ISO 27001

ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2018)   Duloxetine (Cymbalta)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Diane-35 1 5
Nuvaring 1 3
Mirena 1 5
Perindopril 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

13-04-2017

13-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik ben vanaf januari gestart met Citalopram op aanraden van een vriendin. Ik heb een bewogen jaar achter de rug, verliezen van mijn vader, zware therapie gehad.. behalve dat ik qua handelen en emoties wel verbeterde.. bleef de depressie ( die al vanaf pubertijd altijd onder alle afleiding door bleef bestaan) mij achtervolgen. Het gebruik van medicatie heb ik heel lang uitg[lees meer...]esteld.. ik had dat toch niet nodig? Na huilbuien, paniekaanvallen en sociaal niet meer normaal te kunnen functioneren ben ik er maar mee gestart. Ik begon met 10 Mg de eerste week. Ik was af en toe misselijk en dizzy. Niet heel erg. Tweede week met 20 Mg gestart.. ik moest super veel gapen en moe. Daardoor sliep ik wel heel goed en ik voelde me een stuk rustiger. Alleen qua gevoel voelde ik me afgevlakt. Huilen lukte bijna niet meer en als ik iets aan het doen was voelde ik er niet zoveel bij. Soms toch nog paniekaanvallen en vooral nergens zin in.. nu toch maar overstappen naar paroxetine.
24-02-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Ben vandaag naar de huisarts geweest en ze heeft me anti-depressieva voorgeschreven... Nortrilen die heel veel bijwerkingen heeft...Weet nog niet of er zou aan beginnen... Heb erge last van druk op de anus door 'n matje dat ooit is geplaatst... Voor mij hoeft 't leven niet meer als men niet meer kan slapen... Die nortrilen pillen versterken nu zelfs die extreme gedacht[lees meer...]en... Kan nu met niemand overleggen wat ik 't beste kan doen...
22-02-2017

12-02-2017

24-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Kort samengevat: onderdrukt depressiviteit maar je krijgt er veel bijwerkingen voor terug waardoor je je gaat afvragen wat nou erger is.... De afstemming van dosering waren voor mij het verschrikkelijkst! Na een maand merkte ik een verschil qua stabiele (nouja eigenlijk te afgevlakte) stemming. Maar ik bemerkte dat de bijwerkingen die plek begon in te nemen; liever-dood[lees meer...]swensen, afwezig gevoel van liefde/verliefdheid en sexdrive, je niet echt meer 'verbonden' voelen met je lichaam en nog een tal van rare/moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik denk dat deze bijwerkingen het beste passen onder zombie-gedrag. Nu aan de afbouw begonnen omdat ik veel doodswens-gedachten kreeg, daar begon ik me serieuze zorgen over te maken. Ik wil mensen niet afschrikken, maar ik ging door een psychologische HEL nu ik afbouw; onverklaarbare huilbuien, extreme kluizenaarsgedrag, gevoel alsof je emoties in een achtbaan zitten, contact met jezelf nog verder verliezen en ook hier weer moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik krijg sterk het idee dat deze medicijn het investeren niet waard is vanwege de bijwerkingen die minstens zo vervelend zijn als depressief zijn zelf. Ja, het werkt. Maar het weegt niet op tegen de bijwerkingen voor mij.
20-11-2016

Paroxetine (paroxetine)

20-11-2016

Sint Janskruid (hypericum)

In 2001 door schildklierproblemen zeer depressief geworden. Door huisarts is toen paroxetine (anti depressiva) voorgeschreven. Deze hadden ernstig veel bijwerkingen en ik kon ook niet van deze medicatie afkomen. Na eigen onderzoeken op internet ben ik uitgekomen bij Sint Janskruid. In 2010 ben ik afgebouwd van de paroxetine en overgegaan op Arkocaps Sint Janskruid 185mg, 1[lees meer...] capsule per dag. Ik heb mezelf weer helemaal terug, geen bijwerkingen. Ik slik deze capsules nu dus al 5 jaar en ben er helemaal tevreden mee. Ik begrijp niet dat huisartsen bijna altijd met anti depressiva komen terwijl een Sint Janskruid zo goed werkt.
29-10-2016

29-10-2016

30-09-2016

Lexapro (escitalopram)

Werkt heel goed tegen depressie, prima stemming, en optimistisch over de toekomst. Ook de veel voorkomende bijwerkingen zijn goed te handelen maar eentje die nu echt bezwaarlijk gaat worden is de urine retentie. Het is een veel voorkomend bijverschijnsel bij alle SSRI`s maar in de bijsluiter staat deze bijwerking heel summier bij het kopje: "verder is gemeld". `S nacht[lees meer...]s enorme aandrang om te plassen maar er komen maar een paar druppeltjes met als gevolg herhaaldelijke blaasontstekingen waardoor je in een cirkeltje belandt. Een huisarts die deze klachten niet herkent maakt het er ook niet beter op. Depressief zijn of bedelen om een zoveelste antibioticum?
25-09-2016

Citalopram (citalopram)

Ik had al langere tijd gesprekken gehad bij een psycholoog en was naar mijn idee daar klaar toch bleef ik, vooral 's avonds, erg onrustig mijn huisarts schreef mij dit middel voor. Ik gebruik het nu 15 jaar en voel mij er erg goed bij. Ik kan mij nog heel happy voelen, maar de negatieve dingen komen minder hard aan. Voor mij is dit een prima middel om alles een beetje laco[lees meer...]nieker te benaderen.
04-09-2016

Prozac (fluoxetine)

Zonder dit medicijn was ik er niet meer geweest!
10-08-2016

Sertraline (sertraline)

Ik had veel last van angsten, depressie en piekeren en kwam er, ondanks psychologische hulp, niet goed uit. Ik ben begonnen met vier dagen 25 mg. Hiermee had ik (meteen na het eerste gebruik) veel last van bijwerkingen: het vervelendste was de depressie die in eerste instantie erger werd, de angst en paniek (ook 's nachts, niet goed durven gaan slapen), huilen en onrustig [lees meer...]zijn (zowel lichamelijke onrust in beweging (niet stil kunnen zitten) als onrust in het hoofd) en af en toe hartkloppingen. Andere, wat minder vervelende, bijwerkingen waren: hoofdpijn (alsof er een badmuts op je hoofd zit), wat duizelig, licht misselijk, een wat droge mond, diarree en het gevoel grieperig te zijn. Na een aantal dagen gebruik werd ik zo angstig, depressief en lichtelijk geobsedeerd door mijn bijwerkingen dat ik overwogen heb te stoppen, maar de huisarts had gemeld dat de bijwerkingen ongeveer twee weken zouden kunnen aanhouden, dus heb ik volgehouden. Na vier dagen verhoogde ik naar 50 mg per dag. Na twee weken precies waren de ergste bijwerkingen over en na drie weken voelde ik me redelijk goed. Toen kwam er een stijgende lijn in en na zes weken was het positieve effect maximaal. Ik pieker minder, ben niet meer angstig en depressief, zie de toekomst wat positiever en geniet weer meer van het leven. Ook ben ik aardiger voor mezelf en voor anderen, wat 'relaxter', minder streng. Ik slik het nu ongeveer 9 weken en de bijwerkingen die ik nu nog ervaar zijn: soms moeilijk doorslapen (te vroeg wakker, daarvoor slik ik soms een melatoninetabletje en drink een kop kamillethee voor het slapengaan), 's nachts een beetje duizelig (alsof ik wat lig te dobberen), beetje nachtelijk transpireren (iets vaker beddengoed verschonen) en overdag soms wat slaperig. Maar dit alles weegt niet op tegen de voordelen. Het was voor mij behoorlijk doorbijten in het begin, maar nu ben ik blij dat ik er mee begonnen ben. PS: Ik gebruikte eerst van het merk PCH en nu, sinds een week, van Ranbaxy. Ranbaxy is wat makkelijker te slikken, want iets kleiner en valt niet uit elkaar bij contact met water/speeksel dus geen vieze smaak.
09-08-2016

Amitriptyline (amitriptyline)

In het begin veel slapen, leek rustiger geworden, raakte eraan gewend, dus meer nodig. Dit werd door de jaren heen meer en meer, kreeg dus veel bijverschijnselen. Op een gegeven moment kreeg ik zenuwpijn en vroegen mensen of ik geen ziekte van lyme had, toevallig twee jaar daarvoor een tekenbeet gehad, dus had ik had neurolyme met mijn verschijnselen. Ook zenuwpijn dus no[lees meer...]g meer medicatie, amitryptiline dus, tot ik op 150mg zat. Toen kreeg ik in de gaten dat het niet goed met me ging, ik vlakte steeds meer af. Tot ik lipoedeem kreeg, kreeg therapie en de pijn zakte af. Ik knapte op en besloot steeds meer af te bouwen met amitryptiline en kreeg mijn emoties terug. Ik ben de koning te rijk, mag voelen en ervaren. Begin er niet aan, maar als je het hebt, pas op de bijverschijnselen, en laat het niet zover komen als bij mij! Ik zat aan de 150 mg, en werd gek van mezelf. Laat het niet zover komen als bij mij.
08-08-2016

Seroquel (quetiapine)

27-07-2016

Lexapro (escitalopram)

ik slik druppels en ben heel erg blij met het medicijn. eerste keer dat ik zo'n soort middel slik en was bang voor de bijwerkingen.
06-07-2016

Paroxetine (paroxetine)

In 2004 ben ik voor het eerst begonnen met Paroxetine. Van de een op de andere dag belandde ik toen in een depressie en viel ik in een diep gat. De huisarts heeft toen direct 30 mg voorgeschreven. ik heb het 14 dagen heel zwaar gehad, maar toen ging het langzamerhand beter. Op een gegeven moment voelde ik me zo goed, dat ik zelf gestopt ben. Foutje bedankt. Dit had ik NOO[lees meer...]IT moeten doen. De eerste tijd ging het goed, maar ineens van de een op de andere dag weer diep in de put en weer aan de paroxetine. Ik heb toen wel langzaam afgebouwd naar 15 mg (onder begeleiding) en dat is ca. 9 jaar heel erg goed gegaan. Zo goed, dat ik afgelopen jaar onder begeleiding van de huisarts heb afgebouwd. Inmiddels was ik 3 maanden clean en toch ging het afgelopen weekend weer fout. Zit weer in dat diepe gat. Ben wel gelijk naar de huisarts gegaan en heb nu weer 10 mg per dag. Omdat je lichaam eigenlijk ontwent is, ga ik de hele cirkel opnieuw in. Over 10 dagen gaan we opbouwen naar 20 mg. Als het daarna goed gaat, uiteindelijk weer afbouwen naar 15 mg en in overleg met de arts zal ik dat dan mijn leven lang blijven slikken. Op dit moment voel ik me verschrikkelijk. Ik klamp me echter maar even vast aan het verleden. Ik ben immers 2 x eerder begonnen met dit medicijn en na 2 tot 3 weken voelde ik me gewoon lekker. Ik weet dat er mensen zijn, die heel erg tegen dit medicijn zijn. dat mag ook, want iedereen mag een mening geven. Zelf heb ik er echter veel baat bij en ik merk dat ik dus echt niet zonder kan. Ik zie het maar zo: Een ander heeft bijvoorbeeld suikerziekte en moet daarvoor medicijnen slikken. Bij mij mist er waarschijnlijk een stofje in mijn bovenkamer en dat moet aangevuld worden.
28-06-2016

Seroquel (quetiapine)

Ik was erg depressief en had dwanggedachten. Ook leed ik aan slapeloosheid. Als je goed op je dieet let, mn koolhydraten, kom je niet aan. In het begin, de eerste 3 maanden ongeveer was mijn libido niveau antartica, ook dat trekt helemaal bij. Voor mij een geweldig middel! Ben de laatste 2 jaar af gaan bouwen van 100 naar 50 mg en het gaat nog steeds geweldig.
22-06-2016

Mirtazapine (mirtazapine)

Gebruik Mirtazapine (voorheen Remeron) sinds een burnout in 2003. Na wekenlang nauwelijks slapen, keihard doorwerken en leven op wat fruit en water (ruim 20 kilo afgevallen) toch maar naar de huisarts gegaan. Dezelfde dag nog begonnen met 30mg Remeron in combinatie met Temazepam om te kunnen slapen. Beide tabletten uur voor het naar bed gaan, werkt super! Na ruim een half [lees meer...]jaar weer eens een nacht doorgeslapen en totaal geen last van vervelende bijwerkingen. Wel een flinke toename in eetlust maar dat was alleen maar een voordeel. Na ca. 3 weken duidelijk de werking merkbaar; intresses kwamen weer terug, energie kwam terug en lood verdwijnt als het ware uit je schoenen. Top!
20-06-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Mijn indicatie: ADHD met depressie en angst. Voornaamste klacht was chronische vermoeidheid. Na vele medicijnen te hebben geprobeerd (stimulantia, citalopram, escitalopram, wellbutrin, sertraline en zelfs parnate) wilden de psychiaters medicatietherapie opgeven. Na lang aandringen is de psychiater akkoord gegaan om venlafaxine voor te schrijven. En met succes, eindelijk ee[lees meer...]n antidepressivum dat hielp! Minder gespannen, minder sociale angst, minder vaak ziek en bijna geen suïcidale gedachten meer. Zeker in combinatie met sporten voel ik me stukken beter, soms zelfs bijzonder lekker. Enige bijwerkingen zijn meer zweten en iedere nacht word ik halverwege wakker. Ik neem nu 112,5 mg (75 + 37,5 mg), indien ik een hogere dosis neem voel ik mij erg slaperig. Ik heb vanlafaxine tweemaal eerder genomen en toen het een tijd goed ging weer afgebouwd. Het gradueel afbouwen verliep prima, ik gebruikte hiervoor venlafaxine van het merk Bluefish. In deze capsules zitten geen korreltjes maar tabletjes van ieder 12,5 mg. Iedere week een tabletje minder en ik had bijna nergens last van. Alleen op het laatst een beetje de bekende elektrische schokjes, maar dit vond ik niet storend, meer alsof je een wijntje op had. Helaas wordt de venlafaxine van Bluefish sinds dit jaar niet meer geleverd in Nederland, maar sommige apotheken hebben nog een voorraad. Anders is het te bestellen via een apotheek in Duitsland, Frankrijk of Engeland. Mochten er meer mensen zijn die baat hebben bij Bluefish, laat het de Nza, zorgverzekeraars, Consumentenbond, etc. weten zodat het weer leverbaar wordt!
12-05-2016

Sipralexa (escitalopram)

01-05-2016

Mirtazapine (mirtazapine)

Na een dubbele burn-out en jarenlange slaapproblemen en slaapmiddelen gebruik, mirtazapine voorgeschreven gekregen . Slaapproblemen waren direct verdwenen. Stemming werd vlak, heel vlak en had vaak grote opstartproblemen 's ochtends. Sociaal werd ik een heel ander mens. Weinig behoefte meer aan contacten gehad. Heb veel zaken aangepakt in deze tijd. Alcohol drink ik bijna [lees meer...]niet meer. Elke dag om 22 uur naar bed en 7 uur uit bed (ook in het weekend). En veel sporten, heel veel sporten. Flink aangekomen wel. Nu al een aantal maanden gestopt te zijn, hou ik mijn aanpassingen in mijn leven vol. Alles gaat een stuk soepeler. Ben er nog niet helemaal, maar dat komt wel weer. Mirtazepine kan je helpen om beter te worden, het is niet DE oplossing. Die moet je uit jezelf halen, hoe lastig dat ook is.
16-03-2016

04-03-2016

Amitriptyline (amitriptyline)

Vanaf mijn vijftiende heb ik een hoge dosis Ami gebruikt (tot 125mg) via de neuroloog. Dit voor zware spanningshoofdpijn klachten en depressieve gevoelens. Het werkte geweldig voor mijn depressiviteit, ik dacht zelfs soms dat ik extreem gelukkig was en het haalde de hoofdpijn ook wel weg. Nadeel was dat ik compleet was afgevlakt van emoties en er heel erg verslaafd aan was[lees meer...]. Verder nare gevolgen voor de mond, mijn gebit werd wat slechter en had altijd als ik ze nam heel erg brandend maagzuur wat zeer deed in mijn slokdarm. Later toen ik 20 was mee gestopt en daar geen nare ervaringen mee gehad.
04-03-2016

Citalopram (citalopram)

Sinds een aantal maanden neem ik Citalopram en hoewel de eerste week een hel was (neem het voor het slapen), doet het nu wel zijn werk. De eerste week was ik super misselijk en dacht ik continu dat ik moest overgeven of ging flauwvallen. Heb wel een keer autogereden, dat ging wel prima. Na een week waren de bijwerkingen weg, maar als ik alcohol drink ervaar ik dit nog zo. [lees meer...]Nu neem ik ze ongeveer 4 maanden en ik merk zeker verschil, het haalt echt de scherpe randjes van je rotgevoel weg. Seks is moeilijk omdat ontspannen moeilijker lijkt. Ze zijn nu echter al een paar dagen op en nu voel ik me extreem beroerd: het gevoel hebben dat ik droom en niet in mijn lichaam zit, extreem duizelig en alsof alles tintelt en uit kan vallen. NOOIT in één keer stoppen dus. Zo merk je wel dat het dus echt rommel is. Verder doet het wel wat het belooft; mijn depressie is nu wel te handelen en voorheen had ik dat gevoel niet.
04-02-2016

Citalopram (citalopram)

Heeft mij zeer goed geholpen tegen mijn depressie en vooral ook tegen mijn angststoornissen
03-02-2016

Anafranil (clomipramine)

02-02-2016

28-11-2015

Wellbutrin XR (bupropion)

Ik ben tevreden met Welbutrin XR. Ik wil heel graag Ginkgo Biloba druppels gaan gebruiken; heeft iemand ervaring met zo een combinatie? Alvast bedankt. Mvg MC

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1641)
Depressie (1351)
Angst & paniekstoornis (1133)
Hoge bloeddruk (921)
Zenuwpijn (459)
Depressiviteit (448)
Astma (382)
Angststoornis (359)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!