ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 5
13-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Nadat ik gestopt ben met de pil wegens klachten door de hormonen, heb ik het een jaar zonder wat dan ook met hormonen erin geprobeerd. Echter, mijn menstruatiecyclus was onregelmatig, met vaker wel dan niet menstrueren. Tevens had ik enorm last van menstruatiekrampen, in zo'n mate dat ik enkele dagen niet mijn dagelijkse activiteiten kon uitvoeren. Ik heb nu sinds een maa[lees meer...]nd of 8 de Kyleena. Bewust deze spiraal in plaats van de Mirena gezien de lagere dosering hormonen. Het inbrengen was vreselijk, ik had enorme krampen. Naderhand viel het ongeveer een half uur mee, daarna startte krampen zoals ik ze nog nooit had ervaren. Huilend zat ik stil op de bank, niemand mocht me aanraken omdat ik bij elke beweging de pijn sterker voelde. Deze pijn heeft enkele dagen geduurd, waarna het iets afnam, en soms weg was. Ik heb echter nog een maand lang het merendeel van de weken zowel gevloeid als kramp gehad. Ik ben zelfs naar de huisarts gegaan (n.a.v. het advies in de bijsluiter) maar de echo liet zien dat het spiraaltje op de plek zat. Ik had gewoon pech, en moest het maar uitzitten. Na een half jaar kon ik de balans opmaken en pas dan had ik een realistisch beeld van hoe het op lange termijn zou zijn, werd me verteld. En daar zat ik, met de keuze tussen een hel met en zonder spiraal. Omdat ik wist dat mijn klachten zonder spiraal stabiel waren, heb ik 'm toch gehouden in de hoop dat de klachten met spiraal zouden verminderen. Ik ben nu driekwart jaar verder. Mijn haren zijn snel vet, ik heb last van mijn hoofdhuid, last van acne, de haartjes op mijn benen zijn van dun en blond naar stug en donker gegaan, ik heb meer haartjes op andere plekken waar eerst niet echt iets zat. Mijn stemming is niet somber zoals tijdens het slikken van de pil, maar is nu angstig. Ik ben bang voor dingen waar ik in het verleden niet van wakker lag. Na seks heb ik krampen op een heel specifieke plek rondom de spiraal. Ook bij heel veel stress voel ik daar steken, zelfs als ik niet menstrueer. Menstruatiekrampen zijn nog steeds hevig, en af en toe iets minder. Ik ben echter veel vaker ongesteld dan eerst dus dat is geen winst. Ik menstrueer zeker de helft van de maand, soms iets vaker, soms iets minder vaak. Het vloeien wisselt tijdens die keren van licht tot normaal. Kortom, ik heb geen afwezige cyclus, geen regelmatige cyclus, maar juist kortere en onregelmatige cyclus met ongeveer dezelfde menstruatieklachten plus aanvullende bijwerkingen. Oh, en ik heb flinke eetbuien het laatste half jaar, en minder controle dan daarvoor over wat ik eet. Erg vervelend, het is een wekelijkse strijd. In de eerste maanden na het zetten van de spiraal had ik overigens tevens veel maag- en darmklachten. De arts kon hier niets anders van maken dan PDS, maar het klinkt mij wat verdacht in de oren zo samen met de spiraal. Die klachten zijn nu gelukkig slechts sporadisch aanwezig. Het is natuurlijk moeilijk om 100% zeker te weten wat door de spiraal is veroorzaakt en welke klachten toevallig aanwezig zijn sinds het plaatsen. Dat weten we nooit zeker, er zijn zoveel factoren die daar een rol in kunnen hebben.. maar dit zijn mijn ervaringen tot zo ver. Ik ben blij dat ik beschermd ben tegen zwangerschappen, en weet niet hoe het zonder spiraal zou zijn gegaan, maar ben niet tevreden over de Kyleena. Het brengt me veel meer problemen dan ik anticipeerde, en behalve de anticonceptie helaas geen positieve bijwerkingen (minder pijn, minder menstrueren, regelmatige cyclus) zoals gehoopt.
06-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik kreeg het Kyleena spiraaltje na allergische reactie op oestrogenen. Deze zit nu 1jaar en 4maanden en heb alleen negatieve ervaringen. Het is mijn eerste. Het inbrengen gebeurde onder algemene narcose doordat ik chronische pijnpatiënt ben. Na het ontwaken kon ik het niet houden van de pijn! Dit ging na enkele uren beter. De weken/maanden erop bleef ik een bloeding hebben[lees meer...] en pms klachten, iets wat ik niet kende met de pil. Ik kreeg eierstokcyste kort na het plaatsen, maar verdween na enkele maanden. Nog tot op vandaag ervaar ik chroniscje buikpijn tussen 2 bloedingen. Tijdens ervaar ik geen pijn. Ik heb meer bijwerkingen ervan dan deugd.
03-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben heel tevreden met het Kyleena spiraaltje. Van de huisarts kreeg ik deze aangeraden omdat het kleiner is en minder hormonen bevat dan het Mirena spiraaltje. Het inbrengen deed wat zeer, het voelde als wat hevigere menstruatie krampen. Het inbrengen was verder goed te doen en was heel snel gedaan. Die dag een paar uur een beetje last gehad van buikpijn maar tegen de a[lees meer...]vond was dat helemaal weg. Ik heb tijdens de eerste maanden na het plaatsen een onregelmatige menstruatie gehad en ik had tussendoor ook wat bloedverlies. Inmiddels (bijna een jaar verder) ben ik vrij regelmatig maar minder vaak ongesteld dan voor het gebruik van het spiraaltje en heb ik tussendoor geen bloedverlies meer. Iets meer buikkrampen dan voorheen, maar aangezien de menstruatie minder dan 3 dagen duurt (en weinig bloedverlies heeft), vind ik dit niet zo’n probleem.
01-10-2018

Plaatsen spiraal

Ik kon niet kiezen tussen een hormoonspiraaltje of een koperspiraal. Ik heb gekozen voor de Kyleena omdat in de Mirena meer hormonen zitten en in de koperspiraal helemaal geen. Het liefst ga ik voor geen hormonen, maar bij de koperspiraal wordt je hevig ongesteld en daar was ik niet zo'n fan van. Ik heb nu 2 maanden de Kyleena en (helaas) ben ik nog niet ongesteld geweest.[lees meer...] De plaatsing viel echt reuze mee. Je krijgt een eendenbek in je vagina, wat eigenlijk gewoon voelt als een penis maar je bent niet opgewonden. Als de eendenbek open gaat zet je uit natuurlijke reactie tegendruk, maar bij mij deed dit eigenlijk geen pijn. De dokter ging vervolgens mijn baarmoeder opmeten en pakte de spiraal. Toen hij ingebracht werd deed het eigenlijk geen pijn, tot de spiraal tegen de bovenkant van de baarmoeder wordt gedrukt. Dit geeft een beetje een soort kotsende buikpijn gevoel. Je kunt het ook vergelijken met ongesteldheidskramp zei de dokter, maar dit heb ik nog nooit ervaren.. Ik krijg 5 pilletjes diclofenac mee en heb deze ook wel nodig gehad. Ik heb 24 uur die 'ongesteldheidskramp' gevoeld, maar de volgende dag was dit ook zo goed als over. Ik vind dit zeker een aanrader!! Ten eerste omdat er minimaal hormonen inzitten en ze plaatselijk zijn ipv door je hele lichaam gaan en ten tweede, je bent 24uur onder de pannen en hebt er 5 jaar plezier van!!
27-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Bijna een week geleden werd de Kyleena bij mij geplaatst door de HA. Was een beetje zenuwachtig, grotendeels dankzij de horrorverhalen op het internet, maar gelukkig stelde mijn arts me op mijn gemak. Hiervoor namelijk nog nooit eerder anticonceptie gebruikt, behalve condooms. Het voorafgaande onderzoek en het inbrengen was kort gezegd geen pretje... Had rekening gehouden [lees meer...]met 't ergst, dus relatief gezien ' viel het mee', maar heb toch flink m'n kiezen op elkaar gezet. Omdat ik maandelijks op regelmatige basis (natuurlijke manier) best wel hevig menstrueer, inclusief pijnlijke buikkrampen, misselijkheid en alles erop en eraan, herkende ik de pijn tijdens en vlak na het inbrengen. Helaas werd het enkele uren erna erger en kreeg ik soortige opvliegers, die resulteerden in bijna-flauwvallen. De dag erna had ik daar 's ochtends ook nog last van, in de middag en avond enkel nog last van zeurende pijn in onderbuik. Goed: nu dus bijna een week verder en ik voel me top! Beetje stemmingswisselingen merk ik wel, hier en daar een suf gevoel en wat druppeltjes afscheiding/bloedverlies, maar mag geen naam hebben. Ben tot nu toe blij met mijn keus voor de Kyleena!
24-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Jeetje wat een horrorverhalen van het plaatsen van de Kyleena spiraal. Met klotsende oksels en hartstikke bang ging ik heen om 1 te laten plaatsen. Je voelt amper dat er wat geplaatst word. Even afwachten hoe de bijwerkingen zijn maar het plaatsen stelt echt niks voor.
22-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Op 21 augustus op aanraden van een vriendin deze spiraal laten zetten nadat ik klaar was met de pil. Ik had soms stemmingswisselingen en wilde iets met minder hormoon. De Kyleena bevat maar 19.5mg levonorgestrel en dat klonk weinig, dus ik besloot daarvoor te gaan. Inzetten was pijnlijk maar niet zo erg dat ik me ziek voelde of iets. Dagen erna krampen gehad maar volgens d[lees meer...]e verloskundige was dat normaal. Week erna kreeg ik een leeg, emotieloos gevoel vanbinnen. Ik heb dit genegeerd, met het idee dat ik er nog aan moet wennen en het wel over zou gaan. Ook kreeg ik een extreem vette huid met wat acne terwijl ik dat nooit eerder had. Vervolgens kreeg ik buikkrampen na de seks maar heb dit ook als normaal gezien, alsof t erbij hoorde. Maar 2 weken geleden begon de hel, ik had vrijwel non-stop heftige buikkrampen, voelde me van tijd tot tijd misselijk en duizelig en werd zo onwijs depressief dat ik het liefst van mijn flat af wilde springen. Iedereen in mijn omgeving maakte zich grote zorgen, want ik ben nooit ziek en heb me nog nooit zo depressief gevoeld. Tenslotte ben ik vorige week zondag hulpeloos op de huisartsenpost beland, nadat ik kapot ging van de krampen en ibuprofen en paracetamol allemaal niet hielp. Huisarts gooide t echter op een darminfectie en schreef mij macrogol voor. Mijn eigen huisarts ging mee met deze diagnose en voegde omeprazol aan de medicijnen toe. Mijn darmen en maag werden rustig maar de krampen bleven. Ik voelde die spiraal in mijn baarmoeder en wist dat het niet goed zat. Ik ben huilend de huisartsenpost binnen gelopen en daar hebben ze me uiteindelijk geholpen en de spiraal eruit gehaald. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest! Mijn buik is nog wat onrustig maar de krampen zijn verdwenen. Mijn humeur begint langzaam wat beter te worden en ik wacht nu op het moment dat mijn huid ook wat beter wordt. Wacht dus niet als je hele erge klachten hebt, want voor mijn gevoel was ik mijn leven kwijt. Gelukkig dankzij de fantastische mensen op de huisartsenpost, heb ik mijn leven weer terug! Ik ben weer begonnen met het slikken van de pil en blijf dit voorlopig nog doen. Voor mij nooit meer een spiraal!
10-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Spiraal laten plaatsen omdat ik lang beschermd wou zijn en vergat de pil regelmatig. Plaatsing was ENORM pijnlijk en heb er een week last van gehad. Bijwerkingen begonnen +-3 weken later. Begon met acne en en buikpijn. Acne ging niet weg, ondanks benzolperoxide te gebruiken wat normaal altijd helpt. Baarmoeder was enorm gevoelig, na een dag inspannen had ik enorm veel kra[lees meer...]mpen. Misschien was er iets mis, dus laten controleren maar alles was in orde. Maandje later naar de dokter geweest voor acne, maar het helpt niet. Heb ook een vette huid en droge tegelijk. Hoofdhuid net hetzelfde, haar is vettig, maar hoofdhuid zelf is droog en heb last van roos. Ben ook enorm veel bijgekomen en het is duidelijk te merken. Krijg ook plotse zweetaanvallen. Heb 9 maanden gewacht in de hoop dag de bijwerkingen gingen minderen, maar heb er te veel last van. Het enige positieve is dat het werkt en maar 1 keer om de 5 jaar geplaatst moet worden, maar daar buiten hinderen de bijwerkingen me te hard. Volgende keer gaat hij eruit.
Pagina 1 van 5

Mirena (2079) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (470) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (454) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (368) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!