levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-11-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Sinds het plaatsen van de Kyleena heb ik maandelijks heftige migraine aanvallen waarbij ik mijn zicht deels verlies. Hiervoor had ik de Mirena spiraal. Toen nergens last van gehad.

17-11-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de Kyleena spiraal laten plaatsen. In het begin veel buikpijn en spotting gehad, maar dit hield na een aantal weken op. Daarna ben ik een paar maanden klachtloos geweest. Na ongeveer een jaar na plaatsing begonnen de klachten weer. Het begon met elke week buikpijn. Dit werd op een gegeven moment om de drie dagen, en de laatste weken z[lees meer...]elfs elke dag. Het waren intense buikkrampen, een paar uur per dag. Alsof mijn lichaam de spiraal eruit wilde hebben. Ik besloot het al die tijd nog even aan te kijken maar ik heb hem uiteindelijk toch laten verwijderen omdat ik het niet meer trok. Mijn huisarts vertelde dat er enorm veel klachten binnenkomen over dit spiraal, en dat hij hem zelfs hierdoor niet meer plaatst. Ook zwangerschappen komen voor bij vrouwen met de Kyleena spiraal. Er is weinig te vinden op internet over dit spiraaltje. Ik wil alle vrouwen die dit lezen waarschuwen: neem dit spiraaltje niet. Als je een hormoonspiraal wil, neem dan de Mirena. Praat erover met je huisarts of gynaecoloog. Mensen, inclusief ik, vertrouwen de Kyleena niet en ik vind dan ook dat hier onderzoek naar gedaan moet worden, of in ieder geval dat hij voorlopig niet meer geplaatst mag worden. Want persoonlijk vind ik dit een ernstige zaak.

16-11-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Zetten ging goed. Weinig pijn maar had wel al twee kinderen gekregen. Helaas is daar al het positieve mee gezegd. Veel stemmingswisselingen. Ook ben ik maandelijks evengoed ongesteld, vaak rond de 15 a 20 dagen matig achter elkaar. Heel vervelend.

10-11-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik had hiervoor de pil, maar vanwege de vele vooral psychische klachten, wilde ik een spiraal met weinig hormonen. Zo ben ik bij de Kyleena gekomen. Het zetten was erg pijnlijk, maar dat was te verwachten. Het was zo weer voorbij. De eerste paar maanden nog wel wat ongesteldheidsklachten gehad zoals hoofdpijn en buikkramp. Nu 1,5 jaar verder ben ik erg tevreden. Mijn libid[lees meer...]o is terug van weggeweest, ik heb veel meer energie en minder last van stemmingswisselingen ook heb ik geen migraine aanvallen meer die ik voorheen met de pil wel had. Afentoe rondom je cyclus nog wat ongesteldheidklachten en afentoe licht bloedverlies maar verder zeer tevreden. Maar 1 groot nadeel... wat waarschijnlijk komt door het stoppen met de pil... Ik heb erge Acné gekregen... Dat is wel erg jammer.

03-11-2020 | Vrouw | 19
Trombose
Na 4 jaar gebruiker van de Nuvaring te zijn geweest ( waar ik uiterst tevreden over was ) noodgedwongen overmoeten stappen op de Kyleena spriaal vanwege heftige tromboses. Het zetten was even pijnlijk maar dat was me ook vertelt dat dat als minder prettig ervaren ging worden. Daarna de volle 4 maanden dagelijks last gehad van buikkrampen maar ook dat was me verteld dat d[lees meer...]at een bijwerking is. Mijn menstruatie was na 1 maand al fors afgenomen. Nu inmiddels na een jaar helemaal geen bloedverlies meer. Echter ervaar ik wel 2x meer pijn tijdens de dagen dat ik eigenlijk ongesteld zou moeten zijn of zou moeten ovuleren. Ik had altijd al hevige menstruatiekrampen maar dat is nu dus erger terwijl ik geen bloedverlies heb. Ik probeer het maar een keer hier te delen op de hoop dat er meerdere zijn die dit ervaren. Ik kan hier namelijk niks over vinden op internet en op forums zijn er ook weinig dergelijke klachten.

29-10-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
In eerste instantie was ik blij met de kyleena spiraal. Los van wat buikpijn was ik zeker tevreden. Echter, na een aantal maanden kreeg ik constant last van blaasontstekingen. Bijna elke maand liep ik wel een week met een blaasontsteking. Dit is natuurlijk helemaal niet fijn. Na 8 maanden ongeveer viel het me op dat ik minder blij was, ontzettend kon doormalen over dingen,[lees meer...] door het minste en geringste in de stress schoot en ontzettend was aangekomen. Dit was er echt een beetje ingeslopen. In eerste instantie dacht ik: dit kan door heel veel dingen komen. Tot ik van een vriendin hoorde dat zij een ballerine spiraal had. Dit is een koperspiraal zonder hormonen. Ik ben 4 weken geleden overgestapt en ik kan je vertellen: wat een verademing. Geen buikpijn, ik ben afgevallen, en ik herken mezelf weer terug! Voor iedereen is dit anders natuurlijk maar voor mij absoluut geen hormonen meer!

25-10-2020 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Na 3 jaar een koperspiraal te hebben gehad (omdat ik liever geen hormonen wil), toch overgestapt naar een Kyleena. De koper spiraal was het eerste jaar prima, op heftige ongesteldheidsklachten na. Maar sinds 11 maanden continu bloedverlies, zo erg dat ik meerdere keren per dag mijn tampon moest verschonen omdat het zo veel bloed was. Nu sinds een kleine week mijn kylee[lees meer...]na spiraal. Ik heb alleen de eerste dag wat bloedverlies gehad. Het plaatsen van de Kyleena spiraal was ook niks vergeleken met het zetten van de koperspiraal. Nu wel last van afscheiding, maar ik denk dat dit met een aantal dagen/weken wel weer weg zal gaan. Tot nu toe erg tevreden.

24-10-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb helemaal hetzelfde! Hopelijk verminderen deze klachten

19-10-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben tevreden over dit spiraal. Het zetten is niet prettig, maar dat ben je snel vergeten. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, in het begin lichte hoofdpijn, maar kan dit niet direct relateren aan het spiraaltje. De eerste maand nog een kleine bloeding en daarna helemaal vrij. Geen buikpijn meer of andere ongemakken! Ben er heel blij mee.

14-10-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb drie maanden geleden de kylenaa genomen na twee zwangerschappen. Ik had direct zeer veel bijwerkingen. In het begin had ik dagelijks buikkrampen. Dit is na ongeveer 6 weken minder geworden. Verder had ik als bijwerkingen continu bloedverlies (bruin/vocht), haaruitval, extreme vermoeidheid, depressieve gevoelens, heftige buikkrampen, rugpijn, opgejaagd gevoel, slecht[lees meer...] slapen, nachtmerries, onrust, migraine voor ongesteldheid, vermoeide spieren en stinkend zweet. Ik twijfelde continu of dit aan de spiraal lag en merkte dat de bijwerkingen er langzaam inslopen. Ik had het gevoel dat ik mij aanstelde. Ik heb nu de spiraal nu enkele dagen laten verwijderen en ik voel mij direct zoveel beter. Voor mij was deze spiraal dus echt geen succes en ik had het gevoel dat mijn lichaam continu reageerde op dit vreemde voorwerp in mijn baarmoeder. Ik raad iedereen aan om kritisch te blijven op de bijwerken en niet maar af te wachten. Voor je het weet zijn er allemaal bijwerkingen die je niet meer relateert aan de spiraal.

13-10-2020 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vind het belangrijk om mijn ervaring te delen aangezien de mensen die klachten hebben vaker het internet opzoeken dan mensen die tevreden zijn. De forums stonden vol met klachten over het spiraaltje met slechts enkele positieve ervaringen. Het plaatsen was kort pijnlijk, dat moet ik toegeven. Ookal varieert dat ook per persoon. Het is belangrijk dat je de eerste week ru[lees meer...]stiger aandoet maar je kan wel gewoon naar werk of school. Ik heb in de eerste week wel buikkramp ervaren maar met een ibuprofen duurde dat ook niet lang. Ik heb na plaatsing wat lichte bloeding gehad maar dat hield ook niet lang aan. Je voelt er na de beginperiode niks van en het is super gemakkelijk. Ik hoef niet elke dag te denken aan het innemen van een pil. Mijn vriend vind het ook heel gemakkelijk. Als je beide weet dat je soa vrij bent hoef je geen condooms te gebruiken tenzij je dat fijn vind maar wij prefereren zonder dus dan is het helemaal gemakkelijk. Ik zou het zeker aanraden.

09-10-2020 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
De Kyleena spiraal plaatsen ging makkelijk. Ik hoopte minder last te hebben van de hormonen dan bij de vorige anticonceptiemiddelen. Helaas een paar dagen erna last van moeheid, extreme misselijkheid, slechte huid, gevoel van opgezet gezicht, onrust, niet goed kunnen slapen, je hart snel voelen bonken. Ik voelde me ook al snel erg depressief worden. Ik had geen plezier mee[lees meer...]r, kon me niet concentreren, was erg moe en het voelde alsof er een sluier van duisternis was gevallen. Al met al erg veel nare bijwerkingen, waardoor ik het niet nog langer wilde aankijken. Hij moest er uit.

29-09-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik op mijn 16e een Mirena spiraal liet plaatsen, omdat ik niet tegen de pil bleek te kunnen, werd ik al vrij snel niet meer ongesteld. 5 jaar later was het tijd voor vervanging en bood mijn huisarts mij de Kyleena spiraal aan. Ik ben nog nooit zwanger geweest dus dan was de Kyleena geschikter en had ook minder hormonen. Het plaatsen was niet prettig maar dubbel en dw[lees meer...]ars waard, na het zetten had ik minimaal bloedverlies voor 2 dagen daarna helemaal niks meer. Ik heb deze spiraal nu al 1,5 jaar en dus nog steeds geen bloedverlies en geen zwangerschap ;-). Verder heb ik geen last van bijwerkingen op heel soms wat steken in de onderbuik na, maar of dat nou hiervan is vind ik moeilijk te beoordelen. Al met al ben ik dik tevreden!

27-09-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
In februari heb ik een Kylena spiraal laten plaatsen door mijn verloskundige. Na mijn twee zwangerschappen, was dit voor ons voorlopig de beste keuze voor anticonceptie. Ook mijn keuze in de hoop dat de menstruatie uiteindelijk uit zal blijven. Voor mijn zwangerschappen heb ik 10 jaar de anticonceptiepil geslikt. Daarna bijna 4 jaar, zonder anti conceptie vanwege kinde[lees meer...]rwens. Tussen 2 zwangerschappen door heb ik nog 1 jaartje een koperspiraal gehad, maar hierbij had ik 7 dagen een hevige menstruatie. Het plaatsen en de dagen erna heb ik geen klachten gehad, dus volledig pijnvrij. De eerste maanden verliepen mijn menstruaties normaal en voornamelijk geringe menstruatie. De laatste 3 tot 4 maanden kwamen de menstruatie om de 3 weken. Op dit moment heb ik sinds een week bruine afscheiding en het gevoel dat de menstruatie ieder moment kan beginnen, maar het zet niet door. Ook heb ik sinds 3 maanden stemmingswisselingen.

22-09-2020 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
ik was onwijs bang om een spiraal te laten zetten door alle horrorverhalen, ik zat te trillen in de stoel. De dokter legde rustig uit wat ze ging doen, wel rekening gehouden met het feit dat ik jong ben en nog nooit kinder had gehad, hierdoor zou het meer pijn kunnen gaan doen. Ik merkte er niks van, tijdens het ‘rechttrekken’ van mijn baarmoeder kreeg ik een kleine wee di[lees meer...]e 30/40 seconde duurde, van de rest heb ik niet eens iets gevoeld. met een goed en vrolijk gevoel liep ik 5 minuten later het ziekenhuis alweer uit. Dezelfde dag nog wel wat buikkrampen gehad, maar niet veel ernstiger als bij mijn reguliere ongesteldheid. Dus uit mijn ervaring komt, wat is dit een enorme aanrader!!! WOUW, 5 jaar beschermd😍

17-09-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Was top! Ik had altijd weinig klachten en werd al gauw niet meer ongesteld. Soms nog wel stemmingswisselingen, maar minder dan tijdens mijn normale cyclus. Uiteindelijk werd ik toch buitenbaarmoedelijk zwanger en moest ik met spoed geopereerd worden aan een eileider en leef ik nu met een eileider minder. Schijnbaar heel zeldzaam, maar het kan dus wel!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum