medroxyprogesteron parenteraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-09-2022 | Vrouw | 40
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Hallo allemaal , ik zit al mijn hele leven aan de prikpil Mij hoor je niet klagen bij iedere bijwerking of afwijking gaat een nieuwe deur open Ik lijd wel aan slapeloosheid maarja nu kijk ik lekker heel de nacht netflix alle bij werkingen die er naar op staan heb ik wel gehad je kunt er maar gehad hebben of gebben dan heb je ook een je wat Maar ik heb ook nooit een o[lees meer...]f andere reden een kinderwens gehad hoor dat zou kindermishandeling zijn de wereld us al verrot maar we dwalen af Ik ben een zeer tevreden gebruiker hoop dat ik nooit hoef te stopoen

06-08-2022 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
In mei 2022 starte ik met de prikpil, de eerste week verliep vlekkeloos. Maar na die week ging het van kwaad naar erger, ik werd constant ongesteld.. Ik heb het dan echt niet over een beetje bloedverlies, het stopte niet. De dokter stelde dan voor om te wachten totdat de prikpil uitgewerkt was en geen nieuwe spuit meer te zetten.. Maar het is nog steeds niet opgelost. Ik [lees meer...]ben ondertussen 6 kg afgevallen, mijn haren vallen uit en last but not least ik ben totaal uitgeput. Natuurlijk raad ik de prikpil dus zeker niet aan, want de voorbije maanden waren voor mij en mijn lichaam een hel!

27-07-2022 | Vrouw | 54
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Rond mijn menstruatie meestal in het weekend migraine en last van pms veel stemmingswisselingen, ik had een gewone lichte pil Minulet maar toen werd migraine steeds erger ipv 2 dagen 3 dagen uitgeschakeld door migraine Toen ben ik zo rond mijn 30ste aan de deprovera prikpil gegaan. Af en toe spotting en nog heel af en toe migraine geen pms meer. Ik voelde mij een ander men[lees meer...]s. Wel wat libidoverlies en misschien iets aangekomen maar ik had dat er graag voor over doordat het psychisch zoveel beter ging. Zou het weer doen onlangs op 53 jarige leeftijd gestopt cold turkey , de stemmingswisselingen kwamen terug en was helemaal van de kaart. Gelukkig ging dat ivm overgang snel over en nu mijn libido weer terug ook leuk.

24-07-2022 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik had altijd hele erge menstruatie was net 16 en begon met de pil maar dat werkte niet ben toen ik 21 was met de prikpil begonnen in het begin een paar keer beetje bloedverlies al snel van elke 12 weken naar elke 10 weken prikken heb 1 x een staafje geprobeerd in m’n arm en dat na 7 maanden laten verwijderen wat een hel 7 maanden lang bloed en zoveel dat ik bloedarmoede [lees meer...]had en zelfs een ijzer infuus moest erna de prikpil weer terug maar nu is het nog geen 6 weken dat hij geprikt is en heb buikpijn en bloedverlies is het mogelijk dat de prikpil niet meer voldoende is na ruim 20 jaar iets anders is geen optie iemand een optie wat nog te doen

19-06-2022 | Vrouw | 39
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Gebruik de prikpil al zo lang en ik was altijd extreem moe veel extreme hoofdpijn en de artsen gooiden het steeds op stress .Toen stopte ik met de pil en voelde me daarna stuk opgewekter en weer de energie wat te doen en .Nu toch weer de prikpil geprobeerd om te kijken of het nou echt hierdoor komt.En ja hoor het is een verschil van dag en nacht.Ik heb weer een libido [lees meer...]van 0 en ben zo erg moe/lusteloos en opgeblazen.Deze troep wil ik hierna nooit meer .En artsen zijn hier ook zo onwetend in .En ze hadden dit kunnen weten als ik alle verhalen er over lees ,dit is dus een veel voorkomend probleem! Vind dit dan ook erg kwalijk .

11-05-2022 | Vrouw | 17
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben nu bijna 18 en ik gebruik de prikpil nu al ongeveer anderhalf tot 2 jaar. Ik ben sinds het 2e gebruik van de prikpil niet meer ongesteld geweest, en ik heb al bijna 2 jaar geen bloedverlies meer gehad, ik ervaar veel hoofdpijn, en regelmatig ben ik best duizelig. Ik heb het idee dat ik allang weer bloedverlies had moeten krijgen en maak mij zorgen dat het te l[lees meer...]ang duurt of dat het helemaal niet meer gaat gebeuren, zijn er meer mensen met dit soort klachten? Hopelijk is er iemand die mij meer antwoorden kan geven, of dezelfde ervaringen heeft, en dat ik meer duidelijkheid krijg of dit soort klachten normaal zijn.

11-04-2022 | Vrouw | 21
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Op mijn 15e begonnen aan de prikpil, omdat ik een vriend had en de normale pil elke keer vergat. Na de 1e injectie nog wat lichte bloedingen gehad maar na de 3e injectie geen 1 keer ongesteld geweest. Naar mijn idee ideal, niet ongesteld en veilig. Nu ben ik inmiddels 21 en ga uk stoppen met de prikpil puur om de reden dat ik het idee heb dat mijn libido erg laag/weg is. [lees meer...]Voor de rest hele prettige ervaring raad het iedere jonge meid aan.

09-04-2022 | Vrouw | 25
Endometriose
Ik heb 1(!) injectie van de prikpil gebruikt, en door erge hoofdpijn en somberheid besloten geen extra injectie te nemen. Het heeft echter 2( !) jaar geduurd alvorens ik weer een ovulatie had en ongesteld werd. Ik wist dat het wat langer kon duren, maar twee jaar vind ik wel erg lang en ook de gynaecoloog was hiervan geschrokken. Dit is iets om rekening mee te houden als j[lees meer...]e een kinderwens hebt.

27-02-2022 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Sinds mijn 14e gebruik ik de prikpil ondanks ik enorm vele last had van mijn menstruatie (die soms 3weken duurde!), waardoor ik niet deftig kon functioneren (ik moest vaak uit de klas lopen om naar de wc te kunnen waardoor iedereen wist wanneer ik in mijn cyclus zat, of naar huis gaan 'wegens ziekte', zeer gênant! Ook had ik veel slapeloze nachten door de pijn en viel soms[lees meer...] flauw door hevige bloedingen). Mijn oma gaf mij toen Elixir d'Anvers, maar dat was geen optie qua dagelijkse inname. Omdat ik zeer jong was stond mijn moeder erop dat ik de prikpil gebruikte ipv de gewone pil omdat ze dan zeker was dat deze correct werd gebruikt. Zo bespaarden we ook geld want de prikpil krijg ik namelijk gratis van de apotheker, op voorschrift. De prikpil opzich heeft mij enorm geholpen, ik loop al bijna 6 jaar zonder pijn rond én zonder menstruatie. Mijn moodswings zijn volledig weg, heb geen vettig haar meer, hier en daar wel nog eens een klein puistje (prikpil werkt blijkbaar niet tegen acne!) en helaas maar waar wankelt je gewicht wel met een verschil van 2-3 kilo. Ook mijn hoogsensitiviteit is 'verslechterd'. Bij stress heb ik wel last van spotting, maar anders nooit echt bloedingen meer gehad. Mijn grootste zorg was dat ik dacht dat je vruchtbaarheid kon afnemen bij langdurig gebruik van de prikpil, maar klaarblijkelijk heeft dit geen direct verband met elkaar, de vruchtbaarheidsafname is van tijdelijke duur volgens mijn huisarts (best logisch wel). Kortom heeft de prikpil mijn levenskwaliteit enorm verbeterd en kan ik niet meer zonder.

19-02-2022 | Vrouw | 18
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik gebruik dit omdat ik telkens men pil vergat.. al bij al wel tevereden omdat ik zo niets kan vergeten maar.. dag na het zetten word ik zo ziek!! Elke keer opnieuw.. enorm vervelend…

29-01-2022 | Vrouw | 35
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Na de eerste injectie tot aan de tweede injectie 4 kilo aangekomen, ik houd ineens heel veel vocht vast. Mijn huid is slechter geworden( heel erg droog) voornamelijk in mijn gezicht. Derde injectie ook nog genomen weer een kilo erbij. Knoop doorgehakt om te stoppen en de vierde injectie niet te nemen. Ik heb nog een maand voor de vierde injectie en ben ineens ongesteld gew[lees meer...]orden.

20-01-2022 | Vrouw | 22

05-01-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Ik ben 38 jaar en heb 2 kinderen. Ik ben 1x per maand 2 dagen ziek van de menstruatie. Ook is mijn weerstand dan laag en pik sneller een virus op. En word dan sneller ziek. Alle energie ging naar mijn menstruatie. Nu de 2de prikpil gezet. De 1ste wat hoofdpijn en rondom de menstruatie wat trekkingen in mijn buik/baarmoeder. Alsof ik ongesteld moest worden, maar het zet ni[lees meer...]et door. Wat bruinige afscheiding. Maar geen 2 dagen meer ziek en depressief. Ik ben tevrede. Ik weet niet of ik het blijf gebruiken. Wellicht stop ik weer ef om te ervaren of de menstruatie lichter is. En wanneer die weer zwaarder word en regelmatig weer van start ga. Ik doe het voor al om mijn weerstand rond de menstruatie optimaal te houden.

03-01-2022 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik neem deze troep nu al 21 jaar (medicijnen zijn sowieso troep naar mijn idee. 2 jaar heb ik de lichte pil geslikt, 2 jaar de zware. Beide hielden de menstruatie niet meer tegen na 2 jaar. Ik was meer ongesteld dan niet. Dus op de prikpil gegaan. In de eerste jaren nog 1 x een doorbraak bloeding gehad. Ik ben nu 10tallen jaren ernstig chronisch ziek. Dus sombere geda[lees meer...]chten zijn normaal. Pluspunt voor mij is geen libido (0!!) Maar dat kan ook mijn ziekte zijn. Helaas willen artsen het zaakje er niet uit halen want tja poen hè. En aangezien deze menstruatie echt heel smerig vind, maken de bijwerkingen mij niet uit. Dus helaas moet ik blijven nemen en hopen dat mijn chronische ziekte niet mede mogelijk werd gemaakt door pfizer. Dus ben benieuwd of er meer mensen met invaliderende ziekte kampen misschien door dit middel? Ben nog geen review tegen gekomen. Ps: gewichtstoename nooit last van gehad door de prikpil, dat heb je bij elke pil, bij de eerste lichte pil kwam ik 10 kilo aan. Hoort volgens mij gewoon bij elke pil

18-12-2021 | Vrouw | 30
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
3 weken geleden laten zetten. Een dag of twee voor mijn cyclus had moeten beginnen. De cyclus kwam pas 2 weken later en is heel licht. Duurt overigens wel lang, zo'n week is nu voorbij en ik heb nog steeds een beetje (donkerrood) bloedverlies. Overall, zeer tevreden, ik ben waarschijnlijk een van de weinige die (tot nu toe) geen gewichtstoename heeft ervaren. Juist gewich[lees meer...]tsafname; van 63.5kg naar 61.5kg. Mijn eet- en sportpatroon is niet veranderd. Ontzettend fijn ook om er maar eens in de 3 maanden aan te hoeven denken. De prik heeft tevens voor geen enkele spiergevoeligheid gezorgd, ik kon mijn arm nog op de volledige sterkte bewegen! Ben erg benieuwd of er zich (onprettige) bijwerkingen voordoen in de loop van de komende periode, zo niet, zal ik 'm zeker opnieuw laten zetten!

11-11-2021 | Vrouw | 51
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Vanaf begin af aan geen problemen mee menstruatie is er niet meer wat ik aan de ene kant wel fijn vind dat gesmeer niet meer te hebben

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (594) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum