Ervaringen met Ballerine

koperhoudend spiraal

02-05-2020 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb 10 jaar gesjoemeld met anticonceptie omdat hormonen niet werkten en de condoom in een relatie te weinig intimiteit gaf. vijf jaar geleden een spiraal laten plaatsen die na een maand uitgestoten bleek te zijn door mijn lijf, dit was toen een mirenaspriaal. Plaatsing was toen al heel moeilijk en de ervaren gynaecoloog had er heel wat moeite mee. Nu gekozen voor hormoo[lees meer...]nvrij (omdat ik last heb van angsten en die verergeren door hormonen) en omdat de ballerine een organische vorm heeft en mogelijk minder kans op uitstoot zou geven. Ik heb een hele heftige eerste ongesteldheid gehad na het plaatsen van de ballerine. Mijn menstruatie kwam een week te vroeg en in belandde in het ziekenhuis met bloedstolsels en een halve liter bloedverlies. De gynaecoloog zei daar dat het wel eens voorkomt en ik bloedstollingsmedicatie kon slikken om deze periode te overbruggen omdat sommige vrouwen eroverheen kwamen en het daarna goed kon gaan en je er dan wel 5 jaar plezier van hebt. Ik heb maar doorgebeten en ben nu echt ontzettend blij, ik heb geen angsten en stress rondom zwangerschap, geen tussentijdse bloedingen, mijn menstruatie is wel wat langer en meer bloed maar echt goed te doen, ze zijn ook niet pijnlijker en ik heb het idee dat mijn lijf eindelijk iets accepteert dat een zwangerschap tegen gaat. De weg erheen kan soms lang en moeizaam zijn maar zet door als de specialist je zegt dat er ook grote positieve kansen zijn!

10-03-2020 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (330)
Na drie jaar te hebben geklooid met de T-Safe spiraal ben ik overgestapt op de ballerine. Les 1: altijd een spiraal laten zetten door de verloskundige en niet door de huisarts. Wat een verademing! Het deed relatief weinig pijn terwijl ik de eerste keer bijna van mijn stokje ging. En dan te bedenken dat ik al twee kinderen heb. Ik was hoopvol dat de ballerine mijn bloedinge[lees meer...]n zou bekorten en verminderen. Vermindert zijn ze wel wat, maar er zit nu totaal geen regelmaat meer in. Het begint een paar dagen met wat oud bloedverlies, heel miniem, dan gaat het over in echt vloeien voor een dag of drie en dan stopt het waarna het na vier dagen niets weer verdergaat. Onnodig te zeggen dat ik hier niet blij mee ben! Ik heb geen pijnlijke krampen meer zoals bij de t-safe, wel een beetje menstruatiepijn maar dat hoort erbij. Verder heb ik al sinds ik de koperspiraal heb, last van bacteriele vaginose. Dat schijnt een bijwerking te zijn. Heel vervelend. Toen ik mijn verhaal wilde plaatsen op de officiele website van de ballerine, werd het doodleuk niet geplaats....het is wel duidelijk dat het daar puur om winstbejag te doen is! Ik weet nu niet goed wat ik zal doen met het spiraal; ik zou hem er het liefst uit laten halen maar wil geen zwangerschap en ik kan niet tegen hormonen. Ik heb weinig keuze.

02-03-2020 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
In augustus 2019 spiraal laten plaatsen. Plaatsing vond ik best meevallen, was 2 minuutjes even wat stekende pijn. Daarna wat bloedverlies. Ik had voor de spiraal een hele regelmatige menstruatie, om de 28 dagen en de duur was 4 a 5 dagen met de eerste dagen wat meer bloedverlies en daarna licht. Na de plaatsing van de spiraal werd ik kort daarop heel heftig ongesteld met[lees meer...] veel bloedverlies. Ik dacht dat is normaal want mijn lichaam moet hieraan wennen. Ik wilde het 3 maanden de tijd geven. Intussen was mijn menstruatie steeds erger, met meer bloedverlies. Ik voelde me onzeker op mijn werk, bang om door te lekken, nam zelfs schone kleding mee naar mijn werk. Als ik uit bed stapte liep ik gelijk leeg, bloed druppelde eruit. Ik werd steeds korter op elkaar ongesteld, gerust na 1,5 a 2 weken weer en dan begon de ellende weer voor min 10 dagen. Daar zaten dan ook geen lichte dagen tussen, nee continue zwaar ongesteld. Na 5 maanden werd het zo erg dat ik 2 maanden lang continue bloed verloor. Ik wist niet eens meer wanneer ik ongesteld was. Doordat ik continue veel bloed verloor had ik geen energie meer, voelde me futloos, duizelig en zelfs zo duizelig dat ik een keer van de trap ben gevallen. Dat was voor mij de druppel dat ik flauw viel op de trap en naar beneden viel. Gelukkig is dit goed afgelopen maar daarna heb ik een afspraak bij de huisarts gemaakt. Die gaf aan dat als ik nu zoveel bloedverlies heb en de menstruaties zwaar zijn het niet eens minder zal gaan worden. Waarschijnlijk kan mijn lichaam niet tegen de koperspiraal dus heb ik besloten om de spiraal te laten verwijderen. Volgende week zal die verwijderd worden en het voelt nu al als een bevrijdingsfestival! Wat een ellende zeg! Ik weet niet wat voor anticonceptie ik nu zal gaan doen, wellicht de Mirena maar daar lees ik ook veel negativiteit over. Anders stap ik over op de Yasmin pil.

17-02-2020 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
Ik had vandaag Ballerine koperspiraal laten plaatsen omdat ik van de pil af bent. En ook van die hormonen af wilt zijn. Ballerine is vrijwel nieuw in 2019 uitgebracht. Hij is erg klein 15mm. Ik moest de koperspiraal meenemen naar de ziekenhuis toe. 1 uur van tevoren had ik wel 2 paracetamols ingenomen. Maar tijdens het zetten deed gruwelijk veel pijn! Het was een hel dat i[lees meer...]n ieder geval. Niet dat ik vrouwen bang wilt maken maar het is gewoon de waarheid. En wees op voorbereid. Ik werd daarna duizelig, misselijk en zelfs bijna flauwgevallen. De arts bood me aan om te gaan liggen. Ongeveer na een 1 uur ging het weer beter. Ik heb wel nog krampen en voel hem zitten. Over paar dagen gaat het vast voorbij. Ik ben benieuwd hoe beschermd hij tegen zwangerschap is.

28-01-2020 | Vrouw | 18
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb in oktober een koperspiraal laten plaatsen. De plaatsing ging prima en ik heb een klein beetje buikkramp gehad. Twee maanden na het plaatsen was nog steeds alles prima. Ik werd gewoon ongesteld volgens mijn cyclus. Tot een paar weken geleden. Ik werd niet meer ongesteld... een paar dagen afgewacht en nog steeds niet ongesteld. Test gehaald en ja hoor zwanger... Naar[lees meer...] de verloskundigenpraktijk gegaan en die zag dat mijn spiraal was weggezakt. Hij zat er nog wel maar niet meer op de plek waar hij zou moeten zitten.

23-01-2020 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
Ik gebruik sinds juni 2019 de Ballerine koperspiraal en ik ben er erg blij mee. Het plaatsen van een spiraal doet bij mij altijd gruwelijk pijn, ongeacht het spiraal. Maar bij de Ballerine plaatsing ebde de pijn direct na plaatsing weg, waar ik bij de andere spiraal een week krom op de bank heb gelegen onder een dekentje. Voor een koperspiraal geeft de Ballerine bij [lees meer...]mij weinig extra klachten, ik ben nu 1 dag langer ongesteld dan normaal. Ik kan de menstruatieperiodes nu ook goed zonder pijnstillers ondergaan, dat lukte bij mijn vorige koperspiraal niet. Hormonale anticonceptie vermijd ik omdat dat aan de haal gaat met wie ik 'ben'. Alle andere spiralen geven klachten omdat ze te groot voor mijn baarmoeder (blijkt maar 2,1 cm breed), maar de Ballerine is dus kleiner en slim vormgegeven waardoor ik de spiraal bijna niet meer voel. Voor mij nu de beste uitkomst. Ik kan het alle vrouwen aanbevelen die: 1. hun 'traditionele' spiraal steeds voelen zitten en voor anticonceptiegemak willen blijven gaan. 2. hormonen bewust vermijden en het daarbij niet erg vinden om iets langer ongesteld te zijn dan normaal

22-01-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Sinds 3 maanden de Ballerine spiraal na ong 14 jaar pil geslikt te hebben. Zetten dit even pijn, geen kinderen gehad, maar was zo voorbij. Eerste menstruatie was heftig, maar dit wordt steeds minder. Fijne anticonceptie zonder hormonen.

15-01-2020 | Vrouw | 18
Trombose
Mijn horrorverhaal over de koperspiraal de ballerine... (zwanger) Ik heb in oktober een koperspiraal laten plaatsen. Was wel bang voor alle horrorverhalen die ik las (buiten de baarmoeder zwanger raken, de heftige ongesteldheid) Ik ben nu 18 en heb ongeveer een jaar de pil gebruikt en was klaar met al die hormonen. Ook heb ik trombose wat niet goed is bij pilgebruik. Het [lees meer...]plaatsen van het spiraaltje ging prima en heb een paar maand nergens last van gehad. Gewoon weer normaal ongesteld niks aan de hand. Tot afgelopen week. Ik werd niet ongesteld.... Onder de douche voelde ik mijn spiraal en ik dacht dit is niet goed. Bleek het dat mijn spiraal was weggezakt en niet meer in de baarmoeder zat. En ja hoor ook nog zwanger... Voor mij nooit meer een spiraal maar liever de pil waarbij ik de controle zelf in handen heb.