ziekte

MS (multiple sclerose)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor MS (multiple sclerose)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: MS (multiple sclerose)

Lemtrada

24-09-2021 | Vrouw | 20
alemtuzumab
MS (multiple sclerose)
Ik ben 20 jaar en heb 2 jaar geleden de diagnose MS gekregen, RRMS, leasies op meerdere plekken in hersenen en ruggemerg (een agressieve vorm werd het genoemd). Gelukkig had ik nog weinig klachten, 3 chubs die weer wegtrokken na twee/drie weken. Vorig jaar de eerste kuur Lemtrada gehad in het ziekenhuis en dit jaar de tweede kuur van drie dagen. Ik heb helemaal geen klacht[lees meer...]en of bijwerkingen gehad, ook niet tijdens of direct na de kuur. Ook geen vermoeidheidsklachten zoals ik in andere reviews heb gelezen. Geen nieuwe chubs gehad en de MRI's zijn rustig. Zeer tevreden.

20-09-2021 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 8 maanden Aubagio 14 mg. Tot nu toe valt het mee qua bijwerkingen. Het is wel zo dat ik nu elke dag heel makkelijk ontlasting heb. Gelukkig geen diarree. Verder heb ik last gekregen van haarvlies. Mijn haar is nu een stuk dunner. Wel heb ik het idee dat dat nu minder wordt. Soms een doof gevoel in de vingers. Ik vind het moeilijk om nu al de effectiviteit go[lees meer...]ed te beoordelen.

Naltrexon

12-09-2021 | Vrouw | 49
naltrexon
MS (multiple sclerose)
Ben sinds een week gestart met 3 mg naltroxen capsule tijdens een schub van ms. De klachten zijn wel iets erger geworden, maar dat schijnt erbij te horen in het begin. Ik denk dat 3mg ook teveel is om mee te beginnen. Ik ga contact opnemen met mijn arts om een lagere dosering te vragen.

18-08-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Gebruik het nu 7 jaar met alle tevredenheid! Af en toe wat prikklachten zoals ipr..verkeerd geprikt. Kregen de vervangende copaxone mylan.na 1mnd overgestopt naar de echtte.was doodmoe.neuroloog heeft er advies van gemaakt. Nu nergens geen last meer van

Rebif

16-07-2021 | Vrouw | 32
interferon beta-1a
MS (multiple sclerose)
Inmiddels ruim drie jaar verder met rebif injecteren. Helaas blijven de bijwerkingen aanhouden. Nog steeds neem ik 2 paracetamol en ibuprofen in voor het injecteren. Ik word er onrustig van, mijn slaap ritme is al jaren in de war en krijg ik maar niet op orde. Als ik een dag heb gemist met spuiten dan zijn de klachten extremer. Het is jammer want afgezien van de aanhoudend[lees meer...]e bijwerkingen lijkt het aan te slaan. Ik ben nu tot op een punt gekomen dat ik het niet meer kan opbrengen en overweeg om te stoppen.

26-06-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Ik ben er eigenlijk pas net achter dat mijn haaruitval wel eens te maken kan hebben met het gebruik van de tecfidera. Ik gebruik het nu bijna 2 jaar. En mijn staart is qua dikte echt gehalveerd. Verder in het begin veel.last gehad van opvliegers. Dat gelukkig nu nog maar zelden. Dan vaak door te weinig eten van te voren.

07-06-2021 | Vrouw | 63
MS (multiple sclerose)
Na 25 jaar ms ZONDER medicatie nu begonnen met Tecfidera 2x daags 240 mg, voel me een stuk fitter, en de vermoeidheid is ook een heel stuk minder alleen nu met de zomer, de warmte is voor mij echt helemaal niets dan maar wat extra rusten en doen wat je kan en wil, NIETS moet!!!! en blijf positief!!!! hoe moeilijk het soms is.

06-06-2021 | Vrouw | 44

06-06-2021 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Helaas blijkt uit de MRI dat Tecfidera onvoldoende bij mij werkt. Binnenkort dus overstappen naar een 2de lijns medicijn.

02-06-2021 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Begin april 2021 ms geconstateerd, RRMS. 6 jaar geleden begonnen met zicht rechteroog verminderd, nu 6 jaar later uitval rechterbeen. 4 weken gelden begonnen met opbouw Tecfidera. Eerste 2 weken bijna geen bijwerkingen. De 3de week, ochtend 120 mg, avond 240 mg. Na verhoging derde week ernstige darmklachten (water kwam eruit), misselijk en overgeven, s'nachts 3x flauwgeval[lees meer...]len waarop we uiteindelijk naar de spoed zijn gereden. Daar werd geconstateerd dat ik uitdrogingsverschijnselen had en dat de ontstekingswaarden in het bloed hoog waren, dat kon duiden op buikinfectie. Gestopt met Tecfidera en in overleg met arts nadat ik weer was opgeknapt weer begonnen op 2x 120 mg ochtend en avond. meteen de eerste dag na de start in de avond wederom hetzelfde, gelukkig niet zo ernstig als de eerste keer, water diarree en beetje misselijk. weer gestopt. Morgen overleg met arts wat te doen. Effect kan ik helaas niks over zeggen, MRI staat gepland voor juli 2021. Is er nog iemand die deze hevige klachten heeft gehad?

26-05-2021 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Sinds oktober 2019 diagnose MS. Ik slik tecfidera sinds december '19. In het begin veel last van bijwerkingen. Last van maag, voelde me beroerd. En af en toe last van flushing. Na aantal maanden geen last meer. Alleen af en toe last van flushing als ik hem later inneem dan normaal. Slik bij ontbijt en bij avondeten. Mijn lymfocyten schommelen wel. Maar totnutoe nog net ni[lees meer...]et onder de laagste grens. Heb in oktober '20 weer een mri gehad en toen waren er geen vlekjes bijgekomen.

Efexor

30-04-2021 | Vrouw | 51
venlafaxine
MS (multiple sclerose)
Ik kreeg na eerste opstoot 17 jaar geleden Effexor samen met nog andere medicatie, toen genoemd Amantan, in België niet meer te verkrijgen, Rebief, na jaren Rebif smart, en Trazolan, , na jaren ondervind ik dat ik goed bent in deze combinatie van medicijnen, en Effexor heb ik in begin wat grieperig gevoel gehad waarna het over ging, , was mer ook gezegd, dus neem tot nu t[lees meer...]oe nog steeds Effexor, in combinatie met de andere medicatie, ter behandeling voor MS, e, kan nog steeds genoeg functioneren, Na 17 jaar diagnose MS te hebben zit ik nog steeds niet in rolstoel, gaat wel geleidelijk achteruit, dus heb minder gevoel in rechter arm en been, maar ga nog steeds naar bos of strand gaan wandelen, ga paardrijden enz... dus je hoeft met de juiste behandeling voor je probleem ging schrik te hebben van Effexor!! Ik ben er heel tevreden van....

29-03-2021 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
Hoi, Ik gebruik al bijna 7 jaar tecfidera. Ik heb daarvoor avonex gebruikt en ben nog steeds blij dat ik op tabletten mocht overstappen ipv de prikken. Ik heb in die 7 jaar geen schubs meer gehad en er zijn ook geen nieuwe laesies bijgekomen. De meeste dagen merk ik niets van mijn medicijnen gebruik maar soms (volstrekt onverwachts) komt de nare [lees meer...]flashing terug. Die is bij mij vrij ernstig want mijn hele bovenlichaam kleurt rood en wordt heel branderig. Soms duurt het tot een uur lang waarbij ik me ook niet lekker voel. Maar ja, het is dan het enige en ik mag niet klagen want op vermoedheid na heb ik weinig last van de ms, mede dankzij het gebruik van tecfidera.

15-03-2021 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Helaas moest ik op dag 1 na overleg met neuroloog al per direct stoppen met tecfidera. Na inname van de eerste capsule van 120 mg leek het alsof mijn licbaam in brand stond. Alles vuurrood en een zeer brandende & pijnlijke huid. Was een extreme reactie op het medicijn. Jammer want heb er wel goede recensies over gelezen. Maar het is zeker niet voor mij geschikt. [lees meer...]Die brandende pijn heb ik in november & december 2020 2x eerder ervaren tijdens schubs. Namelijk bij aangezichtspijn. Ook zo'n intense pijn. Nu was het helaas over mijn hele lichaam. :-(

07-03-2021 | Vrouw | 57
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik de Tecfidera nu pas de 2e week a 120mg per keer. Sinds 2003 gediagnosticeerd met MS en nu pas aan de medicatie. In 2017 zware longontsteking gehad en sindsdien achteruitgang in met name mijn benen en dus het lopen. Kan me nog geen flushing herinneren, geen darmproblemen maar wel lichte vermoeidheid. Ik heb 5 weken Aubagio gehad voorafgaand aan de Tecfidera, ma[lees meer...]ar daar had mijn lever grote problemen mee. Vooralsnog blijf ik open minded voortgaan met de Tecfidera en hoop op het beste en dat mijn lopen niet nog verder achteruit gaat.

04-03-2021 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Hallo iedereen. Ik zou graag willen weten of er nog mensen zijn die tecfidera hebben gebruikt, en dat ze moesten stoppen omdat ze te lage witte bloedcellen hebben. Ik gebruik deze medicatie juist een jaar en moest vandaag stoppen want heb te weinig witte bloedcellen.

25-02-2021 | Vrouw | 23
MS (multiple sclerose)
De diagnose ms heb ik nu 3,5 jaar. Tecfidera is mijn eerste en enige medicatie waar ik tot nu toe 2,5/3 jaar gebruik van maak. Positieve is dat ik geen nieuwe ontstekingen meer heb gekregen! Nadeel voor mij is dat ik (bijna) dagelijks een flushing krijg waarbij tegelijkertijd alles brand en ik lichtelijk wat misselijk ben. Als de flushing is gestopt (zo’n 30/45 minuten lat[lees meer...]er) ben ik erg vermoeid. Afhankelijk van de Ernst van de flushing, dit verschilt per dag. Soms een week maar een lichte flushing en soms heel extreem. Soms mijn twijfels om er mee te stoppen als ik weer zo’n heftige flush heb gekregen maar of ik dat aandurf omdat mijn mri scans stabiel blijven, geen idee.... blijft een moeilijke afweging om te maken.

22-02-2021 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Veel last van buikpijn, hoofdpijn en flushing. Ook krijg ik zodra ik me stoot meteen een blauwe plek.

Tysabri

17-01-2021 | Man | 23
natalizumab
MS (multiple sclerose)
Na de diagnose meteen begonnen met tysabri. Ik ga om de 4 weken naar het ziekenhuis en zit daar 2 uur aan het infuus. Ik ben deze maand begonnen met een medisch onderzoek om te kijken of het om de 6 weken kan ipv 4 weken. Hierdoor wordt risico van het JC virus wat kleiner. Ik ben zeer tevreden. Alles gaat weer goed.

13-01-2021 | Vrouw | 34
MS (multiple sclerose)
Ik slik nu precies een jaar Tecfidera. In het begin heel veel last van flushing gehad en nu nog af te toe als ik een pil inneem zonder eten (te laat), een pil vergeet of toch te weinig heb gegeten. Op zich vind ik deze bijwerking vervelend maar niet heel erg. Wat ik wel heel vervelend vind is dat mijn haar erg is uitgevallen (en dit nog steeds doet). Dit staat echter nie[lees meer...]t aangegeven bij de bijwerkingen van tecfidera maar lijkt wel samen te hangen met het gebruik. Op dit moment veel.last van tintelingen in mijn armen door MS. Iets wat ik de afgelopen 10 jaar niet heb gehad. Vraag of het gebruik goed werkt; geen idee.. het is lastig te vergelijken, omdat geen antwoord gegeven kan worden op "als ik het niet had gebruikt dan.."

27-11-2020 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Heb 4 jaar Copaxone gespoten. Ging lang goed maar de recentste MRI liet een actieve haard zien, vandaar de overstap op wat zwaardere medicatie

27-11-2020 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 6 weken Aubagio. Op zich werkt het goed, mijn klachten zijn een stuk minder en ik heb veel meer energie. De bijwerkingen vallen me mee, ik had na het lezen van de bijsluiter het ergste verwacht. Helaas moet ik nu al na enkele weken al een tablet gaan slikken voor een te hoge bloeddruk, en blijkt na een week of 4 a 5 dat de ALAT waarde in mijn lever al v[lees meer...]erhoogd is. Dat is niet mis! Dit maakt dat ik erg twijfel of ik hiermee door moet gaan, ondanks de positieve ervaringen. Over twee weken weer een lever controle. Als dan de waarde weer hoger is, is dat voor mij een reden om te gaan stoppen met dit vergif.

13-11-2020 | Vrouw | 32
MS (multiple sclerose)
Ik heb dit middel bijna een jaar gebruikt, helaas was het weinig effectief; bij de meest recente MRI-scan bleek dat ik 5 nieuwe leasies in m'n hersenen had. Daarom ben ik nu overgestapt op Tecfidera.

Plegridy

26-10-2020 | Man | 22
peginterferon bèta-1a
MS (multiple sclerose)
Ongeveer een jaar geleden begonnen met Plegridy, eerste dosis viel mee, maar daarna ben ik zeker een half jaar lang elke twee weken goed ziek geworden. Te denken aan blijven trillen en het ijskoud hebben, samen met spierpijn en hoofdpijn. Al met al geen prettige bijwerkingen. Na een tijd ben ik de prik voor het slapen gaan innemen in combinatie met 2 paracetamol. Hierdoor [lees meer...]ben ik er eigenlijk weinig van gaan merken. Wel wat hoofdpijn en een verminderde eetlust de volgende dag, maar goed te verdragen. Vooral in het begin was het even door bijten, merk er nu eigenlijk bijna niks meer van. Ook geen schub meer gehad sinds ik gestart ben.

Avonex

18-10-2020 | Vrouw | 38
interferon beta-1a
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex sinds januari 2015. Sindsdien geen schubs meer gehad. Komt het door Avonex, dat weet ik niet, maar hoe het de afgelopen jaren is verlopen ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Ik raad medegebruikers aan om met de hand te prikken (heb ik geleerd van verpleegkundige) trek je huid straks en prik de naald heel langzaam in je been, je voelt hier weinig tot ni[lees meer...]ets van. Ik geloofde dit eerst niet totdat ik het zelf ging ervaren. Hierdoor ben ik niet meer bang om te prikken. Ik heb Avonex eerder gebruikt maar dan met prikpen, en als niet prettig ervaren en werd angstig door de harde klap van de pen en snelheid waarmee de naald in je been gaat. Zelf gebruik ik nog hoge dosis vitamine D3 en magnesium capsules en perilla olie van okinawa (omega 3) hoe het nu gaat ben ik tevreden en kan ik Avonex nog lang gebruiken.

13-10-2020 | Vrouw | 40
MS (multiple sclerose)
1.5 maand bezig en bijwerkingen vallen reuze mee. Af en toe flushing in combinatie met suiker bijv. Cake eten in de eerste uren na inname in de ochtend. Voeding aangepast wel om darmen goed te laten werken, veel variatie, meer plantaardig en vezels. Ook meer dorst. Soms branderige spieren en moe, zit nog in de opbouw of wenningsperiode van 3 mnd dus geef het wat tijd. Bl[lees meer...]oed was prima tot zover, scan komt na 6 mnd gebruik medicatie en zien we wat het effect is.

Macrogol en elektrolyten

05-10-2020 | Man | 65
Macrogol-elektrolyten
MS (multiple sclerose)
Ben tevreden over de werking van het medicijn. Helaas heeft het een vervelende bijwerking in de vorm van een geïrriteerde anus met soms bloedverlies.

MS (multiple sclerose)
Gemakkelijk om in te nemen en heb er geen bijwerkingen van gehad. Helaas blijft aubagio maandenlang in je systeem waardoor je moet ontgiftigen als je per direct mee moet stoppen. 11 dagen lang vieze medicinale houtskool drankjes van in totaal 1 liter per dag drinken en daarna door de neuroloog omgesteld naar een drankje met sinaasappelsmaak wat zich bind aan de aubagio waa[lees meer...]rdoor het sneller uit je lichaam gaat. Daar is rekening mee te houden!

Baclofen

baclofen
MS (multiple sclerose)
Op het begin viel ik binnen 30 minuten hiervan in slaap en overdag was ik erg suf en niet in staat om auto te rijden daardoor. Na 1 maandje inname verminderen deze klachten en tegenwoordig kan ik tot ver in de nacht wakker blijven ondanks dat ik baclofen heb ingenomen. Verder helemaal geen bijwerkingen van gehad en nu de vermoeidheid ook weg is helemaal geen klachten. Mijn[lees meer...] spieren verslappen wat de pijn eruit haalt plus dat het ook een zenuwpijn middel is en de prikkel van pijn dus slechter doorgegeven wordt. Hierdoor eindelijk weer pijnloze nachten.

Lyrica

pregabaline
MS (multiple sclerose)
Toen ik met Lyrica startte had ik hele heftige bijwerking vooral op het psychische vlak. Van depressie tot aan suïcidale gedachten. Gelukkig heb ik doorgezet en gingen deze gevoelens weg. Ik had nog nooit een depressie meegemaakt en wist dus ook niet dat deze negatieve gedachten veroorzaakt werden door mijn medicatie. Inmiddels slik ik het ruim 4 jaar. Na ruim een decennia[lees meer...] met pijn op te staan en ermee naar bed te gaan, ga ik nu mijn dagen pijnloos door. Wat een verademing. Ik zou niet zonder lyrica kunnen en heb eeer levenskwaliteit ermee terug gekregen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2648)
Depressie (2128)
Angst & paniekstoornis (2100)
Hoge bloeddruk (1517)
Blaasontsteking (1096)