Ervaringen met Betahistine

Duizeligheid (38 meningen)
Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

11-03-2011 | Vrouw | 53
opm. 25 mg of 16 mg

17-11-2016 | Vrouw | 52
Ziekte van Menière
Had ernstige draaiduizelingen. Kon alleen in bed liggen dan. In het begin wel wat misselijk en moe van de medicijnen. Maar na een maand ongeveer geen last meer van bijwerkingen. Kon na een half jaar weer hele dagen werken. Nu bijna 3 jaar verder en nooit meer ziek thuis geweest vanwege de Meniere. Met de medicijnen 3 x daags 16 mg geen druk meer op de oren en niet meer z[lees meer...]o wankel. En geen aanvallen meer met de medicijnen. Alleen 3x daags 16 mg werkt. Neem ik 2 keer daags medicijnen of een keer 8 mg, dan ben ik weer wankel en duizelig. Wel heb ik ook een untermohlen prismabril voorgeschreven door mijn dokter. Zonder de bril kan ik ook niet meer functioneren.

06-04-2013 | Man | 52
betahistine
Gekregen tegen ernstige duizeligheid, oorsuizen en slechthorendheid. Meniere ?? Sinds 1e inname niet meer duizelig geweest.

20-11-2018 | Man | 51
Ziekte van Menière
Ik kreeg plots aanvallen van duizeligheid en mijn linkeroor gaf het gevoel alsof er met een wattenstaafje ingedrukt werd. De huisarts stuurde mij door naar een KNO arts. Die arts kwam na onderzoek tot de conclusie dat ik de ziekte van Ménière had. Hij schreef 3 x daags 16 mg Betahistine voor . De eerste twee maand geen merkbaar effect maar ook geen bijwerkingen. Daarna [lees meer...]dempte de duizeligheid enigszins , de druk op mijn linkeroor bleef inclusief een irritante pieptoon. Nu na een jaar gebruiken is de duizeligheid 80% verbeterd alleen bij snelle bewegingen van mijn hoofd schokt het beeld heftig na en lokt het de duizeligheid uit, gelukkig is een aanval tegenwoordig van korte tijd ( 10 tot 30 minuten ) Geregeld hoor ik nog steeds in beide oren een hoog pieptoon met druk gevoel. Het medicijn werkt zonder bijwerkingen, maar tzt toch maar met de specialist om tafel voor een verhoging van de dosis zodat het effectiever kan zijn.

03-08-2017 | Vrouw | 51
betahistine (8mg)
Duizeligheid
Overmatig draaiduizeligheid, na jaren ziekenhuis onderzoeken niets te vinden en diagnose hyperventilatie gekregen, welke ik totaal niet had!! ik ging daar niet mee akkoord en heb zelf onderzoek gedaan, na wat onderzoekjes en gesprekjes met mede patienten van de draaiduizeligheid kwam ik erachter dat er wel degelijk medicatie was die werkt! ik heb dat mijn huisarts voorg[lees meer...]elegd, ik wou deze medicatie proberen omdat ik geen leven meer had en niets meer kon...hij schreef de medicatie voor en er ging een wereld voor me open! wat een geweldig e ervaring...na 12 jaar ziekenhuis in en uit en niet gezien te zijn, het welbekende kastje naar de muur verhaal... Ik ben een enorme doorzetten en mag de vruchten daarvan plukken! het werkt perfect, ik durf de straat weer op!! Ik doe weer alleen de boodschappen, ik ga weer wandelen en meer... met dank aan alle artsen die niet weten wat dit was en ik al jaren riep dat t De ziekte van Meneire was, geen herkenning noch erkenning. Gelukkig ken ik heel goed mijn lichaam en kan verder met mijn leven. Lucky me!

12-05-2015 | Vrouw | 51
betahistine (24mg)
Ziekte van Menière
Eerst met lagere dosering begonnen, nl.3x 16 mg, maar desondanks toch nog lichte aanvallen. Daarna verhoogd naar 24 mg en dit bevalt beter. Meniere is momenteel onder controle en ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Ik slik de medicijnen wel precies op vaste tijden. Weet van andere gebruikers dat dit de beste werking geeft.

03-07-2014 | Vrouw | 51
Duizeligheid
Ik slik sinds 4 dagen 3 x per dag betahistine, 16mg, ik weet dat ik pas over ca 2 a 3 maanden kan beoordelen of ik baat heb bij dit medicijn. Op dit moment zijn mijn duizeligheuidsklagchten heviger dan ooit , weet niet of dat door het medicijn kan komen?

21-06-2013 | Man | 51
betahistine
Ménière is bij mij zo onregelmatig en onvoorspelbaar dat ik niet kan zeggen of Betahistine werkt of niet. Ik in het begin van mijn ziekte veel last gehad, maar merkte dat het langzaam steeds beter ging. Ik weet niet of dat zonder Betahistine ook zo zou zijn verlopen. Daarna ging het een aantal maanden zeer goed, met slechts af en toe een lichte aanval waarmee ik ook kon[lees meer...] blijven werken en een enkele keer eentje waarbij ik liever even ging liggen of zitten. Sinds bijna twee weken echter weer een groot aantal aanvallen (10!) variërend van licht tot zwaar. Ik moet wel zeggen dat ik vaker een pilletje vergat maar daar nu weer veel beter op let. De pilletjes zijn vrij smerig, dus meestal neem ik eerst een flinke slok, mik ze dan in mijn mond en dan meteen een flinke slok erachter aan, dan gaat het wel. Ik heb weinig merkbare last van bijwerkingen, dus blijf ze maar slikken onder de aanname dat zonder Betahistine de aanvallen veelvuldiger en erger zouden zijn. Goed wetenschappelijk onderzoek zou hier niet slecht zijn denk ik: helpt het nou wel of niet?

28-12-2021 | Vrouw | 50
Evenwichtsstoornis
Ik heb 3 weken constant het gevoel gehad dat ik enorm dronken was, sinds 2 weken kan ik weer wat rechtop zitten en zelfs (binnenshuis) lopen. De tweede dag al kreeg ik van de KNOarts Betahistine, maar of het werkt heb ik nog niet kunnen vaststellen. Ik heb het eerst 4 weken geslikt en ben nu 1 week gestopt, omdat de hoofdpijn ondragelijk was en ik zeer traag dacht. Maar ik[lees meer...] deel mijn verhaal ook omdat ik zelf het idee heb dat het te maken heeft met de buisjes die ik een half jaar geleden heb laten plaatsen. De draaiduizeligheid begon namelijk met een dubbele middenoorontsteking. Hopelijk kom ik hier in contact met lotgenoten en kunnen we elkaar helpen om weer zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren!

25-08-2015 | Vrouw | 49
betahistine (24mg)
Ziekte van Menière
Eerst 3x 8 mg geslikt, toen opgehoogd naar 3x16 mg, hetgeen nog steeds niet genoeg hielp, en slik nu sinds een behoorlijke tijd 3 tabletten van 24 mg per dag. Ik neem de tabletten heel strikt op vaste tijden in. De relatief hoge dosering helpt flink, alhoewel nog zeker niet voldoende. Zo gauw ik ook maar een beetje stress heb (vooral tijdsdruk of heftige emoties) word ik w[lees meer...]eer duizeliger, licht in m'n hoofd, en neemt de tinnitus toe. Ik kan daardoor ook niet meer werken helaas - zolang de Meniere nog actief is. Ik heb zelf een tijdje de dosering wat opgehoogd, omdat ik op internet las dat er mensen zijn die 3x48 mg slikken; en dat werkte inderdaad fantastisch. Maar op uitdrukkelijk verzoek / gebod van mijn KNO arts bij het UMCG ben ik weer omlaag gegaan naar 3x24 mg. Volgens haar leidt zo'n hoge dosering tot ernstige long- en hartklachten. Als bijwerking heb ik veel meer spanningshoofdpijn (meer dan ik normaliter al heb), en m'n (al gevoelige) huid reageert nu allergisch op de zon hetgeen enorme jeuk veroorzaakt. Ik twijfel of ik een doorverwijzing zal vragen naar het duizeligheidscentrum in Apeldoorn, omdat ik graag advies zou willen van een andere KNO arts m.b.t de hoge dosering. Ik zou heeeeel graag ophogen naar 3x36 mg of 3x48mg.

17-03-2024 | Vrouw | 48
Ziekte van Menière
Na chemobehandeling ben ik zeer vatbaar gebleven voor overprikkeling id hersenen waardoor er chronische stress id hersenen is ontstaan welke mijn evenwichtsorgaan ook irriteren, dit lokt vervolgens menière aanvallen uit. De betahistine voorkomt dit maar ik merk zelfs dat het stress gevoel in mijn hoofd er wat mee weg gedrukt word. Een onverwacht extra plusje voor mij met[lees meer...] dit medicijn

26-07-2016 | Man | 48

29-04-2016 | Man | 48
Ziekte van Menière
Behandeling in verband met aanvallen van acute hardhorendheid en draaiduizelingen. Frequentie en ernst namen toe. Net begonnen met medicatie. Afwachten of het aanslaat. Nu nog geen effect merkbaar, behalve de bijwerkingen. Moet veel autorijden voor mijn werk. Heel spannend allemaal.

11-06-2015 | Vrouw | 48
Duizeligheid
Na een heftige draaiduizelaanval (van ca. 5 uur) waarbij ik alleen maar in bed kon liggen met mijn ogen dicht, braken en zweten, ben ik de volgende dag naar de huisarts gegaan en heb betahistine voorgeschreven gekregen. De 1e dagen merkte ik dat de druk op mijn oren verdween, kreeg wel last van bijwerkingen, eerst maagpijn, toen hoofdpijn en vermoeidheid/slaperigheid. Maar[lees meer...] de duizelingen bleven gelukkig weg, dus dat had ik er wel voor over. De maagpijn verdween na een paar dagen, het helpt als je betahistine gelijk na het eten inneemt. Vermoeidheid bleef. Ik heb veel baat gehad bij het medicijn, ben er nu mee gestopt om te kijken of de duizelingen terugkomen of wegblijven, best eng!

11-11-2017 | Vrouw | 47
betahistine (8mg)
Duizeligheid
Van het ene op het andere moment vreselijk duizelig, met name als ik me omdraaide in bed. Met moeite naar nightcare gegaan. Diagnose: draaiduizeligheid. Arts heeft me betahistine voorgeschreven. Eerst 3 x daags 16 mg maar ik kreeg last van hoofdpijn. Terug gegaan naar 3 x daags 8 mg en dat werkte goed. Begin oktober gestopt met medicatie maar duizeligheid kwam met momente[lees meer...]n terug, met name ‘s nachts. Slik nu weer 3 x daags 8 mg en blijf dat ook doen. Zeer tevreden met resultaat als ik dit medicijn slik. Ook de druk op mijn oren neemt af na anname.

11-04-2015 | Vrouw | 47
Duizeligheid
Geweldig medicijn. Na 25 jaar duizelig zijn door whiplash kreeg ik een infectie aan mijn evenwichtsorgaan. Drama. Kon geen stap meer zetten. Na 1 dag betahistine knapte ik al op. Echt een verademing om vrijwel niet meer duizelig te zijn. 1 dag misselijk geweest de 2e dag was dat al over. Top. Zo blij met deze medicijnen. Fabrikant is Teva maar die stond hier niet in de l[lees meer...]ijst.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum