ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2609)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

14-10-2019

Paroxetine (paroxetine)

Ooit aan begonnen wegens depressieve klachten en angstaanvallen. Vind de werking maar matig, merk wel dat faalangst wat minder is en mij niet meer druk maak over wat andere van mij vinden Een geheel toevallige bijkomstigheid is dat mijn migraineaanvallen vrijwel geheel verdwenen zijn. Ooit drie maanden gestopt en de aanvallen kwamen weer terug. Ik vraag mij af of meer me[lees meer...]nsen deze ervaring hebben. Eigenlijk is de kennelijke effectivitei tegen migrsine de voornaamste reden waarom ik dit middel nog gebruik.
13-10-2019

Seroxat (paroxetine)

ik gebruikte Seroxat van 1999 tot in 2001. ik wist echt niet wat ik deed onder invloed van deze medicijnen. ik weet nog goed dat ik heel erg transpireerde. ik liep bijv eens een grote winkelketen in, transpirerend en wel. ineens zag ik een man in een uniform achter me aanlopen (een beveiligingsman)...die dacht dus dat ik wilde stelen. ik zag er vast raar uit...geen idee. i[lees meer...]k ben, niet gehinderd door enige kennis van zaken, er destijds in een keer mee gestopt. ik heb geen idee wat de effecten daarvan op mij zijn geweest. maar ik vond het vreselijk spul.
13-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

na lang wikken en wegen ben ik vijf jaar geleden toch maar (weer) aan de anti depressiva gegaan. Eerder, in 1999, gebruikte ik ook anti depressiva naar aanleiding van hevige burn out verschijnselen. Na de eerste twee weken Venlafaxine in een lage dosering, constateerde ik zelf dat dit middel niet geschikt was voor mij. Helaas dacht mijn huisarts daar anders over en advisee[lees meer...]rde mij door te gaan. Ik wist niet wat ik ermee aanmoest, depressief zijn is ook geen feest (en ik kende mezelf niet anders als depressief), dus vertrouwde ik mijn huisarts. In de afgelopen vijf jaar is de dosering verhoogd en weer verlaagd (afgestemd met een psychiater), ook al was mijn vraag duidelijk: help mij van deze medicijnen af! Ok, nu heb ik dus zelf de beslissing genomen af te bouwen. Ik heb mijn huisarts ervan op de hoogte gebracht en ga periodiek naar hem toe om te vertellen hoe het gaat (met mij). Ik maak de capsule open, haal de drie pilletjes eruit en hak een pilletje in tweeën. Afbouwen als volgt: 3, 2,5, 2, 1. 1 is wat ik nu gebruik, dat is dus een derde van 37,5mg. Ik heb me nog nooit zo goed en fit gevoeld. wat ik er wel bij vermeld is dat ik diepgaand zelfonderzoek naar mijn gevoelens heb gedaan en dat ik tot bepaalde inzichten ben gekomen. Ik denk dat dat van groot belang is om goed af te kunnen bouwen. De ad onderdrukt je woede/verdriet en dat is precies wat je WEL moet willen voelen. dat heb ik gedaan en voel me nu echt veel beter. Ik zeg niet dat ik nooit meer een rotdag heb, maar ik kan nu met mijn gevoelens omgaan...voelen dus!
01-10-2019

Cymbalta (duloxetine)

Beste allen . Ik gebruik Cymbalta nu een jaar of 10 met UPS en downs . Max dat ik genomen heb is 180 Mg . Dat was bij opname depressie om me lam te leggen . Standaard zit ik op 60 Mg en dat lukt vrij aardig ... naar 0 komen lukt gewoon niet vanwege wie ik ben .. zenuwachtig ..gejaagd ... stress op werk en teveel bijwerkingen .daarbij neem ik nu 2 Mg rivotril om men zenuwsp[lees meer...]asmen in schouder en restlegue legs aan banden te werken ... algemeen is dit voor mij een goede combinatie ... je moet zelf aan je gevoel weten als je moet verhogen of verlagen ... enkel van die rivotril ben je zo moe ( leren mee leven ) nog iemand ervaringen met deze combinatie ? Gr Frank
26-09-2019

Nortrilen (nortriptyline)

Vorig jaar gekregen voor dagelijkse hoofdpijn, dit hielp niet dus ben gestopt (kreeg toen 50MG). Na het stoppen kreeg ik depressieve gevoelens (er is ook wel erg veel gebeurd in de tijd dat ik het slikte) dus na overleg met de huisarts weer begonnen, volgens hem moest ik dan wel 100mg slikken, dat doe ik nu een paar weken maar ik heb trillende handen, ik zweet héél erg, na[lees meer...] het naar school brengen van mn dochter is mn shirt doorweekt & mijn hartslag is continu rond de 110, zeer vervelend. Ik ga weer afbouwen! (voor de depressieve klachten heeft het overigens wel geholpen)
10-08-2019

Lexapro (escitalopram)

Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!
02-08-2019

Wellbutrin XR (bupropion)

2 jaar geleden begonnen met paroxetine (seroxat) 20 Mg, wilde ik vanaf omdat het te weinig effect had. Inmiddels op 5 Mg paroxetine. Nu op aanraden van psychiater voor somberheid/ stemmingswisselingen en Add dit middel gekregen.. Paar maanden geleden begonnen. Eerste weken merkte ik positief verschil. Ik voelde me energieker, overzicht hebben en kan me beter focussen. Laa[lees meer...]tste tijd wat minder. Ik vraag me af of het komt omdat ik af en toe een wijntje wil drinken. De combinatie met alcohol valt bij mij heel slecht. Dus dan heb ik op advies 3 dagen het medicijn niet genomen, maar misschien heeft dit een negatief effect. Heeft iemand hier ervaring mee?
31-07-2019

Abilify (aripiprazol)

Ik heb Abilify één jaar genomen aan 7,5 mg per dag. Op dat een jaar ben ik 22 kilo aangekomen en ik was sowieso al onzeker over mijn gewicht. Ik ervaarde geen rust in mijn hoofd. In het begin dacht ik vanwel maar uiteindelijk piekerde ik nog 24/7. Ik had veel gedachten die extreem waren, o.a. Achterdochtig zijn, verlatingangst,.. Ik vind vooral de bijwerking van gewich[lees meer...]tstoename verschrikkelijk. Het legt gewoon het “fabriekje” van de stofwisseling stil. Ik moet nu nog ongeveer 6 weken wachten ( al 2 weken gestopt met abilify ) tot ik iets gewicht kan verliezen zegt mijn psychiater. Ik dieet enorm hard en verlies nog geen 200 gram op de weegschaal. Mijn mening : niet de moeite + veel miserie erna.
22-07-2019

14-07-2019

Wellbutrin XR (bupropion)

Ik ben Wellbutrin gaan slikken ivm wederom toenemende angsten en depressiviteit. Het gekke is dat dit steeds begin zomermaanden komt opzetten. Angst om naar buiten te gaan, mensen tegen te komen en angst voor het nieuwe. Ik heb gekozen voor Wellbutrin ivm de minst mogelijke bijwerkingen zeker wat betreft mijn libido. Je mannelijkheid wordt dan toch aangetast. Bij het een[lees meer...] haal je wat weg en bij het ander komt er wat bij en blijf je depressief. Ik twijfel momenteel of ik door ga met Wellbutrin. Ben niet vooruit te krijgen, angsten worden eerder meer dan minder. Slik het nu vier weken.
10-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Had al eerder iets geschreven maar er reageert helemaal niemand, het helpt zo goed ervaringen te lezen van andere gebruikers.. bijna 2 weken bezig nu. Moedeloze vrouw hier.
09-07-2019

Paroxetine (paroxetine)

de uitzichtloze somberheid was weg, dat absoluut. maar ik was beslist niet meer mezelf. ik ging me onverantwoord en risicovol gedragen. ik zag eenvoudig het gevaar niet of bagatelliseerde de consequenties van mijn ondoordachte keuzes. dat ik bovendien enorm dik werd, interesseerde me geen biet. het gekke was dat ik zelf niet door had hoe ik veranderde. pas toen ik stopte[lees meer...] met innemen, besefte ik wat er was gebeurd en hoe groot de puinhoop was die daardoor was ontstaan. Xeroxat heeft me door een moeilijke periode gesleept, maar de prijs was hoog en niet alleen ik, maar vooral ook mijn kinderen hebben die moeten betalen. dat vind ik heel erg. het is inmiddels twintig jaar geleden. waarschijnlijk zou er nu meer controle en begeleiding zijn, vooral omdat er jonge kinderen bij betrokken waren. toch zou ik willen waarschuwen voor paroxetine, zoals het spulletje nu heet. het doet rare dingen met je hoofd.
06-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik neig naar impulsiviteit als ik dit middel niet neem. Mijn gedachten hierover maken me neerslachtig. Verder helpt t me goed bij slapeloosheid. Negatieve bijwerkingen zijn: droge mond tijdens het slapen, lichte gewichtstoename en vermoeidheid overdag. Dit is niet een wondermiddel tegen depressieve gedachten, wel een middel dat helpt relativeren en het helpt bij een goe[lees meer...]d slaapritme. Dit voorkomt bij mij dat de depressie de overhand neemt. Depressieve gedachten heb ik in therapie leren relativeren/counteren. Een goede combi van pillen en copingstetchnieken (leef je leven, schematherapie) kunnen helpen voorkomen dat je doorschiet in het negatieve. Ik heb wel moeten accepteren dat ik soms somber. In het verleden heb ik het gecombineerd met citalopram. 7,5mg mirtazipine 30 mg citalopram. Dat werkte wel goed tegen de depressieve klachten ten gevolge van medicatie.
02-07-2019

Citalopram (citalopram)

Ik slik het nu een week en heb geen eetlust meer. Krijg geen hap door mijn keel. Weet iemand of dit zal blijven? Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben en dat het snel wegtrok deze bij werking?
18-06-2019

07-06-2019

Paroxetine (paroxetine)

Al jaren slaap ik slecht, heb onrust in mijn lijf en geest omdat ik moeilijk met problematiek om kan gaan. Nu met paroxetine slaap ik beter en ervaar ik amper nog gepieker en onrust. Ik gebruik nog wel magnesium olie voor het slapen gaan omdat ik rusteloze benen ervaar. Dat helpt goed. Ik zit nu op 40 mg maar ik denk dat dit te hoog is. Met 30mg voelde ik me beter dus ter[lees meer...]ug naar de huisarts maar weer.
06-06-2019

Citalopram (citalopram)

De eerste week bijwerkingen gehad maar sinds de 2e week voelde ik me iedere dag beter. Meer energie, betere nachtrust en de negatieve vibe is weg en heeft plaats gemaakt voor een positieve vibe.
20-05-2019

13-05-2019

Paroxetine (paroxetine)

Begonnen met paroxetine ivm depressie/nervositeit. Gestart met een halve tablet van 10 mg voor 1 week. Heel erg diarree gehad in de eerste dagen, vermoeidheid, hoofdpijn. Merkte na 1 week dat het wel zijn werk deed wat al erg snel is. Na die 7 dagen 1 hele tablet genomen van 20 mg. Enorm vermoeid!! Voelde mij de hele dag een beetje ziek, rijden ging slecht, wazig zien,[lees meer...] leek een beetje buiten mezelf te leven, en echt problemen met slapen terwijl ik afentoe mijn ogen overdag niet open kon houden. daar kwam nog boven op dat mijn libido totaal weg was. Een orgasme krijgen was niet meer mogelijk. Maar de depressieve klachten zijn wel weg. Nu weer terug op 10mg..vind de ernst van de bijwerkingen het niet waard. Overweeg om ermee te stoppen.
13-05-2019

Brintellix (vortioxetine)

Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...
12-05-2019

Clomipramine (clomipramine)

Voor mijn depressie overgestapt van Prozac naar dit middel. Half jaar geduurd voordat mn bloedspiegel eindelijk goed was. Dosering van 300 mg. Bijwerkingen echter te vervelend om mee door te gaan. Zweten, duizeligheid, zwarte vlekken voor mijn ogen en normaal sporten kon niet meer. Voelde me erg beperkt door dit middel. Mn depressieve gevoelens waren ook niet verminderd. W[lees meer...]el vermindering van angstklachten.
15-03-2019

Prozac (fluoxetine)

Proza gestart na mogelijke post natale depressie, zeker 8x getracht te stoppen in 20 jaar, nooit gelukt. Na een auto ongeluk en daaropvolgende depressie doseringsverhoging en daarna inzet op wijziging medicatie.
15-03-2019

Efexor (venlafaxine)

Het middel kreeg ik voorgeschreven na suicidale gevoelens. Heb het nooit een prettig middel gevonden, vermoedde invloed op adrenaline aanmaak.
19-02-2019

16-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste keer dat ik anti depressiva ging gebruiken op advies psychiater. Begonnen met 5 mg maar direct merkbaar dat ik dit medicijn niet tolereerde. Naast de fysieke klachten begin ik ook qua emotie zeer snel achteruit te gaan. Was op de goede weg met het het stel van mijn depressie maar begon snel terug te vallen. Met de ophogong naar 10 mg ging il balistic Woede, frustr[lees meer...]atie en boosheid wat richting agressie gaat. Na spoed overleg met psychiater per direct stoppen met deze medicatie. Nude komende dagen rust en stressvrij houden om de medicatie uit mijn systeem te laten verdwijnen
02-02-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Geen andere opties... ACHTERGROND Zelf ben ik in behandeling voor zware ADHD met ODD. Erg vervelend om een job te vinden. Na mijn zoveelste jobverlies werd ik dagelijks bestookt met afwijzingen terwijl ik daar véél tijd en véél energie en geld in had gestoken. Ik wist niet meer wat te doen want mijn specialisatie is naar China en India ge-outsourced. 50000 bladzijden [lees meer...]en veel geld, superveel tijd verloren daardoor. Het beroep bestaat hier dus niet meer. Ik ben naar de psychiater gegaan en heb gezegd dat ik soms tot 6u 's ochtends naar plafond zit te staren. Daardoor schiet het ook niet op en omdat een benzo behandeling al meteen voor paniekaanvallen bij de arts zorgt moest ik wel. Vandaag ben ik om 11 uur wakker geworden. Vaak zet ik mijn wekker, neem ik mijn concerta in en val ik gewoon terug in slaap voor uren. Als ik tijdens de ochtend eindelijk opsta drink ik eerst véél koffie, helaas voel ik me dan nog altijd even slap als een vot. Voorheen had ik toch wel 5 keer per week sex. Nu hangt dat ding slap en heb ik geen opwinding meer zoals voordien. Zelfs na inname van lormetazepam 2mg kan ik nog klaarkomen. Dat maakt mij en mijn vriend extra gefrustreerd. Geen sex. Het enige waarbij ik de voorgeschreven 30mg kan gebruiken is als ik een stevig feestje heb gehad, helaas dat zit er voor mij althans voorlopig niet in.
28-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb in t verleden verschillende anti depressiva geprobeerd, maar dat had nooit effect. Toen ik in t verleden stopte met Escitalopram, was t net in die week dat ik juist een positief effect ervoer, op sociaal gebied. Ik had toen veel minder angst en was sociaal spontaner. Dat was fijn. Nu na een aantal jaren dit medicijn opnieuw gebruikt om te kijken of dat effect weer o[lees meer...]ptrad. Helaas was dat niet t geval. Wel was mijn angst en depriheid een stuk minder en ging t op mn werk een stuk beter. Maar helaas had ik ook last van bijwerkingen. Bijwerkingen: Verminderd libido. Al snel na t beginnen met Escitalopram merkte ik dat alles me niet meer raakt. Ik sta er neutraal in, dat is erg vervelend. Na afbouwen ( 5 weken op 0mg) was dit nog niet veranderd ten positieve. Zweten. De eerste paar maanden zweette ik veel in bed. Later is dat verdwenen. Negatieve gedachtes. Op 10mg ervoer ik veel negatieve gedachtes over mensen als ik op straat liep. Erg vervelend. Ging weg toen ik naar 5mg was afgebouwd. Positieve effect is wel dat de angst en het piekeren minder zijn. Praktisch gezien lukte mn werk een stuk beter, en dat is ook de reden dat ik toch weer begonnen ben met Escitalopram. Het helpt me om te concentreren en niet zo in de depriheid te blijven hangen.
22-01-2019

Zoloft (sertraline)

Al 17 jaar vecht ik met depressies en pleinvrees, echter altijd zonder medicatie doorgegaan. Ik ben niet zo fan van medicatie in het algemeen omdat ik geen controle erop heb wat er in mijn lichaam gebeurd. Echter ging het echt niet meer en wil ik nog genieten voor de rest van mijn leven met mijn vriendin en toekomstige kindjes. Ben eind vorig jaar begonnen met Cital[lees meer...]opram echter kreeg ik daar enorme angst aanvallen van dat ik daar snel weer vanaf gehaald ben (ik had nog nooit een angst aanval gehad voordat ik hiermee begon). Daarna begonnen met Zoloft (Setraline). Tot heden voel ik mij een stuk beter en is mijn gevoel naar de wereld om mij heen een stuk beter, mensen merken dit ook aan mij en ik kan meer genieten van dingen, echter heb ik wel enorm last van 2 bijwerkingen. Ik heb constant een stijve mond / kaken wat afentoe hoofdpijn oplevert. Ik zit alleen nog te stoeien met de juiste dosering. Als ik een halve tablet neem heb ik minder last van de bijwerkingen maar voel ik mij ook minder " vrolijk" en bij een hele is het andersom. Over het algemeen kan ik het medicijn wel aanraden voor depressies.
10-01-2019

Citalopram (citalopram)

2018 begon al niet heel lekker voor mij. Mijn relatie was net uit, ik wist niet goed wat ik wilde en bleef contact houden met mijn ex, wanneer dat uiteindelijk toch geheel over was kon ik hem niet uit mijn hoofd krijgen, tot mijn eigen frustratie. Daarnaast was de sfeer thuis ook niet optimaal, ik woon nog thuis en mijn ouders hadden beide veel problemen op werk en ook ond[lees meer...]erling. Ik voelde mij vaak neerslachtig en had last van depressieve gevoeles, nergens echt zin in: Ik vond mijn studie stom, wilde stoppen met mijn bijbaantje en wilde eigenlijk gewoon dat alles anders was maar dat was het niet wat een hoop narigheid oplevert. Ik sliep steeds slechter en probeerde zelf maar wat aan te modderen met mindfullness, sporten, mensen blijven zien, maar het hielp niets. Eerder al naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing naar de psycholoog maar dit duurde allemaal zo lang voor ik eindelijk eens een afspraak had dat het ondertussen al helemaal mis was. Ik kon helemaal niet meer in slaap komen, had paniekaanvallen en zag geen uitweg meer. Toen ik ook suicidale gedachtes kreeg dacht ik dit is helemaal niet goed en maakte ik snachts mijn ouders wakker. De huisarts schreef mij citalopram 20 mg per dag voor. De eerste twee weken werd alles erger: ik kon nu HELEMAAL niet meer in slaap komen, omdat ik al slaapproblemen had en de citalopram versterkte dit (slapeloosheid is een bijwerking wanneer je net begint), zelfs de zwaarste slaappillen kregen mij niet aan het slapen, uiteindelijk hielp een tijdelijke (10 dagen)combinatie met 10 mg mirthazapine mij om weer een normaal slaapritme op de been te krijgen en heb daarna geen last meer gehad van slapeloosheid. Ook had ik enorm last van oorzuizen, dit maakte mij helemaal gek want ik was bang dat het nooit meer weg ging, ook dit is gelukkig weggetrokken! Als laatste waren de eerste 2 a 3 weken de depressieve gedachten nog erger geworden, waardoor ik er helemaal doorheen zat. Tegelijkertijd putte ik er ook kracht uit omdat ik wist dat er betere tijden zouden volgen. En dat was ook zeker zo, je moet er even door heen, maar citalopram heeft mij super erg geholpen. Ik nu weer helemaal happy, onderneem weer veel (eerst kon ik echt niets opbrengen en werd al angstig bij het idee dat ik een hele dag moest werken). Nu heb ik weer zin in sociale activiteiten, vertouw ik op eigen kunnen en kan ik werk ook zeker aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat suffe of mindere dagen, maar dat hoort bij het leven. Ik ben nu nog 10 mg per dag aan het slikken en hoop binnen een maand medicatievrij te zijn. Succes voor iedereen die de hele reis nog te wachten staat! Je kunt het echt!
19-12-2018

Hyperiplant (sint janskruid)

Ik ben naar mijn huisarts gestapt en heb zelf gevraagd om een alternatief vooraleer ik er nog maar denk om antidepressiva te gaan innemen. Sommige dagen gaat het heel goed met Hyperiplant, andere dagen is mijn gevoel heel rauw en zit ik echt diep, dus ik concludeer dat het wel degelijk hulp biedt maar misschien net niet die stabiliteit waarop ik had gehoopt. Toch zou ik he[lees meer...]t zeker aanraden, enig minpuntje is ook het lange wachten vooraleer je er een effect van hebt, ik ben ondertussen aan m'n 2de verpakking van 90 stuks bezig...misschien wordt het nog stabieler?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2192)
Depressie (1803)
Angst & paniekstoornis (1645)
Hoge bloeddruk (1255)
Acne/puistjes (867)