Ervaringen met Tecfidera

dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (66 meningen)

Mestinon (31 meningen)
Xyrem (14 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

16-11-2018 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik ben in sept 2017 begonnen met Tecfidera. Mijn vermoeidheid nam met rasse schreden af, had geen bijwerkingen, heb eerlijk waar aan de verpleegkundige gevraagd of ik geen placebo had. In Sept 2018 werd het minder, ik voelde me ziek had elke avond verhoging eind september bleek ik een blaasontsteking te hebben en niet 1 die ik kende. Ik had eerder blaasontstekingen gehad [lees meer...]maar dat waren altijd 3 pijnlijke druppels urine. Nu was dat niet zo, ik kreeg een kuur en na 5 dagen ging het wel weer. Met na druk op wel weer, ik bleef verhoging houden en voelde me ziek, urine bleek schoon na een week na 2 weken weer urine laten controleren, die was schoon verstandig om hem op kweek te zetten. Voordat de week om was kreeg ik ontzettende pijn aan de zijn kant bijna achter net boven mijn heup ( nier hoogte ) ik kon niet eens gapen iets wat ik vaak doe zo pijnlijk was het. Op naar me volgende kuur. Na dat die kuur voorbij was, kreeg ik ook nog herpes.Toen kwam het verlossende woord van mijn huisarts. Zij verteld mij dat zij mij vroeger nooit zag en dat we nu al 6 weken bezig zijn met ontstekingen en verhoging. Zij dacht toch echt dat het aan mijn medicatie lag, en logisch ook met dit soort middelen ben je natuurlijk ook vatbaarder.Ik heb 8n de tijd dat ik Tecfidera gebruikte geen schub gehad. Ik ben eerlijk gezegd op 5 november jammer genoeg gestopt met Tecfidera en ben nu in gesprek met me neuroloog wat de volgende stap gaat worden. Eerst 8 weken stoppen immuunsysteem weer up to date brengen en dan verder praten. De vraag is wat nu? Ik ben een persoon die medicatie wil nemen omdat geen medicatie voor mijn gevoel niet goed is, MS is een onvoorspelbare ziekte maar geen medicatie is voor mij geen optie.

05-06-2018 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de tecfidera nu een maand en ben sinds het gebruik heel erg moe. Verder ervaar ik af en toe een beetje die flushing.

04-04-2018 | Vrouw | 28
dimethyl fumarate (120mg)
MS (multiple sclerose)
Ik heb nogal wat moeite met het wennen aan de Tecfidera. Ben nu ruim 5 weken bezig en de flushing, jeuk en uitslag steekt dagelijks rond de middag de kop op. Ik moet dus ook langer doorgaan op de 120mg voordat ik over mag stappen op de 240mg. Wat ik eet of Hoelaat ik de tabletten neem maakt niet uit, de bijwerkingen blijven dan het zelfde. Het enige dat lijkt te helpen i[lees meer...]s rustig mijn dag indelen zodat ik kan rusten wanneer mijn lichaam dat aangeeft en mijn momentjes zelf kan pakken en bepalen. Ik hoop enorm dat deze bijwerkingen nog over gaan!

05-10-2017 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Heb geen aanvallen meer gehad, maar heel veel last van flushing. En sinds het gebruik heb ik altijd honger, en kom ik bij. Heef hier nog iemand last van?

01-08-2017 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
af en toe flushing, maar niet het geval als ik zuivel eet, als ik slecht eet, riskeer ik nog te vaak diarree te hebben.

27-04-2017 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Ik heb hierdoor last van flushing. Heb het idee dat dit ook wordt getriggerd door bepaalde voedingsstoffen. Ben nog onderzoekende welke stoffen dit zijn....... Daarnaast word ik 's ochtends vaak wakker van de hoofdpijn en misselijkheid. Een uurtje na het opstaan verdwijnt dit meestal. Soms gehele dag weeïg gevoel.

18-11-2016 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
Ben sinds juni weer begonnen met Tecfidera. Bijwerkingen waren te verdragen, heb alleen vaak last van opvliegers. Maar sinds kort heb ik hele erge maagpijn. Vooral een stekende pijn en misselijkheid. Ik gebruik maagbeschermers, maar ik durf Tecfidera niet meer te slikken. Rebif werkte trouwens ook niet zo goed bij mij. Prikplekken gingen moeilijk weg en in werd er heel vaa[lees meer...]k ziek van.

13-10-2016 | Vrouw | 44
dimethyl fumarate (240)
MS (multiple sclerose)
In het begin enorm veel opvliegers en rode uitslag over mijn gezicht, bovenlichaam en benen. Langzaam opstarten (4 weken ipv 2) ging beter. Werd later wat minder. Na een half jaar was ik gewend aan de opvliegers en het flushing. Ik voelde me beter, was alerter. MRI stabiel. Nadeel vond ik de spier- en gewrichtspijnen die ik kreeg. Het is niet bewezen of bekend dat dit va[lees meer...]n de Tecfidera kwam, maar persoonlijk denk ik van wel. Helaas werd mijn weerstand zo laag dat ik na 7 maanden moest stoppen. Heb nu een pauze om de weerstand weer te laten herstellen. Dit gaat langzaam. Na twee maanden zit die nu op de ondergrens.

08-02-2016 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik begon met 6 jaar avonex (inspuiten) en ben daarna overgeschakeld naar copaxone voor 3 jaar. Nu neem ik al een jaar tecfidera. In het begin kreeg ik enkele bijwerkingen zoals opvliegers, warmte gevoel dat het zelf begon te jeuken, misselijkheid en gewrichtspijn. De oorzaak van de gewrichtpijn is niet gevonden door de artsen. Volgens mij komt dit door tecfidera. Na onstek[lees meer...]ingremmers te nemen is de gewrichtspijn min of meer gelukkig over. Al met al ben ik toch tevreden over het geneesmiddel.

16-09-2015 | Man | 33
dimethyl fumarate (240)
MS (multiple sclerose)
Begin misselijkheid en gloeiende huid. Rode branderige huid blijft terugkomen, misselijkheid is minder bij vet eten. Hogere leverfunctie.

26-03-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Na 5 jaar Copaxone te hebben gebruikt, heb ik een nieuw medicijn geprobeerd waarvan hoge verwachtingen waren; Tecfidera. Ik was altijd tevreden met de Copaxone, voelde me altijd goed, maar heb wel in die 5 jaar 2 keer een schub gehad. Ik vond het eigenlijk wel prima, de schubs waren niet ernstig maar de neuroloog dacht dat het goed was iets nieuws te proberen. Misschien k[lees meer...]on de Tecfidera mogelijke nieuwe schubs voorkomen. Ik heb nu een half jaar Tecfidera gebruikt, maar ik heb vandaag besloten te gaan stoppen. Ik ga terug naar Copaxone. Ik voelde me daar een stuk beter bij, had weinig klachten. Sinds het gebruik van Tecfidera heb ik vaker last van algehele zwakte in mijn linkerbeen en meer last van mijn handen (doofheid, gevoelloos), De MRI heeft aangetoond dat er niets in de hersenen is veranderd in de laatste 11 maanden. Het is dus zeker niet erger geworden, maar toch voelde ik me er slapper door.

26-08-2023 | Vrouw | 51
MS (multiple sclerose)
Recent heb ik een andere fabrikant gekregen.... en ik durf nog niet te juichen maar wat een enorm verschil !! Zelfs na bijna 2 jaar gebruik van het middel en echt veel voedsel bij de inname had ik meer keren per week pittige flushes, Wat M en kpusld tegelijk, een pijnlijke huid en last van mijn darmen..... Nu al 2 weken niets terwijl ik al veel minder eet voor de medic[lees meer...]atie inname. ..duimen dat het zo blijft

31-10-2022 | Vrouw | 36
MS (multiple sclerose)
Ik slik nu bijna 3 jaar Tecfidera (sinds ik weet dat ik MS heb). De bijwerkingen vallen mee alleen ik heb nog steeds regelmatig last van flushing waardoor mijn gezicht en soms hele lichaam knalrood worden. Dit houdt ongeveer een half uur tot een uur aan. Moet best veel eten bij het innemen van de Tecfidera om flushing te voorkomen en daar heb ik niet altijd zin in. Ook ben[lees meer...] ik gevoeliger voor blozen en voor blauwe plekken terwijl ik dat voorheen niet had. Sinds slikken medicatie heb ik krullen gekregen (had altijd stijl haar!). Staat niet als bijwerking beschreven maar kan er geen andere verklaring voor bedenken. MRI- scans zijn tot nu toe stabiel, maar ik merk wel wat lichamelijke achteruitgang; tintelingen en gevoelloosheid.

21-01-2022 | Man | 34
MS (multiple sclerose)
Toen ik 20 was had ik de eerste symptomen van MS. Ik kon mijn rechterbeen twee dagen niet bewegen. Toen kalmeerde ik en schonk ik geen aandacht aan het ontdekken van de oorzaak. Toen ik 25 was had ik een lichte gevoelloosheid, de helft van mijn lichaam, bijzonder uitgesproken deze gevoelloosheid in de vingers van de hand en kleine problemen met het gezichtsvermogen. Ove[lees meer...]rleg met de dokter leverde niets op. 33 jaar oud Ik heb de diagnose MS en Ik ben begonnen met de behandeling met Tecfidera en na 1 maand had ik de eerste beroerte, wazig zien, gedurende 15-20 seconden was mijn lichaam volledig geblokkeerd, ik kon niet lopen en duidelijk spreken. deze toestand werd vaak herhaald en na twee weken stelt de dokter voor om testosteron te nemen. Na 4-5 dagen normaliseerde deze situatie. Ik ben een regelmatige gebruiker van Tecfidera voor ongeveer 1 jaar, eet gezond, Ik ga elke dag naar de sportschool. De problemen die ik momenteel heb zijn vaak urineren en het rechterbeen is langzamer als ik lange wandelingen maakt. Ik wens je gezondheid!

26-05-2021 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Sinds oktober 2019 diagnose MS. Ik slik tecfidera sinds december '19. In het begin veel last van bijwerkingen. Last van maag, voelde me beroerd. En af en toe last van flushing. Na aantal maanden geen last meer. Alleen af en toe last van flushing als ik hem later inneem dan normaal. Slik bij ontbijt en bij avondeten. Mijn lymfocyten schommelen wel. Maar totnutoe nog net ni[lees meer...]et onder de laagste grens. Heb in oktober '20 weer een mri gehad en toen waren er geen vlekjes bijgekomen.

29-03-2021 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
Hoi, Ik gebruik al bijna 7 jaar tecfidera. Ik heb daarvoor avonex gebruikt en ben nog steeds blij dat ik op tabletten mocht overstappen ipv de prikken. Ik heb in die 7 jaar geen schubs meer gehad en er zijn ook geen nieuwe laesies bijgekomen. De meeste dagen merk ik niets van mijn medicijnen gebruik maar soms (volstrekt onverwachts) komt de nare [lees meer...]flashing terug. Die is bij mij vrij ernstig want mijn hele bovenlichaam kleurt rood en wordt heel branderig. Soms duurt het tot een uur lang waarbij ik me ook niet lekker voel. Maar ja, het is dan het enige en ik mag niet klagen want op vermoedheid na heb ik weinig last van de ms, mede dankzij het gebruik van tecfidera.