Ervaringen met Betahistine

betahistine

Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

Flunarizine (3 meningen)
Primatour (2 meningen)

21-05-2013 | Man | 25
Duizeligheid
Vorig week stond ik op uit bed en viel ineens tegen de muur. Ik dacht dat dit eenmalig zou zijn maar nu ben ik constant duizelig. (vooral als ik mijn hoofd omdraai in ligstand). Nu heb ik 8 mg Betahistine 3 maal per dag. Ik werd wakker met een enorme kater. Ook heb ik nu een zweverig gevoel, en heb ik een warm gevoeld. Verder valt me op dat 90% 50 jaar+ is. Is er niemand d[lees meer...]ie jonger is dan 30 met dit probleem? heeft iemand de zelfde bijwerkingen?

09-09-2014 | Vrouw | 32
Duizeligheid
Midden in de nacht ging alles opeens draaien als een gek. Zo erg dat ik direct moest overgeven. Bij een beweging van het hoofd gebeurde dit direct nog een keer. Gevolg: gekluisterd aan bed met hoofd in dezelfde positie. Huisarts met spoed gekomen. Diagnose: Vertigo. Dit betekend dat er in het slakkenhuis in het oor kristallen zijn losgeraakt en zijn gaan rondwegen. Hier[lees meer...]door heb je geen balans meer, waardoor alles gaat tollen. S'middags begonnen met eerste tablet. Ochtend erna voelde ik me al stukken beter. Wat ben ik blij dat hier een behandeling voor is, wat een verschrikkelijke aandoening. Bijwerkingen zijn een beetje buikpijn. Weegt echter totaal niet op tegen de goede eigenschappen van dit medicijn. Een goede bijwerking is overigens dat ik opeens veel minder honger heb, waardoor mijn eetpatroon is genormaliseerd van overeten naar normale bescheiden 3 maaltijden p.d.

16-02-2019 | Man | 35
Duizeligheid
Voelde me al geruime tijd duizelig en draaierig. Dit alles is mogelijk te verwijten aan een zware midden/binnenooronsteking die ik begin December 2018 heb opgelopen. Duurde 4 weken voordat het helemaal hersteld was. Wel ben ik voor 40 procent doof aan mijn rechter oor en heb ik er oorsuizen aan overgehouden. Ik slik dit middel nu 4 dagen, en de bijwerkingen zijn heel erg m[lees meer...]ild, tot bijna geen. Dus het is best een prettig middel. Ook heeft het nauwlijks interacties met andere medicijnen (alleen anti histamines dan). Ik merk nu al lichtelijk verbeteringen, maar ik geef het nog een maand voordat ik het pas echt goed kan beoordelen. Dit medicijn heeft namelijk tijd nodig is mij verteld (minimaal 1 week tot 1 maand?) Maar goed. Ik slik nu 3x daags 16mg met in de hoop dat als het echt gaat werken, ik naar 3x daags 8mg kan en/of mag. Wel jammer aan dit medicijn is dat het een korte half waardetijd heeft en een korte piek heeft. Dus vermoedelijk is 5x per dag 8mg iets beter. Althans, denk ik. We zullen zien of mijn duizeligheid en draaierigheid komende weken en of/of maanden zal verbeteren. Ik denk het wel, althans hoop ik!

11-02-2021 | Vrouw | 38
Duizeligheid
In april 2019 een eerste aanval van draaiduizeligheid gehad. 's Morgens mee opgestaan. Misselijk, braken, duizelig, NIETS meer kunnen, alleen maar in bed liggen. Duurde 3 dagen. Meteen ook heel mijn nek en schouders geblokkeerd. Nadien nog 6 zo'n aanvallen gehad, op willekeurige momenten, zonder dat er iets specifieks aan vooraf ging. Ondertussen kreeg ik ook last [lees meer...]van oorsuizen (zo enkele keren per dag enkele seconden). Wat heb ik gedaan om dit proberen uit te zoeken : 2 x een MRI, CT scan, neuroloog, gespecialiseerde NKO van het UZA, kinesist.... niets uit de bus gekomen. Ze hebben me zelfs antidepressiva en spierverslappers laten slikken én wilden me een traject van 90 (!!!) sessies met een kinesist geven van 2u, 3x per week. Probeer dan nog maar eens een normaal leven te hebben met 2 jonge kinderen in huis en een fulltime job. Tot ik bij een gewone (doch fantastische) NKO terecht kwam voor mijn zoontje zijn oorontsteking. Mijn verhaal toen uit de doeken gedaan en hij zei letterlijk : ik ga met je door tot dit opgelost is. Ik moest (en nog steeds) ALLES van cafeïne (ice tea, cola zero, teveel thee), chocolade en stress vermijden en hij heeft me toen 2 x 24mg betahistine per dag voorgeschreven voor de eerste 3 maanden. Meteen effect, ik heb nu meer dan een half jaar geen enkele hevige aanval meer gehad. Voorlopig sta ik op 1 x 24mg per dag, maar we gaan zien om deze stilletjesaan af te bouwen. In 2019 heb ik ook door de neuroloog Betahistine voorgeschreven gekregen, maar dit verdubbelde het effect van duizeligheid, dus na enkele dagen mee gestopt. Waarschijnlijk is het bij mij de combinatie van cafeïne (en theïne) vermijden en het innemen van Betahistine die mij van mijn aanvallen heeft afgeholpen. Ik heb nog 2 x lichte BPPD gehad als ik me op mijn rechterzijde draaide in bed, maar dit is meteen snel opgelost door het Epley manoeuvre te laten uitvoeren bij de kinesist (of zelfs gewoon thuis) en beperkt me ook niet in mijn dagelijkse leven. Ik hoop dat mijn verhaal jullie wat helpt, want ik weet wat het is om je leven op 'on hold' te moeten zetten voor die draaiingen.

24-01-2019 | Vrouw | 44
Duizeligheid
Af en aan aanvallen van draaiduizeligheid (bppd). Betahistine werkt erg goed en verminderd de eerste dagen de heftigheid van de duizeligheid en misselijkheid. Super goed spul en eigenlijk geen bijwerkingen! Via huisarts voorgeschreven gekregen.

11-11-2017 | Vrouw | 47
Duizeligheid
Van het ene op het andere moment vreselijk duizelig, met name als ik me omdraaide in bed. Met moeite naar nightcare gegaan. Diagnose: draaiduizeligheid. Arts heeft me betahistine voorgeschreven. Eerst 3 x daags 16 mg maar ik kreeg last van hoofdpijn. Terug gegaan naar 3 x daags 8 mg en dat werkte goed. Begin oktober gestopt met medicatie maar duizeligheid kwam met momente[lees meer...]n terug, met name ‘s nachts. Slik nu weer 3 x daags 8 mg en blijf dat ook doen. Zeer tevreden met resultaat als ik dit medicijn slik. Ook de druk op mijn oren neemt af na anname.

11-04-2015 | Vrouw | 47
Duizeligheid
Geweldig medicijn. Na 25 jaar duizelig zijn door whiplash kreeg ik een infectie aan mijn evenwichtsorgaan. Drama. Kon geen stap meer zetten. Na 1 dag betahistine knapte ik al op. Echt een verademing om vrijwel niet meer duizelig te zijn. 1 dag misselijk geweest de 2e dag was dat al over. Top. Zo blij met deze medicijnen. Fabrikant is Teva maar die stond hier niet in de l[lees meer...]ijst.

26-07-2016 | Man | 48

11-06-2015 | Vrouw | 48
Duizeligheid
Na een heftige draaiduizelaanval (van ca. 5 uur) waarbij ik alleen maar in bed kon liggen met mijn ogen dicht, braken en zweten, ben ik de volgende dag naar de huisarts gegaan en heb betahistine voorgeschreven gekregen. De 1e dagen merkte ik dat de druk op mijn oren verdween, kreeg wel last van bijwerkingen, eerst maagpijn, toen hoofdpijn en vermoeidheid/slaperigheid. Maar[lees meer...] de duizelingen bleven gelukkig weg, dus dat had ik er wel voor over. De maagpijn verdween na een paar dagen, het helpt als je betahistine gelijk na het eten inneemt. Vermoeidheid bleef. Ik heb veel baat gehad bij het medicijn, ben er nu mee gestopt om te kijken of de duizelingen terugkomen of wegblijven, best eng!

03-08-2017 | Vrouw | 51
Duizeligheid
Overmatig draaiduizeligheid, na jaren ziekenhuis onderzoeken niets te vinden en diagnose hyperventilatie gekregen, welke ik totaal niet had!! ik ging daar niet mee akkoord en heb zelf onderzoek gedaan, na wat onderzoekjes en gesprekjes met mede patienten van de draaiduizeligheid kwam ik erachter dat er wel degelijk medicatie was die werkt! ik heb dat mijn huisarts voorg[lees meer...]elegd, ik wou deze medicatie proberen omdat ik geen leven meer had en niets meer kon...hij schreef de medicatie voor en er ging een wereld voor me open! wat een geweldig e ervaring...na 12 jaar ziekenhuis in en uit en niet gezien te zijn, het welbekende kastje naar de muur verhaal... Ik ben een enorme doorzetten en mag de vruchten daarvan plukken! het werkt perfect, ik durf de straat weer op!! Ik doe weer alleen de boodschappen, ik ga weer wandelen en meer... met dank aan alle artsen die niet weten wat dit was en ik al jaren riep dat t De ziekte van Meneire was, geen herkenning noch erkenning. Gelukkig ken ik heel goed mijn lichaam en kan verder met mijn leven. Lucky me!

03-07-2014 | Vrouw | 51
Duizeligheid
Ik slik sinds 4 dagen 3 x per dag betahistine, 16mg, ik weet dat ik pas over ca 2 a 3 maanden kan beoordelen of ik baat heb bij dit medicijn. Op dit moment zijn mijn duizeligheuidsklagchten heviger dan ooit , weet niet of dat door het medicijn kan komen?

04-06-2014 | Vrouw | 53
Duizeligheid
Al voor het tweede jaar maanden lang last van aanvallen van draaiduizeligheid, met misselijkheid, last van ogen en vermoeidheid. Vorige week bleek na E.N.G. onderzoek het evenwichtsorgaan van mijn rechteroor niet goed te functioneren. Vermoeden van Meniere. Merkte al na inname tweede tablet groot verschil. Kan eindelijk weer normaal rondlopen en me bewegen, zonder te gaan [lees meer...]tollen. Super blij mee dus.

15-04-2017 | Man | 55
Duizeligheid
Voorgeschreven door KNO na een problemen met evenwichtsorgaan in rechteroor. Medicatie zou ondersteunend zijn voor het genezingsproces. Ervaar na meer dan een maand nog steeds geen beterschap en heb telkens na inname meer duizeligheid en een verward gevoel, concentratie storingen, vermoeid, algemeen slecht gevoel en gestresseerd. Voor mij is deze medicatie zeker geen hulp.

26-08-2015 | Man | 55
Duizeligheid
Na 3dagen nog duizelig, zij het iets minder dan de eerste twee dagen. wel last van hoofdpijn ter hoogte van de sinussen en druk op de ogen en heel slecht slaappatroon. Hoop dat het geen weken meer duurt...Luc

20-03-2013 | Vrouw | 57
Duizeligheid
in het begin na aanval meniere van 2 weken 3 xdaags 16 mg. na uitblijvnen van aanval afgebouwd na 1 keer per dag 8 mg. als het druk ien veel is om heen pas k de dosis en krijg ik het weer onder controle

17-07-2017 | Vrouw | 58