ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 6
09-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik gebruik de Kyleena spiraal nu ruim een jaar. Het zetten hiervan was pijnlijk, maar dat was een heel kort moment dus voor mij zeker de komende 5 jaar waard. De rest van de dag wat kramp gehad, alsof ik erg ongesteld was. De kramp kwam in de weken er na nog weleens terug, daarna geen last meer van gehad. Ik heb nu iedere maand gedurende 3 dagen wat bloedverlies, maar stel[lees meer...]t eigenlijk niet zoveel voor. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen en eetbuien heb nu ik een spiraaltje heb ipv de pil. Mijn vriend voelde het spiraaltje of draadje in het begin wel zitten bij mij. Daar moesten we beiden aan wennen. Maar over het algemeen een positieve ervaring met het spiraaltje.
05-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Nou ik heb ook de stap gezet om met de pil te stoppen en een Kyleena spiraal daarvoor in de plaats te nemen. Pil slikte ik al sinds mijn 14de ongeveer dus heb dat zeker 9 jaar gedaan - laatste paar jaren heb ik de pil constant doorgeslikt ivm hevige hoofdpijn tijdens menstruatie. Ik wilde alleen van de hormonen af en zo kwam de Kyleena spiraal ter sprake. Veel gelezen onli[lees meer...]ne voordat ik echt de definitieve afspraak ging maken. Ik heb hem trouwens volledig gratis laten zetten bij de GGD - voor risico groepen (o.a. Meiden onder de 25 jaar) is dit allemaal(soa test, spiraal zelf en het laten zetten) gedekt. Mijn huisarts kon hem namelijk niet zetten en het laten zetten in een ziekenhuis betaalde mijn verzekering niet. Het zetten deed pijn! Niet verwacht - wel op voorbereid. Zoals ik zei: ik heb veel gelezen, maar de ervaringen die ik las hadden het over een heftige menstruatiekramp. Nou bij mij voelde het letterlijk alsof iemand m’n baarmoeder vasthield tussen 2 scherpe nagels en trok - wat ze dus ook letterlijk doen zodat je baarmoeder niet terug trekt wanneer ze de spiraal erin zetten. Dit was dus zo heavy dat ik bijna flauw viel haha! Ik werd wazig, lage bloeddruk en zo’n vissenkom situatie was er. Toen hielp de assistent me met ademhalen en toen ging het na 5 min wel weer goed. Ook wil ik erbij vermelden dat ik de pil heb doorgeslikt tot de dag dat ik de spiraal liet zetten, dit werd mij aangeraden. Dus ik was niet ongesteld tijdens het zetten - dit jan misschien de pijn verergeren? Maar daar kan ik niet over oordelen. De dag ervoor en 2 uur voor het plaatsen ibu profen genomen(volgens mij 600mg). Na het zetten had ik een zeurderige pijn, maar nog niet hevig. Ik ben gewoon gelijk door naar mijn les gegaan, dit was een les van 4 uur dus heb die gwn uitgezeten tot het eind en toen een uur naar huis gereisd met OV. Af en toe kreeg ik een hevige kramp, duurde max 10 seconden en dan was het weer weg. Volgende dag thuis gebleven omdat ik toen wel echt constant hevige krampen kreeg waarbij ik echt de hele dag op de bank heb gezeten met een warme kruik. De hevige krampen stopte 2 dagen na het zetten. Kort daarna veel bloedverlies alsof ik gewoon ongesteld was + de bijbehorende krampen maar niet super hevig etc. Nu inmiddels bijna 3 weken later en het bloeden is volledig gestopt na 2,5 week ongeveer. Heb ook al seks gehad - geen pijn en voelde ook niks (vriend ook niet). Ik wacht eigenlijk nu gewoon af op de eerstvolgende controle afspraak. Ik lees veel over gewichtstoename, vind wel dat je voorzichtig moet zijn voordat je zoiets concludeert aangezien er meer factoren bijkomen kijken dan alleen de spiraal. Ik sport 5x per week en eet bewust dus ik ben tot nu toe niks aangekomen - maar ik ga het wel in de gaten houden aangezien ik hem pas 3 weken heb ;). Verder eigenlijk alleen een opgeblazen buik/gevoel. Ik werd normaal gesproken in de ochtend altijd wakker met een platte buik en nu is dat niet zo. Maar dat is iets waar ik niet heel erg mee zit. Ik wilde deze ervaring delen omdat ik er zelf veel aan heb gehad toen ik hierover ging beslissen. Verder is het denk ik een kwestie van afwachten, het kan 3-6 maanden duren voordat je lichaam gewend is geraakt aan de spiraal dus dat ga ik nu gewoon doen.
25-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de Kyleena nu 24 weken en heb gedurende deze weken meer dagen bloed/bruin verlies gehad dan dat ik niets verloor. Ook neemt de kramp/rugpijn toe tijdens deze dagen. Momenteel “valt het mee”, 2 weken ongesteld en dan 3 weken niks (dat was echt geweldig), waarna ik nu alweer een week hevige krampen in buik en onderin mijn rug pijn en bloed/bruin verlies ervaar. Ik zit[lees meer...] echt in dubio of ik dit voort wil zetten.
20-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Mijn ervaring met de Kylena hormoonspiraal: dit is de nieuwste kleinste versie van hormoonspiraal, met minste hoeveelheid hormoon (19mg totaal, in vergelijking tot Myrena van 52mg is dit heel weinig = prettig!) Heb hem nu sinds eind augustus, dus 3 maanden, en kan nu wel zeggen dat het een enorme vooruitgang is vergeleken met de pil die ik jaren heb geslikt. Pluspunten: [lees meer...]+ mijn emoties zijn zeer stabiel. Geen gekke schommelingen meer, of opeens heel emotioneel/jaloers/bang/etc zijn. (Hier was sprake van tijdens pilgebruik). Gewoon mezelf en chill all the time. + (Al 3 maanden) niet meer ongesteld geweest. Ook niet zwanger haha, ik heb laatst nog getest voor de zekerheid. + Nauwelijks buikkrampen meer, want geen menstruatie meer. + Huid is egaler. Minder uitbarstingen van huge pukkels. De minpunten waren vooral in het begin, het laten inbrengen van de spiraal was zeer pijnlijk en naar gevoel. Deze pijn voelt als een wee zegmaar, die 3 dagen aanhoudt😂👍🏽 En ik heb 1 maand lang elke dag gebloed nadat hij was gezet. Maar daarna hield dit op. En de pijn was na 3 dagen ook zo goed als weg. Nu kan ik zeggen dat het de pijn echt waard is want heb er nu al zoveel profijt van en hoef nooit meer aan anti conceptie te denken! De spiraal haal ik eruit als ik kinderen wil. :-) hij is tot 5 jaar goed!
07-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds anderhalve maand heb ik het Kyleena spiraaltje. Toen ik hem liet zetten deed dat best wel veel pijn en ik ben er dezelfde dag nog goed ziek van geweest. Verder een paar dagen ernstige krampen wat voelde als menstruatie krampen maar dan nog ietsjes erger. Voorheen heb ik geen goeie ervaring gehad met de pil. Ik werd er depressief van en kreeg er veel puistjes door. Mi[lees meer...]jn huisarts adviseerde daarom om een spiraal met zo weinig mogelijke hormonen te nemen. Het leek wel te goed om waar te zijn. Verder heb ik sinds ik het Kyleena spiraaltje heb steeds meer lichamelijke en geestelijke klachten. Ik voelde mij de eerste twee weken goed. Ik merkte dat ik meer puistjes kreeg en een vettigere huid, maar ik dacht dat ik er even doorheen moest gaan. Sinds 4 weken zit ik niet goed in mijn vel en heb ik het gevoel alsof ik elk moment wel kan huilen. De laatste dagen is alles alleen maar erger geworden. Ik heb sinds kort ernstige slaap problemen waarvan slaapverlammingen met hallucinaties. Dood eng. Ik raad aan meisjes die graag van hun pil afwillen doordat zij niet goed tegen hormonen kunnen zeker NIET de Kyleena aan. Ik zou gaan voor een anticonceptie ZONDER hormonen.
06-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet zeggen dat ik voor de ingreep bij de gynaecoloog onwijs zenuwachtig was. Nadat ik een aantal recenties had gelezen over hoe pijnlijk zij het ervaren hadden ging ik met zwetende handen de behandelkamer in bij mijn gynaecoloog. Uiteindelijk heb ik van de verdoving in mijn baarmoedermond letterlijk niets gevoeld. Ondanks dat ik hier heel erg op gefocust was vanwege [lees meer...]mijn naaldenfobie. Het plaatsen van de Kyleena spiraal zelf viel mij ook alles mee. De baarmoeder zelf kan niet verdoofd worden waardoor je voor 5 seconden even het gevoel heb alsof er veel druk op komt te staan, maar dat is zo weer voorbij. Omdat het Kyleena spiraaltje ook relatief veel kleiner is heb ik na de plaatsing ook geen buikkrampen ervaren. Wel nog wat flink bloedverlies van de verdoving en de spiraal zelf! Naar mijn ervaring was het ondanks bij zenuwen zeker geen afrader. Laat je vooral niet beïnvloeden door alle horrorverhalen, maar probeer er (hoe moeilijk dat ook kan zijn) neutraal in te stappen!
02-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Als eerst wil ik zeggen dat ik heel onzeker over de overstap van pil naar spiraal ben geweest. Ik kreeg de Kyleena voorgesteld ivm de mindere hormonen en het kleiner formaat wat hij heeft. Het spiraal werd op mijn 3e menstruatie dag gezet. Het plaatsen heb ik ervaren als zeer pijnlijk en ik ben niet kleinzerig (maar goed, dit beleeft echt iedereen anders) . Ik diezelfd[lees meer...]e dag nog aardig wat zeurende buikpijn gehad (wat met pijnstilling onder controle te houden was) en de dagen daarna af en toe een hele lichte kramp. (Nu, 3,5 week verder): Ik merk dat ik sinds ik de Kyleena heb beter in mijn vel zit, minder moe ben en minder pieker (het valt mij nu pas op hoe heftig ik dus eigenlijk op de hormonen van de pil reageerde). Ik kan tot nu toe eigenlijk wel zeggen dat ik (nog) niets van de bijwerkingen merk. Het enige jammere (maar dat is ook bij ieder anders) is dat ik al vanaf het plaatsen non-stop aan het bloeden ben (meer dan alleen spotting). Al met al, als het bloeden snel wegtrekt, ben ik tevreden met de keuze om over te stappen naar de Kyleena!
01-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Na veel verschillende anti conceptie methodes gehad te hebben, via de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog voor het plaatsen van de Kyleena spiraal. Omdat dit spiraaltje minder hormonen zou bevatten had ik veel hoop dat ik dan eindelijk de ideale anticonceptie had gevonden. De plaatsing was oke. Het plaatsen was nis niet echt een pretje, maar zo erg horror verhalen d[lees meer...]ie ik had gelezen was het niet. Na het plaatsen bleef ik nog zeker 4 weken door menstrueren. In de loop van de maanden ging dit over naar bijna dagelijkse doorbraakb bloedingen. Ook kreeg ik in mijn gezicht last van een overmatige talgproductie met puistjes (voorheen nooit last van gehad), stemmingwisselingen, steken in mijn onderbuik. Kortom. Nu een kleine anderhalfjaar na plaatsing heb ik elke dag gehoopt dat dit wel weg zou gaan, maar ik ben er nu klaar mee. Anticonceptie heb ik nooit echt als een pretje ervaren, maar de Kyleena spat de kroon. Binnenkort ga ik retour naar de gynaecoloog, en dan laat ik hem weghalen!
Pagina 1 van 6

Mirena (2089) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (839) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (477) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (458) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (370) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!