Glivec

imatinib

Leukemie (14 meningen)
Slokdarmkanker (1 mening)
Dunne darmkanker (1 mening)
Darmkanker (0 meningen)
Maagkanker (0 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-10-2019

Glivec (imatinib)
Gastro-intestinale stromale tumor (GIST)

gebruik vanaf 2002 dit medicijn, helpt prima maar nog steeds veel last van bijwerkingen.soms wel wisslend, hangt ook van het weer af. beweeg veel en doe ook mijn eigen huishouden, wat de ene keer heel goed gaat andere keer sneller vermoeid.
24-08-2019

Leukemie

Ik gebruik het pas 12 dagen en buiten vermoeidheid en sperpijn wacht ik rustig af, zolang het zen werk doet valt daar wel mee te leven.
30-07-2017

Glivec (imatinib)
Gastro-intestinale stromale tumor (GIST)

Ik heb GIST (Gastro Intestinale Stromale Tumor). Gedurende 7 jaar heb ik met succes en niet al te veel bijwerkingen GLIVEC 400 mg, 1x per dag genomen. Ik had enkel last van enige vermoeidheid, vocht vasthouden rond de ogen en spierkrampen, maar leed een actief en zo goed als normaal leven met deze behandeling. Toen er in maart 2017 progressie werd vastgesteld ben ik moeten[lees meer...] overgaan op de dubbele dosis Glivec, dus 2 x per dag 400 mg. Dat is een ander verhaal, de bijwerkingen zijn niet enkel verdubbeld, maar minstens verviervoudigd en toegenomen in ernst. misselijkheid, braken, overgeven, extreme vermoeidheid, gewrichtspijn, oedeem in aangezicht en voeten, dikke ogen, lage bloeddruk, bloedarmoede, spontane bloedingen in en rond ogen, concentratie gebrek, dit om de meest ernstige te noemen. Hoe lang ik dit zal volhouden weet ik niet.
13-03-2017

Leukemie

5 jaar met glivec goede resultaten gehaald (bij cml). Nu moeten overschakelen naar tasigna.
16-10-2016

Leukemie

Zéér efficient medicament. Geeft wel diarree, soms ongemakkelijk op de maag. In het begin kan je soms overgeven. Dat betert na een tijdje als je gewoon raakt aan glivec. Ik neem de medicatie bijna 3 jaar.
22-08-2016

Leukemie

Startmedicijn bij constatering CML; werkt prima, respons was optimaal, bijwerkingen zijn leefbaar doch op jonge leeftijd (20-30) zeer vervelend. Misselijkheid, buikpijn, algeheel gevoel van vermoeidheid, verdwijnen van libido, slecht verdragen van diverse voedingsmiddelen, vermoeidheid na inname. Onrustige maag/darmen, diarree. Hoofddoel is ziekte onderdrukken, bijwerkin[lees meer...]gen zijn een vervelende bijzaak.
09-07-2016

Leukemie

sinds het gebruik van Glivec is mijn leven toch wel veranderd.Aan de ene kant zeer blij dat het medicijn er is want 30 jaar geleden had ik het niet overleeft en andere andere kant is de kwaliteit van leven anders .Tuurlijk je wordt ouder en krijgt allemaal je kwaaltjes maar bij mij komen ze iets sneller .De bijwerkingen worden ook steeds heftiger . Maar de bloedwaarde zijn[lees meer...] prima ,dus de glivec helpt .Blijf het wel gebruiken en neem de rest maar op de koop toe . Geniet van de dagen dat ik me goed voel .
01-07-2016

Slokdarmkanker

De eerste 2 maanden had ik geen bijwerkingen. Daarna kreeg ik vocht achter de ogen en werd mijn gezicht dikker. Ik kreeg daarna pijn in enkelgewrichten. Deze werden ook dikker. Na de operatie mag ik een tijdje stoppen en zou graag willen weten hoe lang de bijwerkingen nog blijven.
10-05-2016

07-04-2015

Glivec (imatinib)

Ik gebruik Glivec sinds januari 2002 voor een Gastro Intestinale Stroma Tumor (GIST) kanker. Het medicijn helpt tot nu toe goed. De bijwerkingen bij mij zijn gewichtstoename, pijn in gewrichten en spieren, botontkalking, en benauwdheid met de laatste 3 jaar elk jaar een longontsteking. Ik las op deze site over iemand die de Glivec voor het slapen neemt, en wil daar op inga[lees meer...]an. Doe dat alsjeblieft niet, eet wat voor de inname en ga minsten 1½ uur na de inname niet liggen. Want anders heb je kans op last van een slokdarm beschadiging. Ook is het beter iets te eten voor de inname om je maag te beschermen, dan heb je ook waarschijnlijk wat minder last van misselijkheid.
12-01-2015

Dunne darmkanker

ik heb vanaf 1997 een gisttumor, deze is bii toeval ontdekt, en zat aan het meckelsdifintrikel.hij was erg groot zo groot als een mannenvuist. deze is operatief verwijdert. en ben hierna 5 jaar schoon geweest. in 2002 kreeg ik blaas klachten en na onedrzoeken en scans, bleek ik uitzaaiingen in mij lever te hebben. 1 tumor is operatief verwijdert, de andere kan niet verwij[lees meer...]dert worden, deze zit te dicht bij de aders..na een half jaar mocht ik meedoen met het glivec onderzoek. ik loop in het avl . ik heb wel veel bijwerkingen. gewricht en spierklachten. vocht vasthouden. zeer dunne huid.(als ik me stoot heb ik meteen een wond) ben gauw vermoeid. en geregeld niet lekker (misselijk) na het innemen van de glivec.ik neem nu de glivec voor het slapen gaan in met een bicuitje. dit helpt voor mij het beste. ook verdraag ik 400 mgr slecht. ik slik nu 300 mgr, maar dan is mijn plasma te laag. ik merk wel dat ik na zoveel jaar steeeds meer bijwerkingen krijg
03-01-2014

Leukemie

Bijna 2 jaar Glivec, vanwege bijwerkingen ook Tasigna en Sprycel geprobeerd. Maar weer terug op Glivec. Glivec werkt redelijk goed, wel behoorlijk wat bijwerkingen als vermoeidheid, dikke ogen, diaree, buikpijn, misselijk, soms spierkramp/ botpijn enz. Al met al wel redelijk mee om te gaan. Soms kan de pil verkeerd vallen en ben ik even een uurtje knap ziek! Tips: Geen[lees meer...] grapefruit eten, niet op een lege maag innemen, als je een maagbeschermer gebruikt dit niet tegelijk met Glivec innemen en vooral genieten van het leven.
10-11-2013

Glivec (imatinib)

Ik gebruik Glivec sinds januari 2002 omdat ik kanker heb, GIST. Ik heb uitzaaiingen en ben niet meer te opereren. Het medicijn werkt voor mij nu bijna 12 jaar, dat ervaar ik als heel speciaal, omdat ik eigenlijk uitbehandeld was, tot ik Glivec mocht proberen. De bijwerkingen zijn te doen, alleen vaak wel erg vervelend, vooral het vocht rond de ogen geeft vaak veel last. Ik[lees meer...] adviseer iedereen die dit moet gaan slikken er wel goed bij te eten vooraf, en dan met een glaasje water in te nemen en dan nog een beetje eten dan zit het lekker verpakt in je maag. En een uurtje niet gaan liggen na de inname omdat anders via oprispingen de slokdarm geïrriteerd kan raken. En geen grapefruit gebruiken. Ook neem ik 1½ uur voor en na de inname geen citrusvruchten of het sap er van, en geen cafeïne houdende dranken.
17-10-2013

Glivec (imatinib)

Eerst een keur Hydrea gehad om grote schoonmaak te houden en daarna Glivec genomen. Af en toe eens misselijk na inname pil maar voor de rest alles perfect lijkt vroeger. Zeer tevreden!
20-08-2013

Leukemie

Zelf heb ik Glivec dik 10 jaar gebruikt. Voorafgaande heb ik ook chemo gehda in het kader van een HOVON onderzoek In de eerste 2 a 3 jaren had ik veel al last van Vemoeidheid, Buikpijn en Jeuk. Gaande weg werd de vermoeidheid en Jeuk minder, Buikkramp hield ik wel, maar daar was wel goed mee te leven, had 1 a 2 x per jaar dat ik echt ziek werd door kramp. Ik ben[lees meer...] uiteindelijk wel geswitched naar Tasigna. Het medicijn deed het wel goed maar niet goed genoeg. De richtlijnen voor de BCR/ABL zijn 1*10-3. Daar zat ik boven, deze waarde was wel zeer stabiel.
21-06-2013

Glivec (imatinib)

Vandaag is het 3e week dat ik glivic gebruik.ik heb drie weken geleden te horen gekregen dat ik cml heb :( mijn witte bloedcellen waren in waren keer omhoog gegaan naar 42.na drie weken gebruik van glivic is het waarde gedaald naar 6!! Dus dat ik heel erg positief.alleen ik heb wel een of andere bijwerkingen.ik ben vaak heel erg moe, misselijk,mijn polsen don pijn,mijn oge[lees meer...]n jeuken heel erg.ben in drie week tijd 5kilo aangekomen. Volgens arts is het allemaal vocht. Maar met al dat bijwerkingen ben ik toch blij dat medicijn zo goed werkt!arts was ook verbaast dat het zo snel gewerkt heeft. Ik wens iedereen die ziek is en vooral met leukemie heel veel strekte en hoop dat we allemaal op een dag ons beter voelen!

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum