Ervaringen met Plegridy

Betaferon (3 meningen)

18-07-2020 | Vrouw | 45
peginterferon bèta-1a (1)
MS (multiple sclerose)
Vergeleken met de Avonex die ik eerder gebruikte is dit middel en vooral de bijwerkingen mild te noemen, de vermoeidheid die de MS veroorzaakt is slopend

22-11-2019 | Vrouw | 52
MS (multiple sclerose)
Op 12 juni 2019 kreeg ik de diagnose MS. Vrij kort daarna ben ik gestart met het injecteren van Plegridy. Na de eerste 2 keer echt een paar dagen vreselijk moe geweest, maar daarna nergens meer last van. Of het helpt weet ik nog niet omdat ik pas rond mei weer een MRI krijg,d aarna meer duidelijkheid. Wel heb ik flinke prikplekken die jeuken, maar een beetje Azaron doet w[lees meer...]onderen.

29-07-2019 | Vrouw | 32
peginterferon bèta-1a (125ug)
MS (multiple sclerose)
Mijn allereerste MS medicatie ooit, 18 juli gestart en qua bijwerkingen had ik alleen wat opvliegers af en toe en vermoeidheid. De rode spuitplek kreeg ik ongeveer een week later pas. Deze week de tweede injectie met een iets hogere dosis, benieuwd of de bijwerkingen hetzelfde blijven bij mij.

13-05-2018 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik prik nu ongeveer 1,5 jaar, soms ben ik goed maar merendeels blijven de griepsymptomen wel vrij hevig en duren 2 tot 3 dagen. Ik neem voor de prik dafalgan en er na ook nog een paar, dan lukt het wel nog. De dag na de prik hou ik mij rustig en slaap wat langer door.

21-02-2018 | Vrouw | 48
MS (multiple sclerose)
Na 7 jaar Copaxone te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Plegridy. In het begin van het gebruik voelde ik achteruitgang. Volgens de artsen en MS-verpleegkundige moest ik geduld hebben en het zeker een jaar proberen. Op dit moment gebruik ik het 11 maanden maar in die 11 maanden ben ik behoorlijk achteruit gegaan. Mijn linkerbeen begon altijd al iets te slepen, werd [lees meer...]zwak, na zware inspanning of na zo'n 1,5 km wandelen. Dit werd in de loop van het jaar steeds slechter. Inmiddels sleep ik elke dag met mijn been. Ook zonder zware inspanning maar gewoon al 's ochtends direct bij het opstaan. Ik overweeg om te stoppen want ik ga steeds verder achteruit...

01-06-2016 | Vrouw | 44

08-02-2016 | Vrouw | 29
ik prik nu 5 maanden en ga met grote sprongen vooruit

23-09-2023 | Man | 64
MS (multiple sclerose)
Sinds twaalf jaar MS (Remitting/Relapsing) . Mijn ervaring met Plegridy is positief. Geen aanvallen meer sinds 10 jaar. Eerste keer bij zelf injecteren per ongeluk in een spier gezet. Dat gebeurt je maar 1 keer. Totale controle over het lichaam kwijt (schokken e.d.) , koude koorts en hartkloppingen. Daarna bij juist injecteren (o.a. in buikvet) geen last meer gehad. Behou[lees meer...]dens dan de normale verschijnselen die mild zijn. Koortsachtig en rillingen. Maar die zijn binnen een dag of twee verdwenen. En met paracetamol dempt dit de bijwerkingen. Warmte/hitte is voor mij een drama. Geheugenverlies en extreme vermoeidheid.

26-10-2020 | Man | 22
MS (multiple sclerose)
Ongeveer een jaar geleden begonnen met Plegridy, eerste dosis viel mee, maar daarna ben ik zeker een half jaar lang elke twee weken goed ziek geworden. Te denken aan blijven trillen en het ijskoud hebben, samen met spierpijn en hoofdpijn. Al met al geen prettige bijwerkingen. Na een tijd ben ik de prik voor het slapen gaan innemen in combinatie met 2 paracetamol. Hierdoor [lees meer...]ben ik er eigenlijk weinig van gaan merken. Wel wat hoofdpijn en een verminderde eetlust de volgende dag, maar goed te verdragen. Vooral in het begin was het even door bijten, merk er nu eigenlijk bijna niks meer van. Ook geen schub meer gehad sinds ik gestart ben.

06-09-2019 | Man | 60
MS (multiple sclerose)
8 jaar geleden is de diagnose MS vastgesteld. Ik zit sinds die tijd in de relapsing / remitting fase. De afgelopen 4 jaar heb ik geen aanval meer gehad. Wat ik vooral merk is dat mijn vermogen tot onthouden (geheugen) , wandelen en fietsen sterk achteruit is gegaan. Bij warme zomerdagen functioneer ik niet echt meer. Ben een wintermens, als kind al een hekel aan de zomer. [lees meer...] Sinds een jaar gebruik ik dit middel. Zelf heb ik het idee dat het wat doet. Dat is moeilijk vast te stellen. Eerste scan geweest na gebruik. In oktober wordt de uitslag besproken. Wel een waarschuwing voor nieuwe gebruikers. Spuit niet per ongeluk in een spier. Het middel komt dan direct vrij. Dit heb ik dus ervaren. Had het gevoel dat mijn laatste uur was aangebroken. Geen controle meer over het lichaam, schokken en enorme hartkloppingen.

21-05-2018 | Man | 50
MS (multiple sclerose)
overgestapt van avonex naar plegridy sinds 2.5 jaar. Algemeen gezien positief, bijwerkingen eerste dag zwaar om dragen maar met paraceztamol verdraagbaar. Verdraag het eigelijk goed.

18-06-2017 | Man | 37
peginterferon bèta-1a (125mg/0,5ml)
MS (multiple sclerose)
Na bijna een jaar plegridy gebruikt te hebben, ben ik er helemaal klaar mee. De bijwerkingen zijn bij mij heftig en ze zijn niet minder geworden (griepverschijnselen, koorts, rillingen, algehele malaise, spierpijn). Ik wil terug naar avonex, ook niet ideaal, maar milder.

30-06-2016 | Man | 39
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 8 maanden Plegridy. In het begin erg veel bijwerkingen gehad. Met name koortsaanvallen en rillingen. Nu neem ik 's middags medicatie en gelijk 1 x Aleve 275mg en 2 x paracetamol. 's avonds voordat ik naar bed ga neem ik dit nogmaals. De volgende dag slaap ik uit en dan is het redelijk de dag door komen. Soms krijg ik een spuitvlek. Geen last van . Soms na enk[lees meer...]ele dagen last van rugpijn of spierpijn in been. Je moet wel even doorzetten en na een aantal maanden gaat het echt beter. Ik ben nu tevreden over medicatie. (1x per twee weken) En momenteel bijna 2 jaar geen aanval gehad.