Ervaringen met Triumeq

Stribild (9 meningen)
Genvoya (9 meningen)

22-09-2018 | Man | 47
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50/600/300mg)
Het medicijn gedraagt zich als een stille valsaard. Langzaam komen de bijweringen op, zo langzaam tot je het niet in de gaten hebt. Ik werd vergeetachtig, waar heb ik mijn sleutels gelegd. Ook zaken die je normaal automatische doet bv even naar de winkel ha dan kom ik langs de Aveve en tankstation dus voer uithalen en tanken. Dat soort dingen gaan verloren, je kunt je nog [lees meer...]concentreren op 1 zaak. Later na 2 jaar een soort wazige duizeligheid. Ik ben naar de oogarts en oorarts geweest; MRI, buisje in oor, verschillende pillen kuren. Klachten houden aan, net of oor steeds dicht gaat. Je wordt langzaam neerslachtig en weemoedig, je laat alles over je heen gaan. Totdat ik bij de apotheek was voor mijn pillen en de assistante vroeg: "heb je geen bijwerkingen". De internist was super positief over die pil dus bijwerkingen nul. Ik gaan google'n en daar kwam ik van alles tegen. Terug naar internist met de klachten, die gaf toe er kan een psychose bijwerking zijn ja. Nu 2 weken aan Genvoya, mijn kop is weer klaar die rare weemoedige duizeligheid is weg. Ik voel me weer energieker (ben 6 kilo afgevallen, die met Triumeq er bij kwamen). Kortom ik voel me weer kip lekker als vanouds. Pasop met dit medicijn, ga bij jezelf na of je niet bent verandert in gedrag sinds je het neemt. Lichamelijk merk je direct niks van Triumeq. Maar via de psychotische bijweringen, komt dat indirect wel met lichamelijke 'klachten'.

12-11-2015 | Man | 45
dolutegravir/abacavir/lamivudine (200mg)
HIV
goede dag, ik ben drie maanden geleden overgestapt van truvad norvir persta naar de pil triumeq, eerst geen bijwerkingen, maar na een maand dus wel. kreeg na één maand hartkloppingen, zweetaanval, overdag paniekaanvallen, pijn in mijn linkerarm en een dronken gevoel in mijn hoofd. mijn partner is vijf maanden geleden van reatax norvir kivecsa overgegaan op triumeq, eerst [lees meer...]geen last van de bijwerking erg tevreden over de pil. Maar nu komt het: hij werd depressief, ging dieper op dingen in, kreeg scheid aan alles, geen zin in fam, vrienden, werk. Raakte in de financiële problemen dor hij alle vaste lasten opzij legde. was compleet de weg kwijt, nu is hij een week terug op zijn oude pillen gezet en is weer compleet de oude. Ik ben maandag terug gezet op een ander hiv-remmer, stribild. Ik had ook triumeq en ook ik ging m gedrag anders doen dan normaal. kreeg zweet- en angstaanvallen en wilde mijn leven stoppen, ik bang dat veel hiv patiënten die deze pil nemen en niet sterk in de schoenen staan, iets dom doen. Mensen meld aub u ervaringen met deze pil, voordat er erge dingen gebeuren. grt

02-10-2015 | Man | 36
dolutegravir/abacavir/lamivudine (600/50/300)
HIV
was eerste maand heel enthousiast, geen bijwerkingen behalve beetje vroeg wakker en niet kunnen slapen. Maar na 3 maanden merkte ik een gedragsverandering. ik werd destructief, ging steeds maar tot het gaatje. Overmatig drugs en drankgebruik waar ik eerst geen problemen mee had. beetje depressief ook. Werd er kortom niet blij van maar zulke bijwerkingen zijn wel heel sluip[lees meer...]end en moeilijk te duiden. Ben nu overgestapt (naar rezolsta en Kivexa)en voel me weer `de oude.` Mijn internist voelde zich ook genaaid door de fabrikant omdat hij veel psychische klachten tegenkomt, waarvan niets in de bijsluiter staat.

02-06-2015 | Man | 49
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50/600/300)
HIV
Triumeq 2 maanden gebruikt, ondanks tevredenheid over voorgaande medicatie. Dit op advies van specialist. Binnen een aantal dagen al bijwerkingen. Oververmoeidheid, enorme wallen van vermoeidheid, kortademig! Al met al niet geschikt voor mij, op advies 2 maanden volgemaakt. Vermoeidheid zou geen reden zijn om te stoppen, echter na het stoppen (terug naar oude medicatie re[lees meer...]gime) binnen 5 dagen grootste deel van klachten verdwenen.

20-10-2019 | Vrouw | 39
Zwangerschap
Er werd in 2015 hiv vastgesteld kreeg ik gelijk medicijnen om mijn ongeboren kindje te beschermen. Die werd ook gezond geboren. Ik kreeg gelijk daarna Triumeq,maar nu na 4jaren heb ik ernstige klachten die wel overeenkomen met wat ik hier leest.extreem moeheid.veel jeuk.huiduitgroei op verschillende plekken van mijn lichaam.duizeligheid soms overgeven en slaapstoornis el[lees meer...]ke dag 4u klaarwakker het enige wat perfect is,is doorslikken kan zelfs zonder water.Verder zou ik dit nooit aanraden.....Ik heb van de week nog afspraak moet vervangen worden anders red ik het gewoon niet....dramatische spul!

15-01-2019 | Man | 26
HIV
In april 2014 is er bij mij HIV geconstateerd. In september 2014 begonnen met Triumeq vanwege de eenvoud; 1 pil per dag en je hoeft er niet bij te eten. Mijn viral load was bij de eerste controle in het ziekenhuis al ondecteerbaar. De pil nam ik elke dag om 19:00 uur 's avonds in. Lichamelijk had ik vooral de eerste paar dagen het gevoel dat ik erg vermoeid was en op elk m[lees meer...]oment flauw kon vallen. Doorgezet en zeker 3,5 jaar vrijwel geen klachten ondervonden. Tot een halfjaar geleden (+/-Juli 2018) kreeg ik een soort 'waas' rondom mijn hoofd( hier kom straks op terug). Ik kreeg daarbij een neerslachtig gevoel en had ik last van depressieve gevoelens. Ook kreeg ik last van paniekaanvallen. In die periode ben ik naar een psycholoog gegaan en heb ik veel gesprekken gehad met verpleegkundigen en mijn internist van het ziekenhuis. In samenhang besloten om over te stappen op andere combinatie; Descovy en Raltegravir. Een aantal weken na de overstap merkte ik al verschil. Deze 'waas' rondom mijn hoofd verdween geleidelijk. Ik kon weer fris en helder kan nadenken. Momenteel ben ik blij dat ik ben overgestapt. Ik heb minder last van psychologische klachten. Lichamelijke klachten van deze nieuwe combinatie is hetzelfde als bij andere combinatie. Geen duidelijk verschil.

07-09-2017 | Man | 59
HIV
Gestart met VL 60.000 en CD4 680, de eerste 2 jaar Eviplera gebruikt. Dat ging prima binnen 6 weken was het virus niet meer aantoonbaar. Had wel de indruk dat ik van Eviplera iets minder goed sliep. Sommige nachten soms even wakker. Sporten met Eviplera ging lastig. Aan het einde van een uurtje sporten vaak stijve spieren / kramp. Na 2 jaar Eviplera, alleen nog 1 werkzame[lees meer...] stof (dolutegravir) gebruikt, als onderdeel van een studie naar mono-therapie (slechts 1 werkzame stof). Ik had geen enkele bijwerking van dolutegravir. Sliep weer als een roos en sporten ging ook prima. Helaas werd het mono-therapie experiment 3 maanden geleden gestaakt na 2 jaar. Slechts 1 werkzame stof bleek toch te riskant. Bij te veel deelnemers werd het virus toch weer actief. Wel jammer want bij mij onderdrukte dolutegravir het virus prima en dat alles zonder een enkele bijwerking! Omdat het mono-therapie experiment is gestopt, nu sinds 3 maanden op Triumeq (dolutegravir/abacavir/lamivudine). Wat een drama spul is dat !! Echt ver-schrik-ke-lijk. Ik slaap vele nachten niet en vaak lichte hartritme-stoornissen. Ben de hele dag super vermoeid. Overdag heb ik nergens meer zin in. Geen zin in werk, sporten, familie en vrienden zien etc. Er komt niets uit meer uit mijn handen. Ook gaat het niet samen met alcohol. Een glaasje alcohol erbij en de negatieve effecten verdriedubbelen ! Dan voel ik me de hele dag een totale zombie. Met Triumeq voel ik me in een klap ‘patient’. Vandaag begonnen met Genvoya. Kijken of dat minder bijwerkingen heeft.

17-06-2016 | Man | 31
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50)
HIV
omg, lees veel hier net als mijn eigen ervaring. ik begon sinds dec 2015, eerste paar weken was nog goed. maar sinds dec 2014 begon het nachtzweten en zeer vermoeidheid. ochtend had ik droog en bitter mond. overdag helemaal geen energie, ik kon niet sporten, maar ik dacht wacht ff, die VL was idd naar 0 gegaan. CD 4 was ook goed boven 700. feb was beter, ik begon benen ui[lees meer...]t dekkerbed slapen. maar sinds apr is t weer erg geworden. ik heb null zin in niks. en het voelt opgeblazen in de lager rug (nier gebied). ik werd low en depressief. ik denk het is effectief, maar niet iets voor mij. ik ga volgende week naar de dokter. ik wil jullie vragen naar welke zou ik switchen? ik had eerder ook niks gebruikt.

03-03-2016 | Man | 39
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50)
HIV
Aangezien dit de nieuwste 1 pil variant was en mijn partner deze ook heeft ben ik geswitcht (voorheen Truvada/Isentress). Nooit eerder had ik bijwerkingen in de 3 jaar dat ik medicatie neem. Nu heb ik heel erg last van extreme slapeloosheid, voel me vaak low, ben hyper actief, heb jeuk. Gelukkig vond ik dit forum en las ik de reacties. Heel herkenbaar, alsof ik het zelf ge[lees meer...]schreven heb. Oef! Ik ga mijn dokter vragen om terug te switchen. Het schijnt overigens de Dolutegravir te zijn (Tivicay) die de oorzaak schijnt te zijn.

13-05-2015 | Man | 38
dolutegravir/abacavir/lamivudine
HIV
Een goede HIV remmer. (Binnen een mum van tijd een undetectable viral load. CD 4 telling ook gewoon normaal!). Nadeel althans bij mij, dit medicijn gaf als bijwerking zware vermoeidheid, hoofdpijn, metallic smaak na inname, tranende ogen , wallen door de vermoeidheid, levendige dromen. Al met al gebrek aan energie. Door deze bijwerkingen gestopt met het gebruik van triume[lees meer...]q.

06-04-2018 | Man | 41
HIV
Begonnen met een viral load van 1 miljoen en 35 cd4. Ondanks dat ik geen klachten had van hiv was ik er ernstig aan toe. Eerste periode geen bijwerkingen. Na twee maanden ondetecteerbaar en cd4 110. Helaas had de hiv toch schade achter gelaten in de vorm van Burkitts. Diagnose eind feb 2016. Triumeq blijven gebruiken tijdens chemo. Remissie sinds aug 2016. Daarna k[lees meer...]lommen mijn cd4 waardes bij elke check up. Maar begonnen ook de bijwerkingen. Ik had al last van “dromen in HD” maar steeds vaker lag ik ook uren wakker of sliep ik heel licht. Doodmoe gedurende de dag en steeds somberder. Ik had het gevoel dat ik me de dag door MOEST slepen, terwijl ik liever op de bank ging liggen. Gelukkig ben ik blijven trainen, ondanks uitputtende moeheid. Na sporten voelde ik me beter, alsof ik werd schoongespoeld. De klachten wijde ik aan chemo moeheid. Ik verwachtte dat deze met de tijd weg zouden gaan. Klachten namen alleen maar toe. Ik voelde me bijna niet meer in staat om te werken, laat staan mijn bed uit te komen. Na uitvoerig overleg met mijn internist en research van mijn kant besloten om Genvoya te proberen. Ik slik het nu ruim een week en er is een wereld voor me open gegaan. Ik slaap weer, ben actief, vrolijk, energie. Ik voel me weer mezelf. Kortom; prima medicijn om snel te herstellen na diagnose, maar hou de bijwerkingen in de gaten. Een revieuw hieronder heeft het over “langzaam slopen” en ik kan dat vol overgave beamen. Ik hoop dat ik Triumeq nooit meer hoef te nemen.

18-09-2017 | Man | 52
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50/600/300mg)
Heb last van sterk verhoogde triglyceriden, zijn er andere mensen die dit ook hebben door dit medicijn?

20-08-2017 | Man | 29
HIV
Half jaar nadat ik hiv opgelopen had begonnen met Triumeq (Cd4: 400 / viral load 10.000). Na 3 maanden Cd4: >800/ viral load ondetecteerbaar. Eerste 2-3 weken lichte last van mijn maag, verder geen bijwerkingen. Na een jaar overgestapt op Rezolsta/ Descocy, omdat ik op de lange termijn zeer depressief werd door de medicijnen. Op den duur kon ik beter aanvoelen hoe subtie[lees meer...]l triumeq mij vermoeide, tussentijds 1x geswitcht naar andere medicijnen en toen ik weer triumeq innam voelde ik het binnen 24 uur. Ik kan het het specifiekst omschrijven alsof er iets zwaars zat op mijn achterhoofd aan de onderkant, een soort klein zwaar wolkje of ruis. Dit resulteerde in vermoeidheid, slecht kunnen focussen tijdens gesprekken, minder tot geen dromen meer tijdens het slapen ervaren (normaal droom ik elke avond tijdens mijn slaap) en uiteindelijk dus ook depressie. Van nature kan ik al episodes van depressie hebben, maar met mijn nieuwe medicijnen tot nog toe geen last meer van gehad. Tip: Neem medicijnen overdag in, ben er achter gekomen dat ik nachtmerries krijg als ik medicijnen vlak voor het slapen gaan inneem (geldt ook voor descovy rezolsta).

13-06-2017 | Man | 42
HIV
Na vaststellen HIV VL 190.000 en CD4 500. Begonnen met Triumeq. In begin slapeloosheid, wakker worden om 04 uur klaarwakker. Na inname ook een pieptoon in de oren. Vermoeidheid, neerslachtige momenten en prikkelbaarheid. Na 1 maand al undetectable dus was tevreden, maar nu na 5 maanden hartritmestoornissen, hartkloppingen. Internist heeft me nu aanbevolen om Stribild te ne[lees meer...]men, dus ik stop met Triumeq.

19-11-2016 | Man | 48
dolutegravir/abacavir/lamivudine (300mg)
HIV
Het werkt erg goed op de HIV. Maar... ik heb erg veel last van slaapstoornissen en veel erge nachtmerries. s morgens ben ik gebroken. Soms perioden van neerslachtigheid en erg vaak ook vermoeid.

16-04-2016 | Man | 24
dolutegravir/abacavir/lamivudine (50mg)
HIV
Triumeq lijkt mij goed alleen vervelende droom, last van beetje kort adem, lichaam voelt anders ook aan, beetje misselijk in de ochtend, voor de rest gaat hij prima. 21.00 neem ik het in, voel ik een beetje anders, na enkele minuten is het over. wat ik zou adviseren om altijd wat bij te eten gaat die misselijkheid weg. Ik hoor het graag van jullie: dag / ik had een vraag a[lees meer...]an die mensen die triumeq innemen, neemt ht vet van je lichaam af? bij die stribild die ik eerst had wel.