levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

28-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na nu bijna 3 jaar kyleena spiraal te hebben ben ik niet zwanger geworden. Wel wat last van bijwerkingen. Nog altijd depressiever dan voor Kyleena. Ook nog altijd onregelmatige menstruatie cyclus, soms wel maandelijks, soms drie/vier maanden niet dan een maand lang wel. Nu lijkt het weer maandelijks. Verder moe, vaak emotioneler en wat meer acne. Ook hele nare scherpe ste[lees meer...]ken gehad, een tijd lang zo nu en dan. Toen ook naar huisarts gegaan maar spiraal zat goed. Hoofdzakelijk door terugkomende/ aanhoudende depressieve stemming nog steeds momenten dat ik het er toch echt uit wil laten halen. Maar wat voor anticonceptie dan? Dus daarom toch maar wel Kyleena.

10-06-2020 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst koper spiraal gehad, door onbekende klachten deze laten verwijderen. Omdat dit niet de veroorzaker was de kyleena gepakt omdat ik met koper spiraal vaak zo'n 10dg een bloeding had binnen een cyclus van 28dg, dus zo'n dikke 2wk geen bloeding en verder wel. Bij kyleena ervaar ik meer klachten aan mijn lijf. Ze zijn niet structureel, dus het komt zoals het komt en duu[lees meer...]rt zolang het duurt, maar ik voel me er lichamelijk niet prettig door. Waarom dan niet verwijderen? Het plaatsen deed ontzettend veel pijn en ik wil iets met zo min mogelijk hormonen. Een nieuwe koper spiraal betekent alweer zoveel pijn, daar kijk ik erg tegenop. Verder is er namelijk niets zonder hormonen.

09-06-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in oktober 2019 een kyleena spiraaltje laten zetten. Ik gebruikte al enkele jaren geen anticonceptie meer omdat de pil voor mij niet de oplossing was. De plaatsing was enorm pijnlijk. De eerste dagen na de plaatsing heb ik veel buikpijn gehad. Nadien verminderde het wel een beetje maar ik heb tot 2 maand continu steken in mijn buik gehad en zeurende pijn alsof je uw[lees meer...] eerste dag van de menstruatie hebt. Mijn regels bleven wel regelmatig maar duurde langer. Ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder en is de buikpijn bijna verdwenen. Ik wachtte af met hoop dat de klachten zouden verminderen maar nu is mijn menstruatie onregelmatig, ik heb ongeveer 2 weken mijn regels en dan 2 weken niet mijn regels. Sinds vandaag heb ik bloedproppen als ik naar de wc ga. Heeft iemand dit ook gehad? Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om dit misschien er terug uit te halen want ik voel me echt niet goed. Als jullie me tips kunnen geven, dan hoor ik het graag

30-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Circa 1,5 jr geleden, na 2 zwangerschappen, gekozen voor Kyleena vanwege lage dosering hormonen. Plaatsen ging perfect, weinig gevoeld & het eerste half jaar ook prima. Echter bleven mijn zwangerschapsklachten al lage rugpijn/bekkenpijn zeer sterk aanwezig/kwamen terug en daarbij kreeg ik steeds langer wordende menstruaties (plm 2 weken) met bijbehorende klachten. Na ruim [lees meer...]8 maanden maar eens laten controleren of alles goed zat; ja dat was het geval. Er speelden toen ook andere dingen in mijn leven waaraan ik de evt klachten icm stress/onzekerheid/angsten wellicht kon verklaren. Nu na 1,5 jaar alles in rustiger vaarwater maar klachten nemen eigenlijk alleen maar toe. Besloten om te laten verwijderen; vrijwel pijnloos en nu direct al mn eerste menstruatie met minder pijn... Benieuwd naar het verdere verloop.

16-05-2020 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Ik heb kyleena anderhalf jaar geleden laten plaatsen ivm buikpijn en heftige menstruaties. De pil was voor mij geen optie, omdat ik daar somber van werd. Het plaatsen zelf was erg pijnlijk, en nog 2 maanden daarna heftige buikpijn gehad en elke dag pijnstilling genomen gedurende die periode. Daarna ging het beter, maar tijdens menstruaties had ik stekende pijn in mijn b[lees meer...]ekken, wat ik eerst niet had. Daarnaast had ik ook veel last van acné op mijn rug. In de periode na de spiraal kreeg ik vaak van vrienden en familie te horen dat ik vaak negatief was en ik voelde me ook erg somber. Ik dacht dat het aan mezelf lag, had het druk met studie. Totdat ik na anderhalf jaar spiraal toch maar ging laten controleren of de spiraal goed zat vanwege de stekende pijnen, dat was niet zo. Dus hij is er toen uitgehaald. Daarna voelde het alsof er een donkere wolk was verdwenen, ik kon weer veel beter relatieveren en alles was een stuk lichter. Ook mijn familie en vrienden viel het op dat ik een stuk vrolijker was . Ik denk niet dat dat toeval is, want het is precies met het zetten van de spiraal dat ik somber werd en met het verwijderen dat ik weer vrolijker was. Mijn acné is ook een stuk minder. Voor mij nooit meer de hormoonspiraal.

09-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Afschuwelijk, nooit meer! Heb nu twee jaar de Kyleena. Deze week gaat hij er uit. Zetten was pijnloos en geen napijn, maar daarna hels. Elke maand het gevoel alsof mijn lichaam het ding er uit wil werken. Mijn depressieve en opgejaagde periodes worden tot de menstruatie begint, steeds langer. Eerst een of twee dagen daarvoor, nu bijna de week na mijn menstruatie weer. Eige[lees meer...]nlijk voel ik me maar 1 week geestelijk goed. Ik scheer me een ongeluk. Heb veel buikkrampen, bruinverlies en steken in mijn buik. Puisten om mijn billen en voorhoofd. Onverklaarbaar veel rugpijn. Ben tussendoor voor een echo geweest, alles leek goed. Nou, het maakt mij niet uit of hij goed zit, hij gaat er uit.

07-05-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Voor 1,5 jaar heb ik de kyleena met grote tevredenheid gebruikt. De plaatsing was niet prettig maar zeker ook niet verschrikkelijk en was zo gedaan. Vervolgens voor 3 tot 5 maanden licht bloedverlies gehad, denk hierbij aan hoogstens een inlegkruisje gebruiken of ermee leven dat een onderbroek soms een vlekje heeft. Ik merkte af en toe nog hormoonschommelingen, maar vele[lees meer...] malen minder dan voorheen (met een natuurlijke cyclus). Al met al tevreden. Helaas had ik de grote pech dat ik alsnog zwanger ben geworden. Deze kon, door de kylena, zich niet vestigen in mijn baarmoeder waardoor deze in één van mijn eileiders is gaan groeien. Zonder dat ik dat wist. Op een dag hierdoor hele heftige buikpijn gekregen vanwege de inwendige bloedingen door het openscheuren van de eileider. Met spoed geopereerd en leef nu verder met één eileider minder. Geen van de artsen had dit ooit eerder meegemaakt bij een goed geplaatste spiraal. Maar het is dus mogelijk. Er zit een klein risico aan maar verder altijd heel tevreden geweest.

05-05-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
hoi, ben ik weer. ik zit nu in de 3e mnd van mijn kyleena. eigenlijk heb ik praktisch geen bijwerkingen meer. ik voel me happy en stabiel etc een alleen heb ik de 1e en 2e menstruatie gehad. de 2e al met minder bloedverlies. En bij de 3e heb ik wel de krampjes en dingen gehad, soms missch iets erger als toen ik nog aan de pil was. Maar geen bloedverlies meer. [lees meer...] Wel begon ik in die week ook wat last te krijgen van pijnlijke gespannen borsten, maar dat nam na 2 week weer af. Ze zijn alleen nog wat gevoeliger als vroeger als ik er op druk.. en t lijkt of ze zelfs iets gegroeid zijn haha dat vind ik wel bijzonder op mijn 40e. Verder heel af en toe nog eens een licht krampje in mijn buik net als ik t begin, maar niet meer zo erg (wat me toen ook al heel erg mee viel hoor) als toen. Nou verder maar afwachten qua bloedingen. Ik vind dit wel fijn eigenlijk geen bloedingen meer 😊

24-04-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vond het heel vervelend om elke dag op gezette tijden de pil te moeten nemen; wat dat betreft is een spiraal ideaal. Maar de bijwerkingen zijn bij mij heftig; ik heb sinds ik hem heb last gehad van vlagen van (onverklaarbare) hevige pijnscheuten rondom m'n baarmoeder. Ik heb het een jaar vol gehouden in de hoop dat het zou verminderen, maar dat is niet gebeurd. De pijn [lees meer...]trekt zelfs naar m'n benen en voeten en lijkt op zenuwpijn. Het zijn 'steken' die een paar keer per week voorkomen en veel heftiger zijn dan reguliere menstruatiepijn. Verder heb ik ook een vrij duidelijke relatie ontdekt met toegenomen acne. Hij gaat er binnenkort eindelijk uit.

17-04-2020 | Vrouw | 28

04-04-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na 8 jaar aan de pil te hebben gezeten wilde ik iets anders met minder hormonen. Ik besloot de kyleena te nemen omdat deze minder hormonen had dan de myreena en een kleinere maat had. Het inzetten was niet prettig maar geen horror. Ik heb soms wat krampen maar ook geen horror. Wat mij een reden geeft om het weer te verwijderen is omdat ik last heb van acne. Geen heftige a[lees meer...]cne baard maar wel constant last van puistjes. Ze komen en gaan. Ik ben 25 en wil geen huid van een 15 jarige. Misschien heeft het te maken met het stoppen van de pil, misschien heeft het te maken met de spiraal, ik weet het niet maar ik ga 'm toch laten verwijderen zodat ik het kan uitsluiten. Ik draag de kyleena nu 12maanden.

31-03-2020 | Vrouw | 41
levonorgestrel (19,5mg)
hallo vrouw, 16 jaar. Dat na t plaatsen het (donkere) bloed verlies langer aan houd is normaal hoor, tenminste ik ben het vaker tegen gekomen hier. Dit als je de eerdere reacties terug gaat lezen. dus maak je geen zorgen :)

29-03-2020 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?

27-03-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Het inbrengen van de spiraal is uiteraard niet prettig. Mijzelf voorbereid door 24 uur van te voren een spiegel paracetamol 4x dgs 500mg op te bouwen. De eendenbek is niet comfortabel. Het inbrengen was echter binnen een minuut gebeurd en viel alles mee. In het begin heeft mijn baarmoeder iets gekrampt, maar dit was niet te vergelijken met mijn “normale” menstruatiepijnen [lees meer...]die ik voorheen had. In het begin regelmatig gecontroleerd of de draadjes nog voelbaar waren, deze zijn een tijdje voelbaar geweest maar waren dit na enkele weken niet meer. Heb mij netjes aan de voorschriften van de huisarts gehouden en heb ook nacontrole gehad. De draadjes van het spiraal waren netjes om de baarmoedermond gekruld. Ik heb het kyleena spiraal nu ongeveer een jaar. Ik word nog wel regelmatig ongesteld. Mijn menstruatie is echter NIETS vergeleken met wat het voorheen was. Voorheen had ik enorme last van mijn hormonen, dit begon al 2 weken voordat mijn menstruatie begon. Zo ook de fysieke klachten, hoofdpijnen, misselijk, krampen, rugpijn, vermoeidheid. Dit alles ervaar ik nu in MINIMALE mate. De hormonale buien zijn sporadisch, van korte duur en kan ik koppelen aan mijn menstruatie. De fysieke klachten zijn minimaal aanwezig en ook is mijn vloed minimaal. Tot op heden nog niet zwanger geraakt, dus ik ben door alles zeer gebaat bij dit product. Heel erg tevreden en kan dit iedereen aanraden.

16-03-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Met het zetten van de spiraal had ik geen enkel probleem voelde wel even een kramp tijdens het zetten, maar half uur later stond ik weer op de werkvloer zonder enige problemen. Mijn 1ste menstruatie begon nadat die er een maand in zat, mijn menstruatie krampen waren erger dan voordat ik mijn spiraal had. 1 keer was het zo erg dat ik ziek naar huis moest omdat ik niet meer [lees meer...]normaal mijn werk kon doen. Nu zit mijn spiraal er 7 maanden in en heb ik nog altijd last van heftige menstruatie krampen waar ik niet mee aan het werk kan, de bloedingen zijn gelijk gebleven maar ze houden wel langer aan. Ook heb ik meer last van Witte afscheiding.Ik hoor van de mensen om mij heen dat sinds ik mijn spiraal heb agressiever ben gaan reageren op situaties, ik krijg regel matig te horen dat ik een ander mens ben geworden sinds ik mijn spiraal heb. En twijfel nu of ik hem nog moet laten zitten of er toch uit laat halen.

09-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een hele positieve ervaring. Een half jaar na de geboorte van mijn dochter de spiraal laten plaatsen op de 2e dag van menstruatie. Ik heb helemaal nergens last van gehad, geen pijn, geen kramp, geen naar gevoel. Ook vantevoren niks ingenomen tegen de pijn, gewoon goed gegeten, niks speciaals. De spiraal was geplaatst door een specialiste van mijn verloskundigenpra[lees meer...]ktijk, die ik ook tijdens zwangerschap en in de kraamweek heb gezien en gesproken, dus ook dat hielp mee tegen eventuele spanning. Heel erg tevreden over de Kyleena, heb deze nu een jaar en mijn menstruatie is nagenoeg verdwenen. Rondom menstruatie tijd krijg ik wel last van acne, iets wat ik voorheen ook had,maar dat is ook zo weer weg.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum