Ervaringen met Avonex

Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

23-09-2022 | Vrouw | 33
MS (multiple sclerose)
Mijn ervaring was niet best.. Ik heb het 3 maand volgehouden puur omdat ik zo iets had misschien moet me lichaam aan het medicijn wennen. Het zieke gevoel en bijwerkingen bleven. Maar 3 dagen in week ik me ingeval geen zombie voelde. En met drie kinderen is het geen pretje om je dan zo te voelen terwijl je verder moet. Enige wat ik fijn vond is het 1 week spuiten

18-10-2020 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex sinds januari 2015. Sindsdien geen schubs meer gehad. Komt het door Avonex, dat weet ik niet, maar hoe het de afgelopen jaren is verlopen ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Ik raad medegebruikers aan om met de hand te prikken (heb ik geleerd van verpleegkundige) trek je huid straks en prik de naald heel langzaam in je been, je voelt hier weinig tot ni[lees meer...]ets van. Ik geloofde dit eerst niet totdat ik het zelf ging ervaren. Hierdoor ben ik niet meer bang om te prikken. Ik heb Avonex eerder gebruikt maar dan met prikpen, en als niet prettig ervaren en werd angstig door de harde klap van de pen en snelheid waarmee de naald in je been gaat. Zelf gebruik ik nog hoge dosis vitamine D3 en magnesium capsules en perilla olie van okinawa (omega 3) hoe het nu gaat ben ik tevreden en kan ik Avonex nog lang gebruiken.

18-07-2020 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Voor mij wogen de " ziektedagen" zwaarder dan de " goede dagen. Op 1 week 3a4 dgn extra klachten of zoals nu 2a3 dan op 2 wkn

04-04-2018 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Avonex was voor mij een prima medicijn, ben er mee moeten stoppen vanwege extreem hoge leverwaardes.

12-09-2017 | Man | 24
MS (multiple sclerose)
Ik heb de Avonex gebruikt omdat ik veel last had van de MS. Veel schubs in een korte tijd dus heb ik toch maar besloten om te gaan injecteren. Met de auto injector van de Avonex. Ik vond het af en toe erg eng om te prikken omdat ik soms iets verkeerd heb geprikt waardoor er flink wat bloed bij kwam kijken. Gelukkig is dit maar enkele keren voorgekomen (2 á 3 keer) en ging [lees meer...]het voor de rest prima. Maar soms kwamen er nog schubs door de Avonex heen, waardoor je weer een Methylprednisolon kuur moest ondergaan via infuus. Ben inmiddels erg blij dat het momenteel zeer goed gaat nu ik de Tecfidera slik, en al bijna 3 jaar lang geen schubs meer gehad.

14-09-2016 | Man | 37
MS (multiple sclerose)
iedere week kreeg ik avonex ingespoten, de laatste jaren deed ik dit zelf via de pen. Ik nam daar steed dafalgan en brufen bij om griepverschijnselen tegen te gaan. Slechts enkele keren in de jaren van gebruik ben ik ziek geweest na de inspuiting.

17-09-2015 | Man | 24
MS (multiple sclerose)
Voor de toediening moet je wel een drempel over. Om de knop daadwerkelijk in te drukken kost soms wat moeite. Effectiviteit is lastig te meten aangezien het een preventief medicijn is. Maar tot nu toe gaat het goed. De bijwerkingen bestaan uit griepverschijnselen die beginnen (bij mij) na ongeveer 2 uur. Dit is op te vangen door na 1,5 uur na het spuiten naproxen natrium[lees meer...] te slikken. Sindsdien slaap ik heerlijk die nacht.

04-09-2015 | Vrouw | 53
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Avondex met een pauze van een half jaar, waarin ik prompt een schub kreeg. De avonex is gemakkelijk te spuiten. De bijwerkingen zijn in de loop van de tijd steeds minder geworden. Nu heb ik nog een nacht een grieperig gevoel, maar door 's avonds te spuiten en een ibuprofen te nemen slaap je door het ergste heen.

27-04-2015 | Man | 59
MS (multiple sclerose)
Ik spuit avonex altijd op donderdagavond tussen 20.30 en 21. Uur. Daarvoor neem ik 2 paracetemols. Na 1,5 uur ga ik naar bed omdat ik het dan koud krijg. Net voor het slapen neem ik een pijnstiller 550. Dan slaap ik tot 3 uur en wordt dan altijd wakker. Merk dan dat ik me voel alsof ik griep heb gehad. Vermoeid dus. Dan val ik weer in slaap tot 6 uur en voel me dan redelij[lees meer...]k fit worden. Ik heb wel altijd last van een soort kramp in mijn rechteronderbeen in die nacht. Gedurende de vrijdag knap ik op en gaat het verder prima. De laatste weken gaat het echter op zondag af en toe mis. Lijkt de ms op te vlammen. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak kan zijn. Rode wijn voorkomt krampen redelijk goed. Mogelijk dat teveel alcohol, 4 flesjes bier op mij. Verjaardag, ook oorzaak is gewest van opvlammen van mijn ms. Dus doe ik niet meer.

06-03-2015 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
In het begin heb ik een keer griepverschijnselen gehad als bijwerkingen, net of ik griep ging krijgen. De verpleegkundige van Avonex adviseerde me om 's avonds voor het naar bed gaan te prikken. Ik neem een uur van te voren 1000mg Paracetamol. Dan injecteer ik en neem dan Aleve intence of een huismerk Naproxen. Daarna ga ik naar bed en slaap ik en merk ik niets van de b[lees meer...]ijwerkingen.

16-02-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Veel last van vervelende pijnlijke benen en dit is het geval de eerste 12 tot 15 uur na de injectie.

24-09-2014 | Man | 47
MS (multiple sclerose)
heb mijn "draak" sinds 1997.Zowat een halfjaar onderzoeken alvorens de diagnose bevestigd werd. en dan die klap op je hoofd!1e vier jaar niks speciaal voor gedaan, dan op aanraden dokter begonnen met avonex. Spuit nu al dan 12 jaar. Rotdag na t inspuiten nog steeds, grieperig gevoel pijnlijke spieren over heel lichaam en dizzy feeling. Neem er geen medicatie voor, la[lees meer...]at het zo passeren. Bij mij blijkt het wel te werken? Heb wel sinds een jaar of 2 regelmatig erge rugpijn dat tot immobilisatie lijd. Weet niet of t door de avonex komt want dat zeggen de dokters niet graag blijkbaar. Voordien nooit last gehad van mn rug, dus sterk vermoeden dat het met de avonex te maken, heeft. Mja life isn t always as we want it zeg maar.

24-09-2013 | Vrouw | 20
MS (multiple sclerose)
De diagnose MS is gesteld in oktober 2012 na een super kuur met cortisonen in het ziekenhuis was de zwelling verminderd. der na heb ik enkele maanden geen behandeling gehad omdat mijn neuroloog wou afwachten of ik stabiel zou blijven. Ik ben in maart 2013 avonex gaan gebruiken omdat de ziekte weer actief was eerst de bio set en nou de inject pen alhoewel mijn neuroloog me [lees meer...]onlangs vertelde dat de behandeling is aan geslagen. zit ik tog nog met wat vragen. Ik krijg heel snel blauwe plekken. maar de kleur is als een oudere blauwe plek en verdwijnen en komen terug zonder dat ik me stoot . (Dit is sinds ik avonx gebruik) Ik vroeg aan mijn neuroloog of het met de avonex te maken kon hebbe maar hij kon me geen duidelijk antwoordt geven het enige wat hij zei was: lijkt me sterk. Dus is er iemand die ook deze bijwerking heeft of ligt het egt ergens anders aan? Alvast bedankt, Ruby

14-07-2013 | Vrouw | 28
MS (multiple sclerose)
2,5 maand geleden heb ik de diagnose MS gekregen. Na een stootkuur in het ziekenhuis ben ik kort daarna begonnen met Avonex. 1 Keer ben ik een aleve vergeten In te nemen voor het slapen, gevolg was een heftige hoofdpijn.. Gelukkig kan ik jullie vertellen dat ik geen bijwerkingen heb wanneer ik na t spuiten 1 aleve neem en 1 voor het slapengaan of het medicijn helpt.. Ka[lees meer...]n ik helaas nog niet vertellen.. Wel blijf ik positief en ga niet bij de pakken neerzitten! Voor iedereen die net als ik vrij kort de diagnose ms heeft gekregen!!! Blijf positief & geniet ...

12-06-2013 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
In augustus 2012 te horen gekregen dat ik ms heb. In oktober Avonex gestart ,spuiten ging goed in het begin even wennen.Heel veel last gehad van griepsverschijnselen en hoofdpijn klachten waren wel minder met gebruik van Aleve intens. Ik lag met regelmaat 1 dg in de week de dag na het spuiten in bed. Toen ik eindelijk naar maanden geen klachten meer had, kreeg ik nieuwe sh[lees meer...]ub en neuroloog besloot de Avonex te stoppen, omdat deze bij mij geen effect had. Nu gestart met Copaxone.

06-04-2013 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Ik ben een student, 22 jaar oud. Ik werd ander half jaar geleden gediagnostiseerd met Multiple Sclerose. Dit werd op 22 november 2011 vastgesteld, jammer genoeg. Ik kreeg te horen van de neuroloog dat ik met mijn MS verpleegkundige kon kiezen welke medicijn ik moest gebruiken, uiteindelijk heb ik dit besproken en toen kwam ik uit op Avonex. Maar ik weet niet of sommige oo[lees meer...]k last hebben van hun gemoedstoestand , want ik voel me af en toe ook wel down, terwijl ik van natura altijd vrolijk ben, maar sinds ik weet dat ik MS heb is het veranderd. Nu is mijn vraag ook ligt het aan de medicijnen en zo ja, hoelang duurt zoiets? Ik moet wel zeggen ik heb echt een hekel dat ik MS heb, sorry :(