Ervaringen met Sutent

Nierkanker (14 meningen)
Pancreaskanker (1 mening)
Blaaskanker (0 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-06-2015 | Man | 69
Nierkanker
In april 2013 is bij mij nierkanker otdekt met uitzaaingen in klieren bij mijn luchtpijp. Mijn rechternier is 11 juni 2013 verwijderd de operatie liep voorspoedig. De uitgezaaide niercelcarcinoom wordt nu met sunitinib onder drukt. Bij de laatste CT-scan waren de uitzaaiingen kleiner geworden. Ik heb als bij werking slijm vermindering waardoor droge ogen en een gevoelig[lees meer...]gemond de ontlasting is soms pijnlijk. Ik moet 4 weken iedere dag 50 mgr en 2 weken medicijn vrij. Om de 6 weken een CT-scan. Ik ben bij het Antoni van Leeuwenhoek onder behandeling.

17-06-2020 | Man | 60
Nierkanker
In april 2019 nierkanker geconstateerd. In mei 2019 radicale operatie. Nier plus tumor verwijderd. Heldere snijvlakken. Operatie zou genezend zijn. Bij eerstvolgende echo geen metastasen. In oktober 2019 toch uitzaaiingen geconstateerd in buik en long en in pleuraholte. Meteen gestart met Immunotherapie. In december steeds vaker vocht achter de longen. Telkens longpuncties[lees meer...] en uiteindelijk een dubbele drain. CT Scan wees uit dat Immunotherapie niet was aan geslagen. Er waren meer uitzaaiingen gekomen. Meteen gestart met Sutent 50 mg per dag. Vanaf dat moment geen vocht meer achter de longen. Dat was al een goed teken. De CT Scan in mei 2020 wees uit dat de uitzaaiingen kleiner waren geworden en bepaalde uitzaaiingen waren verdwenen. Een paar uitzaaiingen zijn onmeetbaar klein geworden. Dat was een enorme geruststelling. Tip: gebruik Sudocreme als er een bijwerking optreedt waarbij de huid rood wordt. Ik werd onlangs erg moe. Dat kwam door vertraagde schildklierwerking. Opgelost met pilletje schildklierhormoon als aanvulling . Voel me weer helemaal vitaal. Blijf goed drinken anders kun je misselijk worden. Drinken is belangrijk: 1,5 liter per dag . En blijf in beweging, drie kwartier fietsen of wandelen per dag.

03-10-2016 | Man | 60
sunitinib (12,5mg)
Nierkanker
Een goed medicijn die goed zijn werk doet

23-10-2012 | Man | 60
sunitinib
Na 3 pillen sutent scheurde zijn aneurysma de behandelende oncologen wisten van het aneurysma af. Zij werden er ook nog eens op attent gemaakt bij de start van sutent. Hadden daar geen oren naar. Levensverlengende medicatie heeft mijn echtgenoot zijn leven verkort tot 3 dagen ...was in az nikolaas dr lybaert en dokter everaert. Zij waren duidelijk niet op de hoogte van dit[lees meer...] risico.

22-10-2012 | Man | 60
sunitinib
Mijn echtgenoot nam 3 pillen sutent wegens gemetastaseerd niercelcarcinoom . Hij had , en dit wisten de oncologen een aneurysma van 6 cm in de buikholte. Ondanks mijn bezorgdheid hierover werd toch sutent gegeven en na 3 pillen scheurde aneurysma en is mijn echtgenoot overleden door de behandeling. Verre van levensverlengend dus.

10-01-2011 | Vrouw | 60
Uitgezaaide niercelkanker in botten
Nu na bijna 2 jaar gebruik nemen de bijwerkingen toe. Na 6 maanden gebruik werkte mijn schildklier steeds minder. Na een klein jaar kwam de behandelende arts hier pas achter. Mijn advies is laat regelmatig de schildklierfunctie controleren. Eigenlijk heb ik voor 90% last van de beschreven bijwerkingen. De chronische diarree is lastig hanteerbaar, maar is wel mee te leven. [lees meer...]Er is geen keus.

03-12-2018 | Man | 58
Nierkanker
dit is mijn tweede reactia op sutent na bijna 2 jaar nog steeds stabiel met één week 50, één week 32.5 en één week sutentvrij met magnesium, tasectan, bicarbonaat, nivea repair & care is het vol te houden voor mij.

22-02-2017 | Man | 58
sunitinib (12,5mg)
Nierkanker
In 2013 geopereerd aan nierkanker. Nier verwijderd alsmede tumortrombus en doorgroei in de grote ader. Verder werden tijdens operatie aangetaste lympfeklieren verwijderd. In voorjaar 2015 was duidelijk dat de tumoren op diverse plaatsen in mijn lichaam waren teruggekeerd. Voorgesteld werd behandeling met Sunitinib. Gestart in juli 2015. Na 3 sessies bleek dat ik onvoldoend[lees meer...]e reageerde op het middel. In samenspraak met arts overgegaan op een ander regime te weten 5 weken op en 1 week af (ipv 4-2). Dat hielp. Tumoren verkleinden aanmerkelijk. Bijwerkingen zeer dragelijk (diarree, dunne huid, kleurverlies haar, smaakverlies) en belangrijk geen concentratieproblemen, waardoor ik kon doorwerken en een redelijke conditie bezat. Na 18 maanden is het middel uitgewerkt. Jammer, maar helaas. Ben nu op een andere behandeling overgegaan. Nog geen scan gehad, dus......wordt vervolgd.

12-01-2018 | Man | 56
Nierkanker
Nierkanker (verwijderd) maar uitgezaaid in de longen. Sinds ik Sutent neem (2 weken / 1 week recup) is er geen evolutie van de uitzaaiingen. Mijn grootste probleem zijn de aambeien en constant moe. Diarree, ongemakken in de buik sterk verbeterd door lactose-vrij te eten, krampen vooral in de handen onder controle door magnesium (metarelax) te nemen. Dikkere droge pijnlijk[lees meer...]e huid aan handen, voeten en microscheuren aan anus meester door Nivea repair & care regelmatig te gebruiken. Nu heeft de oncoloog de dosis van de 2° week verminderd naar 37.5mg/dag afwachten of het werkt maar de nevenwerkingen zijn veel draaglijker.

16-08-2017 | Man | 53
sunitinib (62,5mg)
Nierkanker
Ben stage 4 mChRCC patiënt. MTOR als affinitor werkte niet. In deze dosis is het standaard schema 4 weken op 2 weken af niet vol te houden. Zit nu op een schema 2 weken op 1 week af. Ben nu 8 maanden bezig en hoor over een week of dit nog werkt en belangrijker nog of de metastases nog in volume afnemen.

14-11-2011 | Vrouw | 52
Gist tumor
Ik word behandeld met Sutent 37,5 mg voor een Gist tumor op de maag, in de buikwand uitzaaiingen. Mijn klachten zijn voornamelijk diarrée en pijnlijke voeten. S'nachts spierpijnen in mijn linker been. Moest ik chemo moeten nemen of Sutent, opteer ik wel voor Sutent, het zijn leefbare nevenwerkingen.

04-03-2011 | Vrouw | 47
Niercelcarcinoom nierkanker
Bij deze kankersoort (niercelcarcinoom) werkt sutent niet ik had alleen last van de bijwerkingen en dat waren er veel .Ben nu een jaar verder en ik heb nog steeds last van bijwerkingen die niet in de bijsluiter stonden zoals verkrampte spieren en peesonstekingen en onverklaarbare koorts hoop dat dit allemaal wel over gaat gr Jane

06-04-2019 | Man | 41
sunitinib (37)
Nierkanker
September begonnen met pijn, echo bloedcontrole. Tumor op nier geconstateerd. Scan gekregen en uitzaaiingen geconstateerd.. December nier verwijderd incl tumor. (Was alweer 1 cm gegroeid) en hierna gestart met sutent 50 mg 2wkn 1stopweek. Na 2 mnd overleg met oncoloog. Bijwerkingen zo heftig dat er weinig levenskwaliteit over is... Aangepast naar 37, 5 mg. En zelfde sch[lees meer...]ema. Nu uitslag gehad van 1e scan en sutent slaat goed aan.

02-04-2015 | Man | 39
sunitinib (25mg)
Alvleesklierkanker
Bijwerkingen zijn blaasjes en ontstekingen in mijn mond. Pijnlijke voeten, ontkleurd lichaamshaar. Rode plekken in mijn gezicht. In het begin wegvallen van smaak. gebruik Sunitinib 1x 25mg + 1x 12,5mg per dag, nu ruim anderhalf jaar en de primaire net (3) in mijn alvleesklier Is 75% kleiner geworden. Uitzaaiingen zijn iets verkleind of stabiel gebleven. Ik ben dus[lees meer...] erg blij met het middel. Binnenkort gaat de chirurg opnieuw een operatie plannen.

30-04-2019 | Vrouw | 34
sunitinib (75mg)
Nierkanker
augustus 2018 per toeval middels een echo een vergrote nier te zien. Na onderzoek bleek ik Nierkanker te hebben dat nog eens later erfelijk bleek te zijn en uitgezaaid naar lypheklieren. Sept 2018 begonnen met Sutent 50mg 4weken op 2 weken rust. Omdat ik naast de Sutent ook Antipileptica drink, verlaagt dit middel de werking van de Sutent en ben ik in overleg met oncoloog [lees meer...] uiteindelijk verhoogd naar 87,5mg (opgebouwd), maar de bijwerkingen werden te zwaar en zit ik op een dosis van 75mg die ik goed verdraag. De bijwerkingen die ik ervaar zijn smaakverlies, Gele verkleuring van de huid en een beetje van mijn haar, droge handen en voeten en in de ochtend buikkrampen die weg zijn nadat ik naar het toilet ben geweest. Misselijk gevoel heb ik af en toe maar is tot nu toe niet noemenswaardig. Mijn nier is niet verwijderd, mijn bijnier is enkele mm gegroeid, maar tot nu toe zegt mijn oncoloog dat ik stabiel ben afgaande van de scans. Ik ben redelijk tevreden met dit middel.

22-09-2010 | Man
Niercelkanker