Ervaringen met Tecfidera

dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (66 meningen)

Mestinon (31 meningen)
Xyrem (14 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

19-05-2016 | Vrouw | 34
dimethyl fumarate (240)
MS (multiple sclerose)
Sinds 1,5 jaar over van de Betaferon naar Tecfidera. Een verademing om, na 7 jaar, niet meer om de dag een prik te hoeven zetten. Tecfidera heeft bij mij zeker een betere werking dan de Betaferon. Minder shubs en het algemene welzijn van het lichaam lijkt zich in elk geval te stabiliseren. Wel bijna dagelijks last van Flushing. Hiervoor kreeg ik de tip om 3 a 4 dagen achte[lees meer...]r elkaar, een half uur voor het ontbijt, een 'ouderwetse' Asperine te nemen. Dan kan het zomaar een aantal weken wegblijven. Ik doe dit 2 keer per maand en het is zeker dan een week weg, daarna sterk verminderd.

06-05-2015 | Vrouw | 30
dimethyl fumarate (200mg)
MS (multiple sclerose)
Nadat ik eerst twee jaar Rebif heb genomen en daarna een jaar Copaxone, was het echt tijd voor iets anders! ik kan de spuiten niet verdragen, en de bijwerkingen van de Copaxone spuit waren veel te pijnlijk. Nu neem ik Tecfidera, en ik ben eigenlijk wel tevreden. De medicatie werkt voor mij zeer goed, ben meer alert, minder moe. Ik heb ook geen opstoot gekregen ondanks h[lees meer...]et feit dat het de laatste maanden zeer druk is (wat meestal een trigger is). Het voordeel van deze medicatie vind ik dat het je immuunsysteem niet keldert zoals dit bij Rebif en Copaxone wel het geval is. Dit is een groot voordeel met een klein kindje in huis, want ik neem nu geen ziektes over! De enige bijwerking waar ik last van heb zijn de hot flashes. Af en toe rood in het gezicht en jeuk aan de armen. Maar dat is in mijn ogen peanuts, het trekt snel wel en ik trek me er niets van aan. Je moet wel oppassen dat je op regelmatige tijdstippen eet, anders krijg je er een maagonsteking bij....

01-09-2022 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Ik heb nu 2 jaar tecfidera gebruikt. Gestart direct na de diagnose. Geleerd dat een rustigere opbouw dan protocol mijn lichaam meer tijd en ruimte gaf om te wennen. In het begin vaker flushing maar prima te doen. Later nauwelijks nog flushing. Er ligt hier een relatie met de hoeveelheid suikerinname. Vooral gerelateerd aan wat ik in de ochtend at. Darmen werken wel traa[lees meer...]g, maar weet niet of dit puur MS is of extra wordt beïnvloed door tecfidera. Sinds deze week over op 1 maand vumerity om te testen wat t verschil is. Vernieuwde versie van tecfidera en minder belastend voor maag, dunne darm en dikke darm. Ik ga het zien aan het einde van deze maand met bloedcontroles. In ieder geval een minder bolle buik nu. Geen nieuwe aanvallen meer gehad sinds gebruik en niks nieuws te zien op mri scan.

20-08-2022 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
In 2010 ontstond een gevoelsstoornis in mijn voeten met na enkele weken de diagnose MS. Nadat klachten weg waren stabiel geweest tot begin 2015. Toen een ernstigere schub met wederom gevoelsstoornis in mijn hele lichaam behandeld met Methylprednisolon en nadien gestart met Tecfidera met een duidelijk zeer positief effect. MRI sinds 2016 stabiel, geen nieuwe laesies bijgeko[lees meer...]men. Flushing blijft wel een terugkerende bijwerking, vaak wel terug te herleiden naar laat eten en dan pas inname medicatie. Haaruitval heb ik ook veel last van, ook nu nog na 7 jaar. Dit is inmiddels ook een geregistreerde bijwerking in het Farmaceutisch Kompas: www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/d/dimethylfumaraat__bij_multiple_sclerose_ Waarde lymfocyten wisselt, eerste jaren regelmatig verlaagd maar laatste jaren niet meer onder de referentiewaarde.

23-05-2022 | Man | 21
MS (multiple sclerose)
In het begin heel erg wennen om 2 keer daags medicatie te slikken, vergat het dan ook regelmatig waardoor ik onregelmatig in nam. hierdoor veel last gehad van de welbekende flushen

07-06-2021 | Vrouw | 63
MS (multiple sclerose)
Na 25 jaar ms ZONDER medicatie nu begonnen met Tecfidera 2x daags 240 mg, voel me een stuk fitter, en de vermoeidheid is ook een heel stuk minder alleen nu met de zomer, de warmte is voor mij echt helemaal niets dan maar wat extra rusten en doen wat je kan en wil, NIETS moet!!!! en blijf positief!!!! hoe moeilijk het soms is.

04-03-2021 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Hallo iedereen. Ik zou graag willen weten of er nog mensen zijn die tecfidera hebben gebruikt, en dat ze moesten stoppen omdat ze te lage witte bloedcellen hebben. Ik gebruik deze medicatie juist een jaar en moest vandaag stoppen want heb te weinig witte bloedcellen.

08-09-2020 | Man | 37
MS (multiple sclerose)
Sinds 2008 RRMS. In het begin beetje last van m’n darmen gehad en af en toe flushing. Na een tijdje alleen nog heel af en toe flushing maar hier heb ik zelf geen last van je ziet het alleen maar. Wat mij vooral positief stemt is dat ik sinds ik begonnen ben (2018) geen schub meer heb gehad terwijl ik daarvoor 1 schub per 1,5 jaar had. Door Corona nog geen nieuwe mri gehad[lees meer...] dus nog geen hard bewijs.

02-09-2020 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Gebruik sinds ongeveer 3 kwart jaar nu tecfidera. Heb in het begin tot en met de dag van vandaag geen bijwerkingen/flushing gehad. Ben nog wel erg vermoeid. MRI heeft milde opflakkeringen laten zien. De volgende MRI gaat laten zien of dit medicijn effectief is of niet en of ik kan blijven doorgaan

25-03-2020 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
In juni 2019 kreeg ik de diagnose RRMS. Sinds augustus 2019 slik ik Tecfidera. Mijn neuroloog stelde een rustige start voor (3 weken 2x120 mg, 2 weken 1x120 mg + 1x 240 mg) zodat ik pas na 5 weken naar de volledige dosis ging. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad (een paar flushes in het begin). Ik neem het tablet in na het ontbijt en na het avondeten met een eetlepel vet[lees meer...]te, Griekse yoghurt. Een paar weken geleden heb ik de eerste MRI gehad sinds de diagnose. De ontstekingen die vorig jaar zichtbaar waren, zijn weg. Er zijn geen nieuwe plekjes bij gekomen. En ik voel me prima.

16-03-2020 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Geluk gehad dat ik geen maagklachten ervaar

05-04-2019 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel

15-01-2019 | Vrouw | 61
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu een half jaar Tecfidera 240 Mg. 2x daags 1 capsule. Ben in het begin begonnen met 1xdaags 1caps. van 120 Mg Zo heel langzaam opgebouwd tot in de 7-de week ik met 2x daags 2 capsules van 240 Mg ging gebruiken. In het begin wat flushing gehad maar was goed te hebben. Neem de medicatie onder het eten in en dat gaat goed verder. Voel me best goed nu, [lees meer...]het heeft wel een week of 10 geduurd dat ik zelf vond dat t goed ging en ik aan de medicatie gewend was.

16-10-2018 | Vrouw | 54
dimethyl fumarate (240mg)
Geen moeite met innemen. Totaal geen bijwerkingen. Ik hoop dat ik geen chubs meer krijg voorlopig

24-09-2018 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Na 15 jaar copaxone injectie te hebben gebruikt, was ik het spuiten eigenlijk zat. Ik ben nogal tenger gebouwd en het werd steeds moeilijker om een plek te zoeken voor het spuiten. Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik overgegaan ben naar tecfidera. 2x op een dag een capsule innemen samen met de andere medicijnen is voor mij geen probleem, het bevalt mij prima. Alleen [lees meer...]kan ik niet zeggen dat de vermoeidheid beter is geworden. Dat is jammer. Verder een prima medicijn.

11-04-2017 | Vrouw | 48
dimethyl fumarate (250mg)
MS (multiple sclerose)
In het begin moest ik de tecfidera opbouwen van 125 gram 2x per dag voor 2 weken, daarna 1 week 1 x 125 mg en 1x 250 mg per dag, daarna 2x per dag 250 mg, tot nu. In het begin veel maagklachten gehad. toen van de ms specialist een recept voor maagbeschermer gehad, 1x per dag een maagbeschermer erbij die ik nu nog erbij gebruik en nu nergens meer last van. zeer tevreden.