Kyleena

levonorgestrel

17-06-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Mijn Kyleena zit er bijna een jaar. Het plaatsen was een hel, ik heb dan wel 2 kinderen maar jeetje ik dacht dat ik door de grond ging. (Er voor een myrena gehad) Maar ik merk dat ik heel erg last van moodswings heb de week voor en de week van de ongesteldheid. Nou heb ik alwel sneller last van puistjes, dus nu word het wel versterkt. En ik krijg steeds meer last van migra[lees meer...]ine aanvallen. Eerst was het wel eens in de ongesteldheid week, daarna week van te voren al en inmiddels maakt het niet meer uit welke week het is. De ongesteldheid is er vaak iets, dat komt ook wel door omdat ik altijd extreem ongesteld ben zonder anticonceptie dat is ook 1 van de redenen dat ik hormoonsoiraal heb, daarnaast ik wil voor nu nog niet weer zwanger raken. Maar eigenlijk zou ik gewoon volledig van de hormonen af willen.
09-06-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Eerste 3 maanden heel veel last van de hormonen, zeer depressief gevoel die 3 maanden. Na een jaar zelden nog menstruatie maar die is dan wel zeer pijnlijk. De pijn uit zich in buik naar heup en door naar mijn hele been. Verder geen last van andere bijwerkingen.
30-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb sinds maart mijn spiraal laten zetten en ik ben er in het algemeen best tevreden over. Hier voorheen had ik de pil, maar hierdoor gingen mijn emoties echt alle kanten op door de hoeveelheid hormonen en ik vergat de pil ook nog weleens. Kyleena leek mij dus een perfecte oplossing vanwege de lage dosering hormonen. Nou vond ik het laten zetten van het spiraal echt v[lees meer...]erschrikkelijk. Maar, ik moet er dan ook wel bij vertellen dat ik 17 ben en ook nog nooit kinderen heb gehad. Ik vond vooral het vastpakken van de baarmoedermond echt verschrikkelijk. Maar hoe snel als die pijn kwam, zo snel was hij ook weer weg toen ze klaar waren. Ik was niet duizelig en heb lekker chill met mijn vriend die avond een film gekeken. ‘s Nachts en de volgende dag wel hevige krampen gehad. Verder heb ik aardig lang gevloeid, circa zo’n 6 weken. Nu begint mijn cyclus weer aardig normaal te raken maar ik heb wel last van spotting af en toe. Mijn emoties zijn echter weer normaal en van de draadjes heb je na 2 weken ook geen last meer.
30-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Jaren aan de pil geweest en wilde hier graag vanaf ivm de hoeveelheid hormonen. Twee jaar geleden een mirena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, helaas is dat niet fijn afgelopen en heb ik deze na een maand verwijdert omdat ik niets kon van de pijn. Het kon zijn dat me lichaam er niet tegen kon, of dat de huisarts hem niet goed had geplaatst.. Begin dit jaar samen met [lees meer...]de huisarts besloten om voor een Kyleena spiraal te gaan, deze zou ik echter bij de gynaecoloog laten plaatsen dit keer omdat hij dan gecheckt wordt met een echo. De spiraal is een maand geleden geplaatst, bij de Gyn- en het zetten was niet ‘fijn’ maar zo gebeurd en voelde me onwijs op mijn gemak gesteld. Sinds het zetten af en toe buikkrampjes en heel af en toe lichtjes bloedverlies, deze bijwerkingen zouden langzaam minder moeten worden. Ben tot nu toe ontzettend blij met deze spiraal. Iedere spiraal en elk lichaam is anders, laat je daarom niet afschrikken door horror verhalen maar laat je goed informeren door een huisarts en gynaecoloog!
28-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo meiden! (of jongens die nieuwschierug zijn) Even een positieve ervaring met de kyleena. Ik slikte altijd de pil. maar werd daar zo somber door. Geen seks drive en kwam er van aan. De kyleena bevat heel weinig hormonen wat mij enthousiast maakte. Ik heb hem 2 uur geleden laten zetten. Vond het heel eng door alle horror verhalen. Heb het gewoon bij de huisarts laten ze[lees meer...]tten. Eerst de eendenbek. Helemaal niet erg. toen werd er een tang op je baarmoeder mond gezet. Dat was wel een prikje maar kan het niet pijn noemen. Toen het opmeten. Nou dat had ik niet eens door! En bij het zetten van het spiraal zelf had ik een krampje als met je menstruatie, maar ook dat mag geen naam hebben en is echt niet erg. Ik was echt aan het stressen, maar girls. No worries :) Wel is elk lichaam anders en kan ik niet voor andere spreken. Maar voor mij wat het echt te doen! Nu wel nog krampjes zoals de menstruatie, maar ach 5 jaar rust heb ik ervoor over ;) Maar over bijwerkingen kan ik natuurlijk nu nog niks zeggen. houd jullie op de hoogte!
26-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben heel tevreden over de Kyleena! Voor mijn zwangerschap heb ik de Mirena-spiraal gebruikt, maar die heb ik na 3 maanden weer laten verwijderen vanwege de bijwerkingen. Na vrijwel alles geprobeerd te hebben in de afgelopen jaren (van zware tot lichte pillen, vaginale ring of prikpil.. ://) kwam de Kyleena op de markt. Omdat deze spiraal heel weinig hormonen afgeeft e[lees meer...]n kleiner is besloot ik het te proberen. Want een spiraal is makkelijker dan de pil die je kunt vergeten of die niet goed werkt als je ziek bent. Het zetten heb ik niet gevoeld en het laten verwijderen ook niet. Met de Mirena was dat wel anders. Tijdens het gebruik heb ik mijn normale menstruatie-dagen gehad, maar veel lichter. Tijdens vrijen merk je er niks van. Eigenlijk heb ik helemaal geen klachten over de spiraal. De eerste weken wel wat buikpijn en wat hoofdpijn, maar dat is voorbij gegaan. Ik zou de spiraal echt van harte aanraden!
24-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Om te laten weten dat het ook heel goed kan gaan, wil ik mijn positieve ervaring delen met de Kyleena spiraal. Ik heb altijd de anticonceptiepil (microgynon 20) gebruikt zonder bijwerkingen te ervaren. Omdat ik hem soms vergat, besloot ik over te gaan op een spiraal. De kleinere Kyleena met minder hormonen dan de Mirena sprak mij aan. Het plaatsen zelf (bij de huisarts) de[lees meer...]ed wel even pijn, maar gelukkig was het snel voorbij. Vooraf heb ik 1000mg paracetamol en 400mg ibuprofen ingenomen. Dezelfde dag heb ik nog baarmoederkrampen gehad (ik heb deze dag in bed gelegen), maar de volgende dag had ik nergens last van. De eerste 1-2 weken heb ik nog wat afscheiding en licht bloedverlies gehad, maar sindsdien heb ik geen menstruatie meer gehad. Ik was 1-2 weken na het plaatsen van de Kyleena zonder reden met vlagen extreem emotioneel met spontane huilbuien, maar het is moeilijk te zeggen of dit een direct verband met elkaar had. Dit heb ik daarna niet meer gehad. Sinds ik overgestapt ben van de anticonceptiepil naar een spiraal heb ik een hoger libido en kan ik meer genieten van seksuele intimiteit. Een opvallende bijkomstigheid die, naar mijn mening, veel te weinig besproken wordt. Hoewel dit aspect in eerste instantie voor mij geen reden was om de spiraal te nemen, merk ik nu pas hoeveel verandering er heeft plaats gevonden. Bij mij rest nu natuurlijk de vraag of de anticonceptiepil gedurende 8 jaar mijn libido heeft onderdrukt. Ik ben zeer tevreden met de Kyleena.
21-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Zetten geen last van gehad. Eventjes gevoeld, maar niet pijnlijk. Twee weken daarna wat kramp, dat werd snel minder. Na vier maanden begonnen de eerste klachten. Continue spotting, 3 dagen op, dan weer 2 dagen af enz. Tegen menstruatieperiode extreme krampen in rug en buik, in die periode ook twee á drie dagen depressieve gevoelens. Heb soms het idee, eens even goed ongest[lees meer...]eld worden en dan is de spotting over. Maar het blijft voortkabbelen met spotting. Twee keer bacteriële vaginose gehad, daarvoor nog nooit. Op de dagen dat ik geen last heb vind ik het heerlijk! Daaromheen geen stemmingswisselingen, alleen spotting. Ben niets aangekomen, ook geen toename van honger of puistjes. Inmiddels heb ik heb nu bijna een jaar.
15-05-2019

Menstruatiepijn

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden de Kyleena laten zetten. Na jarenlang de pil gebruikt te hebben waar ik niet goed op reageerde (tussentijds bloedverlies, hevige menstruaties, krampen vermoeidheid etc) hoopte ik dat de Kyleena spiraal waar veel minder hormonen in zitten dan in het zusje Mirena en de anticonceptiepil die ik gebruikte voor mij misschien wel eens de oplossin[lees meer...]g kon zijn. Het zetten zelf vond ik niet echt pijn doen, Ik voelde een beetje ongemak maar dat was alles. Helaas heb ik sindsdien elke dag last van bloedverlies, buikkrampen , vermoeidheid, en voel ik me op momenten echt ziek. Was twee weken geleden bij de ha om de spiraal te laten verwijderen, zo klaar ermee was ik om me zo te voelen. Heb in overleg eerst een echo laten maken en de spiraal zit goed, het kan nog wel even duren zeggen ze misschien zelfs wel een half jaar tot een jaar maar daarna heb je er profijt van.. Ik weet niet of ik zo lang wil wachten.
12-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Vaak worden alleen negatieve ervaringen gedeeld omdat je als het goed gaat niet meer gaat googlen en dus ook geen reactie achterlaat. Toen ik informatie zocht over kyleena had ik graag ook wat meer succesverhalen gelezen om mijn twijfels weg te nemen, dus plaats ik mijn positieve ervaring met kyleena om hopelijk iemand anders te kunnen helpen met de keuze. Na jaren pil[lees meer...]gebruik en steeds weer meer bijwerkingen (eerst Microgynon 30 en daarna merkloze variant) was ik twee jaar geleden helemaal klaar hiermee. Een spiraal leek een goede oplossing, het werd mirena omdat kyleena toen nog net niet verkrijgbaar was. Dit was vreselijk en na 6 weken is deze verwijderd. Nooit meer dacht ik en heb na een tijdje zonder anticonceptie weer een recept gekregen voor Microgynon. Net als eerder werder hier in de loop van de tijd de bijwerkingen juist meer. En voelde me ook weer minder mezelf, alsof overal een filter over heen gaat en al het negatieve wordt versterkt. Een beetje ten einde raad uiteindelijk toch een afspraak gemaakt om de kyleena te proberen. Het plaatsen is niet fijn, maar het is zo snel gebeurd, niet iets om je echt druk om te maken. (tip: ontspan zo goed mogelijk en focus op je ademhaling) Ik heb een halfuurtje een zeurderig gevoel gehad in mn buik, maar daarna nergens meer last van gehad, geen buikpijn, geen hoofdpijn, geen bloedverlies. Ik voel me weer meer mezelf, zonder filters, minder gestrest en angstig, de kyleena bevat ook t.o.v. de mirena of de pil zoveel minder hormonen, erg fijn. Het is nooit een probleem geweest voor mij om dagelijks de pil te slikken maar vind het wel een groot pluspunt dat ik daar nu niet meer aan hoef te denken. Tot nu toe ben ik alleen nog maar positief! Iedereen is anders, maar ook elk spiraaltje kan anders uitpakken blijkt maar weer. Laat je niet afschrikken door negatieve verhalen, als het wat voor je is is dat heel fijn, als het niks blijkt kan een spiraaltje ook heel snel weer verwijderd worden, loop vooral niet te lang door met vervelende klachten.
11-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Voor de mensen die heel erg bang zijn om de Kyleena te zetten, hier even een positief verhaaltje. Ik ben 19 jaar en heb deze spiraal twee dagen geleden bij de gyneacoloog laten zetten. Ik was er ontzettend bang voor door al die “horror” verhalen die op het internet te vinden zijn. Het zetten is bij mij zo ontzettend mee gevallen. Natuurlijk is het geen fijn gevoel, ik vo[lees meer...]elde even wat steken in mijn onderbuik, maar nog geen 15 seconde later zat hij er al in en was de pijn al weer weg. Ik heb daarna op dag zelf nog af en toe wat buik krampjes gevoelt maar op dag 2 was dat al weer voorbij. Ook het bloeden is vrijwel gelijk de zelfde avond opgehouden. Ik menstrueer normaal heel heftig. Natuurlijk weet ik nog niet hoe het verder zal gaan maar ik ben er tot nu toe tevreden mee en ik wilde hier even wat mensen mee geruststellen!
10-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Jarenlang de pil geslikt, hier kreeg ik erge hoofdpijn en maagzuur van, ook was de pil makkelijk te vergeten met mijn onregelmatige werk tijden, daarom voor het spiraaltje gekozen. In Januari heb ik de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts. Dit was voor mij goed te doen ondanks de zenuwen die ik hiervoor had. Voor het plaatsen pijnstillers ingenomen (paracetamol en ibrupr[lees meer...]ofen). Tijdens het plaatsen even pijn gehad (3 flinke steken) toen de Kyleena in de baarmoeder werd geplaatst maar verder viel het erg mee. Dezelfde dag en de dag erna wel een vervelend gevoel gehad maar geen pijn. De eerste drie weken wel last gehad van spotting. Na drie weken nog een keer ongesteld geweest en daarna nauwelijks meer. Wat ik persoonlijk erg fijn vind! Een nadeel voor mij is de onrustige huid wat ik gekregen heb. Desondanks erg blij met de Kyleena! De hoofdpijn die ik elke maand had tijdens het slikken van de pil is ook erg verminderd
04-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na veel horror verhalen wilde ik graag voor mijn 21e de spiraal laten zetten. Bij de eerste afspraak met de huisarts hoorde ik van de kyleena, minder hormonen, net zo effectief. Klonk top in de oren! De dag van het zetten was ik vrij, ik had al boodschappen gedaan en comfortfood en ibuprofen gehaald. 1.5 uur voor de afspraak 400 Mg ibu ingenomen. Het zetten zelf was zo g[lees meer...]epiept, alleen bij het opmeten en het zetten zelf heel kort een pijnlijke steek, heb nu wel enig idee hoe een wee zou kunnen voelen. Het was dus significant pijnlijker dan een ongesteldheidskramp, maar het duurde 30s en met goed ademen, was het goed te doen. Niets in vergelijking met de horrorverhalen dus. De rest van de dag een beetje kramp gehad, maar je bent dan ook ongesteld, die avond gewoon naar Mn afspraken gegaan. Daarna heb ik alleen 2 weken last gehad van spotting, die spotting was er de maanden erna op t moment dat ik ongesteld moest worden maar een inlegkruisje was genoeg. Na 3 maanden ben ik niet meer ongesteld geworden en voor zover ik weet ben ik ook niet zwanger! Ik was super tevreden met de pil, maar vergat hem vaak. Dit was voor mij de reden om over te stappen en ik heb 7 maanden later nog zeker geen spijt! Het is voor ieder persoonlijk, maar voor mij een echte aanrader!
02-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben in sept 2018 bevallen van mijn tweede kindje en op aanraden van de verloskundige de kyleena spiraal gekozen. Ik wilde geen koper omdat ik geen heftigere ongesteldheid wilde, de mirena sprak me niet aan omdat daar juist weer te veel hormonen in zitten, dus kyleena leek mij een top product! Zetten stelde absoluut NIKS voor. Heb er werkelijk niks van gevoeld en ben daa[lees meer...]rna naar huis gefietst en heb niks meer gevoeld. Ik denk dat dit te maken heeft met dat ik 2x ben bevallen. Ik heb ongeveer 7 weken lang ELKE dag gebloed. Ik bloed van mezelf amper, na beide bevallingen nog geen 2 weken gevloeid en ook al vanaf mijn 13e amper ongesteld. Kan het vergelijken met 1 tampon hoeveelheid per dag (ben altijd maar 2 dagen ongesteld). Ik word nu om de 2 weken snachts wakker van de misselijkheid. Ik word nog steeds ongesteld ( dit kon weg blijven). Ben het langer, en meer. Na die lange week word ik na 2 weken weer ongesteld, of ik spot of weet ik veel wat het is. Duurt in ieder geval niet een week maar wel een paar dagen. Ik ben snel geïrriteerd, heb minder zin in seks en mijn vriend voelt hem nog steeds zitten. Mijn buik is ook om de 2 weken zo opgezet dat ik weer 5 maanden zwanger lijk. Ik krijg af en toe een puistje en ik heb al jaren niet meer een puist uit hoeven drukken. Nu ik dit typ weet ik niet waarom ik dat ding er nog in heb zitten, hij werkt goed omdat ik niet zwanger word maar verder maakt hij het leven niet beter. Ik wil mezelf in ieder geval tot 6 maanden geven om mijn lichaam de kans te geven eraan te wennen, als er dan nog niks veranderd is gaat dat ding er gelijk uit!
24-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na alle horrorverhalen over de plaatsing, wil ik toch al even delen dat dit erg persoonlijk is en dit bij mij echt bijna niets voorstelde. Ik heb gisterenavond de Kyleena laten plaatsen. Een uur voordien heb ik 500g paracetamol en 500g paracetamol/codëne ingenomen. Het plaatsen zelf duurde hooguit 3 minuten. Wanneer de klem geplaatst werd, voelde ik een vage kramp, vergeli[lees meer...]jkbaar met een lichte menstruatiekramp. Na het plaatsen enkele uren lichte krampen en vanochtend, op wat bloeddruppels na, geen last meer. Wel heb ik reeds 2 bevallingen achter de rug, wat waarschijnlijk een positieve invloed heeft op de pijn van het plaatsen :-) Dus al bij al, het plaatsen valt reuze mee. Hoe de bijwerkingen zullen zijn, zal ik nog moeten ervaren.
14-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik had na het proberen van meerdere anticonceptiepillen ,in overleg met de huisarts besloten een Kyleena spiraal te laten zetten. Na het plaatsen (bij de gynaecoloog) had ik vrijwel geen klachten, krampen vielen mee en geen bloedverlies. De klachten kwamen pas na een aantal maanden. Ik heb nooit een compleet zuivere huid gehad , maar ik kreeg nu pijnlijke acne rond mij[lees meer...]n mond en kaaklijn. Tot het punt dat praten zelfs pijnlijk was. Ook kreeg ik haargroei op mijn kin en onderbuik, iets dat ik nooit eerder had. Na +/- een anderhalf jaar toch de spiraal laten verwijderen , nu 3 maanden geleden. Ik hoop dat ik nog van de haargroei af kom, de acne is afgenomen na het verwijderen. Opzich een fijne spiraal , maar wat de huisarts mij heeft verteld over een spiraal met minimale hormonen en dus minimaal bijwerkingen .. Zo heb ik het niet ervaren.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum