Ervaringen met Cosopt

dorzolamide/timolol

verwardheid verminderd gezichtsvermogen verminderde cognitieve vaardigheden

Glaucoom (14 meningen)

Acetazolamide Tabletten (30 meningen)
Monoprost (22 meningen)
Xalatan (20 meningen)
Lumigan (19 meningen)
Travatan (18 meningen)

28-06-2008 | Man

15-12-2017 | Man | 44
dorzolamide/timolol (5/10mg/ml)
Glaucoom
Ik gebruik Cosopt sinds mijn 27ste vanwege glaucoom op 1 oog. Persoonlijk vind ik de bijwerkingen mild (vermoeidheid). De drukpieken zijn weg, maar wel nog altijd relatief hoog (vermindering zicht is onder controle/stabiel).

22-01-2017 | Man | 80
Glaucoom
Vooral aanhoudende jeuk welke wordt bestreden met cortison. Resultaat: bijna nihil. Wel cosopt in combinatie met lumigan. Af en toe de ogen deppen met lauw water helpt even.

16-09-2014 | Man | 46
Glaucoom
Na enige tijd dit middel genaamd Cosopt te hebben gebruikt kreeg ik sluipenderwijs allerhande klachten. Pijn in mijn onderbenen, met daarbij het gevoel alsof mijn kuitspieren korter zijn geworden en mijn voeten scheef gingen staan. Een krampachtig gevoel en pijn in de onderbenen en kniegewrichten waardoor rennen plots compleet onmogelijk is geworden. (zelfs geen twee pas[lees meer...]sen) Vervelende en continue pijn in mijn linker schouder. Hevig jeukende huiduitslag op benen, enkels, pols, geslachtsorgaan. Strepen in nagel van voet. (dit betreft Lichen Planus, een auto-immuunziekte veroorzaakt door beta blokkers.) Plots opgekomen keelpijn die al 1,5 maand duurt en maar niet weg gaat. (Lichen Planus in mijn keel/slokdarm?) Vermoeidheidsklachten waardoor ik 's morgens maar traag op kan staan en moeilijk op gang kom. Moet me echt door een werkdag heen wurgen. Verminderd libido. . Na klagen bij de specialist over al deze bijwerkingen heb ik nu Travatan voorgeschreven gekregen. Deze Travatan heeft echter niet het gewenste resultaat, de oogdruk steeg snel weer naar waarden boven de dertig mm/Hg. Dit leidde vervolgens tot pijnsteken in mijn hoofd en het zien van oplichtende vlekken in mijn oog. Hierdoor ben ik noodgedwongen, naast de travatan, weer cosopt gaan gebruiken. Ik vind deze situatie echt gruwelijk, de keuze is: vergiftig je lichaam of wordt blind. Nooit gedacht dat een oogdruppel zulke sterke bijwerkingen zou opleveren. Ik ga binnenkort op zoek naar alternatieven om de oogdruk te verlagen. Zo kan ik niet normaal functioneren.

27-08-2010 | Man
Verhoogde oogdruk
voor het eerst sinds 20 jaar oogdruk onder de 15 zowel links als rechts. Voor mij is het dus effectiever dan lumigan, xalatan, enz. enz.

01-12-2009 | Man
Glaucoom/oogbol druk verlagen
redelijk makkelijk te druppellen ik gebruik het zelf niet langer dan +/- 3 a 3,5 weken per flesje anders makkelijk geirriteerde ogen na langer gebruik

24-03-2024 | Vrouw | 71
dorzolamide/timolol (5/20mg/ml)
Glaucoom

verminderde cognitieve vaardigheden verminderd gezichtsvermogen verwardheid

Het flesje geeft als het 3/4 leeg is meestal grote druppels af. Dan krijg ik zigzagjes in mijn ogen, zicht wordt slechter, voel ik mij draaierig, verward. Rare gewaarwordingen. Daarom gebruik ik het flesje niet meer vanaf dat de dikke druppels verschijnen. 25% wordt dus weggegooid. Spijtig.

05-11-2022 | Vrouw | 71
dorzolamide/timolol (5/20mg/ml)
Glaucoom
Het flesje geeft heel dikwijls veel te grote druppels af. Hierdoor is het flesje sneller ledig dan voorzien. De dikke druppels geven ook een extra branderig gevoel.

30-12-2021 | Vrouw | 69
Glaucoom
Gestopt na van baertveld operatie in mei 2021 en overgegaan op ganfort. Omdat dit makkelijker was (1 keer per dag druppelen ipv 2 keer). In beide ogen.

23-12-2021 | Vrouw | 69
Glaucoom
Ik heb diverse oogdruppels gehad voor glaucoom in mijn rechteroog. Links heb ik geen glaucoom, in dat oog was de oogdruk goed en ik hoefde niet te druppelen. Na een operatie voor vergevorderde glaucoom ben ik gestopt met cosopt en ben ik gaan druppelen met ganfort, omdat dit handiger was (maar 1 x per dag druppelen). Inmiddels vond men het nodig dat ik ook links ging drup[lees meer...]pelen, dus ook daar heb ik ganfort voor gekregen.

21-03-2019 | Vrouw | 62
Glaucoom
Heb lage oogdruk glaucoom. Zondet cosopt een oogdruk van 15 en met cosopt 2/ daags 13. Zet dus niet veel zoden aan de dijk maar oogarts zegt “ alle Beetjes helpen” Had hiervoor timolol maar kreeg daar haargroei van onder mijn oog !

06-03-2016 | Vrouw | 57
Glaucoom
branderige ogen direct na het druppelen, ebt langzaam weg, maar blijft bij 1 oog lang bestaan, tot uren nog na het toedienen. Als ik 's avonds gedruppeld heb en ik moet 's nachts mijn bed uit, krijg ik 1 oog vrijwel niet open, zo droog is het. Mijn ooglid zit dan vrijwel dichtgeplakt lijkt het en ik moet dan een paar keer wrijven en trekken aan mijn ooglid, voordat ik het [lees meer...]open kan doen. Ook verlaagt het de oogdruk bij mij niet zoveel. Ik heb een lage oogdruk glaucoom en schommelde rond de 15-16 toen ik begon met de druppels en kom niet lager dan 13-14 nu ondanks twee keer per dag druppelen. Heb ook andere merken geprobeerd, maar dit middels werkt bij mij als enige.

16-03-2015 | Vrouw | 48
Glaucoom
sinds 2012 glaucoom linkeroog, Bearveidt implantaat en tweemaal druppelen cosopt en 1 keer lumigan per dag. Na diverse druppels gebruikt te hebben en geen daling cosopt gekregen. Klachten zijn branderige ogen, jeukend oog, droge mond, geen reuk/smaak, lichte ademhalingsproblemen, altijd moe, libido problemen, krampen soms in spieren onderbeen, hartkloppingen af en toe. Hel[lees meer...]aas zit ik vast aan de druppels daar andere druppels niet het gewenste resultaat geven (oogdrukdaling). Kortom, moet ermee leren leven, maar ben er helemaal niet blij mee. Woon sinds kort in het buitenland en ga kijken wat de specialist hier voor oplossing heeft. Maar ben totaal niet tevreden over cosopt. Helaas moet ik kiezen tussen de bijwerkingen of een te hoge oogdruk tja dan word het maar de bijwerkingen want op latere leeftijd blind worden of nog meer schade aan oog zie ik niet zitten :-(.

24-02-2011 | Vrouw | 60
Glaucoom
Blijft mager. Heb vele oogdruppels gebruikt, maar kreeg rare reacties (allergie) Deze combinatie werkt perfect