel nog. Afkicken is zeer zwaar en kan met harddrugs vergeleken worden. Begeleiding van de arts is dan ook vereist. Het hele afkickproces duurde ongeveer een jaar. Ik ben overgestapt op een hoge concentratie CBD pasta en voel me helemaal gezond. Als je besluit Efexor te nemen, doe het dan voor korte tijd. Bij depressie kunnen suïcidale gedachten opkomen tijdens de opbouw en de afbouw. De eerste weken lijkt het meer kwaad dan goed te doen, maar na een week of drie begint het te werken.
12-02-2020

Tracydal (tranylcypromine)

Ik gebruik tracydal nu 8 mnd. Ik merk bijna geen verschil Ze zeggen in begin zelfmoord gedachtes ,maar ik heb ze nog steeds en ook verschillende pogingen gedaan .tracydal is tot op heden geen wonder middel. In okt'19 dacht ik ben voor de helft mezelf weer. Maar ben weer afgegleden de put in en daar zit ik in februari '20 nog steeds. Dus voor mij geen tracydal. De psychiate[lees meer...]r is druk op zoek naar een oplossing wat te doen om mij te helpen. Afeachten nog even slik nog steeds 60 mg tracydal
06-02-2020

Sertraline (sertraline)

Tja, sorry bij mij werkte het niet. Wel last van een raar gevoel in mijn hoofd. Ik kan het niet beschrijven.
06-02-2020

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik slik dit medicijn. Nu bijna 5 jaar. Ik kan er goed op slapen en ook ik, kan direct merken als ik een dosis heb overgeslagen. Het houdt mij stabiel en het heeft voor mij geen bijwerkingen. Ik slikte, toen ik ernstig depressief was een combinatie van Mirtazapine 45 en Zopiclon 7,5. Maar van de Zopiclon kreeg ik de volgende dag een smerige bittere smaak van in mijn mond. E[lees meer...]n was zeer duf gedurende de dag. Mirtazapine heeft dit niet. Ik wordt goed wakker en heb geen last van dufheid of sloomheid. Op mijn werk presteer ik goed en maak ik natuurlijk fouten maar dat komt door mezelf en niet door de medicatie. Wel heel belangrijk is, een goede therapeut om de depressie te behandelen. Ik heb er eindelijk na tig jaar 1 gevonden.
29-01-2020

Escitalopram (escitalopram)

Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!
16-12-2019

Zoloft (sertraline)

12-12-2019

Sertraline (sertraline)

Zeer slechte ervaringen met Sertraline. De dosis van 50 mg deed niets, daarna in overleg met arts verhoogd naar 100 mg. Ik voelde me een soort van zombie. Kon niet functioneren overdag. Direct mee gestopt. Voor dit middel kreeg ik Citalopram waarvan de bijwerkingen bij mij nogal heftig waren. Eigenlijk zijn al deze middelen troep. Het is een lapmiddel maar de klachten blij[lees meer...]ven gewoon. Ik ga geen van deze middelen meer gebruiken.
11-12-2019

Citalopram (citalopram)

11-12-2019

Femoston (estradiol / dydrogesteron)

Gebruik nu sinds een paar dagen Femoston 1/5 continue. Ik moet zeggen dat mijn wereld er sindsdien weer beter eruitziet. Alle ongemakken waar ik al bijna 3 jaar mee kampte zijn zo goed als verdwenen. Slapen gaat beter, de neerslachtigheid is ook omgeslagen. Ik heb weer zin in het leven. Nou maar hopen dat het zo blijft.
08-12-2019

Escitalopram (escitalopram)

Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer
05-12-2019

Sertraline (sertraline)

Verergerde het eerst. Nu geeft het rust
25-11-2019

23-11-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

11-11-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Gemaskeerde depressie met psychotische kenmerken, TS poging. Eerst 0,50 mg. opgehoogt naar 0,75 mg. Werkt goed. Enige gewichtstoename. Droge mond, veel dorst. Jeuk op hoofd. Verder geen bijwerkingen. Afbouwen zeer geleidelijk. Mogelijk jaren! Tentamen Suïcide niet teruggekomen. Wel blijven sporten en actief bezig zijn tussen de mensen. O.a. deels werken. Daarnaast zijn r[lees meer...]egelmatige gesprekken met psychiatrie etc. aan te bevelen.
02-11-2019

Wellbutrin XR (bupropion)

Ben nu twee en halve maand aan dit medicijn, maar met alle bijwerkingen ben ik nog steeds depressief en paniekerig vooral als ik er wakker van word. Maar misschien is 150 mg te weinig,.Ga naar de huisarts om te bespreken hoe verder. Voor de een werkt het wel en voor de ander niet. Maar niet te vlug ermee stoppen het moet lang inwerken. Dus geef de moed niet te snel op.
01-11-2019

Efexor (venlafaxine)

Ook nachtmerries en overmatig zweten
28-10-2019

Escitafloc (escitalopram)

Verschillende middelen gebruikt maar de juiste nog steeds niet gevonden. Dit middel maakt je moe net als veel anderen antidepressieve middelen.
14-10-2019

Paroxetine (paroxetine)

Ooit aan begonnen wegens depressieve klachten en angstaanvallen. Vind de werking maar matig, merk wel dat faalangst wat minder is en mij niet meer druk maak over wat andere van mij vinden Een geheel toevallige bijkomstigheid is dat mijn migraineaanvallen vrijwel geheel verdwenen zijn. Ooit drie maanden gestopt en de aanvallen kwamen weer terug. Ik vraag mij af of meer me[lees meer...]nsen deze ervaring hebben. Eigenlijk is de kennelijke effectivitei tegen migrsine de voornaamste reden waarom ik dit middel nog gebruik.
13-10-2019

Seroxat (paroxetine)

ik gebruikte Seroxat van 1999 tot in 2001. ik wist echt niet wat ik deed onder invloed van deze medicijnen. ik weet nog goed dat ik heel erg transpireerde. ik liep bijv eens een grote winkelketen in, transpirerend en wel. ineens zag ik een man in een uniform achter me aanlopen (een beveiligingsman)...die dacht dus dat ik wilde stelen. ik zag er vast raar uit...geen idee. i[lees meer...]k ben, niet gehinderd door enige kennis van zaken, er destijds in een keer mee gestopt. ik heb geen idee wat de effecten daarvan op mij zijn geweest. maar ik vond het vreselijk spul.
13-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

na lang wikken en wegen ben ik vijf jaar geleden toch maar (weer) aan de anti depressiva gegaan. Eerder, in 1999, gebruikte ik ook anti depressiva naar aanleiding van hevige burn out verschijnselen. Na de eerste twee weken Venlafaxine in een lage dosering, constateerde ik zelf dat dit middel niet geschikt was voor mij. Helaas dacht mijn huisarts daar anders over en advisee[lees meer...]rde mij door te gaan. Ik wist niet wat ik ermee aanmoest, depressief zijn is ook geen feest (en ik kende mezelf niet anders als depressief), dus vertrouwde ik mijn huisarts. In de afgelopen vijf jaar is de dosering verhoogd en weer verlaagd (afgestemd met een psychiater), ook al was mijn vraag duidelijk: help mij van deze medicijnen af! Ok, nu heb ik dus zelf de beslissing genomen af te bouwen. Ik heb mijn huisarts ervan op de hoogte gebracht en ga periodiek naar hem toe om te vertellen hoe het gaat (met mij). Ik maak de capsule open, haal de drie pilletjes eruit en hak een pilletje in tweeën. Afbouwen als volgt: 3, 2,5, 2, 1. 1 is wat ik nu gebruik, dat is dus een derde van 37,5mg. Ik heb me nog nooit zo goed en fit gevoeld. wat ik er wel bij vermeld is dat ik diepgaand zelfonderzoek naar mijn gevoelens heb gedaan en dat ik tot bepaalde inzichten ben gekomen. Ik denk dat dat van groot belang is om goed af te kunnen bouwen. De ad onderdrukt je woede/verdriet en dat is precies wat je WEL moet willen voelen. dat heb ik gedaan en voel me nu echt veel beter. Ik zeg niet dat ik nooit meer een rotdag heb, maar ik kan nu met mijn gevoelens omgaan...voelen dus!
01-10-2019

Cymbalta (duloxetine)

Beste allen . Ik gebruik Cymbalta nu een jaar of 10 met UPS en downs . Max dat ik genomen heb is 180 Mg . Dat was bij opname depressie om me lam te leggen . Standaard zit ik op 60 Mg en dat lukt vrij aardig ... naar 0 komen lukt gewoon niet vanwege wie ik ben .. zenuwachtig ..gejaagd ... stress op werk en teveel bijwerkingen .daarbij neem ik nu 2 Mg rivotril om men zenuwsp[lees meer...]asmen in schouder en restlegue legs aan banden te werken ... algemeen is dit voor mij een goede combinatie ... je moet zelf aan je gevoel weten als je moet verhogen of verlagen ... enkel van die rivotril ben je zo moe ( leren mee leven ) nog iemand ervaringen met deze combinatie ? Gr Frank
26-09-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Vorig jaar gekregen voor dagelijkse hoofdpijn, dit hielp niet dus ben gestopt (kreeg toen 50MG). Na het stoppen kreeg ik depressieve gevoelens (er is ook wel erg veel gebeurd in de tijd dat ik het slikte) dus na overleg met de huisarts weer begonnen, volgens hem moest ik dan wel 100mg slikken, dat doe ik nu een paar weken maar ik heb trillende handen, ik zweet héél erg, na[lees meer...] het naar school brengen van mn dochter is mn shirt doorweekt & mijn hartslag is continu rond de 110, zeer vervelend. Ik ga weer afbouwen! (voor de depressieve klachten heeft het overigens wel geholpen)
10-08-2019

Lexapro (escitalopram)

Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!
02-08-2019

Wellbutrin XR (bupropion)

2 jaar geleden begonnen met paroxetine (seroxat) 20 Mg, wilde ik vanaf omdat het te weinig effect had. Inmiddels op 5 Mg paroxetine. Nu op aanraden van psychiater voor somberheid/ stemmingswisselingen en Add dit middel gekregen.. Paar maanden geleden begonnen. Eerste weken merkte ik positief verschil. Ik voelde me energieker, overzicht hebben en kan me beter focussen. Laa[lees meer...]tste tijd wat minder. Ik vraag me af of het komt omdat ik af en toe een wijntje wil drinken. De combinatie met alcohol valt bij mij heel slecht. Dus dan heb ik op advies 3 dagen het medicijn niet genomen, maar misschien heeft dit een negatief effect. Heeft iemand hier ervaring mee?
31-07-2019

Abilify (aripiprazol)

Ik heb Abilify één jaar genomen aan 7,5 mg per dag. Op dat een jaar ben ik 22 kilo aangekomen en ik was sowieso al onzeker over mijn gewicht. Ik ervaarde geen rust in mijn hoofd. In het begin dacht ik vanwel maar uiteindelijk piekerde ik nog 24/7. Ik had veel gedachten die extreem waren, o.a. Achterdochtig zijn, verlatingangst,.. Ik vind vooral de bijwerking van gewich[lees meer...]tstoename verschrikkelijk. Het legt gewoon het “fabriekje” van de stofwisseling stil. Ik moet nu nog ongeveer 6 weken wachten ( al 2 weken gestopt met abilify ) tot ik iets gewicht kan verliezen zegt mijn psychiater. Ik dieet enorm hard en verlies nog geen 200 gram op de weegschaal. Mijn mening : niet de moeite + veel miserie erna.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2310)
Depressie (1884)
Angst & paniekstoornis (1759)
Hoge bloeddruk (1318)
Acne/puistjes (930)