mercaptopurine

Ziekte van Crohn (41 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

04-06-2022 | Vrouw | 27
Ziekte van Crohn
Door alle ervaringen hier was ik erg huiverig om te starten met puri-nethol, maar na veel twijfelen toch maar gestart. ik gebruik het nu al een tijdje 100mg per dag in de ochtend, en tot nu toe geen bijwerkingen. bloedwaarden zijn steeds goed, en Crohn is rustig op het moment.

21-02-2022 | Vrouw | 41
Ziekte van Crohn
Ik gebruik purinethol nu 4 maanden als onderhoudsmedicijn voor mijn Crohn. Ik neem het nu voor het slapen gaan in ipv na het opstaan, omdat ik er misselijk van werd. Wel wat last van bijwerkingen. Spierpijn, alsof je een marathon hebt gelopen. En ook last van mijn gewrichten. Heb de laatste tijd veel last van vaginale schimmelinfectie en ook van een koortslip . Contact me[lees meer...]t het ziekenhuis gehad en zij zeiden dat het geen bijwerking is van het medicijn. Maar het lijkt mij doordat je afweer vermindert je veel eerder last krijgt van dergelijke infecties. Dus geen bijwerking maar een bijkomstigheid. (Hebben andere hier ook last van?) Medicatie doet wel goed zijn werk, dat is dan wel weer een voordeel.

27-01-2022 | Man | 68
Ziekte van Crohn
Gedurende circa een jaar 2017 gebruikt omdat chrohn vaak optvlamde Nystagnus symptomen eind 2017 hebben in overleg met de MDL arts tot stoppen met dit medicijn geleid, Nystagnus is helaas gebleven tot heden evenals een licht verstoord evenwicht Momenteel is mijn Crohn zeer stabiel met inflectra 8 weken infusen Purinethol is in mijn geval dus toxisch voor diverse neurol[lees meer...]ogische functies gebleken

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?

31-05-2021 | Man | 52
Ziekte van Crohn
Sinds 2008 colitis ulcerosa in dikke en endeldarm. In 2015 kwam er crohn bij in dunne darm. In 2019 dusdanig ernstig dat de crohn naar de colitis ging en door de ontstekingen de darmen dicht zaten. Laxeren ging op geen enkele wijze. Alleen veel bloed. Ik reageer averechts op corticosteroïden bleek vervolgens. Uiteindelijk op 100mg purinethol gegaan per dag. Alles is rustig[lees meer...] nu. Ik ervaar geen enkele bijwerking gelukkig.

16-03-2021 | Vrouw | 52
Colitis ulcerosa
Toxische waarden bleven veel te hoog, ondanks minderen van de medicatie

02-10-2020 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
3 weken geleden begonnen met dit medicijn, eerste 2 weken maar een half pilletje moeten slikken. Dit ging prima totdat ik een hele moest slikken. Ik slikte de pil altijd savonds dit juist voor de bijwerkingen. Ik werd er alleen maar zieker van , buikpijn was onverdraaglijk en zat heel de nacht op de wc, maagpijn waar ik nog nooit last van had gehad, koude rillingen van de[lees meer...] pijn zo erg dat ik er van moest braken. Had een dag geen pil genomen en de volgende dag voelde ik me zo veel beter. Dag erna kreeg ik maag beschermers voorgeschreven maar ook deze hielpen niet. Het is belachelijk dat je ziek word van medicijnen die je in de eerste fase niet eens helpen tegen je probleem. Ik ben ook vrij gevoelig voor heftige medicatie (niet allergisch voor iets ) raad dit zeker niet aan als je erg gevoelig bent en nog heel jong.

07-02-2020 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
2 x geprobeerd dit middel te gebruiken en tweede keer ging het helemaal mis en ben ik 6 dagen in het ziekenhuis beland door een allergische reactie.

09-08-2019 | Vrouw | 55
Crohn
Na twee weken gebruik acute ziekenhuisopname ivm enorme toename ontsteking (van 30 cm naar 1.20 cm) wand en slijmvlies. Voorafgaand door stootkeur prednison sterke verbetering van ontdekte crohn ontsteking, uitgangssituatie was goed. Tevens koorts, heftige steken in buik, koud zweet, algehele malaise. Nooit geen purinethol meer.

28-07-2019 | Man | 39
Ziekte van Crohn
Na met purinethol gestart te zijn, de eerste dag weinig last. De 6 dagen erna problemen met ademhalen door een pijnlijke ribbenkast, braken na elke maaltijd en mijn kniegewrichten deden zo pijn dat lopen bijna niet ging. Na overleg met de mdl arts bloed laten prikken, toen de uitslag werd doorgebeld mocht ik meteen terug naar het ziekenhuis voor opname. Ik liep dus rond m[lees meer...]et een alvleesklieronsteking. De gemaakte echo wees uit dat alleen dit medicijn de oorzaak kan zijn geweest.

04-02-2019 | Man | 53
Colitis ulcerosa
Ik slik dit medicijn al jaren. Eerst 25 mg. Daarna 50 mg. Toen 150 mg., alleen toen waren mijn leverwaarden zo afwijkend dat ik weer snel op de 50 mg. zat. Nu wel met toevoeging van 100 mg. Allupurinol. Heb buiten de vermoeidheid, geregeld krampen in mijn benen en afwijkende bloedwaarden geen verdere bijwerkingen. Mijn colitis is al jaren vrij rustig en hoop ook dat dit [lees meer...]lang zo blijft!

24-01-2019 | Man | 55
Crohn
Heb geen bijwerkingen gehad tenminste voor zover mij bekend is. Mijn Crohn is nu rustig en vandaar dat ik met deze inname mocht stoppen.

07-10-2018 | Man | 20
Ziekte van Crohn
IK ben bijna 21 jaar en in mijn leven heb ik me nog nooit zo ziek gevoeld. Ik vraag me dan ook in oprechtheid af waarom en hoe dit product ooit op de markt gekomen is. Als ik je advies zou moetten geven. Neem dit medicijn nooit maar dan ook NOOIT! Ik ben langer ziek geweest van deze medicijnen dat dat ik ze geslikt heb en ben dan ook zwaar ontevreden.

30-05-2018 | Man | 21
Ziekte van Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn sinds ik 9jaar oud was, destijds in maastricht behandeld voor colitis ulcerosa en Crohn tegelijk omdat er geen definitieve diagnose is gesteld. doodziek geworden van de hoeveelheid medicijnen en stopte met groeien. een jaar later overgestapt naar een ander ziekenhuis (Utrecht) en na een jaar klachten en medicatie vrij voor een periode van 10jaar.[lees meer...] UMC Maastricht raad ik dus af om onder behandeling te staan als kind zijnde (18-). Nu ben ik 21 en heb weer een opvlamming gehad, enkele weken aan de wc gekluisterd gezeten. Momenteel onder behandeling in Eindhoven met puri-nethol en (sinds kort gestopt) met mesalazine, nu geen last meer van crohn en kan weer normaal leven. Alleen regelmatig aften in mijn mond maar daar is prima mee te leven.

24-05-2018 | Man | 19
Ziekte van Crohn
Werkt goed, ik heb eigenlijk nooit echt klachten meer en geen merkbare bijwerkingen in de tijd dat ik het heb gebruikt. Wel eerst enkele weken prednison gebruikt om de ergste klachten te verminderen.

05-10-2017 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik zou Purinethol krijgen als nieuw onderhoudsmedicijn. De eerste twee weken ging goed, wat meer vermoeid en af en toe wat misselijk. Echter na 2 en halve week werd ik ontzettend ziek, de hele dag misselijk, erge maagsteken, erg veel diarree met bloed en helemaal geen energie meer. Bloed geprikt en zeer verhoogde lever- en ontstekingswaarden. Ook werd mijn alvleesklier aan[lees meer...]getast. Ik moest onmiddellijk stoppen en mag het niet meer hebben. Helaas kan ik er dus niet tegen, had gehoopt dat dit voor mij zou werken.