Ervaringen met Xeloda

Darmkanker (3 meningen)
Dikkedarmkanker (3 meningen)
Maagkanker (1 mening)
Longkanker (0 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

21-09-2010 | Vrouw

28-11-2009 | Man
Darmkanker
De behandeling van de darmkanker is 2,5 week geleden begonnen en zal in totaal 5 weken duren.Elke dag 2x3tabletten van 500 m.l in combinatie met elke dag een bestraling in het danieel de hoed.De binnenkant van mijn mond begint al "rauw" aan te voelen.De anus begint al behoorlijk schraal en pijnlijk te worden,maar dit is van de bestraling.Voordat de behandeling begon had ik[lees meer...] al een flinke kou op de longen en deze is nu nog steeds niet weg.Ik denk dat dit komt door de behandeling.Dit zijn tot nu toe mijn ervaringen.

25-06-2009 | Man
Stabiliseren uitgezaaide darmkanker
Toen in september 2005 uitgezaaide darmkanker bij mij werd vastgesteld, kon dit alleen middels chemo-kuren worden gestabiliseerd. Medio november 2005 met de kuren gestart. De eerste 6 kuren (1 * per 3 weken) bestonden uit de middelen OXALIPLATIN + AVASTIN via een infuus, en daarna 2 weken elke dag 2 * 4 pillen XELODA (= standaard behandeling) Daarna is de CAIRO-II studie[lees meer...] begonnen. Sindsdien krijg ik elke 3 weken een infuus AVASTIN en daarna 2 weken elke dag 2 * 3 pillen XELODA. Inmiddels (juni 2009) heb ik in totaal al 62 chemo-kuren gehad. Voordat ik met mijn volgende kuur begin moet ik bloed laten prikken. Tot nu toe zijn mijn bloedwaarden prima. Elke 3 - 4 maand krijg ik een controle CT-scan. Tot nu toe zijn de uitzaaiingen in mijn lies (lymfklieren) en lever stabiel. Er is een evenwicht in de aanmaak en afbraak van de kankercellen. Deze manier van kankerbestrijding middels permanente chemo-kuren zou je kunnen beschouwen als bij de bestrijding van een chronische ziekte. Omdat ik wat meer vermoeid ben, is in overleg met de oncologisch internist afgesproken dat ik 6 uur per dag werk (kantoorbaan). Dit om er voor te zorgen dat je lichaam voldoende energie over houdt om de ziekte te kunnen bestrijden. Omdat het middel AVASTIN enigszins een verhoogde bloeddruk veroorzaakt, krijg ik een minimale bloeddrukverlager (1 * 5 mg AMLODIPINE per dag) De enigste bijwerking die ik heb, is dat mijn handen en voeten wat verkleurd (rood-paars) zijn geworden en dat het vel erg dun wordt. De handen en voeten zijn enigszins gevoelloos en tevens gevoeliger. Hier is echter goed mee om te gaan.

13-10-2014 | Vrouw | 40
Borstkanker
Ik heb borstkanker met uitzaaiingen in rechterlong en in mijn botten. Ik slik dit medicijn nadat Taxolkuur niet bleek te helpen. Het slaat goed aan en ben er erg tevreden over, en heb geen bijwerkingen. Dat komt mede door de medicijnen die een natuurarts mij voorschrijft en acupunctuur (KACZwolle). Ik werk weer en zie er gezond uit. Maar natuurlijk wel time-outs blijve[lees meer...]n inlassen om in goede balans te blijven.

20-07-2014 | Vrouw | 43
Borstkanker
Aanvankelijk moe. Rond dag 11 zweertje op lip en pijnlijke voeten. Heb moeten stoppen van het ziekenhuis. Of het werkt weet ik nog niet. Denk het wel. Voor Xeloda continue misselijk (lever vol met mets). Nu niet meer misselijk. Maar dus wel pijn in voeten, zweer op lip en moe moe moe. Heb goede dagen (8 uur uit bed) en slechte dagen als vandaag waarop ik maar 3 duur uit be[lees meer...]d kan. Echt heel vervelend (3 kleine kinderen..)

22-03-2015 | Man | 45
Dikkedarmkanker
Ik ben begonnen op vrijdag 20 maart 2015 aan een chemotheraphie met Oxaplatin en Capecitabine die ik sinds vrijdagavond om 20:00 uur slikt. Oncoloog adviseerde mij om te beginnen handschoenen aan te doen om deurkrukken of koelkast open te doen om koude te vermijden. Bodylotion gebruiken en zalf te gebruiken die de oncoloog heeft meegegeven. Tot nu toe geen klachten van bij[lees meer...]werkingen gehad, maar wacht af of er inderdaad geen bijwerkingen zullen komen de komende tijd

30-10-2011 | Vrouw | 48
Borstkanker
ATX onderzoek : Avastin - Taxol - Xeloda bij uitgezaaide borstkanker - tumormarkers normaal en 22 maanden stabiel bij 2x1500 mg Xeloda en driewekelijks Avastin infuus.

18-04-2012 | Vrouw | 53
Borstkanker
ik ga waarschijnlijk xeloda gebruiken en ben benieuwd naar ervaringen van andere.

03-10-2017 | Vrouw | 54
Borstkanker
Sinds augustus 2017 krijg ik van mijn oncoloog xeloda. Ik ga nu derde kuur in, ik kreeg in 2009 borstkanker, kreeg 6 chemos en rechterborstamputatie. En 6 of iets meer okselklieren weggehaald en 20 bestralingen daarna voor 2 jaar tamoxifen en voor 3 jaar anastrozol. Nou het ging goed, totdat ik weer met controle alle scans kreeg. Ik blijk er een uitzaaiing in mijn botten v[lees meer...]anwege minuscuul deeltje in me okselklieren is blijven zitten. Wie heb ook of welke lieve vrouw is dat ook overkomen en die ook Xeloda krijg voor borst bot kanker? Ik ben toch geschrokken en wil er tegen vechten. Ik ben nu 54, oma van 4 kleinkinderen ik ben graag bezig en buiten. Dus mijn hulpvraag is: helpt xeloda? groetjes Yvonne

30-06-2012 | Vrouw | 56
Blaren
1ste Bk (hormoongevoelig) eind 2005: behandeling amputatie met onmiddellijke reconstructie - deep flap + chemotherapie FEC + oksteluitruiming. 2de x BK augustus 2008 (Herceptin gevoelig deze keer! nieuwe bk - gemuteerde cellen): behandeling wegname tumor + opnieuw wegname lymfeklieren oksel + chemotherapie Taxotere (6x) in combinatie Herceptine (1 jaar) + 25 bestralingen[lees meer...]. Herval van 2de BK juli 2011: metas in hals / lymfeklieren. Xeloda gestart 15 augustus 2011 - dosis 2x 2000 mg / dag in combinatie met 3-wekelijkse baxter met Herceptin. Dosis systematisch verlaagd door uitgesproken hand- voetsyndroom - vanaf 12/2011 1300 mgX2 per dag. Aanvankelijk verbetering hand-voetsyndroom maar sinds enkele maanden behoorlijk last met teennagels (grote tenen): uitgevallen maar steeds infecties. Zijn opnieuw gegroeid maar groeien in huid tenen. Bijzonder pijnlijk. Behandeld met wiek (werd in eerste instantie onder de teennagels geduwd aan de zijkanten om nagel te lichten en door te groeien... dit heeft gefaald) en recent 2x aangestipt met zilvernitraat door wildgroei huid. Zullen nu chirurgisch behandeld worden. Ik gebruik BAG BALM (hier niet verkrijgbaar) om handen en voeten in te smeren in combinatie met Aquaphor van Eucerin (grote potten - afkomstig van USA = goedkoper). Bag Balm is nog het geschikst. Is een soort uiercreme; nog geen betere gevonden in België. Verdere bijwerkingen Xeloda: hoofdpijn, In de 2de week behoorlijk wat buikpijn, witte bloedcellen en neutrofielen veel te laag, uitdroging slijmvliezen, krampen, moe...

25-08-2015 | Man | 59
Dikkedarmkanker
Xeloda samen met oxiliplatin als preventief middel na operatie dikkedarmkanker. Oxiliplatin beoordeel ik apart. De Xeloda tabletten zijn smaakloos en goed in te nemen. Nu 2de kuur. Echter de oncoloog had de concentratie verhoogd, gevolg zere handen en voeten. ik merk ca. 1 uur na inname van tabletten erge vermoeidheid ontstaan. Door veel buiten te lopen (weer of geen weer[lees meer...]) weet ik de vermoeidheid net in de hand te houden. Als de tabletten te lang in mijn mond blijven merk ik een branderige plek ontstaan. Ik gebruik kamillethee als verzachtende spoeling en dit werkt bij mij erg goed.

19-09-2012 | Vrouw | 60
Borstkanker
Voel me prima, alleen in 4e kuur gloeiende rode voeten. Veel smeren dus.

16-10-2011 | Man | 62
Maagkanker
Ik gebruik het middel gezamelijk met natuurlijke middelen tegen kanker, voorge- schreven door een natuurarts. Deze natuurlijke middelen voorkomen ook de schade van xeloda aan de organen en verminderen tevens de bijwerkingen enigszins.De ergste bijwerkingen zijn: De eerste week van de kuur doodziek en erge tintelingen in de vingers. Dit stopt na ongeveer 8 dagen. Na [lees meer...]de chemo's ga ik voor een natuurlijke nabehandeling met Gc. Maf, welke middel iedere week ingespoten wordt, tot de kankerspiegel(nagalase) weer op normaal niveau is. G.c. Maf zorgt dat het eigen afweersysteem de kanker aanvalt en vernietigt.

27-08-2013 | Vrouw | 64
Borstkanker
Na ruim een half jaar Xeloda, zijn de uitzaaiingen redelijk teruggedrongen (CT- en botscan). Ik gebruik het middel steeds gedurende 2 weken, waarna een week pauze. Als de bijwerkingen te veel toenemen, mag ik in overleg met de arts af en toe een extra pauzeweek toevoegen. Ik heb met name last van het hand-voetsyndroom, de eerste tijd voornamelijk de handen, de laatste kuu[lees meer...]r echter opeens de voeten, de handen veel minder. Op dit moment is er een open been ontstaan, eerder had ik dergelijke plekken op mijn voet en het duurde circa 3 weken voor dit weer genas. Af en toe een onderlip die open ligt. Al met al zijn de bijwerkingen wel te verdragen, ik heb allerlei cremes en zalven hiervoor in huis. O.a via de HA ook Emla-creme waarmee ik mijn vingertoppen wat kan verdoven als de pijn daaraan te erg is (vaak aan het eind van de dag). Al met al ervaar ik deze periode als stabiel en met langduriger resultaat dan bij de voorgaande behandeling (infusen met Taxol en immunotherapie). De behandeling in tabletvorm geeft je meer vrijheid en rust: eenmaal per drie weken voor controle i.p.v. wekelijks een dag aan het infuus. Behalve genoemde bijwerkingen voel ik me goed.

06-05-2013 | Vrouw | 64
Darmkanker
Ik heb nu 14 dagen Xeloda gebruikt, of het heeft geholpen, dat weet ik nog niet, maar de bijwerkingen vielen erg mee. Alleen wat vermoeid, en in tegenstelling tot wat in de bijsluiter staat, gebrek aan eetlust, had ik enorme eetlust.

15-07-2018 | Vrouw | 65
capecitabine (2800)
Borstkanker
ik ervaar het gebruik van deze chemo met 2x 7 pillen per dag steeds gedurende 2 weken (en dan een week pauze) als patient-onvriendelijk, belastend en confronterend