Ervaringen met Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje)

Multiload Cu (koperhouden...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (5 meningen)

30-08-2022 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (375)
Helaas was de Multi-Safe Cu 375 voor mij geen succes. Plaatsing door eigen huisarts ging goed en was prima te doen, korte pijn gehad. Wel aanrader om vooraf Paracetamol (1x 500mg) icm Ibuprofen (1x 400mg) te nemen, want het sonderen (opmeten van baarmoeder, daarbij wordt je buikvlies aangehaakt) is vrij pijnlijk, plaatsen zelf niet. Ook verstandig om het te doen tijdens de[lees meer...] menstruatie, omdat dan de baarmoedermond al een beetje openstaat . Er wordt een tangetje op de mond geplaatst om deze open te zetten voor plaatsing. Direct na plaatsing continu krampen gehad, vergelijkbaar met normale menstruatie krampen, en ontzettend veel afscheiding (rood/bruin-wit). Volgens arts kon dit enkele dagen aanhouden, dus aangekeken. Helaas na 7 dagen steeds meer pijn, uitstraling naar onderrug, steken in bekken en vulva en ook ontregelde stoelgang. Fietsen, zitten, bewegen, op mijn zij liggen, alles deed zeer. Werkelijk waar continu krampen en pijn, ook 's nachts, dus stevige pijnstilling gekregen en verzocht nog even aan te kijken, maar geen verbetering. Ook nog steeds veel afscheiding, niet mooi wit, maar met wat groene gloed (geen stank). Echo laten maken, spiraal zat super netjes, maar toch besloten deze te laten verwijderen na 12 dagen, aangezien pijn enkel erger werd en afscheiding bleef. Tijdens verwijderen is een kweek afgenomen om te checken voor infectie. Direct na verwijderen spiraal al minder krampen, maar de boel is nog steeds erg ontregeld. Verwijderen doet maar heel even pijn gelukkig, plaatsen is het ergst. Jammer genoeg heeft het voor mij niet gewerkt. Waarschijnlijk vind mijn lijf de spiraal niet fijn en was het continu bezig met afstoten. Het was anders een onwijs prettige hormoonvrije anticonceptie oplossing geweest.

03-04-2022 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben heel blij met deze koperspiraal. Ondertussen heb ik 'm alweer meer dan 2 jaar (ben nu 27). Ik heb het bij de huisarts laten zetten (is gratis in tegenstelling tot bij de Gynaecoloog). Het was zo gepiept en stond binnen een mum van tijd weer buiten. Het zetten deed even zeer, maar ik vond de pijn uit te houden! Aanrader: Laat de spiraal zetten tijdens je menstruatie [lees meer...]en neem een uur van te voren een ibuprofen + 2 paracetamol in. Achteraf nauwelijks kramp gehad en had ik geen pijnstilling nodig. Wel heb ik 8 maanden lang heftige menstruatiekrampen gehad. Daarvoor gebruikte ik Aleve tegen menstruatiepijn. Dit hielp goed! Het was na het eerste halfjaar abrupt verdwenen en is nooit meer terug gekomen. De enige bijwerkingen zijn meer bloedverlies en een dag langer ongesteld. Voor de rest is mijn cyclus heel regelmatig. Ik hoef nooit meer aan de pil! Ik voel me zoveel beter zonder hormonen en mijn libido is ook echt stukken hoger!

14-10-2017 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Na eerder een verkeerd geplaatste mirena te hebben gehad met ontzettend veel klachten toch na een aantal jaar over laten halen om het nog een kans te geven. Nu gekozen voor koper, omdat ik zoveel last had van de hormonen tijdens de pil. Dit keer geplaatst door een ervaren plaatser, de eigen huisarts ipv gyn in opleiding. Ibuprofen ingenomen en tijdens menstruatie laten z[lees meer...]etten. Plaatsen was pijnlijk en moest een keer opnieuw omdat het niet lukte (lastige baarmoeder), maar by far niet zo pijnlijk als bij mijn eerdere mirena. Viel reuze mee. Na plaatsen wat kramp gehad, als een flinke menstruatie. Ik heb deze meer dan een jaar gehad zonder klachten. Voelde me prima, geen klachten bij seks, geen buikpijn, eigen (onregelmatige) menstruatie cyclus welk voor mij veel gunstiger was dan met de pil. Menstruaties waren wat heviger, maar niet veel verschil en duurde ook niet langer. Wel krampen (had ik normaal nooit) en dan voelde ik het spiraaltje erg zitten. Laatste paar weken ineens continue het gevoel dat ik ongesteld was, menstruatiepijn en krampen en continue het spiraaltje voelen. Bang dat hij was uitgezakt, dus laten controleren bij de huisarts, daarna bij de echoscopiste en vervolgens de gynaecoloog. Hij zat goed, de pijn kon niet daarvan komen. Na zo'n 11 weken totaal was ik er klaar mee, ik herkende het en ik wist wel beter. Tegen advies in eruit laten halen, direct mn klachten weg. Nog steeds niet duidelijk waardoor het komt, misschien kan ik er gewoon niet goed tegen. Al met al, voordat de drama begon, was ik er wel tevreden over. Enkel wat (verwachtte) bijwerkingen tijdens de menstruatie. Had de intensie om hem 5 jaar te laten zitten... zou hem ip wel aanraden, maar trek wel aan de bel als je klachten krijgt en vertrouw op je eigen gevoel.

21-04-2017 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (375)
Altijd effectief geweest; goed beschermd tegen zwangerschap. Het zetten was zeer pijnlijk. Na ongeveer een jaar kreeg ik steeds meer last van de spiraal; menstruaties die 10 dagen duren met erg veel rugpijn en extreem veel bloedverlies, waardoor ik ook wel eens bijna flauw viel (ik heb al een lage bloeddruk). Dus doet wat het moet doen, maar ook veel ongewenste bijwerkinge[lees meer...]n. Voordat ik ongesteld moet worden krijg ik ook een sombere stemming en puistjes. Als ik opnieuw mocht kiezen zou ik dit niet nogmaals doen.

12-04-2017 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Heel fijn ding, 2 jaar gehad. Laat je asjeblieft niet bang maken door mensen online die zeggen dat het inbrengen ontzettend pijnlijk was! Als je je druk maakt spant je baarmoedermond zich aan wat het plaatsen vervelend kan maken. Als je relaxed bent en je ontspant valt alles mee: het voelde voor mij als een iets heftigere menstruatiekramp, niets onoverkomelijks. Toen ik hi[lees meer...]erna horrorverhalen heb gelezen op het internet over het eruit halen van het spiraaltje was het eruit halen ook vele malen vervelender dan het inbrengen. Mijn advies: laat je niet gek maken, laat het doen bij een arts waar je je op je gemak voelt. De reden dat ik dit bericht plaats is ook omdat ik zo veel meer negatieve verhalen lees dan positieve, ik vind dit spiraaltje het ideale alternatief voor vrouwen die niet tegen hormonale anticonceptie kunnen. Hierna redelijk lang (3wk) last gehad van bloedingen, hierna is dit gestopt en niet meer teruggekomen. Hele regelmatige ongesteldheid gehad voor 2 jaar, wel wat pijnlijker en langer dan voorheen. Nooit zwanger geworden met het spiraaltje en nooit last gehad van iets. Wel was het spiraaltje heel soms te voelen tijdens gemeenschap. Voor de rest eigenlijk nooit door gehad dat 'ie er zat. Top dus.

21-02-2017 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (375)
Met inzetten was het meten even gevoelig, daarna het zetten van het spiraal zelf niet meer gevoeld en nagenoeg geen napijn gehad. Diezelfde week ook weer intiem geweest met mijn vriend zonder pijntjes of iets dergelijks. Net mijn eerste menstruatie achter de rug en ik had wel weer wat meer bloedverlies dan met de pil, maar ja het is nu weer zoals een natuurlijke menstr[lees meer...]uatie hoort te zijn. Heb een avondje buikkrampen gehad, maar niet zo heftig dat ik ervoor moest gaan zitten. Ben erg blij met de hormoonvrije anticonceptie, voel me weer meer mezelf worden zonder die troep in mijn lijf.

12-02-2017 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (300)
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Ik wilde al langere tijd van hormonale anticonceptie, en alle bijwerkingen hiervan, af. Door verhalen van vriendinnen was ik best bang geworden voor de plaatsing, maar dit viel uiteindelijk reuze mee. Ik had een vriendelijke arts die duidelijk vertelde wat ze deed. Alleen tijdens het meten van de baarm[lees meer...]oeder voelde ik pijn die vergelijkbaar is met menstruatiekramp. Na het zetten had ik verwacht dat ik niet veel zou kunnen doen maar ook dit viel hartstikke mee. Ik heb af en toe nog last gehad van krampen maar niet noemenswaardig. Nu 3 maanden verder ook tijdens de menstruatie geen erge pijn gehad. Al met al ben ik erg blij met het koperspiraaltje, geen hormonen meer voor mij!

18-11-2015 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb twee dagen geleden een koper spiraaltje (Multiload) laten plaatsen na 17 jaar pilgebruik. Van de pil kreeg ik nare bijwerkingen o.a. neerslachtig, haaruitval, vermoeider, minder "echte" gevoelens. Dus tijd voor een hormoon vrij leven en een koperspiraal laten plaatsen. Het plaatsen zelf doet 2 keer heel even zeer, bij het opmeten en het plaatsen. Maar geloof mij, [lees meer...]dat kun je hebben en is zo voorbij. Zelf heb ik geen kinderen en ook geen kinderwens, dus is dit de perfecte oplossing. Vantevoren 800 mg ibuprofen ingenomen en 's avonds nog een, omdat ik nadien wel erge krampen had. Gelukkig was dit de volgende ochtend voorbij en heb nu nergens meer last van. Ik kan het iedereen aanraden!

14-05-2015 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (375)
In april 2014 heb ik gekozen voor het koperspiraaltje, omdat ik geen hormonen meer wilde slikken. Het plaatsen was erg pijnlijk en de eerste menstruatie na het plaatsen ook. Ik had toen last van enorme migraine en ernstige steken in mijn buik; zo erg dat ik niet meer kon lopen. De menstruaties erna verliepen prima, het enige opvallende was dat ik wat meer bloedverlies had,[lees meer...] maar dat was verder niet hinderlijk. Echter kreeg ik na een paar maanden andere klachten. Ik had minstens één keer in de twee maanden last van candida (schimmelinfectie) die vaak langdurig aanhield en zonder behandeling niet weg ging. Na ongeveer 10 maanden leek dit minder te worden dus kon ik er mee leven, maar het ergste moest nog komen. Na ongeveer een jaar heb ik een inwendig onderzoek laten doen, omdat ik af en toe klachten (lichte pijn) had tijdens de geslachtsgemeenschap. Nu bleek (god zijd dank dat ik het heb laten checken) dat mijn spiraal was uitgezakt en hij niet meer veilig was! Ik had dus gewoon zwanger kunnen raken als ik hem niet had laten controleren! Mijn huisarts had mij hier niets over verteld en gek genoeg staat er ook niet veel informatie over op internet. Let hier dus mee op als je overweegt dit spiraaltje te plaatsen! Voor mij in ieder geval nooit meer...

03-01-2015 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal
Na 4 jaar last van mijn hormoonhuishouding te hebben gehad mbv de mirena wilde ik hormoonloze anticonceptie. Het inzetten was pijnlijk, daarvoor had ik wel ibuprofen geslikt. Na het zetten heb ik eigenlijk geen last meer gehad. Ik heb uit voorzorg wel de hele dag pijnstillers genomen omdat mijn ervaring met de mirena zeer pijnlijk was. Ik heb bijna niet gebloed en geen [lees meer...]pijnlijke krampen gehad. Hier zag ik juist erg tegenop. Het viel me voor 100% mee. Qua menstruatie moet ik nog aankijken hoe het gaat lopen, maar het feit dat ik geen hormonen meer binnenkrijg is super. Helaas zal ik wel ongesteld worden, met de mirena ben ik dat 4 jaar niet geweest, heerlijk.

03-11-2014 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb afgelopen vrijdag het spiraaltje laten zetten, deed veel pijn maar deze pijn kon ik opvangen met hoesten tijdens het inbrengen. Na het plaatsen gedurende de dag in bed gelegen met pijnstilling, vanwege nakrampen. Ik ben erg benieuwd wanneer alles weer natuurlijk gaat voelen!

07-05-2014 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
Moest het gebruiken als morning after pil/spiraal. Was een maand gestopt met de yaz 24 pil ivm hoofdpijn en condoom was gescheurd. De moring after pil werkt alleen goed als je onder de 75 kilo weegt en ik weeg 80 ... dus moest een morning after spiraal dit moet een koper spiraal zijn. Het zetten van de spiraal was erg pijnlijk ging een half uur door een hel ondanks de v[lees meer...]erdoving die ik heb gehad. Ik heb geen kinderen gehad dus dan doet het ook meer pijn hoorde ik. Verder ben ik tevreden maar over 5 jaar ga ik het niet weer doen omdat het echt te pijnlijk was om te zetten.

07-01-2014 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal
Heb nu iets meer als 1 jaar de multiload. Het zetten voelde ik niks van want ik was 10 weken daarvoor bevallen. We zijn tijdens de vruchtbare periode wel wat voorzichtiger mbt sex omdat het spiraal natuurlijk geen hormonen bevat. Tijdens de sex voel ik hem soms. De menstruatie is iets heviger geworden maar niet noemenswaardig. Ik ben zeker tevreden want vind het heerl[lees meer...]ijk om geen hormonen meer te slikken.

26-11-2012 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
Ik heb de spiraal nu 1,5 jaar en ik heb het gevoel dat ik mij per maand slechter ga voelen, en ik heb sterk het vermoeden dat het toch door de spiraal komt Het plaatsen was een hel. Hiervoor de Mirena gehad en die viel wel mee. Je moet ook nog een tijdje andere anticonceptie gebruiken omdat er gecheckt moet worden of hij wel goed zit en niet is gaan zakken. Beetje jammer [lees meer...]want dat vertelde ze pas na het plaatsen. Bij mij bleek de spiraal wel gezakt. Omdat het plaatsen zo erg was maar er voor gekozen om hem omhoog te laten plaatsen. Nooit meer. Wat een ontzettende pijn heeft dit gedaan. Ik werd niet verdoofd en heb het uitgeschreeuwd op de operatie zaal. Tot 2 x toe flauw gevallen maar ik moest doorbijten. Heb er 45 minuten gelegen Het viel allemaal wel mee zei de arts. nog. Daarna nog 2 controles gehad. Ik heb steeds meer hoofdpijn. Meestal 4 dagen voordat ik ongesteld wordt. Soms zelf migraine terwijl ik dit lang niet meer gehad heb. Mijn stemmingen zijn een ramp. Een week voordat ik ongesteld moet worden wordt mijn lontje korter en tijdens mijn ongesteldheid de laatste 4 a 5 maanden echt depressief. in de dagen na mijn menstruatie wordt het steeds weer wat beter. En ik vloei heel erg. 6 dagen a 7 dagen lang. Omdat ik inmiddels niet meer weet wat te gebruiken als anticonceptie wacht ik nog heel even af. Mijn vriend heeft het er al met mij over gehad om zich te laten steriliseren zodat ik deze ellende niet meer mee hoef te maken. Zit er echt heel hard over na te denken om hem te laten verwijderen. En nou maar hopen dat het niet 'tussen' mijn oren zit allemaal, want over mijn klachten lees ik wel wat berichten maar ook veel goede berichten.

30-09-2012 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Sinds zes weken heb ik dit koperspiraaltje. Van de pil kreeg ik migraine, vandaar dat ik iets anders zocht. Dit is een goede oplossing als je normaal niet veel bloedverlies hebt, omdat dat wel iets toeneemt. De eerste week was even doorbijten (krampen, gevoelige buik), maar daarna gaat het prima. Ik ben blij dat ik dit durfde te proberen, want nu ben ik voor vijf jaar klaa[lees meer...]r met anticonceptie.

24-05-2012 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
ik ben de van T-safe naar de multiload overgestapt omdat de t-safe veel buikkramp gaf en ik 10 dagen lang pijnstillers slikte als ik menstrueerde. met de multiload heb ik bijna geen pijn bij de menstruatie, af en toe een golfje kramp, wat normaal is en waar ik ook geen pijnstiller voor slik. ik ben alleen nu al 9 dagen ongesteld, waarvan de laatste 5 normaal, en ik verwach[lees meer...]t morgen in mijn laatste dag te hebben. iemand ervarign mee? dit is wel heel lang!