levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-05-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena genomen na de pil en nuvaring te hebben gehad, ik wilde namelijk graag af van de vele hormonen omdat ik mij daardoor afgevlakt ging voelen. Hoewel ik hem vandaag heb laten plaatsen, wil ik in ieder geval zeggen dat het plaatsen goed te doen was. Het waren een paar scherpe ongesteldheidssteken en het was vervelend, maar ik vond het zeker niet ondraaglijk z[lees meer...]oals ik in sommige reacties lees. Kortom, laat je hier niet door afschrikken! Online worden relatief vaker slechte ervaringen gedeeld dan goede. Aldus, aanrader, zeker door de weinige hormonen!

26-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb al bijna elke anticonceptie geprobeerd. Van de pil, minipil, Nuvaring tot Implanon. Allemaal tevergeefs. Op mijn 15e begon ik met het slikken van de pil, maar hierdoor kreeg ik al gauw pijn aan mijn scheenbenen en kreeg ik onverklaarbare knobbels. Echo laten maken, maar hier was niets op te zien. Dus overgestapt naar de minipil. Minipil geslikt tot mijn 19e, maar wo[lees meer...]u om gebruiksgemak iets anders. (Had ook meer afscheiding door de pil, waardoor ik bijna niets voelde tijdens het vrijen). Pil = uitgesloten Daarna een Implanon laten zetten, maar die heb ik na 6 maanden laten verwijderen. ERGSTE ERVARING OOIT! Van de Implanon kreeg ik paniekaanvallen, hartkloppingen, slapeloze nachten, 6 maanden lang zeer pijnlijke borsten (waren ook 2 cupmaten groter), 3 weken lang ongesteld etc etc... het werd zo heftig dat ik dacht dat ik dood ging. Na de Implanon heb ik de Nuvaring geprobeerd, maar werd hier heel duizelig van en vond het qua gebruik niet fijn. Het idee dat ik 2 hormonen in mijn lijf stak maakte me ook weer bang. Uiteindelijk heb ik 6 maanden niets gebruikt van anticonceptie en toen ging het 100x beter. Ik heb een relatie van 2 jaar dus ik wou wel extra beschermd blijven. Om deze reden heb ik de Kyleena 3 maanden geleden laten plaatsen. Het plaatsen doet pijn, maar de volgende dag had ik al geen last meer. Mijn maandstonden duren langer (ong 2 weken), maar dat lijkt me logisch aangezien je lichaam moet wennen aan een vreemd object. Ik heb gelukkig geen paniekaanvallen of hartkloppingen meer en mijn borsten doen alleen pijn als ik mijn regels krijg. Wel heb ik soms last van erge buikpijn en krampen, soms zo fel dat zitten en draaien in bed ENORM veel pijn doet! Als laatste heb ik nog 1 vervelende bijwerking die niemand blijkt te hebben: ik heb sinds mijn spiraaltje vreemde tintelingen en precies een verlamd gevoel aan mijn perifere zenuwstelsel. Het is altijd aan de linkerkant en straalt vanaf mijn schouderblad uit tot aan mijn arm. Soms verlies ik kracht in mijn arm. Laat een reactie achter als je deze bijwerking ook heeft. (Of iemand die je kent) Ik vind het heel vreemd dat ik deze bijwerking niet terugvind, het is ook begonnen toen ik het spiraaltje heb laten plaatsen.

23-04-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na jaren de pil te nemen ben ik overgeschakeld naar Kyleena spiraaltje omdat ik het beu was om elke dag een pil te nemen en de dosis in hormonen groter is. Het plaatsen viel best goed mee bij mij! Had me op het ergste voorbereid, maar eigenlijk maar letterlijk 2 seconden last gehad. Nu zijn we 5 weken verder en wil ik het laten verwijderen. Ik heb elke dag ontzettend vee[lees meer...]l pijn, die pijn komt telkens in weeën waar ik echt van begin te puffen en roepen soms als het héél intens is. Ik kan heel veel pijn verdragen, maar word nu de laatste 3 weken elke nacht meermaals wakker van de pijn. Volgens de gynaecoloog zit alles op zijn plaats en is er niks mis. Ik vind het super jammer dat ik het nu al laat weghalen, maar de pijn die ik elke dag voel weegt niet op tegen de voordelen.

19-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds mei 2020 het kyleena spiraaltje. Plaatsen was niet prettig, maar wel te doen om erna 5 jaar vanaf te zijn. Elk lichaam reageert anders dus het is het proberen waard. Nadat ik het spiraaltje geplaatst had had ik erge buikpijnen. Dit is na 3 maanden weggetrokken. Nu merkte ik dat ik continue wanneer ik gemeenschap had, blaasontsteking kreeg. Minimaal 10 keer in een jaa[lees meer...]r nu al. Dit is de reden dat ik het eruit laat halen. De menstruatie is wel een heel stuk minder geworden wat ik als pluspunt ervaarde. Ik heb er een fijne tijd aan beleefd van ‘n jaar, maar de blaasontstekingen maakte mij zo angstig dat ik het nu niet meer wil.

19-04-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In december 2020 de kyleena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, dit was erg pijnlijk. Tot 4 weken daarna erg veel buikkrampen gehad, maar daarna geen last meer van gehad. Voorheen had ik een implanon, maar door het vele spotten (bloedverlies) de implanon laten verwijderen in maart 2020. Tussen maart en december geen anticonceptie gebruikt. Sinds ik de kyleena spiraal h[lees meer...]eb, heb ik ontzettend veel last van puistjes en acne in mijn gezicht. Ik heb heel mijn jeugd geen last hiervan gehad en baal hier ontzettend van. Ik weet niet 100% zeker of het door de spiraal komt, maar dit zou bijna een reden zijn voor mij om de spiraal te laten verwijderen en toch te kiezen voor een andere anticonceptie.

09-04-2021 | Man | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 maanden geleden een Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed erg veel zeer en moest er ook wel even van bij komen. Sindsdien elke dag last van spotting (doorbloedingen). Ik weet nog niet helemaal of de Kyleena spiraal echt iets voor mij is.

29-03-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Na het lezen van alle horror verhalen op het internet heb ik besloten om toch de Kyleena toch te laten plaatsen, omdat ik wilde stoppen met de pil. Ik merkte dat ik me lichtelijk depressief aan het voelen was naarmate ik de pil al 1 jaar slikte het steeds slechter met mij ging voornamelijk emotioneel. Het voelde alsof ik mezelf verloren was en ik was naar een vrouw geweest[lees meer...] om erover te praten in de alternatieve geneeskunde en zei zij dat het door de pil kwam. Ik heb er zelf nooit over na gedacht een spiraal te plaatsen totdat zij het opbracht. Ik zag er erg tegenop het te plaatsen, want ik las overal dat het zon pijn deed. De waarheid: ja het is echt geen prettig gevoel en het deed pijn , maar dit is voor 20 seconden en dan ben je er voor 5 jaar vanaf! Ik heb van te voren 800 mg ibuprofen ingenomen (2 x neurofen) want wij hadden thuis niks anders... de arts raadde aan 600 mg ibuprofen te nemen, maar ik kan je vertellen meer kan zeker geen kwaad. Na het plaatsen voelde ik er weinig meer van ik ben in de middag overal nog naartoe geweest in de avond deed het meer pijn, maar de volgende ochtend had ik er al geen last meer van. Na 2 dagen heb ik seks gehad met mijn vriend en dat deed helemaal geen pijn en ik voelde de spiraal niet zitten. Hij voelde de draadjes wel, die gaat de arts na 6 weken korter knippen en dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren. Doe asjeblieft waar je jezelf het prettigst bij voelt en laat je niet gek maken door al deze horror verhalen.

25-03-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik de Kyleena spiraal laten zetten. In eerste instantie was ik er toch zenuwachtig voor vanwege de verhalen die ik hoorde over het plaatsen. Er uiteindelijk toch voor gekozen omdat ik niet geen pil meer wilde slikken. Mij werd verteld dat de Kyleena een kleinere spiraal was die minder pijn zou doen bij het plaatsen en met de minste hormonen. N[lees meer...]u deed het plaatsen bij mij ontzettend veel pijn, ik werd er misselijk van en moest er echt even van bijkomen. Ontzettend veel last gehad van krampen in mijn buik. Zelfs nog bij de gynaecoloog geweest na een maand om te kijken of hij wel goed was geplaatst. Dit bleek wel goed, dus het wel de kans gegeven. Eigenlijk ook uit angst voor het laten verwijderen, heb ik de spiraal nog steeds. Het eerste jaar heb ik heel veel last gehad van de spiraal en eigenlijk nog steeds. Voorheen nooit menstruatiepijn gehad en nu standaard elke maand, ook word ik nog steeds elke maand ongesteld. De klachten zijn best heftig, waarbij ik me soms geen houding weet te geven van de pijn. Zelf zou ik na deze spiraal nooit meer een spiraal laten zetten. Hopelijk is er tegen die tijd iets wat onze mannelijke medemens kan innemen om een zwangerschap te voorkomen!

22-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Na 2 verschillende anticonceptiepillen met nare bijwerkingen (acne, depressieve gevoelens, bloedingen) ervoor gekozen de kyleena te proberen omdat deze de minste hoeveelheid hormonen in mijn lichaam zou brengen. Het zetten van de spiraal viel me mee, en na een dag was de buikpijn weg en had ik weer seks met mijn vriend. Ik ben ontzettend blij met de kyleena! Mijn acne is z[lees meer...]o goed als weg, mijn libido is op dezelfde hoogte gebleven, ik ben niet meer ongesteld en heb alleen eens in de maand een paar off-daagjes waarin ik veel zin heb in chocola en ik een paar pukkeltjes erbij krijg. Ik heb hem op mijn 19e laten zetten en ben er nu bijna 2 jaar erg tevreden mee :)

20-03-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hiervoor heb ik 8 jaar lang de pil geslikt. Langere tijd heb ik last gehad van migraine. Na het bijhouden van de migrainemomenten, kwam ik samen met mijn huisarts erachter dat het te maken had met de pil (veel hormonen). Omdat de Kyleena minder hormonen afgeeft en het prettiger wordt ervaren voor vrouwen die nog niet zijn bevallen, heb ik gekozen voor deze spiraal. Het p[lees meer...]laatsen was zeker geen pretje. Het deed kort pijn en de gehele dag heb ik last gehad van krampen. 3 dagen na het plaatsen heb ik nog last gehad van lichtere krampen. Deze krampen kan je vergelijken met menstruatiekrampen. Hierna waren de krampen over en heb ik geen last meer ervaren. Over het algemeen dus zeker tevreden!

19-03-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Vermoeidheid, Misselijkheid, stemmingswisselingen, Puisten, Overbeharing, Haaruitval, Emotioneel onstabiliteit Laten verwijderen na twee jaar. Voelde me depressief worden en steeds meer "wegzakken" ik voelde me mezelf niet meer. Nu zonder spiraal voel ik me 1000 keer beter

16-03-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 25 en dit is nu mijn tweede spiraaltje (nog nooit zwanger geweest). Mijn eerste spiraal (Mirena) heb ik laten zetten toen ik 21 was, ik vond dit ontzettend pijnlijk en had erg veel bloedverlies na de tijd. Naderhand heb ik ca. een goed jaar ontzettend pijnlijke buikkrampen gehad maar ik heb de spiraal toch maar laten zitten. Ik heb veel research gedaan en kwam uite[lees meer...]indelijk bij de Kyleena uit, maar was echt ontzettend bang voor het zetten door mijn eerste ervaring - dus ook erg gespannen tijdens de plaatsing. Ik wilde graag minder hormonen (het liefst geen maar een koperspiraal zag ik niet zitten) omdat er vaak borstkanker in mijn familie voor komt. Een maand geleden heb ik nu de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts (de Mirena toendertijd in het ziekenhuis) en dit is mij écht ontzettend mee gevallen. Blijkbaar heb ik ook last van een gekantelde/diepliggende baarmoeder, wat mij eerder nooit verteld is, en dit kan ook verklaren waarom de vorige keer zo pijnlijk was. Tuurlijk is het zetten van een spiraal nooit leuk, maar dit viel mij echt reuze mee. Ik heb van te voren ca. 2 aleve feminax en 1 ibuprofen genomen. Vorige week de controle gehad en alles zat goed. Ik kan de Kyleena zeker aanraden, al heb ik hem nog maar net en kan ik natuurlijk niet zeggen wat het over langere tijd doet. Na de tijd had ik iets bloedverlies en mijn menstruatie (bijna geen bloedverlies, net als met de eerste spiraal) was direct weer hetzelfde qua cyclus.

15-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Na de bevalling 8 mnd de pil geslikt ( cerazette). In juni voor kylenna spiraal gekozen ivm weinig hormoon. Sindsdien kom ik alleen maar aan. Dikke buik gekregen. Van 68kg In 9 maanden tijd 80kg. Pijnscheuten. Vaak bloedverlies. Morgen ga ik mijn huisarts bellen en ik ga laat verwijderen. Voor mij geen spiraal meer. Vreselijke bijwerkingen allemaal. Ben mezelf niet mee[lees meer...]r

15-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na 6 weken verwijderd. Ik bleef veel buikpijn houden. Dit was zo erg dat ik bijna niet kon werken. Ik had ook dagen dat ik totaal geen last had. Libido was geheel weg

12-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Vandaag de kyleena laten plaatsen en het viel echt alles mee! Ik wilde het graag delen op dit forum, omdat ik zelf best bang was geworden door alle horrorverhalen. Mijn angst was dat het een nieuw soort pijn zou zijn die ik niet zou herkennen, aangezien er hiervoor nog nooit iemand met een tang mijn baarmoedermond heeft vastgepakt. De pijn voelt echter hetzelfde als he[lees meer...]vige menstruatiekrampen en duurt maar 20-30 seconden, dan is het spiraaltje al geplaatst. Het is niet lekker, heb flink zitten puffen, maar het viel echt alles mee. Naderhand heb ik enkele uren flinke krampem gehad maar die trokken ook al vrij snel weg. Al met al ,als ik dit had geweten had ik al veel eerder een spiraaltje laten zetten. (Voor de behandeling had ik 50 mg diclofenac genomen.)

11-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Eerste spiraal na mislukking bij de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar de gynaecoloog.enorm slecht geholpen bij de huisarts en die pijn die daar was, was totaal niet bij de gynaecoloog. Huisarts 7/9 x geprobeerd hem erin te krijgen.. gynaecoloog eerst goed gekeken naar hoe mijn baarmoeder lag.. vervolgens alle spiralen benoemd met welke klachten per spiraal hoor[lees meer...]t. Ook wat ik wel of niet fijn vond. Op goed advies 2 naproxen 275 mg avond van de voren genomen en 1 uur van te voren 2x 275 naproxen. Voelde een kleine pijn (moest gaan hoesten) en toen was het klaar.. wist niet wat ik mee maakte. Wel lichte krampen en fijn dat iemand voor je rijd. Daarna lekker in bed en na 5 uur geen klachten. Nu afwachten welke bijwerkingen ik evt zou kunnen krijgen. Maar geen paniek met het zetten gehad!! Voor mij nu altijd de gynaecoloog.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (564) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (519) - Antibiotica - penicillines breedspectrum