Ervaringen met Glivec

imatinib

Leukemie (15 meningen)
Slokdarmkanker (1 mening)
Dunne darmkanker (1 mening)
Darmkanker (0 meningen)
Maagkanker (0 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

27-06-2023 | Man | 51
imatinib (400mg)
Gebruikt bij CML. In totaal 11 jaar gebruikt. Na een korte periode Allopurinol en Hydrea overgegaan op Glivec. In het begin veel bijwerkingen gehad. Dit werd beter beheersbaar nadat ik het vlak voor het slapen innam. Na 11 jaar gestopt omdat ik deel ging nemen aan een Europees onderzoek. Nu al enkele jaren zonder medicijnen en ik blijf in een vorm van remissie (Voor zov[lees meer...]er je daarvan mag spreken bij een chronische ziekte)

29-05-2023 | Vrouw | 53
Leukemie
Hier kwam na 3 jaar leukemie terug in mijn bloed...overgeschakeld naar desanitib en tot nu geen leukemie meer vast te stellen.

30-09-2020 | Vrouw | 72
Gastro-intestinale stromale tumor (GIST)
In december 2018 een groot gezwel in de buik ontdekt nadat ik eruit zag of ik 9 maanden zwanger was. In ziekenhuis zelzame Gist tumor ontdekt van 20 cm aan de maagwand, .tevens ascites. Direkt verwezen naar het LUMC. Eerst met Glivec geprobeerd het gezwel te verkleinen. Nauwelijks resultaat. De ascites werd wekelijks gedraineerd en was gem. 8 liter. Dit werd 8 weken ged[lees meer...]aan. Oorzaak niet te vinden. Toen moest er wat gebeuren en dat bleek een open resectie te zijn. De chirurg moest een klein stukje aan de maagwand laten zitten, omdat hrt gevaar van bloedingen groot was. Het herstel ging goed en de ascites was door de operatie verdwenen. Wij blij. We moesten wel 3 jaar lang de Glivec gebruiken , dat volgens de oncoloog patiënten nog een langere levensverwachting geeft. In Januari 2020 kwam er een ct.scan in een plaatselijk ziekenhuis en was er een klein plekje op de lever te zien. Dus maar een biopsie. Geen resultaat. Vermoedelijk een cyste. Na 3 maanden weer een ct-scan en nu was het plekje op de lever gegroeid naar 3,4 cm. Dus weer een biopsie maar geen uitkomst. Toen maar weer na een maand met de camera naar de lever voor een biopsie maar geen mogelijkheid om een biopsie te nemen. Uiteindelijk hadden wij geen vertrouwen meer in de radiologen en verzochten wij voor een second opinion door het LUMC. Daar werd een herbeoordeling van alle scans gemaakt in het ziekenhuis in Delft en bleken er meerdere uitzaaiingen in de lever te zijn. Toen een biopsie in het LUMC en deze was direct raak. Het bleek een uitzaaiing van de rest Gist te zijn. Toen volgende , het was inmiddels 8 maanden later, een Ct-scan en bleken er 20 uitzaaiingen in de lever te zitten. Al onze hoop was vervlogen door de inschattingsfouten van het genoemde plaatselijke ziekenhuis. Als er in januari goed was geprikt, dan hadden we geweten een uitzaaiing van de gist en dat het wondermiddel Glivev de uitzaaiingen binnen 1 jaar niet had kunnen voorkomen en was er overgegaan op het 2e lijnsmiddel sutent en overstap naar palliatief. RFA en MWa is niet meer mogelijk. We gebruiken de sutent nu 4 weken maar geeft veel bijwerkingen, zoals erge jeuk, braken en verlies van eetlust. als de Sutent niet aanslaat en dat wordt na 2 maanden d.m.v. een ct-scan bekeken dan rest nog slechts radioembolisatie wat levensverlengend is voor. ....... maanden. Al met al hebben wij 8 maanden tussen hoop en vrees geleefd met dank aan het plaatselijke ziekenhuis die de levensverwachting door de fouten van de radioloog aanzienlijk heeft verkort. De sutent verlengt gemiddeld de levensverwachting met 7 maanden en dan treedt vaak resistentie op. De Glivec is dus ook geen duur wondermiddel gebleken.

28-12-2019 | Man | 61
imatinib (400mg)
Ik neem nu 3 maanden Glivec immatinib in en van de 20 geteste beenmergstalen was er nog maar 1 besmet met het Philadelphia Gen , dus het werkt goed, maar nu na 3 maanden spelen de nevenwerkingen wel parten. Het is nog wel draaglijk. Men mag steeds reageren op men ervaringen, dat vind ik zelfs interessant.

20-10-2019 | Vrouw | 71
imatinib (100mg)
Gastro-intestinale stromale tumor (GIST)
gebruik vanaf 2002 dit medicijn, helpt prima maar nog steeds veel last van bijwerkingen.soms wel wisslend, hangt ook van het weer af. beweeg veel en doe ook mijn eigen huishouden, wat de ene keer heel goed gaat andere keer sneller vermoeid.

24-08-2019 | Man | 60
Leukemie
Ik gebruik het pas 12 dagen en buiten vermoeidheid en sperpijn wacht ik rustig af, zolang het zen werk doet valt daar wel mee te leven.

30-07-2017 | Vrouw | 67
Gastro-intestinale stromale tumor (GIST)
Ik heb GIST (Gastro Intestinale Stromale Tumor). Gedurende 7 jaar heb ik met succes en niet al te veel bijwerkingen GLIVEC 400 mg, 1x per dag genomen. Ik had enkel last van enige vermoeidheid, vocht vasthouden rond de ogen en spierkrampen, maar leed een actief en zo goed als normaal leven met deze behandeling. Toen er in maart 2017 progressie werd vastgesteld ben ik moeten[lees meer...] overgaan op de dubbele dosis Glivec, dus 2 x per dag 400 mg. Dat is een ander verhaal, de bijwerkingen zijn niet enkel verdubbeld, maar minstens verviervoudigd en toegenomen in ernst. misselijkheid, braken, overgeven, extreme vermoeidheid, gewrichtspijn, oedeem in aangezicht en voeten, dikke ogen, lage bloeddruk, bloedarmoede, spontane bloedingen in en rond ogen, concentratie gebrek, dit om de meest ernstige te noemen. Hoe lang ik dit zal volhouden weet ik niet.

13-03-2017 | Vrouw | 38
Leukemie
5 jaar met glivec goede resultaten gehaald (bij cml). Nu moeten overschakelen naar tasigna.

16-10-2016 | Man | 74
Leukemie
Zéér efficient medicament. Geeft wel diarree, soms ongemakkelijk op de maag. In het begin kan je soms overgeven. Dat betert na een tijdje als je gewoon raakt aan glivec. Ik neem de medicatie bijna 3 jaar.

22-08-2016 | Man | 25
Leukemie
Startmedicijn bij constatering CML; werkt prima, respons was optimaal, bijwerkingen zijn leefbaar doch op jonge leeftijd (20-30) zeer vervelend. Misselijkheid, buikpijn, algeheel gevoel van vermoeidheid, verdwijnen van libido, slecht verdragen van diverse voedingsmiddelen, vermoeidheid na inname. Onrustige maag/darmen, diarree. Hoofddoel is ziekte onderdrukken, bijwerkin[lees meer...]gen zijn een vervelende bijzaak.

09-07-2016 | Vrouw | 62
Leukemie
sinds het gebruik van Glivec is mijn leven toch wel veranderd.Aan de ene kant zeer blij dat het medicijn er is want 30 jaar geleden had ik het niet overleeft en andere andere kant is de kwaliteit van leven anders .Tuurlijk je wordt ouder en krijgt allemaal je kwaaltjes maar bij mij komen ze iets sneller .De bijwerkingen worden ook steeds heftiger . Maar de bloedwaarde zijn[lees meer...] prima ,dus de glivec helpt .Blijf het wel gebruiken en neem de rest maar op de koop toe . Geniet van de dagen dat ik me goed voel .

01-07-2016 | Vrouw | 60
Slokdarmkanker
De eerste 2 maanden had ik geen bijwerkingen. Daarna kreeg ik vocht achter de ogen en werd mijn gezicht dikker. Ik kreeg daarna pijn in enkelgewrichten. Deze werden ook dikker. Na de operatie mag ik een tijdje stoppen en zou graag willen weten hoe lang de bijwerkingen nog blijven.

10-05-2016 | Vrouw | 59

07-04-2015 | Vrouw | 62
imatinib (400mg)
Ik gebruik Glivec sinds januari 2002 voor een Gastro Intestinale Stroma Tumor (GIST) kanker. Het medicijn helpt tot nu toe goed. De bijwerkingen bij mij zijn gewichtstoename, pijn in gewrichten en spieren, botontkalking, en benauwdheid met de laatste 3 jaar elk jaar een longontsteking. Ik las op deze site over iemand die de Glivec voor het slapen neemt, en wil daar op inga[lees meer...]an. Doe dat alsjeblieft niet, eet wat voor de inname en ga minsten 1½ uur na de inname niet liggen. Want anders heb je kans op last van een slokdarm beschadiging. Ook is het beter iets te eten voor de inname om je maag te beschermen, dan heb je ook waarschijnlijk wat minder last van misselijkheid.

12-01-2015 | Vrouw | 67
Dunne darmkanker
ik heb vanaf 1997 een gisttumor, deze is bii toeval ontdekt, en zat aan het meckelsdifintrikel.hij was erg groot zo groot als een mannenvuist. deze is operatief verwijdert. en ben hierna 5 jaar schoon geweest. in 2002 kreeg ik blaas klachten en na onedrzoeken en scans, bleek ik uitzaaiingen in mij lever te hebben. 1 tumor is operatief verwijdert, de andere kan niet verwij[lees meer...]dert worden, deze zit te dicht bij de aders..na een half jaar mocht ik meedoen met het glivec onderzoek. ik loop in het avl . ik heb wel veel bijwerkingen. gewricht en spierklachten. vocht vasthouden. zeer dunne huid.(als ik me stoot heb ik meteen een wond) ben gauw vermoeid. en geregeld niet lekker (misselijk) na het innemen van de glivec.ik neem nu de glivec voor het slapen gaan in met een bicuitje. dit helpt voor mij het beste. ook verdraag ik 400 mgr slecht. ik slik nu 300 mgr, maar dan is mijn plasma te laag. ik merk wel dat ik na zoveel jaar steeeds meer bijwerkingen krijg

03-01-2014 | Vrouw | 28
imatinib
Leukemie
Bijna 2 jaar Glivec, vanwege bijwerkingen ook Tasigna en Sprycel geprobeerd. Maar weer terug op Glivec. Glivec werkt redelijk goed, wel behoorlijk wat bijwerkingen als vermoeidheid, dikke ogen, diaree, buikpijn, misselijk, soms spierkramp/ botpijn enz. Al met al wel redelijk mee om te gaan. Soms kan de pil verkeerd vallen en ben ik even een uurtje knap ziek! Tips: Geen[lees meer...] grapefruit eten, niet op een lege maag innemen, als je een maagbeschermer gebruikt dit niet tegelijk met Glivec innemen en vooral genieten van het leven.