Ervaringen met Symmetrel

amantadine

Ziekte van Parkinson (3 meningen)
Tremor (2 meningen)

Sinemet (23 meningen)

28-01-2024 | Man | 59

21-06-2022 | Vrouw | 63
amantadine (100mg)
Heb dit gekregen om de Dystonie te onderdrukken door de Parkinson en levodopa bijwerking maar het effect is minimaal en de bijwerkingen zijn zeer onaangenaam.

04-03-2016 | Vrouw | 55
MS (multiple sclerose)
Op advies van neuroloog gestart met Symmetrel tegen moeheid ten gevolge van MS. Na inname voel ik me als een 'zombie', heb het idee in een glazen bol te leven, kan geen gesprek voeren - ik kan niet op woorden komen, ben eerder dan normaal 'total loss', niet meer alert (bv. in verkeer). Kortom: na 2 dagen gestopt om weer enigszins normaal te functioneren. Besloten (weer) m[lees meer...]eer moeite te doen om balans te vinden in mijn leven t.a.v. activiteiten. Het blijft lastig en een grote valkuil: wanneer je je fit voelt, meer te gaan doen. MS is echter altijd zoeken naar grenzen. Een gezond lijf slaapt een keer bij en kan weer verder. Met MS is je oplaadtijd (weer) een moeizame weg naar je 'startpunt', als dat al lukt.

21-08-2012 | Man | 49
MS (multiple sclerose)
Ik klaagde al jaren over vermoeidheid en de neuroloog heeft toen eens zijn receptenblok getrokken en me Symmetrel voorgeschreven. Ik zat als een dood vogeltje in de spreekkamer bij de neuroloog en als ik dan zelf niet genoeg gespreksstof ter sprake breng sta ik binnen drie minuten weer buiten. Ik weet zelf meestal wel of bepaalde klachten die ik heb nou te maken he[lees meer...]bben met MS of niet en eigenlijk alleen als ik daarover twijfel begin ik erover met de neuroloog, of als ik denk en hoop dat er misschien een middel voor zou kunnen zijn om er iets aan te doen. Kom, laat ik eens zeggen dat ik me altijd voel zoals ik me nu voel dacht ik op dat moment. Nog voor ik uitgesproken was, ik praat ook vaak niet flitsend door MS-spraakproblemen, trok hij z'n receptenblok. Dat heeft hij altijd in een van z'n jaszakken zitten en hij haalt het net zo snel te voorschijn als Lucky Luke zijn revolver, volgens mij oefent hij wel eens voor de spiegel. Ik heb thuis de bijsluiter met de bijwerkingen bekeken en van de meeste geconstateerd: heb ik al. Ik ben er toch aan begonnen. Ik heb goed opgelet of de bijwerkingen optraden en of verschijnselen die ik al had, erger werden. Dat is me niet opgevallen. Ik moet wel zeggen dat concentratie - en geheugenproblemen me helaas niet echt voorbij gaan. Voor wat betreft het gebruik van symmetrel waarvoor het is bedoeld, de bestrijding van de vermoeidheid: de eerste week merkte ik duidelijk dat er enige verbetering merkbaar was. Ik weet nog dat ik in het begin erg enthousiast was omdat er eindelijk eens iets voor me beschikbaar was waardoor ik me niet zo ongelofelijk walgelijk afgedraaid voelde. Ik weet niet of het middel went of zo, maar dat enthousiasme van het begin is nog maar een vage herinnering. Ik kon in 2001 niet zeggen of ik me er fitter door voelde. Ik wou niet somberen, maar hoe het is om je fit te voelen wist ik gewoon niet meer. Ik durfde niet met symmetrel te stoppen, omdat ik vreesde dat dan mogelijk het kleine beetje wat ik er aan zou hebben, ook nog verdween. Ik heb hierna toch nog eens de bijsluiter opgezocht. Wat me trof was dat veel van de klachten waar ik de laatste jaren de meeste hinder van ondervond als bijwerking bij Symmetrel worden genoemd. Ik kan niet zeggen dat de bijwerkingen van Symmetrel echt pas zijn ontstaan na het gebruik ervan, maar ik weet wel dat het allemaal in hevige mate op me afkwam. Ik heb het idee dat ik door MS-klachten last heb van darmklachten, blaasproblemen en concentratie - en daardoor geheugenproblemen, maar dat zijn allemaal klachten die ook door Symmetrel worden veroorzaakt en in mijn geval, denk ik, werden verergerd. Ik kon op dat moment (medio 2001) niet meer scherp onderscheiden wat er nu eerder was, de bijwerkingen of de MS-klachten. Ook niet in hoeverre het nu allemaal erger is geworden. In ieder geval ben ik toen wel gestopt met het gebruik van Symmetrel. Ik merkte al na een week het verschil. Symmetrel werkt inderdaad uit dat de vermoeidheid iets wordt getemperd. Ik herinnerde me weer waar ik vanaf was. Het is niet de vermoeidheid waar je continu last van hebt als MS-patiënt die Symmetrel vermindert, maar de echte. De vermoeidheid als je hebt gewerkt, of aan het werk bent. De vermoeidheid die er voor zorgt dat je het liefst ophoudt met alles. De onredelijke, oneerlijke, onrechtvaardige, waardeloze, walgelijke rotvermoeidheid. Niks meer willen en weten dat je niks meer wilt en ook weten dat je eigenlijk van alles wel wilt. Apathische lethargie, waar je nog net helder genoeg over na kunt denken om die te verafschuwen, maar er iets tegen ondernemen of zelfs er boos over worden is gewoon teveel gevraagd. Nou, dié vermoeidheid in dié mate was ik dus vanaf door het gebruik van Symmetrel. De andere kant is dat er naast vermoeidheid ook iets bestaat als fitheid. Als je niet moe bent, wil dat nog niet zeggen dat je fit bent. Door het gebruik van Symmetrel ben ik de afgelopen jaren misschien minder vaak zo overdreven moe geweest, maar het heeft ook bewerkt dat er een flink stuk helderheid van geest verdwenen is geweest. Na een week geen Symmetrel merkte ik al dat er qua geestkracht iets terugkwam van een jaar of vier er voor. Ik was op mijn werk en privé weer een stuk helderder. Ondanks dat ik in de loop van de dag onvermijdelijk afgepeigerd raakte, bleef ik in gesprekken en in ingewikkelde situaties een stuk alerter. Ik wil nooit meer terug naar de situatie dat ik geestelijke fitheid inwissel voor lichamelijke! Het is een waardeloze keuze, omdat het leven met vermoeidheid een rotkeuze is, maar vervaging van gedachten is geen keuze. Dat moet ik nooit accepteren. Het gevaar is dat je het gevaar niet meer ziet. Ik heb gedacht en met Bob Dylan meegezongen dat het me minder raakt als eerst, maar nu ik iets van mijn geestkracht terugkrijg weet ik weer dat ik het wel verschrikkelijk vind om op dat terrein in te leveren. ("Every day your memory grows dimmer, it doesn't haunt me like it did before". Bob Dylan 1997) Dus niet voor mij! Geheugenproblemen, concentratieproblemen, helderheid, fitheid, alert zijn, ik zal nooit bij mijn volle verstand de keuze maken om daarop in te leveren ten bate van lichamelijke vermoeidheid. Liever met een goed boek verplicht te bed, dan het allemaal met een grauwsluierwaas voor de ogen meebeleven en maar half kunnen doorgronden wat er om me heen gebeurt.

23-01-2011 | Man | 72
Ms
mspt vielaf, dag en nachtritme omgedraaid

09-03-2010 | Man
Trillende handen
sinds twee weken is mij symmetrel voorgeschreven,het werkt niet bij mij

30-11-2013 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Vanwege mij slepende vermoeidheid voorgeschreven gekregen van de neuroloog, heeft mij op geen enkele manier geholpen, ik was nog steeds erg moe en werd ook erg zwaarmoedig van dit medicijn. Meteen weer afgebouwd en gestopt. Ben nu overigens ongeveer een maand van mijn vermoeidheid verlost met 1 x R-Alphaliopzuur en 2x L carnitine per dag.

27-01-2014 | Vrouw | 63
amantadine
Droge mond, net kurk nare hoest, blauw paarse voeten.

21-09-2013 | Vrouw | 54
Ziekte van Parkinson
symmetrel helpt super tegen tremor maar ernstige blijvende bijverschijnselen: dikke geirriteerde tong, droge mond, brok in m'n keel; ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben en of er een alternatief is....?

22-05-2012 | Vrouw | 66
Ziekte van Parkinson
Vanaf begin goed gefunctioneert. Nu laatste tijd zeer veel bijwerkingen in samenhang met temperatuursverhoging (koorts) Verwradheid en hallucinaties.

17-05-2009 | Vrouw
MS

14-08-2012 | Vrouw | 39
Auto-immuunziekte
Dankzij dit medicijn ben ik niet duizelig meer en kan op dit vlak normaal functioneren. Alleen bij aanvang milde bijwerkingen (aantal dagen niet lekker). Het schijnt in sommige gevallen ook te helpen tegen de extreme vermoeidheid bij MS.

09-03-2011 | Vrouw | 62
Tremor