Kyleena

levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

31-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

hallo vrouw, 16 jaar. Dat na t plaatsen het (donkere) bloed verlies langer aan houd is normaal hoor, tenminste ik ben het vaker tegen gekomen hier. Dit als je de eerdere reacties terug gaat lezen. dus maak je geen zorgen :)
29-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?
27-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Het inbrengen van de spiraal is uiteraard niet prettig. Mijzelf voorbereid door 24 uur van te voren een spiegel paracetamol 4x dgs 500mg op te bouwen. De eendenbek is niet comfortabel. Het inbrengen was echter binnen een minuut gebeurd en viel alles mee. In het begin heeft mijn baarmoeder iets gekrampt, maar dit was niet te vergelijken met mijn “normale” menstruatiepijnen [lees meer...]die ik voorheen had. In het begin regelmatig gecontroleerd of de draadjes nog voelbaar waren, deze zijn een tijdje voelbaar geweest maar waren dit na enkele weken niet meer. Heb mij netjes aan de voorschriften van de huisarts gehouden en heb ook nacontrole gehad. De draadjes van het spiraal waren netjes om de baarmoedermond gekruld. Ik heb het kyleena spiraal nu ongeveer een jaar. Ik word nog wel regelmatig ongesteld. Mijn menstruatie is echter NIETS vergeleken met wat het voorheen was. Voorheen had ik enorme last van mijn hormonen, dit begon al 2 weken voordat mijn menstruatie begon. Zo ook de fysieke klachten, hoofdpijnen, misselijk, krampen, rugpijn, vermoeidheid. Dit alles ervaar ik nu in MINIMALE mate. De hormonale buien zijn sporadisch, van korte duur en kan ik koppelen aan mijn menstruatie. De fysieke klachten zijn minimaal aanwezig en ook is mijn vloed minimaal. Tot op heden nog niet zwanger geraakt, dus ik ben door alles zeer gebaat bij dit product. Heel erg tevreden en kan dit iedereen aanraden.
16-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Met het zetten van de spiraal had ik geen enkel probleem voelde wel even een kramp tijdens het zetten, maar half uur later stond ik weer op de werkvloer zonder enige problemen. Mijn 1ste menstruatie begon nadat die er een maand in zat, mijn menstruatie krampen waren erger dan voordat ik mijn spiraal had. 1 keer was het zo erg dat ik ziek naar huis moest omdat ik niet meer [lees meer...]normaal mijn werk kon doen. Nu zit mijn spiraal er 7 maanden in en heb ik nog altijd last van heftige menstruatie krampen waar ik niet mee aan het werk kan, de bloedingen zijn gelijk gebleven maar ze houden wel langer aan. Ook heb ik meer last van Witte afscheiding.Ik hoor van de mensen om mij heen dat sinds ik mijn spiraal heb agressiever ben gaan reageren op situaties, ik krijg regel matig te horen dat ik een ander mens ben geworden sinds ik mijn spiraal heb. En twijfel nu of ik hem nog moet laten zitten of er toch uit laat halen.
09-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hier een hele positieve ervaring. Een half jaar na de geboorte van mijn dochter de spiraal laten plaatsen op de 2e dag van menstruatie. Ik heb helemaal nergens last van gehad, geen pijn, geen kramp, geen naar gevoel. Ook vantevoren niks ingenomen tegen de pijn, gewoon goed gegeten, niks speciaals. De spiraal was geplaatst door een specialiste van mijn verloskundigenpra[lees meer...]ktijk, die ik ook tijdens zwangerschap en in de kraamweek heb gezien en gesproken, dus ook dat hielp mee tegen eventuele spanning. Heel erg tevreden over de Kyleena, heb deze nu een jaar en mijn menstruatie is nagenoeg verdwenen. Rondom menstruatie tijd krijg ik wel last van acne, iets wat ik voorheen ook had,maar dat is ook zo weer weg.
03-03-2020

Stemmingswisselingen

Kyleena spiraal 1,5 jaar geleden laten plaatsen omdat ik last kreeg van stemmingswisselingen door de pil. Het plaatsen zelf ging soepel, van te voren 2x paracetamol ingenomen. Het voelde even vervelend maar heb de rest van de dag, op wat enkele krampen na, nergens last van gehad. Na een halfjaar bleef mijn menstruatie volledig weg. Dit was ook het moment dat de acne in m[lees meer...]ijn gezicht begon toe te nemen. Dit is het enige nadeel wat ik heb ervaren van het Kyleena spiraaltje. Om deze reden heb ik het spiraaltje vandaag helaas ook laten verwijderen.
27-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb deze genomen vanwege een onregelmatige menstruatie. Nu is m'n menstruatie regelmatig maar duurt hij langer en zijn m'n klachten erger dan eerst. Kan aan mij liggen maar het maakt me letterlijk ziek.
26-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb eind 2018 gekozen om over te gaan van de Lovette pil naar een spiraaltje met hormonen. Omdat ik geen kinderen heb gehad adviseerde mijn huisarts me de Kyleena spiraal ipv een Mirena spiraal. Afspraak gemaakt om hem te laten zetten en oké, het is zeker niet leuk en echt wel even heel pijnlijk, maar het idee dat ik er 5 jaar geen omkijken naar heb was me ook veel[lees meer...] waard. Na aantal weken moest ik een controle echo laten maken om te kijken of hij goed zat en helaas zat hij toen te laag en was hij in de baarmoederhals gezakt. Ik heb toen een nieuwe moeten laten zetten en die zit nu gelukkig helemaal goed. Dat heeft verder weinig met het medicijn zelf te maken, dat was wrs gewoon pech en komt weleens voor. Ik heb nu dus inmiddels meer dan een jaar het spiraaltje en ben er blij mee. Geen last van bijwerkingen en verder geen omkijken naar je anticonceptie. Ook mijn vriend vindt dit een prettig systeem en ben blij dat ik van het dagelijks slikken van de pil af ben. Wordt inmiddels ook (bijna) nooit meer ongesteld. Heerlijk!
24-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Heel fijn. Zetten is even wat minder fijn maar je hebt er 5 jaar lang ‘als het goed is’ bescherming tegen zwangerschap. Eerste half jaar onregelmatig ongesteld, daarna nam het af en nu 1 jaar verder word ik niet meer ongesteld. Merk nog wel wanneer de tijd is om ongesteld te zijn. Dit merk ik aan mijn lichaam, symptomen variëren per keer. Tijdje last gehad na[lees meer...] de sex, heftige buikkrampen met spontaan bloed verlies. Even terug gegaan naar de dokter, bleek dat de draden nog te lang waren. Even bijgeknipt en verder geen last meer gehad. Erg tevreden 😁
20-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Het zetten was echt geen pretje, maar de periode daarna absoluut wel! De scherpe pijn nam gelukkig na een paar uur af en sindsdien heb ik geen klachten of bijwerkingen gehad. Nóg een bijkomend voordeel is dat ik niet meer ongesteld word. Het is dat ik het draadje kan voelen als ik enige moeite doe, anders zou ik amper geloven dat het spiraaltje in mijn lichaam zit. Ik merk[lees meer...] er namelijk helemaal niets van. Op en top tevreden dus!
20-02-2020

Stemmingswisselingen

Ik wil graag even een goed verhaal vertellen over het plaatsen van de Kyleena spiraal. Op internet zul je alleen maar de negatieve horror verhalen lezen, maar er zijn natuurlijk ook zeer veel goede verhalen. Ik heb de spiraal in de tweede dag van mijn ongesteldheid laten plaatsen. Allereerst brengt de (huis)arts de eendenbek in en meet ze de baarmoeder op. De baarmoeder[lees meer...]mond wordt dan vastgepakt. Dit voelt even als een hevige kramp, maar als je rustig blijft door ademen is dit goed te verdragen. Daarna wordt de spiraal uitgepakt en geplaatst. Dit voelt ook als een hevige kramp, maar is ook goed te verdragen. Zolang je rustig blijft liggen en vertelt wat je prettig vindt is het zo gepiept! Een uur voor het plaatsen heb ik een ibuprofen 200 mg en twee paracetamollen van 500 mg(1000 mg in totaal) ingenomen. Dit werkte goed. Ik ben 22, heb verder geen kinderen dus voor een jonge vrouw is de pijn ook goed te verdragen! Ik heb de spiraal gezet, aangezien ik van andere anticonceptie erge stemmingswisselingen krijg. Ik heb de spiraal gister laten zetten, dus zal binnenkort een nieuwe review er op zetten hoe het met de stemmingswisselingen gaat.
13-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Begonnen met de Yasmin pil tegen acné. Van de Yasmin overgegaan naar een zwaardere pil (microgynon 50) gegaan omdat ik doorbraakbloedingen kreeg. Die pil hielp niet, dus overgegaan naar de Kyleena. Niet meer ongesteld geweest, eerste maand een hele schone huid. Maar niks bleek minder waar helaas. Nu bijna 6 maand verder, last van overbeharing, haren groeien sneller en er g[lees meer...]roeien haren op plekken waarvan ik niet wist dat het kon. Ook is mijn acné vreselijk toegenomen, vooral op de wangen/kaaklijn. Nu Differin can de dokter gekregen tegen de acné. Ik geef het nog een paar maanden de tijd, anders ga ik de Yasmin weer slikken. (Terwijl ik juist zo blij was van de hormonen af te zijn.. grr).
08-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hoi hoi! Ik (40) heb maandag op de 4e dag van mijn menstruatie mij eerste (kyleena) Spiraaltje laten zetten. Ik wilde in eerste instantie een koper Spiraaltje, maar hij zei dat ze die bijna nooit meer zetten. Tevens vertelde ik dat ik vroeger echt mega bloedde, en ik wel twijfelde of dat dan weer terug kon komen. Want een pr jaar terug raadde een gynocoloog hierom[lees meer...] een sterilisatie af wat ik toen wilde. Al met al op aanraden van deze dok die er 1 x in de week is bij mijn huisararts, gekozen voor de kyleena. Door de minste hormonen erin, want daar wil ik eigenlijk van af. Het plaatsen op zich viel me mee, tuurlijk het was af en toe wel ff raar en naar/gevoelig. Oja, alleen in 't begin was 't even een dingetje omdat hij mijn baarmoedermond niet goed kon vinden. Schijnbaar ligt ook mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld. Toen hij klaar was, kwam ik omhoog En toen voelde ik me ineens ff tegen een flauwte aanhangen haha Dus hij zo, voel je je goed? Dan mag je je wel weer aankleden hoor. Ik: eh Nou ik ga nog even weer liggen hoor hihi… Uiteindelijk trok 't wel wat weg. Toen aangekleed, en nog ff bij de assistente blijven zitten met een glas water. Ik was nl zelf met de auto… Nadien heb ik eigenlijk niet echt meer gebloed (net als bij 't zetten) en nu nog steeds alleen een heel licht kleurtje heel soms in mijn witte vloed. En alleen soms een beetje 't gevoel dat er een tampon niet helemaal goed in zit. Dus ook alle klachten tot nu toe vallen mij heel erg mee! Oh, ik voel BTW geen touwtjes zitten… Ook ik heb dit de volgende dag ff gecheckt… (hoop wel dat ze er nog ergens goed zitten, maar anders zien we dat wel over 6 wk bij de controle) Ik ben dus gewoon heel blij ermee :grinning::grinning::grinning: Kortom, ik hoop dat 't de komende jaren zo goed blijft, dan zet ik er wel weer 1. En naja na die zal ik wel in de overgang komen zo 'n beetje. Liefs Karin.
05-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hier een positieve review! Na jarenlang de Marvelon pil te hebben geslikt toch maar de overstap gemaakt naar de kyleena spiraal. Door alle negatieve reviews twee jaar gewacht omdat ik het niet aan durfde. Had ik het maar eerder gedaan. Mijn hormonen gingen elke keer alle kanten op door de pil en ik werd extreem vermoeid en had hoofdpijn. Precies een week geleden de kyleen[lees meer...]a laten zetten bij de huisarts. Ik ben 22 en heb geen kinderen. Normaal heb ik ontzettend veel pijn tijdens mijn ongesteldheid dus ik dacht dat het weer raak zou zijn bij het zetten van mijn spiraal. Ik heb zo weinig "pijn" ervaren vergeleken met mijn ongesteldheidskrampen. Het vastpakken en opmeten van de baarmoeder deden geen pijn. Na het uitklappen van de spiraal iets van krampen gevoeld, maar die zijn niet noemenswaardig te voelen. Mijn spiraal werd te vroeg losgelaten waardoor hij meteen verwijderd moest worden en in de middag weer opnieuw geplaatst. Hier weer hetzelfde verhaal: geen pijn. Af en toe een krampje de dagen erna maar dat was het dan ook wel. Nu per dag een druppeltje bloedverlies dus dat zal met de weken ook wel verdwijnen. Mijn soepele plaatsing van het spiraal komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het zetten zo relaxed was. Ook al ging ik met trillende handjes heen, mijn dokter stelde mij zo op mn gemak. Dus tip: laat hem plaatsen bij een dokter/gynocoloog waar je vetrouwd mee bent. En laat je niet meeslepen door alle negatieve reacties. De personen die positief zijn over de kyleena schrijven vaak geen reviews. Sinds een paar dagen heb ik minder hoofdpijn, meer energie en geen gekke hormoonschommelingen meer. Dus ik ben tevreden!
02-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo, Ik heb even een vraag. Ik krijg dinsdag mijn eerste spiraaltje geplaatst. De kyleena. Nu heb ik zo 'n 25 jaar de pil gebruikt. Vorige week de laatste strip gehad. Zijn er vrouwen met een gelijknamige overstap? Dan ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen qua de bijwerkingen.. Op zich ga ik dus naar beneden wbt de hormonen. Is 't dan ook z[lees meer...]o dat de bijwerkingen juist meevallen? Of door de combi met 't ontpillen et nog best kans daarop? Groetjes Karin. (ik heb geen kinderen, en vind 't dus best spannend 😎)
22-01-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo hoe bevalt de spiraal inmiddels?

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum