Ervaringen met Ballerine

koperhoudend spiraal

21-09-2023 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsten ging super, daarna enkele dagen bloed en enkele weken bruine afscheiding en spotting. 1e ongesteldheid duurde 10 dagen, daarna begon de ellende. Ondanks dat dit spiraaltje geen hormonen bevat, heb ik alle bijwerkingen die ik ook bij hormonenproducten heb. Zeer vermoeid (ik val gewoon in slaap overdag, ondanks prima nachtrust), heftig geurende afscheiding, buikpij[lees meer...]n en opgezette buik, vocht vasthouden, zeer veel acne op de kaak, meer sombere stemmingen, rugpijn, lager libido en minder natte vagina. Daarnaast een aanhoudende hoofdpijn die rond 12 uur begint en daarna steeds ergens wordt. Dokter geeft aan dat het allemaal niks te maken heeft met de spiraal (behalve de buik- en rugpijn) maar dit is het enige wat veranderd is. Jaren geen anticonceptie gehad; geen pukkel te bekennen en alle bovenstaande klachten waren er niet.m Morgen afspraak bij de huisarts om hem te laten verwijderen. Ik zal nog posten hier in mijn bericht hoe het over een paar weken gaat!

21-07-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Inbrengen was zeer onprettig en de rest van de dag erg veel pijn/buikkrampen gehad. Na 9 maanden laten verwijderen omdat ik last bleef houden van vaginale afscheiding en krampen (de echo wees uit dat de ballerine goed op zijn plaats zat).

07-09-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (300)
Ook ik koos na 5 jaar Mirena spiraal (zeer tevreden) voor de hormoonvrije Ballerine (nu bijna 1 jaar geleden) . De plaatsing hiervan ging niet gemakkelijk vanwege mijn gekantelde baarmoederhals. Vanaf het begin had ik hevige menstruaties met veel menstruatieklachten. Ik wilde het wel een kans geven en de spiraal tenminste 6 maanden laten zitten maar nu bijna een jaar verd[lees meer...]er ben ik er klaar mee. Ik heb maandelijks extreem veel bloedverlies (moet grote tampon icm groot maandverband gebruiken en dat vele malen per dag wisselen). Dan nog lek ik regelmatig door.... de laatste keer dat ik dat een enkele keer meemaakte was in mijn puberteit (bijna 20 jr geleden). De menstruaties duren ook lang; 7-10 dgn dus voor mijn gevoel ben ik na 2 weken alweer ongesteld. Ik heb veel klachten die ik hiervoor niet had zoals buikpijn, stekende hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid. Dus ik heb er meer ellende van dan gemak. Bijna spijt dat ik niet meer voor de Mirena ben gegaan maar ik stop even helemaal met anticonceptie. Natuurlijk verschillen de ervaringen per vrouw maar ik heb inmiddels (ook van mijn gynaecoloog) meerdere verhalen gehoord van ontevredenheid.

05-06-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb deze spiraal laten zetten 6 weken nadat ik van mijn jongste zoontje was bevallen. Ik was zwanger geraakt terwijl ik de pil slikte en was klaar met de hormonen. Ik dacht dat deze spiraal een uitkomst voor mij was. Na de plaatsing welke totaal niet pijnlijk of naar was had ik een x aantal dagen licht bloedverlies wat normaal was. Mijn cyclus bleef gelukkig regelmatig[lees meer...]. De eerste maand hevig bloedverlies, er waren 3 grote maand verbanden nodig om het enigszins op te vangen maar zelfs met die 3 verbanden lekte ik nog door. Dit zo'n 3 maanden aangekeken want daarna zou het minder moeten zijn, maar dat gebeurde niet ! Toen de spiraal op televisie kwam en hij helemaal niet zo veilig bleek te zijn, besloten de spiraal te verwijderen! Nu weer aan de pil en hopen dat hij nu wel zijn werk blijft doen tot dat ik eruit ben wat ik wil. Wil je mijn advies ? Neem deze spiraal niet !

04-06-2021 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal (300)
Het leek me een prima spiraal wat door de vorm weinig ongemak en bijwerkingen zou geven. De verloskundige belde in januari 2021 dat de Ballerine bij Tros Radar in de uitzending besproken zou worden. Na de uitzending een afspraak gemaakt om te kijken of hij nog wel goed zat (en uberhaupt nog aanwezig was), dit was zo en ik was gerustgesteld. Drie maanden later ben ik hem al[lees meer...]snog verloren tijdens de menstruatie. In totaal heb ik er nog geen jaar plezier van gehad. Als compensatie kreeg ik alleen een ouderwetse koperspiraal aangeboden. Verder geen vergoeding, teruggave oid. Zeer ontevreden dus, zeker wanneer een fabrikant ondertussen zou moeten weten dat het geen deugdelijk product lijkt te zijn. Verder heb ik tijdens gebruik veel last gehad van opgeblazen gevoel en onbestemde buikpijn, dat is sinds verlies een stuk minder.

11-05-2021 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de ballerine laten plaatsen, omdat ik na 10 jaar af wilde van anti conceptie met hormonen. Al snel na plaatsing kwam naar voren dat deze spiraal uit zou zakken en vrouwen hem kwijt raakten. Vanaf toen toch ook maar een condoom gebruikt, en dat was maar goed ook. Daarbij ook last van veel en hevig bloedverlies. Na 6 maanden besloten om te laten verwijderen, konden ze[lees meer...] hem niet meer vinden. Hij is inderdaad uitgezakt en is zo niet veilig. Verwezen naar de gynaecoloog. Krijgt hem er ook niet uit. Nu word ik opgenomen op de dagbehandeling en gaan ze proberen hem onder een roesje eruit te halen.. Conclusie: niet aan deze spiraal beginnen!!!

25-04-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (330)
In juli laten plaatsen; zeer pijnlijk en lang gebloed. Ik kwam van de pil af, stoppen met hormonen heeft me veel opgeleverd (afgevallen, beter in mn vel, hoger libido). Meteen een regelmatige cyclus, alleen erg veel pijn erbij. Ook regelmatig vaginale infecties. Op een gegegeven moment begon ik ook intermenstruele bloedingen te krijgen. Ik had continu kamp en bloedde 3 wek[lees meer...]en per maand. Hierdoor had ik continu maandverband nodig en het bloeden maakte me onzeker. Vanwege kamp en bloeden toch de spiraal laten verwijderen (op de dag van het verwijderen bloedde ik al 3 weken en 4 dagen). Ik raad hem echt niet aan! Mijn huisarts denkt dat het vele bloeden kwam omdat mijn baarmoeder zich niet helemaal kan samenknijpen omdat er een bewegend voorwerp in zit, andere spiraaltjes zijn plat en blijven op hun plek. Dit kan ook de kramp verklaren. Mijn huisarts gaat deze nooit meer plaatsen.

19-03-2021 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal (380)
Ballerine laten plaatsen na mijn zwangerschappen. Ik was tevreden totdat ik vage klachten kreeg en toch maar een zwangerschapstest had test gedaan, welke positief was. Bij het maken van de echo zat de spiraal nog goed en zwangerschap eronder. Dit is uiteindelijk een miskraam geworden na het verwijderen van het spiraaltje. Hoewel ons gezin compleet was heb ik er emotionee[lees meer...]l best veel last van.

24-02-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Eerst zeer enthousiast. Na het zien van rapportage op tv wat twijfel, dus op kosten van de fabrikant een controle echo mogen laten maken. Alles zat op de juiste plek. Gerustgesteld. Vannacht schreeuwend van de pijn wakker geworden. Direct naar de huisartsenpost en daar bleek het spiraaltje in mijn baarmoedermond te hangen. Hij stak zelfs al een beetje uit. De huisarts hee[lees meer...]ft hem direct verwijderd. Veel geld weggegooid, veel pijn gehad en geen anticonceptie meer. Ik heb altijd een T safe spiraal gehad. Die geeft iets meer ongemak, maar blijft tenminste zitten. Dus maar weer een pijnlijke plaatsing ondergaan.

19-02-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb eerder een goede recentie geschreven. Echter laatste maanden meer krampen en minder ongesteld. Na radar afl toch echo laten maken. Ook bij mij verzakt en niet meet veilig! En daarbij nu zwanger worden zou veel risicos geven. Dus laat hem verwijderen. Ik heb een kinderwens, maar voor jonge meiden waarbij dit wordt aangeraden zou ik dit risico niet nemen! Ons ziekenhu[lees meer...]is plaatst de Ballerine al niet meer.

11-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (1)
Ik heb de Ballerine spiraal begin december 2020 geplaatst. Eind januari 2021 heb ik een controle echo gehad, daarbij lag de spiraal goed. 5 dagen later heb ik een expulsie gehad, dat betekent dat de spiraal eruit is gevallen. Ik ben een jonge vrouw, niet zwanger geweest, geen menstruatie cups gebruikt maar toch is de spiraal eruit gevallen. Ook naar aanleiding van het rada[lees meer...]r programma, twijfel ik of deze spiraal goed is. De praktijk waar ik de spiraal heb laten plaatsen, gaat de Ballerine spiraal niet meer zetten.

20-06-2022 | Vrouw | 26

12-07-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Spiraal na mijn laatste zwangerschap laten zetten bij de huisarts, het zetten deed geen pijn tov eerdere koper spiralen en daarna ook geen last gehad. Elke maand gewoon ongesteld en bloed dan flink, 2e dag is echt het meeste en moet mezelf continu verschonen om niet door te lekken. Heb telkens paar dagen voordat ik ongesteld wordt een enorm gevoel van opgeblazen buik en vo[lees meer...]el me er niet fijn door. Daarnaast dagelijks veel last van slijmverlies. Ondanks dit allemaal is het wel fijn omdat er geen hormonen in zitten en ik me dus wel mezelf voel. Twijfel wel of ik hem nu na 1,5 jaar wil houden en niet voor het anticonceptie staafje wil gaan, beetje klaar met dat gedoe onderin…

19-04-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
In juli Ballerine spiraal gezet. Direct regelmatige cyclus. Wel veel heftigere menstruatie, maar dat is bekend bij een koperspiraal. Wat ik het meest storend vind is het enorme slijmverlies, de hele maand door. In verband met het afraden van de Ballerine spiraal door het NVOG, KNOV en NHG (zie Radar) en mijn bijwerkingen besloten om de Ballerine te laten verwijderen.

02-08-2021 | Vrouw | 19
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gekozen voor een hormoonvrije anticonceptie omdat ik vrij sterk reageerde op de pil. Ik had last van depressieve gevoelens en andere nare dingen. Ik ben niet voor het gewone koperspiraal gegaan omdat ik nog geen kinderen heb gekregen. De ballerine-spiraal is zeer geschikt voor mensen die nog geen kinderen hebben gekregen omdat het spiraal vrij klein is. Ik heb h[lees meer...]et spiraaltje nu 8 maanden en ik ga haar morgen vervangen door een Kylena-spiraal. De reden hiervoor is dat ik vrij heftige bijwerkingen heb van het ballerine-spiraal. Ik ben 2 weken ongesteld en ik heb ontzettend veel bloedverlies. Ook heb ik heel erg veel kramp. Soms zijn er dagen dat ik nauwelijks kan lopen. Ik heb mijn lichaam een half jaar de tijd gegeven om aan het spiraal te wennen maar niks is nog verbeterd of veranderd. Daarom stap ik morgen over naar een kylena spiraal. Het ballerine spiraal heeft wel 8 maanden lang zwangerschap voorkomen dus ze deed wel haar werk!

31-01-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
In januari heb ik de Ballerina laten plaatsten in een verloskundige praktijk. Ik heb daarvoor 1,5 jaar geen anticonceptie gehad en daarvoor een stuk of 10-15 jaar de pil. Ik wilde niet weer aan de hormonen, zodat ik me meer mezelf kan voelen. Ik vond het plaatsen naar, alsof je een kies moeten laten trekken. Een naar gevoel van druk/pijn en de week erna voelde ik me een [lees meer...]soort van 'geschonden'. De verloskundigen waren overigens heel prettig en stelden me echt op mijn gemak! Daar ben ik zeker tevreden mee. Ik heb in overleg voor dit spiraaltje gekozen i.v.m. geen hormonen en geen eerdere zwangerschap, dan zou het plaatsen hiervan makkelijker zijn en zou de kans op uitstoten kleiner zijn. Na het lezen van de verhalen van de afgelopen tijd, schrik ik echt!! Bij het plaatsen werd er genoemd dat de kans op ongewenste zwangerschap 0,8% is, wat ik best hoog vindt. Maar dat percentage maakt dat het wel als een hoog betrouwbaar middel wordt gezien. Ik ben nu al 10 dagen ongesteld en heftiger dan normaal. Normaal gebruik ik een cup, maar er werd gezegd dat ik i.v.m. vacuüm en mogelijk spiraal mee uittrekken, dat het misschien prettiger is om eerst maandverband te gebruiken - gebruik cup en tampon mág dus wel, maar het is belangrijk om eerst dat vacuüm goed te doorbreken. Het hele gebruik van maandverband vind ik des te heftiger met al die bloedingen. De controle zou eigenlijk puur telefonisch zijn, maar na deze verhalen wil ik toch regelmatig op fysieke controle gaan..