ISO 27001

ziekte

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2191)   Duloxetine (Cymbalta)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressiviteit

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Diane-35 1 5
Nuvaring 1 3
Mirena 1 5
Perindopril 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressiviteit

17-01-2018

Duloxetine (duloxetine)

gebruik al 3 weken en nog steeds last van slapeloosheid
06-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik heb deze tabletjes een korte periode gebruikt, maar ben overgestapt op Citalopram omdat ik teveel bijwerkingen had. De eerste dagen gebruikte ik 15 mg, maar hiervan werd ik zo suf dat ik nauwelijks mezelf was op het werk. Ook enorm veel moeite om uit bed te komen en op te starten. Daarna de tabletjes gehalveerd en de positieve werking was wel vrij snel merkbaar, maar bl[lees meer...]eef me te suf en slaperig voelen om normaal te functioneren.
06-01-2018

Citalopram (citalopram)

De eerste week begon ik met 10mg en had ik direct last van misselijkheid en andere bijwerkingen. Op het werk voelde ik me de eerste dagen erg ongemakkelijk en vreemd. Van de zenuwen ging mijn hoofd/nek schokken en ik voelde me licht paranoïde. Ik begon ook levendig te dromen en word 's nachts wakker. Ik heb de eerste weken 10mg gebruikt. Het is wel duidelijk effectief tege[lees meer...]n depressieve gevoelens en stemmingswisselingen, ik heb hier momenteel nauwelijks last van. Ben daarna van 15 naar 20mg gegaan en heb weer lichte bijwerkingen. Het doorzetten is nu wel de moeite waard, maar ik ben niet van plan dit medicijn langer dan een half jaar te gebruiken of de dosering te verhogen. Ik neem het nu 's morgens in, zodat ik iets minder slecht slaap.
21-12-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik wou dat ik nooit aan dit medicijn begonnen was..al 8 jaar verder en stoppen kan k niet! Bij 1x vergeten wordt ik duizelig en kan ik niet normaal functioneren..het voelt dan als een soort duizeling en tinteling en als je bv je hoofd draait dan komt je hoofd er later achteraan voor je gevoel..iig lastig uit te leggen. Nu 3 pogingen gehad om te stoppen maar tevergeefs..d[lees meer...]an is t voor mij niet mogelijk om normaal naar werk te gaan want je bent de hele dag duizelig en prilkelbaar..na 14 dagen vol te hebben gehouden chaggerijnig kon ik t niet meer..mn omgeving had last van me..ik zet mn baan op t spel dadelijk.. ik kon al huilen van een aflevering GTST bij wijze van! En nu zit ik alweer 2 jaar nonstop aan de 75 mg..stabiel emotioneel maar het voelt ook emotieloos aan de andere kant...want echt vrolijk wordt je ook niet meer..ik leef op een automatische piloot..is dit dan wat ik wil?? NEE ik wil ook van t leven genieten en weer meer "voelen" maar ja zonder de medicijnen word het voelen in heftig voelen of niks voelen..dan kies ik toch maar voor de balans...en dus levenslang aan deze troep..
21-12-2017

Cymbalta (duloxetine)

Ik heb Cymbalta de afgelopen 3-4 jaar gebruikt voor depressie. Mijn arts vertelde me dat ik kon stoppen met het nemen van deze medicijnen cold-turkey toen ik nog slechts 30 mg per dag nam (ik kwam van 120mg per dag). Ik stopte 2 december en ga nu zo'n 2-3 weken door de ontwenningsverschijnselen. Ontwenningsverschijnselen: Duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, duiz[lees meer...]eligheid, gevoel van flauwvallen hoofdpijn Angst, prikkelbaarheid, vijandigheid Misselijkheid, diarree, spijsverteringsklachten Trillen, handen schudden, zenuwtrekken, willekeurige beenbewegingen Vermoeidheid Visuele storingen Nachtmerries Constant huilbuien dagen achtereen
13-12-2017

Wellbutrin XR (bupropion)

in het verleden verschillende medicatie ( citalopram, nortralin, amitriptiline, en methylphenidaat ) gehad waar ik teveel last van bijwerkingen(gewichtstoename, droge mondhoeken, wazig zien) had Wellbutrin in overleg met psychiater gestart , eerste weken 150mg na drie weken 300mg . neem deze s'morgens voor acht uur in. ben tevreden over de werking . ben rustiger g[lees meer...]eworden en krijg van omgeving ook positieve reactie's.
19-11-2017

Alprazolam (alprazolam)

Ik heb best wel goed ervaring er mee. Ik heb mijn door de moeilijke tijd heen holpen . Ik werd daar rustig en kon weer aan zelf werk
16-11-2017

Sertraline (sertraline)

Overgestapt van effexor/ Venlafaxine naar dit middel ivm zwangerschapswens en tot de conclusie gekomen dat dit middel veel fijner is! Venlafaxine is een drama om af te bouwen en als je het een aantal uur later inneemt dan normaal heb je daar meteen last van. Bij sertraline is dit niet, je blijft stabieler en ik ervaar geen bijwerkingen meer.
04-11-2017

Sertraline (sertraline)

Eerst startte ik met sertraline EG wat na een maand effect begon te hebben. Echter verleden maand had de apotheek enkel van Sandoz, terugval na enkele dagen. Ook zijn de sexuele prikkels weer volop aanwezig, wat voordien met EG heel wat minder was; kan dit?
26-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik ben aan het afbouwen sedert mei dit jaar omdat mijn nachtrust erg te leiden had van het restless leg syndroom en mijn gesnurk. Naar snurkpolie geweest. Boden mij lapmiddel aan. Weer medicijnen. Tegen de ziekte van Parkinson ditmaal. Niet genomen. Snurkbitje zou niet helpen. Nu ik flink op weg ben met afbouwen zijn de tremoren bijna weg en snurken wordt minder. Ik sli[lees meer...]kte pillen van 20 Mg. Elke week een stukje meer ervanaf geschraapt tot ik op de helft zat. Daarna suspensie Seroxat. Elke week een halve Mg minder. Nu zit ik op 4,5 Mg en ben sinds gisteren erg duizelig en misselijk. Ook diaree. Ben van plan 2 weken op deze hoeveelheid te blijven en de resterende 9 halve mg’en om de 2 weken te verlagen. Kijken of dat helpt
05-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Heb tot vorig jaar Parnate gebruikt en was daar zeer tevreden over. Sinds kort is Tracydal daarvoor in de plaats gekomen en kun je Parnate niet meer krijgen. Heb het idee dat Tracydal minder werkt. Mijn stemming wordt weer wat minder m.n. de ochtenden zijn helemaal niet leuk. Van Parnate viel ik af. Als ik nu aan de lijn doe val ik een ons per maand af. inspireert me nie[lees meer...]t om verder te lijnen. Ik wil bekijken waar het verschil in die pillen zit. Welke stoffen worden er gebruikt. Ben benieuwd naar ervaringen van andere oud-Parnategebruikers
30-08-2017

Citalopram (citalopram)

Dit medicijn sloeg niet aan bij mij. Ik merkte geen enkel verschil en had daarom ook geen bijwerkingen. Overgestapt na een klassieke antidepressiva (Maprotiline). Dit werkt wel bij mij.
17-08-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

17-08-2017

Valdoxan (agomelatine)

Na 2 jaar fluoxetine overgestapt naar valdoxan. Binnen 2 weken al rustiger in mijn hoofd. Ik kan weer normaal autorijden en ben niet meer afwezig. Geen bijwerkingen gehad, mijn hoofdpijnen en maagklachten van jaren voor gebruik van medicijnen zijn juist verminderd!
19-07-2017

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik Citalopram al zo'n 5 jaar voor mijn winterdepressie. Na lichttherapie en een wake-up light bleven de depressieve klachten waardoor ik in de winter zo slecht functioneerde op mijn werk en het liefst in bed chips lag te eten van ellende. In de winter (vanaf september) gebruik ik 30 mg en die bouw ik vanaf april weer af naar 10 mg. Ben 2 jaar gestopt in de zomer [lees meer...]maar als ik dan weer begon had ik bijna 6 weken lang suïcidale gedachten. In overleg met HA slik ik nu het hele jaar door waarbij ik van 10 mg via 20 naar 30 mg in de winter ga. Ik voel me er in de winter erg oké bij en voel me beter en functioneer ook weer goed op werk. In de zomer denk ik altijd dat ik wel kan stoppen want dan gaat het goed maar ik doe het niet. De bijwerkingen van de eerste 6 weken zijn gewoon echt niet oké.
12-07-2017

Prozac (fluoxetine)

Werkt bij PTSS, depressie en slaapklachten. Doet wat het moet doen, in mijn geval geen bijwerkingen. Moet waarschijnlijk nog wel opgehoogd worden.
11-07-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

In 2010 begonnen aan 1 keer per dag, venlafaxine 75 mg. Dit vanwege depressieve gevoelens na een heftige periode. Deze medicijnen hebben mij er doorheen geholpen, echter de wens om het zonder te kunnen is er altijd geweest. Vanwege de heftige bijwerkingen niet eerder gelukt om te stoppen met deze pillen. Heftige koppijn, duizeligheid, misselijkheid en ontzettend moe waren [lees meer...]de grootste bijwerkingen als ik al eens 1 dag vergeten was deze pil in te nemen. Aangezien er sinds kort cardiologische problemen zijn, waaronder hoge bloeddruk, hoge cholesterol (familiair) en een lekkage aan de aortaklep bij het hart, heeft de cardioloog aangegeven dat het Medicijn venlafaxine en de aan mij voorgeschreven cardiologische medicijnen niet goed samengaan. De venlafaxine zou de werking van de cardiologische medicijnen tegenwerken. Een stok achter de deur om dan nu toch te gaan afbouwen met als doel helemaal te stoppen met antidepressiva. Dus ben ik begin juni 2017, na 7 jaar venlafaxine 75 mg overgegaan naar 37,5 mg per dag. Dit in overleg met de cardioloog en de huisarts. Na een paar weken 37,5 mg, zonder noemenswaardige problemen, ben ik sinds een 1 juli helemaal gestopt met het innemen van deze pillen. De eerste 4 dagen voelde ik me ziek. Enorme Hoofdpijn, misselijk, duizelig en moe. Maar deze klachten verdwijnen na een paar dagen en ik voel me nu helder en fitter. Ik besef dat ik er nog niet Ben, maar ben er trots op dat ik zo heb kunnen afbouwen en dat ik er nu van af ben. Ze hebben mij door een moeilijke tijd geholpen, echter heb ik nooit beseft wat voor troep het eigenlijk is dat je er zo veel bijwerkingen van hebt als je stopt.
18-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

De arts is gestart met 10mg als opstartdosis en al na een paar dagen ging het stukken beter. Sneller dan verwacht dus. Wel erg duf en soms afwezig in het begin maar na twee weken gingen "de gordijnen" weer open. Zo voelde het. Ik slaap weer goed en door. Neem makkelijker meer rust. Niet meer emotioneel om alles met steeds maar huilbuien. Kan tegenslagen beter aan. Geen d[lees meer...]wang meer om alles maar Nu te doen en af te maken. Kortom. Het is wat ik nodig had. Tja...moeilijk klaarkomen is natuurlijk niet leuk maar het gaat zoveel beter met me dat ik het dat toch waard vind. Gelukkig merk ik hier de laatste week wel een verbetering in dus dit zal vast wel goed komen. Dit is dus een positieve review want er is veel narigheid geschreven over dit middel. Het is bij ons een familiair probleem. Blijkbaar kom ik net dat kleine beetje serotonine te kort.
14-06-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Jarenlang venlaxafine gebruikt. Middel was niet effectief meer voor mij en depressies kwamen terug.
04-06-2017

Citalopram (citalopram)

Ik slik nu sinds 15 maart citalopram. Ik ben begonnen met 10 mg en moest al vrij snel omhoog naar 30 mg. Ik kreeg superveel nare bijwerkingen. Mijn paniekaanvallen leken alleen maar erger te worden en ik kreeg zelfmoordgedachten. De artsen hebben daarom mijn dosis weer iets verlaagd naar 25 mg. Dat leek even iets beter te gaan maar ik heb nu weer last van suïcidale gedacht[lees meer...]en en paniek aanvallen. Ik vraag me af of iemand anders hier ook ervaring mee heeft? En of het normaal is dat het zo lang kan duren...
21-05-2017

Olanzapine (olanzapine)

Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.
13-04-2017

13-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik ben vanaf januari gestart met Citalopram op aanraden van een vriendin. Ik heb een bewogen jaar achter de rug, verliezen van mijn vader, zware therapie gehad.. behalve dat ik qua handelen en emoties wel verbeterde.. bleef de depressie ( die al vanaf pubertijd altijd onder alle afleiding door bleef bestaan) mij achtervolgen. Het gebruik van medicatie heb ik heel lang uitg[lees meer...]esteld.. ik had dat toch niet nodig? Na huilbuien, paniekaanvallen en sociaal niet meer normaal te kunnen functioneren ben ik er maar mee gestart. Ik begon met 10 Mg de eerste week. Ik was af en toe misselijk en dizzy. Niet heel erg. Tweede week met 20 Mg gestart.. ik moest super veel gapen en moe. Daardoor sliep ik wel heel goed en ik voelde me een stuk rustiger. Alleen qua gevoel voelde ik me afgevlakt. Huilen lukte bijna niet meer en als ik iets aan het doen was voelde ik er niet zoveel bij. Soms toch nog paniekaanvallen en vooral nergens zin in.. nu toch maar overstappen naar paroxetine.
24-02-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Ben vandaag naar de huisarts geweest en ze heeft me anti-depressieva voorgeschreven... Nortrilen die heel veel bijwerkingen heeft...Weet nog niet of er zou aan beginnen... Heb erge last van druk op de anus door 'n matje dat ooit is geplaatst... Voor mij hoeft 't leven niet meer als men niet meer kan slapen... Die nortrilen pillen versterken nu zelfs die extreme gedacht[lees meer...]en... Kan nu met niemand overleggen wat ik 't beste kan doen...
22-02-2017

12-02-2017

24-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Kort samengevat: onderdrukt depressiviteit maar je krijgt er veel bijwerkingen voor terug waardoor je je gaat afvragen wat nou erger is.... De afstemming van dosering waren voor mij het verschrikkelijkst! Na een maand merkte ik een verschil qua stabiele (nouja eigenlijk te afgevlakte) stemming. Maar ik bemerkte dat de bijwerkingen die plek begon in te nemen; liever-dood[lees meer...]swensen, afwezig gevoel van liefde/verliefdheid en sexdrive, je niet echt meer 'verbonden' voelen met je lichaam en nog een tal van rare/moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik denk dat deze bijwerkingen het beste passen onder zombie-gedrag. Nu aan de afbouw begonnen omdat ik veel doodswens-gedachten kreeg, daar begon ik me serieuze zorgen over te maken. Ik wil mensen niet afschrikken, maar ik ging door een psychologische HEL nu ik afbouw; onverklaarbare huilbuien, extreme kluizenaarsgedrag, gevoel alsof je emoties in een achtbaan zitten, contact met jezelf nog verder verliezen en ook hier weer moeilijk onder woorden te brengen gevoelens. Ik krijg sterk het idee dat deze medicijn het investeren niet waard is vanwege de bijwerkingen die minstens zo vervelend zijn als depressief zijn zelf. Ja, het werkt. Maar het weegt niet op tegen de bijwerkingen voor mij.
20-11-2016

20-11-2016

Sint Janskruid (hypericum)

In 2001 door schildklierproblemen zeer depressief geworden. Door huisarts is toen paroxetine (anti depressiva) voorgeschreven. Deze hadden ernstig veel bijwerkingen en ik kon ook niet van deze medicatie afkomen. Na eigen onderzoeken op internet ben ik uitgekomen bij Sint Janskruid. In 2010 ben ik afgebouwd van de paroxetine en overgegaan op Arkocaps Sint Janskruid 185mg, 1[lees meer...] capsule per dag. Ik heb mezelf weer helemaal terug, geen bijwerkingen. Ik slik deze capsules nu dus al 5 jaar en ben er helemaal tevreden mee. Ik begrijp niet dat huisartsen bijna altijd met anti depressiva komen terwijl een Sint Janskruid zo goed werkt.
29-10-2016

Sertraline (sertraline)

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1792)
Depressie (1498)
Angst & paniekstoornis (1285)
Hoge bloeddruk (1017)
ADD (497)
Depressiviteit (469)
Astma (415)
Angststoornis (404)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!