levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

07-02-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vind dat vele erg overdrijven over de spiraal. Ik heb vanaf mijn 16de tot 20ste aan de pil gezeten en nu een jaar de kyleena spiraal. Het laten zetten was verschrikkelijk maar wel te doen. Je moet je niet hierdoor laten ontmoedigen. de dag zelf heb ik goed uitgerust en de dag erna ben ik gewoon gaan werken met paracetemollen. Vanaf het moment dat ik stopte met de pil wa[lees meer...]s ik al een stuk gelukkiger met mezelf. de pil was voor mij echt rotzooi. Nu een jaar verder ben ik mega tevreden over de spiraal. Ik voel mij goed en energiek. Het is voor mij zoveel beter dan de pil. Het enigste nadeel is dat ik nu wel last heb gekregen van acne op mijn gezicht en boven rug. Eerlijk gezegd accepteer ik het want ik heb het 4 jaar lang onderdrukt gehouden met de pil. Als je intensief je gezicht goed verzorgt met producten van paula's choice dan komt het allemaal goed. Laat je lichaam wennen aan de spiraal en geef niet gelijk op. Acne is vervelend maar nu in deze lockdown boeid het toch niet en heb je de tijd om een nieuwe routine te creeeren voor je lichaam. Verder merk ik met de maanden dat mijn lichaam steeds meer went en dat ik blij ben van de pil af te zijn. Ik ben ook een paar kilo afgevallen en heb geen trek meer ongezonde troep. Mijn mentale gesteldheid is een stuk beter en daar deed ik het als danser ook deels voor.

07-02-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen zelf viel echt enorm mee. Het ging heel snel en ja het voelde niet prettig, maar dat is zo over. De bijwerkingen daar kijk ik nu nog over heen, je lichaam heeft gewoon tijd nodig om aan de hormonen gewend te raken. Ik geef het dus 3 maanden en als het dan niet verbeterd is, dan kijk ik naar een ander anticonceptiemiddel. Maar overal ben ik wel tevreden.

23-01-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Normaal gesproken plaats ik nooit een review. Echter vind ik het in dit geval wel belangrijk. Voor het plaatsen van mijn Kyleena spiraal heb ik een aantal ervaringen doorgenomen waar ik zacht uitgedrukt zenuwen van kreeg en twijfelde of ik nog wel wilde. Met veel zenuwen zat ik dan ook bij de huisarts, maar het plaatsen van het spiraal viel echt mee. Van te voren had ik pa[lees meer...]racetemol en aleve fenimax imgenomen. Je voelt drie nare steken waarbij je even rustig moet doorademen en dan is hij gezet. De dag zelf wel wat last gehad van krampen, maar met paracetemol en een kruik was dit prima te doen.

19-01-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu 4 weken geleden mijn spiraal laten zetten. Het laten zetten van de spiraal viel ontzettend mee, ik heb van te voren een ibuprofen ingenomen op aanraden van de huisarts. Tijdens het zetten van de spiraal voel je 3 korte 'nare' steken, maar daarna is dat geheel weg (althans, dit was bij mij het geval). De dag zelf heb ik ook geen tot nauwelijks last gehad van klach[lees meer...]ten. De eerste dagen heb ik (preventief) paracetalmol 500 mg ingenomen omdat dit werd aangeraden door de huisarts. Na 3-4 dagen kreeg ik echter wel last van buikkrampen, deze waren wel redelijk hevig, maar met een ibuprofen en een kruikje of dergelijke prima te verdragen. Dit heeft 2 -3 dagen aangehouden, geen pretje, dit was gelukkig maar van korte duur. Het enige wat ik persoonlijk naar vind, is dat ik nu ca. 4 weken 'ongesteld' ben. het bloedverlies is absoluut niet hevig, maar toch is het wel wat vervelend. Verder raadt ik de kyleena spiraal (tot nu toe) aan.

17-01-2021 | Vrouw | 23
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Bij het inzetten van de kylenaa schreeuwde ik het uit van de pijn. Na de tijd tot op heden, kon ik geen zit houding aannemen. Ik heb hem nu sinds september en al een aantal keren naar de huisarts geweest. Aankomende woensdag heb ik weer een afspraak over: hoe nu verder? Ik wil dat ze het eruit halen. In het verleden heb ik van alles geprobeerd: de pil 20, 30, 50 en de 3f[lees meer...]asen pil gehad. Ook twee keer de implanon gehad. Die beviel me de eerste 3 jaar heel goed, maar toen de nieuwe gezet werd kreeg ik heftige bijwerkingsklachten.

12-01-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsen ging zeer vlot en pijnloos, binnen de 5 minuten klaar. De dag zelf had ik krampen maar die gingen snel over. Laat je niet bang maken door negatieve reacties, ieder lichaam reageert anders. Ik had veel stress bij de plaatsing maar was nergens voor nodig!

08-01-2021 | Vrouw | 25
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Nooit geen kyleena meer ik heb deze laten plaatsen na mijn abortus, en ik raad deze niet aan!! 1 jaar nu de kyleena ik laat hem verwijderen ! Enorm veel krampen belemmerd zelfs mijn werk!!!!

03-01-2021 | Vrouw | 19
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst heb ik 2 jaar een implanon gehad, hiervoor had ik ook een implanon gehad en was ik zeer tevreden mee. Bij de tweede kreeg ik veel acne en merkte ik dat ik niet mezelf meer was. Toen ben ik bij de Kyleena spiriaal gekomen. Het was bij mij lastig te plaatsten en was geen pretje, hierna na de plaatsing veel last gehad blaasontsteking hoofdpijn rugpijn en ik was super em[lees meer...]otioneel. ook een opgeblazen buik en gewichtstoename dat lag natuurlijk aan mezelf maar ik had veel eetbuien hierdoor.

27-12-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb helemaal zelfde bijwerking als u en u na dat u de spiraal hebt verwijderd bent terug norlaal en na hoe lang?

09-12-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu bijna een jaar de kyleena spiraal. Het plaatsen wat prima, niet prettig maar binnen 10 minuten voorbij. De maanden daarna ervoer ik regelmatig hevige buikkrampen en werd ik ongesteld op sporadische momenten. Nu is dat gelukkig wel voorbij. Want mij het meeste tegenzit is dat ik elke dag een nieuwe pukkel krijg, voorheen had ik dit bijna nooit. Het zijn letter[lees meer...]lijk vulkanen op mijn gezicht, echt vreselijk. (Ik maak ‘sochtends en ‘savonds mijn gezicht schoon) Het is een ideaal ding, maar deze bijwerking vind ik echt heel vervelend.

07-12-2020 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu bijna 2 jaar het Kyleena spiraal. Het plaatsen viel mee, daarna wel een paar weken licht bloedverlies gehad. Maar daarna begonnen mijn psychische klachten, had last van paniekaanvallen, hyperventilatie en depressieve gedachten. Ik dacht dat het aan iets anders lag. Daarna had ik namelijk een periode waarin het redelijk goed ging. Maar na een paar maanden kreeg ik[lees meer...] weer hevige buikpijn, veel bloedverlies en mijn depressieve klachten begonnen weer. Toen pas ging ik de bijsluiter lezen en ervaringen en kwam erachter dat veel vrouwen ook deze bijwerkingen ervaren. Heb gelijk een afspraak gemaakt om de spiraal te verwijderen.

06-12-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
hallo, ik wil toch even mijn verhaal hier kwijt over kyleena spiraal, ik ben 23 jaar en heb al sinds mijn 17 spiraal moeten plaatsen wegens enorme bloedingen tijdens mijn menstruatie.. eerst hadk mirena spiraal daar hebk zeker geen commentaar op! maar nu sinds juli hebk die kyleena spiraal en heb niet anders dan klachten om de maand hevige buikpijn en veel bloedingen ertus[lees meer...]sen door.. nu sinds vrijdag hebk de vroegdienst gehad had helemaal geen last wel wat hevige krampen maar twas leefbaar ik was bij mijn vriend en kreeg echt hevige opstoten niet normaal. terwijl ik goed tegen buikpijn kan maar nu was het echt extreem.. op vraag van me vriend naar spoed geweest en alles was goed me bloed/urine alleen de volgende dag controle gynaeco tijdens de controle ‘s ochtends was mijn kyleena spiraal 2,7 cm gezakt in mijn baarmoeder... ik kon gewoon zwanger geraakt worden zijn.. dus bij deze mensen neem aub geen kyleenaspiraal!!

24-11-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Sinds het plaatsen van de Kyleena heb ik maandelijks heftige migraine aanvallen waarbij ik mijn zicht deels verlies. Hiervoor had ik de Mirena spiraal. Toen nergens last van gehad.

17-11-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de Kyleena spiraal laten plaatsen. In het begin veel buikpijn en spotting gehad, maar dit hield na een aantal weken op. Daarna ben ik een paar maanden klachtloos geweest. Na ongeveer een jaar na plaatsing begonnen de klachten weer. Het begon met elke week buikpijn. Dit werd op een gegeven moment om de drie dagen, en de laatste weken z[lees meer...]elfs elke dag. Het waren intense buikkrampen, een paar uur per dag. Alsof mijn lichaam de spiraal eruit wilde hebben. Ik besloot het al die tijd nog even aan te kijken maar ik heb hem uiteindelijk toch laten verwijderen omdat ik het niet meer trok. Mijn huisarts vertelde dat er enorm veel klachten binnenkomen over dit spiraal, en dat hij hem zelfs hierdoor niet meer plaatst. Ook zwangerschappen komen voor bij vrouwen met de Kyleena spiraal. Er is weinig te vinden op internet over dit spiraaltje. Ik wil alle vrouwen die dit lezen waarschuwen: neem dit spiraaltje niet. Als je een hormoonspiraal wil, neem dan de Mirena. Praat erover met je huisarts of gynaecoloog. Mensen, inclusief ik, vertrouwen de Kyleena niet en ik vind dan ook dat hier onderzoek naar gedaan moet worden, of in ieder geval dat hij voorlopig niet meer geplaatst mag worden. Want persoonlijk vind ik dit een ernstige zaak.

16-11-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Zetten ging goed. Weinig pijn maar had wel al twee kinderen gekregen. Helaas is daar al het positieve mee gezegd. Veel stemmingswisselingen. Ook ben ik maandelijks evengoed ongesteld, vaak rond de 15 a 20 dagen matig achter elkaar. Heel vervelend.

10-11-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik had hiervoor de pil, maar vanwege de vele vooral psychische klachten, wilde ik een spiraal met weinig hormonen. Zo ben ik bij de Kyleena gekomen. Het zetten was erg pijnlijk, maar dat was te verwachten. Het was zo weer voorbij. De eerste paar maanden nog wel wat ongesteldheidsklachten gehad zoals hoofdpijn en buikkramp. Nu 1,5 jaar verder ben ik erg tevreden. Mijn libid[lees meer...]o is terug van weggeweest, ik heb veel meer energie en minder last van stemmingswisselingen ook heb ik geen migraine aanvallen meer die ik voorheen met de pil wel had. Afentoe rondom je cyclus nog wat ongesteldheidklachten en afentoe licht bloedverlies maar verder zeer tevreden. Maar 1 groot nadeel... wat waarschijnlijk komt door het stoppen met de pil... Ik heb erge Acné gekregen... Dat is wel erg jammer.

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum