ziekte

MS (multiple sclerose)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor MS (multiple sclerose)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: MS (multiple sclerose)

05-12-2019

MS (multiple sclerose)

Kort na de diagnose RRMS gestart met Tecfidera. Twee maanden ernstig ziek geweest van de bijwerkingen. Ik had het gevoel helemaal verbrand te zijn, had een heel zwaar hoofd en was volkomen futloos. Na twee maanden verdwenen de meeste bijwerkingen. Ik kon de medicijnen ook met alleen water innemen zonder maagklachten. Wel bleef ik extreem vermoeid, dusdanig dat het mij erns[lees meer...]tig belemmerde in mijn functioneren. Ook de flushes bleven en bij iedere flush was het alsof alle energie uit me trok. Ik voelde me alsof ik gedrogeerd was. Uiteindelijk is dit de reden dat ik moest stoppen met de medicatie. Wel was het heel effectief tegen de ziekte, de krampen en tintelingen waren grotendeels verdwenen en er zijn geen plaques bijgekomen. De dag na het stoppen, waren de MS verschijnselen weer terug, maar was ook mijn energie terug en ik had weer een helder hoofd.
22-11-2019

MS (multiple sclerose)

Op 12 juni 2019 kreeg ik de diagnose MS. Vrij kort daarna ben ik gestart met het injecteren van Plegridy. Na de eerste 2 keer echt een paar dagen vreselijk moe geweest, maar daarna nergens meer last van. Of het helpt weet ik nog niet omdat ik pas rond mei weer een MRI krijg,d aarna meer duidelijkheid. Wel heb ik flinke prikplekken die jeuken, maar een beetje Azaron doet w[lees meer...]onderen.
20-11-2019

MS (multiple sclerose)

Noodgedwongen in mei overgestapt op de Glatirameer Mylan ipv Copaxone. Binnen een week wat jeuk, binnen 2 weken ernstige aanvallen van netelroos. Ik stond he-le-maal onder de rode vlekken en bulten, en mijn enkels waren erg gezwollen. Antihystaminetabletten hielpen niet veel, enkel de jeuk nam wat af met een dubbele dosis. Meteen gestopt met de Mylan, en even niets gespote[lees meer...]n. Netelroos nam niet af, zelfs niet na 5 dagen een stevige Prednisonkuur! Lang verhaal kort: Na veel ellende en zelfs een bezoek aan de dermatoloog nam uiteindelijk na 2 maanden de netelelroos langzaam af, Gelukkig kreeg ik mijn oude vertrouwde Copaxone weer. Recente MRI liet nu na 3 jaar stabiel te zijn geweest een nieuwe kleine laesie zien. Kwam dat door de Mylan of gewoon door alle ellende? Neuroloog zegt van niet, maar het zou mij niets verbazen. Wat een vergif!
14-11-2019

Gabapentine (gabapentine)
MS (multiple sclerose)

Ik heb een uitbreiding van een shub die ik 2015 heb gehad, van links naar de rechterkant. Sinds vier maanden brandende pijn over het gehele rechterbeen. Nu met dit middel aanzienlijk minder last.
27-09-2019

Naltrexon (naltrexon)
MS (multiple sclerose)

Sinds twee jaar gebruik ik LDN (laaggedoseerde Naltrexon) voor mijn MS. Sindsdien staan mijn rolstoel en kruk werkloos op zolder. Ik heb veel meer energie en veel minder last van mijn klachten. Ik zit nu op 3 mg per dag. Het is wel een lange weg geweest om de juiste dosering te vinden. Ik heb het zeer langzaam opgebouwd (0,25 mg per week omhoog) en ben erachter gekomen [lees meer...]dat voor mij alleen de vloeibare variant werkt. Ook neem ik het liever in de ochtend dan in de avond ivm slaapproblemen. Aangezien het off-label is, moet je het zelf betalen (zo'n 50 euro per maand) maar dat is het mij zeker waard!!
23-09-2019

MS (multiple sclerose)

na bijna 13 jaar gelukkig copaxonegebruik. gedwongen overgestapt van de real thing naar mylanversie. lopen verslechterd, veel naar toilet. moe moe moe. ik stop ermee.
22-09-2019

Dermovate (clobetasol)
MS (multiple sclerose)

Zeer waarschijnlijk MS. De zalf helpt uitstekend. Ik heb nu de crème omdat de zalf tijdelijk niet meer leverbaar is maar de zalf is 100 x beter. Juist doordat hij zo vet is, smeert hij goed uit. Ik volg nu een programma, waarbij ik elke dag Cetomacrogol gebruik en 1 x p.w. Dermovate zalf. Soms bouw ik wat meer af en zodra ik merk dat ik meer last krijg smeer ik s'avonds 1 [lees meer...]x p.d. voor het naar bed gaan, voor een week. Dan bouw ik weer af naar 2 x p.w.en dan weer 1 x p.w. de crème werkt voor mij bij lange na niet zo goed als de zalf.
22-09-2019

Dermovate (clobetasol)
MS (multiple sclerose)

Zeer waarschijnlijk MS. De zalf helpt uitstekend. Ik heb nu de crème omdat de zal tijdelijk niet meer leverbaar is maar de zalf is 100 x beter. Juist doordat hij zo het is, smeert hij goed uit. Ik volg nu een programma, waarbij ik elke dag Cetomacrogol gebruik en 1 x p.w. Dermovate zalf. Soms bouw ik wat meer af en zodra ik merk dat ik meer last krijg smeer ik s'avonds 1 x[lees meer...] p.d. voor het naar bed gaan, voor een week. Dan bouw ik weer af naar 2 x p.w.en dan weer 1 x p.w. de crème werkt voor mij bij lange na niet zo goed als de zalf.
17-09-2019

MS (multiple sclerose)

Ook ik heb sinds ik de glatirameer van Mylan gbruik veel meer last van vermoeidheid ook spelen ms-klachten vaker op.
11-09-2019

MS (multiple sclerose)

12,5 jaar Copaxone gebruikt.Zeer tevreden,sinds een half jaar de vervanger gekregen glatirameeracetaat Mylan.Mijn vermoeidheidsklachten nemen weer toe.Ben lusteloos en alles kost weer meer energie.Ben ik de enigste die deze klachten heeft?
06-09-2019

MS (multiple sclerose)

8 jaar geleden is de diagnose MS vastgesteld. Ik zit sinds die tijd in de relapsing / remitting fase. De afgelopen 4 jaar heb ik geen aanval meer gehad. Wat ik vooral merk is dat mijn vermogen tot onthouden (geheugen) , wandelen en fietsen sterk achteruit is gegaan. Bij warme zomerdagen functioneer ik niet echt meer. Ben een wintermens, als kind al een hekel aan de zomer. [lees meer...] Sinds een jaar gebruik ik dit middel. Zelf heb ik het idee dat het wat doet. Dat is moeilijk vast te stellen. Eerste scan geweest na gebruik. In oktober wordt de uitslag besproken. Wel een waarschuwing voor nieuwe gebruikers. Spuit niet per ongeluk in een spier. Het middel komt dan direct vrij. Dit heb ik dus ervaren. Had het gevoel dat mijn laatste uur was aangebroken. Geen controle meer over het lichaam, schokken en enorme hartkloppingen.
29-07-2019

MS (multiple sclerose)

Mijn allereerste MS medicatie ooit, 18 juli gestart en qua bijwerkingen had ik alleen wat opvliegers af en toe en vermoeidheid. De rode spuitplek kreeg ik ongeveer een week later pas. Deze week de tweede injectie met een iets hogere dosis, benieuwd of de bijwerkingen hetzelfde blijven bij mij.
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

door tysabri nu jc virus positief dus moet op zoek naar ander medicijn
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

gebruik tysabri al vele jaren maar nu is er het jc virus ontdekt en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst mt tysabri moeten stoppen e iets anders moeten nemen. neuroloog denkt aan tecfidera maar daardoor gaat immuunsysteem minder worden met alle risico's van dien jc komt doordat immuun syst minder is geworden jc virus kan PML veroorzaken ik las dat iemend zijn [lees meer...]immuun systeem up to ate heeft gebracht. Mjn vraag hoe dan???
15-05-2019

12-05-2019

MS (multiple sclerose)

Na MS diagnose in 2011 gestart met rebif. Hoofdpijn, lelijke plekken op buik en slapeloosheid, alhoewel dat laatste verbeterde dr op een ander moment te gaan inspuiten en vr de hoofdpijn nam ik een pijnstiller, dus dat was eigenlijk ook ok. Maar ongeveer een half jaar na het gebruik kreeg ik een ernstige ooginfectie (rosacea) Het duurde een jaar voor ze achterhaald hadden [lees meer...]wat het was. Ondertussen blijven spuiten maar na 1,5 jaar toch gestopt omdat ik te veel pijn had en ik die infectie nr de baas kon. Rosacea staat niet bij de bijwerkingen maar ik vermoed dat de oorzaak een verzwakking van mijn immuunsysteem was. Dan 6 jaar geen opstoten gehad zonder medicatie. Nu op 3 jaar tijd toch wel weer 3 opstoten. Ga nu terug proberen, wellicht met copaxone. Probleem is dat alle medicatie werkt op het immuunsysteem...
04-05-2019

MS (multiple sclerose)

Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.
01-05-2019

Betmiga (Mirabegron)
MS (multiple sclerose)

Betmiga ruim 4 weken gebruikt. Waar ik eerst, door overactieve blaasspier 15x per dag naar de wc moest, is dit nu 7x, 16x, 11x. Helpt niet en het plassen is nu helemaal losgeslagen. Dan kies ik bijna liever voor de zekerheid wetende zo’n 15x per dag, om het uur, ‘s middags wat rustiger. Dan dit. Uroloog wil dat ik doorga en Vesicare daarbij neem. Ik ben bang; als ik zie[lees meer...] wat de bijwerkingen van Vesicare zijn, ben ik verder van huis, àls het al werkt. Want hiernaast zorg ik alleen voor 3 kinderen. Was grafisch ontwerper maar al 100% afgekeurd. Ik wil niet. En neem nu Quertilla. Dit helpt heel goed. Vooral tegen aandrang.
05-04-2019

MS (multiple sclerose)

Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel
23-03-2019

Hydroxychloroquine (Hydroxychloroquine)
MS (multiple sclerose)

De uitwerking...dag na stop inname...niks kunnen verdragen van kinderen en partner.....agressief worden dmv met deuren kloppen en alles op de grond te gooien wat ik tegen kwam Met als volgt. Politie door mijn vrouw opgebeld en dokter van wacht....kalmeringsmiddel gekregen en brief voor de specialist dat ik dit in geen geval meer mag krijgen
20-02-2019

MS (multiple sclerose)

Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.
14-02-2019

MS (multiple sclerose)

Tecfidera is een heel goed medicijn bij MS, mits je tegen de bijwerkingen kunt. Ik voelde me veel fitter, had veel meer energie en mijn ogen waren veel beter. De vele opvliegers, de uitslag , het gevoel vaak in brand te staan en de rode kleur nam ik graag voor lief, net als de vele bloedwaarde controles ( elke maand). Make-up doet veel en soms nam ik Acetylsalicylzuur t[lees meer...]egen het flushing. Dat helpt goed. Helaas werd mijn weerstand na 5 maanden zo laag dat ik er acuut mee moest stoppen. Het duurde bijna 4 maanden voordat mijn weerstand weer op minimaal niveau was. Pas toen mocht ik met een ander medicijn beginnen. Dat werkt ook, maar Tecfidera gaf me veel meer energie en heeft dus eigenlijk mijn voorkeur. Helaas mag ik het niet meer gebruiken.
14-02-2019

MS (multiple sclerose)

Sinds 2,5 jaar spuit ik 3x per week Copaxone. Erg wennen in het begin. De injecties zijn niet echt prettig. Pijnlijke jeukende harde schijven die soms wel 2 weken voelbaar blijven. In benen injecteren of in je bil is helemaal onprettig met als resultaat blauwe plekken dus dat doe ik niet meer. Het went allemaal wel alleen moet ik vaak zoeken naar een plaats om te injectere[lees meer...]n tussen de schijven. Dat is wel eens lastig want je MOET spuiten. Gelukkig werkt het medicijn wel goed. Ik heb geen problemen meer gehad sinds ik dit gebruik. Het doel heiligt de middelen dus. Wat ik erg jammer vind is dat ik nu over moet stappen op een preferent middel, dus met wel dezelfde stof naam, maar dan de goedkopere variant. Ben hier echt niet blij mee maar heb geen keus. Ik hoor graag of en welke ervaring anderen hebben met Glatirameer Mylan?
13-02-2019

MS (multiple sclerose)

Absoluut niet aan te bevelen, ik ben zieker geweest van Rebif dan dat ik ooit van MS ben geweest.
29-01-2019

MS (multiple sclerose)

Ik heb 15 jaar MS en de 1ste 7 jaar was ik vrij stabiel en nam ik geen medicijnen. Enkel de vermoeidheid was een probleem voor mij. Daarna kreeg ik een opstoot en startte ik met betaferon maar daar werd ik zieker van. Dan startte ik met Aubagio maar ik had bijwerkingen en een opstoot. Zo'n 3jaar geleden gestart met tecfidera en sindsdien 15 kg bijgekomen. Terwijl ik geen g[lees meer...]rote eter ben of snoeper. Ik heb ook meer last in mijn gewrichten (voeten, knieën en polsen) Met de flushings en de jeuk daar kan ik makkelijk mee leven maar die gewichtstoename is echt niet leuk. Is er iemand die daar ook last van heeft? Groetjes Cathy
15-01-2019

MS (multiple sclerose)

Heb ruim 1 jaar Rebif 44 gebruikt. Moest hier mee stoppen ivm hoge leverwaarden.
15-01-2019

MS (multiple sclerose)

Ik gebruik nu een half jaar Tecfidera 240 Mg. 2x daags 1 capsule. Ben in het begin begonnen met 1xdaags 1caps. van 120 Mg Zo heel langzaam opgebouwd tot in de 7-de week ik met 2x daags 2 capsules van 240 Mg ging gebruiken. In het begin wat flushing gehad maar was goed te hebben. Neem de medicatie onder het eten in en dat gaat goed verder. Voel me best goed nu, [lees meer...]het heeft wel een week of 10 geduurd dat ik zelf vond dat t goed ging en ik aan de medicatie gewend was.
09-01-2019

MS (multiple sclerose)

26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.
07-01-2019

Gilenya (fingolimod)
MS (multiple sclerose)

Ik was zeer tevreden over Gilenya de tijd dat ik dit middel gebruikte geen nieuwe shubs. Wel 2x een kwaadaardige plekje weg moeten laten halen door Dermatoloog. Dat was ook de reden dat ik met Gilenya moest stoppen.
01-01-2019

Aubagio (teriflunomide)
MS (multiple sclerose)

Sinds 11 weken slik ik aubagio. Na 1 week ontzettend aan de diarree, moet af en toe haast een sprintje trekken richting wc. Ontlasting is nog steeds belabberd. Vrijwel tegelijk met de start ook last van een draaierig gevoel in mijn hoofd en zwalkende benen, alsof je een borrel te veel op hebt. Dit duizelige en draaierig gevoel maakt mij met lopen erg onzeker, omdat [lees meer...]ik niet stabiel op mijn benen sta. Daarnaast durf ik er soms geen auto mee te rijden. Vandaag met de neuroloog afgesproken dat we het nog een maand aankijken, maar als het draaierige gevoel dan niet is afgenomen stap ik over op een andere medicatie. Zou het wel jammer vinden, want 1 pilletje per dag slikken is niet bepaald een gedoe. Lever slikken, dan prikken wat mij betreft.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2226)
Depressie (1833)
Angst & paniekstoornis (1687)
Hoge bloeddruk (1280)
Acne/puistjes (895)