Ervaringen met Xultophy

Bydureon (22 meningen)
Levemir (14 meningen)

07-12-2017 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
In 2011 werd bij mij diabetes type 2 geconstateerd. Nadat het niet lukte om mijn bloedsuiker met standaard medicatie (tabletten) te reguleren, moest ik Lantus insuline gaan spuiten (1x 40 IE per dag), in combinatie met Metformine 500 2x per dag. Door het gebruik van de insuline kwam ik heel snel 20 kilo aan en woog ik 102 kilo. Het lukte niet om mijn bloedsuiker te regule[lees meer...]ren naar een goede waarde, ook niet in combinatie met kortwerkende insuline en andere tabletten. In 2015 ben ik gestopt met het gebruik van de Lantus insuline en slikte ik alleen nog 3x per dag Metformine 850 mg. Daarnaast ben ik koolhydraatarm gaan eten. Door het koolhydraatarm eten en stoppen met Lantus insuline ben ik afgevallen tot 80 kilo. Mijn bloedsuikerwaarden waren een stuk verbeterd, maar nog niet zoals het zou moeten zijn. In augustus 2017 bij de internist geweest om te bespreken wat de juiste weg zou kunnen zijn. Ik heb 3 maanden Tresiba IE 20,een zeer langwerkende insuline, gebruikt (6 kilo aangekomen), wat een goede invloed had op mijn bloedsuiker. Sinds een paar weken gebruik ik Xultophy, een combinatiepreparaat van Tresiba insuline en Victoza. Ik ben begonnen met de startdosering van IE 16 1x per dag en zit nu op 18. Mijn nuchtere bloedsuiker is nu standaard rond de 6,5 en mijn bloedsuiker is 's avonds na het eten rond de 10,0. Ik slik er Metformine 850 3x per dag bij. Omdat ik een vrij lage dosering Xultophy nodig heb, heb ik maar een paar dagen last gehad van bijwerkingen: lichte misselijkheid en het gevoel niet naar het toilet te kunnen (ontlasting). Na een paar dagen was dit gevoel over en had ik normaal ontlasting. De Victoza zorgt voor een iets vertraagde maaglediging en onderdrukt daarmee het hongergevoel, waardoor je minder eetlust hebt, minder eet en af kunt vallen. Ook zorgt het ervoor dat je niet aankomt door de insuline. Ik ben niet aangekomen, maar ook niet afgevallen. Ik eet vrij matig en koolhydraatarm. Ik ben erg blij dat mijn bloedsuikers zo snel verbeterd zijn. Ik vraag me af of de Victoza wel werkt bij een hogere dosering, maar dat kan ik natuurlijk niet uit gaan proberen. De maximale dosering is IE 50 per dag en ik denk dat je dan wel meer en langduriger last kunt hebben van bijwerkingen.

20-06-2019 | Vrouw | 61
Diabetes type 2
Gebruik het nu bijna 2 jas. 36 eenheden per dag in combinatie met 2 x 1000 Methformine en 3 Mg Glimiperide. Bevalt goed, gewicht stabiel en waardes ook stabiel. Eigenlijk geen bijwerkingen na eerste week.

13-09-2018 | Vrouw | 65
insuline degludec/​liraglutide (100)
Ik was een jojo de hele dag door en toen opeens niet meer laag te krijgen (zo rond de 25) ziekenhuis in en uit. Nu 1 jaar gebruik van Xultopy, voel ik me prima ik spuit nu 44e per dag i.p.v. lantus en noforapid 5 a 6 x per dag. Heb nog wel eens last van misselijkheid en buikpijn, maar dat weegt niet op tegen de 17 kilo die er nu af is en de stabiele suikers onder de 10 ([lees meer...]nuchter zo 6 a 7) Kan het iedereen aanbevelen. bijna niks eten en daardoor nu 17 kilo afgevallen en nog steeds geen eetlust.