Kyleena

levonorgestrel

16-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb eergisteren ochtend de kyleena spiraal laten zetten. Ik heb vooraf van de dokter oxycodon 5mg en diazepam 5mg gekregen zodat de plaatsing minder pijnlijk zou zijn. De plaatsing zelf viel inderdaad mee zolang je kan ontspannen. Ik heb sinds het plaatsen wel heel erg last van buikkrampen. Zo erg dat ik pauzes moet nemen als ik een stukje loop. Ik ga ervan uit dat dit [lees meer...]over gaat over een paar dagen maar voor als iemand ook een spiraal gaat laten plaatsen is dit wel iets om rekening mee te houden.
16-10-2019

Menstruatiepijn

Ik heb de Kyleena spiraal 9 maanden gelden laten plaatsen bij de gynaecoloog. Ik heb nooit een andere vorm van hormonale anticonceptie gebruikt (pil, etc.) voor het plaatsen van de kyleena. Ik had voor het plaatsen van de kyleena zeer hevige menstruatiepijn die soms gepaard ging met braken en duizeligheid. Ik wilde hier vanaf komen en aangezien ik liever voor een lagere ho[lees meer...]rmoon dosis wilde gaan dan de pil, koos ik voor de Kyleena spiraal. Daarnaast was het ook handig om een permanentere vorm van anticonceptie te gebruiken dan condooms. De plaatsing was inderdaad zeer pijnlijk, maar de pijn duurde slechts 15 seconden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken! Ik heb na het plaatsen van kyleena nog ongeveer een maand semi-permanente krampen en bloedingen gehad. Die krampen waren niet zo hevig als mijn menstruatie ervoor, maar ik ervaarde wel lichte ongemakken voor een maand. De bloedingen waren zeer licht en helemaal geen probleem. Na deze maand was alles eigenlijk fanastisch! Ik ben af van de hevige menstruatiekrampen die ik had voor de plaatsing van kyleena. Als ik af en toe krampen heb, zijn ze zo licht dat ik er geen ongemak van ervaar. Mijn menstruatie is zo goed als weg, wat ik persoonlijk zeer fijn vind. Af en toe heb ik nog een lichte afscheiding waar ik een inlegkruisje voor gebruik. Ik heb daarbij ook geen andere bijwerkingen ervaren zoals stemingswisselingen of acne. Over het algemeen ben ik dus zeer tevreden! Het zou kunnen dat mijn ervaring anders dan die van veel vrouwen is omdat ik nooit aan de pil ben geweest. Als je direct overstapt van de pil op kyleena, zou ik er misschien rekening mee houden dat sommige hormonale klachten kunnen komen door het stoppen met de pil en misschien niet door kyleena.
15-10-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Nu zo 6 weken geleden de kyleena laten plaatsten. De eerst paar dagen ging super. Totdat ik heftig krampen en veel bloedverlies kreeg. Na 4 weken nog steeds niet over en werd het alleen maar erger. Toch naar de dokter gegaan om te kijken of die wel goed zat. Hij gaf aan dat hij goed zat en ik gewoon moest volhouden. Zo gezegd, zo gedaan. Een week aangekeken, maar ik werd[lees meer...] gek. Toch even stoute schoenen aangetrokken en de pil er naast gepakt. En ja mijn klachten waren weg... geen bloed meer en geen krampen... dit heb ik voor een weekend geprobeerd, maar het is niet de bedoeling dat ik daarnaast nog de pil slik. Toch mee gestopt en al mijn klachten kwamen terug. Ik ben niet tevreden over kyleena... Misschien over 1 jaar denk ik er anders over.. of ik hem laat zitten dat is de vraag!
12-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Heb de Kyleena in totaal 6 maanden gehad. De afspraak om 'm te laten verwijderen stond al vast maar ik heb' m zelf eruit getrokken omdat ik helemaal gek werd van de bijwerkingen. Zelfs van de Mirena heb ik zulke bijwerkingen niet gehad!! Ik was constant ongesteld, had enorme rugpijn, een opgezette buik en buikpijn alsof ik iedere dag ongesteld moest worden. Hoofdpijn, [lees meer...]misselijkheid en ga zo maar door. Leek wel alsof ik zwanger was!! Heb zelfs nog een test gedaan.. Vaginale klachten werden steeds erger: slijm- en bloedverlies en bijna constant een vaginale schimmelinfectie. Daarbij voelde mijn baarmoedermond heel erg pijnlijk aan. Zo erg dat ik soms niet eens kon zitten van de pijn. Mijn haar is vreselijk dun geworden en heb er kale plekken aan overgehouden. Ik was het zooo beu!!! Nadat ik de spiraal eruit heb gehaald ben ik 4 dagen intens gaan bloeden. Nu dat gestopt is ben ik EINDELIJK weer de oude en heb nergens meer last van. Klote anticonceptie!!!
09-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben zeer overgevoelig voor hormonen. heb 4 jaar lang allemaal verschillende pillen gehad. allemaal hadden ze heel veel invloed op mijn mentale gesteldheid. toen over op de koper spiraal. dit was lichamelijk een ramp met extreem veel bloedverlies. toen over op een pil met lichaamseigen hormonen. mentaal weer een ramp. toen koos ik ervoor op elke ochtend mijn temperatuur [lees meer...]op te meten en via een app in de gaten te houden wanneer ik ovuleer. ik ben toen zwanger geraakt. heb een curettage gehad en daarbij gelijk de Kyleena laten plaatsen. deze is, wat ik toen niet wist, door mijn baarmoeder heen gegaan en naast mijn baarmoeder gaan zitten. hier kwam ik een half jaar later achter toen ik opeens weer zwanger bleek te zijn. het bleek ook nog eens een buitenbaarmoederelijke zwangerschap te zijn. met een operatie is de spiraal eruit gehaald en de eileider schoon gemaakt. toen koos ik ervoor om een maand later alsnog nog een keer de Kyleena te laten plaatsen toen mijn baarmoeder weer hersteld was. sinds 2 weken na het zetten tot nu ( een jaar later) heb ik vreselijk veel last van bacteriële infecties en schimmel infecties. meerdere kuren gehad van mijn gynaecoloog maar elke keer kwam het weer terug. ben compleet ten einde raad. er is geen optie meer voor me en zelfs de gynaecoloog weet niet wat ze met me aan moet. heb het nu een jaar lang geprobeerd maar heb ervoor gekozen om hem volgende week eruit te laten halen...
07-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

In maart 2019 heb ik de Kyleena laten plaatsen na ongeveer 7 jaar de pil te hebben geslikt. Omdat de Kyleena minder hormonen bevat en gebruiksvriendelijker was dan de pil heb ik hier voor gekozen. Nu, oktober 2019, ongeveer een half jaar later begin ik last te krijgen van vervelende bijwerkingen. Zo ben ik ineens heel paniekerig, terwijl ik een heel nuchter persoon ben, [lees meer...]heb ik plotseling hyperventilatie aanvallen, ben ik duizelig uit het niets, wordt mijn zicht slechter, heb ik de hele dag door honger en heb ik pijnlijke borsten. Ik wordt daarnaast nooit meer ongesteld en ook geen last van spatting. Ik ga de spiraal weer laten verwijderen. Ik ga toch maar weer over op de pil want ik merk dat ik mezelf niet meer ben. Bij vriendinnen is het overigens heel anders, die zweren bij de Kyleena spiraal en hebben nergens last van.
04-10-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Nadat ik 2 jaar geen anticonceptie had gebruikt naar de huisarts gegaan voor het plaatsen van een spiraal. Omdat de huisarts niet zo geloofde in het verschil van hormonen tussen Mirena en Kyleena toch een Mirena spiraal genomen. Nou dat heb ik geweten, binnen 3 dagen wist ik me geen raad met mezelf, zat tegen het plafond van de hormonen en was compleet in de war! Omdat ik [lees meer...]vond dat ik het tóch een kans gegeven, na 3 maanden heb ik de Mirena laten wisselen voor een koperspiraal (deze wilde ik eerder niet ivm mogelijk toename bloedverlies) dat ging 1 cyclus goed, toen kreeg ik extreem veel bloedverlies. En met extreem bedoel ik écht extreem! Dus wéér terug naar de gynaecoloog en de koperspiraal laten wisselen voor een Kyleena. Die heb ik een paar maanden, geen last van hormonen en geen bloedverlies meer!! Ik ben echt super tevreden! Van het plaatsen/wisselen nooit laat gehad, was alle keren appeltje/eitje.
23-09-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Het zetten bij de huisarts stelde niks voor. De eerste weken wel last gehad van hele erge krampen en pijn in de onderrug. Het gevoel alsof je constant ongesteld bent. Nu een klein half jaar later heb ik voornamelijk last van stemmingswisselingen / depressieve gevoelens en acne en de nek en rondom mijn mond. Mijn idee is om hem nog te laten zitten tot we besluiten voor [lees meer...]ons eerste kindje te gaan. Daarna plaats ik hem niet meer terug en ga ik denk ik kiezen voor de koperspiraal. In ieder geval geen hormonen meer voor mij!
16-09-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb hem nu exact 7 dagen. Wat een rollercoaster is dit! Ik had enorm veel stress voor de plaatsing (bij gynaecoloog) en deze viel voor mij enorm goed mee. Ik had tabletjes opvoorhand gekregen die ik daar beneden moest inbrengen, deze zouden de baarmoederhals moeten ontspannen. Ik weet niet of het goed hielp of ik er gewoon sowieso niets van voelde. Alleen begon toen de[lees meer...] “pret” pas. (Bij mijn maandstonden heb ik ook altijd een stevige reactie gehad van mijn hele lichaam. Voornamelijk toch van de baarmoeder die echt haar best deed om tot de laatste druppel te persen bij wijze van spreken.) Direct na het plaatsen voelde ik intense pijnen in mijn baarmoeder. Je kent ze wel, die pijnen die, hoe je ook gaat zitten of liggen, maar niet weg gaan. Die pijnen waarvan je hele lichaam verkrampt. Na iedere kramp is je lichaam dan ook op, en dan komt de volgende... Dat hield een paar uur aan en ik probeerde gewoon te slapen omdat ik merkte dat ik niet meer fatsoenlijk kon wandelen. Een paar uur laten werd ik wakker, geen pijn meer en ik voelde me uitgerust. (Jammer dat het 19u s’avonds was) verder ging alles goed. Mijn libido ging wat minder goed maar dat is sowieso bij mij niet erg stabiel. Zaterdag begon deze grap weer, alleen is hij nog niet gestopt. Weinig slaap, vette huid, krampen. Dit lijkt mij wel iets wazr de hormonen verantwoordelijk voor kunnen zijn. Ook lichte bloeding. Normaal kan ik emmers vullen en nu is het alsof er 1 druppel uitgeknepen wordt en mijn baarmoeder leeg is. Ik hoop dat de pijn afneemt. Anders zal ik hem toch laten verwijderen. Ik wacht nog een paar weken af.
27-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb reeds 2 jaar de Kyleena spiraal. Het plaatsen deed heel veel pijn, maar die was binnen de twee uur over. Op zich heb ik het eerste jaar niet veel last gehad van bijwerkingen (vaak pijnlijke borsten en prikkelbaar en depressief de week voor mijn regels). Het laatste jaar ben ik echter heel depressief en angstig met paniekaanvallen als gevolg. Deze gevoelens heb ik en[lees meer...]kele dagen voor en na mijn regels. Ik ga deze week nog mijn spiraal laten verwijderen.
23-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb vroeger toen ik 14 was de Diana35 gekregen voor mijn overtollige haargroei en mijn acné. Heb deze pil zeer lang geslikt totdat het in het nieuws kwam en de “pilwereld” op z’n kop stond... Daarna heb ik de Yasmin (& de merkloze variant ervan) gekregen en na een jaar die geslikt te hebben kreeg ik last van melasma (zwangerschapsmasker). Hyperpigmentatie op mijn gezich[lees meer...]t, voorhoofd, naast mijn neus en boven mijn bovenlip. Ik heb dus gewoon en “pigmentsnor”. 🙁 Ik heb nu sinds een half jaar de kyleena omdat er gedacht werd dat het daardoor minder zou worden. Ik word helemaal stapelgek van mijn haargroei! Bizar, overbeharing ten top. Ik heb nooit meer gladde benen. Kan het 2x per dag scheren maar de haren zijn zo donker en stug dat je ze altijd ziet zitten (zwarte puntjes) en altijd voelt, een echte cactus! Mijn bikinilijn zit tot op mijn bovenbenen & mijn bovenbenen zitten nu ook vol met zwarte stugge haren 😢 terwijl dit altijd (donker)blond en zacht was. Nu is er echt geen beginnen meer aan. Scheren werkt niet best omdat ook alles ingroeit. Mega onzeker ben ik ervan. Heb een bloedonderzoek geeist bij de gynaecoloog maar daar kwam geen verhoogd testosteron uit. Volgende week kan ik mijn spiraaltje bij de huisarts laten verwijderen. Hopelijk kan ik dan weer aan de Yasmin en stopt/vermindert de haargroei weer. Heel vervelend ook dat mijn melasma ook niet wegtrekt, ik smeer factor 50 maar nog bruint het er gewoon doorheen. De gynaecoloog verwijst me teruf naar de dermatoloog (en die had me juist doorverwezen naar de gynaecoloog) iets met een kastje naar de muur?! 😔 Laseren zou dan de enige optie zijn en mijn melasma moet ik accepteren. Hoe dan? Ik ben 33...en op mijn blanke huid vallen die zwarte/donkere haren ook zo op. Zucht.... Jullie vrouwen/meiden die dit ook ervaren, Ik leef met echt jullie mee als HSP’er nog iets meer dan gemiddeld schat ik in. Persoonlijk vind ik het echt verschrikkelijk lastig om je mooi en schoon te voelen als je hiermee kampt.
17-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds dat de Kyleena bij mij is geplaatst ben ik zeer veel afgevallen, ondanks dat ik goed en gezond eet. Ook heb ik erg veel last gekregen van depressie, lusteloosheid, een vette huid en dus puistjes, maar mijn huid is tegelijkertijd ook weer erg droog... Het gewichtsverlies en de depressie vallen mij wel het zwaarst en ik wil de Kyleena dus ook weer laten verwijderen[lees meer...]. Het liefst stap ik weer over op de pil, ondanks dat deze migraine bij mij veroorzaakt, dat heb ik liever eens in de zoveel tijd dan alle bijwerkingen die ik nu heb...
13-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na jarenlang aan de anticonceptiepil en vervolgens na mijn 2 zwangerschappen de kyleena laten plaatsen. De eerste 5 maanden wel bijna iedere dag spotting gehad en na 6 maanden was dit over. Ik heb de spiraal nu bijna een jaar en ik heb nu alleen nog bloedverlies wanneer ik eigenlijk mijn menstruatie zou hebben, het verschil is wel dat dit met een inlegkruisje op te vangen [lees meer...]is, dus nauwelijks bloedverlies voor een dag of 3 maximaal. De anticonceptiepil gaf mij toch vaak depressieve gevoelens ik merkte dit pas op toen ik een tijd stopte met de pil, hoe ik mij tijdens de pil en zonder de pil voelde was een wereld van verschill en en had totaal geen zin meer in seks met de pil (microgynon 30), nu met de spiraal voel ik mij bijna helemaal hetzelfde als de periode dat ik geen pil slikte. De zin in seks is gewoon prima en geen depressieve gevoelens.
08-08-2019

Vaginale schimmelinfectie

Ik heb vier maanden geleden geprobeerd om de kyleena spiraal te laten plaatsen bij de gynaecoloog. Met een flinke paniek aanval tot gevolg. Daarna in overleg de kyleena laten plaatsen onder een roesje. Ik heb 6 weken spotting gehad. Daarna geen enkele echte bloeding meer. Alleen een dag wat bloedverlies in de maand. Echt heel weinig. Ik heb de spiraal laten plaatsen omdat[lees meer...] ik elke maand last had van vaginale schimmelinfecties met het gebruik van de pil. Alleen helaas... Tot nu toe is het iedere maand raak geweest. Baal er ontzettend van. En ook is mijn huid erg veranderd. Ik heb een hele vette huid gekregen en veel acne. Ik ga in overleg met de gynaecoloog of het niet beter is om de spiraal te laten verwijderen.
04-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Omdat ik verschillende pillen heb geprobeerd, maar hierbij toch telkens bijwerkingen ervaarde zoals ; Sombere gevoelens, buikpijn en misselijkheid ervoor gekozen om een spiraal te laten zetten. Omdat de klyena nog minder hormonen bevat, hiervoor gekozen. Het plaatsen is pijnlijk maar het zetten duurt niet lang. De gyneacoloog heeft het bij mij gezet en was binnen 5 minu[lees meer...]ten klaar. Na het zetten nog 2 dagen wat licht bloedverlies en na 3 weken ook soort ‘mini’ ongesteld, maar verder geen bloedverlies meer gehad. Top, natuurlijk. Ook zijn mijn sombere gevoelens en buikpijn verdwenen. Eigenlijk helemaal geen last van de bijwerkingen van de klyeena. Soms wat lichte onderbuikkrampen maar dat is dan ook het enige. Misschien leuk om te vertellen dat mijn libido ook omhoog is gegaan. Als je dus niet goed tegen de ‘extra’ hormonen kan is deze spiraal een goede oplossing. Bij verdere vragen kunnen deze gesteld worden!
03-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen van de kylena mij wel een beetje tegen viel. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet echt voorbereid was op pijn. Vooral het moment dat mijn baarmoeder mond werd 'vastgepakt' vond ik erg pijnlijk. Daar werd ik ook wat duizelig van. Verder viel het alles mee. De dag zelf had ik daarna niet veel pijn maar voelde mijn baarmoeder wel wat be[lees meer...]urs om het zo maar uit te drukken. De dagen na de plaatsing was het wat gevoelig maar zeker niet pijnlijk. Helaas had ik de pech dat na een week ik enorm veel pijn kreeg. Zowel in mijn buik als in mijn rug. Het voelde als zware menstruatie pijn. Nu ben ik vrij hard voor mijzelf en dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan. Na 3 dagen heeft mijn partner mij toch naar de dokter gestuurd. Daar kon ik 2 dagen later een echo laten maken. De spiraal zat nog op zijn plek maar mijn lijft probeerde om deze er uit te krijgen. De zo genoemde afstotingsverschijnselen blijkbaar liep ik al 3 dagen rond met lichte weeën omdat mijn lijf de spiraal er uit wilde krijgen. Op advies van de dokter heb ik een week lang een hoge dosis pijnstillers geslikt in de hoop dat mijn lichaam zou kalmeren. Gelukkig gebeurde dit ook. Hierna heb ik niks anders dan plezier gehad van mijn spiraal. Na verloop van tijd bleef mijn menstruatie helemaal weg wat ik eerlijk gezegd heerlijk vind! De reden dat ik de spiraal maar zo kort heb laten zitten is omdat we nu toch gaan proberen een kindje te krijgen! Ik zou het iedereen aanraden. En het advies mee geven. Heb je klachten ga dan meteen naar de dokter en wacht niet zoals ik 3 dagen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum