ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7
10-09-2018

Cipramil (citalopram)

Ik had last van depressieve gevoelens. Na 1 week begonnen de medicijnen al te werken. Geen sombere gevoelens meer en angsten waren weg!! Ik raad het iedereen aan met een depressie. Bijwerkingen zijn minder zin in sex en op een bepaalde manier wat onrustiger. Effect weegt zeker op bij de ervaren bijwerkingen
10-08-2018

Cipramil (citalopram)

Al een paar keer eerder heb ik mijn ervaringen gemeld. Ik ben nu in week 18 en voel me goed. De juiste dosis blijkt voor mij 3 druppels Cipramil per dag. Ik heb langzaam opgebouwd nadat bleek dat zelfs 10 mg te hoog was. Druppeltje voor druppeltje. Ik ben jarenlang in analyse geweest na een burn out. Dat heeft veel opgeleverd, maar de angst voor de angst bleef, nam in feit[lees meer...]e toe. Een paar maanden geleden liep de emmer over en heb ik hulp gezocht via de "chemische" weg. Inmiddels was ik ook begonnen met gedragstherapie: Acceptance en Commitment Therapy (ACT). Mediteren doe ik dagelijks. Op één of andere manier begon alles op z'n plek te vallen. Ik voelde de werking van de Cipramil zo rond week 6. Een subtiele verandering. Daarna ging het steeds beter. Het werd helder in mijn hoofd en dat werkte positief door in de therapie. De mindfulness meditaties kregen een andere dimensie. Ik heb nog een keer een paar dagen 4 druppels = 10 mg geprobeerd, maar toen begon het rillen en beven weer. Onmiddellijk terug naar 3 druppels. De halfwaarde van citalopram is 38 uur. Je bouwt dus letterlijk op. Op mijn leeftijd met een lager metabolisme is het nog langer. Vandaar ook dat voor 65+ de hoogste dosis 20 mg is. Ik heb al wekenlang geen oxazepam meer gebruikt, ook niet het halfje 's-avonds om te slapen. Hoewel ik niet zal schromen om in te nemen als het nodig mocht zijn. Rust en goed slapen zijn van "levensbelang". Het grootste wonder is de acceptatie van wat is. Jarenlang geprobeerd om van die inherente angst "af te komen". Hij is er. Ik heb hem gratis, kosteloos voor niks meegekregen bij mijn geboorte. Net zoals mijn hooggevoeligheid. En nu zweeft hij zowaar op de achtergrond. Een mens is nooit te oud om te leren. Over een paar maanden begin ik aan de afbouw, druppeltje voor druppeltje. Ik weet niet of ik dit mag aanraden op deze site, of het als reclame wordt gezien. Enfin, dan halen ze het er wel uit. Ik heb veel gehad aan de "talks" van de grondlegger (met anderen) van ACT, de klinisch psycholoog Steven Hayes, zelf een lijder aan "Anxiety and Panic Disorder in recovery". YouTube heeft ze allemaal. Toen ik hiermee begon heb ik me een ongeluk gezocht naar positieve meldingen over SSRI’s zoals Cipramil. Naast alle "horror" verhalen, wilde ik ook een positieve tegenhanger kwijt.
09-08-2018

Cipramil (citalopram)

Ik gebruik Cipramil nu zo'n 5 weken maar voel er nog niks van. Daarnaast gebruik ik nog andere medicijnen, zoals bv lorazapam voor de rust, 2 x daags 2.5 mg. Als ik deze inneem ben ik gedurende 2 a 3 uur wel rustig. Ik worstel met deze angststoornis sinds oktober 2017. Tot op heden geen verbetering en ik kan wel zeggen dat deze angststoornis mij behoorlijk in de macht h[lees meer...]eeft. Durf niet naar de winkel of op visitie of andere leuke dingen. Het is dus een gegeneraliseerde angststoornis waar ik op vele fronten angst heb. Wanneer begint de cipramil te werken? Mij is verteld na zo'n 6 weken. Sinds ik het middel gebruik zijn de angsten alleen maar toegenomen. Ook pieker ik erg veel wat weer in relatie staat met de angst. Men noemt het wel een piekerstoornis. Vaak is het piekeren om het piekeren en de angst voor de angst. Wie herkent dit en kan mij waardevolle tips geven. Voorts heb ik ook een cognitieve gedragstherapie die ik nu een week of 10 volg maar ook hier merk ik nog niks van.
26-06-2018

Cipramil (citalopram)

11 weken neem ik dit medicijn nu in. Ik heb al eerder over mijn ervaringen geschreven. Ik neem nu 3 druppels Cipramil (citalopram) per dag. Dat staat gelijk met 7.5 mg citalopram in tablet vorm. Ik heb 4 druppels geprobeerd (gelijk aan een tablet van 10 mg), maar dan komt de bijwerking bibberen en beven, weliswaar in lichte mate, terug. Na overleg met de huisarts heb ik [lees meer...]besloten om het bij de 3 druppels te houden. Ik ben en voel me rustiger, slaap goed, heb weer meer energie. Vooral in combinatie met de gedragstherapie (ACT = Acceptance and Commitment Therapy) werkt het goed. Het is weer helder in mijn hoofd. Nog een maand of 3 tot 6 blijf ik het medicijn innemen. Daarna is het de bedoeling om weer af te bouwen. Het medicijn geeft mij de rust om na de 2e burn out in mijn leven én familieomstandigheden alles op een rijtje te krijgen. Te accepteren wat is en van daaruit vooruit te gaan. Voor iedereen die kampt met een mentale aandoening of het nu burn out, algemene angst, depressie of wat dan ook is, zoek hulp met of zonder medicatie. Ik heb de medicatie jarenlang afgehouden, maar klaarblijkelijk had ik dat steuntje nodig.
04-06-2018

Cipramil (citalopram)

Ik ben heel tevreden er mee.behalve de bitter smaak. Ik vol mee veel rustig veel minder negatieve gedachten.
31-05-2018

Cipramil (citalopram)

Vervolg op de ervaring zoals beschreven op 27 apri en 15 mei. Ik zit nu ruim 7 weken in de behandeling met citalopram. 3 weken geleden merkte ik de subtiele verandering, meer eetlust, meer energie, angst zwevend op de achtergrond. Ik ben 3 weken verder en ik heb de overtuiging dat het medicijn aanslaat. Inmiddels zit ik sinds een week op 3 druppels dagelijks, na een week 2[lees meer...] druppels. Slapen gaat goed en de oxazepam blijft in het doosje, nadat ik al gereduceerd was tot 1/4 voor het slapen gaan. De stress factoren die gaande zijn, kan ik veel beter aan. Over het geheel voel ik meer rust en ben ik meer relaxed. Lezen op de bank en even wegdommelen. Het préttige moe zijn gevoel. Mijn directe familie én de psycholoog merkten op dat ik "een ander mens" ben. A.s. dinsdag een bezoek aan de huisarts, waarna ik waarschijnlijk 4 druppels ga proberen. Bij iedere verhoging merk ik een dag of 2 de bijwerking van het trillen en beven. Echter in veel lichtere mate dan in het begin toen ik eerst 5mg en ook nog 2 dagen 10mg in nam. Voor mij is de druppel vorm ideaal. Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet. Ik krijg trouwens de indruk dat langzaam aan voor veel mensen werkt. Maakt niet uit welk anti depressivum.
28-02-2018

Chronische depressie

Hallo. Ik zit al een tijdje op 10 mg citalopram, ik ben op eigen houtje gaan minderen omdat ik dacht dat ik me niet goed voelde op de citalopram. Eergisteren ben ik na de dokter gegaan omdat ik er genoeg van heb me zo ellendig te voelen, ik vertelde dat ik van de 10 mg na de 5 mg ben gegaan, de dokter vond dit niet zo'n heel goed idee aangezien ik nog erg depressief be[lees meer...]n, al bijna 4 jaar en er lijkt gewoon geen eind aan te komen. Vandaag ga ik startten met 15mg citalopram.. en ik zal je vertellen, Wat ben ik bang voor de bijwerkingen, Ik heb hypochondrie, paniekaanvallen, angstaanvallen.. en denk de de hele dag dat ik me slecht voel, 7 maart ga ik beginnen met cognitieve gedragstherapie, Ik heb al zoveel therapieën gevolgd en geen 1die wat voor me heeft gedaan, ik zie deze therapie als mn laatste redding. Ik lees hier veel bijwerkingen en daar word ik niet geruster op,maar net als jullie allemaal moet ik het maar ondergaan, met een lach en een traan ;) Ik zal deze dagen veel op deze site zitten en hou jullie op de hoogte .
21-12-2017

Overspannen/burn-out

Druppels aantal jaren gebruikt. In januari 2017 afgebouwd. Helaas kwam de onrust weer terug en dacht ga weer beginnen met de druppels. Dit enorm onderschat en een week of vijf echt slecht gevoeld. Aantal keer gedacht ik ga stoppen maar uiteindelijk doorgezet. Het gaat nu echt wel beter maar ben er nog niet. Eerste weken heel slecht geslapen daar ook een tablet voor gekrege[lees meer...]n. Ik heb er zeker 6 weken oxacepan bij geslikt. Daar ben ik nu zo goed als vanaf.
Pagina 1 van 7

Mirena (2089) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (839) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (477) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (458) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (370) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!